ClimaControl is compatible with your device. The logic is that your internal temperature sensor will be disabled and the external sensor will take over. It will start to control closer to the setpoint and stabilize the actual temperature in the room.emosph schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:49:
Hi everybody !
I salute all the enthusiasts who are contributing to this project.
Just installed a MHI SRK 25ZSX WF recently and soon (😀) I came across this product which seems to solve several issues in the space of AC world.
The main issue I would like to tackle is the AC internal temperature accuracy and here I am looking for your help in getting some clarifications.Herewith my questions:
1.If the ClimaControl will be installed (assuming that is compatible with my device) together with wireless temp sensor what will be the new logic of the AC system wrt to internal temp sensor vs wireless temp sensor?
Yes. Smart-M-air app will show the temperature from the external sensor.2.Further ,will the new temp value measured by the wireless sensor ,be visible in the Smart M_air app or not?(Instead of the internal temp value).What will be the new logic of the Smart M Air app?
Nothing changes!3.what will be the new logic for the remote control?
No need to tinker with Home Assistant. You can just use the ClimaControl as external sensor.4.I do not intend to tinker a HA environment(yet😀) but wondering if ClimaControl is SmartLife compatible
Ik denk dat je met je uitspraken heel veel mensen hier in verwarring brengt.xHEMANx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:42:
Hij regelt toch wel erg gek nu het wat warmer is.
Ik heb de externe sensor op setp 20.
Hij gaat verwarmen op setpoint 25 bij de interne sensor. Hij blijft het 25c houden bij de interne sensor, tot het 19.8c is bij de externe sensor en dan valt hij even uit. Daarna blijft hij pendelen.
Als ik de de setp van de externe sensor naar 21 zet, pendelt hij niet meer, maar wordt het wel een stuk warmer in huis, met 480w verbruik.
Als ik hem op de interne sensor 1 tik hoger zet, pendelt hij ook niet meer, en pruttelt hij vrolijk op 200w door met een mini verhoging in temp.
Ik kom er toch iedere keer op terug dat zonder halve graden een externe sensor niet handig is. Of het nu de clima is of de interne sensor verlengt.
Ik ben wel benieuwd of die externe sensor van mhi zelf (helaas met kabel) wel ECHT halve graden kan verwarmen op mijn (3 jaar oude, geen standaard wifi) airco.
Bedoel je: "Ik heb de externe sensor ontkoppeld van de ClimaControl module en de airco regelt op de interne sensor, de externe sensor laat nu een temperatuur van 19.8C zien terwijl de interne sensor 25C laat zien en mijn setpoint hierbij is 25C"?
Vertel eens duidelijk:
Wat zie je, wat verwacht je. Onderbouw het eens met grafieken over langere tijd.
We waren dacht ik allang tot de conclusie uitgekomen dat sommige airco's niet op halve graden kunnen regelen(en het discutabel is of dit wel zinvol is bij dit type verwarming), afhankelijk van het bouwjaar en dat mogelijk ook die van jou hieronder valt. De bekabelde MHI wandbediening stuurt niet anders aan.
Als de airco werkelijk met externe sensor op 480 Watt blijft hangen maar hij met regeling via interne sensor genoegen heeft aan 200 Watt, dan zou de temperatuur in je ruimte moeten stijgen. Is dit niet het geval, dan heeft jouw ruimte blijkbaar dat vermogen nodig om op temperatuur te blijven. Die 200 Watt die hij met de interne sensor minder gebruikt zal je ergens terug moeten zien. Regelt de externe sensor werkelijk zo 'gek' dan zullen we 'gigantische' schommelingen in je grafieken zien.
Airco regelingen zijn niet instantaan en je zal over langere -vergelijkbare- periodes data moeten vergelijken(zeker als je een slecht geisoleerd huis hebt). Ik heb elke keer het gevoel dat je op de minuut verandering verwacht als je een knopje indrukt. Als je dat wil, gebruik dan de interne sensor, maar verwacht dan ook dat die veranderingen ook over een langere tijd veel harder schommelen dan met externe sensor..... de reden waarom mensen overschakelen naar externe sensoren.
Ter vergelijking:
De airco's die ik hier monitor die op verschillende plekken in het land hangen schakelen met dit weer terug naar 1 tot 2 ampere stroomverbruik en de temperatuur schommelt nauwelijks. Mijn eigen unit staat op 22 graden ingesteld en ik zie nu vrijwel constant 1.1A van de dualsplit(SCM50). Dat gaat dan om bijna 200 m3 woninginhoud. Ik zie de compressor een klein beetje op-en aftoeren om de setpoint te behouden maar is gewoon strak te noemen: ongeveer 0.3C schommeling.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-02-2025 23:18 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl