Een update: ik heb vandaag een motor gekocht, de 3e. Heb mijn vrouw beloofd dat de 2e (zie hieronder) voor de zomer weg is, of 'ie dan loopt of niet...
En ik combineer de update meteen maar met een vraag aan onze webmasters @
LankHoar en @
timmie271 :
Ik sta in de openingspost nog met de Triumph RS955i uit 2001, die ik toen (begin 2021) net had geruild voor mijn Aprilia Pegaso 650, en de Suzuki GSX1100f uit 1989 die ik voor €400 had gekocht t.b.v. de 500 euro Challenge van Motor-forum.nl, maar die zijn allebei alweer een tijd weg.
De Triumph heb ik 3 jaar geleden ingeruild voor mijn droom-motor, mijn Kawasaki Z900RS uit 2018.
Een jaar later kocht ik daar een Moto Guzzi California 1100i Full Fairing bij, uit 1991,
en vandaag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Honda Pan European ST1100 uit 1996.
Plaatjes:
Waarom de Pan? Omdat de Guzzi niet rijdt. De vermoedelijke oorzaak weet ik; de originele tank was aan de binnenkant zover aangetast dat 'ie uiteindelijk is gaan lekken, dus er zal ook genoeg roest en troep in de brandstofleidingen zitten. Hij start (startte, 1,5 jaar geleden) goed, reed vervolgens 2 rondjes om ons blok en begon dan te haperen. Als je dan gas gaf, sloeg hij af. Ik heb inmiddels alweer een tijdje een nieuwe tank, maar ik ben toch niet zo'n klusser als ik gehoopt had; die tank ligt nog op dezelfde plek als een jaar geleden...
Daarom de Pan; ik ga dit jaar weer een flinke reis maken met mijn vaste motormaat; na een rondje Nederland en een driehoekje België en Luxemburg zijn we afgelopen zomer naar de Dordogne gereden, en aanstaande zomer gaan we naar Zuid-Engeland. Lekker met de kampeerspullen achterop, niets vooraf bespreken, een week weg.
Dat lukt met de Kawasaki ook, heb ik nu 3 keer gedaan, maar ik wilde wel eens met een echte jaren '90 toerbuffel op pad, met vaste koffers en windbescherming (de koffers staan niet op deze foto, maar die zitten er wel bij. Geen topkoffer). Mijn maat rijdt ook op een Pan, dus dat maakt het extra leuk, en hij kan ook goed sleutelen, mocht dat eens nodig zijn.
Morgen ga ik 'm ophalen, en dan eens kijken wat ik eraan kan verbeteren. Het scherm is niet mooi meer, en ik denk erover om meteen een hoger scherm te kopen. Dat is meestal geen gezicht, maar ik zit nu met m'n 1,92 ruim boven het scherm en vol met m'n helm in de turbulentie. Tja, en als ik herrie aan mijn hoofd wil, dan pak ik de Kawa wel :-)
Vandaag was ook de eerste dag dit jaar dat ik weer op de motor zat, onderweg naar m'n proefrit met de Pan. Dat viel niet tegen! Het was hier droog en niet te koud (10 graden) en het zonnetje brak zelfs af en toe door. Dat smaakte naar meer.