ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:59

Technoid

VCDS 058

Nou weet ik niet of het aan de CC ligt maar het had er wel alle schijn van vannacht.
Wat een gesodemieter heb ik gehad met de MHI...

Heb een split unit in de woonkamer en slaapkamer, beide 24/7 op 22 graden.
Die in de woonkamer staat op fan snelheid 3, in de slaapkamer ook behalve in de nacht dan staat deze op stand 1.

Nooit problemen mee gehad tot vannacht.. op fan speed 1, ging de buitenunit op volle toeren (voor het eerst) en bleef maar tekeer gaan. Fan speed op 2 gezet en direct ging de buitenunit weer keurig rustig draaien, fan speed 1 en het ging weer redelijk. Na de thermometer maar weer op de interne te zetten was het allemaal voorbij. Maar even beraden op wat ik nu verder ga doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 09:41 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Bedankt voor deze melding, ik ga er naar kijken.

Begrijp ik dus goed dat je de auto discovery berichten ergens anders wil laten plaatsen dan homeassistant/ ?
Ja klopt, deze stonden bij mij elders tot voor kort. Kleinigheidje en zal vast vrijwel nooit voor elkaar komen maar keuze is altijd goed. Gebruikersnaam en/of wachtwoord is wel een vervelende om te onthouden om leeg te halen voor elke nieuwe save.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-03 16:09
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:39:
Nou weet ik niet of het aan de CC ligt maar het had er wel alle schijn van vannacht.

Die in de woonkamer staat op fan snelheid 3, in de slaapkamer ook behalve in de nacht dan staat deze op stand 1.

Nooit problemen mee gehad tot vannacht.. op fan speed 1, ging de buitenunit op volle toeren (voor het eerst) en bleef maar tekeer gaan. Fan speed op 2 gezet en direct ging de buitenunit weer keurig rustig draaien, fan speed 1 en het ging weer redelijk. Na de thermometer maar weer op de interne te zetten was het allemaal voorbij. Maar even beraden op wat ik nu verder ga doen.
Je kan met -5 je fanspeed niet op 1 zetten, met een setpoint van 22 en verwachten dat je buitenunit zachtjes blijft doen.

Hij maakt het dan bij de sensor 22 graden. Dat is bij de unit 24-26 graden.

Met interne sensor maakt hij het 22 graden bij de unit. Je kamer zal dan 18-20 graden worden.

Dus je setpoint verlagen naar 18 zal al aanzienlijk helpen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Je kan met -5 je fanspeed niet op 1 zetten, met een setpoint van 22 en verwachten dat je buitenunit zachtjes blijft doen.

Hij maakt het dan bij de sensor 22 graden. Dat is bij de unit 24-26 graden.

Met interne sensor maakt hij het 22 graden bij de unit. Je kamer zal dan 18-20 graden worden.

Dus je setpoint verlagen naar 18 zal al aanzienlijk helpen.
Deze theorie zou kunnen echter houd hij het wel degelijk 22 graden (gemeten met 2 andere thermometers in de ruimte) met fan speed 1 met de interne sensor in vergelijkbare omstandigheden voorgaande jaren.

Daarnaast gelijk bij fan speed 2 gaat de buitenunit terug naar 900-1000 watt.
Zet je hem weer op fan speed 1 dan gelijk naar 1900 watt, dat is niet iets wat geleidelijk gebeurt maar direct.

[ Voor 15% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 10:15 ]

• xHEMANx
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:11:
[...]

Deze theorie zou kunnen echter houd hij het wel degelijk 22 graden (gemeten met 2 andere thermometers in de ruimte) met fan speed 1 met de interne sensor in vergelijkbare omstandigheden voorgaande jaren.

Daarnaast gelijk bij fan speed 2 gaat de buitenunit terug naar 900-1000 watt.
Zet je hem weer op fan speed 1 dan gelijk naar 1900 watt, dat is niet iets wat geleidelijk gebeurt maar direct.
Dan zou ik de sensor verkopen of als reserve houden voor beneden.

Als hij het op de interne sensor op fan 1 setpoint 22 precies 22 graden houdt, met -5 op een andere sensor met minder verbruik en lawaai, dan met de externe sensor. Ofwel de perfecte situatie.

Waarom gebruik je dan uberhaubt een externe sensor? Als de perfecte situatie niet perfecter kan? ;)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Dan zou ik de sensor verkopen of als reserve houden voor beneden.

Als hij het op de interne sensor op fan 1 setpoint 22 precies 22 graden houdt, met -5 op een andere sensor met minder verbruik en lawaai, dan met de externe sensor. Ofwel de perfecte situatie.

Waarom gebruik je dan uberhaubt een externe sensor? Als de perfecte situatie niet perfecter kan? ;)
Ik heb 2 binnenunits dus heb ze beide gelijk aangepakt, maar inderdaad zal voor de slaapkamer de externe sensor heroverwegen, in de woonkamer is die echter perfect en een uitkomst, daar klopte er niks van namelijk.

Misschien is het ook nog gewenning, deze modules zitten er net amper een week in en het is gelijk extreem buitenweer.

[ Voor 12% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 11:48 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:35
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Misschien is het ook nog gewenning, ze hangen er net amper een week in en het is gelijk extreem buitenweer.
Als je geen ervaring hebt met stoken met dit weer dan is het wel een beetje voorbarig om te zeggen dat het gedrag anders en negatiever is met CC :)
Gisteren had de airco er hier ook geen zin in, zat vol met ijs. Maar dat is het weer en nadeel van stoken met airco's.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:29
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:39:

Ligt niet echt aan de CC, maar meer aan de manier van gebruiken die niet bij de CC past.

Als je op fan1 draait komt de warme lucht niet ver, en maakt het voor de interne sensor niet veel uit. Die staat namelijk daar door snel in zijn eigen net verwarmde lucht te meten. Maar als de externe sensor voor een langere tijd een temperatuur meet die 0,6 (afhanklijk van firmware) lager is dan setpoint, gaat hij optoeren om zijn doel te halen. Als door de lage fanspeed de warmte je externe sensor niet bereikt zal hij dit blijven proberen, door de de uitblaastemperatuur zo hoog mogelijk te maken. Met als resutaat een stampende buitenunit.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-03 16:21
Is er een pagina waar laatste firmware update changelog staat? Kan het nergens vinden 😀
Verder, zijn er meer die erover denken om de standaard Wifi module van Mitsubishi gewoon niet meer aan te sluiten en alleen deze van ClimaControl te gebruiken? Dat standaard wifi ding spamt me teveel op het netwerk 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je geen ervaring hebt met stoken met dit weer dan is het wel een beetje voorbarig om te zeggen dat het gedrag anders en negatiever is met CC :)
Gisteren had de airco er hier ook geen zin in, zat vol met ijs. Maar dat is het weer en nadeel van stoken met airco's.
De airco's hangen er al 7 jaar, dat stuk ging over dat de CC er amper een week in zit :)
Stook al jaren met uitsluitend de airco's zonder enige problemen in de winter, althans de temperatuur wisselingen in de woonkamer zijn perfect opgelost met de CC en de integratie met HA ook een stuk beter.

Al met al erg tevreden tot nu toe alleen de slaapkamer kan ik niet verklaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Technoid op 03-02-2026 11:44 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

RemmyB83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je op fan1 draait komt de warme lucht niet ver, en maakt het voor de interne sensor niet veel uit. Die staat namelijk daar door snel in zijn eigen net verwarmde lucht te meten. Maar als de externe sensor voor een langere tijd een temperatuur meet die 0,6 (afhanklijk van firmware) lager is dan setpoint, gaat hij optoeren om zijn doel te halen. Als door de lage fanspeed de warmte je externe sensor niet bereikt zal hij dit blijven proberen, door de de uitblaastemperatuur zo hoog mogelijk te maken. Met als resutaat een stampende buitenunit.
Dank voor deze uitleg, dit klinkt erg verklaarbaar inderdaad en vermoedelijk ook mijn oorzaak, zal vannacht nog eens wat testen doen om toch zo stil mogelijk en toch de juiste temperatuur aan te houden.

Ik hou 24/7 in de winter altijd de temperatuur gelijk op beide units (open trap e.d.) omdat dit tot voor kort altijd het meest efficiënt en aangenaam is. Misschien toch eens heroverwegen. :D

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05:58
tcviper schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
Is er een pagina waar laatste firmware update changelog staat? Kan het nergens vinden 😀
Verder, zijn er meer die erover denken om de standaard Wifi module van Mitsubishi gewoon niet meer aan te sluiten en alleen deze van ClimaControl te gebruiken? Dat standaard wifi ding spamt me teveel op het netwerk 😀
Ook al zijn de CC's tot nu toe stabieler gebleken dan de Mistusbishi wifi-module laat ik ze er toch nog even aan hangen als backup. Als voor wat voor reden mijn HA eruit ligt kan ik ze in ieder geval nog bedienen via de Smart M Air app.

Maar het liefste haal ik ze er ook helemaal uit.

• tcviper
jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Ook al zijn de CC's tot nu toe stabieler gebleken dan de Mistusbishi wifi-module laat ik ze er toch nog even aan hangen als backup. Als voor wat voor reden mijn HA eruit ligt kan ik ze in ieder geval nog bedienen via de Smart M Air app.

Ja, ik gebruik ze met Homey en dat is lokaal, dus zou niet weten waarom dat eruit zou moeten liggen 😀
Heb de WF-RAC losgetrokken voor nu 😀 Die dingen connecten en disconnecten echt extreem vaak.

PS. zojuist nog 2 modules besteld 😀 Heb meerdere units haha, en wil het nu goed hebben.

Mocht ik em alsnog nodig hebben steek ik em dan wel weer in 😛

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 03-02-2026 11:59 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Je kan ze ook via de web-app gebruiken als HA eruit ligt.

• jrswgtr
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Je kan ze ook via de web-app gebruiken als HA eruit ligt.
Klopt maar niet van afstand!

Mijn HA kan ik van buitenaf in, de Smart M Air app ook.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

jrswgtr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Klopt maar niet van afstand!

Mijn HA kan ik van buitenaf in, de Smart M Air app ook.
Daar zijn net als HA oplossingen voor zoals Wireguard of Tailscale

• jrswgtr
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Daar zijn net als HA oplossingen voor zoals Wireguard of Tailscale
Klopt.

HA heb ik via de Nabu Casa cloud toegang toe. Maar was wel van plan om nog eens een WireGuard node op mn proxmox bakje te gaan draaien.. maar zo lang ik dat nog niet heb blijven ze er nog even aan hangen.

• xHEMANx
@LED-Maniak komt er nog een keer een optie om te kiezen tussen de MHI regeling (vorige versie) en de nieuwe versie met jouw extra toevoeging? (Die voor de meesten hier goed lijkt te werken)

In mijn slecht geisoleerde situatie deed de vorige versie het toch een stukje lekkerder. Auto standje en gaan.
Nu moet ik bij verschillend weer de fan en setpoint aanpassen. Is wel te doen, maar het hele jaar door op 1 stand vond ik lekkerder werken.

Vraag 2: Als ik een nieuwe module bestel, met welke versie komt die? Of update hij gelijk als ik hem installeer? Ben ik even vergeten. (Mn ouders willen wrs ook zon ding, hebben beter geisoleerd huis, dan geef ik hen mijn unit met nieuwe firmware)

• LED-Maniak
Wordt wel heel erg tijd voor een FAQ zie ik. Do's & Don'ts. Te verwachten gedrag, etc.
Even zien of daar een mooi platform/pakket voor is in plaats van wordpress. :)

Nieuwe modules komen met de laatste firmware.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2026 13:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:50:
Wordt wel heel erg tijd voor een FAQ zie ik. Do's & Don'ts. Te verwachten gedrag, etc.
Even zien of daar een mooi platform/pakket voor is in plaats van wordpress. :)
Wellicht is DokuWiki of iets soortgelijks iets?

Qua firmware mis ik als je auto update uit hebt staan een knop "handmatig bijwerken" daar zou je bijvoorbeeld ook een firmware versie keuze en changelog aan vast kunnen knopen, zomaar een idee :)

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
LED-Maniak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Die gaan we omruilen bij bestelling van een thermometer. Dan is er geen tussenstukje nodig.
Ik ben hoopvol ☺️

• xHEMANx
Technoid schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Wellicht is DokuWiki of iets soortgelijks iets?

Qua firmware mis ik als je auto update uit hebt staan een knop "handmatig bijwerken" daar zou je bijvoorbeeld ook een firmware versie keuze en changelog aan vast kunnen knopen, zomaar een idee :)
Klinkt goed. Kan je zelf testen welke firmware het beste bij jouw situatie past. *O*

En het voordeel voor jou @LED-Maniak, minder zeikerts zoals ik. ;)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:56
xHEMANx schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Klinkt goed. Kan je zelf testen welke firmware het beste bij jouw situatie past. *O*

En het voordeel voor jou @LED-Maniak, minder zeikerts zoals ik. ;)
Nadeel voor LED is dan wel dat er langer supportvragen binnen blijven komen van verouderde firmwares, waardoor veelal in de rest van de wereld van fabrikanten dan wordt gezegd: ga maar eerst upgraden (en jij gaat denk ik dat precies niet willen horen ;-) )

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 03-02-2026 16:29 ]

• xHEMANx
mgizmo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Nadeel voor LED is dan wel dat er langer supportvragen binnen blijven komen van verouderde firmwares, waardoor veelal in de rest van de wereld van fabrikanten dan wordt gezegd: ga maar eerst upgraden (en jij gaat denk ik dat precies niet willen horen ;-) )
Er zijn zoveel variabelen, dan kan de keuze in firmware er ook nog wel bij.

1. Weer
2. Grote unit
3. Plaatsing unit.
4. Lamellen stand.
5. Ventilatie stand.
6. Isolatie ruimte.
7. Hoogte woning (of andere afwijkende vormen)
8. Plaatsing sensor.
9. Warmte wens.
10. Als extra, de firmware.

Er is toch geen fatsoenlijk support op te geven door @LED-Maniak. Als je met de airco wilt gaan verwarmen, moet je ook zelf uitzoeken hoe dat moet of op het lucht/lucht forum informatie winnen.

De extra firmware is juist een extra instelling om je airco zo precies mogelijk af te stellen zoals je zelf wil, op jouw situatie. Het zou dus niet extra support moeten opleveren, maar extra oplossingen om zelf mee te gaan spelen.

Het lijkt me daarom de perfecte regel: "ga eerst maar eens upgraden, als dat niet werkt heb je een probleem in je eigen afstelling. Succes op het lucht/lucht forum!"

Meer support hoeft @LED-Maniak volgens mij niet te geven.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
Nog afgezien van alle tweaks die in de firmware zitten is de allergrootste winst dat je met een externe sensor kan werken in mijn beleving. Voor de rest blijft het gewoon sterk afhankelijk van allerlei variabelen zoals hierboven aangeven door @xHEMANx .

Vooralsnog ben ik meer tevreden met de CC dan de standaard regeling van MHI zelf.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• LED-Maniak
Er gaat vooralsnog geen mogelijkheid komen om tussen firmwares te switchen. Mede door wat hierboven al is genoemd: er zitten niet alleen tweaks aan regeling in updates maar ook fixes en optimalisaties. Support gaat dan véél teveel tijd kosten.

De enige weg is voorwaarts. Als blijkt dat bepaalde dingen instelbaar moeten zijn, dan worden deze instelbaar.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
Vraagje:
Wie met een mhi multi maakt gebruik van de Cc en werkt hierbij de silent modes ook? Volgens de handleiding werkt dit niet op scm modellen.

Nu er firmware draait op de CC van de externe thermostaat van Mitsubishi, zou de peak cut dan niet ook moeten werken? Heb wel de codes verstuurd naar de CC en krijg respons ok terug, echter geen verschil in verbruik.

• LED-Maniak
Bij de SCM werkt silent mode. In ieder geval op mijn SCM50. Peak-cut werkt vooralsnog niet. Het vermogen gaat ook niet zo diep omlaag als bij SRC modellen. De handleiding zegt dat het niet werkt.

Let wel dat je alleen aan en uit moet zetten via de interface, druk de knop op de afstandsbediening niet in.

Ik ga binnenkort weer testen met plafond/cassette units die peak-cut expliciet ondersteunen om te zien of ik daar nog hints kan vinden van de werking.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2026 21:09 ]

• LED-Maniak
tcviper schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
Even filteren op de punaise en je krijgt alle change logs voor je in dit topic.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
nico_09 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:56:
Vraagje:
Wie met een mhi multi maakt gebruik van de Cc en werkt hierbij de silent modes ook? Volgens de handleiding werkt dit niet op scm modellen.

Nu er firmware draait op de CC van de externe thermostaat van Mitsubishi, zou de peak cut dan niet ook moeten werken? Heb wel de codes verstuurd naar de CC en krijg respons ok terug, echter geen verschil in verbruik.
Nog nooit gebruikt, maar net even getest met mijn SCM50 hardware V_2.2
Bij een hoge setpoint instellinng en ingeschakelde silent mode draait de compressor bij mij op 55Hz.
Zonder silent mode gaat de compressor richting de 70 Hz

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 03-02-2026 21:29 ]

• LED-Maniak
pjotter1965 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:28:
[...]

Nog nooit gebruikt, maar net even getest met mijn SCM50 hardware V_2.2
Bij een hoge setpoint instellinng en ingeschakelde silent mode draait de compressor bij mij op 55Hz.
Zonder silent mode gaat de compressor richting de 70 Hz
Komt overeen met mijn ervaring:
LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Vraag is, waarom zegt MHI dat het niet werkt bij de SCM..

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:30:
[...]

Niet getest hoor, maar misschien dat het niet werkt wanneer 2 of 3 binnenunits op max draaien

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:30:
[...]

Vermoedelijk moet je het dan wel op beide binnen units aanzetten om dit werkend te krijgen?
Zal vanavond ook het e.e.a. gaan testen, klinkt interessant. Baalde al behoorlijk dat het bij een multi unit niet werkte toen ik daar achter kwam.

• LED-Maniak
Technoid schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Vermoedelijk moet je het dan wel op beide binnen units aanzetten om dit werkend te krijgen?
Zal vanavond ook het e.e.a. gaan testen, klinkt interessant. Baalde al behoorlijk dat het bij een multi unit niet werkte toen ik daar achter kwam.
De besturing komt vanuit de buitenunit. Dus zal niet nodig moeten zijn.
Maar wellicht is dit de reden dat ze zeggen dat het niet werkt: als je het op 1 binnenunit instelt met de afstandsbediening, dan zal het wellicht verwarrrend zijn dat het hele systeem en niet alleen die unit op een lager vermogen draait. Of wat als je het via de een aanzet en probeert uit te zetten via de andere. Complex :)

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 04-02-2026 10:53 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Maar wellicht is dit de reden dat ze zeggen dat het niet werkt: als je het op 1 binnenunit instelt met de afstandsbediening, dan zal het wellicht verwarrrend zijn dat het hele systeem en niet alleen die unit op een lager vermogen draait. Of wat als je het via de een aanzet en probeert uit te zetten via de andere. Complex :)
Zou goed kunnen maar die complexiteit heb je ook met het verwarmen en koelen als je beide units anders instelt, daar kan die ook mee overweg

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52

The End

!Beginning

LED-Maniak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Die gaan we omruilen bij bestelling van een thermometer. Dan is er geen tussenstukje nodig.
Ik zie daar in de shop geen optie voor? Komt dat nog?

• LED-Maniak
The End schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik zie daar in de shop geen optie voor? Komt dat nog?
Nee, dit gaat op individuele basis. Niet iedereen heeft een module besteld om ook te gebruiken als externe sensor. Als je -zodra de modules binnen zijn- een bericht stuurt en een thermometer bestelt, dan ruilen we de IoT-only module om voor een met een externe sensor.
Technoid schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Zou goed kunnen maar die complexiteit heb je ook met het verwarmen en koelen als je beide units anders instelt, daar kan die ook mee overweg
Dat is toch anders, want dan gaat hij blinken dat hij aan het wachten is. Silent mode is niet zo eenvoudig op te merken.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 04-02-2026 16:05 ]

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05:52
LED-Maniak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Nee, dit gaat op individuele basis. Niet iedereen heeft een module besteld om ook te gebruiken als externe sensor. Als je -zodra de modules binnen zijn- een bericht stuurt en een thermometer bestelt, dan ruilen we de IoT-only module om voor een met een externe sensor.

[...]

Dat is toch anders, want dan gaat hij blinken dat hij aan het wachten is. Silent mode is niet zo eenvoudig op te merken.
Dus u stroomlijnt het assortiment een beetje, en iedereen krijgt dezelfde extra thermometerapparatuur die bij Panasonic en Daikin verplicht is om met de BLE-sensor te kunnen werken, klopt dat?

Even terzijde, en misschien is het nog te vroeg om hierover na te denken, maar zal de Daikin-versie van CC de S21-connector gebruiken, of een andere? 8)7

Hoewel mijn Sensira FTXF die connector niet heeft, biedt Daikin een eigen oplossing om dat te overbruggen. Uiteindelijk is het dus geen groot probleem, maar ik wil misschien wel op voorhand kijken hoe ik die ergens kan aanschaffen. O-)

• LED-Maniak
Standaard de S21 connector(De JST PAP variant) inderdaad, maar er wordt al wel gekeken naar een S403 en X35+X50 kabel.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05:52
LED-Maniak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:24:
Standaard de S21 connector(De JST PAP variant) inderdaad, maar er wordt al wel gekeken naar een S403 en X35+X50 kabel.
Dat is geweldig nieuws, en bedankt dat je dit hebt overwogen!

Dat kwam net in me op nadat ik eerder kennis had gemaakt met Faikin en de vele connectoren die Daikin in de loop der jaren op hun printplaten heeft gebruikt.

Ze moesten het moeilijk maken.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

RemmyB83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Ligt niet echt aan de CC, maar meer aan de manier van gebruiken die niet bij de CC past.

Nou dit heb ik inderdaad getest maar volgens mij is er toch een variabele in de CC die iets doet.
Zodra ik dit doe in combinatie met silent mode dan stampt de buiten unit niet en blijft op gelijke voet doordraaien, de temperatuur blijft gelijk en op orde ondertussen ook na de hele nacht door gegaan.

Silent mode uit en je raad het al hij begint gelijk te stampen ondanks dat er geen reden of aanleiding voor is (behalve fan speed op 1). Gelijk zodra fan speed 2 wordt gekozen stopt het gestamp na enkele seconden en draait weer op de zelfde voet als die met silent mode op stond.

Ik kan mijn vinger er echter nog niet op leggen verder dan dit, ja als ik de interne thermostaat gebruik van de unit met fan speed 1 dan gebeurt het ook niet dat die gaat stampen.

[ Voor 3% gewijzigd door Technoid op 05-02-2026 10:29 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Getest en inderdaad 1 unit is genoeg, silent mode werkt prima met de multi split unit (SCM50ZS-W)
Echt top, heel blij mee!

• LED-Maniak
Technoid schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Ik kan mijn vinger er echter nog niet op leggen verder dan dit, ja als ik de interne thermostaat gebruik van de unit met fan speed 1 dan gebeurt het ook niet dat die gaat stampen.
Dat komt echt omdat de interne sensor een veel hogere ruimtetemperatuur meet en de airco denkt dat hij er bijna is. Met externe sensor is de delta tussen huidig en setpoint groter en gaat hij "stampen" om de doeltemperatuur te bereiken.

Fan speed 1 is wel echt totaal killing voor de regeling gezien de warmte nooit de externe sensor zal bereiken en je buitenunit zijn vermogen zal blijven verhogen(en daarna afschakelen met high pressure melding).

Op speed 1 ben je met dit weer vooral je plafon aan het verwarmen en zal de ruimte moeizaam meekomen. Krijg je wel een mooi laag verbruik van.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2026 11:23 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Ik quote mijzelf maar even weer O-)
ThinkPad schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:33:
Ventilator afknijpen gaat wel veel stroom kosten, omdat de compressor harder moet werken.

Fluisterstand is met buitentemperaturen rond vriespunt niet realistisch, die fanspeed red je het alleen in herfst en lente misschien mee. Als je dat geblaas vervelend vind dan moet je geen airco gebruiken om te verwarmen.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Dat komt echt omdat de interne sensor een veel hogere ruimtetemperatuur meet en de airco denkt dat hij er bijna is. Met externe sensor is de delta tussen huidig en setpoint groter en gaat hij "stampen" om de doeltemperatuur te bereiken.

Fan speed 1 is wel echt totaal killing voor de regeling gezien de warmte nooit de externe sensor zal bereiken en je buitenunit zijn vermogen zal blijven verhogen(en daarna afschakelen met high pressure melding).

Op speed 1 ben je met dit weer vooral je plafon aan het verwarmen en zal de ruimte moeizaam meekomen. Krijg je wel een mooi laag verbruik van.
Ik hoor volledig wat je zegt maar dat zou nog steeds niet verklaren waarom direct de buitenunit gaat stampen bij speed 1 terwijl bij speed 2 die direct weer naar 35-47Hz zakt waar die al op stond, het is niet zo dat de binnen temperatuur veranderd ondertussen in die luttele secondes, verre van. Met temperatuur bedoel ik ook de externe sensor die ik dan bekijk, die meet geen enkel verschil in die secondes maar ook niet daarna.

Met de silent mode in combinatie met speed 1 blijft alles wel gewoon doordraaien op die 35-47Hz en de temperatuur gelijk

In de woonkamer heb ik deze situatie niet met de externe sensor, daar is het juist behoorlijk verbeterd qua schommelingen en aangenamer, echt perfecte uitkomst en zeer blij mee!

[ Voor 18% gewijzigd door Technoid op 05-02-2026 12:07 ]

• Technoid

Technoid

VCDS 058

ThinkPad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:26:
Ik quote mijzelf maar even weer O-)

[...]
Ik snap het maar hier in huis is dat geen enkel probleem, nog sterker met de interne sensor draait zoals gezegd die ook keurig rustig buiten en de ruimte blijft op vrijwel dezelfde temperatuur 0,1 + of - daargelaten. Overdag gaat die weer op Speed 3 trouwens.

Om beeld te schetsen:
overdag: WK: Fan 2 SK: Fan3
Nacht: WK: Fan 3 SK: Fan 1

Dit draait hier al jaren zo zonder probleem, alleen de externe sensor op de SK veroorzaakt met Fan 1 wel een bijzondere situatie die gewoon echt niet verklaarbaar is. De temperatuur in de ruimte veranderd niet qua metingen (2 sensoren + CC externe sensor), dat kan ook niet in die paar secondes die er amper tussen zit. Echter nu in combinatie met Silent Mode gebeurt met Fan 1 deze situatie dus niet dat die gaat stampen en blijft alles ook op temperatuur, zal de automatisering dus ook zo aanpassen dat Silent Mode ook wordt geactiveerd als workaround.

Wellicht kan het er mee te maken hebben dat mijn SK unit meer kW heeft dan nodig is voor de ruimte, is bewust gedaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Technoid op 05-02-2026 11:36 ]

• RemmyB83
Technoid schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Nou dit heb ik inderdaad getest maar volgens mij is er toch een variabele in de CC die iets doet.
Zodra ik dit doe in combinatie met silent mode dan stampt de buiten unit niet en blijft op gelijke voet doordraaien, de temperatuur blijft gelijk en op orde ondertussen ook na de hele nacht door gegaan.

Silent mode uit en je raad het al hij begint gelijk te stampen ondanks dat er geen reden of aanleiding voor is (behalve fan speed op 1). Gelijk zodra fan speed 2 wordt gekozen stopt het gestamp na enkele seconden en draait weer op de zelfde voet als die met silent mode op stond.

Misschien kun je wat grafieken delen van je units, zoals temperatuur, setpoint en aantal hz om zo je verhaal iets duidelijker te maken. Ik heb wat moeite met het woord 'stampen', want hoeveel hz is stampen? Hoeveel graden is het dan onder setpoint? Dat soort dingen vertellen ons denk ik meer.

En misschien wordt door de silent mode, ook indirect de fan van je slaapkamer beperkt. Maar ik geloof niet dat de regeling van de CC hier iets mee heeft te maken. De MHI regelt namelijk heel veel dingen intern aan de hand van temperatuur(intern & extern) en tijd, en de CC doet qua regeling volgens mijn niet heel veel meer dan de gemeten temperatuur doorsturen.
De CC heeft naar mijn weten dan bijvoorbeeld ook geen directe invloed(doormiddel van instellingen) op fanspeed(1tm8), hysterese van af en weer aan slaan, enzo voorts.

Ik zou dan ook niet over 1 nacht ijs gaan, en nu al conclusies trekken aan de hand van vannacht.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:13
Technoid schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:30:
[...]

overdag: WK: Fan 2 SK: Fan3
Nacht: WK: Fan 3 SK: Fan 1
Misschien een keer de stroom er helemaal vanaf vijf min wachten, stroom erop, kijken wat er dan gebeurt... draait hier al maanden als een 'zonnetje' met en zonder silent mode aan. Ik laat via HA de silent mode in de avonduren inschakelen, 's nachts en overdag uit en alles verder op auto op de vert. swing na.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBIpRPc6aHm9RP3kTb_Yz-m9Pnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XFeIupbEQkMkCKH6ehff3pOJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door SatScan op 05-02-2026 14:56 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52

Dorus12

LG PC18SQ5kW, 80 m³, ClimateC

Woonkamer 80 kubieke meter.
Als de buiten temperatuur boven de 5 graden is werkt bij mij de LG pc18sq 5kW prima met de CC.
Op het bizar nauwkeurige af zou ik willen stellen.
Maar zodra de buitentemp onder 5 graden komt wordt het een probleem.
De ingestelde temp op 19,5 graden en de fan op medium en hij haalt het niet. De temp blijft op 18 graden en een beetje steken.
Dan zie ik de pipe out temp dalen naar onder de 30 de graden terwijl het kW verbruik terugzakt naar 200 a 300 Watt. De fan nog harder zetten levert een nog koudere (gevoels) temp op.
De luchtstroom is naar de onderste stand gericht en zwaai.
Wat doe ik fout of wat gaat hier mis, iemand een idee?

• tcviper
@LED-Maniak ben jij degene die de Homey plugin heeft gemaakt? Is het mogelijk om 3d auto en silent mode toe te voegen in de flow kaartjes? 😀 Thanks.

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03 10:30
Ik heb de ClimaControl nu een paar weekjes hangen en ik ben zeer tevreden! Ook icm de Homey app.
Nu wilde ik weer eens inloggen op de webinterface van de Climacontrol maar die is niet meer te bereiken. Apparaat is nog wel online op het netwerk, homey kan zijn commando's nogsteeds versturen. Ik kan alleen zelf niet meer bij de webinterface.
Is stroom van de airco afhalen de enige manier om deze te resetten of zijn er nog andere mogelijkheden?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:56
tcviper schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:48:
@LED-Maniak ben jij degene die de Homey plugin heeft gemaakt? Is het mogelijk om 3d auto en silent mode toe te voegen in de flow kaartjes? 😀 Thanks.
Vraag voor jou @tammert

• LED-Maniak
smuldersbram schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:52:
Ik heb de ClimaControl nu een paar weekjes hangen en ik ben zeer tevreden! Ook icm de Homey app.
Nu wilde ik weer eens inloggen op de webinterface van de Climacontrol maar die is niet meer te bereiken. Apparaat is nog wel online op het netwerk, homey kan zijn commando's nogsteeds versturen. Ik kan alleen zelf niet meer bij de webinterface.
Is stroom van de airco afhalen de enige manier om deze te resetten of zijn er nog andere mogelijkheden?
Even kijken of je hem kan vinden via: http://clima.protoart.net/portal
Waarschijnlijk is je IP veranderd of router herstart en is hij zijn dns entry kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2026 11:28 ]

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:22
tcviper schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:48:
Er zijn een aantal boolean capabilities die ik nog toe wil voegen (silent mode, 3d auto, purifier, etc), ik moet nog even uitzoeken hoe dat moet (en er tijd voor vinden). Ik heb het iig genoteerd!
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:27:
[...]

Even kijken of je hem kan vinden via: http://clima.protoart.net/portal
Waarschijnlijk is je IP veranderd of router herstart en is hij zijn dns entry kwijt.
Dan heeft Homey dit in ieder geval goed afgehandeld, dat was ook niet triviaal kan ik verklappen :')

• LED-Maniak
Er zullen ook wel mensen geinteresseerd zijn in een lucht-water integratie voor Homey O-) .

Dank voor het mooie werk tot nu toe in ieder geval. Volgens mij zijn er een hoop tevreden gebruikers inmiddels. :)

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 11:28
Hebben meer mensen last van instabiele wifi verbinding met de climatecontrol unit?

Mitsubishi electric
Software is 3.3.2
Wifi sterkte is -61 dBm.

Zou voldoende moeten zijn voor een stabiele verbinding.
Echter krijg ik toch flink wat packetloss:
436 packets transmitted, 161 received, +37 errors, 63.0734% packet loss, time 770ms rtt min/avg/max/mdev = 4.766/2423.931/11043.133/1968.251 ms.

Gebruik overigens de airco via een blocky in domoticz.
Zodat ik op afstand alvast de airco kan aanzetten voordat ik thuiskomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdh03PpVurAIasJXP4HKnE-cpPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cc9XLpSV0eMztECus4wstbIg.png?f=user_large

Als mijn verbinding stabiel is, start de airco, maar dit is dus niet altijd het geval.

Is er misschien een andere om bericht net zoals te sturen totdat ik feedback krijg van de unit?
Of zijn er mensen die via port forwarding de airco benaderen en hebben hier ervaring mee?

• LED-Maniak
Is er misschien een andere om bericht net zoals te sturen totdat ik feedback krijg van de unit?
Als je na het sturen van een commando /control polled dan krijg je de status van de airco terug in JSON.
Dus je kan een commando sturen, 5 seconde wachten, dan /control JSON checken en dit blijven doen als de airco niet heeft gereageerd.

Port forwarding kan ook wel, maar er zit geen wachtwoord op de interface, dus dat is wel wat lastiger.
Dan zal ik moeten gaan kijken naar een login veld toe te voegen.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2026 16:59 ]

• jrswgtr
Via port forwarding rechtstreks naar de CC zou ik zeker niet doen. Er zijn betere manieren. Gratis als je bereid bent meer moeite te doen, of betaald als je daar geen zin in hebt. Zelf heb ik toegang tot Home Assistant van buitenaf en daarmee de CC's en betaal ik Nabu Casa daarvoor. Zo draag ik ook nog wat bij aan de ontwikkelkosten van HA.

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:28
Of via thuis VPN als je een router of server hebt die dat kan. Kun je de CC meteen benaderen en is veilig.

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-03 09:09
Goedeavond allemaal,even een vraagje al geruime tijd tevreden gebruiker van de cc op een MHI HVAC_0DFA80.
Situatie is als volgt,ik ben als int.chauffeur vaak van maandag tm vrijdag van huis en mijn huis wordt op minimum temperatuur van 14 graden gehouden door mijn tado systeem,echter is en blijft gas duur.
Ik zou graag willen dat mijn airco met cc dat over gaat nemen dat die als het binnen in de woonkamer 14 of kouder wordt hij het weer opwarmt tot 14 en dan op minimum gaat draaien en als het na een bepaalde tijd is in de avond gewoon in standby gaat.
Ook gaat er een 2e cc komen voor mijn airco in mijn slaapkamer waar het ook nog weleens fris wordt als ik van huis ben/
Ik heb ook een thinclient waar Home Assistant op draait maa ik krijg het nog niet voor elkaar om daar een schema in te stellen.
Ik zoek dus eigenlijk antwoord op de vraag is dat mogelijk met de climat control?
En is er iemand de mij met een klein beetje hulp wil helpen om dit in te stellen via de cc of Home Assistant.
Ow ja al mijn netwerk gerelateerde spullen zoals router switches en ap zijn van ubiquity waardoor ook de cc op het IoT Wifi zit in zijn eigen V-Lan en ik het daardoor van buiten af op mijn telefoon nog niet kan monitoren of instellingen kan veranderen.
Ook is mij opgevallen dat de cc niet goed verbind met HomeAssistant zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tadBg8hHVw-em8tou45SkHTc8E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAuVLE6gTNTRe1gObWJFTQTH.png?f=fotoalbum_large
Bij voorbaat al dank voor eventuele hulp.

[ Voor 13% gewijzigd door ikkeenjij36 op 07-02-2026 01:02 . Reden: xtra info ]

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Ja dat kan, heel goed. Ik heb eerder een automation.yaml geplaatst die precies dat doet.
Versie is iets aangepast met een helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Vorstbescherming Slaapkamer (stateful)
description: Vorstbescherming zonder handmatige bediening te overrulen
triggers:
  - id: too_cold
    entity_id: sensor.climacontrol_slaapkamer_sensor_temperatuur_2
    below: 12.5
    for: "00:05:00"
    trigger: numeric_state
  - id: warm_enough
    above: 15.6
    for: "00:03:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: too_cold
          - condition: state
            entity_id: climate.climacontrol_slaapkamer_climate
            state: "off"
        sequence:
          - target:
              entity_id: input_boolean.vorstbescherming_slaapkamer_actief
            action: input_boolean.turn_on
          - target:
            data:
              hvac_mode: heat
            action: climate.set_hvac_mode
          - target:
            data:
              temperature: 16
            action: climate.set_temperature
      - conditions:
            id: warm_enough
            state: "on"
        sequence:
          - target:
            data:
              hvac_mode: "off"
          - target:
            action: input_boolean.turn_off
mode: restart

S.J.

• ikkeenjij36
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:09:
Ja dat kan, heel goed. Ik heb eerder een automation.yaml geplaatst die precies dat doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
Als eerste bedankt voor de reactie,ik zie het script mooi staan maar ik weet niet hoe ik dat moet integreren in mijn HA,ik krijg het maar niet voor elkaar dat de cc herkend wordt door ha.
Ik krijg op het moment zelfs een gewone automatisering al niet werkende in HA 8)7
Wil en kan je mij misschien daar bij helpen?
Evntueel per dm om het topic schoont te houden.

• Sterke-Jerke
Gaat mij qua tijd even niet lukken, ben onderweg uit Leipzig

S.J.

• ikkeenjij36
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:42:
Gaat mij qua tijd even niet lukken, ben onderweg uit Leipzig
Ik snap het helemaal,het hoeft natuurlijk niet direct maar als je wel tijd en zin hebt zou dat zeer gewaardeerd wordn _/-\o_

• ThinkPad
Het zou heel fijn zijn als de ClimaControl ook een weekplanner zou krijgen. Dan zou de WF-RAC / Smart M-Air app helemaal overbodig zijn.

Maar die wens is al bekend dus we wachten het rustig af.

• xHEMANx
Setpoint 20.
Tot 6 uur fan stand 3
6uur fan stand auto
12 uur fan stand 3.

Ik snap er geen reet van. Eerder moduleerde hij gewoon lekker op autostand, ook met dit weer.
Auto stand is sinds 3.2.2 echt ruk en ik begrijp niet waarom?
(Fan stand 3 wordt ik eigenlijk niet vrolijk van, omdat hij best vaak fan 6 gebruikt en ik wordt echt gek van dat geluid in onze kleine woonkamer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK9Eu4vtrpUU7geTrh1cvHs2F1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oylNjBCduW5OdXNOdtTRCXaB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 221% gewijzigd door xHEMANx op 07-02-2026 12:33 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:31:
Wanneer gebruiken jullie auto fan en wanneer stand 3 (medium)?

Sinds de update is auto fan (bij dit weer) geen optie meer. (Erg hoog verbruik op één of andere manier) Fan stand 3 daalt het verbruik aanzienlijk (bijna de helft), maar als je pech hebt zit je de hele dag naar fan 6 te luisteren. In een kleine huiskamer wordt je er na een tijdje knettergek van.

Een andere optie is gewoon op auto fan houden en de setpoint 0.5 omlaag. Het probleem is dat je dan kans hebt dat hij op fan 4 (ipv fan 5) blijft blazen, doordat er minder warmte vraag is en het achterin de kamer afkoelt. Zet je hem weer 0.5 omhoog , dan switcht hij wat vaker van fan 4 naar fan 5 en wordt het achterin de kamer wel warm. Maar boven setpoint = meer verbruik. Bijna 2x zoveel dan op fan stand 3. Ik weet niet precies waarom, maar eerder had ik dit probleem niet. Fan 3 en auto waren bijna gelijk in verbruik. Fan 3 maakte de hele kamer alleen 0.5 tot 1 graad warmer. (Mijn nacht stand was dan ook altijd sp0.5 lager en fan 3 = zelfde temp en iets minder verbruik)

Waarschijnlijk is het alleen voor mezelf begrijpelijk, excuses daarvoor. Hoe dan ook. Ik kan geen lekkere stand meer vinden helaas. Hoe doen jullie dat?
Fanspeed is voor een groot deel de balans tussen afgifte en warmteverlies.
Hoe kleiner het warmteverlies, hoe lager je fanspeed kan. Ook spelen er misschien nog een paar andere factoren mee als interne temperaturen, maar grotendeels is het verlies van warmte in de ruimte wat je fanspeed bepaald.

De hyseresis van de vorige fw was groter waardoor je langer op rustigere fanspeed draaide, terwijl je ruimte zijn warmte verloor. Nu houdt hij de kamer beter op temperatuur, waarmee ook je fanspeed eerder zal optoeren.

Hoe ik dat doe?
Ik heb hem hier gekoppeld aan HA, met een presence sensor en een automation. Bij afwezigheid van 15+ min in de kamer gaat de fan op max, om de kamer hier zo egaal mogelijk op temeratuur te krijgen. Vaak zie je de temperatuur ook iets dalen als hij op max gaat door het verstoren van de gelaagd van de lucht in de kamer. En zodra iemand de kamer betreed wordt de fan weer op automatisch gezet. Voordeel is dat de fan bij aanwezigheid daardoor rustiger is, en bij afwezigheid op zijn efficientst kan verwarmen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:47:
[...]

Fanspeed is voor een groot deel de balans tussen afgifte en warmteverlies.
Hoe kleiner het warmteverlies, hoe lager je fanspeed kan. Ook spelen er misschien nog een paar andere factoren mee als interne temperaturen, maar grotendeels is het verlies van warmte in de ruimte wat je fanspeed bepaald.

De hyseresis van de vorige fw was groter waardoor je langer op rustigere fanspeed draaide, terwijl je ruimte zijn warmte verloor. Nu houdt hij de kamer beter op temperatuur, waarmee ook je fanspeed eerder zal optoeren.

Hoe ik dat doe?
Ik heb hem hier gekoppeld aan HA, met een presence sensor en een automation. Bij afwezigheid van 15+ min in de kamer gaat de fan op max, om de kamer hier zo egaal mogelijk op temeratuur te krijgen. Vaak zie je de temperatuur ook iets dalen als hij op max gaat door het verstoren van de gelaagd van de lucht in de kamer. En zodra iemand de kamer betreed wordt de fan weer op automatisch gezet. Voordeel is dat de fan bij aanwezigheid daardoor rustiger is, en bij afwezigheid op zijn efficientst kan verwarmen.
De sensor houdt hij idd perfect op temperatuur. De rest van de kamer (in mijn situatie) veranderd flink als de fan naar een andere stand springt. Door de grotere hyseresis vang je dit op en blijft de kamer temperatuur meer gelijk en veranderd de temp alleen iets bij de sensor.

Ik prefereer het laatste. Want dat is "auto stand en gaan" in alle situaties. Nu moet ik continue met de fan en setpoint gaan kloten, afhankelijk van het weer. Net alsof ik weer een interne sensor heb.

Jaja, het is nog steeds beter als een interne sensor, maar (VOOR MIJ EN MIJN SITUATIE) een stap achteruit.

Instelbare hysteresis zou mijn verzoek dus zijn, bij deze. Of in iedergeval die van de officiele regeling.

• LED-Maniak
Heb je toevallig gedetailleerde plaatjes van iets als home assistant temperatuur vs fanspeed vs setpoint?

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:36:
Heb je toevallig gedetailleerde plaatjes van iets als home assistant temperatuur vs fanspeed vs setpoint?
Geen data waar jij wat aan hebt gok ik. :-(

Alleen homewizard, CC, en thermometers in huis. Maar niks is aan elkaar gelinkt. Dus geen mooie datasheets etc. Het is meer dat ik mn systeem een beetje ken en waarneem dat hij anders reageert.

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:36:
Ja die heb ik.
Hou er wel rekening mee dat ik mijn eigen redelijk strakke maar soepele regeling heb gemaakt op fw3.2.1 in ha, dus oa setpoint ligt anders dan die van de standaard regeling. Ook stook ik 24/7 waarbij de betonmassa voor een stabiele temperatuur zorgt, dus echt grote schommelingen zie je hier niet in de grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi0ClWBoubv6I3K34tnISVkJYJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsA2q03Fj3tKFMGLt7jDKgcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlG4ORCTuLXdE92GZo2tubFTMTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZInaiVHeuJbpFeHwqtB3lxFE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: grafiek van het vermogen lijkt misschien een beetje onrustig. Maar unit heeft een vermogen van 300 tot 2500W. Dus zijn eigenlijk maar kleine stapjes van paar 100W.

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 07-02-2026 14:39 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:34:
[...]

De sensor houdt hij idd perfect op temperatuur. De rest van de kamer (in mijn situatie) veranderd flink als de fan naar een andere stand springt. Door de grotere hyseresis vang je dit op en blijft de kamer temperatuur meer gelijk en veranderd de temp alleen iets bij de sensor.

Ik prefereer het laatste. Want dat is "auto stand en gaan" in alle situaties. Nu moet ik continue met de fan en setpoint gaan kloten, afhankelijk van het weer. Net alsof ik weer een interne sensor heb.

Jaja, het is nog steeds beter als een interne sensor, maar (VOOR MIJ EN MIJN SITUATIE) een stap achteruit.

Instelbare hysteresis zou mijn verzoek dus zijn, bij deze. Of in iedergeval die van de officiele regeling.
Als ik je verhaal zo lees. Heb ik het idee dat de sensor niet op een centrale plek in de kamer hangt, en te veel beinvloed wordt door de luchtstroming van de airco.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Als ik je verhaal zo lees. Heb ik het idee dat de sensor niet op een centrale plek in de kamer hangt, en te veel beinvloed wordt door de luchtstroming van de airco.
Sensor heeft op groen en blauw gehangen. Groen is nu nog meer problematisch dan blauw.

Eerder deed hij het op allebei de plekken perfect op auto stand. De enige reden dat ik hem van de ene plek naar de andere plek wisselde zo nu en dan, is om de beste plek te vinden waarbij ik het minst last heb van defrost pieken. (Dat is blauw btw, maar groen verwarmde stabieler)

Als ik hem verderop in de kamer hing moduleerde hij minder goed terug op auto, bleef in een hoge freeze stand. Kan ik nu met 3.2.2 nog wel eens proberen, maar zowel met de verlengde interne sensor, als de cc in vorige versies bleef hij dan in een te hoge modus hangen. (Zonder dat de temp in huis hoger werd.)

In april nieuw glas, dus zal de situatie wrs weer anders zijn en we zijn bijna door de winter heen, dus ik zie volgend jaar wel weer verder.

Ik vind het gewoon vreemd dat ik de enige ben waarbij de vorige versie beter werkte op auto. En ik kan me niet voorstellen dat iedereen naar fan 6 zit te luisteren de hele winter? ;)

Als die goed zou moduleren zou de sensor op de rose plek echt perfect zijn. Want hij houdt het op de sensor vrij strak op temp. :)
Ik heb mn hoop op de triple glas gezet. En anders zeur ik volgend jaar wel weer verder om een instelbare hysteresis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpVpcwnTHJx0d-ULFmxzYkiCvWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT3Bdjj3VFUkrmlBWb7hucjT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jacXl29ySW5o3Lh_rOWft64jpxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MckXZuJtUpaDoQx4es6XFcYK.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie is een beetje ruk, omdat het best warm werd vanmiddag.

Dit is de losse sensor achter in de kamer bij roze stip. Tot 6 uur op fan stand 3. Daarna op auto. Hij gaat het dus een halve graden warmer maken op een lagere fan stand. = 2x zo hoog verbruik. (Zie homewizard SS van vanmiddag.)

Vanaf 12 uur gaat hij weer naar fan stand 3, maar dan wordt het best warm, en verwarmt hij vrij snel ook gewoon in fan stand 3 op fan 4, Net als in de auto stand. Dus dat gedeelte is niet echt relevant.

Eerder deed hij het precies andersom. Fan 3 werd de kamer iets warmer.
Zette ik hem dan op auto fan (=lagere fan), dan zakte de temp juist iets en daardoor werd het verbruik ook ongeveer gelijk.

Dus oude firmware (meer hysteresis):
Setpoint 20 auto stand
Fan 4 = 19+c -> het wordt kouder buiten -> temp in huis zakt door warmte verlies -> fan gaat harder werken -> houdt de temp in huis op 19+ =ongeveer evenveel verbruik

Nieuwe firmware:
Sp 20 auto
Fan 4 =19.5+ het wordt kouder buiten -> temp in huis zakt door warmte verlies ->fan gaat harder werken -> temp in huis stijgt naar 20+ = flink meer verbruik

Het probleem is dus dat hij in auto stand te agressief gaat verwarmen op een hogere fan.

Je zou dit probleem op kunnen lossen door de sensor van de CC op de roze stip te bevestigen want bij de sensor houdt hij het strao op temp, maar dan is hij zo ver van de unit af, dat hij niet goed moduleerd. (Dit zal ik nogmaals testen in versie 3.2.2, want dat heb ik om eerlijk te zijn nog niet gedaan. Ga ik nu gelijk doen)

Ik hoop dat het zo begrijpelijk is wat ik bedoel. Beter kan in het niet uitleggen.

[ Voor 41% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2026 01:18 ]

• ikkeenjij36
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Als eerste bedankt voor de reactie,ik zie het script mooi staan maar ik weet niet hoe ik dat moet integreren in mijn HA,ik krijg het maar niet voor elkaar dat de cc herkend wordt door ha.
Ik krijg op het moment zelfs een gewone automatisering al niet werkende in HA 8)7
Wil en kan je mij misschien daar bij helpen?
Evntueel per dm om het topic schoont te houden.
De problemen met HA zijn opgelost via HA forum,er stonden veel verkeer instellinge in mijn config.yaml
Dat opgelost automatiseringen worden opgeslagen en het werkt weer,nu dit nog proberen te laten werken. _/-\o_

• ikkeenjij36
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:09:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
          - target:
            data:
          - target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
Ik krijg het niet voor elkaar om deze te laten opslaan met mijn aanpassing in mijn situatie
Ik zelf denk dat het licht dat ik niet de goede naam heb voor de sensor van de cc,ik moet de naam hebben van de losse temperatuur sensor of van de airco zelf?
En hoe en waar kan/ga ik die vinden?

• Sterke-Jerke
Even simpel uitgelegd, want dit is vaak verwarrend in Home Assistant.
1. Verschil tussen device en entity
Een device is het fysieke ding: bijvoorbeeld je airco of een losse temperatuursensor.
Een device kan meerdere functies hebben.

Een entity is één losse functie of meetwaarde van zo’n device.
Voorbeelden:
• sensor.… → een meetwaarde, zoals temperatuur
• climate.… → de bediening van de airco (aan/uit, heat, temperatuur instellen)
• switch.… → een schakelaar

Voor deze automation heb je drie verschillende entities nodig:
• een sensor-entity om de temperatuur te meten
• een climate-entity om de airco aan/uit te zetten en te sturen
*. Een helper

2. Welke entity gebruik je waarvoor

• In de triggers (below / above) gebruik je de temperatuur-sensor:
sensor.…temperatuur…
• In de actions gebruik je de airco zelf:
climate.…

Dus: meten doe je met een sensor-entity, sturen doe je met de climate-entity.
3. Waar vind je de juiste entity_id
Makkelijkste manier:

• Ga naar Instellingen → Apparaten & diensten → Entiteiten
• Zoek op “slaapkamer” of “temperatuur”
• Klik de juiste entiteit en kopieer de Entity ID

Via het device:
• Instellingen → Apparaten & diensten → Apparaten
• Klik het device (airco of temperatuursensor)
• Daar zie je alle bijbehorende entiteiten
• Noteer:
• de sensor.… (temperatuur)
• de climate.… (airco)

Controle of de sensor geschikt is:
• Ga naar Ontwikkelaarstools → Statussen
• Vul de sensor.entity_id in
• De waarde moet een getal zijn (bijv. 18.5), niet “unknown” of “unavailable”

4. Helpers die nodig zijn
In dit script wordt deze helper gebruikt:

input_boolean.vorstbescherming_slaapkamer_actief

Die moet bestaan, anders werkt of valideert de automation niet.

Helper aanmaken:
• Instellingen → Apparaten & diensten → Helpers
• Helper toevoegen
• Kies Schakelaar (input_boolean)
• Naam: Vorstbescherming slaapkamer actief
• Controleer dat de entity_id overeenkomt met de YAML
(zo niet, pas de YAML aan)

5. Antwoord op je vraag “losse sensor of airco?”

• Voor de temperatuur-triggers: gebruik de sensor die echt de kamertemperatuur meet
(losse sensor óf de temperatuursensor van de airco, als die betrouwbaar is).
• Voor het schakelen: altijd de climate-entity van de airco.

Suur me aanders maar een PM met de inititief die jij hebt.

S.J.

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:25:
[...]

Sensor heeft op groen en blauw gehangen. Groen is nu nog meer problematisch dan blauw.

Eerder deed hij het op allebei de plekken perfect op auto stand. De enige reden dat ik hem van de ene plek naar de andere plek wisselde zo nu en dan, is om de beste plek te vinden waarbij ik het minst last heb van defrost pieken. (Dat is blauw btw, maar groen verwarmde stabieler)

Als ik hem verderop in de kamer hing moduleerde hij minder goed terug op auto, bleef in een hoge freeze stand. Kan ik nu met 3.2.2 nog wel eens proberen, maar zowel met de verlengde interne sensor, als de cc in vorige versies bleef hij dan in een te hoge modus hangen. (Zonder dat de temp in huis hoger werd.)

In april nieuw glas, dus zal de situatie wrs weer anders zijn en we zijn bijna door de winter heen, dus ik zie volgend jaar wel weer verder.

Ik vind het gewoon vreemd dat ik de enige ben waarbij de vorige versie beter werkte op auto. En ik kan me niet voorstellen dat iedereen naar fan 6 zit te luisteren de hele winter? ;)

Als die goed zou moduleren zou de sensor op de rose plek echt perfect zijn. Want hij houdt het op de sensor vrij strak op temp. :)
Ik heb mn hoop op de triple glas gezet. En anders zeur ik volgend jaar wel weer verder om een instelbare hysteresis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de losse sensor achter in de kamer bij roze stip. Tot 6 uur op fan stand 3. Daarna op auto. Hij gaat het dus een halve graden warmer maken op een lagere fan stand. = 2x zo hoog verbruik. (Zie homewizard SS van vanmiddag.)

Vanaf 12 uur gaat hij weer naar fan stand 3, maar dan wordt het best warm, en verwarmt hij vrij snel ook gewoon in fan stand 3 op fan 4, Net als in de auto stand. Dus dat gedeelte is niet echt relevant.

Zette ik hem dan op auto fan (=lagere fan), dan zakte de temp juist iets en daardoor werd het verbruik ook ongeveer gelijk.

Setpoint 20 auto stand
Fan 4 = 19+c -> het wordt kouder buiten -> temp in huis zakt door warmte verlies -> fan gaat harder werken -> houdt de temp in huis op 19+ =ongeveer evenveel verbruik

Nieuwe firmware:
Sp 20 auto
Fan 4 =19.5+ het wordt kouder buiten -> temp in huis zakt door warmte verlies ->fan gaat harder werken -> temp in huis stijgt naar 20+ = flink meer verbruik

Het probleem is dus dat hij in auto stand te agressief gaat verwarmen op een hogere fan.

Je zou dit probleem op kunnen lossen door de sensor van de CC op de roze stip te bevestigen want bij de sensor houdt hij het strao op temp, maar dan is hij zo ver van de unit af, dat hij niet goed moduleerd. (Dit zal ik nogmaals testen in versie 3.2.2, want dat heb ik om eerlijk te zijn nog niet gedaan. Ga ik nu gelijk doen)

Ik hoop dat het zo begrijpelijk is wat ik bedoel. Beter kan in het niet uitleggen.
Mijn sensor hangt ongeveer op de zelfde afstand als jouw airco en de rose-stip. Alleen is kamer iets langer en rechthoeking. De sensor hangt daarbij ook aan de kant van de airco zelf. Verder heb ik de fan vaak op deze manier ingesteld zodat de als een soort tornado de lucht in de kamer rond blaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Uz0c15qg7X23QyKmaDdX20wzNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPghUBcJ7b0U6B1Ys8bIEZNJ.jpg?f=fotoalbum_large
Sensor is op die plek idd niet super snel, en dat is op zich niet erg bij een stabielle temperatuur. Ik heb in iedergeval niet het idee dat het voor de normale regeling een probleem is. Ik regel het hem hier op opgeveer 0,5C, en geen last van echte over of undershoots. Alleen na een defrost is het een probleem, doordat de unit dan op vol vermogen hele warme lucht blaast, duurt het even voordat de warmte de sensor oppikt. Maar dat heb ik met een automation opgelost in ha.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Mijn sensor hangt ongeveer op de zelfde afstand als jouw airco en de rose-stip. Alleen is kamer iets langer en rechthoeking. De sensor hangt daarbij ook aan de kant van de airco zelf. Verder heb ik de fan vaak op deze manier ingesteld zodat de als een soort tornado de lucht in de kamer rond blaast.
[Afbeelding]
Sensor is op die plek idd niet super snel, en dat is op zich niet erg bij een stabielle temperatuur. Ik heb in iedergeval niet het idee dat het voor de normale regeling een probleem is. Ik regel het hem hier op opgeveer 0,5C, en geen last van echte over of undershoots. Alleen na een defrost is het een probleem, doordat de unit dan op vol vermogen hele warme lucht blaast, duurt het even voordat de warmte de sensor oppikt. Maar dat heb ik met een automation opgelost in ha.
Heb hem sinds gister avond op rose stip. Zou echt super cool zijn als die hier nu goed moduleerd. Dan neem ik per direct al mn bovenstaande berichten terug en dan is de 3.2.2 de beste update so far. Heb alleen wel even wat verschillend weer nodig om dat te testen. Dus zal even duren. O+

1 nadeel, de hondenbak met water staat er precies onder. Ben een beetje bang dat de sensor een keer van de muur af valt en hij gaat zwemmen.... :o

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2026 10:59 ]

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:13
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Setpoint 20 auto stand

Nieuwe firmware:
Sp 20 auto

Als dit gaat over de fanspeedstand op automatisch, dan kan ik bevestigen dat met de laatste FW de airco vaker op een hogere fanspeedstand werkt dan voorheen.
Gaat eerder een tijd in hogere fanspeedstand werken en later weer met een lagere fanspeedstand. Dan soms geheel uit en dan weer aan met hogere fanspeedstand enz... Komt onrustiger over en maakt hierdoor meer lawaai.

Bij de versie hiervoor bleef de airco de hele tijd werken in een lagere fanspeedstand en soms iets hogere. Ging eigenlijk bijna nooit helemaal uit, maar bleef lekker zachtjes snoozen.

Ik kan dit gedrag eenvoudig veranderen door de fanspeed handmatig op 1 te zetten en als de buitentemp zakt naar <2c naar fanspeedstand 2 d.m.v. HA.
Dit zal in elke situatie anders zijn.

De regeling werkt verder perfect en houdt de temp strak op de ingestelde temp.
Wat bij mij zou helpen/werken, is een max fanspeed in de stand automatisch. Dan heb je de optimale regeling en kun je toch het lawaai zo laag mogelijk houden.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• LED-Maniak
Met welke interval switcht hij tussen de fansnelheden in auto stand?
Wel even belangrijk dat dit firmware 3.3.2 is.

• Sterke-Jerke
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Setpoint 20 auto stand

Nieuwe firmware:
Sp 20 auto

Misschien al gezien, wanneer je je sensor dicht tegen een muur hang, of zelfs op de muur, meet hij vaak primair de temperatuur van de muur zelf en niet van de lucht.

Ik heb, na veel vallen an opstaan, mijn sensoren niet op de muur, maar op een tafeltje, uit de direct straal van de airco. Zelfs achter een bloempot. De stralingskou/warmte van de muur. had veel invloed, zag volgens mij ook een foto van iemand die tempex tussen de muur en sensor had geplaats, met direct 0.5 verschil

S.J.

• ikkeenjij36
Sterke-Jerke schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:42:
Even simpel uitgelegd, want dit is vaak verwarrend in Home Assistant.
1. Verschil tussen device en entity
Een device is het fysieke ding: bijvoorbeeld je airco of een losse temperatuursensor.
Een device kan meerdere functies hebben.

Een entity is één losse functie of meetwaarde van zo’n device.
Voorbeelden:
• sensor.… → een meetwaarde, zoals temperatuur
• climate.… → de bediening van de airco (aan/uit, heat, temperatuur instellen)
• switch.… → een schakelaar

Voor deze automation heb je drie verschillende entities nodig:
• een sensor-entity om de temperatuur te meten
• een climate-entity om de airco aan/uit te zetten en te sturen
*. Een helper

2. Welke entity gebruik je waarvoor

• In de triggers (below / above) gebruik je de temperatuur-sensor:
sensor.…temperatuur…
• In de actions gebruik je de airco zelf:
climate.…

Dus: meten doe je met een sensor-entity, sturen doe je met de climate-entity.
3. Waar vind je de juiste entity_id
Makkelijkste manier:

• Ga naar Instellingen → Apparaten & diensten → Entiteiten
• Zoek op “slaapkamer” of “temperatuur”
• Klik de juiste entiteit en kopieer de Entity ID

Via het device:
• Instellingen → Apparaten & diensten → Apparaten
• Klik het device (airco of temperatuursensor)
• Daar zie je alle bijbehorende entiteiten
• Noteer:
• de sensor.… (temperatuur)
• de climate.… (airco)

Controle of de sensor geschikt is:
• Ga naar Ontwikkelaarstools → Statussen
• Vul de sensor.entity_id in
• De waarde moet een getal zijn (bijv. 18.5), niet “unknown” of “unavailable”

4. Helpers die nodig zijn
In dit script wordt deze helper gebruikt:

input_boolean.vorstbescherming_slaapkamer_actief

Die moet bestaan, anders werkt of valideert de automation niet.

Helper aanmaken:
• Instellingen → Apparaten & diensten → Helpers
• Helper toevoegen
• Kies Schakelaar (input_boolean)
• Naam: Vorstbescherming slaapkamer actief
• Controleer dat de entity_id overeenkomt met de YAML
(zo niet, pas de YAML aan)

5. Antwoord op je vraag “losse sensor of airco?”

• Voor de temperatuur-triggers: gebruik de sensor die echt de kamertemperatuur meet
(losse sensor óf de temperatuursensor van de airco, als die betrouwbaar is).
• Voor het schakelen: altijd de climate-entity van de airco.

Suur me aanders maar een PM met de inititief die jij hebt.
Hartsikke bedankt voor de uitleg maakt een hoop duidelijk
Je hebt iig Dm

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-03 20:53
Sinds 3.2.2 merk ik dat de local-pagina vaak niet in 1 keer geladen wordt op een smartphone. Na een paar keer refreshen laadt ie wel. Alleen op mobiele telefoons dit issue, en met beide units. Op een pc of laptop heb ik .local er wel meteen voor. Ik heb wat verschillende mobiele browsers geprobeerd, wifi uit/aan, mobiele data even uit, en op meerdere android telefoons (4) getest. Accesspoint (bekabeld) wat beter opgehangen boven, en andere draadloze apparaten krijgen een snelheid van een paar megabyte/s.

Wifi signaal is bij beneden unit goed (-50db) en op zolder matig (-70db) maar dit gaf nooit een issue.

SRK-352ZS-W beneden en SRK-25ZS-W boven

Als de site eenmaal geladen is gaat bedienen prima en de units werken verder super met de CC`s en externe thermometers.

• Sterke-Jerke
Meer een netwerk ding: Probeer je dat via DNS naam? Of via IP?

Moderne clients (mobiel, laptop, browser) proberen meestal eerst IPv6.
Als dat niet werkt → fallback naar IPv4.
Dat kan vertraging of eerste-connectie failure geven.

S.J.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-03 17:58
Kort vraagje, ik heb de CC 4x in huis, en het valt mij soms op dat ik op 1 unit soms de fansnelheid niet kan aanpassen via HA. Iemand anders dit ook opgevallen? Signaal e.d. is geen probleem.

Alles 3.3.2

• ikkeenjij36
En ook ik heb het netjes werkend nu via HA met zeer grote dank aan @Sterke-Jerke
Getest door even de temperaturen aan te passen in de configuratie en netjes aan en uit zoals bedoeld.
Nu nog wachten op mijn 2e cc om die in te bouwen in mijn airco op de slaapkamer

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:16:
Met welke interval switcht hij tussen de fansnelheden in auto stand?
Wel even belangrijk dat dit firmware 3.3.2 is.
Dat kan bij mij echt elke 2-3 min. zijn en dat de he-le dag door. Ik werd er af en toe echt leip van 8)7 Fangeluid is irritant, maar dat gepingel de hele dag valt nog veel meer op. Zie grafiekjes hier: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's". Maar ik snap waar het vandaan komt: dichter op setpoint regelen waardoor de regeling zenuwachtiger wordt.

Wat ik erg jammer vind (maar is niet aan de CC te wijten) is dat MHI zelf intern fanstanden beschikbaar heeft die je als eindgebruiker niet kan kiezen. Stand 6 vind ik prima qua geluid, maar stand 7 is dan weer net teveel lawaai. Zou liever 6 hebben en dan maar wat meer stroomverbruik doordat de compressor harder moet werken, maar handmatig kan ik hem eigenlijk alleen net weer te laag zetten (dan gaat hij naar 4 of 5 ofzo) waardoor ik hem teveel begrens en hij buiten echt heel veel harder moet werken met stuk hoger stroomverbruik. Of binnen net weer harder dan nodig is (7-8 waar unit zelf 6 zou pakken bijv.) wat onnodig geluid geeft binnen.

Dit is mijn tweede winter dat ik verwarm met een airco, maar het blijft mij voor mij een net-niet oplossing. Ik heb geen snufje gas meer verbruikt voor verwarming sinds ze er hangen, dus technisch dikke prima. Ook die week met -10°C trok mijn MHI het prima. Maar dat geblaas de hele dag, ik wordt er echt simpel van soms. Ik merk ook dat de ClimaControl bepaalde aspecten een heel stuk beter maakt, maar sommige dingen blijven gewoon matig omdat het inherent aan het verwarmen met airco is. Dagen met elk uur een defrost blijven ook ruk, ik voel gelijk als ik op de bank zit dat de warmte wegvalt.

CV weer aanzetten ga ik ook niet doen, want met het overschot van de zonnepanelen stook ik nu gratis zolang we nog kunnen salderen.
RemmyB83 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Alleen na een defrost is het een probleem, doordat de unit dan op vol vermogen hele warme lucht blaast, duurt het even voordat de warmte de sensor oppikt. Maar dat heb ik met een automation opgelost in ha.
Heb je daar meer info over? Want dat is ook een van de ergernissen aan mijn MHI (of doen andere merken dit ook?)

• LED-Maniak
Dat klinkt een beetje alsof de temperatuur aan de onderkant van de setpoint zit en pingelt tussen bijvoorbeeld 0.5 graad en 0.25 graad afstand van de setpoint. Als de fan harder gaat komt er weer warme lucht en stijgt de temperatuur een heel klein beetje.

Vandaar mijn vraag voor een grafiek. Zie je dit terug als hij van fanstand verandert?

Ik zit even te denken of ik iets kan maken zodat je via de HTTP API wat parameters zelf kan instellen(die wel worden gereset bij een herstart) zodat we kunnen kijken of hier aan valt te tweaken.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2026 17:28 ]

• RemmyB83
ThinkPad schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:14:
Heb je daar meer info over? Want dat is ook een van de ergernissen aan mijn MHI (of doen andere merken dit ook?)
Tuurlijk😀
Ik heb een automation gemaakt die als de defrost status van true naar false gaat, een timer van 80sec start. Daarna wordt er voor 160sec een temperatuur van 25C gestuurd.
Waardoor de unit denkt dat hij zijn doel heeft gehaald, maar hij blijft nog wel draaien in zijn defrostcycle voor x tijd. Tijd en temperatuur kun je wellicht nog iets aanpassen. Maar een timer van 60sec werkte niet. 25C is overdreven, maar kan volgens mijn geen geen kwaad.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:
Dat klinkt een beetje alsof de temperatuur aan de onderkant van de setpoint zit en pingelt tussen bijvoorbeeld 0.5 graad en 0.25 graad afstand van de setpoint. Als de fan harder gaat komt er weer warme lucht en stijgt de temperatuur een heel klein beetje.

Vandaar mijn vraag voor een grafiek. Zie je dit terug als hij van fanstand verandert?

Ik zit even te denken of ik iets kan maken zodat je via de HTTP API wat parameters zelf kan instellen(die wel worden gereset bij een herstart) zodat we kunnen kijken of hier aan valt te tweaken.
Ik ben misschien niet de juiste persoon, omdat ik geen fw3.3.2 heb. Maar hier kun je wel zien dat de temperatuur stabieler is dan de fanspeed. Hier kun je dus zien dat niet alleen de gemeten, maar ook de interne temperaturen/factoren een rol spelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q1-Ly81yWF0eOj9l7KPrWUe3_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNMxYP9PVxVKiYIuGVIImf8S.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:

Parameters om zelf wat te kunnen bijsturen is altijd handig natuurlijk.

Welke data zou je in een grafiek willen zien? Want dan verzamel ik even wat meetdata in een grafiek als hij weer een dag zo onrustig is.

Lastige is (ook voor jou ongetwijfeld) dat het nu al weer een aantal dagen +3°C ofzo is en de set dan totaal anders draait dan bij 0°C of -3°C. Hogere minimale vermogens, hogere fanstand etc.

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 11:28
Chiel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:41:
Sinds 3.2.2 merk ik dat de local-pagina vaak niet in 1 keer geladen wordt op een smartphone. Na een paar keer refreshen laadt ie wel. Alleen op mobiele telefoons dit issue, en met beide units. Op een pc of laptop heb ik .local er wel meteen voor. Ik heb wat verschillende mobiele browsers geprobeerd, wifi uit/aan, mobiele data even uit, en op meerdere android telefoons (4) getest. Accesspoint (bekabeld) wat beter opgehangen boven, en andere draadloze apparaten krijgen een snelheid van een paar megabyte/s.

Wifi signaal is bij beneden unit goed (-50db) en op zolder matig (-70db) maar dit gaf nooit een issue.

SRK-352ZS-W beneden en SRK-25ZS-W boven

Als de site eenmaal geladen is gaat bedienen prima en de units werken verder super met de CC`s en externe thermometers.
Dit heb ik dus precies hetzelfde, vandaag ook mijn laatste post.

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Parameters om zelf wat te kunnen bijsturen is altijd handig natuurlijk.

Welke data zou je in een grafiek willen zien? Want dan verzamel ik even wat meetdata in een grafiek als hij weer een dag zo onrustig is.

Lastige is (ook voor jou ongetwijfeld) dat het nu al weer een aantal dagen +3°C ofzo is en de set dan totaal anders draait dan bij 0°C of -3°C. Hogere minimale vermogens, hogere fanstand etc.
Fanstand, setpoint, actual_temperature en thermometer temperatuur(voor de zekerheid). Liefst wel met een wat 'fijne' resolutie aan meetpunten.
fetss schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Dit heb ik dus precies hetzelfde, vandaag ook mijn laatste post.
Lijkt een mobile browser dingetje te zijn. Heb dat hier met een samsung ook, geen last met een xiaomi.
Hij probeert al snel een cached page te pakken.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2026 21:57 ]

• xHEMANx
Sterke-Jerke schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Misschien al gezien, wanneer je je sensor dicht tegen een muur hang, of zelfs op de muur, meet hij vaak primair de temperatuur van de muur zelf en niet van de lucht.

Ik heb, na veel vallen an opstaan, mijn sensoren niet op de muur, maar op een tafeltje, uit de direct straal van de airco. Zelfs achter een bloempot. De stralingskou/warmte van de muur. had veel invloed, zag volgens mij ook een foto van iemand die tempex tussen de muur en sensor had geplaats, met direct 0.5 verschil
Thx man. Alle adviezen zijn welkom! O+

Helaas was ik daar al van op de hoogte. :-(

Hier heeft de sensor al geknuffeld met muren, planten, kastjes, lampen, stekkers, aanrechtblad, thermostaat, piepschuim, zelfgemaakte bakjes met gaatjes, hoog, laag, ver, dichtbij, in de flow, uit de flow. De ene plek moduleerd hij niet goed, de andere te goed, de ene plek wordt beinvloed met kou/tocht, de andere plek word hij verwarmd (vaatwasser, lampen, zon etc), de ene plek maakt hij de helft van de kamer warm, de andere plek blijft hij maar door blazen tot hij gaat pendelen, de ene plek blijft hij hangen in hoog verbruik, de andere in te hoge fan stand.

Conclusie: het valt niet mee om een airco goed af te stellen. ;)

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 16:44
En een andere conclusie kan volgens mij zijn dat CC prima zijn werk doet, maar dat o.a. de MHI regeling heel erg gevoelig/onvoorspelbaar reageert op weerveranderingen/weeromstandigheden.

Even als voorbeeld, afgelopen weekend was het hier in het noorden zwaarbewolkt, mist tot dichte mist en de temperatuur schommelend tussen 1 en 3 graden en een frisse wind.
Geen enkele wijziging gedaan in de instellingen van MHI en/of CC, maar de unit leek helemaal van slag door deze weerverandering, bijna de hele dag bleef de unit op laag vermogen draaien terwijl CC de correcte binnen temperatuur doorgaf, m.a.w. stoken kreng, maar niet dus.
Het gevolg, bijna de hele dag greep de CV-installatie in om de ingestelde kamertemperatuur te halen.
Vandaag zijn de omstandigheden weer anders, geen mist meer en minder wind en de MHI unit draait weer als vanouds.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 21:26
Weet iemand toevallig hoe ik het volgende oplos;
Van het weekend is mn modem herstart (stroomstoring). 3 van de 5 modules zijn toegangelijk via het portaal als via de webpagina (ip adres als heatpump.local). Mn twee hoofd aircos daar in tegen zie ik niet in het portaal. Daarnaast geeft 1 airco, als ik via het ip adres naar de UI aan dat de toegang is geweigerd. Als ik via de heatpump.local ga doet de UI het wel... Iemand een idee hoe ik de twee aircos weer zie in het overzicht via het protoart portaal en hoe ik de ene airco ook via zn op adres kan benaderen? Alvast bedankt

• RemmyB83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZE4b6ZIHaZTfvc0sb3_obGOT6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6JcbAeZ7p69k8SPBYrjuoAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RemmyB83 op 09-02-2026 21:07 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Rapheal schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:38:
Van het weekend is mn modem herstart (stroomstoring). 3 van de 5 modules zijn toegangelijk via het portaal als via de webpagina (ip adres als heatpump.local). Mn twee hoofd aircos daar in tegen zie ik niet in het portaal. Daarnaast geeft 1 airco, als ik via het ip adres naar de UI aan dat de toegang is geweigerd. Als ik via de heatpump.local ga doet de UI het wel... Iemand een idee hoe ik de twee aircos weer zie in het overzicht via het protoart portaal en hoe ik de ene airco ook via zn op adres kan benaderen? Alvast bedankt
Zijn ze wel online in de lijst van je modem? Of hebben ze misschien een nieuw ip-adres?
Ik zet altijd mijn ip-adres vast om dit soort dingen te voorkomen. Geen idee of dat daadwerkelijk het probleem is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
Rapheal schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:38:
Klinkt alsof de ip-leases geshuffled zijn. Even in je router kijken wat er is veranderd aan leases.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 21:26
Het vreemde is dat als ik in mn router overzicht kijk het oude ip adres staat met status "verbonden" maar als ik via http.heatpump local ga een ander ip adres zie, maar wel gewoon op de UI kom als ik dat IP adres invoer in mijn browser? En hoe komt het dat ik ze dan ook niet zie in het protoart portaal (beide airco s, terwijl ik de andere 3 wel zie...
Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste