Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.321 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPH86
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:31:
[...]

Er staan wel nieuwe spelers in de rij inmiddels he.... frank energie komt eraan met bliq, givenergy en zag vd week vlgs mij ook al 2 nieuwe aanbieders (pre order) hier voorbij komen. Beetje concurrentie kan geen kwaad 🤣
Ja helemaal eens, al zijn het wel vooral teasers en weinig concrete aanbiedingen..

Maar ook zij zullen niet het achterste van hun tong laten zien. Als je bijvoorbeeld voor een energiecontract gaat bij de oude reuzen, krijg je ook geen overzicht van de winstopslag of risicodekking die is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jaapkoppejan schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:10:
[...]

Niet altijd. Ik laad zelf slechts over 1 fase met 16 A (een oude domme laadpaal van 3.7 kW, kan deze wel op afstand aan/uit zetten via onderbreking van het communicatiesignaal in de laadkabel) en heb max 9kW PV (dus max 3 kW per fase) dus echt ruimte maken op alle fasen voor de accu wordt lastig. Bovendien, met die wisselende bewolking van vanmiddag ging die balans alle kanten op.
Met een 3 fase laadpaal zouden de fasen al wat beter in balans zijn en zou de DLB minder snel moeten inkomen. Ook zou je de RRCR interface op de SolarEdge omvormer kunnen gebruiken om hem te vertellen hoeveel stroom hij mag maken, zodat je de accu wat meer speelruimte geeft bij terugleveren. Ik gebruik deze interface nu om de omvormer helemaal uit te zetten bij negatieve prijzen, maar een gedeeltelijke vermogensreductie is ook mogelijk.
Snel een SmartEVSE bestellen dus. Hier met 3x25A met een beetje zon gewoon 22kW thuisladen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
Ik volg je opmerking in principe wel @de Peer, maar stel je voor dat ze zeggen “het is 15% wat we afromen”.
Hoe kom je er daarna dan achter of het daadwerkelijk klopt?

Het blijft een soort van hekserij. Daar zitten verschillende regeltoestanden in, achteraf verrekenprijzen (einde van een kwartier en de dag erna), meerdere markten die door elkaar gehusseld worden, mogelijk NDA’s (naar ik aanneem) en dan nog een beetje obscuriteit ivm dat je geweldige algoritme niet te transparant wordt voor de concurrentie. :+

Ik kan me als ik het zo opsom voorstellen dat meer transparantie juist extra vragen geeft, vooral van Tweakers. Wat doet hij nu, waarom nu, waarom niet dit, hoe kom je tot bedrag x, etc.

Dan klinkt het transparante ineens ook niet per se zo goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 13:35
Aimabel schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:15:
Dat is raar, ik heb 0,0 euro powerplayvergoeding vandaag voor de zonnepanelen (9600 kwp).
Maar wel een hoge vergoeding voor de batterij. En dat terwijl ik vanmorgen nog op een negatief bedrag stond met een lege batterij.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lege batterij was een goede inschatting van Powrplay, de hoge vergoeding vandaag komt door de onbalans de ‘negatieve’ kant op. Een groot deel van de middag €1500/MWh bij stroom afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Kan een partij op een gegeven moment met zoveel gedistribueerd accu's en omvormers niet maar eigen wens 'beinvloeden' en daarmee netto hogere prijzen e.d. krijgen? Afgezien van andere beinvloeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 11:22
bbbrumbrum schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:44:
[...]

Snel een SmartEVSE bestellen dus. Hier met 3x25A met een beetje zon gewoon 22kW thuisladen 8)
Leuk apparaatje, maar eerst maar een andere auto bestellen, de V60 PIH doet toch nooit meer dan 3.7 kW :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 15:54
SidewalkSuper schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:22:
Die vergoeding voor pv wordt toch pas later bijgewerkt?
Zoals je zag was er iets eerder dan mijn bericht iemand waarbij de powerplay vergoeding al inzichtelijk was.
Het verschil tussen die persoon:
Hij kreeg een hoge vergoeding omdat hij een powerplaymoment had.
Ik heb geen powerplayvergoeding omdat ik(waarschijnlijk) aangegeven had meer dan 500 Kw over te houden waarop Zonneplan er voor kiest om op voorhand mijn panelen uit te zetten bij negatieve prijzen per Kw. Dus had ik kennelijk geen powerplay moment. Dus ook geen vergoeding. Er zal vast wel een logica in zitten. Maar voor nu vertrouw ik er op dat ze het goed doen zonder het precies te snappen waarom hij wél een vergoeding krijgt en ik niet.p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Oke, die onduidelijkheid mag wel wat duidelijker mijns inziens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 12:46
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:31:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik ben benieuwd hoe de AFM hier over denkt.

Het doel is uiteraard om zelf een inschatting te kunnen maken van het te verwachten rendement. Dat kan nu niet. Is 1 grote black box.
Heb de AFM nu al een aantal keer voorbij zien komen zonder onderbouwing. De AFM gaat niet over het verdienmodel en de marges van een bedrijf. Voor diegene die handelt (klant) gaat deze instantie over handelen met voorkennis.

@de Peer waar denk je dat de AFM wat van kan vinden?

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

Biet80 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:45:
[...]

Heb de AFM nu al een aantal keer voorbij zien komen zonder onderbouwing. De AFM gaat niet over het verdienmodel en de marges van een bedrijf. Voor diegene die handelt (klant) gaat deze instantie over handelen met voorkennis.

@de Peer waar denk je dat de AFM wat van kan vinden?
Verkopen van zo'n speculatief product. Ik weet dat de AFM in dit geval er niets over te zeggen heeft. Maar zoals gezegd ben ik benieuwd hoe ze hier naar zouden kijken als je het vergelijkt met de financiële producten waar ze wel op toezien.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SidewalkSuper schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:44:
Ik volg je opmerking in principe wel @de Peer, maar stel je voor dat ze zeggen “het is 15% wat we afromen”.
Hoe kom je er daarna dan achter of het daadwerkelijk klopt?

Het blijft een soort van hekserij. Daar zitten verschillende regeltoestanden in, achteraf verrekenprijzen (einde van een kwartier en de dag erna), meerdere markten die door elkaar gehusseld worden, mogelijk NDA’s (naar ik aanneem) en dan nog een beetje obscuriteit ivm dat je geweldige algoritme niet te transparant wordt voor de concurrentie. :+

Ik kan me als ik het zo opsom voorstellen dat meer transparantie juist extra vragen geeft, vooral van Tweakers. Wat doet hij nu, waarom nu, waarom niet dit, hoe kom je tot bedrag x, etc.

Dan klinkt het transparante ineens ook niet per se zo goed meer.
Prima als ze aangeven dat zij 15 of 30 procent afromen.
zijn toch genoeg mogelijkheden om dat te (laten) controleren?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 23:22
Jelmer058 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:14:
[Afbeelding]

Helaas kom ik nog niet tot de helft van de resultaten hierboven. Belangrijkste reden is dat de auto opgeladen werd en DLB vervolgens het vermogen van de Nexus enorm beperkt (0,44 kW...). Balen! Hoop dat er snel een update komt.
ik heb hier vandaag de auto niet geladen, wel wat wasjes gedraaid.

de 38 zonnepanelen (22x240W+16X405W, 3-fase Solar edge omvormer) hebben vandaag 29,7Kw geproduceerd (niet uitgezet, kan nog niet automatisch omdat de panelen niet via zonneplan komen) geen DLB gezien, momenteel (20:55h) zit ik op €38,27 powerplay vergoeding, momenteel erg tevreden en geen " offline". gehad vandaag.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:49:
[...]

Verkopen van zo'n speculatief product. Ik weet dat de AFM in dit geval er niets over te zeggen heeft. Maar zoals gezegd ben ik benieuwd hoe ze hier naar zouden kijken als je het vergelijkt met de financiële producten waar ze wel op toezien.
Ik ben ook benieuwd wat mijn teamgenoten van de voetbal er van vinden... :9B (heb ze al gevraagd trouwens) in het verlengde ligt toch ook gewoon een stroomprijs op uurbasis ten op zichte van een vast contract? Speculeren dat het op jaarbasis een goedkopere stroomprijs tot gevolg heeft?

Ik vind het een beetje ver gezocht dat de AFM hier ooit wat over te zeggen krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Biet80 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:04:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat mijn teamgenoten van de voetbal er van vinden... :9B (heb ze al gevraagd trouwens) in het verlengde ligt toch ook gewoon een stroomprijs op uurbasis ten op zichte van een vast contract? Speculeren dat het op jaarbasis een goedkopere stroomprijs tot gevolg heeft?

Ik vind het een beetje ver gezocht dat de AFM hier ooit wat over te zeggen krijgt...
Nee het is pure speculatie welke opbrengst je van zonneplan krijgt. Het is dus ook mogelijk dat iedereen vanaf 2025 nog maar 0 euro krijgt.
Daar zullen de voetbalvrienden en de AFM vast wel iets van vinden

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 07-04-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
JWT schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:45:
Kan een partij op een gegeven moment met zoveel gedistribueerd accu's en omvormers niet maar eigen wens 'beinvloeden' en daarmee netto hogere prijzen e.d. krijgen? Afgezien van andere beinvloeding?
Theoretisch kan dit voor de day ahead. Maar dit is minder interessant dan de potentie van onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:09:
[...]

Nee het is pure speculatie welke opbrengst je van zonneplan krijgt. Het is dus ook mogelijk dat iedereen vanaf 2025 nog maar 0 euro krijgt.
Volgens mij zitten we op 1 lijn, ze hebben er allemaal wat van te vinden maar niks over te beslissen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:09:
[...]

Snap deze opmerking niet echt. Dan ga je toch naar een andere aanbieder of dan ga je hem lekker zelf sturen op day ahead. :) heb je mooi een goedkope batterij.
Het is ook mogelijk dat de wereld eindigt voor die tijd als we in die categorie blijven :+

[ Voor 3% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-04-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SidewalkSuper schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:19:
[...]

Snap deze opmerking niet echt. Dan ga je toch naar een andere aanbieder of dan ga je hem lekker zelf sturen op day ahead. :) heb je mooi een goedkope batterij.
Zeker, maar dat heeft verder weinig met mijn opmerking te maken dat het pure speculatie is en dat het niet transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
pentagon0873 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:44:
Hier vandaag tot 17:45 €26,51 aan powerplay-vergoeding.

wel jammer dat je in de app (Apple) niet de historie per dag kunt terugzien, of doe ik iets fout?
[Afbeelding]
History zit niet in de app, daarvoor kun je bijvoorbeeld Home Assistant gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
@Biet80 Home assistant heb ik niet, wel een iCS 2000. en homeWizzard, maar kan daar nix " zinnigs". meer uithalen sinds de Nexus, mijn stand-by verbruik is ski-high (begrijpelijk) en het zonverbruik is 0. Al moet ik zeggen heb ben er nog niet echt ingedoken om alles opnieuw in te regelen/stellen.

ik ga eens kijken of ik met Home Assistant wat kan

[ Voor 14% gewijzigd door pentagon0873 op 08-04-2024 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op maandag 8 april 2024 @ 06:38:
@Biet80 Home assistant heb ik niet, wel een iCS 2000. en homeWizzard, maar kan daar nix " zinnigs". meer uithalen sinds de Nexus, mijn stand-by verbruik is ski-high (begrijpelijk) en het zonverbruik is 0. Al moet ik zeggen heb ben er nog niet echt ingedoken om alles opnieuw in te regelen/stellen.

ik ga eens kijken of ik met Home Assistant wat kan
Heb hier ook Homewizard. Dus dat product kun je schijnbaar de prullenbak dan in doen 🤔. Kan nu zien via HW wat per socket aan stroom wordt verbruikt (bijv een tv hoek), hoeveel zonnestroom ik opwek, daarvan terug lever, wat het uiteindelijk verbruik in huis is etc. Mooie besturing op je energieverbuik en zoals ik het lees kun je daar na installatie van Nexus niet veel meer mee? 🙈

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 08-04-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JPH86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:37:
[Afbeelding]

Dat gaat weer lekker 😎

15kWh actief sinds half februari

Aan alle twijfelaars: waar wacht je nog op? 😉
Mooi rendement!

Ik snap de twijfelaars wel. Er zitten een paar dingen in die twijfel zaaien. Opbrengst Nexus berekening is 1. Wat je zonnepanelen opbrengen en dus opleveren is inzichtelijk. Nexus niet. Daarnaast staat in de Algemene Voorwaarde dat ze Powerplay kunnen stoppen wanneer ze willen. Heb je hem niet terugverdiend dan kun je zelf gaan hobbyen maar terugverdienen ga je hem nooit meer dan. Op een day ahead markt ga je mijn inziens nooit die 30 euro van gister halen. Je moet zelf de Nexus aanschaffen en hopen dat de rendementen doorgaan. Risico ligt dus bij de Nexus eigenaar. Natuurlijk zal ZP zijn best doen om boze klanten te voorkomen. Maar garanties uit het verleden....... ze geven die garantie ook niet.

Daarnaast 2025 komt er een groter batterij park bij. Zie eerder linkjes. Die gaan voor meer stabiliteit zorgen. De vraag is hoeveel. Er komen ook windmolens en zonnepanelen bij. Ik denk dat de grote jongens altijd sterker en sneller gaan regeren. Macht van de sterkste.

Ondanks de potentie op (korte)termijn snap ik best de twijfel dus. Ik zie plussen maar ook de minnen. Het is een financieel product en vlgs mij zonder prospectus. Daar zitten gewoon meer risico's aan anders was dat prospectus er wel geweest. Ieder daar zijn beleving dus over en dat mag 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Devke schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:44:
[...]

Heb hier ook Homewizard. Dus dat product kun je schijnbaar de prullenbak dan in doen 🤔. Kan nu zien via HW wat per socket aan stroom wordt verbruikt (bijv een tv hoek), hoeveel zonnestroom ik opwek, daarvan terug lever, wat het uiteindelijk verbruik in huis is etc. Mooie besturing op je energieverbuik en zoals ik het lees kun je daar na installatie van Nexus niet veel meer mee? 🙈
niet per se weggooien, er is nog genoeg data uit te halen, maar je moet wel " voor en na Nexus" even in je hoofd houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPmOdUIWebxxSWdigE_mHPC-oC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiwmJNRUzuXcq8PDze6ahOFE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEtqhrEJKlBoUu1Hmn7yKldShOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HosA1U8JfXzBMv01Tpn86aAd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
Het zou natuurlijk mooi zijn als je in home wizzard, net als je omvormer, de Nexus zou kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:16:
[...]

niet per se weggooien, er is nog genoeg data uit te halen, maar je moet wel " voor en na Nexus" even in je hoofd houden.

[Afbeelding]
In dit plaatje zie ik dat je hoofdaansluiting 1.4 kwh heeft teruggeleverd. Maar dit zou goed meer of minder kunnen zijn dus.

[Afbeelding]
Hier zie je wel je zonnepanelen boog zeg maar. Die filter je eruit. Kun je nu nog wel zien via Homewizard wat je zonnepanelen hebben opgebracht? Of dat wordt filter werk.

De 1.4 kwh teruglevering op je huisaansluiting zou idd meer of minder kunnen zijn zo interpeteer ik het plaatje.

HomeWizard zal met deze ontwikkeling denk ik ook iets moeten.

Extra kwh meter er tussen? Maar dan moeten ze alles wat teruggaat het net in boven de zonnepanelen wel interpeteren als Nexus teruglevering.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 08-04-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:28:
Vraag m.b.t. de technische belasting op de stroomnet thuis. Voorbeeld. Je hebt thuis een 1 fase aansluiting. Voor de Nexus moet deze naar 3. De zonnepanelen leveren max 3 kw per uur terug. Thuisverbruik is 5 kwh. Mij is even onduidelijk of je dan mag zeggen 5 verbruik met 3 teruglevering is 2 netto vraag dus Nexus kan vol laden en ontladen of dat je moet zeggen er is 5 verbruik thuis 3 belasting vanuit zonnepanelen dus Nexus kan max 17 - 5 - 3 dus 9kwh laden of ontladen op dat moment. 1e lijkt me logisch maar ....... ??
Je kunt max ongeveer 17kwh (alle 3 de fasen) terugleveren of opnemen vanuit het net (dit gedurende een langere periode, piek kan veel meer geloof ik). Ik neem aan dat Thuisverbruik 5kw (zonder h) max/piek is en niet continu (bv. EV). en de zonnepanelen ook alleen op de piek 3 kw zijn. Dus max 8kw (piek).

Dus als ik het zo lees lijkt de 10kw in/uit het net geen probleem te zijn bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
pentagon0873 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:18:
Het zou natuurlijk mooi zijn als je in home wizzard, net als je omvormer, de Nexus zou kunnen toevoegen.
Dit kan sowieso met de 3-fasen meter van de homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 22:51
GaMbiNo schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:22:
Wat een bizar hoge Powerplay vergoeding voor de zonnepanelen. :9
[Afbeelding]
Bij mij zijn de panelen de hele zaterdag (11-17) en zondag (11-16) uitgeschakeld door Powerplay. Ik heb hier alleen €0,00 vergoeding voor gehad. Heb jij aangegeven dat je meer of minder dan 500kWh teruglevert per jaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPKkdk6qhML7H9dqmQ6vdHM_u5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MqieLZbpGg7tPsSomKivD1k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ah, daar moet het natuurlijk mee te maken hebben ja of je geld krijgt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 16:04
marvin3241 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:14:
[...]

Bij mij zijn de panelen de hele zaterdag (11-17) en zondag (11-16) uitgeschakeld door Powerplay. Ik heb hier alleen €0,00 vergoeding voor gehad. Heb jij aangegeven dat je meer of minder dan 500kWh teruglevert per jaar?
[Afbeelding]
Je zou denken dat als je 'n 2e accu zou hebben dat je dan over die gele periode daar de kWh's heen kunt sturen zodat je die dan pas teruglevert zodra prijs weer positief is.

Ik begrijp dat bij negatieve prijzen het goedkoper is om niet terug te leveren, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zodra de prijs weer positief is dat nog steeds niet gunstig is? Ik vind Zonneplan interessant, maar vind het gevoelsmatig ergens niet kloppen dat er niets wordt gedaan met de potentie aan opgewekte energie omdat prijs op dat MOMENT negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:03
[...]

[Afbeelding]
Hier lijkt wel een verschil van gedrag in te zitten. Hier minder dan 500kwh overschot ingevuld en flinke vergoeding gister voor uitschakelen van panelen. Vreemd dat jij met een zelfde gedrag geen vergoeding gekregen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 14:47
[...]

[Afbeelding]
Hier idem (mijn instelling was meer dan 500kWh teruglevering, heb hem vandaag eens aangepast onder het mom ik weet niet wat ik teruglever, kijken wat er gebeurd).

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Richie_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:57:
[...]

Je kunt max ongeveer 17kwh (alle 3 de fasen) terugleveren of opnemen vanuit het net (dit gedurende een langere periode, piek kan veel meer geloof ik). Ik neem aan dat Thuisverbruik 5kw (zonder h) max/piek is en niet continu (bv. EV). en de zonnepanelen ook alleen op de piek 3 kw zijn. Dus max 8kw (piek).

Dus als ik het zo lees lijkt de 10kw in/uit het net geen probleem te zijn bij jou.
Mocht het wel continue zijn dan past het net niet toch? 17-8..... dan begrijp ik het namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETR6G1kwTCUqQwYXAI1j2JyHD9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWBuPWzzypfACkBdhOjDbhCt.jpg?f=fotoalbum_large

Advocaat van de duivel..... naar 2 jaar wil ik weg bij ZP of de onbalansmarkt levert (bijna) niks meer op. 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het is hier toch al veelvuldig beantwoord (en gecontroleerd met medewerkers) inmiddels dat je gewoon weg kan en je heil ergens anders zoeken, maar dat Zonneplan niet meer handelt op onbalans middels Powerplay zodra je het contract opzegt.

[ Voor 7% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de vraag ook neergelegd bij Zonneplan. Ze geven aan dat ze met een uitleg gaan komen waarom dit zo is. Ik vraag me inderdaad af waarom ik niet zou aangeven dat ik minder dan 500kWh per jaar teruglever, want dat kan dus op zulke dagen een flink verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Devke schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:50:
[...]

Mocht het wel continue zijn dan past het net niet toch? 17-8..... dan begrijp ik het namelijk.
In ieder geval is er Dynamic Load Balancing dus in principe houdt de omvormer hier rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Devke schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:00:
[Afbeelding]

Advocaat van de duivel..... naar 2 jaar wil ik weg bij ZP of de onbalansmarkt levert (bijna) niks meer op. 🤔
Waarschijnlijk zul je dan een eigen omvormer moeten aanschaffen, danwel de omvormer van de zonnepanelen erop aansluiten (recente zijn vaak hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:03

_PM

_Richie_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:12:
[...]

Waarschijnlijk zul je dan een eigen omvormer moeten aanschaffen, danwel de omvormer van de zonnepanelen erop aansluiten (recente zijn vaak hybride).
Dat is volgens Kiki niet waar, je kan batterij en omvormer blijven gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBUEOmmcUGzsv2-2k7HW83n1GLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkZJ3aC8yrFN50aVK5S2yGsE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 13:35
_PM schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:43:
[...]

Dat is volgens Kiki niet waar, je kan batterij en omvormer blijven gebruiken
[Afbeelding]
Dit is ook door meerdere mensen hier aan de telefoon gevraagd en al lang bevestigd ja.. Als je het door ze zelf wil horen moet je gewoon even bellen, ze zijn super responsive aan de telefoon. Die chatbot lult maar wat 99% vd tijd zoals je kan zien aan de verschillende antwoorden.
Hoe 'zelf aansturen' in de praktijk werkt weet ik ook niet trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

[...]

[Afbeelding]
Ik heb geen overschot i.v.m. elektrische auto en een warmtepomp. Ik heb dus aangegeven dat ik minder dan 500 KWh overschot heb.

In jouw geval is het nog steeds voordeliger om ze uit te schakelen. Als je een flink overschot hebt dan heb je deze uren een negatief tarief gehad waardoor je besparing al gerealiseerd is. Althans daar zal de logica hierachter vanuit gaan?

In mijn geval is is er geen negatief tarief en moet ik gecompenseerd worden met de powerplay vergoeding. Op basis van jouw screenshot denk ik dat de logica hierachter zo in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:04:
Het is hier toch al veelvuldig beantwoord (en gecontroleerd met medewerkers) inmiddels dat je gewoon weg kan en je heil ergens anders zoeken, maar dat Zonneplan niet meer handelt op onbalans middels Powerplay zodra je het contract opzegt.
Ging er mij meer over of je zelf dan nog wel de sturing kunt doen. Nu lijkt het namelijk dat niks kan 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
rusman schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:56:
[...]

Hier lijkt wel een verschil van gedrag in te zitten. Hier minder dan 500kwh overschot ingevuld en flinke vergoeding gister voor uitschakelen van panelen. Vreemd dat jij met een zelfde gedrag geen vergoeding gekregen hebt.
Niet heel vreemd. Volgens mij is dit wel te verklaren, omdat @marvin3241 had moeten betalen zou die hebben teruggeleverd in die uren. Hij heeft namelijk overschot waardoor die geen energiebelating betaald. De stroomprijs excl. energiebelasting was dik negatief gisteren. Zonneplan voorkwam dus dat hij moest betalen voor terugleveren. 1e scenario op deze pagina: https://www.zonneplan.nl/powerplay/zonnepanelen

Jij hebt daarentegen geen/minder overschot. Voor jou was terugleveren prima geweest en leverde je wss geld op. Nu schakelde Zonneplan toch je panelen uit tegen betaling, omdat het kennelijk vol was op het net. Dat is het 3e scenario op die pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:03

_PM

Devke schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:03:
[...]

Ging er mij meer over of je zelf dan nog wel de sturing kunt doen. Nu lijkt het namelijk dat niks kan 🤪
Volgens de handleiding van de Solis EH3P10k waar deze van afgeleid lijkt te zijn (als ik dit draadje teruglees) is er een aansluiting richting slimme meter en ook een modbus aansluiting. Mogelijk is er wat te hobbyen om deze te integreren. Volgens een eerder gedeelde foto zijn deze aansluitingen er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Zonneplan moet dat ook wel gaan ondersteunen. Het kan gewoon niet zo zijn dat je tot in lengte van dagen/jaren aan Zonneplan vastzit na de aanschaf van de Nexus.

Ik denk dat ze niet anders kunnen dan enige vorm van besturing beschikbaar maken mocht je overstappen naar een andere energieleverancier. Maar de eerste persoon met een Nexus die Zonneplan opzegt moet zich ws. nog melden.. :P

Ik heb me dat ook wel afgevraagd voor de Zonneplan laadpaal trouwens. Die besturing vind ook plaats via de app. Maar het kan ook zijn dat je een "domme" laadpaal overhoudt die niet meer aan te sturen is. Die besturing is iets minder essentieel die van die voor de Nexus.

[ Voor 25% gewijzigd door GaMbiNo op 08-04-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@GaMbiNo Je kunt toch een stickje van een (toekomstige) andere aanbieder op dezelfde poort aansluiten als wat Zonneplan doet?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:14:
@GaMbiNo Je kunt toch een stickje van een (toekomstige) andere aanbieder op dezelfde poort aansluiten als wat Zonneplan doet?
In de laadpaal bedoel je? Geen idee of dat kan. Er zit nu een simkaart van Zonneplan in.

edit: Nevermind, je hebt het vast over de batterij... :)

[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 08-04-2024 18:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
TKroon schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:14:
Ja.

Wil mezelf niet op de borst kloppen maar heb dit al vrij lang geleden boven water gehaald en vaak herhaald, het blijft om de week wel een keer terugkomen:

bokkow in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
bokkow in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

:+

Geen vendor-lock, wil je Powerplay dan moet je wel bij Zonneplan blijven, wil je weg dan moet je alternatieve aansturing vinden.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
jorick570 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:15:
[...]

Niet heel vreemd. Volgens mij is dit wel te verklaren, omdat @marvin3241 had moeten betalen zou die hebben teruggeleverd in die uren. Hij heeft namelijk overschot waardoor die geen energiebelating betaald. De stroomprijs excl. energiebelasting was dik negatief gisteren. Zonneplan voorkwam dus dat hij moest betalen voor terugleveren. 1e scenario op deze pagina: https://www.zonneplan.nl/powerplay/zonnepanelen

Jij hebt daarentegen geen/minder overschot. Voor jou was terugleveren prima geweest en leverde je wss geld op. Nu schakelde Zonneplan toch je panelen uit tegen betaling, omdat het kennelijk vol was op het net. Dat is het 3e scenario op die pagina.
De kale stroomprijs was inderdaad negatief. De all-in prijs is niet negatief geweest. Ik had dus bij opwek gewoon nog geld gekregen voor m'n geleverde stroom. Zonneplan vergoedt hier alleen blijkbaar niets voor als de kale prijs negatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
@Devke De opbrengst van de panelen is wel nog apart te zien (de SE omvormer kun je apart aangeven in HW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAEOrIjuHsUK74m-Alj3-86VQ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyzLPwiUDFAC91OeSRKfWqqU.jpg?f=fotoalbum_large

het zou natuurlijk super zijn als dit met de Nexus ook mogelijk wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door pentagon0873 op 08-04-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
bokkow schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:34:
[...]

Ja.

Wil mezelf niet op de borst kloppen maar heb dit al vrij lang geleden boven water gehaald en vaak herhaald, het blijft om de week wel een keer terugkomen:

bokkow in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

:+

Geen vendor-lock, wil je Powerplay dan moet je wel bij Zonneplan blijven, wil je weg dan moet je alternatieve aansturing vinden.
Dat weet ik, ik doelde op het feit dat er nu nog geen alternatief is om de accu zelf aan te sturen. Als in: ik wil dat hij nu oplaadt of ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:22:
[...]

Dat weet ik, ik doelde op het feit dat er nu nog geen alternatief is om de accu zelf aan te sturen. Als in: ik wil dat hij nu oplaadt of ontlaadt.
Die mogelijkheid heb je bij Givenergy (accuselect) vlgs mij wel. Is wel duurder. Ze zeggen beter systeem dan de nexus (meer cycli etc). Ook hier door de verkooptalk heen kijken ff. Je bent dan voorlopig aan FrankEnergie gekoppeld. Gaan als het goed is 1 mei live. Daarnaast zijn ze met meerdere partijen in gesprek. Komen die erbij dan kun je makkelijk overstappen. Opzich ook een mooi systeem. Vindt hem wel aan de prijs. Zie plaatje. Bron: app in playstore.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAWJD2CjGVI3x7ec4F91RQyBm30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpNEpcp5WLqPS9AAmiTleb2b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 08-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Als je opgeeft dat je meer dan 500 Kw stroom over houdt, moet je wel bedenken of dit nu nog steeds het geval is nu je een batterij hebt!

De batterij gebruikt zowiezo 350 Kw sluimerstroom (vlgs Kiki) en daar komen de omzettingsverliezen nog boven op van 730 Kw (ruwe schatting vlgs Kiki). Dus 1080 Kw extra per jaar.
Daar moet je dan die 500 Kw bij optellen, die Zonneplan vraagt voor het economisch zinvol in aanmerking komen voor het uitschakelen van de panelen.

Ik denk dat dan het beantwoorden van de vraag: heeft u meer dan 500 Kw over voor velen er ineens heel anders uitziet.
De vraag zou dan ook beter kunnen luiden: houdt u meer dan 1680 Kw over per jaar vóórdat de batterij ingebruik genomen werd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Aimabel Ik denk dat je kWh bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Aimabel schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:39:
Als je opgeeft dat je meer dan 500 Kw stroom over houdt, moet je wel bedenken of dit nu nog steeds het geval is nu je een batterij hebt!

De batterij gebruikt zowiezo 350 Kw sluimerstroom (vlgs Kiki) en daar komen de omzettingsverliezen nog boven op van 730 Kw (ruwe schatting vlgs Kiki). Dus 1080 Kw extra per jaar.
Daar moet je dan die 500 Kw bij optellen, die Zonneplan vraagt voor het economisch zinvol in aanmerking komen voor het uitschakelen van de panelen.

Ik denk dat dan het beantwoorden van de vraag: heeft u meer dan 500 Kw over voor velen er ineens heel anders uitziet.
De vraag zou dan ook beter kunnen luiden: houdt u meer dan 1680 Kw over per jaar vóórdat de batterij ingebruik genomen werd?
De batterij wordt compleet los verrekend, dus dit gaat volgens mij niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:47:
[...]

De kale stroomprijs was inderdaad negatief. De all-in prijs is niet negatief geweest. Ik had dus bij opwek gewoon nog geld gekregen voor m'n geleverde stroom. Zonneplan vergoedt hier alleen blijkbaar niets voor als de kale prijs negatief is.
Ik denk het niet. Je krijgt de belastingen e.d. niet retour op de teruglevering als je die niet meer weg kan strepen tegen verbruik.

Als je b.v. 5000 kWh afneemt krijg je de belastingen terug voor 5000 kWh teruglevering. Als je dan meer gaat terugleveren krijg je over die resterende teruglevering geen belastingen meer betaald. En dus moet je dan met de tarieven excl belastingen gaan rekenen. Zonneplan heeft er in jouw geval dus wel goed aan gedaan om je panelen uit te zetten. Ervan uitgaande dat je idd meer teruglevert dan je afneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 08-04-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aimabel schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:39:

M.b.t. stroomverbruik etc heb ik nagevraagd bij ZP. Die 350 Kwh zit in de rendementen mee berekend zo is mij verteld. Houdt nexus zelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 20:28
pentagon0873 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:58:
@Devke De opbrengst van de panelen is wel nog apart te zien (de SE omvormer kun je apart aangeven in HW)

[Afbeelding]

Iemand de Homewizard 3fase meter ook icm de Nexus zodat de grafieken in de app er nog wel normaal uit zien doordat je deze meter als batterij kan aangeven?

@HomeWizard_NL kan dat?

https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
mathijshooi schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:44:
[...]

Iemand de Homewizard 3fase meter ook icm de Nexus zodat de grafieken in de app er nog wel normaal uit zien doordat je deze meter als batterij kan aangeven?

@HomeWizard_NL kan dat?

Hij ligt hier klaar, donderdag komt de batterij :)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
bokkow schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:38:
[...]

Hij ligt hier klaar, donderdag komt de batterij :)
Ok. Ben benieuwd naar de grafieken in de app.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
mathijshooi schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:44:
[...]

@HomeWizard_NL kan dat?

@mathijshooi
Sinds vanmiddag een Nexus, aangesloten op een homewizard 3fase meter. Nog niet in de data gedoken, maar ik heb het idee dat ik nog wat gewenste info mis, zoals het zuivere eigen gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxqsloAUrd85hPzrq9h5xkZEhDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9iMelQZEmQ3oCQsTIq7Gni8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7GlolYi0S2iIwVFSrrUkTQJ4to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMTHHCU8yIQNTjy7JLUnFhVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I9VeHQg5wHJO6XFfhT10wx7Emg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOmiI2BYKJ00o1EDSz84Q1C2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Mike_S op 08-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:04
Mike_S schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:44:

Sinds vanmiddag een Nexus, aangesloten op een homewizard 3fase meter. Nog niet in de data gedoken, maar ik heb het idee dat ik nog wat gewenste info mis, zoals het zuivere eigen gebruik.
Heb je deze zelf aangesloten of heeft Zonneplan dat voor je gedaan? Ik wil er zelf ook een laten plaatsen bij de installatie van de Nexus

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 21:35

HE1

pentagon0873 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:58:

[Afbeelding]

kwh meter van HW (van een paar tientjes) op de nexus en je ziet het nu al, en dan realtime.

Echter die nexus brengt wel andere grafieken van HW compleet overhoop , in de zin van dat je niet meer ziet wat je verbruik in huis is of teruglevering van je PV, ook je import en het door HW totale stroomverbruik in huis is niet meer inzichtelijk.

Wat mooi zou zijn is dat HW een profiel toevoegd op de kwh meter zodat hij al het nexus gebeuren uit de andere grafieken filtert en isoleert in zijn eigen grafiek. Maar ja dat gaat niet gebeuren want dan moeten ze de p1 data grafiek gaan aanpassen en dat is in feite dan ook niet meer de werkelijkheid. Omdat ik wegloop met homewizard is dat voor mij al een reden om niet aan de nexus te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 02:26
HE1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 00:03:
[...]

kwh meter van HW (van een paar tientjes) op de nexus en je ziet het nu al, en dan realtime.

Echter die nexus brengt wel andere grafieken van HW compleet overhoop , in de zin van dat je niet meer ziet wat je verbruik in huis is of teruglevering van je PV, ook je import en het door HW totale stroomverbruik in huis is niet meer inzichtelijk.

Wat mooi zou zijn is dat HW een profiel toevoegd op de kwh meter zodat hij al het nexus gebeuren uit de andere grafieken filtert en isoleert in zijn eigen grafiek. Maar ja dat gaat niet gebeuren want dan moeten ze de p1 data grafiek gaan aanpassen en dat is in feite dan ook niet meer de werkelijkheid. Omdat ik wegloop met homewizard is dat voor mij al een reden om niet aan de nexus te beginnen.
Volgens mijn kun je de 3F kWh-meter van HW instellen als p1meter. Door even te kijken waar je welke meters moet plaatsen, kun je vervolgens een prima beeld krijgen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vlgs mij is dat op te lossen als ze in het profiel thuisaansluiting de batterij opnemen. Dan die import en export net als de export van zonnepanelen verekenen. Dan zou het goed moeten zijn voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De 3 fase kwh meter van HW is 130 euro. Paar tientjes? Elders gekocht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 30-05 11:23
Devke schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:32:
[...]
Duidelijk de vertraging in Zwolle. Dan is het lastiger vergelijken. Als hij idd die kanten ook kiest dan ga je vlgs mij op dat moment de onbalans versterken ipv opheffen. Komt het dus meer aan op gewoon geld verdienen ipv onbalans herstel. Correct me if i am wrong.
Wat Zonneplan doet is 'passief meeregelen', op basis van wat ze hopen wat de uiteindelijke (gemiddelde) onbalansprijs van enig kwartier is. Als je echter in 'regeltoestand 2' terecht komt, kun je lelijk op je gezicht gaan, want dan pakt het qua prijs omgekeerd uit dan je verwachting op basis van de prijzen vooraf. Omdat ze geen BSP zijn [update 9/4/2024 17:30; Zonneplan zegt inmiddels dat ze het wel zijn, maar Tennet nog niet. Verdere updates volgen] , kunnen ze geen geld verdienen aan meebieden voor opheffen van onbalans. Ze zijn tot nu toe daarom veroordeeld tot dat passief meeregelen, en dat wordt steeds risicovoller naarmate er meer partijen gaan meeregelen. Zonneplan heeft inzicht in meetdata van zijn eigen klanten (met name ook niet Nexus klanten) en vast ook nog wel andere tools om (imperfecte) inschattingen te doen of die regeltoestand 2 gaat optreden. Dat hebben hun concurrenten echter ook, dus of dat echt gaat helpen is maar de vraag. Daarmee is hun verdienmodel niet dood, maar wordt het door de tijd heen wel steeds risicovoller, totdat ze BSP kunnen worden.

Qua grafieken, hierbij nog een andere visualisatie van de Tennet onbalansdata. Als je die onder de grafiek van de Nexus Demo opstelling zet, dan zie je dat die in lijn lopen (althans, omgekeerd).

[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 09-04-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ntram schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:47:
[...]

Omdat ze geen BSP zijn, kunnen ze geen geld verdienen aan meebieden voor opheffen van onbalans. Ze zijn tot nu toe daarom veroordeeld tot dat passief meeregelen, en dat wordt steeds risicovoller naarmate er meer partijen gaan meeregelen.
Ik begrijp dat ze een BSP partner hebben die dat namens hun doet. Maar wat zijn de voorwaarden voor Zonneplan om zelf een BSP te worden en dit in eigen beheer doen? Of is dat iets waar ze nu naar toe werken naarmate hun virtual powerplant groeit me de Nexus batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HousyC
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-07-2024
Probleem is de belastingdienst. Of je moet alla marktplaats straks je winst bij je inkomsten gaan tellen of erger nog de belastingdienst beschouwd je als ondernemer. Je neemt immers deel aan een activiteit met als doel winst te behalen.
Ik verwacht dan ook dat de belastingdienst uiterlijk volgend jaar hier op gaat acteren en het rendement dan direct door het putje gaat en je met een batterij zit die je niet gaat terugverdienen volgens de zonneplan methode.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05 07:49
HousyC schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:44:
Probleem is de belastingdienst. Of je moet alla marktplaats straks je winst bij je inkomsten gaan tellen of erger nog de belastingdienst beschouwd je als ondernemer. Je neemt immers deel aan een activiteit met als doel winst te behalen.
Ik verwacht dan ook dat de belastingdienst uiterlijk volgend jaar hier op gaat acteren en het rendement dan direct door het putje gaat en je met een batterij zit die je niet gaat terugverdienen volgens de zonneplan methode.
Vind dat wel heel ver gezocht. Ik neem niet deel om winst te behalen, ik neem deel om mijn energierekening (fors) te verlagen. Ik denk niet eens dat ik in zijn totaliteit lager kom dan mijn energierekening.

Daarnaast lijkt he met voor het handjevol mensen dat dit doet en de bedragen waarmee het gemoeid is, echt enorm veel administratief werk.

Dus dat hele belastingdienst verhaal lijkt me zwaar overtrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HousyC
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-07-2024
the-hyrax schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:04:
[...]

Vind dat wel heel ver gezocht. Ik neem niet deel om winst te behalen, ik neem deel om mijn energierekening (fors) te verlagen. Ik denk niet eens dat ik in zijn totaliteit lager kom dan mijn energierekening.

Daarnaast lijkt he met voor het handjevol mensen dat dit doet en de bedragen waarmee het gemoeid is, echt enorm veel administratief werk.

Dus dat hele belastingdienst verhaal lijkt me zwaar overtrokken
Dat ben ik dan niet mee je eens, temeer omdat ze bij zonneplan zelf schermen met "Genereer volautomatisch inkomsten door stabilisatie van het stroomnet."
En dan zou de belastingdienst dan zeggen, dat het geen inkomsten zijn. Dit is net als marktplaats een online platform waar je in- en verkoopt. Oftewel volgens de regels van de belastingdienst die je dit nu al op te geven als inkomsten. Dat mensen het niet doen is wat anders, dan komt de belastingdienst net als in het vintage en marktplaats verhaal vanzelf wel met de verduidelijking. En dan is zonneplan een stuk duidelijker dan marktplaats, omdat zoals eerde gezegd ze zelf adverteren met genereer inkomsten.

Daarbij is het voor de belasting dienst niet veel extra werk, maar voor jou als gebruiker. Je moet immers je inkomsten opgeven, net als dat je dat nu ook moet doen. Vermoedt de belastingdienst dat je dat niet doet, dan slaan ze je aan en mag jij gaan aantonen dat ze het fout hebben. Zo werkt het al jaren in Nederland.

Vraag het na voor je het installeert en schat de kans in dat je ergens de komende 4 jaar belasting met gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HousyC schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:39:
[...]

Dat ben ik dan niet mee je eens, temeer omdat ze bij zonneplan zelf schermen met "Genereer volautomatisch inkomsten door stabilisatie van het stroomnet."
En dan zou de belastingdienst dan zeggen, dat het geen inkomsten zijn. Dit is net als marktplaats een online platform waar je in- en verkoopt. Oftewel volgens de regels van de belastingdienst die je dit nu al op te geven als inkomsten. Dat mensen het niet doen is wat anders, dan komt de belastingdienst net als in het vintage en marktplaats verhaal vanzelf wel met de verduidelijking. En dan is zonneplan een stuk duidelijker dan marktplaats, omdat zoals eerde gezegd ze zelf adverteren met genereer inkomsten.

Daarbij is het voor de belasting dienst niet veel extra werk, maar voor jou als gebruiker. Je moet immers je inkomsten opgeven, net als dat je dat nu ook moet doen. Vermoedt de belastingdienst dat je dat niet doet, dan slaan ze je aan en mag jij gaan aantonen dat ze het fout hebben. Zo werkt het al jaren in Nederland.

Vraag het na voor je het installeert en schat de kans in dat je ergens de komende 4 jaar belasting met gaan betalen.
Ik denk dat je 1 belangrijkdeel vergeet. Je vraagt de BTW terug. Die krijg je ook terug als je voldoet aan een aantal regels. Dynamisch contract. Moet kunnen handelen en ik dacht btw teruggaaf mag niet hoger dan 2495 euro zijn. Je valt daarmee in de KOR. Uit mijn bol ff.... 20k omzet mag je behalen. Als je dat niet haalt geen gezeur ovet BTW betalen etc. Ik betaal graag BTW als de Nexus de 20k haalt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ntram schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:47:
[...]

Wat Zonneplan doet is 'passief meeregelen', op basis van wat ze hopen wat de uiteindelijke (gemiddelde) onbalansprijs van enig kwartier is. Als je echter in 'regeltoestand 2' terecht komt, kun je lelijk op je gezicht gaan, want dan pakt het qua prijs omgekeerd uit dan je verwachting op basis van de prijzen vooraf. Omdat ze geen BSP zijn, kunnen ze geen geld verdienen aan meebieden voor opheffen van onbalans. Ze zijn tot nu toe daarom veroordeeld tot dat passief meeregelen, en dat wordt steeds risicovoller naarmate er meer partijen gaan meeregelen. Zonneplan heeft inzicht in meetdata van zijn eigen klanten (met name ook niet Nexus klanten) en vast ook nog wel andere tools om (imperfecte) inschattingen te doen of die regeltoestand 2 gaat optreden. Dat hebben hun concurrenten echter ook, dus of dat echt gaat helpen is maar de vraag. Daarmee is hun verdienmodel niet dood, maar wordt het door de tijd heen wel steeds risicovoller, totdat ze BSP kunnen worden.

Qua grafieken, hierbij nog een andere visualisatie van de Tennet onbalansdata. Als je die onder de grafiek van de Nexus Demo opstelling zet, dan zie je dat die in lijn lopen (althans, omgekeerd).
Ik heb eens gezocht op regeltoestand 2. Die komen op de dagen voor. Toch lijkt ZP daar goed mee om te gaan. Ik hoor geen gebruikers klagen hier dat ze een dikke min te pakken hebben voor die dag. Daarnaast wel een leuke case natuurlijk.... wat als de rendementen negatief worden? 1e ingeving stekker eruit en klaar ;-). Werkelijk ook geen idee hoe ZP daarin zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 09:00
Devke schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:14:
[...]

Ik heb eens gezocht op regeltoestand 2. Die komen op de dagen voor. Toch lijkt ZP daar goed mee om te gaan. Ik hoor geen gebruikers klagen hier dat ze een dikke min te pakken hebben voor die dag. Daarnaast wel een leuke case natuurlijk.... wat als de rendementen negatief worden? 1e ingeving stekker eruit en klaar ;-). Werkelijk ook geen idee hoe ZP daarin zit.
1x -2.50 gehad, dat heeft ZP toen gecompenseerd en ging het opeens naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
the-hyrax schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:04:
[...]

Maar deze batterij doet toch niks met je energierekening? Het is niet zo dat je hierdoor minder energie gebruikt (je gebruikt zelfs meer) of dat je kosten voor die energie lager zijn.
Je powerplay vergoeding wordt weliswaar verrekend op dezelfde rekening als die van je stroomkosten, maar dat is het dan ook.

Het is puur bedoeld om omzet met te genereren uit de handel van stroom op de onbalansmarkt? Dat zou de belastingdienst dan ook wel zo kunnen zien.

Het hele idee dat je BTW terugvraagt geeft al aan dat je ondernemer bent (in ieder geval voor de BTW), want anders kan je de BTW niet terugvragen :)

Of de belastingdienst dit dan als inkomsten uit overig werk gaat zien, wie weet? Er zijn best wat argumenten voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05 11:24
[...]

Negatief rendement is niet verkopen maar zelf gebruiken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ntram
kazuka schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:29:
[...]
Ik begrijp dat ze een BSP partner hebben die dat namens hun doet. Maar wat zijn de voorwaarden voor Zonneplan om zelf een BSP te worden en dit in eigen beheer doen? Of is dat iets waar ze nu naar toe werken naarmate hun virtual powerplant groeit me de Nexus batterijen?
Ik had ineens een wild idee, en ik heb het (zijn jullie BSP) aan Kiki gevraagd. Volgens mij is het antwoord anders dan en tijdje terug "a, dat klopt! Zonneplan is een geregistreerde Balance Service Provider (BSP). Dit betekent dat we de energiebalans op het netwerk beheren. Met onze Nexus thuisbatterij en Powerplay software kunnen we bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Dit doen we door duurzame energie op te slaan wanneer er een overschot is en deze weer terug te leveren wanneer er een tekort is. Zo helpen we mee aan de energietransitie en zorgen we voor een duurzamere toekomst! ". Ze komen echter nog niet in de lijst van Tennet voor, dus ik vermoed dat ze nog niet gekwalificeerd zijn.

Het feit dat je actief mee regelt (je mee biedt om onbalans op te lossen) sluit niet uit dat je ook passief mee regelt (je anticipeert op de gemiddelde prijs, mede op basis van de uitvraag voor biedingen). Het eerste is alleen veel minder risicovol dan het laatste. Daarnaast kun je het gedrag van je accu ook niet los zien van Zonneplan's eigen balanspositie.

Zoals iemand anders al ongeveer aangaf; als Zonneplan volledig transparant moet zijn wanneer ze wat waarom doen met je Nexus, dan vernietigd dat het verdienmodel. Je moet er op vertrouwen dat er 'aligned incentives' zijn, en dat ze jou tevreden moeten houden, want een klagende en uitstappende klanten is slecht voor hun reputatie (immers, er is, zoals door anderen aangegeven, geen fysieke lock-in). Ze lossen echter ook problemen in hun eigen portfolio op, (waarvoor je niet betaald wordt), maar ze nemen ook gokjes die verkeerd uitpakken en je niet voor laten betalen (de negatieve rendementen die volgen mij verrekte snel waren weggepoetst).

Alleen op basis van de day-ahead prijzen handelen is transparant, maar klanten die daar op sturen kosten hun leverancier dus regelmatig bakken geld. Het zal niet lang duren dat dat een 'day-ahead' contract alleen nog maar betaalbaar mogelijk is als je ook verplicht meewerkt op onbalans sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door ntram op 09-04-2024 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
[...]

Zonneplan weet het pas achteraf hoe het uitgepakt heeft, dus blijf maar van de stekker af :) . Als ik me goed herinner uit eerdere posts, lijkt het er op dat Zonneplan zulke 'verkeerd gegokt' situaties zorgvuldig wegpoetst. Waarschijnlijk om onrust te voorkomen. Echter, dat geld moet natuurlijk wel ergens goed gemaakt worden. Dat komt ofwel voort uit de marge op als het wel goed gaat, danwel op de onbalansrisico die ze voor hun eigen portfolio wegmanagen denk ik (en je dus niet voor betaald krijgt). Allemaal veronderstellingen, maar transparantie verwacht ik hier niet over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
ntram schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:11:
[...]

Ik had ineens een wild idee, en ik heb het (zijn jullie BSP) aan Kiki gevraagd. Volgens mij is het antwoord anders dan en tijdje terug "a, dat klopt! Zonneplan is een geregistreerde Balance Service Provider (BSP). Dit betekent dat we de energiebalans op het netwerk beheren. Met onze Nexus thuisbatterij en Powerplay software kunnen we bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Dit doen we door duurzame energie op te slaan wanneer er een overschot is en deze weer terug te leveren wanneer er een tekort is. Zo helpen we mee aan de energietransitie en zorgen we voor een duurzamere toekomst! ". Ze komen echter nog niet in de lijst van Tennet voor, dus ik vermoed dat ze nog niet gekwalificeerd zijn.
Ik heb de vervolg vraag gesteld: Zonneplan komt niet voor in het BSP register leg eens uit?. Antwoord:

Dat klopt, Zonneplan is niet zelf geregistreerd als BSP. We werken samen met een partner die deze rol op zich neemt. Hierdoor kunnen we de voordelen van de onbalansmarkt benutten en deze doorgeven aan onze klanten. Dit is een van de manieren waarop we ervoor zorgen dat je het maximale rendement uit je Nexus thuisbatterij haalt.

Zeg dan niet dat je BSP geregistreerd bent. Kiki toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

lvefferen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:39:
[...]

Ik heb de vervolg vraag gesteld: Zonneplan komt niet voor in het BSP register leg eens uit?. Antwoord:

Dat klopt, Zonneplan is niet zelf geregistreerd als BSP. We werken samen met een partner die deze rol op zich neemt. Hierdoor kunnen we de voordelen van de onbalansmarkt benutten en deze doorgeven aan onze klanten. Dit is een van de manieren waarop we ervoor zorgen dat je het maximale rendement uit je Nexus thuisbatterij haalt.

Dit is wat ze zelf ook vertelden bij hun laatste Q&A. Wel benieuwd wie die partner dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0xygen500 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:49:
[...]

Negatief rendement is niet verkopen maar zelf gebruiken?
Sorry had even wat duidelijker moeten zijn. Met negatief rendement doelde ik op een negatief powerplay resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fire-breath
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-03 10:17
Aimabel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:30:
[...]

Je denkt net zo als ik eerst dacht. Nu weet ik beter. In de praktijk liggen de prijzen (leveren en opnemen) erg dicht bij elkaar.
Dit komt omdat in de winter vooral de wind een factor van belang is. Zelf heb ik een iets hogere prijs voor hetgeen ik lever dan dat ik afneem.
Dit komt omdat ik de zonnepanelen uit zet bij een negatieve prijs en de laadpaal gebruik op hetgunstgste moment (en dat is in de winter bijna altijs snachts als er teminste een beetje wind is)
Hmmm.
Erg dicht is nog steeds niet hetzelfde als hetzelfde.
Daarnaast heb je ook minder opwekking dan zou kunnen. (Doordat je je panelen uit zet bij negatieve tarieven).
Kun je ook aangegeven hoeveel opwekking je ongeveer gemist hebt hierdoor?
(Oprechte vraag uit interesse).

Maar hoe dan ook. Je tarieven liggen dichter bij elkaar dan ik had gedacht.
Ik heb zelf ongeveer 1:1 opwekking vs verbruik.
Ik heb op dit moment geen smart systeem die voor mij de panelen uit kan zetten. Hierdoor twijfel ik behoorlijk of ik wil overstappen naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
fire-breath schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:21:
[...]

Hmmm.
Erg dicht is nog steeds niet hetzelfde als hetzelfde.
Daarnaast heb je ook minder opwekking dan zou kunnen. (Doordat je je panelen uit zet bij negatieve tarieven).
Kun je ook aangegeven hoeveel opwekking je ongeveer gemist hebt hierdoor?
(Oprechte vraag uit interesse).

Maar hoe dan ook. Je tarieven liggen dichter bij elkaar dan ik had gedacht.
Ik heb zelf ongeveer 1:1 opwekking vs verbruik.
Ik heb op dit moment geen smart systeem die voor mij de panelen uit kan zetten. Hierdoor twijfel ik behoorlijk of ik wil overstappen naar dynamisch.
Nee, ik kan niet aangeven hoeveel ik gemist heb. Hier let ik niet zo op omdat ik ( voor de ingebruikname van de batterij) ongeveer 200 kWh over heb.
Inmiddels ligt de terugleverprijs hoger dan de afnameprijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrCA8DJmsDqjbO4t2azKFcwx_Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySM3pI1JM3uWymrjql9vfNqU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
2000 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Weet jij waarom een bedrag hebt met 2 decimalen? Ik heb afgeronde centen...

Overigens voor april beide 20 cent.
Aimabel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:54:
[...]

Nee, ik kan niet aangeven hoeveel ik gemist heb. Hier let ik niet zo op omdat ik ( voor de ingebruikname van de batterij) ongeveer 200 kWh over heb.
Inmiddels ligt de terugleverprijs hoger dan de afnameprijs.[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lvefferen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:39:
[...]

Een chatrobot gebruiken ontslaat ze niet van de plicht om eerlijk te communiceren. Jammer dat ze dat niet als prio hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aimabel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:54:
[...]

Inmiddels ligt de terugleverprijs hoger dan de afnameprijs.[Afbeelding]
Dik 50 Kwh in de min en toch een plus stroom rekening hebben. Dynamisch kost dan wel iets tov vast. Anders had je nu een negatief bedrag moeten hebben. Daarnaast de prijs voor afname en terugleveren is een gemiddelde over de maand neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
LT1970 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:02:
[...]

Heb je deze zelf aangesloten of heeft Zonneplan dat voor je gedaan? Ik wil er zelf ook een laten plaatsen bij de installatie van de Nexus
@LT1970
Heeft Zonneplan gedaan. Ik had de 3 fase kwh meter en de miniverdeler kast (diegene die Zonneplan bij zich heeft daar past de kwh meter niet naast) klaar liggen. Dan is het voor hen vrijwel dezelfde moeite, maar het zal wel aan de monteur liggen of hij er in mee zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:34
Mike_S schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:13:
[...]

@LT1970
Heeft Zonneplan gedaan. Ik had de 3 fase kwh meter en de miniverdeler kast (diegene die Zonneplan bij zich heeft daar past de kwh meter niet naast) klaar liggen. Dan is het voor hen vrijwel dezelfde moeite, maar het zal wel aan de monteur liggen of hij er in mee zal gaan.
Welke mini verdeler is het geworden?
Ik zou m'n Shelly 3EM ook in 1 klap willen laten monteren namelijk.
Edit: zie dat de HW een inline meter is, dus zonder stroomklemmen.
Dat zit anders dus.
Never mind, voor mij niet per se van belang.

[ Voor 12% gewijzigd door OxyDrokz op 09-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:26
Biet80 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:01:
Weet jij waarom een bedrag hebt met 2 decimalen? Ik heb afgeronde centen...

Overigens voor april beide 20 cent.

[...]
Het aantal decimalen kun je instellen in de Zonneplan app (bij voorkeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Devke schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:11:
[...]

Dik 50 Kwh in de min en toch een plus stroom rekening hebben. Dynamisch kost dan wel iets tov vast. Anders had je nu een negatief bedrag moeten hebben. Daarnaast de prijs voor afname en terugleveren is een gemiddelde over de maand neem ik aan?
Het is inderdaad het gemiddelde over april. Omdat ik dik 50 kWh meer heb afgenomen dan geleverd lijkt het mij logisch dat ik voor die 50 kWh betaal en dus niet ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 10:28
marvin3241 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb de vraag ook neergelegd bij Zonneplan. Ze geven aan dat ze met een uitleg gaan komen waarom dit zo is. Ik vraag me inderdaad af waarom ik niet zou aangeven dat ik minder dan 500kWh per jaar teruglever, want dat kan dus op zulke dagen een flink verschil maken.
Heb je al een uitleg ontvangen van ZP? Zo ja, zou je die willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aimabel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:14:
[...]

Het is inderdaad het gemiddelde over april. Omdat ik dik 50 kWh meer heb afgenomen dan geleverd lijkt het mij logisch dat ik voor die 50 kWh betaal en dus niet ontvang.
Je hebt gelijk. Verkeerd gekeken 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
[...]

@LT1970
Welke verdeler heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
https://www.elektramat.nl...odules-218x180-mm-gd110e/
Al volstaat de 8 module versie ook prima.

(Let wel, dat HomeWizard eigenlijk (nog) niet de Nexus als batterij fatsoenlijk ondersteunt, waardoor je p1 data behoorlijk inzichtloos wordt. Maar goed, dat is zowel met als zonder een kwh meter op je Nexus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:40:
[...]

https://www.elektramat.nl...odules-218x180-mm-gd110e/
Al volstaat de 8 module versie ook prima.

(Let wel, dat HomeWizard eigenlijk (nog) niet de Nexus als batterij fatsoenlijk ondersteunt, waardoor je p1 data behoorlijk inzichtloos wordt. Maar goed, dat is zowel met als zonder een kwh meter op je Nexus)
Heb die vraag ook bij HW neergelegd. Alles draait hier op HW. Mooie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Ik heb zelf geen Home Wizard maar volgens mij kun je geen complexe rapportage maken. (Zover ik kon lezen)

Bijvoorbeeld als ik een laadpaal heb met MID meter en deze wil uitsluiten van mijn P1 gebruik. Laat staan laten zien hoeveel dit opbrengt met het ingestelde tarief voor deze paal.

Als je dit soort dingen graag wilt zien adviseer ik je om te kijken naar home automation software. Daar zijn de mogelijkheden afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt stoppen. 😉

Bijvoorbeeld:
https://www.homewizard.co...orks-with-home-assistant/
Mike_S schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:44:
[...]

@mathijshooi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:04
[...]

@LT1970
Dankjewel, ik ga er ook naar kijken

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een vraag m.b.t. DLB. Thuis heb ik 1 fase op dit moment. Hier zitten ook zonnepanelen op die bij mooi weer max 3 kwh terugleveren. Als ik na 3 fase stap, de thuisbatterij Nexus dan 10 kwh staat te laden heeft deze dan ruimte of gaat deze knijpen omdat 1 fase minder belast is door de zonnepanelen? Of ziet hij dat de totale ruimte onder de 17 is en gaat dan gewoon vol op het orgel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een vraag.... hoeveel cycli maakt de Nexus per dag? Is dat actueel ergens terug te vinden of te zien?
Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.