De clubs Cambuur en Heerenveen zijn veel te verschillend voor een fusie. Of ze beiden genoeg achterland hebben om beide in de Eredivisie te spelen moet de toekomst uitwijzen. Maar als dat niet zo is speelt Cambuur liever voor 8.000 man in de KKD in hun eigen stad ipv als FC Friesland in de Eredivisie in een megastadion op een industrieterrein in Akkrum of Grou ...
In Rotterdam is het helemaal ondenkbaar. Feyenoord, Sparta en Excelsior hebben alle drie een eigen unieke identiteit die totaal niet bij elkaar past. Waarbij de afstand (in beleving en type supporter) tussen Sparta en Excelsior minder groot is dan die (van beide clubs) richting Feyenoord. Het is bijzonder typisch (en ze zullen het daar zelf totaal niet mee eens zijn), maar voor mij zijn Feyenoord en Ajax vergelijkbare clubs. Wedstrijdbeleving, relatie tussen fans en BVO, media-aandacht.. In heel veel dingen lijken die twee clubs veel meer op elkaar dan ze zelf zouden willen. Er zit bij Ajax alleen wat meer geld en het stadion is moderner.
Het enige wat ik me in Rotterdam nog voor zou kunnen stellen is dat Sparta en Excelsior een stadion gaan delen ipv beiden met nieuw- / verbouw bezig te zijn. Maar fuseren? Nee, dat gaat echt nooit gebeuren...
Ik ben sowieso totaal NIET voor fusies. Je gaat er een niet bestaand probleem mee oplossen en je verliest alle charme.
Laten we het anders breder trekken; Waarom fuseren Feyenoord, Ajax en PSV niet om in Europa een vuist te maken? Dat is dus net zo lachwekkend als een fusie tussen Sparta en Excelsior of Heerenveen en Cambuur. Zo lang er geen gemeenschapsgeld bij hoeft en de clubs hun eigen broek kunnen ophouden is een fusie wat mij betreft onzin.
[
Voor 28% gewijzigd door
FreakNL op 28-02-2024 14:10
]