Tot nu toe 360km ingereden, nog een week de tijd voor 640km maar dat gaat wel lukken.
Vanmiddag de Carpuride W702B geinstalleerd en een eerste testrit mee gereden. An sich een fijn apparaat maar er zijn wel tekortkomingen.
Maar eerst even wat fotootjes:
Koplampbescherming:
Standaardverbreder:
Android Auto:
Android Auto op de motor is heerlijk navigeren (OsmAnd/Waze/Maps). Werkt zoals op de auto, zonder vertragingen. Zelf gegenereerde route met OsmAnd gedaan en de terugweg met Waze. 7 inch is wel wat groot, 6 inch was wat beter geweest. Hoe die nu is is een beetje een beunhazensetup. Hij steekt een klein beetje uit maar tijdens het rijden geen last van, zit hoog genoeg dat ik eroverheen kan kijken. USB kabel heb ik even om de nav bracket vastgezet. Bedoeling is dat de kabel onder de tank naar de zadel gaat waar een 12V aansluiting zich bevind.
Problemen met de W702 en headset bluetooth verbinding.
Je hebt 2 manieren om geluid te krijgen op je headset:
A: connectie van telefoon naar W702 en headset
W702 <---> telefoon <---> headset
B: connectie van W702 naar telefoon en headset
telefoon <---> W702 <---> headset
Nadelen optie A:
Google Assistant werkt gewoon helemaal niet.
Op m'n headset (sneltoets) kan ik Google assistant op mijn telefoon openen, er komt geen popup op de W702. Ik kan erin praten wat ik wil, hij pikt mijn commando's niet op. Google Assistant openen op de W702 geeft een popup maar het apparaat ontvangt geen signaal van mijn headset.
Support gemaild en die geven aan dat Assistant niet werkt met optie A dus naar optie B moet schakelen.
Nadelen optie B:
Je hebt geen verbinding van je telefoon naar je headset dus als je je W702 niet mee hebt of hij gaat/valt uit, dan heb je geen geluid meer. Google assistant snelknop op mijn headset doet het niet. Google Assistant werkt alleen als je het knopje indrukt op je W702. Vanuit daar werkt het wel goed, net zoals in de auto (navigeer naar huis/speel mijn favorieten af op Spotify/etc).
Zo'n Android Auto is voor mij ideaal als ik weet dat ik een langere stuk ga rijden. Een voorbereide route of een motorvakantie. Voor woonwerkverkeer en korte ritjes laat ik dat ding liever thuis en zet ik liever mijn telefoon erop.
Mijn headset ondersteunt een "pair second phone" en "pair universal intercom" dus dat kan ik nog even mee spelen. Zodoende dat er tussen alle 3 de apparaten een verbinding is en hopelijk de irritaties weg mee kan poetsen.
Op internet zie je heel veel gesponserde video's over de Carpuride W502 en W702. Zij worden betaald en hoor daar ook totaal geen negatieve punten over dit systeem. Gelukkig ben ik niet gesponserd en kan ik een wat eerlijkere mening over geven.
Nadelen Carpuride:
- Motor starten tot Android Auto verbinding (OsmAnd opgestart en laat kaart zien) is 35 seconden.
- Geen batterij of condensator dus bij contact uit of motor herstarten doet die een reboot.
- Apparaat zit vast aan een ram mount bal óf de BMW houder. Zonder de BMW houder zijn de gaten niet comform aan de "redelijk afgesproken" navigatiehouders. Ben blij dat ik de W702B heb besteld want dat past wel op de naviatiebracket. Steekt nu wel een paar cm extra uit.
- Geen sensor voor hoeveelheid omgevingslicht. Brightness staat op 1 stand (wel aan te passen, terug naar hoofdmenu en vanuit daar heb je een knopje naar een schuiver). Dit betekent ook dat je applicaties niet automatisch naar nachtmodus kan schakelen.
Wat voordelen:
- Brightness op z'n allerhoogst is ook echt goed zichtbaar, handig voor navigeren. Verschillende windrichtingen gereden ook met laaghangende zon.
- Als die goed is opgezet dan werkt het ook gewoon.
- Support reageerde wel snel. 00:00 een mailtje gestuurd en 08:30 antwoord. 10:00 mijn reactie en om 11:36 weer antwoord.
- In het boekje staat dat die 2.5A nodig heeft. Motor USB geeft max 2A en tot nu toe niet uitgevallen. Getest met een 1A oplader en die een reboot bij +/- 70% brightness.