Spaakvelgen, zijn ze wel goed opgespannen? Netjes rond en alle spaken op spanning? Had hetzelfde met de Norden, op ongeveer dezelfde snelheden. Na wat zoekwerk was de velgen niet 100% rond. Dat stellen ze zo veel mogelijk weg met de spaken, dat gaat nooit 100% maar bij mij was het daarna weg. Banden waren toen machinaal al 2× (oude en nieuwe band) gebalanceerd.UTwizard schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:39:
Toch even benieuwd of andere mensen mijn vermoeden kunnen bevestigen of ontkrachten.
Vorige week hebben we voor mijn vriendin een nieuwe 2024 Ducati Scrambler Nightshift opgehaald:
[Afbeelding]
Met de Street Triple 765 R heeft het gewoon niet geklikt voor haar en daarom maar met tegenzin rijden is ook doodzonde.
Nu komt er bij de Scrambler tussen de 70 en 85 kmh een hele duidelijke "wobble" uit de voorkant. Het is meer als alleen een vibratie en het is ook 100% zeker niet het profiel van de banden. Ik vermoed zelf dat het voorwiel niet goed gebalanceerd is, mijn vriendin is ook al teruggeweest naar een Ducati dealer maar daar werd ze min of meer weggestuurd met de opmerking "Ja dat hoort zo". Nou nee, dit hoort 100% zeker niet zo.
Nu staat over 2 weken de 1000km beurt gepland en dan willen we het nog weer een keer aankaarten zodat ze daar ook naar kijken, maar klopt mijn vermoeden dat het voorwiel uitgebalanceerd moet worden:
- Het treedt met name op tussen de 70 en 85 kmh
- Met meer bandenspanning wordt de wobble minder heftig maar nog altijd duidelijk merkbaar
- Het voelt als een op en neer gaande beweging in het stuur
Balanceren, betwijfel het genoeg die zelf hun (allroad) banden wisselen en niet of amper balanceren.
[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 10-07-2024 17:18 ]
Awesome