Sypheron schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:10:
Gaat een van jullie de Wall Connector aansluiten met load balancing?
Ik ben nog steeds in dubio over welke thuislader te kiezen (en ja ik weet dat er aparte topics over zijn maar daar wordt vrij weinig gesproken over de TWC) en heb tot nu toe nog geen goede optie aangeboden gekregen voor load balancing met de TWC bij een aantal van de geadviseerde installateurs.
Sterker nog, sommige reageren gewoon dat je beter een andere lader kunt kiezen

(Meer marge voor de installateur? Wel niet netjes als certified Tesla installateur... maar dat terzijde).
Als je nog een lader moet kopen, dan zou ik geen TWC meer nemen. Heb hem nu zelf ook. Hij is erg mooi en de knop op de hendel op de poort te ontgrendelen is erg handig. Maar nu wil je gewoon wat anders. Ofwel eentje mét MID meter. Want ERE-certificaten.
Ook wil je er eentje die kan load balancen via een P1 meter (bijv een homewizard) en niet via een los kastje met ingewikkelde CT spoelen. Want dat is een wirwar aan draden en eigenlijk altijd een draak om te installeren in 3 fase meterkasten.
Ook wil je er eentje die goed om kan gaan met eventuele dynamische tarieven.
En mogelijk wil je er ook nog eentje die goed kan laden op zonnestroom overschot en daarbij kan schakelen van 3 naar 1 fase en actief over deze fasen kan balanceren.
Dit kan de TWC3 allemaal NIET.
Ja je zou via de API met bijv Tibber het eea kunnen maar dat loopt eigenlijk direct via je voertuig en niet via de TWC.
Dus nee. Ik zou de koop niet adviseren.
Ook niet de nieuwe TWC versie met mid meter.
Want die is voor de rest ook nog steeds dom...