Hierbij de geanonimiseerde uitspraak (beetje slome site wel, maar kan 'm hier niet uploaden). Ik denk inmiddels niet meer dat dit de uitspraak is waar solarmagazine.nl aan refereert, maar hij lijkt er wel nogal op.
Wat choice quotes uit de uitspraak:
Beide partijen hebben via videoverbinding hun standpunten toegelicht.
Onwaar. De commissie is vanaf de start van de online zitting bezig geweest om steeds te vragen of er niet een schikking bereikt kon worden, en heeft hier bijna de volledige tijd (20 minuten) aan volgemaakt. Ik heb mijn standpunt in de antwoorden daarop proberen te verwerken, maar werd steeds onderbroken. Ik heb geen enkele mogelijkheid gehad om kort en bondig te vertellen wat mijn standpunt is. Ik heb daardoor ook geheel niet kunnen reageren op he verweerschrift van Frank Energie (want dat kwam pas een week voor de zitting binnen).
De opbouw van de zitting zorgt ervoor dat er heel gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan. Ik moet er namelijk maar vanuit gaan dat de commissie heeft begrepen wat er in de klacht staat, en er is geen mogelijkheid om dat te verduidelijken als de commissie niet zelf een vraag erover stelt. Dat is nogal anders dan hoe een zitting bij de rechter verloopt, en ook in strijd met wat er op de website van de commissie staat over hoe de zitting verloopt.
Ik heb nog geprobeerd aan het einde van de zitting iets proberen toe te voegen, door iets te timide nog een hele korte vraag te stellen, wat toegelaten werd, maar niet echt van harte. Ik had achteraf gezien gewoon moeten eisen een zienswijze te kunnen geven, maar je wilt toch vriendelijk blijven, en botheid was nodig geweest om door de houding heen te prikken.
Waar consument klaagt over een onjuiste rekenmethodiek in de afrekening, acht de commissie de klacht ongegrond, wegens gebrek aan belang. Rekenkundig gezien komt de berekening immers op hetzelfde neer, aangezien de inkoop vergoedingen (V) voor levering (L) en teruglevering (T) in het contract van consument hetzelfde zijn, immers L x V- T x V= (L-T) x V.
De hele kern van het geschil is nou juist dat deze 'formule' (het component tijd mist nogal, dus sowieso een beetje simplistisch) niet opgaat in de eindafrekening. Immers staat er hier "- TxV", maar dat is nou precies
niet wat Frank Energie toepast. En leuk dat de commissie iets zegt over wat er in het contract staat, maar het ging er juist om dat wat er op in de eindafrekening gebeurt niet overeenkomt met het contract.
Het is bizar dat ze het kernpunt van de klacht gewoonweg niet begrepen hebben. Ik heb dat zowel in mijn klacht naar Frank Energie (
dit document, klacht 3) duidelijk gemaakt, als ook stap voor stap in Jip en Janneketaal in de aanvullende informatie tijdens de schriftelijke fase van het proces. Maar ze hebben geen enkele toetsing van hun begrip gedaan ter zitting. En dan blijkt achteraf dus dat ze dat basale feit niet goed begrepen hebben (of niet willen begrijpen).
Waar consument stelt dat op grond van het door consument aangehaalde arrest nog een hogere
vergoeding aan de orde zou zijn, en gebruik en verbruik per jaar gesaldeerd moet worden, acht de commissie de omstandigheden en de uitvoeringswijze van betreffende ondernemer in de door het Hof beoordeelde casus niet vergelijkbaar.
De motivatie is gewoonweg afwezig. Leuk dat het niet vergelijkbaar geacht wordt, maar waarom is onduidelijk. De rechter doet immers een heldere uitspraak over salderen met een dynamisch contract in het algemeen. En dat de casus exact hetzelfde is, is met jurisprudentie meestal minder van belang.
De consument zegt te hebben gekozen voor een dynamisch contract, maar daar spijt van te hebben, omdat prijsafrekening niet per jaar gebeurt.
Dit fantaseert de commissie volledig. Ik heb dit nooit gezegd. Ik heb juist gezegd dat ik spijt heb van een contract bij Frank Energie (omdat ik pas na een half jaar deze systematiek ontdekte), en dat ik nu bij Zonneplan zit met ook een dynamisch contract.
Ook geeft consument blijk van de werkwijze van ondernemer met maandfacturen, waaruit ondermeer saldering per uur blijkt, alsook de bijstelling per maand van het in rekening te brengen voorschot.
Dit is onzin. In de maandfacturen wordt saldering helemaal niet expliciet aangegeven. Alleen kilowatturen en kosten per kilowattuur. Het is me niet duidelijk waarom de "bijstelling per maand" relevant is (dat gaat over verwacht gebruik en teruglevering en niet over saldering).
Het klopt echter dat ik bekend was met de werkwijze van Frank Energie (dat is het punt wat ze volgens mij willen maken). Maar pas nadat ik al 6 maanden klant was, en dan is het financieel oninteressant om over te stappen omdat saldering dan opnieuw begint.
De commissie is van oordeel dat het systeem van saldering per uur tegen de geldende marktprijs een essentieel onderdeel is van en dynamisch leveringscontract van elektriciteit en dat dergelijke contracten al jaren zijn toegestaan.
Ik heb helemaal geen bezwaar gemaakt tegen saldering per uur. Ik heb bezwaar gemaakt tegen het niet 'terugsalderen' van de inkoopvergoeding. Edit: Zie reactie hieronder met betere teksten, dit klopt niet goed. Ik heb er bezwaar tegen dat afgenomen kilowattuur niet weggestreept wordt met teruggeleverde kilowattuur, voordat er een berekening op inkoopvergoedingen wordt gedaan.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dalitso op 01-04-2026 21:50
]