ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:33
Ik moet eerlijk zeggen dat na 3 dagen testen ik VOOR MIJN SITUATIE EN WENSEN beter af was met 3.2.1

Hij houdt de temp erg netjes rond de 19.5 op de sensor, dat is erg fijn als de sensor aan de andere kant van de kamer hangt, maar aangezien dat te ver van de unit af is voor goede modulatie, hangt hij hier in het midden van de kamer.

Zolang hij op fan 4 blijft blazen, maakt hij de kamer egaal warm op setpoint, ook achterin de kamer. Zodra hij een fanstand hoger gaat, houdt hij het bij de sensor precies 19.5, maar achterin de kamer wordt het warmer. Dus hoger verbruik en daarmee meer kans op defrosts, terwijl met koud weer de unit al lekkere warme lucht blaast is het gevoel al lekker warm en hoeft de temp niet omhoog.

3.2.1 ging de temp bij de sensor omlaag bij koud weer en ging de fanstand omhoog. Resultaat, achterin de kamer bleef het ongeveer dezelfde temp. Voor in de kamer ging de temp iets omlaag, maar dat is niet erg, wang daar is het sowieso toch warmer, omdat de airco daar dus hangt.

Als ik de setpoint verlaag van 20 naar 19.5 scheeld dit 0.2 graden achterin de kamer op fan 5.

Zet ik hem terug naar sp19, dan heeft hij geen fan 5 meer nodig en gaat terug naar fan 4, dan wordt het ineens 1.5 graad kouder achter in de kamer.

Dus miss had de schommeling van 1.2 onder setpoint wel zn functie, want hoe kouder, hoe verder onder setpoint hij zakte, maar hoe harder de fan ging. Dus hoe egaler hij de temp in de kamer hield.

En bij warmer weer, gaat de temp juist omhoog tot aan de setpoint, wat wenselijk is, omdat hij dan minder warme lucht blaast en soms even uit gaat dus het gevoel is kouder. Bij 3.2.2 stijgt de temp minimaal.

Dit is met de sensor op precies dezelfde plek. Miss moet ik die nog weer gaan verplaatsen voor een egalere temp in de kamer, dus verder weg, maar dit gaat ten koste van de gevoeligheid van de modulatie. Dat wil ik eigenlijk ook niet.

En in april krijgen we hier triple glas met kunstof kozijnen, dan veranderd de situatie weer, dus de finetuning doe ik volgend jaar wel weer met de update die er dan is. Haha. Voor nu overleef ik de iets warmere temp ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2026 08:36 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:10
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
fan staat op stand 4 en sensor halverwege kamer.
je zou toch verw88 dat als het 20° is dat ie dan wat gas gaat geven.
Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:01:
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
fan staat op stand 4 en sensor halverwege kamer.
je zou toch verw88 dat als het 20° is dat ie dan wat gas gaat geven.
Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
Voor heavy industries:
Zoals wel vaker gezegd, probeer niet teveel naar die getallen te kijken.

Ik zie hier constant N=1 vergelijkingen van de dag of week ervoor met vandaag en observaties die helemaal niet beinvloed worden door de CC, met vervolgens lappen tekst met vage conclusies dat de regeling echt totáál anders is. Dat is niet zo. Er zijn best valide opmerkingen hier en daar, zoals die van Remmy. Voor de andere kan ik alleen maar zeggen: let minder op die getallen. De buitentemperatuur, ruimte isolatie, wind en regen hebben veel meer invloed dan wat er uberhaupt veranderd is aan 3.2.1 vs 3.3.2.

(Dit is verder niet vervelend bedoeld ofzo, maar als ik dit topic zou doorlezen zou ik denken dat het totaal drama is als je de module gebruikt tov de originele situatie, wat natuurlijk niet zo is)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-01-2026 13:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:10
LED-Maniak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
ok maar nu probeer ik de " energy saver" uit te zetten want dat werkt niet op de mu2r17 misschien dat ie dan eerder reageert , maar die springt telkens weer aan krijg hem niet uit??
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste