Ik had het topic al even doorzocht, maar was specifiek op zoek naar de verschillen in prestaties tov een plek in de woning. Net even contact gehad met Zonneplan en die geven aan dat het verschil "nihil" is, dus ik ga hem in de garage neerzetten.Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:24:
[...]
Zoek even op "graden". Dan komen er een aantal ervaringen van gebruikers naar voren en wat Zonneplan heeft aangegeven. Je zou Zonneplan evt ook kunnen bellen nog.
Dus bij Zonneplan betaal je alleen voor eventueel gas en op elektra wordt per saldo geld verdiend?SidewalkSuper schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:25:
[...]
Je hebt geen maandlasten extra vanwege verbruik
Nou.Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:08:
[...]
Aldus BLIQ (via mail ontvangen):
De meest rendabele inzet is op de onbalansmarkt. Gemiddeld is de terugverdientijd dan 4 tot 7 jaar. Enkel op dynamische stroomprijzen handelen ligt de terugverdientijd rond de 10 jaar. Zelf consumptie levert momenteel vrijwel geen financieel rendement. De software, Bliq powerflow, maakt indien gekozen voor de onbalansmarkt telkens de beste keuze tussen de dynamische stroommarkt en de onbalansmarkt. Hier heb je zelf geen omkijken naar. Voor onbalans kun je nu kiezen voor Frank Energie, later dit jaar komen hier meerdere partners bij.
Ik denk dat die zelf consumptie optie inmiddels toch ook een beetje veranderd is. Als je kijkt naar wat de conventionele leveranciers in rekening brengen voor terugleverkosten, en dan eigenlijk hetgeen wat je later wil salderen (omdat we toch met die onzin doorgaan). Dan kan het misschien wel een beetje meer interessant zijn geworden als voorheen. Maar terugverdienen zal nog steeds tegenvallen
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap die hele salderingsdiscussie niet.bokkow schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:49:
[...]
Nou.
Ik denk dat die zelf consumptie optie inmiddels toch ook een beetje veranderd is. Als je kijkt naar wat de conventionele leveranciers in rekening brengen voor terugleverkosten, en dan eigenlijk hetgeen wat je later wil salderen (omdat we toch met die onzin doorgaan). Dan kan het misschien wel een beetje meer interessant zijn geworden als voorheen. Maar terugverdienen zal nog steeds tegenvallen
Zoals ik het begrijp ligt de kwantiteit bij saldering ten grondslag: 1 kWh verbruik en 1 kWh terugleveren = 0. Echter heb je bij niet salderen te maken met prijzen in plaats van het aantal kWh. De BTW is daarbij niet belangrijk, want net als een onderneming verreken je die - je betaalt geen BTW over inkoop, alleen over verkoop.
Ondanks de terugleverkosten die de leveranciers in rekening brengen, heb ik het idee dat er in de meeste scenario's onder aan de streep nog steeds een terugleververgoeding is. Niet langer de 1 kWh = 1 kWh (want dat wordt 1 kWh = (1 kWh - heffing) ), maar het bedrag is wel >0. En zolang dat het geval is, heeft een accu voor zelfconsumptie financieel geen voordeel, want die kost een investering + 15-20% rendement op je teruglevering door de laadverliezen.bokkow schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:49:
[...]
Nou.
Op het gebied van duurzaamheid zou je CO2 uitstoot kunnen vermijden, maar dan moet je ook de CO2 uit het productieproces van de batterij meewegen.
Naast de financiele waarde van een kWh, is er nog een component bij het salderen: De energiebelasting.the-hyrax schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:15:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap die hele salderingsdiscussie niet.
Zoals ik het begrijp ligt de kwantiteit bij saldering ten grondslag: 1 kWh verbruik en 1 kWh terugleveren = 0. Echter heb je bij niet salderen te maken met prijzen in plaats van het aantal kWh. De BTW is daarbij niet belangrijk, want net als een onderneming verreken je die - je betaalt geen BTW over inkoop, alleen over verkoop.
De energiebelasting is 13 ct/kWh (incl BTW) en een behoorlijk aandeel in de prijs die je voor een kWh betaalt of terugkrijgt. Als je veel meer levert dan verbruikt, dan is die saldering opgebruikt en kijk je alleen nog naar de kale prijs + opslagen vanuit de leverancier. Dus dit heeft vooral een effect bij wie 'gebruik > levering' van toepassing is. Als je levering > verbruik is vervalt idd de energiebelasting in de berekening.
[ Voor 38% gewijzigd door Bravo op 29-04-2024 16:58 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Je betaalt niet voor het handelen van de stroom die de batterij ingaat, die stroom wordt ook door je slimme meter gemeten.Ruben26 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:28:
[...]
Dus bij Zonneplan betaal je alleen voor eventueel gas en op elektra wordt per saldo geld verdiend?
Gister 1 EUR bij mij... vanaf de avond tot vroeg in de ochtend is er ook verder niet ge/ont ladendropkick_nl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:23:
Inkomsten zijn vandaag wederom belabberd...
Het gaat er mij niet om wat er allemaal boven de streep gebeurd, maar wat de rekening is onder de streep.SidewalkSuper schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:22:
[...]
Je betaalt niet voor het handelen van de stroom die de batterij ingaat, die stroom wordt ook door je slimme meter gemeten.
Ik vraag me af (aan de klanten van Zonneplan) wat hun rekening onder de streep kost of oplevert?
Als Zonneplan-klanten maandelijks per saldo geld uit krijgen van Zonneplan dan ligt het verdienmodel van Zonneplan dus op de onbalansmarkten etc.
Dus kort door de bocht, wat staat er op het bankafschrift Geld af of bij naar of van Zonneplan?
Als er per saldo op het maandafschrift geld naar Zonneplan gaat dan ben ik benieuwd of dat meer of minder is dan €25,- (Dat is nl het bedrag wat we aan Vattenfal kwijt zijn).
Dat ligt er toch gewoon aan hoeveel je verbruikt?Ruben26 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:46:
[...]
Het gaat er mij niet om wat er allemaal boven de streep gebeurd, maar wat de rekening is onder de streep.
Ik vraag me af (aan de klanten van Zonneplan) wat hun rekening onder de streep kost of oplevert?
Als Zonneplan-klanten maandelijks per saldo geld uit krijgen van Zonneplan dan ligt het verdienmodel van Zonneplan dus op de onbalansmarkten etc.
Dus kort door de bocht, wat staat er op het bankafschrift Geld af of bij naar of van Zonneplan?
Als er per saldo op het maandafschrift geld naar Zonneplan gaat dan ben ik benieuwd of dat meer of minder is dan €25,- (Dat is nl het bedrag wat we aan Vattenfal kwijt zijn).
Heb je 2 elektrische auto's die je thuis laadt dan zul je alsnog waarschijnlijk geen geld terugkrijgen
Dat hangt enorm af van hoe je energieverbruik/levering in elkaar zit. Bij Vattenfal mag je nog gewoon salderen met je oude contract? Dus dan streep je levering en teruglevering deels tegen elkaar weg.Ruben26 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:46:
[...]
Het gaat er mij niet om wat er allemaal boven de streep gebeurd, maar wat de rekening is onder de streep.
Bij Zonneplan zit je vast aan een dynamisch tarief, dus aan tarieven die per uur verschillen en de dag ervoor worden vastgesteld. Als je verbruikt in de dure uren en teruglevert in de goedkope uren, dan zul je hier meer voor kwijt zijn. Combineer je het echter met de Nexus Batterij, dan zou je nog een plus verwachten van die batterij, je maandelijkse factuur zal goedkoper uitvallen, of je krijgt zelfs geld toe. Echter staat dit eigenlijk los van je eigen verbruik. En heb je ook nog de eenmalige investering in de Nexus batterij, die zie je niet terug op je maandfactuur.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb alleen maar electra en zit bij Zonneplan.Ruben26 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:46:
[...]
In 2023 heb ik 3461 kWh verbruikt a 12,60 cent en 6833 kWh teruggeleverd a 9,42 cent.
Alles zonder belasting aangezien deze door het salderen wegvalt (indien je meer teruglevert dat verbruikt).
Ik ontving over 2023 dus 205,71 Euro (en nog een beetje van de teruggave energiebelasting).
Sinds maart heb ik een Nexus 20 kWh batterij en voor de maand april 2024 staat de slimme meter teller op:
1134 kWh verbruik a 7,42 cent en 1475 kWh terugleveren a 8,36 cent, levert 39,08 ontvangen.
Verbruik en terug zijn zo hoog omdat het handelen van de batterij hierin zit.
Hierbovenop op komt de verdienste van de thuisbatterij die apart afgerekend wordt = 201,62 ontvangen.
Over de maand april 2024 ontvang ik dus: 201 + 39 = 240 Euro
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Betekent voor 2023 ongeveer 6,1 ct / kWh opbrengst. Niet verkeerd.Energycoach schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
[...]
Ik heb alleen maar electra en zit bij Zonneplan.
In 2023 heb ik 3461 kWh verbruikt a 12,60 cent en 6833 kWh teruggeleverd a 9,42 cent.
Alles zonder belasting aangezien deze door het salderen wegvalt (indien je meer teruglevert dat verbruikt).
Ik ontving over 2023 dus 205,71 Euro (en nog een beetje van de teruggave energiebelasting).
Sinds maart heb ik een Nexus 20 kWh batterij en voor de maand april 2024 staat de slimme meter teller op:
1134 kWh verbruik a 7,42 cent en 1475 kWh terugleveren a 8,36 cent, levert 39,08 ontvangen.
Hierbovenop op komt de verdienste van de thuisbatterij die apart afgerekend wordt = 201,62 ontvangen.
Ik begreep dat ZP een "Powerplay tegenboeking stroomverbruik" doet om het extra stroomverbruik van de Nexus te vereffenen.Energycoach schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
[...]
Zo staat het ook op de website van ZP: https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay
Dynamic Load Balancingthe-hyrax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:19:
[Afbeelding]
“DLB actief”… dat is nieuw voor mij. Wat is dat?
In 6 uur tijd ongeveer 40 cent verschil in kale prijs. Lijkt me wel de moeite om op te laden en dan 6 uur later weer te ontladendropkick_nl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:55:
Morgen 2 uur lang ver negatieve stroomprijzen. Iemand een idee wat onze Nexus gaat doen in die 2 uren?
Zouden de omvormers van de zonnepanelen op voorhand niet uitgeschakeld worden?kazuka schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:55:
Morgenmiddag 2 uren met een negatief day ahead tarief. Niet direct van toepassing op wat de Nexus doet maar ik ben benieuwd of er dan ook hogere onbalans verwachtingen zijn. De PowerPlay vergoeding voor de zonnepanelen kunnen mogelijk wel interessant zijn morgen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wjgI25S3P2ivJt4IcKczYMGJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/orHKb4z7GHz8fbrhRkzOmoDV.png?f=user_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 30-04-2024 19:46 ]
Dus alleen op de day ahead kan de Nexus al bijna 8€ verdienen… eens kijken wat ZP AI kan dan…_Richie_ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:27:
[...]
In 6 uur tijd ongeveer 40 cent verschil in kale prijs. Lijkt me wel de moeite om op te laden en dan 6 uur later weer te ontladen
Lijkt er toch op dat het goed gaat met vol ontladen nu, en onbalans op 60ct/kwh.Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:45:
Algoritme mag nog wel wat beter, Nexus heeft zich op het een na duurste tariefmoment compleet volgeladen bij mij, en daar voor ook nog bijna een euro verlies geleden op de onbalansmarkt....
Inderdaad, rare vindt ik nu dus wel dat sinds een week (of 2?) de prijs bijna structureel €600,- is, hiervoor bijna altijd €1800,- (ik heb mijn nexus sinds eind februari).Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:28:
[...]
Lijkt er toch op dat het goed gaat met vol ontladen nu, en onbalans op 60ct/kwh.
Gisteren, 22 April en 14 April zie ik wel prijzen die de 1800 EUR aantikken. Zal vast wel weer vaker voorkomen nu we de zomerse maanden ingaan.BertBertjes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:43:
[...]
Inderdaad, rare vindt ik nu dus wel dat sinds een week (of 2?) de prijs bijna structureel €600,- is, hiervoor bijna altijd €1800,- (ik heb mijn nexus sinds eind februari).
Die van mij is met de huidige onbalans die al dik een half uur duurt, volledig aan het ontladen. 7.3kWh 8.9kWh terug geleverd dit uur, dus zowel duurste uur en hoogste onbalansvergoedingMaurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:45:
Algoritme mag nog wel wat beter, Nexus heeft zich op het een na duurste tariefmoment compleet volgeladen bij mij, en daar voor ook nog bijna een euro verlies geleden op de onbalansmarkt....[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan vraag ik me af of er iets verkeerd gaat of ik wat verkeerd doe, want na ruim een maand nog niets gehoord... ga er maar even achteraan bellen._Richie_ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:13:
Vandaag (een week na de plaatsing van de batterij) een mailtje gekregen van deCentrale dat ze de BTW teruggaaf gaan regelen voor mij. (zat wel in mijn spam).
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Verwijderd
Vandaag besteld en nu alweer annuleren? Dan krijg ik de indruk dat je sowieso erg twijfelt, dan zou ik er überhaupt niet aan beginnen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:22:
Na veel leeswerk in dit topic kom ik toch een beetje tot de conclusie dat er geen transparantie is vanuit ZP over de inhoudingen cq opbrengsten. Dan lees ik opmerkingen als: "ze kunnen dat niet doen omdat het verdienmodel dan onderuit gaat"? Dus het is allemaal magie? Ik heb vandaag een 20 KWH batterij besteld, maar begin toch serieus te overwegen te annuleren. Van mij mag (moet) ZP geld verdienen, dat is de aard van ondernemen. Maar wees wel open over de kosten, een opslag die vast zou moeten liggen zodat je weet waar je aan toe bent.
Eenieder moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk maar ik koop het ding o.a. op basis van het rendement wat op de bestelpagina wordt geadverteerd, niet op basis van hoe hun algoritme precies werkt en hoeveel procent van de opbrengsten naar ZP gaan. Mooi als die transparantie er is of ooit gaat komen maar gezien ze op dit moment de eerste op de markt zijn met dit model verwacht ik die openheid voorlopig nog niet.
Je kunt natuurlijk altijd even afwachten wat toekomstige concurrentie gaat doen (o.a. Frank en NextEnergy) en kijken of zij die transparantie wel gaan bieden.
Volgens mij worden ze (zonder vergoeding) uitgeschakeld als de netto prijs negatief is. In dat geval dus vandaag tussen 13 en 15. Als de kale prijs negatief is worden ze alleen uitgeschakeld als je aangeeft dat je meer dan 500kWh overschot hebt per jaar. In dat geval dus vandaag tussen 11 en 17.Buns schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:03:
[...]
Zouden de omvormers van de zonnepanelen op voorhand niet uitgeschakeld worden?
Bij mij zie je nu al in de app dat ze tussen 13 en 15 de omvormer uitzetten.
:strip_exif()/f/image/4GDekkYEGvUUszFBMQ9RR9xd.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Ik heb hier een nachtje over geslapen (letterlijk). Bij mij knaagde er iets, dit uit handen geven van elke contrôle over je eigen geld (in dit geval de accu die je aanschaft). Ooit was er een spaarproduct waar ik (en velen met mij, onder verschillende productnamen) aan mee heb gedaan: het abc-spaarplan. Hier werden hoge rendementen beloofd, maar er was geen transparantie over kosten. Het is het grootste schandaal uit de Nederlandse verzekerings-geschiedenis geworden. 35 jaar geleden, en er lopen nóg steeds rechtszaken.kazuka schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:35:
[...]
Vandaag besteld en nu alweer annuleren? Dan krijg ik de indruk dat je sowieso erg twijfelt, dan zou ik er überhaupt niet aan beginnen.
Eenieder moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk maar ik koop het ding o.a. op basis van het rendement wat op de bestelpagina wordt geadverteerd, niet op basis van hoe hun algoritme precies werkt en hoeveel procent van de opbrengsten naar ZP gaan. Mooi als die transparantie er is of ooit gaat komen maar gezien ze op dit moment de eerste op de markt zijn met dit model verwacht ik die openheid voorlopig nog niet.
Je kunt natuurlijk altijd even afwachten wat toekomstige concurrentie gaat doen (o.a. Frank en NextEnergy) en kijken of zij die transparantie wel gaan bieden.
De kosten waren namelijk veel te hoog waardoor er amper geld overbleef voor het sparen.
Zonneplan heeft een mantra: wij doen wat het beste is voor de klant? Waarom begrijpt niemand dan wat er precies gebeurd?
Ik ga straks mijn order annuleren. Veel succes voor de gelovigen onder u.
Wij hebben ingesteld op meer dan 500 kWh en bij ons staat de geplande afschakeling ook tussen 13.00 en 15.00 uur. Het lijkt er op dat er aanpassingen zijn geweest in Powerplay.marvin3241 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 06:39:
[...]
Volgens mij worden ze (zonder vergoeding) uitgeschakeld als de netto prijs negatief is. In dat geval dus vandaag tussen 13 en 15. Als de kale prijs negatief is worden ze alleen uitgeschakeld als je aangeeft dat je meer dan 500kWh overschot hebt per jaar. In dat geval dus vandaag tussen 11 en 17.
Bij mij zie je nu al in de app dat ze tussen 13 en 15 de omvormer uitzetten.
[Afbeelding]
Sinds eergisteren heb ik de nexus. Ik
Heb ook een Zaptec go laadpaal. Deze heeft een eigen load balancing welke werkt met een p1 meter.
Nu viel mij gister op dat als ik de auto ga opladen deze telkens gepauzeerd wordt als de nexus aan het laden is.
Hoe doen andere nexus gebruikers dit die ook een laadpaal hebben van een andere fabrikant dan zonneplan?
Het lijkt mij niet helemaal goed dat de auto steeds stopt en start met laden elke 5 minuten.
Gadgets fan
De accu is in de garage gekomen. Een anderhalve meter van de meterkast vandaan. 1 is de kruipruimte ingedoken terwijl de andere starte met de meterkast voor te bereiden.
Ze zijn in totaal 2 uur bezig geweest. De accu zat voor 77% vol en begon gelijk zijn ding te doen.
Afgelopen maandag was de opbrengst nog niet super.., maar gister liep het op naar ruim 9 euro.
Vandaag zitten we op 5 euro inmiddels.
Het powerplay gedeelte ziet er duidelijk uit. Het stukje stroomverbruik vind ik nu wat minder overzichtelijk eigenlijk. Ik zie nu niet meer wat m’n verbruik is zonder de nexus.
En bovenstaande probleem dus mbt het laden van de auto’s die steeds onderbroken wordt.
Al met al erg tevreden 😁
:strip_exif()/f/image/92XObaU8wH46VLT9IcNxE3qB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JVsrBQYTHj0qXjStHxlJEss5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QFwKxYwbtdNIFKRnkf1e9fvG.jpg?f=fotoalbum_large)
Gadgets fan
Wat je is stroomaansluiting in huis? Als je 3x25A hebt kun je max 17kW van het net slepen. Dat betekent dus 10kW naar de accu en 7kW naar de auto zonder huisgebruik (of 11kW naar de auto, 6kW naar de accu).johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:44:
Ik zet deze vraag in dit topic neer…, maar wellicht zit ik niet goed. Dit is eerste keus omdat het probleem zich voordoet sinds ik de nexus heb laten plaatsen.
Sinds eergisteren heb ik de nexus. Ik
Heb ook een Zaptec go laadpaal. Deze heeft een eigen load balancing welke werkt met een p1 meter.
Nu viel mij gister op dat als ik de auto ga opladen deze telkens gepauzeerd wordt als de nexus aan het laden is.
Hoe doen andere nexus gebruikers dit die ook een laadpaal hebben van een andere fabrikant dan zonneplan?
Het lijkt mij niet helemaal goed dat de auto steeds stopt en start met laden elke 5 minuten.
Overigens denk ik niet dat steeds starten en stoppen slecht is voor de auto. Ik heb een Zappi en die checkt telkens hoeveel stroom er van de panelen komt. Overshot word in de auto geladen, maar vooral bij zonsopgang en ondergang start en stopt die dus erg vaak als er maar een klein beetje bewolking voor komt. Accu merkt hier weinig van omdat het eerst via de AC DC omvormer in de auto gaat.
En waar is dan de 3e persoon van zonneplan?johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:03:
Afgelopen maandag 29 april zijn de jongens van zonneplan langs gekomen om de accu te installeren. Wat direct opviel was dat het hele vriendelijke gasten waren. Na de plek te hebben laten zien waar ik de accu wilde hebben begonnen ze direct.
De accu is in de garage gekomen. Een anderhalve meter van de meterkast vandaan. 1 is de kruipruimte ingedoken terwijl de andere starte met de meterkast voor te bereiden.
Ze zijn in totaal 2 uur bezig geweest. De accu zat voor 77% vol en begon gelijk zijn ding te doen.
Afgelopen maandag was de opbrengst nog niet super.., maar gister liep het op naar ruim 9 euro.
Het powerplay gedeelte ziet er duidelijk uit. Het stukje stroomverbruik vind ik nu wat minder overzichtelijk eigenlijk. Ik zie nu niet meer wat m’n verbruik is zonder de nexus.
En bovenstaande probleem dus mbt het laden van de auto’s die steeds onderbroken wordt.
Al met al erg tevreden 😁[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Er waren er 2
Gadgets fan
Dan heb je geluk dat er niks is gebeurd. De opdrachtgever is ook aansprakelijk voor veiligheid,
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
3x25 inderdaad.reindeerw5m schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:25:
[...]
Wat je is stroomaansluiting in huis? Als je 3x25A hebt kun je max 17kW van het net slepen. Dat betekent dus 10kW naar de accu en 7kW naar de auto zonder huisgebruik (of 11kW naar de auto, 6kW naar de accu).
Overigens denk ik niet dat steeds starten en stoppen slecht is voor de auto. Ik heb een Zappi en die checkt telkens hoeveel stroom er van de panelen komt. Overshot word in de auto geladen, maar vooral bij zonsopgang en ondergang start en stopt die dus erg vaak als er maar een klein beetje bewolking voor komt. Accu merkt hier weinig van omdat het eerst via de AC DC omvormer in de auto gaat.
KiKi gaf aan dat de nexus ook loadbalancing heeft. Dus ik vermoed dat de Zaptec laadpaal eerder is dan de nexus.
En deze laadpaal doet dus blijkbaar niet aan afknijpen maar aan pauzeren. Had liever gehad dat het vermogen om laag ging.
Als het klopt wat je aangeeft dat het steeds laden en stoppen van de auto helemaal niet erg is…, dan maak ik mij dus om niets druk 😅
Bedankt voor je reactie!
Gadgets fan
Bij mij waren het er ook maar twee hoorJohn245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:34:
[...]
Dan heb je geluk dat er niks is gebeurd. De opdrachtgever is ook aansprakelijk voor veiligheid,
wel/geen kruipruimte?
Dan is 2 personen ook voldoende. Het gaat er om dat bij werken er een gediplomeerde wacht aanwezig moet zijn.the-hyrax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:45:
[...]
Geen. Heb een vrij grote meterkast en hij staat letterlijk naast de groepenkast.
?? Omdat er 1 in de kruipruimte zit een kabel aan te geven de meterkast in zodat de andere m kan aanpakken?John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:34:
[...]
Die jongen is niet 2 uur in de kruipruimte geweest
Na de kabel vanuit garage naar meterkast te hebben getrokken via de kruipruimte ging hij verder voorbereiden in de garage. Terwijl de andere bezig was in de meterkast.
Gadgets fan
Zodra die persoon niet meer in het toegangs opening van de kruipruimte aanwezig is moet er een wacht aanwezig zijn.johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:46:
[...]
?? Omdat er 1 in de kruipruimte zit een kabel aan te geven de meterkast in zodat de andere m kan aanpakken?
Die jongen is niet 2 uur in de kruipruimte geweest. Misschien heb ik het niet volledig genoeg omschreven.
Na de kabel vanuit garage naar meterkast te hebben getrokken via de kruipruimte ging hij verder voorbereiden in de garage. Terwijl de andere bezig was in de meterkast.
Ah op die manier. In dit geval heb ik de jongen de hele tijd kunnen zien. De garage en de meterkast zat naast de toegangsopening.John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Zodra die persoon niet meer in het toegangs opening van de kruipruimte aanwezig is moet er een wacht aanwezig zijn.
Gadgets fan
Maar jij heb hiervoor neem ik aan geen diploma.johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Ah op die manier. In dit geval heb ik de jongen de hele tijd kunnen zien. De garage en de meterkast zat naast de toegangsopening.
Ik speel nu quit qua verbruik. Wat zijn ervaringen van Tweakers bij Zonneplan die qua opwekking en verbruik quit spelen? Dus puur elektra (geen gas).SidewalkSuper schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:48:
[...]
Dat ligt er toch gewoon aan hoeveel je verbruikt?
Heb je 2 elektrische auto's die je thuis laadt dan zul je alsnog waarschijnlijk geen geld terugkrijgen
Dat klopt, ik heb daar geen diploma voor.John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Maar jij heb hiervoor neem ik aan geen diploma.
Maar jij gaf aan dat zodra hij niet meer in de toegangsopening aanwezig is er een wacht moet zijn.
In mijn geval is hij daar de hele tijd geweest. Omdat de toegangsopening, de meterkast en de garage allemaal naast elkaar zitten. Dus terwijl de ene jongen de kabel aanneemt zit hij met z’n neus bovenop de rug van de andere jongen in het kruipruimte/toegangsopening.
Maar veiligheid is belangrijk. Dus ik waardeer je professionaliteit hierin 😉
Mocht zonneplan hier meelezen, wellicht dat ze het opnieuw even aanhalen hoe belangrijk dit is.
Gadgets fan
Dank! Dit soort info vind ik interessant want is voor mij indicatie (ik filter en weeg factoren wel) wat ik kan verwachten met een overstap naar Zonneplan. Voor het geval als Vattenfal het voor mij als klant onaantrekkelijk gaat makenEnergycoach schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
[...]
Moet je die YMVK kabel die nu rechts naast je groepenkast slingert nu zelf vastmaken?johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:03:
Afgelopen maandag 29 april zijn de jongens van zonneplan langs gekomen om de accu te installeren. Wat direct opviel was dat het hele vriendelijke gasten waren. Na de plek te hebben laten zien waar ik de accu wilde hebben begonnen ze direct.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er kan nu immers in de kast een stroom ontstaan die veel hoger s.
Zie Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen en bedenk dat waar zonnepanelen in dit document worden genoemd je ook huisbatterij kan lezen.
Dus als iemand in de kruipruimte zit moet er een ander persoon bij zijn met diploma?John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Maar jij heb hiervoor neem ik aan geen diploma.
Die kabel die daar slingert is mijn eigen slordigheidje 😅. Die komt van een stekkerdoos.Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Moet je die YMVK kabel die nu rechts naast je groepenkast slingert nu zelf vastmaken?
Wil nu na maandag weer even alles herinrichten en netjes maken.
:strip_exif()/f/image/G1EOC67AJBmXQCNNaG06LiAt.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaalplaatje:
:strip_exif()/f/image/SQYBHlzhckPXxZtSv73s8RTt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door johanm3 op 01-05-2024 11:37 ]
Gadgets fan
Wel als een bedrijf dat doet.0xygen500 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:27:
[...]
Dus als iemand in de kruipruimte zit moet er een ander persoon bij zijn met diploma?
denkt ineens aan de installateur van de waterontharder die solo kwam
De voetafdruk van de batterijen lijkt wel een stuk dieper dan 35cm. Zou je het voor me na kunnen meten?johanm3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hier stukje betonrot vanuit kruipluik te zien. Maar werd al gelijk aangegeven dat het duur is omdat ze met 2 man moeten komen.0xygen500 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:47:
[...]
denkt ineens aan de installateur van de waterontharder die solo kwam
Ik heb reactie van Zonneplan gehad dat dit 3 tot 6 maanden duurt na de installatie voordat je het bedrag terug krijgt.Jelmer058 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:54:
[...]
Dan vraag ik me af of er iets verkeerd gaat of ik wat verkeerd doe, want na ruim een maand nog niets gehoord... ga er maar even achteraan bellen.
De accu is 35 cm diep. En staat 5 cm van de muur.TKroon schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:51:
[...]
De voetafdruk van de batterijen lijkt wel een stuk dieper dan 35cm. Zou je het voor me na kunnen meten?
Ik meet 40 cm totaal.
Er zit 2 cm tussen de kabelgoot en de accu.
:strip_exif()/f/image/LN1KRrTc9OchiFxZuWF8MfrN.jpg?f=fotoalbum_large)
Gadgets fan
De demo in het Zwolle is nu wel aan het opladen... https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demoThorne schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Man man man... geen peil op te trekken die AI-meuk van Zonneplan! Batterij 8% geladen en een stroomprijs van -9 ct en dan toch nog terugleveren!!!!
[Afbeelding]
Gadgets fan
[ Voor 12% gewijzigd door JaapvdrL op 01-05-2024 13:37 ]
De fout die veel gemaakt wordt (en ik gisteren ook maakte) is dat je het gedrag beoordeeld obv de day-ahead prijs. Dat moet je gewoon niet doen.JaapvdrL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:36:
Als ik de reacties zo zie gaat er toch ook nog wel eens iets "mis" met de Nexus. Zijn de opbrengsten wel goed? Zouden jullie (degene die een Nexus hebben draaien) wederom de keuze maken om er één aan te schaffen?
Ik zou hem zo weer nemen. Het enige echte nadeel wat ik ervaar is dat het toch mijn energiebalans inzicht in huis wat door de war heeft gegooid. Vooral om dat live goed te volgen, omdat er achteraf dus correcties worden gedaan
Exact dat.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:48:
[...]
De fout die veel gemaakt wordt (en ik gisteren ook maakte) is dat je het gedrag beoordeeld obv de day-ahead prijs. Dat moet je gewoon niet doen.
Ik zou hem zo weer nemen. Het enige echte nadeel wat ik ervaar is dat het toch mijn energiebalans inzicht in huis wat door de war heeft gegooid. Vooral om dat live goed te volgen, omdat er achteraf dus correcties worden gedaan
Overigens is die view in de app van de batterij ook niet bepaald real-time heb ik gemerkt. op de energie tab lijkt ie actueler te zijn in wat er gebeurd qua verbruik of teruglevering.
Die van mij is al twee uur lang (wel met intervallen) aan het opladenThorne schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Man man man... geen peil op te trekken die AI-meuk van Zonneplan! Batterij 8% geladen en een stroomprijs van -9 ct en dan toch nog terugleveren!!!!
[Afbeelding]
Ik heb teveel anderen apparaten aan, continu DLB en opladen met 0.49kW...the-hyrax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:21:
[...]
Die van mij is al twee uur lang (wel met intervallen) aan het opladen
Dat heb ik ook heel even gehad, toen maar alle lichten weer uitgezet en twee airco's laten draaien in plaats van driedropkick_nl schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb teveel anderen apparaten aan, continu DLB en opladen met 0.49kW...
Totaal stroomverbruik staat nu op -2.74, PowerPlay vergoeding op 5.46. Nu hopen dat er vanavond een combinatie van onbalans + hoge kWh prijs is waardoor we hard kunnen gaan
[ Voor 21% gewijzigd door the-hyrax op 01-05-2024 14:59 ]
Woon je in een huis zonder ramen?the-hyrax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:54:
[...]
Dat heb ik ook heel even gehad, toen maar alle lichten weer uitgezet en twee airco's laten draaien in plaats van drie.
Totaal stroomverbruik staat nu op -2.74, PowerPlay vergoeding op 5.46
Nee. Zover ik weet gaat hij dan in de eigenverbruik stand.trainz2009 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:15:
Beetje zitten inlezen over de Nexus batterij. Maar ik begrijp dat je de batterij dus nooit zelf kan gebruiken om bijvoorbeeld je eigen stroom op te slaan. Als powerplay over een paar jaar niets meer opbrengt ben je dus de sigaar.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit staat er letterijk op de site :trainz2009 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:15:
Beetje zitten inlezen over de Nexus batterij. Maar ik begrijp dat je de batterij dus nooit zelf kan gebruiken om bijvoorbeeld je eigen stroom op te slaan. Als powerplay over een paar jaar niets meer opbrengt ben je dus de sigaar.
". Daarnaast heeft Zonneplan ook aangegeven dat de batterij ook als traditionele thuisbatterij kan functioneren mocht de onbalansmarkt niet meer rendabel zijn. "
Is dit een vraag of een mededeling? Waar heb je je ingelezen en waarom zou Powerplay over een paar jaar niets meer opbrengen?trainz2009 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:15:
Dat lijkt dus niet te mogen omdat BTW teruggave alleen mogelijk is als dat ding zakelijk (dus met powerplay) wordt gebruikt. Dat Ai botje zegt dat het niet kan werken zonder powerplay.Devke schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Nee. Zover ik weet gaat hij dan in de eigenverbruik stand.
Je kunt er nu zelf ook helemaal niks mee. Behalve de vergoeding ontvangen van Powerplay. Voor de duidelijkheid ik heb geen Nexus. Het systeem voldoet aan de eisen die de belasting stelt mbt BTW teruggave. Anders hadden de gebruikers dit ook niet teruggekregen. Volgens mij heb ik ook een stukje gelezen dat je een stukje sws mag gebruiken voor eigen zonne energie opslag. Bij Frank Energie dacht ik 🙈. Die zijn vandaag ook begonnen met onbalanshandel. Daarnaast verwacht ik niet dat de belastingdienst gaat controleren of alle (toekomstige) batterijen wel nog steeds aan de eisen voldoet. AI botje de vraag anders stellen en dan kan het wel.trainz2009 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Dat lijkt dus niet te mogen omdat BTW teruggave alleen mogelijk is als dat ding zakelijk (dus met powerplay) wordt gebruikt. Dat Ai botje zegt dat het niet kan werken zonder powerplay.
:strip_exif()/f/image/8S90LMPUF6FKIdU0DYmZJWgf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me wel opvalt is dat KiKi wel langer volhoudt dat het niet kan. Nu wordt er ook gewezen naar de Algemene Voorwaarden. Of die gewijzigd zijn recent? Er staat wel in dat ZP kunnen stoppen met Powerplay als ze het niet rendabel meer vinden. Uiteindelijk kun je ZP beter even bellen of mailen. Kiki zat/zit er nog wel eens naast.
[ Voor 29% gewijzigd door Devke op 01-05-2024 20:03 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Helaas bleek de omvormer niet te werken dus ik heb hier een mooie installatie staan die (nog) niet werkt. Nu maar wachten totdat ze contact opnemen om de omvormer om te ruilen.
:strip_exif()/f/image/FKahEEzNXavXaAs1LzWo9CoX.jpg?f=fotoalbum_large)
BTW komt altijd pas een kwartaal later. BTW aangifte moet voor het eind van de eerste maand na het betreffende kwartaal. Dan heeft de belastingdienst 8 weken om te reageren en duurt het nog een week voordat je het op je rekening hebt. Dus als je al in de eerste maand van het kwartaal betaald hebt, kan het nog ruim 5 maanden duren voordat je de BTW weer op je rekening hebt staan.Ron B schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:50:
Iemand de BTW al terugontvangen?
Meer van dat soort dagen graag
Toch ben ik het niet met je eens, de day ahead prijzen zijn op z'n minst een indicator van de stroomprijzen. Het is gewoon niet te verdedigen dat de thuisbatterij op 'terugleveren' staat als de stroomprijs negatief is. Salliaint detail: ik heb ook zonnepanelen.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:48:
[...]
De fout die veel gemaakt wordt (en ik gisteren ook maakte) is dat je het gedrag beoordeeld obv de day-ahead prijs. Dat moet je gewoon niet doen.
Ik wil het best op kinderziektes gooien, dit produkt heet m.i. nog wat ontwikkeling nodig. Ook aan uitleg qua regelstategieën in de app mogen ze ook wel wat doen. Mijn stroom is af en toe 129% groen... wat de app daarmee bedoeld is mij onbekend.
Wat zegt ZP hierover?Thorne schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Toch ben ik het niet met je eens, de day ahead prijzen zijn op z'n minst een indicator van de stroomprijzen. Het is gewoon niet te verdedigen dat de thuisbatterij op 'terugleveren' staat als de stroomprijs negatief is. Salliaint detail: ik heb ook zonnepanelen.
[...]
Ik vind het wel te verdedigen. Stel de stroomprijs is negatief, maar het wordt plotseling toch bewolkter dan verwacht, waardoor de opwek van stroom tegenvalt. Dan komt het grid toch stroom tekort (=onbalans)? Dus dan is het wél logisch. En als de onbalansvergoeding hoger is dan de negatieve uurprijs lijkt het me een goede dealThorne schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Toch ben ik het niet met je eens, de day ahead prijzen zijn op z'n minst een indicator van de stroomprijzen. Het is gewoon niet te verdedigen dat de thuisbatterij op 'terugleveren' staat als de stroomprijs negatief is.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Staat aangegeven dat >100% betekent dat we stroom exporteren naar het buitenland.Thorne schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Ik wil het best op kinderziektes gooien, dit produkt heet m.i. nog wat ontwikkeling nodig. Ook aan uitleg qua regelstategieën in de app mogen ze ook wel wat doen. Mijn stroom is af en toe 129% groen... wat de app daarmee bedoeld is mij onbekend.
Alle nexus stroom gaat voor de prijzen die hier staan : https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Dus als je nexus nu aan het laden is gaat het niet tegen 0.8 cent (huidige day-ahead prijs ex btw), maar tegen 5.7 cent zoals op die site staat.
En het lastige is, mocht je HA gebruiken, dat het nexus verbruik wel wordt meegenomen in de sensors zonneplan_electricity_delivery_costs_today en zonneplan_electricity_production_costs_today
Daardoor is het lastig om daadwerkelijk zicht te hebben op je kosten op een live moment
Tegenboeking Powerplay uitgelegd
Dit zie je alleen op je factuur wanneer je de Zonneplan Nexus thuisbatterij hebt staan. Iedere kWh stroom die jouw huis binnenkomt of die je teruglevert wordt afgerekend tegen dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt). De stroom die jouw thuisbatterij levert en afneemt wordt echter verhandeld op verschillende energiemarkten via Zonneplan Powerplay. Iedere kWh die jouw thuisbatterij afneemt en levert wordt daarom tegengeboekt. Zo betaal je bij deel 1 van jouw energierekening alle stroom voor jouw huis, minus de stroom van jouw thuisbatterij. Wat jouw thuisbatterij je heeft opgeleverd zie je namelijk helemaal onderaan je energierekening, bij jouw Powerplay verdiensten.
De tegenboeking van Powerplay zal meestal positief zijn, je betaalt die dus terug. Dat komt omdat jouw thuisbatterij ook met dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt) al geld zou hebben opgeleverd. Echter zul je zien dat jouw werkelijke verdiensten veel groter zijn via Zonneplan Powerplay. Kijk maar eens onderaan jouw energiefactuur bij Powerplay verdiensten.
En ik vermoed dat men de nexus stroom gewoon bijhoud per uur met day-ahead tarief. Dus als er stroom uit je panelen richting de nexus gaat, of de nexus ontlaad en het gaat richting je auto, zullen ze toch net doen alsof alles uit/naar het net is en je obv van dat saldo compenseren (of juist laten bijbetalen) aan het einde van de maand.
Dat iedereen bij je eerste post al direct alle info over BTW teruggave, aansturing, kosten, installatie e.d. op een rij heeft?
Als een van de trouwe volgens en bezitter van een 20 kWh wil ik hier natuurlijk graag bij helpen
In theorie kán dit dus ook gewoon de day-ahead markt zijn als dat volgens Powerplay de beste keuze is. Maar dat kunnen wij niet weten.kazuka schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:25:
De stroom die jouw thuisbatterij levert en afneemt wordt echter verhandeld op verschillende energiemarkten via Zonneplan Powerplay.
Volgens mij kan de Nexus batterij niet tegelijk actief zijn op day ahead en andere markten zoals onbalans. Ik ben benieuwd hoe een Frank Energie dat doet momenteel, die zijn sinds gisteren ook actief op de onbalans markt met een aantal 3rd party thuisbatterijen.leksts schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:14:
[...]
In theorie kán dit dus ook gewoon de day-ahead markt zijn als dat volgens Powerplay de beste keuze is. Maar dat kunnen wij niet weten.
Had hem een maand terug al eens een DM gestuurd maar volgens mij heeft hij hier een account aangemaakt, een vraag gesteld en toen weer met de noorderzon vertrokkenjorick570 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:10:
@Ghoogen is het nog een idee hier een mooie Topicstart van te maken?
Dat iedereen bij je eerste post al direct alle info over BTW teruggave, aansturing, kosten, installatie e.d. op een rij heeft?
Als een van de trouwe volgens en bezitter van een 20 kWh wil ik hier natuurlijk graag bij helpen
[ Voor 38% gewijzigd door kazuka op 02-05-2024 12:20 ]
Tazzios in "Frank Energie Slim Handelen"kazuka schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Volgens mij kan de Nexus batterij niet tegelijk actief zijn op day ahead en andere markten zoals onbalans. Ik ben benieuwd hoe een Frank Energie dat doet momenteel, die zijn sinds gisteren ook actief op de onbalans markt met een aantal 3rd party thuisbatterijen.
[...]
Had hem een maand terug al eens een DM gestuurd maar volgens mij heeft hij hier een account aangemaakt, een vraag gesteld en toen weer met de noorderzon vertrokkenIk denk dat we een modje om hulp moeten vragen om de OP aan te passen.
De link om de verdiensten m.b.t. Frank Energie te volgen. Forum leden willen daar e.a. laten zien.
Dit topic is gesloten.