Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 473.114 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 17:43
_Apache_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:31:
Afgelopen vrijdag bij de Zero dealer geweest. Afgelopen december zijn de remschijven vervangen, want ze trokken krom. De bevestigingsbouten van de zwevende discs zouden kapot gedraaid kunne worden bij bevestiging, waardoor ze onder verdere belasting krom trekken.

Nu 3.000km / 2 maandem later is het weer raak. Bij hard remmen stuitert de voorkant en bij zachtjes aanremmen voor het stoplicht is het alsof je met kromme wielen komt aanremmen.

De dealer is het zat, en escalert het naar Zero NL.
Er komen nu - onder garantie
2 brembo discs (ipv zeros eigen merk)
2 nieuwe klauwen (ipv j juan spul)
4 nieuwe blokken
Afgetopt met nieuwe vloeistof

Ze willen geen spul meer ontvangen, dealer wil geld zien en monteert after market spul.
Goed teken, dat de dealer op die manier communiceert met zero... zegt veel over zero.
Zegt ook veel (positiefs) over de dealer _/-\o_ eentje die denkt voro klant ipv zichzelf en leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 18:13

_Apache_

For life.

Chakotay schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:35:
@_Apache_ blijft wel bezig zo... Wel heel netjes van je dealer dat hij het zo oplost, duur geintje voor hem als Zero niet meerwerkt!
Jaa, met dit kilometrage en gebrek aan oplossing kan ik na het monteren van die schijven direct een nieuwe afspraak maken. :+ Dat schiet niet op natuurlijk.
Dan liever maar 1x een goede oplossing.

Het gaat over De Jong is Alphen trouwens, heb er een prima indruk van. Ik kocht de motor bij de Motorzaak in Amsterdam, die wilde wel helpen, maar was er niet zo happig op

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

botoo

💀 too old to die young

Ze willen geen spul meer ontvangen, dealer wil geld zien en monteert after market spul.
Goed plan van de dealer, maar als Zero.nl domweg alleen maar vervangingsonderdelen wilt sturen? Gaat je dealer het aftermarket spul dan uit eigen zak betalen?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

botoo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:27:
[...]
Goed plan van de dealer, maar als Zero.nl domweg alleen maar vervangingsonderdelen wilt sturen? Gaat je dealer het aftermarket spul dan uit eigen zak betalen?
Nou, via de dealer begreep ik dat Zero stelt 'voor bijna alle gevallen is het vervangen van de discs genoeg om dit probleem oo te lossen.'. Dus het kan zijn dat ik gewoon pech heb. Maar na 3.000km is wel heeuuul snel. De discs op mn FJR waren pas bija 165k vervangen. Dus het kan wel! :+

Echter werd er ook gemeld dat dat er een vernieuwde batch discs gemaakt is die dit probleem oplost, echter kon er niet met zekerheid gezegd worden dat ik afgelopen december de nieuwe batch kreeg. Sat antwoord hebben we inmiddels wel, niet dus.

De Jong stelt vervolgens ' we gaan niet gokken met batch nummers en hopen dat het de nieuwe batch is, en je maar terug laten komen als het niet zo is. Dat is een makkelijke oplossing van Zero, maar kost mij als garage nogal wat arbeidskosten' . Dus de Jong wil het gewoon snek platslaan.

Als Zero niet meedenkt gaat rechstbijstand erop, want er is genoeg kans gehad om dit netjes / blijvend op te lossen. En als dat het niet oplost, moeten er andere oplossingen gekozen worden.
Dus geen discs, maar alles aftermarket (ook als het niet defect is, maar wel extra geleden heeft, zoals klauwen en blokken), maar de rekening gaat wel naar Zero NL.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 11-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 12:47
Afgelopen vrijdag bij de Zero dealer geweest. Afgelopen december zijn de remschijven vervangen, want ze trokken krom. De bevestigingsbouten van de zwevende discs zouden kapot gedraaid kunne worden bij bevestiging, waardoor ze onder verdere belasting krom trekken.

Nu 3.000km / 2 maandem later is het weer raak. Bij hard remmen stuitert de voorkant en bij zachtjes aanremmen voor het stoplicht is het alsof je met kromme wielen komt aanremmen.

De dealer is het zat, en escalert het naar Zero NL.
Er komen nu - onder garantie
2 brembo discs (ipv zeros eigen merk)
2 nieuwe klauwen (ipv j juan spul)
4 nieuwe blokken
Afgetopt met nieuwe vloeistof

Hulde voor deze dealer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
Ik wil deze week mss een paar dagen weg. Ik heb een versys 650 met zijkoffers en topkoffer. Kan ik mijn macbook in de topkoffer stoppen (met handdoeken oid zodat hij stevig zit)? Of trilt dat te erg en is dat slecht voor mijn macbook?

Ik zie dat iedereen een rugzak heeft, maar dat lijkt mij wat overkill aangezien ik ook aardig wat koffers heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
TweakerVincent schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:40:
Ik wil deze week mss een paar dagen weg. Ik heb een versys 650 met zijkoffers en topkoffer. Kan ik mijn macbook in de topkoffer stoppen (met handdoeken oid zodat hij stevig zit)? Of trilt dat te erg en is dat slecht voor mijn macbook?

Ik zie dat iedereen een rugzak heeft, maar dat lijkt mij wat overkill aangezien ik ook aardig wat koffers heb.
Ik denk dat dat gewoon kan. Ik doe het ook met een laptop en dan met een tas op het zadel. Nog minder luxueus dan jouw koffer zeg maar.

Maar er zijn mensen die het niet doen omdat ze bang zijn dat de laptop kapot gaat.
In het jaar dat ik het doe heb ik er nog geen problemen mee gehad....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Doe mij maar meer van dat soort dealers!! :o

De Tracer is weer thuis. Een paar conclusies:
- Ik dacht dat er 'maar' 119 paardjes in de stal horen te staan, maar er bleken er nóg 6 te zijn. Af fabriek na 43.000km he.
- Na het afstellen zijn er nóg 3 pony's bij gevonden.

Maar, ik had heel duidelijk aangegeven dat (top)vermogen mijn doel niet was. Handelbaarheid, daar ging het om. En ik merk:
- onderin de toeren meer koppel
- veel minder aan/uit reactie
- daardoor ook makkelijker een gelijkmatige snelheid te rijden met constant gas. Geen 'konstantfahrruckeln' meer zoals de duitsers dat zo mooi noemen.
- de fuel cutoff, die ik had geïnterpreteerd als "een dot gas erbij" maar in werkelijkheid bleek te zijn dat de motor bij 3000 rpm compleet en té abrupt stopt met inspuiten waardoor de motorrem wegviel, is aangepakt. Dat gedrag is er nu uit. En dáár ging het mij om! d:)b
- De vermogenscurve was al vlak, maar is nu nóg vlakker geworden. Geen enkel dipje over het hele toerenbereik.

Dat heeft tot gevolg dat de motorrem nu weliswaar een heel klein beetje minder is geworden, maar wel lineair over het hele toerenbereik. De motor ploft nu wel iets meer. Het zijn hele beschaafde plofjes... Als die warm is. Als het koelwater nog koud is knalt ie serieus hard. Daar ben ik dan minder blij mee, maar daar valt niet veel aan te doen, omdat ik anders dat ongewenste motorrem-gedrag weer terugkrijg.

- Gas geven in de volle regen met een vrij kale achterband geeft wel eens een kwispeltje hier en daar.
- Mijn (nieuwe ;) ) pak is waterdicht. Mijn laarzen niet meer. :/

Al met al ben ik tevreden met het eindresultaat, al moet ik het nog ervaren met een échte rit. Ik ben zéér tevreden over Carmo en de open communicatie. Halverwege de dag ook nog een telefoontje met de tussenstand en om nog wat door te spreken. Heel netjes. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
badkuip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat dat gewoon kan. Ik doe het ook met een laptop en dan met een tas op het zadel. Nog minder luxueus dan jouw koffer zeg maar.

Maar er zijn mensen die het niet doen omdat ze bang zijn dat de laptop kapot gaat.
In het jaar dat ik het doe heb ik er nog geen problemen mee gehad....
Ja ik twijfel idd. Met rugzak lijkt mij niet heel relaxt rijden, of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik sleep mijn macbooks altijd overal mee naar toe in een simpele rugzak, op de boot, op de motor, wintersport, wandelen.
Dat is juist de reden dat ik alleen maar macbooks wil, die zijn van aluminium en krassen een beetje ipv afbreken.

Als je hem in een harde koffer doet zou ik er een beetje neoprene hoes omheen doen, komt vast goed. Gooi hem heel vaak los achter in de werkbus en dat is nog nooit missgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
TweakerVincent schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Ja ik twijfel idd. Met rugzak lijkt mij niet heel relaxt rijden, of valt dat mee?
Het maakt voor de laptop niets uit of ie in de rugzak zit of in de koffer, lijkt mij. Dus om die reden zou ik geen rugzak aanschaffen als ik jou was.
Ik rijd niet met een rugzak omdat ik het geen fijne gedachte vind voor als ik ten val zou komen. Ik denk dat je beter met je rugprotector van je jas direct op het asfalt kan landen dan dat als er er nog een tas met stuff tussen zou zitten. Maar wetenschappelijk bewijs daarvoor heb ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
kneusteun schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:01:
Ik sleep mijn macbooks altijd overal mee naar toe in een simpele rugzak, op de boot, op de motor, wintersport, wandelen.
Dat is juist de reden dat ik alleen maar macbooks wil, die zijn van aluminium en krassen een beetje ipv afbreken.

Als je hem in een harde koffer doet zou ik er een beetje neoprene hoes omheen doen, komt vast goed. Gooi hem heel vaak los achter in de werkbus en dat is nog nooit missgegaan.
Ik heb idd een foam hoes en dan gewoon wat handdoeken zodat de macbook niet verplaatst. Ok mooi!
badkuip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Het maakt voor de laptop niets uit of ie in de rugzak zit of in de koffer, lijkt mij. Dus om die reden zou ik geen rugzak aanschaffen als ik jou was.
Ik rijd niet met een rugzak omdat ik het geen fijne gedachte vind voor als ik ten val zou komen. Ik denk dat je beter met je rugprotector van je jas direct op het asfalt kan landen dan dat als er er nog een tas met stuff tussen zou zitten. Maar wetenschappelijk bewijs daarvoor heb ik niet...
Ja precies, dat vallen is ook een ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:23

BM

Moderator Spielerij
Ik heb bij een vorige klus regelmatig m'n laptop 'gewoon' in een koffer meegenomen (wel in sleeve enzo) , geen centje pijn.

Over paar weken afspraak bij Tijger Leathers om mijn zadel aan te laten passen. Merk dat ik na anderhalf+ uur toch wel wat last krijgt, en aangezien ik dit jaar toch wat langere ritten op de planning heb is dat een mooi excuus om dat eens aan te pakken :)

[ Voor 5% gewijzigd door BM op 11-03-2024 18:22 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
BM schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:22:
Ik heb bij een vorige klus regelmatig m'n laptop 'gewoon' in een koffer meegenomen (wel in sleeve enzo) , geen centje pijn.

Over paar weken afspraak bij Tijger Leathers om mijn zadel aan te laten passen. Merk dat ik na anderhalf+ uur toch wel wat last krijgt, en aangezien ik dit jaar toch wat langere ritten op de planning heb is dat een mooi excuus om dat eens aan te pakken :)
ah dus hij bewoog dan zelf op en neer ook? nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:52:
Ik moet eerlijk zeggen, het exacte bankje kan ik even niet plaatsen. Maar daarvoor kom ik daar nog te weinig. Maar de middelbare school, die kerktoren, de brouwerij, verzorgingstehuis en de lange rechte rijksweg zijn me maar al te bekend. Dat kon dus niet missen.

\/\/\/ In dit geval was het een no-brainer. De middelbare school en sporthal heb ik jarenlang van binnen mogen bekijken. En vanuit die middelbare school ook vaak naar buiten zitten kijken. :+
Ik had (ook) al zo'n vermoeden dat jij het wel eens snel zou gaan raden. Zal het een volgende keer wat lastiger proberen te maken. Al ben ik niet zo van foto's maken, geniet meer van het moment. Vaak zat dat je een mooi uitzicht tegen komt maar dan niet wilt of kunt stoppen.

Na zo'n druiligere regenachtige werkdag alweer uit aan het kijken na het weekend... Al zijn de voorspellingen niet heel best... Dat het maar snel echt lente/zomer wordt en het wat goed weer mag geven!

Het bewuste bankje btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 16:24
_Apache_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Jaa, met dit kilometrage en gebrek aan oplossing kan ik na het monteren van die schijven direct een nieuwe afspraak maken. :+ Dat schiet niet op natuurlijk.
Dan liever maar 1x een goede oplossing.

Het gaat over De Jong is Alphen trouwens, heb er een prima indruk van. Ik kocht de motor bij de Motorzaak in Amsterdam, die wilde wel helpen, maar was er niet zo happig op
Weet je 100% zeker dat ze krom zijn? Bij mijn vorige motor met brembo schijven en klauwen, had ik hetzelfde wat jij omschrijft. Een mogelijkheid was dat de bouten die de disc floatend houden vastgeroest zouden zijn waardoor ze niet allemaal goed bewegen. Deze heb ik toen schoongemaakt, maar het mocht niet baten.
Vervolgens heb ik de schijven goed schoongemaakt en opgeschuurd met zo’n schuurspons achtig ding. Ben de naam ff kwijt. En het remmen was weer normaal. Er plakte dus viezigheid oid op m’n schijven waardoor de klauw op die stukken niet goed pakte. Dat resulteert in dezelfde symptomen als kromme schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 21:56
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:50:

- Ik dacht dat er 'maar' 119 paardjes in de stal horen te staan, maar er bleken er nóg 6 te zijn. Af fabriek na 43.000km he.

Maar, ik had heel duidelijk aangegeven dat (top)vermogen mijn doel niet was. Handelbaarheid, daar ging het om. En ik merk:
- daardoor ook makkelijker een gelijkmatige snelheid te rijden met constant gas.
- de fuel cutoff, die ik had geïnterpreteerd als "een dot gas erbij" maar in werkelijkheid bleek te zijn dat de motor bij 3000 rpm compleet en té abrupt stopt met inspuiten
waardoor de motorrem wegviel, is aangepakt. Dat gedrag is er nu uit. En dáár ging het mij om! d:)b
- De vermogenscurve was al vlak, maar is nu nóg vlakker geworden. Geen enkel dipje over het hele toerenbereik.

Dat heeft tot gevolg dat de motorrem nu weliswaar een heel klein beetje minder is geworden, maar wel lineair over het hele toerenbereik. De motor ploft nu wel iets meer. Het zijn hele beschaafde plofjes... Als die warm is. Als het koelwater nog koud is knalt ie serieus hard. Daar ben ik dan minder blij mee, maar daar valt niet veel aan te doen, omdat ik anders dat ongewenste motorrem-gedrag weer terugkrijg.

- Gas geven in de volle regen met een vrij kale achterband geeft wel eens een kwispeltje hier en daar.

Al met al ben ik tevreden met het eindresultaat, al moet ik het nog ervaren met een échte rit. Ik ben zéér tevreden over Carmo en de open communicatie. Halverwege de dag ook nog een telefoontje met de tussenstand en om nog wat door te spreken. Heel netjes. :)
Maar hoe dan ik ervaar dit absoluut niet op mijn tracer uit 2019! De jouwe was toch een 2023 gt is die zo verrot uit de fabriek gerolt dan ja 8)7

Alleen in sport modus vindt ik het gas respons te snel in haarspeld bochten maar verders is die zalig de tracer kwa motor karakter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik heb een Tracer 9 GT van 2021. Wat een ander blok is dan in de Tracer 900 die jij hebt. Dit is ook de eerste Euro 5 versie geloof ik.

Het ergste is, dit had ik zelf óók niet. Totdat er bij 39.500 km een update op werd geplaatst. Vanwege milieu eisen, hebben ze me vanmiddag uitgelegd. Daarom kan Yamaha dit ook niet terugdraaien ;)

Toen begon het gelazer. En misschien ben ik wel te kritisch en kieskeurig. Maar ik heb deze fenomenen zo'n 40.000km niet gehad, en ik weiger om dan maar een stap terug te doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
badkuip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
In een rugzak werk jijzelf en de rugzak als trillingsdemper, in de topkoffer zal vrijwel geen demping inzitten dus wat dat betreft zal het voor de laptop beter zijn in een rugzak.
MAAR voor jezelf is weer een heel anders verhaal en tenzij niet anders kan rijdt ik ook niet met een rugzak met grote stevige dingen erin.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

gebruikershaes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Weet je 100% zeker dat ze krom zijn? Bij mijn vorige motor met brembo schijven en klauwen, had ik hetzelfde wat jij omschrijft. Een mogelijkheid was dat de bouten die de disc floatend houden vastgeroest zouden zijn waardoor ze niet allemaal goed bewegen. Deze heb ik toen schoongemaakt, maar het mocht niet baten.
Vervolgens heb ik de schijven goed schoongemaakt en opgeschuurd met zo’n schuurspons achtig ding. Ben de naam ff kwijt. En het remmen was weer normaal. Er plakte dus viezigheid oid op m’n schijven waardoor de klauw op die stukken niet goed pakte. Dat resulteert in dezelfde symptomen als kromme schijf.
Als je het mij heel eerlijk vraagt, geen idee. Maar het lijkt mij dat ze uiteindelijk wel krom raken als ze zo stuiteren. Beide dealers gaven overigens een duidelijke reactie, het was niet meer te repareren, die schijven moeten gewisseld worden. Wat overigens ook een economische reden kan hebben, vervangen is makkelijker - en dus goedkoper - dan repareren.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 11-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:08

jeroenathome

Een regel tekst

gebruikershaes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Vervolgens heb ik de schijven goed schoongemaakt en opgeschuurd met zo’n schuurspons achtig ding. Ben de naam ff kwijt.
Ik denk dat je scotchbrite bedoelt.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

botoo

💀 too old to die young

Dat Scotch-Brite lijkt me ook goed geschikt om een hoogglans nude-carbon zonder schuurkrassen wat doffer te maken. Nu wel eerst uitvogelen welk type ik daar het best voor kan gebruiken.

* botoo denkt _weer_ aan een zijdeglanzende (Simpson Venom) carbon helm, uiteindelijk moet :+ die er toch komen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
harley schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
In een rugzak werk jijzelf en de rugzak als trillingsdemper, in de topkoffer zal vrijwel geen demping inzitten dus wat dat betreft zal het voor de laptop beter zijn in een rugzak.
MAAR voor jezelf is weer een heel anders verhaal en tenzij niet anders kan rijdt ik ook niet met een rugzak met grote stevige dingen erin.
Zou jij hem wel in je topkoffers stoppen met handdoeken etc zodat hij klem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Klopt dat bedoelde ik 👌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Mn macbook zit wekelijks zo'n 125km in de topkoffer, maar is nog vrij nieuw. Maar voor covid had ik er ook één die dagelijks in de topkoffer ging (500-600km/week dus) en dat ook prima overleefd heeft (maar ivm leeftijd recent vervangen). Overigens niet moeilijk doen met handdoeken oid, maar gewoon in mn rugzak, naast het blikje fris en mn schoenen in de grote (49l) topkoffer gemikt.

De enige laptop die het op mn motor niet heeft overleefd was de macbook die ik in mn rugzak had (op mn rug) toen ik van mn Fazer was gereden. Naja, die deed het ook nog steeds, alleen de hoeken van de behuizing waren wat verbogen en deze had daardoor wat scherpe randjes. De hardware deed het nog prima.

Gevoeligste onderdeel van een laptop is was de HDD, maar die zit er gelukkig al jaren niet meer in.

Je lijkt je over alles gigantisch zorgen te maken, geniet een beetje. Dingen kunnen zoveel meer hebben dan je denkt. En zo niet.. leergeld aftikken en door.

[ Voor 7% gewijzigd door noes op 11-03-2024 22:08 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12
@TweakerVincent heb je niet iets van een laptoptas voor die laptop? Ik stop de laptop zelf altijd in een rugtas met laptop-vak, en die gaat dan in zijn geheel in de koffer. Anders moet je dat ding ook maar los vasthouden bij aankomst, en kunnen alle toebehoren en andere losse meuk ook meteen mee. Los rondstuiterende bende in de koffer lijkt me nooit ideaal... Of het nou een laptop, slot of een pot nutella is :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
TweakerVincent schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Ja, maar mijn topkoffer zit op een goldwing. Die rammelt sowieso niet ;)
Maar zonder gekkigheid. In een goede laptoptas of dikke sleeve en dan kan die gewoon mee.

Heb wel 2 jaar terug mijn Sony rx100vi kapot gehad tijdens de reis door india/Nepal en die zat in een dikke hoes, in een handdoek in de rugzak achterop gebonden. Toch had ik daar ij na 3dagen een defecte focus.
Dus geen goede foto's meer kunnen maken die reis. Ga de nieuwe in ieder geval dit jaar niet mee naar Marokko of andere offroad achtig trips meenemen. Dan moet de telefoon maar voldoen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Thanks all voor de tips. Ik ga hem in de sleeve in een tas stoppen en meenemen :). Idd goede tip ook om alle spullen niet los in de topkoffer te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier al 2 jaar bijna dagelijks een laptop (in slaapstand) in de zijkoffers van een v-twin ducati, gewoon in een schoudertas en met sleeve. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 15:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Een oud collega had zijn laptop in de rugzak zitten, die ging dus open op de snelweg...
Kon hij de laptop in twee delen inleveren bij de interne support afdeling. :+
Volgens mij is bij hem ook een HDD overleden, maar dat was dus al een tijdje terug.

Mijn eigen werklaptop ging pre-COVID iedere werkdag 132 kilometer in de laptoprugzak in de topkoffer, tegenwoordig is dat 3 dagen in de week. Ik mag de laptop nu vervangen omdat na 5 jaar deze is afgeschreven, niet omdat er schade is.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 20:48
Chakotay schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:03:
Zo, weer terug van de beurs. Niet geheel onverwacht was het best druk :P Uiteindelijk wel nog wat rond kunnen kijken en praatjes kunnen maken, en 2 minirondjes gereden.

In de ochtend op de Moto Guzzi V100:

[Afbeelding]

Leuk apparaat, en reed lekker soepel. Natuurlijk beperkt wat je kan proberen in 2 rondjes op een slingerbaantje over de parkeerplaats, maargoed :+

Het viel me op hoe druk het steeds was bij de CFMoto stand, en de achterbuurman heeft ook opeens zo'n ding. In de middag ook maar eens geprobeerd, de 800MT. Zit prima, voelt allemaal beter aan dan verwacht, en eenmaal op snelheid lekker soepel. Stapvoets rijden en de overgang van geen naar een beetje gas is echter waardeloos, gigantisch nukkig. Daar hebben ze nog wel wat stappen te maken blijkbaar... Mijn 20 jaar oude GS doet dat nog soepeler :P

[Afbeelding]
Ik moet zeggen: ik ben ontzettend blij met mijn cf-moto cl-x 700. Wat een fijn ding zeg. Er zit van alles op en aan en qua prijs echt niets te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaZGIyq05_XPDA_6W2EdTdTAWyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mWFIgFH2WS4BZjK0W5w8cGD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superschotje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-04 15:18
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:50:

- daardoor ook makkelijker een gelijkmatige snelheid te rijden met constant gas. Geen 'konstantfahrruckeln' meer zoals de duitsers dat zo mooi noemen.
- de fuel cutoff, die ik had geïnterpreteerd als "een dot gas erbij" maar in werkelijkheid bleek te zijn dat de motor bij 3000 rpm compleet en té abrupt stopt met inspuiten waardoor de motorrem wegviel, is aangepakt. Dat gedrag is er nu uit. En dáár ging het mij om! d:)b

Grappig. Ik had destijds hetzelfde euvel met mijn TDM 900. Een grote 900CC tweecilinder die gaat bokken onder 3000 RPM. Dat is onnodig en puur vanwege die EURO norm restricties.

Eerst ECU geflasht door een Griekse meneer: https://ecu-flashing.com/category/yamaha/tdm-900/. Daarna kende je je motor eigenlijk al niet meer terug. Als kers op de taart nog even afstellen op de testbank met een PC3. En je had een hele andere motor. Die rijdt zoals het hoort. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Heel veel motoren hadden dat, vooral wanneer de fabrikant een update gaf aan een bestaand model viel het enorm op.
Die ktm 950's op carbs waren soepeler en gewilder dan de 990 met injectie, die waren berucht om hun aan/uit gas respons. Ook liep het blok heel warm.

Onderhand zijn er heel wat fixes om het te verhelpen, maar wordt nooit 100% zoals die carbed versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Ik had met de 2011 Speed Triple al geen aan/uit effect meer, je kan niet zwart/wit zeggen dat een carburateur altijd soepeler loopt.

Later nog een keer op een nieuwere MT07 van een vriend gereden, die had het nog wel duidelijker. Ander soort blok ook.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Stel nou eens dat ik offroad heel leuk blijk te vinden, welke fiets voor erbij zou ik dan moeten hebben? Het zou dan gaan om low budget, spaakwielen, noppenbanden en betrouwbaar.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 16:56

rCk

DrivinUCrazy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:28:
Ik heb een Tracer 9 GT van 2021. Wat een ander blok is dan in de Tracer 900 die jij hebt. Dit is ook de eerste Euro 5 versie geloof ik.

Het ergste is, dit had ik zelf óók niet. Totdat er bij 39.500 km een update op werd geplaatst. Vanwege milieu eisen, hebben ze me vanmiddag uitgelegd. Daarom kan Yamaha dit ook niet terugdraaien ;)

Toen begon het gelazer. En misschien ben ik wel te kritisch en kieskeurig. Maar ik heb deze fenomenen zo'n 40.000km niet gehad, en ik weiger om dan maar een stap terug te doen.
Mooi hoe dat CP3 blok loopt na een flash. Ik heb mijn MT09 2021 overigens ook bij Carmo laten flashen, wereld van verschil. Geen dipje meer, loopt als als een jecko door de toeren heen.
Die EURO5 meuk zorgt echt voor een hele andere ervaring.

Geniet ervan! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 13:02

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Chakotay schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:49:
@TweakerVincent heb je niet iets van een laptoptas voor die laptop? Ik stop de laptop zelf altijd in een rugtas met laptop-vak, en die gaat dan in zijn geheel in de koffer. Anders moet je dat ding ook maar los vasthouden bij aankomst, en kunnen alle toebehoren en andere losse meuk ook meteen mee. Los rondstuiterende bende in de koffer lijkt me nooit ideaal... Of het nou een laptop, slot of een pot nutella is :P
Bij mij gaat de laptop zo'n drie dagen in de week in de laptoptas in één van de zijkoffers.
Een Dell XPS, ook tot nu toe geen problemen mee gehad...

Short cuts make long delays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Deuter rugzak, met zo'n elastisch vak in het hoofdvak. Laptop erachter, rest van mijn spullen erin en meestal op de fiets naar het werk. Maar op de motor doe ik het hetzelfde. Eventueel zou de hele rugtas ook in de topkoffer passen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Oeh vergeten dat het mooie weer er weer was.
Heb de 23e een toffe offroad rit, dus ik dacht bel even de garage om zaterdag even banden te switchen naar wat meer noppen...
Dat wordt vanmiddag al snel erheen jagen want zo druk dat het anders niet op tijd gedaan kon worden :+ blij dat ik toch vandaag maar even gebeld heb.

Wat betreft de laptop zit ik mij nu ineens af te vragen of ik iets leuks kan vinden om een drone mee te slepen.
Heb een DJI mini 3 Pro, maar vroeg mij af hoeveel "tikken en klappen" zo'n ding kan hebben überhaupt.
Misschien in een aluminium bakje gevuld met foam ofzo?

Edit: https://www.adventure-bik...-750-supertenere-m1520529 stond nog wat moois, gaat iemand heel blij mee zijn gok ik!

[ Voor 11% gewijzigd door kneusteun op 12-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 06:51
kneusteun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:02:
Oeh vergeten dat het mooie weer er weer was.
Heb de 23e een toffe offroad rit, dus ik dacht bel even de garage om zaterdag even banden te switchen naar wat meer noppen...
Dat wordt vanmiddag al snel erheen jagen want zo druk dat het anders niet op tijd gedaan kon worden :+ blij dat ik toch vandaag maar even gebeld heb.

Wat betreft de laptop zit ik mij nu ineens af te vragen of ik iets leuks kan vinden om een drone mee te slepen.
Heb een DJI mini 3 Pro, maar vroeg mij af hoeveel "tikken en klappen" zo'n ding kan hebben überhaupt.

Edit: https://www.adventure-bik...-750-supertenere-m1520529 stond nog wat moois, gaat iemand heel blij mee zijn gok ik!
In dit soort situaties kun je ze er ook zelf om lepelen toch? Is meer gedoe maar minder planning. Pneus bezorgt aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dat komt wel aardig in de buurt, ja. Beetje een oudje, maar als het hufterproof is, is het zeker een optie.

Eind van de maand krijg ik een bonus, begin april voor het eerst een offroad-training, daarna maar eens verder zien. Ik neig een beetje naar een CRF250.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 14:09
kneusteun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:02:

Mooie rugged case laten 3D printen een idee wellicht? https://www.printables.co...mini%203%20pro&ctx=models hier staan er al een aantal. Geen idee hoe duur een aluminium bakje is hoor. Zal vast sterker zijn dan een 3D geprinte doos.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
nehal3m schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:30:
[...]

In dit soort situaties kun je ze er ook zelf om lepelen toch? Is meer gedoe maar minder planning. Pneus bezorgt aan huis.
Zou kunnen, alleen zit ik met een verbouwing en daarmee weinig tijd.
Plus hij legt ze erom en doet altijd meteen even een gratis check of alles nog puik is.
Vorige keer heeft ie gelijk ketting gespannen en de vering afgesteld, allemaal gratis service _/-\o_

Laatste keer lepelen was leuk, maar duurde ook wel even om het netjes te doen en niet de mooie kleur van de velg af te rammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Leviathius schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Mooie rugged case laten 3D printen een idee wellicht? https://www.printables.co...mini%203%20pro&ctx=models hier staan er al een aantal. Geen idee hoe duur een aluminium bakje is hoor. Zal vast sterker zijn dan een 3D geprinte doos.
Stom dat ik daar niet eens naar gekeken heb 8)7
Ga dat eens testen inderdaad thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Hebben wij nog een verbogen rijke stinkerd hier?
Of crowdfundje?

https://mx-londinieres.nl/index.php/en/camden-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kneusteun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:59:
Heel veel motoren hadden dat, vooral wanneer de fabrikant een update gaf aan een bestaand model viel het enorm op.
Die ktm 950's op carbs waren soepeler en gewilder dan de 990 met injectie, die waren berucht om hun aan/uit gas respons. Ook liep het blok heel warm.

Onderhand zijn er heel wat fixes om het te verhelpen, maar wordt nooit 100% zoals die carbed versie.
Mij mijn Honda Varadero 125 was het zelfde verhaal.. de nieuwere injectie modellen hadden 1pk minder vermogen... wat is nou 1PK denk je? nou op 15PK (legale max van een 125cc learner legal) scheelt dat toch best veel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
GSX-MAN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:36:
Stel nou eens dat ik offroad heel leuk blijk te vinden, welke fiets voor erbij zou ik dan moeten hebben? Het zou dan gaan om low budget, spaakwielen, noppenbanden en betrouwbaar.
Kawa KLX250/300 of z'n Honda evenknie (CRF) :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 13:02

FnordySquare47

Cool-Inc.net

Kars schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Kawa KLX250/300 of z'n Honda evenknie (CRF) :)
Of de Voge Rally 300?
KLX is bij mijn weten niet meer nieuw te verkrijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door FnordySquare47 op 12-03-2024 15:17 ]

Short cuts make long delays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Moet het een nieuwe zijn dan? ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Kars schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:37:
Moet het een nieuwe zijn dan? ;)
Nee, want ik zei low budget
FnordySquare47 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Of de Voge Rally 300?
KLX is bij mijn weten niet meer nieuw te verkrijgen?
Ik sla de Chinezen vooralsnog even over.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Nee, want ik zei low budget
Drz400, xr400/600/xl500. Zo'n beetje al het lompe spul van de grote merken uit de jaren 90 en 00 is oerdegelijk en praktisch nieuw te bouwen uit beschikbare (nos) onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Crf300l of de 250 is wel leuk om mee te spelen denk ik.
Die zijn qua onderhoud denk ik als hobby nog leuk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkBpkg9Fg8b9DHMSztjGMhjOvic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUyP2CTJwhFSIH7AqrktHKTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-Tu4HQGKAiwchLQ6W2TiHKpVSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3lb862g4QD6YxJCeAWKZ9RK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11
kneusteun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:53:
Die zijn qua onderhoud denk ik als hobby nog leuk.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar zeker niet low budget.. :X

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Die tweevijftig stond er zodat de vrouw even kon passen. En vond 4300,- best low budget.

Die 300 is een compleet upgraded versie indeed, maar kaal zijn die ook wel redelijk betaalbaar.

Maar inderdaad het is allemaal relatief.

[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 12-03-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een DRZ400 is ook al €3500+ intussen. Dus ja, dat is goedkoop ;)

Op die CRF300L zit een DMD T865 zie ik, dat alleen is al €600 haha.
Akra uitlaat €600, nieuwe set Mitas banden €150.
Doubletake mirrors set is €200.

Is al €1500 bekant haha.

[ Voor 64% gewijzigd door _eLMo_ op 12-03-2024 18:26 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:01
Nou, ik heb een weekend met een aantal testritjes achter de rug...
Maar dat ik nou zoveel wijzer ben geworden.... Nee hoor 8)7

Het gaat om mijn eerste motor. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor recreatie ritten in de omgeving en uiteindelijk toch de wens met vrienden om naar de Alpen te gaan.

Waar heb ik dan op gereden?

Honda CB650R - 2019
Reed gelijk lekker weg op deze motor. De motor is heerlijk scherp in de bochten en geeft veel vertrouwen, ook zijn de looks echt naar mijn smaak. De 4 cylinder geeft mij enigzins twijfels omdat het mij toch wel uitdaagt om hard te gaan rijden oOo . Maar heb wel serieuze twijfels over de windbescherming op deze motor. Het is natuurlijk een Naked, dus het is ook niet iets wat je ervan kan verwachten.

Vraag is vooral of hierop een klein windscherm iets kan betekenen

Yamaha Tracer 7 - 2020

Wat een gemakkelijke motor om mee te rijden, lekker veel koppel en oogt ook heel erg leuk. De windbescherming op de benen was goed echter creëerde het originele windscherm nogal wat turbulentie op de helm. Iets wat zeker niet prettig was op snelheden boven de 100km/h. Tevens gaf de motor totaal geen vertrouwen in bochten op hoge snelheid, de vering voelde erg onstabiel.

Verder zeker aan de prijs (€9000,-) wanneer je bekijkt dat het nogal een kale motor is wat betreft computersystemen e.d.. D

Kawasaki Versys 650 - 2019

Net zoals de Tracer heel erg gemakkelijk om te rijden, oogt wat minder en heeft ook wat minder vermogen. Ik hoor van veel mensen om mij heen dat je deze motor nogal snel "uitgespeeld" hebt en daarvoor ben ik ook wel bang. Ik had namelijk niet het "Wow" effect wanneer ik het gas vol opentrok. De motor had echter wel merkbaar betere vering in de bochten maar ook de turbulentie op de helm was hier toch aanwezig. Iets wat ik had gehoopt dat niet het geval zou zijn bij All Roads.

Dit maakt mij nogal huiverig om deze motor te kopen, want dan sta ik volgend jaar weer bij de Dealer voor een andere motor omdat ik hierop al uitgekeken ben...

WAT NU?!

Ik weet eigenlijk niet goed meer waar ik nou nog naar moet gaan kijken.
Heeft iemand van jullie wellicht een tips waar ik nog op kan proefrijden?

Hoor graag van jullie, alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Gewoon wat merk dealers afgaan.

wat is je budget?
Wat zijn je wensen?

De motoren die je kiest zijn allemaal dikke instap motoren.
De nadelen die je bij de modellen neerzet zijn meestal easy fixes.

En wat is er mis met af en toe wisselen? Lijkt me bijna onmogelijk om als eerste fiets met weinig ervaring de perfecte keuze te maken….
Wat wel handig is is kijken wat je maten rijden, niet dat het hetzelfde moet zijn, maar het geeft wel een beetje aan hoe de groep zal rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:23:

Is al €1500 bekant haha.
Zoals gezegd is dit een demo waar alles van rally raid en dergelijke op geknald is. Deze stond ook zo op de beurs want die parts is hij gewoon dealer van.

Maar kaal is zo’n crf300l niet verschrikkelijk prijzig ofzo, inderdaad drz,xrv,t6,xtz het is allemaal schreeuwend duur geworden.

De adv hype is real ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:23:

Is al €1500 bekant haha.
'Goedkoop' gaat in mijn optiek niet enkel over aanschafprijs, maar ook over de lange termijn.
Als je nu voor 2000 euro een hok koopt waaraan je de komende 5 jaar nog eens 3000 aan ellende moet lappen, kun je beter nu voor 3500 een drz kopen en er 10 jaar zonder gezeur mee rondscheuren :Y)

edit: voor een XR natuurlijk het zelfde verhaal. Kleppen stellen, olie er in en nooit meer naar omkijken :+

[ Voor 7% gewijzigd door Koekstra op 12-03-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Belastingaangifte regelen, bonus incasseren, lekker wachten tot na de zomer, als de teruggave van de Belastingdienst erbij staat en dan eens goed nadenken.

Is dit inderdaad probleemloos?

https://svl.autodealers.n...ls.aspx?zoek=&so=gallerij

In de vriendenkring hebben we nog weleens serieus gezeik met suzuki gehad.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
KevinT schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:26:

Het gaat om mijn eerste motor. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor recreatie ritten in de omgeving en uiteindelijk toch de wens met vrienden om naar de Alpen te gaan.

De motor had echter wel merkbaar betere vering in de bochten maar ook de turbulentie op de helm was hier toch aanwezig. Iets wat ik had gehoopt dat niet het geval zou zijn bij All Roads.

Dit maakt mij nogal huiverig om deze motor te kopen, want dan sta ik volgend jaar weer bij de Dealer voor een andere motor omdat ik hierop al uitgekeken ben...

WAT NU?!

Op mijn Triumph Tiger Sport 660 (vergelijkbaar met de Tracer 7) helpt het om het windscherm juist wat naar beneden te zetten om turbulentie en herrie rond de helm te voorkomen op de snelweg. Dan helpt het nog altijd om de winddruk van het lijf te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:56:
Belastingaangifte regelen, bonus incasseren, lekker wachten tot na de zomer, als de teruggave van de Belastingdienst erbij staat en dan eens goed nadenken.

Is dit inderdaad probleemloos?

https://svl.autodealers.n...ls.aspx?zoek=&so=gallerij

In de vriendenkring hebben we nog weleens serieus gezeik met suzuki gehad.
Ligt ook aan je rijstijl. Vriend van me heeft al 2 nieuwe cilinder/zuigersets op z’n DRZ ivm oliegebruik, een nieuwe radiator, een nieuwe koppelingsdeksel ivm gebroken bij val en een nieuwe kappenset :+ 6 jaar tijd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Een update: ik heb vandaag een motor gekocht, de 3e. Heb mijn vrouw beloofd dat de 2e (zie hieronder) voor de zomer weg is, of 'ie dan loopt of niet...
En ik combineer de update meteen maar met een vraag aan onze webmasters @LankHoar en @timmie271 :
Ik sta in de openingspost nog met de Triumph RS955i uit 2001, die ik toen (begin 2021) net had geruild voor mijn Aprilia Pegaso 650, en de Suzuki GSX1100f uit 1989 die ik voor €400 had gekocht t.b.v. de 500 euro Challenge van Motor-forum.nl, maar die zijn allebei alweer een tijd weg.

De Triumph heb ik 3 jaar geleden ingeruild voor mijn droom-motor, mijn Kawasaki Z900RS uit 2018.
Een jaar later kocht ik daar een Moto Guzzi California 1100i Full Fairing bij, uit 1991,
en vandaag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Honda Pan European ST1100 uit 1996.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUS3HSxEYazJ1sLdL-Kmhw6mT-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCZIM9MEnfYPTRcHfYrTgGbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR8myKs1yrUPGor-1NC3ibs6n5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFep0lpWPDgVu1SihtWCK4eJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-Exf3TFjKyHLw2Qb4l27CZ1Pso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfXVLxZ8IZ1TsDViRUxDAofB.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom de Pan? Omdat de Guzzi niet rijdt. De vermoedelijke oorzaak weet ik; de originele tank was aan de binnenkant zover aangetast dat 'ie uiteindelijk is gaan lekken, dus er zal ook genoeg roest en troep in de brandstofleidingen zitten. Hij start (startte, 1,5 jaar geleden) goed, reed vervolgens 2 rondjes om ons blok en begon dan te haperen. Als je dan gas gaf, sloeg hij af. Ik heb inmiddels alweer een tijdje een nieuwe tank, maar ik ben toch niet zo'n klusser als ik gehoopt had; die tank ligt nog op dezelfde plek als een jaar geleden...

Daarom de Pan; ik ga dit jaar weer een flinke reis maken met mijn vaste motormaat; na een rondje Nederland en een driehoekje België en Luxemburg zijn we afgelopen zomer naar de Dordogne gereden, en aanstaande zomer gaan we naar Zuid-Engeland. Lekker met de kampeerspullen achterop, niets vooraf bespreken, een week weg.

Dat lukt met de Kawasaki ook, heb ik nu 3 keer gedaan, maar ik wilde wel eens met een echte jaren '90 toerbuffel op pad, met vaste koffers en windbescherming (de koffers staan niet op deze foto, maar die zitten er wel bij. Geen topkoffer). Mijn maat rijdt ook op een Pan, dus dat maakt het extra leuk, en hij kan ook goed sleutelen, mocht dat eens nodig zijn.
Morgen ga ik 'm ophalen, en dan eens kijken wat ik eraan kan verbeteren. Het scherm is niet mooi meer, en ik denk erover om meteen een hoger scherm te kopen. Dat is meestal geen gezicht, maar ik zit nu met m'n 1,92 ruim boven het scherm en vol met m'n helm in de turbulentie. Tja, en als ik herrie aan mijn hoofd wil, dan pak ik de Kawa wel :-)
Vandaag was ook de eerste dag dit jaar dat ik weer op de motor zat, onderweg naar m'n proefrit met de Pan. Dat viel niet tegen! Het was hier droog en niet te koud (10 graden) en het zonnetje brak zelfs af en toe door. Dat smaakte naar meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43

Het gaat om mijn eerste motor.

WAT NU?!

Heeft iemand van jullie wellicht een tips?
Hier kom je nooit echt uit, want je weet nog niet wat je leuk vindt. Flink toeren, rondjes door de regio, rustig aan of flink (te) hard; met anderen of liever alleen, over asfalt of ook over zand; daar kom je pas achter door veel te rijden.
Mijn advies = koop een van de motoren die je noemt (of een ander model wat bekend staat als beginnersmodel) en ga rijden. Elk weekend een uur of 2-3 minstens, met mooi weer, als het miezert, als het >33 graden is, maar ga flink rijden. Met vrienden maar vooral ook alleen; na het halen van je rijbewijs ga je pas echt leren motorrijden.

O, en toch nog een tip; probeer eens een allroad; lekker hoog, breed stuur, veel overzicht. Het is niet voor niks dat die modellen nu zo populair zijn. Een Suzuki V-strom, een Kawasaki Versys, een Yamaha ??, een Honda Transalp, Triumph Tiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chakotay
kneusteun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:53:
Die zijn qua onderhoud denk ik als hobby nog leuk.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo'n CRF300 kan je een eind mee komen in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:08

jeroenathome

Een regel tekst

@KevinT Windgeruis zal je altijd blijven houden ook als een windscherm goed geplaatst is. Een andere helm kan soms al wonderen verrichten en anders kan je altijd oordoppen gebruiken om het geruis te verminderen.

Wat de juiste motor is zal afhangen van hoe je met de motor gaat rijden en dat kan wijzigen na enkele jaren. Zorg ervoor dat je lekker zit op een motor en als je geen vertrouwen hebt in de wegligging van de motor dan kan het afstellen van de vering/schokbrekers en banden een wereld van verschil maken. Laat je voor deze 2 dingen goed voorlichten door mensen met ervaring en niet door de ervaring van een willekeurige motorrijder.

Mijn eerste motor was de Yamaha FZ8 uit 2014. Gekocht zonder proefrit en alleen met mijn ogen. Zeker een leuke motor voor dagritjes en sportief rijgedrag (Assen). Zet er wel goede banden onder voor extra plezier. Met die motor ben ik hooguit een weekend richting Winterberg geweest waarbij de kleding in een auto meeging. Naar mijns inziens is de FZ8 niet geschikt voor zeer lange afstanden vanwege de stijve benen na een lange rit ~300 km. Nu rij ik de Yamaha Teneré en ga dit jaar 2 keer op vakantie met de motor na mijn eerste echte motorvakantie vorig jaar. Zonder problemen kan ik met de Teneré 500 tot 600 km op een dag rijden en normaal afstappen wat met de FZ8 meer moeite koste.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Comfort is voor iedereen anders, de zithouding van een motor is heel persoonlijk.

In de basis zijn de meeste motoren met een redelijk actieve zithouding (geen bolle rug) geschikt voor langere afstanden.

Heb vroeger regelmatig 1000+ km per dag met supersports (oa. Ducati 748) incl bagage gedaan. Veelal via doorgaande wegen.
Draai mijn hand nog steeds niet om voor 500+ km op mijn RSV Mille.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Hebben jullie nog tips/adviezen voor deze newbie? Ik ben nog nooit langer dan 1 dag weggeweest met de motor.

17 mei vrijdag vertrekken we richting de Vogezen. Op dag 1 doen we 450 km en overnachten we in Yutz Frankrijk, Airbnb.
Op dag 2 zaterdag doen we 200 km naar ons huurappartement. We zullen die dag ook nog een track doen van ~200km in de Vogezen.
Dag 3 zondag zullen we een wat groter track doen, ~300km.
Op dag 4 maandag rijden we terug naar huis (650km).

Ik neem 1 topkoffer en 1 overlander (30 liter) mee.

De ander die mee komt neemt waarschijnlijk 1 tas mee van 25 liter.

Wat moet absoluut mee? Dienen we ergens mee rekening te houden? Tips?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
@Joris748 +1, hier ook ruim 200k km op supersports gedaan voordat ik overging op tractors. Prima te doen, incl woonwerk, dagritjes, vakanties, etc.

Zeker op de RSV Mille kon ik moeiteloos 160-180 op de autobahn aanhouden en van tankstation naar tankstation rijden. Tijdens de vakantie zelf dan ook dagelijks ritjes van ~350km aan geitenpaadjes en haarspelden, om aan het eind zonder spierpijn e.d. af te stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 20:48
Ik zoek een rugzak voor op de motor. Het liefst zo groot mogelijk. Voor de rest geen eisen moet ik zeggen. Nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
@smeerbartje Kriega R35. Groot, stevig, flexibel en waterbestendig :)

Zelf heb ik liever geen dingen op mijn rug tijdens het rijden ivm risico bij een crash, maar ik heb wel veel gebruik gemaakt van de US30 & vooral US20 tailpacks van Kriega. Zelfs op de GS heb ik de Kriega-lusjes nog zitten voor als ik eens zonder koffer wil rijden en de tailpack meeneem :)

[ Voor 55% gewijzigd door Chakotay op 12-03-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Chakotay schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:27:
@Joris748 +1, hier ook ruim 200k km op supersports gedaan voordat ik overging op tractors. Prima te doen, incl woonwerk, dagritjes, vakanties, etc.

Zeker op de RSV Mille kon ik moeiteloos 160-180 op de autobahn aanhouden en van tankstation naar tankstation rijden. Tijdens de vakantie zelf dan ook dagelijks ritjes van ~350km aan geitenpaadjes en haarspelden, om aan het eind zonder spierpijn e.d. af te stappen :)
Heb leuke dingen gedaan vroeger. Rondje Zuid-Europa (6000 km in 2 weken), weekendje WSBK Monza (2000 km in 4 dagen), regelmatig dagje Nordschleife (650 km per dag incl 120 km op de Ring), weekend MotoGP Mugello (ruim 2500 km in 5 dagen). Maar ook hele domme dingen: in één ruk van Mugello via Noord-Frankrijk naar huis … 1500 km binnen 24 uur. Of na het avondeten op de motor stappen en ruim voor middernacht bij de Sachsenring aankomen.

Het was de sport om zo min mogelijk snelweg te rijden. Als we naar het zuiden gingen, stonden we na 450 km snelweg voor 10 uur ‘s ochtends in Baden-Baden, om dan de B500 te pakken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:17
smeerbartje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:30:
Ik zoek een rugzak voor op de motor. Het liefst zo groot mogelijk. Voor de rest geen eisen moet ik zeggen. Nog tips?
Ik ben altijd fan geweest van Kriega rugzakken, mijn Kriega R25 is niet al te groot maar kan die zonder problemen de hele dag dragen. Hoe hoger het R getal hoe groter de tas. R30/35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
Ohja, veiligere rugtas:

Helite H-Moov airbag backpack. Wel iets duurder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Ligt ook aan je rijstijl. Vriend van me heeft al 2 nieuwe cilinder/zuigersets op z’n DRZ ivm oliegebruik, een nieuwe radiator, een nieuwe koppelingsdeksel ivm gebroken bij val en een nieuwe kappenset :+ 6 jaar tijd.
Kappen en gebroken deksels zijn natuurlijk te wijten aan jezelf >:)

Je kan altijd valbescherming toepassen indien wenselijk. En als je OEM rijd kan er imo niet heel veel mis gaan. Maargoed, er is altijd een risico als je iets 8ehands koopt.

Als je even googled kom je er al snel achter dat zowel de XR als de drz vrij bullet proof Zijn, Al kan alles natuurlijk kapot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 07:31
jeroenathome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:59:
@KevinT Windgeruis zal je altijd blijven houden ook als een windscherm goed geplaatst is. Een andere helm kan soms al wonderen verrichten en anders kan je altijd oordoppen gebruiken om het geruis te verminderen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead

Honda CB650R - 2019
Reed gelijk lekker weg op deze motor. De motor is heerlijk scherp in de bochten en geeft veel vertrouwen, ook zijn de looks echt naar mijn smaak. De 4 cylinder geeft mij enigzins twijfels omdat het mij toch wel uitdaagt om hard te gaan rijden oOo . Maar heb wel serieuze twijfels over de windbescherming op deze motor. Het is natuurlijk een Naked, dus het is ook niet iets wat je ervan kan verwachten.

Yamaha Tracer 7 - 2020

Wat een gemakkelijke motor om mee te rijden, lekker veel koppel en oogt ook heel erg leuk. De windbescherming op de benen was goed echter creëerde het originele windscherm nogal wat turbulentie op de helm. Iets wat zeker niet prettig was op snelheden boven de 100km/h. Tevens gaf de motor totaal geen vertrouwen in bochten op hoge snelheid, de vering voelde erg onstabiel.

Verder zeker aan de prijs (€9000,-) wanneer je bekijkt dat het nogal een kale motor is wat betreft computersystemen e.d.. D

Net zoals de Tracer heel erg gemakkelijk om te rijden, oogt wat minder en heeft ook wat minder vermogen. Ik hoor van veel mensen om mij heen dat je deze motor nogal snel "uitgespeeld" hebt en daarvoor ben ik ook wel bang. Ik had namelijk niet het "Wow" effect wanneer ik het gas vol opentrok. De motor had echter wel merkbaar betere vering in de bochten maar ook de turbulentie op de helm was hier toch aanwezig. Iets wat ik had gehoopt dat niet het geval zou zijn bij All Roads.

WAT NU?!

Tracer 900 en dan uit 2015 ofzo ? Erg fijne motor en vering moet je altijd wel aanpassen zelfde als ruitje op goede hoogte krijgen of ander soort? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[..]
WAT NU?!

Probeer eens een middenklasse sports-tour motor? Denk aan een Honda CBR650RR (gekuipte versie van de CBR650R), Yamaha Diversion of Fazer (laatste is wat sportiever, Diversion wat minder), BMW F800GT, Triumph Sprint etc.

Qua rijgedrag zit je dan dicht op een naked, maar wel met meer windbescherming.

Ben zelf geen fan van de allroads precies om de reden die jij noemt: de instabiliteit in snellere bochten. Het went, en jij+motor kunnen meer dan je denkt, maar écht lekker voelt het (voor mij iig) niet.

Alternatief kan je nog naar de échte tourmachines kijken, zoals de BMW R1200RT (bekend van de politie) bijvoorbeeld. Op dit soort motoren heb je veel windbescherming, koffers en een ontspannen licht actieve zithouding. Nadeel is dat deze motoren ene stukje groter en zwaarder zijn. Als je zelf niet al te klein bent is dat geen enkel probleem, maar kan wel wat imponerend overkomen. Vooral zo'n RT rijdt veel makkelijker dan dat je door het formaat zou denken.

Ander nadeel is de hoge aanschafprijs en dat in recente jaren alleen BMW modellen heeft van de rechtop tourmotor (R1250RT, K1600GT), overige merken hebben daar op dit moment niks tegenover staan.

[ Voor 34% gewijzigd door noes op 12-03-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hkuit schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:15:
[...]

O, en toch nog een tip; probeer eens een allroad; lekker hoog, breed stuur, veel overzicht. Het is niet voor niks dat die modellen nu zo populair zijn. Een Suzuki V-strom, een Kawasaki Versys, een Yamaha ??, een Honda Transalp, Triumph Tiger.
Ik zag toch echt 2 (t)allroads in t lijstje staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:00:
[...]

Mijn topkoffer lijkt op de foto veel groter dan hij in werkelijkheid is, maar hij zit inderdaad hoog en nog best een eind achter de achteras. Precies een reden waarom ik eerder al schreef dat de Fazer wmb niet echt geschikt is voor een topkoffer.
Krap een maandje verder...
noes schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:10:
Alternatief: kijk of het mogelijk is de koffer meer naar voren te monteren,
Ik heb nog een alternatief: Bij toeval kwam er iemand op m'n pad die een topkoffer zocht voor een FZS600 Fazer :Y)

Je kunt wel raden wat er is gebeurd :+ Wel een kaal gezicht nu, maar de zoektocht naar een andere fiets is toch al ingezet :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:28

Honda CB650R - 2019

Yamaha Tracer 7 - 2020

WAT NU?!

BMW R1200RS / R1250RS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Laatst online: 16-09 08:09
Yamaha Tracer 7 - 2020

Verder zeker aan de prijs (€9000,-) wanneer je bekijkt dat het nogal een kale motor is wat betreft computersystemen e.d..
Hoeveel Tracers heb je proefgereden? Ik heb namelijk zelf een Tracer 700 uit 2017 en herken de onstabiele vering niet. Ik ervaar juist wel vertouwen, ook in snelle bochten. Vering kan natuurlijk aftermarket altijd beter, maar daar is de prijs van de Tracer zelf dan ook naar :+ Wat ik wil zeggen is, misschien lag de vering wel aan de specifieke motor die je hebt gereden.

De turbulentie herken ik wel. Daarom heb ik er een Givi tourscherm opgezet, die is een stuk beter. Alleen als het erg warm is haal ik die eraf voor het originele ruitje, want met het tourscherm krijg ik amper rijwind op m'n helm en lichaam en dat is hoogzomer erg warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Kan ook de banden zijn geweest, of slecht afgestelde vering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
kneusteun schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:53:
Kan ook de banden zijn geweest, of slecht afgestelde vering.
Dit, had de Tracer niet dezelfde opzet als de MT07? Met bussen die veel te lang waren?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 16-09 15:42
@Hkuit, ik moest 2x keer kijken naar die pop achter in de tuin. :D

@c-nan, heb je al een route die je gaat rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

Hkuit schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:02:
Daarom de Pan; ik ga dit jaar weer een flinke reis maken met mijn vaste motormaat; na een rondje Nederland en een driehoekje België en Luxemburg zijn we afgelopen zomer naar de Dordogne gereden, en aanstaande zomer gaan we naar Zuid-Engeland. Lekker met de kampeerspullen achterop, niets vooraf bespreken, een week weg.

Dat lukt met de Kawasaki ook, heb ik nu 3 keer gedaan, maar ik wilde wel eens met een echte jaren '90 toerbuffel op pad, met vaste koffers en windbescherming (de koffers staan niet op deze foto, maar die zitten er wel bij. Geen topkoffer). Mijn maat rijdt ook op een Pan, dus dat maakt het extra leuk, en hij kan ook goed sleutelen, mocht dat eens nodig zijn.
Morgen ga ik 'm ophalen, en dan eens kijken wat ik eraan kan verbeteren. Het scherm is niet mooi meer, en ik denk erover om meteen een hoger scherm te kopen. Dat is meestal geen gezicht, maar ik zit nu met m'n 1,92 ruim boven het scherm en vol met m'n helm in de turbulentie. Tja, en als ik herrie aan mijn hoofd wil, dan pak ik de Kawa wel :-)
Vandaag was ook de eerste dag dit jaar dat ik weer op de motor zat, onderweg naar m'n proefrit met de Pan. Dat viel niet tegen! Het was hier droog en niet te koud (10 graden) en het zonnetje brak zelfs af en toe door. Dat smaakte naar meer.
Wat gezellig, nog iemand met een Pan :p

Op die van mij zit een Givi scherm (ik vermoed de D184S) met een aliexpress spoilertje (Deze, de A versie waarbij je in het scherm moet boren, die passen een stuk netter)
Met het spoilertje in de laagste stand is het al prima qua turbulentie met 1m86 en als je heel iets bukt zelfs erg stil.

Benzinekraantje is een vaker voorkomend probleem (daar kwam die van mij bij het 2e ritje op stil te staan, heb m nu maar permanent open gezet)
Dynamo (vooral de kleine 28A variant) en cardan/achterbrug zijn ook steeds vaker slecht, dus die moet je ook ff in de gaten houden.
Er past trouwens geen helm in de zijkoffers (tenzij XS braincap ofzo) dus een topkoffer is opzich wel handig.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

De MT07 die mijn maat had, veranderde met een Hyperpro Streetbox in een extreem capabele fiets. Waar het daarvoor een wat zenuwachtige rit was, met zeker in de heuvels en bergen vaak ingrijpende ABS op de achterrem, was het daarna een point and click interface, die we met vertrouwen en snelheid over de beroerdste wegen konden jagen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik koop geen fiets meer zonder aangepaste vering, vooral omdat ik geen 75kg ben.

Als je fiets al volledig instelbare schrokbrekers en voorpoten heeft laat je voor €1000 er veren voor en achter op gewicht in zetten (en progressief als je dat fijn vind) en de shimstack aanpassen.

Voor die €1000 heb je dan een perfect sturende fiets helemaal naar jouw wensen (harder, zachter, zweven, nadeinen, springen, zacht bovenin/hard onderin), wat je maar wil.

Was voor mij een van de grotere redenen om van merk te switchen (na 18 jaar BMW), simpelweg omdat ik geen zin had een 1300GS te kopen en dan nog €3k uit te moeten geven aan andere schokbrekers of meer als je ESA wil behouden. Op de 1300GS zijn ze niet volledig instelbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLdQLLsc8y27SSGrJM6VxOGt-RU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gvc6cfn4ZOcEmFGSN8cRdXph.png?f=user_large
#auw

Onder 1200GS LC had ik Touratech Extreme voor en achter, en ik wil nooit meer terug naar stock _/-\o_

De nieuwe F900GS is wellicht weer een optie als ik klaar ben met de 901 :+

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 13-03-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_eLMo_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:41:
Ik koop geen fiets meer zonder aangepaste vering, vooral omdat ik geen 75kg ben.

Als je fiets al volledig instelbare schrokbrekers en voorpoten heeft laat je voor €1000 er veren voor en achter op gewicht in zetten (en progressief als je dat fijn vind) en de shimstack aanpassen.

Voor die €1000 heb je dan een perfect sturende fiets helemaal naar jouw wensen (harder, zachter, zweven, nadeinen, springen, zacht bovenin/hard onderin), wat je maar wil.

Was voor mij een van de grotere redenen om van merk te switchen (na 18 jaar BMW), simpelweg omdat ik geen zin had een 1300GS te kopen en dan nog €3k uit te moeten geven aan andere schokbrekers of meer als je ESA wil behouden. Op de 1300GS zijn ze niet volledig instelbaar.

Onder 1200GS LC had ik Touratech Extreme voor en achter, en ik wil nooit meer terug naar stock _/-\o_

De nieuwe F900GS is wellicht weer een optie als ik klaar ben met de 901 :+
Ik ben ook geen 75kg (105 eerder), maar vind de vering/demping op mn R1250RS echt prima functioneren, deze heeft wel ESA. Wat mis je dan vooral? Al die instellingsmogelijkheden klinken heel mooi, maar zou er nu eigenlijk geen raad mee weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Ik ben ook geen 75kg (105 eerder), maar vind de vering/demping op mn R1250RS echt prima functioneren, deze heeft wel ESA. Wat mis je dan vooral? Al die instellingsmogelijkheden klinken heel mooi, maar zou er nu eigenlijk geen raad mee weten.
Voor wegfietsen is het minder prominent dan als je ook offroad wil, maar de 1200RS LC van een maat van mij moet op 2 passagiers om de sag / preload goed te krijgen op zijn gewicht (110kg).

Op een vakantie is het dan nog te weinig met koffers en deint hij na een drempel en is hij instabieler in de bocht (zakt in bij extra gas, dat veranderd geometrie).
Zonder koffers is de demping eigenlijk te hard op hoge preload, maar hij deint na zonder.

Met goed afgestelde vering krijg je gewoon veel meer vertrouwen. In dit geval kan "You can have both", met goed afgestelde vering. Maar vering die niet (of onvoldoende) instelbaar is kan je daar simpelweg niet heen.

Die maat van mij wil eigenlijk ook aangepastte veer op gewicht. De veer aanpassen kan wel, maar zwaardere veer betekent ook zwaardere rebound demping nodig (want de veer drukt harder naar buiten) en dat kan niet. Dus dan krijg je eigenlijk hetzelfde effect als preload omhoog schroeven.
Bij ESA schokbrekers vanaf fabriek kan de demping niet aangepast worden, dus dan moet je in een keer een klap meer geld uit geven (andere schokbreker).

De Husqvarna die ik nu rijd ben je voor €1000 klaar, die trekken ze zo open. Triumph heeft bijvoorbeeld ook vaak volledig instelbare vering al.

Voor de rest is de 1200RS LC wel een heerlijk scheermes vergeleken een adventure stuurfiets, wij wisselen regelmatig van fiets op langere afstanden. Beter voor de kont pijn, en een leuke ervaring Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGWBTAANvP3rs_GGT7P1sJqIago=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

De 1200GS LC die ik had, had ook eerder last van demping fading doordat het olie reservoir veel kleiner was. Met de Touratech Extreme kon ik veel harder de berg op in Italië dan zonder, geen bottom out, veel makkelijker te sturen over stenen *O*

Begrijp me niet verkeerd, met standaard vering kom je ook overal hoor, maar met goed afgestelde vering kun je sneller en leuker :9

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 13-03-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

:o Ik vergat gewoon de beste (mn eigen) motor aan te bevelen: de R1250RS (of idd de voorganger R1200RS). Is wel een stapje meer dan de eerder geprobeerde modellen, zowel in vermogen als prijs, maar zeker een goede keuze voor wat @KevinT beschrijft. En, ondanks de kracht van de boxer is deze ook voor een beginner zeer goed in toom te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_eLMo_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Voor wegfietsen is het minder prominent dan als je ook offroad wil, maar de 1200RS LC van een maat van mij moet op 2 passagiers om de sag / preload goed te krijgen op zijn gewicht (110kg).

Op een vakantie is het dan nog te weinig met koffers en deint hij na een drempel en is hij instabieler in de bocht (zakt in bij extra gas, dat veranderd geometrie).
Zonder koffers is de demping eigenlijk te hard op hoge preload, maar hij deint na zonder.

Met goed afgestelde vering krijg je gewoon veel meer vertrouwen. In dit geval kan "You can have both", met goed afgestelde vering. Maar vering die niet (of onvoldoende) instelbaar is kan je daar simpelweg niet heen.

Die maat van mij wil eigenlijk ook aangepastte veer op gewicht. De veer aanpassen kan wel, maar zwaardere veer betekent ook zwaardere rebound demping nodig (want de veer drukt harder naar buiten) en dat kan niet. Dus dan krijg je eigenlijk hetzelfde effect als preload omhoog schroeven.
Bij ESA schokbrekers vanaf fabriek kan de demping niet aangepast worden, dus dan moet je in een keer een klap meer geld uit geven (andere schokbreker).

De Husqvarna die ik nu rijd ben je voor €1000 klaar, die trekken ze zo open. Triumph heeft bijvoorbeeld ook vaak volledig instelbare vering al.
Heeft zijn RS al veel kilometers achter de banden, kunnen de shocks niet gewoon versleten zijn? Dit gedrag herken ik niet bij mijn R1250RS, maar die is nog erg vers met zo'n 12k op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Heeft zijn RS al veel kilometers achter de banden, kunnen de shocks niet gewoon versleten zijn? Dit gedrag herken ik niet bij mijn R1250RS, maar die is nog erg vers met zo'n 12k op de teller.
Hij kocht 'm met 17.000 en er staat nu 40.000 op na 1,5 jaar geloof ik. Maar het is niet versleten hoor, tis gewoon dat massa traag is, dus heb je meer demping nodig.

BMW ESA heeft alleen de rebound instelbaar (qua demping), dus dan word de vering harder doordat je hoger in de veer blijft, maar 1: de rebound is alsnog te zacht, en 2: dat werkt pas na de eerste in vering, dus je initiële compressie is zacht.
Met de juiste veer en demping veert hij minder hard in waardoor je langer in het zachtere gedeelte blijft.

Ik ben geen vering guru, maar ik weet dat het voor mij echt wel een groot verschil was op de GS, en nu ook weer op de 901 na afstellen. Ik ga niet zo ver als sommigen zeggen dat het een "nieuwe fiets" lijkt, maar zonder wil ik niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 21:52
Ik zie bij een NL dealer dat hij begin april dan eindelijk de NIU RQI verwacht:

https://www.niu.com/nl/product/rqi

Best mooi ding. Topsnelheid van 110 kmh, 5,184 kW accu. Rijdt waarschijnlijk prima.

Alleen de laadtijd van 7 uur bij 2 lege accu's is wat lang als je onderweg bij moet laden. Dus in dat geval vooral voor gebruik in en rond de stad en woonwerk.

Prijs: 7999 euro

[ Voor 2% gewijzigd door Bard1982 op 13-03-2024 11:02 . Reden: prijs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Zo weer even voorjaars motor onderhoud onderdelen besteld!

Bandenset was al onderweg en morgen komt er nieuwe olie. filters(olie en lucht) remolie en bougies binnen!
8/10k km geleden weer geleden dat het is vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Wij doen olie/oliefilter jaarlijks, andere zaken volgens het onderhoudsschema dat vooral in het hoofd van mijn maat zit. Van de Tiger die ik eind augustus heb gekocht weten we veel zaken niet, maar afgelopen winter hebben we in elk geval de banden en remblokken moeten vervangen. En voor de voorjaarbeurt heb ik olie, oliefilter, koelvloeistof, remvloeistof, luchtfilter, bougies en ketting/tandwielen klaar liggen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Bard1982 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:00:

Best mooi ding. Topsnelheid van 110 kmh, 5,184 kW accu. Rijdt waarschijnlijk prima.

Alleen de laadtijd van 7 uur bij 2 lege accu's is wat lang als je onderweg bij moet laden. Dus in dat geval vooral voor gebruik in en rond de stad en woonwerk.

De range is echt heel matig. Die 100km wordt wss 80?? Kan je net naar de snackbar om de hoek en terug.
Mijn tank is vrij klein en met een beetje enthousiasme op het gas sta ik na 200km bij een tankstation. Dit vind ik persoonlijk net acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bard1982 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:00:

Die electrische dirtbike (zoals https://www.niu.com/nl/product/xqi3) hebben mijn interesse.. lekker door het bos crossen zonder lawaai en lekker licht.. maaar.. de range is toch wel een beperking..80km ben je snel aan..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:24
_eLMo_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Voor wegfietsen is het minder prominent...
...mits de vering goed of tenminste standaard afgesteld is. Bij zowel de FireBlade, ZX10R en ZX6R die ik in het verleden heb gehad, was de vering helemaal dichtgedraaid door de vorige eigenaren (want sneller? :+) en daarmee waren het alle drie motoren geworden die de bocht niet om wilden en/of ultra nerveus waren geworden. Het eerste wat ik dan ook altijd doe bij een voor mij nieuwe motor is alles terugzetten naar standaard en dan van daaruit verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

c-nan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:27:
Hebben jullie nog tips/adviezen voor deze newbie? Ik ben nog nooit langer dan 1 dag weggeweest met de motor.

17 mei vrijdag vertrekken we richting de Vogezen. Op dag 1 doen we 450 km en overnachten we in Yutz Frankrijk, Airbnb.
Op dag 2 zaterdag doen we 200 km naar ons huurappartement. We zullen die dag ook nog een track doen van ~200km in de Vogezen.
Dag 3 zondag zullen we een wat groter track doen, ~300km.
Op dag 4 maandag rijden we terug naar huis (650km).

Ik neem 1 topkoffer en 1 overlander (30 liter) mee.

De ander die mee komt neemt waarschijnlijk 1 tas mee van 25 liter.

Wat moet absoluut mee? Dienen we ergens mee rekening te houden? Tips?
Minder meenemen dan je denkt. Kleren in laagjes. Is wel handig om een rol ducktape mee te nemen, en een extra spanbandje. Die hebben we afgelopen reis nog gebruikt om een koffer weer vast te zetten na een kleine botsing tussen twee reisgenoten tijdens het wegrijden bij een kruising (of toch maar niet).

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.