MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Alleen dit is in verhouding zo ontzettend nauwkeurig dat je dat niet zo simpel kan vergelijken tussen verschillende dagen.
Ik zou iets minder op grafiekjes gaan kijken en iets meer naar gevoel.
Er wordt altijd geregeld binnen een bepaalde bandbreedte. Zelfs een CV-ketel doet dat.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2024 11:30 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik heb nu de 3d auto uitgezet. Kijken wat er gebeurd.LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:29:
De 0.5 graad instelling werkt wel degelijk en wordt ook werkelijk ingesteld en bevestigd door de airco.
Alleen dit is in verhouding zo ontzettend nauwkeurig dat je dat niet zo simpel kan vergelijken tussen verschillende dagen.
Ik zou iets minder op grafiekjes gaan kijken en iets meer naar gevoel.
Er wordt altijd geregeld binnen een bepaalde bandbreedte. Zelfs een CV-ketel doet dat.
Gevoel is voor vrouwen.
Ik meet met de bijgeleverde sensor trouwens. Niet met mijn eigen thermometers. Dus dat zou moeten kloppen toch?
[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2024 11:37 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Verwachten dat het op exact 0.5 graad ingestelde temperatuur is en blijft is onrealistisch. Twee dagen zijn lastig goed te vergelijken als je zo nauwkeurig er naar wilt kijken. Zijn teveel factoren die dat beinvloeden.xHEMANx schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:32:
[...]
Ik meet met de bijgeleverde sensor trouwens. Niet met mijn eigen thermometers. Dus dat zou moeten kloppen toch?
Update 2.0.29 voor Airco ME, Airco MHI en L/W ME:
- Dips in grafiek voor externe sensor opgelost
- Temperatuur limiet instelbaar(voorbeeld: via standsbediening word 28 graden ingesteld. Maximum instelling is 22. Airco regelt op 22 graden)
- reboot/fw update via MQTT mogelijk
- Fix voor spontane wijziging 3D auto voor MHI
- BLE Thermometer scan verbetering.
- Aanpassingen via HTTP rest laat niet meer de hele status zien maar een OK/NOK response
- Extra veld op HTTP/MQTT toegevoegd die laat zien of een extern apparaat(melcloud/WF-RAK) is verbonden
- MHI: Auto detectie van oudere type airco's. Deze zijn nu ook plug&play
- WPS functie toegevoegd: Kort de RST knop indrukken en op je router de WPS knop indrukken en ze maken direct verbinding met elkaar.
- L/W ME: Nieuwe web interface, Warmtepomp te bedienen via MQTT en HTTP REST.
Voordat dit weer globaal gaat zoek ik testers. DM bij interesse!
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2024 12:49 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Slaapkamer, ingesteld op 18gr. Geen 3d, hoek van 45 gr, wel auto-fan.
Sensor zoveel mogelijk uit de luchtstroom.
Binnen unit delta apparaat op 1gr gezet.
Temp tussen 18,2 en 17,8 gr
Iets meer fluctuatie bij een defrost
:strip_exif()/f/image/IfveJ9duL7c2Sm10WTlwSyy0.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Sterke-Jerke op 23-12-2024 12:51 ]
S.J.
Ik verwacht geen exacten. Maar wel een minimale verhoging. (Ik zie ook geen verhoging / verlaging in verbruik.)LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:48:
[...]
Verwachten dat het op exact 0.5 graad ingestelde temperatuur is en blijft is onrealistisch. Twee dagen zijn lastig goed te vergelijken als je zo nauwkeurig er naar wilt kijken. Zijn teveel factoren die dat beinvloeden.
Ga nu zonder 3d testen. Kijken of 3d de boel misschien beinvloed?
Het is trouwens geen verwijt hoor. Miss ligt het aan mijn airco. Ik kan nl ook niet de vorstbeveiliging aan zetten met de clima. Dit kan ook ook jiet via de smart m air. (Alleen met afstandsbediening) En op mn mhi 1.5kw's boven kan het wrs wel, want daar staat de optie er wel bij op de smart m air app.
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2024 13:43 ]
dit klopt. Ik heb exact hetzelfde met 3D uit. Staat bij mij op 20 en de temperatuur in de kamer zit steeds rond de 19.5xHEMANx schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:00:
Na een paar dagen testen, kom ik toch tot de conclusie dat de halve graden niet werken. (Bij mij)
19.5 is exact hetzelfde als 20.
Beidde setpoints maken het ongeveer 19.5 graden gemeten op de externe meter van de clima.
Zowel bij opstart als bij verhoging.
Dit alles is wel gemeten met 3d auto aan, zal binnenkort het nog eens testen met de 3d uit...
Dit is natuurlijk op te lossen om voor die modellen een tructje toe te passen door de gemeten temperatuur 0.5 graden te verlagen als er .5 is ingesteld, maar volgens mij doet @LED-Maniak dat op dit moment (nog) niet.
[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 24-12-2024 07:47 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Is het niet zo dat de Climate het niet laat zien, maar er wel .5 graden gemeten worden?
Bij de mhi-ac-ctrl (plaatje) wel volgens mij?
Blij mij laat climate wel .5 graden zien en het wordt inderdaad gemeten bij de return air temperature (die rond af in stappen van .25 graden), maar setpoint op een halve graad maakt geen verschil bij sommige modellen. Mijn ZS-W (zijn een jaar of 4 oud) accepteren allemaal geen .5 graden, maar de WF varianten doen het volgens mij wel.AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:11:
@GermanPivo
Is het niet zo dat de Climate het niet laat zien, maar er wel .5 graden gemeten worden?
Bij de mhi-ac-ctrl (plaatje) wel volgens mij?
Eigenlijk wil je ook dat de return air een beetje blijft hangen op 19.5/19.75 bij setpoint 20, want dan blijft de boel vrij constant op temperatuur (zie hieronder).
:strip_exif()/f/image/Q0W8s4mlpMX9XzANy7627ecO.png?f=user_large)
In de clima instellingen staat er bij mij wel 0.5, maar ik kan hem niet veranderen in 1. als ik, na opslaan, weer in de instellingen ga, staat hij gewoon weer op 0.5, maar het wordt als nog afgerond op hele graden. Heb ook een 4 jaar oud apparaat hangen hier.GermanPivo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:47:
Dat komt dan omdat het model airco geen .5 graden ondersteunt. Dus een instelling van 19.5 wordt afgerond op 20 graden. Mijn ZS-W kan ook alleen op hele graden, dus heb ClimaControl dan ook in stappen van 1 graden staan.
Dit is natuurlijk op te lossen om voor die modellen een tructje toe te passen door de gemeten temperatuur 0.5 graden te verlagen als er .5 is ingesteld, maar volgens mij doet @LED-Maniak dat op dit moment (nog) niet.
:strip_exif()/f/image/A8knF5Jj8z0zr4pBz2pE0FMP.jpg?f=fotoalbum_large)
Setpoint 20 (dus niet 19.5, ik weet dat 19.5 hem visueel afrond op 20) en gisteravond zakte de temperatuur tot onder de 19. (Precies hetzelfde als dat ik hem op 19.5 zet)
Ik heb boven 3 nieuwe wifi varianten hangen, die hebben toch meer opties. Miss klus ik de clima daar één deze dagen even in om te testen.
Ik had al een wifi module van één van de nieuwe aircos omgeruild met de (op mp gekochte) wifi module van mijn zs-w beneden. Helaas zonder resultaat. Ligt echt aan de unit zelf.
@LED-Maniak is het mogelijk het trucje van Germanpivo toe te voegen?
[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2024 09:29 ]
Nu begin ik echter toch te twijfelen. Ik heb namelijk het volgende type: Mitsubishi heavy industries FDK28KXZE1
De zou ondersteund moeten zijn, getuige de vermelding van FDK*KXZE1. Echter als ik bij de instructie kijk moet ik hem verbinden met de CN105 poort. Deze kan ik niet vinden bij mij. De poort die volgens mij dezelde connector heeft is op de printplaat gelabeld als CNT2 (zie hieronder.)
/f/image/Ek9CdryP3MJU4TmPrn1JL7Zr.png?f=fotoalbum_large)
Kun je me vertellen of ik idd pech heb? Of dat dit toch de poort is die ik moet gebruiken. Of is er iets anders aan de hand?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat het model het zelf niet ondersteunt.GermanPivo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:47:
Dat komt dan omdat het model airco geen .5 graden ondersteunt. Dus een instelling van 19.5 wordt afgerond op 20 graden. Mijn ZS-W kan ook alleen op hele graden, dus heb ClimaControl dan ook in stappen van 1 graden staan.
Het algoritme dat tussen de sensor en de binnenunit in zit in de ClimaControl zelf doet wel nog een aantal trucjes waardoor ook een airco die maar 1 graden nauwkeurigheid ondersteunt nog iets strakker gaat regelen dan dat.
Een extra offset van een 0.5 meegeven zou inderdaad nog kunnen, maar ik vraag mij af of je dat werkelijk gaat merken én of dit wel een goede toevoeging gaat zijn.
Het nadeel van het pushen naar 20 graden return air bij 20 graden setpoint is dat de airco dan sneller stopt met werken. Zolang het algoritme 'speelt' met het zetten van de temperatuur op 19.5/19.75 gaat de buitenunit zo ver terugschakelen als hij kan maar blijft hij wél doordraaien. Dat helpt bij comfort, want zolang hij blijft blazen zonder dat de temperatuur daalt of stijgt zit hij precies op het evenwichtspunt met warmteverlies in de ruimte.
Ga ik die 0.5 graad offset kunstmatig verhogen dan kom je op een punt terecht waarbij de airco zelf denkt dat het wel goed is en gaat hij aan-uit pendelen, hij heeft immers zijn setpoint bereikt. Dat is(in mijn ogen) ongewenst gedrag. Daarnaast heeft dat het nadelige effect dat hij dan ook voor langere tijd uit gaat en de buitenunit steeds opnieuw start en stopt. Door al deze tussenpozen gaat de temperatuur in de ruimte verder schommelen.
Ik kan xHEMANx dan ook momenteel alleen aanraden iets meer naar het gevoel te kijken dan op de sensor. Ik kan het wel exact op 20 graden voor je zetten en hier is ook in het verleden mee geexperimenteerd, maar hoe strakker ik de airco ga corrigeren met het algoritme, hoe onrustiger de compressor en binnenunit gaan worden.
Momenteel nog niet. Als er voldoende animo is dan kan dit ontwikkeld worden.Rickrebr schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:46:
Zou dit ook werken voor een Toshiba airco? hoe weet ik of er een CN105 port op zit?
De 0.5 en 1 instelling waar jij het over hebt is alleen voor de web-interface, maar niet voor de regeling. Het zou inderdaad zomaar kunnen zijn dat jouw model eea. niet ondersteunt, daar er wel wat wijzigingen zijn sinds 2022.xHEMANx schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:20:
[...]
In de clima instellingen staat er bij mij wel 0.5, maar ik kan hem niet veranderen in 1. als ik, na opslaan, weer in de instellingen ga, staat hij gewoon weer op 0.5, maar het wordt als nog afgerond op hele graden. Heb ook een 4 jaar oud apparaat hangen hier.
[Afbeelding]
Setpoint 20 (dus niet 19.5, ik weet dat 19.5 hem visueel afrond op 20) en gisteravond zakte de temperatuur tot onder de 19. (Precies hetzelfde als dat ik hem op 19.5 zet)
Ik heb boven 3 nieuwe wifi varianten hangen, die hebben toch meer opties. Miss klus ik de clima daar één deze dagen even in om te testen.
Ik had al een wifi module van één van de nieuwe aircos omgeruild met de (op mp gekochte) wifi module van mijn zs-w beneden. Helaas zonder resultaat. Ligt echt aan de unit zelf.
@LED-Maniak is het mogelijk het trucje van Germanpivo toe te voegen?
Deze unit gebruikt de XY aansluiting. Momenteel ondersteun ik alleen CN105(mitsubishi electric) en CNS(mitsubishi heavy industries). Er wordt wel al gewerkt aan XY ondersteuning.Maverick schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:02:
@LED-Maniak Dit ziet er mooi uit. Ik ben al tijden op zoek naar een manier om mijn airco's lokaal-remote te bedienen. Tot zover geen geluk, maar volgens de documentatie werkt dit op mijn units.
Nu begin ik echter toch te twijfelen. Ik heb namelijk het volgende type: Mitsubishi heavy industries FDK28KXZE1
De zou ondersteund moeten zijn, getuige de vermelding van FDK*KXZE1. Echter als ik bij de instructie kijk moet ik hem verbinden met de CN105 poort. Deze kan ik niet vinden bij mij. De poort die volgens mij dezelde connector heeft is op de printplaat gelabeld als CNT2 (zie hieronder.)
[Afbeelding]
Kun je me vertellen of ik idd pech heb? Of dat dit toch de poort is die ik moet gebruiken. Of is er iets anders aan de hand?
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-12-2024 10:32 ]
Klopt,maar je kan spelen met de settings en/of plaatsen van de losse temp.meterGermanPivo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:47:
Ik wil het graag 21,5 hebben, setpoint is 21, ik heb echter 3D aanstaan dus de airco maak er setpoint 22 van.
Return air is 21,5 en gemeten ruimte temp is 21,5, afwijking is niet meer dan 0,2 graden gedurende de dag.
[ Voor 14% gewijzigd door Spikydog op 24-12-2024 10:34 ]
Maar soms heb je van die koude dagen en dan wil je het net even iets warmer hebben.
Als ik de setpoint dan met 1 hele graad verhoog op een externe meter, dan gaat hij het eerst 21 graden maken en laat hem dan langzaam zakken naar 20.5. (en op koude dagen fors meer gebruiken / meer defrosts). ik had de hoop dat er nog een tussenstap zou zijn. Als de sensor in of bij de airco zit, dan zijn hele graden bij koud weer namelijk kleinere stapjes ten opzichte van de kamertemperatuur. Alleen dan heb je weer andere (met name opstart) problemen.
Dat de temp soms een halve graad "schommelt" vind ik niet zo'n probleem.
Maar zoals je aangeeft, meer compressor onrust is ook niet het doel, dus tsja... Ik heb geen verstand van algoritmes, dus dat laat ik aan jou als "expert" over.
Als je toch met een offset van 0.5 wilt gaan testen, houdt ik me aanbevolen.
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2024 11:09 ]
[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2024 11:09 ]
Ik snap wel waar je tegenaanloopt en wellicht valt er nog wel iets te tunen.xHEMANx schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:55:
Ik heb nu met de plaatsing van de externe sensor en setpoint op 19.5 of 20 altijd tussen de 19 en 19.5 graden in huis. Dat is perfect voor normaal gebruik.
Maar soms heb je van die koude dagen en dan wil je het net even iets warmer hebben.
Als ik de setpoint dan met 1 hele graad verhoog op een externe meter, dan gaat hij het eerst 21 graden maken en laat hem dan langzaam zakken naar 20.5. (en op koude dagen fors meer gebruiken / meer defrosts). ik had de hoop dat er nog een tussenstap zou zijn. Als de sensor in of bij de airco zit, dan zijn hele graden bij koud weer namelijk kleinere stapjes ten opzichte van de kamertemperatuur. Alleen dan heb je weer andere (met name opstart) problemen.
Dat de temp soms een halve graad "schommelt" vind ik niet zo'n probleem.
Maar zoals je aangeeft, meer compressor onrust is ook niet het doel, dus tsja... Ik heb geen verstand van algoritmes, dus dat laat ik aan jou als "expert" over.
Als je toch met een offset van 0.5 wilt gaan testen, houdt ik me aanbevolen.
Voor nu laat ik het nog even zo en kijk ik even "de kat uit de boom" om met een groter aantal binnenunits een wat betere conclusie te kunnen maken.
Hangt aan de wifi met een eigen ip.
Werkt gewoon maar zit op versie 0.4.1
ME MSZ LN35VG2B
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
0.4.1 is waarschijnlijk een pre-mqtt support module. Die wordt momenteel niet geupdate naar de nieuwe versies omdat de hardware daarvan anders is.Elac schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:57:
Domme vraag misschien maar hoe krijg ik de updates binnen?
Hangt aan de wifi met een eigen ip.
Werkt gewoon maar zit op versie 0.4.1
ME MSZ LN35VG2B
Heeft het zin om deze te vervangen, ik gebruik geen mqtt.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ah helaas. Nog even geduld dan. Ik baal er enorm van dat mijn huis vol hangt met deze dingen en dat geen enkel Home Automation systeem dit type ondersteunt. Is het een nieuw protocool ofzo?LED-Maniak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:19:
[...]
Deze unit gebruikt de XY aansluiting. Momenteel ondersteun ik alleen CN105(mitsubishi electric) en CNS(mitsubishi heavy industries). Er wordt wel al gewerkt aan XY ondersteuning.
Nee dat niet, maar het protocol is nog maar voor de helft ontrafeld en de alternatieve modules die er al bestaan zijn stervensduur.Maverick schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:13:
[...]
Ah helaas. Nog even geduld dan. Ik baal er enorm van dat mijn huis vol hangt met deze dingen en dat geen enkel Home Automation systeem dit type ondersteunt. Is het een nieuw protocool ofzo?
Ah ok. Nouja het zij zo. Ik zal dit topic iig in de gaten houden mocht dit ooit veranderenLED-Maniak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:14:
[...]
Nee dat niet, maar het protocol is nog maar voor de helft ontrafeld en de alternatieve modules die er al bestaan zijn stervensduur.
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:54:
[...]
Als je Force DHW doet dan forceer je manueel om het heet water vat op te waarmen.
Bedankt. Voor verwarming van het huis is dus de enige optie de temperatuur hoger/lager zetten?_RRM_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:15:
[...]
Force DHW werkt prima met de climacontrol.
Je kan ook de temperatuur verhogen. Als daarmee de ingestelde temperatuursdaling wordt overschreden, start DHW ook.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Je kunt altijd de "Smart Grid"-route proberen... Op de FTC5 zitten deze inputs ook alleen moet je dan vooraf wat register aanpassingen doen via het bedieningspaneel. Is in diverse handleidingen wel wat over terug te vinden.JT schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:15:
[...]
[...]
Bedankt. Voor verwarming van het huis is dus de enige optie de temperatuur hoger/lager zetten?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RsrCRVT3HTN6ZrqoCHJEDwWw.jpg?f=user_large)
Speed kills, but beauty lives forever...
Ik stuur nu de temperatuur van mijn Nest thermostaat elke 15 seconden naar de climacontrol.LED-Maniak schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:57:
Ik heb hem zelf normaal op een vaste fanstand. Hoe vaak geef je de temperatuur door aan de climacontrol? De regeling van Mitsubishi Electric is wel ruimer dan van heavy industries. Dus hij zal altijd wat schommelen.
Probeer eens te variëren met de locatie van de externe sensor.
Ik heb de airco nu op fan 3 (gemiddeld) staan en de lamellen op swing vertical en swing horizontal. Tevens heb ik een clamp on verbruiks meter op de zekering gezet om te zien hoeveel vermogen de airco trekt als deze het setpoint nadert. Op deze manier regelt hij best strak, dus het had even trial en error nodig om te zien wat de beste instellingen waren. Als de kamer temperatuur daalt onder het setpoint dan zie je de airco ook mooi reageren door meer vermogen te trekken.
Ik regel nu de verwarming door de Nest thermostaat (radiator verwarming) een halve graad lager te zetten dan de airco. Hierdoor wordt het snel warm binnen en eenmaal boven het setpoint van de Nest, zal de airco het gaan bijhouden op een laag pitje. Moest de airco het nu wat te traag bij regelen, springt de Nest weer eventjes bij. En afhankelijk van de buiten temperatuur, is dit op dit moment niet zo vaak
Is het ook mogelijk een optie te maken dat ik de besturing van de clima kan uitzetten? En dat hij weer werkt op de standaard instellingen?
Ik krijg bij het opstarten soms dips en dan weer een piek en zou graag wat willen vergelijken met de gewone besturing. Maar ik heb geen zin om steeds de airco open te schroeven en stekkertjes te verwisselen.
Is zoiets mogelijk?
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 27-12-2024 10:37 ]
Pieken en dips zijn normaal gedrag in regeling van een airco. Er is altijd iets over- en undershoot bij het regelen van de temperatuur. Zolang dit binnen 2 graden blijft is er niets aan de hand.
[ Voor 54% gewijzigd door LED-Maniak op 27-12-2024 11:22 ]
Als ik het goed heb (ben op vakantie dus kan niet kijken) kun je in de instellingen toch wisselen tussen externe en interne sensor?xHEMANx schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:37:
@LED-Maniak
Is het ook mogelijk een optie te maken dat ik de besturing van de clima kan uitzetten? En dat hij weer werkt op de standaard instellingen?
Ik krijg bij het opstarten soms dips en dan weer een piek en zou graag wat willen vergelijken met de gewone besturing. Maar ik heb geen zin om steeds de airco open te schroeven en stekkertjes te verwisselen.
Is zoiets mogelijk?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als je de externe sensor deactiveert, gaat het systeem na een minuut terug naar zijn interne sensor. Let er wel op dat je mogelijk de offset hebt uitgezetxHEMANx schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:37:
@LED-Maniak
Is zoiets mogelijk?
Geen zorgen, maar vind het leuk om te testen.LED-Maniak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:56:
Als er iets is waar je je zorgen over maakt mag je een DM sturen met de grafieken.
Pieken en dips zijn normaal gedrag in regeling van een airco. Er is altijd iets over- en undershoot bij het regelen van de temperatuur. Zolang dit binnen 2 graden blijft is er niets aan de hand.
Aangezien ik mn interne sensor verlengt heb en naast de clima externe sensor hangt kan ik gemakkelijk testen welk regel gedrag beter bij mijn woning past. Wat de verschillen zijn etc.
Ik weet dat ik hem kan op de interne sensor kan zetten, maar dan blijft hij de clima algoritmes gebruiken.
Gevalletje niks beters te doen ....
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 27-12-2024 14:04 ]
Defrosts.. mist en temperaturen rond het vriespunt dus niets vreemds aan.
Toch maar een nacht verlaging of silent mode aanzetten in de nachtmister_muller schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:07:
[...]
Defrosts.. mist en temperaturen rond het vriespunt dus niets vreemds aan.
Met interne sensor zijn defrosts toch minder heftig lijkt het. In iedergeval snachts. Want dan zakt de temperatuur in huis met hetzelfde setpoint als overdag.
Maar dit heeft niks met de clima te maken, dus verkeerde forum gok ik.
[ Voor 30% gewijzigd door xHEMANx op 28-12-2024 09:47 ]
Rond het vriespunt en luchtvochtigheid van 96% buiten ga je dit altijd hebben.xHEMANx schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:12:
[...]
Toch maar een nacht verlaging of silent mode aanzetten in de nacht
Met interne sensor zijn defrosts toch minder heftig lijkt het. In iedergeval snachts. Want dan zakt de temperatuur in huis met hetzelfde setpoint als overdag.
Maar dit heeft niks met de clima te maken, dus verkeerde forum gok ik.
De warmtepomp hier staat elke 50minuten te defrosten en is er dan ook echt aan toe. Ongeacht welke regeling je gebruikt.
Hooguit minder vaak(ze zijn allemaal even "heftig"), omdat de temperatuur tot veel lager mag zakken van de interne regeling. Dus wil je het aantal defrosts verminderen met externe sensor dan nachtverlaging toepassen.xHEMANx schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:12:
[...]
Toch maar een nacht verlaging of silent mode aanzetten in de nacht
Edit: even getest, hij blijft op silent staan.
[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2024 12:06 ]
Tijdens het zoeken van informatie kwam ik ook op de server control mode en prohibit zone heating en prohibit dhw. Is dat niet gewoon aan/uit, zonder optie tot scherma? Dan kan ik toch met deze module gewoon aan/uit zetten?kimjansen schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:09:
[...]
Je kunt altijd de "Smart Grid"-route proberen... Op de FTC5 zitten deze inputs ook alleen moet je dan vooraf wat register aanpassingen doen via het bedieningspaneel. Is in diverse handleidingen wel wat over terug te vinden.
[Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Since you pushed the 2.0.29 RC1 fw, the device hasn't been able to communicate with the Ecodan FTC at all, and the MelCloud wifi dongle data doesn't pass through either.
The test/failback firmware you mentioned which activated after the long reset did actually pass through all the wifi dongle data and worked read-only. Now it's zero
Happy to test if you need any more info
:strip_exif()/f/image/N3T6jUmf34ljOCog53DmULTF.jpg?f=fotoalbum_large)
Your issue is on my radar and I'm looking into this now as I am preparing to push an update for Air-To-Water heatpumps in the coming days.loopy_eng schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:36:
Hi LED Maniac. I messaged you on email about my issue but thought I'd join the forum as it's more active and collaborative :-).
This is however a dutch forum and people are expected to post in dutch only(we've had some topics closed in the past since people started speaking english). So if there is any issue or question, please send an email or DM(Direct Message) and we can continue there in english.
Ik heb nog een aanpassing doorgevoerd voor MHI om de 3D auto spontane aan/uit verder in te dammen. Tot nu toe heeft dit bij mij niet meer plaatsgevonden afgelopen 7 dagen. Mocht het zo goed blijven gaan dan zal ik deze update pushen en een changelog hier plaatsen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UztRhMOtzuMgha7dkGhaT3cP.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door mr-schultzz op 02-01-2025 19:55 ]
Hieronder een voorbeeld van gisteravond.
/f/image/2d7NGw5vLrlYs7Fj6IkqBdfk.png?f=fotoalbum_large)
Staat goed zo! 2.0.29 is nog niet uit. Als je die wil testen moet dat even handmatig gedaan worden.mr-schultzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:53:
is er verder nog iets nodig (in de router bv) om automatisch van firmware updates te genieten?
[Afbeelding]
Voor Mitsubishi Electric is dat wel normaal ja.dannyvdb1997 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:43:
Ik merk bij mijn ME airco dat ‘ie de laatste tijd met verwarmen heel snel naar de ingestelde temperatuur gaat, om vervolgens zeker een graad te zakken en heel langzaam weer naar de setpoint te werken. Hoort dit? Valt me de laatste tijd wat meer op. Fan en swing staan dan beiden op auto.
Hieronder een voorbeeld van gisteravond. [Afbeelding]
[ Voor 39% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2025 21:34 ]
Ben benieuwd of de spontane her-activatie van de 3D dan ook stopt. Ik zie hem echt regelmatig met de lamellen heen en weer en op en neer gaan.LED-Maniak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:35:
[...]
Ik heb nog een aanpassing doorgevoerd voor MHI om de 3D auto spontane aan/uit verder in te dammen. Tot nu toe heeft dit bij mij niet meer plaatsgevonden afgelopen 7 dagen. Mocht het zo goed blijven gaan dan zal ik deze update pushen en een changelog hier plaatsen.
Maar dan volgens mij wel korter, dan de officiele 5 min cycle.
MHI is geupdate naar 2.0.28. Het kan zijn dat WF-RAC even de sync kwijt is en dan een power-cycle nodig heeft.vlietame schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:26:
Mijn clima voor mij. Wp is niet meer bereikbaar. Is er een update geweest?
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Ik merk soms op de afstandsbediening van de MHI er een | op staat knipperend elke seconde halve seconde uit oid. Of zoals nu. Aangezet met de afstandsbediening en uit met de app.
:strip_exif()/f/image/U5nw7qyjDTSyUqJzTlIMha7y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVAUHCagv503OLaU8zyF8je4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het de bedoeling om niks meer met de afstandsbediening te doen?
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Ik vind het zelf altijd wel interessant om te lezen wat er aangepast wordt. Is er ook een changelog?Spiral schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:13:
@LED-Maniak 2.0.30 is automatisch gereleased voor de MHI. Mijne zat nog op de .28. Ik heb er hier nog niks over gelezen. Een hotfix op de .29?
Batterij vervangen?Spiral schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:19:
@LED-Maniak
Ik merk soms op de afstandsbediening van de MHI er een | op staat knipperend elke seconde halve seconde uit oid. Of zoals nu. Aangezet met de afstandsbediening en uit met de app. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het de bedoeling om niks meer met de afstandsbediening te doen?
Nog niet gecompileerd.Gelukszak schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:28:
[...]
Ik vind het zelf altijd wel interessant om te lezen wat er aangepast wordt. Is er ook een changelog?
Belangrijkste wijzigingen zitten hem in WF-RAC communicatie(3D auto switch fix), WPS functionaliteit voor verbinden met wifi, temperatuur limitatie mogelijkheid en externe sensor connectiviteit verbeteringen.
De batterijen zaten op 0,78V, dus vervangen. Het waren nog de originele batterijen en is nu iets meer dan 1 jaar in gebruik.
En mijn andere vraag m.b.t. het gebruik van de afstandsbediening. Is het zo bedoeld dat je 'm kan aanzetten met de app en uitzetten met de afstandsbediening en andersom. Met behoud van de afstelling qua temp/standen?
Of moeten we de afstandsbediening eigenlijk niet meer gebruiken?
Ik heb al twee keer geprobeerd om via een DM twee temperatuur sensoren bij je te bestellen maar het lijkt wel of ze niet aankomen of dat je geen DM's leest.
Zou je eens willen kijken of je ze ziet in je DM's ?
[ Voor 198% gewijzigd door GermanPivo op 06-01-2025 23:23 ]
[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2025 22:32 ]
Heb je de offset misschien nog aan staan? Dat is bij gebruik van de interne sensor logisch. De externe sensor zal deze correctie niet nodig hebbensergee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:53:
Ik gebruik drie Clima Control-modules (Mitsubishi Electric) en ben erg tevreden over deze setup – het werkt perfect. Wel valt me op dat de temperatuur vrijwel constant exact één graad hoger wordt gehouden dan ingesteld. Geen probleem, want ik stel het apparaat gewoon één graad lager in dan gewenst. Toch ben ik benieuwd hoe dit komt.
Ik ga er naar kijken. Beetje druk tijdens de feestdagen.hansschouten schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
Beste LED-Maniak,
Ik heb al twee keer geprobeerd om via een DM twee temperatuur sensoren bij je te bestellen maar het lijkt wel of ze niet aankomen of dat je geen DM's leest.
Zou je eens willen kijken of je ze ziet in je DM's ?
OhGermanPivo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:04:
@LED-Maniak Sinds de update naar .30 springt 3D auto hier steeds aan (hadden we daarvoor vrijwel geen last van).

Ik kijk graag met je module mee waarom dat bij jou fout gaat. Zou je jouw serienummer in DM kunnen sturen?
Dat is een regeling die in Mitsubishi Electric zit. Heb ik nog verder niet aan getuned.sergee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:53:
Ik gebruik drie Clima Control-modules (Mitsubishi Electric) en ben erg tevreden over deze setup – het werkt perfect. Wel valt me op dat de temperatuur vrijwel constant exact één graad hoger wordt gehouden dan ingesteld. Geen probleem, want ik stel het apparaat gewoon één graad lager in dan gewenst. Toch ben ik benieuwd hoe dit komt.
Heb ik nou ook last van, echter op 1 module, de andere niet.GermanPivo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:04:
@LED-Maniak Sinds de update naar .30 springt 3D auto hier steeds aan (hadden we daarvoor vrijwel geen last van).
[ Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 07-01-2025 07:22 ]
S.J.
Ik heb al geprobeerd het apparaat en de warmtepomp opnieuw op te starten.
Welke kabel zit waar in?AlexOV schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:19:
Connected to Heatpump: False
Vandaag ook een DM gestuurd voor een bestelling ( nog geen antwoord ), maar ik zie nu ook dat ze via de bestel-link momenteel out of stock staan.Stokertje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:25:
Ik heb je ook ge’dm’t om te bestellen voor een MHI als het goed is. Tenminste, ik hoop dat ik dat op de juiste manier heb gedaan.
https://lectronz.com/products/climacontrol-mhi-air-to-air
Ze zijn helaas oppjotter1965 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Vandaag ook een DM gestuurd voor een bestelling ( nog geen antwoord ), maar ik zie nu ook dat ze via de bestel-link momenteel out off stock staan.
https://lectronz.com/products/climacontrol-mhi-air-to-air
Gelukkig zijn nieuwe onderweg. Zouden in ongeveer een week beschikbaar moeten zijn.
Zou je mij een dm kunnen sturen met het serienummer?AlexOV schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:21:
Het werkte perfect tot vandaag. Geen kabels vervangen. Lijkt te zijn geüpdatet naar 20.0.30 en werkt niet meer.
Hier hetzelfde....moet ik ff mn serienummer in een DM zetten?GermanPivo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:04:
Ik ben al bij GermanPivo aan het onderzoeken hoe dat komt. Update komt er aan.mr-schultzz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:37:
[...]
Hier hetzelfde....moet ik ff mn serienummer in een DM zetten?
Had ik ook in combi met geen WiFi verbinding meer. Stekker van de FTC/ecodan unit naar de climacontrol even eruit/in en hierna weer functioneel. Misschien dat het helpt?AlexOV schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:21:
Het werkte perfect tot vandaag. Geen kabels vervangen. Lijkt te zijn geüpdatet naar 20.0.30 en werkt niet meer.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Dus lijkt er bij mij op dat de 3d niet spontaan meer wordt gereset.
Als ik hem nog wel betrap, dan laat ik het weten...
[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2025 11:08 ]
Wat ik mis is de mogelijkheid om de airco via de integratie op fluisterstand te zetten.
Is dat met deze ClimaControl wel mogelijk?
4WP-O 2WP-W | Mitsubishi E airco | Daikin airco | Marstek Venus-E v151 CT003 v114 1P | HA
Dat is zover als ik weet alleen mogelijk met de afstandsbediening.Chaozzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:38:
Ik heb een MLZ-KP ME airco in de woonkamer hangen en gebruik nu de melcloud integratie in HA voor het aansturen van deze airco.
Wat ik mis is de mogelijkheid om de airco via de integratie op fluisterstand te zetten.
Is dat met deze ClimaControl wel mogelijk?
Ok, dank je voor de snelle reactie.LED-Maniak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Dat is zover als ik weet alleen mogelijk met de afstandsbediening.
Helaas..
4WP-O 2WP-W | Mitsubishi E airco | Daikin airco | Marstek Venus-E v151 CT003 v114 1P | HA
Ze zijn helaas op. Van een nieuwe batch kreeg ik zojuist de tracking gegevens. Als ze binnen zijn gaan ze eerst door assemblage en QA testen en daarna kunnen ze verzonden worden. Reken op ongeveer 1.5 tot 2 weken.
Betreft 3D auto spontaan aan/uit:
Zojuist een fix gestuurd naar GermanPivo om te testen. Tot nu toe lijkt het(op afstand) prima te verlopen.
Als hij er geen last meer van heeft zal ik de firmware beschikbaar maken voor iedereen.
Lekker hoor!!!
Goed gevonden, klopt.xHEMANx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:10:
De temperatuur in de smart m air app lijkt ook correct weergegeven in 2.0.30. Klopt het dat je dat hebt gefixed?
Lekker hoor!!!
Betreft bestellen van ClimaControl modules voor Heavy Industries:
Ze zijn helaas op. Van een nieuwe batch kreeg ik zojuist de tracking gegevens. Als ze binnen zijn gaan ze eerst door assemblage en QA testen en daarna kunnen ze verzonden worden. Reken op ongeveer 1.5 tot 2 weken.
Geldt dat ook voor losse temperatuur sensoren? Ik heb al 3 weken een DM naar je uit staan maar krijg maar geen reactie.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij wordt de "Xiaomi Mi Bluetooth Thermometer and Hygrometer 2" als binnensensor gebruikt. Deze kunt u gewoon via Amazon of als u wat meer geduld heeft ook gewoon zelf in China bestellen.hansschouten schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:31:
[quote]LED-Maniak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:52:
Betreft bestellen van ClimaControl modules voor Heavy Industries:
Geldt dat ook voor losse temperatuur sensoren? Ik heb al 3 weken een DM naar je uit staan maar krijg maar geen reactie.
Ik heb het geprobeerd met een "Xiaomi Mi Bluetooth Thermometer and Hygrometer 2" maar dat werkt niet.Gelukszak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:16:
[...]
Correct me if I'm wrong maar volgens mij wordt de "Xiaomi Mi Bluetooth Thermometer and Hygrometer 2" als binnensensor gebruikt. Deze kunt u gewoon via Amazon of als u wat meer geduld heeft ook gewoon zelf in China bestellen.
Volgens LED-Maniak is de externe temperatuur module voor de ClimaControl voorzien van speciaal ontwikkelde firmware.
inderdaad speciale firmware met specifieke settings die er op geflashed zijn. Heel even geduld, reactie komt spoedig.hansschouten schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Ik heb het geprobeerd met een "Xiaomi Mi Bluetooth Thermometer and Hygrometer 2" maar dat werkt niet.
Volgens LED-Maniak is de externe temperatuur module voor de ClimaControl voorzien van speciaal ontwikkelde firmware.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 08-01-2025 22:46 ]
Hier hetzelfde probleem. Sinds update werkt het niet meer. Blijft op False staan.AlexOV schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:19:
Connected to Heatpump: False
Kan je nog eens kijken? Ik heb een 2.0.31 update voor Ecodan uitgestuurd en dat zou nu opgelost moeten zijn.joppedes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Sinds update werkt het niet meer. Blijft op False staan.
http://heatpump.local/control kan je de json string zien met dit er in:
"connected_to_hp": true
"connected_to_external": true
Werkt weer! Hartelijk dank.LED-Maniak schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Kan je nog eens kijken? Ik heb een 2.0.31 update voor Ecodan uitgestuurd en dat zou nu opgelost moeten zijn.
http://heatpump.local/control kan je de json string zien met dit er in:
"connected_to_hp": true
"connected_to_external": true
Changelog:
- 3D auto fix
- WF-Rak kleine fix voor bepaald type airco
Zoals te zien, kleine update dit keer maar zou een goede verbetering moeten geven.
Dank weer aan de verschillende testers hier.
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2025 23:05 ]
Draait hier, bedankt!LED-Maniak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:25:
2.0.31 voor MHI airco's staat nu publiek.
Changelog:
- 3D auto fix
- WF-Rak kleine fix voor bepaald type airco
Zoals te zien, kleine update dit keer maar zou een goede verbetering moeten geven.
Dank weer aan de verschillende testers hier.
Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'area', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'blood_glucose_concentration', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_510E38_heatpump_opdata_compr_run_time/config', message: '{'device': {'hw_version': 'MHI_V2.1', 'serial_number': '61634**********', 'configuration_url': 'http://airco-zolder.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'MHI_V2.1', 'sw_version': '2.0.31', 'name': 'ClimaControl - Zolder', 'identifiers': ['6163*********']}, 'unique_id': 'HVAC_510E38_heatpump_opdata_compr_run_time', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_510E38/heatpump/opdata/compr_run_time', 'entity_category': 'diagnostic', 'force_update': True, 'unit_of_measurement': 'h', 'device_class': 'time', 'name': 'Compressor runtime'}'
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Dank voor melden. Had hem nog niet gezien.DynamicDreams schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:06:
In HomeAssistant krijg ik deze foutmeldingen in mijn logboek. Kan ik dit zelf oplossen? Of is dit iets aan de kant van jou?
[...]
Is vanuit home assistant die klaagt dat de unit verkeerd is. Wel beetje vreemd, want deze unit had ik uit een lijst gehaald van ondersteunende units. Ik kijk er nog even naar.
[edit]
Volgende release wordt het meegenomen. Compressor runtime krijgt de class "Duration" met unit in seconds.
[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 11-01-2025 14:20 ]
Op dit moment staan ze op 18. Echter heb je dan zoveel over en ondershoot dat de temperatuur 2gr fluctueert.
Fan staat op auto. Flap op 45gr. Het is niet echt comfortable.
:strip_exif()/f/image/BqhYuksx5qLmUhy1SJaQoAUz.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5dj5fD7nx80eCzubRUxq4QTM.png?f=user_large)
S.J.
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 12-01-2025 12:02 ]
Nu lees ik in de handleiding dat de minimaal instelbare temperatuur met heating 22 graden. In de ECO stand zou dit te verlagen zijn met 2,5 graad wat dus neerkomt op 19,5 graden.
In dit topic lees ik minimale temperaturen van 18 graden of zelfs nog lager. Zijn dit oudere modellen van MHI waarbij dit mogelijk was?
Is het verder mogelijk om met deze module nog lager te regelen?
De "NIGHT SETBACK" modus is sowieso (nog) niet beschikbaar begrijp ik? Dat zou in mijn geval ideaal zijn om 's nachts te gebruiken of als er niemand thuis is.
Signature
Hij kan als het goed is gewoon op 18 graden. Mijn SRK model in ieder geval wel. Kan het zijn dat wat je leest de aangeraden temperatuur is? Is dat het stukje waar in het boekje "Recommendation" boven staat?Repsect schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:41:
Ik ben van plan om een MHI SRK25ZS-W(F) aan te schaffen om mijn geïsoleerde garage te verwarmen. Idealiter zou ik de garage overdag op 16 graden willen verwarmen en in de nacht alleen laten verwarmen als de binnen temperatuur onder de 10 graden zakt.
Nu lees ik in de handleiding dat de minimaal instelbare temperatuur met heating 22 graden. In de ECO stand zou dit te verlagen zijn met 2,5 graad wat dus neerkomt op 19,5 graden.
In dit topic lees ik minimale temperaturen van 18 graden of zelfs nog lager. Zijn dit oudere modellen van MHI waarbij dit mogelijk was?
Is het verder mogelijk om met deze module nog lager te regelen?
De "NIGHT SETBACK" modus is sowieso (nog) niet beschikbaar begrijp ik? Dat zou in mijn geval ideaal zijn om 's nachts te gebruiken of als er niemand thuis is.