Welke units gebruik je? Een FDUMxxVH in combinatie met een SRCxxZSX-W1?hood schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:48:
Ik heb een kanaal unit op zolder en via geïsoleerde buizen breng ik de warme/koude lucht naar verschillende ruimtes en de lucht zuig ik aan via de overloop. Dit werkt allemaal erg goed. Via een temperatuur sensor in Home Assistant geeft ik de temperatuur door aan ClimaControl, ook dit werkt erg goed.
Nu zie ik dat hij soms naar een hoog vermogen gaat en als hij zijn setpoint gehaald heeft weer uit gaat. Soms blijft hij een tijd op laag vermogen draaien zie 13:30. Dit is het gewenste gedrag want ook dan wordt het setpoint gewoon gehaald. Die piek aan het einde komt door mij omdat er een update was van de zigbee hub.
[Afbeelding]
Verschillende dingen heb ik geprobeerd.
- deuren dicht houden van de ruimtes zodat hij eerder de temperatuur 'voelt' die hij uitblaast.
- sensor verder of dichterbij plaatsen.
Is het mogelijk om het vermogen te limiteren van de buitenunit? Of de uitgaande temperatuur?
MSEZ SEZ-M50DA2 + SUZ-M50VATrebbors schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:38:
[...]
Welke units gebruik je? Een FDUMxxVH in combinatie met een SRCxxZSX-W1?
:strip_exif()/f/image/9w5EXihePGTFrAtq67poe5zu.png?f=user_large)
Het lijkt erop dat de airco rond de 5,5 - 6,0 graden over gaat op een andere stand, in deze stand gaat hij flink hoger in vermogen. Om vervolgens maar hele korte runs te maken.

Never fall in love with your own design!
Dat kan heel goed inderdaad. Volgens mij heb ik iets vergelijkbaars gelezen over MHI; Dat deze onder de 2 graden ineens een ander minimum compressorsnelheid heeft en een piekverbruik bij het aan gaan.
Heeft jouw buitenunit een silent mode? Vaak is dat een dip switch in de buitenunit. Daarmee limiteer je het vermogen. Wellicht worden de pieken dan minder.
Heeft jouw buitenunit een silent mode? Vaak is dat een dip switch in de buitenunit. Daarmee limiteer je het vermogen. Wellicht worden de pieken dan minder.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Daar heb ik in de handleiding wel wat over gelezen. Ik ga even kijken. Bedankt voor het meedenken!LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:38:
Dat kan heel goed inderdaad. Volgens mij heb ik iets vergelijkbaars gelezen over MHI; Dat deze onder de 2 graden ineens een ander minimum compressorsnelheid heeft en een piekverbruik bij het aan gaan.
Volgens mij is vrijwel iedereen onderhand over op 2.0.27.
Nog een klein pre-2.0.27 bugje gevonden betreft het instellen van de externe sensor, dat is gefixt.
Ik zal eens kijken of de dynamische temperatuur regeling ook voor mitsubishi electric airco's werkt. Die regelt standaard ook met een wat losse hysterese.
Nog een klein pre-2.0.27 bugje gevonden betreft het instellen van de externe sensor, dat is gefixt.
Ik zal eens kijken of de dynamische temperatuur regeling ook voor mitsubishi electric airco's werkt. Die regelt standaard ook met een wat losse hysterese.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Even de handleiding van het bedieningspaneel erbij gepakt. Er is een high power modus die voor 30 minuten werkt of tot wanneer het setpoint bereikt is. Laten de pieken elke keer maar max 30 minuten duren
. Vanavond deze instelling maar even opzoeken!

:strip_exif()/f/image/3YBPcfaWKXl3Avvr2hKBrXCX.png?f=user_large)
Ik heb versie 2.0.28 klaar staat voor Mitsubishi Electric - Airco's
- Zelfde dynamische temperatuur regeling als MHI
- Fix waarbij de module herstartte bij een instabiele internet verbinding
- Fix bij het koppelen van de externe temperatuur sensor
- Volledige radiostilte met uitzondering van 1x per 24 uur bij uitschakelen automatische updates
- Verscheidene kleine (cosmetische) web interface updates en andere fixes.
Wordt automatisch gepushed komende 24 uur.
- Zelfde dynamische temperatuur regeling als MHI
- Fix waarbij de module herstartte bij een instabiele internet verbinding
- Fix bij het koppelen van de externe temperatuur sensor
- Volledige radiostilte met uitzondering van 1x per 24 uur bij uitschakelen automatische updates
- Verscheidene kleine (cosmetische) web interface updates en andere fixes.
Wordt automatisch gepushed komende 24 uur.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2024 22:35 ]
Bericht niet tweaker
Climacontrol en sensor zijn top
Na 2 pogingen en YouTube mijn ME MSZ-LN uit elkaar gehaald.
Stekker Climacontrol ingestoken.
Setup wifi user en ww en sensor ingesteld.
Al 2x de-ised,prima.
Winst is:grote plus in comfort.
Groetjes
Al 2x de-ised,prima.
Groetjes
Fijn om te horen dat ook niet-tweakers uit de voeten kunnen met installatie en gebruik van de modules!
Ik heb hier nu ook al een aantal dagen de module voor MHI met nieuwe firmware met dynamische compensatie draaien en de temperatuur zit echt strak tegen de setpoint. Niet/nauwelijks er onder.
Plaatje van de afgelopen 4 uur van een SRK35:
(links is recent, rechts is oud)
Ik heb hier nu ook al een aantal dagen de module voor MHI met nieuwe firmware met dynamische compensatie draaien en de temperatuur zit echt strak tegen de setpoint. Niet/nauwelijks er onder.
/f/image/aiR15zFAdharVLCFgzxSr37B.png?f=fotoalbum_large)
Verwacht je dat met de module het aan/uit gedrag van een MHI ook stopt en er op lager vermogen continu warme lucht geblazen gaat worden? Ik heb wel een redelijk stabiele temperatuur maar met flink vermogen aan -> uit -> repeat.LED-Maniak schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:05:
Fijn om te horen dat ook niet-tweakers uit de voeten kunnen met installatie en gebruik van de modules!
[Afbeelding]
In bovenstaande chart mist het "operating" label maar wat je ziet is dat hij snel naar zijn setpoint gaat, een heel klein beetje overshoot heeft, maar van daar zijn vermogen gaat afbouwen tot de temperatuur stabiel is.Trebbors schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:29:
[...]
Verwacht je dat met de module het aan/uit gedrag van een MHI ook stopt en er op lager vermogen continu warme lucht geblazen gaat worden? Ik heb wel een redelijk stabiele temperatuur maar met flink vermogen aan -> uit -> repeat.
De airco in bovenstaande grafiek draait nu op ongeveer 500Watt continue om het op temperatuur te houden(ter referentie: 42m2, 109 m3). Maar ik heb hem ook al naar 330Watt zien gaan in eerdere tests, dus schaalt mooi terug. Ik moet dat eigenlijk nog even eens netjes gaan loggen met al deze info in de grafieken over een week uitgesmeerd.
Het vermogen hoog/laag verhaal zie je normaliter al snel sterk gereduceerd zodra je een externe sensor introduceert.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 29-11-2024 15:37 ]
Hier ook een niet tweaker met een ME MSZ LN. Goed te horen. Heb je misschien een linkje naar het YouTube filmpje? In mijn unit moet een lager vervangen worden dus ik hoop er nog even op dat ik de installateur dan ook de ClimaControl kan laten installeren, maar zou kunnen dat hij dat weigert.flodder11 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:49:
Bericht niet tweaker
Al 2x de-ised,prima.
Groetjes
Is dit data van 2.0.27 of 2.0.28?
YouTube: Mitsubishi Electric LN Hero Teardown - DIY Guide For Professionals- 4KTania22 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:20:
[...]
Hier ook een niet tweaker met een ME MSZ LN. Goed te horen. Heb je misschien een linkje naar het YouTube filmpje? In mijn unit moet een lager vervangen worden dus ik hoop er nog even op dat ik de installateur dan ook de ClimaControl kan laten installeren, maar zou kunnen dat hij dat weigert.
YouTube: how to open and clean mitsubishi msz
Succes
Bij mij zit het super stabiel een halve graad onder het setpoint.
[ Voor 37% gewijzigd door Rijo038 op 29-11-2024 20:55 ]
@LED-Maniak
Bij mij is de module niet meer bereikbaar via ip op poort 80 via heatpump.local of het ip-adres.
Ik krijg wel continu data binnen via HA, maar ik heb nu dus geen idee op welke versie die zit. Kan het versienummer ook naar HA gepubliceerd worden?
De stroom heb ik nog niet van de unit afgehaald, voor een reboot. Zou een reboot actie ook via HA kunnen?
Tevens zie ik dat de batterij van de externe temperatuursensor op 100% blijft staan. Lijkt me haast niet te kloppen.
Bij mij is de module niet meer bereikbaar via ip op poort 80 via heatpump.local of het ip-adres.
Ik krijg wel continu data binnen via HA, maar ik heb nu dus geen idee op welke versie die zit. Kan het versienummer ook naar HA gepubliceerd worden?
De stroom heb ik nog niet van de unit afgehaald, voor een reboot. Zou een reboot actie ook via HA kunnen?
Tevens zie ik dat de batterij van de externe temperatuursensor op 100% blijft staan. Lijkt me haast niet te kloppen.
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Ik merk dat na een defrost mijn MHI probeert om zo vlug mogelijk het setpoint te halen, dit gaat met een hoger wattage en harder blazen.
Dit werkt goed echter hij toert niet meer af met als gevolg een overshoot.
Het herstarten van de ClimaControl geeft geen resultaat, blijft hierna op hoge toeren draaien.
Alleen het uit- en weer inschakelen van de airco blijkt de oplossing te zijn, de airco draait daarna weer zoals het moet met nu 380 watt.
Het herstarten van de ClimaControl geeft geen resultaat, blijft hierna op hoge toeren draaien.
Alleen het uit- en weer inschakelen van de airco blijkt de oplossing te zijn, de airco draait daarna weer zoals het moet met nu 380 watt.
/f/image/nl5oVP3IYfl2vPQo9iPuWDCx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Spikydog op 30-11-2024 07:47 ]
Via deze code zie ik in een template card de softwareversie. “NAAM MODULE” uiteraard vervangen door de eigen naam.Spiral schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:23:
@LED-Maniak
YAML:
1
| {{ device_attr('climate.NAAM_MODULE', "sw_version") }} |
:strip_exif()/f/image/qyHw9RdK4n9XEA1D1Q8wgtI2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door dannyvdb1997 op 30-11-2024 07:59 ]
Het versienummer is zichtbaar in HA. Wanneer je de climate card gebruikt dan kun je via de 3 puntjes rechtsboven en daarna nogmaals op de 3 puntjes en vervolgens klikt op Apparaatinformatie dan heb je daar o.a firmware versie staan. Of via de instellingen en dan apparaten.Spiral schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:23:
@LED-Maniak
Is je router herstart toevallig? Versienummer kan je in home assistant vinden waar ook diagnostic te vinden is.Spiral schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:23:
@LED-Maniak
Herstart via home assistant is niet mogelijk.
De externe sensor houdt het hier 1 tot 1.5 jaar uit. Dus hij blijft lang vol. Op de sensor zelf kan je zien hoe vol hij werkelijk is(het scherm verspringt tussen luchtvochtigheid en batterij).
Dat is normaal gedrag vanuit de sturing van je airco. Hij gaat dan compenseren voor het verlies van de defrost.Spikydog schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:40:
Ik merk dat na een defrost mijn MHI probeert om zo vlug mogelijk het setpoint te halen, dit gaat met een hoger wattage en harder blazen.
Alleen het uit- en weer inschakelen van de airco blijkt de oplossing te zijn, de airco draait daarna weer zoals het moet met nu 380 watt.[Afbeelding]
Hij zal pas gaan aftoeren nadat er een kleine overshoot is geweest of een stabiele temperatuur voor een bepaalde tijd. Omdat je airco weet dat hij een defrost heeft gehad gaat hij harder werken voor een tijdje. Als je de spanning er af hebt gehaald dan weet hij dit niet en gaat hij puur af op de sensor.
Ik heb hier in huis mensen die denken dat de airco instellen op 28 graden of hoger helpt om het sneller warm te krijgen. Vervolgens vergeten ze hem weer lager te zetten en is het 26 graden in huis.. Terwijl als ik de airco daarna 'stiekem' op 22 zet ze het ook warm genoeg vinden(mij al te warm, maar goed
In de web interface staat al een "temperatuur min" en "temperatuur max" instelling die de min en max limiteert in de web interface en in home assistant.
Ik heb voor de volgende release de toevoeging gemaakt dat ook als iemand de temperatuur via de IR afstandsbediening op 28 zet, deze binnen een minuut terug wordt gezet naar de maximaal toegestane temperatuur.
Goede suggestie trouwens @Spiral
Ik heb in MQTT twee topics toegevoegd:
climacontrol/HVAC_XXXXXX/device/command/restart
climacontrol/HVAC_XXXXXX/device/command/updatefw
Hiermee kan je de module herstarten of de firmware op eigen gelegenheid updaten.
Staat klaar voor update 2.0.29.
Ik heb in MQTT twee topics toegevoegd:
climacontrol/HVAC_XXXXXX/device/command/restart
climacontrol/HVAC_XXXXXX/device/command/updatefw
Hiermee kan je de module herstarten of de firmware op eigen gelegenheid updaten.
Staat klaar voor update 2.0.29.
Ik zit volgens HA nog op 2.0.24. Schijnbaar kan hij niet de buitenwereld bereiken. Mijn DHCP/DNS wordt niet door de router gedaan.LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:05:
[...]
Is je router herstart toevallig? Versienummer kan je in home assistant vinden waar ook diagnostic te vinden is.
Herstart via home assistant is niet mogelijk.
[...]
Maar ik zoek het wel uit.
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Auto updates uit gezet?Spiral schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:49:
[...]
Ik zit volgens HA nog op 2.0.24. Schijnbaar kan hij niet de buitenwereld bereiken. Mijn DHCP/DNS wordt niet door de router gedaan.
Maar ik zoek het wel uit.
We zijn trouwens druk in discussie met het Home Assistant team om een separate horizontal en vertical vane mode toe te voegen in plaats van de huidige "swing".
Duurt al maanden.. maar lijkt dat een update in December gepushed gaat worden.
Heel erg cool! 😎LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:13:
We zijn trouwens druk in discussie met het Home Assistant team om een separate horizontal en vertical vane mode toe te voegen in plaats van de huidige "swing".
Ik heb vandaag mijn 2 Climacontrols ontvangen en aangesloten. Alleen werkt het allemaal nog niet.
Ik heb ze verbonden met de wifi en ik zie ze data publiceren op MQTT. Alleen blijft de gemeten temperatuur op -1 staan. Resultaat is een op hol geslagen airco.
:strip_exif()/f/image/RaPiHJNz0xpDza4jzlvrcTNm.png?f=user_large)
Ik wil de temperatuur overschrijven met mijn eigen thermometer zoals in de topicstart staat.
De temperatuur staat vervolgens op MQTT maar er gebeurt weinig. Heb het idee dat de documentatie out of date is... Want er staat ook
De HTTP endpoints werken bij mij ook niet, met een browser debugger zie ik dat die documentatie ook out of date is. Want de browser doet net andere calls.
Ik heb ze verbonden met de wifi en ik zie ze data publiceren op MQTT. Alleen blijft de gemeten temperatuur op -1 staan. Resultaat is een op hol geslagen airco.
:strip_exif()/f/image/RaPiHJNz0xpDza4jzlvrcTNm.png?f=user_large)
Ik wil de temperatuur overschrijven met mijn eigen thermometer zoals in de topicstart staat.
code:
1
| remotetemp write climacontrol/HVAC_XXXXXX/remotetemp/set |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: New automation description: "" triggers: - trigger: time_pattern seconds: /5 conditions: [] actions: - action: mqtt.publish metadata: {} data: payload: "{{ states('sensor.thermometer_mancave_temperature') }}" evaluate_payload: false qos: "0" retain: false topic: climacontrol/HVAC_510E40/remotetemp/set mode: single |
De temperatuur staat vervolgens op MQTT maar er gebeurt weinig. Heb het idee dat de documentatie out of date is... Want er staat ook
code:
maar dat is in de praktijk ook 1
| climacontrol/HVAC_XXXXXX/power/set |
code:
1
| climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/power/set |
De HTTP endpoints werken bij mij ook niet, met een browser debugger zie ik dat die documentatie ook out of date is. Want de browser doet net andere calls.
Kan je heatpump.local/control eens DM'en of posten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| { "device":{ "mqtt":{ "enabled":true, "username":"xxx", "port":1883, "broker_uri":"mqtt://xxxxx" }, "http":{ "hostname":"heatpump-mancave" }, "wifi":{ "ssid":"xxxx", "rssi":-49 }, "friendly_name":"Mancave", "system_name":"HVAC_510E40", "id":"70430245123568", "status":4, "connected_to_hp":true, "firmware":"2.0.28", "firmware_latest":"2.0.28", "firmware_autoupdate":true, "hardware":"MHI_V2.1", "bootloader":"V0.4", "uptime":8325, "statusled_brightness":50, "debug":false, "language":"ENG", "mac":"F0:F5:BD:51:0E:40", "ip_address":"192.168.1.7", "tempstepsize":0.5, "frprottemp":10, "frprotena":false, "settempmin":16, "settempmax":31 }, "heatpump":{ "mode":"heat", "power":"on", "set_temperature":21, "actual_temperature":21.8, "fan":"auto", "vane":"2", "vanelr":"2", "auto3d":"OFF", "operating":true, "temperature_input":"External", "error_code":0, "opdata":{ "ou_eev1":145, "td":42.5, "defrost":false, "ou_fan":4, "protection":0, "tdsh":9, "compr_run_time":500, "outdoor":5, "iu_run_time":400, "current":1.1, "compr_freq":19.7, "thi_r3":35.0, "thi_r2":52.0, "thi_r1":25.9, "tho_r1":-4.5, "iu_fan":2, "return_air":21.75, "set_temperature":23, "mode":4, "consumption":0 } }, "sensor":{ "thermometer":{ "mac":"00:00:00:00:00:00", "name":"-", "temperature":0.0, "humidity":0, "rssi":0, "battery":0, "lastmessage":0 } } } |
Ik zie in deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79052796 dat de MQTT besturing is aangepast. Deze werkt wel. Topic start heeft dus out of date info over HTTP en MQTT. Misschien handig om dat bij te werken.
Aircos draaien nu gelijk een stuk stiller. Zal de komende dagen het gedrag monitoren. Nog 1 vreemd ding. In homeassistant had ik de aircos al die tijd ook via de wifi module van Mitsubishi toegevoegd. Deze laten nu een temperatuur van -4,5 zien. De mitsubishi app zegt hetzelfde. Verdere besturing werkt nog wel. Geen groot probleem maar wel vreemd.
:strip_exif()/f/image/jstTfReJxGsWuREMNKjWRwu2.png?f=user_large)
Je /control JSON ziet er prima uit. Zo te zien werkt het zoals het moet.
De mitsubishi app gebruikt een iets andere transfer curve dan wat nu in de code zit en dat geeft ongeveer een verschil van 0.5 tot 1 graad naarmate je verder van de 18 graden af gaat. Dit moet ik nog eens calibreren.
Normaliter gaat alles automatisch en meld de ClimaControl zich met een te gebruiken climacard. Daardoor staat alles direct goed ingesteld en hoef je niet te "rommelen" met MQTT.
Heb je ontdekt wat het probleem is met de -1 gemeten temperatuur? Of moet ik nog even meekijken?
Helemaal mee eens! Alleen kom ik daar momenteel niet aan toe.lukjah schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:59:
Ik zie in deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79052796 dat de MQTT besturing is aangepast. Deze werkt wel. Topic start heeft dus out of date info over HTTP en MQTT. Misschien handig om dat bij te werken.
Voordat die informatie correct is en goed doorgegeven duurt even een paar minuten. Dit corrigeert vanzelf.Aircos draaien nu gelijk een stuk stiller. Zal de komende dagen het gedrag monitoren. Nog 1 vreemd ding. In homeassistant had ik de aircos al die tijd ook via de wifi module van Mitsubishi toegevoegd. Deze laten nu een temperatuur van -4,5 zien. De mitsubishi app zegt hetzelfde. Verdere besturing werkt nog wel. Geen groot probleem maar wel vreemd.
De mitsubishi app gebruikt een iets andere transfer curve dan wat nu in de code zit en dat geeft ongeveer een verschil van 0.5 tot 1 graad naarmate je verder van de 18 graden af gaat. Dit moet ik nog eens calibreren.
Ik krijg het idee dat je zelf een climate card hebt gemaakt, klopt dit?
Normaliter gaat alles automatisch en meld de ClimaControl zich met een te gebruiken climacard. Daardoor staat alles direct goed ingesteld en hoef je niet te "rommelen" met MQTT.
Heb je ontdekt wat het probleem is met de -1 gemeten temperatuur? Of moet ik nog even meekijken?
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 30-11-2024 18:17 ]
Ah oke.lukjah schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:20:
Deze climate card is van de wifi module van mijn airco's. Hij werkt nog steeds, zoals je ook geadverteerd had. Ik zal vanaf nu ook de climacontrol widget gebruiken. Wat ik alleen probeerde te laten zien is dat de wifi module nu een binnentemperatuur rapporteert van -4,5 graden. Net zoals de app
Hou het nog even in de gaten. Als het vanavond of morgen nog steeds op -4.5 graad staat dan zal ik even op onderzoek uit gaan. Wellicht doet jouw airco net iets anders en moet er een aanpassing gemaakt worden.
Ik heb module ook binnen en gelijk een domme vraag...
Hoe krijg ik de binnenunit open?
TerminalNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:58:
Vandaag de module binnen gekregen, top!
Alleen nu heb ik de module geïnstalleerd, en dacht ik een wifi netwerk opgegeven te hebben maar dat is niet goed gelukt. Nu blijft die groen knipperen en reset of spanning af helpt niet.
Is er een handleiding voor de module? Lijkt me dat een reset zou moeten helpen, maar daar lijkt die niet op te reageren.
Welke airco heb je?SecHyg schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:19:
[...]
Ecodan WP? 2 schroeven aan de onderzijde van het voorpaneel. Daarna pak je hem er zo af. Even opletten, open spanningsdelen achter de kapSecHyg schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:19:
[...]
Kunnen de eigenaren van een ecodan binnenkort nog eens een update verwachten? Inmiddels vol op in het stookseizoen en er is nog steeds geen update geweest die al maanden beloofd is.
Handig dat ik wat kan uitlezen via HA, maar bedienen zoals beloofd zou nog veel makkelijker zijn. Ook voor de warmwater runs, legionela etc.
Of zijn de modules om te programmeren naar de airco versie? Dan bestel ik wel een ESP voor de ecodan, dat lijkt namelijk een heel stuk beter te werken.
Zeker. Gisteren nog meer bezig geweest en nu druk aan het testen.TerminalNL schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:52:
[...]
Kunnen de eigenaren van een ecodan binnenkort nog eens een update verwachten? Inmiddels vol op in het stookseizoen en er is nog steeds geen update geweest die al maanden beloofd is.
Handig dat ik wat kan uitlezen via HA, maar bedienen zoals beloofd zou nog veel makkelijker zijn. Ook voor de warmwater runs, legionela etc.
Thanks, schroeven aan de onderkant... 
TerminalNL schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:52:
[...]
Ecodan WP? 2 schroeven aan de onderzijde van het voorpaneel. Daarna pak je hem er zo af. Even opletten, open spanningsdelen achter de kap.
Of zijn de modules om te programmeren naar de airco versie? Dan bestel ik wel een ESP voor de ecodan, dat lijkt namelijk een heel stuk beter te werken.
Sinds gisteren mijn eerste device ook actief in HA. Zie alleen zo nu en dan een temperatuur van 0 gr en tegelijkertijd ook wat afwijkingen in de vochtigheid in HA.
Alleen kan ik niet zien waar die vandaan komt.
:strip_exif()/f/image/VQTsMa6VQSCVAqbjDF0xioqa.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/h1grhcQKqXCUVaHjkjAGBC6K.png?f=user_large)
Heel misschien omdat de aitco uitstaat, en we een raam open hebben?
Alleen kan ik niet zien waar die vandaan komt.
:strip_exif()/f/image/VQTsMa6VQSCVAqbjDF0xioqa.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/h1grhcQKqXCUVaHjkjAGBC6K.png?f=user_large)
Heel misschien omdat de aitco uitstaat, en we een raam open hebben?
[ Voor 30% gewijzigd door Sterke-Jerke op 02-12-2024 11:28 ]
S.J.
Gefixt in 2.0.29.
Komt van de draadloze sensor. Doet geen afbreuk aan de regeling in de huidige firmware release.
Komt van de draadloze sensor. Doet geen afbreuk aan de regeling in de huidige firmware release.
[ Voor 74% gewijzigd door LED-Maniak op 02-12-2024 11:32 ]
Zie jij hierbij ook de data in HA (tijdelijk) op onbekend springen bij DHW en legionella?LED-Maniak schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:54:
[...]
Zeker. Gisteren nog meer bezig geweest en nu druk aan het testen.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Ik heb de climacontrol geinstalleerd op mijn full electric warmtepomp.
Koppel aan wifi en uitlezen via http gaat prima.
Nu gebruik ik een homey pro. Is er een handleiding hoe ik hem daar kan uitlezen en instellingen wijzigen?
Ik ben nog niet zo thuis in het maken van scipts e.d.
Koppel aan wifi en uitlezen via http gaat prima.
Nu gebruik ik een homey pro. Is er een handleiding hoe ik hem daar kan uitlezen en instellingen wijzigen?
Ik ben nog niet zo thuis in het maken van scipts e.d.
2 dagen later en hij staat nog steeds op -4,5. Ook nooit wat anders, wat de temperatuur in de kamer ook is. Ik heb een SCM60ZS-W met SRK20ZS-W. Ze zijn pas 2 maanden oud dus zal wel het laatste model zijn. Ook kon ik via de WF-RAC de firmware updaten van de aircos. Dit heb ik ook gedaan.LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:23:
[...]
Ah oke.
Hou het nog even in de gaten. Als het vanavond of morgen nog steeds op -4.5 graad staat dan zal ik even op onderzoek uit gaan. Wellicht doet jouw airco net iets anders en moet er een aanpassing gemaakt worden.
Daarnaast ook nog iets anders. Mijn HA server had wat onderhoud nodig dus die stond even uit. Gelijk beginnen de aircos weer vol te blazen. In het webpaneel van ClimaControl zie ik dat hij gelijk weer denkt dat de temperatuur -1 is. Is het niet mogelijk dat als de externe thermometer geen temperatuur meer doorgeeft hij dan gewoon weer de ingebouwde thermometer gebruikt?
Voor de rest werkt het wel mooi, hij houdt hem strak op 20,8/21 graden en ik zie dat de buitenunit ook niet constant uit en aan gaat.
Ik ga er naar kijken.lukjah schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:35:
[...]
2 dagen later en hij staat nog steeds op -4,5. Ook nooit wat anders, wat de temperatuur in de kamer ook is. Ik heb een SCM60ZS-W met SRK20ZS-W. Ze zijn pas 2 maanden oud dus zal wel het laatste model zijn. Ook kon ik via de WF-RAC de firmware updaten van de aircos. Dit heb ik ook gedaan.
Dat gebeurt ook. Als er geen valide temperatuur via een externe bron binnenkomt dan schakelt hij over op intern. Dit kan je zien op de web interface onder de "i". Gezien jij MQTT gebruikt voor het verzenden van de temperatuur informatie, kan het zijn dat er toch een bericht binnenkomt waarbij de airco denkt dat het -1 is. Pas als er voor een bepaalde tijd(4 minuten) daarna geen nieuw bericht komt schakelt hij over op de interne sensor.Daarnaast ook nog iets anders. Mijn HA server had wat onderhoud nodig dus die stond even uit. Gelijk beginnen de aircos weer vol te blazen. In het webpaneel van ClimaControl zie ik dat hij gelijk weer denkt dat de temperatuur -1 is. Is het niet mogelijk dat als de externe thermometer geen temperatuur meer doorgeeft hij dan gewoon weer de ingebouwde thermometer gebruikt?
Kijk volgende keer in MQTT explorer wat het laatste bericht is geweest wat er naar de airco is gestuurd voor de server offline gaat, dan weet je of de gestuurde temperatuur wel klopt, anders is het een probleem in Home Assistant zelf.
Mooi.Voor de rest werkt het wel mooi, hij houdt hem strak op 20,8/21 graden en ik zie dat de buitenunit ook niet constant uit en aan gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 02-12-2024 16:52 ]
MQTT staat uit, hele server staat zelfs uit. Als ik dan de remote temperature zet met HTTP zie ik idd dat hij voor 4 minuten daar op blijft staan. Daarna schakelt hij over op internal en wordt de temperatuur -1. Zou het kunnen dat het hetzelfde probleem is als die -4,5 graden die de airco zelf rapporteert? Dat het dezelfde gemeten waarde is maar op een andere temperatuur curve zoals je ergens zei.
Oh dat zou inderdaad kunnen, goede observatie! Omdat vrijwel iedereen hier de sensor gebruikt die bij de module komt zal het wel niet eerder opgemerkt zijn. Ik ga hier even naar kijken.lukjah schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:08:
MQTT staat uit, hele server staat zelfs uit. Als ik dan de remote temperature zet met HTTP zie ik idd dat hij voor 4 minuten daar op blijft staan. Daarna schakelt hij over op internal en wordt de temperatuur -1. Zou het kunnen dat het hetzelfde probleem is als die -4,5 graden die de airco zelf rapporteert? Dat het dezelfde gemeten waarde is maar op een andere temperatuur curve zoals je ergens zei.
Ben zelf ook programmeur dus ja dan kan je zelfs nog wel onbekende applicaties debuggenLED-Maniak schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
[...]
Oh dat zou inderdaad kunnen, goede observatie! Omdat vrijwel iedereen hier de sensor gebruikt die bij de module komt zal het wel niet eerder opgemerkt zijn. Ik ga hier even naar kijken.
Ik dacht laat ik het eens proberen zonder wifi module, is dat wel echt de boosdoener. Ik de groep uitgezet, wifi adapter uit de ClimaControl getrokken en de stroom er weer op. Ik zie een normale temperatuur staan, maar dat zie ik nu ook op de airco waar de wifi adapter nog wel in zit. Echter.... 4 minuten later, -1 graden op beide aircos. Het probleem is dus niet de wifi adapter. MQTT nog steeds uit trouwens.
Hmm, ik denk dat ik hem heb gevonden. Thanks.lukjah schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:36:
[...]
Ben zelf ook programmeur dus ja dan kan je zelfs nog wel onbekende applicaties debuggen![]()
Ik dacht laat ik het eens proberen zonder wifi module, is dat wel echt de boosdoener. Ik de groep uitgezet, wifi adapter uit de ClimaControl getrokken en de stroom er weer op. Ik zie een normale temperatuur staan, maar dat zie ik nu ook op de airco waar de wifi adapter nog wel in zit. Echter.... 4 minuten later, -1 graden op beide aircos. Het probleem is dus niet de wifi adapter.
Zo eens testen.
Jij hebt nooit pre-2.0.28 getest gok ik. Zoals het er nu uit ziet is dat daar geintroduceerd.
Werkt de climacontrol ook voor de SRK35ZSX-WFB?
Ik zie de *ZSX-WF* modellen er niet bij staan op de V&A advertentie maar zo gek anders dan de versie zonder wifi zal het toch niet zijn?
Ik zie de *ZSX-WF* modellen er niet bij staan op de V&A advertentie maar zo gek anders dan de versie zonder wifi zal het toch niet zijn?
Als die een CNS aansluiting heeft dan inderdaad.
Tot nu toe alle niet wifi modellen waar een wifi variant van is werken gewoon.
@LED-Maniak Vooralsnog tevreden gebruiker hier.
Ik heb nu met ClimaControl in de woonkamer een mooie constante temperatuur (gemeten door thermostaat) en een veel stabielere regeling in vergelijking met AC-Ctrl en een externe sensor.
Hier dus op een MHI SCM 60 in de woonkamer ClimaControl en de twee andere kamers AC-Ctrl en dat gaat zo prima samen.
/f/image/SNHI83NOQIGyNUCd0DTzcOng.png?f=fotoalbum_large)
Een instelbare offset zou overigens wel lekker zijn. Ook om de doorgestuurde temperatuur misschien wat te manipuleren. Hier kom ik precies uit, maar m´n pa gaf aan dat nu te missen.
Hier dus op een MHI SCM 60 in de woonkamer ClimaControl en de twee andere kamers AC-Ctrl en dat gaat zo prima samen.
/f/image/SNHI83NOQIGyNUCd0DTzcOng.png?f=fotoalbum_large)
Een instelbare offset zou overigens wel lekker zijn. Ook om de doorgestuurde temperatuur misschien wat te manipuleren. Hier kom ik precies uit, maar m´n pa gaf aan dat nu te missen.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Kijk, dat is goed nieuws! Ik was al erg benieuwd hoe dat bij jou zou zijn omdat je zelf al veel geexperimenteerd had. Leuk om te horen dat het voor jou ook daadwerkelijk beter werkt.GermanPivo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:13:
@LED-Maniak Vooralsnog tevreden gebruiker hier.Ik heb nu met ClimaControl in de woonkamer een mooie constante temperatuur (gemeten door thermostaat) en een veel stabielere regeling in vergelijking met AC-Ctrl en een externe sensor.
De 0.2 graad spreiding kunnen we als ruis beschouwen.
Stuk beter dan de +/- 2 graden die er normaal in zit
Deze vraag heb ik vaker gehad en ga ik zeker iets mee doen.Een instelbare offset zou overigens wel lekker zijn. Ook om de doorgestuurde temperatuur misschien wat te manipuleren. Hier kom ik precies uit, maar m´n pa gaf aan dat nu te missen.
Afgelopen dagen met testen ook een tijdje zonder sensor de airco aan gehad, maar dat merk je wel zeg.
Wat oncomfortabel

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 04-12-2024 18:39 ]
Ik haal dit uit een handleiding, dus dan ga ik er van uit dat het kan!LED-Maniak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:09:
Als die een CNS aansluiting heeft dan inderdaad.
:strip_exif()/f/image/9MJb0roEQ44d0tcPheyusKEK.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht het onverhoop niet werken, ik kijk graag met je mee en als we er niet uit komen dan mag je hem uiteraard altijd terug sturen. Maar ik ga er van uit dat dit gewoon gaat werken inderdaad.svenk91 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:31:
[...]
Ik haal dit uit een handleiding, dus dan ga ik er van uit dat het kan!
[Afbeelding]
Kijk, dat is pas service!LED-Maniak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:33:
[...]
Mocht het onverhoop niet werken, ik kijk graag met je mee en als we er niet uit komen dan mag je hem uiteraard altijd terug sturen. Maar ik ga er van uit dat dit gewoon gaat werken inderdaad.
De airco wordt in januari pas geïnstalleerd alleen. Ik zat even mijn opties te verkennen.
Ik overweeg wel het dan al gelijk te laten plaatsen omdat er aan de rechterkant van de binnenunit maar 7cm ruimte tot de muur vrij zal zijn. Is dat eventueel genoeg ruimte om achteraf de originele wifi adapter er weer in te zetten mocht het toch niet werken?
Ik zou ze het bijgeleverde kabeltje van de climacontrol in de CNS poort laten steken en daarna deze naar voren brengen zodat je er bij kan via het klepje waar de stroomdraden ook zitten.svenk91 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:42:
[...]
Kijk, dat is pas service!
De airco wordt in januari pas geïnstalleerd alleen. Ik zat even mijn opties te verkennen.
Ik overweeg wel het dan al gelijk te laten plaatsen omdat er aan de rechterkant van de binnenunit maar 7cm ruimte tot de muur vrij zal zijn. Is dat eventueel genoeg ruimte om achteraf de originele wifi adapter er weer in te zetten mocht het toch niet werken?
Mocht het nou niet werken(de kans is echt klein, maar goed) dan kan je een koppelstukje kopen zoals onderstaanden en daarmee de climacontrol kabel aansluiten op de ingebouwde WF-RAC module. Dan hoef je er dus niet van de zijkant bij.
https://www.tme.eu/gb/det...rWkO4RTMPiqhoC9JkQAvD_BwE
Voor de mensen die wachten op een update voor Mitsubishi Electric Ecodan/Zubadan:
Wordt momenteel aan een firmware gewerkt hiervoor die ik volgende week wil uitbrengen.
Deze firmware kan nu via HTTP commando's verschillende instellingen wijzigen van de Lucht-water warmtepomp. MQTT ben ik nu mee bezig om toe te voegen, tezamen met de autodiscovery in Home Assistant.
Daarna komt er een update van de web interface.
Voor de geinteresseerden kan ik de huidige stand van zaken pushen naar de module.
Wordt momenteel aan een firmware gewerkt hiervoor die ik volgende week wil uitbrengen.
Deze firmware kan nu via HTTP commando's verschillende instellingen wijzigen van de Lucht-water warmtepomp. MQTT ben ik nu mee bezig om toe te voegen, tezamen met de autodiscovery in Home Assistant.
Daarna komt er een update van de web interface.
Voor de geinteresseerden kan ik de huidige stand van zaken pushen naar de module.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2024 14:38 ]
Is wel interessant idd, maar wel bedrade RC voor nodig. Wellicht kan LED-maniak er wat mee.Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:33:
Ook voor dit topic, ik heb de oplossing gevonden tegen het pendelen van mijn MHI:
peak-cut timer.
Ingesteld op het minimum van 40% en nu lekker pruttelen, gemiddelde van een 350W.
M-Air PRO app voor de RC-ES1 ziet er trouwens wel wat gellikter uit dan de standaard app:
https://play.google.com/s...ails?id=mth.mairpro&hl=nl
https://play.google.com/s...ails?id=mth.mairpro&hl=nl
Had jij al een ClimaControl? Dan zouden we kunnen uitvogelen hoe het werkt en het implementeren in de ClimaControl zelf.Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:33:
Ook voor dit topic, ik heb de oplossing gevonden tegen het pendelen van mijn MHI:
peak-cut timer.
Ingesteld op het minimum van 40% en nu lekker pruttelen, gemiddelde van een 350W.
[Afbeelding]
Nee, die heb ik niet. Als ik je ergens bij kan helpen dan doe ik dat graag.LED-Maniak schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:55:
[...]
Had jij al een ClimaControl? Dan zouden we kunnen uitvogelen hoe het werkt en het implementeren in de ClimaControl zelf.
Ah, helaas. Als je die had dan had ik de signalen kunnen uitlezen en deze functie kunnen toevoegen voor andere gebruikers.Trebbors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:08:
[...]
Nee, die heb ik niet. Als ik je ergens bij kan helpen dan doe ik dat graag.
Andere update:
De software support voor het veranderen van instellingen voor de ecodan verloopt gestaagd.
De meeste instellingen zijn nu via Home Assistant te monitoren én te wijzigen via bijvoorbeeld climate cards, switches en select boxes.
Ik ben nu nog met een monitoring webpage bezig voor wie wel meer informatie wil zien maar geen Home Assistant heeft.
Mocht iemand willen testen, laat maar weten via DM.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 08-12-2024 22:39 ]
Omdat de update voor AirToWater (Ecodan, Zubadan) modules steeds dichterbij komt en er al een aantal tweakers hier in het topic aan het testen zijn, hierbij alvast de lijst met commando's.
HTTP REST API:
MQTT:
Base: /climacontrol/HVAC_XXXXXX/
HTTP REST API:
Description | cmd= | & |
Restart | restart | |
Force firmware update | updatefw | |
Set room target temperature | heatpump | set_room_temperature=zone1:25.4 |
Set flow target temperature | set_flow_target_temperature=zone2:29 | |
Set DHW target temperature | set_dhw_target_temperature=60 | |
Set DHW Mode | set_dhw_mode=eco | |
Set DHW Force | set_dhw_force=on | |
Set Holiday Mode | set_holiday=off | |
Power ON/OFF | set_power_mode=on | |
Set heatpump zone mode | set_heatpump_mode=zone1:HEAT_ROOM_TEMP | |
Prohibit - Zone 1 heating | set_controller_mode=prohibit_zone1_heating:on | |
Prohibit - Zone 1 cooling | set_controller_mode=prohibit_zone1_cooling:on | |
Prohibit - Zone 2 heating | set_controller_mode=prohibit_zone2_heating:off | |
Prohibit - Zone 2 cooling | set_controller_mode=prohibit_zone2_cooling:on | |
Prohibit - DHW | set_controller_mode=prohibit_dhw:off |
MQTT:
Description | Command |
restart | device/command/restart |
update firmware | device/command/updatefw |
set zone 1 room target temperature | heatpump/zone1/room_temperature/set |
set zone 2 room target temperature | heatpump/zone2/room_temperature/set |
set zone 1 flow target temperature | heatpump/zone1/flow_target_temperature/set |
set zone 2 flow target temperature | heatpump/zone2/flow_target_temperature/set |
Set dhw target temperature | heatpump/dhw/flow_target_temperature/set |
Set DHW Mode | heatpump/dhw/mode/set |
Set DHWForce | heatpump/dhw/forced_active/set |
Set Holiday Mode | heatpump/holiday_mode/set |
Power ON/OFF | heatpump/power/set |
Set heatpump zone mode | heatpump/zone1/mode/set |
Set heatpump zone mode | heatpump/zone2/mode/set |
Prohibit - DHW | heatpump/prohibit/dhw/set |
Prohibit - Zone 1 heating | heatpump/prohibit/heating_zone1/set |
Prohibit - Zone 1 cooling | heatpump/prohibit/cooling_zone1/set |
Prohibit - Zone 1 heating | heatpump/prohibit/heating_zone2/set |
Prohibit - Zone 2 cooling | heatpump/prohibit/cooling_zone2/set |
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 10-12-2024 22:14 ]
Nou, na montage van mijn MHI eerder deze week direct een ClimaControl besteld. Die werd snel geleverd en na even prutsen is hij gemonteerd en draait de airco nu als een zonnetje
Was even prutsen met dank aan een bug in de firmware van mijn Odido-router, waardoor ik geen idee had welk DHCP-adres de CC kreeg, maar met een brute-force curl uiteindelijk het IP-adres gevonden waarop na de Wifi-configuratie de module bereikbaar was voor het instellen van de rest
Ik heb in HA https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration uitgezet, vervangen voor de nieuwe setup na autodiscovery.
Ow, @LED-Maniak 1 dingetje: in de handleiding stond dat ik moest verbinden met een wifi-netwerk genaamd HVAC_XXX, maar de eigenlijke naam was iets als `Heatpump XXX`
Was even prutsen met dank aan een bug in de firmware van mijn Odido-router, waardoor ik geen idee had welk DHCP-adres de CC kreeg, maar met een brute-force curl uiteindelijk het IP-adres gevonden waarop na de Wifi-configuratie de module bereikbaar was voor het instellen van de rest
Ik heb in HA https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration uitgezet, vervangen voor de nieuwe setup na autodiscovery.
Ow, @LED-Maniak 1 dingetje: in de handleiding stond dat ik moest verbinden met een wifi-netwerk genaamd HVAC_XXX, maar de eigenlijke naam was iets als `Heatpump XXX`
[ Voor 12% gewijzigd door hiekikowan op 14-12-2024 12:07 ]
Klopt! Er zijn wat wijzigingen geweest die ik nog moet doorvoeren in de handleiding.hiekikowan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:06:

[edit]
Thanks, meteen de handleiding aangepast. Zo wordt het elke keer een stukje beter.
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 14-12-2024 12:19 ]
Hoe ver van de airco hebben jullie de externe sensor hangen?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
@LED-Maniak
Weet iemand wat de afkortingen beteken voor THI-R en THO-R en TD en TDSH.
Wat geven deze temperaturen aan?
De THI-R2 geeft bijvoorbeeld nu 51 graden aan, terwijl de airco alleen even vanochtend is aangegaan.
Weet iemand wat de afkortingen beteken voor THI-R en THO-R en TD en TDSH.
Wat geven deze temperaturen aan?
De THI-R2 geeft bijvoorbeeld nu 51 graden aan, terwijl de airco alleen even vanochtend is aangegaan.
Zelfde muur als de airco? En werkt dat een beetje?
Hoogte?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Muur er tegenover op 1 meter hoogte.
De airco blaast recht naar onderen.
Werkt prima
De airco blaast recht naar onderen.
Werkt prima
1 meter hoog. rechtop staand, ongeveer 20cm/30cm van de muur.
S.J.
@LED-Maniak Ik loop tegen iets geks aan sinds vandaag 10:30. Setpoint staat al dagen 24/7 op 20 graden, maar hij ging ineens volle bak verwarmen. Kijk ik bij de gegevens, staat de 'set temperature' op 21. Verlaag ik setpoint naar 19 graden, staat 'set temperature' op 20. Herstart lijkt het tijdelijk te fixen.
[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 15-12-2024 13:55 ]
Hoe herstart je hem? (Heb stroom vd airco af gehad) Ik kan niet meer in de webinterface komen sinds vanochtend.
Staat 3D auto aan? Die verhoogt de setpoint met 1 graad.GermanPivo schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:49:
@LED-Maniak Ik loop tegen iets geks aan sinds vandaag 10:30. Setpoint staat al dagen 24/7 op 20 graden, maar hij ging ineens volle bak verwarmen. Kijk ik bij de gegevens, staat de 'set temperature' op 21. Verlaag ik setpoint naar 19 graden, staat 'set temperature' op 20. Herstart lijkt het tijdelijk te fixen.
Jij kijkt hoogstwaarschijnlijk naar een cached pagina. Check even of het IP-Adres in je router nog wel hetzelfde is.xHEMANx schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:57:
Hoe herstart je hem? (Heb stroom vd airco af gehad) Ik kan niet meer in de webinterface komen sinds vanochtend.
[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 15-12-2024 13:58 ]
Stond inderdaad aan viel me op, maar dat heb ik niet gedaan.LED-Maniak schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:57:
[...]
Staat 3D auto aan? Die verhoogt de setpoint met 1 graad.
Dat verbetert in 2.0.29 maar heb ik nog niet gepushed omdat ik er wat meer mee wil testen.GermanPivo schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:24:
[...]
Stond inderdaad aan viel me op, maar dat heb ik niet gedaan.
Voor 2.0.29 heb ik nu ook automatische detectie toegevoegd van de indoor unit, dus ook oudere types MHI die standaard geen WF-RAC of wifi hadden worden automatisch gedetecteerd en het werkt dan direct.
IP statisch gemaakt. Werkt nu prima. Thx!LED-Maniak schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:57:
[...]
Staat 3D auto aan? Die verhoogt de setpoint met 1 graad.
[...]
Jij kijkt hoogstwaarschijnlijk naar een cached pagina. Check even of het IP-Adres in je router nog wel hetzelfde is.
@LED-Maniak de airco draaide al een hele tijd stabiel, maar vandaag weigerde hij toch weer te luisteren naar de afstandsbediening. Hij ging aan en meteen weer uit. Een tweede keer aanzetten (+- 20 min later) werkte vervolgens wel. Daarnaast stond ook ineens 3D auto aan terwijl wij dat niet aan hebben gezet. We zitten op versie 2.0.28.
hij luistert wel naar de afstandsbediening maar daarna komt er waarschijnlijk direct een 'off' signaal van de module. Op dat moment is de wifi-module waarschijnlijk niet gekoppeld aan je lokale wifi. Wanneer dit bij mij gebeurde was de wifimodule altijd onbereikbaar via het lokale netwerk.Esumontere schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:41:
@LED-Maniak de airco draaide al een hele tijd stabiel, maar vandaag weigerde hij toch weer te luisteren naar de afstandsbediening. Hij ging aan en meteen weer uit. Een tweede keer aanzetten (+- 20 min later) werkte vervolgens wel. Daarnaast stond ook ineens 3D auto aan terwijl wij dat niet aan hebben gezet. We zitten op versie 2.0.28.
Dan is airco, climacontrol en eventueel wf-rac niet in sync op precies dat moment. Beetje een 'pech' momentje.Esumontere schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:41:
Maar kunnen we uiteindelijk wel fixen.
De lijst aan updates/verbeteringen/toevoegingen voor 2.0.29 begint flink te worden(voor MHI, ME en ME warmtepomp) dus hoop ik deze of volgende week te kunnen pushen.
Ik ben benieuwd wanneer je een release verwachtLED-Maniak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:58:
Omdat de update voor AirToWater (Ecodan, Zubadan) modules steeds dichterbij komt en er al een aantal tweakers hier in het topic aan het testen zijn, hierbij alvast de lijst met commando's.
HTTP REST API:
Description cmd= & Restart restart Force firmware update updatefw Set room target temperature heatpump set_room_temperature=zone1:25.4 Set flow target temperature set_flow_target_temperature=zone2:29 Set DHW target temperature set_dhw_target_temperature=60 Set DHW Mode set_dhw_mode=eco Set DHW Force set_dhw_force=on Set Holiday Mode set_holiday=off Power ON/OFF set_power_mode=on Set heatpump zone mode set_heatpump_mode=zone1:HEAT_ROOM_TEMP Prohibit - Zone 1 heating set_controller_mode=prohibit_zone1_heating:on Prohibit - Zone 1 cooling set_controller_mode=prohibit_zone1_cooling:on Prohibit - Zone 2 heating set_controller_mode=prohibit_zone2_heating:off Prohibit - Zone 2 cooling set_controller_mode=prohibit_zone2_cooling:on Prohibit - DHW set_controller_mode=prohibit_dhw:off
MQTT:
Description Command restart device/command/restart update firmware device/command/updatefw set zone 1 room target temperature heatpump/zone1/room_temperature/set set zone 2 room target temperature heatpump/zone2/room_temperature/set set zone 1 flow target temperature heatpump/zone1/flow_target_temperature/set set zone 2 flow target temperature heatpump/zone2/flow_target_temperature/set Set dhw target temperature heatpump/dhw/flow_target_temperature/set Set DHW Mode heatpump/dhw/mode/set Set DHWForce heatpump/dhw/forced_active/set Set Holiday Mode heatpump/holiday_mode/set Power ON/OFF heatpump/power/set Set heatpump zone mode heatpump/zone1/mode/set Set heatpump zone mode heatpump/zone2/mode/set Prohibit - DHW heatpump/prohibit/dhw/set Prohibit - Zone 1 heating heatpump/prohibit/heating_zone1/set Prohibit - Zone 1 cooling heatpump/prohibit/cooling_zone1/set Prohibit - Zone 1 heating heatpump/prohibit/heating_zone2/set Prohibit - Zone 2 cooling heatpump/prohibit/cooling_zone2/set
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Deze wordt dan inderdaad meegenomen. Er zijn nog een aantal details waar we doorheen moeten zoals de gebruikte namen door mitsubishi en een aantal waardes/functies welke nog niet geheel duidelijk zijn waar die voor gebruikt worden.JT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:41:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer je een release verwachtIs dat ook mogelijk volgende week? Ik vind het leuk om zelf wat te maken, maar je maakt dat bijna niet te verantwoorden. In een ander topic heb je het over veiligheid, wat voor veiligheidscomponenten heb je opgenomen in jouw oplossing?
Als je met veiligheid doelt op de hardware dan kan je denken aan de supply-chain, geselecteerde componenten, productietechnieken én QA. Maar ook op hardware niveau mag de module de printplaat van de warmtepomp onder geen beding slopen en uiteraard andersom. Dus denk aan ESD, EMC en andere protectie die hiervoor nodig is. Daar wordt hier in ieder geval allemaal rekening mee gehouden. Ik weet wel dat het 'bij andere projecten' 9 van de 10 keer goed gaat en dat is natuurlijk prima. Maar of men dat risico wil nemen op iets wat 24/7 draait, zal je zelf moeten inschatten. Het hele traject om zelf iets in elkaar te maken, programmeren en testen, dat heb ik je wel helaas afgenomen als je voor een climacontrol kiest.
Met 1001 projecten is dat laatste misschien ook wel eens goedLED-Maniak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:10:
[...]
Deze wordt dan inderdaad meegenomen. Er zijn nog een aantal details waar we doorheen moeten zoals de gebruikte namen door mitsubishi en een aantal waardes/functies welke nog niet geheel duidelijk zijn waar die voor gebruikt worden.
Als je met veiligheid doelt op de hardware dan kan je denken aan de supply-chain, geselecteerde componenten, productietechnieken én QA. Maar ook op hardware niveau mag de module de printplaat van de warmtepomp onder geen beding slopen en uiteraard andersom. Dus denk aan ESD, EMC en andere protectie die hiervoor nodig is. Daar wordt hier in ieder geval allemaal rekening mee gehouden. Ik weet wel dat het 'bij andere projecten' 9 van de 10 keer goed gaat en dat is natuurlijk prima. Maar of men dat risico wil nemen op iets wat 24/7 draait, zal je zelf moeten inschatten. Het hele traject om zelf iets in elkaar te maken, programmeren en testen, dat heb ik je wel helaas afgenomen als je voor een climacontrol kiest.
Wat ik sowieso wil bereiken is dat mijn EcoDan slim energie gaat gebruiken met mijn dynamische contract. Dus op z'n minst moet ik ruimteverwarming en waterverwarming aan en uit kunnen zetten. Op de warmtepomp zie ik bij beide 3 settings, die ik niet direct terug zie in de instelmogelijkheden, te weten uit, aan en op schema. Nu heb ik schema niet direct nodig. Ik weet in ieder geval 1 workaround voor ruimteverwarming, uit = super lage temperatuur. Maar voor DHW weet ik zo snel niks. Wel zie ik "Force DHW". Is dat nog in te zetten?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik heb de airco altijd op 3d auto staan. En af en toe gaan de flappen weer heen en weer en op en neer. Alsof hij opnieuw op 3d auto gezet wordt.
Ik heb er geen last van, maar ik denk ik meld het even, aangezien bij mensen die de funtie niet gebruiken de 3d soms vanzelf aan gaat.
Ik gok dat hij bij mij dus ook soms opnieuw aangaat, ondanks dat hij er al op staat.
Ik heb er geen last van, maar ik denk ik meld het even, aangezien bij mensen die de funtie niet gebruiken de 3d soms vanzelf aan gaat.
Ik gok dat hij bij mij dus ook soms opnieuw aangaat, ondanks dat hij er al op staat.
Ik ook altijd op 3D, werkt hier het beste.xHEMANx schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:16:
Ik heb de airco altijd op 3d auto staan. En af en toe gaan de flappen weer heen en weer en op en neer. Alsof hij opnieuw op 3d auto gezet wordt.
Was bezig je bericht te lezen en keek hierbij naar mijn airco en warempel, de flappen hor- en vert. bewogen zoals wanneer je 3D aanzet, was me nog niet eerder opgevallen.

Het lijkt erop dat hij soms vanzelf in setpoint verlaagd. (In dit geval naar 19, heb setp 19.5) Hij blijft nl hele dagen op 19.5 hangen en zit er echt continue precies op met een afwijking van 0.2
Vandaag zakt hij naar 19 en uiteindelijk 18.8. vervolgens blaast hij het weer warm tot 19.5 en blijft daarop.:strip_exif()/f/image/DbDThL0FJh8BQLkwDWbR4Aee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUJIihq5soXPNbRqCorUbKjb.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de grafiek van 15.10 lijkt het dat de setpoint verlaagd is?
Op die van 17 uur is het niet meer te zien.
Weet niet zo goed wat de grafiek laat zien en of de info daarop klopt? Ik post ze maar even ter info.
Edit: nu 20 min later staat hij weer op 18.8
:strip_exif()/f/image/olAu6yiTWlNOPAtdtVWFcPvu.jpg?f=fotoalbum_large)
Vreemde opwarmsessie voor 20 min
Vandaag zakt hij naar 19 en uiteindelijk 18.8. vervolgens blaast hij het weer warm tot 19.5 en blijft daarop.
:strip_exif()/f/image/DbDThL0FJh8BQLkwDWbR4Aee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUJIihq5soXPNbRqCorUbKjb.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de grafiek van 15.10 lijkt het dat de setpoint verlaagd is?
Op die van 17 uur is het niet meer te zien.
Weet niet zo goed wat de grafiek laat zien en of de info daarop klopt? Ik post ze maar even ter info.
Edit: nu 20 min later staat hij weer op 18.8
:strip_exif()/f/image/olAu6yiTWlNOPAtdtVWFcPvu.jpg?f=fotoalbum_large)
Vreemde opwarmsessie voor 20 min
[ Voor 20% gewijzigd door xHEMANx op 20-12-2024 17:38 ]
@LED-Maniak Ik was benieuwd of je nog iets kon zeggen over JT in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Dank
Dank
Ecodan warmtepomp
Als je Force DHW doet dan forceer je manueel om het heet water vat op te waarmen.JT schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:40:
@LED-Maniak Ik was benieuwd of je nog iets kon zeggen over JT in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Dank
Force DHW werkt prima met de climacontrol.JT schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:40:
Dank
Je kan ook de temperatuur verhogen. Als daarmee de ingestelde temperatuursdaling wordt overschreden, start DHW ook.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Ik heb pas de climacontrol geïnstalleerd op mijn MSZ AP50 en in Homeassistant geïntegreerd. De temperatuur van de woonkamer wordt correct doorgegeven naar de airco, maar ik merk dat de regeling van de airco de temperatuur toch niet constant kan houden op de ingestelde waarde. Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd, waaronder de fan op auto stand. Hier zal de airco in het begin hard en warm blazen, maar eenmaal de temperatuur gehaald zal de airco zeer zachtjes en een stuk minder warme lucht blazen.
Als de kamer temperatuur nu terug zakt, gaat de airco niet harder werken. Dan moet ik het setpoint al een stuk hoger zetten voordat deze weer 'optoert'.
Hetzelfde verhaal bij een vaste FAN speed.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Als de kamer temperatuur nu terug zakt, gaat de airco niet harder werken. Dan moet ik het setpoint al een stuk hoger zetten voordat deze weer 'optoert'.
Ik heb hem zelf normaal op een vaste fanstand. Hoe vaak geef je de temperatuur door aan de climacontrol? De regeling van Mitsubishi Electric is wel ruimer dan van heavy industries. Dus hij zal altijd wat schommelen.
Probeer eens te variëren met de locatie van de externe sensor.
Probeer eens te variëren met de locatie van de externe sensor.
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 22-12-2024 09:12 ]
Wat is je setpoint? En tot hoever zakt die terug? Hoelang laat je hem terugzakken tot je het setpoint verhoogd? Waar hangt je externe sensor en hoe heb je de lamellen ingesteld?GlennW schreef op zondag 22 december 2024 @ 04:40:
Ik heb pas de climacontrol geïnstalleerd op mijn MSZ AP50 en in Homeassistant geïntegreerd. De temperatuur van de woonkamer wordt correct doorgegeven naar de airco, maar ik merk dat de regeling van de airco de temperatuur toch niet constant kan houden op de ingestelde waarde. Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd, waaronder de fan op auto stand. Hier zal de airco in het begin hard en warm blazen, maar eenmaal de temperatuur gehaald zal de airco zeer zachtjes en een stuk minder warme lucht blazen.
Wat ik zojuist zie is ook wel grappig:
1. Temperatuur op climacontrol (voor)pagina is 19.2
2. Temperatuur van sensor bij info is 19.3
3. Temperatuur daadwerkelijk op de externe thermometer is 19.4
1. Temperatuur op climacontrol (voor)pagina is 19.2
2. Temperatuur van sensor bij info is 19.3
3. Temperatuur daadwerkelijk op de externe thermometer is 19.4
Na een paar dagen testen, kom ik toch tot de conclusie dat de halve graden niet werken. (Bij mij)
19.5 is exact hetzelfde als 20.
Beidde setpoints maken het ongeveer 19.5 graden gemeten op de externe meter van de clima.
Zowel bij opstart als bij verhoging.
Dit alles is wel gemeten met 3d auto aan, zal binnenkort het nog eens testen met de 3d uit...
19.5 is exact hetzelfde als 20.
Beidde setpoints maken het ongeveer 19.5 graden gemeten op de externe meter van de clima.
Zowel bij opstart als bij verhoging.
Dit alles is wel gemeten met 3d auto aan, zal binnenkort het nog eens testen met de 3d uit...
Ik laat hem nu op setp 20 staan en zet de settings op hele graden.
Ik ben benieuwd of de setting 0.5 graad betekend dat ik alleen op halve graden kan stellen, dus 18.5, 19.5, 20.5 etc.
En de instelling 1.0 graad alleen op hele graden, dus 18, 19, 20 etc
Ik ben benieuwd of de setting 0.5 graad betekend dat ik alleen op halve graden kan stellen, dus 18.5, 19.5, 20.5 etc.
En de instelling 1.0 graad alleen op hele graden, dus 18, 19, 20 etc