• Dennis-d
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-04 22:31
raven22 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:
[...]
@raven22
Volgens gemini mag je de cv ketel inderdaad verwijderen als de gaskraan is dichtgedraaid, dus ik ga nog wel even checken of dat echt zo is. Ik wil wel sowieso voor eind van de zomer de doorstromer geplaatst hebben.
Welke doorstromer wil je gaan installeren als ik vragen mag? Ik heb een Quatt Duo v1 staan, afgelopen winter geen gas gebruikt voor verwarmen, lijkt mij dus ook een goed idee om de doorstromer te (laten) installeren.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:58
Dennis-d schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:07:
[...]

Welke doorstromer wil je gaan installeren als ik vragen mag? Ik heb een Quatt Duo v1 staan, afgelopen winter geen gas gebruikt voor verwarmen, lijkt mij dus ook een goed idee om de doorstromer te (laten) installeren.
Deze heb ik jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
(gelukkig niet voor die 800 euro waar hij nu voor staat...). Had hem voor 230 euro. Moet nu vast ook wel voor die koers te krijgen zijn her en der.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 23:04
Dennis-d schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ik heb de pro versie: prijs is ongeveer wat ik er ook voor betaald heb.
https://hydro-energia.de/...fur-Zentralheizungen/7743

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ja/Nee, dit gaat om thermostaten die niet in staat zijn om de kamertemperatuur aan de CiC door te geven via OpenTherm. Dan werkt de normale CiC regeling niet en schakelt de CiC over op watertemperatuurregeling. En ik denk dat hij dan idd dat controlsetpoint voor pakt.

Dus deze max watertemp is bijv van toepassing op de T6. De CiC bepaald op basis van warmteverlies woning etc het benodigde vermogen, maar is begrenst op een max. watertemp om je vloerverwarming te beschermen.
Zou hij hierdoor ook efficiënter kunnen gaan werken? Nu vindt de Quatt soms dat hij 45 graden moet gaan produceren, terwijl de kamer bijna op temperatuur is, of maakt dat geen verschil

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23
okijokii schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:09:
[...]

Zou hij hierdoor ook efficiënter kunnen gaan werken? Nu vindt de Quatt soms dat hij 45 graden moet gaan produceren, terwijl de kamer bijna op temperatuur is, of maakt dat geen verschil
Zou goed kunnen, het is een extra manier om de CIC (on)logica te beteugelen. Zelfde dat men soundslider gebruikt om modulatie te beteugelen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:44:
[...]

Zou goed kunnen, het is een extra manier om de CIC (on)logica te beteugelen. Zelfde dat men soundslider gebruikt om modulatie te beteugelen
Goeie idd, als @Lasoul deze straks ook in HA beschikbaar kan maken, dan kun je dynamisch de max watertemp gaan besturen, veel precieser dan de soundslider (@Appesteijn ;) )

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:34
Vandaag voor het eerst de kans om eens een volle dag met vloerkoeling te spelen. En het gaat lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVvNdIyyPoDIV89nESOsO7epzv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKBZd4zANKbcCKFXXgS3Umgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUKSIdkJZmJL33DVwIl42qhuANM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LphQ1nY8yYj17jSS5HEQgqrB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFbx-REfBT20cXsEE0LhjIR0uo4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7KbklwBze6UKj9HRxUFiwwm.png?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt + DHW DIY in progress, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
T6 thermostaat hier en ook beta app waar de instelling nu mogelijk is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhUl7VHo5H3hZJO_LwXkZpYSejo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plZp8X1kvDz00BeIxFLYvZAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxTcvW4YUlmtTIbQFrATrUW89w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL8737E3reWJS7roa3P1KFLe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door bite op 08-04-2026 16:42 ]

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
sdh1981 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:38:
Vandaag voor het eerst de kans om eens een volle dag met vloerkoeling te spelen. En het gaat lekker!
Doordat er powerinput is maar de output op 0 vermoed ik dat dit de maand/jaargemiddelde COP wel vertekent. Klopt dat?
Eigenlijk zou je in de app een splitsing willen zien tussen verwarm- en koelperioden en voor beiden apart een COP. Dus bij koelen een negatieve COP waarde (of positief) en doorrekenen hoe effectief er gekoeld wordt.

• sdh1981
Onno ! schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:58:
[...]

Doordat er powerinput is maar de output op 0 vermoed ik dat dit de maand/jaargemiddelde COP wel vertekent. Klopt dat?
Eigenlijk zou je in de app een splitsing willen zien tussen verwarm- en koelperioden en voor beiden apart een COP. Dus bij koelen een negatieve COP waarde (of positief) en doorrekenen hoe effectief er gekoeld wordt.
De Quatt app herkend koelen niet als een status en geeft geen status weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W53GQ0bwXoE-_w65YbbnDPeWu0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1QSaivB4T4Rxi9VXTpADz8fJ.png?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt + DHW DIY in progress, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Dennis-d
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-04 22:31
@jj85
@raven22
Hebben jullie overwogen om voor een elektrische CV te gaan? De Bosch varianten zijn er vanaf ongeveer 1000 euro.
Maar een model als dit komt qua prijs wel in de buurt van de doorstromer en ziet er wel uit als een iets meer kant-en-klaar product:
https://www.groenehoedduu..._vgh5w8nO3WBoCOHMQAvD_BwE

• jj85
Dennis-d schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:25:
@jj85
@raven22
Hebben jullie overwogen om voor een elektrische CV te gaan? De Bosch varianten zijn er vanaf ongeveer 1000 euro.
Maar een model als dit komt qua prijs wel in de buurt van de doorstromer en ziet er wel uit als een iets meer kant-en-klaar product:
Dat is gewoon een luxe doorstroomverwarmer wat mij betreft ;)
Zou ook prima kunnen werken

• raven22
@jj85
@raven22
Te duur, aangezien ik hem eigenlijk niet nodig hoop te hebben

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Toby-Wan
@jj85
@raven22
Volg even de link in mijn signature voor beschrijving van doorstroomverwarmer en aansturing ervan.
Op zich zou die van je link prima moeten werken, maar let op hoe je de aansturing werkend wilt krijgen: ik meen dat die een 230v 'thermostaat' signaal nodig heeft en ik durf niet te zeggen of het aan/uit contact in de CIC daar geschikt voor is. Met wat transformators & relais moet het vast kunnen, maar dan is het al minder plug and play..

Een Bosch Tronic Heat kan je als wél nagenoeg als een plug and play vervanging beschouwen. Moet je wel de bypass die nu onder je CV hangt intact houden (wat bij doorstroomverwarmer weer niet hoeft)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:28
Zijn er ook al mensen die zelfstandig FE zijn gegaan maar de doorstroomverwarmer hebben laten zitten?

Zelfs zonder een aanvullende verwarming (airco / haard / etc) vind ik het nut van een doorstroomverwarmer twijfelachtig.

Voor nog geen 3 tientjes heb je twee straalkachels van 2000 watt als backup, en dan hoef je ook nog eens minder rekening te houden met belasting van de elektrische groep (want 3000 watt is redelijk pittig, daar heb je al een aparte groep voor nodig, naast de groep voor de Quatt en de groep waar je WPB op zit), je hoeft niet meer op te letten of die doorstroomverwarmer niet toevallig te vaak door Quatt wordt geactiveerd, en die straalkacheltjes komen mogelijk ook nog wel eens elders van pas.

Het enige voordeel van een doorstroomverwarmer lijkt mij dat bij een Quatt storing je geen sokken aan hoeft omdat je vvw koud is, maar verder zie ik niet echt het nut.

Of gaan degenen met die doorstroomverwarmer er vanuit dat deze jaarlijks voor honderden kwh'en aan verwarming moet maken?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 9 april 2026 @ 02:47:
Zijn er ook al mensen die zelfstandig FE zijn gegaan maar de doorstroomverwarmer hebben laten zitten?

Zelfs zonder een aanvullende verwarming (airco / haard / etc) vind ik het nut van een doorstroomverwarmer twijfelachtig.

Voor nog geen 3 tientjes heb je twee straalkachels van 2000 watt als backup, en dan hoef je ook nog eens minder rekening te houden met belasting van de elektrische groep (want 3000 watt is redelijk pittig, daar heb je al een aparte groep voor nodig, naast de groep voor de Quatt en de groep waar je WPB op zit), je hoeft niet meer op te letten of die doorstroomverwarmer niet toevallig te vaak door Quatt wordt geactiveerd, en die straalkacheltjes komen mogelijk ook nog wel eens elders van pas.

Het enige voordeel van een doorstroomverwarmer lijkt mij dat bij een Quatt storing je geen sokken aan hoeft omdat je vvw koud is, maar verder zie ik niet echt het nut.

Of gaan degenen met die doorstroomverwarmer er vanuit dat deze jaarlijks voor honderden kwh'en aan verwarming moet maken?
Tja ach, ik vond het in eerste plaats leuk om uit te zoeken & testen óf het mogelijk was (ja dus >:) )
Daarnaast vind ik het prettig dat m'n verwarmingssysteem juist gedimensioneerd is en het vermogen heeft om m'n huis warm te houden.

Zie het al staan op Funda "straalkachels blijven achter om huis warmte te houden als warmtepomp het niet trekt", dat doet meer met de verkoopwaarde dan wat een doorstroomverwarmer kost ;)

Anyway

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een update over de OpenQuatt hardware geplaatst *O*

leejoow in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• raven22

Ik heb hem puur voor de situatie dat de watertemperatuur te koud is geworden en de quatt niet meer wil opstarten. Mijn duo kan het huis met 2 vingers in de neus warm houden.

• okijokii
  • Niet online
Excuus was al gedeeld

[ Voor 94% gewijzigd door okijokii op 09-04-2026 17:12 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:46:
Zie het al staan op Funda "straalkachels blijven achter om huis warmte te houden als warmtepomp het niet trekt", dat doet meer met de verkoopwaarde dan wat een doorstroomverwarmer kost ;)
Goed punt! Het ligt er misschien ook een beetje aan hoeveel die doorstroomverwarmer moet doen. Pakt die 10% van je totale verwarmingsbehoefte over het jaar op dan is werken met een straalkacheltje uiteraard niet erg praktisch (en zou je kunnen denken dat je warmtepomp mogelijk wat onderbemeten is).

Ik zat meer in mijn hoofd met een doorstroomverwarmer / straalkachel die alleen moet bijspringen als het buiten meerdere dagen -10 is met weinig zon en heel veel wind. Zo'n eens in de 5 jaar scenario zou ik op Funda niet eens vermelden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-05 17:01

Inderdaad, waarom al die moeite doen als je die doorstroomverwarmer misschien maar een paar keer gebruikt.
Ik heb de CV zelf verwijderd en de 2 aansluitingen afgedopt met oa een manometer en de bypass laten zitten. Geen e-CV of doorstroomverwarmer. 1 winter zonder backup (ook geen straalkachel of elektrische olieradiator) en afgelopen winter met 2 airco's als backup die ik maar een paar uur (niet per se) nodig heb gehad.

Enige risico is als je woning zover is afgekoeld tijdens een wintervakantie dat de minimale temperatuur voor de Quatt aangaan niet wordt behaald. Maar ik laat thermostaat toch altijd op minimaal 16 graden staan, en anders eerst met airco of andere warmtebron voorverwarmen.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• onlinaius
MWink schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:59:
[...]

Inderdaad, waarom al die moeite doen als je die doorstroomverwarmer misschien maar een paar keer gebruikt.
Ik snap beide kanten wel een beetje. Ik was vooral benieuwd of er hier al waren die de andere keuze hebben gemaakt om zonder doorstroomverwarmer te werken.

Het is ook wel een beetje vanuit een luxepositie: ook ik heb hier 2 airco's hangen, en daarmee al een volwaardige extra verwarming, dus die doorstroomverwarmer is zeker niet nodig.

Maar ook als je geen aanvullende verwarming hebt valt er wat voor te zeggen om die doorstroomverwarmer te laten zitten. Als je bijv al een hele winter hebt gedraaid zonder dat je de cv ketel ooit nodig had zou je dat kunnen overwegen.

En als je het risico dat de warmtepomp er mee ophoud groter inschat dan je cv ketel (niet geheel onterecht blijkt nav de via de defecte vorstklep leeglopende systemen) zou je als backup nog een paar straalkacheltjes kunnen aanschaffen.

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-04 00:46
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Ik kreeg hem niet verder dan 2 bar gevuld maar met thermostaat op laag (dus uit) lekte de linker unit al. En toen ik de thermostaat 1 uur later op 3 graden verwarmen zette nog meer. Ik denk een kwart glas vol water na 2,5 uur.

Bij de rechter unit leek er ook wat druppels aan de binnenkant van het kanaal te zitten, ook voor het vullen naar 2 bar, maar die drupte net nog niet. Aanvoer en retour zijn natuurlijk dezelfde kleur leidingen, hoe kan ik zien welke unit als eerste en als tweede het koude water krijgen? Kan mij voorstellen dat als de rechter de 2e is, dat deze straks ook kan lekken.
De lek zat inderdaad bij de overstort, echter niet de overstort zelf maar het rubber (volgens de monteurs) ik had ze wel gezegd dat ze daar moesten kijken.

Ik merk alleen dat de warmtepomp vaak niet doet wat ik wil. Voordat ik commentaar krijg dat je de temperatuur constant moet houden, ik ben veel in en rond het huis bezig met klussen waardoor het nu geen nut heeft om de temperatuur constant te houden met open deuren.

Met dit warme weer had ik net de verwarming aangezet maar hij ging over op gas stoken terwijl het warm is. Hoe kan dat? Dat hoort niet lijkt mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ56wc9BOcGsGPqPNmv3V2yQEdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koEKeJBIx7j9ExHzRy4P5gBe.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik in stappen verwarm om de delta klein te houden gaat de watertemperatuur nog steeds omhoog, dat hoort ook niet lijkt mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1qjRqyWxtIvZejc4z-7c2eZkNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/putHgsxBbwfqNhPSegNelJ1s.jpg?f=fotoalbum_large

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:34
Over de boostfunctie all-electric navraag gedaan, die maart 2026 uit zou komen, dit was het antwoord:

Goedemiddag Laura,

Bedankt voor uw mailbericht.
De Boost functie is momenteel helaas nog niet beschikbaar. Intern heb ik een update gevraagd omtrent wanneer wij verwachten dat deze update uitgebracht wordt.

Intern heb ik de vraag ook even uitgezet en zodra ik de terugkoppeling heb ontvangen, zal ik erop terugkomen bij u.

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 10:13
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:01:
[...]

De lek zat inderdaad bij de overstort, echter niet de overstort zelf maar het rubber (volgens de monteurs) ik had ze wel gezegd dat ze daar moesten kijken.

Ik merk alleen dat de warmtepomp vaak niet doet wat ik wil. Voordat ik commentaar krijg dat je de temperatuur constant moet houden, ik ben veel in en rond het huis bezig met klussen waardoor het nu geen nut heeft om de temperatuur constant te houden met open deuren.

Met dit warme weer had ik net de verwarming aangezet maar hij ging over op gas stoken terwijl het warm is. Hoe kan dat? Dat hoort niet lijkt mij?
[Afbeelding]

En als ik in stappen verwarm om de delta klein te houden gaat de watertemperatuur nog steeds omhoog, dat hoort ook niet lijkt mij?
[Afbeelding]
Als je het tot 13℃ laat afkoelen om vervolgens in stappen van 1℃ gaat opwarmen is dit wat je kunt verwachten, als je je warmtepomp als cv wil gebruiken moet je er niet gek van opkijken dat hij ook als een CV reageert. In warmtepomp termen met stapjes van 0,1 opwarmen en zeker niet zover laten afkoelen.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C SCOP 4,29 Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• sdh1981
Ik wilde het net zeggen. Warmtepomp systeem is traag en werkt alleen efficiënt als de temperatuur stabiel ingesteld wordt. Ga je draaien aan de temperatuur of zet je nachtverlaging aan, dan kan je verwachten dat de CV inschakeld. Deuren dicht, temperatuur op 19-20 graden en afblijven .

• Kruimelvlaai
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foutje van mijn kant, ik dacht dat het veel gas was, maar het was maar 175 Wh gas. Maar toch vreemd dat het meer dan een halfuur duurde voordat de warmtepomp aan gaat? En waarom gaat met dit weer (geen defrost) de cv ketel wel kort aan? Lijkt mij ook vrij nutteloos.

En ja, zoals gezegd, is dit niet de juiste manier om een warmtepomp te gebruiken. Maar dat is even nu zoals het is, na het verbouwen is dat anders. Maar kan ik niet op een of andere manier aansturen waarbij ik aangeef wat de maximale watertemperatuur is? Hij mag van mij gerust een paar uur erover doen.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:18
@Kruimelvlaai

Hangt ook van de mogelijkheden van jouw thermostaat af. Ik heb de Tado V3+. Die laat ik 0,1°C/40minuten stijgen.
Dan krijg je het volgende beeld. Ook van 31 maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU2hrC0pK_qQNPulBwulFwPUtD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ykFiprJb7e5GWYbMrBFgSaBW.png?f=fotoalbum_large

Maar ook: ander huis, ander afgiftesysteem, andere warmtewensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 10-04-2026 21:12 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Kruimelvlaai
Mickel moen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:57:
@Kruimelvlaai

Hangt ook van de mogelijkheden van jouw thermostaat af. Ik heb de Tado V3+. Die laat ik 0,1°C/40minuten stijgen.
Dan krijg je het volgende beeld. Ook van 31 maart:
[Afbeelding]

Maar ook: ander huis, ander afgiftesysteem, andere warmtewensen.
Ik heb ook de v3+ maar zonder abonnement, kan je dat dan nog steeds zo instellen?

• Mickel moen
@Kruimelvlaai Ja. Waarom zou je een abonnement moeten hebben? Heb ik ook niet en ga ik ook zeker niet nemen. Overigens kun je alleen op tienden instellen op de thermostaat of de draadloze sensor. Knoppen niet, hoewel daar wel een trucje voor is.

Voor meer:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyQyNK9-8zRzIt2pMu3ARjx4TrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIEDJZN44JOQQRhK4S6lG7tB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Mickel moen op 10-04-2026 22:18 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:00:
[...]

Foutje van mijn kant, ik dacht dat het veel gas was, maar het was maar 175 Wh gas. Maar toch vreemd dat het meer dan een halfuur duurde voordat de warmtepomp aan gaat? En waarom gaat met dit weer (geen defrost) de cv ketel wel kort aan? Lijkt mij ook vrij nutteloos.

En ja, zoals gezegd, is dit niet de juiste manier om een warmtepomp te gebruiken. Maar dat is even nu zoals het is, na het verbouwen is dat anders. Maar kan ik niet op een of andere manier aansturen waarbij ik aangeef wat de maximale watertemperatuur is? Hij mag van mij gerust een paar uur erover doen.
Zo gebruik ik de Quatt ook regelmatig, CV ketel op zomerstand tenzij die echt nodig is. Mocht je een Intergas hebben dan kan je dat via het service menu inschakelen, sommige andere kan het via het scherm met kiezen voor enkel warm water (wel eenvoudig van wat ik me herinner maar merk/type vergeten.

• onlinaius
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:00:
[...]

Verwarming op de CV ketel voorlopig helemaal uit? Die ga je waarschijnlijk toch niet meer nodig hebben tot (basaal) september / oktober.

• Kruimelvlaai
onlinaius schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:21:
[...]

Verwarming op de CV ketel voorlopig helemaal uit? Die ga je waarschijnlijk toch niet meer nodig hebben tot (basaal) september / oktober.
De installatie is nieuw, ik wil dat het standaard gewoon goed werkt. Ondanks dat je de temperatuur normaal gesproken constant hoort te houden, vind ik het raar dat hij eerst een beetje gas verbruikt, dan even niets en dan pas de warmtepomp aanzet terwijl de temperatuur buiten 13,5 graden is. Ik wil begrijpen waarom hij dit doet en of er misschien iets niet goed gaat

• louigi58
Kruimelvlaai schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:57:
[...]

De installatie is nieuw, ik wil dat het standaard gewoon goed werkt. Ondanks dat je de temperatuur normaal gesproken constant hoort te houden, vind ik het raar dat hij eerst een beetje gas verbruikt, dan even niets en dan pas de warmtepomp aanzet terwijl de temperatuur buiten 13,5 graden is. Ik wil begrijpen waarom hij dit doet en of er misschien iets niet goed gaat
Dat is omdat 13,5 graden is voor een warmtepomp laag en 1graad verhogen in 1x is veel voor een warmtepomp, dan krijg je soms gasverbruik. Dus niet zo ver laten zakken en met kleine stapjes verhogen 0,1 ipv 1 graad dan voorkom je gasverbruik.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C SCOP 4,29 Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• onlinaius
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:26:
[...]

Dat is omdat 13,5 graden is voor een warmtepomp laag en 1graad verhogen in 1x is veel voor een warmtepomp, dan krijg je soms gasverbruik. Dus niet zo ver laten zakken en met kleine stapjes verhogen 0,1 ipv 1 graad dan voorkom je gasverbruik.
0.5 lukt waarschijnlijk ook nog wel. Maar eerlijk gezegd illustreert het wel een beetje de 'zet verwarming op de ketel gewoon uit.'

Ik leer ook graag bij over mijn verwarmingssysteem, maar de logica waarom de Quatt bij een buitentemperatuur van 13 graden gas gaat bijstoken hoef ik niet te begrijpen. Als Quatt je geen mogelijkheid geeft om dat te voorkomen doe ik het zelf wel.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:39
Sinds het overdag wat warmer is, is het in de ochtend koud in huis. Ik vind het prima de temperatuur binnen in de nacht binnen zakt tot 19 graden ofzo. De afgelopen dagen werd dan op minimaal vermogen het huis opgewarmd, maar nu houdt de Quatt er wel heel snel mee op. Het is nu niet warmer dan net iets boven de 19 graden. Mijn thermostaat staat vast op 20 graden.

Dat je helemaal niks zelf kan instellen irriteert me weer. Ik vind het prima op wat te pielen om het goed in te regelen, maar daarna moet het gewoon werken.

PVoutput

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hier ook een bijzondere situatie.
Quatt zou niet gedraaid hebben vrijdacht nacht maar de temperatuur in de woonkamer loopt wel op. Dat kan natuurlijk niet.

Zeer waarschijnlijk omdat ik meerdere Tado thermostaten gebruik en er dus ineens een andere thermostaat gebruikt wordt.
Pufje gas had kan ik dan weer niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alIcpf6LpL1jhoDZS2dCd8E_L4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GugAYCvzlYLa9hrpP1xYztb2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 11-04-2026 08:39 ]

Hier tekenen aub ......

• louigi58
onlinaius schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:26:
[...]

0.5 lukt waarschijnlijk ook nog wel. Maar eerlijk gezegd illustreert het wel een beetje de 'zet verwarming op de ketel gewoon uit.'

Ik leer ook graag bij over mijn verwarmingssysteem, maar de logica waarom de Quatt bij een buitentemperatuur van 13 graden gas gaat bijstoken hoef ik niet te begrijpen. Als Quatt je geen mogelijkheid geeft om dat te voorkomen doe ik het zelf wel.
Zoals je hieronder ziet staat mijn CV ook permanent op Zomerstand dus geen gasverbruik voor de Quatt, maar dat neemt niet weg dat je in de Quatt app toch zo nu en dan fictief gasverbruik ziet.
Ik heb ook mijn eigen regeling in HA gebouwd, deze gebruikt tijdens het opwarmen in de ochtend de bijstap methode, tijdens het opstoken kijkt deze naar de actuele kamertemp, bij bv. 20,07 verhoogt hij dan het setpoint naar 20,10 zo blijft de Quatt lekker laag pruttelen op meestal 30Hz en een 365W. Bij 20,17 → 20,2 bij 20,27 →20,3 zo blijft het doorgaan tot 21℃ om vervolgens de thermostaat met 0,2 terug te zetten.
Zo kom ik tijdens deze warme dagen toch maar aan max 5 tot 6 starts per dag.

• Mickel moen
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:02:
[...]

Zoals je hieronder ziet staat mijn CV ook permanent op Zomerstand dus geen gasverbruik voor de Quatt, maar dat neemt niet weg dat je in de Quatt app toch zo nu en dan fictief gasverbruik ziet.
Ik heb ook mijn eigen regeling in HA gebouwd, deze gebruikt tijdens het opwarmen in de ochtend de bijstap methode, tijdens het opstoken kijkt deze naar de actuele kamertemp, bij bv. 20,07 verhoogt hij dan het setpoint naar 20,10 zo blijft de Quatt lekker laag pruttelen op meestal 30Hz en een 365W. Bij 20,17 → 20,2 bij 20,27 →20,3 zo blijft het doorgaan tot 21℃ om vervolgens de thermostaat met 0,2 terug te zetten.
Interessant. 👍

Mooi om te zien hoe iedereen hier op verschillende manieren bezig is met optimaliseren. Zo ook OpenQuatt. Niet dat ik die kant op wil. Na twee jaar experimenteren met de instellingen van Tado, CIC en ketel ben ik uitermate tevreden.

Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw grafieken. Wellicht kun je die van gisteren en/of die van 31 maart hier ook posten.

• louigi58
Mickel moen schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:20:
[...]

Interessant. 👍

Mooi om te zien hoe iedereen hier op verschillende manieren bezig is met optimaliseren. Zo ook OpenQuatt. Niet dat ik die kant op wil. Na twee jaar experimenteren met de instellingen van Tado, CIC en ketel ben ik uitermate tevreden.

Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw grafieken. Wellicht kun je die van gisteren en/of die van 31 maart hier ook posten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwHDV2rTz2PlUn7Cwmacd6mtWRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjEYPAFrnGbhgDXLZ0pNEiiJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was geinspireerd door jouw regeling met je trapjes in de Tado app, het voordeel van mijn methode (voor mij althans) is dat de thermostaat niet meer voortijdig uitschakeld als er veel zon is, dan gaat de stepup methode gewoon wat stijler en is het eindpunt sneller bereikt waarna er een instelbare terugstap plaatsvind. Meestal heb ik die op 0,2 graden staan, waardoor ik veel rust in het systeem krijg.
Zoals je in mijn afbeelding ziet wordt de nachtverlaging alleen toegepast op het moment dat het op 00:00 boven de 5℃ is. Als het kouder is blijft de thermostaat gewoon op 21℃ staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zODJNd9-wGVrqVuHV5SR1z0jPpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afJ8CMEZjuZbW692EI5SB25P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door louigi58 op 11-04-2026 09:58 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:02
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik was geinspireerd door jouw regeling met je trapjes in de Tado app, het voordeel van mijn methode (voor mij althans) is dat de thermostaat niet meer voortijdig uitschakeld als er veel zon is, dan gaat de stepup methode gewoon wat stijler en is het eindpunt sneller bereikt waarna er een instelbare terugstap plaatsvind. Meestal heb ik die op 0,2 graden staan, waardoor ik veel rust in het systeem krijg.
Zoals je in mijn afbeelding ziet wordt de nachtverlaging alleen toegepast op het moment dat het op 00:00 boven de 5℃ is. Als het kouder is blijft de thermostaat gewoon op 21℃ staan.[Afbeelding]
Mooie dashboards en interessante opties voor jouw Quatt d:)b

Vraagje: de slider voor "nachtverlaging boven 5 graden", hoe werkt dat als de buitentemperatuur later in de nacht pas onder die ingestelde 5 graden duikt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• patjuhh
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11-04 15:11
Goeden dag,
Ik zou iedereen QUATT ten strengste afraden die een warmtepomp zoekt,

Het is een prima systeem als het werkt maar als er iets is geven ze niet thuis.

Tijdens installate hebben ze lekkage veroorzaakt waarvan zij beweren dat ze dat niet hebben veroorzaakt, een halfjaar met de rechtsbijstand erbij aangetoont en gaan ze het toch vergoeden.

Nu hebben ze op mijn vraag de buitenunits losgekoppelt voor de dakdekkers zodat ze bij een andere lekkage konden( dat kon wel in 1,5 uur tijd dat ze er waren) maar op dat mement ook aangegeven van morgen graag weer aankoppelen( gister) maar alles was vol, geen mensen beschikbaar.

Dus vandaag een afpraak om half 4 en die word net gecanselt dus nu al 3 dagen zonder warmte en warmwater bij de all electric.

Dus voor iedereen die in zee is gegaan met deze partij HEEL VEEL SUCCES als er problemen zijn

• louigi58
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:45:
[...]

Mooie dashboards en interessante opties voor jouw Quatt d:)b

Vraagje: de slider voor "nachtverlaging boven 5 graden", hoe werkt dat als de buitentemperatuur later in de nacht pas onder die ingestelde 5 graden duikt?
Als het gedurende de nacht onder de 5 graden duikt blijft de ingestelde nachtemperatuur gehandhaafd, maakt in mijn geval niet zo veel uit, mijn nachtverlaging is normaal gesproken maar 1 graad. Dan duurt het in de ochtend gewoon wat langer om op te warmen.
Het beoogde doel was zo min mogelijk runs op een warmere dag met toch een zo rustig mogelijke opwarming. Als ik met hogere buitentemperaturen geen nachtverlaging toepas kom ik makkelijk aan 13-14 runs per dag, nu maar de helft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkMm8uZ2w8Bqgd7ooFyQ0n8sjqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWvw5vcxLshYCfXs7Gy8wdkF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door louigi58 op 11-04-2026 16:04 ]

• louigi58
s020506 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:37:
Sinds het overdag wat warmer is, is het in de ochtend koud in huis. Ik vind het prima de temperatuur binnen in de nacht binnen zakt tot 19 graden ofzo. De afgelopen dagen werd dan op minimaal vermogen het huis opgewarmd, maar nu houdt de Quatt er wel heel snel mee op. Het is nu niet warmer dan net iets boven de 19 graden. Mijn thermostaat staat vast op 20 graden.

Dat je helemaal niks zelf kan instellen irriteert me weer. Ik vind het prima op wat te pielen om het goed in te regelen, maar daarna moet het gewoon werken.
Toevallig de T6, dan is het herkenbaar, deze reageert vaak veel te traag en alleen op temperatuurveranderingen van 0,2 graden, zo was het in elk geval bij mij, soms 3 tot 4 uur zonder updates omdat de schommelingen te klein waren om door te geven. Nu met Tado X meerdere metingen per minuut en een stuk comfortabeler.

• s020506
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:22:
[...]

Toevallig de T6, dan is het herkenbaar, deze reageert vaak veel te traag en alleen op temperatuurveranderingen van 0,2 graden, zo was het in elk geval bij mij, soms 3 tot 4 uur zonder updates omdat de schommelingen te klein waren om door te geven. Nu met Tado X meerdere metingen per minuut en een stuk comfortabeler.
Nope. Honeywell round modulation.

PVoutput

• louigi58
s020506 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:31:
[...]

Nope. Honeywell round modulation.
Same Family, waarschijnlijk zelfde gedrag als de Honeywell T6

• s020506
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:51:
[...]

Same Family, waarschijnlijk zelfde gedrag als de Honeywell T6
Nou nee. De temperatuur wordt tot 4 cijfers achter de komma doorgeven aan de CiC. En met de Opentherm Gateway zorg ik ervoor dat otFtChEnabled altijd true is. Met andere woorden, de CiC bepaalt alles.

PVoutput

• louigi58
s020506 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:34:
[...]

Nou nee. De temperatuur wordt tot 4 cijfers achter de komma doorgeven aan de CiC. En met de Opentherm Gateway zorg ik ervoor dat otFtChEnabled altijd true is. Met andere woorden, de CiC bepaalt alles.
En hoe vaak zie je de data updaten? Bij mij gebeurde soms uren niets bij de Honeywell T6

• s020506
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:50:
[...]

En hoe vaak zie je de data updaten? Bij mij gebeurde soms uren niets bij de Honeywell T6
Zo vaak als de integratie in HA de data ophaalt. Maar je ziet ook dat een T6 vanaf 13 uur tot 15 uur waarschijnlijk op 19.8 zou hebben gestaan. Of van 7.30 tot 10 op 19.2. Omdat de resolutie van de T6 0,2 graden is, kan het lijken dat er niks gebeurt. Maar het kan natuurlijk ook dat de kamertemperatuur redelijk constant is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdriX20QoXKkZKSY7QxYca0PX50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3UhGlbjb3MCtBrQ52oo2EBQf.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

• TeslaNerd
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:02:
[...]
Als het gedurende de nacht onder de 5 graden duikt blijft de ingestelde nachtemperatuur gehandhaafd, maakt in mijn geval niet zo veel uit, mijn nachtverlaging is normaal gesproken maar 1 graad. Dan duurt het in de ochtend gewoon wat langer om op te warmen.
Het beoogde doel was zo min mogelijk runs op een warmere dag met toch een zo rustig mogelijke opwarming. Als ik met hogere buitentemperaturen geen nachtverlaging toepas kom ik makkelijk aan 13-14 runs per dag, nu maar de helft.[Afbeelding]
Wat was het (maximale) aantal runs dat jij hebt gehad op een dag?
Ik wil dat graag voor OpenQuatt nog voorleggen aan mijn contact bij Amitime om te horen wat zij als OEM acceptabel vinden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• louigi58
TeslaNerd schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:00:
[...]

Wat was het (maximale) aantal runs dat jij hebt gehad op een dag?
Ik wil dat graag voor OpenQuatt nog voorleggen aan mijn contact bij Amitime om te horen wat zij als OEM acceptabel vinden
Op de manier zoals ik nu draai met nachtverlaging bij de hogere buitentemp als 5 tot 18℃ zit ik gemiddeld op 6-8 starts per 24H
Hier mijn verslag van vandaag:
Rustig opstoken op een bewolkte dag na nachtverlaging naar 19℃
Vannacht de nachtverlaging naar 19 gezet, de laagste temperatuur was 19,72 om 7:37, het opwarmen start om 8:00u en start met de gemeten kamertemperatuur +0,1℃ om zo rustig mogelijk te starten.
Je ziet dat het eerste blok relatief lang duurt om vanuit een watertemp van 10,1℃ naar een watertemp te komen waarbij er weer warmte aan de woning wordt afgegeven.
Om 8:54 volgt de eerste opstap van 0,1℃ thermostaat gaat dan van 19,8 naar 19,9 graden.
09:04 is 19,96 bereikt stepUp naar 20,0
09:26 is 20,06 bereikt stepup naar 20,1
09:43 is 20,16 bereikt stepup naar 20,2
10:06 is 20,26 bereikt stepup naar 20,3
10:32 is 20,36 bereikt stepup naar 20,4
10:40 is 20,46 bereikt stepup naar 20,5
11:04 is 20,56 bereikt stepup naar 20,6
11:11 is 20,66 bereikt stepup naar 20,7
11:31 is 20,76 bereikt stepup naar 20,8
11:51 is 20,86 bereikt stepup naar 20,9
12:25 is 20,96 bereikt stepup naar 21,0
12:27 is 21,02 bereikt stepdown naar 20,9 de aanvoertemp is dan nog 31,1℃ hierdoor stijgt de kamertemperatuur nog even door naar 21,20 om 12:55
Er waren 2 glitches om 09:02 schakelde de thermostaat uit terwijl er nog vraag was,waarschijnlijk was de hysterese instelling van 0,06 te hoog waardoor de thermostaat besloot dat het warm genoeg was zonder de 0,1 stepup uit te voeren. En om 11:30 een kleine dip na een oilreturncycle.
Voor de rest een mooie gelijkmatige curve zonder de pieken die je normaal door zoninstraling hebt. Je ziet door deze kleine warmtevraag dat het inputvermogen mooi rustig opgebouwd wordt.
Startvermogen was 275W bij 10℃ aanvoer oplopend naar 375W bij 31,1℃ aanvoertemperatuur.
Als de ingestelde temperatuur bereikt is kan ik de terugstap ook nog instellen tussen 0 en 0,5 in stappen van 0,1℃ zo heb ik een thermostaat met instelbare "Hysterese" standaard staat deze bij mij op 0,2 maar als het erg koud is kan ik deze ook op 0,1 of 0 zetten om zo weinig mogelijk fluctuaties in temperatuur te hebben. Als het systeem te veel pendeld zet je deze hoger.
Voor nu geeft de instelling van 0,2 terugstap voldoende rust in het systeem, bij buitentemperatuur boven de 10℃ zit ik op ca.4 tot 7 herstarts per 24H
Als ik bij de hogere buitentemperatuur geen nachtverlaging toepas kunnen er soms 14-16 herstarts per 24H plaatsvinden.

Work in progress, maar in grote lijnen ben ik erg tevreden met de behaalde resultaten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo1xZIm3vGpK_ie0tRBXRt00d_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n0UElthfn4kPKUHm0sJZPhL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxWHAzkI9fp5ZS9uRuiewmyEGec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qantV6UDYHmLyFg1wuhM3i62.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLzAvL-zmDEKvJ7cO9m_RkuThwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlcvHOpLIS5cJaoN6RnuiE3z.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqrMHUv8wQ9EGgpuJjAW_LiWaFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ApReh2QK9Zla8osvD8j8RiH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door louigi58 op 12-04-2026 14:13 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:59
Weet iemand al wat Status 95 is in de Quatt? Ik denk iets van >24u niet gedraaid -> ff rondje doen.
Maar staat niet in de uitleg van de CIC pagina, dus weet het niet echt "formeel"

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:34
bossche_bol schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:10:
Over de boostfunctie all-electric navraag gedaan, die maart 2026 uit zou komen, dit was het antwoord:
Inmiddels bericht:
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht kom ik bij u terug met een update.

De Boost-functie is op dit moment nog in ontwikkeling. De introductie heeft vertraging opgelopen, omdat de functionaliteit complexer blijkt en wij eerst willen zekerstellen dat deze goed en betrouwbaar werkt in de praktijk.

Op dit moment is er helaas nog geen concrete planning bekend voor wanneer de functie beschikbaar komt. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen wij dit uiteraard communiceren.

Dank voor uw geduld. Mocht u in de tussentijd nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

• Toby-Wan
bossche_bol schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:12:
[...]

Inmiddels bericht:
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht kom ik bij u terug met een update.

De Boost-functie is op dit moment nog in ontwikkeling. De introductie heeft vertraging opgelopen, omdat de functionaliteit complexer blijkt en wij eerst willen zekerstellen dat deze goed en betrouwbaar werkt in de praktijk.

Op dit moment is er helaas nog geen concrete planning bekend voor wanneer de functie beschikbaar komt. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen wij dit uiteraard communiceren.

Dank voor uw geduld. Mocht u in de tussentijd nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.
vraag me oprecht af wat er nou zo complex is? zeker omdat eerst afgelopen maart werd opgegeven en nu is er 'geen concrete planning'?

klinkt nu een beetje als een middelbare scholier die betrapt is op het niet maken van z'n huiswerk..

if OR( temp_tank_bottom < min_boost_threshold, app_button_boost = enabled)
set DHW_backup_element to ON
set HeatCharger to ON
end
@Quatt Support graag gedaan :)

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:08
Toby-Wan schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:43:
[...]

vraag me oprecht af wat er nou zo complex is? zeker omdat eerst afgelopen maart werd opgegeven en nu is er 'geen concrete planning'?

klinkt nu een beetje als een middelbare scholier die betrapt is op het niet maken van z'n huiswerk..

if OR( temp_tank_bottom < min_boost_threshold, app_button_boost = enabled)
set DHW_backup_element to ON
set HeatCharger to ON
end
@Quatt Support graag gedaan :)
Ik hoop dat ze idd ‘HC on’ doen, en niet ‘back-up heater on’, anders wachten we op een dooie mus…

Ik wil gewoon kunnen zeggen: ‘laat op zodat om 19u de boiler warm is’. Of als dat makkelijker is: ‘begin met laden om (specifieke tijd)’
Voor de rest heb ik geen warm water nodig…

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
Magreet1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:59:
[...]

Ik hoop dat ze idd ‘HC on’ doen, en niet ‘back-up heater on’, anders wachten we op een dooie mus…

Ik wil gewoon kunnen zeggen: ‘laat op zodat om 19u de boiler warm is’. Of als dat makkelijker is: ‘begin met laten om (specifieke tijd)’
Voor de rest heb ik geen warm water nodig…
Nu is de enige keuze een vast tijdwindow: nachtrust of niet. Ik zou idd dat window willen aanpassen naar het moment dat ik typisch PV overschot heb. Dat kan gewoon blijven op basis van huidige logica: HC mag binnen een bepaald tijdsbereik werken, of 0-24, of 7-19, of custom. "Boost", een aparte knop, is verwarm nu ASAP kan dan met BUH aan zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• boess
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 11:54
Bij ons staat een Quatt Duo op een plat dak. Werkt prima, maar gaf soms wel wat geluid overlast. Voorgestelde oplossing was dempende voeten en de vervanging van de fan met 4 bladen voor een met 3 bladen. Dit is nu vorige week doorgevoerd.

Het lijkt erop dat de trillingen nu inderdaad weg zijn, maar daarentegen is het geluid buiten vele malen beter hoorbaar. De units geven nu een soort bromtoon die ik op behoorlijke afstand van het huis nog hoor.

Zijn er meer mensen die dit ervaren na het omruilen van de 4-bladen naar 3?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:14
6dB verschil de andere kant op? :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:37
Zojuist ook een akkoord op de Chill ontvangen na het uploaden van de foto's. Binnenkort ontvang ik een e-mail met een plaatsingsdatum. Zodra alle staat volgt er een review.

• TeslaNerd
Ik had bij een Quatt ticket nog eens gevraagd waar ik de eerdere berichten van het ticket kon terugzien:
We werken nog aan een ticketportaal voor de website waar je uiteindelijk alle ticketgeschiedenis terug kunt vinden, maar die is op het moment nog niet online.
Met vriendelijke groet,

Technical Customer Support
Quatt Logo

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 08:42
Ik heb de laatste twee maanden steeds vaker dat de CiC offline is, dit kan een uur zijn maar ook enkele uren. De stekker er opnieuw insteken en dan is de CiC weer verbonden. De CiC is zowel met wifi als met een utp kabel verbonden. Vorig jaar eigenlijk nooit problemen gehad. Mijn thuisnetwerk is gewoon verbonden met het internet als de CiC offline is. Andere apparaten werken dan namelijk gewoon.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:07
lochtejans schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:04:
Ik heb de laatste twee maanden steeds vaker dat de CiC offline is, dit kan een uur zijn maar ook enkele uren. De stekker er opnieuw insteken en dan is de CiC weer verbonden. De CiC is zowel met wifi als met een utp kabel verbonden. Vorig jaar eigenlijk nooit problemen gehad. Mijn thuisnetwerk is gewoon verbonden met het internet als de CiC offline is. Andere apparaten werken dan namelijk gewoon.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Lijkt me iets wat bij de CiC zit. Zou even een ticket aanmaken bij Quatt via hun support afdeling.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
louigi58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:02:
[...]

Vraag bij deze dynamische temperatuur regeling via de tado thermostaat. Hoe stel je de tado (in de tado app) dan zelf in? Op een vaste temperatuur de hele dag? of hoe moet ik dit zien?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• louigi58
berrieberrie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:23:
[...]

Vraag bij deze dynamische temperatuur regeling via de tado thermostaat. Hoe stel je de tado (in de tado app) dan zelf in? Op een vaste temperatuur de hele dag? of hoe moet ik dit zien?
De Tado X wordt door HA aangestuurd, de Tado app volgt gewoon wat HA insteld. In de Tado staat deze gewoon op hand (totdat je het schema hervat) Alleen de momenten en stappen zijn aangepast. Stappen via HA aangepast naar 0,1℃ en ik gebruik de temperatuursensor van de Tado om te bepalen wanneer er een stapje van 0,1 hoger wordt gezet. Ik laat de thermostaat 0,1 hoger zetten als ik bv 10,06 meet laat ik de thermostaat op 10,1 zetten hierdoor krijg je maar een hele kleine vraag van 0,04℃ waardoor de Quatt heel rustig draait.
Die "Hysterese" kan ik instellen van 0 tot 0,07 in stapjes van 0,01 graad, dit proefondervindelijk vastgesteld punt is net voordat de thermostaat normaal zou uitschakelen, zet ik de thermostaat hiermee 0,1 graad hoger, zo blijf ik vraag houden, maar wel minimaal. Als ik uiteindelijk mijn doel behaald heb, wordt de thermostaat simpelweg 0,2 graden teruggezet (instelbaar 0 tot 0,5 graden) waarna het proces opnieuw start.

[ Voor 20% gewijzigd door louigi58 op 14-04-2026 01:18 ]

• Mickel moen
@louigi58

Heel slim gedaan. 👍 Ik vind het mooi.

Nu heb ik geen HA en ga dat ook niet nemen. Dat de Quatt bij deze buitentemperaturen veel start en stops heeft, neem ik voor lief. Ik heb er geen last van. Wat voor mij belangrijk is, is dat het comfort overeenstemt met wat ik ingesteld heb en daar ben ik zeer tevreden over. En ja het gedrag van de Quatt is dus zeer buitentemperatuur afhankelijk. Ter illustratie de grafieken van gisteren en 26 januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgyyV8cyHGXboZV-1eAMA9Y995o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyuAuZTwmoteLuXSYgRBuNSr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8sSnngeWD8QPsIKGeLWU6mkb_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXIGEIxUkDLQa1tmBWZRf7jk.png?f=fotoalbum_large

Bij het hikje aan het begin van de middag gisteren neemt de woonkamer tijdelijk even de leiding over van de woonkeuken. In de keuken komt de zon eerder binnen. ‘s Avonds is de woonkamer sowieso weer leidend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYbL0rD_i9pmKVdzom5sXD06WH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0AvJXsHqzPPkEsJDk6q7JZYV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYI35DF8ZqHx9igTxarDriyH9CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YkEEjd85vUsh2MIGIuiZ2tI.png?f=fotoalbum_large

• louigi58
Mickel moen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:37:
@louigi58

Heel slim gedaan. 👍 Ik vind het mooi.

Nu heb ik geen HA en ga dat ook niet nemen. Dat de Quatt bij deze buitentemperaturen veel start en stops heeft, neem ik voor lief. Ik heb er geen last van. Wat voor mij belangrijk is, is dat het comfort overeenstemt met wat ik ingesteld heb en daar ben ik zeer tevreden over. En ja het gedrag van de Quatt is dus zeer buitentemperatuur afhankelijk. Ter illustratie de grafieken van gisteren en 26 januari.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij het hikje aan het begin van de middag gisteren neemt de woonkamer tijdelijk even de leiding over van de woonkeuken. In de keuken komt de zon eerder binnen. ‘s Avonds is de woonkamer sowieso weer leidend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals al eerder gezegd ben ik door jou geïnspireerd om tot deze regeling te komen.
Wat me wel opvalt is jou hoge COP, in de Quatt app kom ik over alles (sinds 13-02-2025) op een SCOP van 4. Als ik de SCOP bereken uit de Totale warmte door Quatt en het verbruik uit Home Wizard (Quatt + CIC verbruik) zit ik op een SCOP van 4,28 (Wel zonder gasverbruik) wel met 24/7 op 21℃, de nachtverlaging ben ik sinds 15 maart mee aan het experimenteren.
Heb jij wel eens berekent wat dat dan bij jou zou zijn?
Dit zijn de plaatjes van 13-04Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJrOgami5BGY0-A-PSnpItwYqBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr4h2PdmKeFfDy5GWMNvBuQR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f8_zomcveYBqAJMQW_dePGqYYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpnlxGYe6OGtnwJV4N8ZX9lw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPmERcBIxW5ta8OELYjrEon2ziM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U1dJfA09TVkTZqBUJS7AJzr.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
louigi58 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
Wat me wel opvalt is jou hoge COP,
Om eerlijk te zijn zie ik bij jou vooral een 'vreemd' lage COP die ik eigenlijk niet zo kan verklaren.

Ik zat gisteren op 7.1, maar toegegeven, dat is via VVW, en dus moeilijk te vergelijken.

Vergelijk ik even met Mickel, dan zou je redelijk vergelijkbare resultaten verwachten. Beiden op VVW, en ook als ik de statistieken van gisteren bij elkaar leg zou ik een aardig vergelijkbare COP verwachten:
- beide systemen draaien op ongeveer hetzelfde vermogen.
- beide systemen hebben een lage watertemperatuur (die van jou zelfs nog wat lager dan bij Mickel, dus je zou nog een hogere COP verwachten bij jou)
- Bij beiden is de buitentemperatuur zo ongeveer gelijk.
- Ook de gevraagde kamertemperatuur scheelt niet heel veel bij jullie beiden.

Ik snap jouw COP dan ook niet zo goed. Ik neig zelfs naar een foutieve sensor in de Quatt.

Als ik het goed begrijp heb je HA draaien. Heb je toevallig data van een nacht dat de antivorst circulatie draaide? Matchen op die nacht de temperaturen van het in en uitgaande water? (nooit helemaal, maar ze mogen niet ver afwijken).

Edit:

Ook maar wat grafiekjes er bij dan. Ook ik stuur aan via HA, maar zoals je ziet push ik een stuk aggressiever om overdag het maximale uit de hoge buitentemp en de opgewekte zonnestroom te halen.
Ik gebruik de volgende stappen:
- Geen overschot zonnestroom en onder de 9 graden buiten: huidige + 0.2 graad
- Geen overschot zonnestroom en boven de 9 graden buiten: huidige + 0.6 graad
- Overschot zonnestroom en onder de 9 graden buiten: huidige + 0.4 graad
- Overschot zonnestroom en boven de 9 graden buiten: huidige + 0.8 graad

Verder heb ik over de dag een oplopende minimum temperatuur ingesteld, om ervoor te zorgen dat de Quatt harder gaat draaien als de gewenste temperatuur niet bereikt wordt.

Daarbij moet ik zeggen dat ik dit ook kan doen omdat bij mij verwarmen op de ketel niet mogelijk is, daardoor hoef ik niet bang te zijn dat deze bijspringt. Ik heb wel een 6KWh Marstek Venus A, maar die komt meestal toch wel vol in dit deel van het jaar, en alle energie die je rechtstreeks verbruikt zit geen 20 - 30 % RTE verlies op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1IotL3SzgjKfKIQXQWx8Iq7py4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ovnKycrrLBil1340ALtHzhS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door onlinaius op 14-04-2026 13:22 ]

• Mickel moen
onlinaius schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:01:
[...]

Om eerlijk te zijn zie ik bij jou vooral een 'vreemd' lage COP die ik eigenlijk niet zo kan verklaren.

Ik zat gisteren op 7.1, maar toegegeven, dat is via VVW, en dus moeilijk te vergelijken.

Vergelijk ik even met Mickel, dan zou je redelijk vergelijkbare resultaten verwachten. Beiden op VVW, en ook als ik de statistieken van gisteren bij elkaar leg zou ik een aardig vergelijkbare COP verwachten:
- beide systemen draaien op ongeveer hetzelfde vermogen.
- beide systemen hebben een lage watertemperatuur (die van jou zelfs nog wat lager dan bij Mickel, dus je zou nog een hogere COP verwachten bij jou)
- Bij beiden is de buitentemperatuur zo ongeveer gelijk.
- Ook de gevraagde kamertemperatuur scheelt niet heel veel bij jullie beiden.

Ik snap jouw COP dan ook niet zo goed. Ik neig zelfs naar een foutieve sensor in de Quatt.

Als ik het goed begrijp heb je HA draaien. Heb je toevallig data van een nacht dat de antivorst circulatie draaide? Matchen op die nacht de temperaturen van het in en uitgaande water? (nooit helemaal, maar ze mogen niet ver afwijken).

Edit:

Ook maar wat grafiekjes er bij dan. Ook ik stuur aan via HA, maar zoals je ziet push ik een stuk aggressiever om overdag het maximale uit de hoge buitentemp en de opgewekte zonnestroom te halen.
Ik gebruik de volgende stappen:
- Geen overschot zonnestroom en onder de 9 graden buiten: huidige + 0.2 graad
- Geen overschot zonnestroom en boven de 9 graden buiten: huidige + 0.6 graad
- Overschot zonnestroom en onder de 9 graden buiten: huidige + 0.4 graad
- Overschot zonnestroom en boven de 9 graden buiten: huidige + 0.8 graad

Verder heb ik over de dag een oplopende minimum temperatuur ingesteld, om ervoor te zorgen dat de Quatt harder gaat draaien als de gewenste temperatuur niet bereikt wordt.

Daarbij moet ik zeggen dat ik dit ook kan doen omdat bij mij verwarmen op de ketel niet mogelijk is, daardoor hoef ik niet bang te zijn dat deze bijspringt. Ik heb wel een 6KWh Marstek Venus A, maar die komt meestal toch wel vol in dit deel van het jaar, en alle energie die je rechtstreeks verbruikt zit geen 20 - 30 % RTE verlies op.

[Afbeelding]
Ik heb geen vloerverwarming hoor. Alles op radiator.

• Mickel moen
louigi58 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]

Zoals al eerder gezegd ben ik door jou geïnspireerd om tot deze regeling te komen.
Wat me wel opvalt is jou hoge COP, in de Quatt app kom ik over alles (sinds 13-02-2025) op een SCOP van 4. Als ik de SCOP bereken uit de Totale warmte door Quatt en het verbruik uit Home Wizard (Quatt + CIC verbruik) zit ik op een SCOP van 4,28 (Wel zonder gasverbruik) wel met 24/7 op 21℃, de nachtverlaging ben ik sinds 15 maart mee aan het experimenteren.
Heb jij wel eens berekent wat dat dan bij jou zou zijn?
Dit zijn de plaatjes van 13-04[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hier in maart al mijn evaluatie van het tweede jaar Quatt gepost. Hier ook te vinden:

https://mickelmoen.nl/evaluatie-tweede-jaar-quatt/

Daaruit dit overzicht. Afgeleid uit de app van Quatt. Ik weet niet zeker of ze daarin het verbruik van de CIC ook meenemen, maar ik denk van wel. Het elektriciteitsverbruik wat ik aflees uit de Quatt app is structureel hoger dan dat uit HW. De stekker van HW meet alleen het verbruik van de WP zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZhgP06F4HmkFSNSpletW3888TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkaR0bMkj5cgHNc8APbbEEVN.jpg?f=fotoalbum_large

SCOP (Alles) sinds installatie Quatt (maart 2004) staat nu op 4.3

• onlinaius
Mickel moen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming hoor. Alles op radiator.
Dat had ik inderdaad niet goed duidelijk gemaakt. Dat is inderdaad wat ik bedoelde: jouw systeem zou beter vergelijkbaar moeten zijn met dat van Luigi dan dat van mij :)

Edit: Jij was duidelijk een alpha tester. Quatt sinds maart 2004? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 14-04-2026 15:05 ]

• Mickel moen
@onlinaius

Ah, ja. Hele dag bezig geweest mijn bus "showklaar" te maken voor busjes meeting komende weekend en een hertaxatie volgende week. Bus is van 2004.😃🤪

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 14-04-2026 17:26 ]

• louigi58
onlinaius schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:05:
[...]

Dat had ik inderdaad niet goed duidelijk gemaakt. Dat is inderdaad wat ik bedoelde: jouw systeem zou beter vergelijkbaar moeten zijn met dat van Luigi dan dat van mij :)

Edit: Jij was duidelijk een alpha tester. Quatt sinds maart 2004? ;)
Ik heb ook 10 radiatoren, beneden wel overbemeten en alleen een klein stukje vvw in de keuken ca. 9m² en hemelsbreed zit ik ca. 6km bij jouw vandaan (Echt)
Het viel mijn inderdaad ook op dat mijn COP laag is in vergelijking met jullie. Terwijl mijn watertemp soms zelfs lager is.
Hebben jullie al eens de COP berekent met het gemeten verbruik, ik meet zelf met Home Wizard en dan de Quatt inclusief CIC en dan is mijn SCOP niet 4.0 maar 4.29
Ik weet eigenlijk niet precies welke sensors ik in HA dan moet controleren? Ik heb het sinds begin altijd op 21 graden 24/7 verwarmd en sinds een maandje wat aan het experimenteren met nachtverlaging om te veel start stops te voorkomen. Zonder nachtverlaging heb ik zelfs al eens 22 starts in 24h gehad, dat is nu wel anders met 4-6

• jj85
louigi58 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb ook 10 radiatoren, beneden wel overbemeten en alleen een klein stukje vvw in de keuken ca. 9m² en hemelsbreed zit ik ca. 6km bij jouw vandaan (Echt)
Het viel mijn inderdaad ook op dat mijn COP laag is in vergelijking met jullie. Terwijl mijn watertemp soms zelfs lager is.
Hebben jullie al eens de COP berekent met het gemeten verbruik, ik meet zelf met Home Wizard en dan de Quatt inclusief CIC en dan is mijn SCOP niet 4.0 maar 4.29
Ik weet eigenlijk niet precies welke sensors ik in HA dan moet controleren? Ik heb het sinds begin altijd op 21 graden 24/7 verwarmd en sinds een maandje wat aan het experimenteren met nachtverlaging om te veel start stops te voorkomen. Zonder nachtverlaging heb ik zelfs al eens 22 starts in 24h gehad, dat is nu wel anders met 4-6
Als controlmode gelijk is aan 98 (antivriescirculatie), dan moet je kijken wat de Tin en Tuit van de warmtepomp(en) doen. In CM98 moeten ze allemaal gelijk zijn.

• louigi58
jj85 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:28:
[...]

Als controlmode gelijk is aan 98 (antivriescirculatie), dan moet je kijken wat de Tin en Tuit van de warmtepomp(en) doen. In CM98 moeten ze allemaal gelijk zijn.
Ik heb geen idee waar ik die Controlmode kan vinden? Ik heb nog nooit CM98 gezien.

• Mickel moen
[...]

Ik wil die berekening met HW wel maken, maar wat levert het op?
Dan zal ik eerst moeten uitrekenen hoeveel de CIC dan verbruikt. Daar heb ik de data van Quatt weer voor nodig, of die moet ik afzonderlijk gaan meten. Echter heb ik voor de warmteopbrengst de data van Quatt weer nodig.

Wat wel verschil kan maken is, wat de gemiddelde ingestelde temperatuur is, van de ruimtes die de warmtevraag genereren. Die van mij is 20,24°C met een minimum van 18,5 en een maximum van 21,7.

Hoe lager de gemiddelde ingestelde temperatuur, hoe hoger de COP

• jj85
louigi58 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:56:
[...]

Ik heb geen idee waar ik die Controlmode kan vinden? Ik heb nog nooit CM98 gezien.
:o
je hebt een van de de meest uitgebreide HA-dashboard ( _/-\o_ ) voor je Quatt en weet niet waar zie ControlMode zit... bijzonder ;)
Terug te vinden in de json van de CiC maar ook gewoon via de Quatt HA integratie.

• jj85
[...]
De CiC PowerInput is redelijk nauwkeurig. Volgens mij is deze, vergeleken met een MID-meter, zoals die van HomeWizard, vaak redelijk in lijn. Afwijking in de ordegrootte van een paar procent (heb 5% in m'n hoofd). Is hier wel vaker over gesproken, maar terugzoeken is een drama ;) Vaak zit de CiC wat conservatiever (dus lagere COP dan bijv een HW-meting).
Dus jouw 4.0 vs 4.3 is niet heel gek wat dat betreft.

• onlinaius
Nee, eerlijk gezegd nooit gedaan, ik heb ook geen meter meer op de Quatt zitten. Dit heb ik in het verleden wel gehad, maar ik zag toen geen grote afwijkingen met de Quatt app.

Maar ik heb ook niet echt een reden om te twijfelen aan de COP. Die kan er vast een beetje naast zitten, maar ik vind als ik vergelijk met anderen mijn COP redelijk klinken.

Ik weet dat ik het risico loop weer 'maaaaarrrr je kunt nooooooit vergelijken met systemen van anderen' te horen te krijgen, maar die van jou viel me toch wel een beetje op. Ik denk dat je best aardig kunt vergelijken, zo lang je niet het verschil tussen een COP van 6.6 en 6.3 probeert te verklaren, want dat is onbegonnen werk, kan zelfs al in meetonnauwkeurigheden zitten.

Maar als je met een vergelijkbare buitentemp, binnentemp, load factor en aanvoertemp op een hele andere COP uitkomt is dat wel het nakijken waard.

En verder wat @jj85 zegt: Tin en Tout checken als de antivriescirculatie loopt (waarschijnlijk dus wel een stukje terug kijken in je data).

• TeslaNerd
Ik kreeg vandaag de CiC update 4.4.0 met de nieuwe instelling voor de maximale watertemperatuur.

@Lasoul komt deze ook als instelling in de Quatt integratie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqRsS8vkPM2Z03OkHx2Wm_LZpsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/23L75Xxpt1UI9Swe3UA0V1qW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp7LagsMf9iJI8PZ5hBEajnQ6rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xTGcQlVCoFcyL4qQVO4GBjI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 14-04-2026 22:04 ]

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 01:37
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:19:
Ik kreeg vandaag de CiC update 4.4.0 met de nieuwe instelling voor de maximale watertemperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zal even kijken of ik hem kan toevoegen. Bij mij is de CIC nog niet bijgewerkt.
Weet je zo of de json ook is aangepast?

[ Voor 5% gewijzigd door Lasoul op 14-04-2026 22:08 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
Lasoul schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
Weet je zo of de json ook is aangepast?
Nee, ik kan geen verandering ontdekken.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• okijokii
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook de update binnen. Max. watertemp. op 45 graden gezet. Benieuwd wat deze instelling gaat doen

• Mickel moen
okijokii schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:05:
[...]

Hier ook de update binnen. Max. watertemp. op 45 graden gezet. Benieuwd wat deze instelling gaat doen
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. De meerwaarde bij vloerverwarming zie ik, maar bij enkel radiatoren nog niet.

• louigi58
onlinaius schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:52:
[...]

Nee, eerlijk gezegd nooit gedaan, ik heb ook geen meter meer op de Quatt zitten. Dit heb ik in het verleden wel gehad, maar ik zag toen geen grote afwijkingen met de Quatt app.

Maar ik heb ook niet echt een reden om te twijfelen aan de COP. Die kan er vast een beetje naast zitten, maar ik vind als ik vergelijk met anderen mijn COP redelijk klinken.

Ik weet dat ik het risico loop weer 'maaaaarrrr je kunt nooooooit vergelijken met systemen van anderen' te horen te krijgen, maar die van jou viel me toch wel een beetje op. Ik denk dat je best aardig kunt vergelijken, zo lang je niet het verschil tussen een COP van 6.6 en 6.3 probeert te verklaren, want dat is onbegonnen werk, kan zelfs al in meetonnauwkeurigheden zitten.

Maar als je met een vergelijkbare buitentemp, binnentemp, load factor en aanvoertemp op een hele andere COP uitkomt is dat wel het nakijken waard.

En verder wat @jj85 zegt: Tin en Tout checken als de antivriescirculatie loopt (waarschijnlijk dus wel een stukje terug kijken in je data).
Sensor inmiddels toegevoegd aan mijn dashbord met melding, helaas kan ik niets meer terugkijken, vanmorgen crash gehad en ik ben al mijn data van voor 8.00 vanmorgen kwijt. Ik had wat probleempjes na de update Core 2026.4.2 en na een reboot ben ik mijn hele historie kwijt. Eens ff kijken wat ik mis als ik backup terugzet.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:07
Mickel moen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:18:
[...]

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. De meerwaarde bij vloerverwarming zie ik, maar bij enkel radiatoren nog niet.
Als je hem op 40 zet, ook met alleen radiatoren, zal hij in principe nooit meer gas bijpakken denk ik?

• Mickel moen
Dersan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 05:58:
[...]

Als je hem op 40 zet, ook met alleen radiatoren, zal hij in principe nooit meer gas bijpakken denk ik?
Hmm. 🤔 Twee mogelijkheden naar mijn idee.

1. Deze maximale watertemperatuur geldt voor het gehele systeem dus ook de ketel. Bij hybride zou dit tot gevolg kunnen hebben, dat het systeem de woning niet meer warm krijgt bij lage temperaturen en te laag ingestelde maximale watertemperatuur. Volgens dit eerder door @TeslaNerd geposte plaatje gaat dit niet op. Dan blijft over mogelijkheid 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDLrRjonN6h7WB22238NgoFnX68=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uuiZ6M9Wi72U2Ri7mMvxZHIP.jpg?f=user_large

2. Deze instelling geldt alleen voor de Quatt. Weer twee mogelijkheden. A. De Quatt probeert wat langer zelf de warmte te leveren, voordat de ketel bijschakelt. B. De CIC bedenkt eerder, dit red ik niet alleen dus schakelt de ketel juist eerder bij.

Het is dus zaak goed te weten, wat dit doet. Dan is er een SweetSpot in ingestelde watertemperatuur voor jouw huis, afgiftesysteem en warmtewensen.

Ik weet het niet, dus ik wil het graag begrijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 15-04-2026 07:22 ]

• jj85
@Mickel moen lees de uitleg in de app even
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8os5P37PBu2gwTHws6PzW-zqM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yZrnLxLtVtbh3OKqfZe3AIMf.png?f=fotoalbum_large

• Mickel moen
@jj85

Ha bedankt. Ik heb de update CIC nog niet, kan deze uitleg dus ook nog niet zien.

Brengt mij op de volgende gedachte. Bij mij wil de watertemperatuur nog wel eens flink verschillen. Naar mijn idee is dit sterker bij verwarming met alleen radiatoren. Dan kan het instellen van de watertemperatuur dus helpen om de hoogste toppen wat te nivelleren, met als gevolg iets rustiger verloop en meer efficiëntie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ7tjAHbvu1EVYlm0kIxY6DzBJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFWaHwHjlpxIR1SEJSPdWPL1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een plaatje van 3 februari. Een koude dag (-3,3) Op deze dag moest de ketel ook flink bijspringen. Ik zou echter kunnen proberen om zowel de Quatt en de ketel bij deze gemiddelde buitentemperatuur op 50°C te begrenzen.

Het volgende plaatje is van de eerste dag dit jaar, dat de ketel niet meer in actie gekomen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukHY07wWzPNpb6oijSn7X_MKJ9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV054J7UhRnwWBjy616N1Tg4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou wellicht een max watertemperatuur van 40°C rechtvaardigen.

Ik zou voor nu zelfs wel op 35°C kunnen begrenzen.

Interessant dit. Dit zou kunnen betekenen, dat je de max watertemperatuur instelt naar gelang het seizoen of sterker nog, als je de data voortdurend volgt naar gelang de buitentemperatuur. Ofwel bij een zachte periode in de winter kun je de watertemperatuur lager instellen dan bij een koude periode. Dat wordt dus uitvogelen voor jouw systeem, huis en warmtewensen.

[ Voor 72% gewijzigd door Mickel moen op 15-04-2026 08:26 ]

• Mickel moen
Hier op doorredenerend.

Ik heb even de stappen in watertemperatuur van mijn ketel erbij genomen. Vervolgens hier de verwachtte minimum buitentemperatuur naast gezet.

Dan zou je ongeveer een volgend schema kunnen maken om de maximale watertemperatuur in te stellen voor een periode met te verwachten minimum buitentemperaturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_lmdR6Ew04fpmZYvtn5144QAaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SCzjCmGoH7X2unsBw5nv4SNP.jpg?f=user_large

• Toby-Wan
Voor 'direct underfloor heating' (ik lees: pomploos) heb je liever geen 50 graden.. liever zou je max watertemperatuur op 30-35 willen zetten

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 04-05 13:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een hele fijne upgrade als die doet wat ik hoop. Mijn probleem is namelijk dat ik beneden vloerverwarming heb en boven radiatoren en door de warmtevraag van boven stuurt de CiC aan op 50 graden in de winter wat natuurlijk niet wenselijk is voor mn vloerverwarming. Op je screenshot geeft hij echter aan dat vanaf je ingestelde temperatuur de boiler bijspringt. Heeft iemand al getest of je dat kunt voorkomen?

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 11:41

SBL

Mickel moen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:18:
[...]
Ik zie wel voordeel van de instelling van max watertemperatuur, ook met radiatoren. Ik kan nu extreme wensen met/vanuit de thermostaat (ik heb het koud, ik zet hem 2 graden hoger) dempen in de Quatt app.
Fijn dat deze functie er nu is. _/-\o_ Heb hem op 45 gezet (dan kan de kamer nog vlot opwarmen); in de winter weer wat hoger.
Ik verwacht dat dit aardgasgebruik gaat schelen en dat mijn COP beter wordt omdat watertemperatuur lager blijft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
Mickel moen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:46:
Hier op doorredenerend.

Ik heb even de stappen in watertemperatuur van mijn ketel erbij genomen. Vervolgens hier de verwachtte minimum buitentemperatuur naast gezet.

Dan zou je ongeveer een volgend schema kunnen maken om de maximale watertemperatuur in te stellen voor een periode met te verwachten minimum buitentemperaturen. [Afbeelding]
De lineaire vergelijking voor jouw voorbeeld is:
watertemperatuur = -1,2 × buitentemperatuur + 46

(of in symbolen: y = -1,2x + 46)

Moeten wij dan aan Quatt vragen ook nog een instelling voor de koppeling met de buitentemperatuur toe te voegen?
En dit lijkt verdacht veel op een tweede stooklijn voor het systeem. Is dat wat wij nodig hebben?

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:51:
[...]

Moeten wij dan aan Quatt vragen ook nog een instelling voor de koppeling met de buitentemperatuur toe te voegen?
En dit lijkt verdacht veel op een tweede stooklijn voor het systeem. Is dat wat wij nodig hebben?
Wou al zeggen, dit is gewoon een ouderwetse stooklijn zo ;)
Lijkt me ergens ook niet de bedoeling, dan ga je twee regelingen (beide buitentemp gebasseerd) met elkaar combineren, dat is ook vragen om moeilijkheden...

• Mickel moen
@TeslaNerd en @jj85

Op zich kan ik wel met jullie opmerkingen meegaan.

De vraag is echter, of je iets wilt doen met die watertemperratuurinstelling.

Dan gaat het niet meer om de stooklijn, maar of je grote verschillen in watertemperatuur nog wat kunt bijstellen door pieken te temperen.

Of het elkaar gaat tegenwerken? Bij te stevige ingrepen wellicht wel. Maar dit kan ook een manier zijn om te finetunen.

Zeker iets om mee te experimenteren. Zie ook de bijdrage van @SBL hierboven.

Voorbeeld. De verwachting komende dagen voor mijn locatie. Minimum temperatuur komt op 1 keer na niet meer onder 5°C. Kortom ik zet de max watertemperatuur op 40°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7dRNQbn8N7m8OLy93dYODZC4BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVS2Elmsqr1yE94NzRij2ciW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Mickel moen op 15-04-2026 10:33 ]

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:00:
[...]

Voor 'direct underfloor heating' (ik lees: pomploos) heb je liever geen 50 graden.. liever zou je max watertemperatuur op 30-35 willen zetten
Ligt ook een beetje aan de vloer. Voor parket is 35 nog aan de hoge kant, bij tegels mag het volgens de meeste bronnen tot een graad of 40.

https://www.google.com/se...AIAA&sclient=gws-wiz-serp

• louigi58
TeslaNerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:51:
[...]

Lijkt mij alleen een beveiliging voor als je wil overstappen naar lage temperatuurverdeler voor je vvw, alleen niet vergeten ook je max CV temp op dezelfde waarde te begrenzen.
Dat wij er weer extra toepassingen voor zien is een optie.

Ik had bij mij al vastgesteld dat mijn max watertemp bij -5 ca. 38℃ was, om 21 kamertemp te handhaven. Ik heb mijn CV toen begrensd op 34℃ plus de hysterese van de CV (5) is max 39℃ maar dat gebeurde bij mij alleen tijdens defrosts. Naderhand CV op zomerstand gezet, nu gaan de defrosts zonder gas, wat me bij -5 een natuurlijke nachtverlaging van ca 0,5 graden opleverd, deze werd in de loop van de ochtend in no time door oplopende buitentemp weer gecorrigeerd.
Bij -5 haalt mijn Quatt tussen de defrostst een max watertemp van ca. 33 graden wat de halve graad temperatuurdaling veroorzaakt. Ik ben er tevreden mee.

• louigi58
jj85 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:28:
[...]

Inmiddels HA backup teruggezet en ik kan weer terugkijken. Ik zie bij CM98 Tin en Tuit gelijk zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgd9WN5wWQmN6shQwQEV-hFPmcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vpjNRczUE2g5H7ZXaxwuxDU.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
louigi58 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:43:
[...]

Inmiddels HA backup teruggezet en ik kan weer terugkijken. Ik zie bij CM98 Tin en Tuit gelijk zijn.[Afbeelding]
Ziet er gezond uit. Flowmeter speelt ook nog een rol, maar met een single setup kun je daar weinig mee vergelijken.

Denk dat je redelijk kunt aannemen dat jouw COP wel juist is.

• louigi58
Ik zie er ook wel mogelijkheden in als je de watertemperatuur kunt beperken, mooie aanvulling op mijn regeling in HA, dan wordt deze meteen Dynamisch toegevoegd aan mijn regeling afhankelijk van de buitentemp. Ik denk dat het systeem nog rustiger wordt. Ik zat gisteren op 3 starts bij een gemiddelde buitentemp van 12,1

Pagina: 1 ... 353 ... 357 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.