Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 47 Laatste
Acties:
  • 481.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 16:48
Je weet toch dat de data nooit echt live is. Het is via 4G en daardoor per 5 minuten pulsen.
Hier heeft de Nexus dat vandaag ook opgebracht trouwens, geen verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:45
WouteruitTB schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:35:
Nu 5,73 op de teller :/ Vanmiddag vaak DLB gehad en ook paar keer vreemde dingen zoals laden met 4.5kwh of kort 0.07kw :s (gek genoeg ook weer paar keer volgas 10.4 kwh (ont-)laden terwijl er 11kwh binnen kwam via de zonnepanelen en ik ook rond de 8kwh verbruikte...
Of dat er een tijd niet geladen is tijdens het negatieve uur a -9 cent.

Ik ga morgen een goed gesprek met zonneplan voeren want dit schiet alle kanten op en vooral het feit dat ik niet duidelijk live data zie en behoorlijk vaak DLB voorbij zie komen en dus ook bedragen misloop.
(Naast het feit dat ik de nexus genomen had omdat je volgens Zonneplan in de dure uren je stroom uit de batt. kon gebruiken...
Volgens mij is de nexus daar (eigen gebruik) sws niet echt geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 19:11
Beste Nexus experts, ik zou graag van jullie wijsheid gebruik willen maken. Wij (vrouw en ik) zien een Nexus batterij als erg interessant maar weten even niet helemaal wat verstandig is. De situatie is als volgt:

We hebben vorig jaar een woning uit 1920 gekocht die technisch in ongeveer 1993 is blijven hangen. Die gaan we verduurzamen. We moeten dus redelijk vanaf 0 beginnen, dat is prima want dat kunnen we wel.

Ondanks alle onzekerheid leken zonnepanelen logisch om te plaatsen. Maar als we vanaf 0 moeten beginnen, wat is dan het beste? Accu? Zonnepanelen? Beide?

We zijn met z'n tweeën en willen gasloos. We hebben een ruim dak op het zuiden zonder schaduw.

Loont het om zonnepanelen icm een accu te plaatsen of kiezen we beter één van beide opties? Gaan ze elkaar in de weg zitten of versterken ze juist elkaar?

We begrijpen dat we early adopters voor een accu zijn en dat is prima. Financieel kan beide ook wel gedaan worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
De trias energetica zegt eerst de schil aanpakken (isolatie enzo) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
TrekVogel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:14:
Beste Nexus experts, ik zou graag van jullie wijsheid gebruik willen maken. Wij (vrouw en ik) zien een Nexus batterij als erg interessant maar weten even niet helemaal wat verstandig is. De situatie is als volgt:

We hebben vorig jaar een woning uit 1920 gekocht die technisch in ongeveer 1993 is blijven hangen. Die gaan we verduurzamen. We moeten dus redelijk vanaf 0 beginnen, dat is prima want dat kunnen we wel.

Ondanks alle onzekerheid leken zonnepanelen logisch om te plaatsen. Maar als we vanaf 0 moeten beginnen, wat is dan het beste? Accu? Zonnepanelen? Beide?

We zijn met z'n tweeën en willen gasloos. We hebben een ruim dak op het zuiden zonder schaduw.

Loont het om zonnepanelen icm een accu te plaatsen of kiezen we beter één van beide opties? Gaan ze elkaar in de weg zitten of versterken ze juist elkaar?

We begrijpen dat we early adopters voor een accu zijn en dat is prima. Financieel kan beide ook wel gedaan worden.

Prima dat je een vraag stelt. Maar het antwoord is tig keer te vinden op dit forum. Als jij de 1e 20 blz leest en je vrouw de volgende 20 dan heb je de antwoorden op al jullie (ongestelde) vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
De schil wordt uiteraard (eerst) aangepakt. Het glas is vervangen en verder weten we wat we gaan doen.

Ik heb veel in dit topic gelezen, dat is juist waarom ik de vraag stel. Het is me niet helemaal duidelijk hoe zonnepanelen samenwerken met de Nexus accu. De rest van mijn post is meer context, ik verwacht geen verduurzamingsplan want dat kan ik zelf wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TrekVogel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:40:
De schil wordt uiteraard (eerst) aangepakt. Het glas is vervangen en verder weten we wat we gaan doen.

Ik heb veel in dit topic gelezen, dat is juist waarom ik de vraag stel. Het is me niet helemaal duidelijk hoe zonnepanelen samenwerken met de Nexus accu. De rest van mijn post is meer context, ik verwacht geen verduurzamingsplan want dat kan ik zelf wel.
Dan had je al kunnen weten dat de Nexus niet helpt bij het verduurzamen van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
bbbrumbrum schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Dan had je al kunnen weten dat de Nexus niet helpt bij het verduurzamen van je woning.
Misschien druk ik me niet helemaal goed uit. We zijn druk bezig met verduurzamen. Een accu past wellicht in dat plan. We willen de optie meenemen. Misschien is het niet geschikt en dat is prima maar dit is redelijk nieuw terrein, vandaar de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TrekVogel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Misschien druk ik me niet helemaal goed uit. We zijn druk bezig met verduurzamen. Een accu past wellicht in dat plan. We willen de optie meenemen. Misschien is het niet geschikt en dat is prima maar dit is redelijk nieuw terrein, vandaar de vraag.
De Nexus doet niets met je eigen verbruik of opbrengst. Of je nu wel of geen zonnepanelen, warmtepompen of windmolens hebt.

Het enige wat ie op dit moment doet is handelen op de onbalans markt wat helpt het stroomnet te stabiliseren. Dat kan net zo goed in een nieuwbouwhuis als in een iglo hut, zolang je maar een geschikte meterkast hebt.

Wil je een thuisaccu t.b.v. je eigen woning dan is dit topic wat je zoekt: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 21:57
bbbrumbrum schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Sterker nog, je stroomverbruik zal flink stijgen door verliezen van de Nexus met omvormer.
Dus duurzaam, nee…. Net stabilisatie, ja…. Interessante investering, misschien… is nog een jonge markt, volop in beweging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Beste wat je kan doen is alvast een plek selecteren en daar een extra drie fase groep naar toe leggen nu alles mooi open is. Voor opslag van zonnestroom is het net voorlopig de beste accu, maar als je een Nexus uit je bouwdepot kan financieren dan is het wel een interessante business case.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dropkick_nl schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:20:
[...]

Sterker nog, je stroomverbruik zal flink stijgen door verliezen van de Nexus met omvormer.
Dus duurzaam, nee…. Net stabilisatie, ja…. Interessante investering, misschien… is nog een jonge markt, volop in beweging…
Inderdaad, je krijgt er een extra 'verwarming' bij! De ruimte waar deze instaat is altijd lekker warm nu (goed om de was te drogen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online

Als je het interessant vindt en je wilt net wat beter voorbereid zijn op de toekomst zou je het wel kunnen overwegen.
De combi zonnepanelen en accu maakt niet zoveel uit (zoals eerder genoemd werkt de accu eigenlijk onafhankelijk), wat je wel hebt bij Zonneplan (als je beide door 1 partij laat leggen) is dat je ook powerplay hebt bij de zonnepanelen (automatisch afschakelen voor een klein bedrag) wat mogelijk wel gunstig is. Ik zou dan wel meer laten leggen dan je nodig hebt, dan weet je in ieder geval dat je de saldering 'binnen' hebt.
Let wel op dat je dan aan een dynamisch contract vastzit waarbij het dan handig is om juist overdag bepaalde energieintensieve klussen zoals vaatwasser of was te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
_Richie_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:32:
[...]

Als je het interessant vindt en je wilt net wat beter voorbereid zijn op de toekomst zou je het wel kunnen overwegen.
De combi zonnepanelen en accu maakt niet zoveel uit (zoals eerder genoemd werkt de accu eigenlijk onafhankelijk), wat je wel hebt bij Zonneplan (als je beide door 1 partij laat leggen) is dat je ook powerplay hebt bij de zonnepanelen (automatisch afschakelen voor een klein bedrag) wat mogelijk wel gunstig is. Ik zou dan wel meer laten leggen dan je nodig hebt, dan weet je in ieder geval dat je de saldering 'binnen' hebt.
Let wel op dat je dan aan een dynamisch contract vastzit waarbij het dan handig is om juist overdag bepaalde energieintensieve klussen zoals vaatwasser of was te doen.
Met nexus zit je altijd aan een dynamisch contract vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TrekVogel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:40:

Ik zou de centen voorlopig als je wilt verduurzamen het dan in je zonnepanelen steken of andere duurzame opties. Zoals al aangegeven staat de thuisaccu in de kinderschoenen en schaf je bijv een Nexus aan als je mee wilt helpen aan netstabilisatie. Als je het doel hebt er ook geld aan te verdienen...... dan zou ik de kat nog even uit de boom kijken. Extra zelf te betalen energiekosten, 1 malig belastingforfait en aanpassingen (meterkast maar dat kun je zelf denk ik wel). Kosten voor omzetten naar evt 3 fase netbeheerder ontkom je niet aan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Met nexus zit je altijd aan een dynamisch contract vast.
Dat klopt, daarom had ik het erbij vermeld.

Waar je overigens ook op kan voorsorteren is om een hybride omvormer te nemen zodat je later alleen de accu hoeft aan te sluiten mocht de saldering eraf gaan.
Weet niet precies wat ze meer kosten maar dat zou ik er wrs. wel voor over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Dat is een makkelijk antwoord. De Nexus heeft niks met verduurzamen te maken:)

Ik zou isoleren, zonnepanelen altijd als eerste doen. Dat zijn gegarandeerde besparingen. Afhankelijk van je gasgebruik zou je nog een warmtepomp kunnen overwegen, maar dat zou ik alleen nemen als je de eerste 2 al gedaan hebt en de besparing echt flink zal zijn(en bouwjaar van je gasketel). Een thuisbatterij kost voorlopig alleen maar geld.

De Nexus batterij is geen standaard thuisbatterij, maar meer een investering waarbij je hoopt binnen x aantal jaar daar geld ermee te kunnen verdienen, maar daar is geen enkele zekerheid over.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 13-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 10:14
Kurios schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Dat is een makkelijk antwoord. De Nexus heeft niks met verduurzamen te maken:)

Ik zou isoleren, zonnepanelen altijd als eerste doen. Dat zijn gegarandeerde besparingen. Afhankelijk van je gasgebruik zou je nog een warmtepomp kunnen overwegen, maar dat zou ik alleen nemen als je de eerste 2 al gedaan hebt en de besparing echt flink zal zijn(en bouwjaar van je gasketel). Een thuisbatterij kost voorlopig alleen maar geld.

De Nexus batterij is geen standaard thuisbatterij, maar meer een investering waarbij je hoopt binnen x aantal jaar daar geld ermee te kunnen verdienen, maar daar is geen enkele zekerheid over.
Zonnepanelen zijn anno 2024 helemaal geen zekerheid van een besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Valt mee hoor. Ik heb al 26 panelen, maar ga er 14 bijplaatsen op Noordwest. Ondanks de ongunstigere ligging is de terugverdientijd maar 6 jaar volgens mijn spreadsheet. Dan ga ik uit van een prijs van € 0,25 per kWh. Als de salderingsregeling alsnog wordt afgebouwd (wat beter zou zijn) dan wordt de terugverdientijd uiteraard wat langer.
MrUnknown1898 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 08:43
Afgelopen vrijdag is de batterij geplaatst. Helemaal tevreden daarover.

Wat me sinds vrijdag opvalt is dat, naast de powerplay-vergoeding, ik wel degelijk een verschil zie bij eigen stroomverbruik. Tot afgelopen vrijdag was de prijs per dag gemiddeld voor afgenomen electriciteit hoger dan de prijs voor teruggeleverde electriciteit (18 zonnepanelen).

Vanaf vrijdag is het precies andersom, wat ik niet zou verwachten en al helemaal niet met die negatieve prijzen afgelopen weekend.

Dus het lijkt er toch wel degelijk op dat die batterij wat doet met de zonnepanelenstroom voor de meter, terwijl ik er vanuit ging dat dat geen invloed zou hebben.

Alleen maar beter, als dit zo is, maar strookt niet met wat ik lees op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
MrUnknown1898 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Natuurlijk wel. Het is een zekerheid dat de zon blijft schijnen en het is een zekerheid dat je panelen kWh-en opbrengen. Dat de besparing lager zal worden dan de afgelopen jaren gebruikelijk was doet daar niks aan af. Als je van plan bent ~7+ jaar in je huis te gaan wonen, zou ik ze altijd aanschaffen. Panelen gaan 20-25 jaar mee, dus dat zijn over een paar jaar geldboompjes.

Over mijn panelen die ik 5 jaar geleden heb aangeschaf sta ik nu zo'n 3000 euro in de plus (ze leveren elk jaar zo'n 2200kWh per jaar op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
Kikkasz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:41:
Afgelopen vrijdag is de batterij geplaatst. Helemaal tevreden daarover.

Wat me sinds vrijdag opvalt is dat, naast de powerplay-vergoeding, ik wel degelijk een verschil zie bij eigen stroomverbruik. Tot afgelopen vrijdag was de prijs per dag gemiddeld voor afgenomen electriciteit hoger dan de prijs voor teruggeleverde electriciteit (18 zonnepanelen).

Vanaf vrijdag is het precies andersom, wat ik niet zou verwachten en al helemaal niet met die negatieve prijzen afgelopen weekend.

Dus het lijkt er toch wel degelijk op dat die batterij wat doet met de zonnepanelenstroom voor de meter, terwijl ik er vanuit ging dat dat geen invloed zou hebben.

Alleen maar beter, als dit zo is, maar strookt niet met wat ik lees op dit forum.
Jouw thuisverbruik is maar een fractie van wat de batterij doet. Het gemiddelde tarief voor afgenomen en teruggeleverde stroom wordt nu veel meer bepaald door de acties van de batterij.

Ik heb stille hoop dat er een toggle komt in de app zodat je het verbruik van de batterij kan filteren in de grafiekjes en overzichten (net zoals dat je nu de prijzen met en zonder energiebelasting kunt tonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is even off topic..... maar gaat wel over powerplay. Hoe staat het de afgelopen periode met die opbrengsten en schakelen de omvormers regelmatig uit? Wat doen ze bij negatieve stroomprijs? Ik heb geen Nexus ofzo maar ik overweeg mijn panelen te gaan vervangen als de prijs goed is voor nieuwe neerleggen. Zonneplan zou een kandidaat kunnen zijn ivm powerplay op hun omvormers.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekVogel
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-10 13:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7uenR9KFhtODx92NyKPjwbwuDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WC6WoQgdojytVqGenu1nSj6.jpg?f=fotoalbum_large
Stand tot nu toe voor vandaag, bij andere grote verschillen of ongeveer hetzelfde?
(Vandaag 50% van de tijd weer DLB gezien en word morgen terug gebeld door ZP met hopelijk mee info & oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

@WouteruitTB Ja, heb 30ct meer. Er zijn volgens mij altijd wel kleine verschillen per installatie door lokale invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Zelfde opbrengst, paar cent meer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:47:
Het is even off topic..... maar gaat wel over powerplay. Hoe staat het de afgelopen periode met die opbrengsten en schakelen de omvormers regelmatig uit? Wat doen ze bij negatieve stroomprijs? Ik heb geen Nexus ofzo maar ik overweeg mijn panelen te gaan vervangen als de prijs goed is voor nieuwe neerleggen. Zonneplan zou een kandidaat kunnen zijn ivm powerplay op hun omvormers.
Niemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
Powerplay in de maand mei, instelling overschot > 500kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU1hWqPEg4GQdTIzdAyKHgtd5x8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KearnwLKDPPvUWfiy3wyzp5h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzgm6ay46KD173uvlAUzeKZkz8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6lFo16mYZTL6xpCpHsCCUIm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y5kXZ16QRNRWixqGYBdxc-_X7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlQrE0RgpylxzmOYXtTRWKWq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sptdHNrHW1iWBz4161l6PCM0Bv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVXHxLfGIeNghHRawDKjPtEM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xklb1axqrIDatlGvUvMNADU5114=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZoHDiJ90L5cfDfGWIKaN9aV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9LWljPVY1zew-5FizNbA0FYtOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5lZcmXNETPAQNipVu4MhBk8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wClBYLuDkUj9QH2JLHPGuiVIEc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0uOvRiTwBlcQFC5oPYau6bE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 19:13
WouteruitTB schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:25:
[Afbeelding]
Stand tot nu toe voor vandaag, bij andere grote verschillen of ongeveer hetzelfde?
(Vandaag 50% van de tijd weer DLB gezien en word morgen terug gebeld door ZP met hopelijk mee info & oplossingen)
Zat rond die tijd op 5.80. Dag eindigde op 5.90 gisteren.
Twee keer dlb gehad, volgens home assistant 10 minuten per keer, maar dit heeft denk ik meer te maken met de updatefrequentie van de app/api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 21:11
@Verwijderd 5,87 volgens hassio, de nacht afgesloten met 5,51. DLB gaat bij mij vooral aan als de wasmachine aan gaat, de oven of de vaatwasser. de rest van de verbruikers hebben geen invloed op de accu naar mijn gevoel. Gisteren om 11,36 en 11,50 is hij 2 keer in DLB gegaan (mits er geen andere korte periode's tussen zaten die de API net niet doorgegeven heeft met de refresh intervallen). Wat op zich wel wat bijzonder is gezien er niemand thuis was? Dit komt overeen met wat @OxyDrokz zegt, alleen heb ik de dag afgesloten met minder winst.

[ Voor 16% gewijzigd door DustPhyte op 14-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Negatieve uurprijs is dus 0 opbrengst powerplay maar ook geen kosten door teruglevering. Prima. Ik vraag me af waar het kantelpunt ligt met negatieve uurprijs om wel of niet de panelen uit te schakelen? Je mist voor mij een stukje EB dan die wellicht op een later moment terug te halen is? Of maak ik hier ff een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Devke als de stroomprijs incl energiebelasting dus lager is dan 0 is het beter om ze uit te zetten ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinies
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 12:19
Ik zie de laatste dagen vrijwel continue DLB aanstaan op m’n nexus. Ik heb een vermoeden waardoor dat komt maar hoor graag jullie ideeën. Ik heb een 3x 25A aansluiting met een 1-fase 4kW omvormer. 25A x 230 = 5,75kW. Klopt het dan dat als de nexus teruglevert a 3,33kW dat die in DLB gaat als de zonnepanelen >2,42kW levert? Want dat is bijna de hele dag in de zomer. In DLB gaat de nexus structureel terugleveren op 0,4kW, waardoor veel capaciteit onbenut blijft gedurende dag. Hebben meer mensen hier last van en eventueel zelfs een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Robinies schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:01:
Ik zie de laatste dagen vrijwel continue DLB aanstaan op m’n nexus. Ik heb een vermoeden waardoor dat komt maar hoor graag jullie ideeën. Ik heb een 3x 25A aansluiting met een 1-fase 4kW omvormer. 25A x 230 = 5,75kW. Klopt het dan dat als de nexus teruglevert a 3,33kW dat die in DLB gaat als de zonnepanelen >2,42kW levert? Want dat is bijna de hele dag in de zomer. In DLB gaat de nexus structureel terugleveren op 0,4kW, waardoor veel capaciteit onbenut blijft gedurende dag. Hebben meer mensen hier last van en eventueel zelfs een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rulVkqlSUzt4qNStt5i6crlw8dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gciYvhr064RFTEm32tn46HR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7ecB-x3IrXPdLtCgJ4Ah030rcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7YceUjuy5Swm0QRgujKBWmo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb denk ik hetzelfde idd. Is je huidige opbrengst vandaag vergelijkbaar? Ik zie heel veel DLB maar heb qua opbrengsten ongeveer een 50 cent minder dan andere gebruikers zonder problemen dus lijkt erop dat hoewel ik veel dlb meldingen krijg de accu toch redelijk kan (ont-) laden. Ik word vandaag gebeld door ZP daarna hopelijk meer info..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 03-10 15:41
mogelijk nog eerder. Als je 4 kW teruglevert, blijft er op die fase vrij weinig ruimte over voor de Nexus. En volgens mij kan ie maar in 2 standen; knetterhard, dus 3.3kW/fase, of naar 0.4kW in dlb.

Oplossingen zouden kunnen zijn: het installeren van een 3f omvormer, ipv1 fase, of je pv uitzetten, of een straalkachel op de fase van je PV het vermogen laten affakkelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Afgelopen zondag mijn auto proberen op te laden (3 Fasen) en de Nexus in de gaten gehouden qua DLB.
Bij max 16A schiet de batterij natuurlijk in DLB, bij 5 of 6 A leek dat niet zo te zijn. Ik zag toen dat er 13kW van het net gehaald werd.
Het was moeilijk om dit in de gaten te houden in verband met de delay van de P1-meter van Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pzijde
Het maximum per fase is 5750 Watt (25A x 230V). De Nexus doet per fase 3333 Watt in full speed. Zodra je zonnepanelen meer dan 2417 Watt leveren zit je dus aan de max en schakelt de Nexus terug.

Om deze reden heb ik de bestelling van de Nexus uitgesteld. Ik drie verschillende enkelfase omvormers en 40 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rover34
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:13
Ik zie vandaag iets geks: de Powerplay batterij dagvergoeding loopt terug van €5,25 vanmorgen naar €5,05 nu?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Ja heb ik ook last van. Ik heb een 3 fase 8kW omvormer + 1 fase 3,5kW omvormer.
Ik schakel mijn 1 fase systeem sowieso uit op zonnige dagen, zodat de 3 fases maximaal benut kunnen worden. Op dagen met negatieve prijzen schakel ik alles uit, waardoor de batterij vrij spel heeft (geen DLB).
DLB houd rekening met de ruimte die er binnen de aansluiting is en als zonnepanelen deze gebruiken kan de accu niet ook nog flink vermogen terugleveren.
Voor zover k weet kan DLB niet per fase apart optimaliseren, dus als 1 fase vol is, handelt deze alsof alle 3 vol zijn.
In termen van oplossingen: (1) Je 1 fase omvormer naar 3 fase omvormer omzetten of (2) ZP zover krijgen dat DLB per fase regelt en (3) bij negatieve prijzen omvormer uit.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Rover34 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:46:
Ik zie vandaag iets geks: de Powerplay batterij dagvergoeding loopt terug van €5,25 vanmorgen naar €5,05 nu?!?
Niet elke transatie is winstgevend.
Het kan gebeuren dat onbalans tarieven hoog zijn om te laden, maar binnen hetzelfde kwartier slaan deze om naar ontladen, of wat veelvuldig voorkomt is dat het maar heel kort hoog is. Tarieven worden aan het einde van het kwarties vastgesteld en pakken niet altijd goed uit.
Ook kan powerplay beslissen dat het gunstig is om nu de batterij te laden (tegen een beperkte vergoeding) om daarmee voor te bereiden dat er in de uren erna duur verkocht kan worden met ontladen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinies
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 12:19
WouteruitTB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb denk ik hetzelfde idd. Is je huidige opbrengst vandaag vergelijkbaar? Ik zie heel veel DLB maar heb qua opbrengsten ongeveer een 50 cent minder dan andere gebruikers zonder problemen dus lijkt erop dat hoewel ik veel dlb meldingen krijg de accu toch redelijk kan (ont-) laden. Ik word vandaag gebeld door ZP daarna hopelijk meer info..
Ik zit pas op €1,60. Vanochtend niet kunnen ontladen tegen gunstige prijzen helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Robinies schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Ik zit pas op €1,60. Vanochtend niet kunnen ontladen tegen gunstige prijzen helaas…
Wow dat is een groot verschil idd. Ik krijg nog een 2e telefoontje (ze gaan bij ZP kijken naar wat de nexus exact doet bij mij thuis om te zien of er daadwerkelijk veel DLB plaats vind of dat die bv kort erop schiet en daarna toch normaal gaat werken (dat denk ik gezien ik dat toch regelmatig terug zie op de meter en ik gemiddeld een klein beetje achterloopt op " normale" gebruikers. Gekke is wel dat ze aangeven bij ZP dat zelfs met dit soort problemen ik minimaal 1800 euro per jaar zou terug verdienen... vind ik nogal vreemd en erg positief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie07
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:23
Hi allemaal, interesse in de 20kW Nexus. Via Zonneplan kan geen lening afgesloten worden. Kan het zelf betalen, maar wil eigenlijk via een lening. Dan hou ik mijn eigen geld in eigen zak. Wie heeft goeie suggesties voor een lening hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:27
Willie07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:08:
Hi allemaal, interesse in de 20kW Nexus. Via Zonneplan kan geen lening afgesloten worden. Kan het zelf betalen, maar wil eigenlijk via een lening. Dan hou ik mijn eigen geld in eigen zak. Wie heeft goeie suggesties voor een lening hiervoor?
Verhuizen naar Arnhem? https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij-arnhem

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Zonnepanelen op je dak? Dan warmtefonds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapvdrL
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-08-2024
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening/ Kun je lenen tegen 1.7% Dan kun je je eigen geld op de bank houden. Bij de juiste bank levert het meer op dan 1.7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapvdrL
  • Laatst online: 07-08-2024
0xygen500 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Wel afhankelijk van je inkomen. Bij een "lager" inkomen inderdaad kans om 0% rente te moeten betalen. Anders betaal je tussen de 3,75% en 4.2% rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
0xygen500 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Heb ik geprobeert en voldeed aan alle eisen.
Na onmogelijk veel prive info en andere rare dingen en toestemmingen gegeven te hebben kwamen ze na lange tijd met de mededeling dat ik toch niet voldeed maar geen geen verdere info, kreeg later bericht dat ik wel 5 a 10.000 kon lenen...

Heb uiteindelijk gewoon de warmtepomp (van de Warmte) zelf betaald en iets kunnen regelen met hun zodat ik het volledig bedrag kon betalen na ontvangen van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Laatst online: 10:41
Zou warmtefonds adviseren maar zie later je reactie over dit fonds. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MacPhil op 14-05-2024 16:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Waarom zou je willen lenen voor de aanschaf van een product waarvan je niet weet of je de kosten er over de looptijd wel gaat uithalen? Je leent dus eigenlijk voor een vorm van beleggen en hopen dat de voorspelde (geen garantie) rendmenten gehaald gaan worden. Ik zou lekker door sparen nog ff. Lenen kost immers ook geld (extra).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Devke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Waarom zou je willen lenen voor de aanschaf van een product waarvan je niet weet of je de kosten er over de looptijd wel gaat uithalen? Je leent dus eigenlijk voor een vorm van beleggen en hopen dat de voorspelde (geen garantie) rendmenten gehaald gaan worden. Ik zou lekker door sparen nog ff. Lenen kost immers ook geld (extra).
Mwa, simpel, dan heb je je spaarcentjes liquide, mocht het rendement tegenvallen kun je het alsnog in een keer aflossen. En in de tussenliggende tijd gratis geld: ~€150,- opbrengst ~€110,- kosten per maand.
Ik snap het wel.

Maar los daar van @Devke jij bent hier enorm actief in het topic maar ik vraag me inmiddels af; heb je m al staan? >:)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Je mag bij mij wel 10k lenen tegen 5% met een looptijd van 10 jaar en mijn AI gaat dan voor jou handelen en keer ik maandelijks een bedrag aan je uit. Ik behoud dan wel het recht om daar elk moment mee te stoppen of de vergoeding aan te passen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Mwa, simpel, dan heb je je spaarcentjes liquide, mocht het rendement tegenvallen kun je het alsnog in een keer aflossen. En in de tussenliggende tijd gratis geld: ~€150,- opbrengst ~€110,- kosten per maand.
Ik snap het wel.

Maar los daar van @Devke jij bent hier enorm actief in het topic maar ik vraag me inmiddels af; heb je m al staan? >:)
Hmm als geld lenen geld oplevert dan ga ik direct een mega bedrag lenen nu. Gratis geld bestaat niet :-). Ik zou je beredenatie nog een x nalezen en overdenken ;-p

Nee ik heb hem niet staan. Rendement moet echt up. Ik heb zeker interesse in een thuisbatterij maar ben op basis van o.a. de centjes niet over de streep te trekken nog ;-) zie eerdere berekening tijdje terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 14-05-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 19:13
Rover34 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:46:
Zo gaat dat wel eens.
Iemand legde het eerder al uit.
Hieronder de grafiek van de opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJJbuaWkgboIlplFUB2A-br1cfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8J6l7kztMA9yWS8Xg1dkoL5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Ook de hele dag ruzie met DLB, wat waardeloze regeling is het nu.
Alles of niks en minuten lang blijven hangen in de DLB.
Waardeloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

dropkick_nl schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:24:
Ook de hele dag ruzie met DLB, wat waardeloze regeling is het nu.
Alles of niks en minuten lang blijven hangen in de DLB.
Waardeloos..
En wat is je dagopbrengst tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
kazuka schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:37:
[...]

En wat is je dagopbrengst tot nu toe?
€5,53 om 17:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dan loop je 1 EUR achter op die van mij. Zijn het niet je eventuele zonnepanelen die op een dag als vandaag veel leveren en daarmee de accu dwarsboomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
beide idd, plots zon en 3.5kW terugleveren over 1 fase... DLB, kan niet ontladen.
Wasmachine aan en 2x airco en zon even achter de wolk... DLB, kan niet laden...

etc etc, meer modulatie op DLB, dat zou de oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:17:
[...]

Hmm als geld lenen geld oplevert dan ga ik direct een mega bedrag lenen nu. Gratis geld bestaat niet :-). Ik zou je beredenatie nog een x nalezen en overdenken ;-p

Nee ik heb hem niet staan. Rendement moet echt up. Ik heb zeker interesse in een thuisbatterij maar ben op basis van o.a. de centjes niet over de streep te trekken nog ;-) zie eerdere berekening tijdje terug.
Neu.
Mijn redenatie snijdt hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Kurios schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:05:
Je mag bij mij wel 10k lenen tegen 5% met een looptijd van 10 jaar en mijn AI gaat dan voor jou handelen en keer ik maandelijks een bedrag aan je uit. Ik behoud dan wel het recht om daar elk moment mee te stoppen of de vergoeding aan te passen. :D
Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Neu.
Mijn redenatie snijdt hout.
Okey je mag je eigen overtuiging geloven. Ik geloof niet in Sinterklaas ;-) maar goed... on topic weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 20:14
Devke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Okey je mag je eigen overtuiging geloven. Ik geloof niet in Sinterklaas ;-) maar goed... on topic weer.
Het is geen geloof of overtuiging, het zijn feiten. ;)
Geld lenen via een duurzaamheidslening tegen een rente van 1.7% zodat je je eigen geld kan beleggen en een fors hoger rendement kan behalen… ik zou het wel weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 20:14
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening/

Je gemeente moet wel goedkeuring geven en aangesloten zijn bij SVn, plus de aanvraag moet binnen zijn voordat werkzaamheden starten, maar als dat lukt zit je voor 1,7% 10 jaar rentevast!

In mijn geval werd mijn aanvraag afgekeurd omdat de Thuisaccu nog niet bekend was als verduurzaming bij de gemeente, volgens Zonneplan zou dit echter wel zo moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Mre1 op 14-05-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
JaapvdrL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Wel afhankelijk van je inkomen. Bij een "lager" inkomen inderdaad kans om 0% rente te moeten betalen. Anders betaal je tussen de 3,75% en 4.2% rente
Ja, meestal betaal je rente bij een lening. Je percentage is niet altijd juist. Soms draagt de provincie ook nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie07
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:23
Dank allemaal! Ga ik induiken. Sparen zitten we op 3,3%, dus inderdaad hou ik mn geld liever in de pocket ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 22:06
Energycoach schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Ja heb ik ook last van. Ik heb een 3 fase 8kW omvormer + 1 fase 3,5kW omvormer.
Ik schakel mijn 1 fase systeem sowieso uit op zonnige dagen, zodat de 3 fases maximaal benut kunnen worden. Op dagen met negatieve prijzen schakel ik alles uit, waardoor de batterij vrij spel heeft (geen DLB).
DLB houd rekening met de ruimte die er binnen de aansluiting is en als zonnepanelen deze gebruiken kan de accu niet ook nog flink vermogen terugleveren.
Voor zover k weet kan DLB niet per fase apart optimaliseren, dus als 1 fase vol is, handelt deze alsof alle 3 vol zijn.
In termen van oplossingen: (1) Je 1 fase omvormer naar 3 fase omvormer omzetten of (2) ZP zover krijgen dat DLB per fase regelt en (3) bij negatieve prijzen omvormer uit.
Zelf heb ik een eenfase omvormer omgewisseld voor een 3 fase omvormer en kan bevestigen dat daarmee DLB nauwelijks meer voorkomt. Je kunt daarnaast in de meeste omvormers ook het piekvermogen begrenzen op 7,25 kW ( + je standby verbruik) zodat DLB nooit inkomt bij terugleveren. Of inderdaad automatisch het teveel aan stroom laten opmaken (ik heb zelf een 3 fase e-boiler van 7 kW / 1500 liter die automatisch aan kan in deze situatie, binnenkort komt daar een 3-fase warmtepomp bij 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
Willie07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:22:
Dank allemaal! Ga ik induiken. Sparen zitten we op 3,3%, dus inderdaad hou ik mn geld liever in de pocket ;)
Bij welke bank zit je dan?

Neem ook in overweging dat de rente nog niet zo lang boven de 0 (nul) is. Voor een langjarige financiële verplichting is dit wat drijfzand.
De woekerpolissen ligt mij nog vers in het geheugen. Het is niets anders als beleggen buiten het zicht van de AFM.
Betaal die accu met geld dat je niet nodig hebt.
Dat het zeer doet als het fout gaat is logisch.
Ik denk dat je nu niet verder kan kijken dan 2jr en het in deze periode goed gaat, hierna is het hopen en onzeker.

Zoals vaak in de groensector de early adopters komen wel uit de kosten, dat dan weer wel. :+
En ik ben te behoudend :F

Technisch heeft de Nexus mooie specs, nog een beetje geduld en ZP heeft de regelingen ook 100% voor elkaar en is het financieel ook helder hoe daar de geld stromen lopen.
Is niet een te duur product, wel veel. :7

Ik volg dit topic met meer dan buitengewone belangstelling, de Nexus staat op mijn wishlist :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterweg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-04 16:38
Ruben26 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Ik had elders op Tweakers dit al voorbij zien komen maar jouw bericht zette me serieus aan t denken. Aangezien ik vrij ben om het te vragen heb ik Kiki AI daar vraag over gesteld. Zonneplan levert/installeert dergelijks SAP in ieder geval niet.

is het mogelijk om bij Zonneplan een secundair allocatie punt aan te schaffen/installeren waarop de Zonneplan Nexus batterij wordt aangesloten?

Dat is een interessante vraag! Op dit moment is het echter niet mogelijk om een secundair allocatiepunt aan te schaffen of te installeren voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij. De Nexus wordt altijd aangesloten op de bestaande elektrische installatie van je woning. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Kunnen jullie de Nexus thuisbatterij aansluiten op een secundair allocatie punt als die al aanwezig is?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. De Zonneplan Nexus thuisbatterij wordt altijd aangesloten op de bestaande elektrische installatie van je woning, en niet op een secundair allocatiepunt. Dit is om ervoor te zorgen dat de batterij optimaal kan functioneren en je het maximale rendement uit je investering kunt halen. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

De smiley in dat antwoord had Kiki AI wel achterwege mogen laten. Dat antwoord lijkt mij overigens sterk en wellicht stel ik de verkeerde vraag.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterweg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12-04 16:38
Maar bij mij is de Nexus aangesloten op een secundair allocatiepunt. Dus het kan toch wel.
Sap was al wel aanwezig

[ Voor 9% gewijzigd door Waterweg op 15-05-2024 14:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bokkow
Heb iets mogelijks leuks gemaakt en wil dat graag delen. Een soort van loadbalancing voor SolarEdge omvormers ten behoeve van de Nexus

Net als anderen viel het me op dat loadbalancing wel eens werd ingeschakeld wanneer er door zonnepanelen maximaal werd opgewekt en de batterij ook met 15A wilde ontladen. Dan kwam ik op 16A vanuit de SolarEdge omvormer en 15A vanuit de Nexus, bij elkaar 31A en ondanks dat dat vaak lange tijd goed gaat kneep de Nexus dan in een keer af naar 0,5kW; nogal rigoreus.

Nu heb ik Home Assistant, ik heb daar in toegang tot de SolarEdge en ook de powerlimiter functionaliteit.

Dus met behulp van mijn goede vriend Ched Gepeety aan de slag gegaan en ben tot een automatisatie gekomen waarin de SolarEdge omvormer bij een waarde van lager dan -25A wordt teruggeschakeld tot het weer op -25A zit. Daarnaast alleen op afgeronde amperes zodat het niet bij iedere ampere omhoog of omlaag gaat en met een vertraging van 1 minuut na iedere wijziging.

Ik ben nu nog in de testfase. Zon opbrengst is nihiel dus het kan even duren voor ik het resultaat rapporteer maar mogelijk zijn er hier mensen die iets dergelijks kunnen gebruiken als voorzetje om het zelf ook op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 15-05-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Waterweg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:38:
Maar bij mij is de Nexus aangesloten op een secundair allocatiepunt. Dus het kan toch wel.
Sap was al wel aanwezig
Hier staat de nexus ook op de sap.
Eerder was inderdaad gezegd dat het niet mogelijk was. Ben toen gebeld door Zonneplan met de caveat dat het wel kon maar dat ik dan geen DLB zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
Maar geen aparte hoofdzekering, toch? Die kan er dan wel uitknallen.
_Richie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Hier staat de nexus ook op de sap.
Eerder was inderdaad gezegd dat het niet mogelijk was. Ben toen gebeld door Zonneplan met de caveat dat het wel kon maar dat ik dan geen DLB zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
pzijde schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:42:

[...]
Dat klopt

Dat is bij mij ook de grootste uitdaging geweest met een laadpunt op de SAP en de Nexus op de PAP :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJzHBeVW6ETerKf_HbU49yPwEjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2GEGh5PLKHHzCFhjAdcorRR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LISdM0umePcdUAeiRHOJUoHNeFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLdxVhjtACiK2JE4paP36mK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Reblgh6iCO44Rgq8vP3q-0QYAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9fEX2cg2vj68qSszThtuUtL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben vandaag aan het "affakkelen" geweest na uitzoeken hoe de zonnepanelen verdeeld zijn over 3 fases en welke andere gebruikers ik dus aan kan zetten om alles een beetje binnen de perken te houden tussen 10 &16 a 17.00 uur (want dat wekken mijn panelen teveel stroom op; iig op 1 fase..)
Bijna de gehele dag geen DLB meer gezien en ben benieuwd naar wat de stand bij andere gebruikers momenteel is.
Twijfel ook erg wat nu de volgende stap gaat worden met ZP want de set staat nu een dikke week en ik ga niet elke zonnige dag een kachel buiten aanzetten, extra airco's aan etc en dan ook nog een kijken over de dag wanneer ik iets meer moet aanzetten voor de balans en wanneer ik juist extra ontvang door minder apparaten aan te hebben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
WouteruitTB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben vandaag aan het "affakkelen" geweest na uitzoeken hoe de zonnepanelen verdeeld zijn over 3 fases en welke andere gebruikers ik dus aan kan zetten om alles een beetje binnen de perken te houden tussen 10 &16 a 17.00 uur (want dat wekken mijn panelen teveel stroom op; iig op 1 fase..)
Bijna de gehele dag geen DLB meer gezien en ben benieuwd naar wat de stand bij andere gebruikers momenteel is.
Twijfel ook erg wat nu de volgende stap gaat worden met ZP want de set staat nu een dikke week en ik ga niet elke zonnige dag een kachel buiten aanzetten, extra airco's aan etc en dan ook nog een kijken over de dag wanneer ik iets meer moet aanzetten voor de balans en wanneer ik juist extra ontvang door minder apparaten aan te hebben etc.
Om 21:00 uur: 9,16 euro (20kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@WouteruitTB €10.38 hier om 21:03, geen DLB-interacties gehad vandaag zover ik zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@WouteruitTB kun je niet beter je PV output beperken ipv stroom verkwisten?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
@Buns & @Leftblank bedankt voor de info, ik liep met DLB ongeveer 50 cent a euro dus blij om te zien dat vandaag met een kort moment DLB ik redelijk op hetzelfde uitkomt.

@TKroon Ik zou graag willen maar heb nu via 2 zekeringen 3 setjes zonnepanelen lopen van AP System met eigen micro omvormers (24x340wp, 12x360wp & 12x410wp) zoals ik begreep en zie redelijk netjes verdeeld over de 2 zekeringen en de 3 fases.
Maar ik heb qua fases 1:loods+wasmachine,droger&eboiler, 2:keuken, 3:rest van het huis)
Loods vol met airco's,veel verlichting en apparaten en dus genoeg om aan te zetten als de zon schijnt, keuken & huis blijkt nu al lastig te zijn want daar 2 airco's die je "nuttig" kunt aanzetten tijdens de zonnige uren maar verder lastig gezien een vaatwasser na 2.5 uur wel klaar is en niet altijd aan hoeft,wasmachine,droger etc ook allemaal net zo... Zou graag willen en zit al te denken om anders maar via een verlengkabels oid de keuken naar de loods te kunnen verplaatsen oid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed moment voor een kookwas om de wasmachine mee schoon te maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 19:58

_PM

Ik heb vandaag met Zonneplan gebeld over de combinatie, veel, zonnepanelen met de Nexus samen. Ik kreeg als feedback dat de DLB hier slim mee omgaat en alleen in snelheid terug schakeld zover nodig, jullie zien dit niet gebeuren?
Mijn situatie bij een behoorlijke zon opbrengst 8kW terug leveren wat op één van de 3 fasen zo'n16A betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouteruitTB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een geklooi. Voor testen prima maar zo kun je toch niet met een Nexus / thuisbatterij aan de gang zijn. Zou daar rammel gek van worden. Hele dag opletten met zonnepanelen teruglevering o.a. of DLB er niet inkomt en dan snel een verbruiker te moeten gaan aanzetten. Mag toch hopen dat andere flinke terugleveraars op het forum ook niet zo moeten werken (op een 3x25A o.a) want dan is dit echt een vervelende manier van een paar euro pakken per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 16-05-2024 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pzijde
Het is maar wat je slim noemt. Mijn laadstation is slim, want die laadt de auto precies met de hoeveelheid die beschikbaar is (van zon of het net). De Nexus kent maar 2 standen: voluit of heel laag. Dus als je ruimte hebt voor 13A dan benut de Nexus die niet, maar doet 'ie het op 1 of 2A.
_PM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:19:
Ik heb vandaag met Zonneplan gebeld over de combinatie, veel, zonnepanelen met de Nexus samen. Ik kreeg als feedback dat de DLB hier slim mee omgaat en alleen in snelheid terug schakeld zover nodig, jullie zien dit niet gebeuren?
Mijn situatie bij een behoorlijke zon opbrengst 8kW terug leveren wat op één van de 3 fasen zo'n16A betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
pzijde schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:42:

[...]
Afgelopen maand nog niet gebeurd. Ik zou een berichtje (vanuit HA) krijgen wanneer de PAP en SAP totaal > 17kW zou binnentrekken. Nog niet gebeurd. Vaak zijn het trouwens pieken is het geen langdurige belasting, dus ik maak me niet zoveel zorgen. De auto staat trouwens ook op de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 02:03:
[...]

Wat een geklooi. Voor testen prima maar zo kun je toch niet met een Nexus / thuisbatterij aan de gang zijn. Zou daar rammel gek van worden. Hele dag opletten met zonnepanelen teruglevering o.a. of DLB er niet inkomt en dan snel een verbruiker te moeten gaan aanzetten. Mag toch hopen dat andere flinke terugleveraars op het forum ook niet zo moeten werken (op een 3x25A o.a) want dan is dit echt een vervelende manier van een paar euro pakken per dag.
Ik zie in de api dat DLB aan staat en dat dit ook uitgezet zou kunnen worden. Mogelijk dat je Zonneplan kan vragen om dit te doen op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
_PM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:19:
Wat bedoel je met in snelheid terug schakeld?
Ik lever 12 a 14 kw terug...

Heb nu de eboiler op een andere fase gezet (beter dan onzinnig een kachel buiten laten branden :/
Ga kijken hoever ik vandaag kom en wacht nog steeds op terugbellen verzoek met meer info van ZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56
Is er na afschaffen van de saldering regeling nog een toekomst voor Nexus Powerplay??

Deze vraag vanmorgen aan Kiki gesteld, maar ondanks dat er op dit moment geadverteerd word met 5 jaar terugverdientijd, geeft Kiki alleen maar ontwijkende antwoorden op de vraag naar terugverdientijd.

Vraag.
""Kun je de zonneplan thuis batterij na het afschaffen van de saldering regeling nog steeds in 5 jaar terug verdienen?

antwoord Kiki,
Het exacte terugverdientijd van de Zonneplan Nexus thuisbatterij hangt af van verschillende factoren, zoals je energieverbruik, de grootte van je zonnepaneleninstallatie en de ontwikkelingen op de energiemarkt. Het is dus lastig om een precieze terugverdientijd te geven. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de thuisbatterij je helpt om maximaal rendement uit je zonnepanelen te halen, ook als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Met de slimme aansturing van Powerplay wordt altijd de optimale laadstrategie bepaald, zodat je het meeste uit je batterij haalt. 😊💡
Kiki AI

Vraag,
Nu word er een terugverdientijd aangegeven van 5 jaar wat is de terugverdientijd na afschaffing van de saldering regeling.

Antwoord Kiki,
Het is lastig om een exacte terugverdientijd te geven na afschaffing van de salderingsregeling, omdat dit afhangt van verschillende factoren. Maar wees gerust, zelfs zonder salderingsregeling helpt de Zonneplan Nexus thuisbatterij je om maximaal rendement uit je zonnepanelen te halen. Dankzij de slimme aansturing van Powerplay wordt altijd de optimale laadstrategie bepaald. Zo haal je het meeste uit je batterij, ongeacht de status van de salderingsregeling. 😊💡
Kiki AI ""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:14:
Is er na afschaffen van de saldering regeling nog een toekomst voor Nexus Powerplay??

Deze vraag vanmorgen aan Kiki gesteld, maar ondanks dat er op dit moment geadverteerd word met 5 jaar terugverdientijd, geeft Kiki alleen maar ontwijkende antwoorden op de vraag naar terugverdientijd.

Vraag.
""Kun je de zonneplan thuis batterij na het afschaffen van de saldering regeling nog steeds in 5 jaar terug verdienen?

antwoord Kiki,
Het exacte terugverdientijd van de Zonneplan Nexus thuisbatterij hangt af van verschillende factoren, zoals je energieverbruik, de grootte van je zonnepaneleninstallatie en de ontwikkelingen op de energiemarkt. Het is dus lastig om een precieze terugverdientijd te geven. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de thuisbatterij je helpt om maximaal rendement uit je zonnepanelen te halen, ook als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Met de slimme aansturing van Powerplay wordt altijd de optimale laadstrategie bepaald, zodat je het meeste uit je batterij haalt. 😊💡
Kiki AI

Vraag,
Nu word er een terugverdientijd aangegeven van 5 jaar wat is de terugverdientijd na afschaffing van de saldering regeling.

Antwoord Kiki,
Het is lastig om een exacte terugverdientijd te geven na afschaffing van de salderingsregeling, omdat dit afhangt van verschillende factoren. Maar wees gerust, zelfs zonder salderingsregeling helpt de Zonneplan Nexus thuisbatterij je om maximaal rendement uit je zonnepanelen te halen. Dankzij de slimme aansturing van Powerplay wordt altijd de optimale laadstrategie bepaald. Zo haal je het meeste uit je batterij, ongeacht de status van de salderingsregeling. 😊💡
Kiki AI ""
Kiki zal eerst die info moeten krijgen.

Dat het salderen zou gaan veranderen is toch al een tijdje bekend (alleen niet hoe en wanneer) dus heb je dit toch in je businesscase in het tabje worstcase uitgerekend.
Maar hey, voor 2024, 2025, 2026 toch nog geen probleem? Het is ook nog de vraag of het allemaal door gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maar wat denk je van de PV en WP broeders en zusters, die gaan ook een issue hebben hiermee.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 16-05-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 19:52
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:14:

[....]

Vraag.

Vraag,

[...]
Waarom zou het afschaffen van de salderingsregeling iets te maken hebben met de terugverdientijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Waarom zou het afschaffen van de salderingsregeling iets te maken hebben met de terugverdientijd?
Omdat je stroom inkoopt en daarover de belastingen betaal, maar deze bij terugleveren niet terugkrijg.

Maar dit scheelt hooguit Euro 800 - 1100 per jaar. Geen paniek.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Omdat je stroom inkoopt en daarover de belastingen betaal, maar deze bij terugleveren niet terugkrijg.

Maar dit scheelt hooguit Euro 800 - 1100 per jaar. Geen paniek.
Zijn een poos terug aan ZP ook al vragen over geweest, zou minimaal zijn. :?

(Alhier in dit topic)

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 16-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Zijn een poos terug aan ZP ook al vragen over geweest, zou minimaal zijn.

(Alhier in dit topic)
Koop maar eens iedere dag 20 - 30 kWh in en verkoop dat zonder de belastingen terug te krijgen.

Is toch 7300 kWh op jaarbasis waarvoor je de euro 0,10 (voor het gemak) moet compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Koop maar eens iedere dag 20 - 30 kWh in en verkoop dat zonder de belastingen terug te krijgen.

Is toch 7300 kWh op jaarbasis waarvoor je de euro 0,10 (voor het gemak) moet compenseren.
Ben het met je eens d:)b
Was toen ook een discussie waarbij ZP geloofd werd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:42
Maar je bent toch ondernemer volgens de Belastingdienst? Dan krijg je toch je belastingen terug op inkoop? Net als een normale ondernemer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56
piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Mike_S in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
kijk maar eens naar een zonneplan powerplay afrekening april, elke kWh die je accu ingaat moet je betalen volgens de dynamische uurprijs incl alle belastingen. voor de terug geleverde kWh krijg je ook de dan geldende dynamische uurprijs incl alle belastingen.
Bij het niet kunnen toepassen van het salderen krijg je de belastingen niet meer terug, dus gaat het je €0,16 a €0,17 per terug geleverde kWh minder opleveren.
Ik zag in een maand overzicht staan dat iemand ongeveer 800kWh had geladen en 700kwh had terug geleverd
Dat is 700 x 0,16 = € 112,- minder powerplay opbrengst en wie betaald die andere 100kWh omvormer verliezen?

Mijn stelling is: einde saldering is einde PowerPlay verdienste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
the-hyrax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:48:
Maar je bent toch ondernemer volgens de Belastingdienst? Dan krijg je toch je belastingen terug op inkoop? Net als een normale ondernemer?
Voor de BTW en misschien IB maar niet voor de EB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 19:52
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Mike_S in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"[...]
Ik zag in een maand overzicht staan dat iemand ongeveer 800kWh had geladen en 700kwh had terug geleverd
Dat is 700 x 0,16 = € 112,- minder powerplay opbrengst en wie betaald die andere 100kWh omvormer verliezen?

Mijn stelling is: einde saldering is einde PowerPlay verdienste.
Zo zwartwit is het niet. Je winst is alleen € 112 minder hoog, immers je verkoopt 700 kWh tegen een marktprijs van ...
Per saldo zal je dus er een jaar langer over doen om je Nexus terug verdient te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Zo zwartwit is het niet. Je winst is alleen € 112 minder hoog, immers je verkoopt 700 kWh tegen een marktprijs van ...
Per saldo zal je dus er een jaar langer over doen om je Nexus terug verdient te hebben.
Die winst is wel Euro 112 minder hoog per maand. :)

Pagina: 1 ... 26 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.