Ik post deze discussie van het zusterforum Quatt en HA zodat het voor een groter publiek toegankelijk is:
Het was voor mij een tweakers experiment om te verifiëren wat @Quatt Support / @BobVI in de vragenlijst eerder heeft bevestigd dat de 800l/u niet in alle situaties optimaal is:
Precies dat, ik kon dat vooraf ook niet aannemen maar met de flow op 420l/u verdubbelt de delta T wel bijna bij een Quatt op 30Hz van 1,6 naar 3,1 graden. De geleverde warmte ging zelfs iets omhoog van 1630 naar 1700 Watt. Het opgenomen electrische vermogen ging bij mij met ca 40 Watt omhoog om de waterpomp continue op maximale druk te laten draaien en ik kreeg dat ruisende geluid in mijn leidingen van het afknijpen van de flow.maxtrash schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:50:
[...]
leuk experiment alhoewel ik het niet helemaal begrijp wat je hier mee wil bereiken. Ik neem aan dat bij een flow van 400 l/u de delta T niet verdubbelt? Dus netto wordt de warmteafgifte kleiner. Wat is daar het voordeel van? In theorie kan ik zien dat je liever de warmtepomp permanent laat draaien ipv aan/uit gedrag, ten koste van enige efficiëntie. Maar heb jij dat echt nodig bij deze buitentemperaturen? Ik vind een minimum van 300 W of zo al behoorlijk laag.
Het was voor mij een tweakers experiment om te verifiëren wat @Quatt Support / @BobVI in de vragenlijst eerder heeft bevestigd dat de 800l/u niet in alle situaties optimaal is:
Mijn verlaagde flow experiment draaide van 13:30-20:00 in de Quatt insights hieronder:Bob: Er is inderdaad een efficientieslag te maken door de aantsturing te optimaliseren met een variable flow-rate (en te sturen op een fixed deltaT). Dit is een product-verbetering die wijzelf ook al hebben geidentificeerd, maar waar momenteel nog niet aan gewerkt wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 04-12-2025 10:43 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
/f/image/bipH7YotVKeN0rrGA7MBx42M.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QfBoAh8YNaF59cM8huOv6tWw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5XK89AmXqJ8YdR6sjU69usSt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kvMgkDHrUSjWwF4ZrApMDoJD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kiov27HXlpihsorR3KQRBsqq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pn99z6wCqyMcnZCzTDEcILoX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5B9rHekJ6O5fEeB5FXXrxGHa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9R2UKNn0rYX8ppaeAHM1RYr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qP5ctzKlTQygFKioxX78Rk8q.png?f=fotoalbum_large)