Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 473.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:17

BM

Moderator Spielerij
wittmann1982 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Hoeveel kost die roadlok dan? Ben nl. ook ff aan het rondkijken vlor een schijremslot.
250 euro, bij Roadlok zelf. Wellicht wat goedkoper bij de diverse webshop.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:13
Idd een stevige prijs. Ik had de oxford quartz XD10 op het oog, compact genoeg, ong 400g, zou nog net onder het zadel moeten kunnen. Heeft wel geen art keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:19
wittmann1982 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:08:
[...]

Hoeveel kost die roadlok dan? Ben nl. ook ff aan het rondkijken vlor een schijremslot.
Zoals BM hierboven aangeeft, inderdaad 250 euro. Je moet er iets voor over hebben om niet rond te zeulen met een ander slot :) Om de 1290 SAS is de ruimte onder het zadel erg beperkt. Ik heb de SAS-canister al moeten verwijderen om iets-of-wat plek te hebben voor een veiligheidsvestje, een bandensetje en een mini eerstehulpsetje. Plaats voor een slot is er niet, dus dan is het óf koffers/tanktas/... meenemen, of investeren in een Roadlok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

cooper_s1

MINI's rule

Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:08:
Onlangs heeft mijn vrouw een nieuwe motor gekocht en nu zit ik te kijken naar de opties en verplichtingen van verzekeringsmaatschappijen op het gebied van beveiliging.

Bij haar vorige motor gebruikte ze alleen een ART 4 schijfremslot. Lekker praktisch tijdens Europese motorvakanties en ook voor de motorverzekering was het goed genoeg. Vanwege de waarde van haar nieuwe motor (> EUR 20.000) stellen sommige verzekeraars extra eisen aan de beveiliging. Een mooi moment om te kijken naar de verschillende opties.

In dit topic kon ik niet veel informatie vinden over de beveiliging van jullie tweewielers.
Hoe zouden jullie een duurdere motor op slot zetten als hij ’s nachts in de Alpen op een openbare parkeerplaats van een hotel staat, waarbij het wel praktisch uitvoerbaar moet blijven? Is een ART 4 schijfremslot nog steeds voldoende, is een ART 4 kettingslot verstandig, of kies je zelf voor een andere vorm van beveiliging zoals een SCM klasse M2 beveiliging?
Het houdt diefstal an sich niet tegen maar een hoes over de motor schijnt toch ook al wel te helpen omdat de motor tóch wat "onzichtbaarder" wordt. Ikzelf heb voor op reis een dunne van pvc oid mee.

==========
Uit interesse heb ik ook de diefstalcijfers van 2023 opgezocht, want ik had niet echt een beeld bij de diefstal van motoren. Het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) rapporteert hier regelmatig over. Het LIV is een samenwerkingsverband tussen de RDW, de Politie en het Verbond van Verzekeraars. Wat blijkt…, met een Kymco heb je een diefstalrisico van 1 op 46, Piaggio 1 op 63 en KTM 1 op 196. Daarna volgen merken als Yamaha, BMW en Suzuki. Vorig jaar zijn 33 Nederlandse motorfietsen gestolen in het buitenland, waarvan er slechts 1 is teruggevonden. Voor de geïnteresseerden hieronder wat data.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
Die Roadlok zal een hel zijn als je offroad gaat, kan je elke keer lopen klooien om zand etc uit het slot te pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

wittmann1982 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:31:
Idd een stevige prijs. Ik had de oxford quartz XD10 op het oog, compact genoeg, ong 400g, zou nog net onder het zadel moeten kunnen. Heeft wel geen art keuring.
Zonder Art4 heb je er niks aan voor je verzekering, tenzij je afwijkende voorwaarden hebt. En ook voor mn eigen peace of mind vind ik een onafhankelijke keuring wel fijn.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:19
kneusteun schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:41:
Die Roadlok zal een hel zijn als je offroad gaat, kan je elke keer lopen klooien om zand etc uit het slot te pielen.
Er zit een kunststof plug en een rubber voor de cilinder bij om alles af te sluiten, maar voor echt offroad werk zou ik hem inderdaad niet gebruiken. Maar dat ben ik ook niet van plan met de 1290 SAS, dus een non-issue :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Ik heb een ABUS Detecto. Past ook prima onder het zadel, althans bij mij. Net iets meer dan enkel schrijfrem slot. Beetje lawaai om hopelijk ietwat af te schrikken. Niet de goedkoopste, maar heb hem al 8 jaar oid en heb niet eens de batterijen hoeven te vervangen.
https://mobil.abus.com/nl...GRANIT-Detecto-XPlus-8077

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:22
Hier ook roadlock, alleen pin in jaszak en de rest zit er al op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETGm7Jh7QUxPY1KdTG3n18Mna2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQcEA2pNIPMWiakjc1q39Erx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCE7dv6ORjbWH7rdaPL5UmOsLLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbt2vGh4A7e8Owv4zRMqlUfD.jpg?f=fotoalbum_large

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
theredone51 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:26:
[...]

De nieuwe update heeft niet toevallig een MSR (Motor Slip Regeling) functie geactiveerd ofzo? Mijn nieuwe KTM 1290 SAS heeft zo'n systeem om de motorrem te beperken. Heel ander gedrag wat betreft motorrem dan mijn KTM 990 SMT.
Nee, dat is het zeker weten niet. De motor remt mooi lineair af (en nog best hard ook), en bij 3000RPM geeft het ding spontaan een dot gas. Rete-irritant op het technischere bochtenwerk, op een bocht af rollend of zelfs halverwege de bocht.

Boven die 3000rpm is die motorrem juist fijn, dan kun je op een bochtig stuk mooi doseren zonder dat je serieus in de ankers moet. De remmen gebruik je dan alleen nog maar aanvullend.

Net contact gehad met Carmo, binnenkort hebben we een afspraak. Ik wil er geen gras over laten groeien. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
Klinkt als iets heel gevaarlijks.
Ik rij mijn hele leven al 2 cilinders, al voelt de moderne KTM niet aan als een echte 2 cyl qua motorrem, maar je wilt echt niet dat dat ding zelf even een dot gas geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat dus inderdaad. Nu bezit ik over genoeg motorbeheersing om dit soort gedrag wel op te vangen. Hell, een in de bocht afslaande motor en gelijk opnieuw starten lukt me ook. Maar ik weiger om dit als standaard gedrag te zien, dus dat gaat er hoe dan ook uit.

Ik moet wel zeggen, het is een heel korte dot gas, de motor gaat er niet met me vandoor. Ik durf nog wel op te stappen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-02-2024 13:30 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN921aPABhSLTNbDQOH2VJ7wRI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y73ZBhrLlZuVrcO3LClJTCbl.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren toevallig van iemand die een soortgelijke marokko reis heeft gedaan al zijn GPX routes gekregen, vandaag mbt photoshop en google maps eens mijn eigen POI overlay eroverheen en de meeste dingen die we op het lijstje hadden worden al aangedaan. Scheelt mij weer een hoop werk. Nu nog de POI die we echt willen meepakken ertussen proppen en dan hebben we een globale route voor eind september :D

Gisteren ook even een ABR meeting gehad met @Bommes @_eLMo_ @Grubeater @ll roel j@A13X |& @ToolkiT (via videobellen)
Even kortsluiten hoe ( met de motor :+) , wat( ABR) en wanneer we gaan. Natuurlijk veel slap geouwehoerd maar er is een datum en vertrektijd voor de trein vastgelegd. Ook altijd fijn om iedereen met wie je op pad gaat eens in het echt te zien.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
ABR hou ik ook nog in de gaten.
Toevallig nog een rit daaromheen? of alleen ABR?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kneusteun schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:20:
Mijn ervaring is dat er op de ABR zo veel te doen is dat je amper tijd heb voor ritten eromheen.. maar de rit ernaartoe en terug is natuulijk wel leuk :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
kneusteun schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:20:
We rijden nu woensdag middag heen 20:20 trein en dan kijken we in de trein hoeveel verder we die avond nog rijden voordat we een hotel/motel/airbnb pakken. Dit zodat we donderdag met een stukje toeristisch rijden toch rond 12-13 op het terrein zijn en daar nog de tent opzetten en de trails kunnen pakken voordat ze helemaal aan gort zijn gereden.
Zondag optijd inpakken en dan hebben we die hele dag voor een toeristische terugrit.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:13
noes schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Zonder Art4 heb je er niks aan voor je verzekering, tenzij je afwijkende voorwaarden hebt. En ook voor mn eigen peace of mind vind ik een onafhankelijke keuring wel fijn.
7 jaar oude moto, dus geen diefstalverzekering, dat speelt dus niet meer.
Ik zou het net zoals jou als kwaliteitskenmerk zien. Alarm hoeft er ook niet op, heeft de moto zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
DrivinUCrazy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:13:
Dat dus inderdaad. Nu bezit ik over genoeg motorbeheersing om dit soort gedrag wel op te vangen. Hell, een in de bocht afslaande motor en gelijk opnieuw starten lukt me ook. Maar ik weiger om dit als standaard gedrag te zien, dus dat gaat er hoe dan ook uit.

Ik moet wel zeggen, het is een heel korte dot gas, de motor gaat er niet met me vandoor. Ik durf nog wel op te stappen. ;)
Welk bj 1290 sas/r?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Spraakverwarring. ;) Ik rij een Yamaha Tracer 9GT van 2021. Die heeft nu iets vreemds in de mapping zitten, waarbij werd gerefereerd aan de KTM toen het om de motorrem ging.

[ Voor 48% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:42

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Na zo'n 10 jaar gereden te hebben was het deze ochtend dan zover.
Motor starten, garage opendoen, motor buiten zetten, pikkel vergeten uitklappen, motor op de pikkel zetten om de garage dicht te doen, F*CK...

Ego gekneusd, en valblok geschaafd. Voor de rest nauwelijks zichtbare schade...

Short cuts make long delays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 06:51
FnordySquare47 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:03:
Motor starten, garage opendoen, motor buiten zetten, pikkel vergeten uitklappen, motor op de pikkel zetten om de garage dicht te doen, F*CK...

Het duurde even, maar welkom bij de club. Blijkt het gezegde toch waar, de vraag is niet of je je motor een keer laat vallen, maar wanneer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

wittmann1982 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:46:
[...]

7 jaar oude moto, dus geen diefstalverzekering, dat speelt dus niet meer.
Ik zou het net zoals jou als kwaliteitskenmerk zien. Alarm hoeft er ook niet op, heeft de moto zelf al.
Zelfs mn 18 jr oude RT heb ik in de WA+. Prijsverschil met WA was maar klein, maar nu ben ik tenminste ook verzekerd voor brandschade of aanrijding met wild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

Fuelke

Forza Ferrari

@FnordySquare47 check ook eens je koppelingshendel. Ik heb hetzelfde voorgehad paar maand terug en toen ik vorige week bij de garage stond vroegen ze of de koppelingshendel moesten vervangen omdat die gebogen was. Was me nog niet eens opgevallen dat die een beetje krommer stond.

Ik was er voor een nieuwe achterband, dat was hoognodig na 20750 km :o

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
:o

Dan heb ik mijn 3e band al weer half versleten. :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Mijn achterband deed 3000km en toen was ie op, maar 20750!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

cooper_s1

MINI's rule

kneusteun schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:53:
Mijn Road6 van Michelin zit nu net op de slijtmerkjes met tegen de 18000 km's.
Het kan wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
De huidige banden die er onder liggen zijn nog niet op, maar wel bijna. 8275 km, en dat is de Road 5.
Deze is niet zo gelijkmatig afgesleten als me meestal lukt, en voor de VRO op 31 maart worden weg-legale banden verwacht. En aangezien het Duitsers zijn, zal ik me daar maar strikt aan houden. :o
Nu heb ik nog een setje met 3mm liggen, dus die gaan er vlak voor de VRO terug onder.

En ik weet niet hoe het er op die VRO aan toe gaan, maar als het vergelijkbaar is met de vorige keer kan dat setje daarna óók de kliko in. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FnordySquare47 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:03:

Welcome to the brotherhood my dude d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U05IdPSY9hMurunvzYYsIJSFK8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hVn3ORbcUgrsk3ePm4uVdltX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35

Rick-Jan

always connected

Mensen hier nog tips voor een lichte/zuinige woon werk motor voor max 3000€? Bij voorkeur een kleine/smalle motor ivm de beschikbare ruimte. Liever geen motorscooters, niet helemaal mijn ding.

Ik ga hiermee 35km enkele reis rijden. 15km snelweg en 15 binnendoor .Ik heb zelf een proefrit geboekt op een Benelli tnt 125, maar ik ben bang dat ik hiermee net te kort kom(zou dan alternatieve binnendoor route zijn). Ninja 250 zag ik nog.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_Apache_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Als het perse art4 moet zijn, waarom geen schijfremslot? Die zijn er ook in art4 variant.
Bij mijn verzekering reppen ze enkel over ART 4 - niet over het soort.

"Schade door diefstal is alleen verzekerd als u uw motor, naast het standaard slot van de motor, met
minimaal 1 ART klasse 4 slot heeft beveiligd"

Tevens heeft hij een SCM gecertificeerd alarm, maar dat was dan geen vereiste, enkel startonderbreker.
Unive...motor >20k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aldusso schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Bij mijn verzekering reppen ze enkel over ART 4 - niet over het soort.

"Schade door diefstal is alleen verzekerd als u uw motor, naast het standaard slot van de motor, met
minimaal 1 ART klasse 4 slot heeft beveiligd"

Tevens heeft hij een SCM gecertificeerd alarm, maar dat was dan geen vereiste, enkel startonderbreker.
Unive...motor >20k 8)7
Dzw - de premie is exact gelijk of je nu wel of niet een SCM gekeurd alarm hebt, en dus niet noodzakelijk voor het afsluiten vd verzekering. Was voorheen niet zo, toen zat er een premievoordeel in bij een SCM gekeurd alarm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:55
Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:39:
Mensen hier nog tips voor een lichte/zuinige woon werk motor voor max 3000€? Bij voorkeur een kleine/smalle motor ivm de beschikbare ruimte. Liever geen motorscooters, niet helemaal mijn ding.

Ik ga hiermee 35km enkele reis rijden. 15km snelweg en 15 binnendoor .Ik heb zelf een proefrit geboekt op een Benelli tnt 125, maar ik ben bang dat ik hiermee net te kort kom(zou dan alternatieve binnendoor route zijn). Ninja 250 zag ik nog.
Op de snelweg zou ik sowieso niet voor een 125cc gaan. Een Ninja 250 of Honda CBR250R kun je misschien met goed zoeken binnen je budget vinden? Maar als het kan zou ik zelf voor een iets grotere Yamaha Diversion 600 ofzo gaan. Kun je veel beter meekomen met het verkeer en die rijden ook wel 1:25. Verder geef je wel heel weinig info om op af te gaan.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Dat zou een raar outfitje worden 8)7
In ieder geval geen motorkleding... zelf de helm niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

geert_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Op de snelweg zou ik sowieso niet voor een 125cc gaan. Een Ninja 250 of Honda CBR250R kun je misschien met goed zoeken binnen je budget vinden? Maar als het kan zou ik zelf voor een iets grotere Yamaha Diversion 600 ofzo gaan. Kun je veel beter meekomen met het verkeer en die rijden ook wel 1:25. Verder geef je wel heel weinig info om op af te gaan.
Gaat er vooral om dat ie zuinig en niet te groot is. Zoals ik verder aangaf zou ik met de 125cc een iets andere route kiezen die de snelweg vermijd. Ik wil wel graag iets recents dus het liefst met injectie zoals de ninja 250 of de cbr. Voor echt slechte dagen zal ik de auto pakken, dus het hoeft geen zware toerbuffel te zijn.

Welke informatie mis je nog :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rick-Jan op 06-02-2024 12:08 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun

Huqvarna svartpilen?
Duke 390

die svartpilen 401 is echt wel een leuk fietsje, en ook best iets aparts in mijn ogen. Vitpilen same.

[ Voor 8% gewijzigd door kneusteun op 06-02-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

kneusteun schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Huqvarna svartpilen?
Duke 390

die svartpilen 401 is echt wel een leuk fietsje, en ook best iets aparts in mijn ogen. Vitpilen same.
Dank!
Svartpilen is boven budget helaas, Duke 390 ook iets maar het oudere model is nog wel wat betaalbaarder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:03

BMW F650 of soortgelijke eenpitter. Voordeliger wordt 't niet :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Kars schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:11:
[...]

BMW F650 of soortgelijke eenpitter. Voordeliger wordt 't niet :)
Wel bouwjaar? want ik heb die funduro hier gehad en was echt geen fijne motor.
Die rotax is echt zo spartaans als maar kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Gaat er vooral om dat ie zuinig en niet te groot is. Zoals ik verder aangaf zou ik met de 125cc een iets andere route kiezen die de snelweg vermijd. Ik wil wel graag iets recents dus het liefst met injectie zoals de ninja 250 of de cbr. Voor echt slechte dagen zal ik de auto pakken, dus het hoeft geen zware toerbuffel te zijn.

Wat rij je nu en heb je ervaring op een 1cilinder?

Wat voor bouwjaar zoek je? Verwacht je 1 jaar te rijden en dan inruilen/upgraden of moet deze het 5 jaar uitzingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 06-02-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Wat rij je nu en heb je ervaring op een 1cilinder?
Ik rijd al een poosje op een rappe oldtimer brommer, dus iets ervaring op een 1 cilinder heb ik wel. Mijn eerste motor was een cb125T, dus 125cc ook wel ervaring mee. Ik heb zelf een gsxs1000f maar wil deze niet voor woon werk gebruiken.

Bouwjaar maakt mij niet uit, maar wel dus liever iets met injectie. Mag ook best wat meer gelopen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Rick-Jan op 06-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik rijd al een poosje op een rappe oldtimer brommer, dus iets ervaring op een 1 cilinder heb ik wel. Mijn eerste motor was een cb125T, dus 125cc ook wel ervaring mee. Ik heb zelf een gsxs1000f maar wil deze niet voor woon werk gebruiken.
Helder, ik dacht ik vraag even door bij je. Ik had een 2dehands CBR600 in gedachten of iets vergelijksbaar.

In elk geval gewoon net ff wat meer dan je eerder genoemde opties maar dat kan natuurlijk een bewuste keuze zijn om juist kleiner en lichter te pakken gezien je ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Helder, ik dacht ik vraag even door bij je. Ik had een 2dehands CBR600 in gedachten of iets vergelijksbaar.

In elk geval gewoon net ff wat meer dan je eerder genoemde opties maar dat kan natuurlijk een bewuste keuze zijn om juist kleiner en lichter te pakken gezien je ervaring :)
Klopt, ik ga binnenkort de 125cc proefrijden. Als het echt te weinig gaat zijn valt die ook zeker af. Zuinig is leuk maar het moet wel praktisch/veilig blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat is bij mij wel absoluut waar. :)
Mijn vriendin zat laatst naar een dure en overpriced handtas te kijken. Want die had ze met gelegenheid A en B nodig. (ze heeft nog niet voldoende keuze in handtassen. ;) )
2 Weken later kom ik thuis nadat ik bij MKC Moto ben gaan winkelen. Uitgaven bij één winkel: ter waarde van 8 handtassen. Mijn krediet om te klagen over dure uitgaven heb ik voor dit jaar wel verspeeld. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Art4 schijfremslot in 'hangslot'-stijl, zie afbeelding hieronder, is voldoende voor de verzekering. Maar je motor wordt nog makkelijk opgetild en afgevoerd.

[Afbeelding]

Zo'n kabel kan dat voorkomen, maar kan ook nog relatief makkelijk doorgehaald worden

[Afbeelding]

Totaalpakket kost vrij weinig, vrij licht en makkelijk mee te nemen. Mijn motoren hebben ook SCM2 alarm, bij BMW is dat een veelgekozen af-fabriek optie, en anders makkelijk te retrofitten: kastje inpluggen en even langs de dealer om hem aan de computer te hangen.
dat slot heb ik ook, maar dan met een fatsoenlijke ketting.. die hierboven heb je volgens mij in no time doorgeknipt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k61g-2mOdCNSYwu9aU6BIjX64ko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xZ9CdU0JbMW5pGFIlZImPBfv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Klopt, ik ga binnenkort de 125cc proefrijden. Als het echt te weinig gaat zijn valt die ook zeker af. Zuinig is leuk maar het moet wel praktisch/veilig blijven.
...en het moet vooral ook leuk blijven me dunkt :)

er zijn natuurlik genoeg leuke modellen in dat kleinere segment te vinden, maar als je van de 15 kilometer er 14 rechtdoor moet dan lijkt een practische oplossing me wat meer voor de hand liggen :P

Dender je over 14 rotondes heen dan is de factor gooi/smijt wat hoger :)

Ben benieuwd wat je van je proefritje gaat vinden, weet je al waar je op gaat rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 15:34

Ik zou toch n optie voor motorscooter open houden.
Aprilia SR 300
1:30
Bagageruimte onder zadel (slot, extra paar handschoenen, spulletjes voor je werk)
Rijdt trillingsvrij
Zeer goede wind bescherming

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 06-02-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:55
Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Wat vooral mist is wat voor soort motor het moet zijn denk ik? Ik zou zelf kiezen voor minimaal een 500cc, zeker als je een 1000 gewend bent voelt een 125 of 250 wel echt als een slak op spierverslappers. En zoek je dan een naked, tour, sport, of juist een cruiser om rustig van en naar werk te tokkelen? Er zijn nog zoveel opties. Ik zou neigen naar een Honda CB 600 F, een CBR600F, of juist een Yamaha Fazer of Thundercat.. wat ik zeg, nog zoveel opties, ook onder de 3K. En sowieso als je voor 125cc gaat is de enige optie een Honda Monkey wat mij betreft (maar niet voor jouw budget). Vooruit, misschien dan een Grom (MSX 125).

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:38:
[...]

...en het moet vooral ook leuk blijven me dunkt :)

er zijn natuurlik genoeg leuke modellen in dat kleinere segment te vinden, maar als je van de 15 kilometer er 14 rechtdoor moet dan lijkt een practische oplossing me wat meer voor de hand liggen :P

Dender je over 14 rotondes heen dan is de factor gooi/smijt wat hoger :)

Ben benieuwd wat je van je proefritje gaat vinden, weet je al waar je op gaat rijden?
Zeker waar, t is een beetje balans tussen 50/80 wegen, rechtdoor en bochtig. Dat is dus wel oke wat dat betreft.

Ik ga een Benelli Tnt 125 proefrijden. Vind het een grappig ding, Ben heel benieuwd:)
Ferry34 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Ik zou toch n optie voor motorscooter open houden.
Aprilia SR 300
1:30
Bagageruimte onder zadel (slot, extra paar handschoenen, spulletjes voor je werk)
Rijdt trillingsvrij
Zeer goede wind bescherming
Klinkt wel iets als wat ik zoek, zal toch eens een proefrijden hoe het bevalt, dank!
geert_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Wat vooral mist is wat voor soort motor het moet zijn denk ik? Ik zou zelf kiezen voor minimaal een 500cc, zeker als je een 1000 gewend bent voelt een 125 of 250 wel echt als een slak op spierverslappers. En zoek je dan een naked, tour, sport, of juist een cruiser om rustig van en naar werk te tokkelen? Er zijn nog zoveel opties. Ik zou neigen naar een Honda CB 600 F, een CBR600F, of juist een Yamaha Fazer of Thundercat.. wat ik zeg, nog zoveel opties, ook onder de 3K. En sowieso als je voor 125cc gaat is de enige optie een Honda Monkey wat mij betreft (maar niet voor jouw budget). Vooruit, misschien dan een Grom (MSX 125).
Soort motor maakt niet veel uit, zal een naked, sport toer worden, maar dat is voornamelijk vanwege de eis dat het niet een groot/log apparaat moet zijn. Dus je komt automatisch bij de lichtere motorfietsen uit. Fazer ,thundercat lijkt mij prima behalve dat ze wat ouder zijn (carburateurs). Zal een van die motoren eens proefrijden als er een in de buurt staat. Zoals hierboven staat ga ik een tnt 125 proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Zeker waar, t is een beetje balans tussen 50/80 wegen, rechtdoor en bochtig. Dat is dus wel oke wat dat betreft.

Ik ga een Benelli Tnt 125 proefrijden. Vind het een grappig ding, Ben heel benieuwd:)
[...]

Klinkt wel iets als wat ik zoek, zal toch eens een proefrijden hoe het bevalt, dank!

[...]

Soort motor maakt niet veel uit, zal een naked, sport toer worden, maar dat is voornamelijk vanwege de eis dat het niet een groot/log apparaat moet zijn. Dus je komt automatisch bij de lichtere motorfietsen uit. Fazer ,thundercat lijkt mij prima behalve dat ze wat ouder zijn (carburateurs). Zal een van die motoren eens proefrijden als er een in de buurt staat. Zoals hierboven staat ga ik een tnt 125 proberen!
Nice, leuk ding inderdaad. :)

@Ferry34 heeft zeker een punt met zulke motorscooters, chille zit, automaat (meestal toch?) en wat opbergruimte. Die Burgmans en Majesty's zien niet voor jan joker uitgevonden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:29:
[...]
[...]
Ziet er inderdaad leuk uit, maar ik denk dat ik er met mijn 1.95m niet op zou passen. Heb jij ergonomische belemmeringen? Die Benelli is een stuk kleiner dan je GSXS1000F zo te zien.
Ook benieuwd naar je proefrit!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

JanPedaal schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Ziet er inderdaad leuk uit, maar ik denk dat ik er met mijn 1.95m niet op zou passen. Heb jij ergonomische belemmeringen? Die Benelli is een stuk kleiner dan je GSXS1000F zo te zien.
Ook benieuwd naar je proefrit!
Ik ben 180cm met 75kg. Ik hoop dat ik een beetje vooruit kom op dat ding. Hij is heel klein inderdaad, maar vind m ook wel cool daarom. Lijkt mij ook vooral handig vanwege de zuinigheid, goede ervaringen op internet, en prijs uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:03
kneusteun schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Persoonlijk vind ik de injectie-versie (en nog beter; de twin spark) een prettig ééncilinder-blok waar je probleemloos 1:27 mee haalt. Dus een GS of CS (riemaandrijving) vanaf 2002 is dan een voordelige optie.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +14 Henk 'm!
When you buy your GS1300 from wish.com :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFmkKoOo6cV_AkNhVD8QY8bbFjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fboy5a7UkNlkQqcTIYjvabun.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FnordySquare47

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Fuelke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:29:
@FnordySquare47 check ook eens je koppelingshendel. Ik heb hetzelfde voorgehad paar maand terug en toen ik vorige week bij de garage stond vroegen ze of de koppelingshendel moesten vervangen omdat die gebogen was. Was me nog niet eens opgevallen dat die een beetje krommer stond.

Ik was er voor een nieuwe achterband, dat was hoognodig na 20750 km :o
Bedankt voor de tip. Straks toch maar is nakijken dan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nehal3m
kneusteun schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Ik heb er ook 1 gehad en hoewel die Rotax onverwoestbaar is is hij soms ook wat nukkig. Mijne wilde warm nog wel eens uitvallen tot ik de bougiekabels (twin spark) verving. Ik vond ‘m wat saai rijden maar als je doel is goedkoop en betrouwbaar naar je werk rijden kan ik niet zeggen dat die ongeschikt is.

edit: Oude familiefoto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8RpZqO8Y5AGzqZlh1SX3_xOK2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob6WcxEtV7vGrGhDGDXK32QP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door nehal3m op 06-02-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ToolkiT schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:32:
[...]

dat slot heb ik ook, maar dan met een fatsoenlijke ketting.. die hierboven heb je volgens mij in no time doorgeknipt..
[Afbeelding]
De vraag was voor op reis. Dan neem ik echt geen ketting mee, maar zo'n kabel weegt vrij weinig en is makkelijk tussen je bagage te steken. En met 12mm diameter is dat nog een behoorlijk stug ding om door te knippen.

Als ze je motor willen jatten, jatten ze m. Je moet het ze alleen net moeilijk genoeg maken dat ze liever die ernaast pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

kneusteun schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:53:
Set 1: 16956.7 kilometer Heidenau K76
Set 2: 23776.1 kilometer Continental TKC70
Set 3: 25817.1 kilometer Continental TKC70
Set 4: 34036.6 kilometer Continental TKC70

Een Transalp heeft natuurlijk maar 50 pk.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITw_azHG5QwHv9Gw2R1-LZoZf2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7FsNu1Bon7KdhtAK1Yo8HKi.jpg?f=fotoalbum_large

Veel scoots zijn gewoon niet mooi, maar er zijn uitzonderingen hoor.
Dit was m'n vorige en reed heerlijk...alsof je op je stoel zat.
Windbescherming...bij 120 gewoon 1 hand in m'n zij.

Kan nog je benen in andere positie zetten.
Genoeg ruimte om plastic tas met boodschappen mee te nemen als je naar huis rijdt en nog ff langs de supermarkt rijdt.

Rij ook gewoon naar de Ardennen of de Duitse Eifel, maar voor woon werk ideaal.
Ook makkelijk...je gewone jas meenemen...als je een stad bezoekt doe je je motorjas onder t zadel en pak je je gewone jas daaronder uit...of lekker in je T-shirt.
Handschoenen erbij in.

Heb nu de 500cc versie trouwens....ik ga nooit meer op n schakel :)

[URL="https://tweakers.net/i/bh_TcX_voxHvjOWBQqn4MYzvb9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WTxKF33ZmBsdA4wlggjLZBGV.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY2g2mBasyYojctyJyx93I9Y-TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTxKF33ZmBsdA4wlggjLZBGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QhN8jcNiYRB_NSWbCEiF4QawkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt85PJpYms6eaIZOWYaVwuKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luTPt2CDRRHkKipSPpp91DDClGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkbG6yZ048N56KalvpTDtKpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Ferry34 op 07-02-2024 00:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
noes schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:37:
[...]

De vraag was voor op reis. Dan neem ik echt geen ketting mee, maar zo'n kabel weegt vrij weinig en is makkelijk tussen je bagage te steken. En met 12mm diameter is dat nog een behoorlijk stug ding om door te knippen.

Als ze je motor willen jatten, jatten ze m. Je moet het ze alleen net moeilijk genoeg maken dat ze liever die ernaast pakken.
ik gooi mijn ketting in de topbox.. heb er weinig last van..
En juist op pad wil ik geen stress hebben dat motor gejat word en je op een andere manier thuis moet komen..
Beetje extra gewicht neem ik op de koop toe..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35
Rick-Jan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Ik ben 180cm met 75kg. Ik hoop dat ik een beetje vooruit kom op dat ding. Hij is heel klein inderdaad, maar vind m ook wel cool daarom. Lijkt mij ook vooral handig vanwege de zuinigheid, goede ervaringen op internet, en prijs uiteraard.
Die woonwerk km's, gaat dat door weer en wind? en met vries temp? of alleen de mooie woonwerk dagen?
Ik heb een 2022 Grom, maar ik zou er niet aan moeten denken om daar het hele jaar door woonwerk te moeten rijden. Tis een geniaal apparaat, maar met wind tegen en natte sneeuw is het een stuk minder leuk. Wind tegen op een 80 weg, rij je max 80 op de teller. En dat is in het donker spannend.

Ik lees dat je persé geen motorscooter wilt. waarom niet? zet je trots en mannelijkheid opzij en dompel je onder in de wereld van comfort, bergruimte, gemak :+
Voor de koude, natte dagen rij in op de motorscooter naar het werk. ik kom dan warm en droog aan. op de terugweg kan ik dan behoorlijk wat boodschappen mee nemen. Op de warme, droge dagen pak ik de grom of de triumph. O-)

Over die Benelli, denk ook om de resale waarde. Ding is goedkoper dan een Honda, maar uiteindelijk kan je voor die Grom of Monkey meer krijgen dan voor de Benelli.

[ Voor 6% gewijzigd door BasE! op 07-02-2024 12:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kneusteun
Als hij perse geen motorscooter wil lijkt me dat duidelijk.
Of het zijn mannelijkheid is of het feit dat die dingen over het algemeen tering lelijk zijn, en er een bepaald volk op rijdt maakt allemaal niet uit.

De grote vraag is waarom die kerels allemaal niet gewoon een paar ballen groeit en een echte motor koopt :*)

see what i did there ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
@Rick-Jan ook al eens aan een elektrische motor gedacht? Mijn mevrouw doet er ook haar woon-werk verkeer mee, 2 of 3x per week aan de oplader en klaar. Geen wegenbelasting.

Nevermind, over je budget heen gelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door ozzynator op 07-02-2024 13:29 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

BasE! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Die woonwerk km's, gaat dat door weer en wind? en met vries temp? of alleen de mooie woonwerk dagen?
Ik heb een 2022 Grom, maar ik zou er niet aan moeten denken om daar het hele jaar door woonwerk te moeten rijden. Tis een geniaal apparaat, maar met wind tegen en natte sneeuw is het een stuk minder leuk. Wind tegen op een 80 weg, rij je max 80 op de teller. En dat is in het donker spannend.

Ik lees dat je persé geen motorscooter wilt. waarom niet? zet je trots en mannelijkheid opzij en dompel je onder in de wereld van comfort, bergruimte, gemak :+
Voor de koude, natte dagen rij in op de motorscooter naar het werk. ik kom dan warm en droog aan. op de terugweg kan ik dan behoorlijk wat boodschappen mee nemen. Op de warme, droge dagen pak ik de grom of de triumph. O-)

Over die Benelli, denk ook om de resale waarde. Ding is goedkoper dan een Honda, maar uiteindelijk kan je voor die Grom of Monkey meer krijgen dan voor de Benelli.
Zal zeker niet gaan rijden in echt slecht weer. Beetje regen ben ik niet bang voor, maar ga niet in zware storm/ onder 0 rijden. Wind is inderdaad nog wel een ding, het waait nogal eens hard in NL.

Over de resale waarde heb je zeker een punt, je vind ze nu niet onder de 4400€ terwijl ze nieuw iets van 5300€ zijn. Maar ik vind dat simpelweg teveel geld voor een motor erbij.

Ik heb niks tegen scooters, en ik denk zeker dat het voor mij een meerwaarde heeft maar ik zie mijzelf er niet echt op rijden(buiten het feit dat ik de oudere scooters lelijk vind). De genoemde Aprilia vind ik dan wel mooier, maar ook die zijn boven budget. Diegene die in budget zijn zijn ook weer 125cc/155cc scooters.

Elektrisch zou inderdaad perfect zijn, maar helaas ook nog niet goedkoop te vinden.

Vind het toch moeilijk wat te kiezen zo, eerst naar eens proefrit maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
kneusteun schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:

De grote vraag is waarom die kerels allemaal niet gewoon een paar ballen groeit en een echte motor koopt :*)
Een quad bijvoorbeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door R0y. op 07-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brurman
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 21:19
Goedemiddag mensen,

Onlangs heb ik een MT-09 uit Duitsland opgehaald en staat deze nu te wachten op de keuring bij het RDW.

Nu vraag ik mij af of er een betere (lees:goedkopere) manier is om de BPM af te dragen, want via de online BPM aangifte bij de belastingdienst kom ik uit op 550,- en als ik bijvoorbeeld op Marktplaats soortgelijke modellen opzoek met eenzelfde bouwjaar waar bijvoorbeeld maar 69,- BPM voor is betaald dan vraag ik mij toch af of 550,- niet een beetje teveel is.

Heeft iemand hier wellicht wat tips en tricks m.b.t bijvoorbeeld een taxatierapport?

Het bouwjaar van de motor is 2020, met 9100km en absoluut 0 schade, werkelijke nieuwstaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Brurman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:46:
Goedemiddag mensen,

Het bouwjaar van de motor is 2020, met 9100km en absoluut 0 schade, werkelijke nieuwstaat.

Niet alles op marktplaats geloven. En niet alles is in DLD goedkoper dn hier.

Ik heb toen ik mijn xsr heb gekocht ook gekeken naar een nieuwe bij de dealer in Aken, als je dan de bpm er bij optelt ben je duurder uit dan hier in NL.

De xsr700 van mijn vrouw was ook € 1005 bpm, bij een catalogusprijs van € 8598, bouwjaar 2019.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:59
Goedemiddag mensen,

Onlangs heb ik een MT-09 uit Duitsland opgehaald en staat deze nu te wachten op de keuring bij het RDW.

Nu vraag ik mij af of er een betere (lees:goedkopere) manier is om de BPM af te dragen, want via de online BPM aangifte bij de belastingdienst kom ik uit op 550,- en als ik bijvoorbeeld op Marktplaats soortgelijke modellen opzoek met eenzelfde bouwjaar waar bijvoorbeeld maar 69,- BPM voor is betaald dan vraag ik mij toch af of 550,- niet een beetje teveel is.

Heeft iemand hier wellicht wat tips en tricks m.b.t bijvoorbeeld een taxatierapport?

Schademotoren die je bekijkt op MP en die dus zo lage bpm hebben?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:26
Nee, die 69 euro is te weinig, wat mogelijk het geval kan zijn bij een schademotor. De BPM wordt bepaald aan de hand van de waarde van de motor. Als de BPM maar 10-15% van de oorspronkelijke BPM is, betekent dat dus dat de motor bij import veel lager getaxeerd is. Met andere woorden, total loss gereden in het buitenland en vervolgens hier opgeknapt en als "jonge occasion" verkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door UTwizard op 07-02-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35
kneusteun schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
Als hij perse geen motorscooter wil lijkt me dat duidelijk.
Of het zijn mannelijkheid is of het feit dat die dingen over het algemeen tering lelijk zijn, en er een bepaald volk op rijdt maakt allemaal niet uit.

see what i did there ;)
Ik zie het al. Jij bent zo iemand die niet terug zwaait als ik met mn pekelslee langs rijd ;w ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
BasE! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Ik zie het al. Jij bent zo iemand die niet terug zwaait als ik met mn pekelslee langs rijd ;w ;(
Je ziet het niet... vandaar dat je weer een aanname doet ;)
Ik zwaai naar praktisch alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
YouTube: How to get (un)stuck with your adventure motorcycle

Waar is dit?! ziet er echt uit als een mooie speelplaats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
kneusteun schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Je ziet het niet... vandaar dat je weer een aanname doet ;)
Ik zwaai naar praktisch alles.
Ziet eruit als een mijn voor kalkzandsteen ofzo? Zal ergens in het zuiden zijn. Mijn GeoGuessr skills zijn niet zo geweldig dat ik direct kan roepen waar.

edit: Kon de ENCI groeve in Maastricht wel eens zijn.
https://www.digifotostart...enci-groeve-in-maastricht

[ Voor 15% gewijzigd door nehal3m op 07-02-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

Rick-Jan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Zal zeker niet gaan rijden in echt slecht weer. Beetje regen ben ik niet bang voor, maar ga niet in zware storm/ onder 0 rijden. Wind is inderdaad nog wel een ding, het waait nogal eens hard in NL.
Ik heb zelf een msx/grom gehad, op 80 wegen zijn ze minder leuk en de snelweg is een marteling (vooral voor de motor :p)
Woon-werk zou ik het echt niet overwegen.
Ik heb niks tegen scooters, en ik denk zeker dat het voor mij een meerwaarde heeft maar ik zie mijzelf er niet echt op rijden(buiten het feit dat ik de oudere scooters lelijk vind). De genoemde Aprilia vind ik dan wel mooier, maar ook die zijn boven budget. Diegene die in budget zijn zijn ook weer 125cc/155cc scooters.
Ik zou dan eens een Honda SH300 op de lijst zetten, die hebben grotere wielen en voldoende vermogen (26pk ofzo)
En schiet het niet af voor je het geprobeerd hebt, want scooters rijden best leuk :)

leeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
nehal3m schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Ziet eruit als een mijn voor kalkzandsteen ofzo? Zal ergens in het zuiden zijn. Mijn GeoGuessr skills zijn niet zo geweldig dat ik direct kan roepen waar.
Zo te zien een mergelgroeve inderdaad.
Rondom Bemelen/Gasthuis/'T Rooth in Zuid-Limburg heb je zo'n groeve. Al kan ik de rest van de wegen dan niet plaatsen, maar ik blijf met de motor dan ook op het asfalt. Mogelijk ook dat niet alles even legaal toegankelijk is. ;)

Dan heb je bij Sint-Pieter ten zuiden van Maastricht de Enci groeve. Daar staat ook water, maar volgens mij mag je daar gemotoriseerd helemaal niet komen.
De kans is dus ook aanwezig dat je vervolgens verder moet kijken over de grens, specifiek België. Bijvoorbeeld tussen Maastricht en Luik, daar liggen ook nog twee groeves.

De Sibelco groeve bij Landgraaf, waar zilverzand wordt gewonnen, lijkt het me niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
DrivinUCrazy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Zo te zien een mergelgroeve inderdaad.
Rondom Bemelen/Gasthuis/'T Rooth in Zuid-Limburg heb je zo'n groeve. Al kan ik de rest van de wegen dan niet plaatsen, maar ik blijf met de motor dan ook op het asfalt. Mogelijk ook dat niet alles even legaal toegankelijk is. ;)

Dan heb je bij Sint-Pieter ten zuiden van Maastricht de Enci groeve. Daar staat ook water, maar volgens mij mag je daar gemotoriseerd helemaal niet komen.
De kans is dus ook aanwezig dat je vervolgens verder moet kijken over de grens, specifiek België. Bijvoorbeeld tussen Maastricht en Luik, daar liggen ook nog twee groeves.

De Sibelco groeve bij Landgraaf, waar zilverzand wordt gewonnen, lijkt het me niet te zijn.
Nice. Ik ben toevallig met de motor in het zuiden dit weekend, zal eens kijken of ik zoiets tegenkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Goedemiddag mensen,

je schrijft de maand er niet bij, met 1-6-2020 als eerste toelating en 10699 nieuwprijs kost de bpm je 464 euro volgens mij rekentool, op www.fastguzzi.nl

Al het andere is de zaak belazeren denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

UTwizard schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Nee, die 69 euro is te weinig, wat mogelijk het geval kan zijn bij een schademotor. De BPM wordt bepaald aan de hand van de waarde van de motor. Als de BPM maar 10-15% van de oorspronkelijke BPM is, betekent dat dus dat de motor bij import veel lager getaxeerd is. Met andere woorden, total loss gereden in het buitenland en vervolgens hier opgeknapt en als "jonge occasion" verkocht.
Hoeft niet persé een "gevalletje TL" te zijn hoor. Importeren van dat soort spullen wil qua BPM ook wel eens iets goedkoper uitvallen door er zelf wat zooi af te 'slopen' (lees: demonteren) en dus met een kaal frame / VIN aan te komen...... >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 07-02-2024 19:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
'T Rooth (beschermd natuurgebied) en Sibelco (praktisch mijn achtertuin) zijn het niet. Ik denk eerder zoals je zegt in Belgie, bij Eben Emael is een groeve maar ik weet niet of daar water in staat.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Rick-Jan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Over de resale waarde heb je zeker een punt, je vind ze nu niet onder de 4400€ terwijl ze nieuw iets van 5300€ zijn. Maar ik vind dat simpelweg teveel geld voor een motor erbij.

Elektrisch zou inderdaad perfect zijn, maar helaas ook nog niet goedkoop te vinden.

Vind het toch moeilijk wat te kiezen zo, eerst naar eens proefrit maken :)
Die rood zwarte heb ik destijds verkocht voor €2500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
ozzynator schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:49:
[...]

'T Rooth (beschermd natuurgebied) en Sibelco (praktisch mijn achtertuin) zijn het niet. Ik denk eerder zoals je zegt in Belgie, bij Eben Emael is een groeve maar ik weet niet of daar water in staat.
Dat denk ik zelf ook. T Rooth ben ik zelf redelijk dichtbij opgegroeid, maar ik woon daar al lang niet meer. Dichtbij genoeg om het springen te kunnen horen (dinsdags en vrijdags dacht ik), ik ben ook vooral bekend met de naam 'de Nekami'.

Daardoor sla ik het daar in de buurt eigenlijk automatisch over als ik tegenwoordig richting familie en bekenden ga. Eventueel pik ik nog wel eens even de bemelerberg mee, maar dan heb je het ook wel gehad.
Maar ik dacht al dat je daar gemotoriseerd niet mag komen.

Ik vind het wel leuk om op zoek te gaan naar zo'n plekjes aan de hand van een paar aanwijzingen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
DrivinUCrazy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:46:
[...]
Ik vind het wel leuk om op zoek te gaan naar zo'n plekjes aan de hand van een paar aanwijzingen. :*)
Dan vind je GeoGuessr vast een leuke game. Ook leuk om met meerdere mensen op Discord te doen, kijken wie de hoogste score kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:56
ozzynator schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Bij Eben Emael is het ook niet, en het is ook niet de Enci-groeve die heeft niet zo'n eilandje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:56
Ah, het gebied kwam wel heel bekend voor idd. Het is net een stukje verder dan Eben-Emael richting Wezet/Visé vlakbij Loën.

https://maps.app.goo.gl/xEpHwASPg5cHZ44W7

[ Voor 38% gewijzigd door WilbertNeems op 07-02-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

K1600GT-P voor de Marechaussee.

@noes wilt er ook een vermoed ik. :+

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hey dat had ik je in vertrouwen verteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

noes schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Hey dat had ik je in vertrouwen verteld ;)
Zou wel de nr.1 qua cc's worden in het rijtje in je sig :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Goede keuze, vriend van me heeft een ex-politie GT met handige smalle koffers voor het filteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POFtMdcItZLwTuP9oSBYXa0bAjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgi5WWO4qDX7zODLcgknb1Ft.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van ons BMW fabrieksbezoek in Berlijn vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mkrmr schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:48:
[...]

Goede keuze, vriend van me heeft een ex-politie GT met handige smalle koffers voor het filteren.

[Afbeelding]
Foto van ons BMW fabrieksbezoek in Berlijn vorig jaar.
Ja die ex politie zijn aan de ene kant wel interessant, want vrij lage prijs voor een recentere motor. Maar er is wel met de elektronica gerommeld, vaak extra gaten in kuipwerk (voor bedrading en accessoires) en de km standen zijn ook wel hoog.

Tevens rijd ik liever met topkoffer dan smalle zijkoffers, topkoffer past helm in als je m ergens parkeert. En voor woonwerk past de rugzak er makkelijker in.

De smalle koffers en radiohub zien er wel gaaf en compact uit :Y
Will_M schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:46:
[...]

Zou wel de nr.1 qua cc's worden in het rijtje in je sig :*)
E61 550i heeft paar cc meer nog ;) maar voor de tweewielers heb je gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door noes op 08-02-2024 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FnordySquare47

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Heeft er iemand van jullie ervaring met onderstaande?
https://www.motorsportschool.be/

Ik heb wel wat circuit ervaring en moto ervaring.
Maar de circuit tijd heb ik steeds doorgebracht op vier wielen...

Dus ik zou graag eens wat ervaring opdoen door middel van een opstap cursus of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:52

jeroenathome

Een regel tekst

@FnordySquare47 Voordat je opgeeft, controleer of de verzekering dit toelaat en dat de motor in de juiste staat is. Een brulpijp monteren wordt niet gewaardeerd en er bestaat de kans dat zij jou wegsturen hierom.

Ik heb geen ervaring met de betreffende organisatie en met het rijden op tijd. In Nederland heb je onder andere CRExpierence en de KNMV die trackdays organiseren die ook geschikt zijn voor personen met weinig ervaring.
Bij beide organisatie blijf je achter een instructeur rijden en wordt uitgelegd wat de ideale lijn is. Er is dan een kleine kans dat je over de limieten van de motor gaat.

Mocht je er veel plezier aan beleven dan is het ook mogelijk om vervolgtraingen te volgen waarbij ook de tijd wrodt bijgehouden. Zover ben ik niet gegaan en mijn huidige motor is liever in het zand dan op het circuit.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 10:29
@FnordySquare47

Ik heb mij hiervoor opgegeven vorige week:
https://trackdays4all.nl/trackday4starters/

Heb 2 jaar geleden een bochten training in Lelystad gevolgd maar nu dus voor de eerste keer op een echt circuit.
Ik zag het niet zitten om direct vrij te rijden tussen alle snelle jongens. Het doel van deze dag is uiteraard om veel te leren.
Prima oplossing op deze manier denk ik.
Nu hopen op mooi weer! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:26
@Rec0n @FnordySquare47 Verstandig om je niet direct op te geven voor Vrij Rijden, het snelheidsverschil tussen beginners en gevorderden is namelijk echt wel bizar groot. Daarnaast moet je bij veel organisaties ook al een bepaalde rondetijd kunnen rijden/hebben gereden (meestal gemeten op Assen) voordat je je überhaupt mag aanmelden voor Vrij Rijden.

De instructiedagen van Trackdays4All of Motorsportschool ken ik dan zelf niet, maar denk er aan dat er niks te winnen valt. Aan het eind van de dag staat er niemand met een trofee klaar, dus dat je met een glimlach op je gezicht en met je motor in goede staat weer naar huis komt is het belangrijkste.

Op de dagen specifiek voor beginners zul je ook allerlei motoren door elkaar zien, van beginnend bestuurders op A2 motoren tot senioren op BMW tourbuffels. Zolang je motor technisch in goede staat is, is ie ook goed genoeg voor zo'n circuitdag. Daarnaast, drinken drinken drinken. Veel mensen vergeten te drinken, die eerste 2-3 sessies houd je wel vol maar de latere sessies ben je dan echt niet meer fris en scherp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Die laatste tip, drinken drinken drinken, geldt niet alleen op het circuit. Velen onderschatten hoe intensief het kan zijn om een hele dag bochtjes te gaan rijden als je dat niet gewend bent. Dus ga je eens een keer naar de Eifel/Luxemburg/Sauerland terwijl je normaal alleen dijkjes rijdt; doe dan als de rest: Neem regelmatig een rustmomentje en drink dan. Je zult zien dat het je dag veel makkelijker maakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:18:
Die laatste tip, drinken drinken drinken, geldt niet alleen op het circuit. Velen onderschatten hoe intensief het kan zijn om een hele dag bochtjes te gaan rijden als je dat niet gewend bent. Dus ga je eens een keer naar de Eifel/Luxemburg/Sauerland terwijl je normaal alleen dijkjes rijdt; doe dan als de rest: Neem regelmatig een rustmomentje en drink dan. Je zult zien dat het je dag veel makkelijker maakt. ;)
Maar dan komt @noes met z’n politie fiets achter ons aan. Of bedoel je niet :9B ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

gebruikershaes schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Maar dan komt @noes met z’n politie fiets achter ons aan. Of bedoel je niet :9B ?
Hoo hoo! @Grubeater heeft een (ex) politie motor. Mijn RT is de 'gewone' versie voor particulieren.
jeroenathome schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:09:
@FnordySquare47 Voordat je opgeeft, controleer of de verzekering dit toelaat [..]
Dat antwoord is kort: Je verzekering keert niet uit als je op circuit rijdt en een ongeval hebt. Maar je mag er altijd wel rijden van je verzekeraar.

[ Voor 36% gewijzigd door noes op 09-02-2024 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
De enige uitzondering kán zijn dat je je op het circuit begeeft voor een VRO training. Sommige verzekeringen (KNMV bijvoorbeeld) bieden dan juist wél dekking of bieden de mogelijkheid om voor die ene dag extra dekking af te sluiten. Maar dan ga je ook niet echt circuit rijden, de training speelt zich toevallig af op het circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij Interpolis ben je ook verzekerd op een circuit als de training door een gecertificeerde instructeur gegeven wordt, wat alle KNMV-instructeurs zijn. Details hierover zijn wel te vinden in de polisvoorwaarden.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.