Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 471.060 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:24
Ja precies ik denk dat ADV vaak als marketing term gebruikt wordt, beetje het BMW GS idee, de motor die je overal brengt, maar je doet het niet.

Die schuberth heb ik geen ervaring mee, maar ik lees dat die erg goed moet zijn.
Vind hem er alleen niet uitzien, dat doet de shoei dan weer beter.

Uiteindelijk is het ook veel compromissen sluiten, want de perfecte helm is nog steeds niet gemaakt voor mij persoonlijk, dus heb een MX helm voor als ik alleen rij, en een ADV helm voor als ik coms wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-06 16:15
kneusteun schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:
Ja precies ik denk dat ADV vaak als marketing term gebruikt wordt, beetje het BMW GS idee, de motor die je overal brengt, maar je doet het niet.

Die schuberth heb ik geen ervaring mee, maar ik lees dat die erg goed moet zijn.
Vind hem er alleen niet uitzien, dat doet de shoei dan weer beter.

Uiteindelijk is het ook veel compromissen sluiten, want de perfecte helm is nog steeds niet gemaakt voor mij persoonlijk, dus heb een MX helm voor als ik alleen rij, en een ADV helm voor als ik coms wil.
Ik heb een Schuberth E1 op een BMW GS, dat past dan wel weer bij elkaar :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Wat mij nu wel opvalt is dat de view angle van die schuberth wel wat klein lijkt.
Of valt dat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03
Ik denk dat dat gezichtsbedrog is op de afbeeldingen.

Wat mij vooral tegenstaat aan Schuberth is dat ze opeens overgegaan zijn op een andere pasvorm, de typische duitse kop. Die past mij dus niet meer. Dat kun je wel weer passend maken, maar daar mag je extra voor betalen. De kinband is ook opeens verder naar achteren verplaatst, waardoor die nu in mijn keel snijdt.
Compleet kansloos dus voor mijn tere hoofdje.

Dan ga ik liever naar Shoei, waar je weliswaar óók moet betalen voor de meetservice, maar alle materialen vervolgens wel inclusief zijn. Het uitgangspunt van de pasvorm van Shoei is voor mij tegenwoordig sowieso beter.

[ Voor 12% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-10-2024 17:14 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

kneusteun schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:01:
Wat mij nu wel opvalt is dat de view angle van die schuberth wel wat klein lijkt.
Of valt dat mee?
Klopt, de E1 die ik had heeft de kleinere viewing angle van alle helmen die ik heb gehad, vanwege de C3 waar hij op gebaseerd is, ook nog eens erg zwaar, ventilatie matig. Toen de snelsluiting ook nog begon te roesten na een jaar ben ik na 15 jaar Schuberth (BMW rebrands, C2, C3, E1) overgestapt op Shoei. Voor de E1 ook een Arai X4 gehad, die ventileert super, en de grootte van het vizier is geweldig. Maar ook last van drukpunten en lawaaiig.

Nog nooit zo’n lekker zittende helm gehad. Als je bij een Schuberth/Arai last hebt van een drukplek bij de voorhoofd na een tijd rijden: pas eens een Shoei. Ik kan nu prima 8 uur rijden zonder centje pijn.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 22:07
DrivinUCrazy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:13:

Wat mij vooral tegenstaat aan Schuberth is dat ze opeens overgegaan zijn op een andere pasvorm, de typische duitse kop. Die past mij dus niet meer. Dat kun je wel weer passend maken, maar daar mag je extra voor betalen. De kinband is ook opeens verder naar achteren verplaatst, waardoor die nu in mijn keel snijdt.
Wat is de 'typisch Duitse kop'? Want ik dacht dat ik met mijn dikke kop een 'Duitse kop' had, maar de E2 heb ik onlangs gepast en die past dus niet meer.

In tegenstelling tot mijn Touratech (samenwerking met Schuberth) "E1-kloon" kom ik bij de E2 met mijn kin tegen het kinstuk. Dus als ik die ooit wil vervangen, dan is de E2 in ieder geval geen opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

kneusteun schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:38:
Open face helmet en veiligheid lijkt me al apart dat zou je nooit iemand mogen aanraden als veilig.
De mate van veiligheid is arbitrair -alle- helmen zijn veiliger dan geen helm, -veilig(er)- is niet op de motor stappen, of nog beter, niet aan het verkeer deelnemen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:56

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hoe meet je nu eigenlijk goed je profieldiepte op? Achter varieert van 3 tot 5mm dus lijkt me nog prima. Voor 1 tot 3, gemiddeld 2 nog wat, en meet dan op zo'n 10 plekken. Heb nog 1 rit gepland staan komend weekend, maar denk van de winter voor maar vervangen? Wil eigenlijk dark gaan, maar moet ik eerst andere velgen hebben :)

Heb trouwens ook elektra perikelen, accu in juni vervangen en kon vorig weekend niet rijden want leeg :( Lijkt me dan eerder dynamo/spanningsregelaar.. Nu aan de druppellader opgelaten, morgen maar even 10 rondjes in de wijk doen en tussendoor steeds herstarten. Indien dat werkt weer aan de lader en durf ik wel een rit te maken dit weekend. Maar fijn is anders natuurlijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:58

jeroenathome

Een regel tekst

Zoals jij het beschrijft is hoe ik het ook zou doen. Op meerdere plekken en over de breedte van de band. Een advies van mij is om de achterband ook te vervangen. Anders zal je dit moeten doen als het seizoen net lekker is begonnen.
Weet je zdat dat het de dynamo of spanningsregelaar is? Het zou ook een lekstroom van een ander onderdeel kunnen zijn.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
botoo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

De mate van veiligheid is arbitrair -alle- helmen zijn veiliger dan geen helm, -veilig(er)- is niet op de motor stappen, of nog beter, niet aan het verkeer deelnemen.
Helemaal eens hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
LankHoar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:19:
Hoe meet je nu eigenlijk goed je profieldiepte op? Achter varieert van 3 tot 5mm dus lijkt me nog prima. Voor 1 tot 3, gemiddeld 2 nog wat, en meet dan op zo'n 10 plekken. Heb nog 1 rit gepland staan komend weekend, maar denk van de winter voor maar vervangen? Wil eigenlijk dark gaan, maar moet ik eerst andere velgen hebben :)

Heb trouwens ook elektra perikelen, accu in juni vervangen en kon vorig weekend niet rijden want leeg :( Lijkt me dan eerder dynamo/spanningsregelaar.. Nu aan de druppellader opgelaten, morgen maar even 10 rondjes in de wijk doen en tussendoor steeds herstarten. Indien dat werkt weer aan de lader en durf ik wel een rit te maken dit weekend. Maar fijn is anders natuurlijk.
Gemiddeldes zeggen niks. Het minimum telt. Voorbanden vervang ik sowieso meestal al voordat ze aan de 2 mm zitten. Achterbanden rij ik door tot aan de slijtageindicator. Anders kun je blijven wisselen met een dikke twin.

In jouw geval zou ik de voorband nu vervangen, de achterband kan nog een hele tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
theredone51 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Wat is de 'typisch Duitse kop'? Want ik dacht dat ik met mijn dikke kop een 'Duitse kop' had, maar de E2 heb ik onlangs gepast en die past dus niet meer.

In tegenstelling tot mijn Touratech (samenwerking met Schuberth) "E1-kloon" kom ik bij de E2 met mijn kin tegen het kinstuk. Dus als ik die ooit wil vervangen, dan is de E2 in ieder geval geen opvolger.
Lekker generaliserend, alles over één kam scherend, stereotypes uit de kast halend: Veel Nederlanders hebben een wat smaller hoofd. Veel Duitsers hebben een wat breder, boller hoofd.

De generatie Schuberth-helmen sinds de C4 is mij dus tegenwoordig te breed, waardoor die alleen op mijn voorhoofd drukt. En dát is een garantie voor hoofdpijn. :/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 23:04
DrivinUCrazy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:13:

Dan ga ik liever naar Shoei, waar je weliswaar óók moet betalen voor de meetservice, maar alle materialen vervolgens wel inclusief zijn. Het uitgangspunt van de pasvorm van Shoei is voor mij tegenwoordig sowieso beter.
Precies hierom ben ik ook overgestapt op Shoei. De nieuwe Schuberth-vorm is het voor mij ook niet, terwijl de C3 altijd goed zat. Nu de Shoei met perrsonal fitting en dat zit helemaal goed.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:23

A13X

Dude

botoo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

Ook een dooddoener natuurlijk, het verschil tussen wel of geen helm is vrij groot met een relatief kleine impact voor de gebruiker. Je complete hobby/passie opgeven omdat het veiliger is heeft nogal een grote impact

De opmerking is wel terecht, in de praktijk vallen ze nu eenmaal bijna 67% van de tijd met het gezicht op het asfalt. Dat is 67% waarbij je open helm bijna net zo goed geen helm had kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.adventuremoto.com.au/assets/images/motocycle-helmet-impact-zones-diagram.jpg

Hou toch op met "ja, maar" en neem gewoon verantwoordelijkheid. Zeg gewoon Ja
spoiler:
mama
dat is onveiliger, maar daar kies ik voor. Dat risico is het mij waard.

V.w.b. adventure helmen, de Scorpion adf-9000 heeft mij plezant verrast. Goede pasvorm a Shoei, haast net zo stil als m'n neotec 2. Vrij ruim bij het gezicht, past een crossbril op en dan kun je nogsteeds het vizier dicht doen. Geen last van de peak tenzij je 150+ op de snelweg doet en dan achterom wilt kijken. 98% van de tijd dus geen last van. Oh en veel beter geventileerd dan de neotec 2, wat dat betreft een heerlijke helm. Ook nog een groot zonnevisier, enige minpunt daarvan is dat hij zo laag komt dat hij mijn neus raakt...

@Jolke beter plaatje, @DrivinUCrazy beter plaatje, vizier staat er nu bij. Stijgt het percentage op je muil en gauw naar 67%

[ Voor 26% gewijzigd door A13X op 15-10-2024 11:18 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Hm, ik rij hier ook al zo'n 15 jaar met Schuberth, S1, S2 en E1. Een E2 of ander recent model heb ik nog niet geprobeerd, ik ben benieuwd of de pasvorm inderdaad anders is... Tot nu toe bevallen ze juist prima. Als het tijd wordt voor vervanging ook maar weer eens naar andere merken kijken :P Arai valt helaas direct af, als brildrager die vaak in wisselende weeromstandigheden rijdt is een opklapbaar intern zonnevizier echt een basisvereiste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@A13X, ben ik de enige die struikelt over het woord 'imact'. :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:27:
@A13X, ben ik de enige die struikelt over het woord 'imact'. :?
Hopelijk wel met een goede helm op dan. Met struikelen kun je je lelijk bezeren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Jolke Ja.

Ben ik de enige die er over valt dat 10,3% van de impacts op de helm, de helm niet raken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:26
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:53:
@Jolke Ja.

Ben ik de enige die er over valt dat 10,3% van de impacts op de helm, de helm niet raken?
Dat zijn alle insecten op het vizier :P

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MODJES OPGELET DIT IS GEEN VERKOOP

voor ik straks mijn post weer weggepoetst krijg }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlb6OZHT2LSFfmIr42ULDo0xsYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWkiZF8yWA8IGNAg6uKIdqy8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aCyOfur61NpQXQuk1M9ga_eIUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haLbiSmQRBErQkZh14qlzE1U.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit op MP te koop gezet want overbodig, maar als een van de tweakers hier het wil gebruiken voor een (restauratie)projectje mogen ze het voor niks hebben. Ik heb er geen pinout bij maar dat kun je vast uitvinden. Leuk om een crosser of oudere fiets van een moderne dash te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:53:
@Jolke Ja.

Die 5.5% op het vizier klopt ook niet... 90% van de insecten komen op mijn vizier. Dat is ook wel een nadeel aan mijn zithouding op de VTR: het schermpje is een springplank insecten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53

voz

De echte kenner

Chakotay schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:39:
Hm, ik rij hier ook al zo'n 15 jaar met Schuberth, S1, S2 en E1. Een E2 of ander recent model heb ik nog niet geprobeerd, ik ben benieuwd of de pasvorm inderdaad anders is... Tot nu toe bevallen ze juist prima. Als het tijd wordt voor vervanging ook maar weer eens naar andere merken kijken :P Arai valt helaas direct af, als brildrager die vaak in wisselende weeromstandigheden rijdt is een opklapbaar intern zonnevizier echt een basisvereiste.
Mijn ervaring is ook dat de C3 uitstekend past, terwijl de C4 alleen maar op het voorhoofd drukt en daarmee zeer oncomfortabel is.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
Nou nou :').

Mijn vrouw is onderweg de kids van school halen en gaat dan gelijk door naar zwemles met ze, maar is de zwemtas vergeten. Of ik die even wil brengen. Tuurlijk. Het is lekker weer dus ik trap de RT aan (die nu niet meer rookt bij het starten en niet meer naar olie stinkt bij het koppelen d:)b) en frot die tas in één van koffers.

Rondje school-zwembad-thuis gereden, krap 15 kilometer en vrijwel allemaal 30/50 gebied. Ik leer nu dat waar ik met een 'onstuimige' P of V-twin de koppeling nodig had om bij die bokkige lage toeren in zijn 1 met slepende rem te rijden, de BMW daar geen noodzaak aan heeft. Gewoon in zijn 1 met een slepende achterrem duld hij príma en dan voorkom je ook gelijk dat je per ongeluk te veel koppelt en omkukelt }:O.

Nu stonden er bij de fly-over rotonde waar je over moet vanaf rondweg naar het zwembad 2 agenten met hun auto in de berm. Ze hadden naar het zich liet aanzien net een automobilist staande gehouden en wisselden daarna van positie om snel de oprit rondweg te kunnen pakken en gingen daar staan kijken (1 achter het stuur, eentje in de open deur om rond te kijken). En die agent keek me aan alsof ik een baal wiet achterop had _O-. Hij haalde zijn hand over zijn kin terwijl hij me strak aankeek alsof hij me SMEEKTE hem een reden te geven me aan de kant te zetten :D.

Nou, die kreeg hij uiteraard niet :9 ben rustig met 70 in zijn 5 de rondweg op gegleden B-) andere dag, kerels.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chakotay
@HTT-Thalan misschien was het voorheen wel zijn dienstmotor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01

_Apache_

For life.

Even wat vragen aan chatgpt gesteld.. Hoe hard moet je remmen om een set aan remschijven te laten gloeien.

motor 230kg, rijder 90kg, 160kmh -> 0kmh,
1 remactie = 315k Joules.

2 discs voor, 2,2kg per stuk, Staal gloeit bij 600C
1.5miljoen Joules.

Dus 5x remmen en ze staan fel rood te gloeien, aangenomen dat ze tussendoor niet afkoelen, en dat 100% van de energie omgezet word in warmte, etc etc. Had verwacht dat ze wel iets meer nodig hadden. :X
Bij normaal wegverkeer natuurlijk onmogelijk, maar best wel haalbaar als je remproeven gaat doen.
Bij een VRO een noodstop gedaan met alleen de achterrem bij 160kmh, en daar stond ie dus mooi te gloeien na de eerste stop. :X

[ Voor 213% gewijzigd door _Apache_ op 15-10-2024 15:04 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Apache_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:54:
Even wat vragen aan chatgpt gesteld.. Hoe hard moet je remmen om een set aan remschijven te laten gloeien.

1.5miljoen Joules.

Dus 5x remmen en ze staan fel rood te gloeien, aangenomen dat ze tussendoor niet afkoelen, en dat 100% van de energie omgezet word in warmte, etc etc. Had verwacht dat ze wel iets meer nodig hadden. :X
Bij normaal wegverkeer natuurlijk onmogelijk, maar best wel haalbaar als je remproeven gaat doen.
Die "aangenomen dat ze tussendoor niet afkoelen" is wel een flinke aanname: voor je weer op 160km/u zit ben je weer ~5s verder (Snel googlen leverde me op dat een BMW S1000RR 6.55s nodig heeft om de 200km/u aan te tikken). En in die ~5s koelen ze best hard af, vol in de rijwind.

En ook tijdens het remmen (je staat niet in 1x stil natuurlijk) worden de schijven ook gekoeld, vooral bij de hogere snelheiden is dat geen verwaarloosbaar onderdeel van de formule.

Tot slot: hoe heter de schijven, hoe groter het verschil met de koele rijwind en dus koelen ze ook dan weer sneller af.

Ik vermoed dat het praktisch onmogelijk is om met "normaal" rijden+remmen (dus niet met slepende rem) je remmen dusdanig te verhitten dat ze rood gloeiend zijn.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
_Apache_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:54:

1.5miljoen Joules.

Bij een VRO een noodstop gedaan met alleen de achterrem bij 160kmh, en daar stond ie dus mooi te gloeien na de eerste stop. :X
Rood gloeiend lijkt me met normale straatmotoren op de openbare weg een onhaalbare kaart. Tegen die tijd heb je al andere problemen.

Ik heb ze wel al eens blauw uitgeslagen gehad, dus die waren echt wel heet geweest. Gewoon op de openbare weg in het Schwarzwald. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

noes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Die "aangenomen dat ze tussendoor niet afkoelen" is wel een flinke aanname: voor je weer op 160km/u zit ben je weer ~5s verder (Snel googlen leverde me op dat een BMW S1000RR 6.55s nodig heeft om de 200km/u aan te tikken). En in die ~5s koelen ze best hard af, vol in de rijwind.

En ook tijdens het remmen (je staat niet in 1x stil natuurlijk) worden de schijven ook gekoeld, vooral bij de hogere snelheiden is dat geen verwaarloosbaar onderdeel van de formule.

Tot slot: hoe heter de schijven, hoe groter het verschil met de koele rijwind en dus koelen ze ook dan weer sneller af.

Ik vermoed dat het praktisch onmogelijk is om met "normaal" rijden+remmen (dus niet met slepende rem) je remmen dusdanig te verhitten dat ze rood gloeiend zijn.
Tuurlijk tuurlijk, het is een theoretisch voorbeeld.

Nou, ik heb het wel eens bij normaal rijden gehad. Maar de discs liepen dus aan.
Mijn wiellagers in het voorwiel waren kapot. Links waren de kogels eruit gekomen, rechts was nog redelijk. Waardoor feitelijk het voorwiel iets scheef stond, en de discs stonden tegen de remblokken te leunen, en dan heb je dus niet veel nodig om de schijven goed op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Apache_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Tuurlijk tuurlijk, het is een theoretisch voorbeeld.

Nou, ik heb het wel eens bij normaal rijden gehad. Maar de discs liepen dus aan.
Mijn wiellagers in het voorwiel waren kapot. Links waren de kogels eruit gekomen, rechts was nog redelijk. Waardoor feitelijk het voorwiel iets scheef stond, en de discs stonden tegen de remblokken te leunen, en dan heb je dus niet veel nodig om de schijven goed op te warmen.
Nou je zei "maar best wel haalbaar als je remproeven gaat doen" - en daar ben ik het dus mee oneens ;)

Maar inderdaad, bij aanlopen van remmen kunnen ze serieus heet worden. Dan is er ook nooit afkoeltijd, en als je lekker een uurtje aan t sturen bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

noes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Nou je zei "maar best wel haalbaar als je remproeven gaat doen" - en daar ben ik het dus mee oneens ;)

Maar inderdaad, bij aanlopen van remmen kunnen ze serieus heet worden. Dan is er ook nooit afkoeltijd, en als je lekker een uurtje aan t sturen bent..
Had een paar jaar geleden een afdaling van Stelvio naar benee, waarbij een vriend dus op de remmen remde, ipv op de motor.
En die kon dus mooi zn sigaret aansteken met zn remschijven eenmaal in het dal aangekomen, hoewel ze niet aan het gloeien waren waren ze goed heet (paars / donkerblauw). Onhandige rijstijl, maar we deden het niet echt gek. Iemand met bagage en een passagier moet al gauw een enorme hoeveelheide energie extra wegremmen. Dan is op de motor remmen niet genoeg, en moeten er letterlijk bijgeremd worden.

En bij mijn rijlessen vergelijkbare situatie toen we voor het examen nog de noodstop aan het oefenen waren. Daar werden de schijven ook flink heet toen we met zen tweeen de oefeningen snel aan het herhalen waren. We moesten stoppen toen de remmen behoorlijk gingen faden.

Dus echt onmogelijk is het niet, maar inderdaad, hoe heter, hoe sneller ze afkoelen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 15-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Apache_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Had een paar jaar geleden een afdaling van Stelvio naar benee, waarbij een vriend dus op de remmen remde, ipv op de motor.
En die kon dus mooi zn sigaret aansteken met zn remschijven eenmaal in het dal aangekomen, hoewel ze niet aan het gloeien waren waren ze goed heet (paars / donkerblauw). Onhandige rijstijl, maar we deden het niet echt gek. Iemand met bagage en een passagier moet al gauw een enorme hoeveelheide energie extra wegremmen. Dan is op de motor remmen niet genoeg, en moeten er letterlijk bijgeremd worden.

En bij mijn rijlessen vergelijkbare situatie toen we voor het examen nog de noodstop aan het oefenen waren. Daar werden de schijven ook flink heet toen we met zen tweeen de oefeningen snel aan het herhalen waren. We moesten stoppen toen de remmen behoorlijk gingen faden.

Dus echt onmogelijk is het niet, maar inderdaad, hoe heter, hoe sneller ze afkoelen.
Heet krijgen gaat prima, dat betwist ik niet. Maar roodgloeiend? Alleen bij slepend remmen voor langere tijd. En dat is geen 'normaal' rijdgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou. WAT ZEG JE?

Vandaag over de A2 met de motor gereden. Voorheen altijd lekker sturen over de binnenwegen maar ik ken de binnenwegen richting Eindhoven vanuit Weert niet zo goed. Maar het windgeruis met de HJC C70 helm was wel aanwezig bij 100 kmh. Alpine oordopjes komen eraan.

Maar toch eens kijken naar een systeemhelm volgend jaar denk ik.

Verder de tip gekregen om de BMW boven de 3k te houden en dan rijdt hij inderdaad veel fijner zonder een rijdende vibrator te zijn. Maar naked bike rijden is wel flink tegen de wind leunen, meer dan ik me kon herinneren.

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 15-10-2024 20:44 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
Snelweg rijden zonder oordopjes? Mij niet gezien! Rij binnendoor nog niet zonder oordopjes, laat staan snelweg... Over oordopjes gesproken, ben bij m'n laatste tourtje het zakje voor m'n alpine oordopjes kwijt geraakt... Zakje boeit me nog niet zo, maar er zat ook zo'n dingetje bij waar je ze mee je oren induwde.. Maar eens kijken naar een nieuw paar oordopjes dan, deze gaan ook al zo'n 12~ km mee ondertussen. Iemand nog tips behalve de 'standaard' alpine moto oordopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
noes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Heet krijgen gaat prima, dat betwist ik niet. Maar roodgloeiend? Alleen bij slepend remmen voor langere tijd. En dat is geen 'normaal' rijdgedrag.
Precies, zelfs op een circuit krijg je remmen niet roodgloeiend. Daarvoor moet er te weinig massa afgeremd worden. Kan me bij het WSBK niet herinneren ooit gloeiende schijven gezien te hebben. Soms zie je het in de MotoGP met carbon schijven.

En bij slepend remmen, zou ik nog de factor hoge snelheid toe willen voegen. Daarvoor moet je door de remweerstand heen, dus flink gas geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:09
Pyr0_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:03:
Snelweg rijden zonder oordopjes? Mij niet gezien! Rij binnendoor nog niet zonder oordopjes, laat staan snelweg... Over oordopjes gesproken, ben bij m'n laatste tourtje het zakje voor m'n alpine oordopjes kwijt geraakt... Zakje boeit me nog niet zo, maar er zat ook zo'n dingetje bij waar je ze mee je oren induwde.. Maar eens kijken naar een nieuw paar oordopjes dan, deze gaan ook al zo'n 12~ km mee ondertussen. Iemand nog tips behalve de 'standaard' alpine moto oordopjes?
Zeker, de op maat gemaakte oordoppen van Alpine. Sinds ik die heb (nu aan m'n 2e set) wil ik niet anders meer.
Zelf heb ik het witte filter, wat de maximale demping is, die oordoppen zijn relatief stil en zitten perfect. Naast m'n tinnitus ook gevoelig voor harde geluiden, dus ben best kieskeurig ;).

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
pr0mo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Zeker, de op maat gemaakte oordoppen van Alpine. Sinds ik die heb (nu aan m'n 2e set) wil ik niet anders meer.
Zelf heb ik het witte filter, wat de maximale demping is, die oordoppen zijn relatief stil en zitten perfect. Naast m'n tinnitus ook gevoelig voor harde geluiden, dus ben best kieskeurig ;).
Ja dat is inderdaad een goeie. Maar ook wel even een ander prijskaartje hé. Wat heb jij ongeveer betaald daarvoor en waar laat je zoiets doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:29

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Pyr0_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Ja dat is inderdaad een goeie. Maar ook wel even een ander prijskaartje hé. Wat heb jij ongeveer betaald daarvoor en waar laat je zoiets doen?
Wat heb jij onlangs aan een broek uitgegeven? Klopt dat het wel wat kost hoor, maar dat is allemaal relatief. Blijkbaar vinden we het normaal dat die pakken en helmen reteduur zijn maar we een maatwerk dopjes voor een paar euro willen hebben :+

Ik ben het helemaal met pr0mo eens. Had eerst ook van die standaard Alpine doppen (heb ze nog steeds als reserve) maar die maatwerkdoppen zijn wel heel fijn. Heb ik ook geen tooltje meer nodig om ze goed in te doen, en ze zitten altijd goed

[ Voor 0% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 15-10-2024 22:29 . Reden: typo ]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
[...]

De eerste keer heb ik ze op laten meten bij Alpine zelf, maar dat was anderhalf uur rijden voor mij. Toen kwam ik er achter dat een aantal Hans Anders vestigingen dit ook doen en ben toen daarheen gegaan. Qua kwaliteit van de mal heb ik geen verschil gemerkt.
Volgens mij was de prijs vergelijkbaar met de huidige prijs. Dus ongeveer 130 euro.

iracing profiel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:29

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Kunnen jullie mij trouwens in de OP zetten. Lees al een tijdje mee maar sta er nog niet inAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnZvb5foVW1GGNCnyHyq_xQY1G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4T0ROGHDRjdgngfo6XHbdf3.jpg?f=fotoalbum_large. V-Strom 650 uit 2012, Zuid Holland

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
_Sunnyboy_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Wat heb jij onlangs aan een broek uitgegeven? Klopt dat het wel wat kost hoor, maar dat is allemaal relatief. Blijkbaar vinden we het normaal dat die pakken en helmen reteduur zijn maar we een maatwerp dopje voor een paar euro willen hebben :+

Ik ben het helemaal met pr0mo eens. Had eerst ook van die standaard Alpine doppen (heb ze nog steeds als reserve) maar die maatwerkdoppen zijn wel heel fijn. Heb ik ook geen tooltje meer nodig om ze goed in te doen, en ze zitten altijd goed
Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ook al kom ik uit het diepe zuiden, ik ben en blijf een zuinige Hollander hé :+
pr0mo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

De eerste keer heb ik ze op laten meten bij Alpine zelf, maar dat was anderhalf uur rijden voor mij. Toen kwam ik er achter dat een aantal Hans Anders vestigingen dit ook doen en ben toen daarheen gegaan. Qua kwaliteit van de mal heb ik geen verschil gemerkt.
Volgens mij was de prijs vergelijkbaar met de huidige prijs. Dus ongeveer 130 euro.
Net al de Alpine site gevonden. Kan alleen niet vinden of je dan ook nog eens extra moet betalen voor het aanmeten ervan.

Al heeft het voor mij voor nu even geen prio. Heb nog 2 sets dopjes liggen, tis alleen ff wat lastiger in doen. En een andere, recent verworven hobby, kost ook al genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
Pyr0_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:16:

Net al de Alpine site gevonden. Kan alleen niet vinden of je dan ook nog eens extra moet betalen voor het aanmeten ervan.
Nee dat zit bij de prijs in. ;)

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Holy shit, ik rijd meestal ~15km snelweg en doe dan al de zware alpine dopjes in. Dat is 20dB. Die 17dBs doe ik alleen in als ik in de stad blijf en dus niet (substantieel) harder dan 50 rijd.

Ik merk anders gewoon een loom gevoel aan mijn hoofd na een tijd rijden. Heb toevallig afgelopen zaterdag bij MKC moto op maat gemaakte dopjes aan laten meten, benieuwd hoe dat gaat bevallen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:23

A13X

Dude

[...]

Mocht je er naar toe gaan, op de motorbeurs heb je vaak aanbiedingen. Meten ze ze te plekke aan, meestal rond of net onder de €100,- maar ben er zelf al lang niet meer geweest.

Ander voordeel, je doet er echt lang mee. Zolang je gehoorgang niet teveel veranderd slijt er niks aan.

Awesome

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Vanmorgen een setje oordoppen besteld. Herrie is irritant. Op de motor, de stofzuiger, de zaagmachine, mn vrouw... Ik vind oordopjes heerlijk. Doe ze zelfs in de auto weleens in en thuis ook...

Heb licht tinnitus en mn motor/helm maakt veel lawaai vind ik. Stukken beter dan mijn vorige helm, maar toch.. als ik soms lees dat mensen 'fluisterstil' ofzo benoemen klinkt dat benijdenswaardig.

Enfin. Net wakker. 130,- euro armer. Ben benieuwd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Zelfs de stilste helmen produceren in een schone luchtstroom bij 100km/h nog 85dB. (Schuberth S2 bijvoorbeeld)
Dat zijn nogal wat voorwaarden, waar je nooit aan voldoet.

Fluisterstil? Ja, tijdens het passen in de winkel. Maar dat is dan ook het enige moment waarbij die helm zo stil is gedurende de tijd dat die op je hoofd zit.

Alle andere momenten is stoerdoenerij om maar geen oordopjes in te hoeven. Of je zit echt volledig uit de wind. Maar ja, dan zit je in een auto.

Mijn otoplastieken dempen 30-35dB. Dát is pas heerlijk rustig. Ik heb wel 2 keer moeten bevestigen dat dat écht was wat ik wilde, omdat dat de industriële filters vereist die niet meer te vervangen zijn door een minder dempend filter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Bezig een tripje naar Denemarken te plannen. (Waarschijnlijk de 25e vertrekken)
Iemand tips voor waterdichte/winddichte handschoenen die niet meteen op skihandschoenen lijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
pr0mo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Heb je ook een communicatiesysteem/muziek aanstaan met deze doppen in? Ik wil ook doppen die meer dempen dan mijn huidige, maar had ergens gelezen dat het niet aan te raden is als je ook vaak je communicatiesysteem gebruikt, omdat het dan over de hele linie teveel dempt. Ik geloof dat eigenlijk niet zo en volgens mij kan het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Het tegengestelde is waar. Je communicatiesysteem wordt juist beter verstaanbaar.

En doe vervolgens je oordoppen eens uit terwijl je navigatie nog eens een instructie roept via de intercom. Je schrikt je rot hoe hard die intercom staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Eens, zonder oordoppen moet de intercom echt veel te hard op de snelweg, en zelfs dan is het bijna onverstaanbaar. Als je dan stop (bij tankstation ofzo) en iemand praat schrik je je kapot hoe hard dat ding staat.

Met oordoppen kan ik de intercom (Sena 50s in mijn geval) prima verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

LankHoar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:19:
Die vraag stelde je zondag ook al ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
kneusteun schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:18:
Bezig een tripje naar Denemarken te plannen. (Waarschijnlijk de 25e vertrekken)
Iemand tips voor waterdichte/winddichte handschoenen die niet meteen op skihandschoenen lijken?
Ik heb dit weekend deze gehaald;
Revit LAVA H20

Nog niet mee gereden. Maar voelt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
_eLMo_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:10:
Eens, zonder oordoppen moet de intercom echt veel te hard op de snelweg, en zelfs dan is het bijna onverstaanbaar. Als je dan stop (bij tankstation ofzo) en iemand praat schrik je je kapot hoe hard dat ding staat.

Met oordoppen kan ik de intercom (Sena 50s in mijn geval) prima verstaan.
Dit is ook mijn ervaring met mijn huidige doppen hoor, maar het gaat me specifiek om doppen met het hoogste niveau demping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:56

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Die vraag stelde je zondag ook al ;)
Ah kijk, toch wel! Ik begon al aan mezelf te twijfelen :P Had nog een paar keer gescrolld maar kwam mijn vraag niet meer tegen. Dus toch tijd voor een bril denk ik B)

Enfin, ik heb dus dubbel antwoord, top! d:)b

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
[...]

Je kan naar Cinepaq in Urmond (ook een Tweaker) als je niet naar een keten wil voor otoplastieken. Kost geloof ik €170.
Wat persoonlijkere aandacht daar, maar het eindproduct is niet echt anders dan bij een willekeurige audicienketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:26
Bij mij is de combi otoplastieken en helm gelijk super vervelend. Krijg dan gelijk pijn aan mijn oor.
Heb ze van mijn werk en speciaal aangegeven dat ik motor rijd, dan krijg je een variant die iets minder uitsteekt. zo doende rijd ik nog altijd zonder maar als ik oordoppen zou vinden die wel comfortable zouden zitten met de helm zou ik het gelijk willen hebbben.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 11:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geert_s schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Heb je ook een communicatiesysteem/muziek aanstaan met deze doppen in? Ik wil ook doppen die meer dempen dan mijn huidige, maar had ergens gelezen dat het niet aan te raden is als je ook vaak je communicatiesysteem gebruikt, omdat het dan over de hele linie teveel dempt. Ik geloof dat eigenlijk niet zo en volgens mij kan het prima.
Dat zit een kerntje van waarheid in, ik heb voor werk namelijk "industrie"-otoplastieken en voor concerten heb ik "muziek"-otoplastieken. Daar zit best een verschil tussen als ik die gebruik.
De muziekversie dempt hogere frequentiegebieden minder, volgens mij volgt die demping meer de beleving van het menselijk oor.

Beide zijn van die op maat gegoten siliconen oordoppen.

Ik kan me voorstellen dat je bij het gebruik van een intercom met de muziekversie stemgeluid beter hoort. Dat is mijn beleving wel in elk geval, ik moet vaak in lawaaige omgevingen praten met iemand (denk aan industrie waar metaalbewerkt wordt tot lawaaige processen/installaties).

Beide filters dempen overigens 20 dB zo uit mijn hoofd.

FWIW.....ik zweer bij die gegoten dingen, merk ze nauwelijks op en zelfs met een concertje met wat support-acts van 4 uur gewoon comfortabel. Ik heb diverse soorten "kant-en-klare" oordoppen gebruikt maar ik ga niet meer terug.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Pluggerz werkt samen met audiciens die niet aangelsloten zijn bij de budgetketens. Ook daar kun je voor een redelijke prijs terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Blomminator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb dit weekend deze gehaald;
Revit LAVA H20

Nog niet mee gereden. Maar voelt goed.
Die zag ik onderdaad ook al, maar leken nogal dik.
Misschien snel even wat gaan testen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
Fraggert schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
FWIW.....ik zweer bij die gegoten dingen, merk ze nauwelijks op en zelfs met een concertje met wat support-acts van 4 uur gewoon comfortabel. Ik heb diverse soorten "kant-en-klare" oordoppen gebruikt maar ik ga niet meer terug.
Comfortabel zijn ze zeker, maar hoe vind je het geluid bij concerten?

Ik heb elk concert weer een interne tweestrijd want zonder otoplastieken is het geluid 5 keer beter. In de praktijk heb ik nog nooit vlakke demping gehad met otoplastieken.

Als iemand dat wel heeft hoor ik graag met welke filters. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WilbertNeems schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Ik heb elk concert weer een interne tweestrijd want zonder otoplastieken is het geluid 5 keer beter. In de praktijk heb ik nog nooit vlakke demping gehad met otoplastieken.

Bij concerten vind ik ze heel erg goed, ik heb pas 1 x gemerkt dat hele hoge tonen toch gedempt worden en dat waren de vocalen van Dani Filth van Cradle of Filth, die gast kan zo hoog zingen (en krijsen), dat hoorde je pas terug bij het terugkijken van de filmpjes. Instrumenten en damesvocalen gaven deze beleving niet, puur zijn bereik in het hoog.

Andere concerten, van Nick Cave tot Rotting Christ of bij DJ Shadow geen enkel idee gehad dat er wat mistte.

ik zie op de website van Pluggerz dat ze inmiddels wat meer keuze hebben voor muziek.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 16-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joris748 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:17:
Pluggerz werkt samen met audiciens die niet aangelsloten zijn bij de budgetketens. Ook daar kun je voor een redelijke prijs terecht.
ik heb idd Pluggerz, aangemeten gekregen bij een lokale groothandel in PBM's waar wij onze werkkleding vandaan halen.

Na het gieten van de vorm heb ik een 2de set bijbesteld op eigen kosten voor concerten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
kneusteun schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Die zag ik onderdaad ook al, maar leken nogal dik.
Misschien snel even wat gaan testen dan maar.
Mhja, niet dun nee... maar mijn vorige handschoenen waren echt te dun voor de koudere dagen. Dus ik doe het gelijk goed. Ga niet voor elk weertype/temperatuur een setje handschoenen neerleggen.
Maar even in je neus peuteren is er niet meer bij nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Toen ik mijn Alpine's aan liet meten kon je er ook een verliesverzekering bij afsluiten voor € 25, vond ik toch wel handig. Aldus geschiedde, een half jaar later dopjes kwijt en dezelfde (ze bewaren de 'afdruk' digtaal) weer binnen. Beetje flauw om er dan toch weer een extra € 25 eigen risico voor te berekenen maar alsnog veel goedkoper dan nieuwe.

Ik gebruik de lichtste (22dB) en ben er nog steeds tevreden mee terwijl ik bepaald niet in schone wind zit en ook geen stille helm heb.

@ocwil Dan heb je geen goede custom doppen of je krijgt ze niet goed in je oren. Alpine's moet je er in draaien (google is je vriend). Zelf maak ik mijn oren eerst nat met een natte vinger, dan glijd het beter.
Kan ook zijn dan je doppen verschuiven bij het opzetten van je helm, dat probleem vang ik af met een dunne helmmuts die over de oren vallen.

@WilbertNeems gebruik je wel speciaal voor muziek doppen? Je zou een kontakt met Cinepaq kunnen zoeken, die is gespecialiseerd in muziekoortjes.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:08:
Zelfs de stilste helmen produceren in een schone luchtstroom bij 100km/h nog 85dB. (Schuberth S2 bijvoorbeeld)
Dat zijn nogal wat voorwaarden, waar je nooit aan voldoet.

Fluisterstil? Ja, tijdens het passen in de winkel. Maar dat is dan ook het enige moment waarbij die helm zo stil is gedurende de tijd dat die op je hoofd zit.

Alle andere momenten is stoerdoenerij om maar geen oordopjes in te hoeven. Of je zit echt volledig uit de wind. Maar ja, dan zit je in een auto.
Punt is dat de meeste motoren niet voorzien zijn van een scherm dat echt iets zinvols doet. Op die motoren kun je beter niets hebben, dan een turbulentie veroorzakend scherm dat het alleen maar erger maakt. Ik heb tot nu toe op mijn BMW's (RT, GSA, K1100 en K1600) het geluk gehad dat daar fatsoenlijke schermen op zitten die in de windtunnel getest zijn. Zelfs het kleine pisruitje op de K11100RS had een klein verstelbaar spoilertje bovenop waardoor je de luchtstroom nét op de bovenkant van de helm kon laten landen. Op de GSA moest ik er zo'n lipje op zetten omdat ie soms als ik achter een andere motor reed alsnog turbulentie kreeg. Maar de vensterbank op de K1600 (en ook de RT) is behoorlijk effectief. Ik zet 'm zo dat ik de luchtstroom nét over de helm voel gaan (als ik mijn hand opsteek).
Dat ik combinatie met een Schuberth zorgt inderdaad voor een erg stille ervaring. Maar dat is uiteraard relatief, want je hoort altijd wat. Ik zit tenslotte niet in een vacuum. Maar wat motoren betreft is het erg stil.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
botoo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:43:
Toen ik mijn Alpine's aan liet meten kon je er ook een verliesverzekering bij afsluiten voor € 25, vond ik toch wel handig. Aldus geschiedde, een half jaar later dopjes kwijt en dezelfde (ze bewaren de 'afdruk' digtaal) weer binnen. Beetje flauw om er dan toch weer een extra € 25 eigen risico voor te berekenen maar alsnog veel goedkoper dan nieuwe.

Ik gebruik de lichtste (22dB) en ben er nog steeds tevreden mee terwijl ik bepaald niet in schone wind zit en ook geen stille helm heb.

@ocwil Dan heb je geen goede custom doppen of je krijgt ze niet goed in je oren. Alpine's moet je er in draaien (google is je vriend). Zelf maak ik mijn oren eerst nat met een natte vinger, dan glijd het beter.
Kan ook zijn dan je doppen verschuiven bij het opzetten van je helm, dat probleem vang ik af met een dunne helmmuts die over de oren vallen.

@WilbertNeems gebruik je wel speciaal voor muziek doppen? Je zou een kontakt met Cinepaq kunnen zoeken, die is gespecialiseerd in muziekoortjes.
Mijn helm drukt mijn doppen ook snel uit mijn oren. Ik heb nu dunnere wangkussens gekocht, dat helpt al. Daarnaast doe ik dan mijn dunne motorkol over mijn oren, en blijft het meestal goed zitten. Alleen de doppen zijn oud en passen niet meer lekker, dus ik ga binnenkort ook maar eens voor Alpines kijken/luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geert_s schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Alleen de doppen zijn oud en passen niet meer lekker,
dat legden ze bij mij uit, je oren blijven veranderen door de jaren heen.

ik kan elk jaar even langs voor een gratis meting, met een beetje luchtdruk meten ze dan of er luchtlekkage is door het niet meer goed afsluiten in je oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
botoo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:43:
Ik heb ze van Cinepaq, met 25 dB-filters voor de motor en 15 dB-filters voor concerten. Voor de motor is het goed want daar verwacht ik niet zoveel van de geluidskwaliteit, voor concerten had ik beter verwacht. Er valt dan veel detail weg.

Ik denk ook niet dat wat hij aanbied heel anders is dan bij de meeste ketens. Hij legde namelijk uit (staat ook ergens op het forum) dat hij filters gebruikt van Dynamic Ear. De meeste ketens gebruiken die filters ook, alleen zijn software zou mogelijk beter kijken naar de juiste afmetingen van het geluidskanaal. Moeilijk in te schatten of dat veel uitmaakt. Voor mij valt het in de praktijk helaas tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:28
ocwil schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:08:
Bij mij is de combi otoplastieken en helm gelijk super vervelend. Krijg dan gelijk pijn aan mijn oor.
Heb ze van mijn werk en speciaal aangegeven dat ik motor rijd, dan krijg je een variant die iets minder uitsteekt. zo doende rijd ik nog altijd zonder maar als ik oordoppen zou vinden die wel comfortable zouden zitten met de helm zou ik het gelijk willen hebbben.
Via mijn werk heb ik ook otoplastieken, alleen deze zijn van hard plastic. Nu heb ik van NOIZEZZ oordoppen en deze zijn van zachter materiaal. Met de helm opzetten merk ik ook dat deze beter in de gehoorgang blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:36
WilbertNeems schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Het ligt er ook aan waar je staat. En wat voor muziek. Mijn mevrouw is net geen 170 en ik 193, dus die wil altijd vooraan staan, want anders ziet ze niets. Ook redelijk goede doppen in, maar je merkt wel heel goed of je in het midden staat of aan de zijkanten.

Paar maanden geleden bij Pennywise in 013 geweest, stonden we 1e rij iets van het midden. Dan hoef ik ze niet perse in. Bij het voorprogramma wel, want dat vond zelfs ik takkeherrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
geert_s schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Dit is ook mijn ervaring met mijn huidige doppen hoor, maar het gaat me specifiek om doppen met het hoogste niveau demping.
Zeker, ik heb een Packtalk Bold met standaard speakers in de helm zitten en dat is meer dan prima te horen.

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 18:59

Metro2002

Memento mori

Ik rij sinds deze week met deze https://www.alpine.nl/products/motosafe-tour

Verwachtte er niet al te veel van toen ik ze voor het eerst in deed want het leek weinig verschil te maken met in en uit maar toen ik begon te rijden en vooral toen ik de snelweg op ging.. holy sh*t wat een verschil met de schuimen oordopjes die ik eerst had. Windgeruis was echt enorm sterk gereduceerd terwijl ik verder alles nog bijna net zo goed hoor als voorheen. Het doet echt wat het op de verpakking zegt: windgeruis dempen.
En niet eens zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Metro2002 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:40:
Ik rij sinds deze week met deze https://www.alpine.nl/products/motosafe-tour

Verwachtte er niet al te veel van toen ik ze voor het eerst in deed want het leek weinig verschil te maken met in en uit maar toen ik begon te rijden en vooral toen ik de snelweg op ging.. holy sh*t wat een verschil met de schuimen oordopjes die ik eerst had. Windgeruis was echt enorm sterk gereduceerd terwijl ik verder alles nog bijna net zo goed hoor als voorheen. Het doet echt wat het op de verpakking zegt: windgeruis dempen.
En niet eens zo duur.
Klopt, gebruik deze al jaren. Werkt prima, zal iets van 2 tientjes gekost hebben. Etuitje en pijpje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 11:37

iMars

Full time prutser

_Apache_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Klopt, gebruik deze al jaren. Werkt prima, zal iets van 2 tientjes gekost hebben. Etuitje en pijpje erbij.
Ik had ook zo'n setje besteld, maar mijn oren zeiden nee... ik krijg ze amper in, blijven niet echt zitten.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

iMars schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Ik had ook zo'n setje besteld, maar mijn oren zeiden nee... ik krijg ze amper in, blijven niet echt zitten.
Klopt, maar je kan ze op maat maken.
Filter eruit duwen, en het buitenste 'paddenstoeltje' omvouwen, en met een schaar een dun randje afknippen.
Terugvouwen en proberen. Herhalen tot pasvorm goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 10:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmqYGVcu8-7GRy8BqrR2dsJiNlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qt4QmdAdleSD26S3sCkOYVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb ze gisteren besteld en zijn vandaag aangekomen. Het is wel anders als 15 jaar terug. Toen moest er altijd een pincet mee omdat je ze er niet goed eruit kreeg als je ze te diep erin had zitten :X

Deze nieuwe hebben dat "draadje" en buisje. Ziet er wel goed uit. Vandaag met gewone oordoppen gereden en natuurlijk was alles gedempt dus ik hoorde de headset niet goed. Wel duidelijk minder vermoeiend als gisteren.

Vandaag wel wat meer binnendoor gestuurd maar ik had Scenic niet ingesteld dus ergens verkeerd gereden en weer op de A2 beland. Maar het stuur gevoel en rijden met die bokkerige Rotax gaat steeds beter en beter. Wel vaak de koppeling nodig bij stadsverkeer vanwege die motor loop.

Carbu's waren toch soepeler.

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 16-10-2024 20:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
@Vuikie
Grubeater schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Ik weet niet of @harley zijn reis naar Marokko al wilt delen, maar hij en zijn broer zijn net terug. :*)

Vannacht was het wat koud (5ºC) op de motor zonder de wintervoering erin, maar ik heb het wel eens kouder gehad.
Ik ben inderdaad net terug van een reis door Marokko samen met mijn broertje Dennis.
Ik heb dus ook 3 weken gemist in dit topic, weet nog niet of ik alles ga teruglezen :+

We hebben 19 dagen gereisd, 15 dagen in Marokko en 2 dagen heen en 2 dagen terug naar het zuiden van Spanje met de bus in 1 ruk doorgereden ( met afwisseling van bestuurder) en in Algeciras de motoren uit de bus geladen, ferry tickets gekocht (open jaw) en overgestoken.
Reden van de bus was tijd, en vrij grove noppenbanden die anders al op zijn voordat we in marokko zijn.

Members only: Marokko Verslag
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 17:37
Holy moly wat een avontuur!
Bedankt voor het delen!
Superrrrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 10:01

GSX-MAN

de/het/een

Epische plaatjes, man. Note to self: meer foto's maken tijdens de trip.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:26
Gaaf! :Y

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blabla13
  • Laatst online: 12:34
@harley Wauw. Gaaf.

In het algemeen nog een vraag:
Ik moet op zoek naar een andere verzekering.
Iemand nog aanraders of juist niet ivm voorwaarden of zo.

Liefst dat ik hem gewoon binnen kan stallen en daar niet extra op slot hoeft te zetten.

Vandaag een andere telefoonhouder voor de motor uitgezocht (inclusief motor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Blabla13 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:27:
@harley Wauw. Gaaf.

In het algemeen nog een vraag:
Ik moet op zoek naar een andere verzekering.
Iemand nog aanraders of juist niet ivm voorwaarden of zo.

Liefst dat ik hem gewoon binnen kan stallen en daar niet extra op slot hoeft te zetten.

Vandaag een andere telefoonhouder voor de motor uitgezocht (inclusief motor)
Vergelijken met combi motors website. Laten stallings voorwaarden erbij zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Laatst online: 12:34
_eLMo_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Vergelijken met combi motors website. Laten stallings voorwaarden erbij zien.
Die naam had ik gehoord idd, maar op de website met mijn gegevens werd nog niets gevonden.
Heb maar een terugbelverzoek ingeschoten.

Zijn echt wel grote premieverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
GSX-MAN schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:43:
Epische plaatjes, man. Note to self: meer foto's maken tijdens de trip.
Klopt,
Soms denk ik dat ik alweer de zoveelste vergelijkbare foto maak, en toch ben ik best wel wat dingen vergeten op de foto te zetten, meer omdat je niet iedere 5 minuten kunt stilstaan en dan denkt dit kom ik straks ook nog wel een keer tegen. Soms stop je voor een foto voor een mooi uitzicht en als je weer aanrijd ben je 2 bochten verder voor een nog veel mooier perspectief.
Deze keer wel alles met de telefoon gedaan, mijn Sony RX100VI maakt echt wel mooiere plaatjes. Maar de vorige is tijdens de reis door India en Nepal defect geraakt door het trillen van de motor. En dat ondanks dat die in een dikke badlaken zat gewikkeld om te dempen. De telefoon draag ik altijd in mijn kevlar vest dus die krijgt de trillingen niet door.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Heel vet om te zien!

Rijmaat van me zat net in de duinen in Iran en is enkele dagen geleden omgedraaid en terug in Turkije, veel grenzen gingen dicht dus was een sprintje om weer in Turkije te geraken. (hij zag de raketten blijkbaar over vliegen)

Hij was ook best wel weg van Turkije, maar wel buiten de steden om schijnbaar.
Buiten de steden wordt hij overal hartelijk ontvangen en wordt alles voor hem geregeld en mag hij niks betalen, zodra hij bij een stad in de buurt komt proberen veel mensen hem geld afhandig te maken schijnbaar. (prijzen voor toeristen hoger en veel bedelaars etc.)

Maar jaloers makend om dat soort verhalen te volgen.

En inderdaad hele toffe foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 20-05 10:01

GSX-MAN

de/het/een

De meeste van onze trips zijn niet zo episch, maar we stoppen gedurende de dag eigenlijk alleen maar om te eten en drinken, nooit voor foto's. Anderzijds is dat voor de flow van het rijden wel weer lekker, en daar komen we toch voor.

Maar goed, mijn trips naar Duitsland, Zwitserland en Frankrijk zijn zoals gezegd ook niet zo fotogeniek.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Nice, @harley, wat een onwijs gave trip! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Onder het mom durf te vragen: Alhoewel ik al een flink aantal jaar mijn rijbewijs heb heb ik nog niet zo heel veel motorkilometers ervaring en vraag me af welke techniek andere motorrijders toepassen bij filteren: Achterrem en slippende koppeling zoals je geleerd is bij je rijlessen met langzame slalom en stapvoets rijden? Alleen achterrem? Alleen koppeling?

En hoe bv met echt van dat irritante filerijden waarbij je er ook niet langs kunt (dus echt kruipen met 2-3km/u en telkens stop and go verkeer). Stapvoets rijden en langzame slalom lukt op zich prima maar vindt het in de praktijk met dit soort situaties soms nog wat lastig toepassen dus ben benieuwd hoe anderen dat doen. Zal vanzelf ook vast wel wat beter worden met meer ervaring maar een goede techniek aanleren is wel belangrijk daarbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Metro2002 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:28:
Alhoewel ik al een flink aantal jaar mijn rijbewijs heb heb ik nog niet zo heel veel motorkilometers ervaring en vraag me af welke techniek andere motorrijders toepassen bij filteren: Achterrem en slippende koppeling zoals je geleerd is bij je rijlessen met langzame slalom en stapvoets rijden? Alleen achterrem? Alleen koppeling?
Uhm, ik rijd tijdens het filteren niet dusdanig langzaam dat ik een koppeling of achterrem nodig heb eigenlijk...
En hoe bv met echt van dat irritante filerijden waarbij je er ook niet langs kunt (dus echt kruipen met 2-3km/u en telkens stop and go verkeer). Stapvoets rijden en langzame slalom lukt op zich prima maar vindt het in de praktijk met dit soort situaties soms nog wat lastig toepassen dus ben benieuwd hoe anderen dat doen.
Echt langzaam, langzaam rijden is gewoon vervelend, ik denk ook niet dat daar veel aan te doen is, behalve hopen dat het snel wat harder gaat :+
Ik probeer er wel een beetje een sport van te maken om tot zo langzaam mogelijke snelheid nog te kunnen blijven rijden/rollen, maar bij echt langzaam rijden ontkom je niet echt aan stop-and-go rijden, helaas

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chakotay
@Metro2002 ik heb bij het filteren de rem & koppeling nooit nodig eigenlijk. Gewoon afhankelijk van de snelheid in 1 of 2 en het ding blijft wel lopen. Het is zelden dermate krap dat ik de motor te langzaam kan voor stationair in 1, en met een GS heb ik nou niet bepaald een smalle motor :) Als er echt geen plek is en ik om een auto moet slalommen slalommen pak ik de koppeling er even bij, dan kan ik ook direct helemaal stil gaan staan als het nodig is. Verder altijd een paar vingers boven de voorrem om zsm te kunnen remmen als het nodig is.

(en om die discussie nog een keer aan te wakkeren, mijn alarmlichten en breedstralers doe ik ook meestal aan :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

BM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Uhm, ik rijd tijdens het filteren niet dusdanig langzaam dat ik een koppeling of achterrem nodig heb eigenlijk...
Op de snelweg niet nee dan is het ook geen probleem maar bijvoorbeeld afgelopen week stond het verkeer echt compleet stil bij mij in de stad én alles stond dicht op elkaar, door elkaar heen etc dus daar was het echt langzaam (5-7km/u) ertussendoor én slalommen. (Dat is dus nog langzamer dan de langzame slalom oefening, die doe ik met 10-12km/u.) Vind het dan lastig goed balans te houden.
Echt langzaam, langzaam rijden is gewoon vervelend, ik denk ook niet dat daar veel aan te doen is, behalve hopen dat het snel wat harder gaat :+
Ik probeer er wel een beetje een sport van te maken om tot zo langzaam mogelijke snelheid nog te kunnen blijven rijden/rollen, maar bij echt langzaam rijden ontkom je niet echt aan stop-and-go rijden, helaas
Vind het altijd vervelend voor de auto's achter me als ik telkens een gat laat vallen als een auto voor me echt 2km/u rijdt , dan moet ik af en toe gewoon even stoppen. Toch vooral kwestie van oefenen om nóg langzamer te kunnen rijden dus :P

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:38:
Vind het altijd vervelend voor de auto's achter me als ik telkens een gat laat vallen als een auto voor me echt 2km/u rijdt , dan moet ik af en toe gewoon even stoppen. Toch vooral kwestie van oefenen om nóg langzamer te kunnen rijden dus :P
Ik vind het ook vervelend maar ik doe precies hetzelfde met de auto. Gewoon wachten want met 2km/h kruipen doet mijn automaat ook niet, die doet ook altijd regelen op 6km/h... Bij 2km/h mogen ze allemaal de koppeling op branden wat mij betreft, dan wacht ik gewoon even tot er een paar meter afstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Chevy454 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Ik vind het ook vervelend maar ik doe precies hetzelfde met de auto. Gewoon wachten want met 2km/h kruipen doet mijn automaat ook niet, die doet ook altijd regelen op 6km/h... Bij 2km/h mogen ze allemaal de koppeling op branden wat mij betreft, dan wacht ik gewoon even tot er een paar meter afstand is.
Sommige auto's zoals mijn vorige auto (ioniq EV) kon dat uitstekend :P
Chakotay schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:35:
@Metro2002 ik heb bij het filteren de rem & koppeling nooit nodig eigenlijk. Gewoon afhankelijk van de snelheid in 1 of 2 en het ding blijft wel lopen. Het is zelden dermate krap dat ik de motor te langzaam kan voor stationair in 1, en met een GS heb ik nou niet bepaald een smalle motor :) Als er echt geen plek is en ik om een auto moet slalommen slalommen pak ik de koppeling er even bij, dan kan ik ook direct helemaal stil gaan staan als het nodig is. Verder altijd een paar vingers boven de voorrem om zsm te kunnen remmen als het nodig is.

(en om die discussie nog een keer aan te wakkeren, mijn alarmlichten en breedstralers doe ik ook meestal aan :+)
JIj gebruikt dus enkel de koppeling als het echt langzaam en krap is, dat deed ik ook maar voor mijn gevoel maakt de achterrem het nog wat stabieler maar dan moet je wel blijven rollen.

Alarmlicht gebruik ik niet en mag volgens mij ook niet maar dat moet iedereen zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
@Metro2002 De achterrem vind ik meer voor situaties waar je 100% zelf in controle bent, en dus redelijk zeker weet dat je ook daadwerkelijk kan blijven rollen. In een krappe file is een grote kans dat je opeens moet stoppen, daarom liever de koppeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyr0_
Metro2002 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Op de snelweg niet nee dan is het ook geen probleem maar bijvoorbeeld afgelopen week stond het verkeer echt compleet stil bij mij in de stad én alles stond dicht op elkaar, door elkaar heen etc dus daar was het echt langzaam (5-7km/u) ertussendoor én slalommen. (Dat is dus nog langzamer dan de langzame slalom oefening, die doe ik met 10-12km/u.) Vind het dan lastig goed balans te houden.

[...]

Allereerst, niet teveel aantrekken van andere. ;) Als je er niet tussen past, gewoon een gat laten vallen zodat je op z'n langzaamst in z'n 1 zonder koppeling kan rijden. Ga niet teveel slippen met je koppeling, dat is niet bepaald goed ervoor. En als je er niet tussen past en je voelt je niet comfy om kort op de auto's er tussen te slalommen, doe het dan gewoon niet. Niemand die je dwingt en niemand die je erop aankijkt als je het niet doet.

Gister nog tussen een flinke file door gefilterd, ik had geluk met een andere motor rijder vlak voor me. Je merkte echt dat mensen hem pas zien als ie langszij is, dan in hun spiegel keken en mij zien. En dan gingen de meeste nog ff opzij voor me. Dat ging echt heel makkelijk 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Metro2002 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Alarmlicht gebruik ik niet en mag volgens mij ook niet maar dat moet iedereen zelf weten.
Klopt, officieel mag het niet. Maar ik doe het zelf wel: duidelijker te zien voor de automobilisten én duidelijker voor evt achteropkomende motorrijders wat ik van plan ben. Als ik in de drukte een motorrijder de alarmlichten aan zie doen, dan weet ik dat die gaat filteren en kan ik m daar de ruimte voor geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geert_s
Over die alarmlichten: de ANWB (geloof ik) beredeneerde dat het niet verstandig is omdat je vanaf de zijkant dan lijkt te knipperen (naar link of rechts) omdat je de andere kant niet ziet. Alsof we allemaal vrachtwagens zijn, dan zou dat wel eens kunnen ja. Volgens de wet lijkt het niet te mogen, maar het mag wel bij filevorming (dus als je achterop een file komt aanrijden). Ik doe het altijd wel, want zeker in slechte weersomstandigheden zijn knipperende oranje lichten gewoon veel zichtbaarder dan een extra wit/gelig lichtpuntje tussen de zee van lichten. Ook merk ik dat auto's sneller aan de kant gaan omdat ze je zien én omdat ze snappen dat je ertussendoor aan het rijden bent.

Verder over filteren: gewoon rustig ertussendoor, geen slippende koppeling of achterrem nodig. Dat lijkt me ook slecht voor de slijtageonderdelen als je een lange file hebt. Zit een andere motorrijder te duwen omdat ie er sneller tussendoor wil, even voorbij laten en weer door. En als auto's niet aan de kant willen een boze Rev bomb natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
geert_s schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:34:
Over die alarmlichten: de ANWB (geloof ik) beredeneerde dat het niet verstandig is omdat je vanaf de zijkant dan lijkt te knipperen (naar link of rechts) omdat je de andere kant niet ziet. Alsof we allemaal vrachtwagens zijn, dan zou dat wel eens kunnen ja. Volgens de wet lijkt het niet te mogen, maar het mag wel bij filevorming (dus als je achterop een file komt aanrijden). Ik doe het altijd wel, want zeker in slechte weersomstandigheden zijn knipperende oranje lichten gewoon veel zichtbaarder dan een extra wit/gelig lichtpuntje tussen de zee van lichten.
Bij het op de file aanrijden mag het (signaleren van gevaar) maar zodra je ertussen rijdt echt niet doen. Als er echt een keer een reden is om het te doen denken mensen dat je gewoon aandacht wilt en "luisteren" ze er niet er naar.
Ook merk ik dat auto's sneller aan de kant gaan omdat ze je zien én omdat ze snappen dat je ertussendoor aan het rijden bent.
Verder over filteren: gewoon rustig ertussendoor, geen slippende koppeling of achterrem nodig. Dat lijkt me ook slecht voor de slijtageonderdelen als je een lange file hebt. Zit een andere motorrijder te duwen omdat ie er sneller tussendoor wil, even voorbij laten en weer door. En als auto's niet aan de kant willen een boze Rev bomb natuurlijk :+
Mensen die mij er niet langs laten? Maak ik niet mee hoor :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Gister gefilterd over rechts.
Was een N-weg dus maar via de berm de hele meute ingehaald, zal vast niet mogen, maar ga niet over links met verkeer van de andere kant.

Kreeg wel wat boze blikken maar was er helemaal klaar mee.
Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.