Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 47 Laatste
Acties:
  • 464.893 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb met een paar partijen contact gehad m.b.t. vergoedingen. Frank roomt 15% af. 1 van die andere batterij partijen gaf aan dat ZP 30% afroomt. Kan dat natuurlijk niet fact checken helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 15:35
Financiele transparantie vind ik een groot probleem bij Zonneplan.

Over fact checken:
Ik heb de app van Enius geinstalleerd waarin je de onbalans grafiek kunt zien en je kunt meldingen aanmaken. Die grafiek vind je ook op deze website, maar daar kan ik geen meldingen van maken.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Ik heb een melding aangemaakt voor minder dan -25 cent/kWh of boven de +25cent/kWh.

Vervolgens heb ik bij zo'n melding op de ZP app gekeken (die altijd wat na-ijlt dus nog de stand van voor de onbalans laat zien):
Stand voor onbalans kwartier: EUR 1,76
Stand (ruim) na onbalans kwartier: EUR 2,85 en dus was de verdienste voor mij: 2,85-1,76= EUR 1,09
Het onbalans tarief was gedurende dit kwartier 60 cent/kWh (staat in Enius app) en daarna terug naar normaal en ook de Nexus werd daarna inactief.
Een kwartier ontladen met 10 kW is gelijk aan 2,5 kWh x 60 cent = EUR 1,50
Van deze EUR 1,50 heeft Zonneplan dus EUR 0,41 (27%) opbrengst en ik EUR 1.09 (73%)
Je kunt best vraagtekens hebben bij de nauwkeurigheid van deze analyse, maar ik hoor graag feedback.

Ik daag de Home assistent guys op dit forum uit, om een programma te schrijven dat deze aanpak over een langere periode berekend, liefst met alle laad/ontlaadmomenten van de Nexus, zodat we een beter beeld krijgen van de ZP verdiensten.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:22
De praktijk zal uitwijzen welke aanbieder het meeste verdient voor zijn klanten..
overstappen is dan zo gedaan indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:58
Hij staat. Had nog een hoop voeten in de aarde, maar Ok.
Volgende week ga ik de Shelly er tussen zetten, dan kan ik meer zeggen over het gedrag en verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSOqw4sTTnP9Ycs48dMIE61eK4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I8n3zeAfb9BNbwwW6GHopgCT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56
Energycoach schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:17:
Financiele transparantie vind ik een groot probleem bij Zonneplan.

Over fact checken:
Ik heb de app van Enius geinstalleerd waarin je de onbalans grafiek kunt zien en je kunt meldingen aanmaken. Die grafiek vind je ook op deze website, maar daar kan ik geen meldingen van maken.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Ik heb een melding aangemaakt voor minder dan -25 cent/kWh of boven de +25cent/kWh.

Vervolgens heb ik bij zo'n melding op de ZP app gekeken (die altijd wat na-ijlt dus nog de stand van voor de onbalans laat zien):
Stand voor onbalans kwartier: EUR 1,76
Stand (ruim) na onbalans kwartier: EUR 2,85 en dus was de verdienste voor mij: 2,85-1,76= EUR 1,09
Het onbalans tarief was gedurende dit kwartier 60 cent/kWh (staat in Enius app) en daarna terug naar normaal en ook de Nexus werd daarna inactief.
Een kwartier ontladen met 10 kW is gelijk aan 2,5 kWh x 60 cent = EUR 1,50
Van deze EUR 1,50 heeft Zonneplan dus EUR 0,41 (27%) opbrengst en ik EUR 1.09 (73%)
Je kunt best vraagtekens hebben bij de nauwkeurigheid van deze analyse, maar ik hoor graag feedback.

Ik daag de Home assistent guys op dit forum uit, om een programma te schrijven dat deze aanpak over een langere periode berekend, liefst met alle laad/ontlaadmomenten van de Nexus, zodat we een beter beeld krijgen van de ZP verdiensten.
De nauwkeurigheid van je uitleg klopt niet helemaal, maar de strekking is wel correct.
Dit heeft met opschalen te maken en het inschatten van de timing.
Het kan bijv zijn dat er niet continu diezelfde prijs geldt, te zien aan het aan op en neer gaan van de grafiek. Na een kwartier is de prijs ongeveer bepaald, de dag erna wordt het pas gesetteld.
Het kan zijn dat de prijs dus nog niet bekend is, direct vanaf het kwartier, soms weet je pas na 5, 8 of 12 minuten ofzo dat het 60 cent is en dan kan je niet meer 2,5kWh ontladen.

Nog even een onderbouwing van een partij die ook werkt met batterijen en daar zakelijk hun algoritme op loslaat voor de maand april. Deze is alleen 100x zo groot als de Nexus (10kW/20kWh). Dus we moeten alle bedragen delen door 100.
Voor winstafroming hebben zij €22.500 aan rendement gepakt met handelen, dat is vergelijkbaar met €225,- rendement bij Zonneplan.
Na winstafroming heeft de batterij van Zonneplan in april rond de €210 verdiend (even nazoeken wat het precieze bedrag is, of misschien kan een andere Tweaker dit aanvullen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E2T_Rguz0awhO6kcVPnUDxZRUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAh66XwpMoKo0EhWwAyQjlAR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-05-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
SidewalkSuper schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:13:
[...]

De nauwkeurigheid van je uitleg klopt niet helemaal, maar de strekking is wel correct.
Dit heeft met opschalen te maken en het inschatten van de timing.
Het kan bijv zijn dat er niet continu diezelfde prijs geldt, te zien aan het aan op en neer gaan van de grafiek. Na een kwartier is de prijs ongeveer bepaald, de dag erna wordt het pas gesetteld.
Het kan zijn dat de prijs dus nog niet bekend is, direct vanaf het kwartier, soms weet je pas na 5, 8 of 12 minuten ofzo dat het 60 cent is en dan kan je niet meer 2,5kWh ontladen.

Nog even een onderbouwing van een partij die ook werkt met batterijen en daar zakelijk hun algoritme op loslaat voor de maand april. Deze is alleen 100x zo groot als de Nexus (10kW/20kWh). Dus we moeten alle bedragen delen door 100.
Voor winstafroming hebben zij €22.500 aan rendement gepakt met handelen, dat is vergelijkbaar met €225,- rendement bij Zonneplan.
Na winstafroming heeft de batterij van Zonneplan in april rond de €210 verdiend (even nazoeken wat het precieze bedrag is, of misschien kan een andere Tweaker dit aanvullen).
[Afbeelding]
Heeft u een bron, syllabus, powerpoint, cursus, boek, website, waarin ik meer kan leren over hoe de markt precies functioneerd? Ik zou op het nivo willen belanden dat ik zelf het algorithme voor handelen kan schrijven.

Mijn 20kWh accu heeft in april €208,48 opgebracht.
Indien ik dus reken met uw €225,- rendement bij Zonneplan, dan zouden ze slechts €16,52 voor zichzelf gehouden hebben en dat lijkt me dan weer erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54
Energycoach schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:47:
[...]

Heeft u een bron, syllabus, powerpoint, cursus, boek, website, waarin ik meer kan leren over hoe de markt precies functioneerd? Ik zou op het nivo willen belanden dat ik zelf het algorithme voor handelen kan schrijven.

Mijn 20kWh accu heeft in april €208,48 opgebracht.
Indien ik dus reken met uw €225,- rendement bij Zonneplan, dan zouden ze slechts €16,52 voor zichzelf gehouden hebben en dat lijkt me dan weer erg weinig.
nee, die 225 is na winstafroming, dus zonneplan pakt 16.52 meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Vraagje voor de zonnepaneelbezitters alhier. Ik heb even uitgerekend wat het overstappen van vaste prijzen naar dynamische prijzen mij kost, en dat lijkt een goeie 300 euro per jaar te kosten (ivm saldering en fatsoenlijke tlv). Dat verdien je toch nooit terug?

Ik verbruik ongeveer 5500 kWh en wek 7500 kWh op. Hoe berekenen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het lijkt mij wel logisch dat het deze orde van grootte is?
€16,52 lijkt me een redelijk bedrag als je het terugrekent naar een percentage van die €208,48.

[ Voor 16% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-05-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:30:
Vraagje voor de zonnepaneelbezitters alhier. Ik heb even uitgerekend wat het overstappen van vaste prijzen naar dynamische prijzen mij kost, en dat lijkt een goeie 300 euro per jaar te kosten (ivm saldering en fatsoenlijke tlv). Dat verdien je toch nooit terug?

Ik heb een tijdje terug een x een berekening gemaakt over terugverdienen nexus. Zal hem nog x plakken hier voor je.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzGI-_iL1jgCCjIc2lg4C84XGkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uO5CLciFFPzGkCPCZOHKkmli.png?f=fotoalbum_large.

Ik ben nu bijna 2 maandjes aan het bijhouden hoeveel verschil er zit tussen mijn kwh prijs afname en teruglevering. Dat is zo'n 3.5 a 4 ct. Voor jouw beeld. Hier ook zonnepanelen. 3k leveren. 3k terugleveren. Draai dus aardig op de 0.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 02-05-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
Ik voel me een beetje dom, maar wellicht heeft iemand het al uitgezocht. Ik heb de volgende producten van Zonneplan:
  • Nexus Thuis Batterij
  • Zonneplan Zonnepanelen
  • Dynamisch Contract.
Ik krijg mijn HA Energie dashboard maar niet goed ingesteld.

Nu heb ik de volgende sensors ingesteld:

Elektriciteitsnet
  • Verbruik: Zonneplan Electricity consumption today
  • Teruglevering: Zonneplan Electricity returned today
Zonnepanelen
  • Zonneplan One optimized omvormer Yield total
Thuisbatterij
  • Batterij IN: Thuisbatterij Delivery today
  • Batterij UIT: Thuisbatterij Production today
Ik heb alleen niet het idee dat hiermee, dat ik alle juiste info terug krijg. mijn thuis verbruik is in deze opstelling veel te hoog.

Heeft iemand het HA Energie Dashboard al goed weten te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-05 21:50
borft schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:30:

Welke partij heeft nu nog fatsoenlijke TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52
lvefferen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:52:
Ik voel me een beetje dom, maar wellicht heeft iemand het al uitgezocht. Ik heb de volgende producten van Zonneplan:
  • Nexus Thuis Batterij
  • Zonneplan Zonnepanelen
  • Dynamisch Contract.

Ik heb alleen niet het idee dat hiermee, dat ik alle juiste info terug krijg. mijn thuis verbruik is in deze opstelling veel te hoog.

In mijn optiek komt dat doordat het verlies van de accu nu bij je huisverbruik wordt meegenomen.

Als je 5% van thuisbatterij delivery today, en 5% van thuisbatterij production today bij elkaar optelt, en dat van je huisverbruik afhaalt, vind je dan dat het klopt ?

Ik heb vandaasg 36.6kWh geladen, en 24.8kWh ontladen, en volgens mij berekening is dat dan dus 3.38kWh verlies.

Mijn eigen template sensor helper is dan dus ook (Total home usage per day) :

code:
1
2
3
4
{{ 
(states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today')|float(0)-states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today')|float(0)) 
-(states('sensor.thuisbatterij_delivery_today')|float(0)-states('sensor.thuisbatterij_production_today')|float(0)) 
+ (states('sensor.total_solar_today')|float(0)) - (0.055 * states('sensor.thuisbatterij_delivery_today')|float(0)) - (0.055 * states('sensor.thuisbatterij_production_today')|float(0))}}

[ Voor 34% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 02-05-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Aangezien je geen invloed hebt op de berekening in HA zul je dit anders moeten oplossen. Wat denk ik mogelijk is, is om de thuisbatterij delivered/production via een extra sensor aan te passen zodat deze hoger/lager worden en het verlies daar al inzit.

Als je de delivery verhoogt met 5.5% (van netto verbruik naar bruto verbruik) en de production met 5.5% verlaagt, en die gebruikt in je energy dashboard zou het beter kunnen kloppen

[ Voor 26% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 02-05-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:06:
[...]

In mijn optiek komt dat doordat het verlies van de accu nu bij je huisverbruik wordt meegenomen.

Als je 5% van thuisbatterij delivery today, en 5% van thuisbatterij production today bij elkaar optelt, en dat van je huisverbruik afhaalt, vind je dan dat het klopt ?

Ik heb vandaasg 36.6kWh geladen, en 24.8kWh ontladen, en volgens mij berekening is dat dan dus 3.38kWh verlies.

Mijn eigen template sensor helper is dan dus ook :

code:
1
2
3
4
{{ 
(states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today')|float(0)-states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today')|float(0)) 
-(states('sensor.thuisbatterij_delivery_today')|float(0)-states('sensor.thuisbatterij_production_today')|float(0)) 
+ (states('sensor.total_solar_today')|float(0)) - (0.055 * states('sensor.thuisbatterij_delivery_today')|float(0)) - (0.055 * states('sensor.thuisbatterij_production_today')|float(0))}}
Nope, ik zit in de setup die ik schetste met een thuis verbruik die +/- 100% te hoog is. zou max 10kWh kunnen zijn maar is 20. ik heb ergens het idee dat de huidige "inhoud" van de batterij verschil is. Klinkt dat gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
lvefferen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:20:
[...]

Nope, ik zit in de setup die ik schetste met een thuis verbruik die +/- 100% te hoog is. zou max 10kWh kunnen zijn maar is 20. ik heb ergens het idee dat de huidige "inhoud" van de batterij verschil is. Klinkt dat gek?
Die heb je toch ook al gebruikt als het ware? Bij terugstorten is het pas dat je die weer levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
0xygen500 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Die heb je toch ook al gebruikt als het ware? Bij terugstorten is het pas dat je die weer levert
Ja precies, hij zit momenteel ook bijna vol.en heeft bijna 70 procent bij geladen. die energie is wel binnen gekomen maar (nog) niet eruit gegaan.

Kortom misschien wel handig van ZP om sensoren aan te bieden die het ge/verbruik van de batterij uit de vergelijking laten. Want eigenlijk is het dus onmogelijk geworden om je eigen gebruik nauwkeurig in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 23:42
Ik ben een kleinverbruiker/leveraar. Sinds dit jaar panelen op het dak. Een woning met 11 paneeltjes. We verbruiken rond de 6000 watt en verwachtte opbrengst is rond de 3500. Is het voor een setup als dit rendabel om een accu aan te schaffen met alle teruglever 'boetes' die er aan komen. Wij zullen hooguit bij overschot overdag een minimale hoeveelheid opslaan.

Volgens mijn idee heeft dit alleen nut als je de batterij op gratis dagen met een dynamisch contract kan vol trekken. Met een vast contract zou je in de avond de kleine plus alweer opgebruiken.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
lvefferen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Ja precies, hij zit momenteel ook bijna vol.en heeft bijna 70 procent bij geladen. die energie is wel binnen gekomen maar (nog) niet eruit gegaan.

Kortom misschien wel handig van ZP om sensoren aan te bieden die het ge/verbruik van de batterij uit de vergelijking laten. Want eigenlijk is het dus onmogelijk geworden om je eigen gebruik nauwkeurig in te zien.
Of een nieuwe sensor schrijven. Vebruik-(20kwh* percentage volgeladen batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
S.McDuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:36:
Ik ben een kleinverbruiker/leveraar. Sinds dit jaar panelen op het dak. Een woning met 11 paneeltjes. We verbruiken rond de 6000 watt en verwachtte opbrengst is rond de 3500. Is het voor een setup als dit rendabel om een accu aan te schaffen met alle teruglever 'boetes' die er aan komen. Wij zullen hooguit bij overschot overdag een minimale hoeveelheid opslaan.

Volgens mijn idee heeft dit alleen nut als je de batterij op gratis dagen met een dynamisch contract kan vol trekken. Met een vast contract zou je in de avond de kleine plus alweer opgebruiken.

Hoe zien jullie dit?
Uitzetten van panelen en handelen op onbalans levert vele malen meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
lvefferen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:52:
  • Nexus Thuis Batterij
  • Zonneplan Zonnepanelen
  • Dynamisch Contract.

Nu heb ik de volgende sensors ingesteld:

Elektriciteitsnet
  • Verbruik: Zonneplan Electricity consumption today
  • Teruglevering: Zonneplan Electricity returned today
Zonnepanelen
  • Zonneplan One optimized omvormer Yield total
Thuisbatterij
  • Batterij IN: Thuisbatterij Delivery today
  • Batterij UIT: Thuisbatterij Production today

Hier zit toch altijd maximaal 20 kWh tussen toch? Is dat zoveel op een eindrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 18:26

_PM

Hoe zien jullie dit?
Ik denk dat deze vraag voor een ander topic is. De Nexus batterij is puur om op de onbalans markt te handelen. Gaat niet om dynamische tarieven of zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27

Hoe zien jullie dit?
Kijk daarvoor eens op dit topic

De zonnepanelen-boete

Persoonlijk vind ik de batterijen nog te duur en ik heb jaar de tijd om te overwegen of ik die tijd wil overbruggen bij Zonneplan. En ik wil afwachten wat het werkelijke rendement gaat zijn bij Zonneplan. In principe heeft een batterij in eigen beheer hebben mijn voorkeur.

M.a.w., er is enige overlap in beide topics maar als het je puur om de terugleverboete gaat dan is bovenstaande topic in de link beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Ruben26 op 03-05-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Op dit moment met positieve onbalansprijzen besluit mijn Nexus opens vol op te gaan laden... ik begrijp dit ding soms niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:21
the-hyrax schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:00:
Op dit moment met positieve onbalansprijzen besluit mijn Nexus opens vol op te gaan laden... ik begrijp dit ding soms niet
Mijn waarneming. De laatste uren geen regelcapaciteit, accu is al over een lange periode ontladen, terwijl de onbalans vraagt om opregelen. Het lijkt er op dat wanneer dah en onbalans prijzen dicht bij elkaar liggen de nexus gaat opladen naar een bepaald level, ook als de onbalansprijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Voorlopig is het 9:10 en heeft hij al € 3,68 gedaan, ben ik tevreden mee.

Lijkt er trouwens op dat dit topic unlocked is door een admin zodat er een nieuwe startpost gemaakt kan worden

[ Voor 43% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 03-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Deze week nog met iemand van Zonneplan gesproken, er worden 80 batterijen per week geïnstalleerd, dus ga ervan uit dat ze bijna 1.3MW per week erbij zetten.

Na een jaar heb je dan wrs. > 70MW staan.

Goed dat er een startpost wordt gemaakt aangezien veel mensen aanslaan op het feit dat soms bij hoge Day Ahead prijzen wordt opgeladen maar dat echt dus alleen naar de Onbalansprijs gekeken moet worden.

Verder kan ik me voorstellen dat Zonneplan soort clusters gaat aanmaken zodat er altijd capaciteit beschikbaar is om op- en te ontladen.
Ik heb na ruim een week (23-4) nu 46,61 op de teller staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
_Richie_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:01:
Deze week nog met iemand van Zonneplan gesproken, er worden 80 batterijen per week geïnstalleerd, dus ga ervan uit dat ze bijna 1.3MW per week erbij zetten.

Na een jaar heb je dan wrs. > 70MW staan.

Goed dat er een startpost wordt gemaakt aangezien veel mensen aanslaan op het feit dat soms bij hoge Day Ahead prijzen wordt opgeladen maar dat echt dus alleen naar de Onbalansprijs gekeken moet worden.

Verder kan ik me voorstellen dat Zonneplan soort clusters gaat aanmaken zodat er altijd capaciteit beschikbaar is om op- en te ontladen.
Ik heb na ruim een week (23-4) nu 46,61 op de teller staan.
Volgens Kiki wordt naar beide gekeken 👀. Zal vast een formule achter zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
the-hyrax schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat het als volgt werkt:
Indien het netwerk in balans is dan zijn de onbalans tarieven ongeveer gelijk aan de Day Ahead tarieven.
Indien die tarieven dus minimaal zijn kan dit aanleiding zijn om te gaan laden, of ontladen bij maximaal.
Indien het netwerk niet in balans is dan zijn de onbalanskosten hoog voor laden of ontladen en wordt hierop geregeld. Hoge onbalans tarieven winnen het van hoge day ahead tarieven, dus als je day ahead 20 cent is, maar de onbalans 1,60 EUR om te laden, dan kan het voorkomen de de accu gaat laden bij hoog day ahead tarief.

Indien je de day ahead tarieven x kWh van alle laadmomenten bijhoud en ook de day ahead tarieven x kWh van ontlaadmomenten, dan wordt de maandelijkse correctie op onze factuur:
Gem. laadtarief x geladen kWh - Gem ontlaad tarief x ontladen kWh
Hiermee scheid je het woning verbruik (day ahead tarieven) van de onbalans tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
0xygen500 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Hier zit toch altijd maximaal 20 kWh tussen toch? Is dat zoveel op een eindrekening?
Het gaat er meer om dat ik met de installatie van de Nexus geen goed beeld meer kan krijgen van mijn verbruik thuis. Dit getal Thuisverbruik = Afgenomen - Terug geleverd. wordt "vervuild" door max 20kWh buffer van de Nexus.

Het gaat er mij dus meer om dat de getallen niet langer absoluut zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:52
Hier staat de batterij ook. In 2,5 uur was alles aangesloten. Het boren onder de voordeur duurde nog het langst. Het beton hier is echt kneiterhard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ1t_f0e398aLKvNZurAWwgU08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9sYBrVqzktD7vqL5VF5wicR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLZtj4GehGHkHzi4VnZpP2V44Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eopWLPASgj3YaMZRZKR3At0q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jhg8lZP3P81njXvOzRxxJmicM4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgLp8rI6OK4YBzksIedELvGc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMLsswOrrkaynsAjaAINX5ocYNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1pa1QSkZLd6cQMlCiKKD9Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Het gat had ik op voorhand al gegraven, die moet zo nog dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:52
the-hyrax schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Volgens mij kan je Powerplay een beetje met een beleggingsfonds vergelijken. Als je belegt in een beleggingsfonds hoef je ook niet zelf te bepalen in welke aandelen en obligaties belegd wordt. Dat regelt de fondsbeheerder.

Bij Powerplay stel je je batterijcapaciteit ter beschikking aan Zonneplan. Je hoeft niet uit te zoeken op welke energiemarkt je stroom verhandeld wordt. Dat regelt Powerplay.

Onbalansmarkt is waarschijnlijk, maar misschien handelt Powerplay ook wel op de day-ahead markt. Of misschien heeft Zonneplan wel een lucratieve deal met een andere partij. We weten het niet. (aannames niet gehinderd door enige kennis van de energiemarkt ;))

Qua transparantie kan je daar wat van vinden; want in tegenstelling tot Powerplay zal een beleggingsfonds wel inzicht geven in de fondsverdeling. Ik vind dat (nu) niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 10:08
leksts schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:51:
[...]

Volgens mij kan je Powerplay een beetje met een beleggingsfonds vergelijken. Als je belegt in een beleggingsfonds hoef je ook niet zelf te bepalen in welke aandelen en obligaties belegd wordt. Dat regelt de fondsbeheerder.

Bij Powerplay stel je je batterijcapaciteit ter beschikking aan Zonneplan. Je hoeft niet uit te zoeken op welke energiemarkt je stroom verhandeld wordt. Dat regelt Powerplay.

Onbalansmarkt is waarschijnlijk, maar misschien handelt Powerplay ook wel op de day-ahead markt. Of misschien heeft Zonneplan wel een lucratieve deal met een andere partij. We weten het niet. (aannames niet gehinderd door enige kennis van de energiemarkt ;))

Qua transparantie kan je daar wat van vinden; want in tegenstelling tot Powerplay zal een beleggingsfonds wel inzicht geven in de fondsverdeling. Ik vind dat (nu) niet erg.
Zit ook erg te twijfelen om dit product aan te schaffen..maar in combinatie met mijn zonnepanelen kan ik me niet voorstellen dat het nog rendement oplevert. Dit omdat ik dan ook verplicht een dynamisch contract moet afsluiten en mijn panelen niet op afstand uit kunnen worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lonehitman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Zit ook erg te twijfelen om dit product aan te schaffen..maar in combinatie met mijn zonnepanelen kan ik me niet voorstellen dat het nog rendement oplevert. Dit omdat ik dan ook verplicht een dynamisch contract moet afsluiten en mijn panelen niet op afstand uit kunnen worden geschakeld.
Same story hier. Ga niet met de hand de boel uitschakelen. Daarnaast blijft ook geen enkele vorm van flexibiliteit boven het systeem hangen. Er zijn al systemen die flexibeler zijn. Het blijft gewoon een markt die nieuw is en in ontwikkeling. Ik zie dat op een ander forum dat een klant bij Frank ruim 6 euro behaalde met 2 Sessy systemen in 2 dagen. Die hebben een veel lager vermogen op de omvormer.(3.5kw samen vlgs mij). Moeilijk vergelijken nog. Sessy is wel een systeem dat wat geluid produceert 🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Same story hier. Ga niet met de hand de boel uitschakelen. Daarnaast blijft ook geen enkele vorm van flexibiliteit boven het systeem hangen. Er zijn al systemen die flexibeler zijn. Het blijft gewoon een markt die nieuw is en in ontwikkeling. Ik zie dat op een ander forum dat een klant bij Frank ruim 6 euro behaalde met 2 Sessy systemen in 2 dagen. Die hebben een veel lager vermogen op de omvormer.(3.5kw samen vlgs mij). Moeilijk vergelijken nog. Sessy is wel een systeem dat wat geluid produceert 🙈.
Volgene kwartaal kunnen ze ook andere merken omvormers op afstand uitschakelen. Echter wat doet dat met de levensduur?

Zijn er hier mensen die zonnepanelen hebben icm met de thuisaccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
lonehitman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Volgene kwartaal kunnen ze ook andere merken omvormers op afstand uitschakelen. Echter wat doet dat met de levensduur?

Zijn er hier mensen die zonnepanelen hebben icm met de thuisaccu?
Omdat ik een SAP had waar ik niet heel veel mee deed heb ik de batterij genomen, de zonnepanelen en de rest van het huis staat op de PAP (met vast contract).
Als ik geen SAP had weet ik niet goed of ik het had gedaan, zonnepanelen en dynamisch contract klinkt altijd wat ingewikkeld (is het eigenlijk niet overigens, je krijgt in ieder geval de energiebelasting terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:37
lonehitman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Echter wat doet dat met de levensduur?
Levensduur word meestal uitgedrukt in cycli en die blijft het zelfde, maar deze word wel veel (jaren) eerder bereikt. als daar voldoende verdiensten/besparingen tegenoverstaan geeft dat niets. maar wel het is iets om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
_Richie_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Omdat ik een SAP had waar ik niet heel veel mee deed heb ik de batterij genomen, de zonnepanelen en de rest van het huis staat op de PAP (met vast contract).
Als ik geen SAP had weet ik niet goed of ik het had gedaan, zonnepanelen en dynamisch contract klinkt altijd wat ingewikkeld (is het eigenlijk niet overigens, je krijgt in ieder geval de energiebelasting terug).
Ik heb ook een sap, en daar heb ik vorige week nog met pijn en moeite een contract zonder terugleverboetes op af kunnen sluiten voor 5 cent tlv.

Op de pap heb ik zonneplan en er zijn niet veel momenten per jaar dat ik (na salderen) daar minder terugkrijg dan de 5 cent op de sap. Als de stroomprijs negatief wordt kost het geld uiteraard als ik de pv op de pap laat staan maar omdat de tlv’s overal zo laag geworden zijn wordt het verschil met dynamisch salderen en terugleveren ook minder groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Energycoach
Ik heb geprobeerd met informatie die op het internet te vinden is een vergelijk te maken tussen Zonneplan en Frank energie. Om te kunnen moest ik een 10 kWh batterij nemen.
Voor Frank energie heb ik dit van de site: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtS-Qr9Aaxcq-qXJMr72XhmSMHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/201UKFFQk7ziHzmeTnFkktX6.png?f=user_large
Samen opgeteld is dit voor de periode 1 mei t/m 31 jan 2024: Euro 895,88

Voor Zonneplan heb ik een grafiek afgelezen van: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/hoe-werkt-het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_aiRlAwsT-oljcjFBo4rtlIKe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JnReNsvvXuwOI40Y6k1vGuk.png?f=fotoalbum_large

De opbrengst van Zonneplan in precies dezelfde periode is Euro 800,-

Frank lijkt dus over dezelfde periode met dezelfde batterij grootte 95,88 Euro meer uit te keren.
Ik denk dat de algorithmes elkaar niet zoveel ontlopen, maar Frank communiceert op zijn website een marge van 15% voor zichzelf te houden en bij Zonneplan ligt dit volgens eerdere posts in dit forum op 30%.
Euro 800 x 130% = Euro 1040,00 (Zonneplan) terwijl 895,88 x 115% = 1030 Euro
De opbrengst van de batterijen lijken binnen 1% hetzelfde te zijn, maar Zonneplan houd meer marge voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 18:26

_PM

Top dat je een vergelijk hebt gemaakt!
Een kleine toevoeging: 27 maart heeft Zonneplan 14% rendement verhoging aangekondigd door powerplay update, hiermee komen de getallen dichter bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Mmt Raaijmakers schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb ook een sap, en daar heb ik vorige week nog met pijn en moeite een contract zonder terugleverboetes op af kunnen sluiten voor 5 cent tlv.

Op de pap heb ik zonneplan en er zijn niet veel momenten per jaar dat ik (na salderen) daar minder terugkrijg dan de 5 cent op de sap. Als de stroomprijs negatief wordt kost het geld uiteraard als ik de pv op de pap laat staan maar omdat de tlv’s overal zo laag geworden zijn wordt het verschil met dynamisch salderen en terugleveren ook minder groot.
Dus een sap aanvragen en op deze meter een contract afsluiten icm een accu. Dan blijf ik salderen met mijn zonnepanelen en ga handelen op de tweede meter met de thuis accu? Hoe regel je dat ze de juiste meter pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lonehitman schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Dus een sap aanvragen en op deze meter een contract afsluiten icm een accu. Dan blijf ik salderen met mijn zonnepanelen en ga handelen op de tweede meter met de thuis accu? Hoe regel je dat ze de juiste meter pakken?
EAN doorgeven bij contract aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50
_PM schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 01:32:
Een kleine toevoeging: 27 maart heeft Zonneplan 14% rendement verhoging aangekondigd door powerplay update, hiermee komen de getallen dichter bij elkaar.
Dat hangt ervan af of ze het algoritme hebben verbeterd en dus beter kunnen handelen of dat ze hun eigen marge met 14% verlaagd hebben vanwege concurrentie. Of misschien wel een een beetje van beide.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
0xygen500 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Welke partij heeft nu nog fatsoenlijke TLV?
Ik zit bij Greenchoice, daar krijg ik 11.5cent /kWh. Maar zelfs als die 0 cent zou zijn, dan was ik nog steeds een paar 100 euro / jaar beter uit dan met dynamische tarieven. Dat komt oa door:
- salderen per uur (wat eigenlijk niet echt salderen is)
- de lage, tarieven die je voor je teruglevering krijg (alle teruglevering, want er is eigenlijk geen saldering)
- de regelmatig negatieve tarieven in de zomermaanden

Ik heb het dus per uur voor heel 2023 doorgerekend, op basis van de historische uurtarrieven en mijn daadwerkelijke uurlijkse verbruik, en dat komt niet heel gunstig uit. Ik krijg een vergelijkbaar plaatje als ik mijn verbruik / teruglevering invul bij bv Frank, die geeft aan dat ik op jaarbasis rond de 100 euro moet betalen, terwijl ik bij Greenchoice 350 euro terugkrijg.

Eigenlijk wil ik best graag een thuis accu, maar ik denk dat, tenzij ik iets mis, er niet veel anders op zit dan wachten totdat de saldering afgelopen is....
Devke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb een tijdje terug een x een berekening gemaakt over terugverdienen nexus. Zal hem nog x plakken hier voor je.[Afbeelding].

Ik ben nu bijna 2 maandjes aan het bijhouden hoeveel verschil er zit tussen mijn kwh prijs afname en teruglevering. Dat is zo'n 3.5 a 4 ct. Voor jouw beeld. Hier ook zonnepanelen. 3k leveren. 3k terugleveren. Draai dus aardig op de 0.
Ik ben benieuwd hoe zich dat verder over het jaar ontwikkelt, want de echt goeie maanden voor je panelen beginnen nu, en daarnaast de echt lage tarieven (gebaseerd op vorig jaar) ook.

[ Voor 27% gewijzigd door borft op 04-05-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Ik zit bij Greenchoice, daar krijg ik 11.5cent /kWh. Maar zelfs als die 0 cent zou zijn, dan was ik nog steeds een paar 100 euro / jaar beter uit dan met dynamische tarieven. Dat komt oa door:
- de lage, tarieven die je voor je teruglevering krijg (alle teruglevering, want er is eigenlijk geen saldering)

Ik heb het dus per uur voor heel 2023 doorgerekend, op basis van de historische uurtarrieven en mijn daadwerkelijke uurlijkse verbruik, en dat komt niet heel gunstig uit. Ik krijg een vergelijkbaar plaatje als ik mijn verbruik / teruglevering invul bij bv Frank, die geeft aan dat ik op jaarbasis rond de 100 euro moet betalen, terwijl ik bij Greenchoice 350 euro terugkrijg.

Eigenlijk wil ik best graag een thuis accu, maar ik denk dat, tenzij ik iets mis, er niet veel anders op zit dan wachten totdat de saldering afgelopen is....

[...]

Ik ben benieuwd hoe zich dat verder over het jaar ontwikkelt, want de echt goeie maanden voor je panelen beginnen nu, en daarnaast de echt lage tarieven (gebaseerd op vorig jaar) ook.
Het terugleveren van de week was geen feestje. Dat kost je dan snel een paar euro. Voor mei dus een valse start mbt verschil afnameprijs en terugleververgoeding. Het gemiddelde deed het nog niet zoveel mee. Voor nu blijft het verschil rond de 4 ct zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
[...]

[...]

Heb je daarbij rekening gehouden met uitschakelen panelen met Powerplay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
[...]

[...]

Een hopelijk komt er volgend jaar een subsidie op thuisbatterijen bbb, vvd en nsc zijn voorstander

[ Voor 7% gewijzigd door Fredericm op 04-05-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fredericm schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Een hopelijk komt er volgend jaar een subsidie op thuisbatterijen bbb, vvd en nsc zijn voorstander
Als dan maar niet de prijs van de accu ook omhoog gaat. Dat zie je ook gebeuren. Voor jouw lijkt het korting terwijl de prijs al omhoog is gegaan. Zou niet handig zijn maar zie het gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
0xygen500 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Heb je daarbij rekening gehouden met uitschakelen panelen met Powerplay?
Nee, ik heb puur en alleen gekeken wat ik vorig jaar aan variabele kosten meer of minder kwijt was geweest in vergelijking met een vast contract. Daarnaast heb ik geen omvormer van Zonneplan, dus ik vraag me af of Powerplay mijn panelen uberhaupt uit zou kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmt Raaijmakers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
lonehitman schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Elke meter heeft z’n eigen EAN-code dus je kunt op elke meter een appart contract zetten.

Wel ff opletten dat ik mijn Sap al had ten tijde van de hoge tlv’s dus de mijne heeft zich al terugverdiend maar ik zou geen Sap meer nemen puur voor die Nexus. Bij Enexis betaal je al €575,- voor het aanleggen van de Sap en dan nog de kosten voor het aanpassen van je meterkast. Dat verdien je nooit meer terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Mmt Raaijmakers schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Elke meter heeft z’n eigen EAN-code dus je kunt op elke meter een appart contract zetten.

Wel ff opletten dat ik mijn Sap al had ten tijde van de hoge tlv’s dus de mijne heeft zich al terugverdiend maar ik zou geen Sap meer nemen puur voor die Nexus. Bij Enexis betaal je al €575,- voor het aanleggen van de Sap en dan nog de kosten voor het aanpassen van je meterkast. Dat verdien je nooit meer terug…
Kost inmiddels al meer dan 590 eur (+ dus alle kosten die hierbij nog komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:02
[...]

[...]

Salderen is een belasting maatregel. Op jaarbasis krijg je de belasting voor teruglevering terug tot je verbruik op 0 zit. Dit verschilt niet tussen een vast, variabel of dynamisch contract. Verder wil ik je overigens niet overtuigen van iets voel je vrij om te doen wat bij je past. De negatieve tarieven vind ik bijvoorbeeld super ondanks mijn zonnepanelen. Omvormer uit auto met 11kw laden en tot 4,50 per uur verdienen door stroom af te nemen. Op deze negatieve prijzen (meestal in het weekend) betaal je overigens ook energiebelasting en kan je dus salderen. Daarnaast is mijn terugleververgoeding hoger dan mijn verbruikkosten.

Al met al kan je veel meer met een dynamisch tarief icm automatisering en grootverbruikers. Vast contract is prima als je wilt weten waar je aan toe bent.

Daarnaast was de gasprijs vorig jaar gemiddeld 113cent vs 140+ voor een vast contract. Dit alleen scheelt voor een gemiddeld huishouden al 250+ euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Acxels op 04-05-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
borft schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Nee, ik heb puur en alleen gekeken wat ik vorig jaar aan variabele kosten meer of minder kwijt was geweest in vergelijking met een vast contract. Daarnaast heb ik geen omvormer van Zonneplan, dus ik vraag me af of Powerplay mijn panelen uberhaupt uit zou kunnen zetten.
Volgens mij kan dat binnenkort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Mmt Raaijmakers schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Waarom zou je dat niet terugverdienen? Als een nexus per jaar tussen de 1500 en 2000 oplevert. Dan moet dit toch wel lukken? En als je dan ook nog eens de opbrengsten maandelijks in een etf fonds oid zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
lonehitman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Waarom zou je dat niet terugverdienen? Als een nexus per jaar tussen de 1500 en 2000 oplevert. Dan moet dit toch wel lukken? En als je dan ook nog eens de opbrengsten maandelijks in een etf fonds oid zet.
Ja reken op zo n 900 extra kosten dus het duurt wrs 10 maanden langer voordat je alles terug hebt verdiend. Mocht je nog een EV hebben kun je natuurlijk soms wat goedkoper opladen, wat het gunstiger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
_PM schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 01:32:
Ik ken de claims van Zonneplan, maar heb er nooit enig bewijs van gezien en ik geloof het dan ook niet.
Ander probleem is dat de onbalans markt begint te verzadigen. Ik hou de onbalans grafieken in de gaten en zie dat ze in de afgelopen weken veel stabieler worden.
In de laatste dagen zie ik dat er met moeite 3 euro bij elkaar geschraapt wordt. Als dit zo doorgaat is het aantrekkelijker om laag te laden, hoog ontladen, i.p.v. Zonneplan Powerplay terwijl ze claimen daar rekening mee te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Energycoach schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:34:
[...]

Ik ken de claims van Zonneplan, maar heb er nooit enig bewijs van gezien en ik geloof het dan ook niet.
Ander probleem is dat de onbalans markt begint te verzadigen. Ik hou de onbalans grafieken in de gaten en zie dat ze in de afgelopen weken veel stabieler worden.
In de laatste dagen zie ik dat er met moeite 3 euro bij elkaar geschraapt wordt. Als dit zo doorgaat is het aantrekkelijker om laag te laden, hoog ontladen, i.p.v. Zonneplan Powerplay terwijl ze claimen daar rekening mee te houden.
Dat lijkt me nog veel te vroeg dag om die conclusie nu al te kunnen trekken. Zo snel zal die markt niet verzadigen met een paar 100 thuis accu's. Het meerendeel van de dagen zijn sowieso 2-4 EUR per dag. Afgelopen week nog had ik ik 2 dagen met 10 en 7 EUR achter elkaar. Die uitschieters naar boven komen echt nog wel.

Kijk hier maar eens naar dezelfde periode in 2023: https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

Genoeg soortgelijke dagen met weinig onbalans en lagere biedprijzen. Eerst maar eens de zomermaanden afwachten en in oktober kijken hoe de zaken er voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazuka schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Dat lijkt me nog veel te vroeg dag om die conclusie nu al te kunnen trekken. Zo snel zal die markt niet verzadigen met een paar 100 thuis accu's. Het meerendeel van de dagen zijn sowieso 2-4 EUR per dag. Afgelopen week nog had ik ik 2 dagen met 10 en 7 EUR achter elkaar. Die uitschieters naar boven komen echt nog wel.

Kijk hier maar eens naar dezelfde periode in 2023: https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

Genoeg soortgelijke dagen met weinig onbalans en lagere biedprijzen. Eerst maar eens de zomermaanden afwachten en in oktober kijken hoe de zaken er voor staan.
Ik snap de reactie van @Energycoach wel. ZP geeft aan dat de zomermaanden de top maanden zijn. Ik heb toch ook al hele mooie dagen met veel zon gezien. De zonnepanelen lieten al mooie waardes zien. Al is het nog niet de top. De onbalansmarkt was met die mooie dagen vond ik ook best stabiel. De 20 euro die eerder een record was en nu de 38 zie ik niet terug ondanks het mooie weer dat we toch al zeker een paar dagen hebben gehad. Om een indruk te geven..... recent reed ik met mijn fiets op een zonnige dag langs een 10 tal windmolens gok ik. Ze draaiden. Wat me opviel was dat een groot deel na een paar honderd meter verder fietsen al stil stond. Ik hoop natuurlijk dat de boel nog lekker gaat door lopen verder voor de Nexus en jullie. Ook mij valt het op. Natuurlijk maakt 1 zwaluw nog geen zomer. Er komt ook nog heel veel electrificatie aan. Ev's bijvoorbeeld maar dat wordt ook een opslagplek uiteraard. Laadpalen die ze kunnen afschakelen bij teveel vraag. Er is genoeg aan ontwikkeling in gang gezet. Dit biedt kansen maar ook bedreigingen. It's all in the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Ach straks genoeg accus om wat extra onbalans te creëren. Of denk ik nu te negatief :).

Op termijn best een risico al zou het maar met een hack zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
kazuka schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Het gaat niet om 100 accu's. Om te beginnen zijn Next Energy en Frank ook bezig. Bij Frank gaat het met o.a. Sessy ook om de accu's die reeds eerder verkocht waren.
Maar veel belangrijker is dat er grote industriele accu systemen geplaats worden (68 MW aangekondigd bij Tennet) waarvan de eerste systemen operationeel zijn. Ook is zonneplan niet de enige die de panelen op basis van onbalans gaat bedienen.
Ook bijvoorbeeld pompgemalen worden geregeld op basis van onbalans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lvefferen
Devke schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Er komt ook nog heel veel electrificatie aan. Ev's bijvoorbeeld maar dat wordt ook een opslagplek uiteraard. Laadpalen die ze kunnen afschakelen bij teveel vraag. Er is genoeg aan ontwikkeling in gang gezet. Dit biedt kansen maar ook bedreigingen. It's all in the game.
Dit hoor ik zoveel mensen zeggen, mijn auto kan ik straks gebruiken als thuisbatterij. En daar geloof ik dus helemaal niks van. Vehicle-2-Grid (V2G) is in concept heel erg mooi echter gaat dat waarschijnlijk in de praktijk NOOIT gebruikt kunnen worden als volwaardige batterij. REDEN: Garantie bepalingen van de autofabrikant.

Er is geen autofabrikant die garantie van 8-10 jaar gaat geven op zijn accupakket als die ook ingezet zou worden als volwaardige thuisbatterij. Dit levert de fabrikant namelijk te veel variabelen op (aantal cycli, snelheid van ontladen, etc). Je ziet nu al bij de eerste elektrische auto’s die V2G “ondersteunen” dat de autofabrikanten hele strenge limieten stellen aan het gebruik van V2G. Skoda heeft even uit mijn hoofd een max van 4000kWh (ontladen, met streng gereguleerde ontlaad snelheid).

Ik verwacht dat V2G bij de komende generaties EV’s niet verder komen dan Offgrid cabines of als stroombron voor je caravan.

Zoals bij zoveel innovaties is techniek vaak niet eens het probleem. En ik begrijp heel eerlijk gezegd de houding wel van de fabrikanten zij zijn namelijk verantwoordelijk voor het accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lvefferen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Dit hoor ik zoveel mensen zeggen, mijn auto kan ik straks gebruiken als thuisbatterij. En daar geloof ik dus helemaal niks van. Vehicle-2-Grid (V2G) is in concept heel erg mooi echter gaat dat waarschijnlijk in de praktijk NOOIT gebruikt kunnen worden als volwaardige batterij. REDEN: Garantie bepalingen van de autofabrikant.

Er is geen autofabrikant die garantie van 8-10 jaar gaat geven op zijn accupakket als die ook ingezet zou worden als volwaardige thuisbatterij. Dit levert de fabrikant namelijk te veel variabelen op (aantal cycli, snelheid van ontladen, etc). Je ziet nu al bij de eerste elektrische auto’s die V2G “ondersteunen” dat de autofabrikanten hele strenge limieten stellen aan het gebruik van V2G. Skoda heeft even uit mijn hoofd een max van 4000kWh (ontladen, met streng gereguleerde ontlaad snelheid).

Ik verwacht dat V2G bij de komende generaties EV’s niet verder komen dan Offgrid cabines of als stroombron voor je caravan.

Zoals bij zoveel innovaties is techniek vaak niet eens het probleem. En ik begrijp heel eerlijk gezegd de houding wel van de fabrikanten zij zijn namelijk verantwoordelijk voor het accupakket.
Ik zeg ook niet dat je het als handel moet zien. Mijn auto kan dik 70 Kwh kwijt. Overdag aan het net helpen ontzien en in de avond een paar kwh terug leveren. Ik kan eens kijken. Volgens wat mijn waardes zijn die de dealer/fabrikant accepteerd. Wat ik wil zeggen is dat er veel EV's bij komen die alleen maar kunnen helpen onbalans te voorkomen. Wellicht veroorzaken. Maar daar wordt al op ingespeeld door afschalen laadpalen en dan niet alleen door ZP (op later moment). De grote boys hebben al ea staan aan batterij opslag. Ik ben overtuigd als ik herhaaldelijk de 1800 plus en min weer ga zien. Die zijn er al ff niet zo frequent meer. Teken dat ze de boel toch beter inschatten. Wie heeft immers zijn slimme meter niet openstaan om uit te lezen? Gratis info dus mbt inkoop stroom enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Ik zeg ook niet dat je het als handel moet zien. Mijn auto kan dik 70 Kwh kwijt. Overdag aan het net helpen ontzien en in de avond een paar kwh terug leveren. Ik kan eens kijken. Volgens wat mijn waardes zijn die de dealer/fabrikant accepteerd. Wat ik wil zeggen is dat er veel EV's bij komen die alleen maar kunnen helpen onbalans te voorkomen. Wellicht veroorzaken. Maar daar wordt al op ingespeeld door afschalen laadpalen en dan niet alleen door ZP (op later moment). De grote boys hebben al ea staan aan batterij opslag. Ik ben overtuigd als ik herhaaldelijk de 1800 plus en min weer ga zien. Die zijn er al ff niet zo frequent meer. Teken dat ze de boel toch beter inschatten. Wie heeft immers zijn slimme meter niet openstaan om uit te lezen? Gratis info dus mbt inkoop stroom enzo.
Mijn opmerking ging puur over het V2G verhaal, zoals eerder aangegeven door meerdere mensen is de onbalansmarkt speculatief, resultaten uit het verleden zijn er niet (echt). Laten we eerst maar eens een (half) jaartje kijken. Het is echt nog veel te vroeg om conclusies te trekken (en wellicht heb je gelijk) de toekomst zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Energycoach schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:51:
Ik heb geprobeerd met informatie die op het internet te vinden is een vergelijk te maken tussen Zonneplan en Frank energie. Om te kunnen moest ik een 10 kWh batterij nemen.
Voor Frank energie heb ik dit van de site: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

[Afbeelding]
Samen opgeteld is dit voor de periode 1 mei t/m 31 jan 2024: Euro 895,88

Voor Zonneplan heb ik een grafiek afgelezen van: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/hoe-werkt-het

[Afbeelding]

De opbrengst van Zonneplan in precies dezelfde periode is Euro 800,-

Frank lijkt dus over dezelfde periode met dezelfde batterij grootte 95,88 Euro meer uit te keren.
Ik denk dat de algorithmes elkaar niet zoveel ontlopen, maar Frank communiceert op zijn website een marge van 15% voor zichzelf te houden en bij Zonneplan ligt dit volgens eerdere posts in dit forum op 30%.
Euro 800 x 130% = Euro 1040,00 (Zonneplan) terwijl 895,88 x 115% = 1030 Euro
De opbrengst van de batterijen lijken binnen 1% hetzelfde te zijn, maar Zonneplan houd meer marge voor zichzelf.
Frank lijkt zelf de opbrengsten nogal extreem positief in te schatten als ik ook naar deze daadwerkelijke behaalde resultaten kijk. Klinkt meer als een mooi marketingpraatje dan realiteit zo. :+
cacofant in "Frank Energie Slim Handelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Frank lijkt zelf de opbrengsten nogal extreem positief in te schatten als ik ook naar deze daadwerkelijke behaalde resultaten kijk. Klinkt meer als een mooi marketingpraatje dan realiteit zo. :+
cacofant in "Frank Energie Slim Handelen"
Geen eerlijk vergelijk. Een Sessy ontlaad vele malen langzamer dan de ZP batterij. Appels met peren vergelijken dan. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Geen eerlijk vergelijk. Een Sessy ontlaad vele malen langzamer dan de ZP batterij. Appels met peren vergelijken dan. 😉
Het zijn toch beide thuisaccu producten die handelen op onbalans? Uiteindelijk gaat het om de investering en het rendement van het product. Lijkt me juist dat je deze heel goed kunt vergelijken...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:24:
[...]

Het zijn toch beide thuisaccu producten die handelen op onbalans? Uiteindelijk gaat het om de investering en het rendement van het product. Lijkt me juist dat je deze heel goed kunt vergelijken...
De bezitter van 6 Sessy's doet het dan niet heel slecht daar. Rond de 25 euro vanaf 1 mei. Als ik snel ff naar de specs van de 6 Sessy's kijk dan heb je accu 30 kwh en omvormer goed voor 13.2 (correctie bijna 10 kw) ontladen. Zonneplan zit vanaf 1 mei als ik het goed zit pas op een krappe 10 euro (1049 euro naar 1060... Zwolle). Snelle scan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:53:
[...]

De bezitter van 6 Sessy's doet het dan niet heel slecht daar. Rond de 25 euro vanaf 1 mei. Als ik snel ff naar de specs van de 6 Sessy's kijk dan heb je accu 30 kwh en omvormer goed voor 13.2 (correctie bijna 10 kw) ontladen. Zonneplan zit vanaf 1 mei als ik het goed zit pas op een krappe 10 euro (1049 euro naar 1060... Zwolle). Snelle scan.
Dat is een investering van ruim 20k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Laatst online: 08:02
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Snelle correctie: hier met 20kWh Nexus staat de teller voor mei tot dusver op €20,50 (ofwel: €4 per dag, want vandaag nog niets). En dat zonder veel pieken etc op de onbalansmarkt de laatste week, best wel netjes vind ik :)
Ik deel trouwens wat anderen zeggen: je kunt niet zeggen dat de onbalansmarkt opeens nu gaat verdwijnen of 'minder volatiel is geworden' omdat er toevallig 2 weken even minder (hoge) pieken zijn, wacht rustig even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Snelle correctie: hier met 20kWh Nexus staat de teller voor mei tot dusver op €20,50 (ofwel: €4 per dag, want vandaag nog niets). En dat zonder veel pieken etc op de onbalansmarkt de laatste week, best wel netjes vind ik :)
Ik deel trouwens wat anderen zeggen: je kunt niet zeggen dat de onbalansmarkt opeens nu gaat verdwijnen of 'minder volatiel is geworden' omdat er toevallig 2 weken even minder (hoge) pieken zijn, wacht rustig even af.
Zie mijn foutje al. Screen van 1 mei moet ik pakken. Had die van 2 mei maar daar zit natuurlijk de opbrengst van 1 mei al in 🙈. Dan komt het op een 22 euro uit. Conform jou opbrengst. Doet Frank dat net iets beter maar dat is maar een hele korte meettijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Lijkt gelijk te gaan idd als je die persoon met 6 Sessy's als uitgangspunt neemt. Qua vermogen kan dat.
Wel benieuwd hoeveel cycli er door geduwd worden om het een zo eerlijk mogelijk vergelijk te maken nog.

Kanttekening ook nog wel dat dat 30kWh capaciteit is, dus daar kun je een stuk beter rendement voor Zonneplan rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door SidewalkSuper op 06-05-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
SidewalkSuper schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:18:
Lijkt gelijk te gaan idd als je die persoon met 6 Sessy's als uitgangspunt neemt. Qua vermogen kan dat.
Wel benieuwd hoeveel cycli er door geduwd worden om het een zo eerlijk mogelijk vergelijk te maken nog.

Kanttekening ook nog wel dat dat 30kWh capaciteit is, dus daar kun je een stuk beter rendement voor Zonneplan rekenen.
Brad me sowieso af waarom ZP maar tot 20 gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:49
the-hyrax schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Brad me sowieso af waarom ZP maar tot 20 gaat
Ik heb ergens gelezen dat 20 de max is, om dezelfde reden als 15 kWp dat is bij zonnepanelen. Heeft te maken en de regels van de belastingdienst (forfait ipv Btw aangifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twanroy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat 20 de max is, om dezelfde reden als 15 kWp dat is bij zonnepanelen. Heeft te maken en de regels van de belastingdienst (forfait ipv Btw aangifte).
Vlgs mij ligt dat meer aan dat de BTW onder een bepaalde grens moet blijven. Niet aan de capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
SidewalkSuper schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:18:

Dus is een sessy meer dan de helft minder rendabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Dus is een sessy meer dan de helft minder rendabel
Ligt ook aan aantal cycli dat nodig is voor het resultaat. Frank werkt met 1.4 vlgs website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Al 12 uur (sinds 20:16) geen activiteit van de Nexus, systeem is operationeel volgens de app. Iemand met hetzelfde gedrag? Er is onbalans maar misschien net niet voor de juiste prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Devke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Ligt ook aan aantal cycli dat nodig is voor het resultaat. Frank werkt met 1.4 vlgs website.
Je aankoopprijs is 2x zo hoog. Dat moet je sws terugverdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:21
Biet80 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:26:
Al 12 uur (sinds 20:16) geen activiteit van de Nexus, systeem is operationeel volgens de app. Iemand met hetzelfde gedrag? Er is onbalans maar misschien net niet voor de juiste prijs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VXBUXtlvHwX0cjSPHSGfL_e3VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1HbzARF0jP3JVxvcCILX5Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja, dat was gisteren ook zo en klopt wel met wat we hier zien. En toen tussen 17.00 en 18.00 ineens 6 EUR aan onbalans opbrengsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TMnWURjlftC66LRdgftU3SUJ7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWkKZHotLbtd8VHZTuGyOG6q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Energycoach
Twanroy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Volgens mij is er ook een technische reden waarom 20kWh aangehouden wordt.
Indien je een 100kWh accu zou aansluiten met een 10 kW omvormer, dan kan er nog steeds maar 10kWh per uur ontladen (of opgeladen) worden. Onbalans momenten zijn doorgaans korter. Een te grote accu betekend nauwelijks meer opbrengsten.
Je ziet dat de Nexus maar heel af en toe de bodem (5%) of bovenkant (95%+) ziet en dat zijn de momenten dat deze slechts in 1 richting kan werken. (Opladen bij 5%, ontladen bij 95%+). Een grotere accu zou dit nog minder tegenkomen. Meer accu capaciteit heeft wel zin als je wil load balancen, b.v. overdag laden en in de avond naar je EV overzetten.

Je zou kunnen overwegen om de 10 kW omvormer te verhogen. Dat zou betekenen dat je steeds minder ruimte voor de woning zelf overlaat en dat Dynamic Load Balancing (DLB) veel vaker actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:30:
[...]

Je aankoopprijs is 2x zo hoog. Dat moet je sws terugverdienen
Ligt er een beetje aan welke je pakt. Sessy is duur. Bliq is goedkoper bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:58:
[...]

... 10kWh per uur ontladen (of opgeladen) ...
10 kWh/uur 8)7 Dat is wel een ingewikkelde manier om gewoon 10kW te zeggen! Verder wel eens met je punt. Op de onbalansmarkt gaat het om pieken en dallen vullen, en dan is vermogen belangrijk. Het maximale vermogen dat je kunt leveren wordt begrensd door je netaansluiting (meestal 17kW), omvormer, en evt accu. Een 100kWh accu op een 1kW omvormer heeft vrij weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Gister stond de mijne tot ergens in de middag op -0.10 en in de avond begon ie tijdens die lange onbalans keihard terug te leveren en had ik 6 EUR opbrengst, dus... het is nog vroeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Ligt er een beetje aan welke je pakt. Sessy is duur. Bliq is goedkoper bijv.
Ja maar je hebt het toch over sessy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Onbalans is per definitie niet te voorspellen. Als het wel te voorspellen zou zijn, dan werden hier maatregelen op genomen waardoor de onbalans voorkomen wordt. Er lijken echter wel wat momenten in een week te zitten waarin de kans op onbalans wat groter is, zoals:
1. Op zondagen, bij negatieve prijzen en relatief minder industrie om mee te regelen komt onbalans eerder voor
2. Rond de avonduren (17:00u-20:00u), inclusief schemerperiode komt het vaker voor.
3. In de nachten (wanneer PV opbrengst goed te voorspellen is :) ), komt onbalans minder voor.
Ik ben benieuwd of jullie het eens/oneens zijn met deze beweringen en of er meer te bedenken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Mijn mening: als er zo'n simpel patroon in te vinden was, dan was er een heel stuk minder onbalans op die momenten. Ik zie dat niet terug in de data per se.

[ Voor 15% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-05-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
SidewalkSuper schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:01:
Mijn mening: als er zo'n simpel patroon in te vinden was, dan was er een heel stuk minder onbalans op die momenten. Ik zie dat niet terug in de data per se.
Ik ben van plan het te gaan uitzoeken, maar dat kost veel werk.
Ik denk dat onbalans voort kan komen uit (1) niet voorspelbare opwek en (2) niet voorspelbaar verbruik en (3) het aantal spelers dat kan helpen corrigeren.
Bij opwek speelt het weer de belangrijkste rol, maar ook technische storingen.

Ik denk dat met name het verbruik, b.v. EVs laden niet zo goed te voorspellen is. Bij een drukke avondspits (of ongeval) komen we later thuis en gaat de stekker er gemiddeld iets later in. Het lijkt me sterk dat elk mechanisme dat zo ontstaat door elke energieleverancier correct te voorspellen is.

Verder denk ik dat bijv. wind, inmiddels behoorlijk dominant in onze opwek mix, lastig op kwartier nauwkeurig te voorspellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Ja maar je hebt het toch over sessy?
Klopt. Maar een vergelijkbaar systeem zal ongeveer dezelfde rendementen doen. Bliq heeft die ook staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat onbalans voort kan komen uit (1) niet voorspelbare opwek en (2) niet voorspelbaar verbruik en (3) het aantal spelers dat kan helpen corrigeren.

Ik denk dat met name het verbruik, b.v. EVs laden niet zo goed te voorspellen is. Bij een drukke avondspits (of ongeval) komen we later thuis en gaat de stekker er gemiddeld iets later in. Het lijkt me sterk dat elk mechanisme dat zo ontstaat door elke energieleverancier correct te voorspellen is.

Verder denk ik dat bijv. wind, inmiddels behoorlijk dominant in onze opwek mix, lastig op kwartier nauwkeurig te voorspellen is.
Volgens mij moeten we onze uitlezing van de slimme meter gewoon uitzetten. Dit is data die de energieleverancier krijgt waardoor hij beter kan inkopen. Je zou haast zeggen..... waar is mijn vergoeding van zijn voordeel 😉🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Vraag is niet te voorspellen, wel te regelen. Bij publieke laadpalen zou je gewoon het vermogen kunnen reguleren.
https://tweakers.net/nieuws/219804/gemeente-utrecht-overweegt-het-tijdelijk-uitschakelen-van-laadpalen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Volgens mij moeten we onze uitlezing van de slimme meter gewoon uitzetten. Dit is data die de energieleverancier krijgt waardoor hij beter kan inkopen. Je zou haast zeggen..... waar is mijn vergoeding van zijn voordeel 😉🤣
Dit recht heb je ook. Dan moet je gewoon jaarlijks je meterstanden doorgeven. Maar dan kun je geen dynamisch contract afsluiten.

Ik denk ook niet dat leveranciers met jaarcontracten afhankelijk zijn van onze slimme meters voor de inkoop op lange termijn :X Jou persoonlijke verbruik op uur niveau is te veel in details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
the-hyrax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Gister stond de mijne tot ergens in de middag op -0.10 en in de avond begon ie tijdens die lange onbalans keihard terug te leveren en had ik 6 EUR opbrengst, dus... het is nog vroeg :+
Klopt, hij lijkt weer wat activiteit te vertonen, de centen ( letterlijk 8)7) stromen weer binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Dit recht heb je ook. Dan moet je gewoon jaarlijks je meterstanden doorgeven. Maar dan kun je geen dynamisch contract afsluiten.

Ik denk ook niet dat leveranciers met jaarcontracten afhankelijk zijn van onze slimme meters voor de inkoop op lange termijn :X Jou persoonlijke verbruik op uur niveau is te veel in details.
Variabel hier. Maar het zegt wel iets over wat ze verwachten nodig te hebben in onze situatie. Of draait die hele onbalans op alleen maar dynamische contracten (verbruik en teruglevering). Lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:03
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Variabel hier. Maar het zegt wel iets over wat ze verwachten nodig te hebben in onze situatie. Of draait die hele onbalans op alleen maar dynamische contracten (verbruik en teruglevering). Lijkt me sterk.
De onbalans is voor de BV NL.
Dus alle opwek en alle verbruik inclusief de import en export. Som hoort (moet) 0 (nul) te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Je merkt toch dat PowerPlay erg moeilijk kan inschatten als de onbalans overdag de hele tijd tussen negatief en positief schommelt. Zo is ie nu met positieve onbalansprijzen aan het volladen terwijl hij een uur geleden waar de onbalans redelijk schommelde, aan het terugleveren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:17:
[...]

De onbalans is voor de BV NL.
Dus alle opwek en alle verbruik inclusief de import en export. Som hoort (moet) 0 (nul) te zijn.
Daarom maakte ik ook de opmerking allemaal de slimmemeter uit. Zal voor de onbalanshandel positief werken daar er geen inzicht is meer. Dan doel ik niet op de dynamische contracten. Ook mijn meter lezen ze iedere 15 min uit. Al is het variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03 18:44
Het voordeel is wel dat de accu veel langer mee gaat als hij niet helemaal opgeladen en ontladen wordt!
Energycoach schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Volgens mij is er ook een technische reden waarom 20kWh aangehouden wordt.
Indien je een 100kWh accu zou aansluiten met een 10 kW omvormer, dan kan er nog steeds maar 10kWh per uur ontladen (of opgeladen) worden. Onbalans momenten zijn doorgaans korter. Een te grote accu betekend nauwelijks meer opbrengsten.
Je ziet dat de Nexus maar heel af en toe de bodem (5%) of bovenkant (95%+) ziet en dat zijn de momenten dat deze slechts in 1 richting kan werken. (Opladen bij 5%, ontladen bij 95%+). Een grotere accu zou dit nog minder tegenkomen. Meer accu capaciteit heeft wel zin als je wil load balancen, b.v. overdag laden en in de avond naar je EV overzetten.

Je zou kunnen overwegen om de 10 kW omvormer te verhogen. Dat zou betekenen dat je steeds minder ruimte voor de woning zelf overlaat en dat Dynamic Load Balancing (DLB) veel vaker actief wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:03
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Daarom maakte ik ook de opmerking allemaal de slimmemeter uit. Zal voor de onbalanshandel positief werken daar er geen inzicht is meer. Dan doel ik niet op de dynamische contracten. Ook mijn meter lezen ze iedere 15 min uit. Al is het variabel contract.
Jammer maar helaas.
Onbalanshandel is een nu-handel en doet niets met jouw meter. Die is er slechts voor de facturatie, achteraf.
De meters & omvormers waar wel naar gekeken wordt zitten op een ander niveau, dan beginnen de MW'n interessant te worden..... niet die paar kW van een eindgebruiker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:47
Kan het kloppen dat de omvormer alleen met de volle 10kwh laad en ontlaad?
Heb de 20kwh sinds een paar dagen en valt me op dat als die iets doet het ook meteen "vol gas" gaat (zou juist denken dat in de middag ook beetje keek naar mijn opbrengsten zonnepanelen en dan bv 7 kwh zou laden ipv 10 als er 7 opbrengst is...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhkPBBGjPTl8boxpnZmBr630B0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yilRrTpnKgGYilPOUVetUk1Q.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 24 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.