ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 19:40

Kingpinda

Citizenship is earned.

Hoi ik heb alleen clima control 2.0.3.1 in mijn MHI SRK35ZS-W. Ik gebruik puur alleen home assistant 15.1. Alles werkt behalve krijg ik geen automations of andere dingen voor elkaar met auto3d en horizontal vane. ik heb pas home assistant en doe veel via AI om code goed te krijgen etc en mqtt is ook nog beetje abacadabra voor mij. echter test ik in developer tools actions of een mqtt topic goed doorkomt.

Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
action: mqtt.publish
data:
  topic: climacontrol/HVAC_BCD424/heatpump/fan/set
  payload: 1
  qos: 0
  retain: false

Dit werkt direct dat de airco dus fan speed aanpast.

echter:

code:
1
2
3
4
5
6
action: mqtt.publish
data:
  topic: climacontrol/HVAC_BCD424/heatpump/vanelr/set
  payload: 1
  qos: 0
  retain: false

werkt niet. welke payload ik het ook geef.
ik kwam er ook pas na een tijdje achter dat volgens de info hier: https://clima.protoart.ne...r/?v=1a13105b7e4e#HA_MQTT

bij de topic base het volgende staat:
Topic base: /climacontrol/HVAC_XXXXXX
misschien voor jullie heel logisch maar die eerste slash moet dus blijkbaar weg: climacontrol/HVAC_XXXXXX
anders doet hij helemaal niets.

Nu lees ik dat torch1969 vraagt om ook de nieuwe property voor horizontal swing te kunnen toevoegen. heeft dat er mee te maken dat het nog niet functioneel is in home assistant? Via de webgui van clima control kan ik wel gewoon horizontal vane en auto3d aansturen maar wat ik ook probeer in home assistant en mqtt, krijg ik dit met geen mogelijkheid aan de gang. als iemand mij op weg kan helpen dan zou dat heel fijn zijn :) of als het simpelweg nog niet kan via home assistant dan hoor ik dat ook heel graag dan hoef ik niet met mijn hoofd hier tegen de muur aan lopen continue :)

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Ik kan even niet zo gauw zien waar en of ik mijn vorig bericht kan editten.

Maar in ieder geval heb ik nu een automatisering kunnen maken via HTTP REST API. voor vanelr en auto3d. auto3d stond niet in het lijstje maar via JSON wel kunnen zien dat die er moest zijn. met ON en OFF als opties. snap alleen nog steeds niet waarom het in mqtt niet werkte.

Maar maakt niet uit "denk" ik. scene automatiseren kan ik neem ik aan gewoon mix en matchen tussen mqtt en REST commands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nog niet kunnen reageren maar ik ga er naar kijken voor je. Het zou gewoon moeten werken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Ik ben echt heel benieuwd haha... Maar ik kan verder nu in ieder geval verder en heb weer wat geleerd. Dus doe maar rustig aan. Ik heb wel een beetje kunnen lezen dat je er lekker druk mee bent met dit alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:34
Een week geleden twee clima controls geinstalleerd op twee 8 jaar oude MHI SRK35ZS-S waarbij beide WPs worden aangestuurd door 1 temperatuur meting
Reden was dat ik de beide WPS in mijn kamer op dezelfde temperuur meting wilde laten regelen en ook wil gaan koppelen aan Homey

De installatie was recht toe recht aan. Ook de koppeling ging prima.
Mijn 1ste ervaring:
1. Heat en fan werkt goed
2. 3d auto werkt niet goed
3. Vane indicatie werkt niet goed
4. Het setpoint op mijn afstandsbediening is 19C en het setpoint op Clima is 21C (=voor mij geen probleem)
5. De temperatuurmeting werkt behoorlijk trager dan de meting van de WP, dit heeft als nadeel dat het initieel een behoorlijke temperatuur overshoot geeft, maar als voordeel dat het uiteindelijk een rustiger regeling wordt.

De koppeling aan Homey is nog niet gelukt.
Ik krijg het nog niet voor elkaar om via http request tag data uit clima control te halen (ook niet m.b.v. de browser)
Vraag: kan iemand een paar voorbeelden geven hoe ik individueel tag data uit clima krijg (via http)?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
bvuaemal schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:26:
2. 3d auto werkt niet goed
3. Vane indicatie werkt niet goed
Kan jij mij in DM eens toelichten wat "niet goed werkt"? Deze functies zouden allemaal moeten werken, tenzij je via de afstandsbediening een aanpassing doet. De airco geeft dit niet door aan apparaten verbonden met de CNS poort en dus zie je iets heel anders dan met de afstandsbediening ingesteld
4. Het setpoint op mijn afstandsbediening is 19C en het setpoint op Clima is 21C (=voor mij geen probleem)
Dit komt omdat de offset in de binnenunit nog aan staat. Even de knop onder de binnenunit 30 seconde indrukken tot je twee piepjes hoort. Dan loopt het gelijk en 19=19.
5. De temperatuurmeting werkt behoorlijk trager dan de meting van de WP, dit heeft als nadeel dat het initieel een behoorlijke temperatuur overshoot geeft, maar als voordeel dat het uiteindelijk een rustiger regeling wordt.
De meting is trager omdat hij extern meet. De sensor zelf is aardig snel, maar je meet met nog een hele buffer er tussen(huiskamer lucht). Het helpt inderdaad bij stabilisatie van de temperatuur.
De koppeling aan Homey is nog niet gelukt.
Ik krijg het nog niet voor elkaar om via http request tag data uit clima control te halen (ook niet m.b.v. de browser)
Vraag: kan iemand een paar voorbeelden geven hoe ik individueel tag data uit clima krijg (via http)?
De laatste update ondersteunt in principe ook MQTT met Homey.
@HugoLXO heeft de HTTP integratie met Homey uitgedokterd en was al zo vriendelijk om dit te documenteren: HugoLXO in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kingpinda schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:03:
Ik kan even niet zo gauw zien waar en of ik mijn vorig bericht kan editten.

Maar in ieder geval heb ik nu een automatisering kunnen maken via HTTP REST API. voor vanelr en auto3d. auto3d stond niet in het lijstje maar via JSON wel kunnen zien dat die er moest zijn. met ON en OFF als opties. snap alleen nog steeds niet waarom het in mqtt niet werkte.

Maar maakt niet uit "denk" ik. scene automatiseren kan ik neem ik aan gewoon mix en matchen tussen mqtt en REST commands.
Ik heb gevonden waarom vanlr niet werkt. Hij verwees voor MQTT naar vane updaten en niet vanelr. Dus verkeerde vanes werden aangestuurd. Voor HTTP was dit wel correct.

Volgende update zal dit gefixt zijn. Bedankt voor het melden @Kingpinda. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Inmiddels is er ook een module onderweg bedoeld voor LG Airco's (Standard Plus serie) zoals de PC09, PC12, PC18. Ook weer op dezelfde manier aan te sluiten.

Binnenkort tijd voor een titel change dus. :+

Daikin next? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dpq_hHfURdT-QA8zVeT8TKe_JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iximeWir3MQLhXbBXb0Vnnrf.png?f=fotoalbum_large

(Waar zou dat tweede knopje voor zijn :o :P )

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

LED-Maniak schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:22:
Inmiddels is er ook een module onderweg bedoeld voor LG Airco's (Standard Plus serie) zoals de PC09, PC12, PC18. Ook weer op dezelfde manier aan te sluiten.

Binnenkort tijd voor een titel change dus. :+

Daikin next? :)

[Afbeelding]

(Waar zou dat tweede knopje voor zijn :o :P )
Voor Daikin is de Faikin module toch al beschikbaar vanuit GB?

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:27:
[...]

Voor Daikin is de Faikin module toch al beschikbaar vanuit GB?
De externe sensor integratie vanuit Faikin is een knutsel oplossing/hack, om het maar oneerbiedig te zeggen. Faikin stuurt niet de werkelijke temperatuur naar de airco maar speelt een beetje met het setpoint. Dat is een verre van optimale oplossing.

De Daikin ClimaControl vervangt de interne thermistor(naast de Faikin functies) en stuurt daarmee wel de airco aan op temperatuur.

En zoals met alle ClimaControl versies kan je de originele daikin wifi module en onecta app blijven gebruiken. :)

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2025 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 18:27
Lekker dan, dat gaat me wéér geld kosten.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 21:14
Gisteren is even de stroom uitgevallen op 1 van mijn units.
Nu zie ik geen waardes meer en geen grafiek op de website.
Alles lijkt nog wel te werken.
Iemand een idee hoe ik dit weer goed krijg? Ik heb al een reset gedaan van de unit zonder succes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhF7i5nnEvnAJbadceig2EpNnd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eJbaLkG14NZSZPwWz7kghPqS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxRW_0KN-ZhoDvRTU4E0UqX3BLA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MtQsWx8sLMtR5sCQFMGx0rEb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9JdSFSnPlhoU3nzGlXHaNeSx1c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HXNMk50WCLJ9KfrlXCEm8KHR.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waarschijnlijk is het ip adres van je module gewijzigd. Zie je hem op http://clima.protoart.net/portal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 21:14
Ja daar zie ik alles nog, ook zie ik hem op de WIFI router nog steeds. Het ip-adres staat vast.

Ik kan hem ook gewoon aan en uit zetten via die web interface en daar reageert de airco op.

Een harde reset uitvoeren is behoorlijk wat werk omdat mijn airco behoorlijk hoog hangt en de halve unit uit elkaar moet.. dus ik hoop op een makkelijkere oplossing. Of gewoon laten voor wat het is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsiuKAnjhhI1uYuwMDAONOv-8VY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VytHArQwcYsdWKCesvbMPyH4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Gyrolion op 27-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Denk dat ik het al weet. Kan je in dm of via mail even de resultaten van http://heatpump.local/control sturen?
(Heatpump.local even veranderen naar het ip-adres van betreffende module)

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 27-04-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:15
@LED-Maniak

Short question : I see that the "Set Temperature " in the HeatPump detailed information is different than the Clima Control Set Temperature (main page).

Is it by design ?Should I do a hard reset?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7ukNY-wUrl9v3Uz-4LvM67FggM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1oZzdaXEf69HvilgAclXmiIw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOGbaV_qv2nXrKRMQRf0PFpMO74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xyj7pCwF3gVPbe78zzORDMng.png?f=user_largeThanks in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is 3D auto on? 1 degree celsius is added by the heatpump based on settings you choose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
LED-Maniak schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:14:
Is 3D auto on? 1 degree celsius is added by the heatpump based on settings you choose.
3D is off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:23

Esumontere

Floep, banaan.

@LED-Maniak enig idee waarom de batterij van mijn sensor zo hard leegloopt? Ik heb de climacontrol sinds oktober in gebruik en heb nog maar 25% over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Esumontere schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:42:
@LED-Maniak enig idee waarom de batterij van mijn sensor zo hard leegloopt? Ik heb de climacontrol sinds oktober in gebruik en heb nog maar 25% over...
Komt door de active scan van Bluetooth. Dit is bij de laatste ME firmware update gefixt en zal ook in de volgende update voor MHI zitten. Wordt nu druk getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 15:19
Goedemiddag allen,

Ik heb sinds gisterenavond ook een climacontrol geinstalleerd op 1 van mijn 2 airco's om te proberen. Alles is goed gelukt en heb de climacontrol ook binnen homeassistant kunnen krijgen.

Het enige wat ik wel gek vindt is dat hij de ruimte nog steeds 1 graad onder het setpoint afkoelt, heb hem de hele dag op 21 graden staan, en hij koelt de ruimte af tot 20 graden. Enige idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik las dat het aan de 3D auto instelling zou kunnen liggen, maar deze heb ik overal uit staan. Met verwarmen heb ik het met dit weer nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
TakenRandomName schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:25:
Goedemiddag allen,

Ik heb sinds gisterenavond ook een climacontrol geinstalleerd op 1 van mijn 2 airco's om te proberen. Alles is goed gelukt en heb de climacontrol ook binnen homeassistant kunnen krijgen.

Het enige wat ik wel gek vindt is dat hij de ruimte nog steeds 1 graad onder het setpoint afkoelt, heb hem de hele dag op 21 graden staan, en hij koelt de ruimte af tot 20 graden. Enige idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik las dat het aan de 3D auto instelling zou kunnen liggen, maar deze heb ik overal uit staan. Met verwarmen heb ik het met dit weer nog niet kunnen testen.
Ik heb ook soortgelijk iets. Bij mij heb ik het idee dat het minimale vermogen van de unit te hoog is voor de grootte van de ruimte en het temperatuurverlies van dit moment. Ik heb dit nu opgelost door de setpoint nog wat hoger in te stellen (23 graden) en de ventilator snelheid op allerlaagste. Toen bleef de temperatuur tussen de 21 en 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
Torch1969 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb ook soortgelijk iets. Bij mij heb ik het idee dat het minimale vermogen van de unit te hoog is voor de grootte van de ruimte en het temperatuurverlies van dit moment. Ik heb dit nu opgelost door de setpoint nog wat hoger in te stellen (23 graden) en de ventilator snelheid op allerlaagste. Toen bleef de temperatuur tussen de 21 en 22 graden.
Dank voor je bericht, dit klink wel aannemelijk. De ruimtes waar de units hangen zijn ook hier niet zo groot. Heb je ook dat de binnenunits op de laagste ventilator stand nog best wel hard blazen? Ik heb namelijk het idee dat ze tijdens verwarmen veel rustiger blazen dan bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
TakenRandomName schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Dank voor je bericht, dit klink wel aannemelijk. De ruimtes waar de units hangen zijn ook hier niet zo groot. Heb je ook dat de binnenunits op de laagste ventilator stand nog best wel hard blazen? Ik heb namelijk het idee dat ze tijdens verwarmen veel rustiger blazen dan bij koelen.
Nee die ervaring heb ik niet. Denk dat wat daar achter zit is dat je koude lucht over je huid meer voelt dan warme lucht. Ik heb bewust ook de vane richting niet richting de plek waar ik zit (thuis werkkamer in dit geval).

(Ik heb trouwens Mitsubishi Electric, maar dat zal hiervoor niet echt verschil maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

LED-Maniak schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb gevonden waarom vanlr niet werkt. Hij verwees voor MQTT naar vane updaten en niet vanelr. Dus verkeerde vanes werden aangestuurd. Voor HTTP was dit wel correct.

Volgende update zal dit gefixt zijn. Bedankt voor het melden @Kingpinda. :)
Toppie dank je wel en graag gedaan :) @LED-Maniak
Was alleen de vanelr met een verkeerde verwijzing? want auto3d kreeg ik ook niet aan de praat via MQTT maar wel via http api.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:17
@Led-Maniak,

Enig idee waarom ik mijn airco s niet zie op http://clima.protoart.net/portal?

Alles zit op hetzelfde netwerk, cloud staat aan..

Opgelost, Safari probleem, Google laat ze wel zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Spikydog op 06-05-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:38
Ik heb hier nog een module liggen die ik besteld had voor mijn ecodan warmtepomp. Kan ik de module ook omzetten naar Mitsubishi electric airco unit?
Dan heb ik er nog wat aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@LED-Maniak kan het zijn dat je bij de publicatie van gegevens naar home assistant niet de deviceclass meegeeft?

Hierdoor kun je de gegevens niet in dezelfde grafieken weergeven als andere sensoren (b.v. temperatuur) die wel de deviceclass definitie hebben.

Zo ja, zou je dit kunnen toevoegen voor alle entiteiten die je doorgeeft naar home assistant?

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 10-05-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TerminalNL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:49:
Ik heb hier nog een module liggen die ik besteld had voor mijn ecodan warmtepomp. Kan ik de module ook omzetten naar Mitsubishi electric airco unit?
Dan heb ik er nog wat aan…
Dat kan. Stuur mij in DM even het serienummer.
Torch1969 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:01:
@LED-Maniak kan het zijn dat je bij de publicatie van gegevens naar home assistant niet de deviceclass meegeeft?

Hierdoor kun je de gegevens niet in dezelfde grafieken weergeven als andere sensoren (b.v. temperatuur) die wel de deviceclass definitie hebben.

Zo ja, zou je dit kunnen toevoegen voor alle entiteiten die je doorgeeft naar home assistant?
Worden wel doorgegeven. Voor een aantal wordt deze gewijzigd bij de volgende update.
Welke mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
LED-Maniak schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:09:

[...]

Worden wel doorgegeven. Voor een aantal wordt deze gewijzigd bij de volgende update.
Welke mis je?
Ik vermoed bij Temperatuur van de externe sensor. Kan het alleen nergens nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

reiker

dan jij!

LED-Maniak schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:09:

[...]

Welke mis je?
Deze zie ik heel vaak in de logs van Home Assistant voorbij komen. En hetzelfde voor Compressor runtime. Mogelijk hebben we het over hetzelfde?

code:
1
2025-05-10 14:04:52.127 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_distance', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_direction', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_20C0E8_heatpump_opdata_iu_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.2', 'serial_number': 'xxxxxxxxxxx', 'configuration_url': 'http://aircozolder.local';, 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.2', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['xxxxxxxxxx'], 'name': 'ClimaControl - MHI Zolder'}, 'unique_id': 'HVAC_20C0E8_heatpump_opdata_iu_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_20C0E8/heatpump/opdata/iu_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'IU - runtime'}'

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
reiker schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:09:
[...]

Deze zie ik heel vaak in de logs van Home Assistant voorbij komen. En hetzelfde voor Compressor runtime. Mogelijk hebben we het over hetzelfde?

code:
1
2025-05-10 14:04:52.127 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_distance', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_direction', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_20C0E8_heatpump_opdata_iu_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.2', 'serial_number': 'xxxxxxxxxxx', 'configuration_url': 'http://aircozolder.local';, 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.2', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['xxxxxxxxxx'], 'name': 'ClimaControl - MHI Zolder'}, 'unique_id': 'HVAC_20C0E8_heatpump_opdata_iu_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_20C0E8/heatpump/opdata/iu_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'IU - runtime'}'
deze zijn inderdaad gefixt de volgende update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

@LED-Maniak nadat ik home assistant heb geupdate vandaag, komt mijn MHI via mqtt broker niet meer online. mijn ME komt wel gewoon online na een paar minuten. denkende dat het aan de update lag heb ik reverted naar 2025.5.0 maar MHI blijft nog steeds op unavailable. via web gui wel gewoon te benaderen en ook via mqtt_publish actions getest en dat werkt ook. alleen de plug and play online komen lukt niet. log blijft ook gewoon leeg. is er een update voor MHI geweest onlangs wat hem tegenhoudt van online te komen of zie ik iets anders over het hoofd?

edit:

9 uur geleden is er blijkbaar een update gekomen voor mosquitto mqtt broker in home assistant. deze gedraait en mqtt reload gedaan. ME kwam METEEN online. duurde normaal gesproken wel 2 minuten. MHI eindelijk wat te zien in log dat die became unknown werd. daarna duurde zo'n 6 minuten voordat alles online was in home assistant.

denk ik niet in de gaten gehad dat in 2025.5 mijn MHI niet meer te zien was wegens misschien incompatibility met mqtt. daarna 2025.5.1 ook geupdate en ik had blijkbaar maar 1 backup retentie. die van 2025.5 die het ook niet deed. maar update van mqtt heeft het gefixed gelukkig.

[ Voor 36% gewijzigd door Kingpinda op 12-05-2025 02:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LED-Maniak schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:33:
[...]

De externe sensor integratie vanuit Faikin is een knutsel oplossing/hack, om het maar oneerbiedig te zeggen. Faikin stuurt niet de werkelijke temperatuur naar de airco maar speelt een beetje met het setpoint. Dat is een verre van optimale oplossing.

De Daikin ClimaControl vervangt de interne thermistor(naast de Faikin functies) en stuurt daarmee wel de airco aan op temperatuur.

En zoals met alle ClimaControl versies kan je de originele daikin wifi module en onecta app blijven gebruiken. :)
Ik heb er hier vier om te testen mocht je een keer zo ver zijn :D

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is er behoefte aan mqtt secure ondersteuning?

Er komt een update aan welke wide-vane ook beschikbaar maakt voor mensen die de laatste home assistant versie draaien.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
Enig idee of de module ook werkt met de vloerairco SRF25ZS-W? Als dat zo is, kan ik deze airco-units bestellen en bestel ik ook de modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
bighead schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:23:
Enig idee of de module ook werkt met de vloerairco SRF25ZS-W? Als dat zo is, kan ik deze airco-units bestellen en bestel ik ook de modules.
Werkt ook! Zeker het sensor gedeelde. Alleen bepaalde functies zitten er niet op dus niet alle functies in de web interface zullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Werkt ook! Zeker het sensor gedeelde. Alleen bepaalde functies zitten er niet op dus niet alle functies in de web interface zullen werken.
Top! Dan ga ik de airco-units bestellen, en daarna ook 4 van jou modules! Hebben de originele wifi-modules nog voordelen tov jou modules? Anders zou ik deze nog weg kunnen laten, scheelt weer wat geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
bighead schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Top! Dan ga ik de airco-units bestellen, en daarna ook 4 van jou modules! Hebben de originele wifi-modules nog voordelen tov jou modules? Anders zou ik deze nog weg kunnen laten, scheelt weer wat geld.
Als je home assistant gebruikt hebben ze weinig toevoeging. Gebruik je geen home assistant dan is het handig als je van huis bent en de airco wil aanzetten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Met dank aan een partner(waar ik hopelijk binnenkort meer over kan vertellen) heb ik vandaag een RC-EX3A en een SC-BIKN2 ontvangen.

Ik verwacht hiermee meer features toe te kunnen voegen aan de ClimaControl voor Mitsubishi Heavy Industries(denk aan silent mode) en een start te kunnen maken met ondersteuning van kanaal- en cassette units! :D 8)

Voor Mitsubishi Electric heb ik een update klaar staan met de volgende verbeteringen:
  • Toevoegen van wide-vane in Home Assistant 2025.5.1 release
  • Mogelijkheid tot verbinden met verborgen wifi netwerken
  • Verbetering van connectie betrouwbaarheid in accesspoint mode
Zin om te testen? DM even je serienummer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsQyXZNGLYV1CsPZdp-nQ0U8KPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FdWByZNLNplB1qVt8Mvu1M6c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 16-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:53:
Met dank aan een partner(waar ik hopelijk binnenkort meer over kan vertellen) heb ik vandaag een RC-EX3A en een SC-BIKN2 ontvangen.

Ik verwacht hiermee meer features toe te kunnen voegen aan de ClimaControl voor Mitsubishi Heavy Industries(denk aan silent mode) en een start te kunnen maken met ondersteuning van kanaal- en cassette units! :D 8)

Voor Mitsubishi Electric heb ik een update klaar staan met de volgende verbeteringen:
  • Toevoegen van wide-vane in Home Assistant 2025.5.1 release
Zin om te testen? DM even je serienummer.

[Afbeelding]
Ook deviceclass update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Voor ME zit die er in inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:17:
Voor ME zit die er in inderdaad
✅ wide vane
✅ deviceclass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Fijn!

Ik zal even kijken of ik voor Heavy Industries ook een update kan spinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:13:
Fijn!

Zit de MQTT update daar misschien ook bij? 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
HugoLXO schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Zit de MQTT update daar misschien ook bij? 😜
Dat inderdaad ook.

Ik ga maandag op vakantie. Mocht iemand nog module willen hebben dan kan ik uiterlijk maandag 15:00 verzenden. Laat het zsm even via DM weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

ewf

LED-Maniak schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:13:
Fijn!

kan je dan ook de letters in de tekst wat helderder en makkelijker leesbaar maken?? (net boven de ronde temp selecter). en de kleur van de tekst na drukken op de "i" zou ook wat lichter blauw mogen worden.

Verder zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
ewf schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:00:
[...]

kan je dan ook de letters in de tekst wat helderder en makkelijker leesbaar maken?? (net boven de ronde temp selecter). en de kleur van de tekst na drukken op de "i" zou ook wat lichter blauw mogen worden.

Verder zeer tevreden.
Er komt binnenkort een geupdate web UI om ruimte te maken voor meer opties. Hier zit ook dag/nacht instelling voor de interface bij. Wordt wel een aparte update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mocht iemand Mitsubishi Heavy Industries willen testen, laat maar weten.

Veranderingen:
  • Toevoeging vanelr in home assistant.
  • Naast scannen nu ook handmatige invoer van wifi gegevens mogelijk
  • fix compr_run_time en iu_run_time device class in Home Assistant
  • MQTT 3.1.1 ondersteuning (voor compatibiliteit met Homey, FHEM etc)
  • Vacant property mode/leegstaand pand mode in Smart-M app beschikbaar(let op! power-cycle airco vereist)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 17-05-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:49:
Mocht iemand Mitsubishi Heavy Industries willen testen, laat maar weten.

Veranderingen:
  • Toevoeging vanelr in home assistant.
  • Naast scannen nu ook handmatige invoer van wifi gegevens mogelijk
  • fix compr_run_time en iu_run_time device class in Home Assistant
  • MQTT 3.1.1 ondersteuning (voor compatibiliteit met Homey, FHEM etc)
  • Vacant property mode/leegstaand pand mode in Smart-M app beschikbaar(let op! power-cycle airco vereist)
Ik test hem graag! Heb je een PB gestuurd met serienummer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
@LED-Maniak I would like to order a MHI air air (SRK/C 25ZSX WF).Already subscribed to the waiting list.Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje; ik gebruik al een tijdje met veel plezier de climacontrol voor onze slaapkamer. Alles werk in principe naar behoren, echter behalve wanneer we de airco in koelmodus hebben dat deze 1 graad onder het setpoint gaat koelen. Als ik hem op 20 graden zet dan koelt deze naar 19. Naar mijn idee veroorzaakt de smart-m air app dit omdat deze een temperatuur van 19,5 aangeeft, zou dit kunnen?

Kan ik de smart-m air module er ook helemaal tussenuit halen, ik stuur de airco aan via home assistant en met homekit bestuur ik hem op afstand en gebruik de app daarom ook nooit. Werkt alles dan nog naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 18:54
TakenRandomName schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:25:
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje; ik gebruik al een tijdje met veel plezier de climacontrol voor onze slaapkamer. Alles werk in principe naar behoren, echter behalve wanneer we de airco in koelmodus hebben dat deze 1 graad onder het setpoint gaat koelen. Als ik hem op 20 graden zet dan koelt deze naar 19. Naar mijn idee veroorzaakt de smart-m air app dit omdat deze een temperatuur van 19,5 aangeeft, zou dit kunnen?

Kan ik de smart-m air module er ook helemaal tussenuit halen, ik stuur de airco aan via home assistant en met homekit bestuur ik hem op afstand en gebruik de app daarom ook nooit. Werkt alles dan nog naar behoren?
Ik ervaar hetzelfde probleem. Heb mijn automatische temperatuur regeling maar een graad hoger gezet dan ik wil. Heb ook een module ertussen zitten. Weet alleen niet of dat wel de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TakenRandomName schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:25:

Mag er ook helemaal tussenuit als je de smart-m app niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier een duidelijke instructie video voor het plaatsen van de ClimaControl bij een MHI zonder WF-RAC
YouTube: Climate King - How to install a WiFi module in a Mitsubishi Heavy In...

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Spiral schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:55:
Hier een duidelijke instructie video voor het plaatsen van de ClimaControl bij een MHI
YouTube: Climate King - How to install a WiFi module in a Mitsubishi Heavy In...
Kan nog makkelijker als je al een WF-RAC hebt. Dan hoeft alleen het zwarte klepje aan de voorkant los! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Kan nog makkelijker als je al een WF-RAC hebt. Dan hoeft alleen het zwarte klepje aan de voorkant los! :)
Post wat aangepast.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YlxWMUk5F_bv32LFV73q4mRycc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvKMYYsKd3wFtvy60SS1eZiO.jpg?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak Heb je bij het ontwerp nog een plek bedacht waar hij mooi past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Spiral schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:15:
[Afbeelding]

@LED-Maniak Heb je bij het ontwerp nog een plek bedacht waar hij mooi past?
Als je de plastic kap weer dicht doet kom je vanzelf een leeg plekje tegen waar ook de stroomdraden binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Ja, dat komt wel goed. Maar ik dacht, wellicht heb jij 'm met een vaste plek in gedachten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
LED-Maniak schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Mag er ook helemaal tussenuit als je de smart-m app niet nodig hebt.
Dank voor je reactie, ik ga dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
Ik heb met mijn twee Climacontrols het issue dat ze na een tijdje nog wel allerlei informatie via MQTT doorgeven aan Home Assistant, maar ik kan ze vervolgens niet bedienen, lees de airco op koelen of verwarmen zetten. Een herstart van de modules helpt dan. Als ik ze via MELCloud of via de afstandsbediening schakel, dan zie ik ook niet via de Climacontrol dat de airco aan staat.

Komt voornamelijk voor als de airco’s een tijd niet hebben aan gestaan. Herkenbaar voor iemand? Heb twee airco’s van Mitsubishi Electric.

[ Voor 13% gewijzigd door dannyvdb1997 op 31-05-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:17
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:36:
Ik heb met mijn twee Climacontrols het issue dat ze na een tijdje nog wel allerlei informatie via MQTT doorgeven aan Home Assistant, maar ik kan ze vervolgens niet bedienen, lees de airco op koelen of verwarmen zetten. Een herstart van de modules helpt dan. Als ik ze via MELCloud of via de afstandsbediening schakel, dan zie ik ook niet via de Climacontrol dat de airco aan staat.

Komt voornamelijk voor als de airco’s een tijd niet hebben aan gestaan. Herkenbaar voor iemand? Heb twee airco’s van Mitsubishi Electric.
Komt mij idd bekend voor, een herstart lost het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heb het hier nog niet meegemaakt. Wellicht dat 2.0.33 het probleem dan oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:05

Tazzios

..

Gister nog een module moeten herstarten. Ook ME maar die staat elke avond aan dus tijd niet ingebruik lijkt niet het probleem (bij mij).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tazzios schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:18:
Gister nog een module moeten herstarten. Ook ME maar die staat elke avond aan dus tijd niet ingebruik lijkt niet het probleem (bij mij).
Ik heb van andere mensen die dit ervaarden al vernomen dat het probleem met 2.0.33 is opgelost.
Deze is nog niet geheel uitgerold maar zodra dat zo is dan zou het probleem weg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23
Korte vraag, ik heb gisteren een set ClimaControls besteld via ProART. Wat is ongeveer de levertijd obv backorder, ik las iets in dit topic over een wachtlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Feni schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:18:
Korte vraag, ik heb gisteren een set ClimaControls besteld via ProART. Wat is ongeveer de levertijd obv backorder, ik las iets in dit topic over een wachtlijst?
Woensdag komen er nieuwe binnen.
Moeten daarna getest worden dus verwacht verzending na het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23
LED-Maniak schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Woensdag komen er nieuwe binnen.
Moeten daarna getest worden dus verwacht verzending na het weekend.
Gelukkig, dat valt mee, die wacht ik dan af. Maakte me al zorgen dat er weken overheen zouden gaan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesperSmith
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:22
Zo maar twee bestellen voor mijn mitsubishi units.

Maar heel erg geïnteresseerd in een Daikin versie, ben graag proefkonijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De Mitsubishi Electric zijn weer op voorraad! 8)

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste