Ik heb het een dag laten rusten en in die tijd er toch nog weer over nagedacht.
Het het in rekening brengen van de meerkosten voor zonnepanelen is niet geregeld in een wet en de algemene interpretatie is dan dat het dan mag. Als het dan niet geregeld is een wet dan kan zoiets ook door een contractpartij anders geïnterpreteerd worden en voorgelegd aan een rechter zodat die er zich over kan buigen en bepalen welke interpretatie dan correct is.
Dan een mogelijk argument bij een rechter dat de salderingsregeling toch 'zonnepanelen' in het contract brengt en zo dan een basis geeft om mijn eerdere interpretatie te laten verwerpen. Nu is de salderingsregeling wettelijke regeling die regels aangeeft hoe te salderen en hoe de belastingen worden toegepast etc.
Aangezien het dan wettelijk is mag een contract daarmee niet strijdig zijn en dan is het beste om die ook in het modelcontract hier op te nemen zodat de wettelijke regels duidelijk zijn voor beide partijen.
Mijn argument, dat klanten uitwisselbaar moeten zijn lijdt hier niet onder omdat klanten met of zonder zonnepanelen geen andere afspraken kunnen maken met de leverancier die in strijd zouden zijn met de salderingsregeling.
modelcontract is er zodat modelcontract tussen leveranciers vergelijkbaar moeten zijn.
Werkelijkheid is dat de klant bij verschillende leveranciers persoonlijk moet gaan bellen, om te weten te komen wat de prijzen zijn van zo'n contract. De prijzen zijn immers niet niet zichtbaar op de website van die leveranciers. Die leveranciers kijken waarschijnlijk meer naar "passend aanbod".
Zoals anderen het al hebben aangegeven zijn modelcontract ook niet één of één vergelijkbaar en zo gaat er nogal wat mis.
Een leverancier mag zelf de tarieven betalen en die kun je aanvaarden of niet. Een leverancier mag niet andere tarieven hanteren als het gaat om het modelcontract op basis van het feit of iemand wel of niet zonnepanelen heeft.
Het is niet
binair maar ja/echter/nee. Dit specifieke is niet in een wet geregeld en zo aanvechtbaar.
Mijn aanbieder heeft de verhoging specifiek gebaseerd op het hebben van zonnepanelen en dat meteen generiek toegepast op alle klanten ongeacht de werkelijke situatie bij afzonderlijke. De ACM geeft ook aan dat zij hierin mee kunnen gaan.
Mijn interpretatie is hier dan het omgekeerde daarvan, dat het al dan wel of niet hebben van zonnepanelen geen basis heeft binnen een modelcontract en zo alle afgeleiden daarvan ook meteen niet. Dit kan niet de wettelijke gestelde voorwaarden raken en ik zie dan hier ook geen conflict daarmee.