Toon posts:

Aansluiting van 3x25 A: overbelasting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil overstappen van koken op gas naar inductie (7,36 kW) en mijn aansluiting laten wijzigen van 1x35 A naar 3x25 A. Vaak lees je dat je dan 75 A tot je beschikking hebt en dus 17,25 kW aan kunt zetten, maar dat klopt niet.
Als je namelijk twee apparaten tegelijk aanzet die samen meer dan 5,75 kW gebruiken, kom je boven de 25 A, en als de groepen van die apparaten op dezelfde fase zitten, overschrijd je de limiet van die fase. En met een kookplaat (2x16 A), 2 ovens (elk 16 A), een vaatwasser (9,5 A), een wasdroger (12 A), een wasmachine (10 A) en enkele groepen voor de rest (lampen, koelkast, tv, computers, stofzuiger, strijkijzer etc. etc;) valt er geen indeling te maken waarbij je kunt voorkomen dat je meer dan 25 A van één fase vraagt.

Nu valt er ongetwijfeld iets te maken waarmee je kunt voorkomen dat je teveel apparaten tegelijk aanzet, maar voordat ik daar verder over ga denken, het volgende.

Ik heb kennissen die zeggen: wij hebben ook van dit soort apparaten, we zetten van alles aan en hebben nooit een probleem. Kennelijk zijn de marges van die 25 A behoorlijk ruim.
Maar op internetfora zie ik ook dat er mensen zijn die wel degelijk regelmatig de netbeheerder moeten laten langskomen om nieuwe hoofdzekeringen te laten plaatsen.

De vraag rijst dus waar de grenzen liggen: kan ik de 25 A van een fase overschrijden, en zo ja:
- met hoeveel A?
- gedurende hoe lang?
- en hoe vaak?
Ik heb namelijk gelezen dat er op zich een flinke overschrijding mogelijk is, maar dat de hoofdzekeringen toch doorbranden als je dat regelmatig doet. Of dat klopt, weet ik niet.

De netbeheerder (Stedin) geeft geen antwoord en enkele installateurs aan wie ik dit heb voorgelegd, geven tegenstrijdige of ontwijkende antwoorden.

Heeft iemand een idee waar ik het antwoord op deze vragen kan vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Praktisch zijn er geen/nauwelijks problemen.
Ik zou de keuken items wel over de verschillende groepen verdelen. De kans dat je net een super 10-gangen diner aan het maken bent en tegelijkertijd de droger en wasmachine draait is niet zo groot.

Als ik kijk naar de situatie zonder inductie:

2 ovens (elk 16 A),
een vaatwasser (9,5 A),
een wasdroger (12 A),
een wasmachine (10 A)
en enkele groepen voor de rest (die reken ik even niet mee)

Jouw top verbruik is 63,5 A !
Veel meer dan de 35 A die je nu kunt trekken. Gaat de hoofdzekering er vaak uit?

[ Voor 4% gewijzigd door MeTooPV op 23-06-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MeTooPV schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:12:
Gaat de hoofdzekering er vaak uit?
Nu niet, maar de kookplaat is er nog niet en ik moet me ook inhouden omdat een paar van de zware apparaten nog op één groep zitten (1983, 4x16 A automaten). Ik denk dat ik wel eens boven de 35 A uitkom, maar niet ver en/of niet erg lang, en dat kan hij kennelijk hebben.

Als alle beessies een eigen groep hebben, zou het juist fijn zijn om niet erg meer op te hoeven letten wat we hier tegelijk aanzetten. En ja, dan kan het gebeuren dat de ene huisgenoot een was in de droger stopt en de volgende was in de wasmachine, terwijl de andere bezig is om een grote voorraad erwtensoep voor de vriezer te maken. Vaak zal dat niet gebeuren en als het niet kan, dan kan het niet, maar mijn vraag is er juist op gericht om te weten wat ik wel en niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
Jij bent echt niet uniek met je keukenapparatuur, er zijn in Nederland waarschijnlijk tienduizenden huizen met dezelfde aantallen keukenapparatuur en een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:18:
Jij bent echt niet uniek met je keukenapparatuur, er zijn in Nederland waarschijnlijk tienduizenden huizen met dezelfde aantallen keukenapparatuur en een 3x25A aansluiting.
Klopt. En een aantal daarvan moeten herhaaldelijk nieuwe hoofdzekeringen laten plaatsen. Dat wil ik hier graag voorkomen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Jouw hoofdzekeringen zullen vrijwel zeker klasse D zijn. Een quote van Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
Uitschakelingstijden bij automaten

de karakteristiek van modulaire automaat bestaat uit twee belangrijke gebieden:
  • het thermisch gedeelte waarbij het schakelcommando afkomstig is van het bimetaal met schakeltijden van minimaal 0,1 s beveiligt overbelasting. Bij een stroom van 1,5 x In moet de automaat binnen het uur afschakelen.
  • het magnetische gedeelte waarbij het schakelcommando afkomstig is van de elektromagneet met schakeltijden van maximaal 0.1 s beveiligt tegen kortsluiting.
Dan zou je misschien wel tot 1.5 x de nominale waarden (dus 37A ipv 25A) langere tijd kunnen gebruiken...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59

larshack

Zonder melk en suiker

Ik heb hier een aansluiting van 3x25 Ampere. Heb een kookplaat van 7,3 kWatt, oven van 2,2 kWatt, vaatwasser 1,5? kWatt, wasmachine 1,8 kWatt en droger 1 kWatt. Staat regelmatig een combinatie aan. Oja, en ik heb ook nog een warmtepomp van 2 kWatt als ik warm water verbruik en nog wel wat meer als de verwarming aan staat.

Hoofdzekering is er precies 0 keer uitgegaan :).

Betreft hier trouwens een nieuwbouwhuis uit februari 2018 met automaten als hoofdzekering. En daarbij lever ik vaak ook nog 4-5 kWatt continu terug gedurende de dag terwijl er apparatuur aan staat.

[ Voor 21% gewijzigd door larshack op 23-06-2018 18:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
larshack schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:14:
Betreft hier trouwens een nieuwbouwhuis uit februari 2018 met automaten als hoofdzekering. En daarbij lever ik vaak ook nog 4-5 kWatt continu terug gedurende de dag terwijl er apparatuur aan staat.
Dat reduceert de belasting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59

larshack

Zonder melk en suiker

Hielko schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Dat reduceert de belasting natuurlijk.
Klopt, maar ook op niet zonnige dagen waarop ik nog geen halve kilowatt teruglever gaat het goed. Je kunt je hoofdzekering redelijk lang overbelasten en je hebt ook nog altijd de gelijktijdigheidsfactor. Apparaten verwarmen niet altijd tegelijkertijd op. De aansluiteaarde is niet het continuvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:26:
[...]

Klopt. En een aantal daarvan moeten herhaaldelijk nieuwe hoofdzekeringen laten plaatsen. Dat wil ik hier graag voorkomen, vandaar mijn vraag.
Zijn je hoofdzekeringen niet automaten? Daarnaast gaat er niets gebeuren aangezien je nooit al je grootverbruikers tegelijk aan hebt.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik heb hier 1x35A met 5 groepen en 1 aardlek. Daarop zitten:
- combimagnetron met 1700W verwarmingselement
- vaatwasser
- koelkast 110W
- wasmachine
- 1000W elektrische vloerverwarming

Wasmachine heeft eigen groep, bovenverdieping heeft 2 groepen waarvan 1 gedeeld met woonkamer, keuken heeft 2 groepen waarvan 1 gedeeld met de berging waar de vloerverwarming van de badkamer op zit.

Ik kan wasmachine, oven, waterkoker, vloerverwarming en vaatwasser tegelijk aanzetten en dan ook nog een 2200W stofzuiger aanslingeren. Waarom er nog nooit een zekering geklapt is? Simpelweg omdat max vermogen van vaatwasser, koelkast en wasmachine kortstondige piekvermogens zijn en die pieken niet allemaal langdurig tegelijk komen.

Edit: ik heb toch echt maar 1 fase...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:35
Wat @_JGC_ zegt...

Je inductiekookplaat bijvoorbeeld trekt alleen de ruim 7kW als je alle pitten op maximaal hebt.
En (zeker) met inductie doe je dat nooit: een pan water kookt dan allang.

Wasmachine? Heel af en toe om wat water op te warmen. En opwarmen naar 30-40 graden is zo gedaan. Je doet tenslotte niet 24/7 een 90 graden kookwas (En zelfs dan, water warm = element uit)

Hetzelfde geld voor oven, vaatwasser enz. Enige apparaat wat langduriger groot vermogen trekt is een conventionele droger. Die doet rustig 2+kw continue. Een nieuwere warmtepompdroger al minder

Daarnaast kun je zoals gezegd ook een zekering overbelasten. Afhankelijk van het type (automaat of smeltzekering) zit hier wel wat verschil in.
Ik meen dat een smeltpatroon rustig 30-40% overbelast kan worden, dan duurt het nog 5min ofzo.

Of je dat moet willen is een 2e, maar hij gaat echt niet zomaar bij 25,01A.

Ik heb 3x25A
Hierop zit ook een boiler, doorstromer, inductiekookplaat, oven, combioven, airco, vloerverwarming, vaatwasser, droger, wasmachine enz. Ding is er nog nooit uitgegaan.
Alleen bij mijn doorstromer pas ik op, die trekt alleen al 18A per fase, maar alle andere apparatuur gaat aan als ik t nodig heb zonder problemen.

Overigens: mijn appartementenblok is afgezekerd in de hal op 50a per fase. Die zijn er nooit uitgegaan, ook al zitten er 6 appartementen op.

Net als internet zit er een overboeking op, die door de gelijktijdigheidsfactor nooit een probleem is in de praktijk

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 23-06-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Met een all-electric huis kan ik prima uit de voeten met 3x25A.

Ook in de winter wanneer de zonnepanelen als ik om 19.00 uur ga koken helemaal niets doen en de warmtepomp op volle toeren draait.

- Vaatwasser draait hier 's nachts
- Kookplaat gebruik je alleen op vol vermogen als je voor een heel weeshuis gaat koken. Je zal zelden meer dan 5 minuten boven 4kW uit komen bij 'normaal' koken
- Wasmachine en vaatwasser gebruiken hun maximale vermogen maar kort
- Ook andere apparatuur gebruikt vaak niet continue het maximale vermogen
- Zekeringen kunnen makkelijk enige tijd een hogere stroom aan. Hoofdzekeringen hebben een C of D karakteristiek.

De standaard richtlijn is dat er gerekend wordt met 60% gelijktijdigheid. Dat betekent dat je onder normale omstandigheden tot wel 41A per fase aan apparatuur aansluiten zonder problemen te krijgen met je hoofdzekeringen. Tenzij je weet dat je regelmatig een bepaalde combinatie apparatuur tegelijkertijd gebruikt, bijvoorbeeld wanneer twee laders voor elektrische auto's én een warmtepomp hebt. In de winter moeten die 3 apparaten, als je ze hebt, gedurende enkele uren tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. En daarboven nog een reserve voor het overige huishoudelijke gebruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
De meeste toestellen trekken dat maximum vermogen maar 10-15 min.

Vaatwasser verbruikt 2kWh op dik 2uur, dus gemiddeld amper 1000W.
Een oven is na 10 min op temperatuur, en schakelt daarna af en toe in om bij te warmen.
Kookplaat vraagt vol vermogen als je plaat op max staat, maar eens het water kookt zakt dat weer.
De enige toestellen die echt lang een hoog verbruik vragen zijn electrische boilers of een Warmtepomp in de winter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03
Ongeveer de zelfde situatie hier, behalve dat ik maar 1 oven heb. Ik heb net even in mijn monitoring gekeken (elke 10 seconden lees ik mijn meter uit). De hoogste piek die ik afgelopen twee jaar heb gehad was 7.6kW en duurde drie minuten. Dus ik zou me niet druk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ze zijn vooral nuttig door de specifieke informatie die jullie geven.
Ik zal mij niet langer afvragen wat er aan de hand is bij degenen die regelmatig met doorgebrande zekeringen zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Het is natuurlijk wel zo dat ''stoppen'' langzaam slijten, dus stel jij gaat telkens over de 25A op een fase gaat dit vele malen goed totdat ze opeens springen, dat springen hoeft niet eens te gebeuren als je meer dan 25A afneemt op die stop. Bij automaten heb je dit probleem natuurlijk niet. Wanneer een stop amper belast wordt (zeg max. 10A) zal hij zo een eeuw meegaan. Maar als je met langdurig hoge vermogens wijs omgaat, en goed verdeelt zal er niet snel een probleem optreden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:30:
Dank voor alle reacties. Ze zijn vooral nuttig door de specifieke informatie die jullie geven.
Ik zal mij niet langer afvragen wat er aan de hand is bij degenen die regelmatig met doorgebrande zekeringen zitten.
Leuk. Maar ik vraag 't mij wel af. Ik ken niemand waar de hoofdzekering eruit is geklapt. En ik draai al een paar jaar mee. Eigen ervaringen: in huurhuis driehoog achter vloog de stop bij de tussenmeter eruit (geen hoofdzekering) Toen bleek dat m'n hele etage op 10 ampère was afgerekend. Wasmachine en vaatwasser waren de enige grote verbruikers maar koffiezetapparaat èn waterkoker trokken wellicht te veel ( alles direct na 't avond eten in gebruik: best mogelijk ;-) ). De tussenstop vervangen door 16 ampère en nooit meer last gehad.

Waarschijnlijk ook een heel oude smeltzekering geweest en 10 ampère net overschreden door een toevalligheid: verwarmen van heel veel water in verschillende toestellen?

Huidige woning was jaren op 25 ampère afgerekend. Wasdroger wasmachine vaatwasser oven stofzuiger. Allemááál! Gezin. Dus oven en vaatwasser zijn niet zovaak tegelijk aan maar de rest wel: huishoudelijke taken worden in zo kort mogelijke tijd tegelijkertijd uitgevoerd. Stofzuiger niet vergeten!
Inmiddels is de hoofdzekering door de energiemaatschappij vervangen voor 35 ampère toen er onderhoud plaats vond ( kabel huisaansluiting vervangen) en maakte ik mij nog minder zorgen.

Inmiddels staat er ook een elektrieke auto op de oprit. En liggen er panelen op het dak. De zonnepanelen verlichting hooguit 't werk van de hoofdzekering, maar die auto laad dus voornamelijk als de zon niet schijnt.
Nu laad ik nog met slechts 10Ampere op (Granny charger) maar ik ga nog een paal realiseren. Dan snoept die auto zomaar 16 (!) hele ampère op in z'n eentje...

Als ik 's avonds thuis kom, prik ik de auto aan, en vliegt niet veel later de pizza in de oven. koffie erbij en na het eten stofzuigen is ook niet vreemd: kleine Kids maken rommel.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lex het eens voor aan je energie leverancier, uiteindelijk moeten zij de stop vervangen en zitten daar niet op te wachten. Vergeet niet dat ook je vastrecht omhoog gaat als jij zwaarder afgezekerd bent.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
JayPe schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:30:
[...]

Leuk. Maar ik vraag 't mij wel af. Ik ken niemand waar de hoofdzekering eruit is geklapt. En ik draai al een paar jaar mee.
Eigen ervaringen zijn altijd leuk maar intussen rijdt die jongen van Liander meerdere keren per avond om een nieuwe stop erin te draaien bij klanten. (Incl mijn 35A Gg door overbelasting). Een goed uitgerust huis met alle voorzieningen van de toekomst (WP, EV laden tijdens de avonduren, inductiekoken etc) zal zeker niet voldoende hebben aan 1x35A. Met slimme balancing technieken zou je met 3x25A wel net uit moeten kunnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

De verzwaring van 1x35a/3x25A naar de zwaardere 3x35 is alleen zo freaking duur in vastrecht. Daar wordt ik niet vrolijk van. circa 250,- per jaar versus 975,- per jaar. 725,- euro verschil. Per jaar!!

Dan ga ik liever met slimme loadbalancing aan de slag voorlopig. En laad ik m'n auto met een tijdklok wel op gedurende de nacht.

Wordt met een warmtepomp in de toekomst wel een probleem. Maar als ik 10 jaar langer op 1x35 kan zitten, verdien ik de kosten van een warmtepomp al bijna terug (725,- per jaar X tien jaar = 7.250,-, maar goed: rekenen kunnen jullie zelf ook ;-) )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:04:
De vraag rijst dus waar de grenzen liggen: kan ik de 25 A van een fase overschrijden, en zo ja:
- met hoeveel A?
- gedurende hoe lang?
- en hoe vaak?
Ik heb namelijk gelezen dat er op zich een flinke overschrijding mogelijk is, maar dat de hoofdzekeringen toch doorbranden als je dat regelmatig doet. Of dat klopt, weet ik niet.

De netbeheerder (Stedin) geeft geen antwoord en enkele installateurs aan wie ik dit heb voorgelegd, geven tegenstrijdige of ontwijkende antwoorden.

Heeft iemand een idee waar ik het antwoord op deze vragen kan vinden?
Kijk eens naar de doorsmeltkarakterieken van zekeringen. Hier een voorbeeld van een data-sheet van Hager:
http://www.hager.nl/files...2_FUSES_SMELTPATRONEN.PDF

Ik weet niet zeker of er in wooninstallaties D Gg patronen of D snel patronen worden gebruikt. Maar de onderlinge verschillen zijn klein.

Uit de grafiek blijkt dat een 25A zekering van hager bij een belasting van 40A blijkbaar pas doorbrand na +/- 3000 sec en bij 80A na +/- 10 sec. Dit geeft je de extra marge tijdens kortere hoge belastingen.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt hier inderdaad 3x25 A. De kosten zijn bij Stedin te overzien: 286,- eenmalig. Jaarlijks tarief is voor 3x25 A of 1x35 A gelijk.

De doorsmeltkarakteristiek is goed nieuws, als die ook hier gaat gelden. Ik denk aan de volgende indeling:
Fase 1 voor kookgroep 2x16 A, wordt waarschijnlijk incidenteel voluit op 32 A gebruikt, en dan zeker niet langdurig.
Fase 2 voor 2 ovens + vaatwasser + droger. Zoon heeft Amperemeter gebouwd die gegevens naar de computer stuurt waarmee we gaan kijken wat het gedrag van de apparaten is na opwarmen. Dat zal bepalen hoeveel van deze twee apparaten er tegelijk aan kunnen staan, maar beide ovens tegelijk moet zeker kunnen.
Fase 3 voor wasmachine + de rest.

Inmiddels heb ik een nieuwe vraag, in een nieuw topic: Zelf werken aan groepenkast: welk merk? Handleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Ik kook hier al 10 jaar op inductie met daarnaast aan apparatuur 2 koelkasten een oven vaatwasser magnetron wasmachine wasdroger waterkoker koffiezet apparaat en de rest van het huis.

In die 10 jaar max 2x een 16amp eruit geploft omdat er teveel tegelijk aanstond bvb wasmachine vaatwasser oven en kookplaat, maar nog nooit een 25 hoofdzekering.

Misschien geluk maar denk dat als de groepen goed gebalanceerd zijn zal je 16amp er eerder uit zijn dan je 25.

Inductie staat overigens wel over 3 fasen verdeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 30-06-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Bij mijn ouders wel 2x nieuwe hoofdzekering gehad vanwege overbelasting. Was daar 1x25, die vond computer, elektrische kachel, wasmachine, droger en oven tegelijk aan niet zo leuk. Begint met knipperende lampen en op gegeven moment is het in 1 klap donker.
Uiteindelijk dubbeltariefmeter gekregen en overgegaan op 3x25, nooit meer iets laten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzeg
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik ben bezig mijn huidige boiler te vervangen en lees voor het eerst over een elektrische doorstroomboiler. Die is zeer compact (ca. 20 x 30 x 40 cm) ook nog relatief zuinig (Label A). Hij levert warmwater op het moment dat het nodig is; er is geen voorraadvat aan verbonden.

Maar: het apparaat wat ik op het oog heb vraagt ca. 15.000W waar op piekniveau. Dat gebeurt als we douchen (ca. 5 minuten lang) als de inkomende watertemperaratuur ca. 2 graden (kouder wordt het niet, wel warmer) is en hij die naar 40 graden moet brengen. Hij doet dat op 380V.

Op zich kan dat net bij een 3 x 25A groepenkast die ik heb, maar erg ruim is het niet.
Het bedrijf dat dit apparaat aanbiedt stelt dat het nooit problemen oplevert omdat:
- je nooit alle apparaten tegelijk aan hebt (we hebben de gebruikelijke spullen als wasmachine, droger, inductie en elektra. oven).
- de 25 A automatische zekeringen maximaal 1 uur overbelasting aan kunnen, dus zeker de 5 minuten dat je staat te douchen.

Toch wil ik graag via het Forum horen of dat verhaal klopt, voordat ik tot aanschaf overga.

N.B.. Overstappen naar 3 x 35 A kan ook, maar dat is zo kostbaar dat ik dan liever een andere type boiler neem.

[ Voor 0% gewijzigd door Renzeg op 04-04-2021 12:13 . Reden: foutje in aantal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@Renzeg Dat Label A en relatief zuinig zijn slaat helemaal nergens op bij weerstandsverwarming. Afgezien van transportverliezen kom je dan inderdaad op 100% rendement, maar het is behoorlijk verkwistend om elektriciteit zo weg te stoken als warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 13:08
Renzeg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:25:

Toch wil ik graag via het Forum horen of dat verhaal klopt, voordat ik tot aanschaf overga.
Het verhaal klopt op zich wel, maar douchen en tegelijk een wasje draaien zou ik mee oppassen. Verder is 17kW wel een hoop; Met 10-12kW zou je ook wel uit de voeten moeten kunnen, alleen zal je dan niet tegelijk kunnen douchen en een andere kraan open kunnen zetten.

Echter is imho een doorstroomverwarmer écht de laatste optie en zou ik zelf eerder voor een warmtepompboiler gaan. Die zijn gauw 2 tot 3 keer zuiniger. Overigens niet schrikken van sommige prijzen, daar gaat nog subsidie vanaf.

offtopic:
Zie nu pas dat dit een 10 maanden oud topic is, wel een beetje zinloos :'(

[ Voor 10% gewijzigd door jordje op 03-04-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:40
ik heb in de schuur een doorstroomboiler staan. Twee standen: 13,6Kw (ca 3x20A) voor 60 Gr water en 6,8Kw voor 38 gr water. Zit achter een 3x16A automaat. meestal gebruik ik de 38 gr stand. in de hoge stand voor die 10-15 min vollast kan dan prima. Als ik de grafiek goed gelezen heb houdt een 16A automaat het bij 20A zeker een uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:32
Renzeg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:25:
Ik ben bezig mijn huidige boiler te vervangen en lees voor het eerst over een elektrische doorstroomboiler.
...
N.B.. Overstappen naar 3 x 35 A kan ook, maar dat is zo kostbaar dat ik dan liever een andere type boiler neem.
Wat heb je uiteindelijk gedaan @Renzeg ?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1