Wij zijn terug! Ik heb me netjes aan de instructies van het tijdelijk kenteken gehouden en geen omroutes genomen. Beetje jammer dat ik wel mijn oordopjes ben vergeten dus het was vervelend aan de oren. Natuurlijk viel ik slechts 200m van huis stil omdat ik ook was vergeten dat deze motor gewoon nog een benzinekraantje heeft...
Dus.
Maar man, ik was helemaal vergeten hoe het is om een 'naked' rijden. Vol in de wind, die helm die een zwieper krijgt telkens als je om moet kijken, je moet er echt voor werken! Dus hoe was nou de eerste indruk van het rijden op de CB500?
Wanneer je 100 rechterbaan rijd in zijn 6 en even het gas opendraait om in te halen:
dus dat is 2/3 keer trappen naar een versnelling die wel voldoende toeren meekrijgt, en dan:
Maar ik heb bijna de hele weg max 120 gereden, 1 of 2 keer bij inhalen opgetrokken dan 140, maar vooral gewoon 100 getufd. Ook in de 50 zones laat het ding zich super soepel en rustig met 50 voortokkelen. Op de heenweg gestopt bij mijn garagist voor een eerste indruk. Hij vind de banden nog hartstikke prima en zou er gewoon op doorrijden, vooral omdat ze binnen gestaan hebben, maar ik heb voor de zekerheid toch maar een afspraak gemaakt voor over 2 maanden (eerder heeft hij geen tijd). Hij gaat er dan een nieuwe set Road 5 onder zetten. Zijn oordeel over de motor: Het is een "snoepje". Niks aan doen en vooral zo netjes houden.
Bij de RDW was het rustig. Relatief klein gebouw, maar alles waaide lekker door dus binnen was het goed vertoeven. Ik moest wel even wachten maar de keuring stelde echt niks voor. Hij heeft welgeteld 1 minuut de motor bekeken en dat was om de chassisnummers te checken. En dat klopte uiteraard. Hij wist me vervolgens te melden dat de motor geen Europese typegoedkeuring heeft.... maar op dat feitje, en op mijn vraag of hij verder niks wilde nalopen aan de motor was het antwoord doodsimpel. "De Duitsers hebben alles al nagelopen, en als zij het goedvinden, vinden wij dat ook". Hij was wel eventjes zoet met alles inkloppen in de computer. Hij vond het bijzonder dat zelfs de uitlaat en carburateurs hardcodes (ingeslagen codering) bij de motor zijn gematched. Er zal in ieder geval nooit twijfel bestaan bij een eventuele staandehouding of mijn uitlaat wel legaal is, ondanks dat bij 9000+ toeren het ding jankt als een formule 1 auto.
Daarna kreeg ik een wit papiertje mee en de opdracht om de BPM aangifte te gaan regelen inderdaad. Kan even duren voor dat mogelijk is, dagje of 2 dacht hij, en zodra ik het pasje binnen heb mag ik een plaat laten maken. We zijn dus nog niet onderweg

.
Wat betreft de hitte: Ik heb alle voering uit de jas gehaald, ventilatieritsen opgezet en een koelvest aangetrokken, dat was genoeg om het acceptabel koel te houden.