nog een kleine recap van mijn trip:
dag 1 (13 aug):
bepakt op pad, maar prima te doen. het was alleen bloedheet, hele tijd rond 37 graden, met piek van 39.. zweten als een otter, rijden in een föhn. ook nog twee buien gehad, maar door de temperatuur zo weer droog gelukkig.
gereden tot aan baden-baden, daar hotelletje, en op schnitzeljacht. gevonden op 20 min lopen, wel stuk dubbel gelopen want in eerste instantie geen contant mee (wanneer leren ze het nou?!)
dag 2: de B500 aftikken en dan door naar Bregenz, althans was het plan. B500 viel tegen, 50kmh en afgesloten vanaf halverwege. nog wel een mooi uitzichtje te pakken:
na klein stukje B500 rechtstreeks naar Bregenz, maar ook dat schoot niet op. vlak voor bregenz werd de lucht angstig donker, maar ik was er bijna dus even doorzetten. regenkleding aan, en gaan. tunnel uit en zo volle bak water in, inclusief plassen op de snelweg, best spannend. precies in zo'n plas werd ik ingehaald door een auto, met als resultaat water tot aan de helm:
(gopro net te laat aan)
ook hier weer hotel en vreten, dat snappen ze daar wel. motor stond veilig in de garage, in prima gezelschap:
hierna via de Reschenpass italie in, lange tweebaans weg, niet spannend. eenmaal italië volgde dé pas, de Stelvio! wel erg druk en grappig om het verschil te zien in hoe motorrijders door de bochten heen komen. ik zie mijzelf niet als pro, verre van, maar sommige mensen wat ik zag, had ik Rossi kunnen zijn. aan de andere kant blazen er ook mensen om je heen, alsof je stil staat.
de incidentele touringcar en stinkende camper uiteraard ook present
na de stelvio net buiten Bormio een nachtje op de camping, niet voor niets de kampeerspullen mee, en het weer liet het toe. luchtbed veel te dun dus was niets aan..
dag 4: stukje terug gereden en de Gavia pass op, wát is dit een heerlijke weg, vooral de kant vanaf bormio omhoog, prachtig asfalt en mooie bochten, niet alleen haarspelden maar ook glooiend, daar geniet ik enorm van!
na de Gavia pass een pas ergens naar de grens met zwitserland, weet de naam even niet. dit was niet mijn ding. erg smalle slechte weg, korte bochtjes met weinig zicht door veel bomen. daarnaast was het bloedwarm dus zweten als een gek!
eenmaal beneden was ik vrij vlot bij de grens, net daarvoor bij een lidl nog even een stuk pizza en dit knappe op en top stukje italiaans vastgelegd:
Zwitserland ingereden via de Berdinapass, gevolgt door de Abulapass. wat is zwitersland een prachtig mooi land, de omgevingen zijn adembenemend!
hier ergens airbnb geboekt langs de route en weer lekker doorgereden. aangekomen boven aan de oberalp pass eens even gekeken hoe ver ik nog moest naar de AirBnB, drie kwartier terug was de conclusie, beetje jammer. eenmaal aangekomen genoten van m'n avondeten, een croissant en bus pringles, iets met winkels en dicht.
dag 5: dag begonnen met stukje routeherhaling en de oberalppass weer omhoog, geen straf!
vlak na deze pas volgde de enige echte Furkapass, werelds! uiteraard een foto op de iconische plek genomen
einde van de pas twee bochten en je zit op de Grimselpas, dit was echter in de wolken en regen. in de regen zit ik nooit lekker op de fiets zodra het wat bochtig wordt, dus minder van genoten. uiteraard wederom een foto
begin van de middag kwam ik aan in Luzern. hier wilde ik een dagje blijven, maar de weersvoorspelling liet zien dat er een dag later 40-50 mm regen uit de lucht zou komen, dus dat plan ging niet op.
even anderhalf uur rondgelopen en weer door, mooie stad overigens!
de weg vervolgt richting basel. ik had een hotelletje geboekt net buiten basel in Frankrijk. net voor basel even de Macdonalds aangedaan en zag de lucht flink betrekken. dus regenkledij ging weer aan. het was nog wel 30 graden, dus warm. gezien ik geen vignet had, moest ik even dwars door Basel heen. normaliter geen probleem maar 30 graden in een regenpak en stoplichten, niet mijn favoriet. ik had het nooit eerder gehad maar hoopte zo dat het ging regenen! en die kwam ook nog, lekker verkoelend.
Ik had een hotel met een werkelijk waar prachtig uitzicht!
Dag 6: m'n plan was doorrijden tot luxemburg en daar nog even leuk sturen, daar zou het ook weer droog zijn. de ochtend bestond dus uit rijden door de regen op de snelweg, niet m'n hobby maar het was prima te doen. eenmaal in de buurt van luxemburg toch maar besloten om door te rijden naar huis, ik had geen overnachting meer bedacht na luxemburg, dat vond ik te dicht bij huis, is ook door te rijden. gezien ik op zich wel lekker in het zadel zat op de snelweg maar in 1x doorgebeukt, luxemburg is 'dichtbij' dus die bewaren we voor een volgende trip.
dus, in snelweg de autobahn op om deze zo hoog mogelijk weer te verlaten (noordeling hier).
afsluitend, ik ben enorm blij met m'n nieuwe fiets, deze leent zich hier perfect voor en heeft zich uitstekend gehouden. met mijn vorige motor (street triple) was de snelweg een hel geweest en de bepakking een uitdaging. ik ben geen dag met pijntjes of wat dan ook afgestapt of opgestapt.
qua route, ik had wat voorbereid maar hier en daar wel echt van afgeweken, toch wel fijn om een uitgangspunt te hebben. het aanpassen van de route viel me reuze mee (tomtom + telefoon).
wel is de camera van m'n telefoon gesneuveld, zo'n uurtje voor het einde, dat gelukkig wel. terugweg hele poos 160 op de cruise, waar toch wel wat vibratie aanwezig was door de tas achterop.