• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-10 21:22
sdh1981 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Laat Claude hier even aan snuffelen en misschien kan hij wat van mijn projectje overzetten: https://github.com/sdh1981/energy-os
Ik zal er zeker naar kijken.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08-10 11:43

TWN

Ik kan het zo gauw niet vinden binnen dit forum. Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
  1. Welke diameter heeft de flexibele buis die Quatt levert?
  2. Hoe heet de tool die Quatt installateurs gebruiken om een platte flens te maken aan de flexibele buis?
  3. Welke maat klemmoer wordt er gebruikt om de fexibele buis aan de buitenunit zelf te monteren?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:41
TWN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
Ik kan het zo gauw niet vinden binnen dit forum. Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
  2. Hoe heet de tool die Quatt installateurs gebruiken om een platte flens te maken aan de flexibele buis?
  3. Welke maat klemmoer wordt er gebruikt om de fexibele buis aan de buitenunit zelf te monteren?
1. DN20
2. geen idee
3. 1" vlakafdichtende wartel
soort van deze: https://www.amazon.nl/Dub...expln=0&gad_source=1&th=1
of deze:
https://www.groene-energi...lf94AMO19LxsaAo8rEALw_wcB
of alleen de wartel: https://www.groene-energi...l?_globalsearch=wartelset

edit:
duitse webshops vaak goedkoper:
https://www.solardirekt24...ringe-bis-2600C-MFC2001-4

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 24-08-2026 09:39 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
(jarig!)
Volgens mij kan @Toby-Wan dit zo voor je opdreunen :) Edit: sneller dan het licht _/-\o_
(uit m'n hoofd; DN20 flex)

Beetje dit spul
https://www.groene-energi...-dn20--14mm-isolatie.html

Inclusief instructie voor platte flens maken
https://myshop.s3-externa...structie-wartelmoeren.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 24-08-2026 09:37 ]

• TF99
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-10 16:31
Deze ochtend de warmtepomp even 2 uur aan gehad nadat het een beetje was afgekoeld in huis. Hij staat hier onder een groot raam bij de eetkamer, dus tegen de gevel aan. Na veel klachten naar Quatt toe afgelopen April (plaatsen) is afgelopen zomer het ventilatorblad vervangen van een 4 bladen naar 3 bladen en dit maakt een gigantisch verschil in geluid. Het is nu onhoorbaar binnen (wel op laagste modulatiestand aangehad, maar ook op hoger vermogen lijkt het niet hoorbaar binnen). Ik heb een V2 en we hoorden bij de 4 bladen ventilator een heel irritant monotoon geluid. Ook zijn de bevestigingen in de gevel van de leidingen losgehaald omdat die een beetje aan het trillen/resoneren waren en ook zijn er trillingsdempers onder de warmtepomp gezet en is de warmtepomp enkele cm verder van de gevel geplaatst. Staat verder gewoon op de grond.

Tussenwoning 1983 | 98 m² | Quatt Hybrid V2 7 kW | 35 m² VVW | 3x T21 180 x 50 + T22 80 x 50 radiatoren boven | HR++ | 5,1 kWp | AlphaESS 9,3 kWh | NextEnergy dynamisch | Warmteverlies 5,8 kW @ −10 °C

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:38:
Ik heb een V2 en we hoorden bij de 4 bladen ventilator een heel irritant monotoon geluid.
Hopelijk is dit voor jullie opgelost. Mocht het monotone geluid vanuit de compressor komen, dan zal je het straks bij koude temperaturen mogelijk wel weer horen. Ik ben benieuwd! Gun jullie in ieder geval een goede nachtrust.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TF99
@okijokii ik weet bijna zeker dat het niet van de compressor kwam, omdat het bij elke buitentemperatuur aanwezig was. Hoorde het vooral als die tussen 500 en 900 watt draaide, als die harder ging dan hoorde ik het niet meer. Het geluid was echt verschrikkelijk en we konden het op zolder nog horen. Ik werd er gewoon nerveus van.

Ondertussen heb ik al over tal van verschillende geluidswerende mogelijkheden nagedacht, waarvan eentje binnenkort zal worden uitgevoerd: geluidswerend HR++ glas (gelaagd veiligheidsglas voor alle ramen op de gehele achtergevel). Als de V2 straks iets meer geluid zal produceren dan zullen de ramen dit beter opvangen en horen wij (hopelijk!!) niets meer ‘s nachts. Als dit niet nu al het geval is :)

Tussenwoning 1983 | 98 m² | Quatt Hybrid V2 7 kW | 35 m² VVW | 3x T21 180 x 50 + T22 80 x 50 radiatoren boven | HR++ | 5,1 kWp | AlphaESS 9,3 kWh | NextEnergy dynamisch | Warmteverlies 5,8 kW @ −10 °C

• okijokii
  • Niet online
TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:20:
@okijokii het bij elke buitentemperatuur aanwezig was. Hoorde het vooral als die tussen 500 en 900 watt draaide, als die harder ging dan hoorde ik het niet meer. Het geluid was echt verschrikkelijk en we konden het op zolder nog horen. Ik werd er gewoon nerveus van.
Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb mijn 3e Quatt (nu de versie 1.5) en werd er ook knettergek van. Wat je hierboven beschrijft is precies waarom ik er bang voor ben dat dit het probleem niet gaat oplossen, maar ik hoop echt voor jou dat ik het mis heb.

Ik heb deze 3e Quatt op eigen kosten laten verplaatsen naar een heel eind bij de slaapkamer vandaan en nu is het goed (niet weg, maar ik hoor het niet meer).

De compressor maakte in alle 3 Quatts hetzelfde geluid, bij verschillende standen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat het bij de Quatt hoort. Ik weet inmiddels ook dat dit geluid voor de één gekmakend is en de ander hoort het niet. Mijn vrouw had ook nergens last van....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TF99
@okijokii balen, maar gelukkig opgelost voor jou dan. Ik heb dit niet eerder gelezen/gehoord over de 1.5, wel heb ik van de monteur gehoord tijdens het vervangen van de ventilator dat er veel klachten zijn binnengekomen over het geluid van de nieuwe V2 en dat ze druk bezig zijn om de ventilator bij deze mensen te vervangen. Ook zei hij dat ze in hun lab deze nieuwe ventilator hebben getest en dit tot een grote geluidsreductie heeft geleid (3 bladen i.p.v. 4, wel grotere ventilator).

Ik heb dit vaak proberen op te zoeken in dit forum maar kon er maar weinig over vinden, dacht 1 iemand die er iets over had gepost.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:55
Ik heb 2x een 1.5 staan. En nooit gepiept. Wat wel een piep heeft gegeven is een wilowpomp die is door Quatt vervangen. En daarna geen enkele piep niet als ze hard of minder hard moeten werken. Dus of het nu bij de Quatt hoort nee deze 2 niet.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:03
zoiets maar deze is voor DN25 : flenstool

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels 3x Innova Airleaf 400 via modbus gekoppeld aan Energie OS

• okijokii
  • Niet online
Zweitse schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:52:
Ik heb 2x een 1.5 staan. En nooit gepiept. Wat wel een piep heeft gegeven is een wilowpomp die is door Quatt vervangen. En daarna geen enkele piep niet als ze hard of minder hard moeten werken. Dus of het nu bij de Quatt hoort nee deze 2 niet.
Ik bedoel ook geen piep maar een toon

Dit ongeveer: YouTube: 317 hz

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 24-08-2026 23:26 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
okijokii schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Ik bedoel ook geen piep maar een toon

Dit ongeveer: YouTube: 317 hz
A nee dat is echt zeer onprettig. Maar is daar niets aan te doen dan? Het klinkt mss niet leuk om te zeggen. Ik ken dit echt niet. Dus is mijn gevoel, dat dit oplosbaar is. ik zeg met nadruk gevoel. Dus geen kennis.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TF99 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:30:
@okijokii balen, maar gelukkig opgelost voor jou dan. Ik heb dit niet eerder gelezen/gehoord over de 1.5, wel heb ik van de monteur gehoord tijdens het vervangen van de ventilator dat er veel klachten zijn binnengekomen over het geluid van de nieuwe V2 en dat ze druk bezig zijn om de ventilator bij deze mensen te vervangen. Ook zei hij dat ze in hun lab deze nieuwe ventilator hebben getest en dit tot een grote geluidsreductie heeft geleid (3 bladen i.p.v. 4, wel grotere ventilator).

Ik heb dit vaak proberen op te zoeken in dit forum maar kon er maar weinig over vinden, dacht 1 iemand die er iets over had gepost.
Bij mij is de V2 (AMH6-2) al direct geleverd met 3 bladen ventilator. Dus zal wel de standaard geworden zijn.

• okijokii
  • Niet online
Zweitse schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

A nee dat is echt zeer onprettig. Maar is daar niets aan te doen dan? Het klinkt mss niet leuk om te zeggen. Ik ken dit echt niet. Dus is mijn gevoel, dat dit oplosbaar is. ik zeg met nadruk gevoel. Dus geen kennis.
Ik denk ook wel dat er vast Quatts tussen zitten die dit geluid niet hebben. Bij sommige kwam dit geluid na een aantal jaren. Ik heb er 3 gehad en alle 3 dit geluid. Niet op elke stand, maar op sommige standen echt een naar geluid.

• TF99
@Psycho_Mantis oh super. Dan heb je ‘m ook pas kort waarschijnlijk.

Goed om te weten voor de aankomende Quatt bezitters dat dit probleem dus al is opgelost.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TF99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:50:
@Psycho_Mantis oh super. Dan heb je ‘m ook pas kort waarschijnlijk.

Goed om te weten voor de aankomende Quatt bezitters dat dit probleem dus al is opgelost.
Klopt, staat net een maandje. Hier moet nog maar blijken van de winter of het geluid te doen is.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 18:43

OmeJoyo

This is me

Ik zie net dat er de hele dag nog niet verwarmd is in de All-electric. In de app staat dat de backup heater aan staat, zo ook in de JSON, maar de temperatuur daalt alleen maar. Er wordt ook geen stroom gebruikt behalve de standaard +/- 30 watt zie ik op de externe monitoring, dus der zal ook geen warmte inkomen.

Ach, ben ook pas 3 maanden aan het wachten op de rest van de opvolging.

Aan de telefoon net gehoord dat er zo snel mogelijk misschien een mailtje komt, misschien een belletje, maar vandaag eigenlijk niet. Ook staan er geen tickets meer open.... Ik ben ziedend.

Wat een ongelooflijk kut bedrijf is het toch.

Zelf bezig als vrijwilliger voor een kinder vakantieweek en onder het zweet en de bagger thuiskomen bij een Quatt die niet werkt en vervolgens horen dat ze het vanzelf wel een keer oplossen...

@Quatt Support @marijnflipse, ik begrijp het echt niet meer. Duizenden euro's uitgegeven, zelfs Quatt Care afgenomen, maar problemen oplossen duurt meer dan een jaar en nu voor de zoveelste keer is het feit dat er nog opgevolgd moet worden uit het systeem verdwenen en zou ik dus nooit meer iets gehoord hebben! Bedankt voor het verpesten van de dag, niet doordat het stuk is, dingen kunnen stuk gaan, maar door het totale gebrek aan service.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

De boodschap lijkt te zijn aangekomen want ze hebben gebeld en komen morgen in ieder geval langs. Ik heb net ergens de compressor heel even horen lopen en daar lijkt een schrapend/sissend bijgeluid te zijn.

Ben benieuwd, ook naar wanneer de rest wordt opgelost.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:58
@OmeJoyo, gelukkig hebben ze nu contact opgenomen, maar helaas lijkt dit toch echt een hardnekkig patroon bij Quatt, dat zo klagen nodig is om contact te krijgen is natuurlijk niet normaal.

In mijn geval hielp het ook even om via internet te klagen, maar al vrij snel verslapt dat weer, nu is bij ons 2 maanden geleden de installatie gedaan met veel pijn en moeite en zou ik wat horen over de subsidie, je kunt wel raden of ik daar ook maar iets van gehoord heb....

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Toppertje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:41:
@OmeJoyo, gelukkig hebben ze nu contact opgenomen, maar helaas lijkt dit toch echt een hardnekkig patroon bij Quatt, dat zo klagen nodig is om contact te krijgen is natuurlijk niet normaal.

In mijn geval hielp het ook even om via internet te klagen, maar al vrij snel verslapt dat weer, nu is bij ons 2 maanden geleden de installatie gedaan met veel pijn en moeite en zou ik wat horen over de subsidie, je kunt wel raden of ik daar ook maar iets van gehoord heb....
Erika stuurt je alvast een bericht voor meer informatie op te vragen :')
*klacht afvinken doet

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:06
Wie kan mij helpen aan de prijs voor uitbreiding van de Duo Quatt zoals geldig was in februari 2025 en beantwoorden of ik nog mag verwachten dat Quatt die prijs ook nu nog hanteert. Ik heb namelijk op 18 februari 2025 een aanbetaling gedaan voor uitbreiding van mijn Duo Quatt (in oktober 2024 geïnstalleerd)) naar AE XL vat. Er was toen een actie, waar ik nog gebruik van heb gemaakt, door 99,-- aan te betalen. Daarmee heb ik naar mijn weten toen de prijs vastgezet. Heb daarna meerdere emails gestuurd wanneer Quatt zo komen, maar vandaag pas is er iemand geweest. Het is een standaard installatie, op de begane grond in de garage, direct naast de ketel, volledig vrije ruimte. Ik schrok vanochtend dat ik nu een offerte kreeg voor 7449,-- (excl. 950 subsidie). Naar mijn weten was de prijs toen flink lager. Zelf vind ik dat ik recht heb op die prijs, omdat ik met de aanbetaling de prijs ook heb vastgelegd en er niets aan kan doen dat Quatt ondanks mijn meerdere emails niet eerder is op komen dagen. Hoor graag of iemand dus de prijs nog weet en of ik dus nog recht heb op die prijs.

• jj85
(jarig!)
Kleigraaf schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:05:
Wie kan mij helpen aan de prijs voor uitbreiding van de Duo Quatt zoals geldig was in februari 2025 en beantwoorden of ik nog mag verwachten dat Quatt die prijs ook nu nog hanteert. Ik heb namelijk op 18 februari 2025 een aanbetaling gedaan voor uitbreiding van mijn Duo Quatt (in oktober 2024 geïnstalleerd)) naar AE XL vat. Er was toen een actie, waar ik nog gebruik van heb gemaakt, door 99,-- aan te betalen. Daarmee heb ik naar mijn weten toen de prijs vastgezet. Heb daarna meerdere emails gestuurd wanneer Quatt zo komen, maar vandaag pas is er iemand geweest. Het is een standaard installatie, op de begane grond in de garage, direct naast de ketel, volledig vrije ruimte. Ik schrok vanochtend dat ik nu een offerte kreeg voor 7449,-- (excl. 950 subsidie). Naar mijn weten was de prijs toen flink lager. Zelf vind ik dat ik recht heb op die prijs, omdat ik met de aanbetaling de prijs ook heb vastgelegd en er niets aan kan doen dat Quatt ondanks mijn meerdere emails niet eerder is op komen dagen. Hoor graag of iemand dus de prijs nog weet en of ik dus nog recht heb op die prijs.
Kan nog wel iets terugvinden
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• Kleigraaf
Bedankt voor snelle reactie, had wel in het forum gezocht, maar deze niet gezien. Prijs lag dus toen op 5199 (incl. subsidie en pre-order). Mocht iemand gebruik gemaakt hebben toen van de actie en daar nog een printscreen van hebben, dan zou dat fijn zijn. Als Quatt die prijs niet wil hanteren dan ga ik op zoek naar een oplossing met WPB en extra doorstroomverwarmer. Maar ben helaas zelf niet technisch genoeg om het zelf te monteren en uit te zoeken en ben bang dat ik geen bedrijf kan vinden die dit wil doen voor een redelijke prijs. Tips wie dit zou kunnen doen in regio tussen Rotterdam en Gouda ook welkom :)

[ Voor 40% gewijzigd door Kleigraaf op 28-08-2026 12:26 ]

• paQ
  • Nu online
18 maanden later pas! 8)7
Dat je nog iets wil van die leverancier...

Lekker WPB installeren voor je SWW. Kun je later alsnog uitzoeken hoe je eventueel het gas achter wegen kan laten. Dan wel met een extra verwarmer (elektrisch) of gewoon een warmtepomp aanhaken die het in zijn eentje rooit.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:28
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:04:
18 maanden later pas! 8)7
Dat je nog iets wil van die leverancier...

Lekker WPB installeren voor je SWW. Kun je later alsnog uitzoeken hoe je eventueel het gas achter wegen kan laten. Dan wel met een extra verwarmer (elektrisch) of gewoon een warmtepomp aanhaken die het in zijn eentje rooit.
Tja, aan de andere kant...

Als Quatt dit had willen voorkomen waren er opties genoeg geweest. Stuur 3 - 6 maanden na intro van de FE een email dat het tijd is om de aanbetaling in een order om te zetten, met een 'je hebt nog X maanden om dit in orde te maken, daarna maken we je pre-order bedrag terug over.'

Of een voorwaarde dat je tot X maanden na introductie van de FE hebt om de pre-order om te zetten in een definitieve bestelling (hebben ze misschien ook wel gedaan, het lijkt mij vrij logisch om dat te doen).

Of ze maken zo'n dikke winst op die FE dat ze besloten hebben om eventueel nog openstaande aanbetalingen te laten staan, omdat het ook voor het orginele bedrag prima uit kan.

Met je conclusie trouwens wel eens: ik zou ook die 5199 er niet voor willen betalen, zeker niet met bijbehorende Quatt service.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Met je conclusie trouwens wel eens: ik zou ook die 5199 er niet voor willen betalen, zeker niet met bijbehorende Quatt service.
Het niet vastzitten in hun ecosysteem zou me een boel waard zijn. Verbaas me nog altijd hoeveel mensen soms slikken van Quatt als klant zijnde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MTUsvKjoC2rgK8ruUnKVfmZtBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqKPrCNnC3tbbMOzEbj9kXWE.png?f=fotoalbum_large

2 maanden verlaat
duurder geworden
meterkast vervangen
rommel
app werkt niet
monteurs spreken geen Nederlands

prima ervaring
4 sterren

:?
Als 'de schade' slechts 1 Hybrid v1 is, dan zou ik zeggen: stap eruit nu dat nog kan.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 28-08-2026 13:34 ]

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:29:
Als 'de schade' slechts 1 Hybrid v1 is, dan zou ik zeggen: stap eruit nu dat nog kan.
Is dat een advies aan mij? ;) (ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb 1 hybrid V1).

Ik ga komende winter lekker experimenteren met OpenQuatt, loop weinig risico, want de airco's houden mij ook wel warm, en voor slechts 1600 euro vind ik dat ik wel wat negatieve punten mag accepteren. Ik heb een Aliexpress kwaliteit warmtepomp met Aliexpress service voor een Aliexpress prijs. En dat is ook gelijk mijn grootste kritiek op Quatt, je kunt geen Aliexpress kwaliteit leveren, en daar V & D prijzen voor vragen.

Ik zou dan ook zeker niet opnieuw voor Quatt kiezen, want het blijft een B (ok, C) merk, met beroerde service en een (op zijn best) middelmatig product.

En (tenzij je OpenQuatt voor een tientje of 60 meerekent) pieker er ik niet over om verder in het Quatt ecosysteem te stappen, mocht deze het ooit opgeven dan zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.

Maar er nu uitstappen heeft voor mij op dit moment ook weinig toegevoegde waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 28-08-2026 13:54 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Is dat een advies aan mij? ;) (ik voel me een beetje aangesproken, want ik heb 1 hybrid V1).
aan @Kleigraaf
In de zin van: graaf je niet verder in, in de vendor lock-in.
Ik ga komende winter lekker experimenteren met OpenQuatt, loop weinig risico, want de airco's houden mij ook wel warm, en voor slechts 1600 euro vind ik dat ik wel wat negatieve punten mag accepteren. Ik heb een Aliexpress kwaliteit warmtepomp voor een Aliexpress prijs. En dat is ook gelijk mijn grootste kritiek op Quatt, je kunt geen Aliexpress kwaliteit leveren, en daar V & D prijzen voor vragen.

Ik zou dan ook zeker niet opnieuw voor Quatt kiezen, want het blijft een B (ok, C) merk, met beroerde service en een middelmatig product.

En (tenzij je OpenQuatt voor een tientje of 60 meerekent) pieker er ik niet over om verder in het Quatt ecosysteem te stappen, mocht deze het ooit opgeven dan zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.

Maar er nu uitstappen heeft voor mij op dit moment ook weinig toegevoegde waarde.
Nee zo bedoel ik het ook niet, maar het zou me dus best wat waard zijn in bovenstaande situaties om me in elk geval niet nog verder te committeren, en juist voor te sorteren op een installatie waarbij je het altijd zelf in de hand hebt.

Middels OpenQuatt, of in elk geval alle latere uitbreiding ook open te houden. Dus niet afhankelijk van Quatt, WeHeat of wie dan ook.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Je moet ook maar net zin hebben om dat allemaal zelf uit te zoeken.
Ik wilde zelf gewoon 1 systeem waar ik zelf niet aan hoef te rommelen.

• Toppertje
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:00:
Je moet ook maar net zin hebben om dat allemaal zelf uit te zoeken.
Ik wilde zelf gewoon 1 systeem waar ik zelf niet aan hoef te rommelen.
Heel begrijpelijk, maar je moet natuurlijk ook maar net zin hebben in de "service en kwaliteit" en de rest wat misgaat van Quatt :X
Inmiddels heb ik het ervoor over om dat allemaal zelf uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 28-08-2026 14:13 ]

• Kleigraaf
Toppertje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Heel begrijpelijk, maar je moet natuurlijk ook maar net zin hebben in de "service en kwaliteit" en de rest wat misgaat van Quatt :X
Omdat ik op een paar montage dingen na over bijv. de plaats van het drukvat, lelijke montage van leidingen etc, en afgebladderde panelen geen problemen heb gehad met de Quatts, ben ik er niet ontevreden over en inderdaad alles zelf uitzoeken kost met tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus daarom gaat mijn voorkeur uit naar alles houden bij 1 leverancier. Mede omdat bijv. het bedrijf die mijn ketel onderhield dit niet meer wilde doen omdat er nu een Quatt aan gekoppeld is. Dus hoop dat ze de prijs van 2025 hanteren, zo niet dan ga ik toch maar voor de WPB en doorstroomverwarmer. Hou jullie op de hoogte.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 12:18
Ik ga eerst eens een winter afwachten voordat ik een oordeel vel over de kwaliteit van Quatt.
Tot nu toe valt het nog niet tegen. 2 bestellingen gedaan die beide op korte termijn geïnstalleerd zijn en vlot verliepen.
Wat ik zo lees is dat het ook heel erg regio afhankelijk is hoe de service en snelheid een beetje verloopt.
Wel heb ik nog een kleine discussie over een factuurverschil van 100 Euro.
Uiteraard zie ik ook wel dat niet alle verkooppraatjes waar gemaakt worden. Maar dat zie ik op mijn werk ook wel gebeuren. Na de winter komt er nog wel een review van mijn FE Systeem met 1 V2 buitenunit en sinds gisteren ook een Chill. Ik hoop dat ik dan nog net zo positief ben ;) .
Misschien dat tegen die tijd er ook een OpenQuatt is voor een FE.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toppertje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met de installatie van de all-e, alles volgens afspraak verlopen.
Alleen de monteurs die de laatste chill (van de 3) kwamen installeren waren beetje onervaren, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar als ik dit topic mag geloven dan is het alleen maar ellende en pech. Ik geloof niet dat het zo geheel is.

• paQ
  • Nu online
Kleigraaf schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

Omdat ik op een paar montage dingen na over bijv. de plaats van het drukvat, lelijke montage van leidingen etc, en afgebladderde panelen geen problemen heb gehad met de Quatts, ben ik er niet ontevreden over en inderdaad alles zelf uitzoeken kost met tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus daarom gaat mijn voorkeur uit naar alles houden bij 1 leverancier. Mede omdat bijv. het bedrijf die mijn ketel onderhield dit niet meer wilde doen omdat er nu een Quatt aan gekoppeld is. Dus hoop dat ze de prijs van 2025 hanteren, zo niet dan ga ik toch maar voor de WPB en doorstroomverwarmer. Hou jullie op de hoogte.
Snap ik.
Alleen bij Quatt betekent alles bij 1 bedrijf ook bij dat bedrijf blijven voor alles.
Je installateur heeft misschien wel veel minder moeite met andere WP merken.
Er zijn ook leveranciers die alles aan je kunnen leveren zonder dat dat perse 1 merk is, zit je evengoed bij 1 partij. Die je zelf kunt bellen. En die dan ook opneemt. En waar je een afspraak mee kunt maken.

• paQ
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met de installatie van de all-e, alles volgens afspraak verlopen.
Alleen de monteurs die de laatste chill (van de 3) kwamen installeren waren beetje onervaren, maar uiteindelijk wel gelukt.

Maar als ik dit topic mag geloven dan is het alleen maar ellende en pech. Ik geloof niet dat het zo geheel is.
Welnee. Maar die kun je ook omkeren en zeggen dan het leeuwendeel van de positieve reviews over de hardwerkende monteurs gaat.

Zo lang alles werkt is er ook niets aan de hand natuurlijk. Maar lees de verhalen van mensen die wel iets aan de hand hebben. Hier, of op trustpilot, of andere plekken. Die raken ondergesneeuwd door de vele, vele "De monteurs hebben keihard gewerkt en ze wilden nieteens koffie!"

Wees gewoon blij met je WP als dat zo is :)
Daar houdt ook niemand je in tegen.

Het is wel een product / bedrijf waarbij je hoopt dat je nooit iets aan te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 28-08-2026 15:02 ]

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nou, de monteur was dit keer op tijd maar is wel 2 uur zoet geweest.

De keerklep die maanden geleden is verplaatst en vervangen is wederom vervangen. Dit keer voor ene nieuw model. Deze keerklep zit er nog twee keer in, 1 ervan (richting de heat battery, bovenop) is ook vervangen voor het nieuwe model. Hier zat kalk in en bleef daarom dicht staan, hierdoor kon het water dus niet de battery instromen.

De connector naar het Backup element bleek niet goed in elkaar te zitten, deze is weer op de juiste manier in elkaar gezet. Ook heeft die geprobeerd zo veel mogelijk vast te zetten, want ook deze monteur vond hem wel behoorlijk geluid maken.

Hij staat op dit moment weer te verwarmen, hij gaat een notitie in dit ticket zetten dat de rest ook nog opgelost moet worden, maar hij hoort helaas vaak dat de communicatie niet optimaal is. De monteurs klagen hier zelf ook over maar het lijkt gewoon geen prioriteit, aangezien dit online toch veel voor komt en ik dit nu van twee monteurs en iemand van de service afdeling bevestigd heb gekregen.

Maargoed , we hebben weer warm water. Dus het is iig binnen 24 uur opgelost in dit geval.

Echter lijkt er dus geen monitoring te zijn dat als de HC denkt dat er verwarmt wordt maar er niets gebeurd dat het systeem dan snapt dat het niet goed gaat.

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 14:47
Quatt opent nu ook een fysieke winkel :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W5L5mnukgQbTXD0mTMieJG_mE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kHt6vdOugFvj4PzaDoMVmZzT.png?f=fotoalbum_large

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:38
@BLRacing

opent

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10 09:48
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties menen te moeten omkeren in een negatief punt.

Er zijn ook gewoon tevreden gebruikers die geen problemen hebben ook al lijkt dat voor sommigen zogoed als onaanvaardbaar en moet er altijd een negatief punt tegenovergesteld worden. vaak zelfs met een aanvulling dat je veel beter af bent met een ander merk (zonder daar enig bewijs voor te leveren)

[ Voor 41% gewijzigd door robmaas op 28-08-2026 22:59 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
robmaas schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties moeten omkeren in een negatief punt.
Eens.

Ik ben zéér blij met mijn Quat en de ondersteuning is bij mij altijd prima geweest.

Bereken je warmteverlies

• okijokii
  • Niet online
robmaas schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:20:
Ik blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die zo fanatiek op zoek zijn naar stokken om de hond te slaan, en elk punt aangrijpen om negatief te zijn en zelfs postivieve reacties menen te moeten omkeren in een negatief punt.

Er zijn ook gewoon tevreden gebruikers die geen problemen hebben ook al lijkt dat voor sommigen zogoed als onaanvaardbaar en moet er altijd een negatief punt tegenovergesteld worden. vaak zelfs met een aanvulling dat je veel beter af bent met een ander merk (zonder daar enig bewijs voor te leveren)
En zo verbazen sommigen zich over wat jij schrijft. Wanneer je negatieve ervaringen hebt gehad is dat het uitgangspunt. Die heb jij niet en dat is mooi voor jou maar niet de waarheid. Die ligt altijd in het midden. Mooi toch?

• okijokii
  • Niet online
Spykie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Eens.

Ik ben zéér blij met mijn Quat en de ondersteuning is bij mij altijd prima geweest.
Mooi man!

• robmaas
En zo verbazen sommigen zich over wat jij schrijft. Wanneer je negatieve ervaringen hebt gehad is dat het uitgangspunt. Die heb jij niet en dat is mooi voor jou maar niet de waarheid. Die ligt altijd in het midden. Mooi toch?
Er zijn er ook die geen ervaringen hebben (want (nog) geen Quatt) en toch over ervaringen spreken en er ook nog een conclusie aan verbinden.

(als ik een "content-maker" voor de concurrentie zou zijjn zou ik het tegenwoordig zo ongeveer zo aanpakken .... )

Zeker ieder zijn meug, maar het moet toch mogelijk zijn dat tevreden gebruikers hun tevredenheid uitspreken zonder dat daar door anderen meteen denigrerend over wordt gedaan.

Iedereen heeft zn eigen waarheid !

Voor mij functioneert de Quatt op het niveau van een koelkast, stekker er in en het werkt ( na dat ie 1x aangesloten is). Het is opvallend hoe weinig mensen klagen over hun koelkast of deze ophemelen als hij het goed doet. Bij warmtepompen ligt dat kennelijk heel anders?

[ Voor 28% gewijzigd door robmaas op 29-08-2026 00:42 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:57
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

[...]

Er zijn er ook die geen ervaringen hebben (want (nog) geen Quatt) en toch over ervaringen spreken en er ook nog een conclusie aan verbinden.

(als ik een "content-maker" voor de concurrentie zou zijjn zou ik het tegenwoordig zo ongeveer zo aanpakken .... )

Zeker ieder zijn meug, maar het moet toch mogelijk zijn dat tevreden gebruikers hun tevredenheid uitspreken zonder dat daar door anderen meteen denigrerend over wordt gedaan.

Voor mij functioneert de Quatt op het niveau van een koelkast, stekker er in en het werkt ( na dat ie 1x aangesloten is). Het is opvallend hoe weinig mensen klagen over hun koelkast of deze ophemelen als hij het goed doet. Bij warmtepompen ligt dat kennelijk heel anders?
Volgens mij gaat het niet zo zeer over de functioneren van de Quatt zelf, maar over het bedrijf. De service is nu niet echt optimaal. De buitenunit wordt soms op een onmogelijke plek geplaatst. Afwerking is niet super. Om de vergelijking met de koelkast door te trekken: net als dat blauwe bedrijf met alles voor een glimlach heel je huis beschadigd voordat de koelkast ingebouwd is.

Als het ding eenmaal fatsoenlijk staat, werkt hij overal wel naar behoren.

Ben het wel met je eens dat er een review van een andere site wordt aangehaald en daar commentaar op gegeven wordt. Voegt niet echt iets toe hier.

PVoutput

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

[...]

Als jij een koelkast koopt met de veronderstelling dat die in de toekomst smart wordt gemaakt en dit later niet zo is, dan mag je toch klagen?

Als de fabrikant van de koelkast een vriesfunctie heeft belooft en je hierna een geheel nieuwe vriezer er naast moet kopen van €1700 waarvan condensbakje elke 2 dagen moet worden geleegd. Dit in plaats van de beloofde vriesfunctie in de koelkast zelf (wat blijkbaar met custom software prima kan. Dan kan je daar toch vragen bij stellen?

Daarnaast als je naar de fabrikant mailt terwijl je koelkast lekt of enorm bromt en ze zeggen ja dit is normaal of ja we hebben het nu heel druk met het hoog seizoen we komen volgend kwartaal wel eens langs, dan is dat toch geen service?

[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen500 op 29-08-2026 09:55 ]

• robmaas
0xygen500 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Als jij een koelkast koopt met de veronderstelling dat die in de toekomst smart wordt gemaakt en dit later niet zo is, dan mag je toch klagen?

Als de fabrikant van de koelkast een vriesfunctie heeft belooft en je hierna een geheel nieuwe vriezer er naast moet kopen van €1700 waarvan condensbakje elke 2 dagen moet worden geleegd. Dit in plaats van de beloofde vriesfunctie in de koelkast zelf (wat blijkbaar met custom software prima kan. Dan kan je daar toch vragen bij stellen?

Daarnaast als je naar de fabrikant mailt terwijl je koelkast lekt of enorm bromt en ze zeggen ja dit is normaal of ja we hebben het nu heel druk met het hoog seizoen we komen volgend kwartaal wel eens langs, dan is dat toch geen service?
Natuurlijk gaan er (te ) veel dingen verkeerd en dat mag/moet hier ook benoemd worden.

Het ging mij meer om het stelselmatig downgraden van de quatt en zelfs omdraaien van reviews, met het advies om maar vooral ver weg te blijven van de Quatt en aanverwante producten (in plaats van mensen te wijzen op de in dit Forum ook gemelde serieuze oplossingen.)

(Het gekke is eigenlijk dat een aantal van de door jou genoemde "beloofde" zaken bij onze orientering en aanschaf niet genoemd en zeker niet benadrukt zijn.)

• paQ
  • Nu online
Als je na 18 maanden wachten (hallo! anderhalf jaar! 8)7 ) de spelregels verandert, en ik hier regelmatig lees dat eerder gedane toezeggingen niets waard blijken, dan zou ik die 5200 lekker in mijn zak houden en ze aan een andere oplossing uitgeven ja.
Het verbaast mij dat jij je over zo'n mening / stelling verbaast. Dan zal die gene toch wel voor de concurrent werken zeker! :o

:F

En ter illustratie de review erbij gepakt die eigenlijk vol fout gelopen zaken staat, en men het als prima ervaring bestempeld. Is dat niet zelfs een heel klein beetje lachwekkend dan?

We zitten hier op een discussieforum toch? Of mag het alleen maar een groepje users zijn die alleen elkaar op de schouder mogen kloppen over hoe goed hun keuze is om voor Quatt te kiezen?

• robmaas
paQ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:33:
Als je na 18 maanden wachten (hallo! anderhalf jaar! 8)7 ) de spelregels verandert, en ik hier regelmatig lees dat eerder gedane toezeggingen niets waard blijken, dan zou ik die 5200 lekker in mijn zak houden en ze aan een andere oplossing uitgeven ja.
Het verbaast mij dat jij je over zo'n mening / stelling verbaast. Dan zal die gene toch wel voor de concurrent werken zeker! :o

:F

En ter illustratie de review erbij gepakt die eigenlijk vol fout gelopen zaken staat, en men het als prima ervaring bestempeld. Is dat niet zelfs een heel klein beetje lachwekkend dan?

We zitten hier op een discussieforum toch? Of mag het alleen maar een groepje users zijn die alleen elkaar op de schouder mogen kloppen over hoe goed hun keuze is om voor Quatt te kiezen?
Ja dit is een discussieforum met ruimte voor meningen en constateringen van alle kanten, en ik gelooof niet dat ik ergens heb gezegd of gesuggereerd heb dat dit alleen een een forum zou mogen zijn voor Quatt knuffelaars, in tegendeel zelfs. Je reactie is verder duidelijk en herkenbaar.

• 0xygen500
robmaas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Natuurlijk gaan er (te ) veel dingen verkeerd en dat mag/moet hier ook benoemd worden.

Het ging mij meer om het stelselmatig downgraden van de quatt en zelfs omdraaien van reviews, met het advies om maar vooral ver weg te blijven van de Quatt en aanverwante producten (in plaats van mensen te wijzen op de in dit Forum ook gemelde serieuze oplossingen.)

(Het gekke is eigenlijk dat een aantal van de door jou genoemde "beloofde" zaken bij onze orientering en aanschaf niet genoemd en zeker niet benadrukt zijn.)
Komt omdat ze dit in een stille dood hebben laten sterven. Quatt zou de slimste warmtepomp zijn. AI zou je huishouden leren kennen en zo goed mogelijk hier op inspelen. Koelen zou er aan komen(dacht addon voor 250 euro) , dit is uiteindelijk gewoon de quatt chill geworden voor 1750

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

0xygen500 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Komt omdat ze dit in een stille dood hebben laten sterven. Quatt zou de slimste warmtepomp zijn. AI zou je huishouden leren kennen en zo goed mogelijk hier op inspelen. Koelen zou er aan komen(dacht addon voor 250 euro) , dit is uiteindelijk gewoon de quatt chill geworden voor 1750
Slim is het systeem zeker niet. De heatbattery staat meestal op de duurste momenten van de dag te verwarmen.
Gelukkig vangt mijn thuisbatterij het op, maarja had wel beter gekund.

• 0xygen500
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:59:
[...]

Slim is het systeem zeker niet. De heatbattery staat meestal op de duurste momenten van de dag te verwarmen.
Gelukkig vangt mijn thuisbatterij het op, maarja had wel beter gekund.
Ik zeg ook niet dat het slim systeem is, zo adverteerde ze het alleen

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
zijn er meer mensen bij wie de stekker van de warmtepomp buitenunit (Quatt V1) is overleden?

Ik kreeg gister een mail dat de warmtepomp offline was. Even gekeken. Alles leek normaal. Daarna de stekker er maar even uitgehaald en weer teruggeplaatst.

Hierbij kwam er een arching geluid uit de stekker. Stoppen allemaal in. Ook geen aardlek trip off.

Uiteraard direct de stekker eruit getrokken ivm brandgevaar. Ben blij dat er niets gebeurd is eerlijk gezegd.

• paQ
  • Nu online
dikkiedik schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:03:
zijn er meer mensen bij wie de stekker van de warmtepomp buitenunit (Quatt V1) is overleden?

Ik kreeg gister een mail dat de warmtepomp offline was. Even gekeken. Alles leek normaal. Daarna de stekker er maar even uitgehaald en weer teruggeplaatst.

Hierbij kwam er een arching geluid uit de stekker. Stoppen allemaal in. Ook geen aardlek trip off.

Uiteraard direct de stekker eruit getrokken ivm brandgevaar. Ben blij dat er niets gebeurd is eerlijk gezegd.
Hmm. zo'n stekker is gegoten neem ik aan?
Geen plaatselijke verdikkingen in de kabel?

(stopcontact in orde?)

• jj85
(jarig!)

Lijkt me eerder een probleem met de buitenunit? Daarom wellicht de melding Quatt niet online.

Zie je nog wel wat in de CiC json?

• dikkiedik
Cic is in orde. Geeft signaal en json.

De wcd is ook in orde een strijkijzer met 3000W gaat prima.

Quatt in andere WCD geeft zelfde arching geluid in de stekker.

Maar dus geen aardlek of groep uitval.

Dus kan zeker ook iets in de buitenunit zijn, maar zou dat arching geven bij de stekker? De unit staat zeker 8m verder

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

dikkiedik schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:49:

Dus kan zeker ook iets in de buitenunit zijn, maar zou dat arching geven bij de stekker? De unit staat zeker 8m verder
Een laptop voeding geeft ook wat arching met het inpluggen, dus hoeft niets te zeggen.

• paQ
  • Nu online

Tijd om de terminals in je BU te checken zou ik zeggen. Of werkschakelaar indien aanwezig.

• harv

Uiteraard direct de stekker eruit getrokken ivm brandgevaar. Ben blij dat er niets gebeurd is eerlijk gezegd

@dikkiedik

Iedereen weet hier blijkbaar wat "arching" is in een wandcontaktdoos, maar ik niet.... Leg eens uit hoe dat klint , ruikt, anders.??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• dikkiedik
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

Een laptop voeding geeft ook wat arching met het inpluggen, dus hoeft niets te zeggen.
Ja dat is arching op de polen.

Het probleem wat ik nu heb is een volledig ingeplugde stekker die arching geluid blijft maken terwijl deze is ingeplugd.

Soort geknetter. Duidelijk in de stekker.

• paQ
  • Nu online
dikkiedik schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Het probleem wat ik nu heb is een volledig ingeplugde stekker die arching geluid blijft maken terwijl deze is ingeplugd.

Sja dan stekker zelf. Hoge overgangsweerstand?
Is het een gegoten stekker of kan hij uit elkaar?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Klinkt niet goed dan.
Dan is het stekker zelf vervangen of melden bij quatt.

• Toppertje
@dikkiedik Sowieso melden bij Quatt, als het geen aangegoten stekker is (wat ik niet verwacht) is die gewoon niet goed aangesloten door de monteur (wat ik overigens best ernstig vind, want een stekker aan een kabel maken is geen hogere wiskunde). ik zou het ook absoluut door hun zelf laten oplossen, mocht er meer kapot zijn kunnen ze jou niet verwijten van ondeugdelijke installatie.
Dit had heel anders kunnen aflopen.

• paQ
  • Nu online
Als de stekker uit elkaar kan, lekker zelf doen. En als je ziet dat het niet in orde is, foto's maken en insturen. Ik zou in zo'n geval graag zelf willen weten wat er eventueel aan scheelt. Een monteur die komt kijken zonder stekker, verlaat ook weer je huis zonder stekker te vervangen.

• dikkiedik
stekker is er inmiddels uit uiteraard.

het kwam dus aan het licht ongeveer 10 uur nadat de connectie met de unit verloren is als ik terug kijk in de app. Dus heeft de halve dag nog wel in het stopcontact gezeten met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is geen gegoten stekker, dus kan 'm wel even openschroeven.

De unit draait verder overigens al 3 jaar zo zonder eerdere noemenswaardige problemen met stroomvoorziening. Dus is een later ontstaan probleem, wat mij voor zo'n stekker weer heel vreemd lijkt omdat het daar 3 jaar statisch op de zelfde plek hangt.

• jj85
(jarig!)
Waren de hp1 velden ook voorzien van data?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
[...]

In dit soort gevallen dus direct de groep voor de Quatt in je groepenkast uitzetten voor dat je iets anders doet.
Kun je een foto van de demonteerde stekker eens plaatsen.

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
aan @Kleigraaf
In de zin van: graaf je niet verder in, in de vendor lock-in.

[...]

Nee zo bedoel ik het ook niet, maar het zou me dus best wat waard zijn in bovenstaande situaties om me in elk geval niet nog verder te committeren, en juist voor te sorteren op een installatie waarbij je het altijd zelf in de hand hebt.

Middels OpenQuatt, of in elk geval alle latere uitbreiding ook open te houden. Dus niet afhankelijk van Quatt, WeHeat of wie dan ook.
Niet eens om echt Quatt af te kammen (ditzelfde geldt ook voor andere fabrikanten die een 'geintegreerde oplossing' aanbieden), maar dit aspect vind ik persoonlijk hier redelijk weinig ter sprake komen.

Persoonlijk zie ook ook de voordelen van een volledig geintegreerde oplossing. Zeker als deze echt 'Smart' is, kun je hiermee efficientievoordelen halen die met losse systemen simpelweg niet haalbaar zijn.

Tegelijkertijd maakt het je ook kwetsbaar. Als ik een Quatt warmtepomp heb staan, een doorstroomverwarmer, en een Atlantic Explorer V5 en een van deze gaat kapot, dan heb ik aardig wat keuzes.

Misschien wil ik nu een Panasonic warmtepomp op het dak. Of beviel die Explorer V5 toch niet zo heel goed, en ga ik nu liever voor een Auer Edel Au. En als Auer daar 8000 voor wil kunnen ze de rimram krijgen, en kies ik voor een Remeha. En die doorstroomverwarmer was eigenlijk helemaal niet nodig. Die mag dan wel kapot zijn, maar ik laat lekker geen nieuwe meer installeren.

Losstaande systemen missen bepaalde (theoretische) voordelen op het gebied van efficientie, maar geven ook een bepaalde zekerheid: dat je niet in de tang zit bij 1 leverancier.

'Oeps, uw HeatCharger is er na 5 jaar mee opgehouden? Die komen we wel vervangen hoor! Dat kost je slechts 5000 euro! Dat vind je veel geld? Ach ja, reken eens wat het vervangen van je FE, je chills en je warmtepomp buitenunit kost."

Het voorzichtigheidsprincipe zou mij dan persoonlijk ook wel wat waard zijn, ook als ik 100% tevreden was over mijn leverancier (laat ik het even geen Quatt noemen, want het zou ook voor andere leveranciers opgaan).

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 31-08-2026 00:36 ]

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:08

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mooie bijdrage @onlinaius

Ik wil er nog wel wat aan toevoegen. Soms lijkt het wel of je je moet haasten om van het gas af te komen. Dat daar naast de voordelen ook de nodige mitsen en maren bij komen is evident.

Laat je dus niet gek maken. In hoeverre je je wilt haasten is persoonlijk en afhankelijk van de eigen situatie.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met hybride. Als onze ketel er mee stopt, laat ik weer een nieuwe plaatsen. Althans, zo sta ik er nu in.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 22:08
Wij draaien hier nu sinds oktober 2024 tevreden met een quatt hybrid (enkel). Nu zijn wij aan het denken om te gaan upgraden naar AE. Dit roept bij mij wel een aantal zaken op:
  • Huidige WP is aangesloten met een 'normale' stekker, aangezien er een tweede WP bij wil ik eigenlijk twee werkschakelaars buiten laten plaatsen bij de WP's en beiden een eigen groep geven in de meterkast
  • Eén werkschakelaar binnen plaatsen t.b.v. de heatcharger/battery met eigen groep?
  • Waar kan ik een upgrade link vinden, ik zie bij Quatt alleen een volledig nieuwe installatie? Prijsindicatie is dan ook een beetje scheef...
  • Hoeft quatt alleen buiten dan een aansluiting extra te maken en worden de hudige leidingen van buiten naar binnen herbruikt?
Iets van een upgrade plan op de website zou geen overbodige luxe zijn ;) maar dat kan aan mij liggen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:02
Jeroennl schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:37:
Wij draaien hier nu sinds oktober 2024 tevreden met een quatt hybrid (enkel). Nu zijn wij aan het denken om te gaan upgraden naar AE. Dit roept bij mij wel een aantal zaken op:

• Huidige WP is aangesloten met een 'normale' stekker, aangezien er een tweede WP bij wil ik eigenlijk twee werkschakelaars buiten laten plaatsen bij de WP's en beiden een eigen groep geven in de meterkast
• Eén werkschakelaar binnen plaatsen t.b.v. de heatcharger/battery met eigen groep?
Inderdaad: ook een werkschakelaar binnen. Hoe ik het heb aangelegd (in overleg): 1x 3-fase groep, waarvan 2 fasen naar buiten gaan (1x 4-polige werkschakelaar, voor beide WPs) en 1 fase binnen (1x 2-polige fase werkschakelaar). Je moet ergens de N splitsen: dat doe ik in een verdeeldoos pal naast de binnenschakelaar (daar waar de aders de muur uitkomen).

Als je een dedicated stopcontact hebt met een gladde buis van 19mm, kun je die hiervoor hergebruiken (opnieuw 5 aders trekken).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jj85
(jarig!)
Jeroennl schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:37:

• Waar kan ik een upgrade link vinden, ik zie bij Quatt alleen een volledig nieuwe installatie? Prijsindicatie is dan ook een beetje scheef...
Mail sales@quatt.io met je verzoek, lijkt me de kortste route
• Hoeft quatt alleen buiten dan een aansluiting extra te maken en worden de hudige leidingen van buiten naar binnen herbruikt?
Min of meer, ze zullen een van de flexbuizen iets moeten verlengen om op HP2 aan te kunnen sluiten, maar ik verwacht dat de bestaande flexbuizen van binnen->buiten blijven bestaan.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Brent schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Inderdaad: ook een werkschakelaar binnen. Hoe ik het heb aangelegd (in overleg): 1x 3-fase groep, waarvan 2 fasen naar buiten gaan (1x 4-polige werkschakelaar, voor beide WPs) en 1 fase binnen (1x 2-polige fase werkschakelaar). Je moet ergens de N splitsen: dat doe ik in een verdeeldoos pal naast de binnenschakelaar (daar waar de aders de muur uitkomen).

Als je een dedicated stopcontact hebt met een gladde buis van 19mm, kun je die hiervoor hergebruiken (opnieuw 5 aders trekken).
Die 3-fase groep, is dat een automaat (dus met aardlek gecombineerd)?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Brent
balblas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Die 3-fase groep, is dat een automaat (dus met aardlek gecombineerd)?
Ja, ik doe enkel alamats.

• balblas
Brent schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Ja, ik doe enkel alamats.
Ik had dat eerst ook op die manier (dus één 3-fase alamat voor 3 aparte apparaten), totdat ik er door een andere tweaker op gewezen werd dat dat niet mag. Dus heb nu 3 1-fase alamats (1 per WP en de andere voor iets anders...

Zie balblas in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 9% gewijzigd door balblas op 31-08-2026 11:03 ]

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Brent
balblas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Ik had dat eerst ook op die manier (dus één 3-fase alamat voor 3 aparte apparaten), totdat ik er door een andere tweaker op gewezen werd dat dat niet mag. Dus heb nu 3 1-fase alamats (1 per WP en de andere voor iets anders...
'Mag' en NEN moet je voorzichtig combineren ;) Ik ben niet de enige die dat deel van de NEN zo interpreteert: het staat erin als samenhangende apparatuur oid mogen een groep delen. Igv Quatt is aan die samenhang wel voldaan: als er 1 uitvalt, dan kan de rest niet zondermeer door: ik vind het een voordeel dat dan alles eruit ligt. Er zijn er die bij strict genomen losse apparaten een 'echte' onderverdeler willen (dus extra eind-groepen op de plaats waar ik de N aftak). Ivm selectiviteit is dat echter niet zinnig realiseerbaar op een 3x25A hoofdaansluiting, dus heb ik dat niet gedaan.

Bedenk je dat je voor losse groepen je extra leidingen moet aanleggen, en de 20A eindgroep op een 3x25A ook de selectiviteit niet haalt. Zoals altijd bij renovaties, je moet afwegen. Als je liever 2 (waarvan 1 met beperkte selectiviteit) of 3 groepen met bijbehorende leidingen aanlegt, moet je dat vooral doen. Volgens mij ligt deze ruimte er in de NEN (zo hard zijn de eisen zelden, ook omdat ze zo vaak niet allen gelijktijdig te implementeren zijn).

Voornaamste is dat Quatt akkoord gaat met je voorstel. Je kunt evt mijn reacties van vorig jaar hierover opsnorren in dit topic meen ik, anders huiselectra.

Je linkt trouwens naar een fornuisgroep. Dat soort Nederlandse geitenpaadjes die om het gebrekkige meerfase-kennisniveau van electriciens heen werken komen hier per definitie de meterkast niet in. Hoogstens als afbeelding op een verbodsbord :P Zie ook de startpost van het huiselectra topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 31-08-2026 11:22 ]

• balblas
Brent schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

'Mag' en NEN moet je voorzichtig combineren ;) Ik ben niet de enige die dat deel van de NEN zo interpreteert: het staat erin als samenhangende apparatuur oid mogen een groep delen. Igv Quatt is aan die samenhang wel voldaan: als er 1 uitvalt, dan kan de rest niet zondermeer door: ik vind het een voordeel dat dan alles eruit ligt. Er zijn er die bij strict genomen losse apparaten een 'echte' onderverdeler willen (dus extra eind-groepen op de plaats waar ik de N aftak). Ivm selectiviteit is dat echter niet zinnig realiseerbaar op een 3x25A hoofdaansluiting, dus heb ik dat niet gedaan.

Bedenk je dat je voor losse groepen je extra leidingen moet aanleggen, en de 20A eindgroep op een 3x25A ook de selectiviteit niet haalt. Zoals altijd bij renovaties, je moet afwegen. Als je liever 2 (waarvan 1 met beperkte selectiviteit) of 3 groepen met bijbehorende leidingen aanlegt, moet je dat vooral doen. Volgens mij ligt deze ruimte er in de NEN (zo hard zijn de eisen zelden, ook omdat ze zo vaak niet allen gelijktijdig te implementeren zijn).

Voornaamste is dat Quatt akkoord gaat met je voorstel. Je kunt evt mijn reacties van vorig jaar hierover opsnorren in dit topic meen ik, anders huiselectra.

Je linkt trouwens naar een fornuisgroep. Dat soort Nederlandse geitenpaadjes die om het gebrekkige meerfase-kennisniveau van electriciens heen werken komen hier per definitie de meterkast niet in. Hoogstens als afbeelding op een verbodsbord :P Zie ook de startpost van het huiselectra topic.
Mijn doel was juist wél dat als 1 WP uitvalt van mijn duo, ik gewoon door kan draaien op 1 WP.

• Brent
balblas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Mijn doel was juist wél dat als 1 WP uitvalt van mijn duo, ik gewoon door kan draaien op 1 WP.
De vraag is of Quatt daar goed mee omgaat. Ik gok liever van niet ;) Maar als iemand dit al eens heeft meegemaakt, of bij wijze van test 1 van de wp's stroom vrij wil maken, dan verneem ik graag het resultaat.

Evengoed, dit vereist een groep per wp, terwijl Quatt je standaard 1x20A groep gezamelijk aanbeveelt (was voor mij een indicatie is dat ze hier misschien geen rekening mee houden: het op 1 been verder scenario. Enkel uitval van 1 van de wps vang je hiermee op, uitval van 2 of de HC en het hele systeem moet toch uit.).

Iig, je moet kiezen wat je een goed idee vind, beide kan/mag. Voor mij was selectiviteit tov hoofdzekering het belangrijkst (dus maximaal 16A per fase/groep), en daarna het niet hoeven (want bijna niet kunnen) trekken van 2 extra groepen maar de een bestaand kanaal kunnen hergebruiken. Belangrijkste blijft overeenstemming met Quatt vooraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 31-08-2026 12:37 ]

• dikkiedik
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

In dit soort gevallen dus direct de groep voor de Quatt in je groepenkast uitzetten voor dat je iets anders doet.
Kun je een foto van de demonteerde stekker eens plaatsen.
probleem is wel duidelijk in elk geval. Overigens weinig risico van 'overslag', maar toch niet helemaal lekker dit.

Bruine draad zat overigens los. Kon ik er zo uittrekken. bijzonder dat de blauwe draad niet is aangesloten mbv een draadhuls.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sch3MTPsOec1p9T9oUoCiZ0iT4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsQJ4NqIE95AYujv6As2JAUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRo10IkkzKMHa5j_pndY0d4wuPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbG4u8conACugH7B4A4gIyA5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCip5u8GPIXATgCgYQrF1oWkpXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8cZtt7sdqAVsJQSM76ei1TU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door dikkiedik op 31-08-2026 14:09 ]

• jj85
(jarig!)
@dikkiedik Ben je mooi klaar mee... doet me denken aan een foto van @Toby-Wan :X
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• paQ
  • Nu online
mijn god wat een .... gestuntel....
:N

Het is echt lastig om picobello BV niet tot de grond af te fakkelen hoor.
non-comform, gepruts, potentieel gevaarlijk
Te kort gestript onder adereindhuls -waarvan ik me afvraag of het uberhaupt wel de juiste maat is-, te ver gestript bij trekontlasting, twee aders zo zo erin gefrot.

@dikkiedik Ik weet niet wat je bedoelt met 'overslag'.
Als er sluiting optreedt schakelt iig (als het goed is) je beveiliging in je groepenkast af.
Dit zo laten knetteren, en helemaal onder belasting, is wel echt gevaarlijk hoor.
Ik zou 'liever' sluiting hebben dus.

[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 31-08-2026 15:16 ]

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:09
dikkiedik schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

probleem is wel duidelijk in elk geval. Overigens weinig risico van 'overslag', maar toch niet helemaal lekker dit.

Bruine draad zat overigens los. Kon ik er zo uittrekken. bijzonder dat de blauwe draad niet is aangesloten mbv een draadhuls.
Als ik zo kijk lijkt het wel of die aardereindhuls helemaal niet geperst of geknepen is. En dan maar bij de andere besloten omdat ze toch geen tang bij zich hebben de huls weg te laten. Maar wel die andere erop te laten.

Of zie ik toch een huls zitten maar dat deze niet een kunstof bescherm kap hebben? Ik zou ze toch even los draaien. Denk namelijk dat hier ook een niet geperste huls inzit.

(Blauw is trouwens voor een 2,5mm2 draad, toch even kijken of deze kabel dat ook is en geen 1,5mm2)

[ Voor 19% gewijzigd door stanman23 op 31-08-2026 15:23 ]

• Kleigraaf
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

Snap ik.
Alleen bij Quatt betekent alles bij 1 bedrijf ook bij dat bedrijf blijven voor alles.
Je installateur heeft misschien wel veel minder moeite met andere WP merken.
Er zijn ook leveranciers die alles aan je kunnen leveren zonder dat dat perse 1 merk is, zit je evengoed bij 1 partij. Die je zelf kunt bellen. En die dan ook opneemt. En waar je een afspraak mee kunt maken.
Mijn voorkeur ging ook echt uit naar alles afnemen bij 1 partij. Daarom ook al 18 maanden gewacht. Maar vandaag kreeg ik de offerte van Quatt en helaas niet voor de prijs waarvoor ik in februari 2025 heb aanbetaald. Daarnaast is het vertrouwen in Quatt ook gedaald, niet alleen door het lange wachten of de prijsverhoging, maar ook in de technische kennis. Zo sprak de technisch specialist bijv. over dat er een druk van 800 bar op de doucheleiding komt vanuit het warmtevat. Hoop dat ik nooit storing krijg en de duo's blijven draaien, maar vandaag besloten om dan toch maar voor de Atlantic Explorer V5 te gaan in combinatie met doorstroomverwarmer. Op basis van wat ik gelezen heb in het forum, misschien niet echt nodig, omdat ik altijd de CV op 19.5 laat staan in de winter en we een duo Quatt hebben. Maar wil ook niet dat als er een storing komt het systeem bevriest en niet meer opstart. Hoop trouwens dat ik hiervoor geen open Quatt nodig heb, want heb zelf geen kennis en ervaring en tijd om dit allemaal zelf uit te zoeken. Bij deze nogmaals de oproep of iemand een installateur weet die de V5 en doostroomverwarmer wil aansluiten (mede ivm subsidie). Ik zal zelf de V5 aanschaffen en op zijn plek zetten zodat het tilwerk al gedaan is.

• paQ
  • Nu online
Kleigraaf schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Mijn voorkeur ging ook echt uit naar alles afnemen bij 1 partij. Daarom ook al 18 maanden gewacht. Maar vandaag kreeg ik de offerte van Quatt en helaas niet voor de prijs waarvoor ik in februari 2025 heb aanbetaald. Daarnaast is het vertrouwen in Quatt ook gedaald, niet alleen door het lange wachten of de prijsverhoging, maar ook in de technische kennis. Zo sprak de technisch specialist bijv. over dat er een druk van 800 bar op de doucheleiding komt vanuit het warmtevat. Hoop dat ik nooit storing krijg en de duo's blijven draaien, maar vandaag besloten om dan toch maar voor de Atlantic Explorer V5 te gaan in combinatie met doorstroomverwarmer. Op basis van wat ik gelezen heb in het forum, misschien niet echt nodig, omdat ik altijd de CV op 19.5 laat staan in de winter en we een duo Quatt hebben. Maar wil ook niet dat als er een storing komt het systeem bevriest en niet meer opstart. Hoop trouwens dat ik hiervoor geen open Quatt nodig heb, want heb zelf geen kennis en ervaring en tijd om dit allemaal zelf uit te zoeken. Bij deze nogmaals de oproep of iemand een installateur weet die de V5 en doostroomverwarmer wil aansluiten (mede ivm subsidie). Ik zal zelf de V5 aanschaffen en op zijn plek zetten zodat het tilwerk al gedaan is.
800 bar slechts....

Als je een duo hebt zal die doorstroomverwarmer wellicht niet eens nodig zijn. Maar idd, als het voor een paar honderd extra er tussen zit, ook prima.

https://www.cvkoopjes.nl/...ter-warmtepompboiler.html
Mail / bel ze. Wellicht installeren ze ook bij jou.
Nog iets om te overwegen, zeker als je nog eens met openQuatt aan de slag wil, kijk voor de versie met extra spiraal. Dan zou je met een externe bron kunnen verwarmen, lees: je quatt duo in warm water stand.

• onlinaius
Kleigraaf schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:33:
Op basis van wat ik gelezen heb in het forum, misschien niet echt nodig, omdat ik altijd de CV op 19.5 laat staan in de winter en we een duo Quatt hebben. Maar wil ook niet dat als er een storing komt het systeem bevriest en niet meer opstart.
Dan zou je misschien beter een waterpomp op de aan-uit ketel aansluiting van de Quatt kunnen plaatsen op dezelfde plek waar nu de ketel zit in het systeem. Er blijft namelijk een klein risico zitten in een klassieke doorstroomverwarmer: als de buitenunits niet meer pompen heb je niets aan die doorstroomverwarmer.

Nu zou het wel raar zijn als beide units bij jou niet meer zouden kunnen pompen, maar ik weet niet of er een storingsscenario is waarbij het idee is dat de buitenunits stoppen met hun werk, en de cv ketel (incl cv ketel waterpomp) het overneemt.
edit:
Want ik hoorde recent hier dat Quatt een doorstroomverwarmer eigenlijk afraadt, vanwege het risico dat er geen pompcapaciteit meer zou kunnen zijn. Ik denk persoonlijk dat dit risico behoorlijk klein is, want dan moet bij vorst de buitenunit er mee ophouden, en zelfs dan heb je nog de vorstbeveiliging, maar ze hebben wel gelijk, dat risico is niet 0.

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 31-08-2026 15:45 ]

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

Dan zou je misschien beter een waterpomp op de aan-uit ketel aansluiting van de Quatt kunnen plaatsen op dezelfde plek waar nu de ketel zit in het systeem. Er blijft namelijk een klein risico zitten in een klassieke doorstroomverwarmer: als de buitenunits niet meer pompen heb je niets aan die doorstroomverwarmer.

Nu zou het wel raar zijn als beide units bij jou niet meer zouden kunnen pompen, maar ik weet niet of er een storingsscenario is waarbij het idee is dat de buitenunits stoppen met hun werk, en de cv ketel (incl cv ketel waterpomp) het overneemt.
edit:
Want ik hoorde recent hier dat Quatt een doorstroomverwarmer eigenlijk afraadt, vanwege het risico dat er geen pompcapaciteit meer zou kunnen zijn. Ik denk persoonlijk dat dit risico behoorlijk klein is, want dan moet bij vorst de buitenunit er mee ophouden, en zelfs dan heb je nog de vorstbeveiliging, maar ze hebben wel gelijk, dat risico is niet 0.
Aan de andere kant: niet onnodig complex maken.
Volgens mij heb je al ontzettend veel vrijheid met een Openquatt module toch? @TeslaNerd @jj85
[...]
edit:
Ik noem dat "wat als?"-scenario's.
Een "FE" (lees: gewone) warmtepomp heeft ook geen extra waterpomp normaliter.
Als zo'n ding er mee ophoudt en het vriest, dan laat je de druk van de machine tot je het hebt opgelost. Ik zou ook niet wachten tot dat eventuele vorstbeveiliging inslaat.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 31-08-2026 15:51 ]

• jj85
(jarig!)
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Aan de andere kant: niet onnodig complex maken.
Volgens mij heb je al ontzettend veel vrijheid met een Openquatt module toch? @TeslaNerd @jj85
Bijna oneindig :D
@sdh1981 die z'n DHW-vat ermee opwarmt (middels spiraal) en @RickvdT die z'n Auer Edel Eau eraan geknoopt heeft zijn twee leuke voorbeelden :henk

• Brent
[...]
edit:
Als je een doorstroomverwarmer hebt die is beveiligd tegen oververhitting (want dat lijkt me dan wat er gebeurt als 'ie aanstaat en er is geen stroming), zou ik het ook wel durven. Op enkel de doorstromer blijft het hier toch niet warm. Maar idd, als die dingen echt alleen maar aan of uit gaan, dan is rekening houden met het scenario stroming=weg verstandig :)

• Kleigraaf
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

800 bar slechts....

Als je een duo hebt zal die doorstroomverwarmer wellicht niet eens nodig zijn. Maar idd, als het voor een paar honderd extra er tussen zit, ook prima.

https://www.cvkoopjes.nl/...ter-warmtepompboiler.html
Mail / bel ze. Wellicht installeren ze ook bij jou.
Nog iets om te overwegen, zeker als je nog eens met openQuatt aan de slag wil, kijk voor de versie met extra spiraal. Dan zou je met een externe bron kunnen verwarmen, lees: je quatt duo in warm water stand.
Heb ze gelijk even gebeld, helaas monteren ze niet. Dus die vraag staat nog open. Open Quatt durf ik op dit moment niet aan. Ben helaas geen echte tweaker. Maar goede tip om er wel even naar te kijken.

• sdh1981
jj85 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

@sdh1981 die z'n DHW-vat ermee opwarmt (middels spiraal) en @RickvdT die z'n Auer Edel Eau eraan geknoopt heeft zijn twee leuke voorbeelden :henk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDYaO7swea2nY_f3DyHUkGBuiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ3oL4nsXAF75iNZU4p0BfB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL-2hgVPS-amAwnHICU_dZgZqY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOc5zU3qjSgaaYsSi3gEc4KN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw6RzOZVu53gmKOmemy0AcZsYuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OP5awcPzcAGDs3QQDid3DWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RstS6cc66NkyfBZwLP2xnN_tPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK6r6hQTJY37Wli6pG5k50G2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrMp-0T3WIl2daoXHyTBmZqAUPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LIoA3BzqIvSQ0BXxaDyR3V7.jpg?f=fotoalbum_large OpenQuatt FE DIY 🤪 draait hier al 3,5 maand stabiel met warm douchewater en geen klagende vrouw en kinderen.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels 3x Innova Airleaf 400 via modbus gekoppeld aan Energie OS

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-10 21:22
jj85 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

@jj85 @TeslaNerd Kunnen jullie wat meer vertellen over OpenQuatt voor een leek. Nu ben ik zelf niet meteen van plan om over te stappen, ik heb net verlengde garantie bij Quatt afgesloten, maar ik ben toch benieuwd welke alternatieven er zijn buiten de cloud van Quatt om, ik zie die cloud afhankelijkheid naast zijn voordelen namelijk ook als een risico en wil voorbereid op alternatieven zijn.

Ik dacht dat OpenQuatt alleen werkte als je ook HA gebruikt, het gaat meestal over HA.Tot mijn verbazing werkt deze ook samen met een Homey. Dus heb je altijd HA nodig of kan je de app ook op een eenvoudigere wijze gebruiken? (Als ik in Homey zoek naar een app voor mijn Quatt komt OpenQuatt niet naar boven!)

Is HA green voor een instapper samen met OpenQuatt te doen of krijg je veel met back-ups e.d. te maken? Ik vraag mij dus af hoe toegankelijk is OpenQuatt voor een leek die geen verstand heeft van computers.Ook wil ik graag weten of OpenQuatt van plan is om ook de Chill aan te gaan sturen. Zover ik kon nagaan kan hij dat niet.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• sdh1981
WAF1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

@jj85 @TeslaNerd Kunnen jullie wat meer vertellen over OpenQuatt voor een leek. Nu ben ik zelf niet meteen van plan om over te stappen, ik heb net verlengde garantie bij Quatt afgesloten, maar ik ben toch benieuwd welke alternatieven er zijn buiten de cloud van Quatt om, ik zie die cloud afhankelijkheid naast zijn voordelen namelijk ook als een risico en wil voorbereid op alternatieven zijn.

Ik dacht dat OpenQuatt alleen werkte als je ook HA gebruikt, het gaat meestal over HA.Tot mijn verbazing werkt deze ook samen met een Homey. Dus heb je altijd HA nodig of kan je de app ook op een eenvoudigere wijze gebruiken? (Als ik in Homey zoek naar een app voor mijn Quatt komt OpenQuatt niet naar boven!)

Is HA green voor een instapper samen met OpenQuatt te doen of krijg je veel met back-ups e.d. te maken? Ik vraag mij dus af hoe toegankelijk is OpenQuatt voor een leek die geen verstand heeft van computers.Ook wil ik graag weten of OpenQuatt van plan is om ook de Chill aan te gaan sturen. Zover ik kon nagaan kan hij dat niet.
Als je verlengde garantie hebt gekocht en je gaat met OpenQuatt aan de gang, dan ben je deze garantie kwijt. Dit is ook bevestigd door Quatt en ze zien dat het systeem niet meer met de CiC communiceert. Je moet even afwegen wat je wilt, OpenQuatt of je systeem behouden met garantie .

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

WAF1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Hier geen jj85 of TeslaNerd, maar de ontwikkelaar van de hardware 🙂

Home Assistant is in principe niet nodig om OpenQuatt te kunnen gebruiken. Je kan wel langdurige opslag van statistieken dan doen, maar dat is zeker niet noodzakelijk. OpenQuatt zelf slaat ook beperkt statistieken op.
Een andere weg is inderdaad Homey (ook niet nodig, maar wel mogelijk). Hier is een app voor die je als het goed in kan vinden via Homey met de naam OpenQuatt.
Op dit GitHub pagina van de app staat wel het volgende:
Requires a Homey Pro (2023 or newer) — widgets and local apps need firmware ≥ 12.3.0.
Aansturing van de Chill staat momenteel nog niet op de planning (tenzij @jj85 nu gaat zeggen dat dat wel zo is 😋), vloerkoeling werkt uiteraard wel gewoon via het reguliere circuit.

Als je eens wil kijken wat OpenQuatt kan via de web interface kan je een demo modus hier vinden: https://openquatt.github.io/OpenQuatt/demo/

Als mensen willen beginnen met Home Assistant raad ik ze meestal de Home Assistant Green aan inderdaad. Tegenwoordig is het een vrij eenvoudig in te richten systeem. Backups kan je bijvoorbeeld via de interface zo inregelen dat ze ook extern naar OneDrive of iets dergelijks worden gezet.

Uiteraard ben ik bevooroordeeld, maar er staat een heel mooi product in de vorm van OpenQuatt. En voor de mensen die het toch net anders willen en handig zijn, een fork is zo gemaakt en eigen code kan dat gebruikt worden. Mocht het een functionaliteit zijn die breed inzetbaar is, staan we er ook zeker voor open om die op te nemen!

[ Voor 6% gewijzigd door leejoow op 31-08-2026 17:51 ]

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• harv
sdh1981 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

Als je verlengde garantie hebt gekocht en je gaat met OpenQuatt aan de gang, dan ben je deze garantie kwijt. Dit is ook bevestigd door Quatt en ze zien dat het systeem niet meer met de CiC communiceert. Je moet even afwegen wat je wilt, OpenQuatt of je systeem behouden met garantie .
@Allen

Tsja,

Maar je moet wel weten wat je koopt met verlengde garantie van Quatt. Als mensen meedenken zoals in Open Quatt, heeft dat soms meer waarde dan de verlengde garantie van Quatt.

Maar de momentele gratis service en snelheid van Open Quatt is fantastisch!

Maar garantie op defecte onderdelen binnen de warmtepompen is een ander probleem, daar is Open Quatt NOG niet op ingericht.

Misschien moeten we als Open Quatt liefhebbers ons ook realiseren, dat een totale service ook niet gratis kan zijn, maar dat dan ook een keuze gemaakt moet worden; Quatt of Open Quatt met wp, wie het weet mag het zeggen.

Maar tot nu heb ik van Open Quatt veel geleerd, zijn er geen geheimen, wordt meegedacht, kortom; ik zie graag een iets proffessionele opzet, waarbij we ook financieel er iets voor over hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door harv op 31-08-2026 18:16 ]

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 19:06
Vandaag rollen we een software-update uit naar al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden, dan ontvang je versie 4.13.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?

Verwarmingsprestaties en betrouwbaarheid
  • De warmtepomp filtert nu de kamertemperatuurmetingen zodat de buitenunit niet meer onnodig aan- en uitschakelt bij een onrustig sensorsignaal.
  • De anti-legionella-veiligheidscyclus voor warm water wordt nu ook betrouwbaar afgerond wanneer je eigen nachturen hebt ingesteld.
Bugfixes en onderhoud
  • Duidelijkere meldingen bij een probleem met je Chill: in plaats van één algemene foutmelding legt de app nu uit wat er precies aan de hand is
  • Na het opslaan van nieuwe Nachturen toont het All-Electric-instellingenscherm nu direct de nieuwe tijden in plaats van na een refresh.
  • Een WiFi-netwerk "vergeten" via de app verschijnt nu direct weer in de lijst met gevonden netwerken zodat je opnieuw kunt verbinden zonder de app te herstarten.
  • Het WiFi-instellingenscherm toont niet meer kort een lege regel voor het oude netwerk direct nadat je een netwerk hebt vergeten.
  • De Boost-knop op All-Electric-systemen blijft niet langer 30 minuten actief als een boost voortijdig stopt (bijvoorbeeld terwijl er warm water wordt getapt); de knop toont nu dat deze niet beschikbaar is met de reden erbij.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:48
Brent schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Als je een doorstroomverwarmer hebt die is beveiligd tegen oververhitting (want dat lijkt me dan wat er gebeurt als 'ie aanstaat en er is geen stroming), zou ik het ook wel durven. Op enkel de doorstromer blijft het hier toch niet warm. Maar idd, als die dingen echt alleen maar aan of uit gaan, dan is rekening houden met het scenario stroming=weg verstandig :)
De mijne is niet beveiligd voor oververhitting, staat zelfs specifiek bij dat de garantie vervalt in geval van oververhitting.
Daarom laat ik de stekker van de doorstromer ook uit het stopcontact. Alleen in geval van nood en als ik weet dat er flow is kan ik hem gebruiken. Ik heb een duo en verwacht hem niet nodig te hebben zolang het geen -25 wordt buiten.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: 9860WP

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Even een vraag van een andere order.

Ik heb toevallig twee designradiatoren (keuken en badkamer) en één kleine radiator (slaapkamer) op één aftakking zitten. Die van de slaapkamer doet praktisch niets. De designradiatoren heb ik met een draaiknop zoveel mogelijk ingeregeld. Maar die kunnen het maar net bijbenen op deze manier want ze worden niet volledig warm, dit o.a. om de retour temperatuur niet te hoog te laten worden.

Nu wil ik een extra radiator toevoegen in de kelder waar deze leidingen lopen. Is het een idee om deze radiator alleen te voeden met retour water? Hij zit als laatste in dat specifieke circuit. De diameter van de buizen is overal hetzelfde. De kelder wordt dan iets mee verwarmd en het water kan verder afkoelen en ik kan de design radiatoren eventueel verder openzetten.

Is dit beter voor het rendement? Ik ben mij er van bewust dat deze radiator dan altijd open moet staan of ik moet de retour voorzien van een bypass.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 31-08-2026 18:50 ]

Hier tekenen aub ......

• Kleigraaf
[...]

edit:
Zou de pomp van de verdeler van de vloerverwarmer hier ook niet voor geschikt zijn? Moet ik alleen niet vergeten om de pompschakelaar even weg te halen als het ooit zover komt.

• sdh1981
harv schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

@Allen

Tsja,

Maar je moet wel weten wat je koopt met verlengde garantie van Quatt. Als mensen meedenken zoals in Open Quatt, heeft dat soms meer waarde dan de verlengde garantie van Quatt.

Maar de momentele gratis service en snelheid van Open Quatt is fantastisch!

Maar garantie op defecte onderdelen binnen de warmtepompen is een ander probleem, daar is Open Quatt NOG niet op ingericht.

Misschien moeten we als Open Quatt liefhebbers ons ook realiseren, dat een totale service ook niet gratis kan zijn, maar dat dan ook een keuze gemaakt moet worden; Quatt of Open Quatt met wp, wie het weet mag het zeggen.

Maar tot nu heb ik van Open Quatt veel geleerd, zijn er geen geheimen, wordt meegedacht, kortom; ik zie graag een iets proffessionele opzet, waarbij we ook financieel er iets voor over hebben.
Dat laatste is een risico als OQ commercieel wordt. Hiemee ga je een business model op het Quatt systeem zetten en kom je in de knoei met legal. Ik denk zal dat @jj85 absoluut niet die kant op wil gaan. Nu is het gewoon leuk, we knutselen zelf iets in elkaar en het werkt en we krijgen complimenten van Quatt zelf en volgen het hier ook 😊

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
sdh1981 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Dat laatste is een risico als OQ commercieel wordt. Hiemee ga je een business model op het Quatt systeem zetten en kom je in de knoei met legal. Ik denk zal dat @jj85 absoluut niet die kant op wil gaan. Nu is het gewoon leuk, we knutselen zelf iets in elkaar en het werkt en we krijgen complimenten van Quatt zelf en volgen het hier ook 😊
Volgens mij heb ik even iets gemist maar wanneer zijn er complimenten van Quatt zelf geweest?

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

Pagina: 1 ... 367 ... 371 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.