ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
@Repsect Minimale temperatuur voor verwarmen is normaal gesproken via de AB en de app 18°. Maar je kan in de app ook de ‘vacant property mode’ instellen en dan een temperatuur tussen de 10-17 graden kiezen.
Helaas niet in het weekprogramma, daar is 18 ook de ondergrens.

Bovenstaande overigens met standaard WF-RAC module, ik heb geen ClimaControl of andere 3rd party module.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:50
ThinkPad schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:08:
Bovenstaande overigens met standaard WF-RAC module, ik heb geen ClimaControl of andere 3rd party module.
Daar geldt hetzelfde voor. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 09:32
Mijn ClimaControl module heb ik nu een paar dagen binnen. Ik heb het aangesloten op mijn MHI airco en nu werkend met Homey via HTTP.

Led-Maniak liet mij weten dat meer mensen het met Homey zouden willen laten werken, dus… voor wie de module met Homey wil bedienen en niet bekend is met advanced flows en virtuele apparaten kan ik in ieder geval laten zien hoe ik dat gedaan heb. Er zullen vast betere manieren zijn, maar dit is wat ik zo kon doen.

In de bewoording is veel Engels, hopelijk stoort dat niet. Mijn apparaten staan namelijk op Engels ingesteld.

Virtual Device Toevoegen
Installeer de “Device Capabilities” en de “Better Logic Library” apps op je Homey.

Voeg een nieuw virtueel apparaat toe:

New Device > Device Capabilities > Advanced Virtual Device > Connect > Create an empty AVD > Geef het een naam en een icoontje.

Het apparaat zou bovenaan moeten komen. Als deze niet zichtbaar is, dan even de pagina verversen.

Virtual Device Instellen
Nu je een virtueel apparaat hebt, kan die worden ingesteld. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het apparaat en kies “repair” en selecteer de device class: Thermostat.

Daaronder kunnen verschillende velden worden toegevoegd die de thermostaat zijn functionaliteit geven.

Hier twee voorbeelden van velden voor de thermostaat. Deze geven een goed beeld van hoe je zelf velden, knoppen, schuifjes etc kan aanmaken. Elke thermostaat hoort deze twee velden minimaal te hebben; Temperature (Target) en Temperature (Measure).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih8gyOJ8uv9oWQBxJp9IWgGwemk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5SzlDpoQqm5sFJAfOiNuUQZE.png?f=fotoalbum_large

Voor het instellen van de temperatuur > create numberfield.
Name: Target Temperature
Show as: Temperature (Target)
Create Real field and Flowcards: ✓
Decimals: 1
Min: 18
Max: 30
Step: 0.5
Create Tag: ✓
Create Insights: ✓

Show as Temperature (Target) is het veld dat het wieltje bedient van de thermostaat. Create flowcharts maakt kaarten beschikbaar die je kan gebruiken in de flows. Verder de min en max temperatuurbereik dat je wilt kunnen instellen. Met stappen van hoeveel graden je dat wilt doen. Create tag zorgt ervoor dat er tags worden aangemaakt die je dieper in de flow kunt gebruiken. Met insights kan je in een grafiek zien wat de ingestelde temperatuur is geweest in een flow.

Voor de gemeten temperatuur in de ruimte > create numberfield.
Name: Temperature
Show as: Temperature (Measure)
Create Real field and Flowcards: ✓
Reflect: Devices
Device: Living Room Climate Sensor
Property: Temperature
Create Tag: ✓
Create Insights: ✓

Show as Temperature (Measure) laat de gemeten temperatuur zien. Reflect is een mogelijkheid om de waarde van een bestaand apparaat te gebruiken in de virtual device. Hier heb ik mijn “Living Room Climate Sensor” gekozen, en de waarde van de temperatuur.

De rest van mijn eigen instellingen loop ik even snel door:

Een on/off knop met show as on/off om de airco aan en uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seK9NGO4hnzjEk2wVpbsZpVtl3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N45NiQ9lyxi7i9LPTfuytXJd.png?f=fotoalbum_large

Horizontal en vertical flow voor de richting van de lamellen. Hier heb ik nummer velden voor gebruikt met “Show as: Slider”. Bijvoorbeeld de vertical flow standen. Min 0 en max 4 ingesteld. 1-4 voor de 4 standen van de “vane” in de module en 0 gebruik ik voor de auto stand.

Een knop om 3D auto aan en uit te zetten. Dit is een Yes/No field met On/Off (Button Tab).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhGy4lJnRAkuujKWACdUTu2rnYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJUUD0TlIWh5RLRU6H09xk8D.png?f=fotoalbum_large

Thermostat mode en fan level. Dit heb ik gemaakt met Lists. Voor mode, kies “show as: thermostat mode”. Dit voegt een lijst toe die standaard is voor Homey thermostaten. Voor Fan Level kan je kiezen “show as: Picker (Default)”, “Prefixed list: Auto, Low […] Turbo”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6ueHdwaWPoZr6dy2sfOQhcZDBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GGRVLZDbQEK1a0QqK2DEKSN9.png?f=fotoalbum_large

Dan heb ik een number field humidity die net zo is ingesteld als de temperatuur sensor. Defrosting en Operating zijn Yes/No fields. Defrosting heb ik “Show as: Heat alarm”, create insights aan, “Insights Title True: Defrost started” en “Insights Title False: Defrost finished”. Door die laatste twee heb ik in het laatste tabje van de thermostaat een lijst met tijden waarop defrosts zijn begonnen en beëindigd.

Flows
Uiteindelijk moet alles tot leven worden geblazen met Homey advanced flows. Voor de duidelijkheid, mijn ClimaControl zit op http://ac.local, vervang dit door je eigen hostnaam op ip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb029QMlGAxaW-mZNiFXBasNclw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HUVuDVYrRweRFEOBszyoQsX.png?f=fotoalbum_large

Het kaartje aangeduid met rood is een timer. De groene kaartjes zijn logica kaarten, die heb ik gebruikt voor HTTP requests, JSON parsing en conditionals. De gele kaartjes zijn van de Virtuele Thermostaat die is aangemaakt. Alle gekleurde stukjes tekst in de kaarten zijn tags; waarden die je pakt uit een eerdere kaart in je flow of uit bijvoorbeeld een apparaat in Homey. Als je in een kaart iets invoert, zie je rechts van het invoerbalkje een tag icoon. Daar kan je de geldige beschikbare tags vinden die gebruikt kunnen worden in de huidige context.

Door de bovenste twee kaartjes wordt 20 seconden wordt de temperatuur doorgestuurd naar de airco. Daarvoor gebruik ik de tag van de virtuele thermostaat. Ik heb tijdens het instellen van de thermostaat de “reflect” optie immers gebruikt om mijn sensor aan de thermostaat te koppelen. Als ik later een andere sensor wil gebruiken, kan ik de sensor in de instellingen van de thermostaat veranderen en hoef ik niet meer aan de flow te komen.

Bij de vijf kaartjes rechts wordt elke 20 seconden (let op het lijntje die de timer met de eerste kaart van dit groepje verbindt) de status van de airco uitgelezen. Daar heb ik voorlopig twee waardes uitgepikt (of de airco draait en of hij aan het ontdooien is) en die worden toegewezen aan de virtuele thermostaat.

De kaartjes linksonder zijn om de airco aan en uit te zetten, de temperatuur te regelen en de modus te wijzigen.
Bijvoorbeeld, wanneer het apparaat wordt aangezet, bericht de ClimaControl dat de airco aan moet.
De off modus modus op de thermostaat gebruiken ik niet, daarvoor heb ik de aan/uit knop. Dus als die per ongeluk op off wordt gezet, wordt bij de airco gecheckt waar die op hoort te staan en de waarde wordt hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDvs-BKXTT2p0onS4mvaV5zJH5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csozNrL59ZtMIrm6MSB7AN8R.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt de fan level geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuYuGjzkiGTEwfl-crRebtRYdtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1pCTFSwnEhjfIlXvmWa9OAK.png?f=fotoalbum_large

En hier de stand van de lamellen geregeld en de 3d Auto knop.

Als het goed is kan nu de airco bediend worden via Homey en met een voice assistant als je de Homey gekoppeld hebt aan Google/Alexa/Siri.

Sync
Ik heb nog geen flow gemaakt om de Homey te syncen met de module voor het geval dat de airco met de afstandsbediening wordt bediend. Dus als iemand de afstandsbediening gebruikt, dan worden de waarden niet gereflecteerd in de thermostaat van Homey. Maar wij gebruiken de afstandsbediening eigenlijk nooit, voor de ClimaControl hing er een Sensibo aan.

Eigenlijk wil ik de thermostaat via MQTT proberen te regelen, maar moet mij eerst even goed inlezen en kijken of het niet mijn pet te boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
HugoLXO schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Hij kan als het goed is gewoon op 18 graden. Mijn SRK model in ieder geval wel. Kan het zijn dat wat je leest de aangeraden temperatuur is? Is dat het stukje waar in het boekje "Recommendation" boven staat?
Er staat inderdaad “aanbeveling” boven, dat had ik anders geïnterpreteerd. Dus hoogstwaarschijnlijk kan ik ‘m gewoon op 18 instellen. Iets warmer dan de 16 graden die ik voor ogen had, maar ook prima.
ThinkPad schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:08:
@Repsect Minimale temperatuur voor verwarmen is normaal gesproken via de AB en de app 18°. Maar je kan in de app ook de ‘vacant property mode’ instellen en dan een temperatuur tussen de 10-17 graden kiezen.
Helaas niet in het weekprogramma, daar is 18 ook de ondergrens.

LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik de airco met de app in “vacant property mode” zetten en de airco dan ook met de ClimaControl (via Home Assistant) tussen de 10 en 17 graden aansturen?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
Repsect schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Er staat inderdaad “aanbeveling” boven, dat had ik anders geïnterpreteerd. Dus hoogstwaarschijnlijk kan ik ‘m gewoon op 18 instellen. Iets warmer dan de 16 graden die ik voor ogen had, maar ook prima.

[...]

[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik de airco met de app in “vacant property mode” zetten en de airco dan ook met de ClimaControl (via Home Assistant) tussen de 10 en 17 graden aansturen?
Dit is van de webapp van de module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbneaXoLd0bHb4fpGOfM1DHreek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MZZyXVw7Bow0sTjd69EjHZA9.png?f=user_large

Ik denk dat de frost protection de vacant mode is waar je het over hebt. :)

Ik heb geen HA, maar misschien dat iemand anders weet of het daar ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02:59
LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Volgens mij is dat niet juist.
Bij mij kan ik nog steeds de 'vacancy' mode niet kiezen in de Smart M-Air app en het temperatuurbereik in de Climacontrol verandert niet als ik deze in de instellingen verander(minimum 16 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
peptalk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Volgens mij is dat niet juist.
Bij mij kan ik nog steeds de 'vacancy' mode niet kiezen in de Smart M-Air app en het temperatuurbereik in de Climacontrol verandert niet als ik deze in de instellingen verander(minimum 16 graden).
Ik doelde op de ondergrens ipv de aangegeven 22 graden. De vacancy mode komt er aan. Dit wordt door niet alle airco's ondersteund waardoor er een toevoeging gemaakt moet worden om onderscheid te maken.

Daarnaast kan @Repsect natuurlijk spelen met de offset van de externe sensor(of een andere temperatuur met een offset meegeven via home assistant) waardoor de airco denkt dat het bijvoorbeeld al 20 graden is, maar door een offset van 6 graden het 14 graden is.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 12-01-2025 13:47 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peptalk
HugoLXO schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:31:

Eigenlijk wil ik de thermostaat via MQTT proberen te regelen, maar moet mij eerst even goed inlezen en kijken of het niet mijn pet te boven gaat.
Heb jij al wel een MQTT server draaien op de Homey en zie jij met MQTT Explorer de Climacontrol of ben je nog niet zo ver? Ik zie hem namelijk niet in MQTT explorer, andere devices die ik heb wel.

Mooi werk het eerdere gedeelte wat je hebt gepost, waarvoor dank!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
peptalk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Heb jij al wel een MQTT server draaien op de Homey en zie jij met MQTT Explorer de Climacontrol of ben je nog niet zo ver? Ik zie hem namelijk niet in MQTT explorer, andere devices die ik heb wel.

Mooi werk het eerdere gedeelte wat je hebt gepost, waarvoor dank!!!
Ik kan eventueel in debug mode kijken waarom het niet wil met jouw MQTT server zodat we daar een permanante fix voor maken.

Zit ook nog te denken om iets van een debug log te maken zodat men zelf kan kijken als iets niet werkt na instellen. Maar weet nog niet precies hoe dit in te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peptalk
LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik kan eventueel in debug mode kijken waarom het niet wil met jouw MQTT server zodat we daar een permanante fix voor maken.

Zit ook nog te denken om iets van een debug log te maken zodat men zelf kan kijken als iets niet werkt na instellen. Maar weet nog niet precies hoe dit in te vullen.
Altijd mooi om uit te zoeken, wellicht ook handig voor anderen in de toekomst. Heeft verder geen haast hoor. Was benieuwd of HugoLXO het wellicht wel draaiend heeft zodat ik iig weet dat er aan mijn kant iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
peptalk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Altijd mooi om uit te zoeken, wellicht ook handig voor anderen in de toekomst. Heeft verder geen haast hoor. Was benieuwd of HugoLXO het wellicht wel draaiend heeft zodat ik iig weet dat er aan mijn kant iets niet klopt.
Nee, helaas niet. Ik draai de officiële MQTT server van Homey, maar ik denk dat er geen verbinding to stand komt. Ik kom wel in de server met MQTT Explorer, en ik dacht dat ik dan de topics van de module zou moeten kunnen zien.

Ik heb ook compleet geen verstand van MQTT moet ik zeggen. En bij de Homey server kan ik niets vinden over welke MQTT versie er gedraaid wordt, er zijn geen logs (voor zover ik weet) waar ik kan zien wat er gebeurt...

De andere server in de Homey App Store, MQTT Broker, draait geloof ik niet op MQTT 5, dus die zou hoe dan ook niet kunnen.

Wat ik nog wil proberen, is een server op mijn computer opzetten en kijken of die module die wel pakt. Maar heb nog geen tijd gehad om te kijken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peptalk
HugoLXO schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Nee, helaas niet. Ik draai de officiële MQTT server van Homey, maar ik denk dat er geen verbinding to stand komt. Ik kom wel in de server met MQTT Explorer, en ik dacht dat ik dan de topics van de module zou moeten kunnen zien.
Bedankt voor je reactie, dat is dus hetzelfde.
Ik heb al wel een MQTT server(https://mosquitto.org/download/) en HA op de pc gehad als proef, maar toen had ik de Climacontrol nog niet...
Ben ook nog niet verder gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
Net getest, de officiële Homey MQTT server ondersteunt schijnbaar geen MQTT 5 :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
HugoLXO schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:54:
Net getest, de officiële Homey MQTT server ondersteunt schijnbaar geen MQTT 5 :(
Dan is dat het hele probleem helaas.
Ik zal er nog eens naar kijken of ik ook legacy ondersteuning kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Dan is dat het hele probleem helaas.
Ik zal er nog eens naar kijken of ik ook legacy ondersteuning kan toevoegen.
Dat zou heel fijn zijn als het niet teveel moeite is 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik doelde op de ondergrens ipv de aangegeven 22 graden. De vacancy mode komt er aan. Dit wordt door niet alle airco's ondersteund waardoor er een toevoeging gemaakt moet worden om onderscheid te maken.

Daarnaast kan @Repsect natuurlijk spelen met de offset van de externe sensor(of een andere temperatuur met een offset meegeven via home assistant) waardoor de airco denkt dat het bijvoorbeeld al 20 graden is, maar door een offset van 6 graden het 14 graden is.
Gaat het straks wel werken voor de oudere aircos? Wat bedoel je met "toevoeging om onderscheid te maken"?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 14:02
LED-Maniak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:46:
[...]
Wil daar ook eens mee aan het experimenteren, maar zie nog in de GUI, nog in home-assitant een offset achtige optie.

(Op mijn MHI kan ik de antivorst wel aanvinken, geen idee of ie t doet)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Sterke-Jerke schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Wil daar ook eens mee aan het experimenteren, maar zie nog in de GUI, nog in home-assitant een offset achtige optie.
Omdat offset optie in beide niet te vinden is. In HASS kan je een variabele berekenen en die doorsturen naar de airco. Dus je berekent dan 'gemeten temperatuur - x graden' en dat stuur je via MQTT door naar de airco.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 12:28
Ik kan bij deze bevestigen dat de climacontrol het doet met een SRC/SRK35ZSX-WBF single split. Alleen de originele wifi module krijg ik niet aan de praat ondanks dat die in de EXT poort zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:36:
Ik kan bij deze bevestigen dat de climacontrol het doet met een SRC/SRK35ZSX-WBF single split. Alleen de originele wifi module krijg ik niet aan de praat ondanks dat die in de EXT poort zit.
Het kan vaak even helpen om spanning van de airco te halen en er 30 seconden later weer op te doen om de wf-rac te laten syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
LED-Maniak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Het kan vaak even helpen om spanning van de airco te halen en er 30 seconden later weer op te doen om de wf-rac te laten syncen.
Dan kan ik inderdaad via wifi verbinding maken met de airco voor een paar minuten, maar in de app kan hij alsnog de airco niet vinden dan… Zowel op iphone als ipad geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Dan kan ik inderdaad via wifi verbinding maken met de airco voor een paar minuten, maar in de app kan hij alsnog de airco niet vinden dan… Zowel op iphone als ipad geprobeerd.
Stekker goed aangedrukt in de EXT-poort? Bij mij was dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Welke app bedoel je? M-Air? Had je de WF-RAC daar ooit al mee gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
LED-Maniak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Welke app bedoel je? M-Air? Had je de WF-RAC daar ooit al mee gekoppeld?
De M-air app idd.
Niet mee gekoppeld eerder omdat ik de Climacontrol gelijk met de installatie liet plaatsen. Je komt heel moeilijk bij de cnc poort gezien de binnenunit vrij dicht op de zijmuur zit. Ik kan een keer de wf-rac direct doorverbinden. De Climacontrol heb ik iets handzamer laten plaatsen dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:47
Ik krijg de WF-RAC ook niet voor elkaar maar ik denk dat die app gewoon brak is. Ik kan wel verbinden met het accesspoint per binnenunit maar de app ziet de airco's daarna niet. Ik wil er ook niet teveel tijd in steken, met de Clima kan ik ze nu altijd en overal bedienen en vind dat wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:52:
[...]

De M-air app idd.
Niet mee gekoppeld eerder omdat ik de Climacontrol gelijk met de installatie liet plaatsen. Je komt heel moeilijk bij de cnc poort gezien de binnenunit vrij dicht op de zijmuur zit. Ik kan een keer de wf-rac direct doorverbinden. De Climacontrol heb ik iets handzamer laten plaatsen dus dat moet wel lukken.
Dit wel doorgelopen neem ik aan?

Stap 1: Zorg dat de airconditioner uit staat en zet de wifi module aan. De aan/uit knop van de module moet
langer dan 2 seconden ingedrukt worden om de module aan te zetten.
Stap 2: Zet de airconditioner met de afstandsbediening in de SL stand en verander deze naar E2. (De unit
kan ook in E2 gezet worden door de instelknop van de module in te drukken. Houd deze minimaal 2
seconden ingedrukt terwijl het binnendeel uit staat om E2 te selecteren). Voer de stappen binnen 5
minuten, de module is namelijk maar 5 minuten bereikbaar. Maakt u een fout? Wacht dan 5 minuten en
probeer het a.u.b. opnieuw.
Op de afstandsbediening zit een MENU knopje. Deze kunt u indrukken met een pin. Door steeds op deze toets te
drukken verschijnt er vanzelf SL in beeld. Wanneer SL zichtbaar is kan met de pijltoets van de timerfuncties E2
geselecteerd worden. Wanneer E2 in beeld staat moet de bediening op de unit gericht worden. Om te bevestigen
druk op SET. De airconditioner piept nu ter bevestiging en de lampjes op de wifi module knipperen. Het groene
lampje blijft knipperen en het gele lampje is uit.
Stap 3: Zoek via de wifi instellingen (waar ook de routers van de buren e.d. zichtbaar zijn) naar de module.
Deze heeft altijd een naam die begint met: Smart-M- Air. Het wachtwoord staat op de module onder het
SSID.
Stap 4: Maak verbinding met de wifi module door er op te
drukken en het SSID van de module in te voeren. Deze staat
achterop de module.
Stap 5: Open de app en druk vervolgens op “Zoek niet
geregistreerde airconditioners”. Als het goed is verschijnt er nu
een airconditioner in de app. De gevonden Airconditioner heeft
naast het plaatje van het binnendeel de laatste vier cijfers van
het SSID staan

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:52:
[...]

De M-air app idd.
Ah, ja die WF-RAC koppelen heb ik ook áltijd ruzie mee.

Het enige wat bij mij werkt is dit via WPS doen. Als je een ingebouwde WF-RAC hebt dan moet je het huisje even open maken. Dan zie je drie druk knopjes zitten. Een van de knopjes is de "WPS Pairing" knop(ik dacht de onderste). Als je dan op je router ook de WPS knop indrukt dan maakt hij verbinding.

Bij mij heeft het in ieder geval nooit gewerkt dat de WF-RAC in accesspoint mode zit en dat ik dan kan verbinden en wifi gegevens kan opgeven. 8)7
xHEMANx schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Dit wel doorgelopen neem ik aan?
De SL stand instellen via de Airco/afstandsbediening werkt volgens mij op dit moment nog niet. Je moet even fysiek de knopjes in de wifi module indrukken of voordat je de ClimaControl installeert de standaard WF-RAC verbinding riedel uitvoeren en daarna de ClimaControl installeren.

Ik heb nu wel een WF-RAC(en binnenkort een RC-EX3 wandbediening B) ) op mijn ontwikkelomgeving aangesloten dus wellicht kan ik de SL logica ook ontrafelen.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 13-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor de duidelijkheid:

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.air-heatpumps.com/image/cache/data/WF-RAC-480x480r.jpg

Is intern qua hardware/knopjes/ledjes hetzelfde als deze:
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/f/e/1/fe19773069bd65c9cdb2cf016e8a90571017e2df.jpeg

Je kan dus in de handleiding van de eerste kijken welke knoppen je moet indrukken en wat de LED's dan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 13-01-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Ik heb de onderste... Die werkte weer niet via wps. :) (bij mij althans)

Dan moet je met je afstandsbediening aan de klooi. Dit wel gedaan voordat de clima eraan ging.

Zou het eerst zo even proberen, lukt het niet, dan helaas de boel weer open schroeven... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Ik heb helaas niet zo’n mooi luikje. Dan moet ik de halve binnenunit uit elkaar halen om bij de lan adapter te komen.

Bij de Climacontrol komen is nog wel te doen. Met een verloopje heb ik de de climacontrol er tussenuit gehaald en de kabels van de climacontrol en wifi adapter direct met elkaar verbonden maar dan is er helemaal geen acces point om mee te verbinden. Na het terugplaatsen van de climacontrol weer wel. Draaien die kabels misschien pinnen om waardoor een verloopje dat 1 op 1 de pinnen met elkaar verbindt niet werkt?

Hoe het er op de ZSX uit ziet (rood is de wlan adapter, met nog de qr code met AP info zichtbaar achter een plastic raampje, groen is de climacontrol die je kan zien als je het zijpaneel los schroeft):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Va1DBYWbNm5paXyW9HwJVbzr_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpwLg07MIr2ijKx6Y0bqeoCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLTDV4vCI8x3q_kTqhSkWujB0aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE2BrWhMNm2w7oruOg9Ga9Qb.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik heb nu wel een WF-RAC(en binnenkort een RC-EX3 wandbediening B) ) op mijn ontwikkelomgeving aangesloten dus wellicht kan ik de SL logica ook ontrafelen.
Ik ga hier nu geduldig op wachten.
Dit apparaat is mij net te duur om zelf aan te prutsen, ik ken mijn limieten :'(

[ Voor 14% gewijzigd door svenk91 op 13-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:08:
Ik heb helaas niet zo’n mooi luikje. Dan moet ik de halve binnenunit uit elkaar halen om bij de lan adapter te komen.

Bij de Climacontrol komen is nog wel te doen. Met een verloopje heb ik de de climacontrol er tussenuit gehaald en de kabels van de climacontrol en wifi adapter direct met elkaar verbonden maar dan is er helemaal geen acces point om mee te verbinden. Na het terugplaatsen van de climacontrol weer wel. Draaien die kabels misschien pinnen om waardoor een verloopje dat 1 op 1 de pinnen met elkaar verbindt niet werkt?

Hoe het er op de ZSX uit ziet (rood is de wlan adapter, met nog de qr code met AP info zichtbaar achter een plastic raampje, groen is de climacontrol die je kan zien als je het zijpaneel los schroeft):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:

[...]

Ik ga hier nu geduldig op wachten.
Dit apparaat is mij net te duur om zelf aan te prutsen, ik ken mijn limieten :'(
Hoe heb je het stekkertje van de wifi adapter los gekregen dan? En stekker van de clima erin?

(Ik snap niet helemaal wat je hebt uitgelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
xHEMANx schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Hoe heb je het stekkertje van de wifi adapter los gekregen dan? En stekker van de clima erin?

(Ik snap niet helemaal wat je hebt uitgelegd)
Toen de binnenunit hier nog op tafel lag. Vanochtend is de airco geïnstalleerd en toen hebben we samen gelijk alvast de Climacontrol geplaatst voor die aan de muur ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Toen de binnenunit hier nog op tafel lag. Vanochtend is de airco geïnstalleerd en toen hebben we samen gelijk alvast de Climacontrol geplaatst voor die aan de muur ging.
Oei. Ja nu snap ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
GermanPivo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:12:
[...]

Omdat offset optie in beide niet te vinden is. In HASS kan je een variabele berekenen en die doorsturen naar de airco. Dus je berekent dan 'gemeten temperatuur - x graden' en dat stuur je via MQTT door naar de airco.
Dan moet ik de huidige wireless temperatuur sensor waarschijnlijk uitzetten? En een ander apparaat zoeken?
Wanneer ik immers m.b.hv.
remotetemp write climacontrol/HVAC_XXXXXX/remotetemp/set
Een waarde stuur zal toch de Bluetooth sensor iets anders zeggen?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Dan moet ik de huidige wireless temperatuur sensor waarschijnlijk uitzetten? En een ander apparaat zoeken?
Wanneer ik immers m.b.hv.
remotetemp write climacontrol/HVAC_XXXXXX/remotetemp/set
Een waarde stuur zal toch de Bluetooth sensor iets anders zeggen?
zodra je via mqtt of http een remote temperatuur stuurt krijgt dit prioriteit over de draadloze sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:24:
[...]
zodra je via mqtt of http een remote temperatuur stuurt krijgt dit prioriteit over de draadloze sensor.
Top, voor hoelang?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergee
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 22:54
De nachtmodus op een Mitsubishi Electric zorgt er onder andere voor dat het lampje op de binnenunit minder fel schijnt. Is het schadelijk om deze nachtmodus continu ingeschakeld te laten? Zien jullie hier eventuele nadelen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Zoiets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Temperatuur offset Slaapkamer
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur
    trigger: state
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
conditions: []
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: 0
      retain: false
      topic: climacontrol/HVAC_xxxxxxx/remotetemp/set
      payload: >-
        {{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur') | float
        +4) }}
mode: single

[ Voor 26% gewijzigd door Sterke-Jerke op 14-01-2025 21:55 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Vannacht de frostprotectie even getest.

Express op een setpoint gezet die mijn airco kent, dus 18c. Daaronder had ik al getest en werkt niet.

Airco uitgezet. Vannochtend was het 15.5 graden. Frost protectie werkt dus niet op mhi modellen van 3 a 4 jaar oud. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Oef, goed dat je het test, vroeg me al af hoe ik dat zou kunnen doen
Was voor mij wel een belangrijke reden om ze te plaatsen

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
svenk91 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:23:
[...]

offtopic:
Airco is niet volgens de richtlijnen in de handleiding geplaatst, zo strak rechts op de muur had niet gemoeten. Nu kan je nooit meer goed bij de printplaat als dat zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
ThinkPad schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:55:
[...]

offtopic:
Airco is niet volgens de richtlijnen in de handleiding geplaatst, zo strak rechts op de muur had niet gemoeten. Nu kan je nooit meer goed bij de printplaat als dat zou moeten.
offtopic:
Klopt, maar dat was wel specifiek op mijn verzoek. Verder naar links kan niet, anders zou die voor het raamkozijn vallen, en zo kan ik nu nog wel net zelf het zijpaneel verwijderen nu. Hij zit nu ~8cm van de muur, op termijn zal ik ook de aanwezige cv leidingen verwijderen en dan kan ik opzich prima bij de cnc connector en andere zaken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Zoiets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
  - entity_id:
conditions: []
actions:
    data:
      topic: climacontrol/HVAC_xxxxxxx/remotetemp/set
        +4) }}
2 dagen getest, 1 maal met een offset van 2 en vandaag met 4.
lijkt niet echt alsof t uit maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQU0oGBDHcMbtF34wXYx7cU8DoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e3mD04vPZn9b9Y4cELXvmtZr.png?f=user_large

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:33:
[...]

2 dagen getest, 1 maal met een offset van 2 en vandaag met 4.
lijkt niet echt alsof t uit maakt.

[Afbeelding]
MQTT topic is incorrect, zie: LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"

climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Je kan het in de web interface verifieren. De temperatuur input verandert naar "External" als de input geaccepteerd wordt.
Sterke-Jerke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:42:
Oef, goed dat je het test, vroeg me al af hoe ik dat zou kunnen doen
Was voor mij wel een belangrijke reden om ze te plaatsen
Is nog niet geactiveerd voor MHI(maar stond al wel in de web interface).
Dit is een niet-standaard feature die in de ClimaControl zit en dus niet in de airco zelf.
Voor ME airco's werkt dit al wel.
sergee schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:16:
De nachtmodus op een Mitsubishi Electric zorgt er onder andere voor dat het lampje op de binnenunit minder fel schijnt. Is het schadelijk om deze nachtmodus continu ingeschakeld te laten? Zien jullie hier eventuele nadelen in?
Draait hier al twee jaar in nacht modus in de slaapkamer. Is geen probleem.

Voorraad op Lectronz is bijgewerkt 8) . Wie al contact heeft opgenomen met mij via DM krijgt morgen reactie.

[ Voor 49% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Top! Werkt nu.

S.J.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mitsubishi Heavy Industries modules zijn weer beschikbaar!

Ik hoop dat ik iedereen in DM nu gehad heb. Heb ik je gemist, stuur even een berichtje! :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LED-Maniak
De behuizing voor MHI heeft een kleine upgrade gehad.
Beter drukknopje en mooi omsloten behuizing. Nog beter weg te werken.

De nieuwe batch Mitsubishi Electric krijgt een vergelijkbare behuizing.

Achterop komt nog een sticker met informatie. :)

..en nu snel naar het pakketpunt om ze op de post te doen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tipdQVYjfdfDy0c7Vf3A7zMZXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PBZK13pVIMyJG1tZbmzjV1k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HcKrFq7Z_QV1POuCXVjXX_Agzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RgyZLGPuJOMlqEnUVOYAziig.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 18-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
Ik wil graag in Homeassistant een automation activeren wanneer de buitenunit een defrost start. Ik zie een hele hoop triggers maar ontdooien of defrost staat er niet bij (of ik zie deze over het hoofd).
Voor nu doe ik het via MQTT maar zou mooi zijn als dat rechtstreeks via het device kan zoals veel andere triggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Welk merk airco heb je? Alleen MHI heeft deze data beschikbaar en kan je uitlezen via MQTT en HTTP.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 18-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
MHI inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:54
Defrost zeker beschikbaar in HA. Denk dat je er overheen leest. Zoek maar eens bij Ontwikkelhulpmiddelen en dan tabje ‘statussen’ op het woord Defrost. Hij zou dan tevoorschijn moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 11:55
Momenteel werken wij met de smart m air app, wanneer deze controller wordt toegevoegd en we de de ingebouwde wifi hierop inprikken, werkt het dan meteen? Mitsubishi heavy. De weektimer van smart m air bevalt ons namelijk goed.

Toevallig ook een screenshot van de mogelijkheden als je via de http inlogt op de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
nico_09 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:21:
Momenteel werken wij met de smart m air app, wanneer deze controller wordt toegevoegd en we de de ingebouwde wifi hierop inprikken, werkt het dan meteen? Mitsubishi heavy. De weektimer van smart m air bevalt ons namelijk goed.

Toevallig ook een screenshot van de mogelijkheden als je via de http inlogt op de controller?
Ik gebruik ook nog steeds de week timer van smart m air. Werkt goed.

Je krijgt een instructie erbij. Die moet je even doorlopen. (En in mijn geval de IP van de clima via de router even statisch maken)

Je krijgt meer informatie van je airco in de http. Voor de rest kan mijn 3 jaar oude airco geen nieuwe dingen. De nieuwere mhi's misschien wel.

De externe sensor en het minder schommelen van de temp, maakt het t wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
Rijo038 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:13:
Defrost zeker beschikbaar in HA. Denk dat je er overheen leest. Zoek maar eens bij Ontwikkelhulpmiddelen en dan tabje ‘statussen’ op het woord Defrost. Hij zou dan tevoorschijn moeten komen
Daar staat die zeker, maar niet tussen de opties bij automations.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4sLpeg0X9B8futVjxVQbkwsMC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CorrstSzVZ4FXmZJmXj6QTS7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
nico_09 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:21:

Het is letterlijk stekkertjes inpluggen, spanning er op, sensor koppelen en het werkt. Ook met Smart-M-Air.
Vandaag heb ik iemand ondersteund om er een te installeren in zijn MHI SRK50. Hij was letterlijk 10 minuten bezig.

Wifi kan tegenwoordig zelfs via WPS: dus knop op de module indrukken, knop op router indrukken en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U--JrbN66rMya3hKjVR11EqMOhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hx3QZuQv8MAqgQZ8BBcM3MdS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0ZXrOBZkMCkVfNivCcpOzuewRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tVziZTprtd9y7EP3aoRQIxAd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj81FCCEfZ0OBRXeRMAo7Qg9d4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gq2tCZ1M0Epyj97doOw1g70S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 19-01-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
MrZioN schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Daar staat die zeker, maar niet tussen de opties bij automations.
[Afbeelding]
jawel hoor. Bij trigger zie ik hem bij 'entiteit' en dan 'status'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoLXO
Als het mag, even een verzoekje: Stille modus voor de MHI in ClimaControl 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

reiker

dan jij!

Ik heb mijn ClimaControl vandaag binnen gekregen, gelijk kunnen installeren. Super simpel en het werkt als een tierelier. Bedankt @LED-Maniak ! :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
reiker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:59:
Ik heb mijn ClimaControl vandaag binnen gekregen, gelijk kunnen installeren. Super simpel en het werkt als een tierelier. Bedankt @LED-Maniak ! :)
Hoe heb je de sensor en wifi gekoppeld? Via http krijg ik bij het zoeken not founded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
@nico_09 Ik had ook problemen met koppelen aan mijn WiFi netwerk en het toevoegen van de externe sensor lukte ook niet.. Ik heb uiteindelijk een factory reset gegeven door de knop 10 seconde in te drukken.

Vervolgens krijg je een nieuwe access point met de naam "Factory - xxxxx". Daarmee verbinden met het wachtwoord en toen kon ik via http://10.0.0.1 mijn WiFi gegevens handmatig invullen. Sindsdien werkt het hier en kon ik ook de sensor toevoegen (ik had wel de batterij er even uitgehaald voor de zekerheid, geen idee of dat nodig was).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het probleem is vaak dat men via de telefoon verbinding maakt, de telefoon ontdekt dat er geen internet is en hij vervolgens via mobiel internet de webpagina(en zijn broertje /control) probeert te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
Inmiddels is het gelukt, en inderdaad de telefoon verliest steeds de wifi. Via de Chrome browser is het wel gelukt op de telefoon. Temperatuur komt alleen (nog) niet overeen tussen de sensor en de smart m air app

Edit

Ook de smart m air reageert nu op de externe sensor

[ Voor 12% gewijzigd door nico_09 op 21-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:09
Hier is hij gisteravond ook binnen gekomen maar hij is bedoelt om het pendelen te verminderen voor de te grote airco op de te kleine kinderkamer (de kleinste mhi was nog te groot...) en die kleine slaapt nog veel dus het is ff timen wanneer ik dit het beste kan doen.
@LED-Maniak bedankt voor de goede levering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Ik ben sinds gisteravond aan het testen met de module op mijn MHI airco. Lijkt vrij goed te werken, maar toch een tweetal vraagjes:
  1. Is het mogelijk om de consumption een "state class" mee te geven? Dan zou het verbruik in het energy dashboard van Home Assistant te integreren zijn. Nu is dat helaas niet mogelijk.
  2. Ik heb de minimale temperatuur aangepast van 18 graden naar 10 graden. Nu heb ik 16 graden ingesteld, maar ik zie overal verschillende setpoints:
    1. Setpoint in Home Assistant ingesteld op 16 graden.
      Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/StnQPgi.png
    2. Setpoint via MQTT diagnostics op 18 graden.
      Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L9mdxkn.png
    3. Setpoint in ClimaControl web op 17 graden.
      Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0zcBZS9.png
    4. Setpoint in Smart M-air app op 16 graden.
      Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zwHZrlt.jpeg
De garage lijkt overigens op 17 graden geregeld te worden, hoewel deze wel langzaam opgelopen is naar 18 graden en toen uitgeschakeld is (stroom en compressor frequentie op 0, geen defrost bezig). Nu zakt de temperatuur weer.
Toen de temperatuur is gezakt naar 17,4 graden is de airco weer aangesprongen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7QymR2m.png

Iets lijkt er toch niet helemaal te kloppen in mijn ogen?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
Repsect schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
Ik ben sinds gisteravond aan het testen met de module op mijn MHI airco. Lijkt vrij goed te werken, maar toch een tweetal vraagjes:
  1. Is het mogelijk om de consumption een "state class" mee te geven? Dan zou het verbruik in het energy dashboard van Home Assistant te integreren zijn. Nu is dat helaas niet mogelijk.
  2. Ik heb de minimale temperatuur aangepast van 18 graden naar 10 graden. Nu heb ik 16 graden ingesteld, maar ik zie overal verschillende setpoints:
    1. Setpoint in Home Assistant ingesteld op 16 graden.
      [Afbeelding]
    2. Setpoint via MQTT diagnostics op 18 graden.
      [Afbeelding]
    3. Setpoint in ClimaControl web op 17 graden.
      [Afbeelding]
    4. Setpoint in Smart M-air app op 16 graden.
      [Afbeelding]
De garage lijkt overigens op 17 graden geregeld te worden, hoewel deze wel langzaam opgelopen is naar 18 graden en toen uitgeschakeld is (stroom en compressor frequentie op 0, geen defrost bezig). Nu zakt de temperatuur weer.
Toen de temperatuur is gezakt naar 17,4 graden is de airco weer aangesprongen.
[Afbeelding]

Ik weet niet of het bij jou ook het geval is, maar mijn MHI ondersteunt alleen 10 graden en dan 18-30, maar niet 10-18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dit is nu al device_class "energy" met unit kWh. Dus dat zou goed moeten gaan.
Ik heb de minimale temperatuur aangepast van 18 graden naar 10 graden. Nu heb ik 16 graden ingesteld, maar ik zie overal verschillende setpoints:

Dit heeft iets meer uitleg nodig denk ik.

MHI ondersteunt zelf alleen maar instellingen vanaf 18 graden. Je kan in de UI of home assistant wel lager instellen, maar de airco accepteert dit simpelweg niet. Dus die gaat dan op 18 graden regelen.

Aan de groene piek in de UI te zien heb je ook een max ingesteld: wat je ook instelt met de afstandsbediening, climacontrol overschrijft dit om de maximaal instelbare temperatuur te limitieren. Feature, geen bug. Bedoeld om te voorkomen dat huisgenoten de airco op 30 zetten.

Als je een waarde buiten home assistant instelt dan wordt dit direct 'gepushed' naar home assistant. Zet je echter een illegale waarde vanuit home assistant, dan corrigeert of de airco of climacontrol dit en kan het 5 minuten duren voordat home assistant dit ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
LED-Maniak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Dit is nu al device_class "energy" met unit kWh. Dus dat zou goed moeten gaan.

[...]
Nee, de consumption sensor is (in mijn geval) niet te selecteren. De "device class" staat inderdaad correct op "energy", maar als ik de FAQ erop na sla is de "state class" wel nodig.
FAQ van Home Assistant
  • device_class must be energy for electricity grid, solar, or battery categories. It must be gas for gas, or water for water.
  • state_class must be total or total_increasing.
  • The sensor must have an appropriate unit_of_measurement. See the help text for each category to see which units are accepted. Units containing an exponent must match superscript characters exactly as defined, e.g. m³ is accepted, m3 is not.
Ik heb de instellingen voor het regelbereik duidelijk verkeerd begrepen.
HugoLXO schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Ik weet niet of het bij jou ook het geval is, maar mijn MHI ondersteunt alleen 10 graden en dan 18-30, maar niet 10-18.
LED-Maniak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:20:

[...]

Dit heeft iets meer uitleg nodig denk ik.

MHI ondersteunt zelf alleen maar instellingen vanaf 18 graden. Je kan in de UI of home assistant wel lager instellen, maar de airco accepteert dit simpelweg niet. Dus die gaat dan op 18 graden regelen.

Aan de groene piek in de UI te zien heb je ook een max ingesteld: wat je ook instelt met de afstandsbediening, climacontrol overschrijft dit om de maximaal instelbare temperatuur te limitieren. Feature, geen bug. Bedoeld om te voorkomen dat huisgenoten de airco op 30 zetten.

Als je een waarde buiten home assistant instelt dan wordt dit direct 'gepushed' naar home assistant. Zet je echter een illegale waarde vanuit home assistant, dan corrigeert of de airco of climacontrol dit en kan het 5 minuten duren voordat home assistant dit ziet.
Ik had gedacht dat aangezien je de range kan aanpassen op de webpage, dat je ook de range van aansturen kon veranderen. Dat is dus niet het geval. Ik zal deze terugzetten naar 18 graden om te kijken wat er dan gebeurt.

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 10:53
Ondertussen werkt ook hier de module naar behoren en heeft het enorm geholpen om het pendelgedrag tegen te gaan (mede) dankzij de externe temperatuursensor.

Ik merk wel dat de "actual_temperature" slechts accuraat is tot op de halve graad, terwijl de sensor tot 0,1 graad nauwkeurig is. Kan dat eventueel aangepast worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_ZeJEu5BQq9JsnUIyCPA0IC7AY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMxkRBFGUVhsIOvWY2pxtKBf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_uA_Zgmyj4RbDlN0NGEI7xJVMY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gYNEPTCIRuNJKalKvOJ4rqoa.png?f=user_large

Is er voor ME ook een mogelijkheid tot energieverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ik heb (met het script wat ik eerder poste) de offset op 3 gezet. Hierdoor kan ik de uiteindelijke temperatuur met de MHI’s regelen vanaf 15 graden. Ik doe dat vervolgens gewoon met de afstandsbediening, die geeft dus 3 graden te hoog aan. (Afstandsbediening op 18, geeft 15gr kamer temperatuur etc)
De ventilator moet ik dan op stand 1 of 2 zetten, dat geeft het beste resultaat voor een aangename continue warmte.

Mijn Yaml welke alleen werkt wanneer het op heat staat, en voor de zekerheid iedere 5 sec de waarde opnieuw stuurt, met voor nu 1 gr offset

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
triggers:
  - entity_id:
actions:
    data:
      topic: climacontrol/HVAC_55C0xx/sensor/external/temperature/set
        +1) }}

[ Voor 54% gewijzigd door Sterke-Jerke op 22-01-2025 20:49 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
samb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:34:
Ondertussen werkt ook hier de module naar behoren en heeft het enorm geholpen om het pendelgedrag tegen te gaan (mede) dankzij de externe temperatuursensor.

Ik merk wel dat de "actual_temperature" slechts accuraat is tot op de halve graad, terwijl de sensor tot 0,1 graad nauwkeurig is. Kan dat eventueel aangepast worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is er voor ME ook een mogelijkheid tot energieverbruik?
Wat je ziet is wat gerapporteerd wordt vanuit de airco. Ik heb dat bewust zo gelaten zodat je kan zien dat hij echt de ingestelde temperatuur oppikt. Maar hij rond met wat hij uit stuurt inderdaad af.

Energiemeting bij ME is hopeloos inaccuraat en eigenlijk onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Repsect Je kan in de Smart M-Air app de 'vacant property mode' activeren, dan kun je tussen 10-17°C instellen. Helaas wel alleen handmatig aan en weer uit, dit kan niet via het klokprogramma (grote ergernis van mij, 18°C vind ik voor slaapkamer te warm, maar met airco uit wordt het er 14°C. Zou graag via klokprogramma 16 of 17 graden instellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Repsect schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Nee, de consumption sensor is (in mijn geval) niet te selecteren. De "device class" staat inderdaad correct op "energy", maar als ik de FAQ erop na sla is de "state class" wel nodig.

[...]

Ik heb de instellingen voor het regelbereik duidelijk verkeerd begrepen.

[...]

[...]

Ik had gedacht dat aangezien je de range kan aanpassen op de webpage, dat je ook de range van aansturen kon veranderen. Dat is dus niet het geval. Ik zal deze terugzetten naar 18 graden om te kijken wat er dan gebeurt.

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
+2 offset aanzetten. Setpoint op de externe meter instellen op 18. En je verwarmt op 16.

Moet je dus wel nadenken bij het instellen, dat je hem altijd 2 graden hoger zet dan dat je het wil hebben.

Als dat nog niet genoeg is, kan je je externe sensor hoger hangen. Maar dit werkt steeds minder goed na mate het buiten warmer wordt.

Edit: wat sterke jerke hierboven dus ook zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:16:
@Repsect Je kan in de Smart M-Air app de 'vacant property mode' activeren, dan kun je tussen 10-17°C instellen. Helaas wel alleen handmatig aan en weer uit, dit kan niet via het klokprogramma (grote ergernis van mij, 18°C vind ik voor slaapkamer te warm, maar met airco uit wordt het er 14°C. Zou graag via klokprogramma 16 of 17 graden instellen).
Wat bedoel je met klokprogramma?
Ik kan in HA (met de HACS - Mitsubishi WF-RAC integratie) terug tot 16 graden en heb de slaapkamer op 17 graden staan, dit werkt prima. In de Smart M-Air app kan ik idd niet verder terug dan 18 graden en met de afstandbediening 19 uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klokprogramma bedoel ik de 'weekly timer' in de Smart M-Air app mee.

Ik heb die WF-RAC integratie ook (heb geen ClimaControl), wist niet dat die lager dan 18 ging. Dan zou dat wel een oplossing zijn, dan maak ik het schema voor de slaapkamer gewoon in HASS :*)

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:28:
Klokprogramma bedoel ik de 'weekly timer' in de Smart M-Air app mee.

Ik heb die WF-RAC integratie ook (heb geen ClimaControl), wist niet dat die lager dan 18 ging. Dan zou dat wel een oplossing zijn, dan maak ik het schema voor de slaapkamer gewoon in HASS :*)
Ahh check, ik moet zeggen dat ik sinds de HA integratie de ranzige app niet meer heb aangeraakt. Veel te traag :) En ik doe alle automatisering (ook verlichting en energie) vanuit HA.
Voorheen met Tado toen ik nog centrale verwarming had deed ik dit ook in HA.

Heb nu voor 1 airco ClimaControl in huis gehaald, ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Toevoeging:
Zojuist in HA de airco op 16 graden gezet, lager kan ik daar niet. Als ik dan in de Smart M-Air app kijk staat hij daar ook op 16 graden en zie ik dat Leegstaand Pand Mode aan staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Acidrain op 22-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Hallo led maniak,

Als ik 20 graden instel via de controller, geeft hij bij de informatie set temperatuur 20 graden aan.
Wanneer ik 20.5 graden instel geeft hij de de informatie set temperatuur 21 graden aan, dit resulteert in een airco die doorgaat tot 21 graden alvorens hij terug moduleert.
Klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
nico_09 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:25:
Hallo led maniak,

Als ik 20 graden instel via de controller, geeft hij bij de informatie set temperatuur 20 graden aan.
Wanneer ik 20.5 graden instel geeft hij de de informatie set temperatuur 21 graden aan, dit resulteert in een airco die doorgaat tot 21 graden alvorens hij terug moduleert.
Klopt dit wel?
Mijn MHI ondersteunt blijkbaar geen halve graden waardoor ik hetzelfde gedrag zag. Ik stuur nu mijn eigen sensor temperatuur naar ClimaControl met +0,5 graden als de ingestelde temperatuur eindig op een halve graad. Vooralsnog werkt het goed 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
De unit werkte prima met halve graden in de smart m air app, nu met de controller niet meer, stookt dan door naar hele graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
nico_09 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:25:
Hallo led maniak,

Klopt dit wel?
Dat is normaal. Wat de airco zelf op sommige plekken terug stuurt aan informatie is in hele graden terwijl de aansturing in 0.25 graad stapjes is. De airco regelt nauwkeuriger en het klein beetje overshoot is normaal bij de regeling.

Ik heb het al vaker gezegd in dit topic, maar staar je alsjeblieft niet blind op getalletjes.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
nico_09 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:23:
De unit werkte prima met halve graden in de smart m air app, nu met de controller niet meer, stookt dan door naar hele graden
De halve graden in de smart m air app zijn nep. Dus dat heeft nooit gewerkt. Hij zakt vaak wel een halve graad, waardoor het lijkt dat het werkt.

Bij mhi modellen van 3 jaar geleden werken de halve graden ook niet met de clima. Ook hier zakt hij een halve graad, waardoor het lijkt dat het werkt.

Anderen zeggen dat het op de nieuwere MHI's wel zou moeten werken met de clima, maar nog geen zin gehad om het zelf te testen door de clima op onze (nieuwe) units boven aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dregskibel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 23:59

Dregskibel

Blue Cookie Wall

Sinds gisteren ook gebruiker van ClimaControl op de Ecodan. Had even wat moeite met MQTT werkend te krijgen via HA, maar dat lag aan mezelf.

Kan nu bijna alle automatisering die via MELcloud liepen omzetten, op één puntje na. Ik kan geen sensor vinden die mij de temperatuur van het DHW vat geeft. Ik zie deze wel terug in de webinterface, maar niet als aparte entiteit in HA.

Ik gebruik deze waarde om een force_dhw te starten als de kids weer eens te lang hebben gedoucht op onmogelijke tijden. De normale SWW-cyclus start om 11u alleen als de onderwaarde voor temperatuur is bereikt, maar als je met 28C water moet douchen om 9u...

Zie ik het over het hoofd?

2e vraagje: klopte het dat de "operation mode" mist op de thermostaatkaart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbaGlT-YFDpBkbopmz4C8CaDtFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wwiQJ54kCBf6Is8MpBnCGbOy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Dregskibel op 23-01-2025 11:29 . Reden: kleine toevoegingen ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dregskibel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:26:
Sinds gisteren ook gebruiker van ClimaControl op de Ecodan. Had even wat moeite met MQTT werkend te krijgen via HA, maar dat lag aan mezelf.

Kan nu bijna alle automatisering die via MELcloud liepen omzetten, op één puntje na. Ik kan geen sensor vinden die mij de temperatuur van het DHW vat geeft. Ik zie deze wel terug in de webinterface, maar niet als aparte entiteit in HA.

Ik gebruik deze waarde om een force_dhw te starten als de kids weer eens te lang hebben gedoucht op onmogelijke tijden. De normale SWW-cyclus start om 11u alleen als de onderwaarde voor temperatuur is bereikt, maar als je met 28C water moet douchen om 9u...

Zie ik het over het hoofd?

2e vraagje: klopte het dat de "operation mode" mist op de thermostaatkaart?
[Afbeelding]
Ik schrijf beide punten op en ga er naar kijken voor de volgende release.
Zou kunnen dat er nog een topic mist inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dregskibel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 23:59

Dregskibel

Blue Cookie Wall

LED-Maniak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik schrijf beide punten op en ga er naar kijken voor de volgende release.
Zou kunnen dat er nog een topic mist inderdaad.
Je zit er bovenop, dat is mooi. Dan laat ik MELcloud gewoon nog even in leven, loopt geen bloed uit.

Ontzettend bedankt voor de ondersteuning in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
LED-Maniak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Dat is normaal. Wat de airco zelf op sommige plekken terug stuurt aan informatie is in hele graden terwijl de aansturing in 0.25 graad stapjes is. De airco regelt nauwkeuriger en het klein beetje overshoot is normaal bij de regeling.

Ik heb het al vaker gezegd in dit topic, maar staar je alsjeblieft niet blind op getalletjes.
In dat geval moet de unit toch wel terug moduleren? Blijft nu vol op door draaien terwijl de temperatuur al (langer) is bereikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCtbU2HvxlsGyISs3hucgctsso8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7kQRoKOUwvBhBtfa7p8fceJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RYnaThic9IYceEdsA3E74GBVfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEIRFlILApUAOjnKTsogWsxo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
nico_09 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:45:
[...]

In dat geval moet de unit toch wel terug moduleren? Blijft nu vol op door draaien terwijl de temperatuur al (langer) is bereikt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De settemp is 20. Halve graden kent ie niet en wordt afgerond naar boven. Hij zal dus doorgaan tot 20 en dan langzaam afzakken naar 19.4 en dan weer aantrekken naar iets boven de 19.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
nico_09 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie zo niets verontrustends. Hij zit 0.1 graad over zijn setpoint. Voor de airco is dit gewoon 19.5.
Blijkbaar stijgt de temperatuur niet hard genoeg om te merken dat hij veel teveel vermogen toevoegt aan je ruimte. Zodra de airco merkt dat hij ver voorbij zijn setpoint komt zal hij pas (langzaam!) terugschakelen om een evenwicht te vinden. Als hij te snel gaat schakelen wordt het er ook niet comfortabeler op of je krijgt een zenuwachtige compressor.

Pas als je in de grafiek ziet dat hij 1.5 of 2 graden boven zijn setpoint zit, dan nog door gaat op vol vermogen en dan weer een graad onder setpoint zakt, dan pas zou er indicatie zijn dat de regeling niet goed gaat.
Rijo038 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:50:
[...]

De settemp is 20. Halve graden kent ie niet en wordt afgerond naar boven. Hij zal dus doorgaan tot 20 en dan langzaam afzakken naar 19.4 en dan weer aantrekken naar iets boven de 19.5.
Het is vooral dat "Set Temperature" waarvan ze bedacht hebben dat dit op 1 graden afgerond wordt, want elders rondt de buitenunit wel weer juist af. Misschien moet ik die verbergen en alleen weergeven met een disclaimer erbij :P

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 23-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
Eerder zei ik dat het vooralsnog goed ging op halve graden, maar te vroeg gesproken. De airco verbruikte ineens heel veel en de temperatuur ging alle kanten uit.

Ik heb het advies van LED-Maniak gevolgd en ben niet meer naar de nummertjes gaan kijken. Heb hem de hele dag op 21 gezet zonder offsets of wat dan ook. Hij houdt hem nu al de hele dag stabiel op 21 graden met een heel laag verbruik van 280-300 (MHI SRK/SW 5kW, ruimte van 60~ m2).

Helaas houdt de module bij mij niet de instelling van 1 step vast. Na het opslaan en herstarten staat het weer op 0.5. Geen groot probleem, alleen moet niemand die per ongeluk op een halve graad instellen want dan wordt de airco weer gek.

Misschien ben anderen met dit model het volgende ook opgemerkt. De fan auto modus van mijn MHI had ik nooit eerder gebruikt. Ik dacht hem sinds ik de module heb om hem daar op te laten, maar als hij een keer echt de kamer flink moet opwarmen dan werkt dit niet goed. Ik dacht dat de fan in auto modus zichzelf ging aanpassen, maar hij gaat nooit echt hard genoeg blazen. Hierdoor kon de airco zijn warmte niet kwijt en zag ik de temperaturen in de leidingen echt heel hoog worden. Elders heb ik meer meldingen gelezen van mensen die dit hebben bij deze specifieke units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
De auto mode probeert altijd zo stil mogelijk te zijn en schakelt snel terug. Helaas heeft dit het nare effect dat hij dan opeens hard gaat blazen als het te ver afkoelt(omdat de warmte niet ver genoeg komt).

Hij staat hier standaard op 3. Zeker met dit weer wil je niet dat hij zijn fan op een lage stand gaat zetten. Leuk voor in de zomer tijdens koelen, niet voor in de winter met verwarmen.

Ik zal eens kijken waarom de web interface bij MHI de 1 graden instelling niet respecteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoLXO
LED-Maniak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:01:
De auto mode probeert altijd zo stil mogelijk te zijn en schakelt snel terug. Helaas heeft dit het nare effect dat hij dan opeens hard gaat blazen als het te ver afkoelt(omdat de warmte niet ver genoeg komt).

Hij staat hier standaard op 3. Zeker met dit weer wil je niet dat hij zijn fan op een lage stand gaat zetten. Leuk voor in de zomer tijdens koelen, niet voor in de winter met verwarmen.

Ik zal eens kijken waarom de web interface bij MHI de 1 graden instelling niet respecteert.
Ik heb nu voor het verwarmen zelf een auto stand gemaakt door de ventilator te laten reageren op de temperatuur van de THI-R3 geloof ik. Het was de eerste sensor bij binnenkomst bij verwarmen volgens de technical manual. Dat werkt al een week perfect 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
HugoLXO schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Ik heb nu voor het verwarmen zelf een auto stand gemaakt door de ventilator te laten reageren op de temperatuur van de THI-R3 geloof ik. Het was de eerste sensor bij binnenkomst bij verwarmen volgens de technical manual. Dat werkt al een week perfect 😀
Misschien delen?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoLXO
Als de THI-R3 temperatuur onder de 40 is, dan gaat de fan op auto, tussen de 40-52 op 3 en daarboven op 4.

Het is een beetje spelen met wanneer wordt de temperatuur zo laag dat het als tocht aanvoelt op een hogere stand, en welke stand is nodig om alle hoeken van de kamer te bereiken. Het hangt wel een beetje af van de grootte en vorm van je woonkamer.

Een soortgelijk iets zou je kunnen doen met koelen, maar omdat de richting dan omgedraaid is, moet je denk ik de THI-R1 hebben (kon zo snel niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Rijo038 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Bij mij verwarmd hij ook altijd een halve graad onder hele setpoints. (Na opstart)

Setp 19= 18.5 20=19.5
18.5=18.5 19.5=19.5
Opstart en regeling van halve graden is echt precies hetzelfde als hele graden.

@LED-Maniak Miss is het handig om erachter te komen welke MHI wel halve graden kunnen verwarmen en welke niet en dit erbij te vermelden? Anders blijf je deze vragen/opmerkingen houden.

Mijn mhi aircos boven hadden een ingebouwde wifi, en die hebben meer opties. Ze zijn ook nieuwer, dus miss hebben ze daarom meer opties, geen idee.

Miin mhi beneden is ouder en had geen wifi. Later een wafrac erbij gekocht op MP. Deze heeft minder opties, ookal heeft hij precies dezelfde wifi ontvanger. Had de wafrac ook al eens geprobeerd te verwisselen met een van de aircos boven om te kijken of dat nog uitmaakte, maar dat maakt dus niet uit. De software/hardware in de nieuwe aircos of standaard wifi aircos lijkt anders dan de oudere of wifiloze aircos.

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
xHEMANx schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:38:
[...]

@LED-Maniak Miss is het handig om erachter te komen welke MHI wel halve graden kunnen verwarmen en welke niet en dit erbij te vermelden? Anders blijf je deze vragen/opmerkingen houden.
Of anders een soort databasje in de applicatie, waarbij de opties, afhankelijk van type/model wel of niet beschikbaar zijn.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

Hoi @LED-Maniak,
Het lijkt erop dat mijn ClimaControl een hoop MQTT errors geeft in Home Assistant. Mijn log staat vol met de volgende errors die zich steeds herhalen:

code:
1
2
2025-01-25 16:43:55.381 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_51A74C_heatpump_opdata_compr_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.0', 'serial_number': '84281514653168', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.0', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['84281514653168'], 'name': 'ClimaControl - Slaapkamer'}, 'unique_id': 'HVAC_51A74C_heatpump_opdata_compr_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_51A74C/heatpump/opdata/compr_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'Compressor runtime'}'
2025-01-25 16:43:55.394 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.entity] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_51A74C_heatpump_opdata_iu_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.0', 'serial_number': '84281514653168', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.0', 'sw_version': '2.0.31', 'identifiers': ['84281514653168'], 'name': 'ClimaControl - Slaapkamer'}, 'unique_id': 'HVAC_51A74C_heatpump_opdata_iu_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_51A74C/heatpump/opdata/iu_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'IU - runtime'}'

Overigens werkt de entity wel, maar niet heel stabiel; vaak is HA de verbinding kwijt en moet ik de CC herstarten om die terug te krijgen. Bediening via de webinterface werkt gek genoeg wel probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Ik wilde vandaag de "leegstaand pand mode" gaan testen, maar die optie is niet beschikbaar als de ClimaControl aangesloten is.
  • Als ik de WiFi module direct op de CNS poort verbind (zoals uit de fabriek), dan heb ik de leegstaand pand modus wél in de Smart M-Air app.
  • Als ik de ClimaControl aansluit op de CNS poort en de WiFi module op de ClimaControl, dan vervalt de leegstaand pand modus.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zIffDEQ.png

Zijn er mensen die wel de ClimaControl én de leegstaand pand mode kunnen gebruiken?

Signature

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klopt. Dat heeft te maken met een stukje identificatie die elke airco(om te bepalen welke functies beschikbaar zijn) doet maar verschillend is voor verschillende airco's.

Wordt aan gewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 26-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 06:56
Is er hier iemand met een MSZ-LN25 en/of MSZ-LN35 van Mitsubishi Electric? Bij mij werkt op beide units de "auto" mode van "wide vane" control niet vanuit de ClimaControl web-ui, dwz als ik "auto" aan klik, springt hij na een seconde of 2 weer terug op de vorige wide vane setting. Vanuit MELCloud kan ik de wide-vane wel op auto zetten, waarbij ClimaControl dan na een tijdje de uiterst linkse positie van de wide-vane aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flodder11
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 17:06
PaulGruijters schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:34:
Is er hier iemand met een MSZ-LN25 en/of MSZ-LN35 van Mitsubishi Electric? Bij mij werkt op beide units de "auto" mode van "wide vane" control niet vanuit de ClimaControl web-ui, dwz als ik "auto" aan klik, springt hij na een seconde of 2 weer terug op de vorige wide vane setting. Vanuit MELCloud kan ik de wide-vane wel op auto zetten, waarbij ClimaControl dan na een tijdje de uiterst linkse positie van de wide-vane aangeeft.
Mijn msz-ln50 hetzelfde.
Springt inderdaad na seconde weer naar vorige stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-06 04:15
flodder11 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Mijn msz-ln50 hetzelfde.
Springt inderdaad na seconde weer naar vorige stand
Yep, hier hetzelfde. msz-ln50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:10
Hier een niet-tweaker…..helaas niet gelukt om module te koppelen
Via WPS wifi-connectie maken niet gelukt ( router KPN experia 10 ), daarna via inloggen wel gelukt.
Externe temperatuur voeler niet toe te voegen. Batterij uit en in, nogmaals poging…..geen sensor gevonden.
Spanningreset meterkast, nog een poging……wederom geen temperatuursensor gevonden.
Vervolgens een keuze gemaakt die ik misschien beter niet had kunnen doen : hard reset. Factory netwerk wordt wel gevonden, maar een wifi verbinding is niet te maken. Ik log in met Factory - XXXXXX en het wachtwoord zoals vermeld in de handleiding.
Wat doe ik fout ? ( Led-maniak heb je ook DM gestuurd )

[ Voor 59% gewijzigd door pjotter1965 op 27-01-2025 18:50 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste