• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
Herrmen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:30:
Hoe krijg ik het in Home Assistant voor elkaar om bij de airconditioner de ventilatiekleppen van boven/beneden te bedienen? Ik vind alleen links‑rechts en de swing‑parameters!?
Hij zit er wel in hoor.
Zie hier links de MHI integratie en rechts de ClimaControl integratie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymNsKe25Y3MqMRtHFUtAEY1xtR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oolye0svUVatMIa4EXKHRs8b.jpg?f=fotoalbum_large
Bij bewerken kun je hem toevoegen onder het kopje functies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bta3CnNG93EliFpW2-Ji8PC5rz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMsSNjpae8fHVbIMDftxQCgB.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Misschien is het makkelijker als je de volgende code plakt, en de entity even aanpast naar die van je eigen Climacontrol.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
type: tile
grid_options:
  columns: 6
  rows: 4
entity: climate.climacontrol_woonkamer_cc_climate
icon: mdi:air-conditioner
vertical: false
features:
  - style: dropdown
    type: climate-hvac-modes
    hvac_modes:
      - "off"
      - heat
      - cool
      - fan_only
      - dry
      - auto
  - type: target-temperature
  - type: climate-fan-modes
    style: dropdown
  - type: climate-swing-modes
  - type: climate-swing-horizontal-modes
features_position: bottom

[ Voor 22% gewijzigd door RemmyB83 op 16-02-2026 16:52 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:09
??? Auto stand vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5mAxO7mFG0_yhEawm09AREiOCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBsXvwlCPUtPL6XEuvflqsNM.jpg?f=fotoalbum_large

Hij hing eerst aan een kast in de flow en nu lag hij in de (open) kast uit de flow. Een ding is zeker, dit is geen goede plek.

(Heeft pre 3.2.2 hier wel gehangen, maar dit niet eerder gezien, had toen dat hij soms niet goed terug koduleerde en op een te hoge stand bleef door verwarmen.)

Zal weer een andere plek zoeken. :'(

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52

Dorus12

LG PC18SQ5kW, 80 m³, ClimateC

Systeem: LG PC18SQ 5kW, ruimte 80 kuub.

Voor mij duidelijk dat de CC onvoldoende functioneert bij temperaturen onder de 5 graden.
Zie grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqZuELk7BGyJIWcnii7Zf3LUQQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCHZhb3FmXs44nqB2xnQmswN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYT1d62tWW2xfewKgVC8ONooyfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwkFwUPGHGBy9JoxAuq97A1J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZW2EBTVKfbeWp-p3IsYtoMtLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sG0zBT6KN4xgAgqtuxKztBOf.png?f=fotoalbum_large

Ik zie maar een oplossing voor dit probleem (als de buitentemp onder de 5 graden is) en dat is de setpoint verhogen naar enkele graden boven de gewenste woonkamer temperatuur.
Iemand andere ideeën?

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 10:42
@Dorus12 Mij staat bij dat een airco kijkt naar het verschil tussen kamertemp en setpoint en op basis daarvan het vermogen bepaalt.
1 graad verschil max 30% vermogen
2 graden verschil max 60% vermogen
3 graden verschil 100% vermogen
(bovenstaande weet ik niet zeker, is een gok)

Bij moeders gaat winterdag altijd de setpoint een graadje hoger, anders krijgt de unit de kamer niet warm genoeg. Bij warmtepompen hangt er vaak een tijd aan vast. Na 20 minuten op X vermogen de temp niet gehaald is iets meer vermogen. Dat zou hierbij natuurlijk ook kunnen. Al zou je bij een airco dan de setpoint iets moeten verhogen voor meer vermogen.

Het lastige wordt dan dat als je kijkt naar de ingestelde temperatuur je ineens 21 graden ziet ipv de 20 die je wilt hebben. Dat kan verwarrend zijn.

Andere optie is zodra je het te koud vind gewoon een graadje erbij in het najaar en zodra het te warm is in het voorjaar er weer een graadje af.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Dorus12

Dorus12

@MrNOnamE Dat wordt handmatig bijregelen idd afhankelijk van de seizoenen.
Eigenlijk zoals voordat ik de CC gebruikte, terwijl de verwachting was dat deze dat zou regelen.
Maar ik blijf het vreemd vinden, net zoals nu, dat de setpoint 19.5 is, kamertemp 17.9, opgenomen vermogen 400 Watt en Pipe-out 33 graden.
De airco handelt of hij de ruimte op temperatuur moet houden terwijl de setpoint temp nog ver weg is.
Aan het vermogen van de LG ligt het niet want er is ruimschoots voldoende power voor handen.
Het wordt alleen niet aangesproken door de CC.

• RemmyB83
xHEMANx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:08:
??? Auto stand vannacht.

[Afbeelding]

Hij hing eerst aan een kast in de flow en nu lag hij in de (open) kast uit de flow. Een ding is zeker, dit is geen goede plek.

(Heeft pre 3.2.2 hier wel gehangen, maar dit niet eerder gezien, had toen dat hij soms niet goed terug koduleerde en op een te hoge stand bleef door verwarmen.)

Zal weer een andere plek zoeken. :'(
Het lastige is dat we alleen je verbruik (uitkomst) zien, en niet je temperatuursverloop(input). We kunnen nu niet zien hoeveel je temperatuur schommelt. Wel kunnen we de tijd een beetje schatten aan de hand van je verbruik. Maar misschien heeft het meer te maken met je warmteverlies, dan de plaats van je sensor.

Gisteren had ik zelf 3 piekjes.
Eerste rond 00.15 door een defrost van net voor 00.00 uur.
Om 4.00 uur omdat ik mijn router dan restart.
En om 9.30 uur omdat mijn unit in de slaapkamer aan ging.
Om 22.00 uur ging de unit in de slaapkamer uit en loopt de temperatuur in woonkamer op.
Om 23.30 ging hij uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTPA-o2Gz7Owbxzxi2GavO5H1Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEhwHGW5QKkfJi8NeSV4wut8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat je bij mijn kunt zien is dat de temperatuur, heel stabiel is. Het lijkt misschien een beetje springerig door de resolutie, maar dat is het dus niet.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Dorus12 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:39:
Systeem: LG PC18SQ 5kW, ruimte 80 kuub.

[Afbeelding]

Ik zie maar een oplossing voor dit probleem (als de buitentemp onder de 5 graden is) en dat is de setpoint verhogen naar enkele graden boven de gewenste woonkamer temperatuur.
Iemand andere ideeën?
Ik heb geen LG en kan je dus ook niet echt helpen. Maar wat mijn wel opvalt is dat je verbruik heel veel korte piekjes heeft naar 450W.
Lijkt wel als of hij extra wil verwarmen, maar iets hem toch tegen houdt. Vraag is natuurlijk wat....

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:35
Dorus12 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:27:
Eigenlijk zoals voordat ik de CC gebruikte, terwijl de verwachting was dat deze dat zou regelen.
Maar ik blijf het vreemd vinden, net zoals nu, dat de setpoint 19.5 is, kamertemp 17.9, opgenomen vermogen 400 Watt en Pipe-out 33 graden.
De airco handelt of hij de ruimte op temperatuur moet houden terwijl de setpoint temp nog ver weg is.
Aan het vermogen van de LG ligt het niet want er is ruimschoots voldoende power voor handen.
Bij LG doet de climatecontrol niets anders dan de ruimte temperatuur sturen. De beslissingen wat te doen met het vermogen liggen 100% bij de airco zelf. Hetzelfde als de muurthermostaat van LG zelf.

Ik heb het hier wel over gehad met een installateur en deze gaf aan dat het een kwaaltje is van LG. Vraag is of/hoe we dat beter kunnen maken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Het lastige is dat we alleen je verbruik (uitkomst) zien, en niet je temperatuursverloop(input). We kunnen nu niet zien hoeveel je temperatuur schommelt. Wel kunnen we de tijd een beetje schatten aan de hand van je verbruik. Maar misschien heeft het meer te maken met je warmteverlies, dan de plaats van je sensor.

Gisteren had ik zelf 3 piekjes.
Eerste rond 00.15 door een defrost van net voor 00.00 uur.
Om 4.00 uur omdat ik mijn router dan restart.
En om 9.30 uur omdat mijn unit in de slaapkamer aan ging.
Om 22.00 uur ging de unit in de slaapkamer uit en loopt de temperatuur in woonkamer op.
Om 23.30 ging hij uit.
[Afbeelding]
Wat je bij mijn kunt zien is dat de temperatuur, heel stabiel is. Het lijkt misschien een beetje springerig door de resolutie, maar dat is het dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-VIKRUuZqz3y2jzzIcsmqio2rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOlwVacailKuhuEPjqehBRBR.jpg?f=fotoalbum_large

Temp schommeld ook zoals je ziet. (Tussen 14 en 6, daarna de sensor verplaatst) Het was meer een constatering dat de sensor op die plek niet werkt. Ook niet met de f2 aan, wat bij mij trouwens niks anders doet. Fan blijft tijdens pendelen gewoon op fan 1 blazen, zowel met FN als met F2.

Ik heb nog 1 plek waar de sensor kan en nu de komende tijd zal hangen en dat is aan dezelfde muur als de unit, alleen dan achterin de kamer. Niet ideaal, omdat die plek wrs beinvloed word door de vaatwasser als die aan staat, maar we zullen zien.

Anders moet hij toch weer dichtbij de binnenunit (waar hij het met 3.2.1 perfect deed) en moet ik de setpoint aan gaan passen op het weer buiten en/of met vaste fan standen (Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in, want dat is juist wat ik niet wilde met de externe sensor)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:04
Zoiets zou je met Home Asssistant prima kunnen automatiseren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
template:
  - sensor:
      - name: "Gewenste setpoint binnen"
        unique_id: gewenste_setpoint_binnen
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state: >
          {% set buiten = states('sensor.buitentemperatuur') | float(none) %}

{# Mapping: bij buiten < grens -> setpoint #}
          {% set curve = [
            {'lt': -5,  'set': 23.0},
            {'lt': 0,   'set': 22.5},
            {'lt': 5,   'set': 22.0},
            {'lt': 10,  'set': 21.5},
            {'lt': 15,  'set': 21.0},
            {'lt': 100, 'set': 20.5},
          ] %}

{# Fallback als buitentemp onbekend is #}
          {% if buiten is none %}
            21.5
          {% else %}
            {% set match = (curve
              | selectattr('lt','gt', buiten)
              | map(attribute='set')
              | list
              | first) %}
            {{ (match if match is not none else 21.5) | round(1) }}
          {% endif %}

automation:
  - alias: "Woonkamer setpoint volgen op basis van buitentemperatuur (mapping)"
    mode: single
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.gewenste_setpoint_binnen
      - platform: homeassistant
        event: start

# Alleen setten als er echt verschil is
    condition:
      - condition: template
        value_template: >
          {% set gewenst = states('sensor.gewenste_setpoint_binnen') | float(none) %}
          {% set huidig = state_attr('climate.climacontrol_living_room_climate', 'temperature') | float(none) %}
          {{ gewenst is not none and huidig is not none and (gewenst != huidig) }}

action:
      - service: climate.set_temperature
        target:
          entity_id: climate.climacontrol_living_room_climate
        data:
          temperature: "{{ states('sensor.gewenste_setpoint_binnen') | float }}"

• Herrmen
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-03 17:37
LED-Maniak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Zoals het nu is, is zoals het uit de gebruikershandleiding komt. Wellicht verandert dit nog in de toekomst.
Je kan uiteraard zelf ook een yaml maken met een climatecard met andere benamingen als je iets anders zou willen.
Dat werkt helaas niet met Home Assistant en een klimaatkaart. Ik heb het geprobeerd. Misschien heeft iemand een idee?

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:04
Herrmen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Dat werkt helaas niet met Home Assistant en een klimaatkaart. Ik heb het geprobeerd. Misschien heeft iemand een idee?
Je kunt keuzelijst helpers maken waarin je de tekstwaardes zet (input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai). Vervolgens gebruik je een automation om de numerieke waarde op de climate entity zelf te zetten als de keuzelijst input verandert. En nog een automation om ook het geselecteerde item van de keuzelijst te wijzigen als je hem op een andere manier hebt aangepast.

Ik weet even niet zeker of swing_mode de juiste is, maar zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
alias: Airco Keuken - Horizontale zwaai via helper (swing_mode)
mode: queued
trigger:
    entity_id: input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai
action:
  - variables:
      map:
        Links: "1"
        Links-midden: "2"
        Midden: "3"
        Midden-rechts: "4"
        Rechts: "5"
        Helemaal rechts: "6"
        Rechts-buiten: "7"
        Swing: "swing"
      code: "{{ map.get(states('input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai')) }}"
  - choose:
      - conditions: "{{ code is not none }}"
        sequence:
          - service: climate.set_swing_mode
            target:
              entity_id: climate.climacontrol_airco_keuken
            data:
              swing_mode: "{{ code }}"

alias: Airco Keuken - Horizontale zwaai (sync back naar helper)
mode: queued
trigger:
    entity_id: climate.climacontrol_airco_keuken
    attribute: swing_mode

action:
  - variables:
      reverse:
        "1": Links
        "2": Links-midden
        "3": Midden
        "4": Midden-rechts
        "5": Rechts
        "6": Helemaal rechts
        "7": Rechts-buiten
        "swing": Swing
      option: "{{ reverse.get(state_attr('climate.climacontrol_airco_keuken','swing_mode')) }}"

- choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ option is not none }}"
            value_template: "{{ states('input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai') != option }}"
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            target:
              entity_id: input_select.airco_keuken_horizontale_zwaai
            data:
              option: "{{ option }}"
disclaimer: nummertjes en namen komen niet helemaal overeen, maar het idee is duidelijk dacht ik :)

[ Voor 70% gewijzigd door jrswgtr op 17-02-2026 14:23 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Temp schommeld ook zoals je ziet. (Tussen 14 en 6, daarna de sensor verplaatst) Het was meer een constatering dat de sensor op die plek niet werkt. Ook niet met de f2 aan, wat bij mij trouwens niks anders doet. Fan blijft tijdens pendelen gewoon op fan 1 blazen, zowel met FN als met F2.

Ik heb nog 1 plek waar de sensor kan en nu de komende tijd zal hangen en dat is aan dezelfde muur als de unit, alleen dan achterin de kamer. Niet ideaal, omdat die plek wrs beinvloed word door de vaatwasser als die aan staat, maar we zullen zien.

Anders moet hij toch weer dichtbij de binnenunit (waar hij het met 3.2.1 perfect deed) en moet ik de setpoint aan gaan passen op het weer buiten en/of met vaste fan standen (Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in, want dat is juist wat ik niet wilde met de externe sensor)
Je ziet dat tussen 24 tot 14 hij het ook netjes deed. Maar bij 14 iets verder weg zakt dan voorheen, waardoor de unit te veel gaat optoeren en in een niet gewenst ritme komt.
Vraag is ook wat die daling veroorzaakt, je sensor die te ver weg hangt en niet snel genoeg kan reageren, ventilator die voor je situatie te zacht blaast, een deur of een raam die open gaat of extra warmteverlies in de nacht.

Al denk ik dat het vooral de unit is die in de hoek hangt, en niet goed de kamer in kan blazen. Perfecte plek voor de sensor vinden wordt dan ook lastig.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Je ziet dat tussen 24 tot 14 hij het ook netjes deed. Maar bij 14 iets verder weg zakt dan voorheen, waardoor de unit te veel gaat optoeren en in een niet gewenst ritme komt.
Vraag is ook wat die daling veroorzaakt, je sensor die te ver weg hangt en niet snel genoeg kan reageren, ventilator die voor je situatie te zacht blaast, een deur of een raam die open gaat of extra warmteverlies in de nacht.

Al denk ik dat het vooral de unit is die in de hoek hangt, en niet goed de kamer in kan blazen. Perfecte plek voor de sensor vinden wordt dan ook lastig.
Dat hij in de hoek hangt was in de vorige firmware versie geen probleem. Deed het perfect. (Sensor op groen en blauw) Het enige wat ik nog aan het uitzoeken was is welke plek minder last had van defrost pieken en dalen.

Tussen 24 en 14 hing hij op de plek waar hij nu ook hangt. Roze stip. Ik ga die nu een paar dagen en nachten testen.

De sensor hing vanaf 14 boven (op tekening, niet in de hoogte) de blauwe stip, een stuk verder de kamer in, dus aan de overkant vd unit. Ergens aan die muur is dus nu geen optie meer.

Roze stip is een klote plek, maar dat is mn laatste hoop. (Haha dat klinkt wel erg dramatisch, hoop op een airco die ik het hele jaar niet hoef bij te stellen bedoel ik) O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpVpcwnTHJx0d-ULFmxzYkiCvWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT3Bdjj3VFUkrmlBWb7hucjT.jpg?f=fotoalbum_large

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:47
Misschien moet jij gewoon weer een CV ketel kopen als ik dit allemaal zo lees :+

• xHEMANx
Die hangt er nog. :>

Meerdere jaren perfect gestookt met de cc.

Ik denk dat nu met de marge verkleining van (1.2 naar 0.8) de temperatuur in mijn kleine huis gewoon om hoog en naar beneden gaat als de fan harder of zachter gaat blazen, waar die eerder ongeveer gelijk bleef.

Dus miss moet ik een groter huis kopen ipv een cv. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 18-02-2026 08:22 ]

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:38
Zijn de filters van je airco schoon? Wanneer zijn deze voor het laatst schoon gemaakt. Vervuilde luchtfilters kunnen ook invloed hebben.

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:19:
Die hangt er nog. :>

Meerdere jaren perfect gestookt met de cc.

Ik denk dat nu met de marge verkleining van (1.2 naar 0.8) de temperatuur in mijn kleine huis gewoon om hoog en naar beneden gaat als de fan harder of zachter gaat blazen, waar die eerder ongeveer gelijk bleef.

Dus miss moet ik een groter huis kopen ipv een cv. ;)
Home Assistant zou wel serieus leuk voor jou zijn. Dan kan je zelf met een algoritme spelen/tunen wat helemaal bij je smaak past en wellicht hebben anderen er ook wat aan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:19:
[...]

Zijn de filters van je airco schoon? Wanneer zijn deze voor het laatst schoon gemaakt. Vervuilde luchtfilters kunnen ook invloed hebben.
'n week of zes geleden. Kunnen we uitsluiten.
Nee, het zit in de LG zelf zoals "LED-Maniak" ook aangeeft.
Zie zijn reactie.
LED-Maniak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Bij LG doet de climatecontrol niets anders dan de ruimte temperatuur sturen. De beslissingen wat te doen met het vermogen liggen 100% bij de airco zelf. Hetzelfde als de muurthermostaat van LG zelf.

Ik heb het hier wel over gehad met een installateur en deze gaf aan dat het een kwaaltje is van LG. Vraag is of/hoe we dat beter kunnen maken.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
japie06 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:44:
Ik wil me ook even melden in dit topic. Vandaag zijn bij mij 2x een MHI SRK20ZS, een SRK35ZS en SCM50ZS als buitenunit geïnstalleerd. Ik heb meteen alle units uitgerust met een ClimaControl naar aanleiding van de goede ervaringen in dit topic. Geen ervaring dus met de standaard regeling van MHI of de regeling van de eerdere firmware versies. Ik laat ze voor nu even 24/7 aan staan om wat ervaring op te doen. Dat lijkt voor de meeste mensen hier het meeste comfort te geven. Ben benieuwd :7
We zijn anderhalve week verder en ik ben dik tevreden. De MHI units houden kamers prima op temperatuur. Bij het koude weer blijft de CC wel iets onder het setpoint zitten, maar is verder wel stabiel. De oplossing om het gewoon een graadje hoger te zetten werkt voor mij prima :)

Aantal defrosts valt mij ook mee. Maar dat kan misschien ook zijn omdat er geen super hoge luchtvochtigheid is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_lgyXgJw8jck4D1HGYeS4YdD9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O4twZ7U0UMbyLeLYwnW8dNhE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door japie06 op 19-02-2026 14:21 ]

• n.buijtels
Dorus12 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:17:
[...]

'n week of zes geleden. Kunnen we uitsluiten.
Nee, het zit in de LG zelf zoals "LED-Maniak" ook aangeeft.
Zie zijn reactie.

[...]
Omdat het 6 weken geleden is kun je het uitsluiten?? Ik zou ze toch maar eens nakijken, op mijn LG airco zit een filter reset knop. Advies is om de filters om de 720 uur schoon te maken. Bij 16 uur per dag verwarmen is dit 6,5 week.

De laatste keer was voor mij ook op gevoel ook ca. 6 weken geleden, maar de filter teller stond toch op 0 en de filters waren behoorlijk vies. Na het schoonmaken zie ik wel een verbetering in het verwarmingsgedrag.

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Omdat het 6 weken geleden is kun je het uitsluiten?? Ik zou ze toch maar eens nakijken, op mijn LG airco zit een filter reset knop. Advies is om de filters om de 720 uur schoon te maken. Bij 16 uur per dag verwarmen is dit 6,5 week.
Natuurlijk kijk ik die regelmatig na want ook bij mij zit zo'n uren resetknop.
Echt vuil is het filter nooit maar vanwege allergieën ben ik daar wel kien op.
Het probleem van een achterblijvende airco bij koudere temperaturen speelt al veel langer.
Vandaar mijn opmerking dat we het kunnen uitsluiten.

Belangrijk vond ik wel dat LED-Maniak aangaf met het probleem bekend te zijn bij LG.
Sterker nog hij heeft daarover overleg gehad met deskundige.
Dan zijn we / ben ik, in ieder geval niet de enige die hier mee struggelt.
De tip om automatisch het setpoint te verhogen bij buitentemperaturen ≤5 graden, tussen 0 en 5 graden en lager dan ≤0 graden neem ik op in HA.

• n.buijtels
Dorus12 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Natuurlijk kijk ik die regelmatig na want ook bij mij zit zo'n uren resetknop.
Echt vuil is het filter nooit maar vanwege allergieën ben ik daar wel kien op.
Het probleem van een achterblijvende airco bij koudere temperaturen speelt al veel langer.
Vandaar mijn opmerking dat we het kunnen uitsluiten.

Belangrijk vond ik wel dat LED-Maniak aangaf met het probleem bekend te zijn bij LG.
Sterker nog hij heeft daarover overleg gehad met deskundige.
Dan zijn we / ben ik, in ieder geval niet de enige die hier mee struggelt.
De tip om automatisch het setpoint te verhogen bij buitentemperaturen ≤5 graden, tussen 0 en 5 graden en lager dan ≤0 graden neem ik op in HA.
Bleef je airco in het verleden zonder ClimatControl met de interne thermostaat ook achter bij koude buitentemperaturen ≤5 graden?

In mijn geval heeft setpoint verhoging geen zin en zit de oorzaak in capaciteitsproblemen bij koudere buitentemperaturen. In mijn geval verbruikt de airco dan 700-800w vermogen., wat tegen het maximale verbruik aan ligt. Als een airco op nagenoeg volledige capaciteit moet werken helpt het om de filters goed schoon te houden om de volledige capaciteit te behouden.

Echter in jouw geval zag ik een enkele keer dat je airco maar 400 watt verbruikt en dat hij het setpoint niet haalt. Dat is echt vreemd dat hij niet vanzelf meer vermogen gaat leveren. Hij hangt al ver onder het setpoint. Het is de vraag of het setpoint verder gaat verhogen het gaat oplossen. Probeer het en hou ons op de hoogte!

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Bleef je airco in het verleden zonder ClimatControl met de interne thermostaat ook achter bij koude buitentemperaturen ≤5 graden?

In mijn geval heeft setpoint verhoging geen zin en zit de oorzaak in capaciteitsproblemen bij koudere buitentemperaturen. In mijn geval verbruikt de airco dan 700-800w vermogen., wat tegen het maximale verbruik aan ligt. Als een airco op nagenoeg volledige capaciteit moet werken helpt het om de filters goed schoon te houden om de volledige capaciteit te behouden.

Echter in jouw geval zag ik een enkele keer dat je airco maar 400 watt verbruikt en dat hij het setpoint niet haalt. Dat is echt vreemd dat hij niet vanzelf meer vermogen gaat leveren. Hij hangt al ver onder het setpoint. Het is de vraag of het setpoint verder gaat verhogen het gaat oplossen. Probeer het en hou ons op de hoogte!
Hij bleef voorheen ook achterwege, ik heb daar meerdere keren de installateur voor laten terugkomen.
Er was geen hardware probleem en de aangereikte oplossing was "je moet hem 23 - 24 - 25 zetten.
Het is geen temperatuur stand maar een regelgetal".

Als ik het setpoint 1 a 2 graden verhoog dan heeft dat weinig tot geen zin kwa behaaglijkheid en blijft deze net zoals bij jouw met laag vermogen verbruik een beetje hangen noem ik dat.
Pas als ik drastischer te werk ga met hogere "standen" dan komt er beweging in.

Ik had juist gehoopt dat de CC dat voor ons zou regelen en daarmee de airco wat gebruiksvriendelijker zou maken voor de anderen hier in huis.
Helaas dus.

• n.buijtels
Dorus12 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:07:
[...]

Hij bleef voorheen ook achterwege, ik heb daar meerdere keren de installateur voor laten terugkomen.
Er was geen hardware probleem en de aangereikte oplossing was "je moet hem 23 - 24 - 25 zetten.
Het is geen temperatuur stand maar een regelgetal".

Als ik het setpoint 1 a 2 graden verhoog dan heeft dat weinig tot geen zin kwa behaaglijkheid en blijft deze net zoals bij jouw met laag vermogen verbruik een beetje hangen noem ik dat.
Pas als ik drastischer te werk ga met hogere "standen" dan komt er beweging in.

Ik had juist gehoopt dat de CC dat voor ons zou regelen en daarmee de airco wat gebruiksvriendelijker zou maken voor de anderen hier in huis.
Helaas dus.
Bij mij blijft hij NIET hangen wanneer het setpoint niet wordt gehaald, maar gaat hij wel naar maximaal vermogen (bij setpoints op halve graden).

Mijn situatie is anders dan die van jou. Ik vermoed dat er bij jou sprake is van een soort van hardwareprobleem dat men nog niet wil erkennen of niet kan oplossen. Bij de interne thermostaat is het setpoint soms echt een soort van regelgetal omdat warme lucht (voornamelijk bij lage fan standen) tegen het plafond aan kan blijven hangen en die meet de interne thermostaat omdat de binnenunit tegen het plafond zit.

Mijn airco is van een andere LG-serie (Deluxe) en regelt, voor zover ik kan beoordelen, toch net iets anders dan jouw toestel (Standaard-serie). Er zal hardwarematig waarschijnlijk wel verschil tussen zitten. Gezien het ontwerp van de binnenunit verwacht ik dat de Standaard-serie een ouder model is en de Deluxe-serie een nieuwer model. Mijn airco wordt op sommige websites nog steeds als een nieuw model aangeduid, terwijl hij inmiddels ongeveer een jaar geleden is geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door n.buijtels op 20-02-2026 10:53 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:44
Ikzelf gebruik al sinds 2009 een LG Artcool de Luxe, (mooi spiegel front) en draai meestal rond de 19 a 20 graden ingesteld op de airco, hij draait dan mooi door met rond de 400 a 500 W vermogen. Deze temperaturen houdt hij ook wel aan, als hij optoert is het zo een 21 graden, en dan tempert hij weer terug.
Scheelt denk ik dat ik tegenwoordig Triple HR glas in het appartement heb zitten, maar wel een in verhouding grote erker, waar het meestal toch net wat frisser aanvoelt.
Appartement is uit 1980, dus matig geisoleerd naar wat die jaren gebruikelijk was.
Grote een 8 bij 12 meter waar de airco draait, puur ter info.
Op zich ben ik meer dan tevreden, ook gezien zijn levensduur.
Doe wel elke 2 jaar de onderdhoudsbeurt, en rond de 4 maand zelf even de filters verschonen.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
Ik denk dat het hetzelfde probleem is dat anderen ook hebben met de MHI-units. De fabrieksinstelling voor de hysterese is gewoon te hoog (ongeveer 1 °C afwijking van de ingestelde temperatuur, zo te zien op je grafieken).

Zonder dat LED medelijden met u heeft en u aangepaste hysterese-waarden laat instellen die op hun beurt valse temperatuurwaarden zouden verzenden om de unit te activeren als de kamertemperatuur met die ingestelde waarde daalt, denk ik dat u gewoon een hogere temperatuur moet instellen om de gewenste kamertemperatuur te krijgen.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:17
n.buijtels schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:45:
[...]
Mijn airco is van een andere LG-serie (Deluxe) en regelt, voor zover ik kan beoordelen, toch net iets anders dan jouw toestel (Standaard-serie).
Zou je de exacte model / typnummers van de buitenunit / binnenuit (of combinatie) kunnen vermelden?

• n.buijtels
Brokencore schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Zou je de exacte model / typnummers van de buitenunit / binnenuit (of combinatie) kunnen vermelden?
LG Dualcool H12S1D Deluxe 3,5 kW

• Buschiner
  • Laatst online: 18:40
Hallo allemaal,

Mocht er iets onduidelijk zijn, dan excuses daarvoor. Een vertaling van Duits naar Nederlands zou de oorzaak kunnen zijn.

Hartelijk dank aan dit geweldige forum voor de nuttige informatie en aan de ontwikkelaar voor dit fantastische project.

Ik gebruik Climacontrol nu ongeveer vier weken op mijn SCM60 Heavy met een SKR25 en SRF35, geautomatiseerd met Home Assistant, en het werkt uitstekend.

Nu mijn vraag: Gisteren heeft de SCM60 onderhoud gehad, inclusief het vervangen van het koelmiddel.

Sinds het onderhoud is de systeemstatus veranderd van 3 naar 1. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3pDUCA8DXjsnvAlHjep7x5Vg9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rR7VFwojAPgfibb8BTedpy9s.png?f=fotoalbum_large
Met vriendelijke groet uit Duitsland

• LED-Maniak
Buschiner schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:20:
Hallo allemaal,

Mocht er iets onduidelijk zijn, dan excuses daarvoor. Een vertaling van Duits naar Nederlands zou de oorzaak kunnen zijn.

Hartelijk dank aan dit geweldige forum voor de nuttige informatie en aan de ontwikkelaar voor dit fantastische project.

Ik gebruik Climacontrol nu ongeveer vier weken op mijn SCM60 Heavy met een SKR25 en SRF35, geautomatiseerd met Home Assistant, en het werkt uitstekend.

Nu mijn vraag: Gisteren heeft de SCM60 onderhoud gehad, inclusief het vervangen van het koelmiddel.

Sinds het onderhoud is de systeemstatus veranderd van 3 naar 1. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

[Afbeelding]
Met vriendelijke groet uit Duitsland
Geen zorgen! Systeem status zegt iets over de ClimateControl zelf.
Zowel 3(herstart) als 1(opstarten na stroomverlies) is een goede status.

• Buschiner
  • Laatst online: 18:40
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Geen zorgen! Systeem status zegt iets over de ClimateControl zelf.
Zowel 3(herstart) als 1(opstarten na stroomverlies) is een goede status.
Hartelijk dank voor dit goede nieuws.
Hartelijke groeten en ga zo door!

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Bij mij blijft hij NIET hangen wanneer het setpoint niet wordt gehaald, maar gaat hij wel naar maximaal vermogen (bij setpoints op halve graden).
Om hem uit de "luie" toestand te krijgen zet ik +5 graden boven de gewenste temp.
Fan standen staan al in swing en de auto.
Dan is het even wachten alvorens de pipe temp-en stijgen en hij gaat.
Uiteindelijk als hij de gewenste temp nadert afschalen, het is een hobbelig handelen zo.
Maar goed daarvoor had ik de CC in gedachten.

• LED-Maniak
Dorus12 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Om hem uit de "luie" toestand te krijgen zet ik +5 graden boven de gewenste temp.
Fan standen staan al in swing en de auto.
Dan is het even wachten alvorens de pipe temp-en stijgen en hij gaat.
Uiteindelijk als hij de gewenste temp nadert afschalen.
Maar goed daarvoor had ik de CC in gedachten.
Doe je dit geautomatiseerd met home assistant? Wellicht -als dit echt elke keer werkt- kan ik in climatecontrol iets inbouwen dat de setpoint even kort +5 doet als de temperatuur vs. setpoint voor xx minuten teveel afwijkt.
Inmiddels heeft @xHEMANx een iets andere firmware die de MHI airco wat 'losser' laat regelen aan de bovenkant van de setpoint. Na bekijken van eea. aan data lijkt het dat sommige units iets meer overshoot nodig hebben voordat zij zichzelf gaan terugmoduleren. Wellicht helpt dit ook bij @Siewert zijn gemelde ervaring.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2026 17:07 ]

• Dorus12

Dorus12

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Doe je dit geautomatiseerd met home assistant? Wellicht -als dit echt elke keer werkt- kan ik in climatecontrol iets inbouwen dat de setpoint even kort +5 doet als de temperatuur vs. setpoint voor xx minuten teveel afwijkt.
Nee nog niet.
Weet je wat het is LED-Maniak, ik vind het grappig, leuk, interessant om zo bezig te zijn.
Maar mijn gezinsleden willen warmte NU, NU, NU.
Dus ik heb het ze zo geïnstrueerd voor de momenten dat ik er niet ben.
En dat stemt ze tevreden en zelf zie ik dat ook terug in de grafieken dat de airco daar wakker van wordt.
Belangrijk is wel dat de fan stand op auto staat en beide swings actief.
HA zou m'n volgende stap zijn.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

Inmiddels heeft @xHEMANx een iets andere firmware die de MHI airco wat 'losser' laat regelen aan de bovenkant van de setpoint. Na bekijken van eea. aan data lijkt het dat sommige units iets meer overshoot nodig hebben voordat zij zichzelf gaan terugmoduleren. Wellicht helpt dit ook bij @Siewert zijn gemelde ervaring.
Hou mij a.u.b. op de hoogte want mijn probleem lijkt overeen te komen, ik wil best meetesten.
De externe thermometer geeft op beide binnen units 21.3 constant terwijl de setpoint op 22 staat ingesteld, ze staan 24/7 aan, ik ben du constant nu aan het rommelen door hem iets warmer en dan weer kouder in te stellen. :-(

[ Voor 43% gewijzigd door Technoid op 20-02-2026 21:24 ]

• LED-Maniak
Dat is iets anders. Bij bijna iedereen regelt hij tot ongeveer 0.5 graad onder het setpoint. In elke situatie. Dus daar is eenvoudig op te anticiperen.

Fanstand 1 is hier al heel vaak besproken. Met externe sensor is dat met dit weer een garantie tot hoger verbruik en slecht regelgedrag.

[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2026 19:44 ]

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:41:
Dat is iets anders. Bij bijna iedereen regelt hij tot ongeveer 0.5 graad onder het setpoint. In elke situatie. Dus daar is eenvoudig op te anticiperen.
Ook al heb ik de offset van de externe thermometer 0,5 aangepast bij beide modules? Dit was een probeersel in ieder geval, sindsdien klopt de waarde wel beter die ik meet met andere thermometers er naast.

• LED-Maniak
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Ook al heb ik de offset van de externe thermometer 0,5 aangepast bij beide modules? Dit was een probeersel in ieder geval, sindsdien klopt de waarde wel beter die ik meet met andere thermometers er naast.
Dan nog regelt hij op setpoint-0.5 maar wordt het in de ruimte een halve graad warmer of kouder.

• RemmyB83
Misschien begrijp ik het probleem niet helemaal goed, en daardoor de oplossing niet helemaal. Vandaar ook mijn vraag.
Maar waarom zou je hem niet strakker regelen aan de onderkant?
Dan wordt hij sneller afgeremd, en is die overshoot opvangen ook een kleiner probleem.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Misschien begrijp ik het probleem niet helemaal goed, en daardoor de oplossing niet helemaal. Vandaar ook mijn vraag.
Maar waarom zou je hem niet strakker regelen aan de onderkant?
Dan wordt hij sneller afgeremd, en is die overshoot opvangen ook een kleiner probleem.
Wordt al wel gedaan. Als je dat nog meer los zet gaat hij verder onder setpoint draaien.
Bij verwarmen liever een klein beetje boven setpoint dan eronder.

Maar de signalen zijn toch ook wel dat veel afhankelijk is van de opstelling: vermogen airco, plaatsing sensor, grootte ruimte, etc. Dus je wil niet teveel 'tunen' op een airco en ook niet al te wilde dingen doen. Van wat ik gezien heb draait wat er nu draait best mooi op het gros van de units. Dus ik wil er ook niet echt teveel aan 'morren', maar meer begrijpen wat er gebeurt in welke situatie(zoals we ook weten dan fan 1 = no-go in veel situaties).

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:20:
[...]
(zoals we ook weten dan fan 1 = no-go in veel situaties).
In elke situatie bij mij is dat zo, ook al zet ik de setpoint ineens 5 graden lager dan alsnog gebeurt het volgende als ik fan speed op 1 zet dan begint de buiten unit op volle toeren te draaien (afname van 1800 watt met gemak, dit blijft uren doorgaan), zodra ik deze op 2 zet gaat die direct weer bijna niks doen (400-500 watt).

Ja sorry ik kijk vooral naar het stroom verbruik maar dit geeft duidelijk aan wat er gebeurt. Dit was zonder de CC niet het geval trouwens wat er ook met de setpoint gebeurde, hoger/lager.

• LED-Maniak
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Ja sorry ik kijk vooral naar het stroom verbruik maar dit geeft duidelijk aan wat er gebeurt. Dit was zonder de CC niet het geval trouwens wat er ook met de setpoint gebeurde, hoger/lager.
De standaard sensor zit in de binnenunit. Dus met fanstand 1 wordt die sensor alsnog warm en moduleert de airco alsnog terug. Hij zit immers direct naast de warmtebron. Dat zegt alleen totaal niets over de temperatuur in de ruimte. De airco gaat juist op stand 1 op een hoog vermogen draaien omdat de sensor de temperatuur in de ruimte niet ziet stijgen(airco = luchtverplaatsing) en dus gaat hij meer vermogen uitsturen.

Plaats de draadloze sensor maar eens op de binnenunit, dan zal hij hetzelfde doen als met de standaard sensor. Je verbruik gaat omlaag, maar verwarmen gaat lastiger.

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Wordt al wel gedaan. Als je dat nog meer los zet gaat hij verder onder setpoint draaien.
Bij verwarmen liever een klein beetje boven setpoint dan eronder.

Maar de signalen zijn toch ook wel dat veel afhankelijk is van de opstelling: vermogen airco, plaatsing sensor, grootte ruimte, etc. Dus je wil niet teveel 'tunen' op een airco en ook niet al te wilde dingen doen. Van wat ik gezien heb draait wat er nu draait best mooi op het gros van de units. Dus ik wil er ook niet echt teveel aan 'morren', maar meer begrijpen wat er gebeurt in welke situatie(zoals we ook weten dan fan 1 = no-go in veel situaties).
Ik begrijp dat je een gulde midden weg moet zoeken voor bijna alle situaties. Mijn gedachte was bij het 'losser' aan de bovenkant zetten, dat de temperatuur iets verder op kan lopen(geen idee of mijn gedachte klopt). Wat je regeling minder strak maakt. Persoonlijk zou ik hem bij een temperatuur die dichter bij het setpoint ligt, al laten denken dat hij mag aftoeren. Dan behoudt je de onder en bovengrens. En reageerd hij iets sneller, maar niet perse agressiever voor de compressor.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
Mensen moeten begrijpen dat verwarming met hoog aan de muur gemonteerde airconditioners meestal een hoge luchtstroom vereist, omdat je constant moet vechten tegen de warme lucht die naar het plafond stijgt, en deze naar het vloerniveau moet laten zakken.

Je airconditioner verbruikt de minste elektriciteit bij de hoogste ventilatorsnelheid en de meeste bij de laagste snelheid.

Als de lucht snel circuleert, warmt de kamer namelijk sneller op en is de hoogste uitlaattemperatuur niet nodig. Maar als de luchtsnelheid laag is, heb je een veel hogere uitlaattemperatuur nodig om dezelfde verwarming te bereiken, als dat al mogelijk is.

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:35:
[...]

De standaard sensor zit in de binnenunit. Dus met fanstand 1 wordt die sensor alsnog warm en moduleert de airco alsnog terug. Hij zit immers direct naast de warmtebron. Dat zegt alleen totaal niets over de temperatuur in de ruimte. De airco gaat juist op stand 1 op een hoog vermogen draaien omdat de sensor de temperatuur in de ruimte niet ziet stijgen(airco = luchtverplaatsing) en dus gaat hij meer vermogen uitsturen.

Plaats de draadloze sensor maar eens op de binnenunit, dan zal hij hetzelfde doen als met de standaard sensor. Je verbruik gaat omlaag, maar verwarmen gaat lastiger.
Ik begrijp volledig wat je zegt maar het gebeurt direct, het is niet zo dat de temperatuur zakt in 1 seconden na het inschakelen van fanstand 1, daarom lijkt mij dit echt niet te kloppen.

Daarnaast de externe sensor meet 21,3 setpoint is 22, stel ik stel hem in op setpoint 18 graden, de externe sensor meet nog steeds 21,3. Ik stel nu fanspeed 1 in, dan ziet de CC dus dat de kamer veel te warm is dan is ingesteld, waarom gaat dan deze alsnog dan op hoog vermogen draaien direct bij inschakelen van deze fanspeed?

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:48:
Mensen moeten begrijpen dat verwarming met hoog aan de muur gemonteerde airconditioners meestal een hoge luchtstroom vereist, omdat je constant moet vechten tegen de warme lucht die naar het plafond stijgt, en deze naar het vloerniveau moet laten zakken.

Je airconditioner verbruikt de minste elektriciteit bij de hoogste ventilatorsnelheid en de meeste bij de laagste snelheid.

Als de lucht snel circuleert, warmt de kamer namelijk sneller op en is de hoogste uitlaattemperatuur niet nodig. Maar als de luchtsnelheid laag is, heb je een veel hogere uitlaattemperatuur nodig om dezelfde verwarming te bereiken, als dat al mogelijk is.
Dit besef ik mij volledig, zeer mooi uitgelegd trouwens, maar mijn situatie zoals hierboven beschreven gaat daar dus niet om, het is een actie die direct gebeurt ondanks dat de temperatuur al op orde is, daarnaast staan mijn beide units op 24/7 op dezelfde setpoint.

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Ik begrijp dat je een gulde midden weg moet zoeken voor bijna alle situaties. Mijn gedachte was bij het 'losser' aan de bovenkant zetten, dat de temperatuur iets verder op kan lopen(geen idee of mijn gedachte klopt). Wat je regeling minder strak maakt. Persoonlijk zou ik hem bij een temperatuur die dichter bij het setpoint ligt, al laten denken dat hij mag aftoeren. Dan behoudt je de onder en bovengrens. En reageerd hij iets sneller, maar niet perse agressiever voor de compressor.
Dat gebeurt inderdaad in de huidige situatie. Bij de meeste mensen werkt dat prima.
Ik probeer met de firmware bij xhemanx te begrijpen waarom hij meestal mooi regelt, maar soms volledig uit gaat in plaats van zelf terug regelt. :)

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-03 01:52
[...]

Lang niet meer hier geweest.
Maar thx voor de mention en +5gr is wel heel veel, 1gr is ook genoeg maar airco heeft even tijd nodig en bij 5gr slingert hij alles gelijk in full heat mode.
Na weken analyseren van data en heul veul proberen een oorzaak kunnen vinden waarom de airco lui is.
Of die overshoot waar jij over spreekt gaat werken heb ik mijn twijfels want hij haalt setpoint niet dus kan geen overshoot creëren.

Lang verhaal kort:
Na weken testen en proberen gevonden dat ongeacht de fan speed van de unit zijn eigen warme lucht bleef aanzuigen.
Daarmee bleven de coils te koud en vertikte hij dus om op te toeren.
Dat jij destijds niks vreemds zag kan wel kloppen.
Maar als de thi_r sensors onder de 29gr is dat te weinig om aan de warmte vraag te voldoen.
Zijn deze sensoren boven de 32gr is dat meer als genoeg om aan de warmte vraag te voldoen.

Tijdelijk oplossing sinds een paar dagen is een onorthodoxe oplossing.
Ik had een deflector ooit geïnstalleerd om koude val in de zithoek op te vangen bij koelen.
Het ziet er niet uit maar deze nu omhoog gestoken tussen het plafond en de unit.
Gevolg er word meer lucht (kouder) via de zijkant aangezogen ipv de warme lucht van de voorkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS-Isw3lkOj47ePqIAkdjp6bf14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/culByMV3uZRWMb8P9iW6Eepn.jpg?f=fotoalbum_large

Gevolg:
  • Iets warmere coils en daarmee warmere uitblaas temp
  • Airco unit moduleert nu meer
  • Compressor is rustiger en moduleert meer
  • Ondanks afraden om lucht inlaat te blokkeren werkt het hier als een trein en als je kijkt naar de data is de airco niet in paniek en zelf rustiger geworden en de kamer temperatuur wordt met twee vingers in de neus bijgehouden.
Dus deels is het locatie specifiek probleem omdat er een warme luchtbel blijft hangen.
En fan-speed op full speed is daarmee niet de oplossing.
Maar ook deels de regeling die eerder zou moeten ingrijpen.
Airco zou toch moeten zien dat de temperatuur verder en verder van setpoint verwijderd raakt en zich zelf dan moeten afvragen gaan wij even wat harder draaien?
En niet wachten totdat de temperatuur 1gr onder setpoint is.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden!
Volgens mij komt xHemanx tot zo'n beetje dezelfde conclusie: regeling is erg situatie afhankelijk.

De THI input zal de airco vast gebruiken inderdaad om te bepalen welk vermogen gestuurd kan worden.

De 5 graden is voor LG. MHI reageert al op veel kleinere stappen gelukkig

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2026 22:03 ]

• Magiaconatus
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Dit besef ik mij volledig, zeer mooi uitgelegd trouwens, maar mijn situatie zoals hierboven beschreven gaat daar dus niet om, het is een actie die direct gebeurt ondanks dat de temperatuur al op orde is, daarnaast staan mijn beide units op 24/7 op dezelfde setpoint.
Ik kan alleen maar denken dat het iets te maken heeft met de temperatuurcompensatiewaarde en de uitschakeltemperatuurwaarde. Meestal zijn beide ongeveer +2 °C. Dus bij een ingestelde temperatuur van 20 °C schakelt uw airconditioner uit wanneer de gemeten kamertemperatuur 24 °C is.

Maar ik weet niet hoe LG dit instelt, noch hoe LED dit allemaal verwerkt met CC.

• Magiaconatus
Siewert schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:56:
[...]

En niet wachten totdat de temperatuur 1gr onder setpoint is.
Maar je moet het bekijken vanuit het perspectief van de ingenieurs die de kamertemperatuursensor in de binnenunit moesten plaatsen. Een hysterese van 1 °C is logisch wanneer je het temperatuurverschil in een gesloten ruimte meet en wilt bepalen of de mensen op de begane grond meer verwarming nodig hebben of niet. Bij kleinere hysterese-waarden zouden er vaker pieken in de ventilatorsnelheid en compressorsnelheid optreden, wat zou leiden tot een oscillerend gedrag dat waarschijnlijk hinderlijk is. Het is waarschijnlijk zo geprogrammeerd om het comfort te verhogen en het geluidsniveau te verlagen.

Met CC zouden we een heel andere besturingslogica nodig hebben dan die welke in de fabriek is geïnstalleerd.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-03 01:52
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:02:
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden!
Volgens mij komt xHemanx tot zo'n beetje dezelfde conclusie: regeling is erg situatie afhankelijk.

De THI input zal de airco vast gebruiken inderdaad om te bepalen welk vermogen gestuurd kan worden.

De 5 graden is voor LG. MHI reageert al op veel kleinere stappen gelukkig
Het is hiermee deels opgelost.
Hebben wij een oosten wind bijvoorbeeld dan werkt het niet.
Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Maar je moet het bekijken vanuit het perspectief van de ingenieurs die de kamertemperatuursensor in de binnenunit moesten plaatsen. Een hysterese van 1 °C is logisch wanneer je het temperatuurverschil in een gesloten ruimte meet en wilt bepalen of de mensen op de begane grond meer verwarming nodig hebben of niet. Bij kleinere hysterese-waarden zouden er vaker pieken in de ventilatorsnelheid en compressorsnelheid optreden, wat zou leiden tot een oscillerend gedrag dat waarschijnlijk hinderlijk is. Het is waarschijnlijk zo geprogrammeerd om het comfort te verhogen en het geluidsniveau te verlagen.

Met CC zouden we een heel andere besturingslogica nodig hebben dan die welke in de fabriek is geïnstalleerd.
Heb je gelijk in maar dat is niet het probleem.
Moet je mijn andere bericht van de afgelopen maanden even zoeken wat het probleem wel is.
Maar aangezien er vele negatieve reacties waren over mijn reports als beta tester ben ik er mee gestopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Siewert op 20-02-2026 22:30 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Ik kan alleen maar denken dat het iets te maken heeft met de temperatuurcompensatiewaarde en de uitschakeltemperatuurwaarde. Meestal zijn beide ongeveer +2 °C. Dus bij een ingestelde temperatuur van 20 °C schakelt uw airconditioner uit wanneer de gemeten kamertemperatuur 24 °C is.

Maar ik weet niet hoe LG dit instelt, noch hoe LED dit allemaal verwerkt met CC.
Ik heb een MHI in mijn geval, de SCM50ZS-W

• Magiaconatus
Siewert schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Het is hiermee deels opgelost.
Hebben wij een oosten wind bijvoorbeeld dan werkt het niet.

[...]

Heb je gelijk in maar dat is niet het probleem.
Moet je mijn andere bericht van de afgelopen maanden even zoeken wat het probleem wel is.
Maar aangezien er vele negatieve reacties waren over mijn reports als beta tester ben ik er mee gestopt.
Ik heb je eerdere berichten nog eens bekeken.

Ik vond het vreemd dat je je offset op -1,2 °C hebt ingesteld. Is dit opzettelijk, of moet je een negatieve waarde invoeren om uiteindelijk een positieve offset te krijgen?

• Magiaconatus
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Mijn fout. Ik was vergeten dat je MHI had.

• xHEMANx
Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:15:
[...]

Ik heb je eerdere berichten nog eens bekeken.

Ik vond het vreemd dat je je offset op -1,2 °C hebt ingesteld. Is dit opzettelijk, of moet je een negatieve waarde invoeren om uiteindelijk een positieve offset te krijgen?
Klopt. -offset = +temperatuur.

• RemmyB83
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik heb dezelfde buitenunit, en herken het niet.
Misschien kun je wat grafieken delen met ons uit HA? Dat maakt misschien het één en ander duidelijker.

[ Voor 33% gewijzigd door RemmyB83 op 20-02-2026 23:37 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
xHEMANx schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:25:
[...]

Klopt. -offset = +temperatuur.
Oké, kan iemand voor de grap eens een offset van -2,4 °C proberen? Of de offset verhogen totdat ze dezelfde kamertemperatuur krijgen als hun ingestelde temperatuur? ;)

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:47:
[...]

Oké, kan iemand voor de grap eens een offset van -2,4 °C proberen? Of de offset verhogen totdat ze dezelfde kamertemperatuur krijgen als hun ingestelde temperatuur? ;)
Ja dat heb ik dus met -0,5 dan geven alle thermostaten 22 aan behalve de externe CC thermostaat die blijft op 21,3 ongeveer.

Ja 22 is wat hoog maar ja heb een vrouw hier en gevoelsmatig voelt het anders te koud vergeleken met de cv thermostaat temperatuur die vroeger lager was.

[ Voor 15% gewijzigd door Technoid op 20-02-2026 23:57 ]

• Technoid
  • Nu online

Technoid

VCDS 058

RemmyB83 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:37:
[...]

Ik heb dezelfde buitenunit, en herken het niet.
Misschien kun je wat grafieken delen met ons uit HA? Dat maakt misschien het één en ander duidelijker.
Welke zou ik een aanwinst mee kunnen zijn? Dan zal ik het e.e.a. even een tijdje doen zodat het zichtbaar is in de grafiek.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Geen idee of dat mogelijk is?

Wat wel irritant is aan de airco zelf is dat het minimum vermogen dan weer 20hz 200w is en dan weer 30hz 350w.

Kan er nog niet helemaal de vinger op leggen wanneer hij welk minimum vermogen hanteerd. Als iemand me het pagina nr van de technische manual kan geven waar dit beschreven staat, graag. Ik kan het zelf niet vinden.

Komende dagen adhoc stoken, kan ik de modulatie naar beneden goed bekijken. Hij zou na een tijdje makkelijk op minimum vermogen moeten kunnen draaien, met de aanstaande temperaturen buiten.
Kijken of die dat nu een beetje soepel doet...

Volgens mij mag hij nu door tot 0.2 boven setpoint eer hij gaat pendelen.

Als hij blijft hangen in hoog vermogen, kan het miss ook zijn dat hij de fan speed te snel verlaagd, zat ik te denken. Waardoor hij in zn eigen warmte bubbel vast blijft zitten.

Kan me herinneren dat als ik eerder (als ik de sensor verder van de binnenunit had hangen) de fan even handmatig een paar minuten hoger zette en dan weer terug naar auto, dat hij dan wel op minimum vermogen verder ging.

Maar dat kan ook komen, omdat hij dan de warme lucht rondom de binnen unit rap richting de sensor blaast (met hoge fan), waardoor setpoint snel behaald wordt en de unit daardoor naar beneden moduleerd.

Of hij na verloop van tijd dan toch weer meer gaat verbruiken of op minimum door blijft verwarmen kan ik me zo even niet meer goed herinneren. Komende dagen even testen hoe dat nu gaat...

@Siewert ik heb volgens mij juist hoge coil temperaturen. En zou ze juist dus lager willen hebben. (Modulatie naar beneden) Precies het omgekeerde "probleem" dan bij jou? O+

• RemmyB83
Technoid schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:58:
[...]

Welke zou ik een aanwinst mee kunnen zijn? Dan zal ik het e.e.a. even een tijdje doen zodat het zichtbaar is in de grafiek.
Sensor temperatuur, retourtemperatuur, Wattage, THI-R1 tm 3, en je fanspeed.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
Magiaconatus schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:47:
[...]

Je sensor meting van de CC blijft altijd onder de SP hangen (met koud weer). Maar de werkelijke temperatuur gaat wel omhoog. Kan je alleen meten met een andere externe meter.

[ Voor 58% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 00:21 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Geen idee of dat mogelijk is?

Wat wel irritant is aan de airco zelf is dat het minimum vermogen dan weer 20hz 200w is en dan weer 30hz 350w.

Kan er nog niet helemaal de vinger op leggen wanneer hij welk minimum vermogen hanteerd. Als iemand me het pagina nr van de technische manual kan geven waar dit beschreven staat, graag. Ik kan het zelf niet vinden.

Komende dagen adhoc stoken, kan ik de modulatie naar beneden goed bekijken. Hij zou na een tijdje makkelijk op minimum vermogen moeten kunnen draaien, met de aanstaande temperaturen buiten.
Kijken of die dat nu een beetje soepel doet...

Volgens mij mag hij nu door tot 0.2 boven setpoint eer hij gaat pendelen.

Als hij blijft hangen in hoog vermogen, kan het miss ook zijn dat hij de fan speed te snel verlaagd, zat ik te denken. Waardoor hij in zn eigen warmte bubbel vast blijft zitten.

Kan me herinneren dat als ik eerder (als ik de sensor verder van de binnenunit had hangen) de fan even handmatig een paar minuten hoger zette en dan weer terug naar auto, dat hij dan wel op minimum vermogen verder ging.

Maar dat kan ook komen, omdat hij dan de warme lucht rondom de binnen unit rap richting de sensor blaast (met hoge fan), waardoor setpoint snel behaald wordt en de unit daardoor naar beneden moduleerd.

Of hij na verloop van tijd dan toch weer meer gaat verbruiken of op minimum door blijft verwarmen kan ik me zo even niet meer goed herinneren. Komende dagen even testen hoe dat nu gaat...

@Siewert ik heb volgens mij juist hoge coil temperaturen. En zou ze juist dus lager willen hebben. (Modulatie naar beneden) Precies het omgekeerde "probleem" dan bij jou? O+
Volgens mijn is het niet bij iedere MHI setup het zelfde. Mijn minimum van 20hz loopt volgens mijn bij een buitentemperatuur van -1,9C tot +9,9C. Bij mijn is het zodra de door de mhi gemeten buitentemperatuur de +10C is aantikt, hij naar een minimum van 30hz gaat.
En moet vervolgens eerst weer +8C aan tikken, voordat hij naar een minimum van 20hz gaat. Hij heeft dus een p-band van 2C.
Minimum onder nul heb ik nooit echt naar gekeken, omdat mijn unit dan toch meer vermogen nodig heeft om te verwarmen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Je sensor meting van de CC blijft altijd onder de SP hangen (met koud weer). Maar de werkelijke temperatuur gaat wel omhoog. Kan je alleen meten met een andere externe meter.
Hmm, het zou verstandig zijn om een onafhankelijke thermometer bij de hand te hebben om alleen de kamertemperatuur van deze tweede thermometer te controleren. De thermometer die is aangesloten op CC moet dan alleen worden gebruikt als middel voor CC om de kamertemperatuur te regelen, maar niet om te bepalen of de daadwerkelijk weergegeven kamertemperatuur correct is.

U wilt ze allebei op dezelfde locatie plaatsen en spelen met de offset totdat de niet-CC-thermometer de door u gewenste kamertemperatuur aangeeft.

• Magiaconatus
Een kleine troost voor iedereen die last heeft van MHI: het gebruik van een “externe” thermometer met Midea-airco's, in plaats van de binnenthermometer, vertoont nogal wat overeenkomsten in termen van gedrag. Ik kan het weten, want ik heb er twee.

Wanneer de afstandsbediening als thermometer wordt gebruikt, zal de kamertemperatuur altijd +1 °C boven het instelpunt uitkomen. Maar wat de regeling betreft, is de logica vrijwel gelijk aan die van MHI. Wanneer +1 °C boven het instelpunt wordt bereikt, vermindert de buitenunit het opgenomen vermogen tot het minimum en blijft hij draaien totdat de temperatuur op de afstandsbediening met 1 °C is gedaald. Vervolgens verhoogt de compressor het vermogen en de ventilatorsnelheid totdat deze +1 °C boven het instelpunt komt. En zo gaat dit maar door. In werkelijkheid is de temperatuurverandering gemeten op een externe thermometer ongeveer +-0,2-0,3 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUka2K7dv8O-hisDOhLUX8TxJsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNssVu37mY1qcqHbA9Xl4JU3.png?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
Magiaconatus schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:27:
[...]

Hmm, het zou verstandig zijn om een onafhankelijke thermometer bij de hand te hebben om alleen de kamertemperatuur van deze tweede thermometer te controleren. De thermometer die is aangesloten op CC moet dan alleen worden gebruikt als middel voor CC om de kamertemperatuur te regelen, maar niet om te bepalen of de daadwerkelijk weergegeven kamertemperatuur correct is.

U wilt ze allebei op dezelfde locatie plaatsen en spelen met de offset totdat de niet-CC-thermometer de door u gewenste kamertemperatuur aangeeft.
Klopt. Dat is de truc!

De vraag komt dan, waarom zou je dan niet gewoon de setpoint een halve graad naar boven of beneden zetten?

Omdat hele graden net iets trakker regelen dan halve graden. Halve graden zijn super om de temp in huis tijdelijk even wat hoger te zetten, maar als standaard setpoint, zou ik een hele graad hanteren.

Hele graden kunnen tot 0.8 onder setpoint afwijken (bij mhi)
Halve graden als ik me goed herinner ook 0.8 (of 1) onder setpoint, maar ook 0.5 boven setpoint. (Dat kan je natuurlijk ook prefereren )

• n.buijtels
@LED-Maniak Is het niet mogelijk om een door de gebruiker instelbare offset op de regeling te zetten naast de offset op de sensor?

Hiermee bedoel ik dat je de sensor niet offset om de airco exact op het setpoint te laten draaien. De sensor meet de exacte kamer temperatuur maar de CC geeft een lagere (of hogere) temperatuur door aan de airco. De grafieken in de CC zullen dan ook meer op het setpoint aangeven.

Denk dat meer gebruikers de offset gebruiken om de regeling te offsetten dan om de sensor te calibreren.

Veel airco merken regelen net onder het setpoint. Waarschijnlijk zullen veel gebruikers dit wel kunnen waarderen.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
@LED-Maniak is de oplossing voor Panasonic eigenaren al gereed? Dan wil ik daar graag gebruik van maken.

• LED-Maniak
Raymond Deen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:18:
@LED-Maniak is de oplossing voor Panasonic eigenaren al gereed? Dan wil ik daar graag gebruik van maken.
Ja, maar door spring festival in China ben ik aan het wachten op de levering.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:44
Afgelopen dagen en ook hele ochtend stond de CV weer volop te draaien i.p.v. de MHI, terwijl daarvoor geen aanwijsbare reden is naar mijn idee. (afgezien van wijziging in het weer)
Dus aan het eind van de ochtend het ik de MHI een uurtje uitgezet (had ook korter gekund, maar zo is het beter in de chart te zien) nadat de CV al weer uren had gedraaid en na dat uurtje uit geweest te zijn heeft de MHI de hele dag de woonkamer op temperatuur gehouden en is de CV niet meer aan geweest.

Kan het zijn dat de MHI units af en toe even helemaal uitmoeten (soort van reset) ???

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• xHEMANx
spokey schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:05:
Afgelopen dagen en ook hele ochtend stond de CV weer volop te draaien i.p.v. de MHI, terwijl daarvoor geen aanwijsbare reden is naar mijn idee. (afgezien van wijziging in het weer)
Dus aan het eind van de ochtend het ik de MHI een uurtje uitgezet (had ook korter gekund, maar zo is het beter in de chart te zien) nadat de CV al weer uren had gedraaid en na dat uurtje uit geweest te zijn heeft de MHI de hele dag de woonkamer op temperatuur gehouden en is de CV niet meer aan geweest.

Kan het zijn dat de MHI units af en toe even helemaal uitmoeten (soort van reset) ???
?? te weinig info.

1. Hoe hoog staat de mhi?
2. Hoe hoog staat de cv?

Ze hoeven niet soms even uit. Wel soms even schone filters.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 18:44 ]

• spokey
1. MHI 20.5 (regelt tussen de 19,7 en 20,1 - 20,3)
2. CV 19.5

's Ochtens gaat de CV ongeveer een uur aan om de badkamer, hal en wc wat op te warmen, omdat te 'bewerkstelligen' heeft de MHI een nachtverlaging.
Onder normale omstandigheden gaat de CV overdag niet aan, maar vandaag en de twee dagen daarvoor stond de MHI bijna constant te pruttelen op 1.1A en heeft de CV 75-100% meer verbruikt.
Filters reinig ik elk weekend wanneer ik de woonkamer ook stofzuig, dus deze zijn in top conditie.

Nu nadat de MHI uit heeft gestaan, draait deze de hele dag op hoger vermogen, regelt strakker dan ooit tussen de 20,3 - 20,5 en de CV is de rest van de dag uitgebleven.
Eén observatie/constatering is uiteraard totaal geen bewijs.

• xHEMANx
spokey schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:16:
1. MHI 20.5 (regelt tussen de 19,7 en 20,1 - 20,3)
2. CV 19.5

's Ochtens gaat de CV ongeveer een uur aan om de badkamer, hal en wc wat op te warmen, omdat te 'bewerkstelligen' heeft de MHI een nachtverlaging.
Onder normale omstandigheden gaat de CV overdag niet aan, maar vandaag en de twee dagen daarvoor stond de MHI bijna constant te pruttelen op 1.1A en heeft de CV 75-100% meer verbruikt.
Filters reinig ik elk weekend wanneer ik de woonkamer ook stofzuig, dus deze zijn in top conditie.

Nu nadat de MHI uit heeft gestaan, draait deze de hele dag op hoger vermogen, regelt strakker dan ooit tussen de 20,3 - 20,5 en de CV is de rest van de dag uitgebleven.
Eén observatie/constatering is uiteraard totaal geen bewijs.
Zitten ze niet te dicht op elkaar? Miss heeft de cv een overshoot bij het opwarmen met het warme weer, en denkt de mhi, doe jij het dan maar lekker vandaag, de temp is hoog genoeg. Als het weer gebeurd de cv een halve graad naar beneden, dan komen ze wrs niet meer in elkaars vaarwater.

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Zitten ze niet te dicht op elkaar? Miss heeft de cv een overshoot bij het opwarmen met het warme weer, en denkt de mhi, doe jij het dan maar lekker vandaag, de temp is hoog genoeg. Als het weer gebeurd de cv een halve graad naar beneden, dan komen ze wrs niet meer in elkaars vaarwater.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu bij jouw draait, na het verplaatsen van de sensor.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• spokey
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Het is juist het tegenovergesteld, de MHI 'kakt in' m.a.w. onder/rond de 19,5 graden en daarom slaat de CV aan, deze heeft inderdaad wel wat overshoot omdat deze per 0,5 graden regelt, dus het wordt rond de 20 graden, de MHI blijft op 1.1A door pruttelen en de temp zakt weer in naar 19,5 graden, repeat.

Omdat eigenlijk de CV al 3 dagen de boel warmt hield i.p.v. de MHI ga je wat proberen en dat was de MHI uitschakelen en weer inschakelen en daarna was het 'probleem' voorbij.
Vandaar mijn vraag, is het beter om een unit af en toe uit te zetten.

Dit hele verhaal staat eigenlijk los van CC.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe het nu bij jouw draait, na het verplaatsen van de sensor.
Hangt nu idd aan dezelfde muur, maar aan de andere kant van de kamer, met een strakke regeling als 3.2.2. zou dit de perfecte plek moeten zijn. Geen Himalaya gebergte snachts meer op de homewizard.

En vanochtend (na adhoc verwarmen) moduleerde hij ook redelijk netjes terug, zonder eerst te pendelen. Overshoot van 0.2. begon wel pas met moduleren op 20.2. (setpoint 20) dus alsnog niet zodra hij setpoint aantikt. Dat is wel vreemd.

Maar so far so good. *O* Komende dagen even verder kijken. De vrieskou is helaas voorbij, maar gelukkig is er volgend jaar weer een winter. ;)

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-03 17:33
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Hangt nu idd aan dezelfde muur, maar aan de andere kant van de kamer, met een strakke regeling als 3.2.2. zou dit de perfecte plek moeten zijn. Geen Himalaya gebergte snachts meer op de homewizard.

En vanochtend (na adhoc verwarmen) moduleerde hij ook redelijk netjes terug, zonder eerst te pendelen. Overshoot van 0.2. begon wel pas met moduleren op 20.2. (setpoint 20) dus alsnog niet zodra hij setpoint aantikt. Dat is wel vreemd.

Maar so far so good. *O* Komende dagen even verder kijken. De vrieskou is helaas voorbij, maar gelukkig is er volgend jaar weer een winter. ;)
Jij hebt een iets aangepaste versie draaien momenteel toch? Ben wel benieuwd naar de resultaten.

• xHEMANx
blackmore87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Jij hebt een iets aangepaste versie draaien momenteel toch? Ben wel benieuwd naar de resultaten.
Dat beschreef ik net. O+
0.2 overshoot is de update. Hij moduleerde nu terug zonder te pendelen, misschien hierdoor.

Nu kijken of het een toevals treffer is (de zon kwam wel rondt die tijd door), of dat hij netjes blijft terug moduleren?

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 22:17 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Dat beschreef ik net. O+
0.2 overshoot is de update. Hij moduleerde nu terug zonder te pendelen, misschien hierdoor.

Nu kijken of het een toevals treffer is (de zon kwam wel rondt die tijd door), of dat hij netjes blijft terug moduleren?
Alles draaide toch wel goed bij de vorige firmware?

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Alles draaide toch wel goed bij de vorige firmware?
Ik zou het mooier vinden dat hij voordat hij setpoint bereikt al voorzichtig wat terug moduleerd. In 3.2.2 ging hij op flink wat vermogen door tot hij setpoint aantikte, pendelde dan 1x en ging dan op een lager vermogen verder. (Bij mij althans)

Ik denk dat LED nu aan het kijken is of die dat iets geleiderlijker kan krijgen, door de unit een kleine overshoot te geven. Als het zou werken, zou dat cool zijn. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 22:28 ]

• nico_09
Wel raar, wij hebben ook dezelfde units hangen maar
pendelt bij geen van alle 3. Het terug moduleren duurt inderdaad wel vrij lang maar daar in tegen moet de temperatuur wel behaald worden en dat gebeurt wel bij ons

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:27:
Wel raar, wij hebben ook dezelfde units hangen maar
pendelt bij geen van alle 3. Het terug moduleren duurt inderdaad wel vrij lang maar daar in tegen moet de temperatuur wel behaald worden en dat gebeurt wel bij ons
Zodra hij de setpoint aantikt moduleerd hij terug en dan laat hij de temp (waar hij zoveel moeite voor heeft gedaan, vaak op een lage fan) weer een stukje zakken. Zonde van de energie. Kan die het beter eerder doen. En de boel op temperatuur houden. (Lees: +/- 0.5 onder setpoint) O-) maar miss is dat utopie. Als die het zonder pendelen doet, zou al wel nice zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 23:50 ]

• nico_09
Dat gebeurt hier idd ook, setpoint wordt gehaald en daarna 0.5 eronder maar zonder pendelen

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-03 17:33
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik zou het mooier vinden dat hij voordat hij setpoint bereikt al voorzichtig wat terug moduleerd. In 3.2.2 ging hij op flink wat vermogen door tot hij setpoint aantikte, pendelde dan 1x en ging dan op een lager vermogen verder. (Bij mij althans)

Ik denk dat LED nu aan het kijken is of die dat iets geleiderlijker kan krijgen, door de unit een kleine overshoot te geven. Als het zou werken, zou dat cool zijn. _/-\o_
Klinkt als een stap in de goede richting inderdaad, ook voor in ieder geval 1 van mijn units.
3.2.2 bedoel je 3.3.2?

• xHEMANx
blackmore87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Klinkt als een stap in de goede richting inderdaad, ook voor in ieder geval 1 van mijn units.
3.2.2 bedoel je 3.3.2?
Pendelen deed hij bij 3.2.2
Deze update heet 3.3.3

Maar het is nog maar 1x goed gegaan. Het ging bij 3.2.2 ook wel eens goed, dus het zegt nog helemaal niks. Voor het zelfde geld pendelt hij morgen op 20.2 en dan is de update juist een verslechtering. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:43:
Dat gebeurt hier idd ook, setpoint wordt gehaald en daarna 0.5 eronder maar zonder pendelen
Ligt ook aan de warmtevraag/setpoint. Ik was afgelopen week op vakantie en had de unit op 18 graden ingesteld. Toen ging hij ook pendelen. Nu ik weer terug ben en hij weer op 21 staat ingesteld pendelt hij niet meer.

Met dit weer (10°C buiten) draait hij (3,5kW MHI ZSX) weer snaarstrak overigens. Piekje omhoog 6-4h geleden was de oven die aan ging.

Toch vreemd dat de regeling bij koude onrustiger/anders gaat regelen en ik dan niet zo'n strakke lijn krijg. De unit heeft nog vermogen over, draait hooguit op de helft van wat hij kan.

En zoals je ziet kan hij 's nachts weer uit :) Uurtje voor het opstaan laat ik hem weer inschakelen. Scheelt toch zo'n 2,5 - 3kWh in die periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoWLPSFzRyrp9pxQOES49V0hCoE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UBkbKWm0mQKNCzkoCAcW0GWZ.png?f=user_large

Het blijft voor mij toch een soort hybride-warmtepomp, ondanks dat hij het met -10°C vorst ook prima trok zonder hulp van de CV, was het vooral qua geluid van de binnenunit niet prettig (hele dag op fanspeed 7 draaien). De periodes vanaf +5°C buiten is het dikke prima en zuinig (<350W) verwarmen.

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 19:47 ]

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45
Weet niet zeker of ik hier goed zit met mijn post, en aanvullend: ik ben nog niet heel ervaren met hoe de warmtepomp werkt.
Heb de ClimaControl module voor mijn warmtepomp nu enkele weken aangesloten om de warmepomp (mitshubishi air to water) uit te lezen. Aansturing volgt misschien later nog.
Data wordt via MQTT uitgelezen/opgeslagen in HA.

Aantal zaken die ik graag wil monitoren mis ik nog een beetje:
- live stroomverbruik
Output power is er wel, maar verbruik niet.
Wel totaal van vorige dag, maar dat is lastig voor berekening COP en in mijn energiedashboard

- status van warmtepomp is mij niet helemaal duidelijk. In principe zou ik een simpele status willen voor 'DHW / Heating / Cooling / off'.
wat ik wel zie is de compressor frequentie, 2 x status pomp (3e is altijd inactief), defrost.
- berekening COP (een dag te laat) is heb ik er redelijk in, wel met 'spikes'.
Heb ik wat last van de ietwat onregelmatige update van de waardes (rond middernacht, maar niet allemaal tegelijk, en soms ook tussendoor). Wat spikes in mijn data veroorzaakt.
Ter info: de temperatuur hieronder is running average van afgelopen 24 uur, dus qua tijdschaal niet gelijk aan de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_msbgXMfSym0l5lTYlkbj3szndM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ix18lBbpd006aFSkJIQlIIXg.png?f=fotoalbum_large.

Online kan ik weinig voorbeelden vinden van mensen die de data geïntegreerd hebben (voldoende posts over airco's volgens mij, maar geen warmtepompen). Weet iemand of deze info ergens beschikbaar is of kan ik beter ClimaControl/Protoart rechtstreeks vragen?

• jeffroni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-03 07:05
Ik heb op 1 van de 2 lg airco's een cc zitten die overigens perfect werkt voor mij.
Op zolder heb ik er geen maar wil ik gewoon simpel een meter naar beneden de temperatuur meting hebben.Zie bij ali etc wel eens temp sensor staan met kabel wat voor mij op deze airco prima zou zijn.Iemand ervaring of dat werkt of moet er echt een module aan hangen die stuurt en regelt?

• ThinkPad
Je zou de unit kunnen openmaken (stroom eraf!) en de temperatuursensor verlengen, of een vergelijkbare sensor eraan maken. Vaak is het een simpele NTC weerstand (zwart 'druppeltje'). Kijken of je ergens een handleiding kan vinden met beschrijving hoe zo'n sensor te testen bij storingen, dan staan de weerstandwaardes wat het zou moeten zijn er vaak bij. En anders zelf met multimeter even doormeten, de referentietemperatuur is vaak 20°C.
https://lgparts.com/products/ebg61106803

Heb dat bij mijn MHI op zolder (hangt in de nok dus interne sensor meet bij verwarmen ook al gauw te warm) ook gedaan, een vervangende NTC aangesloten aan een paar meter draad.
Een ClimaControl vond ik daar overkill voor die paar uurtjes in de week dat ik er zit te thuiswerken.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 19:54 ]

• xHEMANx
jeffroni schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:23:
Ik heb op 1 van de 2 lg airco's een cc zitten die overigens perfect werkt voor mij.
Op zolder heb ik er geen maar wil ik gewoon simpel een meter naar beneden de temperatuur meting hebben.Zie bij ali etc wel eens temp sensor staan met kabel wat voor mij op deze airco prima zou zijn.Iemand ervaring of dat werkt of moet er echt een module aan hangen die stuurt en regelt?
Ik heb hetzelfde als Thinkpad. Draad vd sensor (zwart draadje met een zwart bolletje bij mhi) doorknippen. Stuk signaal kabel ertussen. Vast solderen met een krimpkousje erover. En je kan extern regelen. (Heb een multimeter, maar nooit iets doorgemeten. Veel spannende verhalen gehoord wat er allemaal mis zou kunnen gaan, maar werkte prima)

Ik had wel van te voren voor de zekerheid gekeken of ik zon officiele sensor ergens kon kopen, mocht het niet werken....

CC regeld wel strakker en je hebt halve graden en offset. Wat wel erg nice is.

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 22-02-2026 20:18 ]

• jeffroni
ThinkPad schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:49:
Je zou de unit kunnen openmaken (stroom eraf!) en de temperatuursensor verlengen, of een vergelijkbare sensor eraan maken. Vaak is het een simpele NTC weerstand (zwart 'druppeltje'). Kijken of je ergens een handleiding kan vinden met beschrijving hoe zo'n sensor te testen bij storingen, dan staan de weerstandwaardes wat het zou moeten zijn er vaak bij. En anders zelf met multimeter even doormeten, de referentietemperatuur is vaak 20°C.
https://lgparts.com/products/ebg61106803

Heb dat bij mijn MHI op zolder (hangt in de nok dus interne sensor meet bij verwarmen ook al gauw te warm) ook gedaan, een vervangende NTC aangesloten aan een paar meter draad.
Een ClimaControl vond ik daar overkill voor die paar uurtjes in de week dat ik er zit te thuiswerken.
Dank je.Dan ga ik daar even naar kijken.Ja ik vind een climacontrol ook overkill ja voor die paar uurtjes.
Ik ga even kijken naar zo een kabeltje.

• jeffroni
xHEMANx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb hetzelfde als Thinkpad. Draad vd sensor (zwart draadje met een zwart bolletje bij mhi) doorknippen. Stuk signaal kabel ertussen. Vast solderen met een krimpkousje erover. En je kan extern regelen. (Heb een multimeter, maar nooit iets doorgemeten. Veel spannende verhalen gehoord wat er allemaal mis zou kunnen gaan, maar werkte prima)

Ik had wel van te voren voor de zekerheid gekeken of ik zon officiele sensor ergens kon kopen, mocht het niet werken....

CC regeld wel strakker en je hebt halve graden en offset. Wat wel erg nice is.
Ow die spannende verhalen heb ik niet zo voorbij zien komen aan wat ik al had gegoogled.Alleen ik dacht dat je het gewoon met een stekkertje af kon.Zelfde als waar je cc in gaat.De link die thinkpad gaf zit namelijk wel een stekkertje aan geloof ik.Dus misschien kan het gewoon met een stekkertje.
En wat betreft offset en strakker regelen klopt maar dat zal ook wel zijn dat de temperatuur niet meer beinvloed wordt door ophoping van warmte.
Ik heb het ook met een keramiek kachel.Thermostaat sensor in behuizing die veel hoger ingesteld moet worden wat gewoon niet goed regeld.
Misschien moeten ze wat bedenken met de afstandsbediening.Ik kan ook een meting doen met mijn lg afstandsbediening.Die geeft dan de temperatuur weer van wat die ligt. Alleen zou dan direct verbonden moeten zijn via bleutooth.
Airco's bestaan wel langer dan vandaag dus daar zouden de fabrikanten op in kunnen spelen hierin.Zou je denken althans.

[ Voor 24% gewijzigd door jeffroni op 22-02-2026 20:34 ]

• LED-Maniak
Vaak zit die sensor samen met andere sensoren op dezelfde connector en dus zal je draadjes moeten gaan knippen om een eigen sensor aan te sluiten.

Je kan niet dezelfde poort gebruiken als die de ClimateControl gebruikt.

• ThinkPad
offtopic:
Ik heb opgezocht welk type connector het is bij mijn MHI, want daar zitten inderdaad nog meer sensoren op. Bleek een JST-XH connector te zijn. Male-female kabeltje op AliExpress gekocht en alleen de draadjes van de kamertemperatuursensor afgetakt (de rest blijft 1:1 doorverbonden), zodat de originele bekabeling intact kan blijven en ik het zo kan terugdraaien :)

Even teruggekeken in Home Assistant en hij meet op 0,2 - 0,5°C gelijk aan wat een sensor (Xiaomi LYWSD03MMC, zelfde als bij de ClimaControl, nauwkeurige sensortjes) verderop in de kamer meet :9 Niet slecht voor een goedkope NTC van AliExpress :+

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 21:32 ]

• jeffroni
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:51:
Vaak zit die sensor samen met andere sensoren op dezelfde connector en dus zal je draadjes moeten gaan knippen om een eigen sensor aan te sluiten.

Je kan niet dezelfde poort gebruiken als die de ClimateControl gebruikt.
Ah jammer.Dan wordt het knippen.Maar het rare is als je gaat googlen naar thermostaat sensor lg airco dat je wel die stekkertjes eraan ziet.
Zal dan vast universeel bedoeld zijn dan verwacht ik.

• LED-Maniak
jeffroni schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Ah jammer.Dan wordt het knippen.Maar het rare is als je gaat googlen naar thermostaat sensor lg airco dat je wel die stekkertjes eraan ziet.
Zal dan vast universeel bedoeld zijn dan verwacht ik.
Het is per binnenunit anders, dus je zal je airco open moeten maken om te kijken hoe dit zit voor jouw model.

Maar begint nu wel een beetje offtopic te worden ;)

• jeffroni
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Het is per binnenunit anders, dus je zal je airco open moeten maken om te kijken hoe dit zit voor jouw model.

Maar begint nu wel een beetje offtopic te worden ;)
Ja klopt haha.Ik weet voor nu even voldoende. :*)
Dus weer on topic :P

• LED-Maniak
Pimpam schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
Weet niet zeker of ik hier goed zit met mijn post, en aanvullend: ik ben nog niet heel ervaren met hoe de warmtepomp werkt.
Heb de ClimaControl module voor mijn warmtepomp nu enkele weken aangesloten om de warmepomp (mitshubishi air to water) uit te lezen. Aansturing volgt misschien later nog.
Data wordt via MQTT uitgelezen/opgeslagen in HA.

Aantal zaken die ik graag wil monitoren mis ik nog een beetje:
- live stroomverbruik
Output power is er wel, maar verbruik niet.
Wel totaal van vorige dag, maar dat is lastig voor berekening COP en in mijn energiedashboard

- status van warmtepomp is mij niet helemaal duidelijk. In principe zou ik een simpele status willen voor 'DHW / Heating / Cooling / off'.
wat ik wel zie is de compressor frequentie, 2 x status pomp (3e is altijd inactief), defrost.
- berekening COP (een dag te laat) is heb ik er redelijk in, wel met 'spikes'.
Heb ik wat last van de ietwat onregelmatige update van de waardes (rond middernacht, maar niet allemaal tegelijk, en soms ook tussendoor). Wat spikes in mijn data veroorzaakt.
Ter info: de temperatuur hieronder is running average van afgelopen 24 uur, dus qua tijdschaal niet gelijk aan de COP.

[Afbeelding].

Online kan ik weinig voorbeelden vinden van mensen die de data geïntegreerd hebben (voldoende posts over airco's volgens mij, maar geen warmtepompen). Weet iemand of deze info ergens beschikbaar is of kan ik beter ClimaControl/Protoart rechtstreeks vragen?
Zo uit mijn hoofd is de live data alleen vanaf FTC6 en nieuwer beschikbaar, maar moet ik even terugzoeken.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste