Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 470.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:17
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:08:
[...]

Je mag links aansluiten, als je dat bedoelt. Maar tussen 2 rijen auto's 'filteren' voor een stoplicht verwordt onder de huidige regelgeving dan tot een Art5.

[...]

[Afbeelding]

Ja dus.
Nee, wat hij bedoelde was als je binnen de lijntjes blijft, dat je er dan nog steeds langs mag. Maar dan wordt het imho wel krap hoor, dan moet de auto al ver naar rechts staan. En de auto's worden ook nog eens steeds breder.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er bóven dat stukje in het screenshot staat. Het lijkt te gaan over het slepen van voertuigen. Ik dacht dat je een motor niet mocht slepen? En misschien is dat wel precies wat er staat. ;)

Wel gaaf om ze dan vervolgens in de Dakar honderden kilometers gesleept te zien worden met een spanbandje aan een stepje geknoopt. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:54
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:37:
[...]

Nee, wat hij bedoelde was als je binnen de lijntjes blijft, dat je er dan nog steeds langs mag. Maar dan wordt het imho wel krap hoor, dan moet de auto al ver naar rechts staan. En de auto's worden ook nog eens steeds breder.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er bóven dat stukje in het screenshot staat. Het lijkt te gaan over het slepen van voertuigen. Ik dacht dat je een motor niet mocht slepen? En misschien is dat wel precies wat er staat. ;)

Wel gaaf om ze dan vervolgens in de Dakar honderden kilometers gesleept te zien worden met een spanbandje aan een stepje geknoopt. :+
Klopt, een motor mag niet slepen of gesleept worden. Maar soms kun je creatief zijn als je toch een gevaarlijke situatie moet oplossen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat was het volgende waar ik aan moest denken inderdaad. :)
Maar valt dat nog onder slepen, als er geen kabel of stang aan te pas komt? >:)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:41:
Dat was het volgende waar ik aan moest denken inderdaad. :)
Maar valt dat nog onder slepen, als er geen kabel of stang aan te pas komt? >:)
Nee, als je dit als burger zou flikken zou het je op een art5 komen te staan, maar het CBR schrijft in haar rijprocedure voor dat wanneer je door de voorschriften/regels te negeren een (ernstig) ongeval kunt voorkomen, dit een aan te bevelen actie is.

M.a.w. als jij zo'n auto in een tunnel aantreft en er komt een LZV aanstomen, zou het je vergeven kunnen worden als je de auto op deze wijze de tunnel uit helpt. Zou het niet alleen niet adviseren ivm slijtage koppeling en als de bestuurder op de rem trapt of de koppeling laat opkomen zou het voor jou nog wel eens fout kunnen aflopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:25
@HTT-Thalan
Dus bij het filerijden is het een bijzondere manoeuvre als ik even een paar meter net aan de andere kant van de rijstrookmarketing rijdt. Moet ik daarvoor dan ook de hele tijd richting aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:37:
[...]

Precies. Dan is het gewoon (links) inhalen.

Maar vaak rijdt je dan op de rijbaanscheiding, dus in 2 banen tegelijk zo ook bij filerijden. Dat vind ik het lastige aan het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 18:58

iMars

Full time prutser

WilbertNeems schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:09:
@HTT-Thalan
Dus bij het filerijden is het een bijzondere manoeuvre als ik even een paar meter net aan de andere kant van de rijstrookmarketing rijdt. Moet ik daarvoor dan ook de hele tijd richting aangeven?
Nja je "moet" binnen je eigen rijhelft blijven... lijkt mij

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 19:14
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:39:
[...]

Klopt, een motor mag niet slepen of gesleept worden. Maar soms kun je creatief zijn als je toch een gevaarlijke situatie moet oplossen:

[YouTube: Motoragent duwt auto met pech uit tunnel]
Is dat zo?
Ik heb wel eens mijn vriendin naar huis geduwd door mijn voet bij haar motor op haar passagiers steun te zetten. Met gestrekt been is het eerste momentum zetten even werk en daarna kan je zo prima ergens komen.

Over het fietspad langs een N-weg, maar daar had ik een prent voor kunnen krijgen dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:26:
[...]

Je bent motorrijder :P en de helm was een no-go?
Ja, want dan kan ik net zo goed de motor pakken.....
Dan is het nut van de snorfiets voor mij wel een beetje weg ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
kneusteun schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:16:
[...]

Ja, want dan kan ik net zo goed de motor pakken.....
Dan is het nut van de snorfiets voor mij wel een beetje weg ja.
Als ik snorfietsen zie vraag ik mij nu ook altijd af uit welke overweging je daar nog op rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
Volgens de letter van de wet is enorm veel verboden zo blijkt uit het boek van HTT-Thalan maar heeft hier iemand ooit een boete gehad voor file filteren of het naar voren kruipen bij het stoplicht? Ik doe het al structureel sinds ik mijn motorrijbewijs heb en ben er nog nooit op aangesproken. Sta ook vaak zat naast of voor een politieauto bij het stoplicht.

Zo lang je niet met een wheelie of 200km/h er langs knalt is er weinig aan de hand lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
WilbertNeems schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:21:
[...]

Als ik snorfietsen zie vraag ik mij nu ook altijd af uit welke overweging je daar nog op rijdt.
Enige is dat je misschien nog chil overal op het fietspad kan kachelen?
Hier mag je niet met je brommer overal komen, snorfiets mag iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
@WilbertNeems bij elke 'belangrijke zijdelingse verplaatsing' moet je richting aangeven, en dat stopt pas als je de correcte positie op de rijbaan hebt ingenomen. Je mag ook niet meerdere stroken in één keer oversteken, voor elke keer opnieuw richting aangeven en het andere verkeer gelegenheid geven hierop te reageren.

Er is niet gedefinieerd hoeveel voertuigen er op een rijstrook mogen rijden, maar wat @DrivinUCrazy al zegt, vaak is die ruimte er helemaal niet en rij je dus op de strepen. Niet alleen is dat al twijfelachtig, 1) de laatste paar meter zijn vaak doorgetrokken strepen en die mag je helemáál al niet overschrijven (en dus niet berijden) en 2) als je voor een kruising bent met verschillende rijrichtingen moét je de pijlen volgen, dus je kan niet over de baan voor linksaf inhalen en weer de baan voor rechtdoor pakken, want dan ga je over de doorgetrokken streep én de stopstreep heen om ervoor te komen en je negeert de verplichte rijrichting.

Heel veel motorrijders doen het, maar er zijn allerlei redenen te vinden om je er een prent voor te geven en het doet afbreuk aan ons maatschappelijke steunvlak voor andere gedragingen zoals filefilteren op de stoep parkeren en andere kleine dingen die ons vaak vergeven worden.

@kneusteun klopt, maar dan voor art5 denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:46
Bommes schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:09:
[...]

Nope, eigenlijk helemaal niets meer gereden.
het leven heeft me ingehaald.. 8)7
:o leven, hier meer de kou en regen |:( motor staat al weken stil in de schuur ;( :F

Zit er zelfs aan te denken een motor scooter te kopen voor de winter :z :X

[ Voor 12% gewijzigd door ibothead op 04-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:32:

...

Als een licht op rood staat en de auto's daarom/daarvoor stilstaan, wordt de rijsnelheid (stilstand, meestal) dus bepaald door het verkeerslicht en niet door het overige verkeer, en daarom is een rij auto's voor een licht geen file. En dáárom mag je in principe niet filteren voor een stoplicht.

...
Dan vraag ik me af, om een specifiek voorbeeld te noemen, hoe zit het als je het einde van de snelweg nadert waar al file is, en je al file rijdt, en de file eindigt bij een verkeerslicht (A12 Den Haag inrijden)

Het is spits, dus file door veel verkeer, maar gaat over naar file bij verkeerslicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ibothead schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
[...]

:o leven, hier meer de kou en regen |:( motor staat al weken stil in de schuur ;( :F
* iMars kijkt vanaf kantoor naar buiten waar mijn mooie motor staat O+
Ik rij gewoon lekker door, alleen sneeuw en ijzel zal mij weerhouden om te rijden ivm gladheid, maar kou en regen niet :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:29:
vaak is die ruimte er helemaal niet en rij je dus op de strepen. Niet alleen is dat al twijfelachtig,
Die ruimte is er bij filerijden op de snelweg ook vaak niet, dan is dat dan ook twijfelachtig. Waarom is dat dan wel ok?

Ik snap niet waarom op de streep rijden op de snelweg ok is en bij het stoplicht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Omdat het bij de file wel mag, en buiten de file niet. Dáár zit het verschil in de definitie. ;)
cyntax schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:26:
Volgens de letter van de wet is enorm veel verboden zo blijkt uit het boek van HTT-Thalan maar heeft hier iemand ooit een boete gehad voor file filteren of het naar voren kruipen bij het stoplicht? Ik doe het al structureel sinds ik mijn motorrijbewijs heb en ben er nog nooit op aangesproken. Sta ook vaak zat naast of voor een politieauto bij het stoplicht.

Zo lang je niet met een wheelie of 200km/h er langs knalt is er weinig aan de hand lijkt mij.
Precies. Ik heb hier een verkeerslicht in de buurt waar ik structureel op zondagmorgen de baan voor rechtdoor volg om vooraan te komen bij de baan voor linksaf. Vaak is dat nog de veiligste optie ook, ivm de beschikbare ruimte.
's Avonds kom ik dan van de snelweg af, en die afrit gaat vlot over in 2 stroken linksaf, en 1 strook rechtsaf.
Dan neem ik de meest rechtse strook voor linksaf, om vervolgens voor de streep voor het vak voor rechtsaf te gaan wachten. No way dat ik van de snelweg af komend achteraan sluit en visueel wegval tegen alle rem- en knipperlichten. Maar als je dat gewoon rustig en beheerst doet, wordt daar niets van gezegd.
En anders kan ik dat ook heel prima uitleggen, en accepteer ik de eventuele boete.

Maar dat neemt niet weg dat afgelopen jaar (?) iemand het nieuws had gehaald omdat hij in hoger beroep had verloren, voor exact deze feiten. Heel veel heisa over "filteren bij het verkeerslicht mag niet", terwijl zijn verweer was dat hij niet had gefilterd maar een andere rijrichting had gekozen en zich daar niet aan had gehouden. als ik het me goed herinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
WilbertNeems schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:50:
[...]

Die ruimte is er bij filerijden op de snelweg ook vaak niet, dan is dat dan ook twijfelachtig. Waarom is dat dan wel ok?

Ik snap niet waarom op de streep rijden op de snelweg ok is en bij het stoplicht niet.
Omdat we daar specifiek afspraken over gemaakt hebben in het kader van veiligheid en omdat men er van uit gaat dat de motorrijder de daar beschikbare ruimte gebruikt om juist niet over de strepen te rijden, want dat is helemaal niet wenselijk (ivm mogelijke gladheid). Voor een stoplicht is die ruimte we vaak helemaal niet.

@iMars je mag sowieso die doorgetrokken strepen niet gebruiken vooraan, bibeko weer invoegen zou ik zeggen, dan zit je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:01:
Omdat het bij de file wel mag, en buiten de file niet. Dáár zit het verschil in de definitie. ;)

[...]

Precies. Ik heb hier een verkeerslicht in de buurt waar ik structureel op zondagmorgen de baan voor rechtdoor volg om vooraan te komen bij de baan voor linksaf. Vaak is dat nog de veiligste optie ook, ivm de beschikbare ruimte.
's Avonds kom ik dan van de snelweg af, en die afrit gaat vlot over in 2 stroken linksaf, en 1 strook rechtsaf.
Dan neem ik de meest rechtse strook voor linksaf, om vervolgens voor de streep voor het vak voor rechtsaf te gaan wachten. No way dat ik van de snelweg af komend achteraan sluit en visueel wegval tegen alle rem- en knipperlichten. Maar als je dat gewoon rustig en beheerst doet, wordt daar niets van gezegd.
En anders kan ik dat ook heel prima uitleggen, en accepteer ik de eventuele boete.

Maar dat neemt niet weg dat afgelopen jaar (?) iemand het nieuws had gehaald omdat hij in hoger beroep had verloren, voor exact deze feiten. Heel veel heisa over "filteren bij het verkeerslicht mag niet", terwijl zijn verweer was dat hij niet had gefilterd maar een andere rijrichting had gekozen en zich daar niet aan had gehouden. als ik het me goed herinner
Mee eens, zie soms motorrijders tussen twee vrachtwagens rijden op een uitvoegstrook of voor een stoplicht; of achteraan aansluiten bij een file. Brrr... krijg er spontaan kippevel van of ik heb teveel Liveleak lopen kijken ofzo. Als ik een boete hiervoor krijg dan pak ik het ook gewoon, dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:05:
[...]

Omdat we daar specifiek afspraken over gemaakt hebben in het kader van veiligheid en omdat men er van uit gaat dat de motorrijder de daar beschikbare ruimte gebruikt om juist niet over de strepen te rijden, want dat is helemaal niet wenselijk (ivm mogelijke gladheid). Voor een stoplicht is die ruimte we vaak helemaal niet.

@iMars je mag sowieso die doorgetrokken strepen niet gebruiken vooraan, bibeko weer invoegen zou ik zeggen, dan zit je veilig.
Maar er zijn geen doorgetrokken strepen... zie GoogleMaps: https://www.google.nl/map...wMS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Google maps geeft aan dat het tot aan de verkeerslicht A12 is ;)

Maar om nou in de file in te gaan voegen omdat het bebeko is vind ik persoonlijk ook weer een gevaarlijke situatie... auto's staan stil, komt er een motorrijder tussendoor die in ene weer wil invoegen.

Wat @cyntax zegt, zolang je niet als een malloot ertussen door rijdt is er naar mijn inziens weinig mis. Zolang je maar niet de rijvlak voor links- of rechtsaf misbruikt om te filteren voor rechtdoor (want daar zijn al verhalen bekend van waar motorrijders boetes hebben gekregen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
iMars schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:31:
[...]

Maar er zijn geen doorgetrokken strepen... zie GoogleMaps: https://www.google.nl/map...wMS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Google maps geeft aan dat het tot aan de verkeerslicht A12 is ;)

Maar om nou in de file in te gaan voegen omdat het bebeko is vind ik persoonlijk ook weer een gevaarlijke situatie... auto's staan stil, komt er een motorrijder tussendoor die in ene weer wil invoegen.

Wat @cyntax zegt, zolang je niet als een malloot ertussen door rijdt is er naar mijn inziens weinig mis. Zolang je maar niet de rijvlak voor links- of rechtsaf misbruikt om te filteren voor rechtdoor (want daar zijn al verhalen bekend van waar motorrijders boetes hebben gekregen).
Er bestaat niet zoiets als 'file' bij een stoplicht. Ik zie op jouw maps linkje b.v. ook haaietanden. Als het verkeer daar tot stilstand komt vanwege een voorrangsverplichting of lichten is dat een andere reden van stilstaan (technisch gezien stilhouden, niet stilstaan), eentje die filteren niet goedkeurt. Dat die file oploopt tot op de snelweg waar jij gewoonlijk wel filtert, tja.

Ik snap dat de scheidingslijn hier soms moeilijk aan te geven is, maar dan kunnen we er nogmaals op wijzen dat door de file filteren een gedoogde handeling is en geen verplichting. Je mág dus ook gewoon aansluiten, maar veel motorrijders zijn het als een verworven recht gaan zien.

Ik bepaal niet hoe jij rijdt (het interesseert me ook niet en ik draag ook de verantwoordelijkheid niet :P) maar je vraagt hoe het zit en op basis van de regels en jurisprudentie kom ik tot dit antwoord.

En dat velen hier wél filteren bij stoplichten, daar geen probleem in zien en daar ook (nog) niet voor beboet zijn, prima! Maar ik heb er niet zoveel moeite mee gewoon aan te sluiten en ga me het potentiele gehannes niet op de nek halen. Zou ik een regel breken als de (mijn) veiligheid er mee gediend is? Zeker, maar ik heb dat bij een verkeerslicht nog nooit meegemaakt.

Dat artikel waar zoëven aan gerefereerd werd:

https://www.hln.be/mobili...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Daar schrijven ze expliciet dat voor een verkeerslicht filteren in BE wél mag, maar ook daar mag je niet over een volle witte lijn heen, die er vaak wel ligt, de laatste paar meters.

In een NL artikel hierover:

https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

schrijven ze:
De rechter gaat namelijk niet mee in de claim van de motorrijder dat er hier sprake was van ‘tussen een file doorrijden’, een praktijk die in Nederland is toegestaan. Volgens de rechter is dat gedrag alleen niet strafbaar als er daadwerkelijk sprake is van een file op een autosnelweg. Een rij wachtende auto’s voor een verkeerslicht bij een kruispunt valt daar dus niet onder. De boete blijft dan ook van kracht en motorrijders moeten bij verkeerslichten gewoon achteraan aansluiten.
Jurisprudentie lijkt hier dus ook te zijn dat het bij een verkeerslicht gewoon niet mag. Dat veel agenten het, getuige jullie eigen verklaringen, door de vingers zien of hebben gezien doet daar niet aan af. Je zal maar net die ene agent treffen die je wel op de bon slingert, toch jammer geld. Ik betwijfel of iedereen hier dan direct zegt 'dat is prima, stuur maar op en ik betaal' zeker als je het uit gewoonte deed en niet omdat je iemand vlak op je achterwiel had en bang was aangereden te worden. Ook de motorrijder uit het artikel besloot het aan te vechten omdat hij in zijn gelijk geloofde en bleek het mis te hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat jullie allemaal veilig thuis komen en besef me terdege dat je soms een regeltje moet buigen om dat te waarborgen. Maar het mág niet.

[ Voor 46% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:41:
[...]

Daar schrijven ze expliciet dat voor een verkeerslicht filteren in BE wél mag, maar ook daar mag je niet over een volle witte lijn heen, die er vaak wel ligt, de laatste paar meters.

[...]
Maar in beide artikelen/linkjes gaat het om een motorrijder die op een ander weghelft rijdt om de file te passeren, en daarin geef ik de politie/rechter gelijk.

Als er een drukke tweebaans weg is met een verkeerslicht, ga ik daar tussen door als dat kan. Geen doorgetrokken streep die ik passeer, geen andere weghelften, en veiliger voor mezelf. Ik hoef niet persee vooraan te staan... als ik in het midden van een file niet verder kan omdat er geen ruimte is, is dat ten alle tijden een veiligere plaats dan achteraan de file. Auto's hebben je al gezien als je tussendoor komt.

Daarnaast kan je niet altijd zien dat een file ontstaat voor verkeerslichten, als de weg/file een bocht om gaat waardoor je niet kan zien dat het om een verkeerslicht gaat.

Maar goed, ik mag weer naar huis toe, even kijken hoe de file is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 10:01

GSX-MAN

de/het/een

Bij mijn weten is de hele "het mag" van motorrijden tussen de file gebaseerd op het feit dat het niet verboden is om met twee voertuigen tegelijk in dezelfde rijbaan te zijn. Als je derhalve geen doorgetrokken strepen of andere weghelften meepakt, zit je denk ik ook voor het verkeerslicht nog goed.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:29

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:41:
[...]

Er bestaat niet zoiets als 'file' bij een stoplicht. Ik zie op jouw maps linkje b.v. ook haaietanden. Als het verkeer daar tot stilstand komt vanwege een voorrangsverplichting of lichten is dat een andere reden van stilstaan (technisch gezien stilhouden, niet stilstaan), eentje die filteren niet goedkeurt. Dat die file oploopt tot op de snelweg waar jij gewoonlijk wel filtert, tja.

Ik snap dat de scheidingslijn hier soms moeilijk aan te geven is, maar dan kunnen we er nogmaals op wijzen dat door de file filteren een gedoogde handeling is en geen verplichting. Je mág dus ook gewoon aansluiten, maar veel motorrijders zijn het als een verworven recht gaan zien.

Ik bepaal niet hoe jij rijdt (het interesseert me ook niet en ik draag ook de verantwoordelijkheid niet :P) maar je vraagt hoe het zit en op basis van de regels en jurisprudentie kom ik tot dit antwoord.

En dat velen hier wél filteren bij stoplichten, daar geen probleem in zien en daar ook (nog) niet voor beboet zijn, prima! Maar ik heb er niet zoveel moeite mee gewoon aan te sluiten en ga me het potentiele gehannes niet op de nek halen. Zou ik een regel breken als de (mijn) veiligheid er mee gediend is? Zeker, maar ik heb dat bij een verkeerslicht nog nooit meegemaakt.

schrijven ze:

[...]

Jurisprudentie lijkt hier dus ook te zijn dat het bij een verkeerslicht gewoon niet mag. Dat veel agenten het, getuige jullie eigen verklaringen, door de vingers zien of hebben gezien doet daar niet aan af. Je zal maar net die ene agent treffen die je wel op de bon slingert, toch jammer geld. Ik betwijfel of iedereen hier dan direct zegt 'dat is prima, stuur maar op en ik betaal' zeker als je het uit gewoonte deed en niet omdat je iemand vlak op je achterwiel had en bang was aangereden te worden. Ook de motorrijder uit het artikel besloot het aan te vechten omdat hij in zijn gelijk geloofde en bleek het mis te hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat jullie allemaal veilig thuis komen en besef me terdege dat je soms een regeltje moet buigen om dat te waarborgen. Maar het mág niet.
Zoals je zelf net schrijft mag je gewoon door de file filteren. Het is niet verboden en kan dus ook niet gedoogd worden zoals het ergens voor 199x wel was (verboden maar gedoogd).

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:05:
[...]

De afspraken zijn een gedragscode hoe te filerijden, dat betekent nog niet dat het is toegestaan. Ik ben op zoek naar het wetboek of jurisprudentie die dit toelaat.

Daarbij is het me wel duidelijk dat er op een rijbaan mag worden ingehaald want er is geen regel die dit expliciet verbiedt. Als dat zo is dan mag dat bij het verkeerslicht ook. Mits links inhalen (want geen file) zolang je duidelijk op de rijbaan blijft. Gebeurt toch regelmatig dat dit mogelijk is want ondanks dat auto's gemiddeld groter worden bestaan kleine auto's ook nog steeds.

En dat men ervanuit gaat dat de ruimte wordt gebruikt om niet over strepen te rijden lees ik niet in de gedragscode terug. En dit is in de praktijk toch ook gewoon niet zo, in veel files zal je toch echt vaak op de streep moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kneusteun schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:15:
[...]

Is dat zo?
Ik heb wel eens mijn vriendin naar huis geduwd door mijn voet bij haar motor op haar passagiers steun te zetten. Met gestrekt been is het eerste momentum zetten even werk en daarna kan je zo prima ergens komen.

Over het fietspad langs een N-weg, maar daar had ik een prent voor kunnen krijgen dus?
Duwen is niet slepen of gesleept worden ;)

Over het fietspad rijden is natuurlijk niet toegestaan, maar als dit op een vrij verlaten fietspad op langzame snelheid is lijkt me niet dat een agent hiervoor gaat schrijven. Art5 ligt op de loer als het te hard gaat, en als je aan het duwen bent kan je ook niet voldoende afstand houden ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik filter ook nu en dan bij het stoplicht. Afhankelijk van omstandigheden en gevaar van platgereden worden. Wel netjes in de richting waar ik naartoe wil (dus niet links of rechtsom rijden om alsnog recht door te gaan).

Wat ik daar wel spannend aan vind is de inschatting wanneer de boel weer gaat rijden. Ik vind het heel vervelend om tussen twee baantjes in te rijden als het verkeerslicht op groen springt. Dan heb ik echt de neiging om snel een eigen rijbaan te zoeken en daar in te rijden. Dan is het fijn als je zeker weet dat je gezien bent.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
iMars schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:18:
Maar in beide artikelen/linkjes gaat het om een motorrijder die op een ander weghelft rijdt om de file te passeren, en daarin geef ik de politie/rechter gelijk.
Zie het stukje van de rechter. De motorrijder in kwestie 'beroepte' zich op het filteren bij file en de rechter heeft daar specifiek op geantwoord dat deze situatie daar niet van toepassing was - nog lós van het feit dat hij eigenlijk een andere overtreding beging (verkeerde rijstrook).

@A13X Het gedogen slaat dan ook niet op het filteren, maar op Art5. Normalerwijs zou tussen het verkeer door wurmen een art5 gedraging zijn (huftergedrag) maar onder bepaalde afspraken (de gedragscode) heeft men aangegeven dat het zo wel kan.

@WilbertNeems Als motorrijder MOET je niet onnodig over strepen willen rijden. Los van het vervelende 'ribbel' gevoel zijn ze ook gewoon niet zo stroef als asfalt en is de kans op een slippertje wanneer je moet remmen of uitwijken een stuk groter. De gedachte is dus dat 'de motorrijder' dat in principe ook niet wil. Leren ze je al op rijles (bladeren, strepen en putdeksels).

Dat je niet op de streep mag rijden heeft vooral betrekking op een doorgetrokken streep, zoals je die vaak vooraan bij het stoplicht aantreft:

Afbeeldingslocatie: https://assets.junioreinstein.nl/images/verkeer_oefenen/groep_2/Voorsorteren_vlakken_autos.png

Als je in deze situatie zou filteren zou dat praktisch onmogelijk zijn zonder ofwel de dubbel doorgestrokken streep te overschrijven en/of de stopstreep bij het licht zelf (want je gaat dan meestal vóór het voorste voertuig staan).

En voordat je gaat zeggen 'waar is dan de regel dat je niet voor die streep mag staan' - er is sowieso de generale regel dat je het kruisingsvlak van de kruising vrij moet houden.
iMars schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:18:
Daarnaast kan je niet altijd zien dat een file ontstaat voor verkeerslichten, als de weg/file een bocht om gaat waardoor je niet kan zien dat het om een verkeerslicht gaat.
Dat weet je wel, want op de snelweg kom je geen verkeerslichten tegen ;). (ja, behalve in Brabant, I know).

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-12-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
https://nieuwsmotor.nl/ni...t1100-wordt-politiemotor/
Kan je weer een nieuwe motor halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:39

Destruction

(ex-)Automonteur

WilbertNeems schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:21:
[...]

Ik zie er nog wel enig nut in, ik heb nog wel eens een bestemming die eigenlijk nét te ver is voor de ouderwetse trapfiets maar waar ik eigenlijk de motor ook niet voor wil inzetten. Zo'n brommertje lijkt me een prima voertuigje om vooral niet alteveel f*cks om te geven en voor dat soort ritjes gewoon in te zetten.

Ze zijn me alleen wat te duur geworden, die brommertjes. Een snorscooter lijkt minder duur, maar neemt dan weer wat meer ruimte in als je 'm niet gebruikt en daar zit ik dan ook weer niet op te wachten.

Nu pak ik voor die specifieke ritjes de m'n bus, de bijtelling is toch al betaald :+ Maar ook daar geldt, eigenlijk is het dan zonde van de diesel en moet ik vaak nog betalen voor het parkeren ook.

Een jaar of 10 geleden had ik ook een Tomosje, of een Slomos zoals ik 'm noemde. Ik had 'm nog wel een beetje gepimpt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_XxrLrlHkEB3AmUlTRw802-_Gc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GIMMBQKfVOoVUYPsRcCieVoY.jpg?f=user_large

Was eigenlijk geniaal. Tankje volgooien voor een euro of 5 en de hele week rondscheuren :Y) Dat gaat je met de auto (of motor) niet echt lukken :+ Onderhoudskosten, mwoah... Amper duurder dan die ouderwetse trapfiets.

Ik zou ook m'n huidige Harley Pedaalson kunnen inruilen op een E-bike, maar nu daar ook een helmplicht voor dreigt denk ik niet dat dat een heel goed idee is. Uiteindelijk is het een luxeprobleem natuurlijk. Een fiets, een auto en een motor, en dan nog denken dat je eigenlijk iets te kort komt :+

Wat betreft het filerijden/filteren bij stoplichten, dat laatste mag voor zover ik weet niet maar ik denk dat elke agent wel snapt dat je als motorrijder soms een keuze maakt voor je eigen veiligheid. En dan is het volgens mij ook niet zo zeer wat je doet maar vooral hoe je het doet.

[ Voor 37% gewijzigd door Destruction op 04-12-2024 18:17 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Klopt, denk dat bmw in Nederland wel tijdje blijft.

Edit: zag ooit een vacature voor BMW specialist voor ombouwen van politie motoren en onderhoud etc. Zal wel duur geintje zijn om alles weer om te gooien.

[ Voor 27% gewijzigd door kneusteun op 04-12-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Wel een toffe motor, maar wel flink minder rijbereik en vermogen dan de bmw, benieuwd of honda daar ook aanpassingen maakt voor de politie versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
Door die neus denk ik de hele tijd dat het een motorscooter is. Beetje gezichtsbedrog. Het is geen lelijke motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cyntax schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:52:
[...]

Door die neus denk ik de hele tijd dat het een motorscooter is. Beetje gezichtsbedrog. Het is geen lelijke motor.
Ja ik snap wat je bedoelt. Ik vind m ook niet lelijk, maar wel uit proportie. Is toch een straat Africa Twin, en die hoge poten is ie niet verloren. Meer concurrent van de Tracer dan van een R1250RT.

Als ze m laag normale hoogte hadden gemaakt, was ie denk ik beter gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 03:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Dat is een traditie. :P

Ik voel mij een beetje een verrader. Ik neem voor 2 maanden de leaseauto van een collega over. :+
Hij gaat op workation in Ecuador, hij heet namelijk een Ecuadoriaanse vriendin.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:03

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
SkylerNL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:27:
@LankHoar @Chakotay @timmie271

Kan mijn motor in de startpost veranderd worden? De FZ6 is vervangen voor deze Yamaha Tracer 900 2015.

[Afbeelding]
Done. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:34

4x2

lộn xộn quá

noes schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:34:
[...]
Ja ik snap wat je bedoelt. Ik vind m ook niet lelijk, maar wel uit proportie. Is toch een straat Africa Twin, en die hoge poten is ie niet verloren. Meer concurrent van de Tracer dan van een R1250RT.

Als ze m laag normale hoogte hadden gemaakt, was ie denk ik beter gelukt.
Het lijkt meer dan dat het is door de vorm van de kuip, hij zit iets dichter bij de RT dan bij de Africa Twin (en is inderdaad redelijk gelijk aan de Tracer)
Als je dr op zit is ie ook niet zo hoog.
Maar ik denk ook dat ze niet direct proberen te concurreren met de RT (als je daar iets van weg snoept is het mooi meegenomen) en veel meer met de Tracer, dus snap het wel.
Dr zal echt wel een reden zijn dat Yamaha nu ook met een automaat komt :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Nou... Ik sta bij het stoplicht te wachten en wil bij groen wegrijden, ding valt stil. Is daarna ook niet meer te starten, startmotor tikt maar er gebeurt niks. Na een paar keer krijg je een motor icoon in het display.

Garage is onderweg... Was net onderweg naar de opleiding. Bedankt, BMW :(.

Edit, paar minuten wachten en hij start weer. Wtf?

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]
Zie het stukje van de rechter. De motorrijder in kwestie 'beroepte' zich op het filteren bij file en de rechter heeft daar specifiek op geantwoord dat deze situatie daar niet van toepassing was - nog lós van het feit dat hij eigenlijk een andere overtreding beging (verkeerde rijstrook).
Dat weet je wel, want op de snelweg kom je geen verkeerslichten tegen ;). (ja, behalve in Brabant, I know).
Nog los van het feit, de filegedragscode staat hier idd ook los van.

Het stukje van autoweek is een beetje sensationeel geschreven om de discussie aan te wakkeren.

Het stuk van de KNMV over dezelfde uitspraak is al meer genuanceerd (ondanks de titel) en verschaft meer inzicht.
https://knmv.nl/2022/dece...verkeerslicht-strafbaar/#

"de rechter beslist met deze uitspraak in principe dat de filegedragscode voor een dergelijke rij bij een verkeerslicht niet gebruikt kan worden. En of motorrijders nu dan ook daadwerkelijk achteraan moeten aansluiten? Dat is op basis van de uitspraak niet duidelijk op te maken. De boete die de motorrijder kreeg voor het niet volgen van de aangegeven rijrichting blijft dan ook onveranderd."

Zo begrijp ik het nu: De motorrijden kreeg een boete voor het niet volgen van de aangegeven rijrichting. Zijn verweer met de filegedragscode houdt geen stand op 2 fronten:
- De filegedragscode noemt niet expliciet dat voorsorteerstroken niet gebruikt kunnen worden maar je kan dit wel extrapoleren uit de code.
- De filegedragscode is überhaupt niet van toepassing want wachtrij voor stoplicht is geen file.

Nu is het hele concept van filerijden mogelijk omdat alles wat veilig kan mag als het niet verboden verklaard is, en inhalen op de rijstrook is nergens explicitiet verboden. Nu zou ik zeggen dat je bij filerijden op de snelweg in de praktijk heel vaak van rijstrook wisselt zonder dat je richting aangeeft, maar met verwijzing naar de filegedragscode zal dit door een rechter vermoedelijk wel toegelaten worden.

Bij een stoplicht naar voren rijden dan is dus niet gedekt door de filegedragscode maar inhalen op de rijbaan is nog steeds nergens verboden. Dus zo lang je op de rijbaan veilig in kan halen en dit links doet zou dit toegestaan moeten zijn. Misschien alleen dan wel richting aangeven zoals noodzakelijk bij inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:53:
Nou... Ik sta bij het stoplicht te wachten en wil bij groen wegrijden, ding valt stil. Is daarna ook niet meer te starten, startmotor tikt maar er gebeurt niks. Na een paar keer krijg je een motor icoon in het display.

Dat is balen.

Voor mij wel des BMW's om je altijd in spanning te houden; doet hij het wel, of doet hij het niet. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 18:25

Accu niet goed vast?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 17:11
Dan tikt de startmotor niet?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun

Spannings regelaar? of slechte accu of connectie met de polen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
WilbertNeems schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:57:
[...]

Bij een stoplicht naar voren rijden dan is dus niet gedekt door de filegedragscode maar inhalen op de rijbaan is nog steeds nergens verboden. Dus zo lang je op de rijbaan veilig in kan halen en dit links doet zou dit toegestaan moeten zijn. Misschien alleen dan wel richting aangeven zoals noodzakelijk bij inhalen.
Mits niet meer dan 10km verschil met het overige verkeer, en bij lage snelheid (stapvoets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Ik ga uit voorzorg een nieuwe accu plaatsen. Moet die nieuwe accu bij mijn generatie (2011 K26 model) ingeleerd worden op de computer of kan je er gewoon rotweg een nieuwe in proppen? Dat maakt het verschil tussen of ik er voor naar de garage ga of niet, thuis is makkelijker qua gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 20:21
Afgelopen zaterdag mijn motor (Kawasaki Z750s uit 2007) naar de stalling gebracht. Ze hebben gelijk gekeken naar mijn probleem dat ik wat vertraag vermogen heb. Dit bleek een kapotte bougie te zijn waardoor ik maar op 3/3,5 cilinders reed.

Ze hebben gelijk een controle gedaan en komen terug met dat er slijtage is aan de ketting en tandwielen en dat deze vervangen moeten worden, dit komt neer op € 251,- (complete set, incl. ketting en tandwielen)

Daarnaast kon de motor ook wel een beurt gebruiken. Vervanging van motorolie, rem vloeistof en luchtfilter, incl de beurt komt neer op € 500,-.

Inclusief de stalling kost 't me dus ongeveer € 900,-.

Ik vind het nogal een hoop geld. Wel moet ik zeggen dat ik de motor ook bij hun heb gekocht en geen klachten heb over eerdere onderhoudsbeurten o.i.d. Wat dat betreft heb ik dus geen reden om aan ze te twijfelen.

Iemand enig idee of het een beetje normale prijzen en dingen zijn?

Ik reed al niet zoveel meer maar als ik nu bijna € 1000,- moet aftikken wordt een verkoop toch wel aantrekkelijk. Motor is vergelijkbaar met deze; https://www.motoroccasion...aki-z-750-s-m1558501.html. Mijne heeft 33.000 km en is grijs. Wat kan ik nog verwachten bij verkoop aan de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Dan zit een ander ermee :P. 900 euro voor normaal onderhoud en stalling waarmee je weer lang voort kunt vind ik niet zo vreemd. Het is veel minder geld dan een nieuwe motor die je goed kent en waar je (neem ik aan) blij mee bent.

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2024 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 20:34
Robbie T schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:11:
Afgelopen zaterdag mijn motor (Kawasaki Z750s uit 2007) naar de stalling gebracht. Ze hebben gelijk gekeken naar mijn probleem dat ik wat vertraag vermogen heb. Dit bleek een kapotte bougie te zijn waardoor ik maar op 3/3,5 cilinders reed.

Ze hebben gelijk een controle gedaan en komen terug met dat er slijtage is aan de ketting en tandwielen en dat deze vervangen moeten worden, dit komt neer op € 251,- (complete set, incl. ketting en tandwielen)

Daarnaast kon de motor ook wel een beurt gebruiken. Vervanging van motorolie, rem vloeistof en luchtfilter, incl de beurt komt neer op € 500,-.

Ik vind het nogal een hoop geld. Wel moet ik zeggen dat ik de motor ook bij hun heb gekocht en geen klachten heb over eerdere onderhoudsbeurten o.i.d. Wat dat betreft heb ik dus geen reden om aan ze te twijfelen.

Ik reed al niet zoveel meer maar als ik nu bijna € 1000,- moet aftikken wordt een verkoop toch wel aantrekkelijk. Motor is vergelijkbaar met deze; https://www.motoroccasion...aki-z-750-s-m1558501.html. Mijne heeft 33.000 km en is grijs. Wat kan ik nog verwachten bij verkoop aan de dealer?
Als je handig bent + het gereedschap hebt is het een fractie van dat bedrag:
  • Kettingset 150-175 euro
  • 4 Bougies 50 euro (schijnen vaker stuk te gaan bij de Z750 tgv vocht/roest)
  • olie + filter + luchtfilter max 200 euro
  • middagje sleutelen: gratis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:29

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:59:
Ik ga uit voorzorg een nieuwe accu plaatsen. Moet die nieuwe accu bij mijn generatie (2011 K26 model) ingeleerd worden op de computer of kan je er gewoon rotweg een nieuwe in proppen? Dat maakt het verschil tussen of ik er voor naar de garage ga of niet, thuis is makkelijker qua gedoe.
Inleren + abonnement, geloof dat er een aanbieding is eerste 100x gratis starten inclusief :+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
A13X schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:05:
[...]

Inleren + abonnement, geloof dat er een aanbieding is eerste 100x gratis starten inclusief :+
Heb het na wat vijven en zessen gevonden. Inleren niet nodig maar optioneel even de gashendel sensor resetten als hij ruw loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Yep en ik ben een van de gelukkige waar ze een maand geleden zo'n mooie made in brazil oliefilter onder mijn M1000 R hebben gemonteerd. ik ben benieuwd wanneer ik wat te horen krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nieuwe plaatsen kan zonder coderen, alleen bij BMW auto's moet dat. De motoren hebben geen IBS, dus is inleren niet nodig. Tenzij je verandert van type, van Li-ion naar AGM of vice versa (o.a. de S1000 modellen hebben dat als optie).

Goed accupolen vastzetten :Y en de accu voor gebruik opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Robbie T schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:11:

400,- voor stalling!?
Is dat niet een erg hoog bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:42
kneusteun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:18:
[...]

400,- voor stalling!?
Daarvoor kan ik hem het hele jaar stallen waar de mijne staat volgens mij 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 20:21
kneusteun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:18:
[...]

400,- voor stalling!?
Waar haal jij € 400,- voor stalling weg?
Ketting 250,-
Beurt: 500,-
Stalling 150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:42
Robbie T schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:40:
[...]

Ketting 250,-
Stalling 150,-
Dit klinkt een stuk logischer ja _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Robbie T schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:40:
[...]

Ketting 250,-
Stalling 150,-
Ik dacht dat de kettingset en beurt 500,- was, dat klonk namelijk ook logischer.
Maar dan heb ik niks gezegd.

is 500 euro,- een grote beurt? want mijn kleine beurt was onder de 250,- vandaar dat ik dacht dat kettingset en beurt samen 500 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Heb je een volt meter op de bmw? dan kan je makkelijker zien wat er mis gaat als je weer dergelijke issues hebt.
Ik had met de twin namelijk bijna hetzelfde, motor starte soms lastig en de nieuwe accu leek de fix.

Maar 200km later stond die accu in de fik omdat het dus de spanningsregelaar was.... als die eenmaal warm was geworden liet ie rustig 20+V door en dat vond de accu niet zo tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 15:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

SniperGuy schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:24:
[...]

Als je handig bent + het gereedschap hebt is het een fractie van dat bedrag:
  • Kettingset 150-175 euro
  • 4 Bougies 50 euro (schijnen vaker stuk te gaan bij de Z750 tgv vocht/roest)
  • olie + filter + luchtfilter max 200 euro
  • middagje sleutelen: gratis
Ik reken een forse prijs voor 'middagje sleutelen: gratis.' Dan kan ik uitbesteden eenvoudiger verantwoorden. Al heb ik ook gerede twijfel over mijn handigheid op dit gebied :*)

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik besteed het meeste ook uit hoor.
Want inderdaad iedereen zijn tijd is wat anders waard.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Nou, de monteur (die ook de koppeling heeft vervangen) zegt dat de symptomen inderdaad nog het meest wijzen op een slechte accu. Deze bleek uit 2019 te zijn, wel BMW OEM. Hij zegt dat de spanningsregelaar geen apart component is bij deze motor, hij heeft een autodynamo en geen aparte spanningsregelaar is daar bij nodig.

Na vervangen accu klonk het starten ook ineens heel anders, voorheen heel moeizaam (minimaal 2 keer omslaan voor hij 'ging', nu direct. Blijkbaar was de accu sinds aanschaf dus al brak.

Maar de monteur vond het dus ook garantie en ik ben zonder factuur weer weggereden met een nieuwe accu erin. Top opgelost weer :).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 19:21

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vanmiddag geslaagd voor mijn AVB examen :*)
Volgend jaar weer verder met lessen en in maart AVD examen.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Die ouderwetse voltage meters op het dashboard waren zo gek nog niet. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
_Apache_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:27:
Die ouderwetse voltage meters op het dashboard waren zo gek nog niet. :+
Zeker niet... maar hij heeft voor mijn gemoedsrust nog even de meter ertegenaan gehouden, en de dynamo werkt dikke prima, hij laadt met een goeie 14 volt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:12:
[...]

Zeker niet... maar hij heeft voor mijn gemoedsrust nog even de meter ertegenaan gehouden, en de dynamo werkt dikke prima, hij laadt met een goeie 14 volt bij.

Ik heb geen meter op het display, dan maar via een dashboardje thuis. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piDD-T2YOCM3kCEaxzPM7xCfiJ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vUTAalwPJOb2isFULqmXdNz0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@HTT-Thalan Klinkt een beetje als hetzelfde probleem als dat ik met de auto had gister. Na wat korte ritjes en 5x starten op ~5uurtjes, wou die de 6de keer niet meer starten. Vandaag met een maatje even overgestart en doorgemeten, ook netjes 14+ volt op de accu als die loopt en 12.5 met motor uit. Wij vermoeden dat de accu (die net 2 maanden oud is) dus gewoon net ff wat te weinig spanning kon leveren en dat de auto automatisch besloot dan maar niet te starten.

Had jij je motor misschien ook net wat vaker gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
_Apache_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:18:
[...]

Ik heb geen meter op het display, dan maar via een dashboardje thuis. 8)
[Afbeelding]
I see your zero and raise you...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR6mek9Db_c_GCv3uYPhBEhg71s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tdygCCmlRK99Prxd7jkpqYob.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p87qabP-BoNjgZ_CZWJ8KstjNfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oKtbUq8CO4q7cTCGPThhDhE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvwzfy_uKvOAMZi7QUQZXadj-Rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xmQebCAAFIRNVZbVDrJhIRQ.png?f=fotoalbum_large

maar eerlijk gezegd hoef ik al dat gedoe écht niet op mijn motor te hebben. Is misschien heel raar en ik heb er zelf ook geen logische reden voor, maar ik zie mijn EV echt als een heel andere wereld als mijn motoren. Wat dat aangaat ben ik ook heel blij dat er nog gewoon een simpele CB in de garage staat waar je benzine peilen nog met je ogen en oren doet - fantastisch dat de BMW me vertelt wat mijn bandenspanning is maar ik wordt nog steeds nerveus van de hoeveelheid shit die erop zit en dus kapot kan. En dat is met een 2011 model, kun je nagaan wat je op een nieuw krijgt 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Pyr0_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:21:
@HTT-Thalan Klinkt een beetje als hetzelfde probleem als dat ik met de auto had gister. Na wat korte ritjes en 5x starten op ~5uurtjes, wou die de 6de keer niet meer starten. Vandaag met een maatje even overgestart en doorgemeten, ook netjes 14+ volt op de accu als die loopt en 12.5 met motor uit. Wij vermoeden dat de accu (die net 2 maanden oud is) dus gewoon net ff wat te weinig spanning kon leveren en dat de auto automatisch besloot dan maar niet te starten.

Had jij je motor misschien ook net wat vaker gestart?
Nope, hij stond een week stil onder de overkapping (zijn vaste plekje) en dus in de kou, maar hij start altijd van de eerste keer, ook vanmorgen. Het starten gaat wel (of moet ik zeggen, gíng wel) heel anders dan ik van mijn Honda's gewend ben. Uiteraard andere blok karakteristiek, maar de Honda's waren drukken lopen, terwijl de BMW altijd klonk alsof ik een 12cylinder turboprop aanslinger. Ging ook echt wel even twee hele toeren rond voor hij aansloeg. Maar omdat dit wel heel consequent gebeurde en hij ook echt altijd startte, ging ik er van uit dat dit 'normaal' gedrag was en bij een boxer hoort.

Nu met de nieuwe accu start hij van de eerste keer omwentelen al, dus blijkbaar hoorde het zo níet.

Deze bewuste morgen gewoon gestart en weggereden, zoals elke keer in de laatste maanden. Bij een groen licht halverwege mijn route wilde ik wegrijden en viel hij stil. Natuurlijk is het technisch gezien mogelijk dat ik hem liet afslaan, maar ik zie niet in hoe (en is me sinds rijles niet meer gebeurd) want het klonk echt alsof hij stilviel toen de koppeling net op begon te komen. Ik wilde gelijk doorstarten (want groen en auto's achter me) maar dat lukte dus niet meer, alleen nog maar tikken.

Naar een fietspad gepeddeld en de garage gebeld (en school, dat ik later zou komen). Garage stuurde een busje maar na een minuut of tien wilde hij zelf wel weer starten, heb ik de garage afgebeld en ben ik doorgereden. Na school startte hij ook gewoon weer als vanouds en ben ik zonder issues naar de garage gereden.

Dus ja, schiet mij maar lek. Ik hoop dat het de accu was.

- edit -

Ik vind er nog een filmpje van terug van een paar weken geleden:

[YouTube: https://www.youtube.com/shorts/9r7BAtgOF3g]

je hoort hem echt wel even draaien voor de motor aanslaat, maar zoals gezegd, dat was consequent elke start volstrekt identiek dus.

Ander vraagje wel aan de andere RT eigenaren, hoe is de balans van zo'n blok geregeld? Ik ben v-twins en p-twins gewend waarbij de cylinders in de hoogte of lengterichting bewegen, maar de BMW heeft zijn cylinders dwars op het frame staan. Als ik vanuit stationair gas geef voel je het blok naar rechts trekken, alsof de motor een 'moment' linksom heeft. Tijdens het rijden merk je dat niet zo, maar wel vanuit stilstand of lage snelheid. Is dat gewoonlijk voor zo'n ding?

Oh, en tijdens het uploaden van dat filmpje zojuist vond ik deze ineens terug:

Ik mis het iets te frequente gehannes/gesleutel om dat kreng rijdende te houden echt niet maar ik heb zoveel van dat ding geleerd en ik mis soms die offroad uitjes wel. Als mijn leven weer in iets rustiger vaarwater zit ga ik voorzichtig kijken of dat nog een optie is tegen die tijd. Ik woon er wel voor in een goeie provincie.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 03:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:19:
[...]

[....]

Ander vraagje wel aan de andere RT eigenaren, hoe is de balans van zo'n blok geregeld? Ik ben v-twins en p-twins gewend waarbij de cylinders in de hoogte of lengterichting bewegen, maar de BMW heeft zijn cylinders dwars op het frame staan. Als ik vanuit stationair gas geef voel je het blok naar rechts trekken, alsof de motor een 'moment' linksom heeft. Tijdens het rijden merk je dat niet zo, maar wel vanuit stilstand of lage snelheid. Is dat gewoonlijk voor zo'n ding?

Oh, en tijdens het uploaden van dat filmpje zojuist vond ik deze ineens terug:

[YouTube: Oh baby it's hot outside]

Ik mis het iets te frequente gehannes/gesleutel om dat kreng rijdende te houden echt niet maar ik heb zoveel van dat ding geleerd en ik mis soms die offroad uitjes wel. Als mijn leven weer in iets rustiger vaarwater zit ga ik voorzichtig kijken of dat nog een optie is tegen die tijd. Ik woon er wel voor in een goeie provincie.
Ja, het draaimoment van de motor voel je als je stilstaat en tijdens het rijden als je er voor de eerste keer op zit. Ik was toen bang dat ik bochten niet ging halen door dat draai moment. Daarna nooit meer gehad.

Die doorwaading heb ik ook een keer gedaan. :9

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:09:
[...]

I see your zero and raise you...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

maar eerlijk gezegd hoef ik al dat gedoe écht niet op mijn motor te hebben. Is misschien heel raar en ik heb er zelf ook geen logische reden voor, maar ik zie mijn EV echt als een heel andere wereld als mijn motoren. Wat dat aangaat ben ik ook heel blij dat er nog gewoon een simpele CB in de garage staat waar je benzine peilen nog met je ogen en oren doet - fantastisch dat de BMW me vertelt wat mijn bandenspanning is maar ik wordt nog steeds nerveus van de hoeveelheid shit die erop zit en dus kapot kan. En dat is met een 2011 model, kun je nagaan wat je op een nieuw krijgt 8)7.
Nou, ik zie dus wel een wezenlijk verschil tussen een Zero en een modern hybride / bev auto. Ik bedoel, ik heb er geen climate control op om te beginnen :+ . Maar de hoeveelheid tech valt erg mee, en is zeker niet van betuttelend niveau. Wat ik niet kan zeggen van menig moderne auto. Wat ik op de telefoon kan is vooral uitlezen (routes, locatie, verbruik, etc), en een klein deel kan ik aanpassen (custom engine mode maken, en laadvoorkeuren), maar die moetn wel via bluetooth gesynct worden.

Maar de app is vooral lezen, en niet aansturen. Als de motor uitstaat krijg je bijv weinig updates door.

Wat mij vooral stoorde aan een ICE motor zijn de totale kosten. Niemand kijkt raar op als je om de paar dagen bij de pomp staat en er weer 30eu brandstof in doet, of dat je 500+ euro voor een onderhoudsbeurt mag afrekenen.
Op mijn eerdere motoren heb ik elk meer dan 100k km gereden, en dan schrik je wel van TCO.
100.000 km * 6L/100km * 1,7eu/L = 10.200 euro, en verdubbel dat maar gerust voor onderhoud..
Mijn eerste onderhoudsbeurt met de Zero was gratis, mijn tweede was 25euro. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

_Apache_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:40:
[...]

Nou, ik zie dus wel een wezenlijk verschil tussen een Zero en een modern hybride / bev auto. Ik bedoel, ik heb er geen climate control op om te beginnen :+ . Maar de hoeveelheid tech valt erg mee, en is zeker niet van betuttelend niveau. Wat ik niet kan zeggen van menig moderne auto. Wat ik op de telefoon kan is vooral uitlezen (routes, locatie, verbruik, etc), en een klein deel kan ik aanpassen (custom engine mode maken, en laadvoorkeuren), maar die moetn wel via bluetooth gesynct worden.

Maar de app is vooral lezen, en niet aansturen. Als de motor uitstaat krijg je bijv weinig updates door.

Wat mij vooral stoorde aan een ICE motor zijn de totale kosten. Niemand kijkt raar op als je om de paar dagen bij de pomp staat en er weer 30eu brandstof in doet, of dat je 500+ euro voor een onderhoudsbeurt mag afrekenen.
Op mijn eerdere motoren heb ik elk meer dan 100k km gereden, en dan schrik je wel van TCO.
100.000 km * 6L/100km * 1,7eu/L = 10.200 euro, en verdubbel dat maar gerust voor onderhoud..
Ligt er helemaal aan of je naar de motor kijkt als hobby of als a->b voertuig. Met de auto rijd ik ook a->b en dus elektrisch (al 7 jaar), maar met de motor wil ik daar nog niet aan. Ik rijd daar te vaak te lange afstanden voor, en te weinig korte.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
_Apache_ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:40:

Mijn Ioniq is uit 2021 nog voordat ze betuttelend werden, maar ik geef je helemaal gelijk. Het is belachelijk hoeveel goedkoper elektrisch rijden is. Ik vind zo'n zero een serieus tof ding maar qua aanschaf nog een beetje buiten bereik voor mij, ik zou er echt wel eentje willen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:19:
[...]

[...]
Ja, dat hoort. Hebben de nieuwste ook. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Stark Varg met kenteken en als SM gebruiken :) men mag dromen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door kneusteun op 06-12-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-05 22:21
kneusteun schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:36:
Stark Varg met kenteken en als SM gebruiken :) men mag dromen toch?
Hmm leuk ding... vooral fijn dat 'ie relatief snel oplaad. 2h is prima acceptabel wat mij betreft, gewoon lekker uitgebreid lunchen en daarna weer doorraggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Oh ja, gisteren naar de Intermot geweest in Köln. :)

En, ik vond het een beetje tegenvallen. Allereerst (eigenlijk wel positief), het was er niet heel druk. Maar, zo heel groot was het dan ook niet. 2 hallen, en dat was het wel. Een hal werd zelfs nog een beetje opgevuld door wat raceteams die heel ruim stonden opgesteld.

Er was vrij weinig te krijgen voor particulieren, zoals op de Motorbeurs wel het geval is. Geen (of in ieder geval héél weinig) beursaanbiedingen. Nu zit ik niet te wachten op een flinke occasionhal, of een hal vol met overtollige motorkleding, maar ook geen beursaanbieding voor een helm of zo. Alleen bij Marushin was dat het geval. Als er een leuke korting was geweest op een Shoei GT-AIR 3, had ik die zó meegenomen. Nu moet ik nog maar een jaartje verder rijden met de Schuberth C3-Pro. :/ :+

Omdat het er vrij rustig was, kon je wel alle motoren uitgebreid in detail bekijken. Ook op diverse modellen proefgezeten. Suzuki GSXS1000GX is écht geen kanshebber voor mij met die te scherpe kniehoek. De Africa twin met 19" voorwiel wél. Grappig detail is: daar heb ik op proefgezeten in Utrecht, maar daar kon ik makkelijk overheen staan zonder het zadel te raken. Nu niet, dus die in Utrecht was stiekem verlaagd. Terug op het lijstje als opvolger dus.

De nieuwe Tracer 9 GT+ ook uitvoerig bekeken. En ja, Yamaha heeft het vrij goed gedaan. De locatie van de achterradar vind ik simpelweg niet mooi. Net alsof er een vogelhuisje boven de kentekenhouder zit (koekoek!). De lampen aan de voorzijde werken met een camera. En tja, bij mij zit de voorkant van de motor na een dagje rijden meestal wel onder de insecten. Dan zou ik telkens die camera moeten gaan poetsen? Dus nee, ik ben nog niet overtuigd. Hoe die koplampen smoelen, heeft me ook nog niet overtuigd trouwens.
Wel kon je ook mooi een opengewerkt model bekijken van de automatisch schakelende bak door Yamaha, werkend zelfs. En dát vind ik dan wel mooi opgelost. Het is gewoon een gerobotiseerde handbak, met alle robotica aan de buitenkant. Wat extra montagepuntjes in het blok zelf, maar dat zijn de enige aanpassingen. Geen elektronica of aanpassingen inwendig.

Ook de Triumph Tigers bekeken. Ook die staan op mijn shortlist als toekomstige opvolgers van de Tracer. :)

Wel veel chinezen die er ook waren, vooral met hun stepjes en varianten op de Piaggio Ape. :/ Niet erg dat er chinezen waren, maar kom dan wél met motoren naar zo'n beurs.

Bij Chigee hebben we ook een tijdje staan buurten, met hun Android Auto oplossing. Kleine tip: volgend jaar komt de AIO 6 uit, die is ietsje groter. Dus wacht even af tot die er is. Misschien wordt de AIO 5 dan wel iets afgeprijsd. ;)

Wat me opviel, ook een aantal grote afwezigen:
- KTM (en aanverwanten Husqvarna en GasGas). Mogelijk teruggetrokken na alle recente berichtgeving?
- Aprilia en aanverwanten zoals Moto Guzzi.
- CF Moto
- Zero of Energica; wel een aantal Chinese merken met elektrische motoren. Maar grotendeels e-scooters en stepjes.
- Schuberth (Shoei, Marushin, Nolan, Shark waren er wel)
- Michelin, Pirelli of andere bandenmerken, Bridgestone stond er als enige bandenfabrikant.
- Kledingmerken als Alpinestars, Dainese, enzovoort. Alleen een paar stands met Chinese handschoenen met beursmedewerker die op de eerste dag om 10 uur (het opende om 9:00) al verveeld op zijn telefoon zat te kijken.

Dus al met al: ja, we hebben ons vermaakt. Maar toen we om 15:30 terug gingen naar de parkeergarage was die al vrijwel leeg. Van 10:45 tot 15:30 hadden we het dus al héél lang uitgehouden vergeleken met de gemiddelde bezoeker.

Shuttle service en garderobe was overigens wel inbegrepen in de ticketprijs, dat zie je in Nederland ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:35
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:55:
Oh ja, gisteren naar de Intermot geweest in Köln. :)

En, ik vond het een beetje tegenvallen. Allereerst (eigenlijk wel positief), het was er niet heel druk. Maar, zo heel groot was het dan ook niet. 2 hallen, en dat was het wel. Een hal werd zelfs nog een beetje opgevuld door wat raceteams die heel ruim stonden opgesteld.

Er was vrij weinig te krijgen voor particulieren, zoals op de Motorbeurs wel het geval is. Geen (of in ieder geval héél weinig) beursaanbiedingen. Nu zit ik niet te wachten op een flinke occasionhal, of een hal vol met overtollige motorkleding, maar ook geen beursaanbieding voor een helm of zo. Alleen bij Marushin was dat het geval. Als er een leuke korting was geweest op een Shoei GT-AIR 3, had ik die zó meegenomen. Nu moet ik nog maar een jaartje verder rijden met de Schuberth C3-Pro. :/ :+

Omdat het er vrij rustig was, kon je wel alle motoren uitgebreid in detail bekijken. Ook op diverse modellen proefgezeten. Suzuki GSXS1000GX is écht geen kanshebber voor mij met die te scherpe kniehoek. De Africa twin met 19" voorwiel wél. Grappig detail is: daar heb ik op proefgezeten in Utrecht, maar daar kon ik makkelijk overheen staan zonder het zadel te raken. Nu niet, dus die in Utrecht was stiekem verlaagd. Terug op het lijstje als opvolger dus.

De nieuwe Tracer 9 GT+ ook uitvoerig bekeken. En ja, Yamaha heeft het vrij goed gedaan. De locatie van de achterradar vind ik simpelweg niet mooi. Net alsof er een vogelhuisje boven de kentekenhouder zit (koekoek!). De lampen aan de voorzijde werken met een camera. En tja, bij mij zit de voorkant van de motor na een dagje rijden meestal wel onder de insecten. Dan zou ik telkens die camera moeten gaan poetsen? Dus nee, ik ben nog niet overtuigd. Hoe die koplampen smoelen, heeft me ook nog niet overtuigd trouwens.
Wel kon je ook mooi een opengewerkt model bekijken van de automatisch schakelende bak door Yamaha, werkend zelfs. En dát vind ik dan wel mooi opgelost. Het is gewoon een gerobotiseerde handbak, met alle robotica aan de buitenkant. Wat extra montagepuntjes in het blok zelf, maar dat zijn de enige aanpassingen. Geen elektronica of aanpassingen inwendig.

Ook de Triumph Tigers bekeken. Ook die staan op mijn shortlist als toekomstige opvolgers van de Tracer. :)

Wel veel chinezen die er ook waren, vooral met hun stepjes en varianten op de Piaggio Ape. :/ Niet erg dat er chinezen waren, maar kom dan wél met motoren naar zo'n beurs.

Bij Chigee hebben we ook een tijdje staan buurten, met hun Android Auto oplossing. Kleine tip: volgend jaar komt de AIO 6 uit, die is ietsje groter. Dus wacht even af tot die er is. Misschien wordt de AIO 5 dan wel iets afgeprijsd. ;)

Wat me opviel, ook een aantal grote afwezigen:
- KTM (en aanverwanten Husqvarna en GasGas). Mogelijk teruggetrokken na alle recente berichtgeving?
- Aprilia en aanverwanten zoals Moto Guzzi.
- CF Moto
- Zero of Energica; wel een aantal Chinese merken met elektrische motoren. Maar grotendeels e-scooters en stepjes.
- Schuberth (Shoei, Marushin, Nolan, Shark waren er wel)
- Michelin, Pirelli of andere bandenmerken, Bridgestone stond er als enige bandenfabrikant.
- Kledingmerken als Alpinestars, Dainese, enzovoort. Alleen een paar stands met Chinese handschoenen met beursmedewerker die op de eerste dag om 10 uur (het opende om 9:00) al verveeld op zijn telefoon zat te kijken.

Dus al met al: ja, we hebben ons vermaakt. Maar toen we om 15:30 terug gingen naar de parkeergarage was die al vrijwel leeg. Van 10:45 tot 15:30 hadden we het dus al héél lang uitgehouden vergeleken met de gemiddelde bezoeker.

Shuttle service en garderobe was overigens wel inbegrepen in de ticketprijs, dat zie je in Nederland ook niet meer.
De nieuwe Ducati Multistrada V2 nog kunnen bekijken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Vandaag mijn op twee na laatste praktijkles gehad :) van 9 tot 3 samen met mijn medestudent, dus dat was vrij intensief. We zijn naar Zwolle en terug geweest, dus ook snelweg erbij en heel veel stadsrijden met vreselijke drukte (winkelende mensen, scholieren, fietsen, bussen, het stond zwart) en daarbij ook de 'taakprocessen' verwoorden waarbij je dus hardop de 5 punten moet doornemen (waarnemen, voorspellen, evalueren, beslissen en handelen) zodat de instructeur kan zien of je alles niet 'per ongeluk goed doet'. Ook kunnen ze zo controleren of jij alles al in het snotje hebt voor jouw student dat heeft.

Hij probeerde me in de val te lokken door me tot twee maal toe op te zetten een geslotenverklaring in te rijden, waar ik niet in getrapt ben. Ja, het was vervelend straatje steken met een miljoen fietsers om je heen, maar aldus de woorden van de instructeur hield ik mijn hoofd koel, liet me niet opjagen en heb het netjes opgelost.

Ik kan blij melden dat ik in al mijn disciplines weer sterk vooruit ben gegaan en op sommige vlakken echt al instructeursniveau rijvaardigheid en verkeersinzicht laat zien. We hebben nog twee van dit soort intensieve volledige dagen gepland staan de komende weken om de puntjes op de i te zetten.

Maar eerst aanstaande maandag mijn theorie-examen bij het IBKI in Zwolle. En dan in januari mijn rijproef... want 9 januari begint fase 2 al, didactiek. We stomen hard door, want die fase moet in maart ook weer afgerond zijn zodat ik vlot aan mijn stage kan beginnen dus medio april zal ik waarschijnlijk al met studenten aan de slag gaan in de auto. Als dat goed gaat hoop ik richting juni mijn opleiding motorinstructeur te mogen beginnen, WRM-A, waar ik dit allemaal voor doe!

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-12-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Die trucjes ken ik. Mijn examinator probeerde me bij 't examen voor B ook een eenrichtingsweg aan de verkeerde kant in te laten rijden. Heb 'm toen verteld dat-ie dat maar in z'n eigen tijd moest doen :+

Een vriend van me is ook rij-instructeur (B ), die vertelde over een leerling die regelmatig vergat richting aan te geven. Die had de leerling op een gegeven moment het raam open laten doen en z'n arm naarbuiten laten steken om richting aan te geven, om daarna te vragen of gewoon richting aangeven dan niet makkelijker was _O-

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 06-12-2024 17:53 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Destruction schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:47:
Die trucjes ken ik. Mijn examinator probeerde me bij 't examen voor B ook een eenrichtingsweg aan de verkeerde kant in te laten rijden. Heb 'm toen verteld dat-ie dat maar in z'n eigen tijd moest doen :+

Een vriend van me is ook rij-instructeur (B ), die vertelde over een leerling die regelmatig vergat richting aan te geven. Die had de leerling op een gegeven moment het raam open laten doen en z'n arm naarbuiten laten steken om richting aan te geven, om daarna te vragen of gewoon richting aangeven dan niet makkelijker was _O-
Die is goed _O-.

De rijinstructeur van mijn vrouw draaide dan zijn eigen raam open en riep naar buiten "WE GAAN NAAR RECHTS" :').

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:05:
Hij probeerde me in de val te lokken door me tot twee maal toe op te zetten een geslotenverklaring in te rijden, waar ik niet in getrapt ben. Ja, het was vervelend straatje steken met een miljoen fietsers om je heen, maar aldus de woorden van de instructeur hield ik mijn hoofd koel, liet me niet opjagen en heb het netjes opgelost.
Met mijn motor examen tuimde ik wel in zo een val.
Straat in een woonwijk met weg naar rechts, rechtdoor was doodlopend.
Ik had het bord niet gezien en er kwam natuurlijk geen aanwijzing waar ik heen moest.
Ik reed op mijn dooie akkertje rechtdoor, zag in mijn spiegel de volgauto een parkeervak in gaan en stoppen.
Toen viel mijn kwartje.
Aan het einde van die doodlopende weg was een keer locatie, dus ik draai de lesmotor in 1 bochtje om, rijd terug richting de volgauto en sla de nu linksaf weg in.
In mijn oortjes hoor ik de examinator : netjes opgelost, einde weg rechtsaf en daarna eerstvolgende mogelijkheid links.
Pffeew .. :P
Geslaagd in 1 keer :Y (y)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:19
Dan lag je op het goede stapeltje van de rdw @Bommes .

Mijn rijschoolhouder betaalde mijn herexamen voor m'n B rijbewijs. Ik kreeg namelijk na het examen te horen dat ik gezakt was omdat ik te laat remde. Toen ik vroeg: 'Moet ik dan rijles nemen om eerder te leren remmen?' En toen kreeg ik als antwoord: 'Nee, dat hoeft niet.' Dus geen rijlessen meer nodig maar ook geen rijbewijs!?!

Ik had het geluk dat een stagiair van de rijschool erbij zat en mijn verhaal kon bevestigen. Mijn eigen -zeer ervaren- rijschoolhouder zei al direct: 'Ik ga niet mee maar binnen, hier heb ik niets te zeggen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Joris748 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:02:
[...]

De nieuwe Ducati Multistrada V2 nog kunnen bekijken?
Jazeker, van alle kanten. En diverse verschillende uitvoeringen, zoals ook de V4 RS, Pikes Peak, en weet ik wat allemaal. Mijn vaste monteur was er ook bij en hij is nogal Ducati fan. Voor mij zijn ze gewoon allemaal rood. :+ Ik wil ze toch niet betalen, dus ik heb wel uitvoerig gekeken, maar de types houd ik niet uit elkaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjWsN9Ru1oXgnOe9wu2-xRwWAnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBW128Cbn89KWHGyHUs8UJ8i.jpg?f=fotoalbum_large

Met andere woorden, het is altijd gevaarlijk om te gaan rijden, je kan beter thuisblijven :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:33
Vandaag ook naar Intermot geweest, maar precies zoals @DrivinUCrazy zegt. Het was van de reistijd. Alleen redelijke stands van 5 grote merken en voor de rest veel elektrische brommers, scooters en stepjes uit China.

En diverse kramen met kleding, carbon, slecht abs plastic en ander met spul uit, jawel, China. Die Chinezen zitten ook heel geïnteresseerd om 11 in de ochtend een bak noedels naar binnen te slurpen, kijkend naar hun laptop.

Enige wat ik positief vond, is dat ik nu weet waarom de cb1000 hornet laag geprijsd is. Dat wordt dus niet mijn volgende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
ozzynator schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:22:

(...)

Enige wat ik positief vond, is dat ik nu weet waarom de cb1000 hornet laag geprijsd is. (...)
Nou, hou ons niet in spanning, vertel!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:33
Het is net alsof hij helemaal van plastic is. Stickers waarvan je de randjes ziet zitten. Allemaal niveau nèt niet. Kreeg er geen wow gevoel bij, dan moet je het ook niet doen.

[ Voor 20% gewijzigd door ozzynator op 07-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zo, dat was eigenlijk niet het plan maar soms mag het wel eens meevallen. Deze week op onze kleine man moeten passen terwijl de vrouw naar een werkvergadering moest.

Afijn, dus dan maar eens die carbs van de SV terug in elkaar zetten. Zo gezegd zo gedaan. Nu die brandstofpomp issues nog aanpakken, de Chinese pomp is gewoon verkeerd dus dat is jammer van die 30 euro. Volgende keer beter opletten bij het aankopen. Maar de gemonteerde brandstofpomp was dus dood, ik had de originele los erbij gekregen. Een gokje wagen bleek uiteindelijk wel goed want deze pompt wel brandstof 8)

Dus we hebben alles gereed, enkel de carb setjes wisselen. Maar wie weet werken de huidige gemonteerde carbs wel, ze stonden gewoon droog omdat die andere pomp dood was. Achja, eens proberen dan maar.

Even wat remmenreiniger in de airbox en de startmotor aanzwengelen. Broem broem BWRAAAAAAAP!....

Oh, OK dan :? Was dat het? Een kapotte brandstofpomp? RLY? |:( 8)7
De originele set carbs reinigen was eigenlijk niet eens nodig maar ben wel blij dat ik dat heb gedaan. Maar wel snel de motor uitgezet want de motor stond verkeerd gericht qua uitlaatgassen.

Vandaag even de tank fatsoenlijk gemonteerd. De uitlaat naar buiten ipv naar binnen de garage gericht :+. Choke erop. Startmotor aanzwengelen en ja hoor. BWRAAAP!

Even de motor stationair warm laten draaien, stationair op 1300rpm gezet (stond eerst te laag). Daarna langzaam wat met de gashendel liggen spelen om de motor op te warmen en om de uitlaat goed vochtvrij te krijgen. Er kwam een hoop vocht uit gedurende 2 minuten.

Na pak em beet 5 minuten de motor uit gezet en de olie afgelaten, oliefilter verwijderd. Morgen even afvullen met verse olie.

En ik heb nog een kleine meevaller. De SV heeft 23k en geen 32k, dus kleppen stellen zal waarschijnlijk niet moeten gebeuren :Y)

Morgen dus afvullen met olie en dan kijken of we de remmen kunnen aanpakken....

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
ozzynator schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:14:
Het is net alsof hij helemaal van plastic is. Stickers waarvan je de randjes ziet zitten. Allemaal niveau nèt niet. Kreeg er geen wow gevoel bij, dan moet je het ook niet doen.
Dat snap ik wel ja. Ik kreeg er ook een heel andere vibe bij qua afwerking dan bij de CB600F hornet (2012) die ik zelf heb gehad. Daarbij waren bijvoorbeeld de stickers tenminste onder de blanke lak afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Chevy454 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:
Zo, dat was eigenlijk niet het plan maar soms mag het wel eens meevallen. Deze week op onze kleine man moeten passen terwijl de vrouw naar een werkvergadering moest.

(...)
Als ik dat zei kreeg ik steevast de respons 'het zijn ook jouw kinderen' met een hele boze blik :P.

Wel tof dat je je project tot leven hebt gewekt! Dan voel je je gelijk Mustie1 of niet _O-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag ben ik op pad geweest om mijn Yamaha MT-09 in te ruilen voor een BMW R 1250 GS uit 2021.

Op de heenweg moest ik behoorlijk tegen de wind 'vechten'. Op de terugweg was dat anders. Wat een genot! Alleen had ik toch nog wel last van gebulder van de wind rond het hoofd. Zojuist heb ik een Puig spoiler besteld. Hopelijk lost dat het probleem op.

In dit topic las ik eerder een en ander over TET. Het lijkt mij best leuk het Nederlandse deel met deze motor te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:13:
Als ik dat zei kreeg ik steevast de respons 'het zijn ook jouw kinderen' met een hele boze blik :P.
Mijn kleine vent kan geen hele dagen school doen van de juf, was een beetje onverwacht maar we maken er gewoon het beste van.
Wel tof dat je je project tot leven hebt gewekt! Dan voel je je gelijk Mustie1 of niet _O-.
Het is wel leuk om de motor te horen aanspringen maar het was meer een tickbox aanvinken qua gevoel. Ik heb al motoren van ter waarde van een huis moeten opstarten, daar was het wat spannender maar eigenlijk is ook dat gewoon rustig nadenken. Maar ja, ik had wel weer een lekker eureka gevoel want de laatste 7 jaar mag ik enkel naar motoren kijken (als senior moet je meer aan de juniors overlaten)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
saviour schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:26:
Op de heenweg moest ik behoorlijk tegen de wind 'vechten'. Op de terugweg was dat anders.
Duh, toen had je meewind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
saviour schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:26:
Vandaag ben ik op pad geweest om mijn Yamaha MT-09 in te ruilen voor een BMW R 1250 GS uit 2021.

Op de heenweg moest ik behoorlijk tegen de wind 'vechten'. Op de terugweg was dat anders. Wat een genot! Alleen had ik toch nog wel last van gebulder van de wind rond het hoofd. Zojuist heb ik een Puig spoiler besteld. Hopelijk lost dat het probleem op.

In dit topic las ik eerder een en ander over TET. Het lijkt mij best leuk het Nederlandse deel met deze motor te rijden.
Zal ik hem inkoppen? Op de heenweg wind tegen, op de terugweg wind mee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:24:
[...]

Jazeker, van alle kanten. En diverse verschillende uitvoeringen, zoals ook de V4 RS, Pikes Peak, en weet ik wat allemaal. Mijn vaste monteur was er ook bij en hij is nogal Ducati fan. Voor mij zijn ze gewoon allemaal rood. :+ Ik wil ze toch niet betalen, dus ik heb wel uitvoerig gekeken, maar de types houd ik niet uit elkaar.
Die V2 hadden ze ook in het mosgroen staan. Maar lijkt wel erg op rood ja _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dus ik heb 'em eigenlijk voor niets gekocht. -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:01
Een tijdje geleden, diep in dit topic en ongeveer anderhalf jaar terug, overwoog ik een Rocket 3 R naast mijn Speed RS aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan. In plaats daarvan heb ik – lach maar – een Vespa 50cc gekocht. Achteraf gezien was dat de beste aankoop in jaren.

Mijn idee achter de Rocket was om de vrouw af en toe mee te nemen, maar met twee kinderen van 8 en 10 wist ik dat dat zelden zou gebeuren. Daarom liet ik dat idee varen en ging voor de Vespa.

Waarom een Vespa? Voor korte ritjes in de buurt, zeker bij warm weer. Ik merkte dat ik de motor vaak liet staan omdat ik geen zin had in het gedoe met beschermende kleding voor een ritje van 15 minuten. Hierdoor gebruikte ik de Speed steeds minder, omdat ik echt een dag moest inplannen om ervan te genieten.

Met de Vespa is dat anders. Een open helm, korte broek en T-shirt volstaan, en iedereen thuis kan mee. Mijn vrouw en kinderen genieten ervan. We maken nu regelmatig uitstapjes, of ik ga even naar de bakker met een van de kinderen achterop. Ook heb ik mijn vrouw leren rijden op de Vespa. Iedereen blij.

Het nadeel? De Speed gebruik ik nu nóg minder. Daarom ben ik vorige week gaan nadenken en wil ik in het voorjaar de nieuwe Rocket 3 Storm gaan testen. De Speed gaat dan waarschijnlijk in de verkoop. Het sportieve bochtenwerk trekt me minder, knie'tje leggen hoeft echt niet meer, ik wil nu vooral genieten van het rijden met toch wat power onder de kont.

Bovendien ben ik vorige maand hard op mijn rug gevallen, met een wervelinzakking als gevolg. Na zo’n halve dag rijden is de Speed waarschijnlijk niet meer comfortabel.

Zo zie je maar dat een beslissing nooit definitief is :)

Ik vind het wel een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSD0eHtNV7B6vZcgkX40Ukxlul4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qs3TD57hLQRvC7cy53JFUp1F.png?f=fotoalbum_large

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Inderdaad, want met een brommer kun je natuurlijk helemaal niet tegen 45km/u voor gaas gereden worden door een automobilist :P. Iedereen zijn eigen, maar op een brommer zou ik toch ook beschermende kleding dragen, al is het maar een paar motorjeans met een zomerjas, paar stevige schoenen, kom je al een heel eind zonder al het 'gedoe'.
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.