Sow, da's wel even een golf aan herinneringen ja, allemaal zaken waar zo'n beetje elke Alp wel tegenaan loopt en waar de leek totaal overheen kijkt als ze zo'n 'toffe oude motor' oppikken op marktplaats.Grubeater schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:54:
Zoals gezegd brak mijn koppelingskabel afgelopen donderdag en zaterdag heb ik deze vervangen voor een nieuwe, die lag namelijk al jaren klaar.
De uiteinden van de oude en nieuwe kabel aan elkaar geduct taped en van boven naar beneden op zijn plek getrokken.
[Afbeelding]
Strak getaped werkt goed.
[Afbeelding]
Beneden op spanning gezet.
[Afbeelding]
Kabel zit op zijn plek.
[Afbeelding]
Kabel is klaar om te monteren.
[Afbeelding]
En bij de koppelingshendel ook gemonteerd.
[Afbeelding]
Vandaag ook aan het werk geweest en een oliewissel gedaan en de kettingset vervangen.
Moest er goed hard aan trekken om het kettingwiel eraf te krijgen.
[Afbeelding]
spoiler:Dit krijg je als de ketting te strak staat gespannen en de uitgaande as zachter staal is dan het kettingwiel.
Daarna mijn kettingwiel maar goed goed vast gebakken.
[Afbeelding]
spoiler:Dit is dan de oplossing als de spiebanen zijn versleten van je uitgaande as.
Wees niet bang, mijn uitgaande as ziet erg gewoon goed uit.![]()
[Afbeelding]
Het oude en nieuwe voorste kettingwiel. Je kan de slijtage goed zien, het zijn haaientanden geworden. Lijkt ook een beetje op haaienvinnen.
[Afbeelding]
De oude en nieuwe borgplaatjes.
[Afbeelding]
Dan ben je toch even bijna 5 uur zoet.
Klinken van de sluitschakel was ook gelukt.
Ik heb hele fijne herinnineringen aan dat ding, maar mis hem toch ook weer niet dankzij posts zoals deze
Hij is nu bij zijn derde les en heeft alvast een 125cc Kymco opgepikt om straks weg te rijden. Hij zou ook graag wat ritten samen maken om wat fijne kneepjes op te pikken. Ik heb alleen twee 'issues':
- ik weet niet hoeveel van de 'rij-eigenschappen' en truucs overdraagbaar zijn van motor op scooter
- die vriend woont in Bosnië (ruwweg 1650km verderop).
Eerste reactie van mijn vrouw op het idee: "Meet halfway? :+". Dat zou nog wat kunnen zijn, al lijkt Bosnië wel hele mooie natuur te hebben om in rond te rijden. Beetje @Bommes achtig avontuur zou dat worden.
Verder speelt het idee om instructeur te worden nog heel sterk, en in september ga ik dat gesprek dus ook aan met de man die mij dat idee heeft toegespeeld. Het is alleen geen kleine investering, zoiets....
Verder ben ik net terug uit Zweden waar we enkele weken hebben gewoond in een off-grid huis in de bossen. De WC was een doos in een hok, douchen met een emmer warm water en een schepje en mobiel bereik was er eigenlijk niet. Dichtstbijzijnde beschaving (en supermarkt) een half uur rijden. De Dacia bewees zich weer voortreffelijk als offroad voertuig, ondanks de 2-wiel aandrijving. Hoge grondspeling, redelijk wat koppel voor een benzine en een ervaren chaffeur doen een hele hoop, maar mijn vrouw heeft toch redelijk wat geluiden geuit in die weken als we weer eens op een twijfelachtige locatie terecht waren gekomen zoals verlaten bospaden, tientallen kilometers grind/modderpaden en iets wat volgens mij een opgedroogde rivierbedding was, grote keien ét ál. En dan denk ik gelijk - hoe vet was het geweest om hier met de motor te rijden, zelfs maar gewoon over de binnenwegen. Stampensvol glooiende heuvels en je kan geen steen gooien zonder een bocht te raken. Ideaal motorterrein, ook als je niet offroad wilt.
De zoektocht naar mijn eigen hut aldaar gaat door, heb ik helemaal een prachtig excuus daar met de motor te gaan toeren.