• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
SBL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:26:
[...]

Is toch wel superinteressant, dit.

Ik moest niet teveel op de inhoud letten, schreef je, maar:
-in afb2 bij HP2 bereken je tijdens defrost een COP van -220 warmte/438 el=2,1. Ik zou -0,5 verwachten
Niet op de inhoud letten ;-) COP wordt niet op de dashboard berekend, maar in OpenQuatt zelf. Deze waarden die je hier ziet komen uit een soort random generator ;) Puur vulling dus.
En over Heating Curve, een soort WAR:
-Gaat de Quatt bij start dan naar max compressorfreq tot gewenste watertemp gehaald is?
Nee, hangt aan een PID regeling. Dus zal langzaam freq opbouwen en, afhankelijk van de respons, daarop weer sturen.
-Wat doet thermostaat dan nog?
Thermostaat (setpoint vs gemeten waarde) geeft wel een demping op de watertempregeling. Dus als setpoint bereikt is, dan zal hij de compressor wel wat terug gaan drukken. Basis blijft wel de stooklijn.
  • uitschakelen als kamertemp max bereikt van 22graden?
  • kun je bijsturen met thermostaat? Doe watertemp maar wat lager omdat de zon schijnt?
  • nachtverlaging?

• apnom
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 05-04 19:21
Hallo allemaal, ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft of meer over weet.

Ik ben recentelijk verhuisd naar een ander huis. In mijn vorige woning heb ik een aantal jaren naar volle tevredenheid een de Quatt Hybrid v1 gehad. Tijdens de zoektocht naar een groter huis toch concessies gedaan en een bod gedaan op een huis met stadsverwarming. Uiteraard wel eerst uitgezocht of er de mogelijkheid was om het af te laten sluiten (ook al kost dat nogal wat) en voor een all-electric oplossing te gaan. Het huis is van 2008, prima geïsoleerd, na de sleuteloverdracht overal vloerverwarming laten leggen, en er liggen 12 zonnepanelen op het dak.

Eigenlijk geen twijfel of we van stadsverwarming naar AE over zouden gaan, maar meer wanneer. Misschien eerst ons verbruik in het nieuwe huis een jaar meten? Maar de onrust in de wereld en de impact op energie brengt het nu in een stroomversnelling.

Ik ben niet gefocust op een bepaald merk, maar door mijn goeie ervaringen met de Quatt Hybrid in het vorige huis, stond de Quatt AE wel bovenaan het lijstje. Dus ik wilde vandaag een huisbezoek inplannen, maar ik kreeg te horen dat het niet mogelijk is om van stadsverwarming naar Quatt AE te gaan. Ik wist dat stadsverwarming en Quatt Hybrid niet kon, maar het me niet helemaal duidelijk waarom ik de stadsverwarming niet kan laten afsluiten en Quatt op het leidingstelsel van het huis kan laten installeren. Heeft iemand een idee?

Er zal vast een expansievat oid moeten worden toegevoegd aan het systeem, maar verder is de vloerverwarming een gesloten loop over drie verdiepingen. En warm water is alleen nodig in de badkamer, want in de keuken staat een Quooker.

Quatt kon het me aan de telefoon niet uitleggen, behalve dat de CEO het recentelijk had geprobeerd in zijn nieuwe huis en het niet was gelukt.

In een ander topic over DeWarmte AE is wel iemand van stadswarmte naar AE overgestapt, dus het is niet onmogelijk.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-04 14:08
Brent schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:11:
Ook hier met AE een erg hoog nachtverbruik sinds ong 18 maart (dat de nachten weer richting nul gaan). Piekstroomvermogens van 4 kW, waar het eerder deze winter 7 graden voor moest vriezen.

Afgelopen vrijdag ook gemeld bij Quatt.
Ik heb inmiddels een reactie van Quatt, zij geven aan dat dit te maken heeft met de buiten temperatuur en dat mijn systeem vergelijkbaar gedrag toonde bij vergelijkbare buiten temperaturen. Daarnaast zou het pendelen komen door de thermostaat, omdat de warmtevraag vanuit de thermostaat komt.

Voor mij klinkt het ongeloofwaardig. de CiC bepaald toch hoeveel warmte de Quatt probeert te genereren en het is vreemd om de Quatt op vol vermogen te laten draaien terwijl dat niet nodig is. Daarbij komt dat ik het 'probleem' zelf heb opgelost door de sound-slider voor de nacht naar beneden bij te stellen.

@Brent, Heb jij nog reactie ontvangen vanuit Quatt op jouw melding?

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 04-04-2026 05:57 ]

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:59
Gisteren is een mega vriendelijke onderhoudsmonteur van Quatt langsgeweest om de defecte flowmeter te vervangen.

Ik heb dit zelf niet direct gemerkt, als ik keek in de JSON was de doorstroming altijd rond de 800. De monteur gaf aan dat een “grillige” grafiek de aanleiding was om de flowmeter te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3H4lp5uxNDwYJIBJQnyEu_-f0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnlWRIPRBVxIetcuKA7XVUR7.jpg?f=fotoalbum_large

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:18
Is er hier interesse voor een goed werkende Quatt v1.5 zonder verdere aansturing?

Bijvoorbeeld om van een enkele naar een duo te gaan? Of om tegen een aantrekkelijk bedrag aan de slag te gaan met open-quatt?

Ik heb mijn v1.5 ge-upgrade naar v2. De v1.5 heeft een halve winter gedraaid. Alle bescheiden zijn aanwezig.

Heb je interesse, neem dan contact met mij op via pb.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hueify schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:05:
Gisteren is een mega vriendelijke onderhoudsmonteur van Quatt langsgeweest om de defecte flowmeter te vervangen.

Ik heb dit zelf niet direct gemerkt, als ik keek in de JSON was de doorstroming altijd rond de 800. De monteur gaf aan dat een “grillige” grafiek de aanleiding was om de flowmeter te vervangen.

[Afbeelding]
Heb je die oude mogen houden? Zo ja, zou ik hem dan kunnen lenen van je?

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Willen jullie eens meedenken? Ik heb nu mijn Quatt warmteanalyse integratie uitgebreid met het kunnen verhogen of verlagen van de sound-slider (via de Quatt integratie in HA). Op basis van een getrained Model Predictive Control, probeer ik de gewenste temperatuur te voorspellen van de aanvoertemperatuur. Hierin wordt (ook) de weersverwachting voor de aankomende 6 uur meegenomen, waarmee ik verwacht een rustiger stookgedrag mogelijk te kunnen maken.
Als de voorspelling meer dan 2 graden afwijkt van de flowmeter temperatuur, gaat de soundslide een stap omhoog of omlaag (voor zover dat kan/mag).

Ik denk dat hier terug te zien in de data van gisteren:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_0pzRRROv1BrQAapAoZzeaFwKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5driohizXjK7HEGRnSJ1PP9k.png?f=fotoalbum_large

Klopt mijn gedachten patroon en zien jullie nog andere mogelijkheden of bezwaren?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:11
Appesteijn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:10:
Willen jullie eens meedenken? Ik heb nu mijn Quatt warmteanalyse integratie uitgebreid met het kunnen verhogen of verlagen van de sound-slider (via de Quatt integratie in HA). Op basis van een getrained Model Predictive Control, probeer ik de gewenste temperatuur te voorspellen van de aanvoertemperatuur. Hierin wordt (ook) de weersverwachting voor de aankomende 6 uur meegenomen, waarmee ik verwacht een rustiger stookgedrag mogelijk te kunnen maken.
Als de voorspelling meer dan 2 graden afwijkt van de flowmeter temperatuur, gaat de soundslide een stap omhoog of omlaag (voor zover dat kan/mag).

Ik denk dat hier terug te zien in de data van gisteren:[Afbeelding]

Klopt mijn gedachten patroon en zien jullie nog andere mogelijkheden of bezwaren?
Dat ziet er al goed uit toch?
Maar meten is weten!

Mijn suggestie is om een of meerdere sensoren in HA te maken waarmee jij objectief kan vaststellen of jouw doelen worden bereikt:
- aanvoertemperatuur wordt correct/niet correct voorspeld
- stookgedrag wordt wel/niet rustig

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Nu online
leejoow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:22:
[...]

Die van @Hueify is van een v1.5 en zit dus in de buitenunit. Net een ander model dan welke we voor OpenQuatt graag zouden willen zien. Ik weet niet of deze ook dezelfde freq output heeft als die Huba Control 236.
Het typenr van deze 210 reeks kan ik niet goed rijmen met de specsheet :-(

• jj85
  • Nu online
LTS_2000 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:15:
Is er hier interesse voor een goed werkende Quatt v1.5 zonder verdere aansturing?

Bijvoorbeeld om van een enkele naar een duo te gaan? Of om tegen een aantrekkelijk bedrag aan de slag te gaan met open-quatt?

Ik heb mijn v1.5 ge-upgrade naar v2. De v1.5 heeft een halve winter gedraaid. Alle bescheiden zijn aanwezig.

Nice, werkend te krijgen straks met de OpenQuatt controller.
Je zou nu zelfs een Quatt Trio kunnen maken :henk

• LTS_2000
jj85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:42:
[...]

Nice, werkend te krijgen straks met de OpenQuatt controller.
Je zou nu zelfs een Quatt Trio kunnen maken :henk
Ook voor de geïnteresseerden kennelijk die al een duo hebben staan :-)

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Abom schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 05:56:
[...]

@Brent, Heb jij nog reactie ontvangen vanuit Quatt op jouw melding?
Nope. Tweede keer dat ik het waarnaam zag ik idd dat het weer eens aan Tado lag en hun onvermogen 2 metingen te middelen, ik ga die maar eens vervangen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:25
LTS_2000 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:15:

@LTS_2000

Waarom, meer vermogen?? Opnieuw subsidie gehad?

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:34:
[...]

Die van @Hueify is van een v1.5 en zit dus in de buitenunit. Net een ander model dan welke we voor OpenQuatt graag zouden willen zien. Ik weet niet of deze ook dezelfde freq output heeft als die Huba Control 236.
De zes op de vierde plaats lijkt wel een filtered frequency output te zijn, welke ook de losse is op de V1. De 99 op de 2e en 3e positie kan ik niet zo veel mee helaas met de specs. Maar ik heb wel serieus interesse in een dergelijke sensor 😎

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Appesteijn
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:32:
[...]

Dat ziet er al goed uit toch?
Maar meten is weten!

Mijn suggestie is om een of meerdere sensoren in HA te maken waarmee jij objectief kan vaststellen of jouw doelen worden bereikt:
- aanvoertemperatuur wordt correct/niet correct voorspeld
- stookgedrag wordt wel/niet rustig
Dank, even toegevoegd. 3 april stond de geluidscorrectie uit en 4 april stond het aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO0UmgIoVqLUqN1hHlCcj5QW3pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xQh805Q0dRPFh1IFmLAejRM.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
harv schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:13:
[...]

@LTS_2000

Waarom, meer vermogen?? Opnieuw subsidie gehad?
Meer vermogen idd maar helaas zonder subsidie.

• TeslaNerd
Appesteijn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:45:
[...]
Dank, even toegevoegd. 3 april stond de geluidscorrectie uit en 4 april stond het aan:
[Afbeelding]
Dat is een duidelijk verschil zeg. Project geslaagd zou ik zeggen. En dat doe jij helemaal met de Quatt integratie op Home Assistant. Daar heb jij geen OpenQuatt voor nodig 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• koperb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-04 16:25
Mickel moen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:26:
Aangezien de aansluiting van de Chill bij ons op de leidingen achter het knieschot gepland is, heb ik Quatt gevraagd om enige maten, zodat ik de wand daarop kan voorbereiden.
Ik heb hierop het volgende antwoord gekregen:

De hartafstand van de slangen aan de achterkant van de Chill tot aan de vloer bedraagt 12cm.
De hartafstand van de slangen onderling bedraagt 5,5cm
Met betrekking tot de diameter van de slangen kan ik u het volgende aangeven: de maximale diameter bedraagt 2,4cm. Indien u een gat maakt voor de doorvoer, adviseren wij om dit iets ruimer te nemen, bijvoorbeeld circa 3cm, zodat de slangen eenvoudig kunnen worden doorgevoerd.

Ik ga een 38mm gatenzaag gebruiken, omdat ik ook de elektriciteitskabel achter de wand wil brengen. Uitgaande van een reguliere geaarde schuko stekker voldoet die maat.

Voor wie de slangen ook door een wandje wil voeren.
Bedankt voor het delen! Ik ben precies hetzelfde van plan. Scheelt weer wachten op een mail van Quatt.

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:39
Iemand ervaring met de storingsdienst Waterdruk is 0 Als ik die verhoog tot 1,5 bar loopt het in een kwartier weer terug naar 0 buiten zie ik bij de quatt het water eruit lopen. Doordat er geen druk meer is doet ook de CV het niet meer en is het koud douche. Snap dat het nu pasen is en we moeten wachten tot dinsdag maar iemand ervaring hoe snel ze reageren. PS de Quatt hangt op 4,5 meter boven de grond en ik heb geen ladder om zelf te kijken.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
lecram24 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Iemand ervaring met de storingsdienst ........
Ruim een jaar geleden was er hier een mogelijk soortgelijke storing. Nog 's avonds laat de Quatt storingsdienst gebeld, de volgende ochtend kwam er al vroeg een monteur de lekkage verhelpen. Was geloof ik de vorstbeveiliging.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:41
Iemand ervaring met de storingsdienst Waterdruk is 0 Als ik die verhoog tot 1,5 bar loopt het in een kwartier weer terug naar 0 buiten zie ik bij de quatt het water eruit lopen. Doordat er geen druk meer is doet ook de CV het niet meer en is het koud douche. Snap dat het nu pasen is en we moeten wachten tot dinsdag maar iemand ervaring hoe snel ze reageren. PS de Quatt hangt op 4,5 meter boven de grond en ik heb geen ladder om zelf te kijken.
Zal de vorstbeveiliging zijn, eventueel ook zelf dicht te maken als tijdelijke workaround. Maar zonder ladder wordt dat lastig. Mijn ouders konden 4 dagen wachten, was in 10 minuten opgelost met een nieuwe vorstbeveiliging-afsluiter. Of dat representatief voor de reactietijd weet ik niet

[ Voor 10% gewijzigd door abbeyrules op 04-04-2026 18:57 ]

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:39
abbeyrules schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:55:
[...]

Zal de vorstbeveiliging zijn, eventueel ook zelf dicht te maken als tijdelijke workaround. Maar zonder ladder wordt dat lastig. Mijn ouders konden 4 dagen wachten, was in 10 minuten opgelost met een nieuwe vorstbeveiliging-afsluiter. Of dat representatief voor de reactietijd weet ik niet
Na gebeld te hebben naar de storingsdienst zijn er 2 monteurs geweest binnen 1,5 uur en inderdaad de vorstbeveiliging vervangen alles weet in orde, top service van quatt

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:49
Klinkt als een lekkende anti-vries klep. Dit is een probleem bij iig de v1 Quatt. Zelf ook last van gehad (druppelend) ze namen opzich snel contact op na melden maar kwamen eerste keer niet opdagen en tweede keer waren ze 3 uur te laat. Werd wel gratis vervangen (Quatt is 3 jaar oud).

Krijg je ook automatische emails van ze dat de druk wegvalt? Op die mail kun je reageren en aangeven dat het spoed is.

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04 22:06
Metsubsidie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:45:
[...]

De motorophanging (aparte beugel was bijgeleverd) is inderdaad ook vervangen, of de motor ook is vervangen weet ik niet. (Het was hoog aan de muur en ik heb geen toezicht gehouden)
Hier zijn ze inmiddels ook vervangen. Inderdaad enkel de ophanging en het blad. De monteur gaf aan dat dit alweer een nieuwe versie is en dat bij deze variant de motor niet vervangen hoeft te worden. Hij gaf aan dat het nieuwe blad circa 6db moet schelen met het 4-wegs-blad.

Het is nog niet heel koud geweest, maar je hoort de HP inderdaad een stuk minder. Gevoelsmatig een aangenaam verschil.

• Hueify
jj85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:34:
[...]

Wacht ff… ze hebben me deze Quatt verkocht als zijnde een V2?

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• jj85
  • Nu online
Hueify schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:06:
[...]

Ok, v1.5 én V2 dus ;)

• Hueify
leejoow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:22:
[...]

Deze heeft de engineer meegenomen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:32
Hueify schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:06:
[...]

een V2 heeft als koudemiddel propaan (R290) terwijl de V1.5 nog de oudere R32 koudemiddel gebruikt (net als de eerste V1 Quatt)

• Bragoran
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06-04 16:41
Goedemiddag,

Wij hebben een tijdje geleden een Quatt Hybrid DUO laten plaatsen met het idee dat we daarmee de CV-ketel een beetje konden rekken en op termijn over te stappen naar All Electric. Helaas is de ketel de dag na het plaatsen van de warmtepompen kapot gegaan, wat onze planning om over te stappen naar All Electric (van Quatt) naar voren heeft getrokken. Omdat wij midden in een verbouwing zitten was het idee om het nieuwe systeem direct op een nieuwe plek te laten installeren (dichter bij warmtevraag, dichter bij meterkast, dichter bij nieuwe verdelers vloerverwarming) maar hier doet Quatt heel moeilijk over zonder (naar mijn mening) echt met argumenten te komen. Als ik een aanname moet doen komt het omdat ze niet de hele infrastructuur voor het aansluiten op CV-systeem en waterleidingen willen aanleggen, maar dat krijg ik niet bevestigd.

Zijn er mensen die een vergelijkbare ervaring hebben en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
Bragoran schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:06:
Goedemiddag,

Wij hebben een tijdje geleden een Quatt Hybrid DUO laten plaatsen met het idee dat we daarmee de CV-ketel een beetje konden rekken en op termijn over te stappen naar All Electric. Helaas is de ketel de dag na het plaatsen van de warmtepompen kapot gegaan, wat onze planning om over te stappen naar All Electric (van Quatt) naar voren heeft getrokken. Omdat wij midden in een verbouwing zitten was het idee om het nieuwe systeem direct op een nieuwe plek te laten installeren (dichter bij warmtevraag, dichter bij meterkast, dichter bij nieuwe verdelers vloerverwarming) maar hier doet Quatt heel moeilijk over zonder (naar mijn mening) echt met argumenten te komen. Als ik een aanname moet doen komt het omdat ze niet de hele infrastructuur voor het aansluiten op CV-systeem en waterleidingen willen aanleggen, maar dat krijg ik niet bevestigd.

Zijn er mensen die een vergelijkbare ervaring hebben en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik denk dat je analyse wel juist is.
Quatt is geen installateur, maar een Quatt-warmtepomp-plaatser.
Als iets niet binnen 'standaard' valt, dan kan het niet.

Nu had je bij elke andere installateur daar ook kosten voor gehad natuurlijk, want appendages, eventueel aanpassingen aan het trcee, enz, maar dan was het iig geen issue geweest ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Bragoran schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:06:
Goedemiddag,

@raven22 kom er maar in..

Oplossing: WPB & doorstroomverwarmer of eCV
Wat je over houd (€) kan je weer bij je verbouwing leggen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55
Toby-Wan schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:46:
[...]

@raven22 kom er maar in..

Oplossing: WPB & doorstroomverwarmer of eCV
Wat je over houd (€) kan je weer bij je verbouwing leggen
Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. De watertank pastte niet bij de cv ketel, maar op een andere locatie in huis kon het heel mooi en relatief makkelijk, ook de quatt adviseur was enthousiast over de nieuwe locatie, maar verder zijn we nooit gekomen. Ben ongeveer een jaar aan het lijntje gehouden door Quatt met de belofte dat ze een deal met externe installateurs gingen maken voor zulke installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erLzk2CjPIVTYk6AgSWVsCy_XLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4V8c5j0HPmdTvOZiI1QvSOB.jpg?f=fotoalbum_large

Dus uiteindelijk zelf een wpb geplaatst met hulp van de adviezen en ervaringen van andere tweakers.
Ik heb behalve het vervangen van een paar radiatoren en plaatsen van een Quooker geen installatie ervaring. Echter een wpb is relatief eenvoudig ding. Ik heb alleen een gat van 20cm in de buitenmuur laten boren, verder alles zelf gedaan. Dan bespaar je behoorlijk tov de AE ondanks leuke preorder korting die ik van quatt had gekregen.

Ik ben nog niet helemaal klaar, gas is al wel afgesloten en zodra de verwarming niet meer aanhoeft gaat de cv ketel er uit en plaats ik op die plek een 3kw doorstroomverwarmer als backup. Niet dat ik verwacht die nodig te hebben, maar is wel goed gevoel (vooral voor de WAF).

[ Voor 11% gewijzigd door raven22 op 05-04-2026 19:41 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:27
Hueify schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:05:

[Afbeelding]
Is op initiatief van Quatt dit probleem aangepakt of heb je dit zelf gemeld? Ik heb half februari een melding bij Quatt gedaan vanwege een grillige flow. Echter nog steeds niks op gehoord.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Appesteijn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:10:

Ik denk dat hier terug te zien in de data van gisteren:[Afbeelding]

Leuk bedacht, maar ik snap niet wat je hiermee wil bereiken? Als je stooklijn goed is en je afgifte op orde heb je die sounslider toch helemaal niet nodig?

Hier tekenen aub ......

• Hueify
lochtejans schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:00:
[...]

Is op initiatief van Quatt dit probleem aangepakt of heb je dit zelf gemeld? Ik heb half februari een melding bij Quatt gedaan vanwege een grillige flow. Echter nog steeds niks op gehoord.
Ik had een oude melding lopen, waarvan ik inmiddels eigenlijk niet meer precies weet wat de aanleiding was. Na maanden van op en neer mailen is het ticket uiteindelijk doorgezet naar een engineer en die kwam met de analyse van de flowmeter.

Opvallend is dat de remote engineer adviseerde om keteltemperatuur op max. 45 te zetten (stond die al!) en de engineer ter plekke de ketel en Tado weer op 60 heeft gezet… 🤔

• TeslaNerd
CPM schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:13:
[...]
Leuk bedacht, maar ik snap niet wat je hiermee wil bereiken? Als je stooklijn goed is en je afgifte op orde heb je die sounslider toch helemaal niet nodig?
Als ik naar de plaatjes voor en na kijk van dit creatieve project van @Appesteijn dan bereikt hij precies wat hij voor ogen had:
- aanvoertemperatuur correct laten voorspellen
- stookgedrag rustig krijgen

NB In dit ervaringen met Quatt topic zijn al tientallen pagina’s vol geschreven over de uitdaging om een stooklijn goed (hoi @Quatt Support👋) en een afgifte op orde te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 06-04-2026 09:37 ]

• Appesteijn
  • Niet online
CPM schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:13:
[...]

Ja dat klopt, als alles goed is ingesteld, dan hoef je niets te compenseren. Ik denk alleen dat er heel weinig goed ingestelde system zijn :)

Ik probeer nu twee punten op te lossen:
1. Klopt mijn interpretatie van de data wel?

Als voorbeeld kreeg ik zelf terug van Quatt support dat men niet werkt met een traditionele stooklijn, maar men vaste uitgangspunten voor een woning gebruikt. Voor mijn huis staat nu ingesteld:
- Stopgrens buitentemperatuur: 16°C
- Benodigd vermogen bij -10°C: 19 kW

Onderstaande haal ik uit de data (sinds juli 2025):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EGsu1J_u4z9z0xkoM3PvyZGItI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQYyuPrhL6a1LYiAKb6fqpNB.png?f=fotoalbum_large
Dit wijkt wel heel veel af, hierdoor twijfel ik of mijn metingen wel goed zijn.

2. Het installeren van wat software is makkelijk en doet niets met je garantie. En wellicht kun je een niet goed ingesteld systeem wel goed laten functioneren via deze truc. Het is een laagdrempelige manier om je systeem beter te laten werken.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Appesteijn schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:40:
[...]
- Stopgrens buitentemperatuur: 16°C
- Benodigd vermogen bij -10°C: 19 kW
Die stopgrens is ook bloedje irritant. Hoe dat helemaal werkt is me nog niet duidelijk, helemaal stoppen lijkt niet te gebeuren, maar ik zie wel dat rond die temp de Quatt gek begint te doen, terwijl mijn HA juist van die situatie gebruik wil maken om de binnentemp met een hele hoge cop omhoog te trekken zodat de Quatt in de avond als het 6 graden is uit kan. Het gaat gelukkig nog wel redelijk, maar kleine correcties lijken dan niet te werken, dan moet je echt een stevige zwengel aan de thermostaat geven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Ferdinand Oeinck
  • Laatst online: 13:07
onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:46:
[...]

Die stopgrens is ook bloedje irritant. Hoe dat helemaal werkt is me nog niet duidelijk, helemaal stoppen lijkt niet te gebeuren, maar ik zie wel dat rond die temp de Quatt gek begint te doen, terwijl mijn HA juist van die situatie gebruik wil maken om de binnentemp met een hele hoge cop omhoog te trekken zodat de Quatt in de avond als het 6 graden is uit kan. Het gaat gelukkig nog wel redelijk, maar kleine correcties lijken dan niet te werken, dan moet je echt een stevige zwengel aan de thermostaat geven.
Dat is mij ook opgevallen. Die stopgrens. Bij mijn v2 buitenunits staat de zon er vol op rond het middaguur. Waardoor de buitentemperatuur meting veel te hoge waarden meet en de cic er daardoor mee stopt terwijl de werkelijke buitentemperatuur zo'n 5 graden lager is. Vervelend...

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:51:
[...]

Dat is mij ook opgevallen. Die stopgrens. Bij mijn v2 buitenunits staat de zon er vol op rond het middaguur. Waardoor de buitentemperatuur meting veel te hoge waarden meet en de cic er daardoor mee stopt terwijl de werkelijke buitentemperatuur zo'n 5 graden lager is. Vervelend...
Bekend probleem :+
Zo opgelost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZSIA5oH-hPFg_8Lf-psWwpweyI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WPFStMBzYEnRRdlx1i4BZ3uR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iGImRiJ4j8cFI-USqN1WBMFsq0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mt1OV3qAzCj4OvtIRsOGQOe7.png?f=user_large

• onlinaius
Zit er nog wel een stopgrens in? Want eerlijk gezegd zie ik daar ook niet echt het nut van in: de thermostaat zegt wel of er gestopt moet worden. Is de temp niet gehaald: niet stoppen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:46:
[...]

Die stopgrens kun je toch zo laten aanpassen als je dat stoort. Wat geeft je warmteverliesberekening aan? Ik heb deze zelf aan de hand van de warmteverliesberekening laten aanpassen naar 4,8Kw en 20,8℃ alhoewel ik nu in het voorjaar weer constateer dat ik nu op 5Kw en 18℃ zit, ik heb nu bijna een heel jaar gemonitord in de warmteverliesberekening van de verguldebarman. Nu een lekker rustig systeem.
Ik heb mijn Quatt wel op de Noordgevel waardoor ik geen last van de zon heb. Dat is ook de enige juiste plek voor een buitentemperatuursensor.

[ Voor 6% gewijzigd door louigi58 op 06-04-2026 11:10 ]

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• Ferdinand Oeinck
Voor OpenQuatt wel, maar ik wacht nog steeds op een antwoord van Bob van Quatt, op mijn vraag hierover die ik na de meeting met Quatt aan hem stelde....

• onlinaius
louigi58 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:01:
[...]

Die stopgrens kun je toch zo laten aanpassen als je dat stoort. Wat geeft je warmteverliesberekening aan? Ik heb deze zelf aan de hand van de warmteverliesberekening laten aanpassen naar 4,8Kw en 20,8℃ alhoewel ik nu in het voorjaar weer constateer dat ik nu op 5Kw en 18℃ zit, ik heb nu bijna een heel jaar gemonitord in de warmteverliesberekening van de verguldebarman. Nu een lekker rustig systeem.
Om eerlijk te zijn: ik weet het niet, zowel de stopgrens als de warmteverliesberekening niet. Ik heb met beide wat minder te maken doordat ik met HA aanstuur. Ik merk alleen dat bij hoge buitentemperaturen het gedrag soms wat onverwacht is. Opgelost door in HA bij buitentemps boven de 14 graden de thermostaat agressiever te laten verhogen.

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:01:
[...]

Zit er nog wel een stopgrens in? Want eerlijk gezegd zie ik daar ook niet echt het nut van in: de thermostaat zegt wel of er gestopt moet worden. Is de temp niet gehaald: niet stoppen.
Het is voor mij geen stopgrens. Ik heb die waarde nu op 17grC staan. Dan zegt de regeling: het huis heeft nu, gezien buitentemp, 0W warmteinput nodig.
Maar als het verschil tussen kamertemp / setpoint te groot is, dan komt daar een kamercorrectie bovenop.

Gevolg, op basis van buitentemp zal HP uit staan, maar door de kamercorrectie blijft hij toch lopen (indien nodig)

• onlinaius
jj85 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:17:
[...]

Het is voor mij geen stopgrens. Ik heb die waarde nu op 17grC staan. Dan zegt de regeling: het huis heeft nu, gezien buitentemp, 0W warmteinput nodig.
Maar als het verschil tussen kamertemp / setpoint te groot is, dan komt daar een kamercorrectie bovenop.

Gevolg, op basis van buitentemp zal HP uit staan, maar door de kamercorrectie blijft hij toch lopen (indien nodig)
Ik vermoed eerlijk gezegd dat Quatt ook zoiets doet, want als je agressief genoeg met de thermostaat werkt doet de Quatt nog wel wat.

Die kamercorrectie staat dan misschien (naar mijn smaak) standaard bij Quatt niet zo lekker ingesteld waardoor een kleine warmtevraag niet werkt bij hoge temperaturen.

• harv
@jj85

Het leuke van openQuatt lijkt me dat je in elk geval de gevolgen ziet van andere instellingen, en dus in je eigen huis kunt zoeken naar alle invloeden, en dus gewenste instellingen. Ik ben benieuwd!

Maar overigens lijken me in deze discussie twee zaken door elkaar gegooid te worden, de gemeten buitentemperatuur door de quatt(s), en de ingestelde/opgegeven temperatuur, waarbij de warmtepompen normaal niet meer draaien.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
  • Nu online
harv schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:56:
[...]

@jj85

Het leuke van openQuatt lijkt me dat je in elk geval de gevolgen ziet van andere instellingen, en dus in je eigen huis kunt zoeken naar alle invloeden, en dus gewenste instellingen. Ik ben benieuwd!

Maar overigens lijken me in deze discussie twee zaken door elkaar gegooid te worden, de gemeten buitentemperatuur door de quatt(s), en de ingestelde/opgegeven temperatuur, waarbij de warmtepompen normaal niet meer draaien.
Niet perse door elkaar, maar ze beinvloeden elkaar.
Wat @onlinaius stoptempertuur noemt, wordt gemeten met de buitentemperatuursensor op de buitenunit.
Die kan vervolgens weer vol in het zonnetje staan en daardoor een te hoge waarde teruggeven.

Gevolg is dat de Quatt nog eerder stopt dan je zou willen.

• harv
jj85 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:07:
[...]

Niet perse door elkaar, maar ze beinvloeden elkaar.
Wat @onlinaius stoptempertuur noemt, wordt gemeten met de buitentemperatuursensor op de buitenunit.
Die kan vervolgens weer vol in het zonnetje staan en daardoor een te hoge waarde teruggeven.

Gevolg is dat de Quatt nog eerder stopt dan je zou willen.
@onlinaius
@jj85
@louigi58

Volgens mij bedoelt @louigi58 de temperatuur die je opgeeft aan Quatt als temperatuur waarboven de warmtepompen niet meer hoeven te starten. Die dus ook wordt verwerkt in de excelsheet kwh/buitentemp.

• onlinaius
harv schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:28:
[...]

@onlinaius
@jj85
@louigi58

Volgens mij bedoelt @louigi58 de temperatuur die je opgeeft aan Quatt als temperatuur waarboven de warmtepompen niet meer hoeven te starten. Die dus ook wordt verwerkt in de excelsheet kwh/buitentemp.
Dat begrijp ik en dat is ook mijn punt: ik bepaal graag zelf wanneer de warmtepompen niet hoeven te starten.

Tof dat het 16 graden buiten is, en de woning dus geen verwarming nodig heeft, en dan gaat ie dus s nachts draaien als het 5 graden is en er geen zon meer is.

Dus niet draaien met COP 7 op gratis stroom, maar met COP 4 op het moment dat stroom wel wat kost...

Daar vind ik wat van...

• Ferdinand Oeinck
onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:42:
[...]

Dat begrijp ik en dat is ook mijn punt: ik bepaal graag zelf wanneer de warmtepompen niet hoeven te starten.

Tof dat het 16 graden buiten is, en de woning dus geen verwarming nodig heeft, en dan gaat ie dus s nachts draaien als het 5 graden is en er geen zon meer is.

Dus niet draaien met COP 7 op gratis stroom, maar met COP 4 op het moment dat stroom wel wat kost...

Daar vind ik wat van...
Ik ook!

Moet ik een wijziging van die stoptemperatuur via de Quatt helpdesk regelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 06-04-2026 13:07 ]

• TeslaNerd
harv schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:56:
[...]
En vergeet ook niet dat de leidende gedachte voor de Quatt CiC aansturing is dat:
Bob Quatt: Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!
Laten wij vooral met Quatt blijven sparren!

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 06-04-2026 13:16 ]

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
onlinaius schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:42:
[...]

Daar vind ik wat van...
Je zou ook je buitentemperatuursensor kunnen verplaatsen idealtiter naar Noord, of een plek waar in elk geval geen zon schijnt, zo hou je wel je optimale stooklijn voor de dagen dat de zon niet schijnt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOAAAge1X15tyEn0no8nEoMScfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IErSYvwZ3wCakNr8Z0ZYjEZM.jpg?f=fotoalbum_large

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/17,9°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• jj85
  • Nu online
louigi58 schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:04:
[...]

Je zou ook je buitentemperatuursensor kunnen verplaatsen
Wel vervelend dat er een warmtepomp van 60kg aan hangt ;)

• TeslaNerd
[...]
Je zou ook je buitentemperatuursensor kunnen verplaatsen idealtiter naar Noord, of een plek waar in elk geval geen zon schijnt, zo hou je wel je optimale stooklijn voor de dagen dat de zon niet schijnt.[Afbeelding]
Kan dat zonder gevolgen voor de garantie?

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
[...]

Je zou ook je buitentemperatuursensor kunnen verplaatsen idealtiter naar Noord, of een plek waar in elk geval geen zon schijnt, zo hou je wel je optimale stooklijn voor de dagen dat de zon niet schijnt.[Afbeelding]
Quatt heeft mij al eens antwoord gegeven over de buitentemperatuur en de werking van de Quatt:

Het is geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.

Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.

Wanneer de Quatt wel gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wanneer de Quatt wel gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.
Daar zit dan ook direct het probleem. Een te warme sensor zorgt ervoor dat de Quatt soms niet start terwijl hij wel zou moeten draaien (conform stooklijn). Zodra kamertemperatuur dan toch teveel daalt en Quatt gaat starten, dan schiet de gemeten buitentemperatuur ineens enorm omlaag met een enorme overshoot op vermogen als gevolg.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
jj85 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:35:
[...]

Daar zit dan ook direct het probleem. Een te warme sensor zorgt ervoor dat de Quatt soms niet start terwijl hij wel zou moeten draaien (conform stooklijn). Zodra kamertemperatuur dan toch teveel daalt en Quatt gaat starten, dan schiet de gemeten buitentemperatuur ineens enorm omlaag met een enorme overshoot op vermogen als gevolg.
We weten inmiddels dat Quatt mee leest in het forum. Dan weten ze ook dat dit antwoord dus niet klopt en kunnen ze er nu iets aan doen 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• raven22
Ik wil het dak waar mijn duo V1 staat van een nieuw laagje bitumen laten voorzien. Ze hoeven niet van het dak af maar wel tijdelijk verplaatst.
Ze moeten dus even afgekoppeld worden, zijn daar instructies voor te vinden?
Of is het kwestie van stroom eraf en leidingen losmaken.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
raven22 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:11:
Ik wil het dak waar mijn duo V1 staat van een nieuw laagje bitumen laten voorzien. Ze hoeven niet van het dak af maar wel tijdelijk verplaatst.
Ze moeten dus even afgekoppeld worden, zijn daar instructies voor te vinden?
Of is het kwestie van stroom eraf en leidingen losmaken.
ook eerst even drukloos maken.
en zou zorgen dat je even een setje nieuwe afdichtings ringen hebt, altijd zuur als je denkt ze te gaan hergebruiken en vervolgens niet dicht krijgt..
(ik dacht dat dit goede maat was: KÖRO HD-ring 23x30x2 mm 1", 2.45 voor pakje met 4 stuks)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:47:
[...]

ook eerst even drukloos maken.
en zou zorgen dat je even een setje nieuwe afdichtings ringen hebt, altijd zuur als je denkt ze te gaan hergebruiken en vervolgens niet dicht krijgt..
(ik dacht dat dit goede maat was: KÖRO HD-ring 23x30x2 mm 1", 2.45 voor pakje met 4 stuks)
Deze lag hier nog bij m'n Quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU1NJ8uClCXkCKD5Yn5k7eXVld4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8CcwoSR1aVAfpJt1i39fjI2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq9bFoOhF7LScOyVm937TB63kdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgQipvHD9BQv2rauoZhmFLOs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9VZPxFPESgHRAkv9B4HrjDk4s8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3fO79KT1fVB49OU7vKKKJAN.jpg?f=fotoalbum_tile

• TWN
  • Laatst online: 13:51

TWN

Mr.White schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:40:
[...]

Hier zijn ze inmiddels ook vervangen. Inderdaad enkel de ophanging en het blad. De monteur gaf aan dat dit alweer een nieuwe versie is en dat bij deze variant de motor niet vervangen hoeft te worden. Hij gaf aan dat het nieuwe blad circa 6db moet schelen met het 4-wegs-blad.

Het is nog niet heel koud geweest, maar je hoort de HP inderdaad een stuk minder. Gevoelsmatig een aangenaam verschil.
Nu ben ik heel benieuwd hoe dit bij mij gaat klinken, 6db is wel een flinke claim! hopelijk kan Quatt dit inderdaad waar maken :D

• onlinaius
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:06:
[...]

Ik ook!

Moet ik een wijziging van die stoptemperatuur via de Quatt helpdesk regelen?
Ik weet niet of ze dit kunnen.

Normaal ziet een warmteverliescurve er ongeveer zo uit: (maar dan met m3 gasverbruik uitgedrukt in watts benodigd verwarmingsvermogen)

Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/8502/original/image_id_5470.png?1458378897

De stoptemperatuur komt uit deze grafiek: de buitentemperatuur waarbij de grafieklijn de 0 lijn snijdt is de stoptemperatuur. Hier heeft je woning theoretisch geen verwarming meer nodig.

Je kunt die stoptemperatuur dus alleen beinvloeden door de lijn te verplaatsen, maar daardoor klopt deze op andere punten niet meer, en heb je dus vaak iets teveel verwarming.

Daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen, bijv een lijn die naarmate deze dichter bij de 0 komt begint af te buigen, of een model wat rekening houd met de voorspelde temperatuur later op de dag, maar het is niet een kwestie van even het cijfer van de stoptemperatuur een beetje aanpassen.

Daarnaast zou dit bij Quatt tegen het probleem aanlopen dat ze de de warmtevraag van de thermostaat bepalend laten zijn, dus een afwijking naar boven van de gevraagde temperatuur is niet mogelijk, dan geeft de thermostaat geen warmtevraag meer, en gaat de Quatt uit.

Ergo: de Quatt moet een stuk slimmer worden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 07-04-2026 10:43 ]

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:45
TWN schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:10:
[...]

Nu ben ik heel benieuwd hoe dit bij mij gaat klinken, 6db is wel een flinke claim! hopelijk kan Quatt dit inderdaad waar maken :D
Hallo,
betekent dit (als dit werkt) dat alle V2 gebruikers een vervanging van 4 naar 3-blad gaan krijgen? Zo ja, moet je je daarvoor aanmelden?

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• TWN
  • Laatst online: 13:51

TWN

yuehan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:45:
[...]

Hallo,
betekent dit (als dit werkt) dat alle V2 gebruikers een vervanging van 4 naar 3-blad gaan krijgen? Zo ja, moet je je daarvoor aanmelden?
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb voor mijn setup een klacht/ticket ingeschoten ivm geluidsoverlast. Hiervoor is eind april een monteur bij mij ingepland.

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:43:
[...]

Ik weet niet of ze dit kunnen.

Normaal ziet een warmteverliescurve er ongeveer zo uit: (maar dan met m3 gasverbruik uitgedrukt in watts benodigd verwarmingsvermogen)

[Afbeelding]

De stoptemperatuur komt uit deze grafiek: de buitentemperatuur waarbij de grafieklijn de 0 lijn snijdt is de stoptemperatuur. Hier heeft je woning theoretisch geen verwarming meer nodig.

Je kunt die stoptemperatuur dus alleen beinvloeden door de lijn te verplaatsen, maar daardoor klopt deze op andere punten niet meer, en heb je dus vaak iets teveel verwarming.

Daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen, bijv een lijn die naarmate deze dichter bij de 0 komt begint af te buigen, of een model wat rekening houd met de voorspelde temperatuur later op de dag, maar het is niet een kwestie van even het cijfer van de stoptemperatuur een beetje aanpassen.

Daarnaast zou dit bij Quatt tegen het probleem aanlopen dat ze de de warmtevraag van de thermostaat bepalend laten zijn, dus een afwijking naar boven van de gevraagde temperatuur is niet mogelijk, dan geeft de thermostaat geen warmtevraag meer, en gaat de Quatt uit.

Ergo: de Quatt moet een stuk slimmer worden ;)
@Ferdinand Oeinck
Quatt kent deze twee waarden

Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Kun je via support opvragen en laten aanpassen.

• Ferdinand Oeinck
TWN schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:51:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb voor mijn setup een klacht/ticket ingeschoten ivm geluidsoverlast. Hiervoor is eind april een monteur bij mij ingepland.
Zo ging het bij ons ook.

• paQ
TWN schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:10:
[...]

6 dB... dan is die geluidsmeting voor opgaaf toch gewoon BS geweest :?
Dat is niet even een marge of een meetverschilletje he.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:50
Misschien is de ventilator nu 6 dB stiller (dus 4x zo stil), en is daarmee de volledige geluidsmeting (dus inclusief compressor, waterpomp, etc.) niet 6 dB stiller maar (veel) minder?

Ze kunnen met een blad natuurlijk alleen de luchtstroom beinvloeden, dus ik kan me niet voorstellen dat dit iets anders aanpast dan het geluid van de luchtstroom, en dus slechts van 1 component van het geheel.

• nairolf
jj85 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:06:
[...]

@Ferdinand Oeinck
Quatt kent deze twee waarden

Rated maximum house power: 11080 Watt - dit is het vermogen dat wij nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden bij -10 graden Celsius. Dit betekent dat wanneer het buiten -10 graden Celcius is, wij 11kW warmte nodig hebben om jouw huis op temperatuur te houden. Dit is berekend volgens de informatie welke wij hebben verkregen tijdens de intake/verkoopgesprek.

Maximum heating outdoor temperature: 17 graden Celcius - dit is de buitentemperatuur vanaf waar wij vinden dat er geen extra vermogen nodig is om jouw huis op temperatuur te houden. Of te wel, wanneer het 17 graden buiten is, hoeft de Quatt niet te draaien om jouw huis op temperatuur te houden.

Kun je via support opvragen en laten aanpassen.
En als het goed is wordt dit alleen maar als 1 van de onderdelen van de berekening voor het gewenste vermogen van de WP gebruikt, de zogenoemde "feedforward", de "voorspelling", en wordt die nog gecorrigeerd op basis van de daadwerkelijke temperatuur die de thermostaat geeft.

• paQ
nairolf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:38:
Misschien is de ventilator nu 6 dB stiller (dus 4x zo stil), en is daarmee de volledige geluidsmeting (dus inclusief compressor, waterpomp, etc.) niet 6 dB stiller maar (veel) minder?

Ze kunnen met een blad natuurlijk alleen de luchtstroom beinvloeden, dus ik kan me niet voorstellen dat dit iets anders aanpast dan het geluid van de luchtstroom, en dus slechts van 1 component van het geheel.
lijkt me ook dat het fanblad (uiteraard) een weging heeft op het geheel.
Maar dan nog zou 6dB op het blad ca 2dB op het hele apparaat betekenen.
Nog steeds niet iets wat je per ongeluk fout meet m.i.

• raven22
Laat die Quatt koelmodus maar komen!
Kom er net achter dat mijn 3€ fancontrollers voor mijn jaga's ook een 'reverse' mode hebben. En dus geschikt voor koelen.
https://nl.aliexpress.com...4dfT&gatewayAdapt=glo2nld

• jj85
  • Nu online
raven22 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:55:
Kom er net achter dat mijn 3€ fancontrollers voor mijn jaga's ook een 'reverse' mode hebben. En dus geschikt voor koelen.
oh, hoe dan? heb er ook nog een liggen ;)

• Ferdinand Oeinck
raven22 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:55:
Koeling met radiatoren: Voor het koelen via radiatoren is een warmtepomp nodig die koud water (ca. 7°C - 12°C) door de radiator stuurt. Dit vereist een condensaatafvoer om condensvorming en waterschade te voorkomen, wat bij de meeste standaard radiatorventilatoren niet wordt ondersteund.

• nairolf
paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:47:
[...]

lijkt me ook dat het fanblad (uiteraard) een weging heeft op het geheel.
Maar dan nog zou 6dB op het blad ca 2dB op het hele apparaat betekenen.
Nog steeds niet iets wat je per ongeluk fout meet m.i.
Dat hangt helemaal af van de weging. Zie hieronder een snel in elkaar geflanst excel sheetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPUw__c0choqfaJafVmqdJy7u9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A9Yhpjb4kfWkQNfGUnn3JESC.png?f=fotoalbum_large

Hoe lager de ventilator is, hoe kleiner het verschil op totaal als die 6 dB in mindering wordt gebracht daarop.

Dus als de ventilator al "maar" 46 dB was, dan is hij nu 40 dB, maar scheelt het totaal slechts 0.4 dB op de hele WP.

[ Voor 6% gewijzigd door nairolf op 07-04-2026 13:23 ]

• paQ
nairolf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:22:
[...]

Dat hangt helemaal af van de weging. Zie hieronder een snel in elkaar geflanst excel sheetje:
[Afbeelding]

Hoe lager de ventilator is, hoe kleiner het verschil op totaal als die 6 dB in mindering wordt gebracht daarop.

Dus als de ventilator al "maar" 46 dB was, dan is hij nu 40 dB, maar scheelt het totaal slechts 0.4 dB op de hele WP.
Ik lees via verschillende kanalen dat de V2 te luid is / luider is dan de V1(.5). Als hij in het slechtste scenario het vermogen van de WP an sich maar met 0,4dB vermindert, dan heeft deze hele exercitie relatief weinig nut.

Maar goed. De klachten komen pas weer in januari, dus tot die tijd is dit "opgelost" :+

• nairolf
paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:30:
[...]

Ik lees via verschillende kanalen dat de V2 te luid is / luider is dan de V1(.5). Als hij in het slechtste scenario het vermogen van de WP an sich maar met 0,4dB vermindert, dan heeft deze hele exercitie relatief weinig nut.

Maar goed. De klachten komen pas weer in januari, dus tot die tijd is dit "opgelost" :+
En die nuance had ik even over het hoofd gezien ik even in dit verhaal. Ik wilde alleen maar zeggen dat het heel erg afhangt van hoe groot de component al is, hoeveel vermindering hij gaat geven.

Met in het achterhoofd dat de V2 soms duidelijk luider is dan V1 zou je verwachten dat er dan inderdaad voor die systemen dit wel significant gaat schelen.

Hoe ze dan ooit op 55 dB zijn uitgekomen? Ik gok dat dit een stukje is "niet iedere V2 is luider dan V1(.5)", en is er dus mogelijk een "goede" V2 naar certificering gegaan. Dan hebben ze niks "gemist" bij de meting, dan is er een stuk variatie in het product (het productieprocess?).

Of dat per ongeluk of express (we sturen "een goede" naar certificering) is gegaan laat ik in het midden. Heb het op mijn werk ook al flink aantal keer gezien dat er problemen zijn die pas na 20+ systemen tevoorschijn komen, en dan wel echt problematisch zijn (zoals dit in principe ook!). Maar het probleem wat ze hebben heb je tijdens het ontwerp fase en alle proto systemen die daarin gemaakt zijn niet gezien. Mogelijk omdat op dat moment je design team ze in elkaar sleutelt en dat net wat preciezer doet. Mogelijk omdat er variatie zit in componenten die je pas bij grotere aantallen ziet. Mogelijk omdat het probleem zich alleen voordoet bij specifieke combinaties van componenten (bijv. ventilator + ophanging, alleen de "slechte" combinaties maken herrie), etc..

Neemt niet weg dat het opgelost moet worden. Hiermee wil ik alleen zeggen dat je opmerkingen over "dat is niet even een marge of meetverschilletje" of "niet iets wat je per ongeluk fout meet" wat kort door de bocht zijn. Problemen kunnen zich soms echt pas in de massa-productielijn laten zien.

• paQ
nairolf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:43:
[...]

En die nuance had ik even over het hoofd gezien ik even in dit verhaal. Ik wilde alleen maar zeggen dat het heel erg afhangt van hoe groot de component al is, hoeveel vermindering hij gaat geven.

Met in het achterhoofd dat de V2 soms duidelijk luider is dan V1 zou je verwachten dat er dan inderdaad voor die systemen dit wel significant gaat schelen.

Hoe ze dan ooit op 55 dB zijn uitgekomen? Ik gok dat dit een stukje is "niet iedere V2 is luider dan V1(.5)", en is er dus mogelijk een "goede" V2 naar certificering gegaan. Dan hebben ze niks "gemist" bij de meting, dan is er een stuk variatie in het product (het productieprocess?).

Of dat per ongeluk of express (we sturen "een goede" naar certificering) is gegaan laat ik in het midden. Heb het op mijn werk ook al flink aantal keer gezien dat er problemen zijn die pas na 20+ systemen tevoorschijn komen, en dan wel echt problematisch zijn (zoals dit in principe ook!). Maar het probleem wat ze hebben heb je tijdens het ontwerp fase en alle proto systemen die daarin gemaakt zijn niet gezien. Mogelijk omdat op dat moment je design team ze in elkaar sleutelt en dat net wat preciezer doet. Mogelijk omdat er variatie zit in componenten die je pas bij grotere aantallen ziet. Mogelijk omdat het probleem zich alleen voordoet bij specifieke combinaties van componenten (bijv. ventilator + ophanging, alleen de "slechte" combinaties maken herrie), etc..

Neemt niet weg dat het opgelost moet worden. Hiermee wil ik alleen zeggen dat je opmerkingen over "dat is niet even een marge of meetverschilletje" of "niet iets wat je per ongeluk fout meet" wat kort door de bocht zijn. Problemen kunnen zich soms echt pas in de massa-productielijn laten zien.
Kan... allemaal mogelijkheden. Ik denk alleen wel dat het windowdressen altijd net iets minder onschuldig is dan men het probeert af te doen. Zo lang niemand piept, of dat autoriteiten zich er mee gaan bemoeien, is het wel prima en passen we de verkoopteksten niet aan ;)
Tegelijkertijd denk ik: gawd... kunnen ze weer overal langs om onderdelen te vervangen wat op zich makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Either way prevaleert de marktpenetratie, en we zien later wel wat er van komt.

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.