HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:25:
[...]
Basis wetgeving:
https://www.rijksoverheid...oertuigen-op-de-weg/motor
Jurisprudentie over vasthouden:
https://www.hetrechtenstu...s-deze-in-een-houder-zit/
Het komt erop neer dat 'met je telefoon bezig zijn' al wordt gezien als 'bedienen' ofwel 'vasthouden' als het erop aankomt. Misschien dat het nog ligt aan welke rechter je treft, maar het mag duidelijk zijn dat ze er niet mee lachen.
Nu was het destijds ook zo dat het 'bedienen' van een oortje dat via bluetooth of draad verbonden is, daar ook onder gerekend werd - ondanks dat sommige sites claimen dat dit wel zou mogen. En aangezien ik de bediening op de helm daar zelf ook onder reken, vraag ik me dus af hoe men dit zou bekijken mocht het tot een PV komen. Niet dat ik die dingen onderweg ooit nodig gehad heb, maar straks als ik lesgeef zal het wellicht toch voor gaan komen, dus ik verdiep me er af en toe in.
Maar nu gaat die bron opeens over het vasthouden van een telefoon. Dat mag niet. Heb ik ook geen behoefte aan trouwens, dus dat mag je laten voor wat het is.
Als die telefoon in een houder op het stuur zit, wordt het al discutabel. Telefoontje aannemen, ja. Complete verhalen appen, nee. Maar dat is ook een eenvoudig artikeltje 5. Ook hier heb ik achter welk stuur dan ook overigens nul behoefte aan, dus dat geloof ik wel.
Waar ik wél behoefte aan heb, is het bedienen van mijn navigatie tijdens het rijden. Inzoomen, uitzoomen, alternatieve route kiezen, een flitser melden. Die hoef ik niet vast te houden, die zit op het stuur bevestigd.
Ik las alleen in jouw post dat je de knoppen op je intercom die aan je helm zit (die hoef ik niet meer vast te houden, die zit vast genoeg) óók niet zou mogen bedienen. Dat jij het daar onder rekent, betekent niet dat de wetgever dat ook doet.
En dáár wil ik dan ook graag een bron van zien.
Want ik wil wel het intercom gesprek met andere deelnemers nog kunnen bedienen.
Overigens, die intercom kan ik bedienen zonder mijn ogen van de weg te halen. Probeer dat maar eens met een touchscreen.

En dat is wel waar jouw tweede bron een beetje naar verwijst: met de apparatuur in een houder kun je nog steeds gekke dingen doen en afgeleid zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
DrivinUCrazy op 01-11-2024 17:12
]