Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar de salderingsregeling gaat toch op kwantiteit van kWh, niet op prijs? Dus als je 2,000 kWh gebruikt en 2,000 kWh opwerkt op jaarbasis, ongeacht tijdstip, dan wordt dit toch tegen elkaar weggestreept? Dus dan staan belastingen die je betaalt toch los van de salderingsregeling?
Nexus zit vandaag trouwens goed fout, hij zit vrijwel vol, terwijl de onbalans nu aan de overschot kant zit, hij kan dus vrijwel niet laden...
Hoe ik denk over de businesscase (los van Nexus) is wel duidelijk inmiddels. Dit zal ook gelden voor de Frank Energie's etc met hun accu's.John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:20:
[...]
Die winst is wel Euro 112 minder hoog per maand.
Saldering zit er nog op maar als deze eraf gaat dan denk ik dat het snel klaar is. Of Zonneplan moet met powerplay een oplossing bedenken om die 112 euro per maand terug te gaan verdienen. Daar heb ik persoonlijk een hard hoofd in. Terugverdienen is nu al lastig. Ik denk dat bij afschaffen saldering Zonneplan gebruik maakt van een regel in hun Algemene Voorwaarde bij de batterij.... Zonneplan kan powerplay stoppen wanneer hun geen meerwaarde meer zien. Dan valt de Nexus terug in een gewone accu. Ik hoop dat alle bezitters hem dan (allang) terug hebben.
Viel me ook op. Het verbaasde me dat hij vannacht niet compleet leeg is geladen zodat er ruimte was...dropkick_nl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:24:
Nexus zit vandaag trouwens goed fout, hij zit vrijwel vol, terwijl de onbalans nu aan de overschot kant zit, hij kan dus vrijwel niet laden...
Nexus detail van gisteren:
Afname 47,7 kWh tegen 23,54 ct
Teruglevering 42,6 kWh tegen 20,18ct
Netto verbruik 5,1kWh tegen €2,64
Heb dus betaald 51,8 ct per kWh...
Bij een vast cq variabel contract wel. Echter ga je bij de meeste energieleveranciers terugleverboetes betalen. Salderen is dan nog steeds wegstrepen maar je betaald per maand / jaar extra. De boete dus.the-hyrax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:22:
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar de salderingsregeling gaat toch op kwantiteit van kWh, niet op prijs? Dus als je 2,000 kWh gebruikt en 2,000 kWh opwerkt op jaarbasis, ongeacht tijdstip, dan wordt dit toch tegen elkaar weggestreept? Dus dan staan belastingen die je betaalt toch los van de salderingsregeling?
Bij een dynamisch contract saldeer je de EB. Wat je nu uit het net opneemt.... betaal je direct zeg maar en als je een uur later terugleverd dan krijg je het tarief van dat moment. Dat kan dus verschillend zijn.
🥵 auw. Hopelijk zie je wat over het hoofd. De powerplay tegenboeking heb je niet meegenomen..maar of die plus of min is is nu niet te zien denk ik en hoe hoog die is.dropkick_nl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:36:
Nexus detail van gisteren:
Een van de punten uit het akkoord is trouwens wel:Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:37:
[...]
Bij een vast cq variabel contract wel. Echter ga je bij de meeste energieleveranciers terugleverboetes betalen. Salderen is dan nog steeds wegstrepen maar je betaald per maand / jaar extra. De boete dus.
Bij een dynamisch contract saldeer je de EB. Wat je nu uit het net opneemt.... betaal je direct zeg maar en als je een uur later terugleverd dan krijg je het tarief van dat moment. Dat kan dus verschillend zijn.
Wellicht voor Nexus-eigenaren toch een voordeel?Het oplossen van netcongestie krijgt voorrang, waarbij de regie bij het kabinet ligt, onder
andere als het gaat om (her-)prioritering van wie wanneer op het net wordt aangesloten.
Niet alleen voor de Nexus. Ik denk dat ze dan deze systemen gaan of moeten stimuleren. Zowel bij profs (de bigboys) en de thuisgebruiker. Er zijn ook genoeg big boys die geen businesscase zien. Ik verwacht een vorm van subsidie. Dacht ergens op forum gelezen te hebben dat VVD en BBB sws voorstander daarvan zijn.the-hyrax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Een van de punten uit het akkoord is trouwens wel:
[...]
Wellicht voor Nexus-eigenaren toch een voordeel?
Eerst signalen zijn afschaffen per 1 jan 2027?the-hyrax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Een van de punten uit het akkoord is trouwens wel:
[...]
Wellicht voor Nexus-eigenaren toch een voordeel?
Dan hebben we nog 2 1/2 jaar om zoveel mogelijk van onze investering terug te verdienen..
Een jaar langer? Als je dat even maal 12 doet gaat de zogenaamde jaaropbrengst halveren....piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:05:
[...]
Zo zwartwit is het niet. Je winst is alleen € 112 minder hoog, immers je verkoopt 700 kWh tegen een marktprijs van ...
Per saldo zal je dus er een jaar langer over doen om je Nexus terug verdient te hebben.
Terugverdientijd wordt dus verdubbeld in die casus.
Lees al een tijdje mee en twijfelde of ik een nexus 20kWh zou bestellen maar de twijfel wordt nu alleen maar groter de verkeerde kant op....

Die big boys willen 10 keer meer neer zetten als nodig is.Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Niet alleen voor de Nexus. Ik denk dat ze dan deze systemen gaan of moeten stimuleren. Zowel bij profs (de bigboys) en de thuisgebruiker. Er zijn ook genoeg big boys die geen businesscase zien. Ik verwacht een vorm van subsidie. Dacht ergens op forum gelezen te hebben dat VVD en BBB sws voorstander daarvan zijn.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De powerplay vergoeding was die maand € 111,91 dan moet er die maand toch 9 cent bij die maand plus de omvormer verliezen van 100kWh,piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:05:
[...]
Zo zwartwit is het niet. Je winst is alleen € 112 minder hoog, immers je verkoopt 700 kWh tegen een marktprijs van ...
Per saldo zal je dus er een jaar langer over doen om je Nexus terug verdient te hebben.
Maar ik ben het met je eens dat terug terug verdien tijd wat langer word.
Zeker gaan die meespelen. Alleen als de rendementen er zijn. Tis nieuw en dr moet nog ea gebeuren.John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Die big boys willen 10 keer meer neer zetten als nodig is.
Ik denk dat ZP hier nog wat duidelijkheid over de salderingsregeling moet verschaffen. De kWh's die de Nexus opneemt en terug levert zijn technisch gezien geen day ahead kWh's maar 'handel' kWh's die op andere energiemarkten worden gebruikt (aka onbalans markt op dit moment). Het is mij onduidelijk of die kWh's uberhaupt meetellen voor de salderingsregeling
Al vaker gepost hier:
Al vaker gepost hier:
Tegenboeking Powerplay uitgelegd
Dit zie je alleen op je factuur wanneer je de Zonneplan Nexus thuisbatterij hebt staan. Iedere kWh stroom die jouw huis binnenkomt of die je teruglevert wordt afgerekend tegen dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt). De stroom die jouw thuisbatterij levert en afneemt wordt echter verhandeld op verschillende energiemarkten via Zonneplan Powerplay. Iedere kWh die jouw thuisbatterij afneemt en levert wordt daarom tegengeboekt. Zo betaal je bij deel 1 van jouw energierekening alle stroom voor jouw huis, minus de stroom van jouw thuisbatterij. Wat jouw thuisbatterij je heeft opgeleverd zie je namelijk helemaal onderaan je energierekening, bij jouw Powerplay verdiensten.
De tegenboeking van Powerplay zal meestal positief zijn, je betaalt die dus terug. Dat komt omdat jouw thuisbatterij ook met dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt) al geld zou hebben opgeleverd. Echter zul je zien dat jouw werkelijke verdiensten veel groter zijn via Zonneplan Powerplay. Kijk maar eens onderaan jouw energiefactuur bij Powerplay verdiensten.
Viel mij ook op ja. Het lijkt wel alsof het algoritme vannacht niet het commando heeft gestuurd om de batterij te ontladen. Verbeterpuntje voor de software. Een aantal weken terug had ik ook zo'n dag.dropkick_nl schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:24:
[ Voor 13% gewijzigd door kazuka op 16-05-2024 12:49 ]
als je de energiebelasting bij het voltrekken van je batterij moet optellen en niet terugkrijgt bij het terugleveren dan is de huidige business case zwaar ondermijnd. Afgelopen maand kreeg je ongeveer 200 euro, dat wordt dan 100 euro minder en je terugverdientijd verdubbeld dan inderdaad. Zonneplan kan wel je batterij anders gaan inregelen middels het algoritme zodat je meer van je eigen zonnepaneel opbrengst in je batterij kan stoppen. maar hoe dan ook is dit niet positief voor de terugverdientijd aangezien het de winst op onbalans aanzienlijk lager maakt.
Reden waarom ik op het idee enthousiast ben maar op het verdienmodel nog steeds aan de zijlijn sta. Er komt toch steeds weer een verrassing boven drijven. Maar dat is prima. Het staat in de kinderschoenen. De 1 zijn hobby de ander wil harde knaken zien. Ik val in beide groepen 😉NightHawk4 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Een jaar langer? Als je dat even maal 12 doet gaat de zogenaamde jaaropbrengst halveren....
Terugverdientijd wordt dus verdubbeld in die casus.
Lees al een tijdje mee en twijfelde of ik een nexus 20kWh zou bestellen maar de twijfel wordt nu alleen maar groter de verkeerde kant op....
Het voordeel voor de 'early adaptors' in dit topic is wel dat ze de helft van de investering al wel terugverdienen in de periode tot aan afschaffing. Tevens de periode dat er veel meer onbalans op de markt is en er dus meer verdient kan worden.Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:49:
[...]
Reden waarom ik op het idee enthousiast ben maar op het verdienmodel nog steeds aan de zijlijn sta. Er komt toch steeds weer een verrassing boven drijven. Maar dat is prima. Het staat in de kinderschoenen. De 1 zijn hobby de ander wil harde knaken zien. Ik val in beide groepen 😉
Ben nog steeds niet negatief omdat je voor 8 mille toch een mooie 20kWh accu thuis krijgt, dus ik heb het plan nog niet afgeschoten
Afschaffen van de salderingsregeling zou wellicht minder negatief kunnen uitvallen dat hier geschetst lijkt mij (als er geen andere regeling komt voor de zonneplan thuisbatterij waarvan zonneplan aangaf dat deze er mogelijk gaat komen). Op het moment dat de salderingsregeling er af gaat zal de stroom uit de zonnepanelen veel minder waard worden wanneer deze niet direct gebruikt wordt. De Nexus kan op het moment dat je zonnepanelen dus aan het net zouden terugleveren dit voorkomen en het zelf opslaan. Inkoopprijs van de energie zal dus voor mensen met veel zonnepanelen voor een gedeelte nog steeds zonder belasting kunnen lijkt mij.
Met afschaffen saldering is het hebben van zonnepanelen (aanschaf) steeds minder interessant. Accu zal meer opkomst gaan krijgen als net niet verbeterd. Ik hoop dan voor hetzelfde geld wel wat Kwh's in de accu te krijgen haha Wishfull thinking misschien...... we gaan het zien.NightHawk4 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:52:
[...]
Het voordeel voor de 'early adaptors' in dit topic is wel dat ze de helft van de investering al wel terugverdienen in de periode tot aan afschaffing. Tevens de periode dat er veel meer onbalans op de markt is en er dus meer verdient kan worden.
Ben nog steeds niet negatief omdat je voor 8 mille toch een mooie 20kWh accu thuis krijgt, dus ik heb het plan nog niet afgeschoten
Voorbeeld. Nexus 20 Kwh. Zonnepanelen 3330 Wp op dak. Bij een mooie zonnige dag zit de Nexus in 1 dag vol. Verbruik jij in de nacht 20 Kwh om opnieuw te beginnen de volgende dag? Zo nee dan kan er maar een beetje bij de volgende dag. Dan wordt het echt sprokkelwerk. Wintermaanden? Goedkoop van net laden en dat verbruiken. o.a. ZP zal iets moeten bedenken (waar de tijd nog wel voor is) maar ik spring er nu niet in.sven4474 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:58:
Afschaffen van de salderingsregeling zou wellicht minder negatief kunnen uitvallen dat hier geschetst lijkt mij (als er geen andere regeling komt voor de zonneplan thuisbatterij waarvan zonneplan aangaf dat deze er mogelijk gaat komen). Op het moment dat de salderingsregeling er af gaat zal de stroom uit de zonnepanelen veel minder waard worden wanneer deze niet direct gebruikt wordt. De Nexus kan op het moment dat je zonnepanelen dus aan het net zouden terugleveren dit voorkomen en het zelf opslaan. Inkoopprijs van de energie zal dus voor mensen met veel zonnepanelen voor een gedeelte nog steeds zonder belasting kunnen lijkt mij.
Aanschaf misschien wel maar voor de meeste liggen die panelen toch al op het dak. De installateurs van zonnepanelen hadden al een slecht jaar maar het wordt dus alleen maar beroerder....Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:56:
[...]
Met afschaffen saldering is het hebben van zonnepanelen (aanschaf) steeds minder interessant. Accu zal meer opkomst gaan krijgen als net niet verbeterd. Ik hoop dan voor hetzelfde geld wel wat Kwh's in de accu te krijgen haha Wishfull thinking misschien...... we gaan het zien.
Mooi voorbeeld want daar kijk ik ook nog steeds naar. Ik heb dus 10 panelen op mijn platte dak totaal 4350Wp die de afgelopen week regelmatig boven de 20kWh aftikken.Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]
Voorbeeld. Nexus 20 Kwh. Zonnepanelen 3330 Wp op dak. Bij een mooie zonnige dag zit de Nexus in 1 dag vol. Verbruik jij in de nacht 20 Kwh om opnieuw te beginnen de volgende dag? Zo nee dan kan er maar een beetje bij de volgende dag. Dan wordt het echt sprokkelwerk. Wintermaanden? Goedkoop van net laden en dat verbruiken. o.a. ZP zal iets moeten bedenken (waar de tijd nog wel voor is) maar ik spring er nu niet in.
Maar wat moet ik anders met die stroom? Zonder batterij terugleveren naar de energieleverancier voor een paar cent? Op de lage momenten is de kale stroom nu 4,5 cent bij Tibber en die is vanavond toch alweer 10/11 cent voor een uur of twee. Daar is dus ook een marginale winst te behalen naast het eventuele gebruik van mijn inductieplaat/airco's/EV en nog te plaatsen warmtepomp....
Dus in zoverre heb ik dus het idee om een Nexus te gaan plaatsen nog steeds niet afgeschoten.
Wat ik me wel afvraag is dat het verdienmodel van Zonneplan zelf (marge op de onbalansmarkt) dan wel grotendeels wegvalt. Maar misschien zijn ze tegen die tijd al groot genoeg als energieleverancier dat ze dat op een andere manier kunnen ondervangen.

Ik denk dat je moet bepalen of je hem terug gaat verdienen als dat je doel is. Je zal met je plannen een netto verbruiker worden denk ik. Je slaat 20 kwh op maar die moeten wel op zijn next day. Wellicht kun je in je EV wat extra kwijt voor de gratis kilometers dan. Per saldo vang ik de zomer maanden moeilijk of eigenlijk niet af. Het is een spaarpot voor van de winter. Mijn Ev kan ik ook laden als dat zou moeten echter werkt de gemeente nog niet echt mee. Geen eigen oprit.NightHawk4 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Aanschaf misschien wel maar voor de meeste liggen die panelen toch al op het dak. De installateurs van zonnepanelen hadden al een slecht jaar maar het wordt dus alleen maar beroerder....
[...]
Mooi voorbeeld want daar kijk ik ook nog steeds naar. Ik heb dus 10 panelen op mijn platte dak totaal 4350Wp die de afgelopen week regelmatig boven de 20kWh aftikken.
Maar wat moet ik anders met die stroom? Zonder batterij terugleveren naar de energieleverancier voor een paar cent? Op de lage momenten is de kale stroom nu 4,5 cent bij Tibber en die is vanavond toch alweer 10/11 cent voor een uur of twee. Daar is dus ook een marginale winst te behalen naast het eventuele gebruik van mijn inductieplaat/airco's/EV en nog te plaatsen warmtepomp....![]()
Dus in zoverre heb ik dus het idee om een Nexus te gaan plaatsen nog steeds niet afgeschoten.![]()
Wat ik me wel afvraag is dat het verdienmodel van Zonneplan zelf (marge op de onbalansmarkt) dan wel grotendeels wegvalt. Maar misschien zijn ze tegen die tijd al groot genoeg als energieleverancier dat ze dat op een andere manier kunnen ondervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-05-2024 14:48 ]
Er vanuit gaande dat er niet meer wordt gesaldeerd:Devke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]
Voorbeeld. Nexus 20 Kwh. Zonnepanelen 3330 Wp op dak. Bij een mooie zonnige dag zit de Nexus in 1 dag vol. Verbruik jij in de nacht 20 Kwh om opnieuw te beginnen de volgende dag? Zo nee dan kan er maar een beetje bij de volgende dag. Dan wordt het echt sprokkelwerk. Wintermaanden? Goedkoop van net laden en dat verbruiken. o.a. ZP zal iets moeten bedenken (waar de tijd nog wel voor is) maar ik spring er nu niet in.
Op jaarbasis lever ik meer dan 4000 kWh terug. We nemen voor gemak een andere aanbieder met dynamische tarieven, Frank Energy. Om een vergelijking te gaan maken tussen een vast contract en dynamische tarieven gaat wat te ver voor dit topic.
https://www.gaslicht.com/zonnepanelen/terugleverkosten
Gisteren 33 kWh opgewekt en 16 kWh gebruikt. Dus het klopt dat ik na eigen verbruik nog steeds een redelijk volle accu zou hebben met 17 kWh.
Voor het gemak gaan we er vanuit dat 25% van mijn dagelijks verbruik is wanneer de zon niet schijnt. Deze 4 kWh trek ik dus uit het net als ik geen accu heb.
Het prijsverschil tussen nu (14:00) voor 2 cent terugleveren of vanavond (om 20:00) voor 16 cent is 14 cent per kWh.
Als ik dus wel een accu heb hoef ik die 4 kWh niet van het net te trekken dat is qua EB als 52 cent wint (4x13 cent)
in de middag opslaan en s'avonds terugleveren is € 2,38.
Dat is geen vetpot maar laten we zeggen dat je 3 euro per dag "winst" maakt 3/4 van het jaar; dat is nog steeds 800,- per jaar.
De prognose van ROI is op dit moment niet 1 januari 2027. Maar in de loop van 2027 heb ik hem terugverdiend.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Ik ben het eens met je analyse maar wil er het volgende op aanvullen.Biet80 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Er vanuit gaande dat er niet meer wordt gesaldeerd:
Op jaarbasis lever ik meer dan 4000 kWh terug. We nemen voor gemak een andere aanbieder met dynamische tarieven, Frank Energy. Om een vergelijking te gaan maken tussen een vast contract en dynamische tarieven gaat wat te ver voor dit topic.
Gisteren 33 kWh opgewekt en 16 kWh gebruikt. Dus het klopt dat ik na eigen verbruik nog steeds een redelijk volle accu zou hebben met 17 kWh.
Voor het gemak gaan we er vanuit dat 25% van mijn dagelijks verbruik is wanneer de zon niet schijnt. Deze 4 kWh trek ik dus uit het net als ik geen accu heb.
Het prijsverschil tussen nu (14:00) voor 2 cent terugleveren of vanavond (om 20:00) voor 16 cent is 14 cent per kWh.
Als ik dus wel een accu heb hoef ik die 4 kWh niet van het net te trekken dat is qua EB als 52 cent wint (4x13 cent)
Dat is geen vetpot maar laten we zeggen dat je 3 euro per dag "winst" maakt 3/4 van het jaar; dat is nog steeds 800,- per jaar.
De prognose van ROI is op dit moment niet 1 januari 2027. Maar in de loop van 2027 heb ik hem terugverdiend.
Er liggen nog steeds ook kansen op de onbalans markt. Bijvoorbeeld als de Nexus 50 cent op onbalansmarkt kan verdienen met laden, dan gaat hier weliswaar de EB vanaf (omdat je eigenlijk voor eigen gebruik niet had hoeven laden), maar er blijft genoeg over om deze beslissing te kunnen nemen.
Dus hoewel het accent verschuift naar meer laden van eigen panelen en eigen verbruik maximaliseren, zal de onbalans use case er nog steeds doorheen fietsen.
Mocht dit niet zo zijn en Laag laden en duur ontladen, dan hebben we geen powerplay nodig want zoveel AI is er niet nodig om het komende nachtelijke verbruik te voorspellen en de tarieven zijn dan bekend.
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Vergeet de laad/ontlaad verliezen niet, en het standaard verbruik van de omvormer.Biet80 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Er vanuit gaande dat er niet meer wordt gesaldeerd:
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Na alle onrust op de energiemarkt, zelf nu overgestapt te zijn naar een dynamisch contract en een EV aangeschaft te hebben, begint de interesse in een thuisaccu toch wel te groeien en daarmee ook de interesse in deze accu en daar weer mee dit draadje. Binnenkort maar eens het één en ander doorlezen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Aldus kiki.Nee, je hoeft geen energiebelasting te betalen voor het opslaan van stroom in de Nexus thuisbatterij. Energiebelasting is een verbruiksbelasting. Met de Nexus thuisbatterij sla je energie op om die later weer terug te leveren. Je verbruikt dus geen stroom tijdens dit proces. Daardoor is er geen energiebelasting van toepassing op opgeslagen energie, zelfs niet als in de toekomst de salderingsregeling alsnog wordt afgeschaft. 😊
Dat denk ik ook.
Ik vermoed (ik heb zelf geen Nexus of powerplay) dat de handel op de onbalans markt volledig buiten het salderen om gaat, daarom kan powerplay de nexus ook niet inzetten om te laden en ontladen bij de juiste day ahead prijs en moet je echt kiezen wat je wil (of onbalans handel of eigengebruik)
Nu loopt dat bij particulieren natuurlijk via het dynamische contract, en daarom verrekend ZP dit met je af, zodat je alleen je stroom betaald die je ook gebruikt.
Dat zal, mag ik hopen, niet veranderen als het salderen stopt, want dan is de handel in de onbalans markt voor particulieren afgelopen, neem ik aan.
Ik hoop dat ZP hier duidelijkheid in komt scheppen.
@zonneplan: jullie lezen vast mee ;-)
LG-HM163MR-U34
Idd flinke misser vandaag van het Nexus algoritme.
Het codewoord is 'dubbele energiebelasting voorkomen'. Dat geldt al voor grootverbruikers (https://ondernemersplein....nergiebelasting-voorkomen) maar niet voor de gewone aansluiting.
Verkoper gaf aan dat ze daarover wel in gesprek zullen gaan wanneer salderen afgeschaft wordt.Als u energie opslaat en dat vervolgens verkoopt, kan het voorkomen dat u daar 2 keer belasting over moet betalen. Een keer voor het opslaan, en een keer voor het gebruik. U kunt deze dubbele belasting voorkomen als:
- de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert een grootverbruikaansluiting heeft
- de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert, verklaart aan degene die de elektriciteit levert dat hij buiten de heffing blijft
[ Voor 36% gewijzigd door leksts op 16-05-2024 18:27 ]
Als ZP het voor elkaar krijgt dat hun meter op de Nexus als energieopslagfaciliteit wordt aangezien, kunnen ze idd buiten de Energiebelasting blijven. Dan zal er een verrekening plaats moeten vinden tussen de geleverde energie aan het huis en het deel wat de Nexus in is gegaan.leksts schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:25:
[...]
Het codewoord is 'dubbele energiebelasting voorkomen'. Dat geldt al voor grootverbruikers (https://ondernemersplein....nergiebelasting-voorkomen) maar niet voor de gewone aansluiting.
[Als u energie opslaat en dat vervolgens verkoopt, kan het voorkomen dat u daar 2 keer belasting over moet betalen. Een keer voor het opslaan, en een keer voor het gebruik. U kunt deze dubbele belasting voorkomen als:
de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert een grootverbruikaansluiting heeft
de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert, verklaart aan degene die de elektriciteit levert dat hij buiten de heffing blijft]
Verkoper gaf aan dat ze daarover wel in gesprek zullen gaan wanneer salderen afgeschaft wordt.
Mogelijk is dit ook de reden waarom ZP een gewijzigde omvormer heeft, zonder de standaard onderdelen (zonnepaneelaansluitingen, backup voorziening, etc). Om zo aan de voorschriften voor een energieopslagfaciliteit te voldoen (en er dus geen energie 'weg kan lekken' aan opwek of verbruik).
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Volgens mij heeft dit ook een relatie met dat Zonneplan toegang heeft tot vergoedingen op de onbalansmarkt.Bravo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Als ZP het voor elkaar krijgt dat hun meter op de Nexus als energieopslagfaciliteit wordt aangezien, kunnen ze idd buiten de Energiebelasting blijven. Dan zal er een verrekening plaats moeten vinden tussen de geleverde energie aan het huis en het deel wat de Nexus in is gegaan.
Mogelijk is dit ook de reden waarom ZP een gewijzigde omvormer heeft, zonder de standaard onderdelen (zonnepaneelaansluitingen, backup voorziening, etc). Om zo aan de voorschriften voor een energieopslagfaciliteit te voldoen (en er dus geen energie 'weg kan lekken' aan opwek of verbruik).
"Om te handelen op de spot- (EPEX-Spot) en/of forwardmarkten (ICE ENDEX) moet je gekwalificeerd zijn of dit doen via iemand die gekwalificeerd is. We hebben het dan over Balance Responsible Parties (BRP), al dan niet met een aansluiting.
Om diensten aan TenneT, de landelijke netbeheerder, te leveren om het net in balans te houden, moet je gekwalificeerd zijn als Balancing Service Provider (BSP). "
Zonneplan mag dus zijn batterijen inzetten en logischerwijs betaal je als huiseigenaar dan geen belasting over inkoop/verkoop van elektriciteit, want de huiseigenaar verzorgt niet de aansturing maar Zonneplan. En daar wordt natuurlijk geen belasting over geheven want dan wil niemand balanceren.
Als je de batterij als standalone opslag zou gebruiken, heb je dat probleem dus wel is mijn redenering.
[ Voor 4% gewijzigd door m_huizinga op 16-05-2024 22:04 ]
Om nog even op de energiebelasting in te haken, er is een wettelijke grondslag voor:m_huizinga schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:03:
[...]
[...]
Zonneplan mag dus zijn batterijen inzetten en logischerwijs betaal je als huiseigenaar dan geen belasting over inkoop/verkoop van elektriciteit, want de huiseigenaar verzorgt niet de aansturing maar Zonneplan. En daar wordt natuurlijk geen belasting over geheven want dan wil niemand balanceren.
Als je de batterij als standalone opslag zou gebruiken, heb je dat probleem dus wel is mijn redenering.
U moet energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie betalen als u:
• aardgas en elektriciteit via een aansluiting of op een andere manier aan een verbruiker levert
• aardgas aan een CNG tankstation (Compressed Natural Gas: aardgas onder druk) levert
• aardgas of elektriciteit verbruikt, verkregen via een gas- of elektriciteitsbeurs
• als aardgas- of elektriciteitsleverancier zelf aardgas of elektriciteit verbruikt
• aardgas of elektriciteit verbruikt, die u op een andere manier hebt verkregen dan door een levering
• elektriciteit opwekt uit biomassa die niet als zuivere biomassa wordt aangemerkt en deze verbruikt
• elektriciteit levert aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen
Het maakt hierbij niet uit hoe u aardgas of elektriciteit levert: via een distributienet, een directe lijn of op een andere manier. U moet ook energiebelasting betalen voor het verbruik van aardgas of elektriciteit dat u hebt gekocht via de beurs.
U hoeft geen energiebelasting te betalen voor het verbruik van:
• elektriciteit die u opwekt met hernieuwbare energiebronnen
• elektriciteit die u opwekt met een noodinstallatie in geval van storingen bij de levering uit het distributienet
• stortgas, rioolwaterzuiveringsgas of biogas dat u zelf wint
• elektriciteit die u opwekt met een installatie voor warmtekrachtkoppeling
Hier mis ik een regel over 'energieopslagfaciliteit', deze staat niet bij de wel, maar ook niet bij de niet.
Dan nog de energiebelasting, voor reguliere huishoudens is deze 10,88 ct/kWh (excl BTW). Dit tarief is tot 10.000 kWh gebruik. Als je meer gaat gebruiken val je in goedkopere staffels, de staffel van 50.000 - 10.000.000 kost nog maar 3,943 ct/kWh. Mocht dit van toepassing zijn voor de grote batterij aansluitingen voor netstabilisatie (of handel) dan zijn de overheadkosten qua energiebelasting een stuk minder. Waardoor het eerder rendabel wordt bij grotere volumes om ondanks de belasting toch actief te zijn. (Salderen is voor de zakelijke markt nooit een optie geweest).
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Vraag aan kiki: Kunt u toelichten welke concequenties er zijn voor de verdiensten met thuisbatterij, wanneer de salderingsregeling wegvalt?
Natuurlijk! Als de salderingsregeling ooit verdwijnt, wordt het minder interessant om je opgewekte stroom aan het net terug te leveren. Daarmee wordt het financieel aantrekkelijker om een thuisbatterij te gebruiken om jezelf van stroom te voorzien. Powerplay zal dan meer gaan sturen op het opslaan van je zelfopgewekte zonnestroom, om altijd het beste rendement uit jouw zonnepanelen en thuisbatterij te halen. Dus zelfs als de salderingsregeling wegvalt, kan je met de Nexus thuisbatterij en Powerplay nog steeds een mooi rendement behalen! 😊💡
Natuurlijk! Als de salderingsregeling ooit verdwijnt, wordt het minder interessant om je opgewekte stroom aan het net terug te leveren. Daarmee wordt het financieel aantrekkelijker om een thuisbatterij te gebruiken om jezelf van stroom te voorzien. Powerplay zal dan meer gaan sturen op het opslaan van je zelfopgewekte zonnestroom, om altijd het beste rendement uit jouw zonnepanelen en thuisbatterij te halen. Dus zelfs als de salderingsregeling wegvalt, kan je met de Nexus thuisbatterij en Powerplay nog steeds een mooi rendement behalen! 😊💡
Welke daar net tussen mist is juist de belangrijkste....Bravo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Dan nog de energiebelasting, voor reguliere huishoudens is deze 10,88 ct/kWh (excl BTW). Dit tarief is tot 10.000 kWh gebruik. Als je meer gaat gebruiken val je in goedkopere staffels, de staffel van 50.000 - 10.000.000 kost nog maar 3,943 ct/kWh. Mocht dit van toepassing zijn voor de grote batterij aansluitingen voor netstabilisatie (of handel) dan zijn de overheadkosten qua energiebelasting een stuk minder. Waardoor het eerder rendabel wordt bij grotere volumes om ondanks de belasting toch actief te zijn. (Salderen is voor de zakelijke markt nooit een optie geweest).
10.001 t/m 50.000 en die zit op €0,09037
365 dagen a 20kWh is nog steeds 'maar' 7240kWh op jaarbasis dus die 50k+ ga je nooit halen

Jammer genoeg weigert Kiki een uitspraak te doen wat dit betekend voor de terugverdientijd van de Nexus accu in combinatie van powerplay. Terwijl dit toch grote gevolgen moet hebben.Energycoach schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:49:
Vraag aan kiki: Kunt u toelichten welke concequenties er zijn voor de verdiensten met thuisbatterij, wanneer de salderingsregeling wegvalt?
Zolang er politiek nog niks besloten is blijft dit alleen maar speculatie. Ze roepen nu 2027, maar het kan net zo goed 2028 worden, of wellicht toch in fases afbouwen. Waarom zou Zonneplan zich wagen aan een voorspelling zonder dat er duidelijkheid is over de regelgeving.Peterhardenberg schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:54:
[...]
Jammer genoeg weigert Kiki een uitspraak te doen wat dit betekend voor de terugverdientijd van de Nexus accu in combinatie van powerplay. Terwijl dit toch grote gevolgen moet hebben.
Je hebt volkomen gelijk dat afschaffen salderen geen gelopen race is, en ook 2027 is natuurlijk nog geen wet.rusman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Zolang er politiek nog niks besloten is blijft dit alleen maar speculatie. Ze roepen nu 2027, maar het kan net zo goed 2028 worden, of wellicht toch in fases afbouwen. Waarom zou Zonneplan zich wagen aan een voorspelling zonder dat er duidelijkheid is over de regelgeving.
In de quote word niet gesproken over een datum van afschaffen, Kiki geeft antwoord dat er dan idd iets veranderd en dat er anders met powerplay word gewerkt, meer gericht op eigen PV opwek en minder onbalans handel. dit heeft gevolgen voor de TVT, en daar dient Zonneplan op duidelijk in te zijn. dit heeft niets te maken met de datum van een (eventuele) afschaffing saldering.
[quote]rusman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Zolang er politiek nog niks besloten is blijft dit alleen maar speculatie. Ze roepen nu 2027, maar het kan net zo goed 2028 worden, of wellicht toch in fases afbouwen. Waarom zou Zonneplan zich wagen aan een voorspelling zonder dat er duidelijkheid is over de regelgeving.
[/quote]
Visie?
Alleen is dan de vraag of de input voor die visie correct is
Maar de basis is geld verdienen natuurlijk.
En daar is opzich niets mis mee.
[...]
[/quote]
Visie?
Maar de basis is geld verdienen natuurlijk.
Niks mis met geld verdienen. Denk dat het hier gaat om terug te verdienen. Daar zal Zonneplan denk ik wel met een visie moeten komen als ze hem gaan inzetten op eigen verbruik. Iedereen weet dat die business case gewoon onrendabel is als je nu een accu aanschaft. Met onbalanshandel heb je de meeste kans om terug te verdienen. 2027 duurt nog even maar ik vind het een ondoordachte maatregel weer. Van alles naar niks. Ga je nu nog zonnepanelen erbij leggen of vervangen? Nee. Probleem maak je voor jezelf denk ik alleen maar groter met terugverdientijden. Ik wil me er beter in verdiepen nog daar ik dacht mijn 185 wp panelen te gaan vervangen voor 440 wp panelen.Simpel360 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:06:
[quote]rusman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:56:
[...]
[/quote]
Visie?
Maar de basis is geld verdienen natuurlijk.![]()
4,5 jaar opgeteld bij 2024 is halverwege 2029. Er is aangekondigd dat de salderingregeling er af gaat in 2027. Wat doet dit met de terugverdientijdPeterhardenberg schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Je hebt volkomen gelijk dat afschaffen salderen een gelopen race is, en ook 2027 is natuurlijk nog geen wet.
In de quote word niet gesproken over een datum van afschaffen, Kiki geeft antwoord dat er dan idd iets veranderd en dat er anders met powerplay word gewerkt, meer gericht op eigen PV opwek en minder onbalans handel. dit heeft gevolgen voor de TVT, en daar dient Zonneplan op duidelijk in te zijn. dit heeft niets te maken met de datum van een (eventuele) afschaffing saldering.
Goede vraag! De salderingsregeling heeft geen invloed op de terugverdientijd van de Zonneplan Nexus thuisbatterij. De batterij laadt en ontlaadt energie op basis van Powerplay, wat betekent dat het opslaan en gebruiken van eigen zonne-energie niet altijd de beste keuze is. Powerplay maakt deze keuze voor jou. Dus zelfs als de salderingsregeling in 2027 verandert, blijft de geschatte terugverdientijd van de 20 kWh batterij ongeveer 4,5 jaar. 😊
Kiki AI
Dat is nu net het punt wat ik probeer te maken. Die 50.000 kWh ga je prive niet halen met een Nexus, maar een grote speler haalt die wel. Dus de businesscase voor een grote speler blijft langer interessant dan voor een prive Nexus.NightHawk4 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:50:
[...]
Welke daar net tussen mist is juist de belangrijkste....
10.001 t/m 50.000 en die zit op €0,09037
365 dagen a 20kWh is nog steeds 'maar' 7240kWh op jaarbasis dus die 50k+ ga je nooit halen
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Interessante discussie zo; waar wel even bij stilgestaan moet worden is dat dit plan gegoten moet worden in een wetswijziging wat door de 2de en 1ste kamer moet.
Dit zal nog heel wat voeten in de aarde hebben aangezien het eerdere wetsvoorstel ook in de eerste kamer gestrand is. Ik neem aan dat de linkse partijen echt tegen een afschaffing in 1x zijn zonder goede andere maatregelen.
Dus dat Kiki het nu ook niet weet neem ik haar niet kwalijk...
Weet iemand zo snel de reden waarom de max uitvoering maar 20kW is van de zonneplan accu en niet bv. 30kW?
Ik zit zelf nu even al te kijken naar 2x extra batterijen (van 5kW). Kun je makkelijk zelf toevoegen (ik zag bij de installatie dat het namelijk een soort legodoos is.)
Dit zal nog heel wat voeten in de aarde hebben aangezien het eerdere wetsvoorstel ook in de eerste kamer gestrand is. Ik neem aan dat de linkse partijen echt tegen een afschaffing in 1x zijn zonder goede andere maatregelen.
Weet iemand zo snel de reden waarom de max uitvoering maar 20kW is van de zonneplan accu en niet bv. 30kW?
Ik zit zelf nu even al te kijken naar 2x extra batterijen (van 5kW). Kun je makkelijk zelf toevoegen (ik zag bij de installatie dat het namelijk een soort legodoos is.)
[ Voor 23% gewijzigd door _Richie_ op 17-05-2024 12:05 ]
Stuk in de Telegraaf over de thuisaccu. Na onderzoek van zonneplan
https://www.telegraaf.nl/...prijs-blijft-struikelblok
Hieronder het stuk voor degene die geen Telegraaf premium hebben
AMSTERDAM - Het merendeel van de zonnepanelenbezitters wil graag een thuisbatterij. Door de aanstaande afschaffing van de salderingsregeling neemt het rendement van zulke batterijen ook toe. De torenhoge prijzen blijven echter een grote hindernis.
Liefst twee op de drie zonnepanelenbezitters willen in de toekomst een thuisbatterij aanschaffen, blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder bijna 9000 klanten. Voor bijna de helft zijn de hoge aanschafkosten een reden om het nu nog niet te doen. Een kwart noemt als belangrijkste reden de onzekerheid over de terugverdientijd.
Zonneplan verwacht dat de plannen van het aanstaande kabinet om de salderingsregeling af te schaffen de vraag naar thuisbatterijen wel „flink zal aanzwengelen”, zo laat het bedrijf vrijdag weten. „Als consumenten niet meer mogen salderen, wordt het interessant om zelfopgewekte stroom later te gebruiken.” Nu fungeert het elektriciteitsnet dankzij de salderingsregeling nog als „een grote batterij”, zoals Zonneplan het uitdrukt.
Naast de hoge prijzen is bij thuisbatterijen een probleem dat ze hooguit voor enkele dagen energie kunnen opslaan, of zelfs dat niet.
Tussenwoning
Een huishouden in een gemiddelde tussenwoning verbruikt volgens Milieucentraal jaarlijks ongeveer 3000 kilowattuur (kWh) elektrische energie. Dat is gemiddeld 8 kWh per dag. Met een thuisbatterij van 20 kWh kun je dus maar enige dagen voort, alleen kosten die apparaten €3500 tot €11.000 per stuk, afhankelijk van de kwaliteit. Na tien tot vijftien jaar moet een nieuwe worden aangeschaft.
Een geheel elektrisch huishouden, met een elektrische auto, komt snel op een jaarverbruik van 10.000 kWh. Dat is ongeveer 27 kWh per dag. De opwekking daarvan vergt tientallen zonnepanelen op het dak. Om in zonloze periodes enige dagen vooruit te kunnen, kun je denken aan een thuisaccu van 50 kWh. De prijs daarvoor beloopt ongeveer €20.000.
Toch stelt Zonneplan dat met een thuisbatterij bespaard kan worden. „Wanneer het salderen ophoudt, krijg je voor de stroom die je teruglevert - vaak zo’n 70% van de totale productie - alleen nog een kale terugleververgoeding. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker om zelfopgewekte, gratis zonnestroom op te slaan en later te gebruiken. Met een thuisbatterij kan de mate van zelfconsumptie worden opgeschroefd van 30 tot ongeveer 65%.
https://www.telegraaf.nl/...prijs-blijft-struikelblok
Hieronder het stuk voor degene die geen Telegraaf premium hebben
AMSTERDAM - Het merendeel van de zonnepanelenbezitters wil graag een thuisbatterij. Door de aanstaande afschaffing van de salderingsregeling neemt het rendement van zulke batterijen ook toe. De torenhoge prijzen blijven echter een grote hindernis.
Liefst twee op de drie zonnepanelenbezitters willen in de toekomst een thuisbatterij aanschaffen, blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder bijna 9000 klanten. Voor bijna de helft zijn de hoge aanschafkosten een reden om het nu nog niet te doen. Een kwart noemt als belangrijkste reden de onzekerheid over de terugverdientijd.
Zonneplan verwacht dat de plannen van het aanstaande kabinet om de salderingsregeling af te schaffen de vraag naar thuisbatterijen wel „flink zal aanzwengelen”, zo laat het bedrijf vrijdag weten. „Als consumenten niet meer mogen salderen, wordt het interessant om zelfopgewekte stroom later te gebruiken.” Nu fungeert het elektriciteitsnet dankzij de salderingsregeling nog als „een grote batterij”, zoals Zonneplan het uitdrukt.
Naast de hoge prijzen is bij thuisbatterijen een probleem dat ze hooguit voor enkele dagen energie kunnen opslaan, of zelfs dat niet.
Tussenwoning
Een huishouden in een gemiddelde tussenwoning verbruikt volgens Milieucentraal jaarlijks ongeveer 3000 kilowattuur (kWh) elektrische energie. Dat is gemiddeld 8 kWh per dag. Met een thuisbatterij van 20 kWh kun je dus maar enige dagen voort, alleen kosten die apparaten €3500 tot €11.000 per stuk, afhankelijk van de kwaliteit. Na tien tot vijftien jaar moet een nieuwe worden aangeschaft.
Een geheel elektrisch huishouden, met een elektrische auto, komt snel op een jaarverbruik van 10.000 kWh. Dat is ongeveer 27 kWh per dag. De opwekking daarvan vergt tientallen zonnepanelen op het dak. Om in zonloze periodes enige dagen vooruit te kunnen, kun je denken aan een thuisaccu van 50 kWh. De prijs daarvoor beloopt ongeveer €20.000.
Toch stelt Zonneplan dat met een thuisbatterij bespaard kan worden. „Wanneer het salderen ophoudt, krijg je voor de stroom die je teruglevert - vaak zo’n 70% van de totale productie - alleen nog een kale terugleververgoeding. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker om zelfopgewekte, gratis zonnestroom op te slaan en later te gebruiken. Met een thuisbatterij kan de mate van zelfconsumptie worden opgeschroefd van 30 tot ongeveer 65%.
Conclusie is dat het koffiedik kijken is. "Als als als"
Kiki zegt zelf dat de terugverdientijd niet veranderd als de saldering eraf gaat. Je betaald volgens Kiki geen Energiebelasting over de energie in de batterij. Energiebelasting is een belasting op verbruik en niet op opslag volgens kiki.
Met salderen is het opslaan van zonnestroom voor eigen gebruik inderdaad niet rendabel. Maar dat betekent niet dat er nooit een business case is voor een thuisaccu. Een simpel voorbeeld is al het verlagen van je aansluiting van 3x35A naar 3x25A door een setup met Victron Multiplus 2. (Power Assist)Devke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Niks mis met geld verdienen. Denk dat het hier gaat om terug te verdienen. Daar zal Zonneplan denk ik wel met een visie moeten komen als ze hem gaan inzetten op eigen verbruik. Iedereen weet dat die business case gewoon onrendabel is als je nu een accu aanschaft. Met onbalanshandel heb je de meeste kans om terug te verdienen. 2027 duurt nog even maar ik vind het een ondoordachte maatregel weer. Van alles naar niks. Ga je nu nog zonnepanelen erbij leggen of vervangen? Nee. Probleem maak je voor jezelf denk ik alleen maar groter met terugverdientijden. Ik wil me er beter in verdiepen nog daar ik dacht mijn 185 wp panelen te gaan vervangen voor 440 wp panelen.
Ik zit er zelf aan te denken om nog wat panelen bij te leggen. We kunnen nog 2,5 jaar salderen. Daarin verdienen de panelen zich makkelijk terug. De omvormer is de grootste kostenpost maar daar ga ik gewoon voor 1 met accu aansluitingen. Die is nu al vrijgesteld van BTW. Ik ga het wel zelf doen, als je het moet laten doen kan het niet uit. Dan over 2 jaar nog een paar accu's om eigen zonnestroom op te kunnen slaan. (Of ik moet de opbrengst van Mei goed hebben ingeschat

Accu's worden in de komende 2 jaar nog beter en goedkoper en hopelijk nog wat subsidie/standaard btw vrijstelling.
https://cleantechnica.com/2023/12/01/record-low-ev-battery-prices/
Dat het salderen gaat stoppen mag geen verrassing meer zijn. Het geld moet ergens vandaan komen. Dit moet geen politieke discussie worden maar BBB was eerst tegen het afschaffen, nu blijkbaar voor. Ik zie dit wel een doorgang vinden._Richie_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:01:
Interessante discussie zo; waar wel even bij stilgestaan moet worden is dat dit plan gegoten moet worden in een wetswijziging wat door de 2de en 1ste kamer moet.
Toevallig werd gisteren dit artikel geplaatst op de Zonneplan site en daarin wordt nogmaals bevestigd (eerder al voor die collectieve aankoop actie voor de gemeente Arnhem) dat ze in de toekomst de Nexus mogelijkheden kunnen geven voor zelfconsumptie:
https://www.zonneplan.nl/...ters-willen-thuisbatterij
https://www.zonneplan.nl/...ters-willen-thuisbatterij
Maar eerst maar eens afwachten wat de situatie in 2027 gaat zijn want niks lijkt wisselvalliger dan het bestuur van ons land.Wat Zonneplan betreft is een subsidie ook niet noodzakelijk om thuisbatterijen rendabel te maken. Het vergroten van de mate van zelfconsumptie is namelijk niet de enige manier om een thuisbatterij rendabel te maken. Zonneplan verkoopt sinds februari thuisbatterijen, die flexibel aangestuurd kunnen worden. Op dit moment worden ze vooral ingezet om bij te dragen aan een stabieler elektriciteitsnet, door te handelen op onbalansprijzen. Een 20 kWh-demobatterij, die al op 1 november 2023 geïnstalleerd werd, verdiende op deze manier in zesenhalve maand tijd al ruim 1100 euro. Zonneplan zegt de aansturing van haar batterijen automatisch aan te passen naar een meer zelfconsumptiegerichte modus, wanneer de salderingsregeling daadwerkelijk niet meer bestaat.
[ Voor 5% gewijzigd door kazuka op 17-05-2024 12:28 ]
De enige constante is verandering...kazuka schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:23:
Maar eerst maar eens afwachten wat de situatie in 2027 gaat zijn want niks lijkt wisselvalliger dan het bestuur van ons land.
Indien je met de accu op de onbalans markt handelt, dan levert 30 kWh nauwelijks wat extra's op vergeleken met 20 kWh. Zolang de 20 kWh ergens tussen 10% en 90% belading zit gedraagt deze zich hetzelfde als een 30kWh batterij zou doen._Richie_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:01:
...
Indien je voor maximaliseren van eigen verbruik gaat, dan kun je met 30 kWh dus een groter voorraadje aanleggen. Met 10 kW omvormer kost het wel 3 uur eer deze van vol naar leeg is (en andersom), maar eenmaal vol op een zonnige winderige winterdag, kun je er wat langer mee doen.
Ik denk dat 30kWh pas aantrekkelijk kan zijn als je ook minstens 30 kWh overhoud op zomerse dagen, dus daar heb je bijbehorende panelen bij nodig. De dagen dat je geen 30kWh overhoud, heb je minder aan deze extra capaciteit.
Jep, had ik er nog niet bij vermeld maar ik hou genoeg over...Energycoach schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Indien je met de accu op de onbalans markt handelt, dan levert 30 kWh nauwelijks wat extra's op vergeleken met 20 kWh. Zolang de 20 kWh ergens tussen 10% en 90% belading zit gedraagt deze zich hetzelfde als een 30kWh batterij zou doen.
Indien je voor maximaliseren van eigen verbruik gaat, dan kun je met 30 kWh dus een groter voorraadje aanleggen. Met 10 kW omvormer kost het wel 3 uur eer deze van vol naar leeg is (en andersom), maar eenmaal vol op een zonnige winderige winterdag, kun je er wat langer mee doen.
Ik denk dat 30kWh pas aantrekkelijk kan zijn als je ook minstens 30 kWh overhoud op zomerse dagen, dus daar heb je bijbehorende panelen bij nodig. De dagen dat je geen 30kWh overhoud, heb je minder aan deze extra capaciteit.
Afgelopen week: ma 55kWh, di 62 kWh, wo 54 kWh, do 33 kWh...
Zal verschillende redenen hebben. Financieel maar ook technisch, je kan immers niet meer dan 11kW per uur (ont)laden._Richie_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:01:
Volgens Zonneplan is de verwachte jaaropbrengst 1820 euro voor een 20kWh pakket. Als hier 1344 euro van wordt opgegeten door einde saldering blijft er nog maar zo'n 500 euro over. Ik denk niet dat er dan nog veel mensen even 8000 euro gaan neerleggen om een batterij in hun huis te plaatsen.piwakawaka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:05:
[...]
Engineering
Ff heel hard gezegd vind ik die bewering van Zonneplan over de geschatte terugverdientijd toch een vorm van "misleiding". Zonneplan rekent met aanschaf 7990. Dan delen we dat door 1820 euro verwachte opbrengst. Dus 4.3 jaar. Zonneplan verteld er alleen niet bij dat:0xygen500 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:13:
[...]
4,5 jaar opgeteld bij 2024 is halverwege 2029. Er is aangekondigd dat de salderingregeling er af gaat in 2027. Wat doet dit met de terugverdientijd
Goede vraag! De salderingsregeling heeft geen invloed op de terugverdientijd van de Zonneplan Nexus thuisbatterij. De batterij laadt en ontlaadt energie op basis van Powerplay, wat betekent dat het opslaan en gebruiken van eigen zonne-energie niet altijd de beste keuze is. Powerplay maakt deze keuze voor jou. Dus zelfs als de salderingsregeling in 2027 verandert, blijft de geschatte terugverdientijd van de 20 kWh batterij ongeveer 4,5 jaar. 😊
Kiki AI
1. Er een belastingforfait is van 300 euro. 1 malig.
2. Er moet een aanpassing gedaan worden in de meterkast a 250 euro. Zal met aanpassing naar 3 fase te maken hebben.
3. Netbeheerder voert de transitie uit naar 3 fase. Kosten beetje afhankelijk van je netbeheerder a 300 euro
4. Omzettingsverlies en standby kosten waren een euro of 20 per maand (zie eerder in forum). 240 euro per jaar. Zou in Powerplay zitten verwerkt. De 1e facturen gaven wat anders aan.
5. Degradatie zou in de powerplay vergoeding zitten. Helaas. Niet het geval.
Niet iedereen zal de slag naar 3 fase kosten hebben maar ontkomen aan een aantal andere zaken niet.
Als ze dan in de telegraaf ook nog gaan aangeven dat steeds meer mensen een thuisbatterij willen als saldering eraf gaat wat gezien de kosten aanschaf niet rendabel is voor alle leveranciers. Dan gaat hier toch ff een gefronst gezicht ontstaan. Dus die 4.5 jaar klopt voor geen meter. Zou graag een thuisbatterij aanschaffen. Wel 1 die zijn geld terugverdiend en berust op werkelijke kosten die nu (bewust) vergeten worden.
Ik hoop dat Zonneplan dit soort dingen eens meeneemt en hopelijk meeleest hier. Maak je businesscase transparanter. Sleutel wat meer aan het verdienmodel. Maak de batterij goedkoper en de klanten wandelen sneller naar je toe.
Misleiding vindt ik dan ook weer overdreven, misschien wat te positief ingesteld.Devke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:
[...]
Ff heel hard gezegd vind ik die bewering van Zonneplan over de geschatte terugverdientijd toch een vorm van "misleiding". Zonneplan rekent met aanschaf 7990. Dan delen we dat door 1820 euro verwachte opbrengst. Dus 4.3 jaar. Zonneplan verteld er alleen niet bij dat:
2. Er moet een aanpassing gedaan worden in de meterkast a 250 euro. Zal met aanpassing naar 3 fase te maken hebben.
3. Netbeheerder voert de transitie uit naar 3 fase. Kosten beetje afhankelijk van je netbeheerder a 300 euro
4. Omzettingsverlies en standby kosten waren een euro of 20 per maand (zie eerder in forum). 240 euro per jaar. Zou in Powerplay zitten verwerkt. De 1e facturen gaven wat anders aan.
Niet iedereen zal de slag naar 3 fase kosten hebben maar ontkomen aan een aantal andere zaken niet.
Als ze dan in de telegraaf ook nog gaan aangeven dat steeds meer mensen een thuisbatterij willen als saldering eraf gaat wat gezien de kosten aanschaf niet rendabel is voor alle leveranciers. Dan gaat hier toch ff een gefronst gezicht ontstaan. Dus die 4.5 jaar klopt voor geen meter. Zou graag een thuisbatterij aanschaffen. Wel 1 die zijn geld terugverdiend en berust op werkelijke kosten die nu (bewust) vergeten worden.
Ik hoop dat Zonneplan dit soort dingen eens meeneemt en hopelijk meeleest hier. Maak je businesscase transparanter. Sleutel wat meer aan het verdienmodel. Maak de batterij goedkoper en de klanten wandelen sneller naar je toe.
Maar het blijft een bedrijf en geen non-profit organisatie.
Je doet nu alsof elke sollicitant ook alle slechte dingen over zichzelf moet vertellen in een sollicitatiegesprek.

1. was mij niet bekend en kon ik ook niet vinden
2. en 3. staat gewoon op de website bij kosten
:strip_exif()/f/image/fEqN0LEOJzlrkX3Y0W807Ag2.jpg?f=fotoalbum_large)
4. nog niet echt naar gekeken zal ik binnenkort eens doen
5. die snap ik niet helemaal
En dat artikel in de Telegraaf lijkt mij duidelijk dat ze daar positief in staan maar dat had ik als eerste al uitgelegd.
Dat transparante kan ik begrijpen maar ik denk dat ze dit ook zelf niet niet 100% op de rit hebben en financieel ook moeten kijken of alles uitkomt zoals ze gepland hebben.
En waarom zouden ze die batterij goedkoper maken, ik kan er nu al geen eentje vinden voor dat bedrag inclusief installatie.
Neig toch weer naar bestellen. Er gaan natuurlijk betere batterijen komen maar tegen welke prijs. Geheid als er subsidie op komt dat de prijzen omhoog vliegen en er wachttijden gaan ontstaan. Ik heb alles al op 3 fase maar dat wordt tegen die tijd dus ook drama als je dat nog moet laten doen met die nutsbedrijven.
En die 20kWh klopt wel lekker met mijn 10 paneeltjes voor in de toekomst, mochten er zaken helemaal spaak lopen met de energiebelasting.
Dit weekend maar eens met de huishoudportemonnee gaan overleggen
Voor hierboven, kosten voor een Nexus als je van 1 fase komt:
Bij mij was de installatie all-in, dus voor punt 2 geen kosten gemaakt.
Dit is het plaatsen van een 3 fasige hoofdschakelaar.
Voor punt 3:
Via mijnaansluiting kwam dnwg infra voor 401.07 voor de verbouwing van 1*35 naar 3*25
Voor punt 3:
Via mijnaansluiting kwam dnwg infra voor 401.07 voor de verbouwing van 1*35 naar 3*25
Morguh... misleiding staat ook tussen " " he. Dit omdat ik vind dat niet het eerlijk verhaal wordt verteld in zijn geheel. Dat ze winst willen maken is logisch. Als punten 2 en 3 bij de kosten staat dan moet je ook meenemen in de terugverdientijd toch? Je maakt namelijk kosten. Wel het plaatje compleet maken dan en niet alleen sec naar een batterij kijjen en zeggen ohhh die is naar verwachting met 4.5 jaar terug. Het gaat om de totale investering die jij moet doen om hem up and running te krijgen. Facturen zou ik idd meenemen. 240 euro per jaar zou dan weer van je Powerplay winst af moeten per jaar. Dus langere verdientijd. Punt 5. Een accu degradeerd. Dat betekend dat ieder jaar er netto minder capaciteit over blijft. Gesproken met Zonneplan hierover. Gaat om 5% per jaar. In het begin zal je daar niet zoveel last van hebben daar hij toch niet in 1 klap vol laad of compleet ontlaad. Maar geen zorgen aldus Zonneplan Kiki dat verlies van winst zeg maar zit verwerkt in de vergoeding van Powerplay. Vraag je het na....... nee dat zit er niet in verwerkt. Dus risico eigenaar. Als je de degradatie mee probeerd te rekenen dan lopen je winsten dus ook wat terug. Die moet je ook meenemen dus. Ik heb eerder een x een post met berekening gemaakt en Zonneplan voorgelegd. Enige opmerking was dat ik het verschil inkoop en verkoopprijs per kwh wat kleiner kon maken. Verder niet. Goed overzicht. Wat ik wel vervelend vind is er daarna via het forum erachter komen dat je bijvoorbeeld de laadverliezen zelf betaald. Nee dat was niet het geval. Blader terug en zie de facturen.NightHawk4 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:48:
[...]
Misleiding vindt ik dan ook weer overdreven, misschien wat te positief ingesteld.
Maar het blijft een bedrijf en geen non-profit organisatie.
Je doet nu alsof elke sollicitant ook alle slechte dingen over zichzelf moet vertellen in een sollicitatiegesprek.![]()
1. was mij niet bekend en kon ik ook niet vinden
2. en 3. staat gewoon op de website bij kosten
[Afbeelding]
4. nog niet echt naar gekeken zal ik binnenkort eens doen
5. die snap ik niet helemaal
En dat artikel in de Telegraaf lijkt mij duidelijk dat ze daar positief in staan maar dat had ik als eerste al uitgelegd.
Dat transparante kan ik begrijpen maar ik denk dat ze dit ook zelf niet niet 100% op de rit hebben en financieel ook moeten kijken of alles uitkomt zoals ze gepland hebben.
En waarom zouden ze die batterij goedkoper maken, ik kan er nu al geen eentje vinden voor dat bedrag inclusief installatie.![]()
Neig toch weer naar bestellen. Er gaan natuurlijk betere batterijen komen maar tegen welke prijs. Geheid als er subsidie op komt dat de prijzen omhoog vliegen en er wachttijden gaan ontstaan. Ik heb alles al op 3 fase maar dat wordt tegen die tijd dus ook drama als je dat nog moet laten doen met die nutsbedrijven.
En die 20kWh klopt wel lekker met mijn 10 paneeltjes voor in de toekomst, mochten er zaken helemaal spaak lopen met de energiebelasting.![]()
Dit weekend maar eens met de huishoudportemonnee gaan overleggen
Hopelijk heb ik wat duidelijker gemaakt waarom ik dit project Nexus toch een vorm van "misleiding" vindt. Reken alle kosten! Dan deel je door verwachte rendement en dat kom je erachter dat 4.5 jaar wishfull thinking is. Nogmaals ik zou ook graag zoiets hebben en hoop op prachtige resultaten maar ik investeer en wil dan ook terug verdienen en winsten zien. Zonneplan heeft vanaf dag 1 winst...... de klant pas jaren later (terwijl die de investering doet) 🤔
Ook jij hebt punt 2 betaald denk ik. Doe maar eens 7990 met 21% erboven op. Ik denk dat je aanbod dan qua prijs hoger zit dan deze rekensom. Daar zit 250 euro bij opgeteld. Heb evt een screen van mijn offerte. Ik kom op ruim 9900 euro uit. All inclusief installatie ook. Fase 1 installatie heb ik ook nog. Dit is voor BTW teruggave.OxyDrokz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:45:
Voor hierboven, kosten voor een Nexus als je van 1 fase komt:
Voor punt 3:
@Devke Nav punt 4). Ik ben nog altijd in contact met Zonneplan waarbij men volhoudt dat dit niet waar is. Email uitwisseling gaat niet heel snel, maar we komen wel steeds dichterbij om elkaar te begrijpen en waar de onduidelijkheden zitten en hoe de vork in de steel zit.
Ps: ZP is blijkbaar ook druk in de weer om meer duidelijkheid te geven via de app.
(Complimenten overigens aan de Zonneplan medewerkster die hier zoveel geduld met mij voor heeft. 😀)
Ps: ZP is blijkbaar ook druk in de weer om meer duidelijkheid te geven via de app.
(Complimenten overigens aan de Zonneplan medewerkster die hier zoveel geduld met mij voor heeft. 😀)
Ex heb ik 8196.61 betaald.Devke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Ook jij hebt punt 2 betaald denk ik. Doe maar eens 7990 met 21% erboven op. Ik denk dat je aanbod dan qua prijs hoger zit dan deze rekensom. Daar zit 250 euro bij opgeteld. Heb evt een screen van mijn offerte. Ik kom op ruim 9900 euro uit. All inclusief installatie ook. Fase 1 installatie heb ik ook nog. Dit is voor BTW teruggave.
Geen 7990 inderdaad. Ruime 200 euro voor 3 fasen vanuit zonneplan.
Was me niet eens opgevallen op de grote hoop

Top @Mike_S . Dan verwacht ik dat als dit niet zo is dat Zonneplan creditfacturen gaat sturen of gaat corrigeren. Mail gaat idd traag maar ze reageren wel. Ik kan eens kijken of ik daar nog wat aan communicatie over heb.Mike_S schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:49:
@Devke Nav punt 4). Ik ben nog altijd in contact met Zonneplan waarbij men volhoudt dat dit niet waar is. Email uitwisseling gaat niet heel snel, maar we komen wel steeds dichterbij om elkaar te begrijpen en waar de onduidelijkheden zitten en hoe de vork in de steel zit.
Kijk dat bedoel ik dus........ fijn dat je het ff bevestigd 😀OxyDrokz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:52:
[...]
Ex heb ik 8196.61 betaald.
Geen 7990 inderdaad. Ruime 200 euro voor 3 fasen vanuit zonneplan.
Was me niet eens opgevallen op de grote hoop
Voor wie interesse heeft hier een linkje
Met hieronder het belangrijkste stukje T.A.V. de Nexus thuisbatterij en de bewering van ZP dat afschaffing van de saldering geen invloed heeft op de TVT
Quote uit Solar magazine
Is het afschaffen van salderen goed nieuws voor de thuisbatterij?
‘Ja en nee. Meer zelfconsumptie middels opslag wordt interessant, dat is evident. Maar wat betreft handel op de onbalansmarkten, individueel of collectief, kan er sprake zijn van een negatief effect op het verdienmodel. Nu betaal je immers energiebelasting over het netto afgenomen volume stroom per jaar, na afschaffing van saldering betaal je energiebelasting over het bruto afgenomen volume. Neem je nu bijvoorbeeld 1.200 kilowattuur af en voed je 800 kilowattuur in, dan betaal je nu maar energiebelasting over 400 kilowattuur. Na de afschaffing van saldering zou je over de volle 1.200 kilowattuur energiebelasting moeten betalen. Het feest van geld verdienen met behulp van energiehandel, bijvoorbeeld op de onbalansmarkt, zou dus zomaar eens voorbij kunnen zijn in 2027. Daarmee is het dan ook de vraag wat de beloftes die sommige partijen nu doen - businesscases met zeer korte terugverdientijden - waard blijken te zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat de komende tijd uit gaat pakken.’
einde quote
Met hieronder het belangrijkste stukje T.A.V. de Nexus thuisbatterij en de bewering van ZP dat afschaffing van de saldering geen invloed heeft op de TVT
Quote uit Solar magazine
Is het afschaffen van salderen goed nieuws voor de thuisbatterij?
‘Ja en nee. Meer zelfconsumptie middels opslag wordt interessant, dat is evident. Maar wat betreft handel op de onbalansmarkten, individueel of collectief, kan er sprake zijn van een negatief effect op het verdienmodel. Nu betaal je immers energiebelasting over het netto afgenomen volume stroom per jaar, na afschaffing van saldering betaal je energiebelasting over het bruto afgenomen volume. Neem je nu bijvoorbeeld 1.200 kilowattuur af en voed je 800 kilowattuur in, dan betaal je nu maar energiebelasting over 400 kilowattuur. Na de afschaffing van saldering zou je over de volle 1.200 kilowattuur energiebelasting moeten betalen. Het feest van geld verdienen met behulp van energiehandel, bijvoorbeeld op de onbalansmarkt, zou dus zomaar eens voorbij kunnen zijn in 2027. Daarmee is het dan ook de vraag wat de beloftes die sommige partijen nu doen - businesscases met zeer korte terugverdientijden - waard blijken te zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat de komende tijd uit gaat pakken.’
einde quote
Ik heb een overzicht gemaakt waarbij ik de kosten en baten van mijn Nexus vergelijk met de standaardopstelling in Zwolle. Voor de kosten neem ik dezelfde als die ik heb gemaakt. Punt vier van je lijstje laat ik even buiten beschouwing want dat weten we nog niet. Daarmee kan eventueel het rekensommetje wel anders uitvallen. Wel heb ik de 300 Euro belastingforfait als extra kosten opgevoerd:Devke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:
[...]
Ff heel hard gezegd vind ik die bewering van Zonneplan over de geschatte terugverdientijd toch een vorm van "misleiding". Zonneplan rekent met aanschaf 7990. Dan delen we dat door 1820 euro verwachte opbrengst. Dus 4.3 jaar. Zonneplan verteld er alleen niet bij dat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zk987htxa5QricXixCSPi32E.jpg?f=user_large)
Je kunt zien dat de netto investering 8290 Euro is (het bedrag dat ik betaald heb 9667,90 - 1377,90) ik heb verder geen kosten gehad voor punt 2 en 3 in jouw overzicht.
op basis van de gemiddelde opbrengst tot nu toe (5,70 bij de standaardopstelling en 5,15 bij mij) is de verwachte jaaropbrengst voor de standaardopstelling 2081,27 en bij mij 1878,07. De standaardopstelling draait inmiddels 198 dagen en die van mij 26 dagen.
Het breakeven-point bij de huidige gemiddelden is bij de standaaropstelling 3,98 jaar en bij die van mij 4,41 jaar.
Ik denk dat iedereen zelf een keuze moet maken. Toen ik echter de Nexus bestelde was de inschatting van Zonneplan dat er 1600 Euro per jaar rendement zou zijn. Dat is waarop ik mijn keuze gemaakt heb, wetende dat er geen garantie op zit. Op dit moment lijkt zonneplan nog steeds op koers te zitten om in het eerste jaar de initiële voorspelling te gaan halen en zelfs te overtreffen. We kunnen niet goed inschatten wat er in de komende 4 tot 5 jaar gaat gebeuren. Dus ik vind dat er van misleiding geen sprake is op basis van de huidige rendementen.
Initieel was de verwachting dat ik na 5,18 jaar de Nexus eruit zou hebben (8290 / 1600), dus er zit nog ruimte in die voorspelling en die op basis van de huidige opbrengst.
Ok, nog niet uitgebreid getest maar het werktbokkow schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:49:
Heb iets mogelijks leuks gemaakt en wil dat graag delen. Een soort van loadbalancing voor SolarEdge omvormers ten behoeve van de Nexus
Net als anderen viel het me op dat loadbalancing wel eens werd ingeschakeld wanneer er door zonnepanelen maximaal werd opgewekt en de batterij ook met 15A wilde ontladen. Dan kwam ik op 16A vanuit de SolarEdge omvormer en 15A vanuit de Nexus, bij elkaar 31A en ondanks dat dat vaak lange tijd goed gaat kneep de Nexus dan in een keer af naar 0,5kW; nogal rigoreus.
Nu heb ik Home Assistant, ik heb daar in toegang tot de SolarEdge en ook de powerlimiter functionaliteit.
Dus met behulp van mijn goede vriend Ched Gepeety aan de slag gegaan en ben tot een automatisatie gekomen waarin de SolarEdge omvormer bij een waarde van lager dan -25A wordt teruggeschakeld tot het weer op -25A zit. Daarnaast alleen op afgeronde amperes zodat het niet bij iedere ampere omhoog of omlaag gaat en met een vertraging van 1 minuut na iedere wijziging.
Ik ben nu nog in de testfase. Zon opbrengst is nihiel dus het kan even duren voor ik het resultaat rapporteer maar mogelijk zijn er hier mensen die iets dergelijks kunnen gebruiken als voorzetje om het zelf ook op te lossen.
Voor mensen met Nexus en SolarEdge omvormer die willen "loadbalancen" op hun zonnepanelen:
Je hebt nodig:
-Home Assistant
-Een manier om iedere fase waar je op teruglevert met zonnepanelen uit te lezen (ik heb HomeWizard hiervoor)
-Lokale modbus toegang tot de omvormer (niet moeilijk, uitleg hier)
-Probeer deze slider in HA eens handmatig op een andere waarde dan 100% te zetten, springt ie na een paar seconden terug dan kan een firmware update van de omvormer helpen of in het SolarEdge topic staat ook beschreven welke instellingen je kunt proberen om dit op te lossen.
/f/image/RzRRUb69BE9Ao7aGLNfTNEPP.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens maak je in configuration.yaml het volgende aan:
code:
1
2
3
4
| input_boolean: solaredge_threshold_reached: name: SolarEdge Threshold Reached initial: off |
Deze gebruiken we later om het vermogen weer vrij te geven nadat eerst het vermogen beperkt is geweest.
Dan maak je twee automations aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Verlaag vermogen SolarEdge description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1 below: -24 action: - service: number.set_value data: value: "57" target: entity_id: number.solaredge_active_power_limit - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached |
Uitleg
Ik heb er voor gekozen bij -25A te laten terugschakelen, ik ga nog proberen welke waarde het beste is. Wat ik nu heb gezien is dat de Nexus gaat loadbalancen bij -25A na een halve minuut maar dat is niet 100% zeker.
Ik heb nu nog een vaste waarde van 57% gekozen omdat dit bij mijn 1 fase omvormer uitkomt op -9A en dus een totaal van -24A op fase L1 (bij mij) aanhoudt ook hier geldt dat ik dit nog verder finetunen. In eerste instantie had ik een dynamische formule gemaakt maar realistisch gezien is dat eigenlijk maar weinig zinvol omdat de Nexus maar grofweg twee modi kent; aan of uit (ja en een zielig beetje onder DLB). Reken dus voor jezelf uit hoeveel Ampere je naast de Nexus nog terug wilt leveren en op welke fasen.
Daarnaast zet ik een waarde "aan" zodat het duidelijk is dat deze automation is getriggered geweest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: Verhoog vermogen SolarEdge description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1 above: -20 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached state: "on" action: - service: number.set_value data: value: "100" target: entity_id: number.solaredge_active_power_limit - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached |
Uitleg:
Zodra het vermogen op L1 weer boven -20A uitkomt (dan is de Nexus in ieder geval weer gestopt met ontladen) EN die waarde staat aan dat de verlagende automation getriggered is geweest, dan wordt het maximale vermogen van de omvormer weer vrijgegeven en die boolean teruggezet op "Off" tot de volgende keer dat de verlaging wordt getriggered.
Het werkt
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Tussen haakjes betekent niet dat het er niet staat, en zeker niet als je het als citaat neerzet (volgende keer dus maar één aanhalingsteken gebruiken aan elke kant).Devke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:31:
[...]
Morguh... misleiding staat ook tussen " " he. Dit omdat ik vind dat niet het eerlijk verhaal wordt verteld in zijn geheel. Dat ze winst willen maken is logisch. Als punten 2 en 3 bij de kosten staat dan moet je ook meenemen in de terugverdientijd toch? Je maakt namelijk kosten. Wel het plaatje compleet maken dan en niet alleen sec naar een batterij kijjen en zeggen ohhh die is naar verwachting met 4.5 jaar terug. Het gaat om de totale investering die jij moet doen om hem up and running te krijgen.
En nee dat hoeft helemaal niet, er wordt een situatie berekent en als jouw situatie anders is (met extra aanpassingen) dan zal je die berekening ook moeten aanpassen. Of denk je dat ze bij Zonneplan een speciale pagina hebben voor elke geïnteresseerde met de daarbij behorende terugverdientijd?
Daarom geef ik ook aan dat het een bedrijf is en wat dat betreft vind ik ze nog redelijk transparant.
Welke EV fabrikant geeft een range op bij -30 en zware tegenwind?
Een beetje onzin allemaal, zit gewoon in de laadcycli verwerkt en als je Kiki gebruikt ter verificatie is in mijn optiek niet fair. Die bots (van elk bedrijf) spreken zo vaak tegen dat ik daar mijn geld niet op in zou zetten.Facturen zou ik idd meenemen. 240 euro per jaar zou dan weer van je Powerplay winst af moeten per jaar. Dus langere verdientijd. Punt 5. Een accu degradeerd. Dat betekend dat ieder jaar er netto minder capaciteit over blijft. Gesproken met Zonneplan hierover. Gaat om 5% per jaar. In het begin zal je daar niet zoveel last van hebben daar hij toch niet in 1 klap vol laad of compleet ontlaad. Maar geen zorgen aldus Zonneplan Kiki dat verlies van winst zeg maar zit verwerkt in de vergoeding van Powerplay. Vraag je het na....... nee dat zit er niet in verwerkt. Dus risico eigenaar. Als je de degradatie mee probeerd te rekenen dan lopen je winsten dus ook wat terug. Die moet je ook meenemen dus. Ik heb eerder een x een post met berekening gemaakt en Zonneplan voorgelegd. Enige opmerking was dat ik het verschil inkoop en verkoopprijs per kwh wat kleiner kon maken. Verder niet. Goed overzicht. Wat ik wel vervelend vind is er daarna via het forum erachter komen dat je bijvoorbeeld de laadverliezen zelf betaald. Nee dat was niet het geval. Blader terug en zie de facturen.
Gezien het feit dat Zonneplan een demo opstelling heeft staan geeft toch ook wel meer transparantie aan dan anderen hebben. En het staat inderdaad in de kinderschoenen dus ook daar zal Zonneplan nog aan de bak moeten.Hopelijk heb ik wat duidelijker gemaakt waarom ik dit project Nexus toch een vorm van "misleiding" vindt. Reken alle kosten! Dan deel je door verwachte rendement en dat kom je erachter dat 4.5 jaar wishfull thinking is. Nogmaals ik zou ook graag zoiets hebben en hoop op prachtige resultaten maar ik investeer en wil dan ook terug verdienen en winsten zien. Zonneplan heeft vanaf dag 1 winst...... de klant pas jaren later (terwijl die de investering doet) 🤔
Maar zoals eerder al aangegeven, welke batterij voldoet dan wel aan die specs en prijzen?
Want het lijkt mij wel dat je dan een eerlijk vergelijk moet maken met andere leveranciers?
En hoezo heeft Zonneplan vanaf dag 1 winst? Wie zegt dat de batterij, installatie en complete administratie boven kostprijs worden uitgevoerd (andere bedrijfskosten nog daargelaten).
Even gebabbeld met Kiki:
wat is de terugverdien tijd van de 20kwh batterij?
Slim dat je hier naar vraagt! De 20 kWh thuisbatterij van Zonneplan heeft de beste terugverdientijd. Met een investering van €7990 euro en een verwachte jaaropbrengst van €1820 euro, is de geschatte terugverdientijd ongeveer 4,5 jaar. Dat is een geweldige investering, vind je niet? 😊
Kiki AI
4,5 jaar opgeteld bij 2024 is halverwege 2029. Er is aangekondigd dat de salderingregeling er af gaat in 2027. Wat doet dit met de terugverdientijd
Kiki AI
Maar dan kan je toch geen energiebelasting meer verrekenen?
Dat klopt, maar dat is geen probleem. Energiebelasting is een verbruiksbelasting. Met de Zonneplan Nexus thuisbatterij sla je energie op om die later weer terug te leveren. Je verbruikt dus geen stroom, waardoor er geen energiebelasting van toepassing is op de opgeslagen energie. Dus zelfs als de salderingsregeling in 2027 verandert, heeft dit geen invloed op de werking van de thuisbatterij. Powerplay zorgt ervoor dat je altijd het maximale rendement uit je batterij haalt, ongeacht de salderingsregeling. 😊👍
Kiki AI
Stel ik heb 1 fase aansluiting en lever 4400 kwh terug aan het net. De batterij wilt dan laden/ontladen. Schiet dan Dynamic load balancing in werking?
Ja, dat klopt! Met een 1-fase aansluiting en een teruglevering van 4400 kWh, zal de dynamic load balancing van de Zonneplan Nexus thuisbatterij inderdaad in werking treden. De batterij zal het verbruik van de andere apparaten in je huis in de gaten houden en vervolgens het maximale mogelijke vermogen laden of ontladen. Zo zorgen we ervoor dat je altijd zorgeloos in huis elektriciteit kan gebruiken, zonder dat je hoofdaansluiting overbelast raakt. 😊👍
Kiki AI
zijn er kosten aan verbonden om 3 fase aansluiting te realiseren?
Ja, er zijn kosten verbonden aan het realiseren van een 3-fase aansluiting. Als je meterkast niet voorzien is van 3 fase en voldoet aan de huidige wet- en regelgeving, dan kan de meterkast opgehoogd worden naar 3 fase. De kosten voor de aanpassing in de meterkast bedragen €200 euro excl. btw. Daarnaast zijn er kosten voor de netbeheerder om de hoofdaansluiting te verhogen naar 3 fasen. Deze kosten liggen meestal tussen de €200 en €300 euro. Deze kosten zijn afhankelijk van het netgebied. 😊👍
Kiki AI
Vandaag
Deze kosten zitten niet in de 7990?
Dat klopt! De kosten voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij van 20 kWh zijn €7990. Dit is inclusief de installatie en montage van de batterij. Eventuele extra kosten kunnen ontstaan als je meterkast aangepast moet worden. Dit wordt altijd vooraf gecheckt door onze werkvoorbereiders. Mocht dit het geval zijn, dan krijg je een nieuwe offerte en kun je zelf beslissen of je deze accepteert. 😊
Kiki AI
De omzetverliezen krijg je deze vergoed door zonneplan?
Nee, eventuele omzetverliezen worden niet vergoed door Zonneplan. De Zonneplan Nexus thuisbatterij is ontworpen om je energieverbruik zo efficiënt mogelijk te maken en je energierekening te verlagen. Het doel is om je te helpen besparen op je energiekosten, niet om inkomsten te genereren. Het is belangrijk om te begrijpen dat de besparingen afhankelijk zijn van je energieverbruik en de capaciteit van de batterij. Als je meer wilt weten over hoe je het meeste uit je thuisbatterij kunt halen, help ik je graag verder! 😊
Kiki AI
zijn deze verliezen meegenomen in de rendement berekening
Ja, absoluut! De geschatte opbrengst van de Zonneplan Nexus thuisbatterij houdt rekening met alle factoren, inclusief eventuele omzetverliezen. Het is belangrijk om te weten dat de opbrengst kan variëren vanwege de dynamische aard van de energiemarkten en de hoeveelheid energie die je elke dag opwekt en teruglevert. Maar geen zorgen, we hebben een slim systeem genaamd Powerplay dat energieprijzen voorspelt en daar direct op inspeelt om je rendement te optimaliseren. 😊👍 Meer over het rendement
Slim dat je hier naar vraagt! De 20 kWh thuisbatterij van Zonneplan heeft de beste terugverdientijd. Met een investering van €7990 euro en een verwachte jaaropbrengst van €1820 euro, is de geschatte terugverdientijd ongeveer 4,5 jaar. Dat is een geweldige investering, vind je niet? 😊
Kiki AI
Kiki AI
Dat klopt, maar dat is geen probleem. Energiebelasting is een verbruiksbelasting. Met de Zonneplan Nexus thuisbatterij sla je energie op om die later weer terug te leveren. Je verbruikt dus geen stroom, waardoor er geen energiebelasting van toepassing is op de opgeslagen energie. Dus zelfs als de salderingsregeling in 2027 verandert, heeft dit geen invloed op de werking van de thuisbatterij. Powerplay zorgt ervoor dat je altijd het maximale rendement uit je batterij haalt, ongeacht de salderingsregeling. 😊👍
Kiki AI
Stel ik heb 1 fase aansluiting en lever 4400 kwh terug aan het net. De batterij wilt dan laden/ontladen. Schiet dan Dynamic load balancing in werking?
Ja, dat klopt! Met een 1-fase aansluiting en een teruglevering van 4400 kWh, zal de dynamic load balancing van de Zonneplan Nexus thuisbatterij inderdaad in werking treden. De batterij zal het verbruik van de andere apparaten in je huis in de gaten houden en vervolgens het maximale mogelijke vermogen laden of ontladen. Zo zorgen we ervoor dat je altijd zorgeloos in huis elektriciteit kan gebruiken, zonder dat je hoofdaansluiting overbelast raakt. 😊👍
Kiki AI
Ja, er zijn kosten verbonden aan het realiseren van een 3-fase aansluiting. Als je meterkast niet voorzien is van 3 fase en voldoet aan de huidige wet- en regelgeving, dan kan de meterkast opgehoogd worden naar 3 fase. De kosten voor de aanpassing in de meterkast bedragen €200 euro excl. btw. Daarnaast zijn er kosten voor de netbeheerder om de hoofdaansluiting te verhogen naar 3 fasen. Deze kosten liggen meestal tussen de €200 en €300 euro. Deze kosten zijn afhankelijk van het netgebied. 😊👍
Kiki AI
Vandaag
Dat klopt! De kosten voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij van 20 kWh zijn €7990. Dit is inclusief de installatie en montage van de batterij. Eventuele extra kosten kunnen ontstaan als je meterkast aangepast moet worden. Dit wordt altijd vooraf gecheckt door onze werkvoorbereiders. Mocht dit het geval zijn, dan krijg je een nieuwe offerte en kun je zelf beslissen of je deze accepteert. 😊
Kiki AI
Nee, eventuele omzetverliezen worden niet vergoed door Zonneplan. De Zonneplan Nexus thuisbatterij is ontworpen om je energieverbruik zo efficiënt mogelijk te maken en je energierekening te verlagen. Het doel is om je te helpen besparen op je energiekosten, niet om inkomsten te genereren. Het is belangrijk om te begrijpen dat de besparingen afhankelijk zijn van je energieverbruik en de capaciteit van de batterij. Als je meer wilt weten over hoe je het meeste uit je thuisbatterij kunt halen, help ik je graag verder! 😊
Kiki AI
Ja, absoluut! De geschatte opbrengst van de Zonneplan Nexus thuisbatterij houdt rekening met alle factoren, inclusief eventuele omzetverliezen. Het is belangrijk om te weten dat de opbrengst kan variëren vanwege de dynamische aard van de energiemarkten en de hoeveelheid energie die je elke dag opwekt en teruglevert. Maar geen zorgen, we hebben een slim systeem genaamd Powerplay dat energieprijzen voorspelt en daar direct op inspeelt om je rendement te optimaliseren. 😊👍 Meer over het rendement
Jij had al 3 fase? Volgens mij had ik dat in mijn orginele berichtje dat al gezet. Als je al op 3 fase zit dan heb je een paar kosten eerder gehad. Dat je ze nu dan niet nog een x meeneemt is helder. Echter bij vele zal dit niet nog niet zo zijn. Heb er al genoeg voorbij zien komen.DjaZo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb een overzicht gemaakt waarbij ik de kosten en baten van mijn Nexus vergelijk met de standaardopstelling in Zwolle. Voor de kosten neem ik dezelfde als die ik heb gemaakt. Punt vier van je lijstje laat ik even buiten beschouwing want dat weten we nog niet. Daarmee kan eventueel het rekensommetje wel anders uitvallen. Wel heb ik de 300 Euro belastingforfait als extra kosten opgevoerd:
[Afbeelding]
Je kunt zien dat de netto investering 8290 Euro is (het bedrag dat ik betaald heb 9667,90 - 1377,90) ik heb verder geen kosten gehad voor punt 2 en 3 in jouw overzicht.
op basis van de gemiddelde opbrengst tot nu toe (5,70 bij de standaardopstelling en 5,15 bij mij) is de verwachte jaaropbrengst voor de standaardopstelling 2081,27 en bij mij 1878,07. De standaardopstelling draait inmiddels 198 dagen en die van mij 26 dagen.
Het breakeven-point bij de huidige gemiddelden is bij de standaaropstelling 3,98 jaar en bij die van mij 4,41 jaar.
Ik denk dat iedereen zelf een keuze moet maken. Toen ik echter de Nexus bestelde was de inschatting van Zonneplan dat er 1600 Euro per jaar rendement zou zijn. Dat is waarop ik mijn keuze gemaakt heb, wetende dat er geen garantie op zit. Op dit moment lijkt zonneplan nog steeds op koers te zitten om in het eerste jaar de initiële voorspelling te gaan halen en zelfs te overtreffen. We kunnen niet goed inschatten wat er in de komende 4 tot 5 jaar gaat gebeuren. Dus ik vind dat er van misleiding geen sprake is op basis van de huidige rendementen.
Initieel was de verwachting dat ik na 5,18 jaar de Nexus eruit zou hebben (8290 / 1600), dus er zit nog ruimte in die voorspelling en die op basis van de huidige opbrengst.
Dat kosten aspect mbt omzetverlies heb ik wel meegenomen. Puur op basis van de facturen die hier verschenen. Zonneplan zal ze niet op de factuur zetten als ze niet voor Nexus gebruiker bedoeld zijn. Rendement loopt idd iets voor. Neem nu die kostenpost van 240 per jaar maar eens mee. Dat brengt al veel verschil. Daarnaast degradatie. Ik heb mijn berekening al eens voorgelegd aan Zonneplan en daar kwam alleen de aanpassing aan dat ik met een iets kleiner verschil mag rekenen stroom inkoop en stroom teruglevering.
Ze hadden de berekening wel proberen onderuit te halen als de interpetatie anders was.
Ieder mag ook zijn keuze zelf bepalen en ieder heeft wellicht een ander doel. Winst maken, alleen terugverdienen of hobbymatig.
Hoezo dag 1? Zonneplan heeft een rendement van 30%. Die is ook al vaker de revu gepasseerd.
Nogmaals en dan stop ik met deze zin.... het hele concept spreekt mij aan. Maar ik wil wel het eerlijke plaatje. Daarnaast vergeet je nog een component. De gemiste rente. 9k op de bank a een % of 2 en dat ieder jaar weer. Accu degradatie meenemen. Ik kijk naar ROI. Die is nu te laag rekening houdend met wat ik noem. Nogmaals gaat het rendement verder up en vervallen de omzettingsverliezen kosten naar Zonneplan..... dan wordt het plaatje al leuker.
Wel grappig dat ze jouw foute eenheid (4400 kWh ipv W) gewoon begrijpt omdat veel mensen die fout maken.0xygen500 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:27:
Ja, dat klopt! Met een 1-fase aansluiting en een teruglevering van 4400 kWh, zal de dynamic load balancing van de Zonneplan Nexus thuisbatterij inderdaad in werking treden.
Ik ben dan ook gewoon een retard op het gebied van elektrade Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Wel grappig dat ze jouw foute eenheid (4400 kWh ipv W) gewoon begrijpt omdat veel mensen die fout maken.
Dit is toch onwaar? Er is dan toch geen regeling die de energie die door en uit de Nexus accu gaat vrijstelt van energiebelasting? Als saldering wegvalt is het over en uit met die energiebelasting compensatie.4,5 jaar opgeteld bij 2024 is halverwege 2029. Er is aangekondigd dat de salderingregeling er af gaat in 2027. Wat doet dit met de terugverdientijd
Kiki AI
Wij van WC eend0xygen500 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:27:
Even gebabbeld met Kiki:
Kiki AI
Kiki AI
Kiki AI
Kiki AI
Kiki AI
Vandaag
Kiki AI
Kiki AI
Ik zou die bot niet te serieus nemen. Wat je ook vraagt de Nexus blijft rendabel. In de opslag van eigen energie stand en die verbruiken is het zelfs nog rendabel met afschaffing saldering. Ik verwacht wel dat Zonneplan Kiki daar wat bij schaaft.
@de Peer ook grappig dat Kiki een vraag waarin gesteld wordt dat er een Nexus op een 1 fase aansluiting zit beantwoord. Voor zover ik weet installeert zonneplan alleen de Nexus als je een 3 fase aansluiting hebt.
Overigens vertrouw ik de antwoorden van de chatbot totaal niet meer. Ik heb al te veel foute antwoorden voorbij zien komen.
Overigens vertrouw ik de antwoorden van de chatbot totaal niet meer. Ik heb al te veel foute antwoorden voorbij zien komen.
Waarom gaat iedereen hier zo vaak zo hard op wat de chatbot zegt. Ik denk dat jullie het punt missen; niet bedoelt om er gaten in te schieten door hele gesprekken te hebben en kapot te beredeneren maar puur om eenvoudig ondersteuning te bieden.
Dit is toch tien keer beter dan die standaard chatbots die eigenlijk niet meer zijn dan een veredeld telefoon keuze menu?
Dit is toch tien keer beter dan die standaard chatbots die eigenlijk niet meer zijn dan een veredeld telefoon keuze menu?
Beter? Als het er vaak naast zit heb je er net zoveel aan als die telefoonkeuze menu. Conclusie is al eens eerder getrokken. Je hebt er zeer weinig aan. Ik doe er niks meer mee.bokkow schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:14:
Waarom gaat iedereen hier zo vaak zo hard op wat de chatbot zegt. Ik denk dat jullie het punt missen; niet bedoelt om er gaten in te schieten door hele gesprekken te hebben en kapot te beredeneren maar puur om eenvoudig ondersteuning te bieden.
Ik snap eigenlijk sowieso jouw enorme betrokkenheid hier niet 😂
Normale vragen worden gewoon beantwoord en natuurlijk is het gericht op verkoop; het is geen filantropische instelling
Normale vragen worden gewoon beantwoord en natuurlijk is het gericht op verkoop; het is geen filantropische instelling
Het feit dat de chatbot aangeeft dat afschaffing van de saldering regeling geen invloed heeft op de TvT klinkt mij toch als misleiding in de oren.bokkow schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:31:
Ik snap eigenlijk sowieso jouw enorme betrokkenheid hier niet 😂
Lees in deze link geeft aan wat andere deskundigen er overzeggen.
Afschaffen saldering heeft zeer negatieve invloed op de TvT Nexus accu en powerplay verdiensten.
Dat zal moeten gaan blijken, het wordt door die expert ook niet als feit gebracht maar als mogelijkheid. Er kan nog veel veranderen tussen nu en 2027, zeker met ons kabinet. Dat blijkt ook wel uit zijn laatste zin.Peterhardenberg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Het feit dat de chatbot aangeeft dat afschaffing van de saldering regeling geen invloed heeft op de TvT klinkt mij toch als misleiding in de oren.
Afschaffen saldering heeft zeer negatieve invloed op de TvT Nexus accu en powerplay verdiensten.
Misleid worden door een chatbotPeterhardenberg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Het feit dat de chatbot aangeeft dat afschaffing van de saldering regeling geen invloed heeft op de TvT klinkt mij toch als misleiding in de oren.
het moet niet gekker worden.
what's next? Grensoverschrijdend gedrag van de chatbot?
een chatbot zonder actieve herinnering?
Ik denk dat je weinig rechten kunt ontlenen aan een hallucinerende chatbot. En ik snap dan ook niet dat iedereen hier er zo veel tijd in steekt. Je kunt beter zelf nadenken.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-05-2024 20:33 ]
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik spijt heb van mijn aanschaf Nexus.
- Het hele DLB drama (alles of niks), zodra er iets in huis aangaat. (Quooker, Wasmachine, Vaatwasser, Strijken, volle zon op mijn panelen).
- Het niet opslaan van mijn overtollige zonnestroom. (vandaag vrijwel lege accu terwijl ik 15kWh heb teruggeleverd tegen laag tarief)
- Het onzekere en onduidelijke toekomst beeld met de saldering.
- Het hele DLB drama (alles of niks), zodra er iets in huis aangaat. (Quooker, Wasmachine, Vaatwasser, Strijken, volle zon op mijn panelen).
- Het niet opslaan van mijn overtollige zonnestroom. (vandaag vrijwel lege accu terwijl ik 15kWh heb teruggeleverd tegen laag tarief)
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik tevreden ben met mijn aanschaf 
- Na 2 maanden al €500 Powerplay opbrengsten
- Toggle in de app om te kiezen 'auto of batterij voorrang' werd snel toegevoegd (benieuwd wat de toekomst nog brengt mbt doorontwikkeling)
Vooral die opbrengsten, tja.. Dat is toch primair waarom je dat ding koopt toch? Hoe ie het precies doet, dat weet Zonneplan het beste. Als je die app nooit opent en met DLB klapt in elk geval de zekering thuis er niet uit dan is een hoog €-opbrengst nummertje toch gewoon goed? (Voor de goede orde vaak naar de app kijken doe ik wel, vind ik leuk, maar even om een punt te maken
)
We vallen wederom in de herhaling maar bijvoorbeeld overtollige zonnestroom opslaan lijkt me zelf ook niet verstandig, je kan beter letterlijk geld toe krijgen voor het opladen op de onbalansmarkt én geld verdienen door je zonnestroom gewoon terug te leveren. Als salderen er af gaat (persoonlijk hoop ik van wel, domme regeling) dan gaat de batterij andere dingen doen om zo nog steeds zo veel mogelijk rendement te maken. Zal het minder zijn? Waarschijnlijk. Heb ik 'm dan al terugverdiend? Ik gok een heel eind
dat is mijn mening.
- Toggle in de app om te kiezen 'auto of batterij voorrang' werd snel toegevoegd (benieuwd wat de toekomst nog brengt mbt doorontwikkeling)
Vooral die opbrengsten, tja.. Dat is toch primair waarom je dat ding koopt toch? Hoe ie het precies doet, dat weet Zonneplan het beste. Als je die app nooit opent en met DLB klapt in elk geval de zekering thuis er niet uit dan is een hoog €-opbrengst nummertje toch gewoon goed? (Voor de goede orde vaak naar de app kijken doe ik wel, vind ik leuk, maar even om een punt te maken
We vallen wederom in de herhaling maar bijvoorbeeld overtollige zonnestroom opslaan lijkt me zelf ook niet verstandig, je kan beter letterlijk geld toe krijgen voor het opladen op de onbalansmarkt én geld verdienen door je zonnestroom gewoon terug te leveren. Als salderen er af gaat (persoonlijk hoop ik van wel, domme regeling) dan gaat de batterij andere dingen doen om zo nog steeds zo veel mogelijk rendement te maken. Zal het minder zijn? Waarschijnlijk. Heb ik 'm dan al terugverdiend? Ik gok een heel eind
*knip* op de man
[ Voor 102% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2024 09:49 ]
Dat heb je het goed mis. Er is al een gerechtelijke uitspraak dat een chatbot gewoon een onderderdeel is van het bedrijf en dat (potentiele) klanten er vanuit mogen gaan dat de informatie klopt die er uit de chatbot komt.de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:05:
[...]
Misleid worden door een chatbot
het moet niet gekker worden.
what's next? Grensoverschrijdend gedrag van de chatbot?
een chatbot zonder actieve herinnering?
Ik denk dat je weinig rechten kunt ontlenen aan een hallucinerende chatbot. En ik snap dan ook niet dat iedereen hier er zo veel tijd in steekt. Je kunt beter zelf nadenken.
Dit is ook logisch, want een chatbod krijgt de informatie vanuit het bedrijf.
Je wordt dan ook niet door de chatbod misleid, maar door het bedrijf. In dit geval door Zonneplan. Zonneplan lijkt dit niet te beseffen en laat de chatbot onzin verkopen. En dat mag (ook een commercieel bedrijf) niet.
Zonneplan weet ook inmiddels dat hun chatbot onzin- en onvolledige informatie verkoopt welke potentiele kopers op het verkeerde been zetten.
Dat heet gewoon misleiding. En neigt naar mate het langer duurt naar bedrog.
Ik heb al twee potentiele klanten kunnen weerhouden om een batterij van Zonneplan te kopen en zal dat blijven doen zolang ze onbetrouwbare informatie geven omdat dat geen vertrouwen geeft in de blackbox die Zonneplan a.i. noemt.
Als je kijkt naar de aansturing van de batterij, lijkt dat meer schieten met een schot hagel waarbij ze ook eens een keer een vette opbrenst binnen weten te halen.

Ik zou iedereen met een Nexus aanraden om de output van Kiki goed te bewaren, op een manier dat je over 2-3 jaar kan bewijzen dat er destijds een andere voorstelling van zaken is gegeven.
Zoals @Aimabel al zegt is het gewoon communicatie vanuit hte bedrijf, daar mag je vanuit gaan als consument en dat moet Zonneplan waarmaken.
Zoals @Aimabel al zegt is het gewoon communicatie vanuit hte bedrijf, daar mag je vanuit gaan als consument en dat moet Zonneplan waarmaken.
Marien (mag ik zeggen) draagt valide punten aan. Wat @kazuka ook zegt; hij geeft ook duidelijk aan dat het vooral moet gaan blijken wat de toekomst gaat brengen. Ondanks dat ik zonnepanelen en een Nexus heb ben ik blij dat de onhoudbare salderingsregeling eindelijk op gaat houden. Vanuit logisch beredeneren begrijp ik dat dit invloed gaat hebben op beide investeringen daar hoef ik een verkoop AI chatbot niet het vuur voor aan de schenen te leggen. Zolang het rendement uit onbalans leuk is profiteer ik er van, houdt dat op dan hoop ik er zo lang het duurt het meeste uit te hebben gehaald en heeft Zonneplan al vaker laten vallen dat de werking van de batterij kan gaan veranderen; bijvoorbeeld zo veel mogelijk eigen opwek gebruiken maximeren. Nou dat zou ik ook hartstikke mooi vinden tegen die tijd.Peterhardenberg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Dat azijnzeiken tot aan bad-cop good-cop kruisverhoren aan een AI chatbot is zo krom... Ik vind het een leuke vooruitstrevende manier om makkelijk veel mensen te bedienen. Eigenlijk zeggen diegene hiermee; niet zulke nieuwigheden uitproberen want we nagelen je als bedrijf vast aan het hakblok bij een scheef woord. En ik hoop juist dat alle chatbots zo goed worden als Kiki, dat scheelt in 90% van de gevallen een berg frustratie. Ik zal er zelf ook nooit te rade gaan met levensvragen of echt financieel advies, dan klop ik wel aan bij een daarvoor aangewezen adviseur.
Dat is jammer te horen, maar onder de streep, bij mij brengt ie gemiddeld 5,- per dag op en dat is in lijn met wat ze in hebben geschat, is dat bij jou zo veel anders dan? Je zou kunnen overwegen een elektricien te laten kijken naar je groepenkast verdeling. Bij mij zijn bijvoorbeeld de wasmachine, droger aangesloten op dezelfde fase als de omvormer van de zonnepanelen en hou ik zelf een beetje rekening mee. Mocht je toevallig een SolarEdge omvormer hebben dan heb ik op de voorgaande pagina een manier uitgeschreven hoe je loadbalancing kunt toepassen zodat het de Nexus niet in de weg zit (als dat al daadwerkelijk invloed heeft...).dropkick_nl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:26:
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik spijt heb van mijn aanschaf Nexus.
Dat je overtollige zonnestroom niet wordt opgeslagen was duidelijk voor de aankoop toch?
En dat laatste, tja, niemand kan in de toekomst kijken (ook niet een AI chatbot)
"Van het concert des levens krijgt niemand een program"
reactie op knip
Zelf heb ik alle meetgegevens met MID kWh meters op kwartierdata basis in een monster Excel gegooid om zo goed mogelijk te benaderen wat het verschil zou zijn zonder de Nexus. Die berekeningen kun je een paar pagina's terug zien en zijn daadwerkelijk berust op feiten. Dat zal ik voor deze maand weer doen. Het enige wat ik echt alleen kan benaderen is theoretisch eigen verbruik opwek zonnepanelen zonder Nexus, maar dat is niet heel relevant meer leuk om te weten.
Ik ben echt wel kritisch en niet blind voor wat er gebeurt, *persoonlijk Dat gezegd hebbende; onbalans is nu leuk, misschien dit hele jaar nog, misschien nog wel 2,5 jaar. Dat zou mooi meegenomen zijn, en anders heb je hiermee alsnog een krachtige 3 fase omvormer met veel batterij capaciteit en inclusief installatie tegen een voorlopig laagste prijs mogelijk (los van zelfbouw). Houdt onbalans verdiensten een keer op met lucratief zijn dan staat ontwikkeling aan het algoritme niet stil, dan kan er ook meer gestuurd worden op eigen PV opvangen bijvoorbeeld. Of je stapt helemaal uit Powerplay en gaat het zelf aansturen op maximeren van gebruik eigen opwek danwel goedkoop inkopen van om zelf tijdens dure uren te gebruiken.
Ik begrijp dat je het niet slecht bedoelt en een kritische comment is natuurlijk goed maar net als met alles in het leven; bedenk waar je energie in wil steken en doe alles met mate.
*knip
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2024 09:51 ]
Ik ben vooralsnog ook tevreden met mijn Nexus. Ik heb hem sinds 14 maart. € 6,60 per dag over die hele periode. Geen DLB problemen (alles op 3 fase hier incl. 7kW effectieve opwek). Combinatie met de Zonneplan Laadpaal was in het begin niet optimaal, maar inmiddels prima.
Voor mij waren de kosten puur die 7990 en naar later bleek 300 euro forfait, dat vermelden ze inmiddels wel, toen nog niet (of misschien wel ergens in de kleine lettertjes, danwel werd er duidelijk verwezen naar de KOR regeling, en daar is het onderdeel van).
Ik zal al tevreden zijn als hij 5k heeft opgebracht op onbalans, en ik daarna hem als normale accu kan gebruiken. Vooralsnog is het de goedkoopste manier om aan een 20kWh/10kW thuisaccu te komen, en met de huidige onbalans wordt de aanschaf met de dag goedkoper.
Negatief vind ik dat ik wat energiemanagement kwijt ben thuis, simpelweg minder inzicht in hoe mijn pure gebruik en opwek lopen. Ook snap ik de compensatie en waar bepaalde kosten in verwerkt worden absoluut nog niet. Dat vind ik wel jammer, maar misschien moet ik dat gewoon even loslaten. Onder de streep heb ik nu gewoon al 2 keer een energierekening van -175 euro per maand gekregen van Zonneplan en dat is simpelweg boven (mijn) verwachting.
Voor mij waren de kosten puur die 7990 en naar later bleek 300 euro forfait, dat vermelden ze inmiddels wel, toen nog niet (of misschien wel ergens in de kleine lettertjes, danwel werd er duidelijk verwezen naar de KOR regeling, en daar is het onderdeel van).
Ik zal al tevreden zijn als hij 5k heeft opgebracht op onbalans, en ik daarna hem als normale accu kan gebruiken. Vooralsnog is het de goedkoopste manier om aan een 20kWh/10kW thuisaccu te komen, en met de huidige onbalans wordt de aanschaf met de dag goedkoper.
Negatief vind ik dat ik wat energiemanagement kwijt ben thuis, simpelweg minder inzicht in hoe mijn pure gebruik en opwek lopen. Ook snap ik de compensatie en waar bepaalde kosten in verwerkt worden absoluut nog niet. Dat vind ik wel jammer, maar misschien moet ik dat gewoon even loslaten. Onder de streep heb ik nu gewoon al 2 keer een energierekening van -175 euro per maand gekregen van Zonneplan en dat is simpelweg boven (mijn) verwachting.
Weet iemand hoe het werkt als je bijvoorbeeld over 2 jaar wilt overstappen naar een andere energieleverancier. Kan je dan de Nexus batterij zelf aansturen?
Zoals ik het begreep was dat niet mogelijk en leek het mij heel vreemd/vervelend dat je dan een nutteloze batterij had gekocht.
Als nu toch blijkt dat je de batterij zelf kunt aansturen is het inderdaad een hele betaalbare thuisbatterij en wel een goeie optie.
Zoals ik het begreep was dat niet mogelijk en leek het mij heel vreemd/vervelend dat je dan een nutteloze batterij had gekocht.
Als nu toch blijkt dat je de batterij zelf kunt aansturen is het inderdaad een hele betaalbare thuisbatterij en wel een goeie optie.
€500 na twee maanden? Ik zit op anderhalve maand en €150…?jojost1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:52:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik tevreden ben met mijn aanschaf
Vooral die opbrengsten, tja.. Dat is toch primair waarom je dat ding koopt toch? Hoe ie het precies doet, dat weet Zonneplan het beste. Als je die app nooit opent en met DLB klapt in elk geval de zekering thuis er niet uit dan is een hoog €-opbrengst nummertje toch gewoon goed? (Voor de goede orde vaak naar de app kijken doe ik wel, vind ik leuk, maar even om een punt te maken)
We vallen wederom in de herhaling maar bijvoorbeeld overtollige zonnestroom opslaan lijkt me zelf ook niet verstandig, je kan beter letterlijk geld toe krijgen voor het opladen op de onbalansmarkt én geld verdienen door je zonnestroom gewoon terug te leveren. Als salderen er af gaat (persoonlijk hoop ik van wel, domme regeling) dan gaat de batterij andere dingen doen om zo nog steeds zo veel mogelijk rendement te maken. Zal het minder zijn? Waarschijnlijk. Heb ik 'm dan al terugverdiend? Ik gok een heel einddat is mijn mening.
bokkow schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Ok, nog niet uitgebreid getest maar het werkt
Voor mensen met Nexus en SolarEdge omvormer die willen "loadbalancen" op hun zonnepanelen:
Je hebt nodig:
-Home Assistant
-Een manier om iedere fase waar je op teruglevert met zonnepanelen uit te lezen (ik heb HomeWizard hiervoor)
-Lokale modbus toegang tot de omvormer (niet moeilijk, uitleg hier)
-Probeer deze slider in HA eens handmatig op een andere waarde dan 100% te zetten, springt ie na een paar seconden terug dan kan een firmware update van de omvormer helpen of in het SolarEdge topic staat ook beschreven welke instellingen je kunt proberen om dit op te lossen.
[Afbeelding]
Vervolgens maak je in configuration.yaml het volgende aan:
code:
1 2 3 4 input_boolean: solaredge_threshold_reached: name: SolarEdge Threshold Reached initial: off
Deze gebruiken we later om het vermogen weer vrij te geven nadat eerst het vermogen beperkt is geweest.
Dan maak je twee automations aan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 alias: Verlaag vermogen SolarEdge description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1 below: -24 action: - service: number.set_value data: value: "57" target: entity_id: number.solaredge_active_power_limit - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached
Uitleg
Ik heb er voor gekozen bij -25A te laten terugschakelen, ik ga nog proberen welke waarde het beste is. Wat ik nu heb gezien is dat de Nexus gaat loadbalancen bij -25A na een halve minuut maar dat is niet 100% zeker.
Ik heb nu nog een vaste waarde van 57% gekozen omdat dit bij mijn 1 fase omvormer uitkomt op -9A en dus een totaal van -24A op fase L1 (bij mij) aanhoudt ook hier geldt dat ik dit nog verder finetunen. In eerste instantie had ik een dynamische formule gemaakt maar realistisch gezien is dat eigenlijk maar weinig zinvol omdat de Nexus maar grofweg twee modi kent; aan of uit (ja en een zielig beetje onder DLB). Reken dus voor jezelf uit hoeveel Ampere je naast de Nexus nog terug wilt leveren en op welke fasen.
Daarnaast zet ik een waarde "aan" zodat het duidelijk is dat deze automation is getriggered geweest.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 alias: Verhoog vermogen SolarEdge description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1 above: -20 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached state: "on" action: - service: number.set_value data: value: "100" target: entity_id: number.solaredge_active_power_limit - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached
Uitleg:
Zodra het vermogen op L1 weer boven -20A uitkomt (dan is de Nexus in ieder geval weer gestopt met ontladen) EN die waarde staat aan dat de verlagende automation getriggered is geweest, dan wordt het maximale vermogen van de omvormer weer vrijgegeven en die boolean teruggezet op "Off" tot de volgende keer dat de verlaging wordt getriggered.
Het werktIk hoop dat er meer iets aan hebben, let wel: natuurlijk allemaal op eigen verantwoordelijkheid
/f/image/LfZva1641H96GuP2AkvFyosB.png?f=fotoalbum_large)
🥰
Ik vermoed dat @jojost1 meer op Powerplay heeft; zonnepanelen en/of laadpaal. Los daarvan zijn de eerste twee weken van april veel licratiever geweest dan de weken er nathe-hyrax schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:46:
[...]
€500 na twee maanden? Ik zit op anderhalve maand en €150…?
Nope, enkel de Nexusbokkow schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Ik vermoed dat @jojost1 meer op Powerplay heeft; zonnepanelen en/of laadpaal. Los daarvan zijn de eerste twee weken van april veel licratiever geweest dan de weken er na
Mijn eerste 2 weken - de laatste 2 weken van maart - waren erg goed, alleen toen al €200. Heel april €210 en in mei tot nu toe bijna €100. Er zijn ergens een paar weken geweest met echt €20+ euro per dag een aantal dagen, dan gaat het snel.
![]() | ![]() |
Hoi, ik heb de batterij vanaf afgelopen maandag in werking. Nu weet ik dat Powerplay keuzes maakt welke niet altijd logisch lijken als je kijkt naar de day-ahead tarieven. Dat maakt me dan ook extra benieuwd naar een verklaring waarom bijvoorbeeld net met het laagste uurtarief van de dag, meerdere keren ontlaad werd en opladen minimaal bleef. Zijn er wegen om de beredenering te achterhalen welke vrij toegankelijk zijn?
Nee dat is niet openbaar. Zonneplan bedient jouw accu en geeft geld aan jou. Hoeveel dat bepalen zijStip_88 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:13:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoi, ik heb de batterij vanaf afgelopen maandag in werking. Nu weet ik dat Powerplay keuzes maakt welke niet altijd logisch lijken als je kijkt naar de day-ahead tarieven. Dat maakt me dan ook extra benieuwd naar een verklaring waarom bijvoorbeeld net met het laagste uurtarief van de dag, meerdere keren ontlaad werd en opladen minimaal bleef. Zijn er wegen om de beredenering te achterhalen welke vrij toegankelijk zijn?
Dit topic is gesloten.