Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 47 Laatste
Acties:
  • 481.759 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 21:57
Punt is dat je vandaag, met veel zon in de middag, ruimte in je accu moet houden voor dat potentieel stroom overschot.
Dus zeker niet al voor 12:00 op 90%, waar je ook nog eens (van 50% tot 90%) niets aan hebt verdiend.

Als de AI was gestopt bij 75% hadden we nu paar euro meer verdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

dropkick_nl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:00:
Punt is dat je vandaag, met veel zon in de middag, ruimte in je accu moet houden voor dat potentieel stroom overschot.
Dus zeker niet al voor 12:00 op 90%, waar je ook nog eens (van 50% tot 90%) niets aan hebt verdiend.

Ja dat vond ik ook wel apart. Waarom niet niet rond de 70% houden voor dit soort uitschieters. Maar goed,
glas halfvol modus: er is nog ruimte voor verbetering in het Powerplay algoritme dus wellicht kunnen ze in de nabije toekomst hun rendement nog wel verder naar boven bijstellen.

edit:

Deze uitschieter heeft Powerplay dus niets mee gedaan vanmiddag. Dat had denk ik zo tussen de 5 en 10 EUR extra op kunnen leveren, aangezien dat andere blok vanochtend al 3 EUR rendement gaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spjBMLMEhBYVASe3pgSqUT04xsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bq1aAGAaKGaXKM6Sv0qUIjW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door kazuka op 23-04-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://giga-storage.com/...pslagproject-giraffe-aan/

Mooie projecten. Je zou bijna willen investeren in dit soort projecten (als dat kon). Een batterij aandeel bezitten en dan mee liften op zijn activiteit. De Nexus in het groot ;-p

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:00:

AI zal best verder ontwikkeld worden. Er waren ook mooie rendementsdagen. Daar zijn natuurlijk ook mindere dagen bij. Het weer laat zich niet bepalen (maar goed ook). Het is fijn dat er aansturing plaatsvindt. Als je zelf moet gaan handelen steeds op de dayahead dan ben je naar een week denk ik het wel zat. Vraag me ook af of je dan hetzelfde zou verdienen. Daarnaast is dit ook wel het nadeel. Je legt het rendement in handen van een andere partij waar je zelf geen invloed op hebt waar je zelf de investering voor gedaan hebt. Begrijp wat je zegt. Aan ieder nadeel zit zijn voordeel. Hier zal ook best van geleerd worden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormwind65
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 04:45
kazuka schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:29:
[...]

Ja dat vond ik ook wel apart. Waarom niet niet rond de 70% houden voor dit soort uitschieters. Maar goed,
glas halfvol modus: er is nog ruimte voor verbetering in het Powerplay algoritme dus wellicht kunnen ze in de nabije toekomst hun rendement nog wel verder naar boven bijstellen.

edit:

Deze uitschieter heeft Powerplay dus niets mee gedaan vanmiddag. Dat had denk ik zo tussen de 5 en 10 EUR extra op kunnen leveren, aangezien dat andere blok vanochtend al 3 EUR rendement gaf:

[Afbeelding]
Achteraf is het makelijk te zeggen wat ie moest doen, maar voorspelling weer hier in Fryslân was vanmiddag bewolkt en buien, dus goeie inschatting van ai, maar helaas begon het veel harder te waaien dan voorspeld, dus overschot windstroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reindeerw5m
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-08 17:43
kazuka schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]
Mijn Powerplay wel hoor. Zijn alleen erg korte pieken van 1-2 minuten, met 10kW haal ja daar weinig rendement uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 21:04
Devke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:56:
https://giga-storage.com/...pslagproject-giraffe-aan/

Mooie projecten. Je zou bijna willen investeren in dit soort projecten (als dat kon). Een batterij aandeel bezitten en dan mee liften op zijn activiteit. De Nexus in het groot ;-p
Je kunt niet aan de ene kant dat soort projecten zien als grote "bedreiging" voor de zonneplan accu en de handel in onbalans, en tegelijkertijd het zien als een enorm investerings kans.

Of zo'n park zorgt dat er geen onbalans meer is, en daarmee is de business case voor de nexus weg, en gedeeltelijk voor zo'n park

Of zo'n park heeft een fantastische business case want onbalans wordt alleen maar groter, en dan is die case er ook voor de zonneplan accu...

toch ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

reindeerw5m schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:21:
[...]

Mijn Powerplay wel hoor. Zijn alleen erg korte pieken van 1-2 minuten, met 10kW haal ja daar weinig rendement uit.
Ja mijn Nexus was ook wel druk rond die periode maar was met 91% SoC vooral bezig met vlug en kortstondig ontladen en weer laden, wat qua rendement niets heeft opgeleverd. Sterker nog, mijn dagopbrengst is iets gezakt ten opzichte van vanochtend.

Ik klaag verder ook niet hoor, is meer een observatie om te zien hoe het algoritme van Zonneplan zijn ding doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:09
Het verschil is dat dit hele korte pieken zijn -> waar de gemiddelde prijs in het kwartier dus een stuk lager ligt dan de piek. Je krijgt hier daardoor geen 5-10 euro's voor.
Vanochtend was het daadwerkelijk beter verdienen, met een flink blok onbalans.

Wellicht dat het algoritme nog wel iets beter getweakt kan worden op hele korte pieken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:27:
[...]

Je kunt niet aan de ene kant dat soort projecten zien als grote "bedreiging" voor de zonneplan accu en de handel in onbalans, en tegelijkertijd het zien als een enorm investerings kans.

Of zo'n park zorgt dat er geen onbalans meer is, en daarmee is de business case voor de nexus weg, en gedeeltelijk voor zo'n park

Of zo'n park heeft een fantastische business case want onbalans wordt alleen maar groter, en dan is die case er ook voor de zonneplan accu...

toch ? :)
Ik snap je punt. Ik denk alleen dat die grotere parken sneller schakelen en dus meer power in 1x ontladen / laden. De pieken van + 1800 euro en - 1800 euro zag ik frequenter voor mijn gevoel op de onbalansmarkt. Reden? Het weer? Energiereuzen hebben het iets beter in de klauw? Tijd zal het leren.

Als ik kijk naar het weer hier vandaag. Bijna de hele dag zon. Zonnepanelen doen het lekker in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 23-04-2024 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Devke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:18:
[...]

Ik snap je punt. Ik denk alleen dat die grotere parken sneller schakelen en dus meer power in 1x ontladen / laden. De pieken van + 1800 euro en - 1800 euro zag ik frequenter voor mijn gevoel op de onbalansmarkt. Reden? Het weer? Energiereuzen hebben het iets beter in de klauw? Tijd zal het leren.

Als ik kijk naar het weer hier vandaag. Bijna de hele dag zon. Zonnepanelen doen het lekker in ieder geval.
Inderdaad een mooie opbrengst en ook nog inzet van Powerplay.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sheKfjiontr3OpxfFHWU2jt4V3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFHWFkCCLqnsn81TcNvsLTVo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-10 18:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8kukTXGxeWLeTQ1xa-EXosFJeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/02TJQzZEemiWfrnv5UhypPrO.png?f=fotoalbum_large

Hoogste wat ik tot nu toe gehaald heb in de week dat ik 'm heb 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
the-hyrax schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]

Hoogste wat ik tot nu toe gehaald heb in de week dat ik 'm heb 🤣
Leuk om het verloop van de batterijactiviteit te vergelijken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21eoPCIxvmiNee6L8p_F1ONwTac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ajnEzlLR2spH27zpG8be5X1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindeerw5m
Ik snap het algoritme af en toe niet.

Accu is nu maar 16% vol, onbalans prijs is negatief, maar hij laadt niet. Vannochtend echter wel kort met een positieve prijs geladen.

Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNPTetWYneZ4QElCCncJrD8sTAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fCojYJmAN24vZ4K3ENgv8jn1.png?f=user_large

UPDATE twee minuten later:
Stroom is nu duurder geworden maar nu begint hij wel te laden..?

Ik snap dat API via 4g niet elke seconden update, echter kan dat kan het niet geweest zijn aangezien ik via HomeAssistant live kon zien dat de batterij niet laadde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swQ-ADL9QRyWywimO33rle0l9_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LK4kqzeb4KXnbbKpki1B3And.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door reindeerw5m op 24-04-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
reindeerw5m schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:05:

Accu is nu maar 16% vol, onbalans prijs is negatief, maar hij laadt niet. Vannochtend echter wel kort met een positieve prijs geladen.

[Afbeelding]

Ik snap dat API via 4g niet elke seconden update, echter kan dat kan het niet geweest zijn aangezien ik via HomeAssistant live kon zien dat de batterij niet laadde.

[Afbeelding]
Wat is de bron voor die prijzen? 40 EUR per MWh is natuurlijk te verwaarlozen, dat is 1,000 kWh dus 0,04 EUR per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reindeerw5m
the-hyrax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:39:
[...]

Wat is de bron voor die prijzen? 40 EUR per MWh is natuurlijk te verwaarlozen, dat is 1,000 kWh dus 0,04 EUR per kWh
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
reindeerw5m schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik puur kijk naar het gedrag van Powerplay voor zonnepanelen dan lijkt het algoritme vooral zijn werk te doen bij uitschieters. Niet bij waardes als -40. Tot nu toe zijn mijn zonnepanelen pas uitgegaan bij waardes vanaf -500. Ik gok dat de Nexus batterij iets meer flexibel zou kunnen zijn, maar met -40 ga je waarschijnlijk niet kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Voor -4 cent/kWh onbalans ga je je batterij natuurlijk niet volladen: 1) dat is zonde van de cycles, die óók geld kosten; 2) ik denk dat je voor die stroom nog steeds de dynamische (uur!) prijzen moet afrekenen, en die was meer dan 4 cent/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reindeerw5m
MrFish schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:15:
[...]

Voor -4 cent/kWh onbalans ga je je batterij natuurlijk niet volladen: 1) dat is zonde van de cycles, die óók geld kosten; 2) ik denk dat je voor die stroom nog steeds de dynamische (uur!) prijzen moet afrekenen, en die was meer dan 4 cent/kWh.
Dat kan het idd zijn. Screenshots zijn genomen rond 13u en toen flipte de dynamische prijs 2ct lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zie dat de demo de 1000 euro Powerplay vergoeding is gepasseerd in bijna 6 maanden.
Maar ik las hier ook dat er op de afrekening nog wat (semi verborgen) kosten tegenover staan.

Heeft iemand duidelijk hoeveel er nu van de Powerplay vergoeding van 1000 euro daadwerkelijk netto overblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Ik zit vandaag (15:00) nog op €-0,06 zo slecht heb ik het nog nooit gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik heb hier juist gelezen dat er geen verborgen kosten zijn van de mensen die de factuur al hebben ontvangen.
Je krijgt het Powerplay bedrag tegengeboekt, dus wat in de app staat gaat gewoon van je rekening af, netto winst dus.

Dus ff als voorbeeld van de site.
Die 1000 euro op de site is de daadwerkelijke netto winst van de Nexus.
Wat ik eruit begrijp is dat ze daarnaast een tegenboeking doen, maar dat is puur een administratieve handeling. Dat gaat erom dat alles wat gemeten wordt op je batterij ook gemeten wordt op je slimme meter.
Om daar niet de rekening dubbel voor te betalen krijg je er dus ook geld/betaal je er geld voor op je energierekening.
Elk kwartier krijg je geld terug/betaal je geld voor wat er via je slimme meter is gemeten.
dropkick_nl schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:55:
Ik zit vandaag (15:00) nog op €-0,06 zo slecht heb ik het nog nooit gezien.
1 van de saaiste onbalansdagen tot dusver in tijden, veel te kleine spreads :'(

[ Voor 15% gewijzigd door SidewalkSuper op 24-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:02:
Ik heb hier juist gelezen dat er geen verborgen kosten zijn van de mensen die de factuur al hebben ontvangen.
Je krijgt het Powerplay bedrag tegengeboekt, dus wat in de app staat gaat gewoon van je rekening af, netto winst dus.

Dus ff als voorbeeld van de site.
Die 1000 euro op de site is de daadwerkelijke netto winst van de Nexus.
Wat ik eruit begrijp is dat ze daarnaast een tegenboeking doen, maar dat is puur een administratieve handeling. Dat gaat erom dat alles wat gemeten wordt op je batterij ook gemeten wordt op je slimme meter.
Om daar niet de rekening dubbel voor te betalen krijg je er dus ook geld/betaal je er geld voor op je energierekening.
Elk kwartier krijg je geld terug/betaal je geld voor wat er via je slimme meter is gemeten.

[...]

1 van de saaiste onbalansdagen tot dusver in tijden, veel te kleine spreads :'(
Voor mijn beeldvorming.... dat betekent dat omzettingsverliezen en verbruik (standby) van de omvormer/batterij dus in de tegenboeking worden gedaan? Daarnaast heb je verschillen tussen laden en ontladen qua day ahead prijs. Alles loopt via de slimme meter. Ook die verschillen worden gecorrigeerd? Zonneplan zelf bevestigd namelijk niets. Heb die vraag al ff openstaan en komen ze ook niet op terug. Zelfs na een herinneringsmail niet. Al moet je het zelf betalen als klant dan zij het zo....als het maar duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:02:
OK, maar dat hoeft nog niet het hele verhaal te zijn toch? Als Powerplay opbrengsten 100 euro in een maand zijn, maar als ze op een andere post in je factuur bijvoorbeeld weer 10 euro aan bepaalde kosten rekenen en dat verrekenen met je maandelijkse stroomkosten, dan heb je natuurlijk maar 90 euro verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Nee, zo werkt het juist niet. Stel de batterij heeft je stroomkosten 10 euro omhoog gehaald, dan krijg je 10 euro in die tegenboeking. Stel dat je batterij de stroomkosten 10 euro omlaag heeft gehaald, dan betaal je 10 euro.

Er wordt dus een tegenboeking gedaan van wat er op je slimme meter is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:26:
Nee, zo werkt het juist niet. Stel de batterij heeft je stroomkosten 10 euro omhoog gehaald, dan krijg je 10 euro in die tegenboeking. Stel dat je batterij de stroomkosten 10 euro omlaag heeft gehaald, dan betaal je 10 euro.

Er wordt dus een tegenboeking gedaan van wat er op je slimme meter is gebeurd.
Je bent altijd omzettingsverliezen en evt verbruik kwijt. Zie post van net. Dan heb je dus kosten gemaakt. Vlgs forum zo'n 10% omzettingsverliezen. Er gaat dus minder terug het net in via de meter dan dat er geladen is. Dat verschil. Komt dat terug via de tegenboeking waarover je het hebt en verschillen evt waar tegen geladen en ontladen is dayahead? Voor mij blijft die erg onduidelijk. 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Stel je stroom is met 1 euro omhoog op de meter, doordat je batterij ging laden.
Dan krijg je 1 euro tegengeboekt dus je rekening is weer 0.
Met die euro aan stroom is je batterij wellicht aan het handelen geslagen en heeft er 2 euro mee verdiend, dat zie je als Powerplay resultaat.
Dan is je rekening daarna -2 euro.

Omzettingsverliezen enzo hebben daar niks mee vandoen. Alles wat geladen en ontladen wordt tegengeboekt.
Of dat dan gaat om 1kwh afnemen en en 0.8kWh invoeden is maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:51:
Stel je stroom is met 1 euro omhoog op de meter, doordat je batterij ging laden.
Dan krijg je 1 euro tegengeboekt dus je rekening is weer 0.
Met die euro aan stroom is je batterij wellicht aan het handelen geslagen en heeft er 2 euro mee verdiend, dat zie je als Powerplay resultaat.
Dan is je rekening daarna -2 euro.

Omzettingsverliezen enzo hebben daar niks mee vandoen. Alles wat geladen en ontladen wordt tegengeboekt.
Of dat dan gaat om 1kwh afnemen en en 0.8kWh invoeden is maakt niet uit.
Dan vat ik hem. Kosten (stroom) rondom Nexus zijn dus voor ZP. Dank voor je uitleg. Dan verwacht ik dat antwoord van ZP uiteindelijk ook terug op mijn mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01Fuvdcz_T2uxdUT33-4dMLHArE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOWZDMedP5tXrjL4ABYj1Usk.png?f=fotoalbum_large

Betekenen die spikes omhoog nou dat je betaalt krijgt als je opslaat, of teruglevert?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dropkick_nl
the-hyrax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:17:
[Afbeelding]

Betekenen die spikes omhoog nou dat je betaalt krijgt als je opslaat, of teruglevert?
Omhoog is stroom tekort, dus moet accu ontladen.
Omlaag andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 19:52
Ik zit tot oktober nog op een 'oud' vast contract bij GreenChoice. Ik produceer met mijn zonnepanelen minder dan dat ik consumeer.
Ik ben zeer geïnteresseerd om naar ZP incl. Nexus over te stappen.
Wanneer zou het beste tijdstip zijn om over te gaan? Welke levertijd zit er op de Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:30
piwakawaka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:32:
Ik zit tot oktober nog op een 'oud' vast contract bij GreenChoice. Ik produceer met mijn zonnepanelen minder dan dat ik consumeer.
Wanneer zou het beste tijdstip zijn om over te gaan? Welke levertijd zit er op de Nexus?
1-2maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

piwakawaka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:32:
Weet niet tegen welk tarief je nu zit bij GC. Ik zat in hetzelfde schuitje maar kwam van een 3-jarig vast contract (GC collectief via VEH) met een tarief van 19/17ct dit jaar, dus wilde dat contract zeker uitzitten. Check even bij ze wat de opzegboete is, dan kun je afwegen of eerder overstappen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:54
kazuka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:16:
[...]

Weet niet tegen welk tarief je nu zit bij GC. Ik zat in hetzelfde schuitje maar kwam van een 3-jarig vast contract (GC collectief via VEH) met een tarief van 19/17ct dit jaar, dus wilde dat contract zeker uitzitten. Check even bij ze wat de opzegboete is, dan kun je afwegen of eerder overstappen zin heeft.
Sommige gebruikers laten zien dat ze 30 euro per dag of euro 200 per week verdienen. Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:17:
[...]

Sommige gebruikers laten zien dat ze 30 euro per dag of euro 200 per week verdienen. Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.
Dat denk ik ook, hoewel die 200 per week natuurlijk niet de standaard is. Ik zit nu op 35 EUR in de eerste anderhalve week (ook niet verkeerd). Ik zie op de GC site dat de opzegboete 50 EUR is als je contract binnen 18 maanden afloopt. Lijkt me een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:17:
[...]

Dat is wel heel korte termijn kijken. Je moet wel eerst duizenden euros investeren om die bedragen mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kurios schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:34:
[...]

Dat is wel heel korte termijn kijken. Je moet wel eerst duizenden euros investeren om die bedragen mogelijk te krijgen.
Ja maar aangezien de poster de Nexus toch wil kun je dat maar beter zo snel mogelijk doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 19:52
kazuka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:16:
[...]

Ik heb (net als jij) een 3 -jarig contract via een GC-collectief van de VEH afgesloten vóór 1 juni 2023. Kosten bij een resterende contractduur van minder dan 18 maanden zijn €50 per product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapvdrL
  • Laatst online: 07-08-2024
Mijn contract loopt op 8 juni af en heb gisteren een Nexus 20 kwh besteld. Ik heb hem op tijd besteld en 11-8 direct na afloop van mijn huidige contract komen ze hem installeren. Wachttijd is momenteel inderdaad 4-6 weken.

[ Voor 6% gewijzigd door JaapvdrL op 25-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 10:51
JaapvdrL schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:09:
[...]

Mijn contract loopt op 8 juni af en heb gisteren een Nexus 20 kwh besteld. Ik heb hem op tijd besteld en 11-8 direct na afloop van mijn huidige contract komen ze hem installeren. Wachttijd is momenteel inderdaad 4-6 weken.
De dag erna (12/8) wordt onze 20kWh Nexus geïnstalleerd, kannie wachten! :)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb het misschien gemist maar in de app heb je in het maand overzicht twee verschillende waardes onder afname en teruggave. Ik snap niet helemaal hoe die onderste waardes berekend zijn of waarom dat verschilt met de bovenste waardes. Staat dit los van de accu? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_m0uulVrFdAV0XB-hLhKxELCbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R2aIqLGbu6TwPPrBJeUZN7fF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:51:
Ik heb het misschien gemist maar in de app heb je in het maand overzicht twee verschillende waardes onder afname en teruggave. Ik snap niet helemaal hoe die onderste waardes berekend zijn of waarom dat verschilt met de bovenste waardes. Staat dit los van de accu? [Afbeelding]
Onderste waarde niet je werkelijk verbruik en teruglevering? Excl batterij dus en de bovenste inclusief batterij? Vlgs mij kun je zien wat je batterij geladen heeft deze maand en wat ontladen. Wellicht kun je het dan verklaren? Als ik die onderste waardes omzet in euro's dan kom ik op 43.08 euro bij betalen uit. Dat is dichtbij je kosten. Kleine verschil denk ik de afrondingen in hele centen. Het verschil met terugleveren bovenste en onderste getal vind ik wel klein. Zou dan lijken dat de batterij best ea geladen heeft maar bijna niks ontladen. Misschien kun je nu ea wat beter verklaren?

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 25-04-2024 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Devke schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:51:
[...]

Onderste waarde niet je werkelijk verbruik en teruglevering? Excl batterij dus en de bovenste inclusief batterij? Vlgs mij kun je zien wat je batterij geladen heeft deze maand en wat ontladen. Wellicht kun je het dan verklaren? Als ik die onderste waardes omzet in euro's dan kom ik op 43.08 euro bij betalen uit. Dat is dichtbij je kosten. Kleine verschil denk ik de afrondingen in hele centen. Het verschil met terugleveren bovenste en onderste getal vind ik wel klein. Zou dan lijken dat de batterij best ea geladen heeft maar bijna niks ontladen. Misschien kun je nu ea wat beter verklaren?
Nee ik denk nu dat ik het weet. Hun P1 dongle kreeg ik een dag of 10 voor aanvang van het contract opgestuurd, dus dat verschil is wat ik in die dagen verbruikt heb maar uiteraard nog niet tegen hun tarief. Dus zou vanaf mei weer gelijk moeten lopen.

Vals alarm :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier is afgelopen dinsdag de NEXUS batterij 20kwh ook geplaatst. Niet helemaal op de plaats die ik wou (er was door het schuine dak wat te weinig vrije ruimte aan de bovenzijde.) Daar dus helaas niet helemaal blij mee. Maar kan er mee leven.

Aangesloten op de SAP. Eigenlijk heb ik dus nu een dedicated meter (SAP) voor de thuisbatterij...
Het blijft een beetje tricky omdat ik geen Dynamic Load Balancing heb (omdat de rest op de PAP zit). Ik zat hem wel een beetje te knijpen toen de PAP 7000W terugleverde en de SAP 10000W....

Ik zie dat de batterij netjes oplaadt bij neg. onbalansprijzen en bij de pieken inderdaad ontlaadt.
Tot nu staat het powerplay bedrag op een tientje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

kazuka schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:52:
[...]

Toevallig was er vanmiddag weer even een piek van 1800 EUR en dan heb ik er zo'n 3 EUR bij aan Powerplay opbrengsten. Ik vraag me af wat beïnvloed of de max 600 EUR is zoals vorige week en nu weer terug naar 1800 EUR.
Dat wordt veroorzaakt door de hoogte van biedingen van partijen die onbalans reduceren voor TenneT i.c.m. het op dat moment gevraagde vermogen.
Het resultaat van die biedingen is de biedprijsladder, welke tree op die ladder geactiveerd wordt is het resultaat van hoeveel onbalans er op een gegeven moment is.

Zie: https://www.tennet.eu/nl/...and/biedprijsladder#14636

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:13
Ik heb er in dit topic even naar gezocht maar helaas niet kunnen vinden. Is er ergens (online) een overzicht wat de powerplay vergoeding per dag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
kazuka schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 04:39:
[...]

Nee ik denk nu dat ik het weet. Hun P1 dongle kreeg ik een dag of 10 voor aanvang van het contract opgestuurd, dus dat verschil is wat ik in die dagen verbruikt heb maar uiteraard nog niet tegen hun tarief. Dus zou vanaf mei weer gelijk moeten lopen.

Vals alarm :P
Dit kan ik bevestigen (in het jaaroverzicht blijf je het zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:05:
Ik heb er in dit topic even naar gezocht maar helaas niet kunnen vinden. Is er ergens (online) een overzicht wat de powerplay vergoeding per dag is?
Dit heeft @Mre1 een x gepost. Misschien heeft hij de dagen daarna ook bijgehouden.

Datum Cumulatieve vergoeding Dag vergoeding
28-02-2024 € 584,88
29-02-2024 € 594,32 € 9,44
01-03-2024 € 603,52 € 9,20
02-03-2024 € 619,76 € 16,24
03-03-2024 € 622,89 € 3,13
04-03-2024 € 625,25 € 2,36
05-03-2024 € 633,54 € 8,29
06-03-2024 € 633,96 € 0,42
07-03-2024 € 634,94 € 0,98
08-03-2024 € 637,09 € 2,15
09-03-2024 € 646,32 € 9,23
10-03-2024 € 649,59 € 3,27
11-03-2024 € 647,58 -€ 2,01
12-03-2024 € 648,57 € 0,99
13-03-2024 € 648,28 -€ 0,29
14-03-2024 € 652,95 € 4,67
15-03-2024 € 658,76 € 5,81
16-03-2024 € 660,15 € 1,39
17-03-2024 € 671,19 € 11,04
18-03-2024 € 674,36 € 3,17
19-03-2024 € 679,54 € 5,18
20-03-2024 € 679,84 € 0,30
21-03-2024 € 680,54 € 0,70
22-03-2024 € 686,33 € 5,79
23-03-2024 € 688,98 € 2,65
24-03-2024 € 707,71 € 18,73
25-03-2024 € 709,52 € 1,81
26-03-2024 € 723,34 € 13,82
27-03-2024 € 737,89 € 14,55
28-03-2024 € 750,12 € 12,23
29-03-2024 € 778,09 € 27,97
30-03-2024 € 790,20 € 12,11
31-03-2024 € 800,83 € 10,63
01-04-2024 € 830,04 € 29,21
02-04-2024 € 836,36 € 6,32
03-04-2024 € 849,35 € 12,99
04-04-2024 € 852,49 € 3,14
05-04-2024 € 859,42 € 6,93
06-04-2024 € 885,34 € 25,92
07-04-2024 € 889,65 € 4,31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:13
Devke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:19:
[...]

Dit heeft @Mre1 een x gepost. Misschien heeft hij de dagen daarna ook bijgehouden.

28-02-2024 € 584,88
Dank voor de info! Vanaf volgende week gaat Frank Energie ook live met batterij aansturing. Ik wil kijken of ik die op een of andere manier kan vergelijken qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
_Richie_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:20:
Hier is afgelopen dinsdag de NEXUS batterij 20kwh ook geplaatst. Niet helemaal op de plaats die ik wou (er was door het schuine dak wat te weinig vrije ruimte aan de bovenzijde.) Daar dus helaas niet helemaal blij mee. Maar kan er mee leven.

Aangesloten op de SAP. Eigenlijk heb ik dus nu een dedicated meter (SAP) voor de thuisbatterij...
heb jij dan ook 2 keer hoofdzekeringen?

of 1 keer hoofdzekering die dan gesplitst wordt tussen PAP en SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ari2asem schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:12:
[...]

Nee, dat zou een volledige extra aansluiting zijn.
SAP zit parallel met PAP achter de bestaande hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59

Bravo

Second Best

_Richie_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:20:

Het blijft een beetje tricky omdat ik geen Dynamic Load Balancing heb (omdat de rest op de PAP zit). Ik zat hem wel een beetje te knijpen toen de PAP 7000W terugleverde en de SAP 10000W....

Ik zie dat de batterij netjes oplaadt bij neg. onbalansprijzen en bij de pieken inderdaad ontlaadt.
Tot nu staat het powerplay bedrag op een tientje.
Hoe heb je dit akkoord gekregen van Zonneplan? Bij mij was een PAP/SAP gelijk een no-go icm de Nexus.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
[...]

28-02-2024 € 584,88
Dat zijn de opbrengsten van het handelen door/met de batterij?

Wat waren de maandlasten in deze periode voor de elektriciteitskosten vanwege verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
ari2asem schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:12:
[...]

Laatste. 1 hoofdzekering voor de 2 meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:35:
[...]

Hoe heb je dit akkoord gekregen van Zonneplan? Bij mij was een PAP/SAP gelijk een no-go icm de Nexus.
In eerste instantie was het nee, maar later werd ik nog gebeld dat het wel kon als ik mijn aansluiting ging verzwaren of als ik het risico nam dat dynamic load balancing dan niet werkte.

Ik heb toen het risico genomen, aangezien ik qua piekverbruik (van mijn warmtepomp, inductie en andere huishoudelijke apparaten) meestal toch niet > 5000w heb.

[ Voor 6% gewijzigd door _Richie_ op 26-04-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJP! schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:31:
[...]

Dank voor de info! Vanaf volgende week gaat Frank Energie ook live met batterij aansturing. Ik wil kijken of ik die op een of andere manier kan vergelijken qua opbrengst.
Ben benieuwd. Kan alleen als je klant bent. Ik heb Frank ook al gevraagd of e.a. elders te volgen is. Pas gevraagd. Wacht op reactie.

Edit : Net mail gehad. Ze willen dit via hun website laten zien maar kunnen nog niet zeggen wanneer. Zijn ze mee aan het werk.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 26-04-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruben26 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:00:
[...]

Wat waren de maandlasten in deze periode voor de elektriciteitskosten vanwege verbruik?
Dit waren idd de opbrengsten van de Nexus. Wat zijn maandlasten zijn weet ik niet. Het verbruik van de Nexus en omvormingsverliezen worden tegen geboekt. Dus krijg je terug vlgs de nodige forumleden. Ik heb zelf geen Nexus of andere thuisbatterij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 20:14
[...]

28-02-2024 € 584,88
08-04-2024 € 927,90 € 38,25
09-04-2024 € 943,37 € 15,47
10-04-2024 € 957,42 € 14,05
11-04-2024 € 963,06 € 5,64
12-04-2024 € 969,24 € 6,18
13-04-2024 € 973,52 € 4,28
14-04-2024 € 974,85 € 1,33
15-04-2024 € 978,26 € 3,41
16-04-2024 € 982,36 € 4,10
17-04-2024 € 986,75 € 4,39
18-04-2024 € 990,49 € 3,74
19-04-2024 € 992,39 € 1,90
20-04-2024 € 996,10 € 3,71
21-04-2024 € 997,03 € 0,93
22-04-2024 € 999,79 € 2,76
23-04-2024 € 1003,99 € 4,20
24-04-2024 € 1010,29 € 6,30
25-04-2024 € 1012,85 € 2,56

Gestopt met snapshots op de 25ste aangezien daar mijn eigen Nexus geplaatst is :)
De datum is het moment van het snapshot en toont de opbrengst van de dag daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Sinds ze de software hebben aangepast voor +14% rendement is er nooit meer een 'grote' dag geweest.

Nee hoor, dat klopt niet helemaal, maar was wel het gevoel dat ik kreeg voordat ik de data erbij zocht

[ Voor 35% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 27-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:42:
Sinds ze de software hebben aangepast voor +14% rendement is er nooit meer een 'grote' dag geweest.

Nee hoor, dat klopt niet helemaal, maar was wel het gevoel dat ik kreeg voordat ik de data erbij zocht
Ze lagen mooi voor op hun prognose. Langzaam zijn ze wel terug aan het lopen richting die prognose weer. Dat kan morgen wellicht weer anders zijn. Batterij opbrengsten verschillen per dag geven ze ook netjes aan.

Het gevoel wat ik wel heb is dat er minder diepere pieken / toppen zijn op de onbalansmarkt. + 1800 en - 1800 zie ik al een paar weken niet. Meer de -600 en + 600. Zouden ze het net meer in "balans" weten te houden? Tijdig bij en afschakelen. We hebben toch best wat mooie dagen gehad nog met zon gezien de zonnepanelen opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe meer batterijen, hoe minder onbalans....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:23
Kan ook een onbalans in het marketingbudget van Zonneplan zijn geweest ;-)

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan rond de 5k thuisbatterijen in Nederland heb ik gelezen. Als dat het verschil al zo groot maakt. Hmmm. Daar geloof ik niet in. Als dat zo is dan plaatsen we er 5k bij en het net is stabiel (theoretisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

jadjong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:06:
Hoe meer batterijen, hoe minder onbalans....
Zolang de groene energie (wind -en zon) ook rechtevenredig blijft toenemen zal dat niet zo'n vaart lopen denk ik. Althans, niet in de komende paar jaren verwacht ik. Het toenemend aantal thuis-laadpalen en full electric warmtepompen zal ook invloed hebben lijkt me trouwens.

Als ik naar de onbalans geschiedenis kijk van vorig jaar op de site van Tennet, dan zouden de komende 4 maanden interessant moeten worden.
Devke schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:17:
Staan rond de 5k thuisbatterijen in Nederland heb ik gelezen. Als dat het verschil al zo groot maakt. Hmmm. Daar geloof ik niet in. Als dat zo is dan plaatsen we er 5k bij en het net is stabiel (theoretisch).
Maar slechts die van ZP handelen op de onbalansmarkt op dit moment.

[ Voor 34% gewijzigd door kazuka op 27-04-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:17:
Zijn vast hele oude cijfers. Als ik om mij heen kijk kan dit cijfer nooit kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:04:
[...]

Zijn vast hele oude cijfers. Als ik om mij heen kijk kan dit cijfer nooit kloppen.
Die handelen in onbalans....
Die van jou helpt met peakshaving ook de onbalans tegen te gaan maar doet die batterij ook iets als de buren onbalans veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:16:
[...]

Die handelen in onbalans....
Die van jou helpt met peakshaving ook de onbalans tegen te gaan maar doet die batterij ook iets als de buren onbalans veroorzaken?
Nee. En ik twijfel ook of ik mijn systeem daarvoor ondanks de vergoedingen wil inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:04:
[...]

Februari 2024. Schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:22:
[...]

Nee. En ik twijfel ook of ik mijn systeem daarvoor ondanks de vergoedingen wil inzetten.
Wat houdt je er van tegen dan? Alle andere vormen zijn sws niet rendabel in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:48:
[...]

Wat houdt je er van tegen dan? Alle andere vormen zijn sws niet rendabel in mijn ogen.
De mogelijke beperkingen die je daardoor krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:55:
[...]

De mogelijke beperkingen die je daardoor krijg.
Voor jouw is het meer hobby dan dat je de investering eruit probeerd te halen? Ik zie niet hoe je dat zou moeten redden namelijk zonder te handelen op een (onbalans)markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:08:
Kan ook een onbalans in het marketingbudget van Zonneplan zijn geweest ;-)
Lijkt mij een waarschijnlijke reden. De opbrengst van een recorddag werd breed uitgemeten in de media, wellicht kregen ze iets teveel aanmeldigen en kon logischerwijs de vergoeding wel weer een stukje naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ruben26 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:00:
[...]

Je hebt geen maandlasten extra vanwege verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wolly schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:35:
[...]

Lijkt mij een waarschijnlijke reden. De opbrengst van een recorddag werd breed uitgemeten in de media, wellicht kregen ze iets teveel aanmeldigen en kon logischerwijs de vergoeding wel weer een stukje naar beneden.
Dat lijkt me sterk als ze zelf onlangs nog de rendementsverwachtingen over een jaar naar boven bij hebben gesteld. Er is goed te verklaren waarom 7 april een recorddag was:

Meerdere uren onbalans tegen een hoog tarief. Die heb ik hooguit 1 keer per maand voorbij zien komen tot nu toe. De rest van de dagen zijn allemaal of korte pieken of tegen een (veel) lager tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlwRyo8mK-IV0bVmLGTRyxSunAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4rKQAxSYr3h6zXXTn6vo8g6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Als ik zo het gedrag van PowerPlay zie dan heeft 'ie zich helemaal ontladen zonder dat er veel onbalans was, ik denk ter voorbereiding op de harde wind vandaag en bijkomend verwacht overschot/onbalans. Tot nu toe gebeurt dat echter niet echt... lijkt me nu een goed moment om dan maar te gaan volladen op de day-ahead-markt in plaats van onbalas (-6ct vs 11ct vanavond, belasting niet meegenomen)... toch 3.40 EUR op basis van alleen de day ahead prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie afbeelding. Ik zie daar spikes omlaag. Zie omcirkeling. Kunnen jullie zien hoelang zo'n ontlading nu duurt. Als ik naar de punt van de grafiek kijk lijkt het erg kort..... kijk ik naar de bovenkant van de spike dan lijkt het langer te duren. Het geeft de indruk dat het ontladen wordt opgebouwd tot max en langzaam weer wordt afgebouwd tot 0. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHHltd2ek1kLpxxdBXG9LzCUt7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhGT33kW0TqcNAekpUlK37tH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:32:
Zie afbeelding. Ik zie daar spikes omlaag. Zie omcirkeling. Kunnen jullie zien hoelang zo'n ontlading nu duurt. Als ik naar de punt van de grafiek kijk lijkt het erg kort..... kijk ik naar de bovenkant van de spike dan lijkt het langer te duren. Het geeft de indruk dat het ontladen wordt opgebouwd tot max en langzaam weer wordt afgebouwd tot 0. [Afbeelding]
Data via HA naar Grafana exporteren, dan kun je zelf instellen hoe de grafiek word weergegeven, het lijkt me nl sterk dat het laadvermogen een soort van parabolische curve volgt. Die gaat gewoon instant naar volgas en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbbrumbrum schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:45:
[...]

Data via HA naar Grafana exporteren, dan kun je zelf instellen hoe de grafiek word weergegeven, het lijkt me nl sterk dat het laadvermogen een soort van parabolische curve volgt. Die gaat gewoon instant naar volgas en weer terug.
Heb geen Nexus maar was benieuwd wat dit was. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
the-hyrax schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:36:
Als ik zo het gedrag van PowerPlay zie dan heeft 'ie zich helemaal ontladen zonder dat er veel onbalans was, ik denk ter voorbereiding op de harde wind vandaag en bijkomend verwacht overschot/onbalans. Tot nu toe gebeurt dat echter niet echt... lijkt me nu een goed moment om dan maar te gaan volladen op de day-ahead-markt in plaats van onbalas (-6ct vs 11ct vanavond, belasting niet meegenomen)... toch 3.40 EUR op basis van alleen de day ahead prijzen
Ik heb ZP om deze feature gevraagd, maar die gaat er nooit komen.
Blijkbaar onmogelijk om de Nexus op te laden zoals je auto etc. De onbalans kosten die er dan zijn, worden in rekening gebracht, zodat al je voordeel weg is.
Dus effectief is de day-ahead markt voor ons met een Nexus onbereikbaar, erg jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:49:
[...]

Ik heb ZP om deze feature gevraagd, maar die gaat er nooit komen.
Blijkbaar onmogelijk om de Nexus op te laden zoals je auto etc. De onbalans kosten die er dan zijn, worden in rekening gebracht, zodat al je voordeel weg is.
Dus effectief is de day-ahead markt voor ons met een Nexus onbereikbaar, erg jammer.
Waarom worden er onbalanskosten in rekening gebracht? Of je nu de auto gaat opladen tegen 7 ct vandaag of je nexus. De nexus is dan later op de dag of evt zelfs morgen te ontladen tegen 38 cent! Even los getrokken van het hele onbalansmarkt handel nu. Dan zou deze feature toch ook winstgevend moeten zijn mijn inziens. Of ik zie wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:03:
[...]

Waarom worden er onbalanskosten in rekening gebracht? Of je nu de auto gaat opladen tegen 7 ct vandaag of je nexus. De nexus is dan later op de dag of evt zelfs morgen te ontladen tegen 38 cent! Even los getrokken van het hele onbalansmarkt handel nu. Dan zou deze feature toch ook winstgevend moeten zijn mijn inziens. Of ik zie wat over het hoofd.
Nee, je hebt gelijk, maar ze doen het niet, blijkbaar kun je het niet los van de onbalansmarkt zien... erg jammer.

Nu ik dit type is er geen prijsverschil tussen APX en onbalans prijs, dan laadt de Nexus wel op zoals je je auto zou laden, er komen geen kosten bij.
Maar bij stroom tekort zoals vanmiddag en spotgoedkope stroom is laden te duur, door de onbalans kosten (stroom tekort)

[ Voor 19% gewijzigd door dropkick_nl op 28-04-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:12:
[...]

Nee, je hebt gelijk, maar ze doen het niet, blijkbaar kun je het niet los van de onbalansmarkt zien... erg jammer.

Nu ik dit type is er geen prijsverschil tussen APX en onbalans prijs, dan laadt de Nexus wel op zoals je je auto zou laden, er komen geen kosten bij.
Maar bij stroom tekort zoals vanmiddag en spotgoedkope stroom is laden te duur, door de onbalans kosten (stroom tekort)
En dan zou je dus als gebruiker van de Nexus moeten kunnen schakelen vlgs mij. Je zou dan verschillende profielen moeten hebben in de app. Bijvoorbeeld "handelen op onbalansmarkt" "handelen op dayahead" "Gericht op eigenverbruik". Iets in deze richting. Vergt wel meer oplettendheid van jezelf als gebruiker en daarnaast is het de vraag hoe snel je energieleverancier deze keuze denk ik verwerkt zodat het niet valt onder zijn onbalanskosten. Deze keuze's kun je volgens mij wel maken bij Frank Energie. Geen idee hoe dat in de praktijk uitpakt. Ze gaan 1 mei live. Markt volop in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:29:
[...]

En dan zou je dus als gebruiker van de Nexus moeten kunnen schakelen vlgs mij. Je zou dan verschillende profielen moeten hebben in de app. Bijvoorbeeld "handelen op onbalansmarkt" "handelen op dayahead" "Gericht op eigenverbruik". Iets in deze richting. Vergt wel meer oplettendheid van jezelf als gebruiker en daarnaast is het de vraag hoe snel je energieleverancier deze keuze denk ik verwerkt zodat het niet valt onder zijn onbalanskosten. Deze keuze's kun je volgens mij wel maken bij Frank Energie. Geen idee hoe dat in de praktijk uitpakt. Ze gaan 1 mei live. Markt volop in ontwikkeling.
Het wordt dan heel erg lastig om de compensatie stroomverbruik nexus te gaan regelen, als je dit steeds kunt veranderen.

Ik verwacht dat Frank Energie ook alleen op 1 mode zal kunnen draaien. Zonneplan gaf dat in het begin ook aan dat je kon kiezen welke mode, maar als je koos voor day-ahead gaven ze aan dat ze hem dan niet aan je wilden verkopen omdat het niet uitkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:23:
[...]

Het wordt dan heel erg lastig om de compensatie stroomverbruik nexus te gaan regelen, als je dit steeds kunt veranderen.

Ik verwacht dat Frank Energie ook alleen op 1 mode zal kunnen draaien. Zonneplan gaf dat in het begin ook aan dat je kon kiezen welke mode, maar als je koos voor day-ahead gaven ze aan dat ze hem dan niet aan je wilden verkopen omdat het niet uitkon.
Mij is het nog niet duidelijk of Frank ook werkt met die compensatie stroomverbruik. Als dit niet zo is dan kunnen ze dit vlgs mij bieden. Bliq heeft al eens aangegeven dat er tussen 3 opties gekozen kan worden bij Frank. Zelfconsumptie Day ahead en onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:00:
[...]

Mij is het nog niet duidelijk of Frank ook werkt met die compensatie stroomverbruik. Als dit niet zo is dan kunnen ze dit vlgs mij bieden. Bliq heeft al eens aangegeven dat er tussen 3 opties gekozen kan worden bij Frank. Zelfconsumptie Day ahead en onbalans.
Dat zal dan een keuze zijn bij installatie verwacht ik, en niet maandag op day ahead, en de volgende dag op onbalans zoals werd geopperd in deze thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:09:
[...]

Dat zal dan een keuze zijn bij installatie verwacht ik, en niet maandag op day ahead, en de volgende dag op onbalans zoals werd geopperd in deze thread
Je kan switchen maar ook ik verwacht niet dat dit iedere dag of zelfs per uur zal zijn. Wachten het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:23:
[...]

Inderdaad. Ze zullen op een gegeven moment moeten kunnen inschatten met hoeveel capaciteit ze kunnen (ont)laden, als je tussen modes kunt wisselen, dan is de kans groot dat ze de beschikbare (ont)laadcapaciteit niet daadwerkelijk kunnen benutten en daardoor risico lopen.

Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat je capaciteit toekent voor eigen verbruik vs de onbalans markt (zoals Victron Dynamic ESS), maar dan zouden ze wel inzicht moeten krijgen in de SoC per gereserveerd gedeelte per accu en dat is natuurlijk ook niet zomaar geregeld.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:12:
[...]

Aldus BLIQ (via mail ontvangen):

De meest rendabele inzet is op de onbalansmarkt. Gemiddeld is de terugverdientijd dan 4 tot 7 jaar. Enkel op dynamische stroomprijzen handelen ligt de terugverdientijd rond de 10 jaar. Zelf consumptie levert momenteel vrijwel geen financieel rendement. De software, Bliq powerflow, maakt indien gekozen voor de onbalansmarkt telkens de beste keuze tussen de dynamische stroommarkt en de onbalansmarkt. Hier heb je zelf geen omkijken naar. Voor onbalans kun je nu kiezen voor Frank Energie, later dit jaar komen hier meerdere partners bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:08:
[...]
Aldus BLIQ (via mail ontvangen):

De meest rendabele inzet is op de onbalansmarkt. Gemiddeld is de terugverdientijd dan 4 tot 7 jaar. Enkel op dynamische stroomprijzen handelen ligt de terugverdientijd rond de 10 jaar. Zelf consumptie levert momenteel vrijwel geen financieel rendement. De software, Bliq powerflow, maakt indien gekozen voor de onbalansmarkt telkens de beste keuze tussen de dynamische stroommarkt en de onbalansmarkt. Hier heb je zelf geen omkijken naar. Voor onbalans kun je nu kiezen voor Frank Energie, later dit jaar komen hier meerdere partners bij.
Oftewel, exact dezelfde propositie als Zonneplan, en dan moet je nog maar gaan kijken hoe het bij hun gaat uitpakken.

Ik verwacht een forum topic met complete herhaling van de discussies uit dit topic eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Ik verwacht daar overigens meer problemen doordat bliq en frank energie nu naar elkaar gaan wijzen bij minder rendement, Want wie pakt daar het conversieverlies ? Dat zou bliq moeten doen, maar het moet verrekend worden met Frank energie

[ Voor 33% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 28-04-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:12:
Ik verwacht daar overigens meer problemen doordat bliq en frank energie nu naar elkaar gaan wijzen bij minder rendement, Want wie pakt daar het conversieverlies ? Dat zou bliq moeten doen, maar het moet verrekend worden met Frank energie
Givenergy (accuselect) biedt ook de 3 opties. De markt is in ieder geval in beweging. Bliq heeft daarnaast sws mijn voorkeur al niet. Maandelijkse kosten om gebruik te maken van handel onbalans. Givenergy een mooi systeem. Flexibel. Daar betaal je de omzettingsverliezen zelf (meegenomen in verwachte opbrengst). Ik lees Frank neemt dat op in je electra rekening (zelf betalen) en de winst storten ze bij. Sessy is er ook nog (ander topic) maar die maken me teveel lawaai 😉. ZP weet je inmiddels wel wat je eraan hebt. Take it or leave it..... andere partijen moeten zich nog bewijzen. We gaan het zien in de (nabije) toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 28-04-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 21:52
Iemand enig idee wat de prestaties zijn bij temperaturen <10C en >30C? Ik wil hem laten plaatsen in de garage tegen onze woning, maar deze is niet geisoleerd. Zonneplan vindt de locatie prima, maar de omgevingstemperatuur kan dus erg hoog of laag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvin3241 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:42:
Iemand enig idee wat de prestaties zijn bij temperaturen <10C en >30C? Ik wil hem laten plaatsen in de garage tegen onze woning, maar deze is niet geisoleerd. Zonneplan vindt de locatie prima, maar de omgevingstemperatuur kan dus erg hoog of laag worden.
Zoek even op "graden". Dan komen er een aantal ervaringen van gebruikers naar voren en wat Zonneplan heeft aangegeven. Je zou Zonneplan evt ook kunnen bellen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 20-07 23:01
Iemand al wat gehoord over de btw teruggave? De termijn waarbinnen ik (waarschijnlijk) wat zou horen is al weer ruim voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:54

_PM

Ik zie hierboven een aantal keren de vraag om b.v. de functie zelf consumptie graag te willen zien. Daarmee is het niet toegestaan de btw over de aanschaf van de batterij terug te vragen. Btw terug kan alleen als er met de batterij gehandeld wordt.
Weet iemand hoelang je dit vol moet houden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
_PM schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:16:
Ik zie hierboven een aantal keren de vraag om b.v. de functie zelf consumptie graag te willen zien. Daarmee is het niet toegestaan de btw over de aanschaf van de batterij terug te vragen. Btw terug kan alleen als er met de batterij gehandeld wordt.
De KOR loopt voor (minimaal) 3 jaar. Wellicht dat je de accu na die termijn voor andere doeleinden kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Gisteravond mooi piekje in de onbalansprijzen (ong. 1800 euro/MWh), kwam ineens ongeveer 3.5 euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
_Richie_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:16:
Gisteravond mooi piekje in de onbalansprijzen (ong. 1800 euro/MWh), kwam ineens ongeveer 3.5 euro bij.
Idd, hopen op meer van dat soort uitschieters de komende maanden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-10 20:20
Aimabel schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:04:
Iemand al wat gehoord over de btw teruggave? De termijn waarbinnen ik (waarschijnlijk) wat zou horen is al weer ruim voorbij.
Nee, nog niet. Ook hier is de termijn van zes weken zeker verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
_PM schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:16:
Er staat nergens dat je de stroom niet voor zelfconsumptie mag gebruiken. Het enige is dat je 'handelt' met de stroom en dan heb je recht op BTW terug.
(Overigens is stroom opslaan voor zelfconsumptie gebruiken nu financieel nu niet een interessante businesscase).
Pagina: 1 ... 22 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.