ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:48
Herrmen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:30:
Hoe krijg ik het in Home Assistant voor elkaar om bij de airconditioner de ventilatiekleppen van boven/beneden te bedienen? Ik vind alleen links‑rechts en de swing‑parameters!?
Hij zit er wel in hoor.
Zie hier links de MHI integratie en rechts de ClimaControl integratie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymNsKe25Y3MqMRtHFUtAEY1xtR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oolye0svUVatMIa4EXKHRs8b.jpg?f=fotoalbum_large
Bij bewerken kun je hem toevoegen onder het kopje functies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bta3CnNG93EliFpW2-Ji8PC5rz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMsSNjpae8fHVbIMDftxQCgB.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Misschien is het makkelijker als je de volgende code plakt, en de entity even aanpast naar die van je eigen Climacontrol.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
type: tile
grid_options:
  columns: 6
  rows: 4
entity: climate.climacontrol_woonkamer_cc_climate
icon: mdi:air-conditioner
vertical: false
features:
  - style: dropdown
    type: climate-hvac-modes
    hvac_modes:
      - "off"
      - heat
      - cool
      - fan_only
      - dry
      - auto
  - type: target-temperature
  - type: climate-fan-modes
    style: dropdown
  - type: climate-swing-modes
  - type: climate-swing-horizontal-modes
features_position: bottom

[ Voor 22% gewijzigd door RemmyB83 op 16-02-2026 16:52 ]

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:02
??? Auto stand vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5mAxO7mFG0_yhEawm09AREiOCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBsXvwlCPUtPL6XEuvflqsNM.jpg?f=fotoalbum_large

Hij hing eerst aan een kast in de flow en nu lag hij in de (open) kast uit de flow. Een ding is zeker, dit is geen goede plek.

(Heeft pre 3.2.2 hier wel gehangen, maar dit niet eerder gezien, had toen dat hij soms niet goed terug koduleerde en op een te hoge stand bleef door verwarmen.)

Zal weer een andere plek zoeken. :'(

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:25

Dorus12

LG PC18SQ5kW, 80 m³, ClimateC

Systeem: LG PC18SQ 5kW, ruimte 80 kuub.

Voor mij duidelijk dat de CC onvoldoende functioneert bij temperaturen onder de 5 graden.
Zie grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqZuELk7BGyJIWcnii7Zf3LUQQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCHZhb3FmXs44nqB2xnQmswN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYT1d62tWW2xfewKgVC8ONooyfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwkFwUPGHGBy9JoxAuq97A1J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZW2EBTVKfbeWp-p3IsYtoMtLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sG0zBT6KN4xgAgqtuxKztBOf.png?f=fotoalbum_large

Ik zie maar een oplossing voor dit probleem (als de buitentemp onder de 5 graden is) en dat is de setpoint verhogen naar enkele graden boven de gewenste woonkamer temperatuur.
Iemand andere ideeën?

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 13:01
@Dorus12 Mij staat bij dat een airco kijkt naar het verschil tussen kamertemp en setpoint en op basis daarvan het vermogen bepaalt.
1 graad verschil max 30% vermogen
2 graden verschil max 60% vermogen
3 graden verschil 100% vermogen
(bovenstaande weet ik niet zeker, is een gok)

Bij moeders gaat winterdag altijd de setpoint een graadje hoger, anders krijgt de unit de kamer niet warm genoeg. Bij warmtepompen hangt er vaak een tijd aan vast. Na 20 minuten op X vermogen de temp niet gehaald is iets meer vermogen. Dat zou hierbij natuurlijk ook kunnen. Al zou je bij een airco dan de setpoint iets moeten verhogen voor meer vermogen.

Het lastige wordt dan dat als je kijkt naar de ingestelde temperatuur je ineens 21 graden ziet ipv de 20 die je wilt hebben. Dat kan verwarrend zijn.

Andere optie is zodra je het te koud vind gewoon een graadje erbij in het najaar en zodra het te warm is in het voorjaar er weer een graadje af.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:25

Dorus12

LG PC18SQ5kW, 80 m³, ClimateC

@MrNOnamE Dat wordt handmatig bijregelen idd afhankelijk van de seizoenen.
Eigenlijk zoals voordat ik de CC gebruikte, terwijl de verwachting was dat deze dat zou regelen.
Maar ik blijf het vreemd vinden, net zoals nu, dat de setpoint 19.5 is, kamertemp 17.9, opgenomen vermogen 400 Watt en Pipe-out 33 graden.
De airco handelt of hij de ruimte op temperatuur moet houden terwijl de setpoint temp nog ver weg is.
Aan het vermogen van de LG ligt het niet want er is ruimschoots voldoende power voor handen.
Het wordt alleen niet aangesproken door de CC.

• RemmyB83
xHEMANx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:08:
??? Auto stand vannacht.

[Afbeelding]

Hij hing eerst aan een kast in de flow en nu lag hij in de (open) kast uit de flow. Een ding is zeker, dit is geen goede plek.

(Heeft pre 3.2.2 hier wel gehangen, maar dit niet eerder gezien, had toen dat hij soms niet goed terug koduleerde en op een te hoge stand bleef door verwarmen.)

Zal weer een andere plek zoeken. :'(
Het lastige is dat we alleen je verbruik (uitkomst) zien, en niet je temperatuursverloop(input). We kunnen nu niet zien hoeveel je temperatuur schommelt. Wel kunnen we de tijd een beetje schatten aan de hand van je verbruik. Maar misschien heeft het meer te maken met je warmteverlies, dan de plaats van je sensor.

Gisteren had ik zelf 3 piekjes.
Eerste rond 00.15 door een defrost van net voor 00.00 uur.
Om 4.00 uur omdat ik mijn router dan restart.
En om 9.30 uur omdat mijn unit in de slaapkamer aan ging.
Om 22.00 uur ging de unit in de slaapkamer uit en loopt de temperatuur in woonkamer op.
Om 23.30 ging hij uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTPA-o2Gz7Owbxzxi2GavO5H1Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEhwHGW5QKkfJi8NeSV4wut8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat je bij mijn kunt zien is dat de temperatuur, heel stabiel is. Het lijkt misschien een beetje springerig door de resolutie, maar dat is het dus niet.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Dorus12 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:39:
Systeem: LG PC18SQ 5kW, ruimte 80 kuub.

[Afbeelding]

Ik zie maar een oplossing voor dit probleem (als de buitentemp onder de 5 graden is) en dat is de setpoint verhogen naar enkele graden boven de gewenste woonkamer temperatuur.
Iemand andere ideeën?
Ik heb geen LG en kan je dus ook niet echt helpen. Maar wat mijn wel opvalt is dat je verbruik heel veel korte piekjes heeft naar 450W.
Lijkt wel als of hij extra wil verwarmen, maar iets hem toch tegen houdt. Vraag is natuurlijk wat....

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:32
Dorus12 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:27:
Eigenlijk zoals voordat ik de CC gebruikte, terwijl de verwachting was dat deze dat zou regelen.
Maar ik blijf het vreemd vinden, net zoals nu, dat de setpoint 19.5 is, kamertemp 17.9, opgenomen vermogen 400 Watt en Pipe-out 33 graden.
De airco handelt of hij de ruimte op temperatuur moet houden terwijl de setpoint temp nog ver weg is.
Aan het vermogen van de LG ligt het niet want er is ruimschoots voldoende power voor handen.
Het wordt alleen niet aangesproken door de CC.
Bij LG doet de climatecontrol niets anders dan de ruimte temperatuur sturen. De beslissingen wat te doen met het vermogen liggen 100% bij de airco zelf. Hetzelfde als de muurthermostaat van LG zelf.

Ik heb het hier wel over gehad met een installateur en deze gaf aan dat het een kwaaltje is van LG. Vraag is of/hoe we dat beter kunnen maken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Het lastige is dat we alleen je verbruik (uitkomst) zien, en niet je temperatuursverloop(input). We kunnen nu niet zien hoeveel je temperatuur schommelt. Wel kunnen we de tijd een beetje schatten aan de hand van je verbruik. Maar misschien heeft het meer te maken met je warmteverlies, dan de plaats van je sensor.

Gisteren had ik zelf 3 piekjes.
Eerste rond 00.15 door een defrost van net voor 00.00 uur.
Om 4.00 uur omdat ik mijn router dan restart.
En om 9.30 uur omdat mijn unit in de slaapkamer aan ging.
Om 22.00 uur ging de unit in de slaapkamer uit en loopt de temperatuur in woonkamer op.
Om 23.30 ging hij uit.
[Afbeelding]
Wat je bij mijn kunt zien is dat de temperatuur, heel stabiel is. Het lijkt misschien een beetje springerig door de resolutie, maar dat is het dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-VIKRUuZqz3y2jzzIcsmqio2rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOlwVacailKuhuEPjqehBRBR.jpg?f=fotoalbum_large

Temp schommeld ook zoals je ziet. (Tussen 14 en 6, daarna de sensor verplaatst) Het was meer een constatering dat de sensor op die plek niet werkt. Ook niet met de f2 aan, wat bij mij trouwens niks anders doet. Fan blijft tijdens pendelen gewoon op fan 1 blazen, zowel met FN als met F2.

Ik heb nog 1 plek waar de sensor kan en nu de komende tijd zal hangen en dat is aan dezelfde muur als de unit, alleen dan achterin de kamer. Niet ideaal, omdat die plek wrs beinvloed word door de vaatwasser als die aan staat, maar we zullen zien.

Anders moet hij toch weer dichtbij de binnenunit (waar hij het met 3.2.1 perfect deed) en moet ik de setpoint aan gaan passen op het weer buiten en/of met vaste fan standen (Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in, want dat is juist wat ik niet wilde met de externe sensor)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:47
Dorus12 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:27:
Zoiets zou je met Home Asssistant prima kunnen automatiseren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
template:
  - sensor:
      - name: "Gewenste setpoint binnen"
        unique_id: gewenste_setpoint_binnen
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state: >
          {% set buiten = states('sensor.buitentemperatuur') | float(none) %}

{# Mapping: bij buiten < grens -> setpoint #}
          {% set curve = [
            {'lt': -5,  'set': 23.0},
            {'lt': 0,   'set': 22.5},
            {'lt': 5,   'set': 22.0},
            {'lt': 10,  'set': 21.5},
            {'lt': 15,  'set': 21.0},
            {'lt': 100, 'set': 20.5},
          ] %}

{# Fallback als buitentemp onbekend is #}
          {% if buiten is none %}
            21.5
          {% else %}
            {% set match = (curve
              | selectattr('lt','gt', buiten)
              | map(attribute='set')
              | list
              | first) %}
            {{ (match if match is not none else 21.5) | round(1) }}
          {% endif %}

automation:
  - alias: "Woonkamer setpoint volgen op basis van buitentemperatuur (mapping)"
    mode: single
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.gewenste_setpoint_binnen
      - platform: homeassistant
        event: start

# Alleen setten als er echt verschil is
    condition:
      - condition: template
        value_template: >
          {% set gewenst = states('sensor.gewenste_setpoint_binnen') | float(none) %}
          {% set huidig = state_attr('climate.climacontrol_living_room_climate', 'temperature') | float(none) %}
          {{ gewenst is not none and huidig is not none and (gewenst != huidig) }}

action:
      - service: climate.set_temperature
        target:
          entity_id: climate.climacontrol_living_room_climate
        data:
          temperature: "{{ states('sensor.gewenste_setpoint_binnen') | float }}"

• Herrmen
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17-02 14:10
LED-Maniak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Zoals het nu is, is zoals het uit de gebruikershandleiding komt. Wellicht verandert dit nog in de toekomst.
Je kan uiteraard zelf ook een yaml maken met een climatecard met andere benamingen als je iets anders zou willen.
Dat werkt helaas niet met Home Assistant en een klimaatkaart. Ik heb het geprobeerd. Misschien heeft iemand een idee?

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:47
Herrmen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Dat werkt helaas niet met Home Assistant en een klimaatkaart. Ik heb het geprobeerd. Misschien heeft iemand een idee?
Je kunt keuzelijst helpers maken waarin je de tekstwaardes zet (input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai). Vervolgens gebruik je een automation om de numerieke waarde op de climate entity zelf te zetten als de keuzelijst input verandert. En nog een automation om ook het geselecteerde item van de keuzelijst te wijzigen als je hem op een andere manier hebt aangepast.

Ik weet even niet zeker of swing_mode de juiste is, maar zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
alias: Airco Keuken - Horizontale zwaai via helper (swing_mode)
mode: queued
trigger:
    entity_id: input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai
action:
  - variables:
      map:
        Links: "1"
        Links-midden: "2"
        Midden: "3"
        Midden-rechts: "4"
        Rechts: "5"
        Helemaal rechts: "6"
        Rechts-buiten: "7"
        Swing: "swing"
      code: "{{ map.get(states('input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai')) }}"
  - choose:
      - conditions: "{{ code is not none }}"
        sequence:
          - service: climate.set_swing_mode
            target:
              entity_id: climate.climacontrol_airco_keuken
            data:
              swing_mode: "{{ code }}"

alias: Airco Keuken - Horizontale zwaai (sync back naar helper)
mode: queued
trigger:
    entity_id: climate.climacontrol_airco_keuken
    attribute: swing_mode

action:
  - variables:
      reverse:
        "1": Links
        "2": Links-midden
        "3": Midden
        "4": Midden-rechts
        "5": Rechts
        "6": Helemaal rechts
        "7": Rechts-buiten
        "swing": Swing
      option: "{{ reverse.get(state_attr('climate.climacontrol_airco_keuken','swing_mode')) }}"

- choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ option is not none }}"
            value_template: "{{ states('input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai') != option }}"
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            target:
              entity_id: input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai
            data:
              option: "{{ option }}"
disclaimer: nummertjes en namen komen niet helemaal overeen, maar het idee is duidelijk dacht ik :)

[ Voor 70% gewijzigd door jrswgtr op 17-02-2026 14:23 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Temp schommeld ook zoals je ziet. (Tussen 14 en 6, daarna de sensor verplaatst) Het was meer een constatering dat de sensor op die plek niet werkt. Ook niet met de f2 aan, wat bij mij trouwens niks anders doet. Fan blijft tijdens pendelen gewoon op fan 1 blazen, zowel met FN als met F2.

Ik heb nog 1 plek waar de sensor kan en nu de komende tijd zal hangen en dat is aan dezelfde muur als de unit, alleen dan achterin de kamer. Niet ideaal, omdat die plek wrs beinvloed word door de vaatwasser als die aan staat, maar we zullen zien.

Anders moet hij toch weer dichtbij de binnenunit (waar hij het met 3.2.1 perfect deed) en moet ik de setpoint aan gaan passen op het weer buiten en/of met vaste fan standen (Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in, want dat is juist wat ik niet wilde met de externe sensor)
Je ziet dat tussen 24 tot 14 hij het ook netjes deed. Maar bij 14 iets verder weg zakt dan voorheen, waardoor de unit te veel gaat optoeren en in een niet gewenst ritme komt.
Vraag is ook wat die daling veroorzaakt, je sensor die te ver weg hangt en niet snel genoeg kan reageren, ventilator die voor je situatie te zacht blaast, een deur of een raam die open gaat of extra warmteverlies in de nacht.

Al denk ik dat het vooral de unit is die in de hoek hangt, en niet goed de kamer in kan blazen. Perfecte plek voor de sensor vinden wordt dan ook lastig.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Je ziet dat tussen 24 tot 14 hij het ook netjes deed. Maar bij 14 iets verder weg zakt dan voorheen, waardoor de unit te veel gaat optoeren en in een niet gewenst ritme komt.
Vraag is ook wat die daling veroorzaakt, je sensor die te ver weg hangt en niet snel genoeg kan reageren, ventilator die voor je situatie te zacht blaast, een deur of een raam die open gaat of extra warmteverlies in de nacht.

Al denk ik dat het vooral de unit is die in de hoek hangt, en niet goed de kamer in kan blazen. Perfecte plek voor de sensor vinden wordt dan ook lastig.
Dat hij in de hoek hangt was in de vorige firmware versie geen probleem. Deed het perfect. (Sensor op groen en blauw) Het enige wat ik nog aan het uitzoeken was is welke plek minder last had van defrost pieken en dalen.

Tussen 24 en 14 hing hij op de plek waar hij nu ook hangt. Roze stip. Ik ga die nu een paar dagen en nachten testen.

De sensor hing vanaf 14 boven (op tekening, niet in de hoogte) de blauwe stip, een stuk verder de kamer in, dus aan de overkant vd unit. Ergens aan die muur is dus nu geen optie meer.

Roze stip is een klote plek, maar dat is mn laatste hoop. (Haha dat klinkt wel erg dramatisch, hoop op een airco die ik het hele jaar niet hoef bij te stellen bedoel ik) O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpVpcwnTHJx0d-ULFmxzYkiCvWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT3Bdjj3VFUkrmlBWb7hucjT.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste