Devke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:54:
[...]
Ik zie enkele reacties voorbij komen die mijn inziens geen hout snijden. Je gaat je panelen niet knijpen (geld weggooien) om je nexus weer wat geld terug te laten pakken. Dat je er in de wintermaanden misschien geen last van hebt en de zomermaanden wel legt je hele plaatje een half jaar lam. De netverzwaring is idd duurder en die zal je zoals je noemt terrecht bij de terugverdientijd moeten tellen.
Tips. Ja. Communiceer met leveranciers in dit geval Zonneplan per mail. Ik weet niet of je net buiten de 14 dagen bent of allang er buiten zit. Verzamel info vanaf de website. Verzamel bewijs van alle DLB momenten. Bouw de case dat het systeem niet voldoet aan een eventueel bij jouw geschetst beeld d.m.v. website info / mail / telefoongesprekken. Laatste is lastiger omdat het dan makkelijker een wellis nietes spelletje wordt. Misschien kun je aanhalen dat Zonneplan een 3x25 A aansluiting eist maar de beooredeling op afstand doet. Ze weten dus eigenlijk niet eens hoe jouw netbelasting privé eruit ziet. Dit zou ik doen als ik ervanaf zou willen en zoals jij het noemt je "misleid" voelt. Mocht je rechtsbijstand hebben dan is dat ook een optie ze eens te bellen (zou dat altijd even doen i.v.m. juridische haalbaarheid etc.)
Wil je er niet vanaf maar een oplossing... wachten totdat DLB misschien flexibeler wordt? De grenzen van je stroomnet geven wel je ruimte aan. Misschien kun je wat hergroeperen nog? Dit is wat mij zo te binnen schiet. Hopelijk kun je er iets mee.
Heel erg goede tips! Dankje. Afgelopen vrijdag was het 14 dagen moment ( maar was sinds toen voor de 2e keer aan het wacht op reactie na belofte dat de technische afdeling mij verder zou helpen met uitleg en eventuele oplossing.
Kreeg tot mijn verbazing onderstaand mailtje gisteravond en heb stevig antwoord gegeven daarop met wat ik daadwerkelijk verwacht, dat ik niet blij ben met deze gang van zaken en duidelijke uitleg wat er nu precies mis gaat bij mij thuis.
(Vooral het stuk ontkenning over wettelijke 14 dagen bedenktermijn en meer erg fout.)
Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
(Op dit moment bezig met anders aansluiten van elektra idd, hopen op verbetering dlb verhaal en zou het liefst alles retour doen en 3 kleine accu's verdeelt over de 3 fases voor eigen gebruik/onbalansmarkt.)
"Goedemiddag
Ik mail u naar aanleiding van ons telefonisch contact eind vorige week. We hebben het toen uitvoerig gehad over de werking van de thuisbatterij. De werking is op dit moment zeker niet optimaal.
Ik heb alle punten intern besproken. Eigenlijk kwam daarin overal naar voren dat wij met veel punten nog vol in ontwikkeling zijn.
1. Het is op dit moment niet mogelijk dat de batterij minder heftig op de rem gaat wanneer één fase overbelast wordt. We zijn bezig met ontwikkelingen waarbij dit minder abrupt gebeurt, maar zo ver is het op dit moment nog niet.
2. Ik heb niet kunnen terugvinden of en waar we in het begin hebben aangegeven dat de batterij ook handmatig aan te sturen is. Ook hierbij is het zo dat we bezig zijn met ontwikkelingen, maar die zijn nog niet concreet. Het is niet zo dat dit binnen nu en enkele maanden wel beschikbaar komt, maar mogelijk in de toekomst wel.
3. Het is niet mogelijk om de thuisbatterij eventueel weer te retourneren aan ons. Er zit geen regel op waarbij het mogelijk is deze binnen een bepaalde tijd weer kosteloos komen ophalen.
Ik hoop dat mijn mail voor een gedeelte antwoord geeft op de vragen die we besproken hebben. De optimalisatie van de werking van de thuisbatterij gaat dus eigenlijk continu door en daar horen de punten die wij bespraken zeker bij.
Mochten er voor nu nog wel andere vragen zijn dan horen wij het graag.
Fijne dag gewenst!
Met zonnige groet,"