@
Hompu De standaard die .gpx bestanden beschrijft laat nog wat zaken over voor interpretatie, én de fabrikanten hebben hier en daar nog wat toevoegingen erop gemaakt.
Kort uitgelegd komt het hier op neer:
Een gpx bestand kan een route (hier heb je een paar routepunten, zoek zelf maar uit hoe je van punt 1 naar 2 komt), óf een track (iedere 10 meter of zo staat een puntje, dat wordt dus nauwgezet gevolgd), óf allebei bevatten.
Omdat je het hebt over honderden punten, ga ik er van uit dat het stiekem als track geëxporteerd wordt.
Als ik routes uit MyRouteApp exporteer, bevatten deze altijd een route én een track in een GPX bestand. Ik importeer de track, en de route gooi ik weg in Tomtom.
Nu, de kaartverschillen: het nulpunt van de kaarten is niet allemaal identiek. Dit verschilt ook wel eens per revisie van de kaarten; ontzettend irritant. Want routepunten, of in jouw geval eigenlijk trackpunten, staan op de ene kaart precies op de weg. En op de andere kaar 5 meter ernaast. Daar kun je niet rijden. Ergo, er is geen route mogelijk.
Routes uitwisselen tussen Garmin en Tomtom, is daarmee ook altijd een feest. In de praktijk maak ik
routes op een Garmin kaart. Die
route importeer ik in Tomtom. Die probeert dit vervolgens over de wegen op de Tomtom kaart te laten lopen. De
track die ik daar overhoud gebruik ik, de
route gooi ik weg.
Tips voor het maken van routes:
- Zet routepunten NOOIT midden op kruisingen.
- gebruik liever een routepunt te veel, dan te weinig. Geef de navigatiesystemen zo min mogelijk speling om hun eigen ding te gaan doen omdat ze hun eigen rekenmethode hanteren.
- Zet het begin en eindpunt niet te dicht bij elkaar, om te voorkomen dat je bij de start al gelijk je eindpunt hebt bereikt.