ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
emosph schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:49:
Hi everybody !

I salute all the enthusiasts who are contributing to this project.

Just installed a MHI SRK 25ZSX WF recently and soon (😀) I came across this product which seems to solve several issues in the space of AC world.

The main issue I would like to tackle is the AC internal temperature accuracy and here I am looking for your help in getting some clarifications.Herewith my questions:

1.If the ClimaControl will be installed (assuming that is compatible with my device) together with wireless temp sensor what will be the new logic of the AC system wrt to internal temp sensor vs wireless temp sensor?
ClimaControl is compatible with your device. The logic is that your internal temperature sensor will be disabled and the external sensor will take over. It will start to control closer to the setpoint and stabilize the actual temperature in the room.
2.Further ,will the new temp value measured by the wireless sensor ,be visible in the Smart M_air app or not?(Instead of the internal temp value).What will be the new logic of the Smart M Air app?
Yes. Smart-M-air app will show the temperature from the external sensor.
3.what will be the new logic for the remote control?
Nothing changes!
4.I do not intend to tinker a HA environment(yet😀) but wondering if ClimaControl is SmartLife compatible
No need to tinker with Home Assistant. You can just use the ClimaControl as external sensor.
xHEMANx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:42:
Hij regelt toch wel erg gek nu het wat warmer is.

Ik heb de externe sensor op setp 20.

Hij gaat verwarmen op setpoint 25 bij de interne sensor. Hij blijft het 25c houden bij de interne sensor, tot het 19.8c is bij de externe sensor en dan valt hij even uit. Daarna blijft hij pendelen.

Als ik de de setp van de externe sensor naar 21 zet, pendelt hij niet meer, maar wordt het wel een stuk warmer in huis, met 480w verbruik.

Als ik hem op de interne sensor 1 tik hoger zet, pendelt hij ook niet meer, en pruttelt hij vrolijk op 200w door met een mini verhoging in temp.

Ik kom er toch iedere keer op terug dat zonder halve graden een externe sensor niet handig is. Of het nu de clima is of de interne sensor verlengt.

Ik ben wel benieuwd of die externe sensor van mhi zelf (helaas met kabel) wel ECHT halve graden kan verwarmen op mijn (3 jaar oude, geen standaard wifi) airco.
Ik denk dat je met je uitspraken heel veel mensen hier in verwarring brengt.
Bedoel je: "Ik heb de externe sensor ontkoppeld van de ClimaControl module en de airco regelt op de interne sensor, de externe sensor laat nu een temperatuur van 19.8C zien terwijl de interne sensor 25C laat zien en mijn setpoint hierbij is 25C"?

Vertel eens duidelijk:
Wat zie je, wat verwacht je. Onderbouw het eens met grafieken over langere tijd.

We waren dacht ik allang tot de conclusie uitgekomen dat sommige airco's niet op halve graden kunnen regelen(en het discutabel is of dit wel zinvol is bij dit type verwarming), afhankelijk van het bouwjaar en dat mogelijk ook die van jou hieronder valt. De bekabelde MHI wandbediening stuurt niet anders aan.

Als de airco werkelijk met externe sensor op 480 Watt blijft hangen maar hij met regeling via interne sensor genoegen heeft aan 200 Watt, dan zou de temperatuur in je ruimte moeten stijgen. Is dit niet het geval, dan heeft jouw ruimte blijkbaar dat vermogen nodig om op temperatuur te blijven. Die 200 Watt die hij met de interne sensor minder gebruikt zal je ergens terug moeten zien. Regelt de externe sensor werkelijk zo 'gek' dan zullen we 'gigantische' schommelingen in je grafieken zien.

Airco regelingen zijn niet instantaan en je zal over langere -vergelijkbare- periodes data moeten vergelijken(zeker als je een slecht geisoleerd huis hebt). Ik heb elke keer het gevoel dat je op de minuut verandering verwacht als je een knopje indrukt. Als je dat wil, gebruik dan de interne sensor, maar verwacht dan ook dat die veranderingen ook over een langere tijd veel harder schommelen dan met externe sensor..... de reden waarom mensen overschakelen naar externe sensoren.

Ter vergelijking:
De airco's die ik hier monitor die op verschillende plekken in het land hangen schakelen met dit weer terug naar 1 tot 2 ampere stroomverbruik en de temperatuur schommelt nauwelijks. Mijn eigen unit staat op 22 graden ingesteld en ik zie nu vrijwel constant 1.1A van de dualsplit(SCM50). Dat gaat dan om bijna 200 m3 woninginhoud. Ik zie de compressor een klein beetje op-en aftoeren om de setpoint te behouden maar is gewoon strak te noemen: ongeveer 0.3C schommeling.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-02-2025 23:18 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Sorry voor de verwarring.

In mijn hoofd is het logisch. Haha.

Conclusie is dat de stappen van 1 graad te groot zijn (in mijn situatie) voor een externe sensor.

En wat ik gehoopt had, 1 setpoint voor het hele stookseizoen, dus ook niet met de clima te realiseren is. Misschien wil ik te veel. Ik vond de cv gewoon lekker werken en ik vindt het een uitdaging om te proberen hetzelfde resultaat te behalen met een airco. (Of in iedergeval zo dicht mogelijk erbij)

Ik moet soms helaas toch het setpoint aanpassen om de airco goed te laten lopen.

Ik was eigenlijk benieuwd of het bij anderen wel perfect werkt? of dat ze gewoon genoegen nemen met wat bijstel werk hier en daar door het seizoen heen? Vandaar mijn post.

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 24-02-2025 23:37 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dan denk ik dat luchtverwarming samen met de huidige staat van de isolatie van je huis misschien niet iets voor jou is. ;) Ik denk dat je teveel verwacht van luchtverwarming.
Ik was eigenlijk benieuwd of het bij anderen wel perfect werkt? of dat ze gewoon genoegen nemen met wat bijstel werk hier en daar door het seizoen heen? Vandaar mijn post.
Dat zal je ook met een CV hebben. Gevoelstemperatuur en absolute temperatuur zijn twee verschillende dingen. Als het koud is buiten en je verliest veel via ramen en muren dan zal je al snel je CV warmer zetten omdat het koud aanvoelt door de straling.

[ Voor 58% gewijzigd door LED-Maniak op 24-02-2025 23:42 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:35:
Dan denk ik dat luchtverwarming samen met de huidige staat van de isolatie van je huis misschien niet iets voor jou is. ;) Ik denk dat je teveel verwacht van luchtverwarming.
Het bespaart me een berg geld. Dan maar wat aan klooien hier en daar. :P

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:01
Als ik via de climate entity aangemaakt door climacontrol in home assistant de temperatuur aanpas van 20 naar 19 dan staat de climate entity netjes op heat 19 en in de WebUI van ClimaControl ook. Als ik dan MELCloud open staat de set temperature daar nog op 20 en wordt deze niet aangepast.

Doe ik iets fout of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xeoMe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:29:
Als ik via de climate entity aangemaakt door climacontrol in home assistant de temperatuur aanpas van 20 naar 19 dan staat de climate entity netjes op heat 19 en in de WebUI van ClimaControl ook. Als ik dan MELCloud open staat de set temperature daar nog op 20 en wordt deze niet aangepast.

Doe ik iets fout of is dit normaal?
Is normaal, melcloud is heel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:52:
[...]

Is normaal, melcloud is heel traag.
Wat is traag? Want hij staat nog steeds op 20.
En een refresh binnen MELCloud doet toch read van het device?
Een change via de remote wordt ook vrij snel weergeven en zeker bij een refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 18:27
xHEMANx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:32:
Sorry voor de verwarring.

In mijn hoofd is het logisch. Haha.

Conclusie is dat de stappen van 1 graad te groot zijn (in mijn situatie) voor een externe sensor.

En wat ik gehoopt had, 1 setpoint voor het hele stookseizoen, dus ook niet met de clima te realiseren is. Misschien wil ik te veel. Ik vond de cv gewoon lekker werken en ik vindt het een uitdaging om te proberen hetzelfde resultaat te behalen met een airco. (Of in iedergeval zo dicht mogelijk erbij)

Ik moet soms helaas toch het setpoint aanpassen om de airco goed te laten lopen.

Werkt perfect. Werkt nog beter als je niet elk moment van de dag grafiekjes zit te kijken :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
lexdb schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:27:
[...]

Werkt perfect. Werkt nog beter als je niet elk moment van de dag grafiekjes zit te kijken :O
Nooit geweten dat als je ergens gewoon niet naar kijkt, dat het dan beter werkt. Bedankt voor je advies. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Vraag van een niet-tweaker : is er sinds vandaag iets veranderd met de ClimaControl link ? Open ( local ) WEB UI
IOS versie is niet gewijzigd

Ik kan overigens wel aanmelden met de http link hoor.
Zomaar even benieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB4kNcU671tp1YjnLInAeXdPgeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUxm2Yc7e2E32zaQ7LlsPT18.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
pjotter1965 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:34:
Vraag van een niet-tweaker : is er sinds vandaag iets veranderd met de ClimaControl link ? Open ( local ) WEB UI
IOS versie is niet gewijzigd

Ik kan overigens wel aanmelden met de http link hoor.
Zomaar even benieuwd

[Afbeelding]
Nee, maar soms werkt heatpump.local niet door router shenanigans.
Je kan het makkelijker benaderen door te gaan naar: http://clima.protoart.net/portal daar zie je dan je climacontrol als je op hetzelfde netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Verder niet zo’n probleem hoor. Heatpump.local werkt wel. De andere niet meer. ( zit op hetzelfde netwerk )

Edit : merk nu dat probleem zich alleen voordoet met Ipad, Iphone werkt oke.
Zal wel met mijn ipad te maken hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door pjotter1965 op 26-02-2025 13:52 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Nee, maar soms werkt heatpump.local niet door router shenanigans.
Je kan het makkelijker benaderen door te gaan naar: http://clima.protoart.net/portal daar zie je dan je climacontrol als je op hetzelfde netwerk zit.
Zelfde netwerk "no heatpumps found"

G4 uit. Soms wel 10x laden voordat ik via het ip op de interface kom. Via android tel.

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 27-02-2025 07:27 ]

• xeoMe
deleted

[ Voor 100% gewijzigd door xeoMe op 27-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Ik krijg "vervelende" geluiden uit de indoor unit van de slaapkamer. (zie post xeoMe in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2")

Ik heb kort daarna de ClimaControl (geinstalleerd in de woonkamer) eruit gehaald om te testen of het geluid bij de indoor unit van de slaapkamer nog steeds te horen was.
Bijna 2 dagen laten proefdraaien en eigenlijk heb ik helemaal geen vreemde geluiden meer gehoord bij de slaapkamer unit. (snachts een aantal keer tijdens het vriespunt en overdag met +- 10 graden)

Eind vanochtend de ClimaControl unit weer geinstalleerd en ben zojuist gaan luisteren en de geluiden in de slaapkamer unit zijn weer terug.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken :/
Geeft ClimaControl nu controle over de buitenunit of de binnenunit of een combinatie van beide?

Ik kan wel een export maken van de melcloud configuratie wellicht gebruikt mijn unit andere parameters o.i.d.?

EDIT:
Wat grafieken voor evt troubleshooting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfzyxZecJ-h2je2eCEJdSbOJoWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yp7FMl6ZKxeCthpWYJbGdC8J.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Airco Woonkamer MQTT Publish temperatuur
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      payload: "{{ states('sensor.climacontrol_woonkamer_sensor_temperature') }}"
      evaluate_payload: false
      qos: "0"
      retain: false
      topic: climacontrol/HVAC_1FEC7C/sensor/external/temperature/set
mode: single

EDIT2:

Heb de MELCloud Woonkamer entities disabled en het lijkt sinds dien wel stabiel. (had al eerder de climate entity disabled maar heb de kamertemperatuur sensor entity nu ook disabled)
Hou het komende dagen weer even goed bij en ook het geluid van de slaapkamer unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otxSRQa7NCmj0PERWcRkUnbGgL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/55Ij6PATFqJYlKrKrOHbS3Kh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door xeoMe op 04-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xeoMe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:32:
Ik krijg "vervelende" geluiden uit de indoor unit van de slaapkamer. (zie post xeoMe in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2")

Ik heb kort daarna de ClimaControl (geinstalleerd in de woonkamer) eruit gehaald om te testen of het geluid bij de indoor unit van de slaapkamer nog steeds te horen was.
Bijna 2 dagen laten proefdraaien en eigenlijk heb ik helemaal geen vreemde geluiden meer gehoord bij de slaapkamer unit. (snachts een aantal keer tijdens het vriespunt en overdag met +- 10 graden)

Eind vanochtend de ClimaControl unit weer geinstalleerd en ben zojuist gaan luisteren en de geluiden in de slaapkamer unit zijn weer terug.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken :/
Geeft ClimaControl nu controle over de buitenunit of de binnenunit of een combinatie van beide?
De geluiden heeft helemaal niets te maken met ClimaControl. Dit is hoe sommige airco's klinken door bochten/stroming in de leidingen. Soms zijn ze weken niet hoorbaar, soms weer wel. Voel je je er ongemakkelijk bij, dan zou ik een installateur uitnodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 22:15
Vraagje, ik heb onlangs de climcontrol aangeschaft, erg leuk apparaatje maar de volgende dingen vallen mij op en zijn hinderlijk.

De batterij van de losse sensor was leeg toen ik deze ontving, ik heb er een nieuwe volle batterij in gezet maar het batterijtje blijft knipperen en tot ergens maximaal 70% aangeven en loopt redelijk vlot omlaag. Is deze sensor een bluetooth device waardoor de batterij zo snel leeg gaat ? Hoe kan dit?

Daarnaast als ik de grafiek bekijk van de luchtvochtigheid heb ik ca. 15 keer per dag een piek van 100 tot 250% ? Enig idee hoe dit kan?

De temperatuur sensor springt ook af en toe naar 0 graden, dit ook 10 a 15 keer per dag en af en toe lang genoeg om de airco uit te laten gaan.

Hoort dit bij het product of gaat er iets niet goed? Iemand tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Even een update draaien, ik zal je een DM sturen met instructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
LED-Maniak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:48:
Super, ik zie je dm graag tegemoet.
Is dit een andere update dan die je in de webinterface kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
LED-Maniak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:48:
Ik heb nog geen DM ontvangen helaas, gaat er iets mis of ben ik te ongeduldig??(excuse moi) Inmiddels is de batterij nu echt bijna leeg na een week(nieuwe batterij). Dit gaat wel erg snel. Wat is ongeveer normaal hoelang zo'n batterij meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05 11:55
Ik heb twee externe sensors en ze gaan ongeveer 1 jaar mee. Qua accuduur. Wel zie ik daar wel schommelingen in. Ene keer geeft ie 15% aan en paar uur later een stuk meer. Als schermpje uitgaat dan weet je zeker dat de knoopcel leeg is ; ) Luchtvochtigheid komt precies overeen met mijn Aranet en verspringt niet constant. Temperatuur doet ie eigenlijk ook gewoon goed en dat blijft ook constant. Ik denk dat er iets mis is met die van jou.

[ Voor 9% gewijzigd door FenF op 06-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPhoneGeek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-05 16:35
Klopt het dat de laatste release 2.0.28 is? Ik zag hier wat nieuwere versies voorbij komen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 14:02
iPhoneGeek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:50:
Klopt het dat de laatste release 2.0.28 is? Ik zag hier wat nieuwere versies voorbij komen namelijk.
Die van mij heeft:
Current:
2.0.31
Latest:
2.0.31

Auto update staat bij mij uit

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
iPhoneGeek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:50:
Als je een ME airco hebt dan klopt dat. MHI loopt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Is het topic “connected_to_external” nieuw?

Hoe wordt de actual_temperature data bepaald? Loopt namelijk af en toe wat uiteen met de temperature van de external sensor temperature klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
xeoMe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:24:
Is het topic “connected_to_external” nieuw?

Hoe wordt de actual_temperature data bepaald? Loopt namelijk af en toe wat uiteen met de temperature van de external sensor temperature klopt dat?
Klopt. Is een indicatie of er communicatie is met melcloud of smart-m-air module.

actual komt van de airco zelf, is een feedback. Door vertraging/afronding kan dat iets afwijken van de externe sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Klopt. Is een indicatie of er communicatie is met melcloud of smart-m-air module.

actual komt van de airco zelf, is een feedback. Door vertraging/afronding kan dat iets afwijken van de externe sensor.
Check, ik heb alleen sinds vanochtend (update) dat mijn actual temperature values aangeeft die ik niet verwacht zoals:
20.8 20.3 20.4 terwijl voorheen werd het altijd afgerond op 0.5 op basis van de temperatuur van de externe sensor.

Unit al even uit en aan gezet, ClimaControl herstart en ook de mqtt topics verwijderd.

Ga nu verwarmen dus ben benieuwd wat ik straks ga zien qua readings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Klopt, weergave is verfijnd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-06 21:20
Hallo,
Heb het nog weinig gebruikt, maar bij mij zijn alle Remote sensors offline op de airco’s.
Bij scannen wordt de sensor wel gevonden, maar het signaal lijkt zo zwak te zijn dat de verbinding wegvalt en alles op 0 blijft staan.
Ook als ik de sensor heel dicht bij de airco leg.
Huidige fw 2.0.29
Is daar een reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zie DM.

Is er ingeslopen sinds firmware 2.0.29. Bepaalde settings in sommige sensoren zijn momenteel niet compatibel met de firmware. Gelukkig is dit met een kleine instructie op te lossen in de sensor, maar zal ik het voor de toekomst in de firmware oplossen.

[ Voor 94% gewijzigd door LED-Maniak op 12-03-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:03
Hier gebruiken beide units ook ineens weer de interne sensors.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:55
Na een flinke periode zonder problemen lijken er nu wat problemen te zijn met de modules:

Airco's zijn met regelmaat niet bereikbaar, niet via de lokale web interface maar ook niet in Home Assistant.

Ook de temperatuur sensoren zijn dan niet meer beschikbaar.

Powercycle helpt niet, hard reset lijkt te werken, systeem is dan weer een tijdje bereikbaar. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-06 17:52
Hier ook allebei de externe sensoren niet meer werkend. Wel even te pairen maar direct daarna geen signaal of waardes meer. Zou ik ook de instructie kunnen krijgen om het weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19
@LED-Maniak
  1. Als ik 1 multisplit met 3 wand units heb, heb ik er dan 1 of 3 ClimaControls nodig?
  2. Klopt het dat ze op de aanbevolen sites als backorder staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
djmvt schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:57:
Na een flinke periode zonder problemen lijken er nu wat problemen te zijn met de modules:

Airco's zijn met regelmaat niet bereikbaar, niet via de lokale web interface maar ook niet in Home Assistant.

Ook de temperatuur sensoren zijn dan niet meer beschikbaar.

Powercycle helpt niet, hard reset lijkt te werken, systeem is dan weer een tijdje bereikbaar. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Als je mij even een DM stuurt met de serienummers dan kijk ik even mee.
Thieu79 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:17:
Hier ook allebei de externe sensoren niet meer werkend. Wel even te pairen maar direct daarna geen signaal of waardes meer. Zou ik ook de instructie kunnen krijgen om het weer werkend te krijgen?
Ik zal zo even sturen en ben bezig met een echte fix. :)
Cardinal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:04:
@LED-Maniak
  1. Als ik 1 multisplit met 3 wand units heb, heb ik er dan 1 of 3 ClimaControls nodig?
  2. Klopt het dat ze op de aanbevolen sites als backorder staan?
Voor elke binnenunit/wandunit heb je er een nodig. Heb je meerdere wandunits in een kamer dan kan je in sommige gevallen een externe sensor nemen op twee climacontrol modules(hij stuurt de temperatuur dan naar beide binnenunits).

Ze zijn inderdaad helaas in backorder. Voorraad ging harder dan verwacht! Nieuwe zijn al wel onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:34
Op mijn Mitsubishi Electric sinds versie 2.0.29 RC1 gaat de airco niet meer via de Melcloud weekplanner aan of uit. Meerdere mensen die hier last van hebben? Bij 2.0.28 had ik hier geen last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flodder11
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 17:06
Bij mij werkt de weekplanner van ME gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Hier werkt de weekplanner ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flodder11
Oeps
Bij mij mist hij 2x het uitzetten.
Is er toch iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhjbrinks88
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-06 20:49
Bij mij werkt de koppeling met Google home niet meer met MelCloud. Hebben hier meer mensen last van? Zo ja iemand een oplossing? Krijg bij reconnect een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:38
jhjbrinks88 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 01:58:
Bij mij werkt de koppeling met Google home niet meer met MelCloud. Hebben hier meer mensen last van? Zo ja iemand een oplossing? Krijg bij reconnect een foutmelding.
Melcloud was gisteren doen vanwege onderhoud. Moest ook opnieuw inloggen etc, mogelijk daar wat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
TokenNekot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:03:
Op mijn Mitsubishi Electric sinds versie 2.0.29 RC1 gaat de airco niet meer via de Melcloud weekplanner aan of uit. Meerdere mensen die hier last van hebben? Bij 2.0.28 had ik hier geen last van..
Ok, heb het issue kunnen oplossen.
Mocht iemand anders hetzelfde ervaren hieronder de mogelijke oplossing:

- RAC wifi interface bleek error lampje te hebben. Das sowieso niet goed nie.
- Groep uit gezet, en eerst de ClimaControl er tussenuit gehaald en alleen de RAC WIFI aangesloten
- Groep weer aan, het duurde even maar daarna waren alle lampjes weer groen op de RAC WIFI en kon ik de airco weer via de Meldcloud gebruiken. Mooi, nu kijken of het ook werkt samen met ClimaControl
- Groep weer uit, ClimaControl er weer tussen gezet en groep weer aan.
- Hierna check of alle lampjes op RAC WIFI groen waren, en dit was nog gelukkig het geval. ClimaControl ook wit lampje dus OK.
- Hierna werkte alles weer

Alleen stroom er af en er weer op lostte het probleem voor mij niet op, dus wellicht even bovenstaande proberen als je hetzelfde issue hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De RAC wifi interface is voor een Mitsubishi Heavy Industries, niet Mitsubishi Electric. Terwijl 2.0.29 RC1 voor Mitsubishi Electric is.

Bedoel je wellicht Melcloud interface?

Er was geplanned onderhoud voor melcloud dus het kan heel goed zijn dat dit de reden was dat het niet werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokenNekot
oh verkeerde naam inderdaad. Het gaat inderdaad om de Melcloud interface :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flodder11
Ik blijf problemen met de weekplanner houden.
Kunnen we terug naar 20.28 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:24
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:40:

Ik heb inmiddels een test build klaar waarmee je via de climacontrol web UI/home assistant de temperatuur tussen 10 en 30 graden kan instellen. Maar ook via Smart-M-Air app de "Leegstand pand" modus kan activeren en dan tussen 10 en 17 graden kan instellen via de app.

Heb je een airco die dit uit zichzelf al nooit heeft ondersteund dan gaat het niet werken(dit kan de climacontrol detecteren!).

Er zitten tevens wat aanpassingen in waardoor de smart-m-air app geen foutmeldingen meer zou moeten geven in specifieke gevallen.

Mocht iemand zin hebben om te testen, laat maar weer weten via DM met het serienummer van je climacontrol module. :)

Ondertussen nog meer status bits ontdekt in het protocol van mitsubishi. Nog even uitvogelen of we er nog wat leuks mee kunnen gaan doen.
Goedemorgen, kun je aangeven wanneer je denkt dit uit te rollen in een nieuwe firmware aub? Heb je nog wat leuks kunnen ontdekken voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Vanochtend ook voor het eerst dat de airco niet aanstond terwijl dit volgens de weekplanner wel zou moeten. Ik zal het schema er eens uitgooien en opnieuw aanmaken om te kijken of het iets met het melcloud onderhoud heeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
flodder11 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:18:
Ik blijf problemen met de weekplanner houden.
Kunnen we terug naar 20.28 ?
Er zijn geen wijzigingen tussen 28 en 29 hieraan gerelateerd. Ik gok dus dat het met melcloud onderhoud te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flodder11
Thieu79 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:34:
Vanochtend ook voor het eerst dat de airco niet aanstond terwijl dit volgens de weekplanner wel zou moeten. Ik zal het schema er eens uitgooien en opnieuw aanmaken om te kijken of het iets met het melcloud onderhoud heeft te maken.
Goed idee weekplanner er opnieuw ingezet ,uit en in gelogd
Ik heb ME een mail gestuurd

[ Voor 3% gewijzigd door flodder11 op 20-03-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
Helaas zijn bij mij afgelopen nacht weer beide Mitsubishi airco's verdwenen uit home assistant met gevolg dat deze vanochtend niet waren opgestart.

1 unit kwam na een reset in de gui van de climacontrol module weer online, de 2e moest weer hard worden gereset (knipperde groen wit) door de resetknop 10 seconden vast te houden waarna deze, na opnieuw configureren, weer beschikbaar was in home assistant.

Hebben meer mensen deze issues? Dit is de 2e x in korte tijd, beide units draaien op fw current 2.0.29RC1 latest 0.0.0

[ Voor 10% gewijzigd door djmvt op 21-03-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flodder11
De weekplanner er opnieuw inzetten heeft niet geholpen.
Opnieuw in en uitloggen ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
flodder11 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:49:
De weekplanner er opnieuw inzetten heeft niet geholpen.
Opnieuw in en uitloggen ook niet
Brand het error lampje op de wifi van melcloud?
Anders even zonder climacontrol aansluiten en kijken of de planner wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
flodder11 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Goed idee weekplanner er opnieuw ingezet ,uit en in gelogd
Ik heb ME een mail gestuurd
De weekplanner er opnieuw inzetten heeft bij mij geen resultaat gehad. De airco's stonden weer niet aan vanochtend. Ik ben benieuwd of ME er een verklaring voor heeft nav je mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zoals gezegd is er op dat gebied niets veranderd aan 2.0.29. het zou kunnen zijn dat melcloud veranderingen heeft doorgevoerd. De melcloud update was precies rond dezelfde tijd. Dus ik moet hier even induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
TokenNekot schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Brand het error lampje op de wifi van melcloud?
Anders even zonder climacontrol aansluiten en kijken of de planner wel werkt?
Hier is zijn de airco's wel gewoon te bedienen via melcloud, mus van de planner. De ME wifi module werkt dus gewoon. Ik heb verder ook niets kwa home automation draaien.
Zoals LedManiak ook aangeeft, lijkt dit niets met de ClimaControl te maken te hebben, maar iets met de update van Melcloud waardoor er iets niet goed gaat in de aansturing via de planner. Onder 2.0.29 werkte de weekplanner hier gewoon nog voordat Melcloud uit de lucht is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijd koud
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:55
Ik zit nog op 2.0.28 (automatisch updates staat op uit). Gebruik de climacontrol alleen voor de externe temperatuurmeter.
Maar hier mist de weekplanner ook geregeld zijn schakel punten sinds de wijzigingen in Melcloud. Het probleem ligt dus duidelijk bij ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
@LED-Maniak Geen idee of het mogelijk is kwa beschikbaar geheugen of mogelijkheden in de module, maar zou er een weekplanner in de ClimaControl interface ingebouwd kunnen worden als toekomstige feature? Dus niet een cloud based oplossing maar een timer, die onafhankelijk van servers op de module draait die in te stellen is via de webinterface van de module?

[ Voor 10% gewijzigd door Thieu79 op 21-03-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Thieu79 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:46:
@LED-Maniak Geen idee of het mogelijk is kwa beschikbaar geheugen of mogelijkheden in de module, maar zou er een weekplanner in de ClimaControl interface ingebouwd kunnen worden als toekomstige feature? Dus niet een cloud based oplossing maar een timer, die onafhankelijk van servers op de module draait die in te stellen is via de webinterface van de module?
Ja, dat is wel het plan. Lijkt mij veel betrouwbaarder dan afhankelijk zijn van een externe server.
Heavy Industries heeft hier ook last van af en toe.

Eerst nog even andere dingen oplossen voor ik hier aan toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
@LED-Maniak heb je een idee wat er bij mij mis kan zijn? Ik gebruik de melcloud niet meer, alleen jouw modules maar heb sinds een week nu 2x gehad dat beide airco's niet meer bereikbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flodder11
Altijd koud schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:47:
Ik zit nog op 2.0.28 (automatisch updates staat op uit). Gebruik de climacontrol alleen voor de externe temperatuurmeter.
Maar hier mist de weekplanner ook geregeld zijn schakel punten sinds de wijzigingen in Melcloud. Het probleem ligt dus duidelijk bij ME.
Ok,dat is duidelijk.dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
djmvt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:05:
@LED-Maniak heb je een idee wat er bij mij mis kan zijn? Ik gebruik de melcloud niet meer, alleen jouw modules maar heb sinds een week nu 2x gehad dat beide airco's niet meer bereikbaar waren.
Ik ben aan het onderzoeken wat dit zou kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Voor Mitsubishi Electric Air-To-Air heb ik een update beschikbaar.
Versie 2.0.32:

In deze versie wordt MQTT 3.1.1 ondersteund ipv alleen MQTT 5.0. Hierdoor zou de module nu ook succesvol moeten kunnen communiceren met Homey en andere home automation software die MQTT 5.0 nog niet ondersteunen.

Daarnaast is er een aanpassing aan communicatie met de externe sensor gemaakt. Ook sensoren met "verkeerde" settings zullen nu weer werken zonder om te hoeven programmeren. Daarnaast wordt er efficienter gecommuniceerd. Dit zou de batterijduur van de externe sensor flink moeten verlengen.

Zin om te testen? Stuur even een DM met je serienummer.

Deze verbeteringen zullen voor Heavy Industries wat later beschikbaar komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flodder11
Weekplanner:Mail ME:
Probleem zit bij ME ,er wordt gewerkt aan een oplossing.
Prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:24
LED-Maniak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:59:
Versie 2.0.32:

In deze versie wordt MQTT 3.1.1 ondersteund ipv alleen MQTT 5.0. Hierdoor zou de module nu ook succesvol moeten kunnen communiceren met Homey en andere home automation software die MQTT 5.0 nog niet ondersteunen.
Is toch net andersom, op de Homey draait 5.0;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
peptalk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Is toch net andersom, op de Homey draait 5.0;-)
Tot nu toe werkte het niet omdat Homey 5.0 niet ondersteunde. Ik weet even de nickname niet meer, maar iemand hier had het uitgezocht en Homey zou nog op 3.1 draaien. Ik kan het nergens duidelijk vinden.

Maar ook al draait het op 5.0, dan wordt 3.1 ook ondersteund gezien het gros van de IoT devices daar nog op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
De officiële MQTT server van Homey zou op 3.1 en 3.1.1 moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
flodder11 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:36:
Weekplanner:Mail ME:
Probleem zit bij ME ,er wordt gewerkt aan een oplossing.
Prima
Hier stond hij gisterochtend en vanochtend weer conform schema aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
Ik overweeg de aanschaf van een aantal van deze Climacontrol modules voor onze airco installatie (Mitsubishi electric, 3x MSZ-AY## binnenunit op 1 MXZ-3F68 buitenunit). Ik kan weinig info terugvinden over de montage. Mijn binnenunits hebben een CN-105 poort als ik de documentatie moet geloven. Wat zijn jullie ervaringen met het openschroeven van de units? Is dat wat te doen? Is er een beschrijving beschikbaar?

Bedoeling is om ze, naast de wifi/melcloud koppeling, te koppelen met homeassistant. Krijg ik via de climacontrol wat meer (realtime) info over de werking en energieverbruik van de airco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thieu79
Torch1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:34:
Ik overweeg de aanschaf van een aantal van deze Climacontrol modules voor onze airco installatie (Mitsubishi electric, 3x MSZ-AY## binnenunit op 1 MXZ-3F68 buitenunit). Ik kan weinig info terugvinden over de montage. Mijn binnenunits hebben een CN-105 poort als ik de documentatie moet geloven. Wat zijn jullie ervaringen met het openschroeven van de units? Is dat wat te doen? Is er een beschrijving beschikbaar?

Bedoeling is om ze, naast de wifi/melcloud koppeling, te koppelen met homeassistant. Krijg ik via de climacontrol wat meer (realtime) info over de werking en energieverbruik van de airco?
Als je de service manual volgt van ME dan moet je veel meer loshalen dan nodig is om bij het compartiment te komen. De eerste AY35 waar ik de module heb ingebouwd, heb ik de service manual gevolgd en ben ik een dik half uur bezig geweest (lamellen eraf, onnodige kappen eraf).
Uiteindelijk blijkt dat je gewoon bij dat compartiment kan door de lamellen te laten zitten. Klep eraf, zijkant eraf, compartiment klepje eraf (3 schroeven) dan ben je erbij en kun je de module plaatsen. Mocht je ter zijner tijd de modules hebben kan ik wel wat een aantal pics uploaden. Ik heb nu binnen 5 minuten de unit open, module geplaatst en weer dicht.
De AY standaard wifi module kan gewoon blijven zitten op zijn eigen poort en de climacontrol gaat op de CN.
Neem vooral ook de externe sensor erbij. Dit zorgt voor een enorme verbetering in gelijkmatige temperatuur en een veel rustigere buitenunit bij mijn AY's. Als bonus zijn ze daardoor ook een stukje zuiniger geworden.
Energieverbruik kun je niet monitoren via de modules, wel uiteraard nog via Melcloud maar dat is ook maar een indicatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Thieu79 op 25-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
Thieu79 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Als je de service manual volgt van ME dan moet je veel meer loshalen dan nodig is om bij het compartiment te komen. De eerste AY35 waar ik de module heb ingebouwd, heb ik de service manual gevolgd en ben ik een dik half uur bezig geweest (lamellen eraf, onnodige kappen eraf).
Uiteindelijk blijkt dat je gewoon bij dat compartiment kan door de lamellen te laten zitten. Klep eraf, zijkant eraf, compartiment klepje eraf (3 schroeven) dan ben je erbij en kun je de module plaatsen. Mocht je ter zijner tijd de modules hebben kan ik wel wat een aantal pics uploaden. Ik heb nu binnen 5 minuten de unit open, module geplaatst en weer dicht.
De AY standaard wifi module kan gewoon blijven zitten op zijn eigen poort en de climacontrol gaat op de CN.
Neem vooral ook de externe sensor erbij. Dit zorgt voor een enorme verbetering in gelijkmatige temperatuur en een veel rustigere buitenunit bij mijn AY's. Als bonus zijn ze daardoor ook een stukje zuiniger geworden.
Energieverbruik kun je niet monitoren via de modules, wel uiteraard nog via Melcloud maar dat is ook maar een indicatie.
Thx @Thieu79 op basis van jou verhaal durf ik het aan om de climacontrol ‘s (incl externe sensors) te bestellen. (@LED-Maniak ontvangen?).
Met de service manual en jou tips denk ik de montage te kunnen doen. Als ik nog vragen heb kom ik wel even bij je in de lucht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nieuwe voorraad is binnen!

Kleine update voor Mitsubishi Heavy Industries:

Het is nu nog makkelijker om de ClimaControl module te installeren mocht je al een WF-RAC module hebben.
Ik heb kabels laten maken welke identiek zijn aan de WF-RAC kabel.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen:
1 )De klep van de binnenunit omhoog
2) Schroefje losdraaien van het zwarte klepje waar de stroomdraden van buiten komen.
3) Kabel uit de WF-RAC losklikken en in de ClimaControl klikken
4) Bijgeleverde kabel in de ClimaControl module klikken en vervolgens in de WF-RAC.

Dus je hoeft niet meer 'ingewikkeld' de hele airco uit elkaar te schroeven.

Heb je geen WF-RAC dan zal je nog wel de zijkappen los moeten halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-rW7pu00YFK8gN1CYo8EKnYfco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XTIoWMZLk3dZoW1Vgjpx7v7S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob993
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05 07:49
Als ik de temp. stap van 0.5 naar 1 graden zet en save, dan is het weer 0.5 graden na refresh. Het wordt niet opgeslagen. Is dit een bekende bug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Rob993 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:12:
Als ik de temp. stap van 0.5 naar 1 graden zet en save, dan is het weer 0.5 graden na refresh. Het wordt niet opgeslagen. Is dit een bekende bug?
Zou kunnen, zal er naar kijken.

Was nog even vergeten te melden, maar er zit nu ook bij Mitsubishi Electric een 30cm kabel bij in plaats van 20cm. Geeft iets meer vrijheid met plaatsing. :) De MHI module heeft overigens nu ook een 30cm kabel.

Als het goed is heb ik iedereen beantwoord via DM. Mocht het niet zo zijn, graag nog een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
LED-Maniak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:29:
[...]
Geeft iets meer vrijheid met plaatsing. :)
Wat zijn jullie ervaringen qua plaatsing, ergens binnen in de airco unit? Of aan de buitenkant? Hoe vaak moet je fysiek bij de climacontrol? Wat is verschil in wifi ontvangst?

[ Voor 31% gewijzigd door Torch1969 op 31-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Torch1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Wat zijn jullie ervaringen qua plaatsing, ergens binnen in de airco unit? Of aan de buitenkant? Hoe vaak moet je fysiek bij de climacontrol? Wat is verschil in wifi ontvangst?
Het beste plaats je hem direct achter de afdekkap waar ook de stroomdraden binnenkomen.
Als je hem binnen in de metalen kap plaatst die helemaal over de elektronica zit dan is het bereik korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
Torch1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb het achter de metalen kap van de electronica gedaan omdat je anders bij de ME het klepje voor de draden ook weg moet laten omdat het er dan niet meer voor past.. Maar het past beide, alleen is het bereik wellicht iets minder binnen de metalen kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajorWinters
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 10:34
@LED-Maniak zou het kunnen dat er een probleem is met hosting van de firmware?

Ik had problemen met 1 module die offline was in Home Assistant, deze leverde geen data meer via MQTT (web interface van de module was wel nog beschikbaar).

Herstarten en power cycle hielpen niet, nadien via de web interface een FW update geforceerd, maar nu blijft de module herstarten.

Andere module blijft ook herstarten na het proberen uit te voeren van een FW update.

Modules hadden FW versie: 2.0.29 RC1 (mitsubishi electric)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaWtZNplhPpBDEISg8-ETXxG8tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TK7YoXSObCxakPQIFkEl3sn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb je even een DM gestuurd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
FreestyleFrl schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Ik heb het achter de metalen kap van de electronica gedaan omdat je anders bij de ME het klepje voor de draden ook weg moet laten omdat het er dan niet meer voor past.. Maar het past beide, alleen is het bereik wellicht iets minder binnen de metalen kap.
Ik heb ze na het updaten van een oude firmware die af en toe voor een sensor mistiming zorgde ook weer achter de metalen kap van het mainboard gezet. Dat is gewoon het meest praktisch met het kabeltje. De sensoren zijn ongeveer 6 meter verwijderd van de module en dit geeft hier geen enkel probleem met de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:15
LED-Maniak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:07:

Het is nu nog makkelijker om de ClimaControl module te installeren mocht je al een WF-RAC module hebben.

2) Schroefje losdraaien van het zwarte klepje waar de stroomdraden van buiten komen.
4) Bijgeleverde kabel in de ClimaControl module klikken en vervolgens in de WF-RAC.

[Afbeelding]
Is this also applicable for SRK 25ZSX WF?
I couldn't find yet where the WiFi module is located , so it seems that I can only access the CNS port.Can you please advise on the installation of the Clima Control in this case?

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
Thieu79 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:48:
[...]

@Thieu79 dank voor de tips, ik heb inmiddels 2 (van 3) modules geplaatst en werkend (ME MSZ-AY). Je instructie klopte precies. De module past prima buiten de metalen afdekkap (zie foto), denk wel dankzij het langere kabeltje. De metalen kap past er prima overheen omdat het kabeltje bij de andere kabeltjes langs loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyS4fSs1nwGg3BRPRDxHSWI6Ehk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBtlW0Uo9JDQdbJyjUtKe4hC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq9Z1hbeDpxqoEijZ3bXNSmpjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX0qBYxKnOCnSfZubKL9wHYY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Torch1969 op 02-04-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Torch1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:16:
[...]

@Thieu79 dank voor de tips, ik heb inmiddels 2 (van 3) modules geplaatst en werkend (ME MSZ-AY). Je instructie klopte precies. De module past prima buiten de metalen afdekkap (zie foto), denk wel dankzij het langere kabeltje. De metalen kap past er prima overheen omdat het kabeltje bij de andere kabeltjes langs loopt.
[Afbeelding]
Ik had hem in eerste instantie inderdaad ook met de andere kabeltjes buiten de kap zo mee laten lopen, maar mijn kabeltje was nog een stukje korter en dat paste net aan.
Ik heb ze later weer in het compartiment onder de kap geplaatst omdat ik nog niet gezien had in de interface dat je de lichtjes kunt uitschakelen en de module dus door de kap heen gloeide. Was met die switch lights off function dus niet nodig geweest.

Ziet er netjes uit zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mooie installatie zo! :)
30cm ipv 20cm kabeltje geeft dus zoals verwacht een hoop meer ruimte om hem netjes te installeren.

(met dank aan de feedback van anderen!)

Ik heb 2.0.32 klaar staan voor mitsubishi electric airco's maar zou graag nog testen bij iets meer mensen om zeker te zijn dat alles goed werkt. De draadloze sensor gaat met deze versie langer mee en er is een MQTT verbetering. Mocht iemand nog willen testen, stuur even je serienummer in DM.

[ Voor 61% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
emosph schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:54:
[...]

Is this also applicable for SRK 25ZSX WF?
I couldn't find yet where the WiFi module is located , so it seems that I can only access the CNS port.Can you please advise on the installation of the Clima Control in this case?

Thanks
I'm not quite sure about the -ZSX version. It has a slight different layout than the ZS according to what I can interpret in the manual. But it does look easier to remove the side panel to get access to the CNS port compared to the -ZS models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@LED-Maniak zou je in de home assistant koppeling ook de nieuwe property voor horizontal swing kunnen toevoegen?
Ik zie die nu wel geïmplementeerd in de melcloud integratie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6GaZULlpRZrQd09ru-iV_zaKk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2WiokU3KPXmqz7NROe1oIxwk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Torch1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:27:
@LED-Maniak zou je in de home assistant koppeling ook de nieuwe property voor horizontal swing kunnen toevoegen?
Ik zie die nu wel geïmplementeerd in de melcloud integratie:[Afbeelding]
Ik ben mij er van bewust, maar is tot op heden nog niet toegevoegd omdat veel mensen nog een oudere versie van HA draaien en er nog issue waren met de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Kan ik ergens terugvinden wat de betekenis is van de getallen achter het status veld? Ik zie bij mij zelf 1 en 3 en in Posts in dit topic ook 4 en 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
LED-Maniak schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:07:

[Afbeelding]
Hi

I am trying to extract /remove the CNS connector from the board and seems to be very hard to take it out.It is similar to the one from Clima control.Is there a special tool to extract the connector?Thanks for help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
emosph schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:09:
[...]

Hi

I am trying to extract /remove the CNS connector from the board and seems to be very hard to take it out.It is similar to the one from Clima control.Is there a special tool to extract the connector?Thanks for help!
No need to remove it. You can use that cable and insert it into the climacontrol. Just leave it connected to the AC itself.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Torch1969 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:12:
Kan ik ergens terugvinden wat de betekenis is van de getallen achter het status veld? Ik zie bij mij zelf 1 en 3 en in Posts in dit topic ook 4 en 8?
Is meer voor het debuggen en zegt iets over de manier waarop de module is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
emosph schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:09:
[...]

Hi

As I do not have access to the WiFi module (and as such the connector connected to it) I had to make available the other end of the cable which is connected to the CNS port.I presume this end of the cable will have to be connected to the ClimaControl (EXT?)and then the provided cable will connect the Main port of the Clima with the CNS port of the AC.Correct?

BTW in case of ZSX it seems that the Clima Control will have to be installed in the electronics box due to the amount of cable available in the AC.(Unless an extension cable is available or find another way to have access to the WiFi module and use long cables ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-06 16:44
@LED-Maniak run jij ook de webshop protoart? Ik heb anders een vraagje over mijn order ORD-39 die ik in backorder had geplaatst. Zou je mij anders een DM kunnen sturen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Bytebandit schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:09:
@LED-Maniak run jij ook de webshop protoart? Ik heb anders een vraagje over mijn order ORD-39 die ik in backorder had geplaatst. Zou je mij anders een DM kunnen sturen? :)
Als je vandaag tussen nu en 14:45 bij de deur gaat zitten valt hij vanzelf door de brievenbus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
emosph schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:46:
[...]

As I do not have access to the WiFi module (and as such the connector connected to it) I had to make available the other end of the cable which is connected to the CNS port.I presume this end of the cable will have to be connected to the ClimaControl (EXT?)and then the provided cable will connect the Main port of the Clima with the CNS port of the AC.Correct?

BTW in case of ZSX it seems that the Clima Control will have to be installed in the electronics box due to the amount of cable available in the AC.(Unless an extension cable is available or find another way to have access to the WiFi module and use long cables ).
Correct. But I'm surprised you cannot access the wifi module. Where does it go when you trace the wire? Usually it is hidden next to the electrical wires coming into the indoor unit.

The provided cable goes into the MAIN. The other side in the CNS of the indoor unit.
Then you connect the WF-RAC cable to the EXT port of the ClimaControl.

The length of the supplied cable is 30cm. It should normally be enough to place it outside of this box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-06 16:44
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:15:
[...]

Als je vandaag tussen nu en 14:45 bij de deur gaat zitten valt hij vanzelf door de brievenbus. :)
Hij wordt net precies bezorgd! Zo maar eens installeren. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Ik gebruik de goedkope stroom om de slaapkamer lekker koel te houden (15 graden). Daarom de airco in de middag aan om de opwarming (door de zon) wat tegen te werken. Via de climacontrol kan ik een lagere temperatuur instellen dan de standaard 16 graden. Heb daarom de minimum in de settings verlaagd naar 14 en via home assistant zet ik het setpoint op 15 graden. Na een paar seconden gaat die uit zichzelf weer terug naar 16.

Heb ik iets niet goed begrepen? Hoe kan ik toch die lagere temperatuur gebruiken?

(Mitsubishi electric msz-ay, melcloud en home assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bulldog schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:47:
Is er al nieuws / update over XY ondersteuning? Mocht je testers zoeken, doe dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emosph
LED-Maniak schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:18:
[...]

Correct. But I'm surprised you cannot access the wifi module. Where does it go when you trace the wire? Usually it is hidden next to the electrical wires coming into the indoor unit.

The provided cable goes into the MAIN. The other side in the CNS of the indoor unit.
Then you connect the WF-RAC cable to the EXT port of the ClimaControl.

The length of the supplied cable is 30cm. It should normally be enough to place it outside of this box.
Thanks.The WF RAC cable seems to go behind the front cover of the AC.In the end I put the Clima Control in the electronics box and it seems to be fine.

Some points about the installation:I followed the instructions from your web site as the installation manual is more appropriate for ME.The name of the ClimaControl hotspot was different but I used my intuition :-).The battery level on the wireless sensor was low but after changing with a new one it was showing also battery low despite the fact that on the system web page it was showing 100% .Probably a bug.The rest was a walk in a part.

Happy customer.

As a feature request will be great to see in the graphic page also the power consumption pretty much similar with the ones which you have on the main page of this forum.It will provide a good and simple insight for customers who do not want/or can to tinker with HA.I presume it will be also a good marketing for your product.

Thanks and keep up the good work.I am sure you can bring this product to a mass production level soon and with tons of features.

Congratulations.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:59:
Versie 2.0.32:

Daarnaast is er een aanpassing aan communicatie met de externe sensor gemaakt. Ook sensoren met "verkeerde" settings zullen nu weer werken zonder om te hoeven programmeren. Daarnaast wordt er efficienter gecommuniceerd. Dit zou de batterijduur van de externe sensor flink moeten verlengen.

Zin om te testen? Stuur even een DM met je serienummer.

Deze verbeteringen zullen voor Heavy Industries wat later beschikbaar komen.
Deze versie wordt vanaf nu naar de modules gepushed.
Als je auto updates uit hebt staan dan zal je dat even aan moeten zetten om de update binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is er hier toevallig iemand met een LG Airco?
Bijvoorbeeld PC09SQ, PC12SQ of PC18SQ? (andere modellen kan ook, dit zijn volgens mij de populairste)

Ik zou ClimaControl ook graag toegankelijk maken voor LG. :)

DM even!

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste