Mijn ClimaControl module heb ik nu een paar dagen binnen. Ik heb het aangesloten op mijn MHI airco en nu werkend met Homey via HTTP.
Led-Maniak liet mij weten dat meer mensen het met Homey zouden willen laten werken, dus… voor wie de module met Homey wil bedienen en niet bekend is met advanced flows en virtuele apparaten kan ik in ieder geval laten zien hoe ik dat gedaan heb. Er zullen vast betere manieren zijn, maar dit is wat ik zo kon doen.
In de bewoording is veel Engels, hopelijk stoort dat niet. Mijn apparaten staan namelijk op Engels ingesteld.
Virtual Device Toevoegen
Installeer de “
Device Capabilities” en de “
Better Logic Library” apps op je Homey.
Voeg een nieuw virtueel apparaat toe:
New Device > Device Capabilities > Advanced Virtual Device > Connect > Create an empty AVD > Geef het een naam en een icoontje.
Het apparaat zou bovenaan moeten komen. Als deze niet zichtbaar is, dan even de pagina verversen.
Virtual Device Instellen
Nu je een virtueel apparaat hebt, kan die worden ingesteld. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het apparaat en kies “repair” en selecteer de device class: Thermostat.
Daaronder kunnen verschillende velden worden toegevoegd die de thermostaat zijn functionaliteit geven.
Hier twee voorbeelden van velden voor de thermostaat. Deze geven een goed beeld van hoe je zelf velden, knoppen, schuifjes etc kan aanmaken. Elke thermostaat hoort deze twee velden minimaal te hebben; Temperature (Target) en Temperature (Measure).
Voor het instellen van de temperatuur > create numberfield.
Name: Target Temperature
Show as: Temperature (Target)
Create Real field and Flowcards: ✓
Decimals: 1
Min: 18
Max: 30
Step: 0.5
Create Tag: ✓
Create Insights: ✓
Show as Temperature (Target) is het veld dat het wieltje bedient van de thermostaat. Create flowcharts maakt kaarten beschikbaar die je kan gebruiken in de flows. Verder de min en max temperatuurbereik dat je wilt kunnen instellen. Met stappen van hoeveel graden je dat wilt doen. Create tag zorgt ervoor dat er tags worden aangemaakt die je dieper in de flow kunt gebruiken. Met insights kan je in een grafiek zien wat de ingestelde temperatuur is geweest in een flow.
Voor de gemeten temperatuur in de ruimte > create numberfield.
Name: Temperature
Show as: Temperature (Measure)
Create Real field and Flowcards: ✓
Reflect: Devices
Device: Living Room Climate Sensor
Property: Temperature
Create Tag: ✓
Create Insights: ✓
Show as Temperature (Measure) laat de gemeten temperatuur zien. Reflect is een mogelijkheid om de waarde van een bestaand apparaat te gebruiken in de virtual device. Hier heb ik mijn “Living Room Climate Sensor” gekozen, en de waarde van de temperatuur.
De rest van mijn eigen instellingen loop ik even snel door:
Een on/off knop met show as on/off om de airco aan en uit te zetten.
Horizontal en vertical flow voor de richting van de lamellen. Hier heb ik nummer velden voor gebruikt met “Show as: Slider”. Bijvoorbeeld de vertical flow standen. Min 0 en max 4 ingesteld. 1-4 voor de 4 standen van de “vane” in de module en 0 gebruik ik voor de auto stand.
Een knop om 3D auto aan en uit te zetten. Dit is een Yes/No field met On/Off (Button Tab).
Thermostat mode en fan level. Dit heb ik gemaakt met Lists. Voor mode, kies “show as: thermostat mode”. Dit voegt een lijst toe die standaard is voor Homey thermostaten. Voor Fan Level kan je kiezen “show as: Picker (Default)”, “Prefixed list: Auto, Low […] Turbo”.
Dan heb ik een number field humidity die net zo is ingesteld als de temperatuur sensor. Defrosting en Operating zijn Yes/No fields. Defrosting heb ik “Show as: Heat alarm”, create insights aan, “Insights Title True: Defrost started” en “Insights Title False: Defrost finished”. Door die laatste twee heb ik in het laatste tabje van de thermostaat een lijst met tijden waarop defrosts zijn begonnen en beëindigd.
Flows
Uiteindelijk moet alles tot leven worden geblazen met Homey advanced flows. Voor de duidelijkheid, mijn ClimaControl zit op
http://ac.local, vervang dit door je eigen hostnaam op ip.
Het kaartje aangeduid met rood is een timer. De groene kaartjes zijn logica kaarten, die heb ik gebruikt voor HTTP requests, JSON parsing en conditionals. De gele kaartjes zijn van de Virtuele Thermostaat die is aangemaakt. Alle gekleurde stukjes tekst in de kaarten zijn tags; waarden die je pakt uit een eerdere kaart in je flow of uit bijvoorbeeld een apparaat in Homey. Als je in een kaart iets invoert, zie je rechts van het invoerbalkje een tag icoon. Daar kan je de geldige beschikbare tags vinden die gebruikt kunnen worden in de huidige context.
Door de bovenste twee kaartjes wordt 20 seconden wordt de temperatuur doorgestuurd naar de airco. Daarvoor gebruik ik de tag van de virtuele thermostaat. Ik heb tijdens het instellen van de thermostaat de “reflect” optie immers gebruikt om mijn sensor aan de thermostaat te koppelen. Als ik later een andere sensor wil gebruiken, kan ik de sensor in de instellingen van de thermostaat veranderen en hoef ik niet meer aan de flow te komen.
Bij de vijf kaartjes rechts wordt elke 20 seconden (let op het lijntje die de timer met de eerste kaart van dit groepje verbindt) de status van de airco uitgelezen. Daar heb ik voorlopig twee waardes uitgepikt (of de airco draait en of hij aan het ontdooien is) en die worden toegewezen aan de virtuele thermostaat.
De kaartjes linksonder zijn om de airco aan en uit te zetten, de temperatuur te regelen en de modus te wijzigen.
Bijvoorbeeld, wanneer het apparaat wordt aangezet, bericht de ClimaControl dat de airco aan moet.
De off modus modus op de thermostaat gebruiken ik niet, daarvoor heb ik de aan/uit knop. Dus als die per ongeluk op off wordt gezet, wordt bij de airco gecheckt waar die op hoort te staan en de waarde wordt hersteld.
Hier wordt de fan level geregeld.
En hier de stand van de lamellen geregeld en de 3d Auto knop.
Als het goed is kan nu de airco bediend worden via Homey en met een voice assistant als je de Homey gekoppeld hebt aan Google/Alexa/Siri.
Sync
Ik heb nog geen flow gemaakt om de Homey te syncen met de module voor het geval dat de airco met de afstandsbediening wordt bediend. Dus als iemand de afstandsbediening gebruikt, dan worden de waarden niet gereflecteerd in de thermostaat van Homey. Maar wij gebruiken de afstandsbediening eigenlijk nooit, voor de ClimaControl hing er een Sensibo aan.
Eigenlijk wil ik de thermostaat via MQTT proberen te regelen, maar moet mij eerst even goed inlezen en kijken of het niet mijn pet te boven gaat.