Oh ja, gisteren naar de Intermot geweest in Köln.
En, ik vond het een beetje tegenvallen. Allereerst (eigenlijk wel positief), het was er niet heel druk. Maar, zo heel groot was het dan ook niet. 2 hallen, en dat was het wel. Een hal werd zelfs nog een beetje opgevuld door wat raceteams die heel ruim stonden opgesteld.
Er was vrij weinig te krijgen voor particulieren, zoals op de Motorbeurs wel het geval is. Geen (of in ieder geval héél weinig) beursaanbiedingen. Nu zit ik niet te wachten op een flinke occasionhal, of een hal vol met overtollige motorkleding, maar ook geen beursaanbieding voor een helm of zo. Alleen bij Marushin was dat het geval. Als er een leuke korting was geweest op een Shoei GT-AIR 3, had ik die zó meegenomen. Nu moet ik nog maar een jaartje verder rijden met de Schuberth C3-Pro.
Omdat het er vrij rustig was, kon je wel alle motoren uitgebreid in detail bekijken. Ook op diverse modellen proefgezeten. Suzuki GSXS1000GX is écht geen kanshebber voor mij met die te scherpe kniehoek. De Africa twin met 19" voorwiel wél. Grappig detail is: daar heb ik op proefgezeten in Utrecht, maar daar kon ik makkelijk overheen staan zonder het zadel te raken. Nu niet, dus die in Utrecht was stiekem verlaagd. Terug op het lijstje als opvolger dus.
De nieuwe Tracer 9 GT+ ook uitvoerig bekeken. En ja, Yamaha heeft het vrij goed gedaan. De locatie van de achterradar vind ik simpelweg niet mooi. Net alsof er een vogelhuisje boven de kentekenhouder zit (koekoek!). De lampen aan de voorzijde werken met een camera. En tja, bij mij zit de voorkant van de motor na een dagje rijden meestal wel onder de insecten. Dan zou ik telkens die camera moeten gaan poetsen? Dus nee, ik ben nog niet overtuigd. Hoe die koplampen smoelen, heeft me ook nog niet overtuigd trouwens.
Wel kon je ook mooi een opengewerkt model bekijken van de automatisch schakelende bak door Yamaha, werkend zelfs. En dát vind ik dan wel mooi opgelost. Het is gewoon een gerobotiseerde handbak, met alle robotica aan de buitenkant. Wat extra montagepuntjes in het blok zelf, maar dat zijn de enige aanpassingen. Geen elektronica of aanpassingen inwendig.
Ook de Triumph Tigers bekeken. Ook die staan op mijn shortlist als toekomstige opvolgers van de Tracer.
Wel veel chinezen die er ook waren, vooral met hun stepjes en varianten op de Piaggio Ape.

Niet erg dat er chinezen waren, maar kom dan wél met motoren naar zo'n beurs.
Bij Chigee hebben we ook een tijdje staan buurten, met hun Android Auto oplossing. Kleine tip: volgend jaar komt de AIO 6 uit, die is ietsje groter. Dus wacht even af tot die er is. Misschien wordt de AIO 5 dan wel iets afgeprijsd.
Wat me opviel, ook een aantal grote afwezigen:
- KTM (en aanverwanten Husqvarna en GasGas). Mogelijk teruggetrokken na alle recente berichtgeving?
- Aprilia en aanverwanten zoals Moto Guzzi.
- CF Moto
- Zero of Energica; wel een aantal Chinese merken met elektrische motoren. Maar grotendeels e-scooters en stepjes.
- Schuberth (Shoei, Marushin, Nolan, Shark waren er wel)
- Michelin, Pirelli of andere bandenmerken, Bridgestone stond er als enige bandenfabrikant.
- Kledingmerken als Alpinestars, Dainese, enzovoort. Alleen een paar stands met Chinese handschoenen met beursmedewerker die op de eerste dag om 10 uur (het opende om 9:00) al verveeld op zijn telefoon zat te kijken.
Dus al met al: ja, we hebben ons vermaakt. Maar toen we om 15:30 terug gingen naar de parkeergarage was die al vrijwel leeg. Van 10:45 tot 15:30 hadden we het dus al héél lang uitgehouden vergeleken met de gemiddelde bezoeker.
Shuttle service en garderobe was overigens wel inbegrepen in de ticketprijs, dat zie je in Nederland ook niet meer.