Interessante discussie. Naar aanleiding van een aantal opmerkingen van tweakers over dat de saldering doorloopt tot het einde van je contract ook al zou de overheid per 1 januari 2027 de salderingsregeling afschaffen dacht ik ook dat de energieleveranciers dit niet zullen toelaten omdat het een overheidsmaatregel is. Maar ik twijfel nu ook.
Of je nog 100% kan salderen tot einde looptijd denk ik nog steeds niet, maar ik denk ook niet meer dat de energieleveranciers zomaar naar 0% kunnen gaan zonder mogelijkheid tot opzegging.
Het gaat om Artikel 4.1 in de Algemene Voorwaarden 2017 van de energieleveranciers
Deze algemene voorwaarden zijn bij alle energieleveranciers gelijk en gezamenlijk afgesproken voor de sector door verscheidende organisaties. Opmerkelijk is dat in deze voorwaarden de term saldering niet voorkomt. Of er bij bepaalde leveranciers nog productvoorwaarden zijn waarin saldering besproken wordt weet ik niet.
Artikel 4.1 luidt:
ARTIKEL 4 - WEKT U OOK ZELF ELEKTRICITEIT OP?
1. Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
Wat ze hier beschrijven is het 100% salderen van de afname met de teruglevering, maar er:
- wordt geen percentage genoemd
- wordt niet genoemd dat het een overheidsmaatregel is
- wordt niet genoemd dat deze regel kan wijzigen
Verderop in Artikel 19 en ook in sommige productvoorwaarden wordt
wel genoemd dat
de tarieven kunnen wijzigen als gevolg van overheidsbesluiten maar de saldering zoals beschreven in Artikel 4.1 is geen tarief.
Als je Artikel 4.1 als gewone consument leest heb je volgens deze voorwaarden altijd recht op 100% saldering.
Maar stel we zitten in 2027 en de saldering is volledig afgeschaft, het kan niet zo zijn dat Artikel 4.1 dan nog in de algemene voorwaarden staat omdat het in zijn geheel niet meer van toepassing is. Artikel 4.1 zou dan moeten verdwijnen of op zijn minst moeten worden aangepast. Maar dat betekent dus dat alle leveranciers hun algemene voorwaarden moeten aanpassen, en dan treedt voor iedereen Artikel 19 in werking:
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
Dit speelde eigenlijk ook al bij de eerder voorgestelde afbouw van de salderingsregeling met 64% in 2025. Maar dan geldt bovenstaande nog steeds want Artikel 4.1 beschrijft alleen 100% saldering.
Tenzij ik iets mis waarop de energieleveranciers zich kunnen beroepen om het toch zonder wijzigingen voor lopende overeenkomsten af te schaffen.