Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:14:
Nog een vraag.... hoeveel cycli maakt de Nexus per dag? Is dat actueel ergens terug te vinden of te zien?
/f/image/lW1IDysWlYoSOLLyiNuYPqPY.png?f=fotoalbum_large)
Beetje natte vinger werk, 20 cycles sinds 14 maart ?!?
[ Voor 26% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-04-2024 09:01 ]
Zou goed inzichtelijk moeten zijn. Hoe bepaal je 6000 cycli garantie of 7 jaar anders.....Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:00:
[...]
[Afbeelding]
Wat is een cyclus is dan de vraag ? is dat 0->100->0, of is 40->60->40 dat ook alDevke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:04:
[...]
Zou goed inzichtelijk moeten zijn. Hoe bepaal je 6000 cycli garantie of 7 jaar anders.....
Quote op internet : "On that particular brand, one cycle is counted when the accumulated discharge reaches 100% over any chronological period."
422kwh geladen, 376kwh ontladen.. /20kwh, dus 19 cycli ?!?!
[ Voor 26% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-04-2024 09:13 ]
Een cyclus is 'helemaal laden en helemaal ontladen', dat is de gangbare definitie. Bijvoorbeeld 100>0>100, maar ook bijv 100>50>100>50>100.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:09:
[...]
Wat is een cycli is dan de vraag ? is dat 0->100->0, of is 40->60->40 dat ook al
En bijv in April (dus +- 9 dagen) staat ie bij mij op 450kWh geladen, 395kWh ontladen (batterij zit nog 13kWh in op dit moment én begon dus zeer wrs de maand niet leeg natuurlijk, 4kWh standby verbruik). Dat zou dus betekenen 2 a 2,5 cycles per dag (verschil kan dag op dag heel groot zijn natuurlijk).Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:00:
[...]
[Afbeelding]
Jouw 20 sinds 14 maart klinkt wel erg laag, je kan niet zomaar de dallen en pieken tellen.
Hoe bereken jij de 2 a 2.5 cycles per dag? Ik zie de formule erachter ff niet 🙈 tis nog vroeg 🤪. Laat maar..... laden 20kwh ontladen 20kwh is 40. Delen op dr 850 zeg maar is 21 cycli delen door 9 dagen. Koffie doet wonderen 😉. Dan zijn ze bij ZP nu denk ik agressiever aan het handelen. Was 1.5 vlgs mij.jojost1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:16:
[...]
En bijv in April (dus +- 9 dagen) staat ie bij mij op 450kWh geladen, 395kWh ontladen (batterij zit nog 13kWh in op dit moment én begon dus zeer wrs de maand niet leeg natuurlijk, 4kWh standby verbruik). Dat zou dus betekenen 2 a 2,5 cycles per dag (verschil kan dag op dag heel groot zijn natuurlijk).
Jouw 20 sinds 14 maart klinkt wel erg laag, je kan niet zomaar de dallen en pieken tellen.
[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 10-04-2024 09:32 ]
400 a 450 kWh geladen en ontladen, delen door 20 (capaciteit batterij) en dan delen door 9 (aantal dagen nu meegerekend 1-9 april) -> tussen 2,2 en 2,5 cycles.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:21:
[...]
Hoe bereken jij de 2 a 2.5 cycles per dag? Ik zie de formule erachter ff niet 🙈 tis nog vroeg 🤪
Op die manier kom ik voor maart trouwens op 1,6 cycles per dag - om maar even aan te geven dat het best wel kan verschillen. Ik zou rekenen op ergens tussen 1,5 en 2,5 cycles gemiddeld oid, maar de tijd zal het leren.
Moet wel zeggen dat de batterij 'agressiever' lijkt na die Powerplay update van laatst, schakelt sneller tussen laden/ontladen. Ach over een paar maanden / een jaar kunnen we hier hopelijk wat meer zinnigs over zeggenSidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:40:
Op jaarbasis zou het rond de 1,5 cycles per dag zitten volgens Zonneplan (data uit het verleden).
Uitgaande van het huidige rendement per cycle, hoe sneller hij 6000 cycli maakt, hoe beter mijns inziens.
Hoe eerder je geld terugverdiend is (mocht je dat belangrijk vinden).
De levensduur die is afgegeven is 15 jaar. Bij einde garantie stopt de werking niet ineens. Koop je een stofzuiger of wasmachine ook met het idee dat hij maar 2 jaar draait, want 2 jaar garantie?
Sterker nog allerlei studies rond batterijen van auto's bijv tonen al aan dat die garanties makkelijk gehaald worden en daarboven nog significant over houden.
[ Voor 9% gewijzigd door SidewalkSuper op 10-04-2024 10:09 ]
een cyli kost geld(afschrijving). Dus als er cycli worden gebruikt om minder te verdienen dan die afschrijving dan is dat zonde en kost het je juist geld.SidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:08:
Ik snap jouw nervositeit met die cycli niet zo. Je zal cycli moeten maken om rendement te maken.
Uitgaande van het huidige rendement per cycle, hoe sneller hij 6000 cycli maakt, hoe beter mijns inziens.
[ Voor 31% gewijzigd door Kurios op 10-04-2024 10:11 ]
Wat nu is afgegeven was 1600 euro opbrengst op jaarbasis met 1,5 cycle per dag.
Dat houdt in pak hem beet 550 cycles per jaar voor 1600 euro.
Dat is gemiddeld €2,91 per cycle.
6000 cycli garantie = €17.450,- opbrengst.
Achterkant van een sigarendoosje berekening
Nu geven ze 1820 euro opbrengst op jaarbasis af, laten we erg ruim gokken op ~2,5 cycles per dag.
910 cycles per jaar voor 1820 euro.
Dat is gemiddeld €2 per cycle.
6000 cycli garantie = €12.000,- opbrengst
Daartussen zal het binnen de garantieperiode ongeveer moeten zitten.
En dan is het, net als met stofzuigers en wasmachines, nog lang niet over is de verwachting.
[ Voor 34% gewijzigd door SidewalkSuper op 10-04-2024 10:19 ]
Je zegt het goed: gemiddeld. Maar als ik de posts hier volg zie je eigenlijk dat de meeste handelingen centenwerk zijn en een paar momenten echt het geld wordt verdiend.SidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:13:
Tuurlijk snap ik het afschrijvingsprincipe wel, maar niet de nervositeit.
Achterkant van een sigarendoosje berekening![]()
Nu geven ze 1820 euro opbrengst op jaarbasis af, laten we erg ruim gokken op ~2,5 cycles per dag.
En dan is het, net als met stofzuigers en wasmachines, nog lang niet over is de verwachting.
Je zou eigenlijk willen dat jouw batterij alleen in die situaties in actie zou komen. Dat scheelt je in je cycli, en dus capaciteit en daardoor zou je batterij langer mee kunnen.
Maargoed, er is geen controle over het mechanisme. Er wordt gewoon onbalans weggewerkt en soms krijg je daar meer of minder geld voor. Kijken naar cycli heeft dan überhaupt geen zin. Hooguit dus dat je weet wanneer je garantie is verlopen. Daarnaast: wat is precies 1 cycle?
1 cycle is volledige lading en volledige ontlading, zoals hierboven ook genoemd.
Ik ervaar het momenteel idd zelfs als 13.50 per cyclusSidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:54:
Ik zie hierboven ~20 cycles sinds 14 maart, dat houdt in ~1,5 cycle per dag, zoals ook beloofd. Mensen hebben in die periode meer dan 200 euro gepakt. Dat is 10 euro per cycle. Het lijkt er dan voor mij niet heel erg op dat er veel handelingen zijn die om centerwerk gaan, toch?
1 cycle is volledige lading en volledige ontlading, zoals hierboven ook genoemd.
* 6000 cycli = €81.000Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:02:
[...]
Ik ervaar het momenteel idd zelfs als 13.50 per cyclus
Haha, dat zal nog wel een stuk zakken dan
Ik zit nu op 9+ euro per dag, maar aan andere gebruikers die al vanaf februari hem hebben zie je dat dat echt niet zo zal blijven. Al die gemiddelden gaan pas betrouwbaar worden zodra we een eerste vol jaar hebben gehad.SidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:16:
[...]
* 6000 cycli = €81.000
Haha, dat zal nog wel een stuk zakken dan
En ook dan kun je het niet extrapoleren naar de volgende jaren, omdat de markt zal veranderen (kan positief, kan negatief).
Maar als cijfer nerd is het veels te leuk om toch alvast te rekenen
De groei aan opslag – waaronder batterijen en elektrolysers – en meer stroomverbruik door elektrificatie houdt de groei van het duurzame aanbod niet bij. Dit zal zorgen dat het aantal uren met negatieve stroomprijzen verder groeit.
De snelle opkomst van zonne- en windenergie, vooral op zee, zet de komende jaren door. Dat zorgt voor steeds meer volatiliteit, zowel op de day-ahead en intraday prijzen als op de onbalansprijzen.
https://www.comcamenergy....tieve-stroomprijzen-2023/
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Ik verwacht wel dat hij boven de €5,- per dag moet kunnen eindigen na de lente en de zomer. (lijken mij de betere seizoenen voor onbalans). De grote vraag is of dit jaar op jaar mogelijk is, gezien het artikel hierboven denk/hoop ik van wel.
De regering kan nog roet in het eten gooien, aan de andere kant lijkt het me sterk dat ze initiatieven die de energietransitie helpen versnellen gaan blokkeren.
SidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:13:
Tuurlijk snap ik het afschrijvingsprincipe wel, maar niet de nervositeit.
Achterkant van een sigarendoosje berekening![]()
Het laden en ontladen wordt evenredig verdeeld over de 3 fasen. Het is niet zo dat fasen worden gebalanceerd.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:14:
Ik heb een vraag m.b.t. DLB. Thuis heb ik 1 fase op dit moment. Hier zitten ook zonnepanelen op die bij mooi weer max 3 kwh terugleveren. Als ik na 3 fase stap, de thuisbatterij Nexus dan 10 kwh staat te laden heeft deze dan ruimte of gaat deze knijpen omdat 1 fase minder belast is door de zonnepanelen? Of ziet hij dat de totale ruimte onder de 17 is en gaat dan gewoon vol op het orgel?
Op L1 zitten de meeste panelen (Keuken en Garage) en op L3 zitten de panelen van Huis. Bij het laden van de accu zie je dat L1 nog steeds een klein beetje aan het terugleveren is.
/f/image/FluGvZ39JKyzIn3XqCwX8PIr.png?f=fotoalbum_large)
Zo maar eens een gebruiker op L1 aanzetten anders hebben we straks weer DLB.

[ Voor 3% gewijzigd door Biet80 op 10-04-2024 12:17 ]
Heeft niks met nervositeit te maken. Ik wil mijn investering er gewoon uit hebben in garantietijd. Is dat zeker...... nee. Ziet het er naar uit dat het gaat lukken als het zo doorgaat. Jazeker. Heb eerder een x een berekening gepost. Ben een rekenaar..... die soms wat te lang doorrekend 🤪🤣SidewalkSuper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:08:
Ik snap jouw nervositeit met die cycli niet zo. Je zal cycli moeten maken om rendement te maken.
Hoe eerder je geld terugverdiend is (mocht je dat belangrijk vinden).
De levensduur die is afgegeven is 15 jaar. Bij einde garantie stopt de werking niet ineens. Koop je een stofzuiger of wasmachine ook met het idee dat hij maar 2 jaar draait, want 2 jaar garantie?
Sterker nog allerlei studies rond batterijen van auto's bijv tonen al aan dat die garanties makkelijk gehaald worden en daarboven nog significant over houden.
Ik snap je wel, het is geen brood wat je koopt. Het is voor heel veel mensen gewoon nog serieus veel geld.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:34:
[...]
Heeft niks met nervositeit te maken. Ik wil mijn investering er gewoon uit hebben in garantietijd. Is dat zeker...... nee. Ziet het er naar uit dat het gaat lukken als het zo doorgaat. Jazeker. Heb eerder een x een berekening gepost. Ben een rekenaar..... die soms wat te lang doorrekend 🤪🤣
Er zijn een aantal onzekerheden, die invloed hebben op het rendement. Zekerheid krijg je niet en resultaat uit het verleden is niet beschikbaar. Al met al moet je denk ik gewoon erin geloven (of niet). Je kunt er nog zoveel excelsheets tegenaan smijten, maar uiteindelijk neem je een gok.
@Devke.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:14:
Ik heb een vraag m.b.t. DLB. Thuis heb ik 1 fase op dit moment. Hier zitten ook zonnepanelen op die bij mooi weer max 3 kwh terugleveren. Als ik na 3 fase stap, de thuisbatterij Nexus dan 10 kwh staat te laden heeft deze dan ruimte of gaat deze knijpen omdat 1 fase minder belast is door de zonnepanelen? Of ziet hij dat de totale ruimte onder de 17 is en gaat dan gewoon vol op het orgel?
Indien 1 van je 3 fases belast is met 2,5kW of meer gaat de Nexus door DLB van 10kW laden naar 0.45kW laden. 3kW terug leveren door je panelen met het laden van de Nexus gaat prima, per saldo gebruik je dan 7kW van het net.
Echter ontladen zal de Nexus weer niet doen, DLB grijpt dan in en gaat terug naar 0.45kW ontladen.
Hopen dat ze DLB iets slimmer maken en dat het niet alles (10kW ) of niks (0.45kW) is.
Aantal cycli kun je nergens zien.
Is de loadbalancing ingesteld op 3x25A?Biet80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:15:
[...]
Het laden en ontladen wordt evenredig verdeeld over de 3 fasen. Het is niet zo dat fasen worden gebalanceerd.
Op L1 zitten de meeste panelen (Keuken en Garage) en op L3 zitten de panelen van Huis. Bij het laden van de accu zie je dat L1 nog steeds een klein beetje aan het terugleveren is.
Zo maar eens een gebruiker op L1 aanzetten anders hebben we straks weer DLB.
En wat gebeurt er als je zonnepanelen bijvoorbeeld 15A leveren en de Nexus aan het ontladen is? schakelt de loadbalancing van de Nexus dan precies terug naar 3x10A (25-15A)?
Dat hoop ik inderdaad. Anders gaat de aankoop in mijn geval niet door.dropkick_nl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:03:
[...]
@Devke.
Indien 1 van je 3 fases belast is met 2,5kW of meer gaat de Nexus door DLB van 10kW laden naar 0.45kW laden. 3kW terug leveren door je panelen met het laden van de Nexus gaat prima, per saldo gebruik je dan 7kW van het net.
Echter ontladen zal de Nexus weer niet doen, DLB grijpt dan in en gaat terug naar 0.45kW ontladen.
Hopen dat ze DLB iets slimmer maken en dat het niet alles (10kW ) of niks (0.45kW) is.
Wanneer had je besteld?Comasso schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:14:
Zojuist is bij ons de 20 kWh variant gemonteerd. 8 uur waren ze er half 11 waren ze (4 man sterk) weer weg. Keurig gemonteerd en tussen 11 uur en nu 1 euro ''verdiend''. We gaan het meemaken!
Lekker dan, ik 26 januari en die van mij wordt volgende week pas geplaatst

Jij hebt een 3 fase omvormer voor je zonnepanelen?Acxels schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:17:
[Afbeelding]
7a per fase gaat in ieder geval goed samen. Teruglevering is dus 'soepeler' dan opladen qua dlb.
Klopt 10kw 3 fase.Biet80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:46:
[...]
Jij hebt een 3 fase omvormer voor je zonnepanelen?
Ja 3x25A. Nee dan schakelt hij terug naar 0,45kWpzijde schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:13:
[...]
Is de loadbalancing ingesteld op 3x25A?
En wat gebeurt er als je zonnepanelen bijvoorbeeld 15A leveren en de Nexus aan het ontladen is? schakelt de loadbalancing van de Nexus dan precies terug naar 3x10A (25-15A)?
Dat is niet netjes inderdaad.lvefferen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:39:
[...]
Ik heb de vervolg vraag gesteld: Zonneplan komt niet voor in het BSP register leg eens uit?. Antwoord:
Dat klopt, Zonneplan is niet zelf geregistreerd als BSP. We werken samen met een partner die deze rol op zich neemt. Hierdoor kunnen we de voordelen van de onbalansmarkt benutten en deze doorgeven aan onze klanten. Dit is een van de manieren waarop we ervoor zorgen dat je het maximale rendement uit je Nexus thuisbatterij haalt.
Zeg dan niet dat je BSP geregistreerd bent. Kiki toch
[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 10-04-2024 14:27 ]
Als de zon schijnt dan zit ik bijna de hele dag tussen de 3kW en 4kW op een van de fasen. Als ze dat niet fixen dan is de Nexus niet interessant voor mij.Biet80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:20:
[...]
Ja 3x25A. Nee dan schakelt hij terug naar 0,45kW
Heb hier een 1 fase omvormer. Kan dat uberhaupt op een 3 fase stroomnet in huis? Misschien een domme vraag maar ben in de stroom niet zo thuis 🙈pzijde schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:42:
[...]
Als de zon schijnt dan zit ik bijna de hele dag tussen de 3kW en 4kW op een van de fasen. Als ze dat niet fixen dan is de Nexus niet interessant voor mij.
1e situatie vat ik. 2e niet. Als je 3kw zonnepanelen terugleverd en de nexus 10kw ontlaad dan gaat er 13kw het net in. Er is bij 3 fase ruimte voor 17 kw toch? Of is dat nu net het manco van DLB dat hij dat niet goed vindt?dropkick_nl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:03:
[...]
@Devke.
Weet iemand of dit een 'software' of hardware limitatie is? Zouden ze dit later toe kunnen voegen?Biet80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:15:
[...]
Het laden en ontladen wordt evenredig verdeeld over de 3 fasen. Het is niet zo dat fasen worden gebalanceerd.
Ja hoor, geen probleem! Dat is hoe de meeste installateurs het installeren. Als het op 1 fase past (ongeveer 4kW) dan zullen de meeste installateurs ervoor kiezen om op 1 fase te installeren.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:13:
[...]
Heb hier een 1 fase omvormer. Kan dat uberhaupt op een 3 fase stroomnet in huis? Misschien een domme vraag maar ben in de stroom niet zo thuis 🙈
Mijn eigen installatie zou in totaal precies op 1 fase 'passen' maar o.a. voor de Nexus heb ik ervoor gekozen om deze over de 3 beschikbare fasen te verdelen. Dit heeft een meerprijs voor de installatie maar binnen mijn huisinstallatie heb ik dan een betere balans over de 3 fasen zodat de laadpaal, thuisbatterij en de panelen elkaar niet in de weg zitten.
De meeste huisaansluitingen hebben 3x25A dat betekend dat er per fase 5,8kW afgenomen/teruggeleverd kan worden.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:18:
[...]
1e situatie vat ik. 2e niet. Als je 3kw zonnepanelen terugleverd en de nexus 10kw ontlaad dan gaat er 13kw het net in. Er is bij 3 fase ruimte voor 17 kw toch? Of is dat nu net het manco van DLB dat hij dat niet goed vindt?
De Nexus kan (op dit moment?) alleen maar op-/ontladen met gelijke belasting over de 3 fasen. Als er dus één van de fasen te zwaar belast wordt zal hij op alle 3 de fasen terugregelen. Dit geld dus zowel voor op- als ontladen.
(Dus: Nexus is 3,3kW per fase + 3kW zonnepanelen is 6,3kW en is dus te hoog ten opzichte van de 5,8kW beschikbare ruimte per fase.)
[ Voor 4% gewijzigd door aritmeester op 10-04-2024 15:32 ]
Ja, 3-fasen is zelfs vrij gebruikelijk (3x25A). Je kunt het ook laten veranderen als je een 1-fase aansluiting hebt.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:13:
[...]
Heb hier een 1 fase omvormer. Kan dat uberhaupt op een 3 fase stroomnet in huis? Misschien een domme vraag maar ben in de stroom niet zo thuis 🙈
Ik heb nu twee enkelfase omvormers. Daar komt binnenkort een derde bij die de andere fase pakt. Een 3-fase omvormer lost mijn 'probleem' ook niet op trouwens.
Als je in de gegevens van een vergelijkbare omvormer kijkt dan ondersteunt die het wel:jojost1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:28:
[...]
Weet iemand of dit een 'software' of hardware limitatie is? Zouden ze dit later toe kunnen voegen?
Zonneplan heeft een aangepaste/custom omvormer voor de Nexus. Maar het zou mij niet verbazen als het dus een softwarematige beperking is momenteel.Supports Unbalanced and Half-Wave Loads on both the Grid and Backup Port
Top, bedankt. Klinkt inderdaad zo, ze zeggen dat ze nog veel gaan verbeteren mbt DLB & de samenwerking met hun eigen laadpaal, dus fingers crossedaritmeester schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:39:
[...]
Als je in de gegevens van een vergelijkbare omvormer kijkt dan ondersteunt die het wel:
[...]
Zonneplan heeft een aangepaste/custom omvormer voor de Nexus. Maar het zou mij niet verbazen als het dus een softwarematige beperking is momenteel.
Wat een feest. Dan zitten we ook nog na te denken over een airco (koelen/verwarmen) en later een laadpaal. Ik krijg zo het vermoeden dat ik ergens vast ga lopen. Btw we koken ook electrisch 🙈. Alles zal nooit tegelijk aanstaan dus dat geeft ruimte. Je zou haast zeggen is idd de zonnepanelen verdelen over de fases beter dan op 1 fase te laten. Gok dat dan de 3 fase omvormer wel nodig is.aritmeester schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:29:
[...]
Ja hoor, geen probleem! Dat is hoe de meeste installateurs het installeren. Als het op 1 fase past (ongeveer 4kW) dan zullen de meeste installateurs ervoor kiezen om op 1 fase te installeren.
Mijn eigen installatie zou in totaal precies op 1 fase 'passen' maar o.a. voor de Nexus heb ik ervoor gekozen om deze over de 3 beschikbare fasen te verdelen. Dit heeft een meerprijs voor de installatie maar binnen mijn huisinstallatie heb ik dan een betere balans over de 3 fasen zodat de laadpaal, thuisbatterij en de panelen elkaar niet in de weg zitten.
[...]
De meeste huisaansluitingen hebben 3x25A dat betekend dat er per fase 5,8kW afgenomen/teruggeleverd kan worden.
De Nexus kan (op dit moment?) alleen maar op-/ontladen met gelijke belasting over de 3 fasen. Als er dus één van de fasen te zwaar belast wordt zal hij op alle 3 de fasen terugregelen. Dit geld dus zowel voor op- als ontladen.
(Dus: Nexus is 3,3kW per fase + 3kW zonnepanelen is 6,3kW en is dus te hoog ten opzichte van de 5,8kW beschikbare ruimte per fase.)
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 10-04-2024 16:45 ]
Nou dit dus want dat betekend als ik het goed begrijp dat laden wel gaat en ontladen niet. De zonnepanelen zitten dan in de weg. Dat zou hier ook een definitieve streep zijn door de Nexus of thuisbatterij uberhaupt.pzijde schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:42:
[...]
Als de zon schijnt dan zit ik bijna de hele dag tussen de 3kW en 4kW op een van de fasen. Als ze dat niet fixen dan is de Nexus niet interessant voor mij.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 10-04-2024 16:44 ]
Inderdaad, zonnepanelen zitten in de weg met ontladen. Mijn enkelfase auto zit in de weg met opladen, maar die kan ik aansturen, dus daar verwacht ik weinig problemen mee.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:42:
[...]
Nou dit dus want dat betekend als ik het goed begrijp dat laden wel gaat en ontladen niet. De zonnepanelen zitten dan in de weg. Dat zou hier ook een definitieve streep zijn door de Nexus of thuisbatterij uberhaupt.
Maar hoe lossen andere Nexus gebruikers dit op dan? Geen zonnepanelen? Zwaardere aansluiting dan 3x25A? Gaan bewust verbruiken om DLB te omzeilen? Ben daar wel benieuwd naar. Mijn zonnepanelen hebben vandaag bijna 4 uur boven de 2.5kw teruggeleverd. Dat zou dus 4 uur DLB ingreep geweest zijn. Nogmaals benieuwd hoe andere gebruikers dit dan oplossen.pzijde schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:33:
[...]
Inderdaad, zonnepanelen zitten in de weg met ontladen. Mijn enkelfase auto zit in de weg met opladen, maar die kan ik aansturen, dus daar verwacht ik weinig problemen mee.
Ik zie zo vaak bij het ontladen van de nexus staan :: Verbruik -15000WDevke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:37:
[...]
Maar hoe lossen andere Nexus gebruikers dit op dan? Geen zonnepanelen? Zwaardere aansluiting dan 3x25A? Gaan bewust verbruiken om DLB te omzeilen? Ben daar wel benieuwd naar. Mijn zonnepanelen hebben vandaag bijna 4 uur boven de 2.5kw teruggeleverd. Dat zou dus 4 uur DLB ingreep geweest zijn. Nogmaals benieuwd hoe andere gebruikers dit dan oplossen.
Geen problemen mee
:fill(white):strip_exif()/f/image/1zR8Dmfmq5p7MOk3AwiOPtUz.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0yiTtuU6oABeK91NwzARwLz8.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-04-2024 18:42 ]
Nee, die vlieger gaat niet op. De zonnepanelen gaan uit bij overschot op de onbalansmarkt en het ontladen gebeurt juist bij tekorten.Aimabel schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:19:
En Zonneplan kan de panelen uit zetten. Mogelijk ook een oplossing voor het in de weg zitten van de accu bij het ontladen. De zonnepanelen zijn vandaag 3 keer uitgezet.
Ja, vandaag reactie ontvangen:Buns schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:24:
[...]
Heb je al een uitleg ontvangen van ZP? Zo ja, zou je die willen delen?
"Wanneer de stroomprijzen negatief worden, schakelt Powerplay automatisch je omvormer uit. Dit betekent dat je zonnepanelen tijdelijk stoppen met het leveren van stroom aan het net. Waarom is dit goed voor jou? Omdat het je beschermt tegen de financiële impact van negatieve stroomprijzen. In plaats van te moeten betalen om je energie te leveren, zorgt Powerplay ervoor dat je geen nadeel ondervindt van deze negatieve stroomprijzen. Dit is dan ook het perfecte moment om je eigen stroom te gebruiken.
Er zijn momenten waarop Powerplay besluit dat het voordelig is om je zonnepanelen stroom te laten leveren terwijl er negatieve stroomprijzen zijn. Dit kan gebeuren wanneer het weer minder zonnig is dan voorspeld en er een daadwerkelijk tekort aan stroom is. In dergelijke gevallen gaat je zonne-energieproductie door en ontvang je wel een vergoeding.
In de Zonneplan app kun je zien of de omvormer uitschakelt vanwege negatieve stroomprijzen of het stabiliseren van het net.
- De gele lijnen duiden op momenten van negatieve uurprijzen. Tijdens deze periodes verwachten we dat je zonnepanelen tijdelijk worden uitgeschakeld. Voor deze momenten ontvang je géén vergoeding.
- De paarse lijnen in de grafieken van onze app staan voor Powerplay momenten. Dit zijn speciale momenten waarop we, om het energienet te stabiliseren, jouw omvormer tijdelijk uitschakelen ondanks positieve stroomprijzen, of juist jouw zonnepanelen inschakelen bij negatieve prijzen. Hiervoor ontvang je wél een vergoeding."
Ik heb zelf aangegeven dat ik meer dan 500kWh overschot heb per jaar en ik begrijp dat het dan beter is om bij negatieve prijzen (netto positief) de panelen uit te schakelen. Bij nader inzien heb ik dit aangepast naar minder dan 500kWh overschot, omdat dat in mijn situatie realistischer lijkt. Ik ben benieuwd of ze nu nog steeds zonder vergoeding afgeschakeld worden bij negatieve (netto positieve) prijzen. Wellicht dit weekend weer dezelfde situatie, dus dan zien we het gelijk.
Wat voor aansluiting heb je? 3x25?Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:38:
[...]
Ik zie zo vaak bij het ontladen van de nexus staan :: Verbruik -15000W
Geen problemen mee
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb geen Zonneplan panelen en omvormer.Aimabel schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:19:
En Zonneplan kan de panelen uit zetten. Mogelijk ook een oplossing voor het in de weg zitten van de accu bij het ontladen. De zonnepanelen zijn vandaag 3 keer uitgezet.
Hier ook 3x25 en panelen die in middag 2.5 a 3kW doen en nooit problemen mbt DLB door de zonnepanelen hoor. Zonnepanelen zitten op 1 fase.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:37:
[...]
Maar hoe lossen andere Nexus gebruikers dit op dan? Geen zonnepanelen? Zwaardere aansluiting dan 3x25A? Gaan bewust verbruiken om DLB te omzeilen? Ben daar wel benieuwd naar. Mijn zonnepanelen hebben vandaag bijna 4 uur boven de 2.5kw teruggeleverd. Dat zou dus 4 uur DLB ingreep geweest zijn. Nogmaals benieuwd hoe andere gebruikers dit dan oplossen.
Ja, 3x25, en ook daar ga ik soms overheen met dingen, maar zoals eerder gepost is ook dat kortdurend geen probleem
Dat is goed om te lezen. Ik zie dat ik net antwoord heb van Zonneplan op de vragen wat de Nexus doet i.c.m. zonnepanelen die 3kw terugleveren. Dit is niet aan Kiki gevraagd voor de duidelijkheid. Is beantwoord door een medewerker.jojost1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:00:
[...]
Hier ook 3x25 en panelen die in middag 2.5 a 3kW doen en nooit problemen mbt DLB door de zonnepanelen hoor. Zonnepanelen zitten op 1 fase.
:strip_exif()/f/image/mDO4XYSStMkJk7hxm1eFgK64.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jfz5lriitiJYBkCkZ1neRA86.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb daarop teruggereageerd met de vraag hoe dit op te lossen. Ik zie dat jij dat probleem dus niet hebt en @Maurice v/d Zwaan ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 10-04-2024 21:16 ]
Als ik 6kw aan het terugleveren ben (gelijk verdeeld over alle fasen) en de accu wil ontladen, dan zie ik gewoon -16kw.
Wat is kortstondig? Ik kom bijna 4 uur vandaag boven de 2.5kwh teruglevering uit. Bij @jojost1 gaat het ook lang goed zo te lezen. Raar dit antwoord van ZP dan.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:08:
[...]
Ja, 3x25, en ook daar ga ik soms overheen met dingen, maar zoals eerder gepost is ook dat kortdurend geen probleem
Goed om te lezen. Panelen zijn bij jouw verdeeld over de fase. Dat geeft iets meer lucht. Dan zou ik hier naast de Nexus ook een nieuwe omvormer (3 fase moeten kopen) vindt dat gekkewerk voor nu.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:17:
Als ik 6kw aan het terugleveren ben, en de accu wil gaan opladen, dan zie ik gewoon dat mijn verbruik naar 4kw gaat, en zijn mijn panelen dus de accu aan het opladen.
Als ik 6kw aan het terugleveren ben (gelijk verdeeld over alle fasen) en de accu wil ontladen, dan zie ik gewoon -16kw.
Heb ik wel net gedaan: een 3 kW 1 fase SolarEdge omvormer vervangen door een 3 fase SolarEdge omvormer voor short strings. Daarnaast heb ik een andere 6 kW omvormer op drie fasen, dus totaal 9 kW, maar wel netjes verdeeld. Bij volle zon geeft dat eigenlijk te weinig speelruimte voor de ZP accu (17-9=8), dus ik ben nu bezig om in dat geval via Domoticz geforceerd de 3 fase warmtepomp in te laten schakelen met verbruik van ca 3 kW om een warmtebuffer te vullen. Wanneer dat niet gaat omdat ook de buffer vol is zet ik de 3 kW omvormer automatisch uit. Zo probeer ik weer steeds de 10 kW marge te bieden die de accu nodig heeft. Gebruiken is altijd beter dan afschakelen zou ik zeggen.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:23:
[...]
Goed om te lezen. Panelen zijn bij jouw verdeeld over de fase. Dat geeft iets meer lucht. Dan zou ik hier naast de Nexus ook een nieuwe omvormer (3 fase moeten kopen) vindt dat gekkewerk voor nu.
Ja, logisch. 16000 / 3 fasen / 230 Volt = 23A. Het terugschakelen gebeurt pas boven de 25A.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:17:
Als ik 6kw aan het terugleveren ben, en de accu wil gaan opladen, dan zie ik gewoon dat mijn verbruik naar 4kw gaat, en zijn mijn panelen dus de accu aan het opladen.
Ik ben benieuwd naar het antwoord. Of eigenlijk vooral of ze ook minder ver kunnen terugschakelen, zodat je altijd rond de 25A per fase blijft.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:08:
[...]
Dat is goed om te lezen. Ik zie dat ik net antwoord heb van Zonneplan op de vragen wat de Nexus doet i.c.m. zonnepanelen die 3kw terugleveren. Dit is niet aan Kiki gevraagd voor de duidelijkheid. Is beantwoord door een medewerker. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb daarop teruggereageerd met de vraag hoe dit op te lossen. Ik zie dat jij dat probleem dus niet hebt en @Maurice v/d Zwaan ook niet.
omg, wie gebruikt er in godsnaam kWh/uur als eenheid voor vermogen?Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:08:
[...]
Dat is goed om te lezen. Ik zie dat ik net antwoord heb van Zonneplan op de vragen wat de Nexus doet i.c.m. zonnepanelen die 3kw terugleveren. Dit is niet aan Kiki gevraagd voor de duidelijkheid. Is beantwoord door een medewerker. [Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik laat weten hoe ZP reageerd hierop. Vlgs @jojost1 kan het. Volgens kiki ook (maar ja die was niet altijd serieus te nemen). Overigens neem ik voor de goede orde me medeforumleden wel serieus 😉pzijde schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:50:
[...]
Ik ben benieuwd naar het antwoord. Of eigenlijk vooral of ze ook minder ver kunnen terugschakelen, zodat je altijd rond de 25A per fase blijft.
- 10kWph aan zonnepanelen.
- Elektrische auto
- Elektrisch koken
- Airco's
- Oven
lvefferen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:47:
Ik vind het toch wel spannend hoe dat gaat lopen met:En dan zometeen de batterij erbij, ik zal vast niet de enige zijn. Maar toch, verzwaren naar >3x35A zie ik vanwege de hoge kosten niet zitten (factor 5 t.o.v. 3x25A). Dat wordt wel een leuk puzzeltje.
- Elektrische auto
- Elektrisch koken
- Airco's
- Oven
- 9800 Wp zonnepanelen
- 2 electrische auto's op zonneplan laadpaal
- inductie koken
- airco's
- airfryer/waterkoker/oven
- all-electric warmtepomp met bijverwarmer.
- zonneplan accu
Je gebruikt ook niet alles in 1x he. Ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent. Ik wacht nog even rustig op de antwoorden van ZP. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die van de huidige 1 x 40A fase aansluiting naar een 3x25A ga en dat de Nexus dan juist uren per dag zou knijpen op de zonnepanelen of andere grootverbruikers als kookplaat of evt airco.lvefferen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:47:
Ik vind het toch wel spannend hoe dat gaat lopen met:En dan zometeen de batterij erbij, ik zal vast niet de enige zijn. Maar toch, verzwaren naar >3x35A zie ik vanwege de hoge kosten niet zitten (factor 5 t.o.v. 3x25A). Dat wordt wel een leuk puzzeltje.
- Elektrische auto
- Elektrisch koken
- Airco's
- Oven
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 11-04-2024 18:50 ]
:strip_exif()/f/image/r7jeo9yGZoVe4FIbQ5THSQi6.jpg?f=fotoalbum_large)
8:30 waren ze er met zn tweeen
12:30 was ie operationeel.
Opbrengst zit nu op €4,80
Heb ook al even gekeken wat er gebeurt met het laadpunt op de SAP wanneer de batterij van het net trekt op de PAP; perfect, de Easee Equalizer op de PAP P1 knijpt mooi de Easee Lite op de SAP af
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
misschien rare vraag, maar kun je ook duidelijke foto's maken vd onderkant vd omvormer?bokkow schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
He he eindelijk!
[Afbeelding]
Heb ook al even gekeken wat er gebeurt met het laadpunt op de SAP wanneer de batterij van het net trekt op de PAP; perfect, de Easee Equalizer op de PAP P1 knijpt mooi de Easee Lite op de SAP af
om te zien in hoeverre ZP de solis-omvormer hardwarematig aangepast heeft.
er zijn el eerder foto's gedeeld, deze voldoende?ari2asem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:23:
[...]
misschien rare vraag, maar kun je ook duidelijke foto's maken vd onderkant vd omvormer?
om te zien in hoeverre ZP de solis-omvormer hardwarematig aangepast heeft.
HIER
Dat ziet eruit als een zolder? Hoe hebben ze het kabeltraject bij jou laten lopen? Maandag a.s. ben ik ook aan de beurt eindelijk.bokkow schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
He he eindelijk!
[Afbeelding]
Dat plaatje (van de zolder) kan zo in de folder. Netjes!bokkow schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
He he eindelijk!
[Afbeelding]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Yes! Bij mij liep het van de meterkast door de kruipruimte naar de achterkant van het huis, naar buiten, langs de airco koker in eigen PVC naar dakgoot en door het dak naar binnen. Zag het meest op tegen kabeltraject maar is toch meegevallenkazuka schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:49:
[...]
Dat ziet eruit als een zolder? Hoe hebben ze het kabeltraject bij jou laten lopen? Maandag a.s. ben ik ook aan de beurt eindelijk.
Mooi man!
@de Peer thanks! Het is geen juweel voor je huis maar ben blij met hoe het er nu uit ziet. Wordt werkruimte, altijd iets leuks om over te praten tijdens Teams meetings 😂
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
Dat getal update maar 1x elke 5min en de grafiek van de Nexus ‘loopt achter’ (lijkt me een app bug sinds een paar updates geleden, de rechterkant van de grafiek is niet meer nú maar heel even geleden). Ik vermoed dat de batterij aan het terugleveren was en toen je keek net niet meerpentagon0873 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:46:
Kan iemand dit verklaren: rond 07.00 vanochtend, 6000w teruglevering, Nexus is balans aan het bewaren en zonnepanelen nog niet operationeel.....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen de grafiek loopt "achter"? Hoelang? De status (opladen/laden) en powerplay vergoeding wel actueel?jojost1 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:11:
[...]
Dat getal update maar 1x elke 5min en de grafiek van de Nexus ‘loopt achter’ (lijkt me een app bug sinds een paar updates geleden, de rechterkant van de grafiek is niet meer nú maar heel even geleden). Ik vermoed dat de batterij aan het terugleveren was en toen je keek net niet meer
App loopt idd altijd achter en niet synchroon.pentagon0873 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:46:
Kan iemand dit verklaren: rond 07.00 vanochtend, 6000w teruglevering, Nexus is balans aan het bewaren en zonnepanelen nog niet operationeel.....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via Home wizard zie je wel realtime wat de Nexus doet.
Bij 13kw wordt DLB al actief? Dat is wel heel snel.Devke schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:08:
[...]
[Afbeelding]
Is er nog iemand anders met home assistant die in de history kan kijken van vandaag?
/f/image/qQflEAwcxa82MNpG2eLFgH3z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hcH1VUDy1mCykP3cNQabT47W.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de vraag ook neergelegd bij ZP. Het lijkt de opbrengsten nog niet echt in de weg te zitten trouwens. Ik had €216,28 in Maart. De ZP 20 kWh demo-installatie zat daar iets boven met € 227,75.
Minuten, de actuele status laden/ontladen max 5min (net als het verbruik-getal in Zonneplan app, die Connect geeft het maar 1x in 5min door).Devke schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:26:
[...]
Alleen de grafiek loopt "achter"? Hoelang? De status (opladen/laden) en powerplay vergoeding wel actueel?
Powerplay vergoeding loopt altijd een beetje achter natuurlijk omdat dat afrekenen niet live gebeurt, wel snel. Na onbalanspieken etc lijkt dat wel binnen 5 a 10min te gebeuren.
Hier werkt de integratie nog prima. Alle gegevens komen nog in het energiedashboard binnen. Heb zelf Geen batterijMaurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:40:
Bij mij is de zonneplan integratie (met name het batterij stuk) gestopt met werken gisteravond iets na 17:00. Ik vermoed dat de api is aangepast.
Top. Ik hoor graag wat er terugkomt aan antwoorden. Hier nog geen reactie.Biet80 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
[...]
Bij 13kw wordt DLB al actief? Dat is wel heel snel.Dat verklaart wel waarom ik het voorbij zie komen af en toe.
Is er nog iemand anders met home assistant die in de history kan kijken van vandaag?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de vraag ook neergelegd bij ZP. Het lijkt de opbrengsten nog niet echt in de weg te zitten trouwens. Ik had €216,28 in Maart. De ZP 20 kWh demo-installatie zat daar iets boven met € 227,75.
Hier staan ook tientallen foto's, even filteren op thuisbatterij: https://www.zonneplan.nl/klantervaringenmarvin3241 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:28:
Zijn er mensen die foto's willen delen van de batterij + omvormer? Ik heb al een aantal foto's langs zien komen en twijfel zelf nog op welke plek ik hem ga neerzetten in huis. Ik ben benieuwd waar iedereen de set heeft laten plaatsen en hoe dat er uit ziet.
- kan de nexus ook als een ups functioneren bij stroomuitval?
- draait het systeem (omvormer, batterij etc) onafhankelijk van zonneplan? Of stopt de werking als zonneplan failliet gaat?
-Nee. Het doet ook niets met je eigen stroomverbruik of opbrengst. Hij handelt puur op de onbalansmarkt op dit moment.Forza11 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:34:
Ik ben ook naar de nexus aan het kijken, thuis hebben we tibber maar hun batterij oplossing is een stuk duurder. Wat vragen over zonneplan
- draait het systeem (omvormer, batterij etc) onafhankelijk van zonneplan? Of stopt de werking als zonneplan failliet gaat?
- Powerplay is afhankelijk van Zonneplan. Als ze failliet gaan kun je de batterij als zelfstandige unit gebruiken maar niet meer via hun op de onbalansmarkt actief zijn.
Tip: zeker even de 2 Q&A sessies kijken op hun YouTube kanaal. Daar worden veel vragen beantwoord.
[ Voor 8% gewijzigd door kazuka op 12-04-2024 19:13 ]
Hij is modulair, de 20kwh bestaat uit 4x 5kwh en 1x bms.Meikoess schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:54:
Hoe tillen ze zo’n accu naar boven van 170 kg?
Neem aan van wel. In de Q&A werd gezegd dat je ook eventueel kon uitbreiden, maar dit is kosten technisch niet aan te raden.Meikoess schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:58:
Dus als de accu een slechte module heeft kan die vervangen worden?
Hoi, als ik ergens spijt van heb, dan is het de ruimte waar de batterij nu staat, weliswaar op eigen verzoek. De batterij is bijna constant in bedrijf over de dehele 24 uur heen. De ruimte was een koele schuur, net als de rest van het huis goed geïsoleerd, waar je door moet om achterom naar binnen te komen. Nu is het de warmste ruimte van het huis. Het is nu geen bewaarplek meer voor groente en fruit. Achteraf had ik de batterij beter op zolder kunnen laten plaatsen. Dan hadden we nog nut van de warmte kunnen hebben.marvin3241 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:28:
Zijn er mensen die foto's willen delen van de batterij + omvormer? Ik heb al een aantal foto's langs zien komen en twijfel zelf nog op welke plek ik hem ga neerzetten in huis. Ik ben benieuwd waar iedereen de set heeft laten plaatsen en hoe dat er uit ziet.
Daarnaast kon de batterij niet hangen op de plek waar ik het graag wilde en ook niet op de andere voorkeurplek. Hij staat/hangt op een plek waar de installateurs van Zonneplan het uiteindelijk wél wilden plaatsen. Achteraf onzin. 20 cm links en rechts van de batterij als vrije ruimte hadden zij geinterpreteerd als : 20 cm ruimte links en rechts op de muur. Helaas zagen zei een deur in de zelfde muur niet als vrije ruimte, die dat dus wel is. Maar helaas, op moment van plaatsing wist ik er niet voldoende vanaf om de "vakmensen" weerwoord te geven. En op foto's inmiddels genoeg voorbeelden gezien hoe het allemaal wél kan.
Zijn die lampjes bij anderen ook regelmatig rood?
Ik ga er vanuit dat ik dan geen 4g verbinding heb, maar soms is de batterij dan wél aan het op- of ontladen. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat het (ont)laden langer door gaat dan gewenst is. Is dit onzin? En zo nee, zou dit kwaad kunnen?
marvin3241 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:28:
:strip_exif()/f/image/HV5x758sIHgaKsbQQ5yw2Sf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij onder de trap, dit is echter geen " normale". opstelling (de hoek om).
De afwerking richting batterij is niet optimaal, maar dat komen ze nog oplossen.
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel
Dat heb ik ook weleens, volgens mij alleen bij de achterste van de twee. Rood of blauw knipperend. Ik heb er al eens over gebeld, was geen probleem zeiden ze. Ik denk dat het wel losloopt, ik zie ook geen verschil tussen mijn en de voorbeeld batterij.Aimabel schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:47:
Bij mij zitten aan de batterij twee dongels ( van die witte dingen met meestal een groen lampje maar vaak ook rood)
Zijn die lampjes bij anderen ook regelmatig rood?
Ik ga er vanuit dat ik dan geen 4g verbinding heb, maar soms is de batterij dan wél aan het op- of ontladen. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat het (ont)laden langer door gaat dan gewenst is. Is dit onzin? En zo nee, zou dit kwaad kunnen?
Forza11 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:34:
Ik ben ook naar de nexus aan het kijken, thuis hebben we tibber maar hun batterij oplossing is een stuk duurder. Wat vragen over zonneplan
Volgens Kiki kan het wel:kazuka schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:41:
[...]
-Nee. Het doet ook niets met je eigen stroomverbruik of opbrengst. Hij handelt puur op de onbalansmarkt op dit moment.
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/LiDq2gFjm86RF9H2x5cSrvdJ.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door piwakawaka op 13-04-2024 12:22 ]
Dit topic is gesloten.