ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:19
Ik moet eerlijk zeggen dat na 3 dagen testen ik VOOR MIJN SITUATIE EN WENSEN beter af was met 3.2.1

Hij houdt de temp erg netjes rond de 19.5 op de sensor, dat is erg fijn als de sensor aan de andere kant van de kamer hangt, maar aangezien dat te ver van de unit af is voor goede modulatie, hangt hij hier in het midden van de kamer.

Zolang hij op fan 4 blijft blazen, maakt hij de kamer egaal warm op setpoint, ook achterin de kamer. Zodra hij een fanstand hoger gaat, houdt hij het bij de sensor precies 19.5, maar achterin de kamer wordt het warmer. Dus hoger verbruik en daarmee meer kans op defrosts, terwijl met koud weer de unit al lekkere warme lucht blaast is het gevoel al lekker warm en hoeft de temp niet omhoog.

3.2.1 ging de temp bij de sensor omlaag bij koud weer en ging de fanstand omhoog. Resultaat, achterin de kamer bleef het ongeveer dezelfde temp. Voor in de kamer ging de temp iets omlaag, maar dat is niet erg, wang daar is het sowieso toch warmer, omdat de airco daar dus hangt.

Als ik de setpoint verlaag van 20 naar 19.5 scheeld dit 0.2 graden achterin de kamer op fan 5.

Zet ik hem terug naar sp19, dan heeft hij geen fan 5 meer nodig en gaat terug naar fan 4, dan wordt het ineens 1.5 graad kouder achter in de kamer.

Dus miss had de schommeling van 1.2 onder setpoint wel zn functie, want hoe kouder, hoe verder onder setpoint hij zakte, maar hoe harder de fan ging. Dus hoe egaler hij de temp in de kamer hield.

En bij warmer weer, gaat de temp juist omhoog tot aan de setpoint, wat wenselijk is, omdat hij dan minder warme lucht blaast en soms even uit gaat dus het gevoel is kouder. Bij 3.2.2 stijgt de temp minimaal.

Dit is met de sensor op precies dezelfde plek. Miss moet ik die nog weer gaan verplaatsen voor een egalere temp in de kamer, dus verder weg, maar dit gaat ten koste van de gevoeligheid van de modulatie. Dat wil ik eigenlijk ook niet.

En in april krijgen we hier triple glas met kunstof kozijnen, dan veranderd de situatie weer, dus de finetuning doe ik volgend jaar wel weer met de update die er dan is. Haha. Voor nu overleef ik de iets warmere temp ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2026 08:36 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:19
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
fan staat op stand 4 en sensor halverwege kamer.
je zou toch verw88 dat als het 20° is dat ie dan wat gas gaat geven.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:01:
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
fan staat op stand 4 en sensor halverwege kamer.
je zou toch verw88 dat als het 20° is dat ie dan wat gas gaat geven.
Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
Voor heavy industries:
Zoals wel vaker gezegd, probeer niet teveel naar die getallen te kijken.

Ik zie hier constant N=1 vergelijkingen van de dag of week ervoor met vandaag en observaties die helemaal niet beinvloed worden door de CC, met vervolgens lappen tekst met vage conclusies dat de regeling echt totáál anders is. Dat is niet zo. Er zijn best valide opmerkingen hier en daar, zoals die van Remmy. Voor de andere kan ik alleen maar zeggen: let minder op die getallen. De buitentemperatuur, ruimte isolatie, wind en regen hebben veel meer invloed dan wat er uberhaupt veranderd is aan 3.2.1 vs 3.3.2.

(Dit is verder niet vervelend bedoeld ofzo, maar als ik dit topic zou doorlezen zou ik denken dat het totaal drama is als je de module gebruikt tov de originele situatie, wat natuurlijk niet zo is)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-01-2026 13:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Rrin
LED-Maniak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
ok maar nu probeer ik de " energy saver" uit te zetten want dat werkt niet op de mu2r17 misschien dat ie dan eerder reageert , maar die springt telkens weer aan krijg hem niet uit??

• xHEMANx
[...]

Voor heavy industries:

Ik zie hier constant N=1 vergelijkingen van de dag of week ervoor met vandaag en observaties die helemaal niet beinvloed worden door de CC, met vervolgens lappen tekst met vage conclusies dat de regeling echt totáál anders is. Dat is niet zo. Er zijn best valide opmerkingen hier en daar, zoals die van Remmy. Voor de andere kan ik alleen maar zeggen: let minder op die getallen. De buitentemperatuur, ruimte isolatie, wind en regen hebben veel meer invloed dan wat er uberhaupt veranderd is aan 3.2.1 vs 3.3.2.

(Dit is verder niet vervelend bedoeld ofzo, maar als ik dit topic zou doorlezen zou ik denken dat het totaal drama is als je de module gebruikt tov de originele situatie, wat natuurlijk niet zo is)
1. Orginele situatie (interne sensor) = klote. CC is een verbetering op elk vlak! Zo dan is dat uit de lucht.
2. Nog steeds geen defrosts gehad. Ik verwacht dat 3.2.2 dit beter (minder schommeling) zal doorstaan. 8)
3. Halve graden en offset is nog steeds the bomb. *O*
4. Bijna iedereen is blij met het mooie rechte streepje in het grafiekje van 3.2.2. _/-\o_
5. En nee, de regeling is BIJNA niet anders (bij de sensor.) En toch mag ik 3.2.1 prefereren in mijn situatie. Ook die heb jij gemaakt, dus dat is net zo goed een compliment. O+
6. Volgend jaar is mn situatie toch anders, dus dan vervalt elke eerdere ervaring.

Ik deel mn ervaring alleen even voor de mensen waarbij 3.2.1 goed werkt, dan kunnen ze zelf de keuze maken om te updaten of niet. 3.2.2 is dus niet perse BETER dan 3.2.1 voor iedereen.

Zo nu zal ik stoppen met mijn lap tekst met vage conclusies. :+

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:06
Daikin hier dus nog niet aan de beurt maar ik vraag me het volgende af. Ik vind alles boven de stilste stand eigenlijk niet comfortabel. Nu pendelt de unit uiteraard snel terug omdat de lucht rondom de sensor warm blijft.

Zorgt een externe sensor er ook voor dat op de laagste ventilatorstand de kamer wat beter warm wordt/blijft? Uiteraard ten koste van COP. Mijn unit blaast al vrij snel iets van 35 graden lucht terwijl als die op 50 graden zou doorblazen de kamer ook op de stilste stand redelijk warm wordt.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01

kimjansen

Nu ff niks...

Flatisa schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:23:
Daikin hier dus nog niet aan de beurt maar ik vraag me het volgende af. Ik vind alles boven de stilste stand eigenlijk niet comfortabel. Nu pendelt de unit uiteraard snel terug omdat de lucht rondom de sensor warm blijft.

Zorgt een externe sensor er ook voor dat op de laagste ventilatorstand de kamer wat beter warm wordt/blijft? Uiteraard ten koste van COP. Mijn unit blaast al vrij snel iets van 35 graden lucht terwijl als die op 50 graden zou doorblazen de kamer ook op de stilste stand redelijk warm wordt.
Dat is wel de ervaring die ik er hier mee heb.

Bedoel je dat hij nu al echt gaat pendelen (dus de compressor vaak uit en weer aan) of bedoel je terugmoduleren? Met een lage ventilator stand of een overbemeten unit zul je beide kunnen zien, maar ik denk niet dat de CC sensor op enige afstand van de binnenunit een noemenswaardig negatief effect op de COP gaat geven, wel een merkbaar positief effect op het comfort.

Speed kills, but beauty lives forever...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Ventilator afknijpen gaat wel veel stroom kosten, omdat de compressor harder moet werken.

Fluisterstand is met buitentemperaturen rond vriespunt niet realistisch, die fanspeed red je het alleen in herfst en lente misschien mee. Als je dat geblaas vervelend vind dan moet je geen airco gebruiken om te verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2026 18:41 ]

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:06
kimjansen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Dat is wel de ervaring die ik er hier mee heb.

Bedoel je dat hij nu al echt gaat pendelen (dus de compressor vaak uit en weer aan) of bedoel je terugmoduleren? Met een lage ventilator stand of een overbemeten unit zul je beide kunnen zien, maar ik denk niet dat de CC sensor op enige afstand van de binnenunit een noemenswaardig negatief effect op de COP gaat geven, wel een merkbaar positief effect op het comfort.
Ik bedoelde terugmoduleren idd. Maar soms ook pendelgedrag, maar dat vind ik te overzien. Goed om te horen dat het een positief effect heeft.

Het zal vast niet geweldig zijn voor de COP, maar die extra kosten vind ik het wel waard.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:32
Laten we hopen dat de besturingslogica van Daikin strak genoeg is om een positief effect te hebben bij het gebruik van CC.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01

kimjansen

Nu ff niks...

Magiaconatus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:51:
Laten we hopen dat de besturingslogica van Daikin strak genoeg is om een positief effect te hebben bij het gebruik van CC.
Volgens mij heeft Daikin ook gewoon een optionele externe thermostaat in het gamma dus dan kan niet anders dat als de ClimaControl deze functie overneemt het goed gaan werken en het comfort verhoogt.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:32
kimjansen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Volgens mij heeft Daikin ook gewoon een optionele externe thermostaat in het gamma dus dan kan niet anders dat als de ClimaControl deze functie overneemt het goed gaan werken en het comfort verhoogt.
Ik heb ergens anders online gelezen dat iemand heeft geprobeerd de bedrade afstandsbediening aan te sluiten in de hoop dat deze de temperatuur van de bedrade afstandsbediening zou meten, maar blijkbaar werkt dat niet zo. Het apparaat vertrouwde nog steeds op de interne sensor.

Maar misschien weet LED hier meer over.

• LED-Maniak
Naar mijn weten ondersteunen de meeste RAC units van Daikin géén externe sensoren via het digitale protocol. Vandaar dat er extra hardware nodig is(en dat niemand dit tot nu toe heeft gedaan).

Daikin heeft ooit iets gehad voor een heel select setje modellen plafond units, maar hebben ze nooit algemeen uitgerold.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• xHEMANx
Magiaconatus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Ik heb ergens anders online gelezen dat iemand heeft geprobeerd de bedrade afstandsbediening aan te sluiten in de hoop dat deze de temperatuur van de bedrade afstandsbediening zou meten, maar blijkbaar werkt dat niet zo. Het apparaat vertrouwde nog steeds op de interne sensor.

Interne sensor verlengen. Ik heb aan mn MHI een "interne" sensor van 5 meter lang. (Die ik door de CC niet meer gebruik. :) )

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-01 02:34
[...]

Voor heavy industries:

Is goed @LED-Maniak
Zal geen lange bevindingen en plots meer posten.
En ik geloof je gelijk alleen wel frappant dat na de update van 3.3.2 mijn te zware unit de kamer niet op temperatuur houd.
Had je mijn plot van 24 Jan nog ingezien?
0.3gr hoort men mij niet over maar van 21gr naar 20gr wat in de werkelijkheid van 21.1 naar 19,7gr is vond ik de moeite waard om te melden zeker gezien de freq waarin dit in slaap vallen van de airco optreed.

@LED-Maniak
Bedank voor jouw CC en je onuitputtelijke ontwikkeling.
De CC is een fantastisch apparaatje.
En hoop dat meer mensen hiervan kunnen genieten.

@Iedereen
Vat het volgende a.u.b niet verkeerd op.
Allereerst iedereen bedank voor zijn/haar input en bijdrage.
CC blijft een mooi apparaatje met heul veul potentie.
Maar heb het gevoel dat mijn bijdrage geen meerwaarde meer heeft dan wel serieus word genomen.

Last but not least.
Voor diegene die wil weten wat ik bedoel dan heb ik daarvoor een plot bijgevoegd.
Waar voorheen 3.2.1 alles strak op temperatuur hield incl pendelen is het na de update van 3.3.2 dit dagelijkse kost en elke opwarm/afkoel cycles zich herhaalt.
https://drive.google.com/...uFKur/view?usp=drive_link

Plot in het kort:
Airco staat rustig te pruttelen maar over de uren blijft de temperatuur in huis zakken.
De airco neemt niet de moeite dit bij te benen.
Tot op het punt dat de temperatuur 1gr onder setpoint is en wakker word.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:27
RemmyB83 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Nee, hij lijkt niet te schakelen tussen tussen intern en extern.[Afbeelding]
Ook lijkt er niets mis met de signaalkwaliteit.
[Afbeelding]
Hier nog een extra plaatje voor een completer beeld.
[Afbeelding]
Even een update van mijn retourtemperatuur 1C drops.
Wat het precieze probleem/oorzaak is weet ik niet, maar ik heb het opgelost door de ventilator anders in te stellen. Standaard staat deze op FN, en heb hem nu op F2 in gesteld. Nadeel is als de externe sensor niet meer verbonden is, dat de interne sensor de regeling niet goed zal overnemen. Maar voor nu vind ik het prima zo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrEnjlmjPr9sW3ygCVIYzqNzGd4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/UpPCQ1c0wWNnLIpbIFb7Uuzk.avif?f=user_large

Pijnacker Oost/West

• Rrin
Siewert schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Is goed @LED-Maniak
Zal geen lange bevindingen en plots meer posten.
En ik geloof je gelijk alleen wel frappant dat na de update van 3.3.2 mijn te zware unit de kamer niet op temperatuur houd.
Had je mijn plot van 24 Jan nog ingezien?
0.3gr hoort men mij niet over maar van 21gr naar 20gr wat in de werkelijkheid van 21.1 naar 19,7gr is vond ik de moeite waard om te melden zeker gezien de freq waarin dit in slaap vallen van de airco optreed.

@LED-Maniak
Bedank voor jouw CC en je onuitputtelijke ontwikkeling.
De CC is een fantastisch apparaatje.
En hoop dat meer mensen hiervan kunnen genieten.

@Iedereen
Vat het volgende a.u.b niet verkeerd op.
Allereerst iedereen bedank voor zijn/haar input en bijdrage.
CC blijft een mooi apparaatje met heul veul potentie.
Maar heb het gevoel dat mijn bijdrage geen meerwaarde meer heeft dan wel serieus word genomen.

Last but not least.
Voor diegene die wil weten wat ik bedoel dan heb ik daarvoor een plot bijgevoegd.
Waar voorheen 3.2.1 alles strak op temperatuur hield incl pendelen is het na de update van 3.3.2 dit dagelijkse kost en elke opwarm/afkoel cycles zich herhaalt.
https://drive.google.com/...uFKur/view?usp=drive_link

Plot in het kort:
Airco staat rustig te pruttelen maar over de uren blijft de temperatuur in huis zakken.
De airco neemt niet de moeite dit bij te benen.
Tot op het punt dat de temperatuur 1gr onder setpoint is en wakker word.
dit is ook precies wat ik ondervindt en schreef met de lg bij mij meer dan zo'n 1.4° verschil.
het is net of er geen signaal gegeven wordt van kom ff optoeren.
en voor er mensen zijn die gaan zeggen ja maar dit en dat, bekijk het zo er zijn ook mensen die dit mooie product kopen en inbouwen en verder moet het werken.
heb in 2 jaar mijn pelletkachel niet aangehad ondat de lg het goed deed ( ook nog bij -6/7) en nu springt hij bij.

• LED-Maniak
Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:54:
[...]

dit is ook precies wat ik ondervindt en schreef met de lg bij mij meer dan zo'n 1.4° verschil.
en voor er mensen zijn die gaan zeggen ja maar dit en dat, bekijk het zo er zijn ook mensen die dit mooie product kopen en inbouwen en verder moet het werken.
heb in 2 jaar mijn pelletkachel niet aangehad ondat de lg het goed deed ( ook nog bij -6/7) en nu springt hij bij.
De aansturing bij LG werkt heel anders, die heeft geen naregeling zoals de MHI dat kent.
LG aansturing werkt heel traag en in mijn gesprekken met installateurs geven zij aan dat heel veel klanten klagen dat hun airco in slaap sukkelt -zonder ClimateControl ertussen-. Het is een bekend probleem. Wel worden er met de ClimateControl pogingen gedaan om dit op te lossen.
Van de naregeling moet je overigens ook niet teveel magie verwachten. Het is een kleine correctie. Als je low pressure of high pressure protection meldingen krijgt, dat is iets wat uit de buitenunit komt en echt niet zomaar aan de kleine wijziging is toe te wijzen. De aansturing houdt hem wat meer in het gareel of beter gezegd wat strakker binnen bepaalde limieten. Het -kan- dat als je normaal flink overshoot had hij dat nu minder doet en het effect is dat de airco meer aan de onderkant van de setpoint gaat hangen.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Mijn ervaringen met de Climat Control i.c.m. een LG airco is positief. De issues welke LED-Maniac aangeeft ervaar ik met mijn LG airco i.c.m. de Climat Control ook niet. De airco sukkelt niet in slaap en daalt met normale buitentemperaturen niet ver onder het setpoint, hooguit -0,5° en begint dan omhoog te moduleren. Bij langduring verwarmen stabiliseerd hij meestal langdurig op ca. -0,3° onder het setpoint. Alleen als het koud buiten is en veel defrost voordoen daalt hij wel eens wat verder onder het setpoint. Maar dat is meer een capaciteitsprobleem doordat tijdens een defrost er effectief geen verwarming meer is.

Er is bij de LGregeling 1 grote issue en dat is dat in mijn geval de regeling op halve graden (18,5, 19,5, 20,5) goed is en op hele graden (18, 19, 20, 21) waardeloos. Wat @Rrin aangeeft lijkt hier wel op alleen dan tegenovergesteld. Probeer in jouw geval eens hele setpoints uit zoals 20 en 21.

Het grafiekje van de ClimatControl van een LG airco van de afgelopen 24 uur, ziet er mooi uit toch!!! En doordat ik een offset heb van -0,3° op de sensor regelt de airco gewoon strak op het setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJc43WXtwb1-VDnHwpMek8Gs3Yk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bxzjA5TfcWlXro05pqZCbjh8.jpg?f=user_large

En het geleverde vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTxCXKTt6GHBiVzadRWBp7WrcEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVg1sUmxXEvJru5BUiiwFN70.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door n.buijtels op 24-01-2026 22:39 ]

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
n.buijtels schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Mijn ervaringen met de Climat Control i.c.m. een LG airco is positief. De issues welke LED-Maniac aangeeft ervaar ik met mijn LG airco i.c.m. de Climat Control ook niet. De airco sukkelt niet in slaap en daalt met normale buitentemperaturen niet ver onder het setpoint, hooguit -0,5° en begint dan omhoog te moduleren. Bij langduring verwarmen stabiliseerd hij meestal langdurig op ca. -0,3° onder het setpoint. Alleen als het koud buiten is en veel defrost voordoen daalt hij wel eens wat verder onder het setpoint. Maar dat is meer een capaciteitsprobleem doordat tijdens een defrost er effectief geen verwarming meer is.

Er is bij de LGregeling 1 grote issue en dat is dat in mijn geval de regeling op halve graden (18,5, 19,5, 20,5) goed is en op hele graden (18, 19, 20, 21) waardeloos. Wat @Rrin aangeeft lijkt hier wel op alleen dan tegenovergesteld. Probeer in jouw geval eens hele setpoints uit zoals 20 en 21.

Het grafiekje van de ClimatControl van een LG airco van de afgelopen 24 uur, ziet er mooi uit toch!!! En doordat ik een offset heb van -0,3° op de sensor regelt de airco gewoon strak op het setpoint.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier sinds deze week ook CC icm Mitsubishi Electric split airco met 2 binnenunits. Houd het ook zeer prima op temperatuur met auto-fan. Kan de fan ook uit als de kamer op temperatuur is?

Maar de operation is niet zo gevuld als die van jou. Ik vermoed dat mijn arico niet genoeg terug kan moduleren/ kamer te klein voor het vermogen.
  • Weet iemand hoe ik erachter kom of dat klopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQQ_vQeI3NtP7dUB6aO6gqW-jAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pc40jVd0N3BXzyxrG54ZkuPa.png?f=user_large

Daarnaast heb ik alleen 1 binnenunit op CC. Als ik de andere binnenunit niet op CC zet en gebruik.
  • Wat gevolgen heeft dat op de buitenunit?
  • En wat is dan het advies?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Rrin
n.buijtels schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je 1 binnenunit op 1 buitenunit? of 2 binnenunits op 1 buitenunit?

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:03
ThinkPad schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:33:
Ventilator afknijpen gaat wel veel stroom kosten, omdat de compressor harder moet werken.

Fluisterstand is met buitentemperaturen rond vriespunt niet realistisch, die fanspeed red je het alleen in herfst en lente misschien mee. Als je dat geblaas vervelend vind dan moet je geen airco gebruiken om te verwarmen.
Afhankelijk van de woning kan het wel hoor. Pas onder 0 graden ga ik een fanstand hoger. De rest van de tijd draai ik op de laagte stand. Het is hier nu 1 graad zonder zon en mijn ME houdt het hier mooi op 20.7 op de laagste stand. Nachtverlaging e.d. doe ik niet aan mee. Comfort > verbruik.

Ik gebruik steeds een zo laag mogelijk fanstand. Ik zou gek worden van dat constante lawaai anders.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-01 21:19
ReseT schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Hier sinds deze week ook CC icm Mitsubishi Electric split airco met 2 binnenunits. Houd het ook zeer prima op temperatuur met auto-fan. Kan de fan ook uit als de kamer op temperatuur is?

Daarnaast heb ik alleen 1 binnenunit op CC. Als ik de andere binnenunit niet op CC zet en gebruik.
  • Wat gevolgen heeft dat op de buitenunit?
  • En wat is dan het advies?
Bij Mitsubishi electric kun je de fan uit laten gaan als er geen warmtevraag is. Dat is wel een hardware modificatie van je binnenunit. Je moet dan een jumper (JR01) doorknippen. Zoek in dit topic even op “jumper” en je vindt de Posts die hierover gaan.

Volgens mij is het geen probleem als de ene binnenunit wel en de andere geen cc heeft. De buitenunit heeft daar geen weet van. De binnenunits bepalen wanneer er warmtevraag is en vragen dan warmte aan de buitenunit. De manier waarop ze dat bepalen is dan per binnenunit anders (op basis van een interne of een externe sensor).

• n.buijtels
Rrin schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:21:
[...]

heb je 1 binnenunit op 1 buitenunit? of 2 binnenunits op 1 buitenunit?
1 binnenunit op 1 buitenunit

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59
Ik heb nu ook op de beide LG airco's in de woonkamer (L vormig) de ClimateControls (2 stuks) aangesloten en in gebruik genomen. Ik heb ook Home Assistant. Ik ga er eerst ervating mee op doen.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-01 18:56
LG PC18SQ 5kW versie (ruimte is 80 kuub = 4 breed x 8 lang x 2,5 hoog)
Instelling 20,5 graad, Fan High, buiten temperatuur = 3,5 graden
Omdat ik met de offset heb gespeeld en gereboot een korte tabel maar de trend is duidelijk.
De binnentemperatuur daalt.
Hoe dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6PSOHXWpnSlncI08u4G2o69VR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7Uz3xAkktAZNo77IJcouWuk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab9wINPDLdZjW2KXpS3_RAyMrnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjxBTex10qKNwZ0vDGC8i9LF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dorus12 op 25-01-2026 16:54 ]

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
Sinds +/- 2 weken maken we gebruik van de ClimaControl en soms dan haalt ‘ie ineens het setpoint niet meer. Dan gaat het de hele dag goed (continu strak 20 graden) en dan ineens daalt het naar 19,5 graden en blijft ‘ie daar op. De lucht uit de airco voelt ook gewoon koud(er) aan. Keertje uit en aanzetten en de lucht is ineens vele male warmer.

Is daar enige logische verklaring voor?

Als het gewoon werkt, dan is het een stuk comfortabeler in huis door de losse thermometer :)

• Rrin
kan ik de "energy saving" op een of andere manier uitzetten via tel. ik kan alles aan uit zetten behalve die.

• xHEMANx
Aardappelbakker schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:
Sinds +/- 2 weken maken we gebruik van de ClimaControl en soms dan haalt ‘ie ineens het setpoint niet meer. Dan gaat het de hele dag goed (continu strak 20 graden) en dan ineens daalt het naar 19,5 graden en blijft ‘ie daar op. De lucht uit de airco voelt ook gewoon koud(er) aan. Keertje uit en aanzetten en de lucht is ineens vele male warmer.

Als het gewoon werkt, dan is het een stuk comfortabeler in huis door de losse thermometer :)
Dat is juist super strak. Iedereen heeft een halve graad speling. Meestal door de kou. Niks meer aan doen. d:)b (evt een halve graad hoger zetten)

• LED-Maniak
Aardappelbakker schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:

0.5 graden van setpoint is strak. Het blijft luchtverwarming. Als hij 19.5 strak aanhoudt dan draait hij op zijn laagst mogelijke vermogen voor de ruimte op de onderkant van de bandbreedte. Pas zodra de temperatuur verder zakt zal hij een tandje bijzetten. Dat de lucht dan "koud" voelt is niet zo vreemd, er komt niet zoveel vermogen uit.

Dat na het uit- en aanzetten de lucht warm voelt is niet vreemd: de compressor start dan opnieuw op met tijdelijk hoog vermogen.
Rrin schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:04:
kan ik de "energy saving" op een of andere manier uitzetten via tel. ik kan alles aan uit zetten behalve die.
Als jouw unit geen energy saving ondersteunt dan zal die switch niets doen.
Dorus12 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:52:
LG PC18SQ 5kW versie (ruimte is 80 kuub = 4 breed x 8 lang x 2,5 hoog)
Instelling 20,5 graad, Fan High, buiten temperatuur = 3,5 graden
Omdat ik met de offset heb gespeeld en gereboot een korte tabel maar de trend is duidelijk.
De binnentemperatuur daalt.
Hoe dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie hier geen trend in, wat laat de grafiek zien als hij 24 uur aan heeft gestaan?
"Hoe dan" is een mooie vraag voor LG. Heb je al met halve graden setpoint geprobeert?

LG heeft overigens een "AI" functie zoals een CV thermostaat, kan zomaar zijn dat die ingeleerd te lui is.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 25-01-2026 18:28 ]

• Rrin
LED-Maniak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:22:
[...]

0.5 graden van setpoint is strak. Het blijft luchtverwarming. Als hij 19.5 strak aanhoudt dan draait hij op zijn laagst mogelijke vermogen voor de ruimte op de onderkant van de bandbreedte. Pas zodra de temperatuur verder zakt zal hij een tandje bijzetten. Dat de lucht dan "koud" voelt is niet zo vreemd, er komt niet zoveel vermogen uit.

Dat na het uit- en aanzetten de lucht warm voelt is niet vreemd: de compressor start dan opnieuw op met tijdelijk hoog vermogen.

[...]

Als jouw unit geen energy saving ondersteunt dan zal die switch niets doen.

dat vraag ik me af als ik hem kon uitzetten dan kan ik testen/zien . want bij 1 binnenunit en buitenunit gaat het goed lees ik

• xHEMANx
Ik kan niet meer naar de interne sensor overstappen. Zodra ik dat doe, springt return air op 0 en gaat de unit optoeren naar max vermogen om het warm te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McffGCgE8PiyNA3fk062BTYDfjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwU0iqudFWdp9wMWDjF1hlcN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeA-75oqXaXDhRSAxGeIGlw1XRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECh2S7dsmvt8TKaSKvyDpkYI.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand anders hetzelfde probleem?

• LED-Maniak
Als je dat doet dan duurt het even voor hij de nieuwe return air heeft uitgelezen uit de airco, dit gebeurt namelijk niet constant. Het is logisch dat hij optoert omdat de airco plots een heel andere temperatuur ziet.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 26-01-2026 14:17 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:16:
Als je dat doet dan duurt het even voor hij de nieuwe return air heeft uitgelezen uit de airco, dit gebeurt namelijk niet constant. Het is logisch dat hij optoert omdat de airco plots een heel andere temperatuur ziet.
Thx. Dan wacht ik wat langer. Als ik naar intern ga, heb ik dan nog weer offsets? Van 3d auto of van de unit zelf "pipipi aanuit knop"?

Als het goed is, is de temp niet heel anders. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmBJx2wX-KkdK0agieJENXjLRPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EnBmAs122KFkZYvriEUZwn6.jpg?f=fotoalbum_large
Wilde kojken welke sensor gevoeliger is/ beter regelt. Leek me wel intressant. 8)

• LED-Maniak
Als jij de offset aan hebt staan en je schakelt over naar intern dan doet de offset het weer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
xHEMANx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Thx. Dan wacht ik wat langer. Als ik naar intern ga, heb ik dan nog weer offsets? Van 3d auto of van de unit zelf "pipipi aanuit knop"?

Als het goed is, is de temp niet heel anders. ;)
[Afbeelding]
Wilde kojken welke sensor gevoeliger is/ beter regelt. Leek me wel intressant. 8)
Ik heb bij m'n MHI airco op zolder de interne temperatuursensor ook verlengd. Offset uitgezet en werkt dikke prima. Ik heb hem daar niet dagenlang aan, paar uurtjes om te verwarmen/koelen als ik daar aan het thuiswerken ben dus hoeft niet op 0,2°C ofzo te regelen. Draait al meer dan een jaar prima zo.

Vond de CC een te dure oplossing voor daar. Airco hangt bovenin de nok dus zonder verlenging van sensor gaf de airco al gauw 26 graden ofzo aan terwijl het amper 20 was in de kamer :P Ruimte is ook vrij klein dus sensor meet gauw verandering dus slaat niet op tilt ofzo door verlengen sensor.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2026 09:12 ]

• jeffroni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:24
Topic om te volgen!Ik heb onlangs 2 aircos van lg laten plaatsen.Lg dual cool deluxe en 1 special.Lijken op elkaar.
Schieten wel door met verwarmen als de temperatuur bereikt is.Deze staat in de app.
Airco gaat dan niet uit als de doeltemperatuur 21,5 moet zijn en de app geeft aan dat het 23 graden is blijft hij doorverwarmen.
Is dit normaal?
Zal deze externe sensor daar verandering in brengen?
Een vraag voor mede deluxe gebruikers of er ergens een handleiding staat om de kappen normaal eraf te krijgen om bij het groene stekkertje te komen.Nergens kunnen vinden helaas.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01 20:44
jeffroni schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 05:43:
Topic om te volgen!Ik heb onlangs 2 aircos van lg laten plaatsen.Lg dual cool deluxe en 1 special.Lijken op elkaar.
Schieten wel door met verwarmen als de temperatuur bereikt is.Deze staat in de app.
Airco gaat dan niet uit als de doeltemperatuur 21,5 moet zijn en de app geeft aan dat het 23 graden is blijft hij doorverwarmen.
Is dit normaal?
Een vraag voor mede deluxe gebruikers of er ergens een handleiding staat om de kappen normaal eraf te krijgen om bij het groene stekkertje te komen.Nergens kunnen vinden helaas.
Als je gaat zoeken naar "fan rol replacement/cleaning" en dan je model airco op Youtube dan vind je over het algemeen tientallen videos van monteurs die het laten zien.

• LED-Maniak
Is dit normaal?
Ik heb laatst een installatie gedaan bij LG en daarvoor hoefde alleen het kapje aan de onderkant er af. Die zit vast met twee schroefjes en twee clipjes. De stekker zit dan rechts achter.

• xHEMANx
Even ter info:
Als ik de sensor ook maar 5cm hoger of lager plaats, maakt dat een aanzienlijk verschil in de temperatuur in de gehele kamer. (Bij de sensor blijft de temp goed op temp)

Mocht de CC niet werken zoals je wil, dan is soms een verplaatsing van een paar centimeter al een verbetering.

(Ligt niet aan de CC, maar wrs aan de luchtstromen in huis oid)

Ik ga de vergelijking met de interne sensor later doen, moet eerst de cc met nieuwe update weer even goed afstellen in mijn ruimte op hoe ik het wil hebben en dan kan ik pas goed vergelijken.

[ Voor 20% gewijzigd door xHEMANx op 27-01-2026 10:02 ]

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:31
Magiaconatus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Ik heb een Daikin met de zogenaamde 'Madoka Controller' - als je de installer-mode induikt kan je inderdaad de thermistor switchen van intern (unit) naar extern (Madoka) of een combi van beide.

Eerst gedaan volgens handleiding, daarna samen met de profi Daikin helpdesk.
Daaropvolgend een tweede Madoka in een andere ruimte geplaatst, eerst stand-alone én zelfs in serie met een master en een slave unit...

Conclusie: Werkt niet, maakt geen verschil, kansloos dus. Een ClimaControl als 'Internal thermistor' zou mij in ieder geval heel blij maken, maar dat is reeds bekend :P

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:00:
Even ter info:
Als ik de sensor ook maar 5cm hoger of lager plaats, maakt dat een aanzienlijk verschil in de temperatuur in de gehele kamer. (Bij de sensor blijft de temp goed op temp)
Goede tip, maar klinkt wel als een doortochtwoning. ;)
Een meter hoger of lager kan ik mij iets bij voorstellen, maar 5cm.. dat moet dan wel tocht of koudestraling zijn.
lexdb schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb een Daikin met de zogenaamde 'Madoka Controller' - als je de installer-mode induikt kan je inderdaad de thermistor switchen van intern (unit) naar extern (Madoka) of een combi van beide.
Ik gok dat het voor sommige modellen mogelijk is, maar jouw model er niets mee doet.
Conclusie: Werkt niet, maakt geen verschil, kansloos dus. Een ClimaControl als 'Internal thermistor' zou mij in ieder geval heel blij maken, maar dat is reeds bekend :P
Ik was er net mee bezig, voor Panasonic werkt en een nieuwe versie is besteld. Daikin is qua ontwerp maar een klein beetje anders.

• jeffroni
Doesnotcompute schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:31:
[...]

Als je gaat zoeken naar "fan rol replacement/cleaning" en dan je model airco op Youtube dan vind je over het algemeen tientallen videos van monteurs die het laten zien.
Ah top.Ga ik even googlen. :)

• jeffroni
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb laatst een installatie gedaan bij LG en daarvoor hoefde alleen het kapje aan de onderkant er af. Die zit vast met twee schroefjes en twee clipjes. De stekker zit dan rechts achter.
Ga daar eens naar kijken.Het klinkt makkelijk zo haha.Bedankt!!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:31
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Goede tip, maar klinkt wel als een doortochtwoning. ;)
Een meter hoger of lager kan ik mij iets bij voorstellen, maar 5cm.. dat moet dan wel tocht of koudestraling zijn.

[...]

Ik gok dat het voor sommige modellen mogelijk is, maar jouw model er niets mee doet.

[...]

Ik was er net mee bezig, voor Panasonic werkt en een nieuwe versie is besteld. Daikin is qua ontwerp maar een klein beetje anders.
Nou, volgens hun eigen documentatie én volgens Helpdesk-Harry móét het werken omdat zo'n Madoka de enige ondersteunde controller is voor de unit. Het mooie is dat er ook een hele bak aan offset mogelijkheden inzitten die, je raadt het al, ook niks doen.

Gelukkig hebben we jou nog :+

• n.buijtels
Is dit normaal?
Dit geldt voor een LG Dualcool H12S1D Deluxe (3,5 kW) welke ik heb.

Je moet eerst de (zwarte) vaste vane eruit trekken.
Op de plek waar deze vane zat, bevinden zich links en rechts twee drukkers. Door deze in te drukken kun je de onderkap losklikken.

Wanneer de onderkap verwijderd is, zie je rechts voor je de stuurkabel die naar de buitenunit loopt.
Deze aansluiting zit verborgen achter een metalen kapje, dat vastzit met een schroefje.
Achter dit kapje bevindt zich ook een los groen stekkertje.

Hoe de kappen eraf moeten staat in de montage(handleiding).

Heb de airco zelf gemonteerd en deze daarna door een installateur laten ingebruikstellen, dus ik wist nog goed hoe alles in elkaar zat.

[ Voor 5% gewijzigd door n.buijtels op 27-01-2026 12:11 ]

• LED-Maniak
Toevallig was de installatie die ik deed ook in een H12S1D. Ik zal zo even foto's uploaden. Het groene stekkertje zit onderin verborgen.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2026 12:23 ]

• LED-Maniak
Ik had eerst ook de grote kap eraf omdat ik niet precies wist waar dat stekkertje zat.
De onderkap haal je er af door twee zwarte schroefjes los te draaien en aan de zijkanten(waar de vaste vane zit) twee clipjes in te drukken.

Als hij los is zie je rechtsachter een groen stekkertje verborgen.
Hier druk je de ClimateControl in.

De grote kap kan je gewoon laten zitten.
Het zou kunnen dat het er net anders uit ziet als het iets anders is geinstalleerd door een andere monteur.
Zo te zien kan je dat metalen kapje waar het stekkertje en de 230V kabel zit omhoog schuiven zonder te schroeven, mocht dat nodig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EipO1OTH36QfRWom0W2fjaxOzU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rKaQnUbhzTuXtetpREuqrVDf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7FvZMxYEZ6mP6GQN47jKKntdY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2Wh7TqKUMVacYKf5Xjqx3d2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP1H82xu_v2ylWj1PkQ0r9HUBCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2jwqK2QahqpEa1ivO5hHMDp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2026 12:31 ]

• n.buijtels
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:17:
Ik had eerst ook de grote kap eraf omdat ik niet precies wist waar dat stekkertje zat.
De onderkap haal je er af door twee zwarte schroefjes los te draaien en aan de zijkanten(waar de vaste vane zit) twee clipjes in te drukken.

Het zou kunnen dat het er net anders uit ziet als het iets anders is geinstalleerd door een andere monteur.
Zo te zien kan je dat metalen kapje waar het stekkertje en de 230V kabel zit omhoog schuiven zonder te schroeven, mocht dat nodig zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Komt overeen met wat ik eerder aangaf.
Door eerst de zwarte vaste vane eruit te trekken (die gaat er heel makkelijk uit), kun je de knopjes links en rechts beter indrukken.

Voor zover ik weet hoef je geen schroefjes los te draaien om de onderplaat te verwijderen; alles zit geklikt.

Bij mij zat het groene stekkertje (net) achter het metalen plaatje, samen met de aansluiting van de stuurkabel richting de buitenunit.

• LED-Maniak
n.buijtels schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Voor zover ik weet hoef je geen schroefjes los te draaien om de onderplaat te verwijderen; alles zit geklikt.
Oeps inderdaad, die twee schroefjes zijn om de grote kap te kunnen verwijderen. Dat hoeft inderdaad niet.

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2026 12:32 ]

• JbRbV
Is dit normaal?
Mijn ervaring met een LG PC24ET - hangt 20 cm onder het plafond - is dat bij relatief lage instel-temperaturen voor verwarmen (bijv. 21 graden) de interne temperatuur die je in de app ziet kan oplopen naar 25 of zelfs 26 graden. Bij een hogere instel temperatuur en de Fanspeed op hoog (F5 ) of AUTO blijft het temperatuur verschil enigszins beperkt tot 2 a 2,5 graad hoger dan de insteltemperatuur. Een externe sensor meet de temp rondom de sensor en laat die zien én de insteltemperatuur/doeltemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLcZSUBf4SFIuPBy6hCSkrCoffg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kxRh441I1qU4vHuR8AXZMda8.png?f=user_large
Plaats op de rode stip je vingers en voer licht druk voorzichtig uit op de rand naar voren en het kapje komt los uit z'n clip. In mijn geval was de groene stekker direct zichtbaar en kon ik draad van de CC naar achteren en daar naar buiten geleiden. In de Settings-Miscellaneous-LED Brightness staan diverse instellingen, maar deze werken niet.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• LED-Maniak
Volgende update is de led instelling voor LG gefixt

• JbRbV
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:04:
Volgende update is de led instelling voor LG gefixt
Bij mijn andere LG - een PC12E, een wandmodel dat 25 cm boven de vloer staat - ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkMjOKlTClH3k4n0E5REIgpZRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wnLgmIx4RBlFtpIRGBS68En2.png?f=user_large
Dus ik kijk uit naar de update :)
Ik ben benieuwd of je al iets hebt kunnen vinden over de ontbrekende Fan speed instellingen F2 en F4 (Low_mid en Mid_high).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti4wFtHNqFnhxfxiChLVGltRQDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qfIp9z3Pwd84DLUdhItDmobb.png?f=user_large
In dit scherm staat wel Vane Up/Down staan, maar niet Vane Left/Right.
Ik merk op dat alle functies die de AfstandsBediening heeft bij lange niet in de LG Thinq App of in de HA-integraties (LG Thinq en LGE Smartthinqs) zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door JbRbV op 28-01-2026 13:44 ]

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:18

Technoid

VCDS 058

Vraagje… ik heb nu de Airconwithme module er in zitten. Ik heb nu een verloop en een kabel gekocht. Doe ik er goed aan dit zo er tussen te prikken?

Het idee is dus om de stekker uit de huidige module te trekken, het verloopje aan de kabel, daar de CC module op in te prikken en dan met de kabel op de foto weer de Airconwithme module te prikken.

Klopt de volgorde van de kabel dan wel? Pin 9 gaat namelijk naar pin1, pin 8 naar pin 2 enzovoortsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfhP8zHQy2R8scQgaTZXjYTEZqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JftKYhC6K3p9cBbHeGG45Z0Z.jpg?f=fotoalbum_large

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-01 23:02
Ik heb nu een paar weken 2 CC draaien in mijn multisplit MHI. Nu heb ik de koppeling gemaakt met mijn Homey waarmee ik de airco's bestuur. Ik heb echter nog wel 1 vraag over het gerapporteerde energieverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ5BSVegCBUDE0QCxDwfHxltqCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F3h203pLWhiBI9cqOwbUvHt.jpg?f=fotoalbum_large
Betekend dit dat het totale verbruik van airco 9.3kwh is? Of is het wel meer dan die 9.3. Het lijkt mij apart als beide binnenunits evenveel verbruiken.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:27
triesvan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:29:
Ik heb nu een paar weken 2 CC draaien in mijn multisplit MHI. Nu heb ik de koppeling gemaakt met mijn Homey waarmee ik de airco's bestuur. Ik heb echter nog wel 1 vraag over het gerapporteerde energieverbruik.
[Afbeelding]
Betekend dit dat het totale verbruik van airco 9.3kwh is? Of is het wel meer dan die 9.3. Het lijkt mij apart als beide binnenunits evenveel verbruiken.
Ze geven beide het verbruik weer van de buitenunit over de periode dat de binnenunit aanstaat. Als je nu bijv de binnenunit uitzet van de slaapkamer en daarna weer aanzet zal deze opnieuw beginnen te tellen, en de ander telt gewoon door.

Pijnacker Oost/West

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:30
Vraagje, ik zag vanochtend in de climate control, dat hij low pressure protection control aan geeft. Ik dacht ik hou het even in de gaten, maar het lijkt er te blijven staan. Elk moment dat ik kijk geeft hij het aan. Geen idee hoe lang dit dus ook al is.

Is dat normaal met dit weer? Of moet ik hier wat mee?

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01 20:44
wouterk98 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:33:
Vraagje, ik zag vanochtend in de climate control, dat hij low pressure protection control aan geeft. Ik dacht ik hou het even in de gaten, maar het lijkt er te blijven staan. Elk moment dat ik kijk geeft hij het aan. Geen idee hoe lang dit dus ook al is.

Is dat normaal met dit weer? Of moet ik hier wat mee?
Dat is al veelvuldig besproken in dit topic. Is een control state, geen foutmelding oid en heeft niets met de CC van doen.

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:30
Doesnotcompute schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat is al veelvuldig besproken in dit topic. Is een control state, geen foutmelding oid en heeft niets met de CC van doen.
Ik begrijp dat het niets met de cc van doen heeft. Maar dat maakt de state natuurlijk inzichtelijk. Heb inderdaad ook het main mhi topic doorzocht en daar kwamen verschillende reacties uit. Maar met name dat hij soms kort verschijnt.

Dus ik wilde het nog even polsen, aangezien hij nu al langere tijd aanwezig is. Ook niet met betrekking op een fout in cc, maar ook de unit en eventueel het koelmiddel zelf oid.

Maar ik zie nu inderdaad dat hier recent een duidelijk verhaal inclusief screenshot is gedeeld met de buiten temperatuur inclusief gevolg. Volkomen normaal dus. Dankjewel!

[ Voor 11% gewijzigd door wouterk98 op 27-01-2026 21:16 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Technoid schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:27:
Vraagje… ik heb nu de Airconwithme module er in zitten. Ik heb nu een verloop en een kabel gekocht. Doe ik er goed aan dit zo er tussen te prikken?

Het idee is dus om de stekker uit de huidige module te trekken, het verloopje aan de kabel, daar de CC module op in te prikken en dan met de kabel op de foto weer de Airconwithme module te prikken.

Klopt de volgorde van de kabel dan wel? Pin 9 gaat namelijk naar pin1, pin 8 naar pin 2 enzovoorts[Afbeelding]
Wel verdraaid… het door mijn bedachte idee kan geeneens… schijnbaar heeft de airconwithme nog een tussenmaat van de stekker…

Dat wordt dus de hele unit uit elkaar grrrr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v8Zs4jOgeXvib5seT277ymHAd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q83APWBOd72WQMRKmyU1NLLz.jpg?f=fotoalbum_large

• jeffroni
n.buijtels schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Dit geldt voor een LG Dualcool H12S1D Deluxe (3,5 kW) welke ik heb.

Je moet eerst de (zwarte) vaste vane eruit trekken.
Op de plek waar deze vane zat, bevinden zich links en rechts twee drukkers. Door deze in te drukken kun je de onderkap losklikken.

Wanneer de onderkap verwijderd is, zie je rechts voor je de stuurkabel die naar de buitenunit loopt.
Deze aansluiting zit verborgen achter een metalen kapje, dat vastzit met een schroefje.
Achter dit kapje bevindt zich ook een los groen stekkertje.

Hoe de kappen eraf moeten staat in de montage(handleiding).

Heb de airco zelf gemonteerd en deze daarna door een installateur laten ingebruikstellen, dus ik wist nog goed hoe alles in elkaar zat.
Ah top bedankt!Ben thuis nog even druk.Ga ik later even naar kijken.Hier ben ik iig mee geholpen.
In de montage handleiding kon ik het niet vinden.Mogelijk overheen gekeken.

• jeffroni
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:17:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ah helemaal goed.Kon het nergens vinden.Duidelijk zo. _/-\o_ Zit in een verbouwing maar als dat klaar is ga ik 2 modules bestellen.

• jeffroni
JbRbV schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Mijn ervaring met een LG PC24ET - hangt 20 cm onder het plafond - is dat bij relatief lage instel-temperaturen voor verwarmen (bijv. 21 graden) de interne temperatuur die je in de app ziet kan oplopen naar 25 of zelfs 26 graden. Bij een hogere instel temperatuur en de Fanspeed op hoog (F5 ) of AUTO blijft het temperatuur verschil enigszins beperkt tot 2 a 2,5 graad hoger dan de insteltemperatuur. Een externe sensor meet de temp rondom de sensor en laat die zien én de insteltemperatuur/doeltemperatuur.
[Afbeelding]
Plaats op de rode stip je vingers en voer licht druk voorzichtig uit op de rand naar voren en het kapje komt los uit z'n clip. In mijn geval was de groene stekker direct zichtbaar en kon ik draad van de CC naar achteren en daar naar buiten geleiden. In de Settings-Miscellaneous-LED Brightness staan diverse instellingen, maar deze werken niet.
Bedankt voor je uitleg.Heb alleen een ander model.Gaat allemaal wel redelijk als ik het zo ziet.had het lastiger verwacht.

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:26

YBJ

Een vraagje voor de mensen die met fw 3.2.2 nu draaien.

Is het in slaap sukkelen waarbij de temperatuur meer dan een graad zakt voordat de airco optoert nu ook verbeterd?

Ik heb een MHI 3.5kW met fw 3.1.8 En bij een lage instelling van 16.5 graden daalt de temperatuur dus meer dan een graad voordat de airco optoert.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Ik zou graag trouwens een suggestie willen doen voor de MQTT integratie.
Mijn HA topic zit niet op de default, de CC laat mij niet toe momenteel om het MQTT topic in te stellen, zou dit erbij kunnen? Heb voor nu mijn gehele Zigbee/HA/MQTT omgezet weer naar de default maar er was een reden in het verleden dat ik hiervoor was afgeweken.

Lege gebruikersnaam wordt geaccepteerd maar moet wel elke save het veld opnieuw leeghalen want er verschijnt steeds "factory" in.

Tot nu toe verder onwijs tevreden na de eerste ombouw, vanavond de 2e binnenunit ombouwen

[ Voor 13% gewijzigd door Technoid op 28-01-2026 13:49 ]

• LED-Maniak
Technoid schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
Ik zou graag trouwens een suggestie willen doen voor de MQTT integratie.
Mijn HA topic zit niet op de default, de CC laat mij niet toe momenteel om het MQTT topic in te stellen, zou dit erbij kunnen? Heb voor nu mijn gehele Zigbee/HA/MQTT omgezet weer naar de default maar er was een reden in het verleden dat ik hiervoor was afgeweken.

Lege gebruikersnaam wordt geaccepteerd maar moet wel elke save het veld opnieuw leeghalen want er verschijnt steeds "factory" in.

Tot nu toe verder onwijs tevreden na de eerste ombouw, vanavond de 2e binnenunit ombouwen
Bedankt voor deze melding, ik ga er naar kijken.

Begrijp ik dus goed dat je de auto discovery berichten ergens anders wil laten plaatsen dan homeassistant/ ?

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 28-01-2026 14:10 ]

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste