ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:27

Technoid

VCDS 058

Nou weet ik niet of het aan de CC ligt maar het had er wel alle schijn van vannacht.
Wat een gesodemieter heb ik gehad met de MHI...

Heb een split unit in de woonkamer en slaapkamer, beide 24/7 op 22 graden.
Die in de woonkamer staat op fan snelheid 3, in de slaapkamer ook behalve in de nacht dan staat deze op stand 1.

Nooit problemen mee gehad tot vannacht.. op fan speed 1, ging de buitenunit op volle toeren (voor het eerst) en bleef maar tekeer gaan. Fan speed op 2 gezet en direct ging de buitenunit weer keurig rustig draaien, fan speed 1 en het ging weer redelijk. Na de thermometer maar weer op de interne te zetten was het allemaal voorbij. Maar even beraden op wat ik nu verder ga doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 09:41 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Bedankt voor deze melding, ik ga er naar kijken.

Begrijp ik dus goed dat je de auto discovery berichten ergens anders wil laten plaatsen dan homeassistant/ ?
Ja klopt, deze stonden bij mij elders tot voor kort. Kleinigheidje en zal vast vrijwel nooit voor elkaar komen maar keuze is altijd goed. Gebruikersnaam en/of wachtwoord is wel een vervelende om te onthouden om leeg te halen voor elke nieuwe save.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:59
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:39:
Nou weet ik niet of het aan de CC ligt maar het had er wel alle schijn van vannacht.

Die in de woonkamer staat op fan snelheid 3, in de slaapkamer ook behalve in de nacht dan staat deze op stand 1.

Nooit problemen mee gehad tot vannacht.. op fan speed 1, ging de buitenunit op volle toeren (voor het eerst) en bleef maar tekeer gaan. Fan speed op 2 gezet en direct ging de buitenunit weer keurig rustig draaien, fan speed 1 en het ging weer redelijk. Na de thermometer maar weer op de interne te zetten was het allemaal voorbij. Maar even beraden op wat ik nu verder ga doen.
Je kan met -5 je fanspeed niet op 1 zetten, met een setpoint van 22 en verwachten dat je buitenunit zachtjes blijft doen.

Hij maakt het dan bij de sensor 22 graden. Dat is bij de unit 24-26 graden.

Met interne sensor maakt hij het 22 graden bij de unit. Je kamer zal dan 18-20 graden worden.

Dus je setpoint verlagen naar 18 zal al aanzienlijk helpen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Je kan met -5 je fanspeed niet op 1 zetten, met een setpoint van 22 en verwachten dat je buitenunit zachtjes blijft doen.

Hij maakt het dan bij de sensor 22 graden. Dat is bij de unit 24-26 graden.

Met interne sensor maakt hij het 22 graden bij de unit. Je kamer zal dan 18-20 graden worden.

Dus je setpoint verlagen naar 18 zal al aanzienlijk helpen.
Deze theorie zou kunnen echter houd hij het wel degelijk 22 graden (gemeten met 2 andere thermometers in de ruimte) met fan speed 1 met de interne sensor in vergelijkbare omstandigheden voorgaande jaren.

Daarnaast gelijk bij fan speed 2 gaat de buitenunit terug naar 900-1000 watt.
Zet je hem weer op fan speed 1 dan gelijk naar 1900 watt, dat is niet iets wat geleidelijk gebeurt maar direct.

[ Voor 15% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 10:15 ]

• xHEMANx
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:11:
[...]

Deze theorie zou kunnen echter houd hij het wel degelijk 22 graden (gemeten met 2 andere thermometers in de ruimte) met fan speed 1 met de interne sensor in vergelijkbare omstandigheden voorgaande jaren.

Daarnaast gelijk bij fan speed 2 gaat de buitenunit terug naar 900-1000 watt.
Zet je hem weer op fan speed 1 dan gelijk naar 1900 watt, dat is niet iets wat geleidelijk gebeurt maar direct.
Dan zou ik de sensor verkopen of als reserve houden voor beneden.

Als hij het op de interne sensor op fan 1 setpoint 22 precies 22 graden houdt, met -5 op een andere sensor met minder verbruik en lawaai, dan met de externe sensor. Ofwel de perfecte situatie.

Waarom gebruik je dan uberhaubt een externe sensor? Als de perfecte situatie niet perfecter kan? ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Dan zou ik de sensor verkopen of als reserve houden voor beneden.

Als hij het op de interne sensor op fan 1 setpoint 22 precies 22 graden houdt, met -5 op een andere sensor met minder verbruik en lawaai, dan met de externe sensor. Ofwel de perfecte situatie.

Waarom gebruik je dan uberhaubt een externe sensor? Als de perfecte situatie niet perfecter kan? ;)
Ik heb 2 binnenunits dus heb ze beide gelijk aangepakt, maar inderdaad zal voor de slaapkamer de externe sensor heroverwegen, in de woonkamer is die echter perfect en een uitkomst, daar klopte er niks van namelijk.

Misschien is het ook nog gewenning, deze modules zitten er net amper een week in en het is gelijk extreem buitenweer.

[ Voor 12% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 11:48 ]

Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Misschien is het ook nog gewenning, ze hangen er net amper een week in en het is gelijk extreem buitenweer.
Als je geen ervaring hebt met stoken met dit weer dan is het wel een beetje voorbarig om te zeggen dat het gedrag anders en negatiever is met CC :)
Gisteren had de airco er hier ook geen zin in, zat vol met ijs. Maar dat is het weer en nadeel van stoken met airco's.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:40
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:39:

Ligt niet echt aan de CC, maar meer aan de manier van gebruiken die niet bij de CC past.

Als je op fan1 draait komt de warme lucht niet ver, en maakt het voor de interne sensor niet veel uit. Die staat namelijk daar door snel in zijn eigen net verwarmde lucht te meten. Maar als de externe sensor voor een langere tijd een temperatuur meet die 0,6 (afhanklijk van firmware) lager is dan setpoint, gaat hij optoeren om zijn doel te halen. Als door de lage fanspeed de warmte je externe sensor niet bereikt zal hij dit blijven proberen, door de de uitblaastemperatuur zo hoog mogelijk te maken. Met als resutaat een stampende buitenunit.

Pijnacker Oost/West

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48
Is er een pagina waar laatste firmware update changelog staat? Kan het nergens vinden 😀
Verder, zijn er meer die erover denken om de standaard Wifi module van Mitsubishi gewoon niet meer aan te sluiten en alleen deze van ClimaControl te gebruiken? Dat standaard wifi ding spamt me teveel op het netwerk 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je geen ervaring hebt met stoken met dit weer dan is het wel een beetje voorbarig om te zeggen dat het gedrag anders en negatiever is met CC :)
Gisteren had de airco er hier ook geen zin in, zat vol met ijs. Maar dat is het weer en nadeel van stoken met airco's.
De airco's hangen er al 7 jaar, dat stuk ging over dat de CC er amper een week in zit :)
Stook al jaren met uitsluitend de airco's zonder enige problemen in de winter, althans de temperatuur wisselingen in de woonkamer zijn perfect opgelost met de CC en de integratie met HA ook een stuk beter.

Al met al erg tevreden tot nu toe alleen de slaapkamer kan ik niet verklaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 11:44 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

RemmyB83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je op fan1 draait komt de warme lucht niet ver, en maakt het voor de interne sensor niet veel uit. Die staat namelijk daar door snel in zijn eigen net verwarmde lucht te meten. Maar als de externe sensor voor een langere tijd een temperatuur meet die 0,6 (afhanklijk van firmware) lager is dan setpoint, gaat hij optoeren om zijn doel te halen. Als door de lage fanspeed de warmte je externe sensor niet bereikt zal hij dit blijven proberen, door de de uitblaastemperatuur zo hoog mogelijk te maken. Met als resutaat een stampende buitenunit.
Dank voor deze uitleg, dit klinkt erg verklaarbaar inderdaad en vermoedelijk ook mijn oorzaak, zal vannacht nog eens wat testen doen om toch zo stil mogelijk en toch de juiste temperatuur aan te houden.

Ik hou 24/7 in de winter altijd de temperatuur gelijk op beide units (open trap e.d.) omdat dit tot voor kort altijd het meest efficiënt en aangenaam is. Misschien toch eens heroverwegen. :D

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:15
tcviper schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
Is er een pagina waar laatste firmware update changelog staat? Kan het nergens vinden 😀
Verder, zijn er meer die erover denken om de standaard Wifi module van Mitsubishi gewoon niet meer aan te sluiten en alleen deze van ClimaControl te gebruiken? Dat standaard wifi ding spamt me teveel op het netwerk 😀
Ook al zijn de CC's tot nu toe stabieler gebleken dan de Mistusbishi wifi-module laat ik ze er toch nog even aan hangen als backup. Als voor wat voor reden mijn HA eruit ligt kan ik ze in ieder geval nog bedienen via de Smart M Air app.

Maar het liefste haal ik ze er ook helemaal uit.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48
jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Ook al zijn de CC's tot nu toe stabieler gebleken dan de Mistusbishi wifi-module laat ik ze er toch nog even aan hangen als backup. Als voor wat voor reden mijn HA eruit ligt kan ik ze in ieder geval nog bedienen via de Smart M Air app.

Ja, ik gebruik ze met Homey en dat is lokaal, dus zou niet weten waarom dat eruit zou moeten liggen 😀
Heb de WF-RAC losgetrokken voor nu 😀 Die dingen connecten en disconnecten echt extreem vaak.

PS. zojuist nog 2 modules besteld 😀 Heb meerdere units haha, en wil het nu goed hebben.

Mocht ik em alsnog nodig hebben steek ik em dan wel weer in 😛

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 03-02-2026 11:59 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Technoid

Technoid

VCDS 058

jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Je kan ze ook via de web-app gebruiken als HA eruit ligt.

• jrswgtr
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Je kan ze ook via de web-app gebruiken als HA eruit ligt.
Klopt maar niet van afstand!

Mijn HA kan ik van buitenaf in, de Smart M Air app ook.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Klopt maar niet van afstand!

Mijn HA kan ik van buitenaf in, de Smart M Air app ook.
Daar zijn net als HA oplossingen voor zoals Wireguard of Tailscale

• jrswgtr
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Daar zijn net als HA oplossingen voor zoals Wireguard of Tailscale
Klopt.

HA heb ik via de Nabu Casa cloud toegang toe. Maar was wel van plan om nog eens een WireGuard node op mn proxmox bakje te gaan draaien.. maar zo lang ik dat nog niet heb blijven ze er nog even aan hangen.

• xHEMANx
@LED-Maniak komt er nog een keer een optie om te kiezen tussen de MHI regeling (vorige versie) en de nieuwe versie met jouw extra toevoeging? (Die voor de meesten hier goed lijkt te werken)

In mijn slecht geisoleerde situatie deed de vorige versie het toch een stukje lekkerder. Auto standje en gaan.
Nu moet ik bij verschillend weer de fan en setpoint aanpassen. Is wel te doen, maar het hele jaar door op 1 stand vond ik lekkerder werken.

Vraag 2: Als ik een nieuwe module bestel, met welke versie komt die? Of update hij gelijk als ik hem installeer? Ben ik even vergeten. (Mn ouders willen wrs ook zon ding, hebben beter geisoleerd huis, dan geef ik hen mijn unit met nieuwe firmware)

Wordt wel heel erg tijd voor een FAQ zie ik. Do's & Don'ts. Te verwachten gedrag, etc.
Even zien of daar een mooi platform/pakket voor is in plaats van wordpress. :)

Nieuwe modules komen met de laatste firmware.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2026 13:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:50:
Wordt wel heel erg tijd voor een FAQ zie ik. Do's & Don'ts. Te verwachten gedrag, etc.
Even zien of daar een mooi platform/pakket voor is in plaats van wordpress. :)
Wellicht is DokuWiki of iets soortgelijks iets?

Qua firmware mis ik als je auto update uit hebt staan een knop "handmatig bijwerken" daar zou je bijvoorbeeld ook een firmware versie keuze en changelog aan vast kunnen knopen, zomaar een idee :)

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:55
LED-Maniak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Die gaan we omruilen bij bestelling van een thermometer. Dan is er geen tussenstukje nodig.
Ik ben hoopvol ☺️

• xHEMANx
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Wellicht is DokuWiki of iets soortgelijks iets?

Qua firmware mis ik als je auto update uit hebt staan een knop "handmatig bijwerken" daar zou je bijvoorbeeld ook een firmware versie keuze en changelog aan vast kunnen knopen, zomaar een idee :)
Klinkt goed. Kan je zelf testen welke firmware het beste bij jouw situatie past. *O*

En het voordeel voor jou @LED-Maniak, minder zeikerts zoals ik. ;)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:17
xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Klinkt goed. Kan je zelf testen welke firmware het beste bij jouw situatie past. *O*

En het voordeel voor jou @LED-Maniak, minder zeikerts zoals ik. ;)
Nadeel voor LED is dan wel dat er langer supportvragen binnen blijven komen van verouderde firmwares, waardoor veelal in de rest van de wereld van fabrikanten dan wordt gezegd: ga maar eerst upgraden (en jij gaat denk ik dat precies niet willen horen ;-) )

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 03-02-2026 16:29 ]

• xHEMANx
mgizmo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Nadeel voor LED is dan wel dat er langer supportvragen binnen blijven komen van verouderde firmwares, waardoor veelal in de rest van de wereld van fabrikanten dan wordt gezegd: ga maar eerst upgraden (en jij gaat denk ik dat precies niet willen horen ;-) )
Er zijn zoveel variabelen, dan kan de keuze in firmware er ook nog wel bij.

1. Weer
2. Grote unit
3. Plaatsing unit.
4. Lamellen stand.
5. Ventilatie stand.
6. Isolatie ruimte.
7. Hoogte woning (of andere afwijkende vormen)
8. Plaatsing sensor.
9. Warmte wens.
10. Als extra, de firmware.

Er is toch geen fatsoenlijk support op te geven door @LED-Maniak. Als je met de airco wilt gaan verwarmen, moet je ook zelf uitzoeken hoe dat moet of op het lucht/lucht forum informatie winnen.

De extra firmware is juist een extra instelling om je airco zo precies mogelijk af te stellen zoals je zelf wil, op jouw situatie. Het zou dus niet extra support moeten opleveren, maar extra oplossingen om zelf mee te gaan spelen.

Het lijkt me daarom de perfecte regel: "ga eerst maar eens upgraden, als dat niet werkt heb je een probleem in je eigen afstelling. Succes op het lucht/lucht forum!"

Meer support hoeft @LED-Maniak volgens mij niet te geven.

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste