Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
lexdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:16:
Ik ben verliefd op de ClimaControl - 's ochtends hypermillen op volle porrie en de rest van de dag op minimaal vermogen pruttelen, goeie torrie :9~ _/-\o_ (en dit is met twee binnendelen op 20 graden (!!) )

[Afbeelding]
Mooi strakke lijn op de 20 graden celsius. Mooi om te zien hoe het verbruik verloopt. Lekker stabiel. :)

Jij gebruikte Homey voor je automation toch? Ik heb hier al vaker vragen over gehad via DM maar heb zelf geen Homey dus geen idee hoe dat werkt. Was de integratie eenvoudig te doen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 13:21
LED-Maniak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:28:
[...]

Mooi strakke lijn op de 20 graden celsius. Mooi om te zien hoe het verbruik verloopt. Lekker stabiel. :)

Jij gebruikte Homey voor je automation toch? Ik heb hier al vaker vragen over gehad via DM maar heb zelf geen Homey dus geen idee hoe dat werkt. Was de integratie eenvoudig te doen?
Integratie merk je niks van - als ze niet meer 'mee' willen doen in Homey moet je niet de ClimaControl resetten maar gewoon je wifi-module van de MHI 'ff opnieuw opstarten. En zorgen dat je wifi-modules geüpdatet zijn via de Smart-M-Air app (die je uiteraard alleen nog maar voor een update gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:07
LED-Maniak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
Ik zoek iemand met een MHI module die de nieuwe wifi functionaliteit wil testen. Daarnaast is er nog een update die er voor zorgt dat de airco niet uit gaat of restart bij het herstarten en updaten van de module.

Interesse? Stuur even een berichtje met het serienummer van je module. :)

@peptalk ?
Goedemorgen LED-Maniak.
Was ik natuurlijk net niet thuis en las ik dit pas laat en inmiddels was de update al gepusht. Hierdoor kwam de module niet meer online. Zojuist reset uitgevoerd en nu komt de module heerlijk snel online. Smart M-Air app werkt ook direct, maar geeft weer de foutmelding. Ik ga er vanuit dat die straks weer weg is.
Opslaan van gewijzigde gegevens lukte nu ook bijna instant en ik hoef de module niet meer stroomloos te maken. Tot nu toe zeer tevreden met de update, hopelijk blijft het stabiel werken en kan ik de werking gaan beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 16:15
Ben heel blij met de nieuwe update.
Voorheen had ik toch nog veel last van pendelen.
Maar afgelopen nacht als test super stabiel, maar een verbruik van 300 watt en huiskamer lekker op 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeeUuWB1Yq_XjzPYEzSDkl0nZuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCUlEuIaFtsQPA66ZoirTxSK.png?f=fotoalbum_large

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:59

Esumontere

Floep, banaan.

Ook na de nieuwe update doet de Smart-M-Air app bij mij helemaal niets :( Enig idee hoe dit kan @LED-Maniak?

• LED-Maniak
Esumontere schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:28:
Ook na de nieuwe update doet de Smart-M-Air app bij mij helemaal niets :( Enig idee hoe dit kan @LED-Maniak?
Even de hele airco spanningsloos maken.

Als het dan nog niet lukt stuur dan even het serienummer van je module, dan kijk ik even.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 14-11-2024 09:37 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• peptalk
LED-Maniak schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:32:
[...]

Als het dan nog niet lukt stuur dan even het serienummer van je module, dan kijk ik even.
Of/en via Lijst van airconditioners' even een keer aanzetten nadat je de app ook even via de App drawer hebt gesloten.

• peptalk
lexdb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:32:
[...]

Integratie merk je niks van - als ze niet meer 'mee' willen doen in Homey moet je niet de ClimaControl resetten maar gewoon je wifi-module van de MHI 'ff opnieuw opstarten. En zorgen dat je wifi-modules geüpdatet zijn via de Smart-M-Air app (die je uiteraard alleen nog maar voor een update gebruikt).
Je doet het dus niet via MQTT, maar via de cloud van MHI en dan met één van de twee beschikbare apps voor de Homey Pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 13:21
peptalk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:51:
[...]

Je doet het dus niet via MQTT, maar via de cloud van MHI en dan met één van de twee beschikbare apps voor de Homey Pro?
Yep, dit is lekker makkelijk. Zolang de API access van Daikin en MHI beschikbaar blijft hoef ik er verder geen energie in te steken ;)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

LED-Maniak schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:32:
[...]

Ga ik vanavond proberen. Sinds ik de module heb geinstalleerd een paar weken geleden werkt de Smart-M-Air app niet meer.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Onlangs heb ik een ClimaControl setje van @LED-Maniak binnengekregen. Die wil ik deze week gaan installeren. Tegelijk met ClimaControl zet ik er een Plasma Quad filter op (MAC-100FT).

Zowel de ClimaControl als de MAC100 hebben dubbele CN105 poorten.
Wat is nu wijsheid qua aansluiten hiervan? Of maakt het niet zoveel uit?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• LED-Maniak
kaasmakert schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:16:
Onlangs heb ik een ClimaControl setje van @LED-Maniak binnengekregen. Die wil ik deze week gaan installeren. Tegelijk met ClimaControl zet ik er een Plasma Quad filter op (MAC-100FT).

Zowel de ClimaControl als de MAC100 hebben dubbele CN105 poorten.
Wat is nu wijsheid qua aansluiten hiervan? Of maakt het niet zoveel uit?
Zou je even moeten proberen maar ik gok dat je wel kan doorlussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
LED-Maniak schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:32:
[...]

Zou je even moeten proberen maar ik gok dat je wel kan doorlussen.
Ok, ik denk dat ik het als volgt ga doen:

Binnenunit CN105 -> MAC100FT (1e connector)
MAC100FT (2e connector) -> ClimaControl

Ik laat hier weten of het werkt/wat ik tegen gekomen ben..

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

peptalk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:48:
[...]

Of/en via Lijst van airconditioners' even een keer aanzetten nadat je de app ook even via de App drawer hebt gesloten.
Helaas onsuccesvol :(

• LED-Maniak
Stroom moet er echt even af en weer op om de originele Smart-M-Air te resetten.
Lukt dat niet dan kijk ik via DM graag even mee.

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 15:16
Ook bij mij springt 3D ongewild aan, setpoint gaat dan van 21 naar 23, ik denk door de smart-m app.
Ik heb firmware 2.0.24.
Trek ik de stekker van de smart er uit dan is er geen verhoging van setpoint.
E.a. werkt dus nog niet goed samen…

• LED-Maniak
Klopt, heb ik gezien. Het lijkt of de airco een extra offset toevoegt bij inschakelen 3D auto oid.

Ben er nu mee bezig.
Hopelijk werken de nieuwe features en verbeteringen naar wens! :)

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 14-11-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

LED-Maniak schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:47:
[...]

Stroom moet er echt even af en weer op om de originele Smart-M-Air te resetten.
Lukt dat niet dan kijk ik via DM graag even mee.
Champagne!
Ik heb de stroom van de unit af gehaald, de WF-RAC even losgetrokken uit de ClimaControl, teruggestoken en goed aangeduwd en daarna de stekker weer in het stopcontact gestoken. En Smart M-Air werkt! Hoera!

Ik krijg bij het schakelen via Smart M-Air wel een foutmelding ("een ander account bedient de airco" o.i.d.) maar hij reageert vervolgens wel op het commando.

• Spikydog
Ja alles werkt, respons is goed, bedienbaar zowel met climacontrol als met smart app, mqtt via HA.
Issue is de smart app ondanks dat ik op de airco de offset eraf heb.

[ Voor 37% gewijzigd door Spikydog op 14-11-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Esumontere schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:18:
[...]

Champagne!
Ik heb de stroom van de unit af gehaald, de WF-RAC even losgetrokken uit de ClimaControl, teruggestoken en goed aangeduwd en daarna de stekker weer in het stopcontact gestoken. En Smart M-Air werkt! Hoera!

Ik krijg bij het schakelen via Smart M-Air wel een foutmelding ("een ander account bedient de airco" o.i.d.) maar hij reageert vervolgens wel op het commando.
Smart M Air app heeft een beveiliging dat er maar één apparaat tegelijk mag besturen. Na een paar minuten verdwijnt dit vanzelf en krijg je deze melding niet meer.

Ik weet wel hoe dit allemaal komt en hoe het precies werkt, maar de implementatie is 'complex' - en wellicht de reden waarom geen enkel 3rd party product op de markt een tweede poort heeft!. Dit heeft even tijd nodig om goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmzw
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 17:23
@LED-Maniak Sinds de laatste update schakelt mijn MHI airco zichzelf constant uit, terwijl deze voorheen gewoon zonder problemen werkte. Enig idee wat er fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rmzw schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:08:
@LED-Maniak Sinds de laatste update schakelt mijn MHI airco zichzelf constant uit, terwijl deze voorheen gewoon zonder problemen werkte. Enig idee wat er fout gaat?
Heb je al een power cycle van de gehele airco gedaan?
Wat is de verdere configuratie, zit er een Smart-M-Air module op?
Is de firmware 2.0.24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikydog
Toch maar weer de Smart-M verwijderd, 3D bleek telkens ongevraagd in te schakelen.
Na verwijdering en een power reset bleef ik last houden van ingeschakelde 3D, schakelaar 3D van ClimaControl kon ik bedienen maar kwam telkens terug op 3D.
Pas na afzetten 3D met de originele afstandsbediening reageerde de airco weer normaal.

Mss heeft iemand hier iets aan, ik laat de Smart-M voor nu maar even niet aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
kaasmakert schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:35:
[...]

Binnenunit CN105 -> MAC100FT (1e connector)
MAC100FT (2e connector) -> ClimaControl
Alles werkt!
Voor het archief:

Als je een losse MAC-100FT-E (Plasma Quad Connect) filter wil gebruiken icm je binnenunit en daarnaast ClimaControl hebt, gebruik je bovenstaande setup.
Daarnaast niet vergeten dipswitch SW11, switch 1 op ON te zetten (op de print van MAC-100FT)

Lange versie + foto:

- CN105 kabeltje dat voorbedraad in MAC100 zit aansluiten op CN105 van binnenunit.
- ClimaControl in vrije CN105 slot van MAC100 steken. Kabeltje samen met andere CN105 kabeltje naar buiten geleiden via trekontlasting.
-Dipswitch SW11 Switch 1 op ON zetten (rest op OFF laten).
-ClimaControl past netjes in de behuizing van de MAC100 en is meteen mooi weggwerkt.
Bonus is dat je het status ledje van ClimaControl door de MAC100 behuizing kan zien! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R37_Y73XszgTv113lU2SKO-oeGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlDr5pOg7MOgvkqFYYoGnkJK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door kaasmakert op 16-11-2024 11:58 . Reden: Betere foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajorWinters
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 10:13
In de zomer 4 ClimaControl units gekocht. Twee binnenunits zijn echter in de hoek geinstalleerd waardoor ik niet gemakkelijk bij de print geraak.

Iemand een idee of het misschien mogelijk is om de electrical box te verwijderen langs de voorkant of moet de volledige unit van de muur gehaald worden?

Units:
  • MSZ-EF3SVGWK
  • MSZ-AP20VGK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL90nhnDKh9aLc9kupQnNhaXx30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URDGz1YUP6igsXIo6h6i9Io5.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
kaasmakert schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:41:
[...]

Alles werkt!
Voor het archief:

Als je een losse MAC-100FT-E (Plasma Quad Connect) filter wil gebruiken icm je binnenunit en daarnaast ClimaControl hebt, gebruik je bovenstaande setup.
Daarnaast niet vergeten dipswitch SW11, switch 1 op ON te zetten (op de print van MAC-100FT)

Lange versie + foto:

- CN105 kabeltje dat voorbedraad in MAC100 zit aansluiten op CN105 van binnenunit.
- ClimaControl in vrije CN105 slot van MAC100 steken. Kabeltje samen met andere CN105 kabeltje naar buiten geleiden via trekontlasting.
-Dipswitch SW11 Switch 1 op ON zetten (rest op OFF laten).
-ClimaControl past netjes in de behuizing van de MAC100 en is meteen mooi weggwerkt.
Bonus is dat je het status ledje van ClimaControl door de MAC100 behuizing kan zien! 8)

[Afbeelding]
Mooi om te lezen! Zal een ander vast mee geholpen zijn.
Ik gok dat die MAC100 helemaal niets aan communicatie doet en puur de 5V en 12V gebruikt om zichzelf aan- en uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:33:
[...]

Mooi om te lezen! Zal een ander vast mee geholpen zijn.
Ik gok dat die MAC100 helemaal niets aan communicatie doet en puur de 5V en 12V gebruikt om zichzelf aan- en uit te zetten?
Daar lijkt het niet op. Op de print zitten 2 status LEDs, de eerste is er alleen voor power, maar de 2e LED zit er volgens de handleiding specifiek om 'problemen met communicatie met de binnenunit' aan te geven.
Wat er verder aan intelligentie inzit is me niet duidelijk. Qua functie is het niet meer dan binnenunit aan -> Plasma filter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmzw
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 17:23
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
[...]

Heb je al een power cycle van de gehele airco gedaan?
Wat is de verdere configuratie, zit er een Smart-M-Air module op?
Is de firmware 2.0.24?
@LED-Maniak Ik zit op de laatste firmware update en ik gebruik alleen de climacontrol module om mijn airco aan te sturen. Na een powercycle werkt mijn airco tijdelijk weer even, maar na een bepaalde tijd lijkt de module random de verbinding met wifi te verliezen (led gaat groen knipperen) en schakelt hierdoor de gehele airco uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:21
Helaas hier hetzelfde, met laatste update kan ik alles bedienen en werkt ook , echter airco aanzetten en uitzetten werkt niet meer. Mitsubishi Electric versie
Ik verlies overigens niet de verbinding.

[ Voor 11% gewijzigd door Glijie op 17-11-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glijie schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:41:
Helaas hier hetzelfde, met laatste update kan ik alles bedienen en werkt ook , echter airco aanzetten en uitzetten werkt niet meer. Mitsubishi Electric versie
Ik verlies overigens niet de verbinding.
Via de web interface of melcloud of afstandsbediening..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
LED-Maniak schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:51:
[...]

Via de web interface of melcloud of afstandsbediening..?
Afstandbediening en Melcloud werken prima. Alles wordt ook gezien door de Climacontrol.
Met de climacontrol kan ik de gehele airco bedienen als ie al aanstaat , alleen aan- en uitzetten werkt niet meer. Bedieining Via Webinterface werkt ook allemaal, behalve aan- uitzetten.
Aan- uit zetten mbv Melcloud en afstandbediening werkt wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Glijie op 17-11-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:03
@ LED-Maniak ik heb je een DM gestuurd
Thanks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glijie schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:59:
[...]

Afstandbediening en Melcloud werken prima. Alles wordt ook gezien door de Climacontrol.
Met de climacontrol kan ik de gehele airco bedienen als ie al aanstaat , alleen aan- en uitzetten werkt niet meer. Bedieining Via Webinterface werkt ook allemaal, behalve aan- uitzetten.
Aan- uit zetten mbv Melcloud en afstandbediening werkt wel.
Even de herstart knop indrukken.

Ik gok dat ik de herstart tijd iets te strak heb staan voor sommige airco's.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 17-11-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
Herstarten, spanning eraf en er weer op, Dat heb ik allemaal al gedaan maar dat heeft niet gewerkt.
Ben nu even niet thuis, maar waarom zou dat nu wel werken?
Overigens, na opstarten( spanning eraf en erop) kan ik 1x de airco met de climacontrol aan en uitzetten en daarna werkt het niet meer.

EDIT: HMMM afstand bediening werk alles ook behalve aan / uit... vreemd allemaal

[ Voor 42% gewijzigd door Glijie op 17-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glijie
LED-Maniak schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:18:
[...]

Even de herstart knop indrukken.

Ik gok dat ik de herstart tijd iets te strak heb staan voor sommige airco's.
Het spijt me zeer maar ik zag dat er in de melcloud instellingen de POWER uitgeschakeld stond. Waardoor deze daarop niet meer reageerde. Blijkbaar kan je dan niet mer met je afstandbediening je airco aan- en uitzetten. Het werkt dus gewoon weer.

bedankt voor je snelle reactie en sorry dat ik je aan het werk gezet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Als volledige noob lukt het me niet om de Climacontrol in Home Assistant te krijgen.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Nieuwe installatie HA
- MQTT integratie geinstalleerd
- Climacontrol na een harde reset gekoppeld met de WiFi
- MQTT in de configuratie van de Climacontrol Enabled

Jammer genoeg verschijnt er na deze stappen niet automatisch iets in het overzicht of elders in HA.
Aanpassingen hierna zijn geweest:
- Nieuw wachtwoord in de Climacontrol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsBRoJ--ORi1ds2CzmG1MeTLE5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m9nLwoMGl6yzuUNivbxgis3H.png?f=user_large

Zelfde gegevens ingevuld in HA - MQTT, zoals onderstaand, maar ook bij broker gewisseld naar mqtt://homeassistant.local en het lokale ip adres. Geen van de opties levert een verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-2OcVWWiAka3KdHrm30rMxKCM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mOqBNr26GNnNJoIJnJytWB63.png?f=user_large

Met onderstaand scherm heb ik nog niets gedaan, aangezien de verbinding al niet eens lukt.
Vul ik bij bericht de code uit de tweede post in? (https://gathering.tweaker...message/78102712#78102712)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZO5yN8RVrq4rdEWb4PdTr6pyhc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WOodAlu1cTt2OOjlk3Mvazz5.png?f=user_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Home assistant zelf raad zelf mosquitto mqtt aan. Ik zie wel dat de hostname core-mosquitto is en niet zoals ingevuld homeassistant.local

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
LED-Maniak schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:46:
Home assistant zelf raad zelf mosquitto mqtt aan. Ik zie wel dat de hostname core-mosquitto is en niet zoals ingevuld homeassistant.local
Ik heb geen idee meer.
Officiele mosquitto nogmaals geinstalleerd.
Bij de broker ingevuld: mqtt://homeassistant.local, homeassistant.local, i.p. adres, maar geen verbinding.
Als ik het password niet aanpas, maar default laat staan (__**password_not_changed**__) in combinatie met homeassistant.local als broker, dan is de configuratie wel geslaagd, maar levert geen apparaten of entiteiten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je al eens geprobeerd of je de verbinding tot stand krijgt met MQTT Explorer?
Als dit werkt dan weet je in ieder geval dat de credentials in orde zijn.

In deze explorer zie je dan ook vanzelf de data voorbij komen van de climacontrol als die ook verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
Vannacht weer kouder geweest dus dan laat ik de airco(MHI) op een lagere temperatuur aan staan. Waar ik dat voorheen deed d.m.v. de 'leegstaand pand' modus, omdat ik anders niet onder de 18 graden kom, had ik nu via de module de onderste waarde verlaagd naar 15 graden en de temperatuur dan ook op 15 graden ingesteld.
Kijk ik vanmorgen naar de temperatuur binnen en deze blijkt 18 graden te zijn. De 'Set temperature' staat op 18 graden en deze kan ik alleen maar hoger krijgen en niet lager. In de Smart M-Air app is de 'leegstaand pand' niet meer zichtbaar, al zie je deze wel even als je naar het 'Details' scherm gaat, maar deze verdwijnt dan gelijk weer.

Hebben meerdere MHI gebruikers dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Dank voor de suggestie. Ik zal nog met de mqtt explorer aan de slag gaan, kom ik niet verder dan zoek ik de weg richting jouw suggestie.

Overigens had ik het idee door onderstaande zin, dat ik hier niet mee aan de slag hoefde.
(Home Assistant herkent direct de binnenunit door middel van de auto discovery feature, waarna je de airco kan besturen via de climate card in Home Assistant. Voor mijn warmtepomp geldt dit nog niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Heel mooi project @LED-Maniak! Chapeau!

Is het mogelijk om met het schermpje de temperatuur en stand en dergelijke aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
TereZz schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:09:
Heel mooi project @LED-Maniak! Chapeau!

Is het mogelijk om met het schermpje de temperatuur en stand en dergelijke aan te passen?
Niet met dit schermpje. Het is alleen een sensor.

Ik ben nog wel op zoek naar een mooi schermpje om direct te koppelen aan de airco, dus mocht je er een gevonden hebben dan hoor ik het graag.

Met dit idee had ik al wel gespeeld maar ik heb geen idee hoeveel interesse daarvoor is want is een hoop werk om te maken met een generiek OLED schermpje.
peptalk schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:59:
Vannacht weer kouder geweest dus dan laat ik de airco(MHI) op een lagere temperatuur aan staan. Waar ik dat voorheen deed d.m.v. de 'leegstaand pand' modus, omdat ik anders niet onder de 18 graden kom, had ik nu via de module de onderste waarde verlaagd naar 15 graden en de temperatuur dan ook op 15 graden ingesteld.
Kijk ik vanmorgen naar de temperatuur binnen en deze blijkt 18 graden te zijn. De 'Set temperature' staat op 18 graden en deze kan ik alleen maar hoger krijgen en niet lager. In de Smart M-Air app is de 'leegstaand pand' niet meer zichtbaar, al zie je deze wel even als je naar het 'Details' scherm gaat, maar deze verdwijnt dan gelijk weer.

Hebben meerdere MHI gebruikers dit?
Had je de offset al uit gezet in de airco zelf? Volgens mij is de minimale stand die geaccepteerd wordt door MHI 16 graden.

[ Voor 49% gewijzigd door LED-Maniak op 18-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
LED-Maniak schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:11:
[...]

Niet met dit schermpje. Het is alleen een sensor.

Ik ben nog wel op zoek naar een mooi schermpje om direct te koppelen aan de airco, dus mocht je er een gevonden hebben dan hoor ik het graag.

Met dit idee had ik al wel gespeeld maar ik heb geen idee hoeveel interesse daarvoor is want is een hoop werk om te maken met een generiek OLED schermpje.

[...]

Had je de offset al uit gezet in de airco zelf? Volgens mij is de minimale stand die geaccepteerd wordt door MHI 16 graden.
Het lijkt me vooral een hele mooie oplossing voor bij het doorverkopen van een woning. Netjes een thermostaat met de huidige temperatuur in plaats van een afstandsbediening. Of een HA server ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
LED-Maniak schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:11:

[...]

Ja die heb ik al eerder uit gezet, vanaf 18 graden speelt het ook niet, dan wordt de temperatuur gewoon overgenomen.
16/16,5/17/17,5/18 worden allemaal 18 graden. Hopelijk kun je wat met die leegstaand pand mode wat gaan doen in een toekomstige FW, zodat de temperatuur ook lager kan. Wel jammer dat de module er voor zorgt dat leegstaand pand mode in de Smart M-Air app niet meer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
peptalk schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:10:
[...]

Ja die heb ik al eerder uit gezet, vanaf 18 graden speelt het ook niet, dan wordt de temperatuur gewoon overgenomen.
16/16,5/17/17,5/18 worden allemaal 18 graden. Hopelijk kun je wat met die leegstaand pand mode wat gaan doen in een toekomstige FW, zodat de temperatuur ook lager kan. Wel jammer dat de module er voor zorgt dat leegstaand pand mode in de Smart M-Air app niet meer beschikbaar is.
Ik zal kijken of het lukt deze modus weer terug te krijgen.

Met externe sensor is er nog een alternatief mogelijk met een offset in de gemeten temperatuur toe te voegen, waardoor de de airco effectief zou kunnen ingesteld worden tussen de 10 en 16 graden.

Ik heb een oplossing voor het spontaan aan- en uitschakelen van 3D auto bij MHI modules. Het draait hier alweer sinds vanochtend stabiel. Ik probeer direct Vane Left/Right bediening vanuit smart-m-air toe te voegen voor de komende release. Dan zijn alle standaard functies operationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikydog
Top, ik wacht geduldig af op de komende release!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zal kijken of het lukt deze modus weer terug te krijgen.

Met externe sensor is er nog een alternatief mogelijk met een offset in de gemeten temperatuur toe te voegen, waardoor de de airco effectief zou kunnen ingesteld worden tussen de 10 en 16 graden.
Zou mooi zijn.
Kan dat ingesteld worden met de Xiaomi Home app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 10:09
Ik heb zojuist 3x climacontrol geïnstalleerd, wat een drama om te installeren met nog de oude firmware waarbij ze allemaal heatpump - setup heten. WiFi connectie maken was heeeel lastig. Uiteindelijk gelukt, eenmaal nieuwe firmware erop en ze draaien goed tot nu toe. (slechts een uurtje draaiend).

Wat ik in de documentatie zie staan is dat het via autodiscovery plug en play is in home assistant. Mijn units worden niet gevonden door mijn Home Assistant instantie. Ik heb ze voor de zekerheid ook nog met MQTT verbonden (onduidelijk of dat nodig is voor auto discovery) maar ook dan krijg ik in Home Assistant geen melding dat er nieuwe apparaten gevonden zijn. Mis ik iets?

Via MQTT Explorer wel gecontroleerd of ze verbonden zijn met MQTT en dat is het geval, zie keurig een climacontrol topic met 3 apparaten.

Wat mij overigens ook opvalt is het volgende:
Ik heb de temperatuur bij 1 van de units op 18 staan maar wanneer ik, in de webinterface, op het 'i'tje klik dan blijft daar bij "Set temperature" altijd 20.0 staan. Is dat de +2 graden offset die ik nog niet uit de unit heb gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MrZioN schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:32:
Ik heb zojuist 3x climacontrol geïnstalleerd, wat een drama om te installeren met nog de oude firmware waarbij ze allemaal heatpump - setup heten. WiFi connectie maken was heeeel lastig. Uiteindelijk gelukt, eenmaal nieuwe firmware erop en ze draaien goed tot nu toe. (slechts een uurtje draaiend).
Excuses. :) Alle modules die nu de deur uit gaan hebben de nieuwe firmware en dus makkelijk met wifi verbinden en ook de setup is eenvoudiger gezien ze allemaal een unieke naam krijgen.
Wat ik in de documentatie zie staan is dat het via autodiscovery plug en play is in home assistant. Mijn units worden niet gevonden door mijn Home Assistant instantie. Ik heb ze voor de zekerheid ook nog met MQTT verbonden (onduidelijk of dat nodig is voor auto discovery) maar ook dan krijg ik in Home Assistant geen melding dat er nieuwe apparaten gevonden zijn. Mis ik iets?
Autodiscovery is een feature binnen Home Assistant ism. MQTT. Dus je moet daar wel MQTT voor hebben draaien. Ik zal dat in documentatie wat verduidelijken. Wat het 'auto discovery' deel is, dat je niet handmatig een apparaat hoeft toe te voegen, configureren en up-to-date hoeft te houden in home assistant. Dat maakt de configuratie een stuk eenvoudiger. Mocht iets niet meer werken door handmatige aanpassingen; Gooi je het apparaat weg en hij voegt zichzelf weer correct toe.
Wat mij overigens ook opvalt is het volgende:
Ik heb de temperatuur bij 1 van de units op 18 staan maar wanneer ik, in de webinterface, op het 'i'tje klik dan blijft daar bij "Set temperature" altijd 20.0 staan. Is dat de +2 graden offset die ik nog niet uit de unit heb gehaald?
Dat is omdat je de offset in de airco nog aan hebt staan.
Druk de knop onder de binnenunit voor 30 seconden in. Dan hoor je twee piepjes en is de offset uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrZioN
Ik had iets verder moeten kijken :). De entiteiten staan er gewoon tussen. Ik verwachte bij meldingen een "nieuw apparaat gevonden, klik om te configureren" achtige melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinG88
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-05 16:10
Is het mogelijk een weekplanning te maken in de web interface? Ik heb namelijk geen HA of iets dergelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Staat wel op de verlanglijst maar is nog niet gerealiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:09
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:58:
Staat wel op de verlanglijst maar is nog niet gerealiseerd.
jij bent lekker bezig! Mooi project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Trebbors

Failure is no option!

Is er al ervaring met de ClimaControl in combinatie met een MHI Satelliet FDUM40VH?

Ik heb nu een RC-EX3A aangesloten met de waarde van RC sensor op Inschakelen(Alleen verwarmen). Dus de sensor in de kamer van de FDUM doet bij verwarmen niet mee.

Welke sensor wordt leidend wanneer ik ook de RC op de ClimaControl aansluit?

Op de RC kan ik het menu om de uitstroom te bepalen(3d auto bijvoorbeeld) niet openen. Gaat de unit over de rooie wanneer ik deze setting per ongeluk via de ClimaControl uitstuur?

[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 20-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
@LED-Maniak Ik loop toch tegen wat zaken aan.
In de woonkamer heb ik de airco ingesteld op 20,5 graden. Inmiddels is 21,5 bereikt maar de airco blijft flink doorgaan. De offset is eraf dmv de aan-/uitknop ingedrukt houden en het bevestigingssignaal gehoord.

Wat diagnose gegevens vanuit Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYRHDaiwvA9g4N0yQE27NtxTdp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rFFyodv7Pknv3HKEjB4h5kXa.png?f=user_large

Externe Sensor geeft 21,6 aan.
Ingestelde temperatuur staat op 22. (Hoe!?)
Retour temperatuur staat op 21,5

Daarnaast heb ik een ruimte waar ik het op een graad of 17 wil houden maar ook daar lijkt ie door te gaan. Ingesteld 16 via Home Assistant. Ik verwacht dan dat de airco niet gaat verwarmen wanneer het er 18 graden is maar toch is dat het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OfFLlgAlX5DCpaS1wHvvr59BO4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/toh7sMTxSwg0njbzIo3B1RUJ.png?f=user_large
Sensor temperatuur is 18,0.
Ingestelde temperatuur is 18,0.
Retour temperatuur is 18.

Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Trebbors schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
Is er al ervaring met de ClimaControl in combinatie met een MHI Satelliet FDUM40VH?

Ik heb nu een RC-EX3A aangesloten met de waarde van RC sensor op Inschakelen(Alleen verwarmen). Dus de sensor in de kamer van de FDUM doet bij verwarmen niet mee.

Welke sensor wordt leidend wanneer ik ook de RC op de ClimaControl aansluit?

Op de RC kan ik het menu om de uitstroom te bepalen(3d auto bijvoorbeeld) niet openen. Gaat de unit over de rooie wanneer ik deze setting per ongeluk via de ClimaControl uitstuur?
Heb je al een ClimaControl er tussen zitten?

De sensor van de ClimaControl wordt leidend bij bepaling van de temperatuur.

Ik verwacht dat de RC-EX3A de instellingen van de climacontrol waar hij niets mee kan negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MrZioN schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:27:
@LED-Maniak Ik loop toch tegen wat zaken aan.
In de woonkamer heb ik de airco ingesteld op 20,5 graden. Inmiddels is 21,5 bereikt maar de airco blijft flink doorgaan. De offset is eraf dmv de aan-/uitknop ingedrukt houden en het bevestigingssignaal gehoord.

Wat diagnose gegevens vanuit Home Assistant.
[Afbeelding]

Externe Sensor geeft 21,6 aan.
Ingestelde temperatuur staat op 22. (Hoe!?)
Retour temperatuur staat op 21,5
Lijkt erop alsof de offset nog steeds aan staat en je het nog eens moet proberen via de binnen unit. Soms duurt het even voordat de airco ook werkelijk de offset er uit gehaald heeft.
Daarnaast heb ik een ruimte waar ik het op een graad of 17 wil houden maar ook daar lijkt ie door te gaan. Ingesteld 16 via Home Assistant. Ik verwacht dan dat de airco niet gaat verwarmen wanneer het er 18 graden is maar toch is dat het geval.
[Afbeelding]
Sensor temperatuur is 18,0.
Ingestelde temperatuur is 18,0.
Retour temperatuur is 18.

Ik hoor graag van je.
Het lijkt er op dat sommige airco's niet lager dan 18 graden willen regelen. Dus alles lager dan 18 wordt ingesteld als 18. Dat doet de airco.

Er zijn nog wel wat trucjes te bedenken met een offset, alleen geeft dat weer potentieel problemen als je er ook een WF-RAC aan hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
LED-Maniak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:30:

[...]

Het lijkt er op dat sommige airco's niet lager dan 18 graden willen regelen. Dus alles lager dan 18 wordt ingesteld als 18. Dat doet de airco.

Er zijn nog wel wat trucjes te bedenken met een offset, alleen geeft dat weer potentieel problemen als je er ook een WF-RAC aan hebt hangen.
Ik zeg: Leegstand pand optie integreren waardoor er een lagere temperatuur ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Update 2.0.25 voor Mitsubishi Heavy Industries - airco:

- VaneLR en 3D auto instelbaar via WF-RAC
- 3D auto instelbaar via web interface
- Fix dat 3D auto niet constant aan- en uitschakelt.
- Verhoogde nauwkeurigheid bij aflezen van de huidige temperatuur en de temperatuur in de grafiek in de web interface

Interesse om te testen? Stuur even een DM met serienummer van je module.
Anders zal de update automatisch gebeuren(mits je dit geactiveerd hebt) eind van de week.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Trebbors

Failure is no option!

LED-Maniak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:25:
[...]

Heb je al een ClimaControl er tussen zitten?

De sensor van de ClimaControl wordt leidend bij bepaling van de temperatuur.

Ik verwacht dat de RC-EX3A de instellingen van de climacontrol waar hij niets mee kan negeert.
Ik heb nog geen Climacontrol.

Ik bedoel niet dat de RC de instellingen negeert maar wat doet de FDUM als ik vanuit de ClimaControl webinterface de 3D stand aanstuur? Ik heb dus alleen een buizenstelsel op een plenum, geen unit met verstelbare kleppen.
De RC laat mij deze settings in dit geval niet instellen. Maar wat als ik ze per ongeluk via de ClimaControl aanstuur?

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 20-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikydog
LED-Maniak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:15:
Update 2.0.25 voor Mitsubishi Heavy Industries - airco:

- VaneLR en 3D auto instelbaar via WF-RAC
- 3D auto instelbaar via web interface
- Fix dat 3D auto niet constant aan- en uitschakelt.
- Verhoogde nauwkeurigheid bij aflezen van de huidige temperatuur en de temperatuur in de grafiek in de web interface

Interesse om te testen? Stuur even een DM met serienummer van je module.
Anders zal de update automatisch gebeuren(mits je dit geactiveerd hebt) eind van de week.
DM gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Trebbors schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:36:
[...]

Ik heb nog geen Climacontrol.

Ik bedoel niet dat de RC de instellingen negeert maar wat doet de FDUM als ik vanuit de ClimaControl webinterface de 3D stand aanstuur? Ik heb dus alleen een buizenstelsel op een plenum, geen unit met verstelbare kleppen.
De RC laat mij deze settings in dit geval niet instellen. Maar wat als ik ze per ongeluk via de ClimaControl aanstuur?
Dat blijft een beetje een educated guess gezien ik zelf geen FDUM heb, maar van wat ik tot op heden heb gezien is dat als er een commando wordt gestuurd voor aansturing van functie X(in dit geval 3D auto) en functie X is niet aanwezig, dat de airco dit commando dan negeert. Alle airco's hebben hetzelfde communicatie protocol met vaste blokken in het protocol per functie.

Mocht veranderen van instellingen die niet bestaan problemen voor jou gaan geven en het niet werken, dan kan ik een optie toevoegen om de 3D stand te verbergen. Wellicht zijn er ook speciale functies van de FDUM om dan juist weer te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2024 21:43 ]

• MrZioN
LED-Maniak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:30:
[...]

Lijkt erop alsof de offset nog steeds aan staat en je het nog eens moet proberen via de binnen unit. Soms duurt het even voordat de airco ook werkelijk de offset er uit gehaald heeft.

[...]

Ik had de hoop dat ClimaControl wel onder de 18 kon regelen. Dat zal ik dus met automations in Home Assistant moeten oplossen. Toch wel vreemd dat de airco 1.5 graad boven ingestelde temperatuur bleef doorbeuken. Ik zal de offset nog eens proberen te resetten.
Ik heb een WF-RAC maar deze is nog niet ingesteld (lees: gekoppeld aan mijn WiFi netwerk).

[ Voor 6% gewijzigd door MrZioN op 21-11-2024 08:13 ]

• MrZioN
Ik heb vanochtend de airco op 18 graden ingesteld (niemand thuis), de airco liep heerlijk stabiel op 250-300W tot 12:00 toen begon die ineens flink te werken. Temperatuur is niet gezakt, iets gestegen zelfs. Verder geen instellingen of temperaturen aangepast.

Even in de diagnose gedoken, fijn dat je dat kunt bekijken overigens maakt het allemaal wat tastbaarder, en wat mij opviel is dat de "ingestelde temperatuur" dan ineens naar 19 graden is gegaan. De ingestelde temperatuur in Home Assistant (Climate/thermostat Card) is nog steeds 18 graden. Zojuist is die weer lekker rustig naar 250-300W gegaan en ik zie dat de geraporteerde ingestelde temperatuur weer op 18 graden staat onder Diagnose.

In het grafiekje wat je te zien krijgt wanneer je op "ingestelde temperatuur" klikt zie ik ook steeds dat deze schommelt. Vanochtend bijvoorbeeld: tot 11:30 18 en daarna heel kort 19 om vervolgens tot 12:00 weer op 18 te staan en daarna tot 13:15 weer 19.

• Spikydog
Afgelopen nacht voor het eerst 3 x een defrost gehad, normaal ( zonder ClimaControl )gaat de airco daarna wat harder werken om weer het setpoint te halen om dan rustig af te schalen, echter met de clima erin gaat ie ver over het setpoint en toert niet terug, ik heb de stekker er uit getrokken, 1 minuut gewacht en weer de power erop —-> airco pruttelde weer op een lage 280 watt.

@ LED-Maniak
Ik hoop dat dit met de komende firmware ook is opgelost.

• LED-Maniak
MrZioN schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:33:
Ik heb vanochtend de airco op 18 graden ingesteld (niemand thuis), de airco liep heerlijk stabiel op 250-300W tot 12:00 toen begon die ineens flink te werken. Temperatuur is niet gezakt, iets gestegen zelfs. Verder geen instellingen of temperaturen aangepast.

Even in de diagnose gedoken, fijn dat je dat kunt bekijken overigens maakt het allemaal wat tastbaarder, en wat mij opviel is dat de "ingestelde temperatuur" dan ineens naar 19 graden is gegaan. De ingestelde temperatuur in Home Assistant (Climate/thermostat Card) is nog steeds 18 graden. Zojuist is die weer lekker rustig naar 250-300W gegaan en ik zie dat de geraporteerde ingestelde temperatuur weer op 18 graden staat onder Diagnose.

In het grafiekje wat je te zien krijgt wanneer je op "ingestelde temperatuur" klikt zie ik ook steeds dat deze schommelt. Vanochtend bijvoorbeeld: tot 11:30 18 en daarna heel kort 19 om vervolgens tot 12:00 weer op 18 te staan en daarna tot 13:15 weer 19.
Kan zijn omdat 3D auto momenteel af en toe wat 'wonky' is. 3D auto voegt een offset toe.
Spikydog schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:20:
Afgelopen nacht voor het eerst 3 x een defrost gehad, normaal ( zonder ClimaControl )gaat de airco daarna wat harder werken om weer het setpoint te halen om dan rustig af te schalen, echter met de clima erin gaat ie ver over het setpoint en toert niet terug, ik heb de stekker er uit getrokken, 1 minuut gewacht en weer de power erop —-> airco pruttelde weer op een lage 280 watt.

@ LED-Maniak
Ik hoop dat dit met de komende firmware ook is opgelost.
Valt weinig over te zeggen zonder data gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 16:16
Hallo,

Binnenkort verwacht ik ook mijn 2 ClimaControls voor mijn Mitsubishi H.I. Alvast 2 vragen:
- Offset uitzetten is voor deze apparaten ook van toepassing?
- Meestal heb ik tot nu toe de afstandsbediening op “ heat “ staan, maar denk dat “ auto “ straks de betere keuze is? (De beide apparaten zitten op 1 buiten unit)

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:13:
Hallo,

Binnenkort verwacht ik ook mijn 2 ClimaControls voor mijn Mitsubishi H.I. Alvast 2 vragen:
- Meestal heb ik tot nu toe de afstandsbediening op “ heat “ staan, maar denk dat “ auto “ straks de betere keuze is? (De beide apparaten zitten op 1 buiten unit)
offset uit, geeft wel het meest logische resultaat denk ik, maar is niet verplicht.
Zeker wel op "Heat" zetten als je wilt verwarmen. Dezelfde regels blijven gelden voor het toestel. de temperatuursensor zit alleen op een andere plaats met dit systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:13:
Hallo,

Om verwarring te voorkomen zou ik de offset uitzetten. Anders moet je steeds gaan rekenen of is de temperatuur anders dan je dacht.

Altijd de airco of op verwarmen of op koelen zetten. Die auto stand is vervelend in het "kwakkelseizoen"

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vannacht nog bezig geweest met een slimme, dynamische regeling van de temperatuur.
Als eerste getest op een MHI airco en die heb ik nu al een aantal uren op 0.5 graad nauwkeurig regelen. 8)
Geen irritante 1 graad boven en 1 graad onder setpoint schommelingen omdat dat ooit zo bedacht is voor de interne sensor.

Als het bij meerdere mensen/testers werkt zal ik het toevoegen als optionele optie voor alle airco's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:52:
Vannacht nog bezig geweest met een slimme, dynamische regeling van de temperatuur.
Als eerste getest op een MHI airco en die heb ik nu al een aantal uren op 0.5 graad nauwkeurig regelen. 8)
Geen irritante 1 graad boven en 1 graad onder setpoint schommelingen omdat dat ooit zo bedacht is voor de interne sensor.

Als het bij meerdere mensen/testers werkt zal ik het toevoegen als optionele optie voor alle airco's. :)
die graad schommeling is inderdaad vrij irritant. Top. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32
Ik heb een kanaal unit op zolder en via geïsoleerde buizen breng ik de warme/koude lucht naar verschillende ruimtes en de lucht zuig ik aan via de overloop. Dit werkt allemaal erg goed. Via een temperatuur sensor in Home Assistant geeft ik de temperatuur door aan ClimaControl, ook dit werkt erg goed.

Nu zie ik dat hij soms naar een hoog vermogen gaat en als hij zijn setpoint gehaald heeft weer uit gaat. Soms blijft hij een tijd op laag vermogen draaien zie 13:30. Dit is het gewenste gedrag want ook dan wordt het setpoint gewoon gehaald. Die piek aan het einde komt door mij omdat er een update was van de zigbee hub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFryt6bvu2_FnDY0-Mbl_BcFT8c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tUnKE2gcRQo08j5Qg7CJRCOq.png?f=user_large

Verschillende dingen heb ik geprobeerd.
- deuren dicht houden van de ruimtes zodat hij eerder de temperatuur 'voelt' die hij uitblaast.
- sensor verder of dichterbij plaatsen.

Is het mogelijk om het vermogen te limiteren van de buitenunit? Of de uitgaande temperatuur?

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

@LED-Maniak hoe zet ik die offset uit op mijn MHI? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Esumontere schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:18:
@LED-Maniak hoe zet ik die offset uit op mijn MHI? :)
De fysieke knop onderop de binnenunit 30 seconde indrukken tot je twee piepjes hoort. Bij drie piepjes staat de offset weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
hood schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:48:
Ik heb een kanaal unit op zolder en via geïsoleerde buizen breng ik de warme/koude lucht naar verschillende ruimtes en de lucht zuig ik aan via de overloop. Dit werkt allemaal erg goed. Via een temperatuur sensor in Home Assistant geeft ik de temperatuur door aan ClimaControl, ook dit werkt erg goed.

Nu zie ik dat hij soms naar een hoog vermogen gaat en als hij zijn setpoint gehaald heeft weer uit gaat. Soms blijft hij een tijd op laag vermogen draaien zie 13:30. Dit is het gewenste gedrag want ook dan wordt het setpoint gewoon gehaald. Die piek aan het einde komt door mij omdat er een update was van de zigbee hub.

[Afbeelding]

Verschillende dingen heb ik geprobeerd.
- deuren dicht houden van de ruimtes zodat hij eerder de temperatuur 'voelt' die hij uitblaast.
- sensor verder of dichterbij plaatsen.

Is het mogelijk om het vermogen te limiteren van de buitenunit? Of de uitgaande temperatuur?
Klinkt als een regeling zoals dit in zo'n kanaal unit zit. Hoe vaak geef je de temperatuur door?
Bij voorkeur elke 5 tot 10 seconde ongeacht of er iets veranderd is of niet.

Heb je dit gedrag ook zonder externe sensor? Zeker dat jouw externe sensor geen last heeft van "jitter" en dus stabiele waardes uitstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Geupdate firmware 2.0.25 voor MHI inclusief dynamische temperatuur regeling ligt bij de testers.

Ben érg benieuwd hoe dit ervaren wordt en of het daadwerkelijk een verbetering oplevert.
Mocht dat zo zijn, dan ga ik de implementatie voor Mitsubishi Electric airco's starten.

(zin om deze nieuwe versie uit te proberen op je MHI? Even een DM sturen met serienummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:11:
[...]

Klinkt als een regeling zoals dit in zo'n kanaal unit zit. Hoe vaak geef je de temperatuur door?
Bij voorkeur elke 5 tot 10 seconde ongeacht of er iets veranderd is of niet.

Heb je dit gedrag ook zonder externe sensor? Zeker dat jouw externe sensor geen last heeft van "jitter" en dus stabiele waardes uitstuurt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Airco boven temperatuur sturen
description: ""
mode: single
triggers:
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - metadata: {}
    data:
      qos: 0
      retain: false
      payload: "{{ states(\"sensor.slaapkamer_lotte_temperatuur_9\") }}"
      topic: climacontrol/HVAC_606F08/sensor/external/temperature/set
    action: mqtt.publish

Naar mijn weten is de sensor erg stabiel. De sensor stuurt een nieuwe waarde naar HA als er 0,1 graden verschil is. En ik publish elke 5 sec die waarde.

Ik zal even een lange draad aan de thermostaat hangen zodat ik hem op dezelfde plaats neer kan leggen. Ik ga het testen.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
skip. had de browser niet ververst...

[ Voor 88% gewijzigd door Rijo038 op 22-11-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
Hier hoe mijn Airco (electric) reageert. Voor nu een afspraak gemaakt met de installateur om de airco te laten controleren. Dit gedrag heeft volgens mij niks te maken met de geïnstalleerde clima controller. Denk eerder dat de airco gewoon slecht afgeregeld is. De airco regelt niet terug in vermogen terwijl de temperatuur wel blijft oplopen, uiteindelijk wordt ie bij behalen temperatuur + 1 graden nagenoeg direct naar NUL last teruggeregelt.
Denk dat de PID regelaar of inverter van de airco helemaal van padje af is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzIA9OPQ2C395om0-MJt2mj5m8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0aDB2dogMGhNMIlUsF3lOkD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
_RRM_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
[...]

Ik heb geen idee meer.
Officiele mosquitto nogmaals geinstalleerd.
Bij de broker ingevuld: mqtt://homeassistant.local, homeassistant.local, i.p. adres, maar geen verbinding.
Als ik het password niet aanpas, maar default laat staan (__**password_not_changed**__) in combinatie met homeassistant.local als broker, dan is de configuratie wel geslaagd, maar levert geen apparaten of entiteiten op.
Als HA en MQTT noob is het gelukt om de Climacontrol in Home Assistant functioneel te krijgen met een warmtepomp, dankzij DM-ondersteuning van @LED-Maniak . Hieronder een stappenplan.
- Installeer MQTT in HA; via add-ons of https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt
- Maak een user aan in HA voor de warmtepomp / airco. Geef dashboard rechten.
- Open de MQTT integratie in HA en configureren, kies mqtt herconfigureren;
* Broker: homeassistant.local
* Poort: 1883
* User: hier de gegevens van de user aangemaakt in HA
* Password: hier de gegevens van de user aangemaakt in HA
* Volgende, Verzenden en configuratie zou klaar moeten zijn.
- Open het configuratie scherm van de Climacontrol via ip of http://heatpump.local
- Onder MQTT invullen:
* User: hier de gegevens van de user aangemaakt in HA
* Password: hier de gegevens van de user aangemaakt in HA.
- Enabled aanvinken, Save settings, automatische herstart volgt en langzaam aan verschijnen in HA onder MQTT de entiteiten/sensoren, hierna toevoegen aan dashboard en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

@LED-Maniak ik draai 2.0.24 op mijn MHI. Probeerde zojuist met de afstandsbediening de airco aan te zetten, die start en gaat vervolgens meteen weer uit. De luchtflappen gaan langzaam open (zoals normaal bij starten) en sluiten vervolgens weer helemaal. Twee keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Vervolgens de airco gestart via Home Assistant, zonder enig probleem... Weet je hoe dit kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Esumontere schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:48:
@LED-Maniak ik draai 2.0.24 op mijn MHI. Probeerde zojuist met de afstandsbediening de airco aan te zetten, die start en gaat vervolgens meteen weer uit. De luchtflappen gaan langzaam open (zoals normaal bij starten) en sluiten vervolgens weer helemaal. Twee keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Vervolgens de airco gestart via Home Assistant, zonder enig probleem... Weet je hoe dit kan komen?
Zie DM. Dan gaan we dat even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
@LED-Maniak Na enkele minuten DHW schieten alle sensoren in Home Assistant naar onbekend.
De Climacontrol geeft alles prima weer

Hetzelfde bij het legionella programma, echter komen de sensoren weer met waarden in HA na ongeveer 1 uur en 18min.

[ Voor 30% gewijzigd door _RRM_ op 24-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
--

[ Voor 119% gewijzigd door LED-Maniak op 26-11-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikydog
LED-Maniak schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:15:
Update 2.0.26 voor Mitsubishi Heavy Industries - airco is een feit.

Changelog:

Komt vanavond. Belangrijkste is Smart-M-Air loopt nu goed en dynamisch slimme regeling van de temperatuur om strakker binnen de setpoint te blijven -bij gebruik externe sensor-.

Je module krijgt hem binnen 24 uur binnen als auto update aan staat of als je herstart via de web interface wordt hij er direct op gezet.
Na de update werkt de horizontale lamel alleen op swingmode, iedere andere stand heeft als resultaat dat ze naar links wijzen, verder geen bijzonderheden, airco werkt stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Spikydog schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:
[...]

Na de update werkt de horizontale lamel alleen op swingmode, iedere andere stand heeft als resultaat dat ze naar links wijzen, verder geen bijzonderheden, airco werkt stabiel.
Zie DM. Ik heb een update naar jouw module gestuurd. Dat zou het moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
Spikydog schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb hetzelfde, scheelt dat de binnen unit rechts in de kamer hangt en ik één van de verticale lamellen altijd al naar links heb staan.

Tevens geeft bij mij de Smart M-Air app niet de juiste binnen- en buiten temperatuur weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
peptalk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:30:
[...]

Ik heb hetzelfde, scheelt dat de binnen unit rechts in de kamer hangt en ik één van de verticale lamellen altijd al naar links heb staan.

Tevens geeft bij mij de Smart M-Air app niet de juiste binnen- en buiten temperatuur weer.
Is opgelost, wordt nu even door anderen getest om te verifieren. Het werkt in ieder geval al bij Spikeydog.

Klopt inderdaad dat Smart-M-Air een iets andere temperatuur weergeeft. Ik moet de temperatuur nog even juist karakteriseren. De transfer curves die op internet rond zwerven die kloppen niet en geven zo 0.5 tot 1.5 graad afwijking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dank voor rapporteren en testen @Spikydog . Probleem opgelost.

Update 2.0.27 voor Mitsubishi Heavy Industries - airco

Changelog:
- Afronding bij kamertemperatuur verfijnd op 0.1 graden Celsius
- WF-RAC opnieuw geintegreerd. Geen foutmeldingen van communicatie meer en snelle response. Alle functies(muv leegstaand pand) werken.
- Fix voor reboots bij een onstabiele internet verbinding(of bij blokkade met OTA server)
- Volledige communicatiestilte bij uitzetten automatische updates; met uitzondering van 1 request per 24 uur voor het checken op nieuwe firmware
- Dynamisch smart control toegevoegd voor verbetering temperatuurstabiliteit en verkleining hysterese bij gebruik van externe thermometer.
- Bug welke spontane veranderingen van 3D auto en vane veroorzaakte gefixt.
- Verscheidene andere kleine fixes en prestatie verbeteringen.

Uiteraard weer de testers bedankt afgelopen dagen! :) O+

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 26-11-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 16:16
Zojuist mijn eerste climacontrol aangesloten. MHI SRK20ZZ.
Geupdate naar 2.0.27
Externe device gekoppeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQR7EhbWTg6zRcdIRrZvJjmWXnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Y8LWyUCNpxHse7sc55gobZN.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof er iets niet helemaal jofel is.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Welke poort heb je gebruikt van de climacontrol?

Stekker moet in main en daarna in de cns poort van de airco.
Heb je de airco wel echt uit en weer aan gedaan tijdens installatie? Staan auto updates uitgezet?

[edit]
Ik zie nog een paar gekke dingen, laten we het even naar DM verhuizen, dan kijk ik met je mee.

[ Voor 51% gewijzigd door LED-Maniak op 26-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-09 15:26
Het valt me op dat er veel extra data beschikbaar is onder kopje “warmtepomp” bij de MHI gebruikers. Is dit voor de ME variant niet beschikbaar? Best interessante data 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
TokenNekot schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:39:
Het valt me op dat er veel extra data beschikbaar is onder kopje “warmtepomp” bij de MHI gebruikers. Is dit voor de ME variant niet beschikbaar? Best interessante data 😉
Nee, helaas. Niet veel. :(
Er zijn wel extra dingen als buitentemperatuur beschikbaar, maar dat werkt alleen als de airco aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrZioN
De modules regelen de temperatuur heerlijk nu! Super stabiel. Uiteraard de echt koude dagen nog even afwachten maar voor nu erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikydog
LED-Maniak schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:41:
Dank voor rapporteren en testen @Spikydog . Probleem opgelost.

Update 2.0.27 voor Mitsubishi Heavy Industries - airco

Changelog:
- Afronding bij kamertemperatuur verfijnd op 0.1 graden Celsius
- WF-RAC opnieuw geintegreerd. Geen foutmeldingen van communicatie meer en snelle response. Alle functies(muv leegstaand pand) werken.
- Fix voor reboots bij een onstabiele internet verbinding(of bij blokkade met OTA server)
- Volledige communicatiestilte bij uitzetten automatische updates; met uitzondering van 1 request per 24 uur voor het checken op nieuwe firmware
- Dynamisch smart control toegevoegd voor verbetering temperatuurstabiliteit en verkleining hysterese bij gebruik van externe thermometer.
- Bug welke spontane veranderingen van 3D auto en vane veroorzaakte gefixt.
- Verscheidene andere kleine fixes en prestatie verbeteringen.

Uiteraard weer de testers bedankt afgelopen dagen! :) O+
Update werkt naar tevredenheid!
Geen probleem kunnen ontdekken, airco werkt zowel op WF-RAC/ Smartapp alsmede op de ClimaControl volledig foutloos, dus ook op 3D.

@LED-MANIAK: keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
Net is toch weer uit het niets 3D ingeschakeld.
FW 2.0.27 MHI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
peptalk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:59:
Net is toch weer uit het niets 3D ingeschakeld.
FW 2.0.27 MHI
Had jij toevallig Home Assistant draaien? Kan je eens in de gaten houden hoe vaak het voorkomt?
Ik heb het de afgelopen 3 dagen namelijk geen een keer ervaren met deze firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peptalk
LED-Maniak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:06:
[...]

Had jij toevallig Home Assistant draaien? Kan je eens in de gaten houden hoe vaak het voorkomt?
Ik heb het de afgelopen 3 dagen namelijk geen een keer ervaren met deze firmware.
Nee, wel Homey daar kan ik het ook in zien.
Ik zal het eind van de week laten weten.
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste