"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Volgens mij heb je deze bout op de verkeerde plek gemonteerdsteveman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:24:
[Afbeelding]
Hoorde wat sissen... Welja, bandje was al redelijk op aan het zijn, maar toch.
xpostalert!!1einz
🇺🇦
Toch altijd balen als dit gebeurd...steveman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:24:
[Afbeelding]
Hoorde wat sissen... Welja, bandje was al redelijk op aan het zijn, maar toch.
xpostalert!!1einz
https://www.outlawracing....355&crosslaarzenmaat=3355
235 voor tech 7 is best een goede deal.
Nette prijs! Ik heb voor die outdoortraining een paar op Marktplaats gekocht, maar tot ik een keer stomdronken per ongeluk een offroadmotor koop denk ik niet dat ik ze nog ga dragen.kneusteun schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:58:
Als mensen nog enduro laarzen zoeken:
https://www.outlawracing....355&crosslaarzenmaat=3355
235 voor tech 7 is best een goede deal.
Slecht idee... Hoe laat?
Zijn veel te zwaar vind ik. Je zit dan bijna tegen de 300 kilo aan
Hmm toch maar verder in de Tracers duiken dan. Die 3 cilinders klinken in ieder geval beter dan de boxer motoren vind ik. Die aftermarket curise control dingen zijn in mijn optiek geen cruise control maar handvathouders. Deze reguleren de snelheid niet en houden alleen de gaskabel/gashendel op een bepaalde plek. Vandaar dat ik liever origineel wil waarmee de cruise control met de ECU gereguleerd wordt.Denko schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:07:
[...]
Yamaha tracers zou ik toch aanraden, de tracers zien er alleen uit als offroad. Het zijn echt sport tourders. En bekijk ook of CC een optie is voor sommige modellen.
Voor de rest: Tiger sports, Tiger 900 GT, Tracer 7 GT, de V100 mandello, Honda heeft die hele 750cc reeks.
Bergen motoren hoor in die reeks van jouw eisen. Meeste ook wel voor die prijs te vinden.
Die RT en Trophy wat je aanhaalt wil ik nog even voor mij uitschuiven. Eerst nog eens van mijn jonge jaren genieten voordat ik op zo'n motor ga rijden4x2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:10:
[...]
R12x0RT is dan ook nog een optie, wat meer rechtop, maar nog steeds licht voorover.
Vermogen zou ik me niet te druk maken bij die grote cilinderinhouden, je hebt een 12x0cc 2-cilinder, die buffelt wel vooruit en schreeuwt echt niet om uitgemolken te worden, dat is op geen enkele wijze vergelijkbaar met je CBR500
Triumph Trophy voldoet volgens mij ook aardig aan je eisen, wel zwaarder, maar gewoon proefrijden in hoeverre je dat merkt, het voordeel aan iets zwaardere motoren is dat ze vaak wat stabieler zijn en minder gevoelig voor belading.
Als je de cruise control (is wel aftermarket beschikbaar, en ik zou daar geen moeite mee hebben) en vermogens eis laat vallen is de VFR1200 misschien nog een optie, zijn een stuk goedkoper dan 10K en met DCT te krijgen, iets wat ook best wel relaxed is met rijden.
De geen aftermarket cruise control maakt het lastig als je ook geen hoogpoter wil
Inderdaad een goeie om rekening mee te houden. Even de vermogenscurves controleren om te kijken waar het piekvermogen pas komt.kneusteun schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:22:
[...]
Verkijk je niet op "vermogen"
De ene 1000cc is de andere niet, een tamme twee cilinder is wat anders dan een jankende.
Sommige liter fietsen zijn juist heerlijk om lekker op te toeren, en andere zijn gemaakt om zo snel mogelijk naar de 300 te gaan.
Goeie tip. Aangezien ik lange benen heb, zal zo'n sport zadel niet verkeerd zijn.noes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:22:
[...]
R1200RS voldoet perfect aan je eisen. Probeer er eentje en je bent verkocht
En ja, heeft wat meer vermogen maar de boxer is lekker krachtig onderin, je hoeft het blok nooit uit te melken. Piek vermogen komt vrij bij een hoog toerental, dat is waar je met een boxer maar zelden hoeft te komen.
Eventueel sport zadel monteren voor net wat sportievere zit en meer ruimte voor je knieën. Voor mij (1m93) de lekkerste houding, lekker actieve zit, goed tussen comfortabel/rechtop en sportief in.
[Afbeelding]
Dusssss hoe het nu ervoor staat, wat mijn zoekopdrachten ook reflecteren, wordt het of een R1200RS of een Tracer900 of een 9gt (iets duurder). Thanks allemaal!
Twee dagen later....GSX-MAN schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
[...]
tot ik een keer stomdronken per ongeluk een offroadmotor koop denk ik niet dat ik ze nog ga dragen.
"Jongens, kijk eens wat ik nu weer heb gekocht!"
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik heb laatst op de Tracer 9 GT van mijn maat gereden, daar was echt niets op aan te merken. Hij was overigens even enthousiast over mijn Tiger, dan heb je ook een driecilinder, maar dan met 1050 cc. Moet ik wel bij zeggen dat er aftermarket-vering op zit, af fabriek schijnt dat niet over te houden.Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
Dusssss hoe het nu ervoor staat, wat mijn zoekopdrachten ook reflecteren, wordt het of een R1200RS of een Tracer900 of een 9gt (iets duurder). Thanks allemaal!
Slecht idee... Hoe laat?
“Jongens, ik moet jullie iets vertellen..”Vrijdag schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Twee dagen later....
"Jongens, kijk eens wat ik nu weer heb gekocht!"
Bekende zin

"eerst vrouw vertellen, dan geld tellen, dan mij pas bellen"
Nou ja, het begint natuurlijk thuis.R0y. schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:23:
[...]
“Jongens, ik moet jullie iets vertellen..”
Bekende zin
Donderdagmorgen 7.00, de wekker gaat. * GSX-MAN doet zijn bloeddoorlopen ogen open, heeft spijt van die halve fles whisky de avond ervoor en pakt zijn telefoon van het nachtkastje om de binnengekomen berichten te checken. Mailtje van Marktplaats/Motorforum/een willekeurige motordealer in binnen- of buitenland*
"Eh... Schat...?"
*doorhalen wat niet van toepassing is
Slecht idee... Hoe laat?
Rij je dan via Epen binnendoor? Het enige jammere van dit stukje vind ik, dat als je boven bent, er een stuk is met heel slecht asfalt, daar waar je het bos in rijdt.Pyr0_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:35:
Zal me als professioneel lurker toch maar weer eens melden.![]()
Afgelopen 2 weken niet echt rij-weer geweest, en met m'n nieuwe bandjes was ik ook niet zo happig om met vochtig weer te rijden. In die 2 weken na de bandenwissel dan ook maar 2x binnendoor zo'n 40km gemaakt. Maar afgelopen maandag was de voorspelling goed, dus flinke rit gemaakt. Helemaal naar Bastogne, daar het oorlogsmonument bezocht, en toen weer gauw gevlucht van de drukte daar... Dacht op maandag zal er wel geen hond zijn... ik heb het geweten. Vergeten dat het meivakantie was natuurlijk. Uiteindelijk wel een hele mooie rit gereden. Zo'n 300km's, bandjes zijn iig goed ingereden. Gister en vandaag ook weer uitstekend weer, maar niet de hele dag de tijd, dus maar 2x heuvelland/Voerstreek gedaan. Mag me niet beklagen..![]()
Plaatjes bij de praatjes. Raad de plaat met het antwoord in spoilertags.
Mocht iemand trouwens geïnteresseerd zijn in de routes, laat maar horen. Begin ondertussen aardig wat te verzamelen.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
spoiler:
Edit; ik zie opeens dat er een heel groot bord met de naam van het chateau in beeld staat. Voor zover de moeilijkheidsgraad bij het raden..![]()
Btw bij het plaatje in de spoilertags, zie je in de verte links de (witte) hotels of restaurants liggen bij Epen, met die grote parkeerplaatsen ervoor. Van waar je dat mooie uitzicht hebt. Komt menigeen vast bekend voor. Dan heb je ook een idee waar deze plaat is gemaakt. Had het zelf nog nooit van deze kant gezien, heb er toch een kwartiertje op de bank gezeten en genoten van dat uitzicht. Kan het slechter treffen hoor...
zeker, zeker
Niet teveel spec-sheets kijken en gewoon gaan test rijden.Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
[...]
Zijn veel te zwaar vind ik. Je zit dan bijna tegen de 300 kilo aan
[...]
Hmm toch maar verder in de Tracers duiken dan. Die 3 cilinders klinken in ieder geval beter dan de boxer motoren vind ik. Die aftermarket curise control dingen zijn in mijn optiek geen cruise control maar handvathouders. Deze reguleren de snelheid niet en houden alleen de gaskabel/gashendel op een bepaalde plek. Vandaar dat ik liever origineel wil waarmee de cruise control met de ECU gereguleerd wordt.
[...]
Die RT en Trophy wat je aanhaalt wil ik nog even voor mij uitschuiven. Eerst nog eens van mijn jonge jaren genieten voordat ik op zo'n motor ga rijden![]()
[...]
Inderdaad een goeie om rekening mee te houden. Even de vermogenscurves controleren om te kijken waar het piekvermogen pas komt.
[...]
Goeie tip. Aangezien ik lange benen heb, zal zo'n sport zadel niet verkeerd zijn.
Je geeft aan teveel gewicht, maar waar het gewicht zit is bijvoorbeeld heeeeel belangrijk voor het rij gevoel.
Of alles boven op zit of onderin maakt een wereld van verschil.
Ben benieuwd naar de GPX. Zou je die willen delen?Pyr0_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:35:
Zal me als professioneel lurker toch maar weer eens melden.![]()
Afgelopen 2 weken niet echt rij-weer geweest, en met m'n nieuwe bandjes was ik ook niet zo happig om met vochtig weer te rijden. In die 2 weken na de bandenwissel dan ook maar 2x binnendoor zo'n 40km gemaakt. Maar afgelopen maandag was de voorspelling goed, dus flinke rit gemaakt. Helemaal naar Bastogne, daar het oorlogsmonument bezocht, en toen weer gauw gevlucht van de drukte daar... Dacht op maandag zal er wel geen hond zijn... ik heb het geweten. Vergeten dat het meivakantie was natuurlijk. Uiteindelijk wel een hele mooie rit gereden. Zo'n 300km's, bandjes zijn iig goed ingereden. Gister en vandaag ook weer uitstekend weer, maar niet de hele dag de tijd, dus maar 2x heuvelland/Voerstreek gedaan. Mag me niet beklagen..![]()
Plaatjes bij de praatjes. Raad de plaat met het antwoord in spoilertags.
Mocht iemand trouwens geïnteresseerd zijn in de routes, laat maar horen. Begin ondertussen aardig wat te verzamelen.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
spoiler:
Edit; ik zie opeens dat er een heel groot bord met de naam van het chateau in beeld staat. Voor zover de moeilijkheidsgraad bij het raden..![]()
Btw bij het plaatje in de spoilertags, zie je in de verte links de (witte) hotels of restaurants liggen bij Epen, met die grote parkeerplaatsen ervoor. Van waar je dat mooie uitzicht hebt. Komt menigeen vast bekend voor. Dan heb je ook een idee waar deze plaat is gemaakt. Had het zelf nog nooit van deze kant gezien, heb er toch een kwartiertje op de bank gezeten en genoten van dat uitzicht. Kan het slechter treffen hoor...
Onderschat een RT niet! Het ziet er misschien wat saai uit, maar je kan er verschrikkelijk sportief mee rijden! Het voordeel van een RT is dat je heel makkelijk flinke afstanden kan afleggen, en ter plekke enorm veel fun kan hebben… als ik kijk hoeveel moeite men moet doen om mij bij te houden op mijn RT, dan durf ik wel te stellen dat het een echte sport-tour machine is (en het is niet voor niets dat de politie op die dingen rondrijd)Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
…
Die RT en Trophy wat je aanhaalt wil ik nog even voor mij uitschuiven. Eerst nog eens van mijn jonge jaren genieten voordat ik op zo'n motor ga rijden![]()
…
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Slecht idee... Hoe laat?
Second that! Ik had een R850RT-P met een armzalige 60 of 70 pk, maar ik kon prima meekomen met de anderen in een groepje waarmee we in de Alpen rond reden. Qua topsnelheid op de Autobahn ben je dan wat beperkt, maar 140-150 kon je comfortabel rijden. Ik vind het zelf ook helemaal niet nodig om 180 te gassen, maar goed, dat is persoonlijk. Punt is dat je in de bergen, met bepakking, geen echte beperkingen hebt. BMW heeft iets met hun machines gedaan waardoor ze ondanks een hoog gewicht, toch erg lichtvoetig zijn. Ik heb in ieder geval nooit het gevoel gehad dat ik die zware jongens een bocht door moest sleuren.s006110 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:54:
[...]
Onderschat een RT niet! Het ziet er misschien wat saai uit, maar je kan er verschrikkelijk sportief mee rijden! Het voordeel van een RT is dat je heel makkelijk flinke afstanden kan afleggen, en ter plekke enorm veel fun kan hebben… als ik kijk hoeveel moeite men moet doen om mij bij te houden op mijn RT, dan durf ik wel te stellen dat het een echte sport-tour machine is (en het is niet voor niets dat de politie op die dingen rondrijd)
Heerlijke reismotoren. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat een GSA een nóg betere all-round reismotor is. Nóg wendbaarder en meer dan snel genoeg.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met via Epen binnendoor. Het plaatje is gedetailleerd genoeg om te vergroten en de route goed te zien.ozzynator schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:26:
[...]
Rij je dan via Epen binnendoor? Het enige jammere van dit stukje vind ik, dat als je boven bent, er een stuk is met heel slecht asfalt, daar waar je het bos in rijdt.
Welke bedoel je?Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:01:
[...]
Ben benieuwd naar de GPX. Zou je die willen delen?
Mijn strom heeft ook maar 67pk, maar heb nog altijd het gevoel dat ik op een raket zit. Ik kan me haast niet voorstellen dat er motoren zijn die 2, 3 keer zoveel vermogen hebben. Hoe -idioot- snel zijn die dan... ik kan het me maar moeilijk voorstellen.mphilipp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:20:
[...]
Second that! Ik had een R850RT-P met een armzalige 60 of 70 pk, maar ik kon prima meekomen met de anderen in een groepje waarmee we in de Alpen rond reden. Qua topsnelheid op de Autobahn ben je dan wat beperkt, maar 140-150 kon je comfortabel rijden. Ik vind het zelf ook helemaal niet nodig om 180 te gassen, maar goed, dat is persoonlijk. Punt is dat je in de bergen, met bepakking, geen echte beperkingen hebt. BMW heeft iets met hun machines gedaan waardoor ze ondanks een hoog gewicht, toch erg lichtvoetig zijn. Ik heb in ieder geval nooit het gevoel gehad dat ik die zware jongens een bocht door moest sleuren.
Heerlijke reismotoren. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat een GSA een nóg betere all-round reismotor is. Nóg wendbaarder en meer dan snel genoeg.
Mijn nieuwe bandjes hebben btw wel een behoorlijk verschil op de wegligging hoor! Ze voelen echt een stuk ronder aan dan de vorige. Van links naar rechts overhellen gaat zoveel soepeler nu. En hartstikke progressief insturen in de bochten, heel wat lichtvoetiger dan de vorige.
[ Voor 47% gewijzigd door Pyr0_ op 02-05-2024 10:38 ]
Mijn rij-instructeur heeft mij aangeleerd dat iedere mens een ingebouwde cruisecontrol heeft voor motoren. Leg je wijsvinger maar eens op de remhendel en je merkt dat de snelheid constant blijft. Met heuvels is het gewoon extra opletten.Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
Die aftermarket curise control dingen zijn in mijn optiek geen cruise control maar handvathouders. Deze reguleren de snelheid niet en houden alleen de gaskabel/gashendel op een bepaalde plek. Vandaar dat ik liever origineel wil waarmee de cruise control met de ECU gereguleerd wordt.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
het GPX bestand waar je de route mee hebt gereden tot aan Bastogne en die in omgeving EpenPyr0_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met via Epen binnendoor. Het plaatje is gedetailleerd genoeg om te vergroten en de route goed te zien.Slecht asfalt herken ik totaal niet, de weg tussen Epen en Vaals is juist hartstikke goed, ga maar eens in België rijden, dan leer je al snel wat slecht asfalt is.
![]()
[...]
Welke bedoel je?
Tenminste ik neem aan dat je hier een GPX route van hebt? Zo niet, dan ga ik vanavond wel even een uurtje zitten om de route over te nemen in de Tom Tom app.
Is mij nog nooit opgevallen. Zal het eens uittesten. De CC is ook meer voor de snelwegen en de rechte stukkenjeroenathome schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Mijn rij-instructeur heeft mij aangeleerd dat iedere mens een ingebouwde cruisecontrol heeft voor motoren. Leg je wijsvinger maar eens op de remhendel en je merkt dat de snelheid constant blijft. Met heuvels is het gewoon extra opletten.
Ik zal even de route aanpassen om mijn adres er uit te halen en dan kijk ik ff of ik het op PB kan zetten. Heb trouwens nog een stuk of 10 routes die de moeite waard zijn...?Jeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:37:
[...]
het GPX bestand waar je de route mee hebt gereden tot aan Bastogne en die in omgeving Epen
Tenminste ik neem aan dat je hier een GPX route van hebt? Zo niet, dan ga ik vanavond wel even een uurtje zitten om de route over te nemen in de Tom Tom app.
Mij werd geleerd om het stuur wat breder vast te houden zodat je met de buitenkant van je hand ook het stuurgewicht vasthoudt, op die manier is het ook veel makkelijker om op de snelweg constante snelheid aan te houdenjeroenathome schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Mijn rij-instructeur heeft mij aangeleerd dat iedere mens een ingebouwde cruisecontrol heeft voor motoren. Leg je wijsvinger maar eens op de remhendel en je merkt dat de snelheid constant blijft. Met heuvels is het gewoon extra opletten.
Het is denk ik het koppel, dat in ieder geval bij de BMW's altijd al bij een laag toerental beschikbaar is. Dat is heerlijk voor een tourmotor, want je hebt al heel snel heel veel 'oompf'. En je kunt ook nog in zijn 5 op kwart gas nog even snel accelereren. Dat gaat volgens mij op sportmotoren weer niet. Die moeten dan echt even terugschakelen.Pyr0_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Mijn strom heeft ook maar 67pk, maar heb nog altijd het gevoel dat ik op een raket zit. Ik kan me haast niet voorstellen dat er motoren zijn die 2, 3 keer zoveel vermogen hebben. Hoe -idioot- snel zijn die dan... ik kan het me maar moeilijk voorstellen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Goed punt inderdaad. Ook bij lage toerental trekt ie heerlijk door, dan maakt ie ook zo'n heerlijke lage brom waar ik ondertussen echt verliefd op ben. Zo'n lekker vertrouwde v-twin brul. Hij schreeuwt niet, hij brult!mphilipp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:14:
[...]
Het is denk ik het koppel, dat in ieder geval bij de BMW's altijd al bij een laag toerental beschikbaar is. Dat is heerlijk voor een tourmotor, want je hebt al heel snel heel veel 'oompf'. En je kunt ook nog in zijn 5 op kwart gas nog even snel accelereren. Dat gaat volgens mij op sportmotoren weer niet. Die moeten dan echt even terugschakelen.
Ik kan het me wel voorstellen, maar op de openbare weg is er ook nog zoiets als bruikbaar vermogen. Als ik voorrijd (pakweg 125 pk) zijn er genoeg motorrijders met veel meer pk's die zoiets hebben van "daar gaat 'ie weer... tot straks!" Op een echt circuit wordt dat natuurlijk andersom, dan heb je de ruimte om alles uit de motor te halen dat er in zit.Pyr0_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
Mijn strom heeft ook maar 67pk, maar heb nog altijd het gevoel dat ik op een raket zit. Ik kan me haast niet voorstellen dat er motoren zijn die 2, 3 keer zoveel vermogen hebben. Hoe -idioot- snel zijn die dan... ik kan het me maar moeilijk voorstellen.
Datzelfde heb ik met onze R1200GS rijder binnen de groep, @timmie271 kent hem goed
Bij die GS merk je vooral dat die inderdaad van onderuit een overdaad aan koppel heeft. Op krappe bochtige weggetjes heeft ie dan gewoon heel veel voordeel.
Dat gezegd hebbende, binnen Nederland zet ik tegenwoordig meestal mijn Tracer in de regenmodus. De gasaanname is dan een stuk trager, waardoor ik wat makkelijker binnen de rijbewijslimieten blijf. Als je gewend bent over de Duitse "Landstraßen" met 110-120-130 te rijden, dan is een toegestane 60km/h over een overzichtelijkere weg wel heel gevaarlijk voor je rijbewijs.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mezelf even quoten, zeer tevreden over de service van Goedhart. Meerdere emails ontvangen over problemen bij de leverancier en R&G met excuses voor de vertraging en opties om de bestelling te annuleren. Maar vandaag dan eindelijk de kentekenhouder ontvangenricjuh schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:52:
[...]
[...]
Bedankt beide, via Google zoeken kwam ik niets tegen van Goedhart.
Nu daar besteld en hopelijk wordt deze wel geleverd
Mooi uitgelegd. Dat bruikbaar vermogen is een goed punt. Maar zelfs met mijn relatief laag vermogen zit ik zó snel op 'rijbewijs-kwijt-snelheden'... dat het maar goed is dat er maar heel weinig gecontroleerd wordt hier in NL... Je moet ook beetje weten en inschatten waar het wel en niet kan.DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Ik kan het me wel voorstellen, maar op de openbare weg is er ook nog zoiets als bruikbaar vermogen. Als ik voorrijd (pakweg 125 pk) zijn er genoeg motorrijders met veel meer pk's die zoiets hebben van "daar gaat 'ie weer... tot straks!" Op een echt circuit wordt dat natuurlijk andersom, dan heb je de ruimte om alles uit de motor te halen dat er in zit.
Datzelfde heb ik met onze R1200GS rijder binnen de groep, @timmie271 kent hem goed. Als die gas geeft vind ik het wel mooi geweest. Ik kán hem wel bijhouden, maar niet een hele dag lang op dat tempo. Daar is mijn rijbewijs me te dierbaar voor.
Bij die GS merk je vooral dat die inderdaad van onderuit een overdaad aan koppel heeft. Op krappe bochtige weggetjes heeft ie dan gewoon heel veel voordeel.
Dat gezegd hebbende, binnen Nederland zet ik tegenwoordig meestal mijn Tracer in de regenmodus. De gasaanname is dan een stuk trager, waardoor ik wat makkelijker binnen de rijbewijslimieten blijf. Als je gewend bent over de Duitse "Landstraßen" met 110-120-130 te rijden, dan is een toegestane 60km/h over een overzichtelijkere weg wel heel gevaarlijk voor je rijbewijs.In de normale rij-modi trekt het ding zo vlot over de +30km/h te hard; dat risico wordt me in Nederland te groot.
M'n volgende rit wil ik weer Duitsland in, daar rond Monschau enzo is toch heerlijk rijden. Alleen als het ff kan wel doordeweeks, hopelijk wat minder piloten op de weg dan.
Dat ligt eraan wat je hebt. Een 1.000+ cc drie- of viercilinder heeft daar een stuk minder last van dan een 600.mphilipp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:14:
[...]
Het is denk ik het koppel, dat in ieder geval bij de BMW's altijd al bij een laag toerental beschikbaar is. Dat is heerlijk voor een tourmotor, want je hebt al heel snel heel veel 'oompf'. En je kunt ook nog in zijn 5 op kwart gas nog even snel accelereren. Dat gaat volgens mij op sportmotoren weer niet. Die moeten dan echt even terugschakelen.
Slecht idee... Hoe laat?
Hellenthal, Dahlem, Steffeln --> prachtige omgeving om wekelijks te vertoeven als motorrijder.
[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-05-2024 11:57 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
https://www.routeyou.com/...e/concept-monschau-vianen
Slecht idee... Hoe laat?
tijd voorGSX-MAN schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
[...]
Nette prijs! Ik heb voor die outdoortraining een paar op Marktplaats gekocht, maar tot ik een keer stomdronken per ongeluk een offroadmotor koop denk ik niet dat ik ze nog ga dragen.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
die had ik op mijn Fazer ook.. werkt simpel maar goed..Kars schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:44:
Of de poor-mans cruise control:
[Afbeelding]
Werkt heerlijk op lange afstanden
Maat van me heeft zo'n klem gekocht die je op je gashendel kan zetten, nog geen feedback over gehad, maar dat ik vergelijkbaar qua principe (al ben ik wel huiverig over gas (te) vast zetten).
Met een o-ring kan kat ook..
:fill(white):strip_exif()/f/image/kxSRToLVgZ39KqheZ5jzL6wA.png?f=user_large)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Voorheen 4-in-lijn gereden, rijdt lekker soepel, maar met 150pk en 86nm koppel (laatste bij 11.200rpm beschikbaar) moet je inderdaad een tikkie terug wil je écht accelereren. Met een dergelijk vermogen hoef je niet terug te schakelen.mphilipp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:14:
[...]
Nu een 3-in-lijn waarbij ik 118pk heb ten 93nm (op 7.000rpm), en ik denk nu na uitlaat + ECU Flash nog wel een paar paardjes en Nm’s extra, maar dan heb je veel meer bruikbaar vermogen onder je. De 3-cil is in mijn geval vele malen leuker rijden dan de 4-cil.
Een BMW zal het koppel vast nog wel iets vroeger krijgen dus kan mij zeker indenken dat die nog fijner in hoge versnellingen zal acceleren.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik had een twee cilinder met 110+ Nm en dat was leuk, maar niet als je gewoon wou rijden.rCk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:09:
[...]
Voorheen 4-in-lijn gereden, rijdt lekker soepel, maar met 150pk en 86nm koppel (laatste bij 11.200rpm beschikbaar) moet je inderdaad een tikkie terug wil je écht accelereren. Met een dergelijk vermogen hoef je niet terug te schakelen.
Nu een 3-in-lijn waarbij ik 118pk heb ten 93nm (op 7.000rpm), en ik denk nu na uitlaat + ECU Flash nog wel een paar paardjes en Nm’s extra, maar dan heb je veel meer bruikbaar vermogen onder je. De 3-cil is in mijn geval vele malen leuker rijden dan de 4-cil.
Een BMW zal het koppel vast nog wel iets vroeger krijgen dus kan mij zeker indenken dat die nog fijner in hoge versnellingen zal acceleren.
Wel trok je er bijna alles en iedereen mee weg bij een stoplicht
Hoop van geleerd, belangrijkste les. Ga niet teveel power willen, er bestaat zeker wel zoiets als teveel power.
Mijn appie produceert onder de 8000 rpm ook maar 100 pk. En door het bokken onder de 3000 rpm blijft er maar een heel smalle powerband over. In het gebied tussen de 8000 en 10.500 rpm, waar alle 130 paardjes worden losgelaten, zit je in de tweede versnelling al dik boven de 120 km/h en meteen op rijbewijskwijtsnelheden.DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Ik kan het me wel voorstellen, maar op de openbare weg is er ook nog zoiets als bruikbaar vermogen. Als ik voorrijd (pakweg 125 pk) zijn er genoeg motorrijders met veel meer pk's die zoiets hebben van "daar gaat 'ie weer... tot straks!" Op een echt circuit wordt dat natuurlijk andersom, dan heb je de ruimte om alles uit de motor te halen dat er in zit.
Datzelfde heb ik met onze R1200GS rijder binnen de groep, @timmie271 kent hem goed. Als die gas geeft vind ik het wel mooi geweest. Ik kán hem wel bijhouden, maar niet een hele dag lang op dat tempo. Daar is mijn rijbewijs me te dierbaar voor.
Dat gezegd hebbende, binnen Nederland zet ik tegenwoordig meestal mijn Tracer in de regenmodus. De gasaanname is dan een stuk trager, waardoor ik wat makkelijker binnen de rijbewijslimieten blijf. Als je gewend bent over de Duitse "Landstraßen" met 110-120-130 te rijden, dan is een toegestane 60km/h over een overzichtelijkere weg wel heel gevaarlijk voor je rijbewijs.In de normale rij-modi trekt het ding zo vlot over de +30km/h te hard; dat risico wordt me in Nederland te groot.
Misschien is 100 pk wel de sweetspot

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Rij vanuit Monschau over Rohren naar Imgenbroich. Veel leuker weggetje, vooral de K21 bergop naar Imgenbroich. (andersom, bergaf vind ik dat overigens leuker)GSX-MAN schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:02:
Qua Monschau zit ik aan dit te denken, om ergens begin juli een keer te doen. Heen via La Gleize naar Monschau, terug deze route:
Na Lammersdorf zou ik over Raffelsbrand naar Zweifall rijden. Is véél leuker dan die rechte 70km/h weg.
Vervolgens neem je de Aussenring van Aachen. Weet dat dat een lang stuk 50km/h is met verkeerslichten, met stevig spitsverkeer. Ik heb daar gewerkt, werd je niet altijd vrolijk van.
Daar zou ik er eerder voor kiezen om het stukje België mee te pakken en via Gemmenich te rijden. Dan zou ik vanuit Zweifall naar Breinig rijden (let op de flitser), en dan over Kornelimünster - Lichtenbusch - Gemmenich.
Als Zuid-Limburger probeer ik Valkenburg ook te mijden als de pest, dus ik zou vanuit Gulpen de Ingbergracht op gaan, naar Ingber, Scheulder, Sibbe, Vilt. Of in plaats van Vilt, ga je vanuit Sibbe via Wolfshuis en Bemelen, pik je de Bemelerberg nog even mee. Dan kom je in Maastricht gelijk bij de Geusselt uit.
Dit is mijn advies, daar mag u het mee doen.
Ja, volgens zo rond 5.5-6k rpmrCk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:09:
[...]
Ik heb het ook nergens over Vaals gehad, maar goed, maakt niet uit.Pyr0_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met via Epen binnendoor. Het plaatje is gedetailleerd genoeg om te vergroten en de route goed te zien.Slecht asfalt herken ik totaal niet, de weg tussen Epen en Vaals is juist hartstikke goed, ga maar eens in België rijden, dan leer je al snel wat slecht asfalt is.
zeker, zeker
Waar heb je het dan wel over?ozzynator schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Ik heb het ook nergens over Vaals gehad, maar goed, maakt niet uit.
Maar eens opnieuw gaan tekenen dan, thanks.DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:20:
[...]
Rij vanuit Monschau over Rohren naar Imgenbroich. Veel leuker weggetje, vooral de K21 bergop naar Imgenbroich. (andersom, bergaf vind ik dat overigens leuker)
Na Lammersdorf zou ik over Raffelsbrand naar Zweifall rijden. Is véél leuker dan die rechte 70km/h weg.
Vervolgens neem je de Aussenring van Aachen. Weet dat dat een lang stuk 50km/h is met verkeerslichten, met stevig spitsverkeer. Ik heb daar gewerkt, werd je niet altijd vrolijk van.
Daar zou ik er eerder voor kiezen om het stukje België mee te pakken en via Gemmenich te rijden. Dan zou ik vanuit Zweifall naar Breinig rijden (let op de flitser), en dan over Kornelimünster - Lichtenbusch - Gemmenich.
Als Zuid-Limburger probeer ik Valkenburg ook te mijden als de pest, dus ik zou vanuit Gulpen de Ingbergracht op gaan, naar Ingber, Scheulder, Sibbe, Vilt. Of in plaats van Vilt, ga je vanuit Sibbe via Wolfshuis en Bemelen, pik je de Bemelerberg nog even mee. Dan kom je in Maastricht gelijk bij de Geusselt uit.
Dit is mijn advies, daar mag u het mee doen.
Slecht idee... Hoe laat?
Mccruise.com is een aanbieder voor diverse modellen, dat is een echte cruise control, kost wel geld, maar het opent wel weer wat motoren die je anders misschien af zou schrijvenJeanke117 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:14:
[...]
Hmm toch maar verder in de Tracers duiken dan. Die 3 cilinders klinken in ieder geval beter dan de boxer motoren vind ik. Die aftermarket curise control dingen zijn in mijn optiek geen cruise control maar handvathouders. Deze reguleren de snelheid niet en houden alleen de gaskabel/gashendel op een bepaalde plek. Vandaar dat ik liever origineel wil waarmee de cruise control met de ECU gereguleerd wordt.
Die gashendelklemmen ben ik ook geen fan van (helemaal niet, vind het idee levensgevaarlijk bij de meeste)
leeg
Vergeet niet dat de versnellingsbak en tandwielverhouding ook een boel doet. Die extra PK’s zorgen er vooral voor dat hij bij 100km/h nog steeds er al een raket vandoor gaatPyr0_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
[...]
[…]
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Koppel is er al vanaf 3000, maximaal vanaf 4800 ongeveer op de 1250.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLucTGApxD9dmr7bo84HQCKL.jpg?f=user_large)
Als je bij dat kasteel bent en je rijdt, met het kasteel recht, de "berg" omhoog. Heb je op een gegeven moment een bocht haaks naar rechts en dan 1 naar links.met bovenaan weer een uitkijkpunt. Staan ook een paar kunstwerken uit mijn hoofd.
Daarna stukje rechtdoor waar je links die kazemat ziet en dan rij je toch dat bos in?
Of zit ik nu helemaal mis?
Ik had inderdaad niet op jouw kaartje gekeken.... ook niet handig voordat ik reageer haha.
Zoals ik naar dat kasteel rij, ga ik in Epen de velden en binnenwegen in, kronkel de kronkel en dan ben je ineens in Belgie, vlak bij dat kasteel kom je dan op die doorgaande weg uit waaraan dat kasteel ligt.
Via het pitoreske Kuttingen en Klein-Kuttingen.
:strip_exif()/f/image/khazC6Sg2xqc9axWOfr7w94B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door ozzynator op 02-05-2024 13:01 ]
zeker, zeker
Op de R850RT was het max koppel vanaf 5.500rpm_eLMo_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:53:
[...]
Koppel is er al vanaf 3000, maximaal vanaf 4800 ongeveer op de 1250.
Aha, nu weet ik ook waar je bedoelt. Dan denk ik dat onze definities van slecht wegdek wat uit elkaar liggen. Er ligt wel wat grind in het midden ja, maar dat is het ook wel.ozzynator schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:53:
[...]
Als je bij dat kasteel bent en je rijdt, met het kasteel recht, de "berg" omhoog. Heb je op een gegeven moment een bocht haaks naar rechts en dan 1 naar links.met bovenaan weer een uitkijkpunt. Staan ook een paar kunstwerken uit mijn hoofd.
Daarna stukje rechtdoor waar je links die kazemat ziet en dan rij je toch dat bos in?
Ik had inderdaad niet op jouw kaartje gekeken.... ook niet handig voordat ik reageer haha.
Zoals ik naar dat kasteel rij, ga ik in Epen de velden en binnenwegen in, kronkel de kronkel en dan ben je ineens in Belgie, vlak bij dat kasteel kom je dan op die doorgaande weg uit waaraan dat kasteel ligt.
Via het pitoreske Kuttingen en Klein-Kuttingen.![]()
[Afbeelding]
Genuanceerde versie: ik was van plan om dit jaar een 2024 versie van de Honda CBR500-R te kopen, ik zat een beetje met september in het hoofd. Maar deze week zag ik dus dat de linkervoorpoot een beetje lekt. Ben vanmorgen naar de garage gereden ter controle. Hij heeft bijna 24000 km dus binnenkort zou het tijd zijn voor groot onderhoud + er moet nog een nieuwe kettingset op + een nieuwe voorband. Dat is een beetje te gek om die kosten nog te maken en binnen 4-5 maand alsnog een nieuwe te kopen.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ga je hem inruilen dan?Fuelke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:16:
Ongenuanceerde post: ik heb een lekkende voorvork, dus heb ik een nieuwe motor besteld.
Genuanceerde versie: ik was van plan om dit jaar een 2024 versie van de Honda CBR500-R te kopen, ik zat een beetje met september in het hoofd. Maar deze week zag ik dus dat de linkervoorpoot een beetje lekt. Ben vanmorgen naar de garage gereden ter controle. Hij heeft bijna 24000 km dus binnenkort zou het tijd zijn voor groot onderhoud + er moet nog een nieuwe kettingset op + een nieuwe voorband. Dat is een beetje te gek om die kosten nog te maken en binnen 4-5 maand alsnog een nieuwe te kopen.
Want als je hem particulier verkoopt zou ik dat gewoon laten uitvoeren en doorrekenen.
Verschilt per motor enorm, maar als je aantoonbaar net groot onderhoud hebt gedaan kan dat ook wel weer wat helpen bij verkoop.
Mijn actie zou zijn, oude houden en zelf lekker sleutelen. De nieuwe ernaast en lekker rijden.
Motoren verkopen doet pijn, meestal pas te laat
Ik heb een lekkende keerring net laten vervangen.. heb ik helemaal fout aangepakt dusFuelke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:16:
Ongenuanceerde post: ik heb een lekkende voorvork, dus heb ik een nieuwe motor besteld.
100 euro lichter.. maar daar heb je meestal geen nieuwe motor voor.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Enkele weken terug ontdekte ik haarscheurtjes op de band, en gisteren een nieuwe gekregen.(De shop laat dit onder de lekrijdgarantie vallen). Wat mij verbaasde was de tekst op de rekening. "Voorband vervangen. Deze heeft ook al haarscheurtjes." Ik heb nog niet vernomen dat er meer mensen met problemen zijn, maar zal er vanaf nu niet meer gek van opkijken.
Wel nog extra geluk gehad. De monteur die de band heeft vervangen heeft een snelle controle naar de rest van de motor gedaan en heeft ontdekt dat de achterste remblokken bijna op waren. Deze meteen laten vervangen zodat ik zonder zorgen op vakantie kan met hemelvaart.
Afhankelijk van hoe ver je gaat rijden, of er remblokjes verkrijgbaar zijn daar en hoeveel slijtage je verwacht kan je ook overwegen een setje in je tas te gooien. Ze zijn betrekkelijk klein en licht en je kan je er een hoop gezoek in Frankrijk mee besparen.jeroenathome schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:25:
Wel nog extra geluk gehad. De monteur die de band heeft vervangen heeft een snelle controle naar de rest van de motor gedaan en heeft ontdekt dat de achterste remblokken bijna op waren. Deze meteen laten vervangen zodat ik zonder zorgen op vakantie kan met hemelvaart.
Bij dat uitkijkpunt is waar ik die foto heb genomen wat in de spoilertags staat. Die binnenweg ken ik (nog) niet. Zal eens kijken of het de moeite waard is, nieuwe tips zijn altijd welkom.ozzynator schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:53:
[...]
Via het pitoreske Kuttingen en Klein-Kuttingen.![]()
[Afbeelding]
Vandaag toch wat tijd over aan het eind van de middag, en aangezien mijn windscherm en voorkant genocide hebben gepleegd op de lokale insectengemeenschap... Maar even de wasbox opgezocht. En daarna, uiteraard, even een 'blokje' om van een halfuur om hem droog te rijden.

Zo eens de tips van @DrivinUCrazy bekijken.
Edit:
Zoals @DrivinUCrazy ook al zei, het stukje z-limburg hoe je 'm nu hebt zou ik zeker niet doen. Dan pak je juist de saaie, drukke stukken mee. Ook zou ik persoonlijk niet dat stuk in België zo doen. Die kant van België is echt ubersaai, alleen maar rechte stukken en plat. Zal eens een route bij elkaar klikken en zo hier posten.GSX-MAN schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:02:
Qua Monschau zit ik aan dit te denken, om ergens begin juli een keer te doen. Heen via La Gleize naar Monschau, terug deze route:
[ Voor 14% gewijzigd door Pyr0_ op 02-05-2024 19:00 ]
Ik was alleen verbaasd dat de blokken van het achterwiel al waren versleten(minder als 1 mm). Mijn vorige motor heb ik met 50k km weg gedaan en nog geen blok vervangen. Nu al na 20 k km en alleen de blokken van het achterwiel.
Je hebt wel gelijk dat een paar remblokjes meenemen handig kan zijn.
Alles nog even goed in de gaten houden. In juli en september staan ook nog meerdaagse ritten gepland. Niet dat dan de remmen geen zin meer hebben.
Voor was wel een stuk economischer.
De Tracer heeft afgelopen winter een nieuw setje Brembo remblokken gekregen voor. Achter zijn het nog de originele blokjes en die kunnen nog wel 40k mee.
/f/image/iXkQg7LEv4zqJw9WJI1MbYQY.png?f=fotoalbum_large)
Als die erin zit kan ik waarschijnlijk ook weer opnieuw op zoek naar eentje voor de voorkant
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Heb even wat bij elkaar geklikt. Het stuk rond Monschau is een stuk langer, maar dat is zeker de moeite waard, geweldig mooi (rijden) daar. Daarna beetje de highlights van z-limburg erbij gepakt, Maastricht ontweken. En ik persoonlijk zou niet door België gaan, maar langs de Maas omhoog rijden. Noordelijker dan Maasbracht ken ik het totaal niet dus dat mag je zelf nog even bij elkaar klikken.
:strip_exif()/f/image/zgnXuBl0eHvCJXckNj7rz37n.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn motor heeft nog geen 5.000km gereden achter blokjes zijn besteld want ze zijn aan vervanging toe.jeroenathome schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:09:
@nehal3m Het gaat alleen niet naar Frankrijk, maar naar Schotland.
Ik was alleen verbaasd dat de blokken van het achterwiel al waren versleten(minder als 1 mm). Mijn vorige motor heb ik met 50k km weg gedaan en nog geen blok vervangen. Nu al na 20 k km en alleen de blokken van het achterwiel.
Je hebt wel gelijk dat een paar remblokjes meenemen handig kan zijn.
Alles nog even goed in de gaten houden. In juli en september staan ook nog meerdaagse ritten gepland. Niet dat dan de remmen geen zin meer hebben.
Bij mijn Guzzi V85 waren ze bij 10k op.
Offroaden eist zo zijn tol.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
:strip_exif()/f/image/VDZYrTvyU75LuuEfganKLot3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen vroeg op de motor gestapt om maar even een beginnetje te maken aan de eerste 1000 kilometer. Via Noord-Drenthe en Oost-Groningen naar Duitsland. Wat kan je daar heerlijk over kleine weggetjes rijden waar niemand komt! moet wel echt een Quadlock halen, want zonder navigatie is het af en toe zoeken naar in ieder geval de juiste richting. Aan de andere kant: zonder tijdstress is verdwalen ook geen punt.
Ben in de eerste 560 kilometer nog geen minpunten tegengekomen op de Tuareg. Rijdt echt heerlijk!
Fantastisch man. Oost-Groningen is normaal mijn achtertuin (zit even aan de andere kant met dank aan de NAM).JL Koppelle schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:19:
[Afbeelding]
Vanmorgen vroeg op de motor gestapt om maar even een beginnetje te maken aan de eerste 1000 kilometer. Via Noord-Drenthe en Oost-Groningen naar Duitsland. Wat kan je daar heerlijk over kleine weggetjes rijden waar niemand komt! moet wel echt een Quadlock halen, want zonder navigatie is het af en toe zoeken naar in ieder geval de juiste richting. Aan de andere kant: zonder tijdstress is verdwalen ook geen punt.
Ben in de eerste 560 kilometer nog geen minpunten tegengekomen op de Tuareg. Rijdt echt heerlijk!
Je kan op de terugweg uit Duitsland bij Bellingwolde de grens over en dan de vorkpoten van de Tuareg even goed strekken hier.
TET Nederland is geen enorme uitdaging (helemaal als het een tijdje droog is geweest) dus dat is perfect om je verse motor uit te voelen vind ik. Veel plezierige kilometers!
Vorig jaar terugkomend van vakantie heb ik ook een toeristische route gepakt door Duitsland ter hoogte van Drenthe. Wel in koekblik, maar idd supermooie wegen en als je beetje landinwaarts rijdt, krijg je ook wat heuveltjes en bochtjes.JL Koppelle schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:19:
[Afbeelding]
Same hier, 2500km waren de blokken op, maar dat was door diepe drek rijden en dus de blokken constant gesmeerd met verse modder.... dan gaat het hard.Bommes schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:32:
[...]
Mijn motor heeft nog geen 5.000km gereden achter blokjes zijn besteld want ze zijn aan vervanging toe.
Bij mijn Guzzi V85 waren ze bij 10k op.
Offroaden eist zo zijn tol.
https://sportfits.eu/prod...eping-pad?number=585-5969
Aanbieding was erg goed dus ik ging overstag.
Bij het inklaren had PostNL de postcode verkeerd opgegeven...
Met als gevolg dat het in de PostNL app leek alsof het pakket naar Amsterdam verzonden zou worden.
Bijna 2 weken bezig geweest om dat adres aan te passen, maar PostNL zegt doodleuk: 'Niet ons probleem, moet je bij de afzender zijn', ook als je kan weerleggen dat het echt een fout van hun kant is.
Dus vol spanning zitten wachten, tot de beste postbode vandaag met dit voor de deur stond

:strip_exif()/f/image/aVsdADZ4xuAGq66qhvcyA5hX.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen dagje klussen en hopen op beter weer.
Dan kan de Tuono ook weer eens naar buiten
:strip_exif()/f/image/cOAnNFXWmOCSxr5oJnRsBWJm.jpg?f=fotoalbum_large)
@saviour Paar weken geduld, het wordt weer de rode versie (dit keer met blauwe accenten ipv zwarte accenten), ik had wit overwogen maar dat is dus niet meer mogelijk bij de laatste jaargang(en). Opnieuw met handvatverwarming
Ik vind het gewoon een slap excuus om een nieuwe motor te kopenFuelke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:16:
Veel plezier met de voorpret en straks met je nieuwe aankoop
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wat voor route heb je ongeveer geredenJL Koppelle schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:19:
[Afbeelding]
De exacte route kan ik je niet geven (heb nog geen navigatie). Maar ik ben bij Barnflair (ik dacht eerst dat dit de naam van een winkel was, maar is kennelijk een dorp) de grens over gegaan en van daaruit een stuk naar het oosten gereden over kleine weggetjes. Vanaf Emmeln naar het noorden, weer over kleine weggetjes. Via Lathen en Lathen-Wahn naar Renkenwerge, naar Dörpen. Daarna via Papenburg naar Leer en Weener en toen terug naar huis. Oh ja: er was een weg afgesloten in Weener naar Bunde en omdat ik geen zin had om mijn mobiel wéér uit mijn zak te halen ben ik maar teruggereden naar Leer en toen naar huis. Beetje een omrit, maar zo is de 1000km-beurt wél dichterbij.MitchellHearth schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:35:
[...]
Wat voor route heb je ongeveer geredenwil zelf ook een keer over de grens die kant op!
:strip_exif()/f/image/exkslzQGtbaYTYHVjTtYqun5.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit willekeurig ergens in het bos?nehal3m schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:36:
Vandaag vanaf Groningen de TET gepakt tot ter hoogte Dedemsvaart. Ik ben er wel achter dat een duffel met spanbanden op je zadel prima is voor een weekend maar voor de langere tours kom ik toch niet onder panniers uit. Dat wordt dan maar de volgende. De CRF is fabriek af weliswaar niet geschikt om m'n veel snellere vrienden bij te houden, maar voor lekker offroad tuffen (hoewel mul zand een minimum snelheid vereist) is hij zo fantastisch.
[Afbeelding]
Oh nice. Dat ziet er goed uit. In de natuur, maar toch ook in de buurt van beschaving.nehal3m schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:25:
[...]
Nee, een natuurcamping met ingerichte hangmat plaatsen!
Hier kan je erop filteren.
edit: ingericht als in er staan per plaats een paar palen in de grond waar je je hangmat aan kan ophangen.
Doordat ik de motor overeind heb willen houden, wel voorkomen dat ik met mijn kop op de vangrails ben gestuiterd.
Motor kromme rechter voorpoot, ik ook 🤪
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Zo he sterkte man!Stormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:59:
Hier voorlopig even geen motorrijden meer. Ben afgelopen woensdag onderuit gegaan, probeerde de GSA nog overeind te houden en dat ging niet helemaal goed. Tibia plateau fractuur. En als je iets doet, moet je het goed doen dus ik heb een dubbele.
Doordat ik de motor overeind heb willen houden, wel voorkomen dat ik met mijn kop op de vangrails ben gestuiterd.
Wow sterkte met het herstel.Stormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:59:
Hier voorlopig even geen motorrijden meer. Ben afgelopen woensdag onderuit gegaan, probeerde de GSA nog overeind te houden en dat ging niet helemaal goed. Tibia plateau fractuur. En als je iets doet, moet je het goed doen dus ik heb een dubbele.
Fijn, voor zover je daar van kunt spreken, dat je niet met je kop op de vangrails bent gestuiterd.
Sterkte! Wat was er gebeurt? Vallen doen we niet zomaar tochStormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:59:
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Spoedig herstel gewenst!

Was zeker nog niet toe aan een nieuwe motor, had deze pas anderhalf jaar en beviel me heel goed.
Vangrail scheelde heel weinig...
:strip_exif()/f/image/KOfMbaekLWzk9dg5nmpOJdDC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Stormtrooper op 04-05-2024 13:48 ]
Don't want to be that wise guy, maar je hebt toch ABS? Ging dat dan alsnog niet goed? Ik heb op de motor ABS nooit echt kunnen testen in een praktijksituatie. Met de auto wel wat testjes gedaan. Maar je zou toch theoretisch volop kunnen remmen op zo'n pijl?Stormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:46:
Er ging bij het Rivium een busje heel hard in de remmen voor oranje. Dus ik ook heel hard remmen maar reed dus net over zo'n fijne witte pijl.
[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 04-05-2024 15:06 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
@Stormtrooper Spoedig herstel gewenst en hopelijk kan je snel weer opstappen.
@Chakotay Kan je in de OP mijn motoren wijzigen naar alleen een R1250GSA uit 2023? Ik ga op dit moment even geen foto posten want een bende is weer eens flink actief in de regio jagend op GS/GSA's.
Je zou zeggen van wel maar ik redde het net niet meer. Klap tegen de bus was overigens niet zo hard, meeste vaart was er wel uit.mphilipp schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:31:
[...]
Don't want to be that wise guy, maar je hebt toch ABS? Ging dat dan alsnog niet goed? Ik heb op de motor ABS nooit echt kunnen testen in een praktijksituatie. Met de auto wel wat testjes gedaan. Maar je zou toch theoretisch volop kunnen remmen op zo'n pijl?
ok, dus hij deed wel wat in ieder geval. Ik eigenlijk benieuwd naar de performance van de ABS op zo'n gladde ondergrond. Want mijn ervaring met auto's op een glad wegdek (sneeuw/ijzel) is dat ie dan eigenlijk helemaal niet remt omdat de wielen heel snel stilstaan en hij dus de remdruk vermindert. Ik merkte op de stukjes weg waar ik dat uitprobeerde, dat ik beter héééél zachtjes kon remmen dan volop in de ankers zoals je met ABS zou 'moeten' doen. Maar ja, dat is leuk met een test, maar in real life, als er eentje ineens volop remt, is het een ander verhaal.Stormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Je zou zeggen van wel maar ik redde het net niet meer. Klap tegen de bus was overigens niet zo hard, meeste vaart was er wel uit.
Weer wat geleerd, zoals @vdr01 al opmerkte: afstand houden is erg belangrijk. Mijn auto heeft zo'n emergency braking system, waarbij hij kijkt naar wat er voor je gebeurt en als ie bang wordt, gaat ie hysterisch piepen en trapt voor mij de rem in. Die paar keer dat ie dat deed, was ie me nét voor en naar mijn mening had ik nog voldoende tijd om rustiger te remmen. Maar goed, beter teveel geremd dan te weinig, ook al zit je in een kooi.
Vorige week heb ik deze gedaan en je kijkt ineens heel anders naar het overige verkeer.
Mocht je ooit een offroad training doen dan wordt al snel duidelijk waarom ABS op gladde/losse ondergrond eerder tegenwerkt dan meehelpt.
Komt dat door het gewicht of misschien ook de banden?cyntax schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:57:
Daarnaast is de GSA wel echt een dikke koe, remweg is een stuk langer dan andere lichtere motoren. Dat merk ik nu maar ook bij mijn vorige GSA tijdens een KNMV cursus met de remproef. Stond structureel verder stil dan andere motoren en dat lag niet aan mijn skills. Vooral als de tank goed vol zit is die motor enorm top zwaar.
@Stormtrooper Spoedig herstel gewenst en hopelijk kan je snel weer opstappen.
@Chakotay Kan je in de OP mijn motoren wijzigen naar alleen een R1250GSA uit 2023? Ik ga op dit moment even geen foto posten want een bende is weer eens flink actief in de regio jagend op GS/GSA's.
(Semi-)offroad banden hebben minder grip dan straat banden, die weer minder grip hebben dan het sportievere werk (in verschillende gradaties).
Merk dat de R1250RS (243kg) echt snel stoppen kan, die 25kg extra van de GSA (268kg) zal niet zo'n verschil maken. Al helemaal niet gezien het gecombineerd remsysteem van deze modellen echt goed is. Zelfde geldt voor mn ex R1200RT, met 259kg ook geen lichtgewicht maar prima ankeren.
Of de gebruiker natuurlijk.. als je m niet vol inknijpt.
:strip_exif()/f/image/tnKhwtesnKVCSUms3PxnnmXt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RJO8TYt5eUJhcyBJdb83tz9W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vgEn5Qha8ewN15HPn6JzfiEY.jpg?f=fotoalbum_large)
Je neemt altijd teveel zooi mee!
Topkoffer is leeg op 1 paar schoenen na maar die neem ik wel mee ivm tentje slaapzak en luchtbed nu in die Rinowalk tas zit!
Vorig jaar had ik alles vol zitten voor een lang weekend en 2 tassen ipv 1 nu!
Scheelt veel dat ik nu vacuum zakken heb en meer zooi mee neem voor 14 dagen!
Moet helaas wel wachten tot woensdag
Maar dan gaan we lekker 14 dagen zwarte woud luxemburg en moezel kamperen

Ik zeg zelf altijd, als motorrijder moet je ook voor het andere verkeer nadenken. Rij inmiddels 37 jaar iedere dag het hele jaar door. Merk wel dat naarmate ik ouder ben geworden, en heel veel leergeld heb betaald, ik defensief heb leren rijden. Toen ik jong was voelde ik me nog onoverwinnelijk. Scheelt ook dat ik al 12 jaar geen sportfietsen meer rijd nadat ik een paar keer bij de kantonrechter mocht langskomen. Ik ben in ieder geval nog nooit zonder pijn of breuken aan ledematen gevallen. Ongeacht de snelheid val je nooit zachtjes.jeroenathome schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:40:
Mocht je in Friesland of Drenthe wonen dan kan je met flinke korting deze cursus volgen.
Vorige week heb ik deze gedaan en je kijkt ineens heel anders naar het overige verkeer.
Mocht je ooit een offroad training doen dan wordt al snel duidelijk waarom ABS op gladde/losse ondergrond eerder tegenwerkt dan meehelpt.
[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 04-05-2024 16:10 ]
Ziet er goed uit!ibothead schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je neemt altijd teveel zooi mee!
Topkoffer is leeg op 1 paar schoenen na maar die neem ik wel mee ivm tentje slaapzak en luchtbed nu in die Rinowalk tas zit!
Vorig jaar had ik alles vol zitten voor een lang weekend en 2 tassen ipv 1 nu!
Scheelt veel dat ik nu vacuum zakken heb en meer zooi mee neem voor 14 dagen!![]()
![]()
Moet helaas wel wachten tot woensdag![]()
![]()
Maar dan gaan we lekker 14 dagen zwarte woud luxemburg en moezel kamperen![]()
Ik heb laatst ook voor 't eerst de koffers ingepakt voor een weekendje weg. Heb op de Twin de originele alu kofferset, en stond er ook echt van te kijken hoe veel er mee kan
De topkoffer had ik thuis gelaten, en had nog ruimte over ook voor een paar speciaalbiertjes en een fles whiskey
Morgen vertrek ik ook weer op de motor voor een week Luxemburg. Omdat ik daar ook een dag aan het werk moet, en ik een dag later vertrek dan vrouwlief met de auto, heb ik eigenlijk alles bij haar in de auto gepropt. Morgen alleen de laptop in de koffer en genoeg drinken voor onderweg
Sterkte gewenst met alles, breuken helen en de rest is gelukkig “maar” materieel.Stormtrooper schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:46:
Er ging bij het Rivium een busje heel hard in de remmen voor oranje. Dus ik ook heel hard remmen maar reed dus net over zo'n fijne witte pijl. Dus probeerde te richten op de ruimte tussen de bus en de vangrails als extra remweg. Daar redde ik net niet dus aan de rechterkant van het busje zijn reflector eraf gereden en vervolgens onderuit gegaan.
Was zeker nog niet toe aan een nieuwe motor, had deze pas anderhalf jaar en beviel me heel goed.
Vangrail scheelde heel weinig...
[Afbeelding]
Je bent er nog
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Die fles Whiskey kun je wel thuislaten als je naar Luxemburg gaat. Scheelt weer een aantal Euro's om het daar aan te schaffenKoekstra schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ziet er goed uit!
Ik heb laatst ook voor 't eerst de koffers ingepakt voor een weekendje weg. Heb op de Twin de originele alu kofferset, en stond er ook echt van te kijken hoe veel er mee kan
De topkoffer had ik thuis gelaten, en had nog ruimte over ook voor een paar speciaalbiertjes en een fles whiskey
Morgen vertrek ik ook weer op de motor voor een week Luxemburg. Omdat ik daar ook een dag aan het werk moet, en ik een dag later vertrek dan vrouwlief met de auto, heb ik eigenlijk alles bij haar in de auto gepropt. Morgen alleen de laptop in de koffer en genoeg drinken voor onderweg

Edit: @Koekstra , aha wist niet dat u een eigen stokerij had
[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 04-05-2024 16:37 ]
Die had ik laatst mee toen ik een weekendje weg ging (in Nederland).vdr01 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:08:
[...]
Die fles Whiskey kun je wel thuislaten als je naar Luxemburg gaat. Scheelt weer een aantal Euro's om het daar aan te schaffen
Nu overigens ook een fles Whiskey ingepakt (in de auto) want ondanks dat ik daar waarschijnlijk wel wat ga kopen (verzamelaar hiero), is het ook fijn om iets uit de eigen collectie mee te nemen
[/off topic]
Is wel echt het gewicht voor mijn gevoel, vooral de tank bij de GSA. Heb ook heel wat KM's gemaakt op de K1300R van mijn partner en die weegt ook zo rond de 250kg maar remt een stuk harder af. Dat gevoel dat opeens al het gewicht naar voren vliegt heb ik alleen ervaren op de GSA. Altijd op Pirelli Scorpion Trail IIs gereden dus daar ligt het ook niet aan, zijn één van de beste banden die ik ooit heb gehad. Volgens mij zie ik op Stormtrooper zijn GSA Michelin Roads zitten dus dat moet ook niet de limiterende factor zijn geweest. Tijdens die KNMV remproeven maakte ik altijd een kleine stoppie zonder dat ABS ingreep dus veel harder remmen dan dat gaat ook niet. Dat beaamde de instructeur ook. Schijnbaar hadden de Hayes remklauwen die een tijdje waren geleverd op de 1250 modellen een stuk meer bijt vergeleken met de Brembo's maar helaas hadden die weer last van lekkages. Op mijn 2023 model zit dus gewoon weer die welbekende Brembo klauw.noes schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:43:
[...]
Komt dat door het gewicht of misschien ook de banden?
(Semi-)offroad banden hebben minder grip dan straat banden, die weer minder grip hebben dan het sportievere werk (in verschillende gradaties).
Merk dat de R1250RS (243kg) echt snel stoppen kan, die 25kg extra van de GSA (268kg) zal niet zo'n verschil maken. Al helemaal niet gezien het gecombineerd remsysteem van deze modellen echt goed is. Zelfde geldt voor mn ex R1200RT, met 259kg ook geen lichtgewicht maar prima ankeren.
Of de gebruiker natuurlijk.. als je m niet vol inknijpt.
[ Voor 3% gewijzigd door cyntax op 04-05-2024 16:28 ]
Als ik je goed begrijp meer de positie van het gewicht dan de hoeveelheid gewicht?cyntax schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:23:
[...]
Is wel echt het gewicht voor mijn gevoel, vooral de tank bij de GSA. Heb ook heel wat KM's gemaakt op de K1300R van mijn partner en die weegt ook zo rond de 250kg maar remt een stuk harder af. Dat gevoel dat opeens al het gewicht naar voren vliegt heb ik alleen ervaren op de GSA. Altijd op Pirelli Scorpion Trail IIs gereden dus daar ligt het ook niet aan, zijn één van de beste banden die ik ooit heb gehad. Volgens mij zie ik op Stormtrooper zijn GSA Michelin Roads zitten dus dat moet ook niet de limiterende factor zijn geweest. Tijdens die KNMV remproeven maakte ik altijd een kleine stoppie zonder dat ABS ingreep dus veel harder remmen dan dat gaat ook niet. Dat beaamde de instructeur ook. Schijnbaar hadden de Hayes remklauwen die een tijdje waren geleverd op de 1250 modellen een stuk meer bijt vergeleken met de Brembo's maar helaas hadden die weer last van lekkages. Op mijn 2023 model zit dus gewoon weer die welbekende Brembo klauw.
Ik heb overigens Brembo klauwen op mijn RS. En dacht dat de RT die ook had. Bite is vaak ook remblok materiaal (sinter, semi-sinter, organisch). Die Hayes klauwen zijn de "BMW" gelabelde klauwen, toch?
De nieuwe Brembo klauwen zijn ook BMW branded. Maar dan uit 1 stuk ipv gesplitste klauw dus.noes schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:05:
[...]
Als ik je goed begrijp meer de positie van het gewicht dan de hoeveelheid gewicht?
Ik heb overigens Brembo klauwen op mijn RS. En dacht dat de RT die ook had. Bite is vaak ook remblok materiaal (sinter, semi-sinter, organisch). Die Hayes klauwen zijn de "BMW" gelabelde klauwen, toch?
Aan de binnenzijde van de klauw staat wel nog Brembo.
Dit topic is gesloten.