Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 473.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

botoo

💀 too old to die young

Regio, leeftijd van de bestuurder en populariteit van de motor speelt een grote rol bij verzekeraars. Ik kon mijn Harley niet eens bij mijn eigen verzekeraar (waar ik 30+ jaar met al mijn verzekeringen bij zit) verzekeren, stel je voor hoe lastig dat is voor jonge motorrijders in risicovolle regio's.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51

_Apache_

For life.

Mondo Enduro is toch wel echt cult.

spoiler:
En vooral ook hoe ze een Guinness World record wilde vestigen, maar die ging niet op, omdat ze Guinness niet voor vertrek op de hoogte hadden gesteld. :o

Maar het ging meer om de reis dan de bestemming.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:51
Ik heb een aantal jaar mijn auto en de motoren all-risk verzekerd, omdat het marginaal scheelt.
Maar toen ik onlangs mijn TDM uit de verzekering haalde en de R1100S had aangemeld met exact dezelfde voorwaarden, ging mijn premie met 35% omhoog :o
spoiler:
van 6 euro p/m naar 8 euro en beetje :+

Schijnbaar omdat 'ie in de categorie 'sport' valt...

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:29
_Apache_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:47:
Mondo Enduro is toch wel echt cult.

spoiler:
En vooral ook hoe ze een Guinness World record wilde vestigen, maar die ging niet op, omdat ze Guinness niet voor vertrek op de hoogte hadden gesteld. :o

Maar het ging meer om de reis dan de bestemming.
Hij is ook nog te zien op de interwebs ergens. maar om Vince ene beetje te sponseren is hij ook gewoon te koop.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij betaalde ik voor mijn 1290R iets van €8,50 (WA+)en voor de 890 Adventure betaal ik nu €7,50. All risk verzekeren vind ik zelf niet interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:04
All risk leek mij ook vrij nutteloos, als je aan het gooien en het smijten bent met dat ding dan ga je toch geen claim doen.. nieuw waarde is ook vrij vlot weg.

Kortom, aftikken WA+ erop en hopen dat je niet teveel bomen tegen komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Kars schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:00:
Ik heb een aantal jaar mijn auto en de motoren all-risk verzekerd, omdat het marginaal scheelt.
Maar toen ik onlangs mijn TDM uit de verzekering haalde en de R1100S had aangemeld met exact dezelfde voorwaarden, ging mijn premie met 35% omhoog :o
spoiler:
van 6 euro p/m naar 8 euro en beetje :+

Schijnbaar omdat 'ie in de categorie 'sport' valt...
Ik gok dat je CC's van 850 naar 1100 zijn gegaan en dus ook wat paarden meer?
BMW is ook iets nieuwer en prijziger?

Maar ik zou er niet wakker van liggen inderdaad

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:38

A13X

Dude

kneusteun schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:59:
All risk leek mij ook vrij nutteloos, als je aan het gooien en het smijten bent met dat ding dan ga je toch geen claim doen.. nieuw waarde is ook vrij vlot weg.

Kortom, aftikken WA+ erop en hopen dat je niet teveel bomen tegen komt ;)
Kuch @Bommes

Zeg @Bommes Kun je niet beter en nickchange aanvragen voor Boommes of Boemmes? :+

* A13X rent

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:42

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Voor de Kawasaki (Ninja 1000SX van 2023) met een full-omnium verzekering zoals dat hier dan heet (inclusief diefstal etc.) betaal ik 859€ per jaar. De enige voorwaarde is dat de motor thuis onder een afdak gestald wordt.

Short cuts make long delays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:44
Ik wilde van het weekend mijn motor (Ducati Monster M900 uit '95) starten, heb m afgelopen maanden aan de druppellader gehad.
Maar helaas, kreeg m niet gestart.

Hij staat in een vrijstaand houten schuurtje, waarbij ik dus vermoed (na lezen op internet) dat de koude temperatuur icm de carburateurs mogelijk de oorzaak zijn.
Startmotor doet t wel gewoon, maar motor komt zelf niet op gang.
Na een paar keer proberen maar even gestaakt, maar heb ik hiermee m'n motor de vernieling in geholpen?
En wat kan ik doen om 'm wel met koud weer te kunnen starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:26
jordeeeh schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:08:
Na een paar keer proberen maar even gestaakt, maar heb ik hiermee m'n motor de vernieling in geholpen?
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Enkel continue doorstarten vindt je accu niet fijn dus even een seconde of 3 proberen te starten, even een paar seconden wachten als hij niet aanslaat, dan weer opnieuw 3 seconden proberen te starten.

Mijn oude ZX6R (1995 model) had ook een choke en carburateurs en zeker na een paar maanden staan was starten ook een hele opgave. Wat bij de ZX6R vaak hielp was het gas iets opendraaien bij het starten, dus 30-40 procent gas open en dan proberen te starten. Starten zonder choke ging bij die machine sowieso niet. Dus het kan zijn dat je nu met het koude en vochtige weer nog even de juiste stand van de choke en het gas moet vinden om hem te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Ik wilde van het weekend mijn motor (Ducati Monster M900 uit '95) starten, heb m afgelopen maanden aan de druppellader gehad.

Hij staat in een vrijstaand houten schuurtje, waarbij ik dus vermoed (na lezen op internet) dat de koude temperatuur icm de carburateurs mogelijk de oorzaak zijn.
Grote kans dat je carb leeg staat/stond, of dat er ergens wat vocht in is gekomen.
Probeer wat remreinger voorbij je lucht inlaat en dan starten, kans is groot dat het net dat beetje is dat ie nodig heeft.
Maar geluid en gevoel naast de motor geeft vaak beste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Met gewone E95 weg gezet?
Dat hoeft geen probleem te zijn, bij mijn Vespa die regelmatig maanden stil stond was het dat ook niet.
Waarschijnlijk door de vrij simpele single point injectie.
Maar sommige motoren hebben er wel last van.
Vergomming van de benzine in de vlotterkamers, in de injectoren, enz.

De tip van @kneusteun is een goede, heb je iets remmenreiniger?
Kun je makkelijk voorbij het luchtfilter komen?
Bijvoorbeeld inlaat rubbers achter op de carb even los?
Even door starten, flinke spriets remmenreinigier in de inlaat kelk en dan slaat het ding wel aan.
Grote kans dat er dan wel wat verse brandstof mee aangezogen wordt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
A13X schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Kuch @Bommes

Zeg @Bommes Kun je niet beter en nickchange aanvragen voor Boommes of Boemmes? :+

* A13X rent
* Bommes steekt middelvinger op >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Nou, dat was een leuke ochtend.

Op de A9 begon de GT een beetje te zwabberen, dus ik dacht al: "Laat het geen lekke band zijn, ik moet om 0900 bij een afspraak in Amersfoort zijn". Rond de Zuid-as, ja hoor, rood lampje, meer zwabberen en het aantal bar wat in rap tempo naar beneden ging.

Kutplek, ik had ook geen zin om langs de A10 te wachten, dus al zwabberend bij een appartementencomplex gezet. Toen kwam het gezeik. Bij aankoop is er een beurt uitgevoerd welke, omdat het een KTM dealer was, ervoor zou zorgen dat ik KTM assistence zou hebben. Bleek vanmorgen dat dit nooit is aangemeld voor mijn kenteken waardoor KTM niets kon doen. |:(

Al vloekend bedacht ik mij dat ik speciaal voor de auto van de vrouw een ANWB pakketje had lopen, gelukkig waren die er binnen 20 min.

Prop erin, complimenten van de ANWB man voor de KTM en het verzoek om "Alstublieft niet naar Amersfoort te rijden" maar zo snel mogelijk een nieuwe band te regelen. Gelukkig redelijk in de buurt van een Motorcity Amsterdam die wel even tijd hadden en een nieuwe Battlelax S22 in mijn maat. Topbandje, dus ik ben weer geholpen, maar NIWA gaat het nog wel even horen mbt dat KTM assistence verhaal :X

Oh en spontaan een telefoon die niet meer op wil laden, dus dat wordt een stille rit naar huis, kan er ook nog wel bij :o

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 30-01-2024 11:57 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Icephase schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:58:
...

355 euro met 80% korting móet haast wel een jaarprijs zijn, oftewel net geen 3 tientjes per maand. Prima premie lijkt me.

(Wel een krankzinnig verschil tussen WA+beperkt casco en WA+volledig casco, zijn deze modellen populair bij motordieven ofzo?)
Diefstal is bij beide gedekt dus dat maakt niet uit.
Enige verschil tussen beperkt en volledig casco is dekking bij Aanrijding en vandalisme door eigen schuld. Beperkt casco dekt die schade niet.
Alleen diefstal en brand/storm schades

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

En aanrijdingen met wild, voor als bambi weer genoeg van het leven heeft gezien....

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Bommes schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Hij is ook nog te zien op de interwebs ergens. maar om Vince ene beetje te sponseren is hij ook gewoon te koop.
Klopt. Heb hem hier thuis via het grijze circuit. Kijk hem nog wel eens, vooral de droge britse humor is goud.

Voor de reis, gingen ze onderzoeken welke motor ze nodig hadden. Licht vs zwaar.
"we higly valued his opinion, but ultimately ignored him and went with the light motorcycles"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
KillaZ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:55:
....

Kutplek, ik had ook geen zin om langs de A10 te wachten, dus al zwabberend bij een appartementencomplex gezet. Toen kwam het gezeik. Bij aankoop is er een beurt uitgevoerd welke, omdat het een KTM dealer was, ervoor zou zorgen dat ik KTM assistence zou hebben. Bleek vanmorgen dat dit nooit is aangemeld voor mijn kenteken waardoor KTM niets kon doen. |:(

Al vloekend bedacht ik mij dat ik speciaal voor de auto van de vrouw een ANWB pakketje had lopen, gelukkig waren die er binnen 20 min.

Prop erin, complimenten van de ANWB man voor de KTM en het verzoek om "Alstublieft niet naar Amersfoort te rijden" maar zo snel mogelijk een nieuwe band te regelen. Gelukkig redelijk in de buurt van een Motorcity Amsterdam die wel even tijd hadden en een nieuwe Battlelax S22 in mijn maat. Topbandje, dus ik ben weer geholpen, maar NIWA gaat het nog wel even horen mbt dat KTM assistence verhaal :X
Heel erg herkenbaar. Zo stond ik bij de TT stil met de motor, KTM assistentie gebeld en ze zouden naar mij toe komen. Na een uur nog steeds niets, niet vreemd want alles stond dicht (was net na de race op zondag). Toch maar eens gebeld want de SMS die ik zou ontvangen had ik nog steeds niet... "Oh meneer wij hebben het direct afgemeld want u heeft uw onderhoud afgelopen drie jaar niet bij een KTM dealer laten uitvoeren volgens ons systeem".. Het is dan ook niet dat ze je even bellen om te informeren dat je voor niets staat te wachten. 8)7

Uiteindelijk heeft KTM alsnog na wat overleg intern de ANWB gestuurd (op hun kosten want ik zou er echt geen recht op hebben). De twee heren (beide motorrijders) waren er na 20 minuten en hebben toen zo'n twee uur aan mijn motor lopen sleutelen en doen. Eén van de monteurs gaf aan dat ze normaal in zo'n situatie (die ze nog nooit hadden gezien) de motor zouden laten ophalen en naar de dichtstbijzijnde dealer brengen maar ze vonden het belangrijk dat ik met mijn motor naar mijn eigen dealer kon zodat hij kon zien wat er was gebeurd.

Later heb ik contact gehad met mijn dealer en die gaf aan dat hij het wel had aangemeld bij KTM en dat het een fout was van de personen die ik had gesproken. Het zou namelijk allemaal goed in het systeem moeten staan. Nu heb ik sowieso mijn twijfels bij die dealer dus ik weet niet waar de fout lag. Ik had wel netjes de assistentie op mijn facturen staan.

Later ook nog een mail gestuurd naar de ANWB met mijn complimenten voor de monteurs dat ze zo hun best voor mij hadden gedaan.

En die dealer... Die ziet mij nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
R0y. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Heel erg herkenbaar. Zo stond ik bij de TT stil met de motor, KTM assistentie gebeld en ze zouden naar mij toe komen. Na een uur nog steeds niets, niet vreemd want alles stond dicht (was net na de race op zondag). Toch maar eens gebeld want de SMS die ik zou ontvangen had ik nog steeds niet... "Oh meneer wij hebben het direct afgemeld want u heeft uw onderhoud afgelopen drie jaar niet bij een KTM dealer laten uitvoeren volgens ons systeem".. Het is dan ook niet dat ze je even bellen om te informeren dat je voor niets staat te wachten. 8)7

Uiteindelijk heeft KTM alsnog na wat overleg intern de ANWB gestuurd (op hun kosten want ik zou er echt geen recht op hebben). De twee heren (beide motorrijders) waren er na 20 minuten en hebben toen zo'n twee uur aan mijn motor lopen sleutelen en doen. Eén van de monteurs gaf aan dat ze normaal in zo'n situatie (die ze nog nooit hadden gezien) de motor zouden laten ophalen en naar de dichtstbijzijnde dealer brengen maar ze vonden het belangrijk dat ik met mijn motor naar mijn eigen dealer kon zodat hij kon zien wat er was gebeurd.

Later heb ik contact gehad met mijn dealer en die gaf aan dat hij het wel had aangemeld bij KTM en dat het een fout was van de personen die ik had gesproken. Het zou namelijk allemaal goed in het systeem moeten staan. Nu heb ik sowieso mijn twijfels bij die dealer dus ik weet niet waar de fout lag. Ik had wel netjes de assistentie op mijn facturen staan.

Later ook nog een mail gestuurd naar de ANWB met mijn complimenten voor de monteurs dat ze zo hun best voor mij hadden gedaan.

En die dealer... Die ziet mij nooit meer terug.
Nou ja als ik dit zo hoor vraag ik mij af wat de KTM assistentie nou zo speciaal maakt. Komen ze aan met een bus (onder het mom: Als we het niet kunnen fixen rijden we naar een KTM dealer), zijn het speciale KTM monteurs of kan ik net zo goed bij de ANWB blijven?

Sowieso heb ik nog garantie op de GT, dus ik zit een soort van "vast" aan NIWA, helaas want dit geintje is een behoorlijke deuk in de op zich prima service die ze haden met aflevering.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Als ik dit zo hoor herken ik het geouwehoer van de KTM dealers wel.
Ik heb ooit onderhoud laten doen bij twee KTM dealers, allebei hadden ze commentaar op het werk van een ander.

Beschadigingen door onderhoud, slechte adviezen, nutteloze kosten en ontbrekende frame bouten.... ik sta er niet meer van te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
DrivinUCrazy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:39:
Brandstofprijzen? Banden vullen met stikstof in plaats van lucht? De minimale temperatuur waarop mensen het acceptabel vinden om te gaan rijden?
Zolang het niet glad is en niet pijpenstelen regent maakt het mij vrij weinig uit hoe koud het is. Dubbele broek, handvatverwarming, windscherm en gaan met die banaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
KillaZ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Nou ja als ik dit zo hoor vraag ik mij af wat de KTM assistentie nou zo speciaal maakt. Komen ze aan met een bus (onder het mom: Als we het niet kunnen fixen rijden we naar een KTM dealer), zijn het speciale KTM monteurs of kan ik net zo goed bij de ANWB blijven?

Sowieso heb ik nog garantie op de GT, dus ik zit een soort van "vast" aan NIWA, helaas want dit geintje is een behoorlijke deuk in de op zich prima service die ze haden met aflevering.
Is gewoon ANWB maar met iets andere regels/afspraken volgens mij. Of je beter bij KTM of bij de ANWB kan zitten durf ik niet te vertellen. Ik betaalde niets extra's voor die KTM assistentie, als ik mijn onderhoud maar bij de KTM dealer liet doen.

In mijn geval heeft de ANWB bouten op maat moeten maken op straat zodat ik zonder remschijf achter naar huis kon rijden, iets waarbij ze normaal gezien voor bedanken en je voor afslepen. Geen loctite, niets op moment etc. Ik moest wel beloven dat ik rustig zou optrekken en een mail zou sturen als ik de reis had overleefd.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
kneusteun schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:05:
Als ik dit zo hoor herken ik het geouwehoer van de KTM dealers wel.
Ik heb ooit onderhoud laten doen bij twee KTM dealers, allebei hadden ze commentaar op het werk van een ander.

Beschadigingen door onderhoud, slechte adviezen, nutteloze kosten en ontbrekende frame bouten.... ik sta er niet meer van te kijken.
Hier zit toevallig een nieuwe (als in, nieuw bij KTM. Al jaren Suzuki dealer) dealer en daar ben ik wel over te spreken. Daar heb ik ook ooit mijn GSR gekocht en zijn de meeste wel positief over. Heb nu wat vocht in mijn display en dat pakken ze gelijk goed op (in mijn ogen).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door R0y. op 30-01-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
R0y. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Is gewoon ANWB maar met iets andere regels/afspraken volgens mij. Of je beter bij KTM of bij de ANWB kan zitten durf ik niet te vertellen. Ik betaalde niets extra's voor die KTM assistentie, als ik mijn onderhoud maar bij de KTM dealer liet doen.

In mijn geval heeft de ANWB bouten op maat moeten maken op straat zodat ik zonder remschijf achter naar huis kon rijden, iets waarbij ze normaal gezien voor bedanken en je voor afslepen. Geen loctite, niets op moment etc. Ik moest wel beloven dat ik rustig zou optrekken en een mail zou sturen als ik de reis had overleefd.. :9
Dan houd ik het wel bij de ANWB. Maar hoe de f*** lopen die bouten los? Ik heb dat verhaal denk ik helemaal gemist (als in: nog geen rijbewijs) maar wat zei je oorspronkelijke garage dan?

Ik moet weer op zoek naar een monteur, aangezien diegene die mijn "oude" Duke deed er mee stopt. Diegene die het meest dichtbij zit, is de helft van de tijd gesloten omdat hij zijn kunsten op een Superbike in de UK aan het vertonen is :+

Maar eens even kijken na de garantie periode.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kneusteun
R0y. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Hier zit toevallig een nieuwe (als in, nieuw bij KTM. Al jaren Suzuki dealer) dealer en daar ben ik wel over te spreken. Daar heb ik ook ooit mijn GSR gekocht en zijn de meeste wel positief over. Heb nu wat vocht in mijn display en dat pakken ze gelijk goed op (in mijn ogen).

***members only***
Weet je wat het stomme ook is, als er iets mis gaat en je lost het in mijn ogen netjes op dan heb je aan mij een klant voor het leven.
Maar als je gaat lopen kutten en afschuiven van je eigen falen dan ben ik er snel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
KillaZ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Dan houd ik het wel bij de ANWB. Maar hoe de f*** lopen die bouten los? Ik heb dat verhaal denk ik helemaal gemist (als in: nog geen rijbewijs) maar wat zei je oorspronkelijke garage dan?

Ik moet weer op zoek naar een monteur, aangezien diegene die mijn "oude" Duke deed er mee stopt. Diegene die het meest dichtbij zit, is de helft van de tijd gesloten omdat hij zijn kunsten op een Superbike in de UK aan het vertonen is :+

Maar eens even kijken na de garantie periode.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Ik heb ook wel erg slechte verhalen gehoord over een KTM dealer in het Zuiden van NL.
701 verkocht met de remmen echt op, voorvork lek, enz. Ex demo 890 verkopen met totaal achterstallig onderhoud.
Beide voor de hoofdprijs verkocht, met volledige aflevering, garantie enz.

Maar ja dit hoor je ook wel over een willekeurige Motorport zaak, of de BMW dealer weet ik waar in het land.

Het lijkt wel alsof je gewoon echt heel goed op moet letten zelf. En bij onenigheid trek je bijna altijd aan het kortste eind.
Je krijgt eigenlijk overal wel de indruk dat ze jou als individuele klant niet echt heel belangrijk vinden.
Verkoop is waar het om draait tegenwoordig lijkt het wel, aan dat geneuzel achteraf zitten ze niet meer op te wachten. Ook als dat gewoon normaal onderhoud is, of gewoon normaal met mensen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 06:51
Bommes schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:22:
Ik heb ook wel erg slechte verhalen gehoord over een KTM dealer in het Zuiden van NL.
701 verkocht met de remmen echt op, voorvork lek, enz.
Ja maar dat voorwiel heb je toch helemaal niet nodig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:35
4x2 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:00:
En aanrijdingen met wild, voor als bambi weer genoeg van het leven heeft gezien....
en laat ik nou net veel savonds met schermer rijden ;)
Al vaak zat bambi bijna geraakt met 100+ ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
701 verkocht met de remmen echt op, voorvork lek, enz. Ex demo fiets verkopen met totaal achterstallig onderhoud.

Maar ja dit hoor je ook wel over een willekeurige Motorport zaak, of de BMW dealer weet ik waar in het land.

Het lijkt wel alsof je gewoon echt heel goed op moet letten zelf. En bij onenigheid trek je bijna altijd aan het kortste eind.
Je krijgt eigenlijk overal wel de indruk dat ze jou als individuele klant niet echt heel belangrijk vinden.
Verkoop is waar het om draait tegenwoordig lijkt het wel, aan dat geneuzel achteraf zitten ze niet meer op te wachten. Ook als dat gewoon normaal onderhoud is, of gewoon normaal met mensen omgaan.
Daarom lekker zelf onderhoud doen!

Weet wel naar komend seizoen olie wisselen van voorvork benieuwd of me dit lukt :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
701 verkocht met de remmen echt op, voorvork lek, enz. Ex demo fiets verkopen met totaal achterstallig onderhoud.

Toevallig een in Bergeik? Zo heb ik een ktm 790 gekocht die bij aflevering te weinig olie had, accu plat was, een koplamp die de mussen uit de boom scheen en na 2000km in oostenrijk koelvloeistof stond te lekken waar ze onder garantie nog moeilijk over deden ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Dat is vooral leuk als nieuweling (not). Heb mijne op advies van mn oom bij dezelfde dealer gehaald als waar hij ze al 20 jaar haalt. Tot nu toe geen issues afgezien van een kapotte voorlamp welke onder garantie is vervangen (klopt hard af).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
ibothead schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Daarom lekker zelf onderhoud doen!

Weet wel naar komend seizoen olie wisselen van voorvork benieuwd of me dit lukt :F
Zelf onderhoud doen heb je bij een aflevering van een gebruikte/nieuwe motor niet veel aan toch?
Dan moet je er op kunnen vertrouwen dat ze gewoon goed werk leveren en je geen pruts verkopen.
Uberdude schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Toevallig een in Bergeik? Zo heb ik een ktm 790 gekocht die bij aflevering te weinig olie had, accu plat was, een koplamp die de mussen uit de boom scheen en na 2000km in oostenrijk koelvloeistof stond te lekken waar ze onder garantie nog moeilijk over deden ook....
Nee, heeft ook geen zin om hier een bedrijf er onderdoor te halen.
Ik weet ook wel dat het vandaag geen gisteren is, monteurs ploeg kan al compleet anders zijn, andere verkoper, of eigenaar.
nehal3m schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Ja maar dat voorwiel heb je toch helemaal niet nodig? :+
Klopt zeker bij een 701 niet.. >:)
RubjeMazter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Dat is vooral leuk als nieuweling (not). Heb mijne op advies van mn oom bij dezelfde dealer gehaald als waar hij ze al 20 jaar haalt. Tot nu toe geen issues afgezien van een kapotte voorlamp welke onder garantie is vervangen (klopt hard af).
Nee inderdaad, dat is niet leuk als nieuweling, maar ook niet als ervaren motorrijder.
Want dat maakt je nog niet automatisch een monteur die het ding echt goed kan beoordelen.
Het is gewoon handel, dat geld overigens overal.
Ga je een keuken kopen trekken ze je het vel over je hoofd, een auto, een huis, enz enz
De cultuur is gewoon maximale winst, sociaal ondernemen is een uitzondering.
Maar goed daar is dit niet het topic voor.

Overigens is een "goede zaak, waar je oom al 20 jaar komt" nu nog steeds een goede zaak..
Het gare is dat welke zaak dan ook niet in de motor kan kijken.
Maar hoe ze op problemen reageren hebben ze wel in de hand.

Wij kochten onze vorige auto bij een dorps garage in Bergeijk, (de Wit) garantie half jaar.
ZIjn uitspraak: ik zit in een dorp ik ga niet in mijn eigen nest pissen, dus ik los alles op wat op te lossen is.
Nou dat heeft hij waar gemaakt, er was wat mis met onze auto, wat uiteindelijk een flink aantal ritjes terug naar Bergeijk koste, hem veel uren in de werkplaats, zelfs uitbesteed naar een elektronica specialist.
Maar alles werd zonder morren opgelost, steeds met een leen auto er gratis bij.
Kijk het is balen dat er wat met die auto mis was, daardoor was ons vertrouwen in die auto niet top.
Maar zijn manier van oplossen.. hulde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Bommes schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Overigens is een "goede zaak, waar je oom al 20 jaar komt" nu nog steeds een goede zaak..
Het gare is dat welke zaak dan ook niet in de motor kan kijken.
Maar hoe ze op problemen reageren hebben ze wel in de hand.
Hier in de stad zit een autozaak waar we gingen kijken voor onze eerste auto. Bedrijf bestond ook al 40 jaar maar was dus nu overgenomen door de zoon. Die liep de kantjes er wat af had ik 't idee, genoeg red flags om te zeggen 'we kijken even verder'...

De motorzaak daarentegen heeft de initiële eigenaar nog aan het roer staan (al is deze inmiddels wel oud geworden :P) zoals ik al aangaf hebben ze mij uiterst goed geholpen met het lampje en was ik binnen een halfuur weer onderweg zonder enige kosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
Wat dat betreft ben ik ook blij met lokale auto- en motorbedrijven. Onze auto gaat al jaren naar de garage hier om de hoek, topservice en betaalbaar. Als er iets is, wordt ik gebeld met "kom ff kijken, dan leg ik het je uit" en lopen we samen de opties door.

Communicatie is het allerbelangrijkst. Overleg samen en kijk naar de mogelijkheden. Ik sta open voor allerlei oplossingen, ik weet dat dingen geld kosten, maar geef me de info.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:02
RubjeMazter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Hier in de stad zit een autozaak waar we gingen kijken voor onze eerste auto. Bedrijf bestond ook al 40 jaar maar was dus nu overgenomen door de zoon. Die liep de kantjes er wat af had ik 't idee, genoeg red flags om te zeggen 'we kijken even verder'...

De motorzaak daarentegen heeft de initiële eigenaar nog aan het roer staan (al is deze inmiddels wel oud geworden :P) zoals ik al aangaf hebben ze mij uiterst goed geholpen met het lampje en was ik binnen een halfuur weer onderweg zonder enige kosten. :)
Toen ik mijn huidige motor kocht kwam ik daar aan op een motor met een veel te slappe ketting. Ik dacht ik doe hem toch weg, dat red ie nog wel even een paar ritjes. De eigenaar vond het niet kunnen, en ongeacht of ik de nieuwe motor ging kopen heeft hij ter plekke mijn ketting nog gespannen. Daarna ook nog gedoe met de nieuwe motor gehad, maar onder garantie opgelost. Op het eerste gezicht leek het echt gewoon een handelaartje type sjacheraar, maar uiteindelijk verrast door de goede service. Zou er zo weer een motor kopen.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Afgelopen zondag deze gereden:

https://www.routeyou.com/...oermotorroute/dijkroute-2

Ik heb deze route vorige week zelf getekend, ik was wel benieuwd en zondag leek het weer wel aardig.

Nou ja, 's morgens was het nog vies koud. En omdat het geen snelle route was, moest ik toch echt een keer vertrekken, dus zo rond 12.30-13.00 had ik me in spijkerbroek, motorbroek, t-shirt, thermoshirt, trui en motorjas gehesen (wintervoering kwijt, ik zou toch zweren dat ik 'm vorige week ergens had zien liggen). Winterhandschoenen aan, handvatverwarming aan en gaan.

De Lekdijk vanaf Vianen is bekend terrein, maar blijft leuk. Bij Everdingen rechtsaf de Diefdijk op heb ik afgelopen herfst ontdekt, toen ik een binnendoorroute op weg naar de Eifel aan het maken was. Daarmee kom je uit bij de Linge, een smalle en ronduit idyllische slingerroute langs Acquoy en door Gellicum en Rumpt, plaatsen waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Daarna doorsteken richting Haaften, om bij de Waal te komen.

De Waalbandijk is mooi, maar helaas in renovatie waardoor ik tussen pakweg Ophemert en Tiel een omweg moest vinden. Nogal aan het rondrijden en zoeken geweest, maar na Tiel werd de route weer dikke prima. Ik begon echter wel serieus af te koelen. Zo erg, dat ik overwoog weer naar huis te gaan. Zo ergens rond Dodewaard was ik er even klaar mee, draaide ik de dijk af en ben ik richting de A15 gereden. Navigatie op "naar huis"gezet, nog maar 35 minuten terug, maar bij afslag Rhenen had ik alweer zin om binnendoor te gaan en heb ik de route weer aangezet.

Ik was bij Rhenen de Nederrijn even overgestoken, maar na het weer activeren van de route werd ik teruggeleid over de Rijnbrug en hervatte de route op de Marsdijk, richting de Rijnbandijk. Ook weer een mooie route, en wat de hele rit al opviel was dat uiterwaarden nog behoorlijk vol staan. Mooi gezicht, dat ondergelopen land. Ter hoogte van Eck en Wiel wachtte de veerpont richting Amerongen, en een prachtig uitzicht over het achtergelegen heuvellandschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7h4qryxy4MC4FN9uZXY8mhM3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dB6yDjj2PQXD7GV7ENVon2v5.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens de enige stop die ik voor een foto heb gemaakt en de enige keer dat ik af ben gestapt, omdat mijn handschoen viel.

Vanaf de exit van de veerpont was het bekend terrein, de Lekdijk tussen Nieuwegein en Amerongen is zo'n beetje mijn achtertuin. Dus gummen naar huis, de tank was volgens de boordcomputer ook bijna leeg.

Ik heb de route dus wat ingekort, maar in potentie is het een hele leuke route, al zeg ik het zelf . 8) Het stuk vanaf Arnhem heb ik eerder gereden, dat is ook gewoon mooi. Dijken rijden is leuk, want bochten en uitzicht. De Tiger 1050 gedraagt zich op de Dunlop Mutants voorbeeldig. Nergens verrassingen, dus blijkbaar overal grip. Verder is de grote 1050 een toerbuffel geworden in deze setup, maar laat 'ie zich nog steeds als een sportmotor rijden. Dus je zit meer dan comfortabel, ik heb tenslotte 3 uur continu op de motor gezeten zonder een centje pijn, maar kan er nog steeds vol enthousiasme iedere bocht mee aanvallen. De nieuwe voorruit en handvatverwarming houden het ook met de semi-winterse omstandigheden nog een beetje draaglijk, al moet je natuurlijk geen wonderen verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2XyrhQ-rbJXG5_235SIrHa15u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKKRTJ5IhcA7x8h4TB0Hl0UB.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Ik heb gisteren een 200km snelweg gereden met de BMW R1150RT en ik heb redelijk doorgereden, 100 is ook maar niks :9 Maar wat me opviel is dat auto's best snel aan de kant gaan voor je op de motor.
Meermaals ging men snel naar rechts en daarna weer gelijk naar links, dus dat was een bewuste "kom maar langs".
Die ervaring heb ik TOTAAL niet als ik in mijn BMW E46 Touring rijd, dan zit er niks anders op dan 95/100 km/u erachteraan te tuffen op de linkerbaan...

Ook een klein stukje file bij Eindhoven gehad en men maakt echt plaats voor je om tussen de banen door te kunnen rijden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen (eentje deed bewust de doorgang blokkeren en toen er eindelijk plaats was en ik langs wilde komen, wisselde die van strook waardoor ik op de rem moest, maar goed, rotzakken heb je altijd) over het algemeen ging men echt goed aan de kant, heb ik me dat verbeeld of ervaren jullie dat ook zo als je op de motor zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

metallicattim schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:09:
Ik heb gisteren een 200km snelweg gereden met de BMW R1150RT en ik heb redelijk doorgereden, 100 is ook maar niks :9 Maar wat me opviel is dat auto's best snel aan de kant gaan voor je op de motor.
Meermaals ging men snel naar rechts en daarna weer gelijk naar links, dus dat was een bewuste "kom maar langs".
Die ervaring heb ik TOTAAL niet als ik in mijn BMW E46 Touring rijd, dan zit er niks anders op dan 95/100 km/u erachteraan te tuffen op de linkerbaan...

Ook een klein stukje file bij Eindhoven gehad en men maakt echt plaats voor je om tussen de banen door te kunnen rijden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen (eentje deed bewust de doorgang blokkeren en toen er eindelijk plaats was en ik langs wilde komen, wisselde die van strook waardoor ik op de rem moest, maar goed, rotzakken heb je altijd) over het algemeen ging men echt goed aan de kant, heb ik me dat verbeeld of ervaren jullie dat ook zo als je op de motor zit?
Het helpt natuurlijk dat de politie/kmar ook met die modellen rijdt (of heeft gereden,
weet het niet exact.)

Maar mijn FJR heeft hetzelfde effect, een defensieve maar vlotte rijstijl maakt het vervolgend compleet.
Als Moses die de zee splijt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ik heb dan wel een donker blauwe/paarse, maar ze reden inderdaad op dat model, echter wel al wat jaartjes geleden. De 1200RT en 1250RT rijden/reden ze ook.

Het was echt een aangename verrassing op veel momenten! Als je er dan ook gebruik van maakt en vlot er langs rijdt, zullen ze het een volgende keer wellicht weer doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
Zo, vandaag even een rondje Noord Nederland gedaan om de CRF naar de 1000km te krijgen voor de eerste beurt. Volgende week staat een meerdaagse offroad rit gepland dus voor die tijd wil ik 'm even naar de dealer hebben, dan kan die het installeren van een fatbar, HVV en Acerbis handkappen/beugels even daarmee combineren.

Het was wel pittig koud aan de vingers, halverwege kreeg ik van een vriend van die éénmalig bruikbare handschoen verwarmers (zakje chemische meuk die warm wordt bij blootstelling aan de atmosfeer). Dat hielp behoorlijk!

Het rijgedrag van een 300 op de snelweg valt me niks tegen, 110 houdt 'ie de hele dag wel vol en je hebt nog wat over om rustig in te halen. Helaas heb je niet het Mozes-effect (mooie term heren!) met een dual sport maar hij is dan wel weer klein en wendbaar genoeg om alsnog tussendoor te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12
Mijn vorige helm was zo'n knalgele. Ook dan rijdt Mozes altijd met je mee. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
nehal3m schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:31:

Het was wel pittig koud aan de vingers, halverwege kreeg ik van een vriend van die éénmalig bruikbare handschoen verwarmers (zakje chemische meuk die warm wordt bij blootstelling aan de atmosfeer). Dat hielp behoorlijk!
Piano spelen helpt ook wel :9 Houdt de doorbloeding enigszins in gang hehe

Ik kan me nog een rijles herinneren in december, toen deed de handvat verwarming het opeens niet van de Kawa Z690 en na een half uurtje had ik echt geen gevoel meer in de vingers en had moeite om alles te bedienen en geconcentreerd te blijven... Dat is geen pretje haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Heeft iemand hier ervaring met ECU Tunen ICM met een Dynojet Power Vision 3? Heb nu in C3 een Power Commander 5 tune geïmporteerd op de stock file maar ik vraag me af of dit correct is aangezien de PC5 tune over de Fuel injection gaat en de PV3 tabel over airflow gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRqeRaRDQtXJFSLIbkiOlSzpJgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Puwi2S9VOi6Rzazw8nJdLFN4.png?f=user_large
goede sticker! :D

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Is dat echt Ronald McDonald of is dat Nice Peter :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@harley

Is dit misschien iets voor jou (misschien.........)? :9

[YouTube: Honda Gold Wing Insane Hill climb 😱 #shorts]

[ Voor 45% gewijzigd door Will_M op 01-02-2024 22:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Vuikie schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:39:
Is dat echt Ronald McDonald of is dat Nice Peter :+

Ik kwam er deze week achter dat ik in Januari 1890 kilometer woon-werk heb gedaan, op een paar dagen ijzel en carpoolen na is dat dik 1500 kilometer met de motor.

Voor corona zou het 2900 kilometer zijn geweest, tegenwoordig mogen we 2 dagen in de week thuis werken.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Das een beste hoop motor km's, en helemaal met dit weer. (y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 07:54
Lekker man. Gewoon lekker op die fiets stappen! Ik heb nu een lease auto dus rijd een stuk minder. Ergens wel jammer, maar in de overall kosten is het wel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Hopelijk morgen weer eens even het zand in, beetje regen zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
701 verkocht met de remmen echt op, voorvork lek, enz. Ex demo 890 verkopen met totaal achterstallig onderhoud.

Als koper kan je natuurlijk wel even de moeite nemen om even de remmen te checken, lekkende voorvork valt ook op lijkt mij.
Ander onderhoudt checken wordt natuurlijk moeilijker, maar als een verkoper liegt of zaken express verzwijgt is dat natuurlijk erg kwalijk.

Een vriend van mij had na een paar 100 kilometer een kapotte versnellingsbak van zijn 1290GT. Hij had gelukkig garantie via een KTM dealer uit Brabant, maar die begonnen hem te beschuldigen van niet correct schakelen enz. terwijl er febriekaf een qs op zit.
Uiteindelijk wel onder garantie alles vervangen, kosten +-3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Mijn motor is zojuist opgehaald voor een onderhoudsbeurt. Ik vroeg aan hem of de bandjes al aan vervanging toe waren (in 't midden waren ze vrij kaal, aan de zijkanten zat nog genoeg profiel). Hij gaf aan van wel dus hier komt 'ie:
Hoe weet ik welke band goed is voor mijn motor? Er zijn zoveel soorten (maten komen zij wel uit ga ik vanuit :P), ik zou niet weten waar ik moet beginnen.
Betreft een Kawasaki z900.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSENF
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 17:05
RubjeMazter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:07:
Mijn motor is zojuist opgehaald voor een onderhoudsbeurt. Ik vroeg aan hem of de bandjes al aan vervanging toe waren (in 't midden waren ze vrij kaal, aan de zijkanten zat nog genoeg profiel). Hij gaf aan van wel dus hier komt 'ie:
Hoe weet ik welke band goed is voor mijn motor? Er zijn zoveel soorten (maten komen zij wel uit ga ik vanuit :P), ik zou niet weten waar ik moet beginnen.
Betreft een Kawasaki z900.
Vooral afhankelijk hoe je rijdt. Ik rij een Street Triple RS en heb er nu Bridgestone S22 onder laten zetten. Sportief voor de weg en af en toe een circuitdag. Ik had hiervoor Conti Roadattack4, zelfde soort band en ook heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
MSENF schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:13:
[...]
Vooral afhankelijk hoe je rijdt. Ik rij een Street Triple RS en heb er nu Bridgestone S22 onder laten zetten. Sportief voor de weg en af en toe een circuitdag. Ik had hiervoor Conti Roadattack4, zelfde soort band en ook heel tevreden mee.
'normaal' zou ik het omschrijven... Geen woon/werk, geen offroad, geen circuit. Voorkeur naar asfalt maar er liggen wel eens wat klinkerwegen hier in Drenthe :P
Bochtjes zijn het leukste natuurlijk.
Volgens mij zitten er momenteel ook Bridgestone's onder.

M'n vader heeft sinds kort Michelin road smart 6 eronder en daar is hij wel over te spreken (al hebben we beide ons rijbewijs nog net geen jaar :D). Bij hem zitten ze onder een Kawasaki Versys 650.

[ Voor 14% gewijzigd door RubjeMazter op 02-02-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dan zou ik voor een 'Road' band gaan, de meesten daarvan hebben tegenwoordig een dubbele compound. Wat harder in het midden, en wat zachter op de zijkanten.

- Michelin Road 5/6. Michelins zijn wat puntiger en vallen daardoor makkelijker de bochten in. Daar moet je van houden.
- Bridgestone T serie.
- Dunlop Roadsmart
- Metzeler Roadtec. Die hebben pas de 02 uit trouwens, geen ervaring mee.
-...

Als je vooral het midden van het loopvlak verslijt, zou ik er geen sportband onder leggen. En de 'road' banden doen daar ook vrijwel niet voor onder. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

RubjeMazter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:17:
[...]

'normaal' zou ik het omschrijven... Geen woon/werk, geen offroad, geen circuit. Voorkeur naar asfalt maar er liggen wel eens wat klinkerwegen hier in Drenthe :P
Bochtjes zijn het leukste natuurlijk.
Volgens mij zitten er momenteel ook Bridgestone's onder.

M'n vader heeft sinds kort Michelin road smart 6 eronder en daar is hij wel over te spreken (al hebben we beide ons rijbewijs nog net geen jaar :D). Bij hem zitten ze onder een Kawasaki Versys 650.
RoadAttack 4 is erg fijn bandje :Y denk precies goed voor jouw use case.

RoadSmart is een Dunlop bandje, zijn ook goede banden vziw. Denk dat je vader een Road 6 heeft.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:22
MSENF schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Die liggen er bij mij ook op. Verder geen vergelijkingsmateriaal, behalve de lesmotor. Met 24 maanden garantie vanuit Bridgestone.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:24:
Als je vooral het midden van het loopvlak verslijt, zou ik er geen sportband onder leggen. En de 'road' banden doen daar ook vrijwel niet voor onder. ;)
Thanks! Ik betwijfel ook ten zeerste dat ik het verschil überhaupt ga voelen/merken tussen deze banden. Misschien nu "gewoon" een kiezen en voor de volgende een ander, kijken of dat bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:26
Ik heb op mijn oude Z900 de standaard banden toendertijd laten vervangen door Pirelli Diablo Rosso IV, waardoor de motor heel anders aanvoelde (in positieve zin). Ik ben zelf heel erg fan van Pirelli en Metzeler, maar sommige mensen vinden die banden te "scherp" met het insturen en neigen bijvoorbeeld eerder naar Bridgestone of Dunlop (waar ik zelf dan weer niks mee heb). Ieder merk heeft wel een band die aan je eisen voldoet, het is eerder de vraag welk karakter/gevoel van de band je fijn vindt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Even mezelf quoten:
DrivinUCrazy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:50:
Hier was het ook droog, en een redelijk blauwe lucht ook.

Ik heb niet veel kilometers gemaakt (185), binnendoor van het noorden (Noord-Limburg :P ) naar Zuid-Limburg, daar koffie gedronken bij een familielid, en weer binnendoor richting snelweg. Toen begon het flink af te koelen en ben ik ter hoogte van Beek de snelweg op gegaan om terug naar het verre noord-Limburg te rijden. :+

Binnenkort toch écht een afspraak maken bij de dealer, de nieuwe ECU mapping stoort me ernstig. Vooral als de motor koud is trekt 'ie niet regelmatig door en dipt het een paar keer tussen de 2800-3200 RPM. Het is geen vermogensverlies wat ik eerst had waarbij het gas volledig dicht werd geknald; de koppel-toerenkromme is daar nu gewoon... raar. Zodra de motor op temperatuur komt trekt dat wel grotendeels weg. Vandaar denk ik aan de ecu-mapping.
Het volgende is dat de motor in de 1e en 2e versnelling (en een beetje in de 3e) bij op de motor afremmen ook weer rond de 3000 rpm uit zichzelf wat gas bij geeft om de snelheid constant te houden. Bij wat sportiever rijden is dat irritant, omdat de doseerbaarheid van het gas juist zo fijn was en nu niet meer. :/
Ook om die reden is mijn vermoeden wel heel sterk dat het een ECU update is geweest die bij de onderhoudsbeurt standaard wordt uitgevoerd.

Als de dealer er niets aan kan doen, laat ik Carmo de ECU wel tunen. :)
Ik heb contact met de dealer, die het voorlegt aan Yamaha. Het antwoord van Yamaha: "er is een software update voor dit probleem, maar die versie staat zo te zien al in de ECU sinds 12-09-2023.
En gebruikt de klant de blipper? Want dan is het logisch dat de motor gas bij geeft, dat hoort juist."

Laat dat nu net de datum zijn waarop het irritante gedrag is begonnen, al werd dat voor mij pas vanaf oktober echt merkbaar toen de TPS werd vervangen. In de tussentijd heb ik te weinig gereden. Maar het probleem is bekend, en de softwareversie die het probleem moet verhelpen, veroorzaakt bij mij juist het probleem. :?

Het antwoord laat ook blijken dat ze mijn vraag/commentaar niet hebben begrepen bij Yamaha, want het staat volledig los van de blipper. 8)7

De dealer gaat wel nog even verder onderzoeken d:)b , maar ik begin al langzaam uit te kijken naar een alternatieve ECU mapping.
[edit]Helaas kan de dealer geen andere kleine aanpassingen maken waardoor dit effect gedempt wordt. Wat dit betreft zijn ze overgeleverd aan Yamaha. Begrijpelijk, maar helaas.
Oudere versie van de ECU software terugzetten kan niet, en alle ECU's die nieuw worden geleverd bevatten al deze versie van de software. Dus zelfs de ECU fysiek vervangen zou niet werken. Niet dat ik een nieuwe ECU ga betalen, als je kijkt wat zo'n ding moet kosten. :F

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-02-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

RubjeMazter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Thanks! Ik betwijfel ook ten zeerste dat ik het verschil überhaupt ga voelen/merken tussen deze banden. Misschien nu "gewoon" een kiezen en voor de volgende een ander, kijken of dat bevalt.
Kijk dan voor de grap ook eens naar de voorlopers van de bovengenoemde banden, ik rijd zelf nog met de Michelin Pilot Road 4 en die kun je vaak vrij goedkoop vinden.
Kun je nog hard zat mee :p

En ja, het weggedrag kan ooit wel eens wat (of zelfs flink) verschillen tussen nieuwe banden, maar meestal duurt dat max 1000km tot je er aan gewend bent.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:
Even mezelf quoten:

[...]

Ik heb contact met de dealer, die het voorlegt aan Yamaha. Het antwoord van Yamaha: "er is een software update voor dit probleem, maar die versie staat zo te zien al in de ECU sinds 12-09-2023.
En gebruikt de klant de blipper? Want dan is het logisch dat de motor gas bij geeft, dat hoort juist."

Laat dat nu net de datum zijn waarop het irritante gedrag is begonnen, al werd dat voor mij pas vanaf oktober echt merkbaar toen de TPS werd vervangen. In de tussentijd heb ik te weinig gereden. Maar het probleem is bekend, en de softwareversie die het probleem moet verhelpen, veroorzaakt bij mij juist het probleem. :?

Het antwoord laat ook blijken dat ze mijn vraag/commentaar niet hebben begrepen bij Yamaha, want het staat volledig los van de blipper. 8)7

De dealer gaat wel nog even verder onderzoeken d:)b , maar ik begin al langzaam uit te kijken naar een alternatieve ECU mapping.
[edit]Helaas kan de dealer geen andere kleine aanpassingen maken waardoor dit effect gedempt wordt. Wat dit betreft zijn ze overgeleverd aan Yamaha. Begrijpelijk, maar helaas.
Oudere versie van de ECU software terugzetten kan niet, en alle ECU's die nieuw worden geleverd bevatten al deze versie van de software. Dus zelfs de ECU fysiek vervangen zou niet werken. Niet dat ik een nieuwe ECU ga betalen, als je kijkt wat zo'n ding moet kosten. :F
Dat is echt niet het probleem hoor. Wat ze beschrijven is dat je bij de blipper (terugschakelen zonder koppelingshendel) gas bij moet geven. Dat is logisch, je moet "rev-matchen", dat is precies wat de blipper voor je doet.

Maar jij beschrijft extra gas terwijl je niet aan het schakelen bent, dat staat los hier van lijkt me?

Ik zou de update opnieuw laten plaatsen, misschien ging er wat mis ofzo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

4x2 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Kijk dan voor de grap ook eens naar de voorlopers van de bovengenoemde banden, ik rijd zelf nog met de Michelin Pilot Road 4 en die kun je vaak vrij goedkoop vinden.
Kun je nog hard zat mee :p

En ja, het weggedrag kan ooit wel eens wat (of zelfs flink) verschillen tussen nieuwe banden, maar meestal duurt dat max 1000km tot je er aan gewend bent.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
De Pilot Road 4 beviel me niet zo, teveel een lui sturende tourband. Heb liever wat scherper stuur gedrag, voelt een stuk vertrouwder in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
_eLMo_ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:17:
[...]

Dat is echt niet het probleem hoor. Wat ze beschrijven is dat je bij de blipper (terugschakelen zonder koppelingshendel) gas bij moet geven. Dat is logisch, je moet "rev-matchen", dat is precies wat de blipper voor je doet.

Maar jij beschrijft extra gas terwijl je niet aan het schakelen bent, dat staat los hier van lijkt me?

Ik zou de update opnieuw laten plaatsen, misschien ging er wat mis ofzo.
Exact. Bij de blipper moet je juist geen gas bij geven. Dát is net de taak van de blipper, dat die dat voor me doet. Dus waarom ze die erbij halen terwijl ik die ook nergens benoemd heb, is me een raadsel.

Maar inderdaad, wat ik beschrijf staat daar volledig los van. Ik rem op de motor af. Geen gas, niet ontkoppeld, niet schakelend. Ik kom nergens aan. En de motor geeft spontaan zelf gas bij.
Ik ben er ook redelijk van overtuigd dat de update niet is mislukt; ik ben wereldwijd niet de enige met deze klacht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Laatst online: 20:06
noes schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:18:
[...]

De Pilot Road 4 beviel me niet zo, teveel een lui sturende tourband. Heb liever wat scherper stuur gedrag, voelt een stuk vertrouwder in de bochten.
Rij ik hier als enige nog op pilot powers (2ct)? :+ ik zie die hker nooit nog voorbijkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Vanmiddag vieze handen gemaakt.

De FJR haf een beurt gehad, maar ik zag geen olie via het peilglaasje. Normaal is de olie die je ziet donker.

Had een flesje olie gekocht, wilde dat zoiezo wel thuis hebben mocht ik wat bij moeten vullen. Dus ik vul bij, en bij, en bij.. Niets te zien bij het peilglaasje.

Tot ik mij realiseer dat de olie uit de fles ook soort van transparant is, met een hele lichte oranjige tint.
Precies wat ik ook in het glaasje zie. Oh shit, :X
Kortom, er zat dus al genoeg olie in, en nu zit er dus 600-700cc te veel in.
En dat moet er echt weer uit voordat de motor gestart word. Te veel olie is bijna zo slecht als te weinig olie..

Bakje schoongemaakt, en de aftapplug opengedraaid, om de overtollige olie eruit te halen.

Uiteindelijk kwam het peil weer in zicht, kort daarna de motor even gestart om de olie goed rond te pompen.

Alles weer in orde, wel een paar stinkende handen en een vieze doek verder.

Maar alles klopt weer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 02-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:52

jeroenathome

Een regel tekst

_Apache_ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:24:
Vanmiddag vieze handen gemaakt.

De FJR haf een beurt gehad, maar ik zag geen olie via het peilglaasje. Normaal is de olie die je ziet donker.
Mijn ervaring is dat na een half uur rijden de olie al redelijk verkleurd is dat dit zichtbaar wordt. Of jouw garage vervangt de olie op een betere manier dan de mijn garage.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nehal3m
_Apache_ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:24:

Kortom, er zat dus al genoeg olie in, en nu zit er dus 600-700cc te veel in.
Klassiekertje. Ik heb voor dat doeleind zo'n ding in de schuur, steek je 't rietje in de olie en dan druk je 't er zo weer uit. Wel zorgen dat 'ie van buiten en binnen goed schoon is, je wil geen andere chemische zooi door je olie mengen dus een beetje olie in een bakje en erdoor jagen tot er niks anders meer in het rietje zit dan olie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVMkotCucTmWn-09L4Gr2SO05To=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gRsR1IOQlbVTLx1HLYIaZUPC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 15:34
Ach verrek....wat een wereld idee man ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

jeroenathome schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:44:
[...]
Mijn ervaring is dat na een half uur rijden de olie al redelijk verkleurd is dat dit zichtbaar wordt. Of jouw garage vervangt de olie op een betere manier dan de mijn garage.
Dat had ik dus ook verwacht, die donkere kleur. Ben nu een paar honderd km verder na de oliewissel. En als ik via het glaasje kijk, is het transparent, met een lichte oranje tint.

Maar de olie die ik aftapte, was amper oranje te noemen, terwijl ik het veel donkerder had verwacht.

Het was iets donkerder dan de olie uit de fles, maar amper donkerder.
En dat vind ik aan de ene kant juist wel knap, van een motorblok dat 175k heeft gelopen :*)

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 02-02-2024 21:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Als je een motor goed warm laat draaien, maar helemaal als je hem flushed merk je wel degelijk dat de nieuwe olie een stuk langer "schoon" blijft.

@Will_M Wil best zo rijden maar niet met mijn goldwing. Hier kosten ze een stukje meer dan in de USA.
Daar kun je ze al voor een appel en een ei kunt vinden, hier zie je ze niet gauw onder de 10K, is me net teveel om te verneuken :+

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vandaag had ik zowaar even een dag vrij, en bedacht ik me dat mijn tweewieler-park wel weer eventjes mocht lopen.

Uiteindelijk door het mooie weer toch de bol dor even meegenomen voor een ritje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw3DJq17EmCSULBRhRtQTlxaato=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WrMmAipqRhC5gj9iALK8UTz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQsbNLIcF0ZggeDfqKeqV0iTEYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUHp8UTwXZOWwC6q0IZRMEWo.jpg?f=fotoalbum_large
Was een prima weertje! En rustig, was regen voorspeld maar niks gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Hier heeft het een groot deel van de dag geregend.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
Bommes schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:20:
Hier heeft het een groot deel van de dag geregend.. :|
Heeft me niet weerhouden om naar het mf bbq winter gebeuren te gaan ;)
Heerlijk dijkjes geknalt en goeie bbq gehad _/-\o_

Terugweg was wel minder door de wind vooral

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Onlangs heeft mijn vrouw een nieuwe motor gekocht en nu zit ik te kijken naar de opties en verplichtingen van verzekeringsmaatschappijen op het gebied van beveiliging.

Bij haar vorige motor gebruikte ze alleen een ART 4 schijfremslot. Lekker praktisch tijdens Europese motorvakanties en ook voor de motorverzekering was het goed genoeg. Vanwege de waarde van haar nieuwe motor (> EUR 20.000) stellen sommige verzekeraars extra eisen aan de beveiliging. Een mooi moment om te kijken naar de verschillende opties.

In dit topic kon ik niet veel informatie vinden over de beveiliging van jullie tweewielers.
Hoe zouden jullie een duurdere motor op slot zetten als hij ’s nachts in de Alpen op een openbare parkeerplaats van een hotel staat, waarbij het wel praktisch uitvoerbaar moet blijven? Is een ART 4 schijfremslot nog steeds voldoende, is een ART 4 kettingslot verstandig, of kies je zelf voor een andere vorm van beveiliging zoals een SCM klasse M2 beveiliging?
==========
Uit interesse heb ik ook de diefstalcijfers van 2023 opgezocht, want ik had niet echt een beeld bij de diefstal van motoren. Het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) rapporteert hier regelmatig over. Het LIV is een samenwerkingsverband tussen de RDW, de Politie en het Verbond van Verzekeraars. Wat blijkt…, met een Kymco heb je een diefstalrisico van 1 op 46, Piaggio 1 op 63 en KTM 1 op 196. Daarna volgen merken als Yamaha, BMW en Suzuki. Vorig jaar zijn 33 Nederlandse motorfietsen gestolen in het buitenland, waarvan er slechts 1 is teruggevonden. Voor de geïnteresseerden hieronder wat data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOnyIhJSbqLedGXBimTqLaYctV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bfhaw0621896dcepf3EMSYPJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN8JqtwTbCUFzs89m1TqSgncHjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9jmI5g9ymwL0luHjEFEVNoj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ-VD_5FYhy9kHY4Iy0tQeWkABQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szKEjI5EUZ0SIUJqs7PTlfMg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:22
Ik denk dat je je motor altijd met een ketting ergens aan vast moet leggen, alleen een schijfslot is zo gepiept natuurlijk. Busje open, motor er in en busje dicht.

Goede ketting vertraagt enorm, wat ik weet laten de meeste (gelegenheids)dieven hem dan gewoon staan.

Enige nadeel is dat je die ketting weer mee moet zeulen, zijn niet de lichtste dingen.

[ Voor 14% gewijzigd door ozzynator op 04-02-2024 17:15 ]

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
Ik heb tijdens mijn motortripjes nooit iets van een extra slot bij me.
Stuurslot en dat is het wel.
Ik weet het niet echt heel slim, maar tot nu toe goed gegaan.
Volgende keer toch maar minstens een schijfremslotje meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Ik keek net naar een ART 4 kettingslot van ABUS. Dat ding weegt ruim 5 kg. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:37:
Klopt, dat wegen ze wel.
Ik heb er 2 liggen, voor het laatst aangeraakt met de verhuizing, 2 jaar geleden.
Heb er nog een hernia van.
Ondingen vind ik het, maar je ontkomt er helaas niet altijd aan.

Is een alarm niet een optie? Een verzekering die dat accepteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik weet van mijn verzekering dat ik 's nachts thuis ART 4 kettingslot moet hebben, gestald in een alleen voor mij en mijn huisgenoten toegankelijke ruimte moet hebben, Indien voor meerdere personen togankelijk dan moet er ART 4 ketting plus goedgekeurde verankering op zitten.

Ben ik elders, zoals weekendje weg of vakantietrip dan volstaat stuurslot en ART 4 schijfremslot.

Alarm is bij mijn motor standaard en ik weet niet of dat een eis is.

[edit]
Verzekerde waarde ook >20K

[ Voor 4% gewijzigd door botoo op 04-02-2024 18:11 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:37:
Als het perse art4 moet zijn, waarom geen schijfremslot? Die zijn er ook in art4 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Sinds m'n KTM uit m'n schuur is gejat leg ik m'n motors aan een ART4 ketting door een betonanker in de vloer. Is meer gedoe om ze los te krijgen voor een ritje, maar gelegenheidsdiefstal voorkom je er wel mee en voor de verzekering is 't voldoende om te zorgen dat ik de nieuwwaarde terug krijg door de aanschafwaardegarantie de komende 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:08:
Onlangs heeft mijn vrouw een nieuwe motor gekocht en nu zit ik te kijken naar de opties en verplichtingen van verzekeringsmaatschappijen op het gebied van beveiliging.

Bij haar vorige motor gebruikte ze alleen een ART 4 schijfremslot. Lekker praktisch tijdens Europese motorvakanties en ook voor de motorverzekering was het goed genoeg. Vanwege de waarde van haar nieuwe motor (> EUR 20.000) stellen sommige verzekeraars extra eisen aan de beveiliging. Een mooi moment om te kijken naar de verschillende opties.

In dit topic kon ik niet veel informatie vinden over de beveiliging van jullie tweewielers.
Hoe zouden jullie een duurdere motor op slot zetten als hij ’s nachts in de Alpen op een openbare parkeerplaats van een hotel staat, waarbij het wel praktisch uitvoerbaar moet blijven? Is een ART 4 schijfremslot nog steeds voldoende, is een ART 4 kettingslot verstandig, of kies je zelf voor een andere vorm van beveiliging zoals een SCM klasse M2 beveiliging?
==========
Uit interesse heb ik ook de diefstalcijfers van 2023 opgezocht, want ik had niet echt een beeld bij de diefstal van motoren. Het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) rapporteert hier regelmatig over. Het LIV is een samenwerkingsverband tussen de RDW, de Politie en het Verbond van Verzekeraars. Wat blijkt…, met een Kymco heb je een diefstalrisico van 1 op 46, Piaggio 1 op 63 en KTM 1 op 196. Daarna volgen merken als Yamaha, BMW en Suzuki. Vorig jaar zijn 33 Nederlandse motorfietsen gestolen in het buitenland, waarvan er slechts 1 is teruggevonden. Voor de geïnteresseerden hieronder wat data.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Art4 schijfremslot in 'hangslot'-stijl, zie afbeelding hieronder, is voldoende voor de verzekering. Maar je motor wordt nog makkelijk opgetild en afgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.slotenspeciaalzaak.nl/media/catalog/product/cache/ee211ec0d63f62d7cb2af1b10c843ccd/v/i/vinz_dinara_disc_brake_lock_black_front_view.jpeg

Zo'n kabel kan dat voorkomen, maar kan ook nog relatief makkelijk doorgehaald worden

Afbeeldingslocatie: https://www.slotenspeciaalzaak.nl/media/catalog/product/cache/ee211ec0d63f62d7cb2af1b10c843ccd/a/b/abus_cobra_kabel.jpg

Totaalpakket kost vrij weinig, vrij licht en makkelijk mee te nemen. Mijn motoren hebben ook SCM2 alarm, bij BMW is dat een veelgekozen af-fabriek optie, en anders makkelijk te retrofitten: kastje inpluggen en even langs de dealer om hem aan de computer te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
https://www.slotenspeciaa...jfremslot-fluor-geel.html

Ik heb zo'n ding soms in de tas voor onderweg, is wel redelijk klein en makkelijk mee te nemen.
Ketting ga ik niet mee slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Klopt, dat wegen ze wel.
Ik heb er 2 liggen, voor het laatst aangeraakt met de verhuizing, 2 jaar geleden.
Heb er nog een hernia van.
Ondingen vind ik het, maar je ontkomt er helaas niet altijd aan.

Is een alarm niet een optie? Een verzekering die dat accepteert?
Het verschilt tussen verzekeringen welke beveiliging ze verplichten voor haar nieuwe motor. Er zijn ook verschillende verzekeringen die haar huidige ART4 schijfremslot voldoende vinden. Een alarmsysteem ga ik voor de zekerheid ook nog even naar kijken, want die zit nog niet op de motor.

Maar, naast de eisen van de verzekeringsmaatschappijen moet ze er uiteindelijk zelf ook een goed gevoel bij hebben als ze ergens in het buitenland in een hotel ligt te slapen. Dus het zal uiteindelijk wel een compromis worden tussen de eisen van de verzekering, vervoervoerbaarheid en hoe goed hij beschermt tegen diefstal.
botoo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:09:
Ik weet van mijn verzekering dat ik 's nachts thuis ART 4 kettingslot moet hebben, gestald in een alleen voor mij en mijn huisgenoten toegankelijke ruimte moet hebben, Indien voor meerdere personen togankelijk dan moet er ART 4 ketting plus goedgekeurde verankering op zitten.

Ben ik elders, zoals weekendje weg of vakantietrip dan volstaat stuurslot en ART 4 schijfremslot.

Alarm is bij mijn motor standaard en ik weet niet of dat een eis is.

[edit]
Verzekerde waarde ook >20K
nehal3m schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:20:
Sinds m'n KTM uit m'n schuur is gejat leg ik m'n motors aan een ART4 ketting door een betonanker in de vloer. Is meer gedoe om ze los te krijgen voor een ritje, maar gelegenheidsdiefstal voorkom je er wel mee en voor de verzekering is 't voldoende om te zorgen dat ik de nieuwwaarde terug krijg door de aanschafwaardegarantie de komende 3 jaar.
Ik zit er ook aan te denken om thuis de motor aan een anker te leggen. Het is een relatief goedkope maatregel die beter beschermt tegen diefstal zonder bij ons in de weg te staan.

De uitdaging zit vooral in haar motorreizen.
noes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Art4 schijfremslot in 'hangslot'-stijl, zie afbeelding hieronder, is voldoende voor de verzekering. Maar je motor wordt nog makkelijk opgetild en afgevoerd.

[Afbeelding]

Zo'n kabel kan dat voorkomen, maar kan ook nog relatief makkelijk doorgehaald worden

[Afbeelding]

Totaalpakket kost vrij weinig, vrij licht en makkelijk mee te nemen. Mijn motoren hebben ook SCM2 alarm, bij BMW is dat een veelgekozen af-fabriek optie, en anders makkelijk te retrofitten: kastje inpluggen en even langs de dealer om hem aan de computer te hangen.
Dit is ook wel een interessante combinatie inderdaad. Het schijfremslot ging altijd al mee en is goedgekeurd door de meeste verzekeringen. De dunne kabel is gemakkelijk mee te nemen op reis. Hoewel de kabel niet erg dik is, wordt het net iets minder makkelijk om de motor snel in een busje te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:27:
De uitdaging zit vooral in haar motorreizen.
Goed overleg met de verzekering hebben wat betreft hun eisen voor onderweg (en welke landen wel/niet).

Zelf ga ik komend jaar de Abus Granit kopen, niet omdat 'ie veiliger zal zijn dan de Vinz die ik nu gebruik, maar omdat die Granit wel erg makkelijk te hanteren is, geen vuile vingers van de remschijf meer. Is er ook met een ingebouwd alarm(pje). Ook hebben ze een fraai ophangsysteem (te koop) zodat ie niet in een tas ligt te rammelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.slotenspeciaalzaak.nl/media/catalog/product/cache/ee211ec0d63f62d7cb2af1b10c843ccd/a/b/abus_granit_77_sledge_grip_yellow.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door botoo op 04-02-2024 19:58 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb gewoon een art5 ketting achterin liggen hahaha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
_eLMo_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:51:
Voor de betere Roadrage ook altijd handig >:)

Ik heb zo een Abus butplug schrijfrem slot,maar die is nutteloos bij mijn Tuareg, kan niet in/op/aan de schijf.
Openingen te groot, dus de achterkant valt er zo weer door heen.
Van mijn Pa kreeg ik gelukkig nog zo een hangslot ding, ook art5 dacht ik.
Dat werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Vraagje over mijn gore-tex jas. Bij de koop een half jaar terug, werd mij verteld dat ik heb elk half jaar moet wassen en in de droger moet stoppen om het goed te houden.

Ik gebruik hem niet heel vaak (niet dagelijks, heb nu 2500 km gereden).

Moet dit echt?
En is het nu al nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

botoo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Goed overleg met de verzekering hebben wat betreft hun eisen voor onderweg (en welke landen wel/niet).

Zelf ga ik komend jaar de Abus Granit kopen, niet omdat 'ie veiliger zal zijn dan de Vinz die ik nu gebruik, maar omdat die Granit wel erg makkelijk te hanteren is, geen vuile vingers van de remschijf meer. Is er ook met een ingebouwd alarm(pje). Ook hebben ze een fraai ophangsysteem (te koop) zodat ie niet in een tas ligt te rammelen.

[Afbeelding]
Ik had de Sledg77 (is geloof ik min of meer zelfde slot, zonder alarm).

Handig: superklein waardoor hij in het kontje van een S1000RR past naast het alarm. Onhandig: past maar op 1 manier op de schrijfrem, juist daardoor altijd geklooi. Op mn R1200RT is het zelfs bijna onmogelijk hem goed te plaatsen, moet van hub naar buiten. Gebruikte hem daarom ook echt alleen onderweg. Daarom inmiddels verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:42
TweakerVincent schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:44:
Vraagje over mijn gore-tex jas. Bij de koop een half jaar terug, werd mij verteld dat ik heb elk half jaar moet wassen en in de droger moet stoppen om het goed te houden.

Moet dit echt?
En is het nu al nodig?
Waarom zou je het niet doen? Het kost je alleen één was beurt en misschien een half uurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

_eLMo_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:51:
Ìk heb een snaar achterin, geen idee of dat een ART certificering heeft :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bommes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:23:
[...]
Voor de betere Roadrage ook altijd handig >:)
Dat is nostalgisch :D

leeg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nehal3m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEDpiDpYzcawmturP9XLWUTXsa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9hJKS922xggClAlE071eriXz.jpg?f=user_large

edit: Die game heet Road Rash trouwens ;)

2 jaar geleden heb ik de CD-ROM versie gevonden in een kringloopwinkel, die slingert hier nog ergens rond...

edit2: Online speelbaar: https://arcadespot.com/game/road-rash/

[ Voor 23% gewijzigd door nehal3m op 04-02-2024 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:51
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Exact. Bij de blipper moet je juist geen gas bij geven. Dát is net de taak van de blipper, dat die dat voor me doet. Dus waarom ze die erbij halen terwijl ik die ook nergens benoemd heb, is me een raadsel.

Maar inderdaad, wat ik beschrijf staat daar volledig los van. Ik rem op de motor af. Geen gas, niet ontkoppeld, niet schakelend. Ik kom nergens aan. En de motor geeft spontaan zelf gas bij.
Ik ben er ook redelijk van overtuigd dat de update niet is mislukt; ik ben wereldwijd niet de enige met deze klacht. ;)
De nieuwe update heeft niet toevallig een MSR (Motor Slip Regeling) functie geactiveerd ofzo? Mijn nieuwe KTM 1290 SAS heeft zo'n systeem om de motorrem te beperken. Heel ander gedrag wat betreft motorrem dan mijn KTM 990 SMT.
Squawk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:08:

Toevallig vandaag een Roadlok remschijf slot gemonteerd op de KTM. Vereiste van de verzekering was ART4 en met een Roadlok moet je geen slot/ketting/... meezeulen in de koffers/onder het zadel/... dus de keuze was (ondanks de prijs) snel gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLHQOJAMyJX4zLUk16IM81AlkxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAUsFtawWVCfInWjlgTIfYlH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:53
TweakerVincent schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:44:

Moet dit echt?
En is het nu al nodig?
Ik was mijn pak 1x per jaar en dat gaat ook goed.

Ik heb hem ook wel eens langer niet gewassen en dat heeft voor de waterdichtheid geen negatieve gevolgen gehad, alleen ruikt ie dan niet meer zo fris.

Dus als je 2x per jaar teveel vindt kan 1x per jaar wassen ook prima.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Laatst online: 20:06
theredone51 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:26:
[...]

De nieuwe update heeft niet toevallig een MSR (Motor Slip Regeling) functie geactiveerd ofzo? Mijn nieuwe KTM 1290 SAS heeft zo'n systeem om de motorrem te beperken. Heel ander gedrag wat betreft motorrem dan mijn KTM 990 SMT.

[...]

Toevallig vandaag een Roadlok remschijf slot gemonteerd op de KTM. Vereiste van de verzekering was ART4 en met een Roadlok moet je geen slot/ketting/... meezeulen in de koffers/onder het zadel/... dus de keuze was (ondanks de prijs) snel gemaakt:
[Afbeelding]
Hoeveel kost die roadlok dan? Ben nl. ook ff aan het rondkijken vlor een schijremslot.
Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.