Vandaag je advies opgevolgd. Ik heb me al (geprobeerd) aan te wennen heel relax te zitten op de snelweg. Vandaar ook dat ik die hoge ruit heb besteld, had eerst de neiging wat naar voren/gebukt te zitten om de turbulentie tegen m'n helm te verminderen. Dus vandaag eerst een stuk gaan rijden met de hoge ruit (maar zonder topkoffer om dat uit te sluiten). En was min of meer hetzelfde als gister, stond weer een sterke wind dus met inhalen flinke zwiepers. Maar inderdaad eens gevoeld met m'n handen na de luchtstromen en gemerkt dat de echte turbulentie net boven/topje van m'n helm uitkomt. Daarna de hoge ruit weer gedemonteerd en de oude terug erop. En weer de snelweg op. Toen merkte ik wel het verschil. Weer gaan voelen, en de turbulentie komt echt zo net boven m'n vizier op m'n helm, en stuk meer naar binnen tegen m'n schouders (al is dat niet zo erg natuurlijk). Voor m'n gevoel wel een stukje minder gevoelig voor de zijwaartse wind maar dat kan placebo zijn geweest. Dat spoilertje zat btw ook op dat ruitje, nog wat gespeeld met standen maar mocht geen soelaas bieden.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:13:
[...]
Waarschijnlijk zit je nog te verkrampt. Ja, zo'n grote ruit en topkoffer vangen veel wind, maar als jij je stuur heel strak vasthoudt wordt iedere input vanuit jouw lijf ook gelijk doorgegeven. Windvlagen dus ook. Naarmate je meer ervaring krijgt en je je stuur wat losser laat, wordt dat vanzelf makkelijker.
Tegenwoordig heb ik op de snelweg mijn stuur bijna niet meer vast. Cruise control op, en wachten tot ik er weer af mag.
[...]
Hier sluit ik me wel bij aan. Ik ben begonnen op een naked, maar de motoren erna hebben allemaal een klein sportruitje gekregen. Zo zit mijn hoofd tenminste in een schone luchtstroom en de turbulentie op mijn borstkas.
Die turbulentie wil je niet op je helm hebben, want dat is juist waar je gek van wordt.
Als je met die grote ruit rijdt, moet je met je hand eens vanaf de bovenste rand in de lucht voelen. Dan voel je waar de turbulentie zit en waar de luchtstroom stabiel is. Vervolgens volg je die overgang steeds dichter richting jou zelf. Grote kans dat je dan op je helm uitkomt. Als het aan de bovenkant van je helm zit, kun je nog proberen de turbulentie met een spoilertje nét over je helm heen te tillen. Als het op je kin terecht komt, kun je met een lager ruitje beter de turbulentie op je borstkas laten landen.
Dus, weer terug, weer de hoge ruit erop gezet, en weer gaan rijden. En toen werd me wel duidelijk dat de hoge ruit wel een stukje rustiger is, die klappen tegen m'n helm zijn grotendeels weg. Het waaide gisteren gewoon met vlagen tering hard, dat en nieuwe ruit + topkoffer had een versterkend effect op elkaar.
Zonder ruitje durfde ik even niet aan, de rubber/schroefdraad waar de schroeven van de ruit ingingen zaten me net wat te los, eentje was met demonteren al los gekomen, was een hels gepriegel die weer terug op z'n plek te krijgen. Dat wou ik toch even niet riskeren.
Zondag even wat beunen met maatje, olie, remolie & oliefilter zijn besteld. Eens even de ketting goed schoonmaken, smeren en wellicht stellen. En oliën (meervoud van olie..?) verversen. Kan ik er weer tijdje tegen aan. Dat het maar gauw beter weer wordt, dat maakt het rijden toch een stuk leuker!