Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 47 Laatste
Acties:
  • 481.720 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
WouteruitTB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:31:
Kan het kloppen dat de omvormer alleen met de volle 10kwh laad en ontlaad?
Heb de 20kwh sinds een paar dagen en valt me op dat als die iets doet het ook meteen "vol gas" gaat (zou juist denken dat in de middag ook beetje keek naar mijn opbrengsten zonnepanelen en dan bv 7 kwh zou laden ipv 10 als er 7 opbrengst is...[Afbeelding]
Het enige dat powerplay met je panelen van doen heeft is waneer ze zoveel terugleveren dat powerplay niet ook nog eens 10 kW kan terugleveren, dan komt DLB in en wordt hij begrensd (met ontladen). Hij kan ook begrensd worden met laden, als je woning teveel gebruikt. Je ziet dan DLB op het display.
Powerplay hoeft geen rekening met belastingen te houden (door saldering) en dus als hij concludeerd dat het gunstig is om te laden, dan is het ook voor de volle mep gunstig.
Als je batterij boven de 95% vol is, dan gaat ie het soms rustiger aandoen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Jammer maar helaas.
Onbalanshandel is een nu-handel en doet niets met jouw meter. Die is er slechts voor de facturatie, achteraf.
De meters & omvormers waar wel naar gekeken wordt zitten op een ander niveau, dan beginnen de MW'n interessant te worden..... niet die paar kW van een eindgebruiker. :+
X een paar miljoen huishoudens. Geen kattepis.... dus ik denk dat het wel zeker meeteld. Maar goed.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
Hier in Arnhem nu ongeadresseerde post van zonneplan voor een collectieve aankoop.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:05:
Hier in Arnhem nu ongeadresseerde post van zonneplan voor een collectieve aankoop.
Wil je het aanbod delen hier? Nexus of collectieve Zonnepanelen inkoop?

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 07-05-2024 21:23 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

asing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:05:
Vertel.

Overigens kun je hier mee doen om een 10kWh model te winnen: https://www.zonneplan.nl/...inactie-raad-de-opbrengst

Degene die het dichtst bij de maandopbrengst (mei) zit van het demo model op de site wint er 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@Devke en @kazuka :

Er viel een brief in de bus geadresseerd aan "de bewoners van" en dan mijn adres. Het is een brief en een 8 pagina's tellende brochure gericht op de bewoners van Arnhen. Dat staat ook zo op de brochure gedrukt.

Key take-aways:
- het zou een project moeten zijn
- een eenmalig aanbod
- geheel vrijblijvend
- de gemeente Arnhem verstrekt een duurzaamheidslening tegen 1.6% per jaar, zolang er geld in het potje zit
- een persoonlijk aanbod

Verder is de folder gevuld met de bekende sales pitch. Onbalans voorkomen, netcongestie in de wijk tegengaan (daar heb ik hier nog geen last van), laden op basis van uurprijzen en zonnestroom opslaan voor later gebruik*.

Ik heb nog niet gecheckt wat mijn persoonlijke aanbod dan zou zijn. Dat gaan ze in de folder ook niet zetten. Daarvoor moet je je eerst even registreren.

* Ik tik hier even de folder over : "Sla uw eigen zonnestroom op om later te gebruiken. Deze functie kan handmatig worden ingeschakeld en biedt momenteel nog geen financieel voordeel door de salderingsregeling. Echter, als deze regeling vervalt bent u met de batterij voorgesorteerd."

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 19:48
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:42:
[...]

X een paar miljoen huishoudens. Geen kattepis.... dus ik denk dat het wel zeker meeteld. Maar goed.
Het enige voordeel van deze informatie lijkt mij een betere input aan informatie over de stroomvraag van vele huishoudens waarop de epex uurprijzen worden gebaseerd. Maar deze informatie hebben ze waarschijnlijk al wel. Met statistiek zijn veel Nederlanders samen heel erg voorspelbaar.

Alle onbalans na de epexbepaling om 13:00 de dag ervoor, wordt geregeld op de onbalansmarkt. Onbalans lijkt in die zin soms al eerder voorspelbaar te zijn, alles wat 'verandert' na 1300 tov voor 1300 (met name het weer, dus aan de aanbod kant) zorgt in die zin als consequentie voor meer onbalans.

Windmolens zijn eenvoudiger af en weer bij te schakelen tov zonnepanelen. Als bijv. Vattenfall zich bijv inschrijft voor xx MWH van 1300 tot 1400 de volgende dag met een windmolen park en de wind valt mee of tegen, zullen ze ervoor zorgen dat ze toch precies het beloofde kunnen leveren. Bij onverwachts veel wind schakelen ze af en waarschijnlijk hanteren ze een marge (nooit het maximale vermogen inzetten op de epex markt) bij minder wind dan verwacht. Ze zullen immers nooit financieel verlies willen (tenzij bepaalde contracten dit anders regelen).

Zonnepanelen zijn een stuk lastiger te regelen. Onverwachts veel of weinig zon is niet terug of bij te schakelen. En zelfs daar waar het wel kan hebben de meeste mensen geen drijfveer om dit te doen door onze prachtige salderingsregeling. Merkwaardig genoeg stimuleren alle recente zonnepaneelheffingen nog steeds nauwelijks of niet om op bepaalde momenten van de dag aan te sturen zelf meer of minder stroom te verbruiken.

Dat lijkt haast te pleiten voor een 3e markt die er tussenin zit. Maar niet te hard roepen. :+

[ Voor 37% gewijzigd door frankrox op 08-05-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik zit te kijken naar de demo accu op de site van Zonneplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31BupX0X0Rerm0s5IjQpZi2Ou60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6RKWXso3cqO6cAqiUOSAy4W.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien wordt dit exemplaar ingezet om de overtollige zonnestroom op te slaan en in de avonduren weer wat te dumpen. Nu zit ik er niet dagelijks naar te kijken maar is dit een beetje een normaal beeld? Ik bedoel dat de accu aan de lege kant is net voor de middagzon? Dat zou in mijn geval ook betekenen dat mijn overschot aan zonnestroom de accu in zou gaan, en de rest van de 10kW wordt van het net gehaald? Nul op de meter is dit niet maar het zorgt er wel voor dat mijn zonnestroom op een duur moment wordt verkocht :) .

Nog even een vraag voor de mensen die deze unit al wat langer hebben: wat zie je ervan terug op je factuur? Je hebt uiteraard de Powerplay vergoeding, maar zie je al die heen en weer gepompte kWhs ook terug? Zeg maar dat je in een maand ineens tig kWh extra hebt afgenomen en teruggeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:14
Devke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Nogmaals daar heeft een thuismeter geen invloed op, ook geen X miljoen, weet ik zeker :*)
Hoe denk je dat het ging voordat er slimme meters bij de eindgebruikers waren?
Maar goed.

De Nexus dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 08-05-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 19:13
Hmmm...
25 om 15 kWh vandaag en maar 60 cent. Zonde van de cycle...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXqjsAF6x7pzZgCSHa7K4p5uyks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DB3rosQ1iRREk1FQpNRZtTAr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:28
asing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:20:
@Devke en @kazuka :

Er viel een brief in de bus geadresseerd aan "de bewoners van" en dan mijn adres. Het is een brief en een 8 pagina's tellende brochure gericht op de bewoners van Arnhen. Dat staat ook zo op de brochure gedrukt.

Key take-aways:
- een eenmalig aanbod
- geheel vrijblijvend
- de gemeente Arnhem verstrekt een duurzaamheidslening tegen 1.6% per jaar, zolang er geld in het potje zit
- een persoonlijk aanbod

Verder is de folder gevuld met de bekende sales pitch. Onbalans voorkomen, netcongestie in de wijk tegengaan (daar heb ik hier nog geen last van), laden op basis van uurprijzen en zonnestroom opslaan voor later gebruik*.

Ik heb nog niet gecheckt wat mijn persoonlijke aanbod dan zou zijn. Dat gaan ze in de folder ook niet zetten. Daarvoor moet je je eerst even registreren.

* Ik tik hier even de folder over : "Sla uw eigen zonnestroom op om later te gebruiken. Deze functie kan handmatig worden ingeschakeld en biedt momenteel nog geen financieel voordeel door de salderingsregeling. Echter, als deze regeling vervalt bent u met de batterij voorgesorteerd."
Het laatste stuk is wel interessant. Dat je een functie hebt om zonnestroom op te slaan, die je handmatig in kan schakelen. Dat is via de link op de website niet terug te vinden. Zal dus wel een functie zijn die binnenkort vrijgegeven word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
Ben ook wel benieuwd naar het eenmalige persoonlijke aanbod.
Mocht je het willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:20:
@Devke en @kazuka :

Key take-aways:
- een eenmalig aanbod
- geheel vrijblijvend
- een persoonlijk aanbod

@kazuka @asing ook ik ben benieuwd naar het aanbod. Opvallend in de link die @kazuka deelt is dat bij mij de indruk wordt gewekt dat handelen op uurprijzen kan en opslag van zonnestroom voor later gebruik. Het aanbod laat zich ook bijna raden. 1.6% rente betalen voor een ongeveer 9 euro per maand voor de 15Kwh Nexus. Dan kom je op 6750 uit terwijl hij staat voor 6990. Die ongeveer 9 euro kan er natuurlijk iets boven zijn waardoor je gewoon de normale prijs betaald.

9 euro rente betalen per maand is 108 per jaar extra. Die kun je dus van je rendement afhalen. Al had ik het geld er niet voor dan was lenen zeker geen optie. Wellicht hebben ze nog een leuke positieve verrassing ingebouwd in het aanbod. Ben daarom ook heel benieuwd en of je het aanbod wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OxyDrokz schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:42:
Hmmm...
25 om 15 kWh vandaag en maar 60 cent. Zonde van de cycle...
[Afbeelding]
Prachtige dag gister. Zonnepanelen top dag. De variabelen hebben denk ik niet gewerkt in voordeel van de thuisbatterij. Vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen voor jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Daar gaat onze investering jongens (en meisjes)

https://www.bright.nl/nie...-lithium-alternatief.html

Grapje natuurlijk, want dan hebben wij hopelijk onze Nexus er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
lvefferen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:52:
Daar gaat onze investering jongens (en meisjes)

https://www.bright.nl/nie...-lithium-alternatief.html

Grapje natuurlijk, want dan hebben wij hopelijk onze Nexus er al uit.
Goede ontwikkeling en hopelijk op termijn ook geschikt voor thuis en niet alleen zonne-en windparken. Want voor mijn streven om zo onafhankelijk te worden heb ik even goed dan nog steeds een thuisoplossing nodig.

Beetje cynisch wellicht maar als die batterijen alleen op het grid worden gebruikt dan blijven we afhankelijk van energiemaatschappijen die dan nieuwe manieren weten te vinden om relevant te blijven (en geldstromen naar hen te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
WouteruitTB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:31:
Kan het kloppen dat de omvormer alleen met de volle 10kwh laad en ontlaad?
Heb de 20kwh sinds een paar dagen en valt me op dat als die iets doet het ook meteen "vol gas" gaat (zou juist denken dat in de middag ook beetje keek naar mijn opbrengsten zonnepanelen en dan bv 7 kwh zou laden ipv 10 als er 7 opbrengst is...[Afbeelding]
Als je accu 20 kWh aan capaciteit heeft, kan ie maximaal 20kWh laden (als ie leeg is). Als de accu niet leeg is, zal er ook minder geladen worden, er kan immers niet meer in dan 20kWh. Hoe kan de lader weten wat de opbrengst van je zonnepanelen over een random tijdsinterval gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
borft schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Hoe kan de lader weten wat de opbrengst van je zonnepanelen over een random tijdsinterval gaat zijn?
Er zijn solar forecast diensten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Nexus thuis batterij. Waarom ? Ik moet overstappen van energieleverancier aangezien mijn 3 jarige contract verloopt en ik voor mijn gevoel het beste uit ben met een dynamisch contract. Ik betaal nu ongeveer 40 euro in de maand volledig elektrisch huishouden. Salderen wordt duurder, dus dan is de investering in een batterij een prima oplossing.

Mijn twijfels die ik nu nog heb.

Je zit x aantal jaren vast aan dezelfde leverancier.
De huidige geadverteerde tarieven bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Ik hoor veel mensen om mij heen die zonneplan overwegen, dus de adoptie wordt groter en groter dus het effect wordt kleiner, puur vanuit een terugverdien perspectief.

Het mooie is dat zonneplan het allemaal voor je regelt en je er verder geen omkijken naar hebt. Plug en Play.

Aan de andere kant denk ik dat je met de juiste hard- en software ook iets kan bouwen rondom de dynamische tarieven. Laden bij een laag tarief, ontladen op een hoog tarief. Kijken wat de weervoorspelling is en zorgen dat je je eigen stroom zoveel mogelijk gebruikt voor eigen verbruik en laden van de accu. Maar als iedereen meer bewust gaat worden op basis van de dynamische tarieven dan zullen de verschillen ook kleiner worden. Of zie ik dat verkeerd?

Hadden jullie ook deze twijfels en wat is voor jullie de doorslag geweest om toch tot aanschaf over te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-09 21:46
KraveN schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:25:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Nexus thuis batterij. Waarom ? Ik moet overstappen van energieleverancier aangezien mijn 3 jarige contract verloopt en ik voor mijn gevoel het beste uit ben met een dynamisch contract. Ik betaal nu ongeveer 40 euro in de maand volledig elektrisch huishouden. Salderen wordt duurder, dus dan is de investering in een batterij een prima oplossing.

Mijn twijfels die ik nu nog heb.

Je zit x aantal jaren vast aan dezelfde leverancier.
De huidige geadverteerde tarieven bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Ik hoor veel mensen om mij heen die zonneplan overwegen, dus de adoptie wordt groter en groter dus het effect wordt kleiner, puur vanuit een terugverdien perspectief.

Het mooie is dat zonneplan het allemaal voor je regelt en je er verder geen omkijken naar hebt. Plug en Play.

Aan de andere kant denk ik dat je met de juiste hard- en software ook iets kan bouwen rondom de dynamische tarieven. Laden bij een laag tarief, ontladen op een hoog tarief. Kijken wat de weervoorspelling is en zorgen dat je je eigen stroom zoveel mogelijk gebruikt voor eigen verbruik en laden van de accu. Maar als iedereen meer bewust gaat worden op basis van de dynamische tarieven dan zullen de verschillen ook kleiner worden. Of zie ik dat verkeerd?

Hadden jullie ook deze twijfels en wat is voor jullie de doorslag geweest om toch tot aanschaf over te gaan.
De Nexus is niet bedoelt voor eigen gebruik maar puur voor de onbalansmarkt. Als je het forum terugleest kun je hier veel informatie over vinden. Op de manier die jij de Nexus wil gaan inzetten (laag-hoog stroomprijs) haal je er niet veel rendement uit.

Ik heb voor de Nexus gekozen omdat deze een prima prijsstelling heeft, ik er vertrouwen in heb dat Zonneplan dit product tot een succes wil maken, het rendement hoger (verwachting) is dan het geld op de bank laten staan en ik tevens kan bijdragen aan een beter milieu voor de volgende generatie.

Plus als early adopter moet je een gokje durven te wagen :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-09 21:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkSY0UtE-LqWzdSrQDHQcvG-HLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvErGrZN72hJQg73mPzsaqz0.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij voor de liefhebber(s) mijn eerste factuur met daarin de vergoeding van de Nexus opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
asing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:13:
Ik zit te kijken naar de demo accu op de site van Zonneplan.

[Afbeelding]

Zo te zien wordt dit exemplaar ingezet om de overtollige zonnestroom op te slaan en in de avonduren weer wat te dumpen. Nu zit ik er niet dagelijks naar te kijken maar is dit een beetje een normaal beeld? Ik bedoel dat de accu aan de lege kant is net voor de middagzon? Dat zou in mijn geval ook betekenen dat mijn overschot aan zonnestroom de accu in zou gaan, en de rest van de 10kW wordt van het net gehaald? Nul op de meter is dit niet maar het zorgt er wel voor dat mijn zonnestroom op een duur moment wordt verkocht :) .

Nog even een vraag voor de mensen die deze unit al wat langer hebben: wat zie je ervan terug op je factuur? Je hebt uiteraard de Powerplay vergoeding, maar zie je al die heen en weer gepompte kWhs ook terug? Zeg maar dat je in een maand ineens tig kWh extra hebt afgenomen en teruggeleverd?
Antwoord op "Accu lege kant voor middag."
Het is een heel statistisch proces waarbij de accu gemiddeld vaker laad op goedkope uren en vaker ontlaad op dure uren. Dit is zichtbaar in de data. Leeg voor middagzon hangt ook af van de kansen in de ochtend.
Antwoord op "wat zie je ervan terug op je factuur?"
Ja ik zie de heen en weer gepompte kWhs terug op de factuur, zoals je schrijft 'tig' afnemen en leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Comasso schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:41:
[Afbeelding]

Hierbij voor de liefhebber(s) mijn eerste factuur met daarin de vergoeding van de Nexus opgenomen.
Dank dank!

Ik zie nu wat ze doen. Alle stroom loopt door je meter, ook die van de Nexus. Daarna gebruiken ze de salderingsregeling verbruik en opbrengst van de Nexus tegen elkaar weg te strepen. Je eigen verbruik was in april 264kWh, wat een redelijk normaal getal is.

Vervolgens heeft Zonneplan met Powerplay nog eens 90 euro voor je verdiend die je terugkrijgt op de factuur.

Bovenstaande staat of valt natuurlijk met de salderingsregeling. Als dat vervalt en je krijgt alleen een soort terugleververgoeding... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrogun
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 13:45
Comasso schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:41:
[Afbeelding]

Ook ik zal mijn factuur van april even delen ter vermaak en lering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXYmagQ7NCYKilFQDmgnmgwcAmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CIDw6EAKGeGy53te4CGx2ivg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

lvefferen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Dit hoor ik zoveel mensen zeggen, mijn auto kan ik straks gebruiken als thuisbatterij. En daar geloof ik dus helemaal niks van. Vehicle-2-Grid (V2G) is in concept heel erg mooi echter gaat dat waarschijnlijk in de praktijk NOOIT gebruikt kunnen worden als volwaardige batterij. REDEN: Garantie bepalingen van de autofabrikant.

Er is geen autofabrikant die garantie van 8-10 jaar gaat geven op zijn accupakket als die ook ingezet zou worden als volwaardige thuisbatterij. Dit levert de fabrikant namelijk te veel variabelen op (aantal cycli, snelheid van ontladen, etc). Je ziet nu al bij de eerste elektrische auto’s die V2G “ondersteunen” dat de autofabrikanten hele strenge limieten stellen aan het gebruik van V2G. Skoda heeft even uit mijn hoofd een max van 4000kWh (ontladen, met streng gereguleerde ontlaad snelheid).

Ik verwacht dat V2G bij de komende generaties EV’s niet verder komen dan Offgrid cabines of als stroombron voor je caravan.

Zoals bij zoveel innovaties is techniek vaak niet eens het probleem. En ik begrijp heel eerlijk gezegd de houding wel van de fabrikanten zij zijn namelijk verantwoordelijk voor het accupakket.
Belasting van de accu voor V2G-gebruiker is zeer gering vergeleken met het gebruik tijdens rijden. Heel diep of maximaal laden is ook nog aan de orde voor V2G omdat de opslagcapaciteit meer dan genoeg is in verhouding tot wat er nodig is om een woning van energie te voorzien. Goed management van de state of charge kan zelfs voor betere condities zorgen omdat de accu minder lang stil staat met een maximale state of charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

N.a.v. dit artikel op de frontpage: nieuws: Website Energie Leveren laat gebruikers thuisbatterijen apart registr...

Even gekeken op die site en zag dat de Nexus er al geregistreerd stond, blijkbaar door ZP gedaan dan want ik heb dat zelf niet gedaan. Wel vraag ik me af wat het nu hiervan is want de Nexus is niet een traditionele thuisaccu in de zin van opslag en consumptie voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie een paar facturen voorbij komen. Het verbruik valt me echt op o.a. flink verbruik voor een maand of zit de batterij hierbij in gemixed? Laden en ontladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Laatst online: 12:50
Ik ben helaas wat minder enthousiast na ontvangst van mijn eerste factuur. Conclusie: laden en ontladen betaal/ontvang je gewoon zelf tegen de day ahead tarieven. Deze onkosten moet je dus nog wel even aftrekken van de powerplay vergoeding, wil je je zuivere terugverdientijd uitrekenen!

Toelichting.
Mijn Nexus is aangesloten via een HomeWizard 3fase meter, waardoor ik de stroom in en uit zuiver kan meten. (Totale kosten april Nexus: €21,42) Totale stroom in en uit het huis geeft mijn p1 meter van HomeWizard ook netjes aan (al heeft de Nexus het optellen van eigenverbruik om zeep geholpen, hopelijk fixen ze dat bij HomeWizard snel).

Wat de powerplay tegenboeking stroomverbruik nu precies inhoudt… geen idee, voor april kom ik in ieder geval nog €21,42+€1,94=€23,36 ‘te kort” aan gedekte kosten. Da’s toch bijna 300,- per jaar aan kosten welke de terugverdientijd met een vol jaar verlegen 😕

Opmerkingen op eventuele denkfouten zijn uiteraard welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQnETbRJJuQNrQ-9AhevKLGN1wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISSeg5jULWxpDgsehucopSPp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTtIzG0asGyFMAVDkZfpx0pbIkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxuqieSJzS6JzN1XRYUfOVEn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1afG6BGzKQNqzwrdQ1sspv-ss0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpWhRyM7W10UmVdOi4GZZZVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chomp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 08:04
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:57:
Ik ben helaas wat minder enthousiast na ontvangst van mijn eerste factuur. Conclusie: laden en ontladen betaal/ontvang je gewoon zelf tegen de day ahead tarieven. Deze onkosten moet je dus nog wel even aftrekken van de powerplay vergoeding, wil je je zuivere terugverdientijd uitrekenen!

Toelichting.
Mijn Nexus is aangesloten via een HomeWizard 3fase meter, waardoor ik de stroom in en uit zuiver kan meten. (Totale kosten april Nexus: €21,42) Totale stroom in en uit het huis geeft mijn p1 meter van HomeWizard ook netjes aan (al heeft de Nexus het optellen van eigenverbruik om zeep geholpen, hopelijk fixen ze dat bij HomeWizard snel).

Wat de powerplay tegenboeking stroomverbruik nu precies inhoudt… geen idee, voor april kom ik in ieder geval nog €21,42+€1,94=€23,36 ‘te kort” aan gedekte kosten. Da’s toch bijna 300,- per jaar aan kosten welke de terugverdientijd met een vol jaar verlegen 😕

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De stroom door de meter die naar of vanaf de batterij loopt wordt tegengeboekt. Je betaalt daarvoor dus niet de dayahead tarieven. Dit staat overigens ook op je factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:56:
Ik zie een paar facturen voorbij komen. Het verbruik valt me echt op o.a. flink verbruik voor een maand of zit de batterij hierbij in gemixed? Laden en ontladen?
Yep, de accu zit erbij in.

Ik zit voor mezelf nog met een paar praktische vragen :) :

- Ik heb als lokatie niet zoveel opties, behalve in een kast onder de trap. Qua "volume" redt de ruimte het wel maar ik weet niet of de accu en omvormer er netjes in passen. Kan iemand de maten van de kubus met accus geven? Gezien de prijs denk ik aan 15 of 20 kWh. antwoord al gevonden :)

- Ik heb wegens zonnepanelen een KOR registratie. Als ik dit geweten had, had ik dat niet gedaan maar soit. Ik heb geen huisgenoot om de wisseltruc met de facturen op toe te passen. Feitelijk ben ik de dupe van het beleid van de overheid die ineens met andere regeltjes komt. Iemand in hetzelfde schuitje?

- Mocht je ooit overstappen of afstappen van Powerplay, kan je dan nog bij je Solis om deze bijvoorbeeld in NOM mode te zetten en snapt die Solis dat dan ondanks dat de panelen niet rechtstreeks gekoppeld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chomp schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:00:
[...]

De stroom door de meter die naar of vanaf de batterij loopt wordt tegengeboekt. Je betaalt daarvoor dus niet de dayahead tarieven. Dit staat overigens ook op je factuur.
Is een tegenboeking van 1.94 dan niet erg laag op die volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Yep, de accu zit erbij in.

Ik zit voor mezelf nog met een paar praktische vragen :) :

- Ik heb als lokatie niet zoveel opties, behalve in een kast onder de trap. Qua "volume" redt de ruimte het wel maar ik weet niet of de accu en omvormer er netjes in passen. Kan iemand de maten van de kubus met accus geven? Gezien de prijs denk ik aan 15 of 20 kWh.

- Ik heb wegens zonnepanelen een KOR registratie. Als ik dit geweten had, had ik dat niet gedaan maar soit. Ik heb geen huisgenoot om de wisseltruc met de facturen op toe te passen. Feitelijk ben ik de dupe van het beleid van de overheid die ineens met andere regeltjes komt. Iemand in hetzelfde schuitje?

- Mocht je ooit overstappen of afstappen van Powerplay, kan je dan nog bij je Solis om deze bijvoorbeeld in NOM mode te zetten en snapt die Solis dat dan ondanks dat de panelen niet rechtstreeks gekoppeld kunnen worden?
Vlgs mij heb ik oprichten van een maatschap voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
chomp schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is dus onjuist. Mijn totalen zijn inclusief het laden en ontladen van de accu en de totalen worden mij volledig in rekening gebracht / opbrengst gegeven tegen de day ahead tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chomp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 08:04
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Dat is dus onjuist. Mijn totalen zijn inclusief het laden en ontladen van de accu en de totalen worden mij volledig in rekening gebracht / opbrengst gegeven tegen de day ahead tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwKh-G4lurdGnE2e4C8OhACw6Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mR1pVzFU628zRkp7GAeNMdmQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
@chomp ik snap wat je zegt, al is de beschreven uitleg nog steeds onduidelijk.

Ik betaal en ontvang echter mijn accu (ont)laadkosten als onderdeel van mijn totaal rekening. Daarnaast is er een tegenboeking die in mijn geval zelfs positief is waardoor ik nog extra kosten heb.

Al met al, laden en ontladen betaal je gewoon zelf…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:26:

Ik betaal en ontvang echter mijn accu (ont)laadkosten als onderdeel van mijn totaal rekening. Daarnaast is er een tegenboeking die in mijn geval zelfs positief is waardoor ik nog extra kosten heb.

Ja, omdat je in realiteit tegen onbalans tarieven afrekent, deze zijn meestal ongunstiger dan de day ahead tarieven. Dus meestal betaal je hier iets voor bij.
Tegenboeking Powerplay uitgelegd
Dit zie je alleen op je factuur wanneer je de Zonneplan Nexus thuisbatterij hebt staan. Iedere kWh stroom die jouw huis binnenkomt of die je teruglevert wordt afgerekend tegen dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt). De stroom die jouw thuisbatterij levert en afneemt wordt echter verhandeld op verschillende energiemarkten via Zonneplan Powerplay. Iedere kWh die jouw thuisbatterij afneemt en levert wordt daarom tegengeboekt. Zo betaal je bij deel 1 van jouw energierekening alle stroom voor jouw huis, minus de stroom van jouw thuisbatterij. Wat jouw thuisbatterij je heeft opgeleverd zie je namelijk helemaal onderaan je energierekening, bij jouw Powerplay verdiensten.
De tegenboeking van Powerplay zal meestal positief zijn, je betaalt die dus terug. Dat komt omdat jouw thuisbatterij ook met dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt) al geld zou hebben opgeleverd. Echter zul je zien dat jouw werkelijke verdiensten veel groter zijn via Zonneplan Powerplay. Kijk maar eens onderaan jouw energiefactuur bij Powerplay verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:26:

Het is inderdaad zelf betalen. Er zijn meerdere factoren. De eerste is je eigen verbruik, een tweede is de opbrengst van de panelen mocht je die hebben en de derde is wat er door je accu heen gaat.

Ik weet niet op ZP weet hoeveel kWh er daadwerkelijk door de accu gaat en of ze dat kunnen uitsplitsen. Dan betaal je alleen voor wat je zelf verbruikt en opwekt, maar nu gaat het op de grote hoop.

Dat feestje stopt als de salderingsregeling wordt gestopt, tenzij ze doorgaan met tegenboeken. Dat gaat alleen niet werken als ze niet weten hoeveel kWh door de accu gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 08-05-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Toelichting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik het zie heb je denk ik gelijk. De kosten van laden en ontladen zijn gemaakt tegen dayahead en daarna negatief gecorrigeerd met powerplay tegenboeking (staat geen min teken voor het bedrag). Ik mis 92 Kwh in je batterij overzicht. Deze 92 Kwh heb je denk ik ook zelf betaald. Die 92 Kwh zijn mijn inziens omzettingsverliezen en evt restcapaciteit die er nog ten tijde van de opname meterstanden in je batterij zat. Kan echter nooit meer dan 20Kwh zijn als je deze batterij hebt.

Zonneplan heeft eerder aan mij aangegeven dat er geen rekening met dit soort gemaakte kosten behoefden te worden. Vervelend om nu toch zoals het lijkt je die kosten wel voor de kiezen krijgt. Zeg dat gewoon dan open en eerlijk. Ik hoop inderdaad ook dat jij en ik dingen over het hoofd zien maar vlgs mij klopt het en is de terugverdientijd langer. Dat was hij sws al want ZP houdt alleen rekening met de aanschaf en plaatsingskosten zonder rekening te houden met 1 malig BTW forfait a 300 euro die je minder terug krijgt en ook niet met hun werkzaamheden in de meterkast a ruim 200 euro. Btw bij Frank Energie betaal jezelf ook de kosten mbt laden en ontladen (omzettingsverlies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
@Devke ik had met nog niet verdiept in die 92 kWh…

Ik weet dat het sluimerverbruik van de accu inclusief mijn 3fase meter 53-60 Watt continue is, dat zou in 3,5 week zo’n 35kWh zijn. De rest zal wel hoger verbruik zijn tijdens het actief zijn en wellicht het restverschil van max 20kWh.
Hoe dan ook, ook weer voor eigen rekening (al zit dit nu al in mijn gefactureerde totaal verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:55:
@Devke ik had met nog niet verdiept in die 92 kWh…

Ik weet dat het sluimerverbruik van de accu inclusief mijn 3fase meter 53-60 Watt continue is, dat zou in 3,5 week zo’n 35kWh zijn. De rest zal wel hoger verbruik zijn tijdens het actief zijn en wellicht het restverschil van max 20kWh.
Hoe dan ook, ook weer voor eigen rekening (al zit dit nu al in mijn gefactureerde totaal verbruik)
Sluimerverbruik kun je er niet vanaf halen (accu / omvormer). Die kosten moet je idd wel mee tellen. Dus die 23 euro is het (min evt rest capaciteit accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Femme schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Belasting van de accu voor V2G-gebruiker is zeer gering vergeleken met het gebruik tijdens rijden. Heel diep of maximaal laden is ook nog aan de orde voor V2G omdat de opslagcapaciteit meer dan genoeg is in verhouding tot wat er nodig is om een woning van energie te voorzien. Goed management van de state of charge kan zelfs voor betere condities zorgen omdat de accu minder lang stil staat met een maximale state of charge.
Zoals ik al aangaf, technisch is het geen probleem, en misschien zelfs beter. Maar ga dat maar tegen de autofabrikanten vertellen die een accupakket onder garantie moeten vervangen omdat je V2G gebruikt. Kortom geen technisch probleem, maar fabrikanten gaan (in potentie) niet betalen voor jou duurzaamheidsdoelstellingen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:19
Comasso schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:31:
[...]

De Nexus is niet bedoelt voor eigen gebruik maar puur voor de onbalansmarkt. Als je het forum terugleest kun je hier veel informatie over vinden. Op de manier die jij de Nexus wil gaan inzetten (laag-hoog stroomprijs) haal je er niet veel rendement uit.

Ik heb voor de Nexus gekozen omdat deze een prima prijsstelling heeft, ik er vertrouwen in heb dat Zonneplan dit product tot een succes wil maken, het rendement hoger (verwachting) is dan het geld op de bank laten staan en ik tevens kan bijdragen aan een beter milieu voor de volgende generatie.

Plus als early adopter moet je een gokje durven te wagen :*)
Oops.. ik dacht tijdens aanschaf ook dat dit hier mee ging helpen (ochtend en avond altijd een paar dure uren..)

Is het dan een idee om een 2e thuis batterij set ernaast te plaatsen? (en wat voor soort zou dit dan moeten zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
WouteruitTB schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Oops.. ik dacht tijdens aanschaf ook dat dit hier mee ging helpen (ochtend en avond altijd een paar dure uren..)

Is het dan een idee om een 2e thuis batterij set ernaast te plaatsen? (en wat voor soort zou dit dan moeten zijn?)
Zonneplan heeft aangekondigd dat ze het ook mogelijk gaan maken om zonnestroom op te slaan voor eigen gebruik. Echter is dit nu financieel nog niet aantrekkelijk genoeg.

[ Voor 21% gewijzigd door Twanroy op 08-05-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 16:48

Toelichting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mist denk ik sowieso nog de belasting over het overschot aan kWh's, die krijg je niet terug.
Dat zal de helft van je kosten ongeveer verklaren. Dat laatste 10tje zou dan een meetafwijking kunnen zijn (Zonneplan meet dan iets anders tov waar jij wat meet). Ik zou dat niet 123 weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Dus als je zo’n €30,- pm aan extra energiekosten hebt en hier in de jaaropbrengst al rekening mee is gehouden (aldus Kiki), dan zal er een gemiddelde maand opbrengst van (€1820+12x€30)/12 = €182,- nodig moeten zijn om de terugverdientijd rond de 4,5 jaar te houden. We gaan het zien… (Ik lig nog wat achter op schema, @Nitrogun ligt ruim op schema 😀)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTgZC7cPGbhXdT4acJPP9rKcr28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWjBCHwqMPfH0PCwMrzgZ1Le.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 16:48
Hoe kom je nu al op 30 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sluipverbruik van de installatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Op basis van een nog onvolledige maand, schat ik de maandelijkse kosten op €30,- Dit omvat:

Laad- en ontlaadkosten (op basis van day ahead tarieven) + het verbruik van de installatie zelf + powerplay tegenboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:07:
Dus als je zo’n €30,- pm aan extra energiekosten hebt en hier in de jaaropbrengst al rekening mee is gehouden (aldus Kiki), dan zal er een gemiddelde maand opbrengst van (€1820+12x€30)/12 = €182,- nodig moeten zijn om de terugverdientijd rond de 4,5 jaar te houden. We gaan het zien… (Ik lig nog wat achter op schema, @Nitrogun ligt ruim op schema 😀)

[Afbeelding]
Wat al eerder op forum is gezegd, kiki kun je weinig van op aan. Ga maar eens spelen met je vraagstelling.
Daarnaast is 4,5 jaar wishfull thinking in mijn ogen daar er een aantal kosten gewoon niet meegenomen worden waar je toch echt de rekening van krijgt. Kijk maar eens naar je hele kostenplaatje. Was je klaar voor 7990--? Extra kosten gehad (aanpassing werk meterkast ZP, evt omzetten naar 3 fase? en minder BTW teruggaaf o.a.

Deel dan nog eens. Wedden dat je geen 4,5 jaar redt? (Bedoel het niet vervelend ik probeer wel naar de feiten te kijken) :)

Je gaat nu uit van een rendement van 2140 euro. ZP komt op 1820 euro. Ga je nu naar het daggemiddelde kijken dan zit je onder de 2140 euro over meer dan 6 maanden. Je hoeft jezelf uiteraard niet arm te rekenen maar ook niet te rijk :P

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 08-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
Ik ga nergens vanuit @Devke Ik reken datgene wat Zonneplan beloofd om naar wat de Powerplay vergoeding per maand dan gemiddeld moet zijn.
(Het is voor mij nu in ieder geval duidelijk wat de ordegrootte extra maandkosten zijn die terugverdiend dienen te worden)

Ik zelf ben ook erg sceptisch of deze opbrengst realistisch is, maar we gaan het zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:17:
Ik ga nergens vanuit @Devke Ik reken datgene wat Zonneplan beloofd om naar wat de Powerplay vergoeding per maand dan gemiddeld moet zijn.
(Het is voor mij nu in ieder geval duidelijk wat de ordegrootte extra maandkosten zijn die terugverdiend dienen te worden)

Ik zelf ben ook erg sceptisch of deze opbrengst realistisch is, maar we gaan het zien…
Top! Ik hoop op prachtige resultaten 😊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Ik ook 😀

Maar ik vrees dat ZP dit alles niet kan waarmaken en dat er minimaal een extra jaartje terugverdientijd zal zijn 😕

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:25
Dan zal ik mijn factuur ook eens delen, bij mij draait er een 15 kWh batterij sinds eind februari. Ook heb ik zonnepanelen.

Bij mij zie je wel een negatieve Powerplay Tegenboeking van afgelopen maand. Totale opbrengst van deze batterij tot nu toe: €402,23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nqhkt637q_Xvbza8A_VcQFaUrzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1VzlfePvoyOZBLma1dBkCQe1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
BertBertjes schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:08:
Dan zal ik mijn factuur ook eens delen, bij mij draait er een 15 kWh batterij sinds eind februari. Ook heb ik zonnepanelen.

Bij mij zie je wel een negatieve Powerplay Tegenboeking van afgelopen maand. Totale opbrengst van deze batterij tot nu toe: €402,23

[Afbeelding]
Heb jij de zonnepanelen via zonneplan? Of had je al panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:25
lonehitman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Heb jij de zonnepanelen via zonneplan? Of had je al panelen?
Ik had zelf al panelen, niet via zonneplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:45:
Op basis van een nog onvolledige maand, schat ik de maandelijkse kosten op €30,- Dit omvat:

Laad- en ontlaadkosten (op basis van day ahead tarieven) + het verbruik van de installatie zelf + powerplay tegenboeking.
Volgens mij is het simpeler.

Alle stroom die de batterij ingaat, gaat tegen day-ahead prijzen door de meter (stel €100).
Alles wat de batterij verlaat wordt ook weer tegen day-ahead prijzen afgerekend (stel €95).
In dit geval had de batterij, volgens day-aheadtarief, €5 verbruikt. Dat verschil komt als tegenboeking op de factuur (-€5).
Stel er staat een positief bedrag als tegenboeking, dat had de batterij die maand in euro's meer ontladen dan opgeladen.

Door deze tegenboeking is het netto resultaat van de batterij (inclusief standbyverbruik en omvormerverliezen) op de reguliere factuur altijd €0.

Hierom denk ik dat je niet verder hoeft te rekenen aan de Powerplayvergoeding en deze in zijn geheel als resultaat mag zien.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leksts schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Volgens mij is het simpeler.

Alle stroom die de batterij ingaat, gaat tegen day-ahead prijzen door de meter (stel €100).
Alles wat de batterij verlaat wordt ook weer tegen day-ahead prijzen afgerekend (stel €95).
In dit geval had de batterij, volgens day-aheadtarief, €5 verbruikt. Dat verschil komt als tegenboeking op de factuur (-€5).
Stel er staat een positief bedrag als tegenboeking, dat had de batterij die maand in euro's meer ontladen dan opgeladen.

Door deze tegenboeking is het netto resultaat van de batterij (inclusief standbyverbruik en omvormerverliezen) op de reguliere factuur altijd €0.

Hierom denk ik dat je niet verder hoeft te rekenen aan de Powerplayvergoeding en deze in zijn geheel als resultaat mag zien.

Wat zie ik over het hoofd?
In het geval van @Mike_S is er 92 Kwh weg. In batterij een deel? Omzettingsverbruik. Standby verbruik. Die 92 kwh staat volgens mij dan compleet niet in verhouding met de ruime euro die hij zelfs nog moet bij betalen. Je kunt nooit meer terug leveren dan dat er de batterij in komt. Altijd met omzettingsverliezen te maken. Het eigenverbruik in huis wordt door de batterij verstoord omdat te meten met Homewizard. Als dat eens meer inzichtelijk zou worden dan helpt het wel meer duidelijkheid te krijgen. Volgens mij is het gewoon zelf betalen zoals een aantal andere leden gister ook al aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Wat jij beredeneert @leksts heb ik ook lang gedacht, maar de kosten voor laden en ontladen waren niet een paar euro in 3,5 week maar zelfs €20+ euro. Dit bedrag had ik als tegenboeking verwacht, maar helaas moest ik zelfs nog bijbetalen als tegenboeking. Deze kosten moet ik dus wel meenemen in de ROI berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Mike_S schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:43:
Wat jij beredeneert @leksts heb ik ook lang gedacht, maar de kosten voor laden en ontladen waren niet een paar euro in 3,5 week maar zelfs €20+ euro. Dit bedrag had ik als tegenboeking verwacht, maar helaas moest ik zelfs nog bijbetalen als tegenboeking. Deze kosten moet ik dus wel meenemen in de ROI berekening.
Wat staat er dan in jouw app bij 'Geladen' , 'Ontladen' en 'Standby-verbruik' voor de maand april? Hoeveel scheelt dat met wat je met de HomeWizard 3fase meter gemeten hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
Mike_S schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:43:
Ik snap niet waarom je je druk maakt over een paar tientjes per maand voor je ROI berekening.
Ik verwacht dat de onbalansmarkt in de komende 5 jaar compleet verzadigd raakt door de vele spelers die erin actief zijn en worden. Resultaten uit het verleden bieden echt nul garantie voor de toekomst.
Over 5 jaar wekt Nederland zijn elektriciteit overwegend hernieuwbaar op. In April zaten we voor het eerst boven de 70%. Hoeveel GWh batterijen heeft Nederland over 5 jaar operationeel? En hoeveel EVs staan er mee te helpen met balanceren of juist tegenwerken?
Wat gaan EPEX prijzen doen? In landen als Noorwegen is de spread (verschillen tussen hoogste en laagste tarief op een dag) aanzienlijk minder dan hier. Iemand al een idee wanneer de saldering stopt?
Kortom veel succes met je ROI berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Energycoach ik denk niet dat je Noorwegen in dit geval mee moet tellen. Noorwegen staat vol met waterkrachtcentrales. Dus hoewel 99% renewable is, is een waterkrachtcentrale veel beter te sturen dan de zon of wind.

Met meer accu capaciteit kan je ook makkelijker (lees: goedkoper) je overschot wegwerken of een tekort aanvullen. Ik denk dan ook dat er in de toekomst vraag en aanbod zal zijn op die markt. De prijzen gaan alleen dalen omdat meer partijen dat kunnen absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Energycoach schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Ik snap niet waarom je je druk maakt over een paar tientjes per maand voor je ROI berekening.
Ik verwacht dat de onbalansmarkt in de komende 5 jaar compleet verzadigd raakt door de vele spelers die erin actief zijn en worden. Resultaten uit het verleden bieden echt nul garantie voor de toekomst.
Over 5 jaar wekt Nederland zijn elektriciteit overwegend hernieuwbaar op. In April zaten we voor het eerst boven de 70%. Hoeveel GWh batterijen heeft Nederland over 5 jaar operationeel? En hoeveel EVs staan er mee te helpen met balanceren of juist tegenwerken?
Wat gaan EPEX prijzen doen? In landen als Noorwegen is de spread (verschillen tussen hoogste en laagste tarief op een dag) aanzienlijk minder dan hier. Iemand al een idee wanneer de saldering stopt?
Kortom veel succes met je ROI berekening.
Wellicht omdat "die paar tientjes" in 7 jaar 2.5k meer euro's is? Als iemands doel is te verdienen ergens aan dan doen ze er dus toe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Mike_S schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:07:

[Afbeelding]
Dat Kiki in het begin deze onzin schreef, schreef ik toe aan " ieder begin is moeilijk" en "fouten maken mag".
Maar nu ben ik er wel klaar mee. Dat Kiki nog steeds de zelfde onzin toont, :-( :-( maakt voor mij het hele verhaal onbetrouwbaar. Ik raad inmiddels ook niemand meer aan om een batterij te kopen (bij Zonneplan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
asing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:47:
@Energycoach ik denk niet dat je Noorwegen in dit geval mee moet tellen. Noorwegen staat vol met waterkrachtcentrales. Dus hoewel 99% renewable is, is een waterkrachtcentrale veel beter te sturen dan de zon of wind.

Met meer accu capaciteit kan je ook makkelijker (lees: goedkoper) je overschot wegwerken of een tekort aanvullen. Ik denk dan ook dat er in de toekomst vraag en aanbod zal zijn op die markt. De prijzen gaan alleen dalen omdat meer partijen dat kunnen absorberen.
Eens dat waterkracht goed te sturen is.

Ik ben bestuurslid van een energie cooperatie en binnen ons bestuur zit iemand die de data van 20 zonneparken op zijn beeldscherm kan tonen. Vanochtend om 8:00u begon het curtailen (afknijpen van de opbrengst) al.
Ik denk dat energiemaatschappijen net wat minder opbrengst opgeven aan de markt, zodat ze met curtailment de balans in stand kunnen houden en zo onbalans vergoedingen uitsparen. Gaat om heel veel meer kWh dan onze thuisaccu. Omvormers kun je prima op afstand regelen.
We hebben geen idee wat toekomstige inkomsten worden en met een ROI berekening kom je niet veel verder dan aannemen dat resultaten uit het verleden ook voor de toekomst gelden. Als je dit voor geld te verdienen doet kan ik je verzekeren dat je wel een heel risicovolle belegging gedaan hebt.
Ik vind het leuk om van dicht bij mee te maken hoe die markt zich ontwikkeld en als ik geld had willen verdienen kan dat met een beleggingsrekening makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
* asing tapt uit. Het was een spannende, boeidende paar dagen met alles bekijken en uitzoeken maar ik ga zo de folder bij het oud papier leggen. Ik neem per 1 juli weer een vast contract.

Hoofdreden om het niet te doen zijn de investeringen. Ik kocht net aan het eind van 2021 zonnepanelen en om die reden zit ik in de KOR. Ik kan nergens mee schuiven dus ik zal de volle mep moeten betalen ipv het geadverteerde BTW vrije bedrag.

Reden 2 is de ontzettend wazige communicatie van Zonneplan zelf. Het verhaal omtrent de Nexus loopt nu al een maand of 4 en iets als "manueel kan de optie voor het opslaan van eigen zonnestroom aangezet worden" was in januari echt geen thema. Hoe het werkt en waar het invloed op heeft verandert met de stand van de maan zo lijkt het. Duidelijk een misser van Zonneplan. Hun Kiki doet haar best maar ook Kiki doet struikelen.

Reden 3 kwam toen er hier een paar facturen werden gepost. Ik doe een slag om de arm, er zal vast één van die huishoudens een dak vol panelen hebben liggen. Wat ik graag had gezien is wat ik zelf had verbruikt en teruggeleverd, en wat de Nexus voor zijn rekening had genomen. Dat staat er dus niet op. Dit zijn de gegevens van de slimme meter en die ziet gewoon 900kWh langskomen, en 700 de andere kant op. Dat wordt een dingetje als de salderingsregeling eraf gaat. Of Zonneplan gaat ineens terugleverkosten in rekening brengen. Wil je je investering eruit halen dan moet je wel 6-7 jaar bij ze blijven.

Reden 4 is wat @Energycoach en anderen ook aangeven: de markt kan wel eens verzadigd raken met dit soort systemen waardoor de tarieven van de onbalansmarkt wel eens zouden kunnen dalen. En daarmee je inkomsten en je ROI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
asing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:41:
* asing tapt uit. Het was een spannende, boeidende paar dagen met alles bekijken en uitzoeken maar ik ga zo de folder bij het oud papier leggen. Ik neem per 1 juli weer een vast contract.
puur uit nieuwsgiergiheid....

hoeveel WP aan zonnepanelen heb je?

hoeveel is je jaarlinks verbruik?

hoeveel is je jaarlijks teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ari2asem schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:20:
[...]
puur uit nieuwsgiergiheid....

hoeveel WP aan zonnepanelen heb je?

hoeveel is je jaarlinks verbruik?

hoeveel is je jaarlijks teruglevering?
Er ligt 3200Wp. Mijn eigen verbruik was 2000kWh, daar komt nog 1000 kWh bij voor de Tesla en ik heb sinds een tijdje l/l warmtepomp. Ik leverde 2300kWh teug.

De stroom voor de Tesla kreeg ik vergoed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Ok, ik heb mijn eerste factuur gehad over de periode 11 tot en met 30 april.

Ik heb een aantal meters; P1 meter in de EAN meter, 3F kWh meter voor de Nexus en 1F kWh meter voor de zonnepanelen

Met veel moeite heb ik alle kwrtierdata inclusief Day-Ahead prijzen over deze periode in een excel gekregen en geprobeerd logisch te beredeneren wat het verschil zou zijn wanneer wij niet de Nexus hadden gehad.

Daar kwam dit uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl73iOqpdAmD-GFo9j2Fi8XYe-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvXBdVEdNJuIaRZiMAo5xps4.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid de factuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0K7i3PwG566VY2x_M1EK-2nkGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhtTyzCVu7jacF9eEKQc04Lm.png?f=fotoalbum_large

Er is veel mogelijk kwa fouten, op een gegeven moment gaat het je duizelen waar je de juiste formule aan doet. Het is niet zo straight forward als; 3F kWh meter haal je van de EAN P1 meter gegevens. Dat kan niet omdat je daarmee verbruik van de batterij uit de zonnepanelen opwek en verplaatsen van export door de batterij niet in oogopslag neemt.

De voornaamst formule is:
kWh export PV + kWh export Nexus - kWh export EAN meter - kWh import Nexus

Voor theoretisch PV eigen verbruik zonder Nexus haal je de negatieve uitkomsten er tussenuit
Voor theoretisch export PV haal je theoretisch eigen verbruik van kWh export PV
Voor theoretisch verbruik import zonder Nexus pak ik totale import bij de EAN meter + eigen verbruik PV - kWh import Nexus

Nu ik dit laatste zo uitschrijf twijfel ik weer, eigen verbruik PV hoort hier niet thuis alleen om af te vangen wat langs de 3F kWh meter van de Nexus direct wordt geimporteerd vanaf de zonnepanelen. Ik ga weer rekenen :+ suggestie zijn welkom, meetgegevens heb ik eventueel los beschikbaar.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:17
Eerst redelijk enthousiast over de batterij, maar als het al zo onduidelijk is hoeveel je zelf betaal zonder zonnepanelen, dan zal het bepalen met zonnepanelen nog veel moeilijker zijn. Ik wacht wel tot zonneplan meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:18
Ik heb zelf ook wel twijfels bij de powerplay tegenboeking (volgens mij moet je daar per kwartier het prijsverschil onbalans vs epex pakken en vermenigvuldigen met de bruto stroom in/uit, maar hoe kom ik aan die data).

Zonneplan geeft vaak aan dat er ook 'compensatie' voor verliezen en verbruik in de powerplay vergoeding zelf zit. Nu is die op dit moment bij mij ook hoger dan de verwachting dus daar zit zeker ook ruimte in.

Blijft staan dat het allemaal wat ondoorzichtig is, maar dat is puur en alleen omdat ik precies wil weten hoe het zit. Als ik dat loslaat zie ik vooralsnog gewoon een rendement van 2100~2200 per jaar (nog te vroeg om te extrapoleren maar ik doe het toch), en daarin zit voldoende ruimte om de 'verliezen' zoals we die nu denken te hebben te compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:42:
Ik heb zelf ook wel twijfels bij de powerplay tegenboeking (volgens mij moet je daar per kwartier het prijsverschil onbalans vs epex pakken en vermenigvuldigen met de bruto stroom in/uit, maar hoe kom ik aan die data).
Het lastige hierin is,dat onbalansmarkt misschien historisch wel beschikbaar is aan data maar de resolutie is per minuut, die haal ik (nog) niet uit de standaard te exporteren CSV's door HomeWizard
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:42:
Zonneplan geeft vaak aan dat er ook 'compensatie' voor verliezen en verbruik in de powerplay vergoeding zelf zit. Nu is die op dit moment bij mij ook hoger dan de verwachting dus daar zit zeker ook ruimte in.

Blijft staan dat het allemaal wat ondoorzichtig is, maar dat is puur en alleen omdat ik precies wil weten hoe het zit. Als ik dat loslaat zie ik vooralsnog gewoon een rendement van 2100~2200 per jaar (nog te vroeg om te extrapoleren maar ik doe het toch), en daarin zit voldoende ruimte om de 'verliezen' zoals we die nu denken te hebben te compenseren
Die tegenboeking geloof ik eigenlijk wel. dat is maar een miniem verschil en kan ook positief uitpakken. Als je de Enius app bekijkt terwijl de batterij aan het laden is dan zie je mooi het actuele verschil in epex/onbalans dat is meestal niet meer dan -/+0,05€/kWh als er geen grote pieken zijn maar de batterij toch vindt dat er geladen moet worden.

Onder de streep denk ik ook dat het een flink rendement kan opleveren maar vraag me wel af of het tegen het rendement van mn zonnepanelen inwerkt of het juist positief beïnvloedt; (toevallig laden tijdens veel zon en laag tarief en ontladen tijdens onbalans neerwaarts en/of hoog tarief)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74T9rVwgqD41VTQV_Gs2fIY4LFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnsorZ0RiMnfq9oRFglRx4vV.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de Nexus geplaatst is, valt me op dat ik op Homewizard dit beeld krijg bij het huidige elektriciteitverbruik: het schommelt sterk. Wat is het effect daarvan naar jullie idee? En waarom gebeurt het?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 21:57
Jelmer058 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:11:
[Afbeelding]

Sinds de Nexus geplaatst is, valt me op dat ik op Homewizard dit beeld krijg bij het huidige elektriciteitverbruik: het schommelt sterk. Wat is het effect daarvan naar jullie idee? En waarom gebeurt het?
Dat is niet wat ik heb.
Verder zie ik in de bieding bij Tennet, dat de vergoedingen vele malen lager zijn dan in maart bijvoorbeeld. Dat drukt flink op ons rendement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwT4hBhpkMLMMB1WxKLFP5PwjGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAmkqwWHmzNuby0t7Rgf7Z95.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
@bokkow Ik denk dat je bij 'Nexus volgens Nexus' bij Import het standby-verbruik moet optellen. Dan zal die dichterbij de waarde komen die de 3F kWh meter meet.
Standby-verbruik staat bij mij in de app, rechtsonder bij statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Thanks nog voor deze!
Werkt prachtig
Biet80 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:41:
Voor de home assistant liefhebbers onder ons.

[Afbeelding]

https://github.com/usernein/tailwindcss-template-card

code:
1
2
3
entity: ''

type: custom:tailwindcss-template-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbfxosWDZ5F2-1UGC7CATBw0z00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJa5C4bgaa9WfeFpSxnuoz8a.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nog iets te doen aan het DLB verhaal? Valt me sinds gister op dat bijne de gehele dag zolang de zonnepanelen goed werken de DLB actief gaat en ik dus of verlies op mijn thuisbatterij of ik moet (gedeeltelijk) panelen uit gaan schakelen... :/

[ Voor 14% gewijzigd door WouteruitTB op 11-05-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

WouteruitTB schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:25:
[Afbeelding]

Is er nog iets te doen aan het DLB verhaal? Valt me sinds gister op dat bijne de gehele dag zolang de zonnepanelen goed werken de DLB actief gaat en ik dus of verlies op mijn thuisbatterij of ik moet (gedeeltelijk) panelen uit gaan schakelen... :/
Toch komt je dagopbrengst overeen met mijn batterij die niet in DLB mode schiet. Dat bevestigd mijn vermoeden dat de weergave in de app alles behalve realtime is. Wellicht dat je accu in werkelijkheid slechts een paar seconden in DLB mode schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
kazuka schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Toch komt je dagopbrengst overeen met mijn batterij die niet in DLB mode schiet. Dat bevestigd mijn vermoeden dat de weergave in de app alles behalve realtime is. Wellicht dat je accu in werkelijkheid slechts een paar seconden in DLB mode schiet?
Paar minuten later zie ik dit (ook vreemde combi) ik hoop idd dat het of kort of foutieve info is want anders gaat het hard achteruit..
Ik heb 48 panelen op het dak met een behoorlijk vermogen dus als die op zonnige dagen de batt. flink tegen gaat werken..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrnEgMEm0LdMUxLUTQtDKrVjoDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZLZABxTQGekF8RtENx2gVsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 21:57
WouteruitTB schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Paar minuten later zie ik dit (ook vreemde combi) ik hoop idd dat het of kort of foutieve info is want anders gaat het hard achteruit..
Ik heb 48 panelen op het dak met een behoorlijk vermogen dus als die op zonnige dagen de batt. flink tegen gaat werken..[Afbeelding]
Indien je 1 van je fases meer dan 2.5 kW belast, zal DLB ingrijpen.
Gebeurt dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
De DLB kent momenteel maar 2 standen: heel weinig importeren/exporteren of voluit.

Om die reden heb ik mijn bestelling van de batterij geannuleerd. Als de zon schijnt dan zou hij bij mij een groot deel van de dag op de lage stand werken.

Heb het probleem bij Zonneplan neergelegd. Die bevestigen dat het zo werkt en zeggen dat ze bezig zijn met het verbeteren van de functionaliteit. Of ze dit kunnen oplossen weet ik niet. Zal er vanaf hangen of het een hardware- of softwarebeperking is.
WouteruitTB schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:25:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
dropkick_nl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Indien je 1 van je fases meer dan 2.5 kW belast, zal DLB ingrijpen.
Gebeurt dat bij jou?
Geheid, heb +/- 15kw aan zonnepanelen liggen verdeeld over 3 fases , staat een ouderwetse boiler aan op 1 fase met 2400w (heb die ook al paar keer uitgedaan om te kijken of het iets doet maar maakt geen verschil en er staat 1 mobile airco aan + wat huishoudelijk spul. Krijg op dit moment 10.000 over van de zonnepanelen ( 12.000 totaal minus 2.000)
Zou dus zeggen dat die nu binnen de grens zit maar zodra de airco weer even aanslaat of 1 apparaat erbij dan zit ik over de 2.5...
Dit is niet aan te passen/op te lossen?
(Want ik gebruik en lever veel ivm loods aan huis met veel verbruikers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
7200W aan het opwekken... Warmtepomp SWW aan (1500W), Huis (1500W), Wasmachine etc.

Vervolgens gaat de Nexus gewoon 10kW opladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FViHIiT7tumFWZ50i7WCoAtefA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HMTPG867IG7CTYfKPgK6EqLe.png?f=user_large

even later nog steeds zelfde opwek, zelfde verbruikers, nexus 10kW ontladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViOJA33XHhPQfCKkwkZZ6X8W6wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u4niORWdnpvo5j3Wc26YvZ3V.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 11-05-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgeersing
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01 07:32
Heeft er iemand met een Nexus al de BTW teruggekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
Zolang je onder de 25A per fase blijft (import of export) gaat het prima.
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:42:
7200W aan het opwekken... Warmtepomp SWW aan (1500W), Huis (1500W), Wasmachine etc.

Vervolgens gaat de Nexus gewoon 10kW opladen

[Afbeelding]

even later nog steeds zelfde opwek, zelfde verbruikers, nexus 10kW ontladen

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
pzijde schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:26:
Zolang je onder de 25A per fase blijft (import of export) gaat het prima.

[...]
Het was ook een reactie op de claim dat DLB actief wordt bij 2.5kW op een fase, ik zie volgens mij dat gedrag niet.

Overigens is 30A ook geen probleem, zolang dat maar niet een uur het geval is.

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 11-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
Ik neem aan dat de grafieken inclusief de Nexus is. Anders zou je boven de 25A komen en kan de hoofdzekering springen.
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Het was ook een reactie op de claim dat DLB actief wordt bij 2.5kW op een fase, ik zie volgens mij dat gedrag niet.

Overigens is 30A ook geen probleem, zolang dat maar niet een uur het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
pzijde schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:08:
Ik neem aan dat de grafieken inclusief de Nexus is. Anders zou je boven de 25A komen en kan de hoofdzekering springen.

[...]
Die -5415 is nexus 16A * 230 = 3680 en panelen 7200/3 = 2400, gecombineerd met een beetje huisverbruik

Zoals al eerder in deze thread besproken springt je hoofdzekering niet boven de 25A... Er is een magnetisch deel wat direct springt bij 100A oid, en een thermisch deel wat pas springt na 'opwarming'. Alles afhankelijk van de karakteristiek etc, maar de meeste hoofdzekeringen in woonhuizen kunnen bijv. 30A prima een half uur lang leveren.

Op dat hele principe is de werking van P1 load-balancing gebaseerd. De latency van P1 load-balancing is relatief hoog, maar het is geen probleem om te laat te schakelen zolang je maar binnen de grenzen blijft.

"De automaat onderbreekt het elektrische circuit als door kortsluiting of overbelasting een te hoge stroom in de installatie ontstaat. Bij een plotselinge hoge stroomstoot (kortsluiting) geschiedt het uitschakelen nagenoeg zonder tijdsverloop door een elektromagneet. Bij overbelasting vindt uitschakeling plaats door middel van een bimetaal."

[ Voor 60% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 11-05-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOLfnQilBlJZh-IY5kxF469ZrkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NHXKx4AXtNHVoNsJcHJZ0oz.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand info wat hun batt. vandaag deed.
Mijne gaf tussen 10 & 15.00 uur bijna elke keer DLB actief melding en leek toch ook soms wel normaal te (ont-) laden..
Ben benieuwd hoeveel mijn situatie nu anders is met andere normale situaties.

Ohja en ter info; ik heb de 20kwh..

[ Voor 3% gewijzigd door WouteruitTB op 11-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

WouteruitTB schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:53:
[Afbeelding]

Mijne gaf tussen 10 & 15.00 uur bijna elke keer DLB actief melding en leek toch ook soms wel normaal te (ont-) laden..
Ontloopt elkaar niet veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQygvCj4pvyw6OEPDqspuvGZN_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YNexKDbFkKrRAjWbNRAy9TP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Dank voor de info, ook een 20kwh pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 17:15
Bovenstaande discussie over Dynamic Load Balancing is ook nog 1 van mijn nog openstaande vragen. Ik heb mijn zonnepanelen op 1 fase, ca. 4000W maximaal op een 20A automaat. Geïnstalleerd in de tijd dat ik nog 1x40A hoofdzekering had.

Inmiddels laten ombouwen naar 3x25A, en dan is die 4000W best veel op 1 fase. 25A is max. 5750W dus blijft er maar 1750W over op een zonnige dag op deze ene fase.

Maar nu mijn vraag: Ik wilde even toetsen bij gebruikers of dit in werkelijkheid een probleem is, want de onbalans op het net is juist op zonnige dagen bij terugleveren. Dan gaat die batterij toch voornamelijk opladen en niet nog meer terugleveren bij zonnig weer? Want als de batterij dan oplaadt, gaat belasting op die ene fase van -4000 naar ca. 0W wat gunstig is.

Of is daar geen pijl op te trekken en komt het ook veel voor dat ie moet terugleveren bij zonnige dagen?
Hoor graag.

[ Voor 13% gewijzigd door m_huizinga op 12-05-2024 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
m_huizinga schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:30:
Bovenstaande discussie over Dynamic Load Balancing is ook nog 1 van mijn nog openstaande vragen. Ik heb mijn zonnepanelen op 1 fase, ca. 4000W maximaal op een 20A automaat. Geïnstalleerd in de tijd dat ik nog 1x40A hoofdzekering had.

Inmiddels laten ombouwen naar 3x25A, en dan is die 4000W best veel op 1 fase. 25A is max. 5750W dus blijft er maar 1750W over op een zonnige dag op deze ene fase.

Maar nu mijn vraag: Ik wilde even toetsen bij gebruikers of dit in werkelijkheid een probleem is, want de onbalans op het net is juist op zonnige dagen bij terugleveren. Dan gaat die batterij toch voornamelijk opladen en niet nog meer terugleveren bij zonnig weer? Want als de batterij dan oplaadt, gaat belasting op die ene fase van -4000 naar ca. 0W wat gunstig is.

Of is daar geen pijl op te trekken en komt het ook veel voor dat ie moet terugleveren bij zonnige dagen?
Hoor graag.
Ik heb de batterij op de SAP en zonnepanelen op de PAP (ook 10kW) en afgelopen 3 weken niet gemerkt dat via beide kanalen teruggeleverd wordt met max vermogen. Gisteren bv toch meer (eigen stroom dus) opgeladen in de zonnige uren. Ik zie nu ook een zo goed als lege accu als voorbereiding op de middag met negatieve prijzen.
Ik heb geen load balancing trouwens (zie eerdere posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dgt-IACHfvM64ePfi7OaoC1bbTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieQn2vDXK6m1dt586kYeTJoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1WyddH2SZdRZSo63ScXoJXI9Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgN9XfBHPm12DVazOg0pIl4R.jpg?f=fotoalbum_large

Het blijft vreemd hoor powerplay, hij stopt gewoon met laden voor een lange tijd terwijl er onbalans is en lage prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6v6s9L-wkrFgtaDVLFl1xKb2Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EarKoT5Ukdzdp2ltzIyOezYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR9DbgsWxFPWXUo2LaXVx62jIEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24wUoQOpqyLigRcgVQOEVlip.jpg?f=fotoalbum_large

En nu wanneer de onbalans prijzen licht positief zijn staat hij weer te laddn voor een tijd

[ Voor 33% gewijzigd door Gerrit1968 op 12-05-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
Onbalans wil zeggen, meer of minder energie dan verwacht. Er kan dus ook vraag naar energie ontstaan als de zon schijnt. Bijvoorbeeld omdat er net wat meer bewolking is op andere plekken of minder wind.
Bovendien moet de accu ook regelmatig ontladen om later weer te kunnen volladen. Het heeft dus wel degelijk een negatieve impact op het rendement. Zonneplan heeft dat aan mij ook bevestigd.
m_huizinga schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:30:

Hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 21:52
WouteruitTB schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:53:
[Afbeelding]

Ohja en ter info; ik heb de 20kwh..
Toevallig rond hetzelfde tijdstip en screenshot gemaakt. Eindscore van de dag was €9,28.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE7NvPI8Vbm_MdNI0JnSk38xwCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q1RhxPscfnWovSYqxnBXNbiL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
8.24 gisteren prima dagje.
Vandaag met de negatieve prijzen veel thuis verbruik gehad. Eenmalige piek van 19kW op het drukste tijdstip.
Aansluiting is 3x25.
Vandaag ook veel dlb gezien daardoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGqfOLSp-GfOUtmx6b3Ilz2QlY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLFUn3CfAyy5UDeeJAfm8CuG.png?f=fotoalbum_large
Vandaag tot dit moment 4.26 maar ik zie de laatste minuten veel activiteit, dus het is voor vandaag nog niet over denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 21:52
OxyDrokz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:02:
8.24 gisteren prima dagje.
Vandaag met de negatieve prijzen veel thuis verbruik gehad. Eenmalige piek van 19kW op het drukste tijdstip.
Aansluiting is 3x25.
Vandaag ook veel dlb gezien daardoor.
[Afbeelding]
Vandaag tot dit moment 4.26 maar ik zie de laatste minuten veel activiteit, dus het is voor vandaag nog niet over denk ik.
Vandaag een paar pieken van 16kW rond de negatieve tarieven, maar geen DLB gehad. Batterij zit nu rond de 7 euro opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Nu 5,73 op de teller :/ Vanmiddag vaak DLB gehad en ook paar keer vreemde dingen zoals laden met 4.5kwh of kort 0.07kw :s (gek genoeg ook weer paar keer volgas 10.4 kwh (ont-)laden terwijl er 11kwh binnen kwam via de zonnepanelen en ik ook rond de 8kwh verbruikte...
Of dat er een tijd niet geladen is tijdens het negatieve uur a -9 cent.

Ik ga morgen een goed gesprek met zonneplan voeren want dit schiet alle kanten op en vooral het feit dat ik niet duidelijk live data zie en behoorlijk vaak DLB voorbij zie komen en dus ook bedragen misloop.
(Naast het feit dat ik de nexus genomen had omdat je volgens Zonneplan in de dure uren je stroom uit de batt. kon gebruiken...
Pagina: 1 ... 25 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.