Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Volgens mij niet aan de vloer, kan ook inderdaad niet met vloerverwarming (alhoewel waar die staat volgens mij net geen leidingen lopen), maar er zitten beugeltjes in de muur waar hij aan vast zit.Devke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:26:
[...]
Staat de Nexus vast? Aan de muur? Vloer? Kan me voorstellen dat bij je vloerverwarming boren in je vloer niet echt een optie is.
Ja vandaag houdt het niet over, een schamele 49 cent tot nu toe. Daar gaan mijn plannen voor een 4-daagse werkweek
Wellicht interessant stukje m.b.t. batterij opslagcapaciteit zonneparken.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat is dus lastig, al heb ik op dit moment wel een formule die redelijk in de buurt komt.the-hyrax schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:04:
Ik vraag me nu af, waar kan ik mijn "echte" verbruik zien en waar kan ik zien wat de Nexus verbruikt?
Waar het uiteindelijk op misgaat om dit exact te berekenen is dat je niet exact weet wat de verliezen zijn van de nexus (om 1kwh op te laden, moet hij 1.1kwh van het net trekken, en bij ontladen gebeurt hetzelfde). Met een kwh meter voor je nexus zou je wel nauwkeuriger kunnen gaan, maar dat vind ik nu nog niet nodig.
Ditzelfde probleem speelt ook bij een laadpaal. Je kunt wel gegevens krijgen hoeveel kWh er is opgeladen, maar nooit hoeveel kWh er is afgenomen om dat te doen tenzij je er dus een aparte meter voorzet en die uitleest.
Wat ik nu heb gedaan om nog een beetje die verliezen duidelijk te maken is de factor totaal ontladen/totaal geladen gebruiken en die (1-factor) vermenigvuldigen met vandaag geladen. Maar dit is verre van nauwkeurig. De factor bij mij is momenteel overigens 0.89
[ Voor 27% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 17-04-2024 16:19 ]
Bij mij staat hij op de vloer, en zit met een beugel vast aan de muur (zodat hij niet weglooptDevke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:26:
[...]
Staat de Nexus vast? Aan de muur? Vloer? Kan me voorstellen dat bij je vloerverwarming boren in je vloer niet echt een optie is.
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel
Als je even zoekt op de term 'geluid' in dit topic vind je meerdere ervaringen.benme schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
Wat is jullie ervaring met geluid (overlast) van de Nexus installatie? Ik wil graag een idee hebben ivm plaatsing.
Wij zijn geen Kiki-chatbot hoorbenme schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
Wat is jullie ervaring met geluid (overlast) van de Nexus installatie? Ik wil graag een idee hebben ivm plaatsing.
hij staat bij mij beneden in de gang, hoor helemaal niets van de Nexusbenme schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
Ik neem aan dat Zonneplan je huisverbruik gewoon laat zien in de app? Zou wel erg ontransparant zijn als je niet eens je eigen verbruik kunt zien. Vertrouwen op de blauwe ogen uhhh groene ogen van ZP dan ...the-hyrax schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:04:
Ik vraag me nu af, waar kan ik mijn "echte" verbruik zien en waar kan ik zien wat de Nexus verbruikt?
:strip_exif()/f/image/ON3Awp2CafS6VsQ8qxGi62rI.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat Kiki erover zegt..... (zit er wel eens naast zoals bekend)
[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 17-04-2024 17:47 ]
:strip_exif()/f/image/vZawlgHDk0HUf6RCDWecYJT2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door pentagon0873 op 17-04-2024 17:47 ]
klopt, maar haal uit de grafiek maar eens de panelen/nexus/eigen verbruik......... ik haal het er niet uit.Devke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:53:
[...]
Ik neem aan dat Zonneplan je huisverbruik gewoon laat zien in de app? Zou wel erg ontransparant zijn als je niet eens je eigen verbruik kunt zien. Vertrouwen op de blauwe ogen uhhh groene ogen van ZP dan ...
[Afbeelding]
Wat Kiki erover zegt..... (zit er wel eens naast zoals bekend)
Huh. Ik had toch wel verwacht dat je je eigen verbruik en opwek kunt zien los van wat de Nexus doet. Als de Nexus zo slim is om zijn eigen verbruik etc te meten moet dat voor ZP toch geen probleem te zijn? Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp. Geen eigen verbruik of opwek kunnen zien ergens is niet oke anders.pentagon0873 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:44:
In de app is het totale verbruik te zien (dus incl het laden en ontladen van de Nexus)[Afbeelding]
Doe hier niks met HA. Gebruik HomeWizard maar die kan met een thuisbatterij niet uit de voeten (nog). Ik had echt verwacht van ZP dat dit geen blackbox zou zijn. Bij mijn huidige energieleverancier kan ik het ook gewoon via de app zien (wel dag vertraging).jojost1 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:56:
Kwestie van tijd tot ze dat toevoegen aan de app neem ik aan, tot die tijd kan je prima eigen verbruik zien via Home Assistant. Of terugrekenen met de getallen in maandoverzicht in de twee tabs (maar dan krijg je geen near-realtime overzicht).
Het is geen blackbox, het zijn gewoon 2 verschillende overzichten en je mag zelf uitrekenen wat je verbruik was zonder accu als je dat interessant vindt.Devke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:05:
[...]
Doe hier niks met HA. Gebruik HomeWizard maar die kan met een thuisbatterij niet uit de voeten (nog). Ik had echt verwacht van ZP dat dit geen blackbox zou zijn. Bij mijn huidige energieleverancier kan ik het ook gewoon via de app zien (wel dag vertraging).
1 is een totaal overzicht van P1, het ander is een overzicht van Nexus. Het zou een mooie feature zijn, om een overzicht te maken van P1 zonder nexus, en ze hebben de data, maar het staat niet boven aan mijn verlanglijstje. Ik heb liever dat ze hun ontwikkel capaciteit anders besteden.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Zou je eens eens een voorbeeld willen sturen ter beeldvorming?Biet80 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:35:
[...]
Het is geen blackbox, het zijn gewoon 2 verschillende overzichten en je mag zelf uitrekenen wat je verbruik was zonder accu als je dat interessant vindt.
1 is een totaal overzicht van P1, het ander is een overzicht van Nexus. Het zou een mooie feature zijn, om een overzicht te maken van P1 zonder nexus, en ze hebben de data, maar het staat niet boven aan mijn verlanglijstje. Ik heb liever dat ze hun ontwikkel capaciteit anders besteden.
Zit je voor je eigen gebruik niet op de verkeerde tab? Moet je niet 1 naar links?pentagon0873 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:50:
[...]
klopt, maar haal uit de grafiek maar eens de panelen/nexus/eigen verbruik......... ik haal het er niet uit.
Ter beeldvorming: mijn eerste keus is de garage. Vlak bij de meterkast. Daar moeten alleen een paar planken van de muur verwijderd worden. En er zit een opbouw stopcontact.
Tweede keus is onder de trap. Tegenover de meterkast. Maar ben bang dat het een beetje krap daar is. Zit wel een wandschakelaar en een lichtpunt op de desbetreffende muur.
Derde keus is op zolder naast de wtw en de warmtepomp. Dan zullen er flink wat kabels getrokken moeten worden denk ik. De plek is daar al beschikbaar.
Er is geen schouw voor de datum dat ze gaan plaatsen. En ik wil niet dat ik ze in de weg zit door nog allemaal spullen te moeten demonteren etc.
Gadgets fan
Je kunt een 3 fase kWh-meter van Homewizard gebruiken daarvoor. Die kun je als batterij-meter aanduiden.Devke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:05:
...
Gebruik HomeWizard maar die kan met een thuisbatterij niet uit de voeten (nog).
...
Homewizard kan het dus wel degelijk.
:strip_exif()/f/image/0YVuYqe09PdDxH2tDQQJfr5G.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie net onder de afbeelding.
[ Voor 33% gewijzigd door aritmeester op 17-04-2024 22:11 . Reden: Screenshot toegevoegd ]
dan heb je het actuele verbruk, maar dit is ook incl de panelen/Nexus en eigen verbruik. niet alleen de Nexus0xygen500 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:07:
[...]
Zit je voor je eigen gebruik niet op de verkeerde tab? Moet je niet 1 naar links?
In home assistant kan je wel je verbruik zien met zp integratie.pentagon0873 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:09:
[...]
dan heb je het actuele verbruk, maar dit is ook incl de panelen/Nexus en eigen verbruik. niet alleen de Nexus
Misschien moet ik wat duidelijker zijn ;-)aritmeester schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:09:
[...]
Je kunt een 3 fase kWh-meter van Homewizard gebruiken daarvoor. Die kun je als batterij-meter aanduiden.
Homewizard kan het dus wel degelijk.
[Afbeelding]
Zie net onder de afbeelding.
Je ziet met HomeWizard dan wel het laden en ontladen. Klopt. Ik doelde ff meer op wat is je echte stroomverbruik in huis dan. Dat zie je niet meer dan omdat de batterij erdoorheen fietst. Heb HW gevraagd of dit te integreren is. Kunnen ze nog niks over zeggen. Toekomst wellicht.
Met HA en de Nexus kun je dus wel inzicht krijgen in je eigen verbruik zeg je. Hoe doet HA dit? Wat heb je daar dan voor nodig? Heb nu veel van HW maar dit laatste mist dan net ff 🙈jojost1 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:56:
Kwestie van tijd tot ze dat toevoegen aan de app neem ik aan, tot die tijd kan je prima eigen verbruik zien via Home Assistant. Of terugrekenen met de getallen in maandoverzicht in de twee tabs (maar dan krijg je geen near-realtime overzicht).
Feitelijk heb je met de Zonneplan app alle informatie om dit ook te kunnen doen, het enige wat daar mist is het 'grafiekje' / de berekening. HA kan je gewoon simpel de berekening laten maken 'P1 minus Nexus' (en evt nog het meenemen van zonnepanelen etc zodat je beter zicht hebt op daadwerkelijk verbruik), in de Zonneplan app moet je daarvoor alles naast elkaar gaan leggen wat niet chill is op dit moment.Devke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:07:
[...]
Met HA en de Nexus kun je dus wel inzicht krijgen in je eigen verbruik zeg je. Hoe doet HA dit? Wat heb je daar dan voor nodig? Heb nu veel van HW maar dit laatste mist dan net ff 🙈
Al in al geen groot issue wat mij betreft en ik kijk ook amper in HA. Als ik eens per maand even een idee krijg van het verbruik van de maand ervoor is het genoeg, ik zet dat even in een bestandje en maak zo zelf een grafiek van verbruik per maand over de jaren heen. Dat blijft gewoon simpel, want je kan gewoon totale verbruik minus nexus verbruik doen en die getallen zijn simpel terug te vinden in de Zonneplan app.
Maar ik zou het wel leuk vinden als er een instelling zou komen in de app om in die grafiek van P1 data te kunnen zeggen 'Excl Nexus', want nu heb je er niet veel aan - die 10kW bergen overschaduwen natuurlijk alles. Ik vermoed dat dat dus nog wel komt, maar dat prioriteiten nu even ergens anders liggen. (En terecht, Powerplay voor meer omvormers en voor hun laadpaal is interessanter voor Zonneplan en voor ons.)
Je hoeft niet eens een berekening te maken.jojost1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:18:
[...]
Feitelijk heb je met de Zonneplan app alle informatie om dit ook te kunnen doen, het enige wat daar mist is het 'grafiekje' / de berekening. HA kan je gewoon simpel de berekening laten maken 'P1 minus Nexus' (en evt nog het meenemen van zonnepanelen etc zodat je beter zicht hebt op daadwerkelijk verbruik), in de Zonneplan app moet je daarvoor alles naast elkaar gaan leggen wat niet chill is op dit moment.
Al in al geen groot issue wat mij betreft en ik kijk ook amper in HA. Als ik eens per maand even een idee krijg van het verbruik van de maand ervoor is het genoeg, ik zet dat even in een bestandje en maak zo zelf een grafiek van verbruik per maand over de jaren heen. Dat blijft gewoon simpel, want je kan gewoon totale verbruik minus nexus verbruik doen en die getallen zijn simpel terug te vinden in de Zonneplan app.
Maar ik zou het wel leuk vinden als er een instelling zou komen in de app om in die grafiek van P1 data te kunnen zeggen 'Excl Nexus', want nu heb je er niet veel aan - die 10kW bergen overschaduwen natuurlijk alles. Ik vermoed dat dat dus nog wel komt, maar dat prioriteiten nu even ergens anders liggen. (En terecht, Powerplay voor meer omvormers en voor hun laadpaal is interessanter voor Zonneplan en voor ons.)
Je kan gewoon je sensoren invoeren in HA bij het energy dashboard.
:strip_exif()/f/image/1F6yxZTZkZASEGiYAqG4ICkS.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies, dat bedoelde ik met "HA kan je gewoon simpel de berekening laten maken"0xygen500 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:40:
[...]
Je hoeft niet eens een berekening te maken.
Je kan gewoon je sensoren invoeren in HA bij het energy dashboard.
[Afbeelding]
Ik hoor niksbenme schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
[ Voor 3% gewijzigd door Comasso op 18-04-2024 17:46 ]
Klopt wel denk ik. Hier schommelt ie de hele dag al rond de 60 cent. Er zitten dagen tussen waar er gewoon weinig gebeurd.Comasso schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:42:
Mijn Nexus stond vanmorgen op 57 cent. Iets later op 7 cent en nu al tijden op 32 cent opbrengst. Lijkt mij niet te kloppen. Hebben meer van jullie dit ?
nieuws: ACM presenteert maatregelen tegen congestie op elektriciteitsnet
https://www.bright.nl/vid...jk-wat-levert-het-op.html
[ Voor 24% gewijzigd door Twanroy op 18-04-2024 20:03 ]
[ Voor 197% gewijzigd door Devke op 18-04-2024 20:53 ]
Dat is wel duidelijk jaDevke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:12:
[...]
Vindt dit altijd wel een hoog gehalte "wij van wc eend bevelen wc eend aan". Bright en ZP werken samen vlgs mij. Interessante onderwerpen maar dan zie ik dit meer als een verkoop praatje 🤪
- Binnenkort zelf DLB finetunen
- Er wordt gewerkt aan een feature waarbij je zelf kan kiezen hoe de Nexus met je eigen zonnestroom om gaat
- Nog een keer de bevestiging dat er in principe geen vendor lock-in is
- Powerplay voor hun laadpaal komt in Q3
Ontwikkeling zal niet stil staan. Vraag m.b.t. DLB heb ik nog openstaan bij ZP. Via mail reageren ze erg traag. Is dat ook jullie ervaring?klmtrf schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:25:
[...]
Dat is wel duidelijk jaToch wel wat leuk dingen:
- Binnenkort zelf DLB finetunen
- Er wordt gewerkt aan een feature waarbij je zelf kan kiezen hoe de Nexus met je eigen zonnestroom om gaat
- Nog een keer de bevestiging dat er in principe geen vendor lock-in is
- Powerplay voor hun laadpaal komt in Q3
Mbt die opslag zonnestroom feature moeten ze denk ik ook wel. Givenergy kan dat al. Bliq (nog) niet. Omvormer daar waren wat poorten van weggehaald heb ik ergens gelezen. Weet ff niet welke en wat dat betekend voor als je een andere vendor zou willen. Poorten niet nodig?
Givenergy heel flexibel wel aan de prijs.
Heb ik liever als een lage opbrengst met veel kosten.
Soms lijkt het alsof er met hagel geschoten wordt om bij toeval een schot in de roos te schieten. Hoezo AI denk ik dan. Maar de ontwikkelingen blijf ik positief vinden.
Heeft hier iemand een idee wat er op 9 april gebeurd kan zijn?
Als ZP zijn eigen marge wat opschroeft, welke poot hebben we dan om op te staan?
Zijn er zaken in het net gebeurd die dit kunnen verklaren?
Ben benieuwd naar jullie ideeen.
/f/image/g9swLIWgFAgDTPKtuOE2NjgU.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Het einige wat mij wel is opgevallen deze week is de vergoeding van tennet anders is deze week.Energycoach schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:09:
Ik hou mijn opbrengsten per dag bij in een excell en krijg dan de volgende grafiek. De pijltjes stellen de trend voor. Er is een duidelijk knik waarneembaar en ik heb hier met zonneplan over gebeld (zonder duidelijk antwoord). Ik heb ze ook via email dit grafiekje gestuurd en om een reactie gevraagd.
Als ZP zijn eigen marge wat opschroeft, welke poot hebben we dan om op te staan?
[Afbeelding]
Van €1880/MWh naar €600/MWh.
Misschien dat dit de knik verklaard
Tennet gaat deelnemen in het Europese platform voor de uitwisseling van balanceringsenergie (aFRR en mFRR)Gerrit1968 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:21:
[...]
Het einige wat mij wel is opgevallen deze week is de vergoeding van tennet anders is deze week.
Van €1880/MWh naar €600/MWh.
Misschien dat dit de knik verklaard
Daarvoor worden de activatiestrategie als ook de methodiek voor de prijsbepaling van balanceringsenergie en onbalans aangepast, naar weerspiegeling van realtime energie waarde en in lijn gebracht met europees recht. Het zou wel een extreem vlotte marktreactie zijn, ontwerpbesluit is pas net gepubliceerd, het daadwerkelijke besluit is pas in 2025 te verwachten
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik denk eerder dat de opbrengsten op 8 april extreem hoog waren, zoals ook bij de text van hun demo model staat omschreven. 38 EUR per dag is een uitschieter en lijkt mij niet de norm, daarom zal het de dagen erna al snel een vertekend beeld kunnen geven.Energycoach schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:09:
Ik hou mijn opbrengsten per dag bij in een excell en krijg dan de volgende grafiek. De pijltjes stellen de trend voor. Er is een duidelijk knik waarneembaar en ik heb hier met zonneplan over gebeld (zonder duidelijk antwoord). Ik heb ze ook via email dit grafiekje gestuurd en om een reactie gevraagd.
[Afbeelding]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Waar zie jij de trend?Energycoach schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
Doe dan lineaire regressie en bereken je 95%BI.
Of gebruik Shewart kaarten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Mij valt op dat afgelopen dagen de onbalansmarkt meer "in balans" is. Die hoge pieken waar hierboven over geschreven is zie ik ook niet (meer). Het kan idd een moment zijn van een leuke winst en dat dit soort dagen in het niet valt. Zonneplan had voor mijn gevoel best reactie mogen geven. Ik wacht ook nog steeds op antwoorden. Ik hoop voor alle Nexus gebruikers dat dit gewoon even een dip is net zoals het weer op dit moment. Vandaag nieuwe ronde met nieuwe kansen ;-)Energycoach schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
Ik zie niets bijzonders hoor. Het is logisch dat het wat op en neer gaat. Ik zou niet overal iets achter zoeken.Energycoach schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]
als je naar afvlakking gaat zoeken, ga je die altijd vinden door een bepaald interval selectief te kiezen.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-04-2024 09:23 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/MCpWrKxYyTX3uPx9FCU90awJ.png?f=user_large)
Het is wat rustiger momenteel, maar om nu meteen achterdochtig te worden..?
Gewoon af en toe kijken en mischien niet meteen overal iets van willen vinden... dat doen we al zo veel
Hier een voorbeeld van mijn app (je moet wel even de app updaten):
/f/image/kPPh55OGClByOVzpvDFkIAHz.png?f=fotoalbum_large)
En hier de mail die ik net kreeg:
Default gedrag is dus dat de thuisbatterij voorrang krijgt, dat is normaal gesproken ook wat ik wilVanaf vandaag vind je een nieuwe functie in de Zonneplan app waarbij je zelf kunt aangeven om je laadpaal voorrang te geven boven je thuisbatterij. Zorg dat je hiervoor de laatste versie van de Zonneplan app gebruikt.
Kies per laadsessie de voorrang
De nieuwe optie in de Zonneplan app vind je bij het inplannen van je laadsessies. Per laadsessie heb jij de keuze om je laadpaal expliciet voorrang te geven. Het vermogen van opladen van je thuisbatterij wordt tijdens de geselecteerde uren verlaagd of gepauzeerd om te zorgen dat je auto ononderbroken zal opladen. Zodra je auto stopt met laden zal het volledige vermogen van je thuisbatterij weer beschikbaar zijn. Je thuisbatterij zal wel altijd vol vermogen ontladen tijdens het laden van de auto.
Handmatig starten of start met kabel
Start je de laadsessie handmatig via ‘Start’ vanuit de Zonneplan app, dan wordt de voorrang nu automatisch aan je laadpaal gegeven boven je thuisbatterij. Deze functie heet nu ‘Boost’ om duidelijk aan te geven dat de laadpaal voorrang krijgt.
Wanneer je ‘start met kabel’ hebt ingesteld zal het laden automatisch starten bij inpluggen van de kabel. De voorrang gaat in deze situatie naar je thuisbatterij, waardoor de laadsnelheid van auto laden soms kan worden verlaagd. Wil je alsnog voorrang aan je auto geven, breek dan je laadsessie af met ‘Stop’ en start het laden vervolgen opnieuw met ‘Boost’.
De nieuwe instelling voor Zonneplan klanten met een Zonneplan Charge & Nexus is al live joh! Goed bezig daar.
Hier een voorbeeld van mijn app (je moet wel even de app updaten):
[Afbeelding]
En hier de mail die ik net kreeg:
Ik heb op geen enkele wijze bericht ontvangen terwijl ik alles van Zonneplan heb.
Waarom zou je dat niet verwachten? Het kan altijd gebeuren dat er te veel stroom is en daarom onbalans de negatieve kant op (vandaag rond 14:06 heel even -€267/MWh) en dan gaan ze dus potentieel even uit, daar krijg je dan ook een vergoeding voor. Voor hele korte perioden zal de vergoeding bijna niets zijn (en je opwek was ook bijna niets geweest), maar dan help je in elk geval het net er nog meeAimabel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:51:
Vandaag zijn de zonnepanelen even uitgezet terwijl er én geen sprake is van een negatieve stroomprijs én mijn accu zo goed als leeg was. Dit had ik niet verwacht.
Dit geval is nummer #3 op de Zonneplan website: "Plotseling zonoverschot" (hoeft technisch gezien niet zon te zijn, maar dat is wat ze daar hebben staan).
Omdat ik de KOR al heb gebruikt voor de zonnepanelen en mijn partner ZZP’er is wordt voor ons de BTW via een stille maatschap teruggevraagd.
Nu vraag ik me af of ik de zonnepanelen aan de stille maatschap kan “verkopen” (of overdragen).
Hiermee speel ik mijn eigen BTW-nummer weer vrij en zou ik ook kunnen gaan ZZP’en mocht ik dat in de nabije toekomst willen doen.
Ik heb een soortgelijke situatie, maar zoek nog naar een manier om de BTW terug te vragen, hoe werkt een stille maatschap?leksts schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:39:
Bij ons wordt de batterij ook binnenkort geïnstalleerd (kon al na 2 weken trouwens).
Omdat ik de KOR al heb gebruikt voor de zonnepanelen en mijn partner ZZP’er is wordt voor ons de BTW via een stille maatschap teruggevraagd.
Nu vraag ik me af of ik de zonnepanelen aan de stille maatschap kan “verkopen” (of overdragen).
Hiermee speel ik mijn eigen BTW-nummer weer vrij en zou ik ook kunnen gaan ZZP’en mocht ik dat in de nabije toekomst willen doen.
:strip_exif()/f/image/MMc3BKziaDhiDBgRr1xsVDwB.jpg?f=fotoalbum_large)
All. Ik zag vorige weekend dit een tijdje gebeuren op zaterdag nu weer. Herkennen jullie dit? Onvoldoende onbalans? Batterij capaciteit te laag waardoor Nexus toch wat aan het opladen is een heel langzaam tempo? Voor de duidelijkheid dit is Zwolle. Updates? Krijg geen email vanuit ZP over Nexus/updates. Benieuwd wat dit is 😊
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
@TKroon compleet gemist dan. Dankje!TKroon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:40:
@Devke volgens mij is dit onlangs nog benoemd. Het systeem voorkomt dat de batterij te diep ontladen wordt en gaat tot percentage x opladen op laag vermogen. Dit staat los van de aansturing van Zonneplan.
Antwoord laat ik ff aan de Nexus experts over. De kosten voor het laden en ontladen heb je dus ook in je verbruik zitten. Volgens zonneplan zijn die kosten voor hun (telefonische bevestiging van ze). Die zouden op de factuur terug moeten komen dan als een tegenboeking. Maar dat zouden Nexus gebruikers kunnen bevestigen. De 70 ct is denk ik je Powerplay vergoeding?the-hyrax schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:08:
[Afbeelding]
Ik begrijp de vergoeding niet echt. Vandaag is er voor meer dan 30 KWH geladen en ik heb ongeveer 10 KWH teruggeleverd … Toch is de vergoeding maar € 0,70?
Klopt inderdaad, de €0.70 is voor PowerPlayDevke schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:30:
[...]
Antwoord laat ik ff aan de Nexus experts over. De kosten voor het laden en ontladen heb je dus ook in je verbruik zitten. Volgens zonneplan zijn die kosten voor hun (telefonische bevestiging van ze). Die zouden op de factuur terug moeten komen dan als een tegenboeking. Maar dat zouden Nexus gebruikers kunnen bevestigen. De 70 ct is denk ik je Powerplay vergoeding?
De centrale creërt een stille maatschap, factuur batterij en dynamische contract moeten op twee namen staan, en dan kan de btw teruggevraagd wordenbbrink schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:13:
[...]
Ik heb een soortgelijke situatie, maar zoek nog naar een manier om de BTW terug te vragen, hoe werkt een stille maatschap?
Als ik naar de Nexus in Zwolle kijk dan heb je het denk ik alsnog beter gedaan dan de 70 cent gister. Die had bijna een euro of 5.the-hyrax schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:05:
[...]
Klopt inderdaad, de €0.70 is voor PowerPlay
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 21-04-2024 08:49 ]
Ik had uiteindelijk €2. Maar had verwacht dat je met 2 volledige batterij cycli meer zou hebbenDevke schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:49:
[...]
Als ik naar de Nexus in Zwolle kijk dan heb je het denk ik alsnog beter gedaan dan de 70 cent gister. Die had bijna een euro of 5.
Dat is wel een verschil % gezien. Zover ik het begrepen heb op het forum probeerd de Nexus in te schatten wat er komen gaat. Althans powerplay. Dan kan het zijn dat hij gaat laden of ontladen op een "ongunstig" moment om daar later een betere actie uit te halen. In mijn ogen is het niet handig met een volle accu te zitten als je denkt dat de prijzen later flink negatief zijn. Dat wil je laden.the-hyrax schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:20:
[...]
Ik had uiteindelijk €2. Maar had verwacht dat je met 2 volledige batterij cycli meer zou hebben
Niet zo somber. Wie zegt dat er niet een hoop onbalans komt door PV overschot? Zou zomaar kunnen vandaag en dan ben jij in het voordeel met een lege batterij nietwaar?dropkick_nl schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:27:
Mijn Nexus zit wederom op 4% en in de beveiliging, komende uren kan hij niks…😖
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Zou kunnen, moet nog 3 uur wachten tot Nexus weer op 10% zit en wat kan doen.RikHa schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:35:
[...]
Niet zo somber. Wie zegt dat er niet een hoop onbalans komt door PV overschot? Zou zomaar kunnen vandaag en dan ben jij in het voordeel met een lege batterij nietwaar?
Is nu al een paar x gebeurt. Slordig van de software?
Ik heb minder dan 500 overschot ingesteld.
Afgelopen vrijdag en zaterdag allebei 1 keer een powerplay moment, in totaal bij ons 5 cent.GaMbiNo schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:33:
Powerplay voor zonnepanelen heeft bij mij niks meer gedaan sinds vorige week zondag. Is dat bij anderen ook zo?
Ik heb geen minder dan 500 overschot ingesteld.
Ook geen vetpot dus. Maakt denk ik nog uit of je ingesteld hebt dat je een overschot hebt. Maar er zal wel te weinig onbalans zijn geweest voor de zonnepanelen Powerplay.Buns schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:36:
[...]
Afgelopen vrijdag en zaterdag allebei 1 keer een powerplay moment, in totaal bij ons 5 cent.
(met achtergrond van ons stroomnetwerk, dus niet een commercieel verhaal van een website van een fabrikant)
Zover ik begrijp is de nexus thuisbaterij een simpel protocol wat gewoon in en verkoop van energie doet op basis van de uurprijs van energie.
Door deze handel gaat je verbruik en ook je teruglevering naar elektra net juist significant omhoog. Dus je maakt veel meer gebruik van energie transport zonder dat je daadwerkelijk afneemt. Dit zorgt mijn inziens juist voor meer netcongestie. (netcongestie gebreurt zover ik heb begrepen hoofdzakelijk op het middennet en dat op het hoofdnet juist stroom teveel of te weinig is zegt niks over de congestie op jouw lokale middennet)
[ Voor 7% gewijzigd door Griffen83 op 21-04-2024 16:39 ]
Dat is nou precies wat de accu niet doet, Zonneplan handelt niet op de uurprijzen, hierdoor zijn er ook al een paar pagina's in dit topic gewijd aan klachten over gemiste opbrengsten van de accu op dagen met sterk fluctuerende energieprijzen. Er wordt enkel gekeken naar de vergoeding voor het opheffen van onbalans.Griffen83 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:36:
[..]
Zover ik begrijp is de nexus thuisbaterij een simpel protocol wat gewoon in en verkoop van energie doet op basis van de uurprijs van energie.
Het oplossen van de netcongestie is hierbij geen doel. Ik zou wel denken dat bij voldoende grote schaal van het totale batterijpark deze wel een rol in zou kunnen spelen in het opheffen van lokale schokken maar dan moeten daar alleen wel incentives voor gecreëerd worden.
Netcongestie is wat anders dan netstabilisatieGriffen83 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:36:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit product bijdraagt aan het oplossen van netcongestie?
(met achtergrond van ons stroomnetwerk, dus niet een commercieel verhaal van een website van een fabrikant)
Door deze handel gaat je verbruik en ook je teruglevering naar elektra net juist significant omhoog. Dus je maakt veel meer gebruik van energie transport zonder dat je daadwerkelijk afneemt. Dit zorgt mijn inziens juist voor meer netcongestie. (netcongestie gebreurt zover ik heb begrepen hoofdzakelijk op het middennet en dat op het hoofdnet juist stroom teveel of te weinig is zegt niks over de congestie op jouw lokale middennet)
. De zonneplan accu richt zich op het laatste dmv de onbalansmarkt.
Niemand? Moet toch al iemand ervaring mee hebben 😊Devke schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:29:
Heb ff het forum doorgezocht maar ik kan het ff niet vinden. Ik zie hier en daar screens van hoeveel kwh de batterij geladen heeft in de maand en hoeveel ontladen. Verschil er tussen pak em beet 10%. Die kosten voor laden en ontladen worden tegen verschillende tarieven afgerekend (dynamisch contract). Dat verschil wordt dat gecompenseerd en hoe staat het met de 10% omzettingsverlies? Beide volledige compensatie of is dit gewoon eigen rekening?
Het factuurvoorbeeld dat Zonneplan hier heeft staan komt overeen met hoe mijn factuur er uit ziet, al was mijn mijn geval de Powerplay tegenboeking negatief. Het lukt mij niet om je vraag op basis hiermee te beantwoorden. Ik ga nog een extra kWh-meter bijplaatsen om het algemene gebruik van het pand terug te kunnen zien en dan zou daar misschien wat over te zeggen zijn. Zonder het zelf na te meten kom je er volgens mij in ieder geval niet uit en moet je afgaan op wat de medewerkers van Zonneplan zeggen.Devke schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:26:
[...]
Niemand? Moet toch al iemand ervaring mee hebben 😊
Powerplay boeking negatief? Daar moest je dus betalen dan. Dat zal de verreken methode dan zijn die ze met sterretjes aangeven dan onder op de factuur. De maandelijkse powerplay vergoeding van de batterij die komt dan via een aparte factuur? Het rendement of was die juist negatief?Leftblank schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:56:
[...]
Het factuurvoorbeeld dat Zonneplan hier heeft staan komt overeen met hoe mijn factuur er uit ziet, al was mijn mijn geval de Powerplay tegenboeking negatief. Het lukt mij niet om je vraag op basis hiermee te beantwoorden. Ik ga nog een extra kWh-meter bijplaatsen om het algemene gebruik van het pand terug te kunnen zien en dan zou daar misschien wat over te zeggen zijn. Zonder het zelf na te meten kom je er volgens mij in ieder geval niet uit en moet je afgaan op wat de medewerkers van Zonneplan zeggen.
In hun voorbeeldfactuur vond ik het gek dat de powerplay compensatie juist positief was aangezien hij daar in het rijtje met overige kosten staat... Dus een negatieve compensatie zou dan juist kloppenDevke schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:06:
[...]
Powerplay boeking negatief? Daar moest je dus betalen dan. Dat zal de verreken methode dan zijn die ze met sterretjes aangeven dan onder op de factuur. De maandelijkse powerplay vergoeding van de batterij die komt dan via een aparte factuur? Het rendement of was die juist negatief?
Precies. Zat er ook de logica al achter te zoeken. Dan is het dus in bovenstaande een vergoeding geweest. Het maandelijkse rendement van Powerplay ga ik dan uit. Is die altijd gelijk aan de vergoeding in je app zeg maar?Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:14:
[...]
In hun voorbeeldfactuur vond ik het gek dat de powerplay compensatie juist positief was aangezien hij daar in het rijtje met overige kosten staat... Dus een negatieve compensatie zou dan juist kloppen
Daarnaast is het natuurlijk ff de vraag wie uiteindelijk de omzettingskosten dan betaald. Ik denk dat je dat haast zou moeten kunnen zien in wat je powerplay vergoeding is in de app en wat op de factuur verschijnt. Maar dat is een wild guess.
Kwh meter voor de batterij/omvormer. Dan heb je denk ik met wat rekenwerk je pandverbruik.Leftblank schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:56:
[...]
Het factuurvoorbeeld dat Zonneplan hier heeft staan komt overeen met hoe mijn factuur er uit ziet, al was mijn mijn geval de Powerplay tegenboeking negatief. Het lukt mij niet om je vraag op basis hiermee te beantwoorden. Ik ga nog een extra kWh-meter bijplaatsen om het algemene gebruik van het pand terug te kunnen zien en dan zou daar misschien wat over te zeggen zijn. Zonder het zelf na te meten kom je er volgens mij in ieder geval niet uit en moet je afgaan op wat de medewerkers van Zonneplan zeggen.
Moeilijk te zeggen. Het laatste uur loopt mijn dagrendement ineens weer op naar ruim 3 EUR. Afgelopen vrijdag was er ook behoorlijk wat wind en toen had ik ruim 5 EUR dagopbrengst.Buns schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:16:
Een werkloze Nexus vanmiddag. Zou dit de oorzaak zijn?[Afbeelding]
Komt neer op zo'n 25 EUR opbrengst sinds installatie afgelopen maandag. Niet verkeerd lijkt me voor een enigszins rustige en herfst achtige week.
Nee, dat is een andere markt. Zie o.a. https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten . Simpel gezegd, als alles ok gaat is er 0 euro te verdienen. Zodra er iets mis gaat en Tennet met de handen in het haar zit, bieden ze flink geld als je helpt balanceren met opname of teruglevering. Origineel iets waar de industrie met name aan bijdroeg (even een 1 MW verwarmingselement aanzwengelen), nu kan Jan met de Pet m'n z'n batterij ook een graantje meepikken. Het heeft geen relatie met netcongestie, het is puur helpen om incidenteel vraag en aanbod op het correcte evenwicht te houden.Griffen83 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:36:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit product bijdraagt aan het oplossen van netcongestie?
In de praktijk is de kans groter dat als er onbalans 1 kant op gaat, de landelijke tendens ook al niet meehielp. Dus stel er is enorme vraag begin van de avond, dan is de kans veel groter dat de onbalans ook richting te veel vraag gaat en jij dus duiten krijgt om terug te leveren vanuit de batterij. Daarmee help je het lokale net alleen maar. Omgekeerd hetzelfde voor een te groot aanbod, bijvoorbeeld midden op een zonnige en winderige dag. Het klopt dat er scenario's kunnen ontstaan waarbij het wel haaks op elkaar staat, maar die kans is veel kleiner, en dus draait het om de gemiddelde grote kans dat je het op alle fronten helpt. Daarnaast duurt onbalans vaak maar kort, dus kan het nooit substantieel bijdragen aan periodes van congestie.Door deze handel gaat je verbruik en ook je teruglevering naar elektra net juist significant omhoog. Dus je maakt veel meer gebruik van energie transport zonder dat je daadwerkelijk afneemt. Dit zorgt mijn inziens juist voor meer netcongestie. (netcongestie gebreurt zover ik heb begrepen hoofdzakelijk op het middennet en dat op het hoofdnet juist stroom teveel of te weinig is zegt niks over de congestie op jouw lokale middennet)
De 1,50 van zojuist komt omdat de prijzen naar 600e stegen. De eerdere grotere sprongen waren bij 1800e.
:strip_exif()/f/image/AjtpOgl8BcHIcTAne4h5UHH3.jpg?f=fotoalbum_large)
De batterij ‘kost’ me inmiddels €13,64 aan stroom (gemeten met een eigen kwh meter op basis van day ahead uurtarieven), powerplay opbrengst is €72,55.
Ik blijf erg benieuwd (en sceptisch) of op mijn factuur de volledige ‘kosten’ worden gecompenseerd als tegenboeking. Nog zo’n 2 weken voordat mijn 1e factuur met Nexus komt.
:strip_exif()/f/image/ymcBsMQnDG7YR0AC4yZ3uO1u.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je dit verbruik gemeten?Mike_S schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:52:
Bijna 2 weken geleden mijn accu geïnstalleerd.
De batterij ‘kost’ me inmiddels €13,64 aan stroom (gemeten met een eigen kwh meter op basis van day ahead uurtarieven), powerplay opbrengst is €72,55.
Ik blijf erg benieuwd (en sceptisch) of op mijn factuur de volledige ‘kosten’ worden gecompenseerd als tegenboeking. Nog zo’n 2 weken voordat mijn 1e factuur met Nexus komt. [Afbeelding]
Ik veronderstel dat de 488 kWh die de batterij heeft teruggeleverd óók wordt afgerekend op de day ahead markt (naast de onbalans markt). Wat zijn dan de netto stroomkosten van de batterij? Nvm, de kosten die je noemt zijn al netto. Ik maakte een rekenfout.Mike_S schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:52:
Ik blijf erg benieuwd (en sceptisch) of op mijn factuur de volledige ‘kosten’ worden gecompenseerd als tegenboeking. Nog zo’n 2 weken voordat mijn 1e factuur met Nexus komt. [Afbeelding]
Ik ben ook sceptisch over de compensatie. De powerplay opbrengsten zijn niet transparant, dus in theorie kunnen ze die wat lager houden om deze kosten weer te compenseren. Broekzak-vestzak.
[ Voor 11% gewijzigd door MrFish op 21-04-2024 22:17 ]
Ben benieuwd. Ik heb deze vraag een week uitstaan bij ZP. Er komt geen reactie op. Dit zou al in het rendement meegenomen zijn wat ze verwachten van de Nexus. Kiki. Echter ik heb ook mijn twijfels. Mocht ik eerder reactie hebben dan laat ik het weten.Mike_S schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:52:
Toevallig was er vanmiddag weer even een piek van 1800 EUR en dan heb ik er zo'n 3 EUR bij aan Powerplay opbrengsten. Ik vraag me af wat beïnvloed of de max 600 EUR is zoals vorige week en nu weer terug naar 1800 EUR.Acxels schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:44:
Voor de geïnteresseerden kun je de onbalansmarkt hier live volgen https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
De 1,50 van zojuist komt omdat de prijzen naar 600e stegen. De eerdere grotere sprongen waren bij 1800e. [Afbeelding]
https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek
Daar zie je echt een hele lange periode van negatieve onbalans prijzen. Benieuwd hoeveel we van dat soort dagen gaan krijgen want dan kan het hard gaan.
/f/image/wYTcfsuJaNCp4gm8WpEEyrwG.png?f=fotoalbum_large)
Nu nog eens kijken of er een mogelijkheid is om een export te maken over de afgelopen 12 maanden.
Zonder te claimen dat ik er veel verstand van heb (Zit een beetje te lurken om me in te lezen):dropkick_nl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:45:
Om 12:00 heeft de NEXUS zich tot 90% vol geladen, de zon schijnt vol.... AI verwacht een stroom tekort vanmiddag??
Vanaf een uurtje of 5 trekt er bewolking (met de mogelijkheid tot een bui iets later) over Nederland, zou dat het kunnen zijn?
Ajax Amsterdam! Op naar de 4e ster!
Die van mij zit ook op 91% 😆dropkick_nl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:45:
Om 12:00 heeft de NEXUS zich tot 90% vol geladen, de zon schijnt vol.... AI verwacht een stroom tekort vanmiddag??
Het is volgens mij niet dat AI een glazenbol heeft. Als er zulke slimme AI zou zijn zou je op de beurs ook altijd "buy low" en "sell high" hebben. Maar helaas blijft het gewoon voorspellen en dan kan je er soms naast zitten.dropkick_nl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:12:
Jahoor, 13:15 en flink stroomoverschot, had de NEXUS mooi kunnen verdienen, maar hij zit vol.... Hoe dom is die AI??
alleen is het weer (zeker op korte termijn) een stuk voorspelbaarder lijkt me.tomcool schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:21:
[...]
Het is volgens mij niet dat AI een glazenbol heeft. Als er zulke slimme AI zou zijn zou je op de beurs ook altijd "buy low" en "sell high" hebben. Maar helaas blijft het gewoon voorspellen en dan kan je er soms naast zitten.
Dit topic is gesloten.