Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.448 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Vanaf vandaag kun je een pre-order plaatsen voor de nieuwe thuisbatterij van Tibber, de Homevolt.

6,6 kWh + installatie: €6.595,- (excl. btw)
13,3 kWh + installatie: €9.995,- (excl. btw)

Verwachte leverdatum is vanaf september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:40
piwakawaka schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:53:
Vanaf vandaag kun je een pre-order plaatsen voor de nieuwe thuisbatterij van Tibber, de Homevolt.

Dat is flink aan de prijs.. hoe krachtig is de omvormer? Zal ook wel geen 10kW zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 12:46
Ik ben ook benieuwd naar de werking/parameters van DLB.

Het lijkt erop dat als je boven de 10kwh komt met laden DLB wordt geactiveerd en dat er maar 2 standen zijn: vol gas of druppel laden.

Bij ontladen heb ik nog geen DLB gezien dus ik ben benieuwd naar de waarnemingen van anderen met accu en zonnepanelen bij het ontladen.

Dit is misschien nog wel een aandachtspuntje voor de zomer als je panelen hebt. Als de zon vollop schijnt bij jou thuis kan je accu niet vol gas terug gaan leveren vanwege je aansluiting. (los van congestie)

Maar goed laat ze eerst maar eens de kinderziektes eruit halen... Dit zijn zorgen voor morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEjzvZcXM9t1UdHO4j_nKsTcZwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbkcgwdagZ5FHVXjyleOPfVT.png?f=fotoalbum_large
15kw terugleveren kan op 3x25, 7kw terugleveren op 1 fase is misschien wat veel, het was maar eventjes. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als het langer duurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEpVO64YqhtFn1PDBPKNn2-oBIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROLdjThZc0GAKb4pGCdcYFHY.png?f=fotoalbum_large

Als hij begint met laden klopt het dat er over 1 van de fases meer dan 5,7kw gaat, beetje jammer dat hij zover teruggaat in vermogen. Daarna duurt zeker 10 minuten voordat de Nexus doorheeft dat hij harder kan laden. 10 minuten vind ik wat aan de lange kant.
Aimabel schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het probleem dat de batterij nog steeds veel te snel én te veel terugschakelt laten bovenstaande schermafdrukken zien. Nog ff afwachten dus voordat dat aangepakt is.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-05 22:04
Van Kiki:
Als de Nexus thuisbatterij aan het einde van zijn levensduur is, zorgen we bij Zonneplan voor een verantwoorde recycling. Je kunt de batterij bij ons aanmelden voor recycling. We zorgen ervoor dat de grondstoffen op een duurzame manier worden hergebruikt. Zo dragen we bij aan een circulaire economie. 🔄 De exacte details van onze recycle service zijn nog niet bekend, maar we zullen ervoor zorgen dat het proces zo makkelijk en duurzaam mogelijk voor je wordt gemaakt! 💚

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Het gebeurt dus ook bij het ontladen, dat wordt een leuke zomer... Maar het is wel afhankelijk van de polling/refresh interval van de Nexus.

Iemand met electrische kennis die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Ik ben al zover dat 3x25 -> 17,2kW op je aansluiting -> 5,7kW theoretisch maximum per fase. Je kunt er wel "eventjes" overheen.

Is langdurig 7kW op een fase een probleem? Er vanuit gaande dat langdurig 10 minuten is. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat mijn hoofdzekering (die van de netbeheerder) eruit klapt omdat de aansturing van de Nexus te traag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpFEbfXTv3FKyDDWzxF02_1R-oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9spIz5R5bh77xVLk86kWmuEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05 11:24
Biet80 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:12:
Ik ben ook benieuwd naar de werking/parameters van DLB.

Het lijkt erop dat als je boven de 10kwh komt met laden DLB wordt geactiveerd en dat er maar 2 standen zijn: vol gas of druppel laden.

Bij ontladen heb ik nog geen DLB gezien dus ik ben benieuwd naar de waarnemingen van anderen met accu en zonnepanelen bij het ontladen.

Dit is misschien nog wel een aandachtspuntje voor de zomer als je panelen hebt. Als de zon vollop schijnt bij jou thuis kan je accu niet vol gas terug gaan leveren vanwege je aansluiting. (los van congestie)

Maar goed laat ze eerst maar eens de kinderziektes eruit halen... Dit zijn zorgen voor morgen.

[Afbeelding]
15kw terugleveren kan op 3x25, 7kw terugleveren op 1 fase is misschien wat veel, het was maar eventjes. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als het langer duurt

[Afbeelding]

Als hij begint met laden klopt het dat er over 1 van de fases meer dan 5,7kw gaat, beetje jammer dat hij zover teruggaat in vermogen. Daarna duurt zeker 10 minuten voordat de Nexus doorheeft dat hij harder kan laden. 10 minuten vind ik wat aan de lange kant.

[...]
Als de zon vol schijnt schakelt de zp zonnepanelen toch uit. Om zo een vergoeding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
0xygen500 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:32:
[...]

Als de zon vol schijnt schakelt de zp zonnepanelen toch uit. Om zo een vergoeding te krijgen.
Ik heb geen omvormer van ZP en ik heb het over geval waarbij er onbalans is met vraag. Dan wordt aanbod niet uitgeschakeld en gaat de accu ontladen...

Dus een grote wolk ergens anders, bij mij schijnt de zon en het net komt tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:38
Biet80 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:19:
Het gebeurt dus ook bij het ontladen, dat wordt een leuke zomer... Maar het is wel afhankelijk van de polling/refresh interval van de Nexus.

Iemand met electrische kennis die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Ik ben al zover dat 3x25 -> 17,2kW op je aansluiting -> 5,7kW theoretisch maximum per fase. Je kunt er wel "eventjes" overheen.

Is langdurig 7kW op een fase een probleem? Er vanuit gaande dat langdurig 10 minuten is. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat mijn hoofdzekering (die van de netbeheerder) eruit klapt omdat de aansturing van de Nexus te traag is.

[Afbeelding]
Ik heb ook geen omvormer van ZP, dus voor alnsog zonder PowerPlay.
Op mooie zonnige dagen wek ik op met een piek van 3kW op 1 fase.
Als de Nexus dan met 10kW op 3 fases (dus 3.33kW per fase) gaat ontladen komt er 6,33kw op die fase.
Dan zal de DLB ingrijpen en het ontladen van de Nexus afknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Twanroy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:57:
[...]

Als de Nexus dan met 10kW op 3 fases (dus 3.33kW per fase) gaat ontladen komt er 6,33kw op die fase.
Klopt maar DLB is niet realtime, en ook niet near realtime. Dat is financieel een probleem als je Nexus te weinig doet en electrisch een probleem als hij te veel doet. 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:12
Biet80 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:04:
[...]

Klopt maar DLB is niet realtime, en ook niet near realtime. Dat is financieel een probleem als je Nexus te weinig doet en electrisch een probleem als hij te veel doet. 😉
Die 25A hoofdzekering kan zonder problemen enige tijd veel meer aan... Ik heb al eens gezocht maar het zijn curves en ook afhankelijk van de karakteristiek van je hoofdzekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdRilq-USNcuBub6G-OkxyumNH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eahq0m4cKcO4TB4mNVBlMFbN.png?f=fotoalbum_large

Dus stel je hebt een D karakteristiek dan kan hij een factor 1.45 (dus 36A) 3600 seconden (=1 uur) aan.

Ik heb al eens gezocht naar een site waar je gewoon de parameters kunt instellen en dan de uitkomst krijgt, maar niet gevonden

Zie voor meer informatie ook : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1861305

[ Voor 16% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 04-04-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
piwakawaka schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:53:

het zijn NMC- batterijen.

https://support.tibber.com/nl/articles/7945651-homevolt-faq

@jojost1 omvormer is 6kw, zonder "eiland"-modus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ze hebben intussen de bestel pagina ook bijgewerkt met het hogere rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVKccVU2enIgnwT6HTCbOif5D_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/szR8pf8dWFyWJ677BJkvh8Ef.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 22:24
Devke schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:19:
[...]

Klopt. Geen gas meegenomen omdat ik geen gas heb. Stadswarmte.

Rondom aandelen ben ik het niet eens met je. Je kunt aandelen altijd verkopen en weer terug kopen. Dividenden pak je mee als je er toch inzit. Rendementen uit het verleden is ook niet helemaal waar. Beuzen kennen patronen. De kunst is om die te leren herkennen. Ook het tijdsbestek kun je kiezen wat voor iemand het gunstigst uitpakt. Pak ik de laatste 7 jaar dan is het rendement beter dan als je begint te tellen van een top in 2002! De nexus kun je dan ook niet vergelijken met een rendement van 2002 tot nu. Of iedere ander willekeurig jaar. Dat is jezelf rijk rekenen. Maar goed dat schrijf je deels zelf ook al.

Neem van mij maar aan dat renderen op verschillende manier kan. Iets simpels als hypotheek aflossen scheelt al iedere maand weer 😉. Je kunt heel divers gaan en kijken welke risico's je wenst. Alleen ik weer dat ik met die 10k een beter rendement kan halen dan de 600 euro. Maar ook dat is ieder zijn keus. Dus zonder gas is dit het verhaal. Als ik het mooier kon maken deed ik het graag. Ben enthousiast maar eerder genoemde punten hebben het voorlopig in de ijskast gezet.
Sorry, maar hier raak ik je echt kwijt. Om een aantal redenen.
Er zijn veel mensen die patronen zien, ook op plekken waar ze in werkelijkheid niet zijn. Het feit dat het overgrote deel van de actief gemanagede fondsen niet in staat is om het rendement van de totale markt te overstijgen geeft wel aan dat die patronen er niet zijn. (Er zijn wel veel mensen die geld verdienen aan trainingen geven hoe je patronen kan herkennen… gek dat die mensen daar hun geld aan verdienen en niet aan het inzetten van die patronen, makes you wonder!)
Daarnaast levert je hypotheek aflossen in Nederland vooral met hypotheekrentes van een paar jaar geleden zo mogelijk nog een lager rendement op dan alleen sparen, dus ook dat advies volg ik niet.
En als laatste, dat jij in jouw berekening uit komt op een rendement van 600 euro na 7 jaar betekent niet dat dit een afspiegeling van de werkelijkheid is waar de gemiddelde consument zich in herkent.

Gezien de gerealiseerde inkomsten over de afgelopen maand, lijkt het voorspelde rendement van de Nexus eerder krap dan ruim ingeschat. Ja, het is absoluut een speculatief product (net zoals beleggingen dat zijn) en ik begrijp volledig dat iemand af kan haken op welk speculatief product dan ook, maar laten we de “600 euro” aub niet als generieke maatstaf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mre1 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:15:
[...]

Sorry, maar hier raak ik je echt kwijt. Om een aantal redenen.
Er zijn veel mensen die patronen zien, ook op plekken waar ze in werkelijkheid niet zijn. Het feit dat het overgrote deel van de actief gemanagede fondsen niet in staat is om het rendement van de totale markt te overstijgen geeft wel aan dat die patronen er niet zijn. (Er zijn wel veel mensen die geld verdienen aan trainingen geven hoe je patronen kan herkennen… gek dat die mensen daar hun geld aan verdienen en niet aan het inzetten van die patronen, makes you wonder!)
Daarnaast levert je hypotheek aflossen in Nederland vooral met hypotheekrentes van een paar jaar geleden zo mogelijk nog een lager rendement op dan alleen sparen, dus ook dat advies volg ik niet.
En als laatste, dat jij in jouw berekening uit komt op een rendement van 600 euro na 7 jaar betekent niet dat dit een afspiegeling van de werkelijkheid is waar de gemiddelde consument zich in herkent.

Gezien de gerealiseerde inkomsten over de afgelopen maand, lijkt het voorspelde rendement van de Nexus eerder krap dan ruim ingeschat. Ja, het is absoluut een speculatief product (net zoals beleggingen dat zijn) en ik begrijp volledig dat iemand af kan haken op welk speculatief product dan ook, maar laten we de “600 euro” aub niet als generieke maatstaf gebruiken.
Tjaaa dat is jouw conclusie dat die er niet zijn. Les patroonherkenning is niet het doel van dit forum dus laat ik rusten.

Niet iedereen heeft een hypotheek tegen zeer lage tarieven.

Als jij denkt dat je schatrijk van de Nexus wordt. Dan vooral instappen 👍

Ik vind dit een zeer vervelende manier van je mening uiten. Indirect geef je aan dat ik nergens gelijk heb ..... en dat jouw visie DE visie is. 🤔

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 04-04-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:50
Mijn verzekeringsmaatschappij gaf me vandaag aan dat de thuisbatterij niet in huis geplaatst mag worden. Hebben jullie daar ook navraag naar gedaan? Komt dit vaker voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

duysa01 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:03:
Mijn verzekeringsmaatschappij gaf me vandaag aan dat de thuisbatterij niet in huis geplaatst mag worden. Hebben jullie daar ook navraag naar gedaan? Komt dit vaker voor?
Dat bepaal je natuurlijk zelf, maar dan wel van verzekeringsmaatschappij wisselen ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Welke is dat? En wat is de exacte bepaling in hun voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:23
Ik had me dit niet gerealiseerd dus heb mijn polisvoorwaarden even gecheckt.
Bij FBTO is het geen probleem, het staat zelfs expliciet vermeld dat het wél onder de dekking valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:46
Dit artikel is handig om standpunten van verzekeraars te lezen eind 2023:

https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Vandaag (eindelijk) de monteurs van Zonneplan over de vloer gehad voor het plaatsen van de Nexus. Helaas waren ze met een half uurtje al weer weg en hebben alleen gekeken waar alles wordt geplaatst. De plaatsing in zijn geheel kon niet doorgaan omdat ze de omvormer vergeten waren mee te nemen |:( . Weer dik 3 weken wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:20
Merwede schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:54:
Vandaag (eindelijk) de monteurs van Zonneplan over de vloer gehad voor het plaatsen van de Nexus. Helaas waren ze met een half uurtje al weer weg en hebben alleen gekeken waar alles wordt geplaatst. De plaatsing in zijn geheel kon niet doorgaan omdat ze de omvormer vergeten waren mee te nemen |:( . Weer dik 3 weken wachten :(
En er was niet 1 vd monteurs in staat om op te gaan halen of iemand op de zaak om te komen brengen?
Raar, nu 2 monteurs met een verloren dag in drukke tijden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hier ook nagevraagd. Dat was geen probleem. Viel net als de zonnepanelen binnen de verzekering. Sommige verzekeringen heb ik ook gehoord/gelezen. Kijk eens op jeroen.nl die heeft e.a. uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 19-05 15:54
Ik blijf bezwaar houden over de wijze waarop Zonneplan potentiële klanten informeert. Het is ronduit misleiding. En dat terwijl Zonneplan dat helemaal niet nodig heeft. Nu staat er weer dat je met hun batterij geen last hebt van stroomuitval terwijl ze zelf zeggen dat je de batterij niet gebruiken indien het stroomnet uitvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43xRyYYKtNO9yxQrCIRWPAQjanY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vEYCxZ13JsITd3dI3qLta9f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aimabel schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:14:
Ik blijf bezwaar houden over de wijze waarop Zonneplan potentiële klanten informeert. Het is ronduit misleiding. En dat terwijl Zonneplan dat helemaal niet nodig heeft. Nu staat er weer dat je met hun batterij geen last hebt van stroomuitval terwijl ze zelf zeggen dat je de batterij niet gebruiken indien het stroomnet uitvalt.
[Afbeelding]
Het is maar hoe je het leest. Als je met een vrij negatieve bril leest zou je inderdaad denken dat het om stroomuitval gaat als het 'net' eruit ligt. Als je toch het kopje erboven leest mbt Dynamic Load Balancing maak ik eruit op dat de stroomuitval tgv te veel stroomvraag (dus doorslaan van de zekering) wordt tegengegaan. (in het topic maak ik overigens hieruit op dat dit vrij conservatief door Zonneplan is ingesteld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Merwede schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:54:
Ik snap dat niet hoor, waarom maken ze dan niet alles alvast in orde? meterkast, bekabeling, evt. batterij achterlaten, hier gaat toch de meeste tijd in zitten (meterkast/bekabeling). Dan ben je de keer erop snel klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 05-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aimabel schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:14:
Nu staat er weer dat je met hun batterij geen last hebt van stroomuitval
[Afbeelding]
Dat staat er niet. DLB beschermt tegen uitval en dat klopt gewoon.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
de Peer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:49:
[...]

Dat staat er niet. DLB beschermt tegen uitval en dat klopt gewoon.
Maar het suggereert het wel. Ik heb het eerst aan twee anderen (neutraal) laten lezen die wél zonnepanelen hebben maar niet echt bezig zijn met een batterij voor ik dit bericht op het forum platste.(batterij die ik hun wel adviseer overigens).
Maar net als de nettoprijs in plaats van het vermelden van de prijs na teruggave Btw. Dat scheelt toch 300 - euro en zou een eerlijkere communicatie zijn. Nu moet je de waarheid gedurende het proces ontdekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aimabel schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:24:
(batterij die ik hun wel adviseer overigens).
Hoe kan je een zonnepanelenbezitter nou een batterij adviseren? Zolang salderen bestaat heeft dat totaal geen zin om je zonnestroom in een batterij op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 11:22
Twanroy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:57:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem. Heb daarom vorige week mijn éénfase SolarEdge omvormer vervangen door een driefase omvormer voor short strings. Door de stroom over drie fasen te verdelen hoop ik dat de DLB minder snel inkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:41:
[...]

Tjaaa dat is jouw conclusie dat die er niet zijn. Les patroonherkenning is niet het doel van dit forum dus laat ik rusten.

Niet iedereen heeft een hypotheek tegen zeer lage tarieven.

Als jij denkt dat je schatrijk van de Nexus wordt. Dan vooral instappen 👍

Ik vind dit een zeer vervelende manier van je mening uiten. Indirect geef je aan dat ik nergens gelijk heb ..... en dat jouw visie DE visie is. 🤔
Voorop gesteld, je hoeft van mij geen Nexus te kopen. En je skills in patroonherkenning wil ik ook niet ter discussie stellen.

Als je over een investering praat kun je er naartoe redeneren of er vanaf. En het lijkt alsof je jezelf wilt overtuigen dat dit geen goede investering is voor jou. En dat is prima, maar het is een beetje verwarrend om te lezen. ;-)

Je doet een vergelijking op basis van sparen vs Nexus. Prima, ik denk dat de meeste mensen er zo naar kijken. De parameters met betrekking tot sparen zijn voor iedereen redelijk gelijk.

Je raakte mij ook een beetje kwijt toen je het ging vergelijken met aandelen die je in het verleden hebt gekocht/actief beleggen. Natuurlijk zijn de meeste mensen argwanend als je claimt dat jij een hoog rendement behaald met hoge mate van zekerheid. En financieel advies zonder details zorgt voor verwarring. Mijn hypotheek is bijvoorbeeld gebaat bij hoge rentes. :*)

Ik denk dat je een zelfde soort afweging moet maken als bij je zonnepanelen. Ik ben wel benieuwd of jouw zonnepanelen jou een hoger rendement geven dan beleggen over de looptijd van de garantieperiode. :X

Het is beter om dit product te vergelijken met soortgelijke producten. Zonneplan heeft gewoon een hele scherpe prijs, er zit denk ik niet veel marge op de hardware en installatie. Dit zie je ook als je het vergelijkt met de concurrentie die nu begint te komen. Of de software marge kan concurreren zal de tijd ons leren.

Ga ik schatrijk worden, zeer zeker niet. Helpt dit in het naar beneden brengen van mijn maandlasten, absoluut.

[ Voor 25% gewijzigd door Biet80 op 05-04-2024 16:53 . Reden: Quote on top ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Kurios schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:27:
[...]

Hoe kan je een zonnepanelenbezitter nou een batterij adviseren? Zolang salderen bestaat heeft dat totaal geen zin om je zonnestroom in een batterij op te slaan.
Daar is de Nexus ook niet voor bedoeld. Hij staat compleet los van je zonnestroom.

Helemaal zinloos is het ook niet als je een dynamisch contract hebt. Geen sterke business case maar ook niet compleet zinloos

[ Voor 44% gewijzigd door Biet80 op 05-04-2024 16:54 . Reden: Quote on top ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:38
jaapkoppejan schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem. Heb daarom vorige week mijn éénfase SolarEdge omvormer vervangen door een driefase omvormer voor short strings. Door de stroom over drie fasen te verdelen hoop ik dat de DLB minder snel inkomt.
Interessant, ben benieuwd naar jou bevindingen.
Wat was je kwijt voor het wisselen naar een 3 fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:
[...]

Voorop gesteld, je hoeft van mij geen Nexus te kopen. En je skills in patroonherkenning wil ik ook niet ter discussie stellen.

Als je over een investering praat kun je er naartoe redeneren of er vanaf. En het lijkt alsof je jezelf wilt overtuigen dat dit geen goede investering is voor jou. En dat is prima, maar het is een beetje verwarrend om te lezen. ;-)

Je doet een vergelijking op basis van sparen vs Nexus. Prima, ik denk dat de meeste mensen er zo naar kijken. De parameters met betrekking tot sparen zijn voor iedereen redelijk gelijk.

Je raakte mij ook een beetje kwijt toen je het ging vergelijken met aandelen die je in het verleden hebt gekocht/actief beleggen. Natuurlijk zijn de meeste mensen argwanend als je claimt dat jij een hoog rendement behaald met hoge mate van zekerheid. En financieel advies zonder details zorgt voor verwarring. Mijn hypotheek is bijvoorbeeld gebaat bij hoge rentes. :*)

Ik denk dat je een zelfde soort afweging moet maken als bij je zonnepanelen. Ik ben wel benieuwd of jouw zonnepanelen jou een hoger rendement geven dan beleggen over de looptijd van de garantieperiode. :X

Het is beter om dit product te vergelijken met soortgelijke producten. Zonneplan heeft gewoon een hele scherpe prijs, er zit denk ik niet veel marge op de hardware en installatie. Dit zie je ook als je het vergelijkt met de concurrentie die nu begint te komen. Of de software marge kan concurreren zal de tijd ons leren.

Ga ik schatrijk worden, zeer zeker niet. Helpt dit in het naar beneden brengen van mijn maandlasten, absoluut.
Het was ook geen verwijt naar jou he. Deze manier van communiceren is prettiger. Ik kan best tegen kritiek maar wel op een normale manier.

Laat voorop staan dat ik de Nexus zeker een interessant product vindt. Ik blijf het ook actief volgen en ben ook erg benieuwd wat de zomerse dag morgen gaat brengen.

Als het gaat om aandelen zal ik een voorbeeld noemen. Dividend is een vergoeding aan een aandeelhouder als je de aandelen van dat bedrijf in het bezit hebt. Op dit moment zijn er vastgoedbedrijven op de beurs die 8% uitkeren aan de aandeelhouders jaarlijks. Pak die 8% eens jaarlijks. Op een investering van zeg 8.5k incl all op de Nexus is al 680 euro per jaar. Dan zit je alleen stil. Je handeld niet dus pakt geen evt koerswinst of verlies. Pak je die wel dan extra rendement (mits dividend is uitgekeerd al). In de laatste berekening met ZP doorgenomen kwam ik met degradatie erbij nog niet fijn uit. Naar mijn wens. Maar als de winst van Powerplay verder oploopt wordt het plaatje steeds vriendelijker.

M.b.t. hypotheken. Ik heb 25 jaar geleden mijn hypotheekadviseur, die me ook zoveel mogelijk geld wilde lenen want dat was gunstig, gevraagd mij 1 klant aan te reiken die rijk was geworden van zijn hypotheek. Moet hij nu nog op terug komen ;-)
Van schuld/hypotheek wordt er maar 1 beter van...... de bank / adviseur. Zie de miljarden winsten die banken maken op dit moment.

De zonnepanelen hebben zichzelf allang terugverdiend. Liggen denk ik nu een jaartje of 12. 1x nieuwe omvormer nodig gehad. Draait als een nieuwe. 3000 kwh opwek per jaar x 30 ct (bij Vattenfall). Ik draai 0 opwek/verbruik. 900 euro per jaar besparing. Rendement van 12 a 13%. Ik merk geen capaciteitsverlies nog.

Wat de concurrent doet is idd afwachten. Ook wel goed voor de markt. Ik hoop ook dat de Nexus het beter gaat doen dan nu verwacht en dan wordt het best een kandidaat om mee te laten doen in mijn investeringen.

Hopelijk geeft dit wat meer zicht op dat het geen luchtfietserij is. Daar heb ik zelf ook een bloedhekel aan en zie dit niet als een beleggingsadvies aub :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 05-04-2024 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:56
Het zou Zonneplan sieren als ze helder op hun website of hier zouden communiceren wat hun eigen verdienmodel met Powerplay is.
Want er wordt alleen maar gezegd "dat ze het beste rendement voor hun klanten willen bereiken" maar dat is natuurlijk onzin: Zonneplan is geen goededoeleninstelling.

Er is een verdienste (of lagere kosten zoals je wilt) waar wij als consument totaal geen zicht op hebben en dat is de besparing die Zonneplan als energieleverancier zelf op de verschillende energiemarkten kwijt is, wordt daar een deel van teruggeploegd?.
Van mij mogen ze de verdienste op het met de huisbatterij handelen op de onbalans markt of andere markten ook best afromen. Of dat powerplay alleen maar een aanjager van de winst op de verkoop van de huisbatterijen moet zijn.
Maar wees daar een keer helder over.

Het kan namelijk vertrouwen geven dat dat businessmodel op termijn houdbaar is, of dat bij eventuele tegenslag aan de verdiensten van de consument wordt geknaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Kurios schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:27:
[...]

Niet zo primair reageren. De batterij staat los van de zonnepanelen dat weet ik ook wel. Maar zonnepanelenbezitters zijn redelijk bewust bezig met energie. Daarom had ik dat er bij gezet, om mijn opmerking over de manier van communiceren en hoe dat overkomt op "argeloze" lezers in perspectief te zetten. De lezers die het anders lazen dan Zonneplan het bedoelt zijn dus geen absolute nono's. Daarom gaf ik aan dat het zonnepanelenbezitters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05 07:49
Morgen €0.00 een uur lang, ben benieuwd wat dat doet.

Mijn Nexus wordt over anderhalve week pas geplaatst, maar als ik zo de Demo opstelling zie zijn afgelopen dagen best winstgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dividend-tips en laatste woorden zijn foets.

Ontopic verder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
the-hyrax schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:24:
Morgen €0.00 een uur lang, ben benieuwd wat dat doet.

Mijn Nexus wordt over anderhalve week pas geplaatst, maar als ik zo de Demo opstelling zie zijn afgelopen dagen best winstgevend.
Ik ook ja, wordt een gevecht hier want ik wil de auto ook laden eigenlijk B)

Vandaag was in elk geval opnieuw een €20+ dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:11:
[...]

Het was ook geen verwijt naar jou he. Deze manier van communiceren is prettiger. Ik kan best tegen kritiek maar wel op een normale manier.

Laat voorop staan dat ik de Nexus zeker een interessant product vindt. Ik blijf het ook actief volgen en ben ook erg benieuwd wat de zomerse dag morgen gaat brengen.

Als het gaat om aandelen zal ik een voorbeeld noemen. Dividend is een vergoeding aan een aandeelhouder als je de aandelen van dat bedrijf in het bezit hebt. Op dit moment zijn er vastgoedbedrijven op de beurs die 8% uitkeren aan de aandeelhouders jaarlijks. Pak die 8% eens jaarlijks. Op een investering van zeg 8.5k incl all op de Nexus is al 680 euro per jaar. Dan zit je alleen stil. Je handeld niet dus pakt geen evt koerswinst of verlies. Pak je die wel dan extra rendement (mits dividend is uitgekeerd al). In de laatste berekening met ZP doorgenomen kwam ik met degradatie erbij nog niet fijn uit. Naar mijn wens. Maar als de winst van Powerplay verder oploopt wordt het plaatje steeds vriendelijker.

M.b.t. hypotheken. Ik heb 25 jaar geleden mijn hypotheekadviseur, die me ook zoveel mogelijk geld wilde lenen want dat was gunstig, gevraagd mij 1 klant aan te reiken die rijk was geworden van zijn hypotheek. Moet hij nu nog op terug komen ;-)
Van schuld/hypotheek wordt er maar 1 beter van...... de bank / adviseur. Zie de miljarden winsten die banken maken op dit moment.

De zonnepanelen hebben zichzelf allang terugverdiend. Liggen denk ik nu een jaartje of 12. 1x nieuwe omvormer nodig gehad. Draait als een nieuwe. 3000 kwh opwek per jaar x 30 ct (bij Vattenfall). Ik draai 0 opwek/verbruik. 900 euro per jaar besparing. Rendement van 12 a 13%. Ik merk geen capaciteitsverlies nog.

Wat de concurrent doet is idd afwachten. Ook wel goed voor de markt. Ik hoop ook dat de Nexus het beter gaat doen dan nu verwacht en dan wordt het best een kandidaat om mee te laten doen in mijn investeringen.

Hopelijk geeft dit wat meer zicht op dat het geen luchtfietserij is. Daar heb ik zelf ook een bloedhekel aan en zie dit niet als een beleggingsadvies aub :-)
Ik zit er het zelfde in en heb dezelfde rendementen met de aandeeltjes, echter is ook diversificatie op dat gebied noodzakelijk.
Nexus is een mooi product hiervoor, echter de financiele paragraaf is mistig en zou bij de AFM wel een dingetje zijn.

On topic, technisch (10kW/20kWh) is het een net product welke in de praktijk blijkbaar goed werkt.
Maar ja die glazen bol, hoe lang duurt het voordat de grote spelers je (zachtjes) van de markt drukken :?

Ook ik hou dit topic in de gaten al is het maar om te denken: kak, kans gemist. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:05:
[...]

Ik zit er het zelfde in en heb dezelfde rendementen met de aandeeltjes, echter is ook diversificatie op dat gebied noodzakelijk.
Nexus is een mooi product hiervoor, echter de financiele paragraaf is mistig en zou bij de AFM wel een dingetje zijn.

On topic, technisch (10kW/20kWh) is het een net product welke in de praktijk blijkbaar goed werkt.
Maar ja die glazen bol, hoe lang duurt het voordat de grote spelers je (zachtjes) van de markt drukken :?

Ook ik hou dit topic in de gaten al is het maar om te denken: kak, kans gemist. 8)7
Helemaal met je eens. Met die financiële paragraaf bedoel je de algemene voorwaarde die erbij geleverd zijn/worden? Die heb ik gelezen. Andere stukken zeggen me ff niks. Als je een linkje hebt dan..... houd me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:24:
[...]

Helemaal met je eens. Met die financiële paragraaf bedoel je de algemene voorwaarde die erbij geleverd zijn/worden? Die heb ik gelezen. Andere stukken zeggen me ff niks. Als je een linkje hebt dan..... houd me aanbevolen.
Een verantwoording (aan de klant) hoe ze tot de bedragen komen. Nu is dat een redelijke lump sum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 00:36
Heeft iemand ervaring met de hoeveelheid geluid die de thuisbatterij / omvormer produceert? Ik overweeg er ook eentje, maar die komt dan redelijk dicht bij de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:23
@pzijde lees het draadje even terug. Is al ter sprake geweest maar het geluid valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Ben benieuwd hoe de batterij op een dag als vandaag ingezet wordt. De zonnepanelen (is nu al zichtbaar in de app) worden van 12 tot 16 of 17 uur (ik kan het niet zo goed zien) uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Ze worden tot 17 uur uitgezet. (Staat er notabene in tekst bij🤓)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrogun
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 16:41
Aimabel schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:00:
Ben benieuwd hoe de batterij op een dag als vandaag ingezet wordt.
Ja dat is de grote vraag. Ik ga denk ik mijn auto opladen en hou de onbalans curve in de gaten. Als er teveel aanbod komt dan pauzeer ik het auto laden. Mijn zonnepanelen laat ik gewoon aanstaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 21:30
Weinig onbalans nog.
Vrijwel geen inkomsten voor de Nexus helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

De zonnepanelen draaien hier ook nog gewoon door. Ik had verwacht dat powerplay ze wel weer uit zou zetten maar dat is kennelijk niet nodig.

En ondertussen lekker de auto gratis opladen. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 22:14
GaMbiNo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:41:
De zonnepanelen draaien hier ook nog gewoon door. Ik had verwacht dat powerplay ze wel weer uit zou zetten maar dat is kennelijk niet nodig.

En ondertussen lekker de auto gratis opladen. 😬
Wij hebben >500 kWh overschot, panelen al vanaf 11.00 uur afgeschakeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm29z3NGAvBzeYtT4L6KvX3DxNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUNx6cbPm0LzXot8CbZ3Axhc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Buns schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:55:
[...]

Wij hebben >500 kWh overschot, panelen al vanaf 11.00 uur afgeschakeld.[Afbeelding]
Duidelijk verschil dan idd. Ik kan de belastingen e.d. van alle opbrengst nog salderen omdat mijn verbruik nog hoger is dan de opbrengst. Kennelijk is het voor mij dan nog beter om de zonnepanelen gewoon te laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v44MGEKeW3JpRzDXzD8dmQOwmuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5C5iylzHY79dS8SAD0uY3fK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door GaMbiNo op 06-04-2024 14:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dropkick_nl
Ik snap niet dat de Nexus zich niet oplaadt bij stroom van 0 cent, dit is vanavond weer te verkopen voor 23 cent… = €4,60 winst.
(Hij bleef op 10%)

[ Voor 7% gewijzigd door dropkick_nl op 06-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:09:
Ik snap niet dat de Nexus zich niet oplaadt bij stroom van 0 cent, dit is vanavond weer te verkopen voor 23 cent… = €4,60 winst.
(Hij bleef op 10%)
Ene kant wel logisch maar ik snap je punt. De logische kant is dat het systeem gemaakt is voor onbalans herstellen. Als die er niet / nauwelijks is dan snap ik dat hij niks doet. De laatste 20 min waren de prijzen zo te zien zelfs negatief. Toen wat gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 06-04-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Hij is aan het laden. Vanmorgen was hij bij mij ook rond de 10%. Nu halfvol. Ik dacht hetzelfde, gratis de accu voltanken, maar betaald laden is natuurlijk beter. 😉 Het lijkt er nu wel op dat hij vandaag boven de 4,60 gaat eindigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Biet80 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:37:
Hij is aan het laden. Vanmorgen was hij bij mij ook rond de 10%. Nu halfvol. Ik dacht hetzelfde, gratis de accu voltanken, maar betaald laden is natuurlijk beter. 😉 Het lijkt er nu wel op dat hij vandaag boven de 4,60 gaat eindigen...
Ik zit nog maar op €2,11 vandaag helaas (20kWh accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Geduld is een schone zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
Aangezien een aantal van jullie al een installatie hebben staan, vraag ik me af of de heren Installateurs ook graaf en straatwerk doen. Voor mijn installatie moet er een 2 meter buiten afgelegd worden (om naar de garage te gaan). Ik vraag me af of zij dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
lvefferen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:02:
Aangezien een aantal van jullie al een installatie hebben staan, vraag ik me af of de heren Installateurs ook graaf en straatwerk doen. Voor mijn installatie moet er een 2 meter buiten afgelegd worden (om naar de garage te gaan). Ik vraag me af of zij dit doen.
Een lang verhaal kort: nee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

(Hij bleef op 10%)
Dat is voor jou gunstig en niet per se voor zonneplan. En zonneplan bepaalt alles voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:12
(Hij bleef op 10%)
Dat zou dus in een extreem geval zoals nu 4.60 opleveren, terwijl de onbalans oplossen (en voor mijn gevoel is dat vaker met laden dan met ontladen) al regelmatig in de avond een eindspurt maakt van 15~20 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
de Peer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:32:
[...]

Dat is voor jou gunstig en niet per se voor zonneplan. En zonneplan bepaalt alles voor jou.
All these flavors and you choose to be salty...

Ja de marge is onderdeel van de "blackbox". Maar goeie omzet voor de klant is gratis reclame. En massa is kassa, veel klanten betekent dat je marge kleiner kan zijn en je beter kunt concurreren.

Ik denk/hoop dat de opbrengst vanavond weer gaat knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18
Biet80 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:01:
[...]

All these flavors and you choose to be salty...

Ja de marge is onderdeel van de "blackbox". Maar goeie omzet voor de klant is gratis reclame. En massa is kassa, veel klanten betekent dat je marge kleiner kan zijn en je beter kunt concurreren.

Ik denk/hoop dat de opbrengst vanavond weer gaat knallen.
Veel massa betekent ook dat de onbalans minder waard wordt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat er tussen 2 nexus bezitters procentueel best wat verschil zit in dagopbrengst of is dat alweer ingelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Dat kan van alles zijn, ik had weer een half uur lang DLB "probleem". Accu 3/4 vol nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:04:
Dat kan van alles zijn, ik had weer een half uur lang DLB "probleem". Accu 3/4 vol nu...
Batterij geknepen dus. Wat is nu de oorzaak daarvan? Laadpaal? Eigen verbruik / Teruglevering zonnepanelen? Heb het denk ik ff gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:31:
[...]

Batterij geknepen dus. Wat is nu de oorzaak daarvan? Laadpaal? Eigen verbruik / Teruglevering zonnepanelen? Heb het denk ik ff gemist.
Wasmachine en droger op een fase zonder panelen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:25:
[...]

Veel massa betekent ook dat de onbalans minder waard wordt.
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik gok dat de onbalans gaat toenemen met "onze" groene doelstellingen in dit kikkerlandje. Accu's is ook zeker niet de oplossing. In de zomer pakken we de fiets en laten de e-auto meer staan, de warmtepomp draait ook minder/niet. Dus de panelen onbalans in de zomer en die andere 2 in de winter. Accu is korte termijn maar gaat zeker helpen in de transitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:55
Hier ook van 5-4 een 20Kw nexus.

Tot en met gisteren €25,- verdient.

Alleen al een aantal uren de installatie “offline” gehad (geen verbinding met het netwerk).
Heeft iemand van de andere gebruikers hier ook last van gehad?

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
De eerste dag wat top (mede door de 75% volle accu bij levering)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz7xN6U9rARr3iqLfys63oeM99s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cpJO3W0k7nPVxVQ7oo440FDk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
einde dag had ik netjes een mooie winst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPlZTEloS_AFo86nXQadnkMBlso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e3wuFlbvB8xu2vXpODvI1c4W.png?f=fotoalbum_large

dit was al na ca 5uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
pentagon0873 schreef op zondag 7 april 2024 @ 06:53:
Alleen al een aantal uren de installatie “offline” gehad (geen verbinding met het netwerk).
Heeft iemand van de andere gebruikers hier ook last van gehad?
Heel soms idd, niet vaak. Denk een hiccup aan de kant van Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0J3NknIGUT04XAmzasGri7shRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/442t8mDOiQIGggioO1XxOT3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfSFrVECfV1zAtD5mpy7IsbO69I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0toAVcS3QBYmFmM5VeQpcitH.jpg?f=fotoalbum_large

Ben eens ff paar minuutjes aan het volgen. Tijdschaal is wat ruim voor de Nexus in Zwolle dus lastiger te zien. Het lijkt erop dat hij bij negatieve prijzen staat te ontladen. Nu paar min later nog. Je zou toch andersom verwachten? Of zijn dit de "hekken" om Powerplay heen waar je niet overheen kunt kijken om te zien wat er gebeurd? Probeer een beetje de logica te begrijpen 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben eens ff paar minuutjes aan het volgen. Tijdschaal is wat ruim voor de Nexus in Zwolle dus lastiger te zien. Het lijkt erop dat hij bij negatieve prijzen staat te ontladen. Nu paar min later nog. Je zou toch andersom verwachten? Of zijn dit de "hekken" om Powerplay heen waar je niet overheen kunt kijken om te zien wat er gebeurd? Probeer een beetje de logica te begrijpen 🙈
De demo-opstelling op de website loopt een beetje achter merk ik, die update maar eens per X minuten.

Het komt trouwens wel voor dat de batterij laadt tegen positieve prijzen en ontlaadt tegen negatieve prijzen, als dat een slimme strategie lijkt. Op een dag met heel veel pieken in de onbalans maar een accu die bijna leeg is, kan ie gaan ontladen tegen €1800/MWh en wanneer de prijs dan een keer zakt naar bijv €100/MWh toch gaan opladen. Zelfde geldt de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:24:
[...]

De demo-opstelling op de website loopt een beetje achter merk ik, die update maar eens per X minuten.

Het komt trouwens wel voor dat de batterij laadt tegen positieve prijzen en ontlaadt tegen negatieve prijzen, als dat een slimme strategie lijkt. Op een dag met heel veel pieken in de onbalans maar een accu die bijna leeg is, kan ie gaan ontladen tegen €1800/MWh en wanneer de prijs dan een keer zakt naar bijv €100/MWh toch gaan opladen. Zelfde geldt de andere kant op.
Duidelijk de vertraging in Zwolle. Dan is het lastiger vergelijken. Als hij idd die kanten ook kiest dan ga je vlgs mij op dat moment de onbalans versterken ipv opheffen. Komt het dus meer aan op gewoon geld verdienen ipv onbalans herstel. Correct me if i am wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:32:
[...]

Duidelijk de vertraging in Zwolle. Dan is het lastiger vergelijken. Als hij idd die kanten ook kiest dan ga je vlgs mij op dat moment de onbalans versterken ipv opheffen. Komt het dus meer aan op gewoon geld verdienen ipv onbalans herstel. Correct me if i am wrong.
Klopt, dat is idd de insteek. Loopt 95% van de tijd gewoon ‘gelijk’ hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Hier vandaag tot nu €0,80 verdient.

Hoe zit dat vandaag met de mede-nexus gebruikers vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
6 april maar zo'n twee en halve euro verdient. Maar ik heb ook mijn auto opgeladen, hetgeen de reden kan zijn van de lage verdiensten. Nu, op dit moment min 14 cent én een lege accu ( 5%) terwijl de accu vrij aktief is geweest en ik zelf bijna geen electriciteit heb gebruikt. Toch wel weer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01:26
Hier is hier tot zover 0.37. Was vanmorgen hoger maar lijkt weer wat ingezakt. En tijdens het typen springt ie naar 1.10 euro.

Het is jammer dat de demo in zwolle de dagelijkse opbrengst nergens bijhoudt. Die demo opstelling lijkt geen last te hebben van het opladen van de auto of andere groot verbruikers. Dan kan je dat een beetje als benchmark aanhouden.
pentagon0873 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:37:
Hier vandaag tot nu €0,80 verdient.

Hoe zit dat vandaag met de mede-nexus gebruikers vandaag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mre1
baskes schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:32:
Het is jammer dat de demo in zwolle de dagelijkse opbrengst nergens bijhoudt. Die demo opstelling lijkt geen last te hebben van het opladen van de auto of andere groot verbruikers. Dan kan je dat een beetje als benchmark aanhouden.

[...]
Dit is de progressie van de Powerplay opbrengst van de Demo opstelling in Zwolle. Elke ochtend neem ik een snapshot van de stand op dat moment en er zijn wat dagen die achteraf gecorrigeerd zijn, dit zit niet in het snapshot. Aangezien die correctie de volgende dag verwerkt is in de totale prijs, is het totaal van die “herstelde” dag en de volgende dag wel weer correct.
Datum Cumulatieve vergoeding Dag vergoeding
28-02-2024 € 584,88
29-02-2024 € 594,32 € 9,44
01-03-2024 € 603,52 € 9,20
02-03-2024 € 619,76 € 16,24
03-03-2024 € 622,89 € 3,13
04-03-2024 € 625,25 € 2,36
05-03-2024 € 633,54 € 8,29
06-03-2024 € 633,96 € 0,42
07-03-2024 € 634,94 € 0,98
08-03-2024 € 637,09 € 2,15
09-03-2024 € 646,32 € 9,23
10-03-2024 € 649,59 € 3,27
11-03-2024 € 647,58 -€ 2,01
12-03-2024 € 648,57 € 0,99
13-03-2024 € 648,28 -€ 0,29
14-03-2024 € 652,95 € 4,67
15-03-2024 € 658,76 € 5,81
16-03-2024 € 660,15 € 1,39
17-03-2024 € 671,19 € 11,04
18-03-2024 € 674,36 € 3,17
19-03-2024 € 679,54 € 5,18
20-03-2024 € 679,84 € 0,30
21-03-2024 € 680,54 € 0,70
22-03-2024 € 686,33 € 5,79
23-03-2024 € 688,98 € 2,65
24-03-2024 € 707,71 € 18,73
25-03-2024 € 709,52 € 1,81
26-03-2024 € 723,34 € 13,82
27-03-2024 € 737,89 € 14,55
28-03-2024 € 750,12 € 12,23
29-03-2024 € 778,09 € 27,97
30-03-2024 € 790,20 € 12,11
31-03-2024 € 800,83 € 10,63
01-04-2024 € 830,04 € 29,21
02-04-2024 € 836,36 € 6,32
03-04-2024 € 849,35 € 12,99
04-04-2024 € 852,49 € 3,14
05-04-2024 € 859,42 € 6,93
06-04-2024 € 885,34 € 25,92
07-04-2024 € 889,65 € 4,31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:46
Gisteren € 25,92? Dat was bij mij 20%... meer mensen met zo'n verschil?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mre1
Jelmer058 schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:39:
Gisteren € 25,92? Dat was bij mij 20%... meer mensen met zo'n verschil?
Had ik er even bij moeten vermelden idd… de genoteerde datum is de datum van het snapshot, dus 1 dag “later”. Niet helemaal logisch ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Wat een bizar hoge Powerplay vergoeding voor de zonnepanelen. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-XFYpGRM1eGccWjfINm4lB9GUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w16iIm1n1gc97squcSJ4gnJz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPH86
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMYmyRFz9w2ozpWhbA9Kjwxad30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4eU1no10H3Cpe7IEhsD7cxT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gaat weer lekker 😎

15kWh actief sinds half februari

Aan alle twijfelaars: waar wacht je nog op? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieg91
  • Laatst online: 03-11-2024
Hier staat mn nexus 20kwh ook al op €23,71
En de powerplay van mn zonnepanelen al op €6,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:17
Jaloersmakend zo!
Was er vrij vlot bij met bestellen, maar de datum van installatie is nu al twee keer eenzijdig naar achteren geplaatst...
Eerste keer dachten ze dat de hoofdschakelaar niet snel genoeg geplaatst zou worden, wat prima op tijd was.
Tweede datum wederom naar achter geplaatst, dit keer zonder duidelijke reden.
Wat 22 maart had kunnen zijn is nu 2 mei geworden. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OxyDrokz schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:55:
Jaloersmakend zo!
Was er vrij vlot bij met bestellen, maar de datum van installatie is nu al twee keer eenzijdig naar achteren geplaatst...
Eerste keer dachten ze dat de hoofdschakelaar niet snel genoeg geplaatst zou worden, wat prima op tijd was.
Tweede datum wederom naar achter geplaatst, dit keer zonder duidelijke reden.
Wat 22 maart had kunnen zijn is nu 2 mei geworden. Jammer!
Raar. Nog eens 1.5 maand naar achter geplaatst. Wanneer besteld dan? Zonder duidelijke reden had ik sws niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:17
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:09:
[...]

Raar. Nog eens 1.5 maand naar achter geplaatst. Wanneer besteld dan? Zonder duidelijke reden had ik sws niet geaccepteerd.
17 januari bestelling bevestigd. Was er snel bij.
Helaas valt er weinig te accepteren, ramdruk, afdeling planning met hoge uitzondering zelf te spreken etc.
Dan maar geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OxyDrokz schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:11:
[...]

17 januari bestelling bevestigd. Was er snel bij.
Helaas valt er weinig te accepteren, ramdruk, afdeling planning met hoge uitzondering zelf te spreken etc.
Dan maar geduld hebben.
Levertijd van 5 maanden. Daar zou ik al niet op zitten wachten. Ze adverteren met mei-juni 🤔. Vlgs mij zitten hier wel mensen op forum die later hebben besteld en inmiddels al draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 07-04-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JPH86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:37:
[

Aan alle twijfelaars: waar wacht je nog op? 😉
Transparantie. Ik ben niet onder de indruk aangezien onbekend is of het volgend jaar nog zo lekker zal lopen. Dan zijn deze getallen dus weinig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Hier vandaag tot 17:45 €26,51 aan powerplay-vergoeding.

wel jammer dat je in de app (Apple) niet de historie per dag kunt terugzien, of doe ik iets fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMeDVXO1lUuM4Re9oHKW7vR8l9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAIcUM23nYRCOMiWovKuJEVz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door pentagon0873 op 07-04-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTgEqCgLFkIUsnl3c9X7xgTi6xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8RhGHgUVRWs9ZNGTMo68xHI.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas kom ik nog niet tot de helft van de resultaten hierboven. Belangrijkste reden is dat de auto opgeladen werd en DLB vervolgens het vermogen van de Nexus enorm beperkt (0,44 kW...). Balen! Hoop dat er snel een update komt.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
Jelmer058 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:14:
[Afbeelding]

Helaas kom ik nog niet tot de helft van de resultaten hierboven. Belangrijkste reden is dat de auto opgeladen werd en DLB vervolgens het vermogen van de Nexus enorm beperkt (0,44 kW...). Balen! Hoop dat er snel een update komt.
Ik zag ook de DLB ook snel inkomen, maar het lijkt er inderdaad op dat je dat kunt ontwijken als je de zonnepanelen uitzet en het laden van de auto even uitstelt als dat kan. Met deze handmatige ingreep hier alsnog 32,82 Euro verdiend vandaag. Vervolgstap is de aansturing van auto en PV automatiseren in Domoticz, deze beschikt in principe al over alle info (uurprijzen via Entsoe API, onbalansprijzen via beautiful soup, DLB beperking via aparte Shelly meter enz) dus een script moet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jaapkoppejan schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:49:
[...]

Ik zag ook de DLB ook snel inkomen, maar het lijkt er inderdaad op dat je dat kunt ontwijken als je de zonnepanelen uitzet en het laden van de auto even uitstelt als dat kan. Met deze handmatige ingreep hier alsnog 32,82 Euro verdiend vandaag. Vervolgstap is de aansturing van auto en PV automatiseren in Domoticz, deze beschikt in principe al over alle info (uurprijzen via Entsoe API, onbalansprijzen via beautiful soup, DLB beperking via aparte Shelly meter enz) dus een script moet mogelijk zijn.
PV teruglevering en EV laden heft elkaar toch juist mooi op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
bbbrumbrum schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:56:
[...]

PV teruglevering en EV laden heft elkaar toch juist mooi op?
Niet altijd. Ik laad zelf slechts over 1 fase met 16 A (een oude domme laadpaal van 3.7 kW, kan deze wel op afstand aan/uit zetten via onderbreking van het communicatiesignaal in de laadkabel) en heb max 9kW PV (dus max 3 kW per fase) dus echt ruimte maken op alle fasen voor de accu wordt lastig. Bovendien, met die wisselende bewolking van vanmiddag ging die balans alle kanten op.
Met een 3 fase laadpaal zouden de fasen al wat beter in balans zijn en zou de DLB minder snel moeten inkomen. Ook zou je de RRCR interface op de SolarEdge omvormer kunnen gebruiken om hem te vertellen hoeveel stroom hij mag maken, zodat je de accu wat meer speelruimte geeft bij terugleveren. Ik gebruik deze interface nu om de omvormer helemaal uit te zetten bij negatieve prijzen, maar een gedeeltelijke vermogensreductie is ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Dat is raar, ik heb 0,0 euro powerplayvergoeding vandaag voor de zonnepanelen (9600 kwp).
Maar wel een hoge vergoeding voor de batterij. En dat terwijl ik vanmorgen nog op een negatief bedrag stond met een lege batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WThW1lwQ99YfM6Cc2eUxvdsaQPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZR06vhxS2QNwDR7ZB9MtDYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnnL8NrIeVnzDKtkG1VcM8W2oos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caYgB6ptWfWlbXFWzqdUsBYK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
Die vergoeding voor pv wordt toch pas later bijgewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPH86
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:56:
[...]

Transparantie. Ik ben niet onder de indruk aangezien onbekend is of het volgend jaar nog zo lekker zal lopen. Dan zijn deze getallen dus weinig waard.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen overtuigingen om tot keuzes te komen, maar transparantie lijkt me wel een (te) grote wens...

Zonneplan heeft een verdienmodel voor klanten en zichzelf wat relatief uniek is. Als je zo snel op de markt bent, zou je knettergek zijn om gelijk volledige transparantie te geven. Ik snap het doel daarvan ook niet zo goed, want onderaan de streep gaat het om je eigen rendement.

Als het verdienmodel voor klanten volgend jaar veel gunstiger zou kunnen dan de cijfers waar je bang voor bent, dan wordt Zonneplan ingehaald door andere concurrenten. Daar hebben ze alleen zichzelf mee...

Maar wachten tot volgend jaar is om nóg een andere reden ongunstig..

Volgend jaar sta je waarschijnlijk al ruim 1800 euro achter op de voorlopers die al gestart zijn en dan moet de concurrentie van goede huizen komen om je dat te laten inhalen...

Ik had het pessimisme beter gesnapt als het om een compleet nieuw bedrijf zou gaan. 😉

I'll keep you posted 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag m.b.t. de technische belasting op de stroomnet thuis. Voorbeeld. Je hebt thuis een 1 fase aansluiting. Voor de Nexus moet deze naar 3. De zonnepanelen leveren max 3 kw per uur terug. Thuisverbruik is 5 kwh. Mij is even onduidelijk of je dan mag zeggen 5 verbruik met 3 teruglevering is 2 netto vraag dus Nexus kan vol laden en ontladen of dat je moet zeggen er is 5 verbruik thuis 3 belasting vanuit zonnepanelen dus Nexus kan max 17 - 5 - 3 dus 9kwh laden of ontladen op dat moment. 1e lijkt me logisch maar ....... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPH86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:27:
[...]

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen overtuigingen om tot keuzes te komen, maar transparantie lijkt me wel een (te) grote wens...

Zonneplan heeft een verdienmodel voor klanten en zichzelf wat relatief uniek is. Als je zo snel op de markt bent, zou je knettergek zijn om gelijk volledige transparantie te geven. Ik snap het doel daarvan ook niet zo goed, want onderaan de streep gaat het om je eigen rendement.

Als het verdienmodel voor klanten volgend jaar veel gunstiger zou kunnen dan de cijfers waar je bang voor bent, dan wordt Zonneplan ingehaald door andere concurrenten. Daar hebben ze alleen zichzelf mee...

Maar wachten tot volgend jaar is om nóg een andere reden ongunstig..

Volgend jaar sta je waarschijnlijk al ruim 1800 euro achter op de voorlopers die al gestart zijn en dan moet de concurrentie van goede huizen komen om je dat te laten inhalen...

Ik had het pessimisme beter gesnapt als het om een compleet nieuw bedrijf zou gaan. 😉

I'll keep you posted 👍
Er staan wel nieuwe spelers in de rij inmiddels he.... frank energie komt eraan met bliq, givenergy en zag vd week vlgs mij ook al 2 nieuwe aanbieders (pre order) hier voorbij komen. Beetje concurrentie kan geen kwaad 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JPH86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:27:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik ben benieuwd hoe de AFM hier over denkt.

Het doel is uiteraard om zelf een inschatting te kunnen maken van het te verwachten rendement. Dat kan nu niet. Is 1 grote black box.

Pagina: 1 ... 17 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.