Kiki praat onzin.piwakawaka schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:21:
[...]
[...]
Volgens Kiki kan het wel:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/pjRfrN01Zcf3U2aauxpoEnJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Kiki praat onzin.piwakawaka schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:21:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Niet te veel naar haar luisteren, het kan nietpiwakawaka schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:21:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Het ligt eraan wie de vraag stelt
Onnozele Ai 🤣piwakawaka schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:37:
[...]
Het ligt eraan wie de vraag stelt. Bij mij zal het werken
[Afbeelding]
Kiki niet te serieus nemen. Volgens kiki kan ik ook een thuisbatterij plaatsen 10 kwh ontladen en 3 kwh terugleveren over een 3 fase aansluiting zonder dat DLB ingrijpt. Zelfs hogere waardes vind Kiki goed. Echter geeft zonneplan aan dat het niet kan en vervolgens gebruikers hier dat ze geen probleem daarmee hebben. Vraag staat al uit bij ZP hierover. Nog steeds geen antwoord. Zie eerdere posts.piwakawaka schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:21:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Veel bewegingen, weinig opbrengsten.dropkick_nl schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:37:
[Afbeelding]
Bij mij slaapt de Nexus uit denk ik? sinds 08:00 vandaag alleen maar 0,3kW aan het laden..
Bij anderen ook dit gedrag?
Meestal zie ik forse bewegingen...
Die 14 euro is deze maand? Vanaf installatie?Buns schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:04:
[...]
Veel bewegingen, weinig opbrengsten.[Afbeelding]
Vanaf installatie afgelopen woensdag 10.00 uur.Devke schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:29:
[...]
Die 14 euro is deze maand? Vanaf installatie?
DLB actief? Denk maar ff mee.dropkick_nl schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:37:
[Afbeelding]
Bij mij slaapt de Nexus uit denk ik? sinds 08:00 vandaag alleen maar 0,3kW aan het laden..
Bij anderen ook dit gedrag?
Meestal zie ik forse bewegingen...
Nope, geen DLB. gewoon een rustige ochtend. Nu is hij wel weer aan het laden en ontladen zoals normaal.
Dit is idd op 1 fasesven4474 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:18:
@Devke geen elektricien hier, maar je moet verbruik en opwek (of het saldo) per fase weten. Zou kunnen dat je die 2432 W allemaal op een fase gebruikt en op een andere fase de 2111 W opwekt. Dit is natuurlijk er vanuit gaande dat je een drie fase aansluiting hebt. Bij een een fase aansluiting hebt je gelijk.
Zou het 3 fase zijn.....wat is dan de belasting van de hoofdaansluiting? Stel 2432 verbruik zit op een fase en de 2111 opwek op een andere fase. Dan wordt de fase belast tegen die waardes afzonderlijk en de hoofdaansluiting belast met ook het verschil of bijelkaar opgeteld juist?sven4474 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:18:
@Devke geen elektricien hier, maar je moet verbruik en opwek (of het saldo) per fase weten. Zou kunnen dat je die 2432 W allemaal op een fase gebruikt en op een andere fase de 2111 W opwekt. Dit is natuurlijk er vanuit gaande dat je een drie fase aansluiting hebt. Bij een een fase aansluiting hebt je gelijk.
als het gaat branden is dit de laatste plek waar ik naar buiten zal gaan. diverse andere opties....JWT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:11:
Qua brandveiligheid en vluchtroute lijkt me dit niet ideaal?
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel
hier vandaag ook ERG weinig opbrengst (€0,52 tot ca 17uur....) tevens weer offline vanaf 14:30hAimabel schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:20:
Ik heb powerplay ingeschakeld én aangegeven dat ik meer dan 500 Kw over heb.
Hoewel er een negatieve prijs is staan de zonnepanelen gewoon aan.
En ook de batterij laad op ten koste van de laadpaal.
Daarnaast iok nog eens een lage opbrengst tot nu toe.
Niet alleen Kiki is van het padje maar de AI voor de batterij en zonnepanelen vandaag ook.
Geen dag om vrolijk van te worden.
(En ja, ik weet dat ik de auto morgen goedkoper op kan laden, maar dan ben ik er mee weg)
Hier geen offline gezien, maar wel in de ochtend die 4 uur durende pauze, die zie ik in de middag ook bij de demo batterij. Wellicht hebben ze een update doorgevoerd?pentagon0873 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:56:
[...]
hier vandaag ook ERG weinig opbrengst (€0,52 tot ca 17uur....) tevens weer offline vanaf 14:30h
Vandaag kale negatieve prijzen en de omvormer is niet uitgeschakeld. Hangt er dus blijkbaar van af of je meer of minder dan 500kWh overschot hebt per jaar.marvin3241 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:24:
[...]
Ja, vandaag reactie ontvangen:
"Wanneer de stroomprijzen negatief worden, schakelt Powerplay automatisch je omvormer uit. Dit betekent dat je zonnepanelen tijdelijk stoppen met het leveren van stroom aan het net. Waarom is dit goed voor jou? Omdat het je beschermt tegen de financiële impact van negatieve stroomprijzen. In plaats van te moeten betalen om je energie te leveren, zorgt Powerplay ervoor dat je geen nadeel ondervindt van deze negatieve stroomprijzen. Dit is dan ook het perfecte moment om je eigen stroom te gebruiken.
Er zijn momenten waarop Powerplay besluit dat het voordelig is om je zonnepanelen stroom te laten leveren terwijl er negatieve stroomprijzen zijn. Dit kan gebeuren wanneer het weer minder zonnig is dan voorspeld en er een daadwerkelijk tekort aan stroom is. In dergelijke gevallen gaat je zonne-energieproductie door en ontvang je wel een vergoeding.
In de Zonneplan app kun je zien of de omvormer uitschakelt vanwege negatieve stroomprijzen of het stabiliseren van het net.
- De gele lijnen duiden op momenten van negatieve uurprijzen. Tijdens deze periodes verwachten we dat je zonnepanelen tijdelijk worden uitgeschakeld. Voor deze momenten ontvang je géén vergoeding.
- De paarse lijnen in de grafieken van onze app staan voor Powerplay momenten. Dit zijn speciale momenten waarop we, om het energienet te stabiliseren, jouw omvormer tijdelijk uitschakelen ondanks positieve stroomprijzen, of juist jouw zonnepanelen inschakelen bij negatieve prijzen. Hiervoor ontvang je wél een vergoeding."
Ik heb zelf aangegeven dat ik meer dan 500kWh overschot heb per jaar en ik begrijp dat het dan beter is om bij negatieve prijzen (netto positief) de panelen uit te schakelen. Bij nader inzien heb ik dit aangepast naar minder dan 500kWh overschot, omdat dat in mijn situatie realistischer lijkt. Ik ben benieuwd of ze nu nog steeds zonder vergoeding afgeschakeld worden bij negatieve (netto positieve) prijzen. Wellicht dit weekend weer dezelfde situatie, dus dan zien we het gelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door dropkick_nl op 13-04-2024 19:34 ]
Dat zou denk ik hier mogelijkheden gaan bieden richting mijn issue met de zonnepanelen en een evt Nexus. Tis ff de vraag hoelang je boven die waarde mag zitten voordat de boel zegt tis mooi geweest nu qua power. Denk dat er meer mensen hebben "gemopperd".dropkick_nl schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:30:
Trouwens vandaag een veel betere DLB gezien.
Meerdere minuten stond DLB toe dat op 1 fase een belasting stond van 6.5kW
De Nexus wordt veel minder geknepen bij gebruik van wasmachine of oven.
Heel blij mee!
[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 13-04-2024 19:53 ]
Nee daar hangt het dus niet vanaf! Zie eerdere posts.marvin3241 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:26:
[...]
Vandaag kale negatieve prijzen en de omvormer is niet uitgeschakeld. Hangt er dus blijkbaar van af of je meer of minder dan 500kWh overschot hebt per jaar.
Zwolle zie je ook dat er uren niks gebeurd is. Als het storing is oid dan zie je daarmee wel gelijk hoe afhankelijk je investering is van Zonneplan. Jammer dat het systeem op dat moment niet je eigen zonne energie opslaat. Wellicht een leuke feature voor in de toekomst.Aimabel schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:51:
[...]
Nee daar hangt het dus niet vanaf! Zie eerdere posts.
Tis vandaag niet allemaal zoals het door Zonneplan aangegeven. Kennelijk een storing.
Tja als je geen overschot hebt dan kan je belastingen salderen en was de prijs vandaag niet negatief maar 9ct. Op de onbalansmarkt was vandaag weinig negatieve onbalans, dus daarom niet afschakelen. Best logisch allemaalmarvin3241 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:26:
[...]
Vandaag kale negatieve prijzen en de omvormer is niet uitgeschakeld. Hangt er dus blijkbaar van af of je meer of minder dan 500kWh overschot hebt per jaar.
Mwa, dan heb je het risico dat de batterij vol raakt en je vervolgens niet meer kan laden bij een volgend moment met een negatieve onbalansprijs.Of je hebt weer een (deel) cyclus minder met nauwelijks rendement daarop als je toch besluit je ontladen tegen day ahead prijs. Cycli zijn toch iets waar jij wel waarde aan hecht als ik je berichten van eerder kan herinnerenDevke schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:02:
[...]
Zwolle zie je ook dat er uren niks gebeurd is. Als het storing is oid dan zie je daarmee wel gelijk hoe afhankelijk je investering is van Zonneplan. Jammer dat het systeem op dat moment niet je eigen zonne energie opslaat. Wellicht een leuke feature voor in de toekomst.
Mijn batterij staat in de kelder en was daardoor ook wel eens offline. Was al gesignaleerd door ZP en zij namen met mij contact op voor een afspraak om het te verbeteren. Dongle hangt nu een paar meter hoger, probleem opgelost...pentagon0873 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:54:
vandaag weer offline.... al vanaf 14:30h...... vorig weekend ook al.
wederom melding van gemaakt.
nog iemand last van?
het valt wel op dat het steeds (vorige zaterdag ook) op de momenten dat de stroomprijs laag is ben ik [Afbeelding]offline....
Ik neem aan dat de Nexus vanzelf weer in de pas gaat lopen. Komen ook nieuwe gebruikers bij die ook zo in the middle off nowhere beginnen. Ennuh tjaa als die ene cycli het verschil maakt dan heb ik zeker geen interesse ;-)klmtrf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:35:
[...]
Mwa, dan heb je het risico dat de batterij vol raakt en je vervolgens niet meer kan laden bij een volgend moment met een negatieve onbalansprijs.Of je hebt weer een (deel) cyclus minder met nauwelijks rendement daarop als je toch besluit je ontladen tegen day ahead prijs. Cycli zijn toch iets waar jij wel waarde aan hecht als ik je berichten van eerder kan herinneren![]()
Een dagje standby lijkt me niet erg als het maar gewoon ingecalculeerd is in de rendementsvoorspelling
Had ik gisteren, vandaag "normal operations"Meikoess schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:34:
Zijn er mensen met accu die nu ook bij onbalans 0,3 kw laden? Hij lijkt weer een storing te hebben de powerplay of zie ik dat verkeerd?
Zwolle staat de demo op 5% accu vol en ook traag te laden. Denk dat je niet de enige bent.Meikoess schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:34:
Zijn er mensen met accu die nu ook bij onbalans 0,3 kw laden? Hij lijkt weer een storing te hebben de powerplay of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 63% gewijzigd door Gerrit1968 op 14-04-2024 14:22 ]
Dit is 2x gebeurd bij mij afgelopen maand. Volgens zonneplan gebeurt dit als de batterij onverhoopt onder de 5% komt en in een beveiligingsmodus schiet, waarbij met 300W opgeladen wordt tot 10%. Dan functioneert ie weer normaal.Meikoess schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:34:
Hij stuurt als het goed is niet op vermogen maar op stroom. 28A kan je hoofdzekering heel lang volhouden. Wat dat betreft zegt een momentopname niet zoveel, heb je een grafiek over langere tijd?Gerrit1968 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:21:
Load balancing werkt nu bij mij niet meer naar behoren. Warmtepomp staat aan om het tapwater te verwarmen en de batterij staat vol power te laden
Bij ontladen gaat het ook over de -6700 inclusief de panelen op 1 fase[Afbeelding][Afbeelding]
Tot vandaag ging de load balance snel in actie en de batterij snel lager in vermogen, vandaag viel het me op dat de batterij gewoon 10kw bleef laden en ontladen. Ik heb zeker 5 tot 10 minuten op de 28 amp gezeten. Ik zal van de week een uitdraai maken van de fasesbbbrumbrum schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:05:
[...]
Hij stuurt als het goed is niet op vermogen maar op stroom. 28A kan je hoofdzekering heel lang volhouden. Wat dat betreft zegt een momentopname niet zoveel, heb je een grafiek over langere tijd?
Houden automaten wel vol hoor.Gerrit1968 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:50:
[...]
Tot vandaag ging de load balance snel in actie en de batterij snel lager in vermogen, vandaag viel het me op dat de batterij gewoon 10kw bleef laden en ontladen. Ik heb zeker 5 tot 10 minuten op de 28 amp gezeten. Ik zal van de week een uitdraai maken van de fases
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 15-04-2024 09:40 ]
Wellicht al beantwoord, loop iets achter bij het doorlezen van deze thread. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een OneDrive link delen.Devke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:36:
[...]
Je kunt alleen maar afbeeldingen uploaden zo te zien. Dacht dat bestanden ook kon maar zal niet dan. Kan het niet vinden. Inzake het foutje vinden in mijn berekening (zie post hiervoor).
Alles zit hier op 1 fase. Zonnepanelen is max 3 kwh dus dat is mooi. Ik ben wel benieuwd hoe de beredenering is als je dan bv gaat koken en zeg 4 kwh verbruikt op dat moment. Is de netto fase belasting dan 1 kwh leveren? Dan zou ook daar geen rem ontstaan. Wel in achterhoofd nemen dat ik naar 3 fase moet maar dat het alleen die aanpassing is zonder vermogen te gaan verplaatsen naar andere fasen.dropkick_nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:56:
Ja DLB is veel minder restrictief, helemaal goed nu.
Je kunt gewoon een fase 3kW belasten voor wasmachine + ander apparaat en toch laadt de Nexus vol op.
Zelfde geldt voor terugleveren van 3kW op 1 fase, ook dan kan Nexus vol ontladen.
Top.
[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 15-04-2024 10:54 ]
Sturing is obv P1 data, dus 3kw terugleven en 4kw verbruiken ziet er op p1 uit als 1kw verbruikenDevke schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:53:
[...]
Alles zit hier op 1 fase. Zonnepanelen is max 3 kwh dus dat is mooi. Ik ben wel benieuwd hoe de beredenering is als je dan bv gaat koken en zeg 4 kwh verbruikt op dat moment. Is de netto fase belasting dan 1 kwh leveren? Dan zou ook daar geen rem ontstaan. Wel in achterhoofd nemen dat ik naar 3 fase moet maar dat het alleen die aanpassing is zonder vermogen te gaan verplaatsen naar andere fasen.
Die P1 meter meet per fase wat er afgenomen / geleverd wordt? Dus de netto belasting per fase is?Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:56:
[...]
Sturing is obv P1 data, dus 3kw terugleven en 4kw verbruiken ziet er op p1 uit als 1kw verbruiken
Als je van 1 x 35A naar 3 x 25A gaat is het aan te bevelen om je apparaten een beetje logisch in te delen. Dus als je op 1 fase zonnepanelen hebt zet je daar gebruikers op die je aanzet als de zon schijnt. Normaal gesproken is dan de uurprijs ook laag. Je gaat niet van 14:00 tot 15:00 koken omdat het dan goedkoop is.Devke schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:53:
[...]
Alles zit hier op 1 fase. Zonnepanelen is max 3 kwh dus dat is mooi. Ik ben wel benieuwd hoe de beredenering is als je dan bv gaat koken en zeg 4 kwh verbruikt op dat moment. Is de netto fase belasting dan 1 kwh leveren? Dan zou ook daar geen rem ontstaan. Wel in achterhoofd nemen dat ik naar 3 fase moet maar dat het alleen die aanpassing is zonder vermogen te gaan verplaatsen naar andere fasen.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Met 3 x 25 A en de boel zo laten zou het dus moeten kunne denk ik. 3.3 kwh per fase voor de Nexus. De zonnepanelen streep je dus weg op dat moment. Verbruik in de winter zou dat ook aan moeten kunnen imo. Mjn verbruik ligt op zo'n 7 a 8 kwh in de zomer. Rond de 20 kwh per dag in de winter. Electrisch verwarmen. 2 kwh per uur continue max. Met koken erbij zal dan wellicht DLB wel ingrijpen. Maar dat is max 45 min per dag ofzo. Wat ik nu ooit max gezien heb is 6 Kwh denk ik in de winter. Vraag koken. Vraag electrisch verwarmen.Biet80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:20:
[...]
Als je van 1 x 35A naar 3 x 25A gaat is het aan te bevelen om je apparaten een beetje logisch in te delen. Dus als je op 1 fase zonnepanelen hebt zet je daar gebruikers op die je aanzet als de zon schijnt. Normaal gesproken is dan de uurprijs ook laag. Je gaat niet van 14:00 tot 15:00 koken omdat het dan goedkoop is.
Ja, de Nexus trekt 3,3kW per fase of levert het terug.Devke schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:45:
[...]
Met 3 x 25 A en de boel zo laten zou het dus moeten kunne denk ik. 3.3 kwh per fase voor de Nexus. De zonnepanelen streep je dus weg op dat moment. Verbruik in de winter zou dat ook aan moeten kunnen imo. Mjn verbruik ligt op zo'n 7 a 8 kwh in de zomer. Rond de 20 kwh per dag in de winter. Electrisch verwarmen. 2 kwh per uur continue max. Met koken erbij zal dan wellicht DLB wel ingrijpen. Maar dat is max 45 min per dag ofzo. Wat ik nu ooit max gezien heb is 6 Kwh denk ik in de winter. Vraag koken. Vraag electrisch verwarmen.
![]() | ![]() |
Wat wacht ff. Omzettingsverliezen en evt verbruik door het hele Nexus systeem (standbykosten omvormer / batterij) heb ik met mijn berekening met Zonneplan doorgenomen. De medewerker gaf mij toen aan dat dit verwerkt zat in de Powerplay vergoeding. Dat betekend zoals jij het beschrijft 7×52 (364 euro) van de winst af moet gaan halen. Jaarlijks. Raar dat er verschillende antwoorden volgen. Btw op mijn mail van vorige week geen reactie (nog).Mike_S schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:41:
Vandaag toch maar eens gebeld met ZP over de opbrengst van de batterij.
Volgens Kiki worden de uurprijzen voor het laden en ontladen niet in rekening gebracht, ondanks dat de ZP app dit wel als zodoende registreert. Telefonisch werd bevestigd dat Kiki het niet bij het rechte eind heeft, deze kosten en opbrengsten komen gewoon voor rekening van de gebruiker. Dit betekent echter wel dat je deze kosten/opbrengst mee moet nemen in de terugverdientijd van je accu.
Nu heb ik een aparte kWh meter op de accu zitten, die op basis van een volle week ruim €7,- aan kosten geeft. De powerplay opbrengst in de app van diezelfde week is €52,50, maar in werkelijkheid is de opbrengst dus 14% lager 😕
Nu heb ik zelf zonnepanelen, waardoor het onwaarschijnlijk is dat alle energie van die €7,- ook daadwerkelijk uit het net komt, of dat het terugleveren ook daadwerkelijk het net opgaat, maar het is in ieder geval een leidraad.
Al met al, nog minder inzichtelijk wat de batterij financieel oplevert, jammer…
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 15-04-2024 19:14 ]
Maand is nog niet voorbij. Halverwege nu. Dan kom je toch ook aan die 28 euro? Bij dit tempo van handelen.Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:28:
Ik lever ongeveer terug voor dezelfde prijs als dat ik afneem (april nu 20 ct voor beide)
De nexus heeft 681kwh geladen en 609kwh ontladen, dus er is 72kwh "kwijt". Als ik dat zelf moet betalen is dat dus 14 euro per maand ongeveer. Dus een correcte van 172 euro.
Als dit al is hoe het gaat.
en die 172 euro had ik in 2 weken al verdiend met de nexus
Ik reken van 14 maart (installatie) tot vandaag, ongeveer 1 maandDevke schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:37:
[...]
Maand is nog niet voorbij. Halverwege nu. Dan kom je toch ook aan die 28 euro? Bij dit tempo van handelen.
Mike_S schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:41:
Vandaag toch maar eens gebeld met ZP over de opbrengst van de batterij.
Volgens Kiki worden de uurprijzen voor het laden en ontladen niet in rekening gebracht, ondanks dat de ZP app dit wel als zodoende registreert. Telefonisch werd bevestigd dat Kiki het niet bij het rechte eind heeft, deze kosten en opbrengsten komen gewoon voor rekening van de gebruiker. Dit betekent echter wel dat je deze kosten/opbrengst mee moet nemen in de terugverdientijd van je accu.
Nu heb ik een aparte kWh meter op de accu zitten, die op basis van een volle week ruim €7,- aan kosten geeft. De powerplay opbrengst in de app van diezelfde week is €52,50, maar in werkelijkheid is de opbrengst dus 14% lager 😕
Nu heb ik zelf zonnepanelen, waardoor het onwaarschijnlijk is dat alle energie van die €7,- ook daadwerkelijk uit het net komt, of dat het terugleveren ook daadwerkelijk het net opgaat, maar het is in ieder geval een leidraad.
Al met al, nog minder inzichtelijk wat de batterij financieel oplevert, jammer…
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat staat dan weer haaks toch op wat ZP zelf weer verteld. Er is vast iemand die al een paar facturen heeft gehad 😊Biet80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:32:
In de app wordt het niet gecorrigeerd, op de factuur krijg je een tegenboeking.
De factuur is al een keer voorbij gekomen in dit draadje...
https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay
[...]
Zodra ik een factuur heb zal ik mijn analyse ervan delen, maar doordat ik 18 maart gas contract heb opgezegd lijkt het erop alsof ik nu een factuurperiode oversla en nog altijd geen 'voorschot mei' factuur gekregenDevke schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:34:
[...]
Dat staat dan weer haaks toch op wat ZP zelf weer verteld. Er is vast iemand die al een paar facturen heeft gehad 😊
[ Voor 82% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 15-04-2024 19:48 ]
[ Voor 58% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 15-04-2024 19:58 ]
bokkow schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:58:
OK
[Afbeelding]
kW = vermogen/kracht
kWh = hoeveelheid/capaciteit
Kwh is niets, kwh ook niet en "3.3 kwh per fase" zorgt helemaal voor koppijn, we zitten niet in de US.
....
....
8, 9, 10
Ok, het gaat wel weer. Maar kom op mensen, zo lastig is het ECHT niet.
Ohh jij gaat de mist ook in of lach je mij nu uit 🤣🙈Biet80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:59:
Ik moest wel heel hard lachen![]()
Mijn oprechte excuses...
[...]
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Antwoord van Kiki lijkt wel veel op mijn forum bijdrage van een week terug.Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:09:
Hoe berekenen jullie het stroomverbruik van de nexus om deze te compenseren op de factuur
Goede vraag! Het stroomverbruik van de Nexus thuisbatterij wordt gemeten door je slimme meter. Deze meet de kilowatturen (kWh) van je batterij, net als je huisverbruik. Deze metingen worden standaard tegen Day-Ahead prijzen afgerekend. Maar omdat je batterij actief is op diverse elektriciteitsmarkten, is dit niet correct. Daarom boeken we de batterij volumes tegen. Dit is een administratieve handeling op je factuur en kost je verder niets. Het is dus een manier om het stroomverbruik van de batterij te compenseren. 😊
Kiki AI
Hoe kan het batterij volume tegengeboekt worden terwijl de batterij ook geladen is met stroom van de zonnepanelen
Dat is een goede vraag! Het klopt dat de Nexus thuisbatterij ook geladen kan worden met stroom van je zonnepanelen. Echter, de slimme meter meet alleen de totale energie die de batterij in- en uitgaat, ongeacht de bron. Daarom wordt het totale batterijvolume op je factuur tegengeboekt. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de netto energie die je van het net hebt gebruikt, minus de energie die je hebt teruggeleverd. Zo zorgen we ervoor dat je niet dubbel betaalt voor de energie die je zelf hebt opgewekt met je zonnepanelen.
Als je van deze getallen 1 variable maakt wordt het al een stuk makkelijkerMaurice v/d Zwaan schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:46:
[Afbeelding]
Deze rekensom dus, terwijl C bij Zonneplan niet bekend is, en D zelfs bij mij niet bekend is.
En bij de nexus moet ook nog met verliezen gerekend worden
Hier nog eentje van mij op de 2e verdieping:marvin3241 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:28:
Zijn er mensen die foto's willen delen van de batterij + omvormer? Ik heb al een aantal foto's langs zien komen en twijfel zelf nog op welke plek ik hem ga neerzetten in huis. Ik ben benieuwd waar iedereen de set heeft laten plaatsen en hoe dat er uit ziet.
Er is al een gerechtelijke uitspraak waarbij een bedrijf verantwoordelijk wordt gehouden voor de inhoud van zijn AI chatprogramma waarbij de klanten er van mogen uitgaan dat de inhoud klopt. De risico's betreffende de al of niet correcte informatie zijn voor het bedrijf en niet voor de klant.Jelmer058 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:24:
Vraag voor de juristen:
Hebben de antwoorden van Kiki rechtskracht?
Geen recordopbrengst in elk geval, er was deze keer niet erg veel onbalans. Goed inschat door de verschillende partijen dus waarschijnlijk, het weer was ook volgens verwachtingen. Ik kan even niet meer terugvinden hoeveel het precies was maar op zondag was de opbrengst €9 (zeker niet slecht dus), zaterdag was minder.Kurios schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:40:
Hoe waren de opbrengsten bijv afgelopen zaterdag en zondag?. Mijn panelen hebben veel opgebracht en gezien de claims dat er veel onbalans zou zijn op zonnige dagen ben ik dan ook wel benieuwd of de batterij eigenaren dat ook in de Powerplay vergoedingen zien.
“Op basis van een zelfopgebouwde database analyseert Kiki de meest relevante artikelen om nauwkeurige antwoorden te genereren. Zoals gezegd beantwoordt ze 85 procent van de vragen zelfstandig, waarbij ontbrekende informatie binnen een dag door ons wordt toegevoegd, wat zorgt voor een continu lerend systeem.” Volgens Van der Linde worden gebruikers van andere chatbots vaak op basis van een initiële vraag door een vast stappenplan van voorgeprogrammeerde antwoorden geleid. “Kiki voert daarentegen echte gesprekken en gebruikt, als je via de app contact opneemt, direct relevante persoonlijke informatie voor een specifiek antwoord dat geldt voor jouw situatie.”
tnx. Ik vraag me dan af of er dan inderdaad in de zomermaanden meer onbalans zou moeten zijn (en dus meer te verdienen zou moeten zijn.) zoals Zonneplan claimt.jojost1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:25:
[...]
Geen recordopbrengst in elk geval, er was deze keer niet erg veel onbalans. Goed inschat door de verschillende partijen dus waarschijnlijk, het weer was ook volgens verwachtingen. Ik kan even niet meer terugvinden hoeveel het precies was maar op zondag was de opbrengst €9 (zeker niet slecht dus), zaterdag was minder.
De recorddagen tot dusver waren dagen waar het onverwacht opeens heel zonnig/winderig was. In de zomer hebben we dikwijls een flink overschot groene stroom in Nederland en je kan niet zomaar alles afschakelen, dus misschien dan extra veel (negatieve) onbalans? We gaan het zienKurios schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:30:
[...]
tnx. Ik vraag me dan af of er dan inderdaad in de zomermaanden meer onbalans zou moeten zijn (en dus meer te verdienen zou moeten zijn.) zoals Zonneplan claimt.
En dat was volgens mij niet een bijzondere warme of zonnige dag. Het zal dus inderdaad vooral gaan om wat de verwachtingen zijn en wat de daadwerkelijke situatie uiteindelijk is?Wat zonnestroom met de Powerplay opbrengsten doet zagen we op 7 april. Op deze dag werd een nieuw record gebroken in de dagopbrengst van de demo-installatie. Daarmee staat de record dagopbrengst op € 38,25. Terwijl de echte zonnige periodes natuurlijk nog moeten komen. De activiteit van de batterij kan per dag sterk wisselen.
Maar in de zomer heb je toch juist niet veel onverwacht zonnige dagen? Dan zou ik dat soort onverwachte mooie/winderige dagen juist verwachten in de vroege lente of herfst. Maar Zonneplan beweerde juist op de site dat er in de zomer juist nog meer te verdienen zou zijn aan de onbalans.jojost1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:34:
[...]
De recorddagen tot dusver waren dagen waar het onverwacht opeens heel zonnig/winderig was. In de zomer hebben we dikwijls een flink overschot groene stroom in Nederland en je kan niet zomaar alles afschakelen, dus misschien dan extra veel (negatieve) onbalans? We gaan het zienik neem aan dat het wel klopt wat Zonneplan zegt.
In de zomer is een groter aandeel van de hele stroommix zon & wind en die zijn nu eenmaal per definitie minder voorspelbaar dan bijv gascentrales, dus wat Zonneplan zegt lijkt me nog steeds wel hout te snijden hoor. Maar goed we gaan het zelf zien! Niemand heeft een glazen bolKurios schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:48:
[...]
Maar in de zomer heb je toch juist niet veel onverwacht zonnige dagen? Dan zou ik dat soort onverwachte mooie/winderige dagen juist verwachten in de vroege lente of herfst. Maar Zonneplan beweerde juist op de site dat er in de zomer juist nog meer te verdienen zou zijn aan de onbalans.
De demo-opstelling in Zwolle heeft op zaterdag 1,33 en op zondag 3,41 euro aan opbrengst verzameld, geen topdagen inderdaad!Kurios schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:40:
Hoe waren de opbrengsten bijv afgelopen zaterdag en zondag?. Mijn panelen hebben veel opgebracht en gezien de claims dat er veel onbalans zou zijn op zonnige dagen ben ik dan ook wel benieuwd of de batterij eigenaren dat ook in de Powerplay vergoedingen zien.
Windpark Fryslân (383 MW) was zondag afgeschakeld, dus minder onbelans.jojost1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:34:
[...]
De recorddagen tot dusver waren dagen waar het onverwacht opeens heel zonnig/winderig was. In de zomer hebben we dikwijls een flink overschot groene stroom in Nederland en je kan niet zomaar alles afschakelen, dus misschien dan extra veel (negatieve) onbalans? We gaan het zienik neem aan dat het wel klopt wat Zonneplan zegt.
Mooie site. Ben wel benieuwd hoe snel je zo'n windpark bijvoorbeeld kunt bij/afschakelen om de onbalans op te vangen.stormwind65 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:06:
[...]
Windpark Fryslân (383 MW) was zondag afgeschakeld, dus minder onbelans.
https://www.windparkfryslan.nl/
hier die van mij...marvin3241 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:28:
Zijn er mensen die foto's willen delen van de batterij + omvormer? Ik heb al een aantal foto's langs zien komen en twijfel zelf nog op welke plek ik hem ga neerzetten in huis. Ik ben benieuwd waar iedereen de set heeft laten plaatsen en hoe dat er uit ziet.
Waarom de batterij niet aan de rechterkant?
Bij Vattenfall windparken het je het over 1 a 2 uur. Tennet zelf kan daar niet aan de knoppen draaien. Dus seintje naar Vattenfall. Vattenfall moet een medewerker vinden die dat kan/wil doen. (dat is nog best een dingetje want volgens de Zweedse wet mogen ze niet overwerken en weigeren ze dat ook). Er moet eerst bepaald worden welke site en hoeveel afgeschaald moet worden. Medewerker logt in op een de-centrale app WindManager en schaalt handmatig de turbines af.Devke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:07:
[...]
Mooie site. Ben wel benieuwd hoe snel je zo'n windpark bijvoorbeeld kunt bij/afschakelen om de onbalans op te vangen.
Wat zijn de afmetingen van de 20kw unit?
-= Very annoying forum person =-
Welke diameter had die loze coax buis dan?kazuka schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:33:
Nou, hier staat het ding nu ook. Niet op zolder, waar ik al een beetje bang voor was. Door het ontbreken van een geschikte loze leiding en kruipruimte zou dat een erg lang kabeltraject via buiten worden, wat ook niet echt fijn is voor het aanzicht in de wijk.
Dus teruggevallen op mijn backup locatie, enigzins uit het zicht in de hoek van de logeer / hobbykamer. Daar kon men gelukkig gebruik maken van de loze coax outlet die pal boven de meterkast zit.
denk het niet, er moet rondom de accu en de omvormer ca 20cm vrije ruimte zijn.the-hyrax schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:29:
[Afbeelding]
Hier wil ik m hebben… maar bij het voorbereiden (ze komen morgen) bedacht ik me ineens dat dat naast de vloerverwarming verdeler is… zouden ze dat doen?
[ Voor 6% gewijzigd door pentagon0873 op 17-04-2024 06:51 ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
16mm. Ze moesten Zonneplan wel bellen om goedkeuring te vragen maar omdat het maar een kort stukje was (minder dan 2m) vonden ze het goed.OxyDrokz schreef op woensdag 17 april 2024 @ 01:08:
[...]
Welke diameter had die loze coax buis dan?
Staat er netjes bij trouwens!
was te weinig ruimte ronmdom ivm schuine dak...0xygen500 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:59:
[...]
Waarom de batterij niet aan de rechterkant?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
[ Voor 14% gewijzigd door the-hyrax op 17-04-2024 10:49 ]
Dan nog te bedenken dat het 5x2,5 is wat ze minimaal door de buis moeten leidenzonnepaneelxl schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:56:
@kazuka
16mm installatie glade buis mag maar maximaal 4 draden van elk 2,5 mm2 hebben.
16mm flex mag maximaal 3x2.5mm2 hebben
Voldoet nu niet aan de nen.
Ik ga er vanuit met 10kw aansluitvermogen dat ze minstens 4mm2 hebben gebruikt?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq