Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.793 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16
Hoi, ik heb de batterij vanaf afgelopen maandag in werking. Nu weet ik dat Powerplay keuzes maakt welke niet altijd logisch lijken als je kijkt naar de day-ahead tarieven. Dat maakt me dan ook extra benieuwd naar een verklaring waarom bijvoorbeeld net met het laagste uurtarief van de dag, meerdere keren ontlaad werd en opladen minimaal bleef. Zijn er wegen om de beredenering te achterhalen welke vrij toegankelijk zijn?
Exact weten we het niet, maar begin met te kijken naar https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

De blauwe lijn is vergelijkbaar met day-ahead, maar de nexus kijkt naar de rode lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:35
jojost1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Nope, enkel de Nexus :)

Mijn eerste 2 weken - de laatste 2 weken van maart - waren erg goed, alleen toen al €200. Heel april €210 en in mei tot nu toe bijna €100. Er zijn ergens een paar weken geweest met echt €20+ euro per dag een aantal dagen, dan gaat het snel.
Vergeet ook niet dat Borsele uit staat voor onderhoud. Ik heb het gevoel dat dit ook niet mee helpt in de onbalans variabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Het is idd frappant, weekend met volop zon en geen enkel moment van stroomoverschot..
Perfecte case om ook je eigen zonnestroom te kunnen laden in de accu.
Dit was beloofd, is milieu-vriendelijker en levert dit weekend meer op dan de onbalans die er niet aan de onderkant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:42
dropkick_nl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:34:
Het is idd frappant, weekend met volop zon en geen enkel moment van stroomoverschot..
Perfecte case om ook je eigen zonnestroom te kunnen laden in de accu.
Dit was beloofd, is milieu-vriendelijker en levert dit weekend meer op dan de onbalans die er niet aan de onderkant is.
Dat dus, als ik kijk hoeveel tijd ik afgelopen dagen aan het klooien ben om de zonne opwek in balans te krijgen met apparaten aan te zetten ivm DLB (en dit kost ook geld) ipv gewoon zelf ergens handmatig te kunnen kiezen/bedienen mis ik toch wel wat opties aan de nexus. Einde van de dag tussen de 2 en 5 euro verdiend hebbende zou ik graag wat extra opties willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
WouteruitTB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Dat dus, als ik kijk hoeveel tijd ik afgelopen dagen aan het klooien ben om de zonne opwek in balans te krijgen met apparaten aan te zetten ivm DLB (en dit kost ook geld) ipv gewoon zelf ergens handmatig te kunnen kiezen/bedienen mis ik toch wel wat opties aan de nexus. Einde van de dag tussen de 2 en 5 euro verdiend hebbende zou ik graag wat extra opties willen.
Van de ZP Website:

Zonnepanelen en de Zonneplan thuisbatterij
De allergoedkoopste stroom gebruik je zelf

De thuisbatterij laadt op als de stroomprijzen laag zijn, gebruikmakend van zowel goedkope netstroom als jouw eigen zonne-energie. Hierdoor profiteer je van de voordeligste netstroom en haal je maximaal rendement uit je zonnepanelen.
De duurste stroom verkoop je aan het net

Op momenten met weinig groene stroom zijn de stroomprijzen het hoogst. Tijdens deze momenten levert de batterij automatisch stroom voor je eigen gebruik of terug aan het net. Dit verhoogt niet alleen je rendement, maar helpt ook bij het stabiliseren van het net. Zo haal je continue het maximale uit jouw zonnepanelen en thuisbatterij.

Dat doet ie mooi dus niet....
(vandaag om 21:00 heb ik in mijn huis netto 4,7kWh verbruikt, kost me €1,89 (ZP app) of wel €0,40 per kWh)

[ Voor 4% gewijzigd door dropkick_nl op 19-05-2024 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
dropkick_nl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:55:
[...]
Dat doet ie mooi dus niet....
(vandaag om 21:00 heb ik in mijn huis netto 4,7kWh verbruikt, kost me €1,89 (ZP app) of wel €0,40 per kWh)
Je moet niet naar day-ahead prijzen kijken, alhoewel de day-ahead gisteren ex belasting negatief was, was de prijs op de onbalans markt vrijwel de hele dag positief. Daarop is geschakeld.

Ook kun je simpelweg niet je huis netto verbruik (hoe heb je die berekend trouwens?) delen door de kosten en tot een kwh prijs komen. Je zult minimaal je (waarschijnlijk positieve) saldo laden nexus daar ook in moeten meenemen. Sterker nog, in de ZP app zal voor gisteren gewoon staan wat je prijs per kWh is geweest (voor mij was dat inc belasting 20.1ct afname, en 16.4ct teruglevering).

Als ik dezelfde (in mijn ogen foutieve) berekening zou doen die jij hebt gedaan dan had ik netto huisverbruik (incl. laden EV) van 38kWh en kosten gisteren van 23ct...dus 0.6ct per kWh

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 20-05-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Je moet niet naar day-ahead prijzen kijken, alhoewel de day-ahead gisteren ex belasting negatief was, was de prijs op de onbalans markt vrijwel de hele dag positief. Daarop is geschakeld.

Ook kun je simpelweg niet je huis netto verbruik (hoe heb je die berekend trouwens?) delen door de kosten en tot een kwh prijs komen. Je zult minimaal je (waarschijnlijk positieve) saldo laden nexus daar ook in moeten meenemen. Sterker nog, in de ZP app zal voor gisteren gewoon staan wat je prijs per kWh is geweest (voor mij was dat inc belasting 20.1ct afname, en 16.4ct teruglevering).

Als ik dezelfde (in mijn ogen foutieve) berekening zou doen die jij hebt gedaan dan had ik netto huisverbruik (incl. laden EV) van 38kWh en kosten gisteren van 23ct...dus 0.6ct per kWh
Maar lees ik het dan verkeerd, wat er staat?

" De thuisbatterij laadt op als de stroomprijzen laag zijn, gebruikmakend van zowel goedkope netstroom als jouw eigen zonne-energie. Hierdoor profiteer je van de voordeligste netstroom en haal je maximaal rendement uit je zonnepanelen.
De duurste stroom verkoop je aan het net"

We zien toch in de praktijk dat de accu alleen naar onbalans kijkt, en zoals gisteren juist niks laadt in de uren met lage prijzen?

Gisteren:
Afname 33,1 kWh tegen 19,31 cent
Teruglevering 29,1 kWh tegen 16,36 cent
kosten stroom die dag €1,62
Netto dus 33,1 - 29,1 = 4,0 kWh gebruikt tegen €1,62 of te wel €0,405 per kWh.

Dus de accu laadt NIET op tijdens perioden van lage prijzen en laadt NIET terug tijdens periode van hoge prijzen. Hij verhoogt je stroomverbruik en te zien aan mijn kWh prijs ook je stroomrekening. Positieve is de Powerplay vergoeding van €4,81 gisteren.

Mijn punt blijft, de accu doet niet wat ZP belooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Ok, kijk eens naar een langere periode, wat staat er bij 1 maand? Want wat je nu beschrijft is gewoon inherent aan dynamische contracten.

En de batterij laadt wel degelijk op lage stroomprijzen (van de week wel -€1,60/kWh op een moment), maar niet de stroomprijzen die jij bekijkt, het gaat om onbalanstarieven. Als jouw zonnepanelen toevallig aan het produceren zijn dan neemt ie deze stroom ook op maar dat is meer toevalligheid en leuk voor marketing. Daarnaast wordt het weer tegen de hoge tarieven teruggeleverd en dat kan ook weer €1,60/kWh of meer opleveren).

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt gehad van de batterij ten tijde van aankoop. De Nexus opereert min of meer los van al het andere wat er in jouw huis gebeurt, dat was mij destijds ook duidelijk maar misschien had ZP hier wel duidelijker in mogen zijn.

Laden met eigen zonne-energie klinkt marketing technisch leuk maar het is een toevalligheid in de praktijk. En wat mij betreft niet erg zolang de vergoeding netto maar ruim toeneemt ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
dropkick_nl schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:27:
[...]
Mijn punt blijft, de accu doet niet wat ZP belooft.
Wat Zonneplan belooft is dat ze met de accu het hoogste rendement halen, althans dat proberen ze want de onbalans markt is lastig te voorspellen.

Als ze gisteren hadden opgeladen tijdens laagste tarief (5ct) en hadden ontladen tijdens hoogste tarief (29ct) en in totaal was 20kwh gelukt (wat niet lukt, want je kunt maar 10kwh in dat goedkoopste uur laden), dan had je 4.80 kunnen verdienen. Dat is uiteindelijk op de onbalans markt ook gelukt. Dit was echt een uitzonderlijke dag voor day-ahead, terwijl onbalans voor mij nu gemiddeld op 6.60 per dag zit.

En achteraf is het makkelijk praten, onbalans markt had ook zomaar een kwartier kunnen hebben waardoor de onbalans vergoeding nog hoger was uitgevallen.. Het zal vast nog wel eens gebeuren dat achteraf gezien day-ahead beter was geweest dan onbalans, maar gemiddeld gesproken is dat absoluut niet het geval.

De meeste day-ahead dagen zien een verschil van misschien 10 cent, en met 1 cycle dus max 2 euro. Dat doet hun algoritme op onbalans bij mij dus veel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Nog eens op de site gekeken :
Ook maximaal rendement zonder saldering
Hoewel de salderingsregeling voorlopig in stand blijft, is het de vraag hoelang dat zo blijft. Bij Zonneplan wordt jouw thuisbatterij automatisch aangestuurd voor het maximale rendement voor jou. Zonder de salderingsregeling is het veel interessanter om jouw eigen opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken. Je krijgt er namelijk minder voor dan dat je stroom koopt. Na het afschaffen van de salderingsregeling gaat Zonneplan Powerplay dus veel vaker jouw eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik. Met Zonneplan Powerplay ben jij verzekerd van een aansturing met het maximale rendement voor jou. Rendement voor nu, zekerheid voor later.
Geeft ook gelijk wat antwoorden op andere discussies hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 20-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:45:
Nog eens op de site gekeken :

[...]

Geeft ook gelijk wat antwoorden op andere discussies hier.
Het leidt wel tot meer vragen. Lijkt erop dat powerplay een veel kleinere rol gaat spelen wanneer de saldering wegvalt, vooral je eigen zonnestroom ga je gebruiken.

Dat betekent dan ook dat het rendement omlaag gaat. Je kan het wel “maximaal” noemen maar zonder daar een getal aan te hangen zeggen ze eigenlijk niets.
Rendement voor nu, zekerheid voor later.
Dit lees ik als “Nu profiteren van de hogere rendementen, straks profiteren van je eigen zonnestroom en lager rendement”.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 20-05-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Wolly schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Het leidt wel tot meer vragen. Lijkt erop dat powerplay een veel kleinere rol gaat spelen wanneer de saldering wegvalt, vooral je eigen zonnestroom ga je gebruiken.

Dat betekent dan ook dat het rendement omlaag gaat. Je kan het wel “maximaal” noemen maar zonder daar een getal aan te hangen zeggen ze eigenlijk niets.

[...]

Dit lees ik als “Nu profiteren van de hogere rendementen, straks profiteren van je eigen zonnestroom en lager rendement”.
Het is dan toch ook het maximaal haalbare op dat moment? Hoe kan je nu al getallen aan iets in de toekomst hangen?

Puur op basis van wat de mogelijkheden zijn zal de Nexus dan het hoogst haalbare (lees maximale) uit de dan geldende regeling halen.

Het doet wel wat met je rendement en terugverdientijd maar het afschaffen van het salderen zonder Nexus kost ook veel meer dan nu het geval is.

En werkt powerplay dan niet in je voordeel door je eigen zonnestroom op de onbalansmarkt te gooien? Dat kan nu niet in verband met de energiebelasting zoals ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-06 08:16
Goedeavond,

Ik heb een vraag (misschien iets minder met de nexus te maken maar ik denk ik stel hem toch hier aangezien veel van jullie Zonneplan als energieleverancier hebben.)

Ik heb mijn zonneplan connect van de week binnen gekregen maar wil graag ook mijn homewizard p1 behouden omdat ik de app erg fijn vind maar nu kan ik geen goeie P1 splitter vinden zonder dat 1 van de 2 in storing raakt.

Kan iemand hier misschien een goeie (en hopelijk een beetje goedkope) P1 splitter aanraden met welke de homewizard en de ZP connect werken

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:26
PatrickSterrr schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:32:
Goedeavond,

........

Kan iemand hier misschien een goeie (en hopelijk een beetje goedkope) P1 splitter aanraden met welke de homewizard en de ZP connect werken

Alvast bedankt _/-\o_
Ik gebruik de 30€ kostende splitter van Homewizard. En werkt hier naar behoren.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:46
PatrickSterrr schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:32:
Goedeavond,

Ik heb een vraag (misschien iets minder met de nexus te maken maar ik denk ik stel hem toch hier aangezien veel van jullie Zonneplan als energieleverancier hebben.)

Ik heb mijn zonneplan connect van de week binnen gekregen maar wil graag ook mijn homewizard p1 behouden omdat ik de app erg fijn vind maar nu kan ik geen goeie P1 splitter vinden zonder dat 1 van de 2 in storing raakt.

Alvast bedankt _/-\o_
Ook ik gebruik de splitter van HomeWizard. Bijkomend voodeel is dat dit een 3poorts splitter is (de meeste zijn 2poorts), waardoor je nog een poort over houdt voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier ook die van HomeWizard (splitter) in gebruik (heb er een van Tibber ook bij staan) aangezien de P1-meter van Zonneplan 4G is en niet real time is uit te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:10
De splitter die zonneplan levert als je aangeeft er een nodig te hebben werkt ook prima. In combinatie met DSMR5 zelfs zonder externe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:13
dropkick_nl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:26:
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik spijt heb van mijn aanschaf Nexus.

- Het hele DLB drama (alles of niks), zodra er iets in huis aangaat. (Quooker, Wasmachine, Vaatwasser, Strijken, volle zon op mijn panelen).
- Het niet opslaan van mijn overtollige zonnestroom. (vandaag vrijwel lege accu terwijl ik 15kWh heb teruggeleverd tegen laag tarief)
- Het onzekere en onduidelijke toekomst beeld met de saldering.
Ik heb een aantal dingen geleerd op die paar dagen dat ik de nexus heb, de wasmachine op de eco stand (je het gaat langer duren) heeft de batterij niet in de DLB gebracht, heel de fase zat op 24 ampere. Slimmer omgaan met je energie. Ik was al heel veel bezig met Dynamische energie, de batterij helpt mij nog betere keuzes te maken lijkt het wel. De enige verbruiker in huis is momenteel de oven die alles in de war kan sturen,

Op mijn fase 3 zitten alleen mijn zonnepanelen, Hier wil ik mijn oven op gaan plaatsen. Wellicht een idee zelf is te gaan kijken naar je groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
OxyDrokz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:53:
De splitter die zonneplan levert als je aangeeft er een nodig te hebben werkt ook prima. In combinatie met DSMR5 zelfs zonder externe voeding.
klopt, die heb ik al een jaar + in gebruik, "maar 2 uitgangen" maar ik heb er niet meer nodig.

1 aansluiting voor de zonneplan dongle.
1 aansluiting voor de p1 meter die naar mijn hassio gaat,

[ Voor 12% gewijzigd door DustPhyte op 21-05-2024 17:57 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DustPhyte
Dit topic gaat nu eigenlijk vooral over het niet eens zijn met de dynamische energie prijzen tijdens het laden en het ontladen. Als je op die markt wilt gaan "handelen" koop dan een sessy en succes dan met terugverdienen. Ja ik weet dat ze nu met frank energie bezig zijn. Ik bedoel te zeggen, je haalt mooie resultaten met dit concept. De nexus is geen normaal aangestuurde batterij. tot nu toen zit ik sinds de installatie 2 weken geleden op gemiddeld 5,2 euro per dag.

De eerste dag kan je amper mee nemen in het geheel gezien de 3 batterijen dan bezig zijn met op het zelfde niveau te komen.

Er zullen slechte dagen tussen zitten, en goeie.

Wie de gok niet wilt nemen, koop de batterij niet, koop geen zonnepanelen, Ga voor de laagste prijs qua energie om je toestellen aan te zetten.

En gebruik vooral de zoek functie, ik zie dezelfde vragen 10 + keer terugkomen. |:(

[ Voor 45% gewijzigd door DustPhyte op 21-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-06 08:16
Bedankt iedereen!

Ik ga de splitter van homewizard bestellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMComrb40mdfX6rqutGaMjO08Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SONXyaGMixnRa4OuYWyUAVka.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebber. Ik heb deze maand alleen de accu toegevoegd aan het energie dashboard icm EPEX prijzen. Ik mis een paar dagen maar hij draait nu 18dagen goed. Dit laat zien dat ondanks de laadverliezen ik 2euro terug moet betalen om op 0 te komen. Volgens mij klopt het dus helemaal wat zonneplan beweert maar is enkel de weergave in de app slecht. Het zou mooi zijn als het. Verbruik van de batterij apart staat van het overige verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Acxels op 22-05-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Acxels schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:02:
[Afbeelding]

Voor de liefhebber. Ik heb deze maand alleen de accu toegevoegd aan het energie dashboard icm EPEX prijzen. Ik mis een paar dagen maar hij draait nu 18dagen goed. Dit laat zien dat ondanks de laadverliezen ik 2euro terug moet betalen om op 0 te komen. Volgens mij klopt het dus helemaal wat zonneplan beweert maar is enkel de weergave in de app slecht. Het zou mooi zijn als het. Verbruik van de batterij apart staat van het overige verbruik.
Dus 11% laadverlies en je krijgt nog 2 euro terug op epex arbitrage bovenop de powerplay inkomsten.

Ik zit nu bij Tibber en overweeg nu wel over te stappen naar zonneplan. Ontwikkeling bij tibber is een beetje gestagneerd.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Acxels schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:02:
[Afbeelding]

Maar dit zijn alleen de EPEX prijzen?
Niet gecorrigeerd met de de onbalans prijzen (elke minuut?)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
De demo opstelling zit op 4%, die gaat komende uren herstellen tot 10% met 0,3kWh.
Mijn Nexus stopt tegenwoordig gelukkig bij 7%, zo hoeft hij niet te herstellen.

Benieuwd of onze batterijen wel gewoon gaan handelen, nu de Demo niets kan voorlopig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:35:
De demo opstelling zit op 4%, die gaat komende uren herstellen tot 10% met 0,3kWh.
Mijn Nexus stopt tegenwoordig gelukkig bij 7%, zo hoeft hij niet te herstellen.

Benieuwd of onze batterijen wel gewoon gaan handelen, nu de Demo niets kan voorlopig...
Hier ook op 7% gestopt. De onbalans is nog niet voorbij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Buns schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Hier ook op 7% gestopt. De onbalans is nog niet voorbij....
Het Algo heeft idd te vroeg ontladen, de grote verdiensten hadden in de afgelopen 30 minuten gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Het Algo heeft idd te vroeg ontladen, de grote verdiensten hadden in de afgelopen 30 minuten gezeten.
Dat is achteraf, als hij niet had ontladen en de onbalans was nu weggeweest hadden we hier nu de discussie gehad 'algoritme heeft niet optimaal van onbalans geprofiteerd door te stoppen met ontladen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Dat is achteraf, als hij niet had ontladen en de onbalans was nu weggeweest hadden we hier nu de discussie gehad 'algoritme heeft niet optimaal van onbalans geprofiteerd door te stoppen met ontladen'
Niet met je eens.
Ik heb al vaak gezien dat de Nexus geheel op of ontlaadt op een te kleine onbalans vergoeding.

Naar mijn mening moet de drempel voor opladen/ontladen hoger liggen naar mate de Nexus voller of leger wordt..
Dus laatste 10% laden of ontladen pas bij hoge onbalans vergoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Niet met je eens.
Ik heb al vaak gezien dat de Nexus geheel op of ontlaadt op een te kleine onbalans vergoeding.

Naar mijn mening moet de drempel voor opladen/ontladen hoger liggen naar mate de Nexus voller of leger wordt..
Dus laatste 10% laden of ontladen pas bij hoge onbalans vergoedingen.
Definieer hoog en laag....

In maart was het soms 1.80/kwh, nu vaak niet meer dan 0.60/kwh en vandaag zelfs maar 0.43/kwh.

Aan het eind van de dag kun je zeggen wat relatief hoog/laag was, maar dat is volgens mij nu niet te zeggen (tenzij de treden van Tennet wel al van te voren zijn bepaald, weet iemand dat ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Definieer hoog en laag....

In maart was het soms 1.80/kwh, nu vaak niet meer dan 0.60/kwh en vandaag zelfs maar 0.43/kwh.

Aan het eind van de dag kun je zeggen wat relatief hoog/laag was, maar dat is volgens mij nu niet te zeggen (tenzij de treden van Tennet wel al van te voren zijn bepaald, weet iemand dat ?)
Hier kun je precies zien wat hoog en wat laag is per dag vooruit:
https://www.tennet.eu/nl/...nederland/biedprijsladder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Hier kun je precies zien wat hoog en wat laag is per dag vooruit:
https://www.tennet.eu/nl/...nederland/biedprijsladder
Dank, interessante link, en ik ga er ook vanuit dat dit 1 van de parameters voor powerplay is.

Ik denk zelf dat Powerplay rekening houdt met de tevens hoge tarieven (40ct/kwh) de komende uren bij overschot.

Vandaag overigens al 3 euro 40, is het enige waar ik zelf nog naar kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
N.B. Ondanks dat ik zelf ook vaak verwijs naar de tenergy pagina met onbalans prijzen is het denk ik wel goed op te merken, dat de daadwerkelijke prijs pas na het kwartier bepaald wordt en de tenergy prijs dus ook slechts een indicatie is.

Dit is volgens mij ook 1 van de hoofdredenen waarom er soms negatief rendement ontstaat. De nexus gaat laden obv de indicatie prijs, maar na consolidatie is de prijs opeens anders en is er negatief resultaat gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Je ziet zelfs nu dat het Noodvermogen aan is bij Tennet, dat zie je zelden.
Blijkbaar fors stroomtekort, wat de onbalanshandel niet eens zelf kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:14
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:50:
Je ziet zelfs nu dat het Noodvermogen aan is bij Tennet, dat zie je zelden.
Blijkbaar fors stroomtekort, wat de onbalanshandel niet eens zelf kan oplossen.
Je ziet op deze pagina ook verschillende berichten hierover: https://www.tennet.eu/nl/...perationele-berichtgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Wat ik me dan afvraag, heeft powerplay het zo geregeld dat er een rits aan batterijen nog wat voller zijn zodat je deze nu wel kan inzetten? (dat je op meerdere paarden wedt als het ware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
_Richie_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:53:
Wat ik me dan afvraag, heeft powerplay het zo geregeld dat er een rits aan batterijen nog wat voller zijn zodat je deze nu wel kan inzetten? (dat je op meerdere paarden wedt als het ware)
Nee, denk van niet. Heb altijd hier gelezen dat alle Nexus min of meer gelijk lopen.
Kan eens paar % schelen, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Nu is er even een pauze van onbalans, ik hoop dat ie volle bak begint te laden tot 50% :D

Maar inderdaad wat Maurice zegt; het zal nooit goed zijn wat het algoritme beslist, er zijn altijd mensen mee oneens. Wat ik wel hoop moet ik eerlijk bekennen is dat het algoritme toch vaker gaat beslissen op momenten van balans richting 50% te gaan zodat je beide kant uit kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Achteraf bepalen of laden of ontladen beter was geweest is altijd makkelijk. Dat geldt voor alles. Had ik die zonnepanelen maar eerder gekocht of blij dat ik gewacht heb.

Een onbalansmarkt bestaat al langer. Uit o.a. al die data icm andere parameter is misschien wel een voorspelend karakter te halen. Let op... voorspellend. Je zou op basis van die data een ondergrens kunnen bepalen voor laden en ontladen. In veel zaken zitten patronen.

Wil je echt voorspellend handelen .... ja dan de dayahead markt maar goed dat is al bekend dat dit minder rendabel is.

Rendement en risico gaan hand in hand. Waarbij eerst genoemde wat meer risico brengt en ook meer rendement.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Zonet heeft de Nexus de 40min onbalans niet meegepakt bij mij... Stond ie niets te doen terwijl de batterij wel vol zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
the-hyrax schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:39:
Zonet heeft de Nexus de 40min onbalans niet meegepakt bij mij... Stond ie niets te doen terwijl de batterij wel vol zat
? Wat is je batterij percentage?
systeemstatus - Operationeel?

[ Voor 5% gewijzigd door dropkick_nl op 22-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:42:
[...]

? Wat is je batterij percentage?
systeemstatus - Operationeel?
Zat rond 30%, operationeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
the-hyrax schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Zat rond 30%, operationeel
Dat is niet normaal.
Even belletje naar ZP.
Mijn Nexus nu 6% en €3,19. (13:30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Of misschien Dynamic Load Balancing?

Hier 7%, 3,33 (1332)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Mijn nexus heeft 30 cent verloren afgelopen uren, dus de onbalans markt met richtprijzen vs uiteindelijke prijzen lijkt erg volatiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR7wb2bFM44EEY7xG5AuW7sd4YU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9XOf1X7a3IrDUrdXNXEOb9Op.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 22-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Moet er nu wel van zeggen: hoezo, is ie nu niet aan het laden? 🤡

Ik bedoel het resultaat is alsnog prima maar dat ie nu op minimum blijft staan terwijl het tarief nu laag is en het aardig in de lijn der verwachting is dat er nog eens opwaartse onbalans komt vandaag. Tja. Degene die achter het algoritme zit zal er wel goed over nagedacht hebben maar ik begrijp niet waarom er niet gestuurd wordt op ruststand rond 50% 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bokkow schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:14:
Moet er nu wel van zeggen: hoezo, is ie nu niet aan het laden? 🤡

Ik bedoel het resultaat is alsnog prima maar dat ie nu op minimum blijft staan terwijl het tarief nu laag is en het aardig in de lijn der verwachting is dat er nog eens opwaartse onbalans komt vandaag. Tja. Degene die achter het algoritme zit zal er wel goed over nagedacht hebben maar ik begrijp niet waarom er niet gestuurd wordt op ruststand rond 50% 🤷🏼‍♂️
Mee eens. Vandaag was zo'n dag waar je 15-20 EUR aan onbalans rendement had kunnen krijgen. Vorige week was er ook zo'n dag echter toen was het precies omgekeerd, volle accu en urenlang overschot tegen 600 EUR.

Je zou denken dat je bij een 50% SoC ruststand meer flexibel bent maar er zal vast een reden zijn waarom ie dat nooit doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGzj1DVGvhVld2bFR1JwrnuFTI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hgtCydubfrx920N8xZdB7DH.jpg?f=fotoalbum_large
Van Solarsite , artikel 18 mei 2024, mening van Marien Boonman van Energy Fact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Aimabel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:44:
[Afbeelding]
Als het klopt, dan is het klaar met ons onbalans-feestje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
Er zijn diverse bronnen die dat tegenspreken. De handel wordt los gezien van eigen gebruik. En zou dan ook geen fiscaal component hebben. Dat is ook de reden dat het niet zomaar anders aangestuurd en ingezet kan worden

Uiteraard is er weinig zinnigs over de toekomst richting 2027 verder te zeggen want we weten nog niets behalve één voornemen. Hoe het hele pakket eromheen gaat worden staat niet beschreven over minimale TLV enz

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-05-2024 21:25 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Dit klopt 100%.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Er zijn diverse bronnen die dat tegenspreken. De handel wordt los gezien van eigen gebruik. En zou dan ook geen fiscaal component hebben. Dat is ook de reden dat het niet zomaar anders aangestuurd en ingezet kan worden

Uiteraard is er weinig zinnigs over de toekomst richting 2027 verder te zeggen want we weten nog niets behalve één voornemen. Hoe het hele pakket eromheen gaat worden staat niet beschreven over minimale TLV enz
Kun je daar een bron voor geven waar dit in de wet geregeld is? Graag de wet en artikelnummer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[Afbeelding]
1 opmerking m.b.t. dit stukje. Volgens mij doen de onbalanshandel partijen geen beloftes. Alleen een "verwacht" rendement en worden er ook geen garanties gegeven.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:26:
[...]

1 opmerking m.b.t. dit stukje. Volgens mij doen de onbalanshandel partijen geen beloftes. Alleen een "verwacht" rendement en worden er ook geen garanties gegeven.
Ze doen alleen de belofte dat indien dingen wijzigen ze hun best doen om toch nog rendement te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Kun je daar een bron voor geven waar dit in de wet geregeld is? Graag de wet en artikelnummer.
Ja joh prima. :-)

Hier was t voorstel in 2022 ik ga ff lekker netflixxen 👍✅

Nb
Er zit zelfs een leuk stroomschema in van de belastingdienst en hierin kun je ook zien dat de accu in beheer van energieleverancier zou moeten staan. Je kunt dus niet zelf zonder energiebelasting gaan doen.
Voorgesteld wordt om de levering van elektriciteit aan een energieopslagfaciliteit onder voorwaarden niet aan te merken als een belaste levering voor de energiebelasting. Hiermee wordt voorkomen dat bij elektriciteitsopslag in de keten tweemaal energiebelasting wordt geheven over de levering van elektriciteit. Namelijk eenmaal over de levering aan de energieopslagfaciliteit, en nogmaals wanneer de elektriciteit na opslag verderop in de keten wordt geleverd aan een verbruiker. Deze situatie kan, zoals beschreven bij kamerbrief van 5 juli 201953, nu voorkomen. De brancheverenigingen voor energieopslag en energieleveranciers,
https://www.rijksfinancie...toelichting/2022/d17e2179

[ Voor 53% gewijzigd door ErikVers op 22-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Ze doen alleen de belofte dat indien dingen wijzigen ze hun best doen om toch nog rendement te halen.
Dit is altijd een lastig te controleren ding natuurlijk. Ze sorteren in algemene voorwaardes wel voor op stopzetten van handel. Maar goed. Tis afwachten of 2027 salderen eraf gaat. Dat geven ze al jaren aan en toch ging het dan weer niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:31:
[...]

[...]

Dat stuk is alleen van toepassing op grootverbruikersaansluitingen.

Zegt dus niets over thuisbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:31:
[...]

[...]

Aan voorstellen hebben we niks. En dit is niet van toepassing op kleinverbruik aansluiting.

"Als voorwaarde zal gelden dat de organisatorische eenheid die een energieopslagfaciliteit exploiteert, beschikt over een grootverbruikaansluiting. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Dat stuk is alleen van toepassing op grootverbruikersaansluitingen.

Zegt dus niets over thuisbatterijen.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
De meeste mensen met een thuisbatterij hebben een kleinverbruik aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:36:
[...]

Aan voorstellen hebben we niks. En dit is niet van toepassing op kleinverbruik aansluiting.

"Als voorwaarde zal gelden dat de organisatorische eenheid die een energieopslagfaciliteit exploiteert, beschikt over een grootverbruikaansluiting. "
Dat is zonneplan. Maar hé dit is maar zo de eerste bron die ik kon vinden. Welke basseer jij je dan op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat staat in het voorstel en in de kamerstukken.
De hierboven beschreven situatie treedt alleen op voor batterijopslag die plaatsvindt achter een grootverbruikersaansluiting5. Voor afnemers met een kleinverbruikersaansluiting6 die elektriciteit invoeden op het elektriciteitsnet geldt dat de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning bepaalt door de van het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit.
Het betreft ook iets uit het Belastingplan 2022, is dus allang effectief (maar dus niet van toepassing op kleinverbruik aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Dat is zonneplan. Maar hé dit is maar zo de eerste bron die ik kon vinden. Welke basseer jij je dan op?
Ik baseer me op het feit dat er tot nu toe nog geen wet is die dit regelt voor particulieren. Deze wet kan er natuurlijk altijd nog komen. Zonneplan heeft aangegeven hiervoor te gaan lobbyen, maar dat geeft geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:37:
[...]

De meeste mensen met een thuisbatterij hebben een kleinverbruik aansluiting.
En voilla hier voorstel voor de kleine jongens zoals jij en ik;

Ik zou ff verder moeten zoeken maar ik doe zeker niet de aanname dat zeker is (100% stelde net iemand 🙈) dat deze handel met energiebelasting in aanraking gaat komen. Sterker nog ik denk het niet.

https://www.energystorage...k%20aan%20thuisbatterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Ik zou ff verder moeten zoeken maar ik doe zeker niet de aanname dat zeker is (100% stelde net iemand 🙈) dat deze handel met energiebelasting in aanraking gaat komen. Sterker nog ik denk het niet.

Dat is geen voorstel maar een onderzoek waarbij de conclusie is dat het erg lastig is en veel meer uitzoekwerk vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Ik baseer me op het feit dat er tot nu toe nog geen wet is die dit regelt voor particulieren. Deze wet kan er natuurlijk altijd nog komen. Zonneplan heeft aangegeven hiervoor te gaan lobbyen, maar dat geeft geen garantie.
Waarom geef je dan aan dat het 100% klopt over iets wat in 2027 wellicht gaat plaats vinden in een wetsvoorstel met details die niemand hier nog kent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is geen voorstel maar een onderzoek waarbij de conclusie is dat het erg lastig is en veel meer uitzoekwerk vergt.
Ok zullen we dan concluderen dat niemand het nog weet en laten we dan vooral geen stemming gaan maken zoals met de zojuist gedeelde afbeelding waarop wordt gereageerd “dan is het klaar met onbalans feestje??

Artikel zei juist dat het een interessante tijd gaat worden welke kant het op zal gaan en dat ben ik 100% met de schrijver eens.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 22-05-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Ok zullen we dan concluderen dat niemand het nog weet en laten we dan vooral geen stemming gaan maken zoals met de zojuist gedeelde afbeelding van een mening van geen idee wie?
Het enige wat we kunnen doen is uitgaan van de feiten zoals deze er nu liggen.

In 2027 gaat saldering naar 0.
Er is geen regeling om de energiebelasting voor kleinverbruikers te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wolly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Er is geen regeling om de energiebelasting voor kleinverbruikers te compenseren.
Eens, alleen die saldering naar 0 zal niet de enige zin in de wet zijn die dit gaat regelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Eens, alleen die saldering naar 0 zal niet de enige zin in de wet zijn die dit gaat regelen…
Nu maak je zelf stemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

dropkick_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Zoals ik het lees zit daar niet de component van eigen opgewekte energie in. Dus wat je zelf opwekt en opslaat voor s'nachts zal aanzienlijk positiever blijven uitpakken.
Dat is voor als je flink veel panelen hebt dus interessant, want in de wat guurdere maanden (Maart, Oktober) kan je met je batterij wellicht je opwek en verbruik afstemmen en die maanden geen net nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:41:
[...]

"Onderzoeksresultaten
De conclusie van het onderzoek is dat beide oplossingsrichtingen geen uitkomst bieden voor het oplossen van dubbel energie belasting bij kleinverbruiker aansluitingen, zonder (a) aanzienlijke aanpassingen aan de meetinrichting bij verbruikers, (b) aanvullende administratieve lasten voor verbruikers en energieleveranciers; en (c) grote aanpassingen in de energiebelasting-systematiek en extra druk op de uitvoering van de energiebelasting door de Belastingdienst."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Waarom geef je dan aan dat het 100% klopt over iets wat in 2027 wellicht gaat plaats vinden in een wetsvoorstel met details die niemand hier nog kent?
Omdat ik me baseer op huidige wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Omdat ik me baseer op huidige wetgeving.
Ok dus die met salderen! 👍✅
Sorry flauw alleen dat is wat je nu zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Wolly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:47:
[...]

En die wet is ook nog niet door de Eerste Kamer dus ook nog geen feit.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Heel lang verhaal kort,

Ik ben met ZP in gesprek omdat ik bijna constant DLB heb, ik baal omdat er nooit genoemd is dat mijn situatie (veel verbruikers en veel/48 zonnepanelen) een nare combi is en ik dus nu met een niet goed functionerende thuisbatterij zit.

Ben helaas door al het wachten op een terugbelverzoek en beloftes dat ze erop terug komen/gaan oplossen nu over de 14 dagen bedenktermijn heen en vraag mij of ik nog iets kan gezien de nexus gewoon niet doet/waarmaakt wat beloofd is en ik zelf ook geen goed oplossing zie of door ZP krijg om dit op redelijke termijn wel voor elkaar te krijgen...

Iemand tips/suggesties?

(Ik zit er vooral mee dat ik aardig "misleid" ben met het woord thuisaccu en je eigen stroom van de zonnepanelen opslaan en gebruiken wat helemaal niet aan de orde is met de nexus en het feit dat als ik nu een extra thuisbatterij oid zou willen aansluiten om alsnog een gedeelte eigen stroom te bufferen dat die dan meteen in conflict komt met de nexus zodra die gaat (ont-)laden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 13 jaar geleden mijn dak volgelegd met ZP. Die heb ik inmiddels ruim terugverdiend, met het overschot financier ik een deel van een 20 KWh batterij. Ik weet 100% zeker dat ik over 3 jaar met een paar jaar onbalans-handel de hele boel heb afgeschreven. Voor mij blijft het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het lijkt me dat dit probleem alleen zal spelen in de lente -en zomermaanden? Kun je binnen die periode je panelen niet 'knijpen' zodat ze de Nexus niet in de weg zitten?

Of je aansluiting verzwaren naar 3x35 A? Je maandelijkse netwerkkosten liggen dan wel een euro of 100 hoger per maand dus de vraag of dat het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:53:
Ik heb 13 jaar geleden mijn dak volgelegd met ZP. Die heb ik inmiddels ruim terugverdiend, met het overschot financier ik een deel van een 20 KWh batterij. Ik weet 100% zeker dat ik over 3 jaar met een paar jaar onbalans-handel de hele boel heb afgeschreven. Voor mij blijft het interessant.
Hoe kun je dat 100 procent zeker weten? Daar is toch juist veel onzekerheid over? Zelfs ZP zelf weet niet wat er met de onbalansmarkt gaat gebeuren de komende jaren.

Of bedoel je dat je er van overtuigd bent?

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-05-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
kazuka schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:08:
[...]

Het lijkt me dat dit probleem alleen zal spelen in de lente -en zomermaanden? Kun je binnen die periode je panelen niet 'knijpen' zodat ze de Nexus niet in de weg zitten?

Of je aansluiting verzwaren naar 3x35 A? Je maandelijkse netwerkkosten liggen dan wel een euro of 100 hoger per maand dus de vraag of dat het waard is.
Verzwaren is geen optie.(onnodig/duur/weg besparing etc.)

Knijpen is lastig ivm apsystems/micro omvormers en nogal divers stroomgebruik variërend van 500w tot 7500w, momenteel bezig met fases anders in te delen en paar grootverbruikers te bedienen via app/wifi
stekkers maar dit is alsnog erg omslachtig.
(En kost geregeld ook extra geld bij bewolking etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:09
WouteruitTB schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:52:
Heel lang verhaal kort,

Ik ben met ZP in gesprek omdat ik bijna constant DLB heb, ik baal omdat er nooit genoemd is dat mijn situatie (veel verbruikers en veel/48 zonnepanelen) een nare combi is en ik dus nu met een niet goed functionerende thuisbatterij zit.

Ben helaas door al het wachten op een terugbelverzoek en beloftes dat ze erop terug komen/gaan oplossen nu over de 14 dagen bedenktermijn heen en vraag mij of ik nog iets kan gezien de nexus gewoon niet doet/waarmaakt wat beloofd is en ik zelf ook geen goed oplossing zie of door ZP krijg om dit op redelijke termijn wel voor elkaar te krijgen...

Iemand tips/suggesties?

(Ik zit er vooral mee dat ik aardig "misleid" ben met het woord thuisaccu en je eigen stroom van de zonnepanelen opslaan en gebruiken wat helemaal niet aan de orde is met de nexus en het feit dat als ik nu een extra thuisbatterij oid zou willen aansluiten om alsnog een gedeelte eigen stroom te bufferen dat die dan meteen in conflict komt met de nexus zodra die gaat (ont-)laden..
Vraag aan zonneplan of je er van af kan buiten de 14 dagen doordat je lang heb moeten wachten?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel lang verhaal kort,

Iemand tips/suggesties?

Ik zie enkele reacties voorbij komen die mijn inziens geen hout snijden. Je gaat je panelen niet knijpen (geld weggooien) om je nexus weer wat geld terug te laten pakken. Dat je er in de wintermaanden misschien geen last van hebt en de zomermaanden wel legt je hele plaatje een half jaar lam. De netverzwaring is idd duurder en die zal je zoals je noemt terrecht bij de terugverdientijd moeten tellen.

Tips. Ja. Communiceer met leveranciers in dit geval Zonneplan per mail. Ik weet niet of je net buiten de 14 dagen bent of allang er buiten zit. Verzamel info vanaf de website. Verzamel bewijs van alle DLB momenten. Bouw de case dat het systeem niet voldoet aan een eventueel bij jouw geschetst beeld d.m.v. website info / mail / telefoongesprekken. Laatste is lastiger omdat het dan makkelijker een wellis nietes spelletje wordt. Misschien kun je aanhalen dat Zonneplan een 3x25 A aansluiting eist maar de beooredeling op afstand doet. Ze weten dus eigenlijk niet eens hoe jouw netbelasting privé eruit ziet. Dit zou ik doen als ik ervanaf zou willen en zoals jij het noemt je "misleid" voelt. Mocht je rechtsbijstand hebben dan is dat ook een optie ze eens te bellen (zou dat altijd even doen i.v.m. juridische haalbaarheid etc.)

Wil je er niet vanaf maar een oplossing... wachten totdat DLB misschien flexibeler wordt? De grenzen van je stroomnet geven wel je ruimte aan. Misschien kun je wat hergroeperen nog? Dit is wat mij zo te binnen schiet. Hopelijk kun je er iets mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kijk, vanochtend laat dan weer juist de potentie zien van de Nexus en Powerplay. 71% SoC sinds vannacht en tussen 07.00 en 08.00 onbalans (tekort) tegen 80ct p/kWh. Ineens EUR 4,37 erbij geschreven. En nu laad ie weer netjes op.

Jammer dat het gisteren niet helemaal uit de verf kwam maar wel goed om nu te zien dat naarmate we dichter bij hartje zomer komen er een duidelijke trend zichtbaar is van meer onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
Devke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:54:
[...]

Ik zie enkele reacties voorbij komen die mijn inziens geen hout snijden. Je gaat je panelen niet knijpen (geld weggooien) om je nexus weer wat geld terug te laten pakken. Dat je er in de wintermaanden misschien geen last van hebt en de zomermaanden wel legt je hele plaatje een half jaar lam. De netverzwaring is idd duurder en die zal je zoals je noemt terrecht bij de terugverdientijd moeten tellen.

Tips. Ja. Communiceer met leveranciers in dit geval Zonneplan per mail. Ik weet niet of je net buiten de 14 dagen bent of allang er buiten zit. Verzamel info vanaf de website. Verzamel bewijs van alle DLB momenten. Bouw de case dat het systeem niet voldoet aan een eventueel bij jouw geschetst beeld d.m.v. website info / mail / telefoongesprekken. Laatste is lastiger omdat het dan makkelijker een wellis nietes spelletje wordt. Misschien kun je aanhalen dat Zonneplan een 3x25 A aansluiting eist maar de beooredeling op afstand doet. Ze weten dus eigenlijk niet eens hoe jouw netbelasting privé eruit ziet. Dit zou ik doen als ik ervanaf zou willen en zoals jij het noemt je "misleid" voelt. Mocht je rechtsbijstand hebben dan is dat ook een optie ze eens te bellen (zou dat altijd even doen i.v.m. juridische haalbaarheid etc.)

Wil je er niet vanaf maar een oplossing... wachten totdat DLB misschien flexibeler wordt? De grenzen van je stroomnet geven wel je ruimte aan. Misschien kun je wat hergroeperen nog? Dit is wat mij zo te binnen schiet. Hopelijk kun je er iets mee.
Heel erg goede tips! Dankje. Afgelopen vrijdag was het 14 dagen moment ( maar was sinds toen voor de 2e keer aan het wacht op reactie na belofte dat de technische afdeling mij verder zou helpen met uitleg en eventuele oplossing.

Kreeg tot mijn verbazing onderstaand mailtje gisteravond en heb stevig antwoord gegeven daarop met wat ik daadwerkelijk verwacht, dat ik niet blij ben met deze gang van zaken en duidelijke uitleg wat er nu precies mis gaat bij mij thuis.
(Vooral het stuk ontkenning over wettelijke 14 dagen bedenktermijn en meer erg fout.)

Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
(Op dit moment bezig met anders aansluiten van elektra idd, hopen op verbetering dlb verhaal en zou het liefst alles retour doen en 3 kleine accu's verdeelt over de 3 fases voor eigen gebruik/onbalansmarkt.)

"Goedemiddag

Ik mail u naar aanleiding van ons telefonisch contact eind vorige week. We hebben het toen uitvoerig gehad over de werking van de thuisbatterij. De werking is op dit moment zeker niet optimaal.

Ik heb alle punten intern besproken. Eigenlijk kwam daarin overal naar voren dat wij met veel punten nog vol in ontwikkeling zijn.

1. Het is op dit moment niet mogelijk dat de batterij minder heftig op de rem gaat wanneer één fase overbelast wordt. We zijn bezig met ontwikkelingen waarbij dit minder abrupt gebeurt, maar zo ver is het op dit moment nog niet.
2. Ik heb niet kunnen terugvinden of en waar we in het begin hebben aangegeven dat de batterij ook handmatig aan te sturen is. Ook hierbij is het zo dat we bezig zijn met ontwikkelingen, maar die zijn nog niet concreet. Het is niet zo dat dit binnen nu en enkele maanden wel beschikbaar komt, maar mogelijk in de toekomst wel.
3. Het is niet mogelijk om de thuisbatterij eventueel weer te retourneren aan ons. Er zit geen regel op waarbij het mogelijk is deze binnen een bepaalde tijd weer kosteloos komen ophalen.

Ik hoop dat mijn mail voor een gedeelte antwoord geeft op de vragen die we besproken hebben. De optimalisatie van de werking van de thuisbatterij gaat dus eigenlijk continu door en daar horen de punten die wij bespraken zeker bij.

Mochten er voor nu nog wel andere vragen zijn dan horen wij het graag.

Fijne dag gewenst!

Met zonnige groet,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Hoe kun je dat 100 procent zeker weten? Daar is toch juist veel onzekerheid over? Zelfs ZP zelf weet niet wat er met de onbalansmarkt gaat gebeuren de komende jaren.

Of bedoel je dat je er van overtuigd bent?
Over 3 jaar ben ik van maart tot oktober zelfvoorzienend, dan heb ik 3000KWh zonder kosten (en zonder energiebelasting). Daarbuiten kan ik nog handelen. Dat levert me >€600/j op. Dat is heel conservatief gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heel lang verhaal kort,

Iemand tips/suggesties?

Ik heb geen tips/suggesties voor jou, maar ik vrees dat ik hetzelfde ga krijgen. Ook volledig elektrisch huis met ruim 14 kWp PV. Waar ik op hoop is dat ze meer tussenstappen maken in DLB. Dus niet van 10 gelijk naar 4 (?) en dan naar 0,4 kW. Als ze daar meer gradaties in maken zou dat enorm schelen.

Edit :+ eerst de rest lezen, maar ik bedoel dus punt 1 van je bovenstaande reactie. Het zelf aansturen hoop ik ook nog op. Al is het maar een aan/uit commando wat ik wil kunnen sturen. Want mijn laadpaal doet ook aan DLB, en ik kan dus op momenten dat de Nexus laadt (zonder PV) de auto niet opladen. Indien direct nodig wil ik de Nexus dus kunnen pauzeren.

[ Voor 11% gewijzigd door TKroon op 23-05-2024 09:50 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33
@WouteruitTB persoonlijk zou ik het wel snappen als er geen bedenktermijn is. Neemt natuurlijk niet weg dat je bij niet functioneren door de dingen die je hebt genoemd wellicht wel de koop kan laten ontbinden/een vergoeding kan vragen.

In de link hieronder is te vinden wanneer er geen bedenktermijn is, waar ik het wellicht onder zou scharen zijn onderstaande twee punten:
als u iets op maat laat maken, bijvoorbeeld een pak of kast;
als u iets koopt dat na levering vermengt met iets anders: u laat bijvoorbeeld zand storten in uw tuin of u laat verf in een speciale (niet standaard) kleur mengen;

Als iemand een badkamer bij je installeert kan je je natuurlijk na installatie ook niet op een bedenktermijn beroepen al is dat natuurlijk wel nog meer aangepast dan een thuisbatterij ;)

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Zelf heb ik met een oost west opstelling van rond de 14,5kWp overigens het idee dat het bij mij wel meevalt met de gemiste opbrengsten door DLB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001

GaMbiNo

1337

Ik twijfel al een poosje tussen een Nexus en een Sessy maar als ik deze DLB problematiek lees dan verwacht ik dat ik die ook zou krijgen met de Nexus. Ik heb een 3x25A aansluiting en 3 keer een 1 fase omvormer die elk op een fase zitten. De zwaarste van de 3 omvormers wekt max 4400 Watt op. Als hij dat doet zou bij ook de hele dag de DLB ingrijpen denk ik.

Ze mogen hier best wel wat meer prio aan geven als ik de berichten vanuit Zonneplan zo lees. DLB zou toch wat meer aan faseverdeling moeten doen. En het zou mooi zijn als er meer varianten zijn dan DLB aan of uit. Dat zou kunnen betekenen dat hij ook terug zou kunnen schakelen naar 80, 50 of 30% oid. Maar net hoeveel ruimte er is.

edit: De laadpaal heeft ws. exact dezelfde load balancing trouwens. Die varieert ook alleen tussen aan en uit. Met loadbalancing aan trekt hij zo'n 5A (1150W) per fase.

[ Voor 31% gewijzigd door GaMbiNo op 23-05-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
Ben nog wel benieuwd hoe de opbrengst van mensen waar ‘DLB constant ingrijpt’ nu echt verschilt met mensen waar dat niet zo is. Kunnen jullie eens jullie opbrengst van mei tot dusver delen? Of de hele maand april (als je de Nexus al zo lang hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Een mooie oplossing voor mij zou zijn 2 x 25 A, 1 fase 35 AMpere, maar dat zal voor de beheerders niet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

DustPhyte schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:30:
Een mooie oplossing voor mij zou zijn 2 x 25 A, 1 fase 35 AMpere, maar dat zal voor de beheerders niet haalbaar zijn.
Je kunt gewoon een 2e aansluiting aanvragen. Maar dat is wel een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
jojost1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:19:
Ben nog wel benieuwd hoe de opbrengst van mensen waar ‘DLB constant ingrijpt’ nu echt verschilt met mensen waar dat niet zo is. Kunnen jullie eens jullie opbrengst van mei tot dusver delen? Of de hele maand april (als je de Nexus al zo lang hebt)?
Ik schat (omdat het varieert) tot 1/3 max gemiste inkomsten maar meer kwalijk is de keuze tussen of veel onnodige energie gebruiken zodat de accu kan (ont-) laden of dus dlb storing of andere apparaten niet goed kunnen benutten etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
de Peer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Je kunt gewoon een 2e aansluiting aanvragen. Maar dat is wel een dure grap.
weet ik, en 3 keer 35A gaat in mijn situatie ook nergens over. een 3 fase zonnepaneel omvormer plaatsen loopt ook in de papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jojost1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:19:
Ik heb 3 fasen enphase installatie, 6500wp+3200wp. Laadpaal, warmtepomp (all-electric). Ik zie nauwelijks DLB

1 mei 9.54
2 mei 2.86
3 mei 4.67
4 mei 2.32
5 mei 1.86
6 mei 6.23
7 mei 0.64
8 mei 3.74
9 mei 3.42
10 mei 4.06
11 mei 9.13
12 mei 6.65
13 mei 5.82
14 mei 9.12
15 mei 10.40
16 mei 6.29
17 mei 3.33
18 mei 2.07
19 mei 4.75
20 mei 2.74
21 mei 5.08
22 mei 6.29

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ3d-eGmlCMMyHphihUevStjlvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uVb7CKm8RKHRuMVziXOSLj7t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 23-05-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb 3 fasen enphase installatie, 6500wp+3200wp. Laadpaal, warmtepomp (all-electric). Ik zie nauwelijks DLB

1 mei 9.54
2 mei 2.86
3 mei 4.67
4 mei 2.32
5 mei 1.86
6 mei 6.23
7 mei 0.64
8 mei 3.74
9 mei 3.42
10 mei 4.06
11 mei 9.13
12 mei 6.65
13 mei 5.82
14 mei 9.12
15 mei 10.40
16 mei 6.29
17 mei 3.33
18 mei 2.07
19 mei 4.75
20 mei 2.74
21 mei 5.08
22 mei 6.29

[Afbeelding]
je waardes komen vrij overeen met wat ik heb volgens hassio, sommige dagen heb ik een paar centen meer, sommige minder. Ik ben wel benieuwd naar de situatie met je warmtepomp in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:02
Ik ben aan het overwegen om een 20kwh pakket te nemen bij zonneplan.
Laat staan dat om wat voor reden dan ook ik weg ga bij zonneplan, kan ik dan deze thuis accu zelf aansturen via een API / Home assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Zit er logica in de onbalans tarieven per dag? Je ziet meestal dat de pieken op een specifieke dag vrijwel allemaal gelijk zijn (met enkele uitschieters). Gister waren bijna alle pieken 396,40 euro en vandaag zijn ze eigenlijk allemaal 800 euro (net zoals 19 t/m 20 mei) en 17 mei was het bijvoorbeeld weer de hele dag 575 euro. Worden de prijzen per dag ergens vastgezet (net als de day ahead tarieven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
whiner schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:41:
Laat staan dat om wat voor reden dan ook ik weg ga bij zonneplan, kan ik dan deze thuis accu zelf aansturen via een API / Home assistent?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

whiner schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:41:
Ja, daar zijn ze mee bezig. Zie ook de Q&A videos op het Zonneplan Youtube kanaal. Op dit moment werkt het nog enkel met hun Powerplay plan.

edit: je kunt niet zelf handelen op de onbalans markt, als dat is wat je wilt. Daarvoor moet je een BSP zijn. ZP gebruikt daar een partner voor.

[ Voor 13% gewijzigd door kazuka op 23-05-2024 12:24 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.