kazuka schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:29:
[...]
Ik begrijp dat ze een BSP partner hebben die dat namens hun doet. Maar wat zijn de voorwaarden voor Zonneplan om zelf een BSP te worden en dit in eigen beheer doen? Of is dat iets waar ze nu naar toe werken naarmate hun virtual powerplant groeit me de Nexus batterijen?
Ik had ineens een wild idee, en ik heb het (zijn jullie BSP) aan Kiki gevraagd. Volgens mij is het antwoord anders dan en tijdje terug
"a, dat klopt! Zonneplan is een geregistreerde Balance Service Provider (BSP). Dit betekent dat we de energiebalans op het netwerk beheren. Met onze Nexus thuisbatterij en Powerplay software kunnen we bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Dit doen we door duurzame energie op te slaan wanneer er een overschot is en deze weer terug te leveren wanneer er een tekort is. Zo helpen we mee aan de energietransitie en zorgen we voor een duurzamere toekomst! ".
Ze komen echter nog niet in de lijst van Tennet voor, dus ik vermoed dat ze nog niet gekwalificeerd zijn.
Het feit dat je actief mee regelt (je mee biedt om onbalans op te lossen) sluit niet uit dat je ook passief mee regelt (je anticipeert op de gemiddelde prijs, mede op basis van de uitvraag voor biedingen). Het eerste is alleen veel minder risicovol dan het laatste. Daarnaast kun je het gedrag van je accu ook niet los zien van Zonneplan's eigen balanspositie.
Zoals iemand anders al ongeveer aangaf; als Zonneplan volledig transparant moet zijn wanneer ze wat waarom doen met je Nexus, dan vernietigd dat het verdienmodel. Je moet er op vertrouwen dat er 'aligned incentives' zijn, en dat ze jou tevreden moeten houden, want een klagende en uitstappende klanten is slecht voor hun reputatie (immers, er is, zoals door anderen aangegeven, geen fysieke lock-in). Ze lossen echter ook problemen in hun eigen portfolio op, (waarvoor je niet betaald wordt), maar ze nemen ook gokjes die verkeerd uitpakken en je niet voor laten betalen (de negatieve rendementen die volgen mij verrekte snel waren weggepoetst).
Alleen op basis van de day-ahead prijzen handelen is transparant, maar klanten die daar op sturen kosten hun leverancier dus regelmatig bakken geld. Het zal niet lang duren dat dat een 'day-ahead' contract alleen nog maar betaalbaar mogelijk is als je ook verplicht meewerkt op onbalans sturen.
[
Voor 17% gewijzigd door
ntram op 09-04-2024 17:31
]