Toon posts:

Zelf werken aan groepenkast: welk merk? Handleidingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege de overstap van 1x35 A naar 3x25 A ben ik toe aan een nieuwe groepenkast.
Het installeren wil ik laten doen, maar toekomstige aanpassingen (nieuwe groepen installeren, bestaande groepen overzetten van de ene fase naar de andere, etc.) wil ik zelf gaan doen.
In dat verband heb ik de volgende vragen:

Vraag 1. Zijn er (3-fasen-)groepenkasten waarin je gemakkelijker of juist minder gemakkelijk zelf kunt werken? Bijv. kasten met veel of weinig ruimte om in te werken, kasten waarin onderdelen gemakkelijker of lastiger te plaatsen zijn, etc.

Vraag 2. Het valt me op dat ik nog geen handleidingen, instructies, tutorials etc. heb kunnen vinden die voldoende volledig en duidelijk zijn. Bestaan die wel, en waar zijn ze te vinden? Dit kan natuurlijk ook de keuze van de kast beïnvloeden.

Heeft iemand een antwoord op deze vragen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Als je het over consumentenspul hebt (dus niet van die industriele metalen kasten) zit er denk ik weinig verschil in hoe makkelijk je in de kast kan werken. Een groepenkast is in essentie gewoon een plastic doos met een DIN rails waar je alles in kan klikken, en kan aansluiten. Je hebt grote en kleine kasten, maar het principe is het allemaal hetzelfde. Ik heb daar nooit echt verschil in gemerkt, je kan de draden vooraf op maat buigen en dan aansluiten, en dan ben je klaar. Tenzij je van die koperen aansluitstrips hebt, die verbinden bijvoorbeeld 4 automaten in één keer met elkaar. Dan ben je wat minder flexibel.

Overigens ben ik wel benieuwd wat het achterliggende idee is. Je hebt het over nieuwe groepen installeren, bestaande groepen naar een andere fase overzetten. Dat zijn niet echt de meest voor de hand liggende dingen voor de gemiddelde consument. Over het algemeen is er een verbruiksplan opgesteld van een huis waarin berekend is hoeveel vermogen er gebruikt wordt op welke plaats, en op basis daarvan wordt een groepenplan opgesteld. Ook nieuwe groepen aansluiten doe je niet zomaar uit het niets. Over het algemeen is er dan een uitbouw/bijgebouw geplaatst, dus ik ben benieuwd naar het idee waarom die flexibiliteit nodig is.

Trouwens, vraag twee over instructies, tutorials en dergelijke: die is er wel, dat heet een opleiding electrotechniek ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:24
1. Er is net zoveel plek als je vol kan maken. Er zijn wat hulpmiddelen om het werk te versnellen of om ruimte te besparen. Zoals aansluitrail.

2. Dat komt omdat er nogal veel regels zijn, dat past niet in een online tutorial. Plus dat je de werkzaamheden ook veilig moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

Predator

Suffers from split brain

Zo moeilijk is dat allemaal niet zo. Als je de initiële installatie laat doen, dan is alles wel al goed gebalanceerd over de 3 fases (vooral de grootverbruikers). Circuits bijzetten gaat vaak over extra verlichting, buitenstopcontacten of bv een zolder ombouwen tot slaapkamer/bureau.
Verlichting is met LED ook een non-issue. Op een 16A automaat kan je genoeg LED verlichting zetten om een voetbalveld te verlichten :o

Zo'n probleem is dat dan allemaal niet. Volg gewoon je nationale voorschriften. In Belgïe is dat het AREI, ik veronderstel dat je in NL ook wel zo'n bundel regels hebt. Gewoon eens goed doorlezen.
Als je de basisprincipes kent, dan is het allemaal niet zo ingewikkeld.
Wel inderdaad veilig werken, zorg dat je ook altijd eerst even meet dat je effectief nergens geen stroom meer meet voor je start ;)

Iedereen heeft wel eens aan de stroom gehangen aan verlichting op een enkele polige schakelaar die foutief aangesloten was :F

Ik heb zelf recent al mijn electriciteitskasten (dat zijn er 3) moeten aanpassen aangezien bleek dat de oorspronkelijke installatie ongeveer de helft dan de nulleiders omgewisseld had... :X
(tijdens de bouw toen was dat nog niet verplicht)

[ Voor 30% gewijzigd door Predator op 02-07-2018 08:24 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:27:
Ja, de persoon die jou gaat helpen om het te doen :+

Het is allemaal niet heel spannend, maar je vraagt wel een beetje vragen die aangeven dat je eigenlijk nog geen flauw idee hebt wat je doet (of gaat doen). Het blijft gewoon werk waar je wel een beetje met je kop bij moet blijven.
(Ga naar een bouwterrein en je zult zien dat de elektriciens gemiddeld 2x zo slim zijn als de metselaars, wat overigens nog vrij weinig zegt :P )

Dus zet even je regio/plaats hier neer, misschien is er wel een GoT-er in de buurt die je gewoon in een half uurtje uitlegt wat je moet bestellen/doen. En daarna nog even langskomt als je de hele zaak aansluit.
Of een bekende die zoiets al een keer heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:27:
Vraag 1. Zijn er (3-fasen-)groepenkasten waarin je gemakkelijker of juist minder gemakkelijk zelf kunt werken? Bijv. kasten met veel of weinig ruimte om in te werken, kasten waarin onderdelen gemakkelijker of lastiger te plaatsen zijn, etc.

Vraag 2. Het valt me op dat ik nog geen handleidingen, instructies, tutorials etc. heb kunnen vinden die voldoende volledig en duidelijk zijn. Bestaan die wel, en waar zijn ze te vinden? Dit kan natuurlijk ook de keuze van de kast beïnvloeden.

1. Je kan deze kast ook gewoon kopen met meerdere groepen (extra automaten) die je verder niet aansluit in het begin. Een groep erbij zetten is dan niet meer dan de extra kabel op de lege automaat zetten. Kost je nu de wereld niet, die tientjes voor een extra automaat nu in plaats van later. En scheelt een hoop gerommel en gepruts.
2. Dan heb je deze ook niet nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Er zijn ook websites waar je aangeeft hoeveel groepen je van elke soort wil hebben (B16, kookgroep, 3F kracht etc) en dan monteren en bedraden zij dit intern in de kast al voor je. Enige wat je dan nog hoeft te doen is de draden vanaf je meter aansluiten op de hoofdschakelaar in de kast en de draden naar je verbruikers op de automaten aansluiten.

Hoeft nog niet eens zo gek duur te zijn, voor €3-400 moet je al een A-merk kast (Eaton, Hager etc.) kunnen samenstellen als je een gemiddelde kast met 6-8 groepen hebt.
Zie https://www.groepenkastbestellen.nl/ voor zelf samenstellen en https://www.sandervunderink.nl voor kant-en-klare groepenkasten en losse componenten. En zo zijn er nog vele websites.

Zie ook: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Zorg wel dat je veilig werkt trouwens. Kun je de spanning ook afschakelen onder de meter? Als dat achter een verzegeling zit dan zul je toch een elektricien langs moeten laten komen.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2018 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat jij wil doen is zeker niet aan te bevelen zonder de juiste kennis. Of je moet het risico van afbranden van je huis accepteren met waarschijnlijk een hoop gezeur met de verzekering. Kijk goed in de kleine lettertjes. Een electricien doet het gewoon veel sneller en gewoon goed dan dat je het zelf kan. Het is geen rocket science en theoretisch is het simpel, maar daarom gaat het in de praktijk ook zo makkelijk fout.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Als je er weinig verstand van hebt en toch makkelijk groepen bij wilt kunnen plaatsen of van fase wilt kunnen wisselen, dan is een ABB kast met busbord wellicht handig. Je kan dan groepen bijplaatsen etc zonder gebruik van een schroevendraaier.

Maar vergeet niet dat fouten in de elektrische installatie regelmatig brand veroorzaken. Zoals gezegd: elektriciens zijn vaak de slimmeriken van de bouwwereld. Er zijn mbt elektra heel veel regels en die zijn er niet voor niets. Vraag je dus af of je wel een paar tientjes op een elektricien moet besparen terwijl je niet echt weet waar je mee bezig bent. Het bijplaatsen van een extra groep in een moderne groepenkast is een paar minuten werk dus dat zijn de kosten niet als je het laat doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
ThinkPadd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:53:
Zorg wel dat je veilig werkt trouwens. Kun je de spanning ook afschakelen onder de meter? Als dat achter een verzegeling zit dan zul je toch een elektricien langs moeten laten komen.
In principe kan je die verzegeling zelf ook verbreken. Zorg dat er voor het verwijderen en voor het terugplaatsen van de hoofdzekeringen geen groepen ingeschakeld zijn. Als je klaar bent met de hele operatie schroef je de kast dicht en heb je 2 opties: een elektricien met zegelrecht, of de netbeheerder bellen en opnieuw laten verzegelen. Bij Liander kost ongeoorloofd verbroken verzegeling herstellen 53 euro. Voor dat bedrag wil je niet onder spanning werken aan een groepenkast.

Edit: excl voorrijdkosten helaas. Misschien toch liever wat offertes opvragen bij elektriciens met zegelrecht.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 06-07-2018 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je wel gedonder mee krijgen omdat het mogelijk op fraude kan wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Als je Liander belt dat je de groepenkast vervangt en graag stroomloos wilt werken doen ze daar niet moeilijk over als de boel er verder netjes uitziet.
Ben alleen wel de voorrijdkosten vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Er zal wel al gebeurd zijn, maar dan voor anderen die dit lezen.
Als je groepenkast niet heel oud is, heb je geen nieuwe groepenkast nodig en kan deze eenvoudig omgebouwd worden naar 3 fasen. Vaak gaat de aansluiting naar een hoofdschakelaar, dan naar aansluitverdeelblokjes en vervolgens naar de aardlekschakelaars en tenslotte naar de installatieautomaten.
Bij 1 fase zitten er 2 aansluitverdeelblokjes of meer en dan doorgelust (N en L apart uiteraard).
Bij aanpassing naar 3 fasen moet de hoofdschakelaar vervangen worden (of geplaatst worden als deze er nog niet is) en wordt elke fase met 1 aansluitverdeelblokje verbonden en de N draad gaat naar het 4e verdeelblokje. De N moet wellicht doorgelust worden naar het 5e verdeelblokje afhankelijk van hoeveel aardlekschakelaars je hebt. Alle doorlussingen bij de verdeelblokje met fase moeten natuurlijk weg, anders sluit je de verschillende fasen kort. Per fase sluit je vervolgens 1 of 2 aardlekschakelaars aan, zodanig dat de boel goed verdeeld is. Een kookplaat sluit je het liefst op 3 fasen aan als dat kan, dan is het goed verdeeld, maar let op dat als de kookplaat eerst op 1 fase was aangesloten, je de aansluiting bij de kookplaat ook moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ThinkPadd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:28:
Kun je wel gedonder mee krijgen omdat het mogelijk op fraude kan wijzen.
Dat valt best mee. Ik heb hier twee maal de hoofdzekeringkast geopend om de installatie spanningsloos te maken. Beide keren netbeheerder gebeld voor nieuwe verzegeling en beide keren zonder vragen en kosten gekregen. Achter de schermen zullen wel meterstanden vergeleken worden en als daar niks geks uit komt is er verder niks aan de hand.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1