• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:43
Ik post deze discussie van het zusterforum Quatt en HA zodat het voor een groter publiek toegankelijk is:
maxtrash schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:50:
[...]
leuk experiment alhoewel ik het niet helemaal begrijp wat je hier mee wil bereiken. Ik neem aan dat bij een flow van 400 l/u de delta T niet verdubbelt? Dus netto wordt de warmteafgifte kleiner. Wat is daar het voordeel van? In theorie kan ik zien dat je liever de warmtepomp permanent laat draaien ipv aan/uit gedrag, ten koste van enige efficiëntie. Maar heb jij dat echt nodig bij deze buitentemperaturen? Ik vind een minimum van 300 W of zo al behoorlijk laag.
Precies dat, ik kon dat vooraf ook niet aannemen maar met de flow op 420l/u verdubbelt de delta T wel bijna bij een Quatt op 30Hz van 1,6 naar 3,1 graden. De geleverde warmte ging zelfs iets omhoog van 1630 naar 1700 Watt. Het opgenomen electrische vermogen ging bij mij met ca 40 Watt omhoog om de waterpomp continue op maximale druk te laten draaien en ik kreeg dat ruisende geluid in mijn leidingen van het afknijpen van de flow.
Het was voor mij een tweakers experiment om te verifiëren wat @Quatt Support / @BobVI in de vragenlijst eerder heeft bevestigd dat de 800l/u niet in alle situaties optimaal is:
Bob: Er is inderdaad een efficientieslag te maken door de aantsturing te optimaliseren met een variable flow-rate (en te sturen op een fixed deltaT). Dit is een product-verbetering die wijzelf ook al hebben geidentificeerd, maar waar momenteel nog niet aan gewerkt wordt.
Mijn verlaagde flow experiment draaide van 13:30-20:00 in de Quatt insights hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IhwzSwg03q-h52JxEv1WjYH_Ho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bSkGPS18kg5qut1ZlPKaKyMJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 04-12-2025 10:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:52
wimpie007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ben jij de profeet van warmtepomp vooronderzoek? Zie je alleen maar wijzen op dat mensen zelf meer research hadden moeten doen steeds. Maar daar heb je achteraf als consument niks aan. Je moet alles in detail doorgeven. Videobellen fotos en een gesprek en plaatsingsplan. Dan mag je ervanuitgaan dat Quatt je kundig adviseert toch?
Ja en NEE, helaas ligt het (tenminste hier in Nederland) wel even iets anders, dat gaat wel veranderen (kom ik zo op terug).
JA : je mag verwachten dat een verkoper je goed informeerd over zijn product, dat geld voor alles, alleen dat betekend niet dat je wettelijk je ook zelf moet informeren of dat voor jou situatie ook past.

NEE: voor oa de wettelijke eisen van warmtepompen en hier speciaal het geluidsaspect is de verkoper verplicht je bepaalde gegevens (oa geluidsvermogenswaarden confrom de regels) aan te leveren, we hebben in het verleden gezien dat dat vaak te kort schiet, zeker niet alleen bij Quatt, maar ook bij een boel andere merken. Er zijn er maar een paar die het echt goed doen.
Mbt tot het geluidsaspect heeft de wetgever echter bepaald (net als met alle andere bouwkundige aspecten van je huis) dat de eigennaar van dat ontroerend goed hiervoor uitsluitend alleen verantwoordelijk is. (sorry, dat is gewoon de huidige wet en regelgeving).

Gaat dat dan nog veranderen? Ja, met de nieuwe wetgeving Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) is cq wordt dat anders, helaas is daar dus ook weer een prijskaartje aan verbonden. Deze wet treed hierbij in fases in werking, dus steeds voor een bepaalde groep cq toepassing.
Op 1 januari 2024, gelijktijdig met de Omgevingswet, is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Deze wet heeft als doel de bouwkwaliteit van gebouwen en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Alleen geld deze tot nu toe alleen bij nieuwbouw, verbouwing ( en het plaatsen van een warmtepomp, cq airco valt daar dus ook onder) is deze wet nog steeds niet van kracht. Oorspronkelijk zou deze wet medio 2025 al ook voor verbouwing van kracht worden, maar door problemen is dat steeds uitgesteld. de verwachting is nu dat de volgende stappen zeker niet voor 2028 gaan komen, zelf verwacht ik eerder dat dit soort zaken nog langer gaan duren, denk maar niet eerder dan 2030.
Probleem ze hebben iets bedacht zonder de gevolgen hiervan goed in beeld te hebben, kennen we denk ik wel van meer zaken.

dit alles heeft echter wel de consequenties dat hier dus niet Quatt eindverantwoordelijk is, ze kunnen en mogen van alles zeggen, alleen ben jij als eigennaar van het huis verantwoordelijk dat je aan alle bouwkundige voorwaarden voldoet (denk aub ook aan mogelijke gementelijke vergunningen), dus ook ben je zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van dat rekenmodel qua geluidsoverlast richting je buren.
En Ja, ik weet het, dit doe je niet even in 10 minuten en hier is het heel belangrijk dat je de handleiding eerst eens heel goed moet doorlezen tot dat je deze echt goed begrijpt. Doe dat wel aub zorgvuldig, want als je hier de mist in gaat kan het zonder meer je zelf heel veel geld kosten, en je kunt dus hier niet aankloppen bij Quatt of welke leverancier dan ook. :)

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:47
De installateur is verantwoordelijk toch? De installateur valt onder de zelfde regels (Burgerlijk Wetboek) als een aannemer. En moet dus goed adviseren over de installatie, waaronder het benodigde vermogen en de juiste plaatsing qua geluid. Dat moet (sinds 1/1/2024) zelfs schriftelijk gebeuren zodat de installateur later niet kan zeggen: "dat heb ik toen en toen toch tegen je gezegd".

Als de installateur dat niet doet, kan je deze daar op aanspreken en zal de installateur dit moeten aanpassen.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-12 11:13
hoevenp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:04:
De installateur is verantwoordelijk toch? De installateur valt onder de zelfde regels (Burgerlijk Wetboek) als een aannemer. En moet dus goed adviseren over de installatie, waaronder het benodigde vermogen en de juiste plaatsing qua geluid. Dat moet (sinds 1/1/2024) zelfs schriftelijk gebeuren zodat de installateur later niet kan zeggen: "dat heb ik toen en toen toch tegen je gezegd".

Als de installateur dat niet doet, kan je deze daar op aanspreken en zal de installateur dit moeten aanpassen.
klopt dit is, begrijp ik, alleen voor nieuwbouw, voor verbouw gelden de oude regels nog

• Jan-tweak
hoevenp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:04:

Nee, hij is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen werk, maar niet voor zaken die betrekking hebben op jouw woning, want daarvoor (mn wettelijke eisen en bepalingen) heb je zelf die verantwoordelijkheid.
Wat jij bedoeld zou eigenlijk in de nieuwe wet Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) goed worden geregeld, echter die wet is voor deze soort wzh nu nog niet geldig, en dan mn de wettelijke regels mbt van je huis (en daar vallen bv de geluidseisen onder), een vermogensberekening bv niet, want dat heeft meer te maken met de doelmatigheid van het product, maar als jij verzuimd hebt om de aannemer van voldoende informatie te voorzien zou het voor gerecht wel eens slecht voor je kunnen aflopen.

• Jan-tweak
rob987 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:06:
[...]

klopt dit is, begrijp ik, alleen voor nieuwbouw, voor verbouw gelden de oude regels nog
Helemaal juist, voor nieuwbouw is de wet Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) al volledig van kracht en ligt de totaale verantwoordelijkheid, incl. lokale eisen en vergunningen, maar ook eisen vanuit de omgevingswet bij de bouwer. vergeet echter niet dat jij uiteindelijk wel voor die extra kosten gaat opdraaien, ten slotte betaal jij die private kwaliteitsborgers die dit moeten bewaken.
Maar voor een Quatt warmtepomp plaatsen is dit dus alleen nog maar toekomstmuziek en zul je het nu helemaal zelf moeten doen. reken er dan ook maar op dat de prijs van een Quatt dan er ook heel anders er uit komt te zien.

• Jan-tweak
juggle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:53:
[...]

Ik denk persoonlijk dat dit iets te kort door de bocht is. Plaatsing van Warmtepompen en airco's zijn wettelijk vastgelegd. Een fietsendealer mag ook geen opgevoerde fiets leveren. Zo mag een bedrijf geen warmtepomp plaatsen die niet wettelijk voldoet aan de plaatsingsvoorwaarden lijkt mij.
voor warmtepompen en airco's ligt de nu geldende wetgeving helaas toch wel anders ( geen idee hoe dat met een fietsenwinkel ligt, maar gezien de hoeveelheid van vrijwel alle ilegale fatbikes blijkt dat ook op los zand te staan).
Hierboven heb ik de nieuwe wet Wkb al eenvoudig proberen uit te leggen, en deze is op dit moment voor het plaatsen van warmtepompen en airco's helaas nog niet van kracht. Dit betekend dat de bestaande bouwwetgeving van toepassing is en die schuift dit soort verantwoordelijkheden volledig naar de eigennaar (opdrachtgever) toe, dus naar jou en mij. Zolang het product aan zijn wettelijke eisen voldoet, CE enz. is de verkoper daar (mbt het geluid) niet voor verantwoordelijk. Ga je dit aan een rechtbank voorlegen krijg je vrees ik een harde dobber. sorry, ik kan het helaas niet anders van gaan maken. :)
Ook bij mij heeft Quatt geen berekening gedaan volgens de Excel formule maar uitgegaan van het dichtsbijzijnde openstaande raam. Gelukkig kon ik met een TWeaker uit dit forum wel een juiste berekening maken en was de plaatsing wettelijk toegestaan.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de eerste jurisprudentie plaatsvindt dan denk ik dat Quatt hier beter op gaat letten.

• Jan-tweak
Sebastiaanslk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij wat fotos, dat raam naast het raam wat al open is, kan ook open. Dat is het raam van de andere slaapkamer
sorry, ik zie de foto's nu pas, maar zonder deze te berekenen kan ik je nu al zeggen dat deze plaatsing zeker niet aan de geluidseisen van 1-4-2021 voldoen. los van andere dingen waar ik vraagtekens bij heb.
mijn advies, laat hier een door een deskundige naar kijken, helaas ligt die verantwoordelijkheid wel volledig bij je zelf.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Vraagje, hoort het dat je deze flap zo kunt optillen waarmee de buizen voor de quatt m'n huis binnen komen? Want ik vermoed dat er nu lekkage is op deze plek (het druppelt binnen in huis).
Voordat ik ze boos ga opbellen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFXkrJ0ASIgPZbXBXcJp6U9kzJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bipH7YotVKeN0rrGA7MBx42M.png?f=fotoalbum_large

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54
Struikrover schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:08:
Vraagje, hoort het dat je deze flap zo kunt optillen waarmee de buizen voor de quatt m'n huis binnen komen? Want ik vermoed dat er nu lekkage is op deze plek (het druppelt binnen in huis).

[Afbeelding]
Nope, die hoort waterdicht te zijn. Je hebt zo te lezen al wel door waarom...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
Jan-tweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:31:
[...]

Helemaal juist, voor nieuwbouw is de wet Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) al volledig van kracht en ligt de totaale verantwoordelijkheid, incl. lokale eisen en vergunningen, maar ook eisen vanuit de omgevingswet bij de bouwer. vergeet echter niet dat jij uiteindelijk wel voor die extra kosten gaat opdraaien, ten slotte betaal jij die private kwaliteitsborgers die dit moeten bewaken.
Maar voor een Quatt warmtepomp plaatsen is dit dus alleen nog maar toekomstmuziek en zul je het nu helemaal zelf moeten doen. reken er dan ook maar op dat de prijs van een Quatt dan er ook heel anders er uit komt te zien.
Juist een speler als Quatt zou het werk om per gemeente vergunningsplicht in kaart te brengen en het invullen van een WPAC beter over haar klanten kan spreiden dan je lokale installateur.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
CPM schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:26:
[...]
Die "dempers" horen daar niet als hij op bigfoots staat. Die dingen zitten normaal onder een airco die in een muurbeugel hangt.
[...]
Bij mij is de opbouw (van Quatt naar dak dakkapel);
- Quatt
- Dempers
- Bigfoots
- Stoeptegels
- Rubber speeltegels 10 mm dik
- Dakbedekking
Zeer stil. Had het minder gekund? wellicht. Maar ben tevreden met het resultaat. De veel kleinere airco die ook op het dak staat (enkel op bigfoots) maakt wel geluid en trilling.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:48

[Afbeelding]
Betreft het een bitumen dak dan zal deze flap (plakplaat) vastgebrand moeten worden. Bij een epdm dak wordt de (epdm) flap geplakt.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
Brent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:15:
[...]

Nope, die hoort waterdicht te zijn. Je hebt zo te lezen al wel door waarom...
Ehbrands schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:36:
[...]

Betreft het een bitumen dak dan zal deze flap (plakplaat) vastgebrand moeten worden. Bij een epdm dak wordt de (epdm) flap geplakt.
Jep, heb in de gaten waarom. Volgens mij is het EPDM, maar dus echt 0.0 vastgeplakt. Ik was al bezig om dakdekkers te bellen maar heb nu eerst maar bij Quatt aangeklopt

• speedmetal35
  • Laatst online: 22:49
MeTooPV schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:32:
[...]

Bij mij is de opbouw (van Quatt naar dak dakkapel);
- Quatt
- Dempers
- Bigfoots
- Stoeptegels
- Rubber speeltegels 10 mm dik
- Dakbedekking
Zeer stil. Had het minder gekund? wellicht. Maar ben tevreden met het resultaat. De veel kleinere airco die ook op het dak staat (enkel op bigfoots) maakt wel geluid en trilling.
Welke dempers heb je gebruikt?

• MeTooPV
  • Laatst online: 00:14
De exacte dempers die ik gebruikt heb zijn er niet meer (Vibratiekit 2, Geel voor units van 50 t/m 80 KG).
Zijn nu denk ik deze geworden:
https://aircoshopnl.nl/to...eer-voor-units-tot-80-kg/

• TeslaNerd
onlinaius schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:47:
[...]

Misschien ook wel handig voor @Quatt Support om hier wat dieper in te duiken? (mits ze dit nog niet gedaan hebben bij een andere klant). Dit lijkt inderdaad wel of er een bug in de software van de Quatt zit.
De CiC update 3.15.1 wordt nu uitgerold

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:56
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:24:
[...]

Is daar een changelog voor?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• TeslaNerd
Niet gezien voor 3.15.1 maar voor de beta van 3.15 was het:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.15.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeter de hysterese van de HeatPump compressor

Bugfixes
Los een probleem op met All-Electric debietmetingen
Los een probleem op met de schatting van de vraag naar thermisch vermogen van All-Electric

Probleem met de antivriesbeveiligingsmodus van de HeatPump opgelost

Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:47
Jan-tweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:26:
[...]

Nee, hij is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen werk, maar niet voor zaken die betrekking hebben op jouw woning, want daarvoor (mn wettelijke eisen en bepalingen) heb je zelf die verantwoordelijkheid.
Wat jij bedoeld zou eigenlijk in de nieuwe wet Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) goed worden geregeld, echter die wet is voor deze soort wzh nu nog niet geldig, en dan mn de wettelijke regels mbt van je huis (en daar vallen bv de geluidseisen onder), een vermogensberekening bv niet, want dat heeft meer te maken met de doelmatigheid van het product, maar als jij verzuimd hebt om de aannemer van voldoende informatie te voorzien zou het voor gerecht wel eens slecht voor je kunnen aflopen.
Dat klopt niet hoor? De wkb is inderdaad uitgesteld voor bestaande bouw, maar de tegelijkertijd ingevoerde wijzigingen in het burgerlijk wetboek over aanneming van werk, zijn gewoon van kracht sinds 1 jan 2024, en daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen bestaande bouw of nieuwbouw.

Kijk maar eens in artikel 7:754 van het burgerlijk wetboek:
1. De aannemer is bij het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover hij deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop de opdrachtgever een werk laat uitvoeren, alsmede fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.

2. Bij aanneming van een bouwwerk geschiedt een waarschuwing als bedoeld in lid 1 schriftelijk en ondubbelzinnig en wijst de aannemer de opdrachtgever tijdig op de mogelijke gevolgen voor de deugdelijke nakoming van de overeenkomst. Van dit lid kan niet ten nadele van de opdrachtgever worden afgeweken, voor zover de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

• Jan-tweak

[Afbeelding]
oeps, en nee, dat is je plakstrip, en die hoort echt vastgeplakt te worden op je dak, e.e.a. afhankelijk van het materiaal van je dakbedekking. dus ook eerst de kiezel volledig vrij enx.
En ja, hier moeten ze dus wel terug komen, en snel ook. stomme fout

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:01
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:24:
[...]

@flipperaars

Ik heb een tijd lang hoop gehad dat het flipperen, soms uren aan een stuk voor 2 minuten starten van de beide quatts, met versie 3.14.4 opgelost was.
Helaas, het is nu weer wat warmer overdag, en prompt begint het weer. 0,02 (inderdaad, 0,02) graad beneden setpoint en hij start op. Hij loopt nog niet of de temperatuur komt boven setpoint, of hij denkt er over na en hij stopt weer.
En ja, de 0,02 verschil kan soms komen door dat ik langs de thermostaat loop, en temperaturen in de kamer schelen soms wel eens 0,3(0,3) graad. En soms gaat de deur naar de naar de iets koudere hal open, En zo ń temperatuur door wind verplaatsing, daar reageer je als thermostaat op.!!

Kijkend naar json, en via json naar mijn tado V3+ thermostaat (mits de echte waarden redelijk live worden doorgegeven), zie ik dat 0,02 eronder een start veroorzaakt, het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur veroorzaakt een otFtChEnabled = false, en daar reageert de Quatt (=de CIC) na 1 a 2 minuten op. En dat herhaalt zich dan soms per 3 minuten.

Ik weet, het Open Therm protocol ligt niet op alle punten vast. Maar volgens mij is echter de otFtChEnabled wel hard. Maar dan zou die slimme CIC toch het zo snel inschakelen na 0,02 (0,02) verlaging toch zelf moeten aanpassen??.....??

Blijft natuurlijk; wat is de verantwoordelijkheid van de OT thermostaat, en wat moet het opvolgende apparaat (CIC) doen met de commando ś / adviezen van de thermostaat?? En als dat een Quatt-geheim is, mogen we er toch vanuit gaan dat het perfect werkt???

Of is het toch de domme tado V3+, geleverd door Quatt, die niet goed werkt??? Ik wil best een andere thermostaat kopen, maar dan moet het wel samenwerken met de CIC, ook in de toekomst. En op dit moment zijn alle firmwareversie wijzigingen helaas vooral het herstellen van softwarebugs bij het in dienst krijgen van de AE.

Wat ik overigens doe om die extra slijtage te voorkomen, is op bepaalde tijden in het schema van de V3+ de temperatuur een uur 0,5 graad lager te zetten, dan is de kamertemperatuur 0,1-0,2 (geen 0,02) graad afgekoeld, en hebben mijn beide quatts weer wat tijd nodig om alles op temperatuur te brengen.

Maar,... ik ben toch geen thermostaatje of aiCICje???
Wie heeft hetzelfde probleem, of kan ik het toch met een andere thermostaat oplossen??

Hoewel ik problemen heb, wil dat niet zeggen dat ik ontevreden ben over mijn energiehuishouding met de quatts. Volgens mijn WAF ben ik er veel te veel mee bezig, volgens mij heb ik een goed draaiend systeem, wat echter TE weinig controleerbaar / beinvoedbaar is,

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
VindiGoosh schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:18:
[...]

Is hier nog wat uitgekomen?

Toevallig hoorde ik een klant van ons vandaag hier ook over. Die heeft na enige juridische druk uiteindelijk alsnog Quatt Care onder de oude voorwaarden afgesloten.
Via Quatt kan ik alsnog Quatt Care via oude voorwaarden voor 5 jaar afsluiten. Dit aanbod heeft niet met het aanbod van de rechtsbijstandsverzekering te maken. (of indirect wel, ik had aangegeven dat ik met het aanbod van 3 maanden korting niet eens was) Ik had echter Quatt Care voor 2 jaar gewild omdat daar ook het materiaal bij zat. Ik moet met mijn man overleggen of we het aanbod aannemen.

Inderdaad heb ik ook (telefonisch) contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering. Die geven aan dat als je een aanbod krijgt zonder termijn, de aanbieder dat aanbod ten allertijden weer kan intrekken. Dat heeft Quatt dus gedaan.

Inderdaad zitten in het nieuwe aanbod van Quatt Care wel een aantal punten in die voor discussie vatbaar zijn. Ik doel daarmee op als je vragen zou willen stellen dat je dan zou moeten betalen. Maar het is een voorwaarde waar ik als klant nu juridisch veel aan kan doen.. Mochten er problemen onstaan dan kan ik een beroep doen op onze rechtbijstand.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22-XH_LPLE8cb6kyxcC3ExuS7xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfBoAh8YNaF59cM8huOv6tWw.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt zegt dat het voldoet aan alle eisen, en toont me dan een heel gek plaatje naar de afstand naar de glazen afkapping toe van de buurvrouw

• Jan-tweak
hoevenp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:01:
[...]

Dat klopt niet hoor? De wkb is inderdaad uitgesteld voor bestaande bouw, maar de tegelijkertijd ingevoerde wijzigingen in het burgerlijk wetboek over aanneming van werk, zijn gewoon van kracht sinds 1 jan 2024, en daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen bestaande bouw of nieuwbouw.

Kijk maar eens in artikel 7:754 van het burgerlijk wetboek:

[...]
op zich klopt dat wel, alleen isd dit zoals zo veel artikelen op dit niveau een puur kapstokartikel waarom in aanvullende wetgeving daar in detail verdere "echte" bepalingen aan vast leggen.

hier in dit artikel staat dit eigenlijk heel mooi verwoord.
even een korte stukje daaruit:
"Aanneming van werk is de overeenkomst waarbij de ene partij, de aannemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren, tegen een door de opdrachtgever te betalen prijs in geld.'

Een werk is dus 'iets van stoffelijke aard tot stand brengen'. Dit omvat niet alleen de bouw van een woning of een brug, maar ook de aanleg van een tuin en schilderwerk. Ook het maken van schoeisel wordt als aanneming van werk gezien.

De drie wijzigingen die de Wkb in het algemene deel van Boek 7 Titel 12 invoert zijn echter specifiek gericht op aanneming van bouwwerken. De term bouwwerk is niet nieuw in het BW, deze term zit ook in artikel 7:761 lid 2 BW (verjaring). Het BW bevat echter geen definitie van de term bouwwerk. Omdat de term bouwwerk alleen voorkomt in het verjaringsartikel 7:761 BW, is er ook nauwelijks sprake van jurisprudentie waarin zich een heldere definitie heeft gevormd."

Juist in de aanvullende Wkb gaat men vanuit het door jou genoemde kapstokartikel e.e.a. nader bepalen, en dat is voor nieuwbouw (keinere) dus gedaan maar vooral voor de rest dus nog niet.
oorzaak is dat ze nu al bij de nieuwbouw tegen problemen aan lopen waar ze onvoldoende rekening mee gehouden hebben.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29
Sebastiaanslk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:57:
[Afbeelding]

Quatt zegt dat het voldoet aan alle eisen, en toont me dan een heel gek plaatje naar de afstand naar de glazen afkapping toe van de buurvrouw
Ja... het is the distance till de window from de buurman wat telt.
Wellicht voldoet het, maar het zal net wel / net niet zijn.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
[Afbeelding]

om het voor je makkelijk te maken wil ik wel voor je een berekening maken, heb alleen daarvoor wat meer gegevens nodig, en het lijkt me slim om dit buiten dit forum te houden, dus stuur maar een DM, als de berekening klaar is mag je deze natuurlijk hier tonen, maar dat dat is aan jou.

• Jan-tweak
Brent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:18:
[...]

Juist een speler als Quatt zou het werk om per gemeente vergunningsplicht in kaart te brengen en het invullen van een WPAC beter over haar klanten kan spreiden dan je lokale installateur.
sorry, ik ben je even kwijt ? op basis van wat zouden ze dat moeten, ze kunnen dat natuurlijk wel aans aanvullende dienst ( wel of niet bekostigd) kunnen doen, maar gezien de werkwijze van Quatt (en eigenlijk van elke warmtepompboer ) verwacht ik dat eigenlijk niet. daarvoor is het thema gewoon veel te complex en met heel wat arbeitstijd verbonden. :)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:40
[Afbeelding]

Moeilijk zichtbaar / herkenbaar op het plaatje. Als ik het goed interpreteer is 2 de plek vanaf waar gerekend wordt, en 1 de eerste plek waar de erfgrens op 1.5 meter hoogte niet bebouwd is. Als dat het geval is opzich prima dat Quatt die berekening even doet, maar het raam van de buren gaat waarschijnlijk de beslissende factor zijn, niet de erfgrens.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
Jan-tweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:03:
[...]

om het voor je makkelijk te maken wil ik wel voor je een berekening maken, heb alleen daarvoor wat meer gegevens nodig, en het lijkt me slim om dit buiten dit forum te houden, dus stuur maar een DM, als de berekening klaar is mag je deze natuurlijk hier tonen, maar dat dat is aan jou.
Die heb ik al gemaakt, maar wacht nog op wat specifieke afmetingen, anders is het niet te doen.
Ik stoor me zelfs dermate aan die WPAC sheet, dat ik eens aan het prutsen ben geslagen of dat niet duidelijker te maken is.
M.i. is 'het' manco van die sheet dat mensen maar moeten snappen dat het 3D coordinaten zijn die ze moeten invullen in een 2D excel vlakjes structuur met bovenaanzicht |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vdNR703vuoCJWQY2T8akLTrxnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XK89AmXqJ8YdR6sjU69usSt.png?f=fotoalbum_large

Door het op deze wijze te vertalen en dan door de excel sheet te laten berekenen is volgens mij een stuk makkelijker. Ik krijg met dezelfde invoergegevens overigens dezelfde uitkomsten in @Sebastiaanslk zijn casus.

Nu alleen nog de juiste afmetingen en dan is het resultaat wel duidelijk.

edit:
Het kan nog duidelijk volgens mij :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maklg9ZeLIJ94jR1lIrMMYxBNIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvMgkDHrUSjWwF4ZrApMDoJD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 18:26 ]

• TeslaNerd
harv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:46:
[...]
Ik heb een tijd lang hoop gehad dat het flipperen, soms uren aan een stuk voor 2 minuten starten van de beide quatts, met versie 3.14.4 opgelost was.
Helaas, het is nu weer wat warmer overdag, en prompt begint het weer. 0,02 (inderdaad, 0,02) graad beneden setpoint en hij start op. Hij loopt nog niet of de temperatuur komt boven setpoint, of hij denkt er over na en hij stopt weer.
En ja, de 0,02 verschil kan soms komen door dat ik langs de thermostaat loop, en temperaturen in de kamer schelen soms wel eens 0,3(0,3) graad. En soms gaat de deur naar de naar de iets koudere hal open, En zo ń temperatuur door wind verplaatsing, daar reageer je als thermostaat op.!!

Kijkend naar json, en via json naar mijn tado V3+ thermostaat (mits de echte waarden redelijk live worden doorgegeven), zie ik dat 0,02 eronder een start veroorzaakt, het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur veroorzaakt een otFtChEnabled = false, en daar reageert de Quatt (=de CIC) na 1 a 2 minuten op. En dat herhaalt zich dan soms per 3 minuten.

Ik weet, het Open Therm protocol ligt niet op alle punten vast. Maar volgens mij is echter de otFtChEnabled wel hard. Maar dan zou die slimme CIC toch het zo snel inschakelen na 0,02 (0,02) verlaging toch zelf moeten aanpassen??.....??

Blijft natuurlijk; wat is de verantwoordelijkheid van de OT thermostaat, en wat moet het opvolgende apparaat (CIC) doen met de commando ś / adviezen van de thermostaat?? En als dat een Quatt-geheim is, mogen we er toch vanuit gaan dat het perfect werkt???

Of is het toch de domme tado V3+, geleverd door Quatt, die niet goed werkt??? Ik wil best een andere thermostaat kopen, maar dan moet het wel samenwerken met de CIC, ook in de toekomst. En op dit moment zijn alle firmwareversie wijzigingen helaas vooral het herstellen van softwarebugs bij het in dienst krijgen van de AE.

Wat ik overigens doe om die extra slijtage te voorkomen, is op bepaalde tijden in het schema van de V3+ de temperatuur een uur 0,5 graad lager te zetten, dan is de kamertemperatuur 0,1-0,2 (geen 0,02) graad afgekoeld, en hebben mijn beide quatts weer wat tijd nodig om alles op temperatuur te brengen.

Maar,... ik ben toch geen thermostaatje of aiCICje???
Wie heeft hetzelfde probleem, of kan ik het toch met een andere thermostaat oplossen??

Hoewel ik problemen heb, wil dat niet zeggen dat ik ontevreden ben over mijn energiehuishouding met de quatts. Volgens mijn WAF ben ik er veel te veel mee bezig, volgens mij heb ik een goed draaiend systeem, wat echter TE weinig controleerbaar / beinvoedbaar is,
Probeer een andere thermostaat!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:37:
[...]

Aanvullend, eentje waarbij de de upper en lower hysterese waarden zelf kunt instellen en dus zelf de marges kan bepalen

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Brent
Jan-tweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:06:
[...]

sorry, ik ben je even kwijt ? op basis van wat zouden ze dat moeten, ze kunnen dat natuurlijk wel aans aanvullende dienst ( wel of niet bekostigd) kunnen doen, maar gezien de werkwijze van Quatt (en eigenlijk van elke warmtepompboer ) verwacht ik dat eigenlijk niet. daarvoor is het thema gewoon veel te complex en met heel wat arbeitstijd verbonden. :)
De discussie is of voor renovaties de installateur ook niet dezelfde verantwoordelijkheden moet hebben als vergunningaanvraag en geluidsberekening. Het is natuurlijk eigenlijk heel wenselijk dat bij de installateur te leggen. Quatt in deze.

Vergunningsplichten bijhouden (per gemeente verschillend) en WPAC-spreadsheets invullen: naarmate je een grotere speler bent is de moeite per plant steeds kleiner. Je hoeft maar 1x/jaar/gemeente bij te houden hoe het zit met vergunningen, en dat kun je er voor oneindig veel klanten gebruik van die kennis maken. Zodra je een beetje handig wordt in de WPAC doe je een klant in een kwartiertje. Een grotere speler kan wellicht zelfs wel 1 iemand er speciaal voor aannemen.

Als je een kleine jongen bent (bijv een eenpitter) is die overhead relatief veel groter

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 04-12-2025 19:08 ]

• harv
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:37:
[...]

@TeslaNerd

Welke???
Die voldoet aan Open Therm???

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• TeslaNerd
harv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:18:
[...]

@TeslaNerd

Welke???
Die voldoet aan Open Therm???
Tado wordt hier veel genoemd, Diyless is een voordelige tweakers thermostaat en als je het mij vraagt dan ben ik natuurlijk het meest enthousiast voor de Honeywell Round Modulation T87m1003 omdat die per 1/100ste graad kan worden ingesteld via HA. De nieuwere versie met groter display T87M2018 kon ik alleen per 1/10e graad nauwkeurig instellen via HA

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 05-12-2025 00:18 ]

• harv
Flesym schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:03:
[...]

Aanvullend, eentje waarbij de de upper en lower hysterese waarden zelf kunt instellen en dus zelf de marges kan bepalen
@Flesym

Welke??

• Brent
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:33:
[...]

Niet gezien voor 3.15.1 maar voor de beta van 3.15 was het:

[...]
Heb hem hier binnen, COP lijkt weer een stuk beter en vergelijkbaar met wat het was bij vergelijkbaar weer.

Het verbruik is niet retroactief gecorrigeerd: over november zit er ca 1,5x meer opgenomen vermogen in Quatt app vergeleken met de meter.

• harv
TeslaNerd schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:23:
[...]

Tado wordt hier veel genoemd, Diyless is een voordelige tweakers thermostaat en als je het mij vraagt dan ben ik natuurlijk het meest enthousiast voor de Honeywell Round Modulation TM87
@TeslaNerd

Meteen gekeken>> Maar quatt geeft toch geen voeding aan de thermostaat,.... hoe heb jij dat opgelost??
(En ook niet op afstand instelbaar)

• Flesym
  • Niet online
Neeee,
1) ik adviseer niet (en eigenlijk reageer ik nooit meer op dit forum gezien de tendens).
2) ik zie de Quatt als een black box die prima werkt voor 80% van de gebruikers, ik zit helaas aan de 20% kant. Dat is geen probleem van Quatt (opweksysteem) maar van mij en ik moet dus zelf dealen met mijn beperkingen (HTV ipv LTV, matige isolatie, woongebied kust (veel wind/storm), enz. Dat is waarschijnlijk vloeken in de kerk gezien de afgelopen discussies maar Quatt levert toch echt alleen een opweksysteem, niet een afgiftesysteem, niet een isolatiesysteem, niet een weerssysteem. Maar met mijn aanpassingen werkt de Quatt nu ook in mijn geval boven verwachting uitstekend. Van mij geen klachten, je kunt niet 3-sterren eten voor McDonalds prijzen.

Maar ik kan wel mijn leerproces beschrijven: ik heb mijn huidige thermostaat (en Quatt) geselecteerd aan de hand van mijn eisen : 1) comfort, 2) comfort, 3) doe het voor de wereld, 4) interessante ontwikkeling, 5) efficiëntie, 8) misschien bespaart het wat .

Ik kwam van Evohome ivm HTV zoneregeling. LTV en zoneregeling is geen optimale combinatie dus zoneregeling eruit. Maar ook dan werkte Evohome voor mij niet. Maar mijn leerpunten:
- gebruik een afgiftesysteem zoals een LTV betaamt: houdt alles binnen de schil op 1 constante temperatuur. Dat betekent niet alle ruimtes dezelfde temperatuur maar wel een vast temperatuur.
- pas je stookgedrag aan zoals geen nachtverlaging, niet even die studeerkamer opwarmen enz. CV is een haas, WP is een slak
- zorg in godsnaam voor waterzijdige inregeling, dat lost al veel problemen op. Die 800 liter per uur vraagt Quatt niet voor niets en deze moet echt goed verdeeld worden.
- als iets bij de meeste mensen werkt ligt het probleem bij mij. En dat betekent dus naar de verschillen kijken en aanpassen.
Een WP is GEEN rip and replace van een CV. Dus wil je zoneregeling zoek verder, wil je nachtverlaging zoek verder, wil je ontzorgd worden zoek verder.

Maar dus ook allemaal functies die niet in mijn thermostaat hoeven te zitten. En netjes als ik ben heb ik eerst braaf uit de supported thermostaten geshopped want ik wil bij de 80% horen:
- de Honeywell T6R gehad, bij velen een zegen bij mij een ramp met een hysterese van 1,5 graad per uur bij veel wind en soms wel 15 start/stops per uur
- Toen de Intergas Touch, beperkt in functies maar werkte goed (hysterese rond 0,2 graden, geen pendelen). Maar na een CIC update werkte hij niet meer: reactie Quatt: jammer, doen we niets aan)),
- daarna de DT4M gekozen. Net zo'n ramp als T6 + heel veel bounces in vermogen + hing bij iedere software update (reaktie Quatt: het is wat het is)).

Dus mooi dat Quatt een lijst supported thermostaten heeft, maar in mijn atypische huis heeft dat geen enkele waarde.

Dus totaal aan de andere kant gaan zitten:
- de Diyless 1 gekozen, een uit de hand gelopen hobby (DIY staat voor Do It Yourself) van 2 software ontwikkelaars. Maar qua werking een verademing door zijn instelbaarheid en support. Runs van 7x24, hysteresese binnen de 0,2 graden, Quatt software updates: laat maar komen . Alleen, de D1 hing bij de CIC en gebruikte een bluetooth thermometer over 7 meter. Bluetooth is niet voldoende betrouwbaar op die afstand. En zonder temperatuur zal de Diyless of stoppen (koud huis) of doorstoken (heet huis)
- dus overgestapt op de Diyless 3. Belangrijkste redenen: looks en de Diyless 3 kon ik plaatsen op de thermostaat aansluiting in de kamer (wel op een buitenmuur die zomaar 4 graden kan variëren door wind). Was dat gelijk een feest: nee, de Diyless software (identiek aan de D1) draait op goedkope Chinese hardware waardoor de interne temp sensor wel 2 graden kon variëren door warmte uit het ESP bordje, warmte uit het display en warme uit de 230V adapter. En dat met een buitenmuur de 4 graden de andere kant op kan varieren. Maar aan de Diyless 3 kun je ook een bluetooth thermometer koppelen die ik op een binnenmuur heb hangen op 2 meter afstand (stabiel). En sindsdien (wel met mijn instellingen als stooklijn, hysteresese instellingen, enz.) draait zowel de Diyless als de Quatt als een zonnetje met wel de limitaties van beide devices in acht nemend. Maximaal comfort (happy wife), maximaal lange runs (happy Quatt), minimale hysterese (happy verbruik) en ophangen, instellen en afblijven (happy me).

Zou ik hem een ander aanbevelen?
1) Daar doe ik niet aan want iedere situatie is anders en ik zit jammer genoeg bij de 20%
2) leef/lees je in op een product en maak dan je eigen keuzes. Wil je ontzorgd worden, kijk vooral verder. Wil je er geen tijd in steken, kijk verder. Wil je continuïteit van een bedrijf, kijk verder. Wil je leren en kun je leven met je de limitaties, dan kan het wat voor je zijn.

Was het daarna klaar? Nee want oosten- (keuken) of westen- (kamer) wind (met een 16 meter lange noordmuur) is voor mijn huis een wereld van verschil. Maar dat is geen probleem van de thermostaat of van Quatt.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Flesym
  • Niet online
harv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:44:
[...]

@TeslaNerd

Meteen gekeken>> Maar quatt geeft toch geen voeding aan de thermostaat,.... hoe heb jij dat opgelost??
Geeft hij wel conform Opentherm Specs, uit mijn hoofd 50mW. Dus niet geschikt voor enige slimheid. Dus een Diyless heeft externe voeding nodig, of USB, of 5V adapter of een 230V adapter. Ik heb een UTP kabel naar bij CV hok en gebruik 2 aders voor 5V en 2vaders voor Opentherm.

Maar lees eerst mijn bovenstaande verhaal.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:56
Toch nog even een vraag voor de mensen met een TADO X. Ik heb de thermostaat in de woonkamer hangen en daar zit ook een slimme radiatorknop, dus de thermostaat die ophangt (bedraad) is ook de temperatuurmeter. Prima tot dan. Nu heb ik ook nog 2 slaapkamers met ieder een slimme radiatorknop maar met als zonneregelaar de thermostaat in de woonkamer. Nu is het in de woonkamer 21.3 graden (ivm de houtkachel die ook brand) maar in de Quatt app zie ik de temperatuur van 1 van de slaapkamers die is ingesteld op 18 graden (ipv de woonkamer die op 20 de hele dag staat).

Is hier een oplossing voor?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• paQ
Is dit iets om verder uit te werken? Of komt het hele WPAC intussen niet meer zo bijster vaak voor omdat doorgaans men er wel van op de hoogte is?

Dus aan de hand van de benodigde variabelen refererend aan de betreffende letter vul je de velden in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bQSbrZ1NBNnPBIgo40l54Iugb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiov27HXlpihsorR3KQRBsqq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlUb97fvZxXr18FsqLwAD6dc9R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pn99z6wCqyMcnZCzTDEcILoX.png?f=fotoalbum_large

Drukt op bereken, op de achtergrond vult deze applicatie dan de sheet voor je in, en koppelt de uitkomst terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbhW6ODyX0WEifQQlTOhHra8FkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5B9rHekJ6O5fEeB5FXXrxGHa.png?f=fotoalbum_large

We ontkomen niet aan die schijt sheet, maar ik kan er met mijn kop niet bij dat in de afgelopen 5 jaar niemand bij de overheid opdracht heeft gegeven / gekregen om het vooral wat gebruiksvriendelijker te maken allemaal.

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:08:
[...]

Moeilijk zichtbaar / herkenbaar op het plaatje. Als ik het goed interpreteer is 2 de plek vanaf waar gerekend wordt, en 1 de eerste plek waar de erfgrens op 1.5 meter hoogte niet bebouwd is. Als dat het geval is opzich prima dat Quatt die berekening even doet, maar het raam van de buren gaat waarschijnlijk de beslissende factor zijn, niet de erfgrens.
Al zouden ze uit gaan van 2, dan klopt die positie ook niet.
Het midden van de units zit een meter verder naar links.
Maar dat punt 1 daar zal sowieso niet het het meetpunt betreffen waar de pijn zit idd.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 22:37 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:40
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:35:
[...]

Al zouden ze uit gaan van 2, dan klopt die positie ook niet.
Het midden van de units zit een meter verder naar links.
Dat was mij inderdaad ook opgevallen ja. Dit is wel heel erg even op gevoel een lijntje trekken en hopen dat het ongeveer overeen komt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
onlinaius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:47:
[...]

Dat was mij inderdaad ook opgevallen ja. Dit is wel heel erg even op gevoel een lijntje trekken en hopen dat het ongeveer overeen komt.
Met de gegevens die ik heb gekregen (maar er zijn discrepanties) voldoet het met 2dB marge / tonale toeslag wel, en met 3 dB niet. En dan maakt 15 cm naar links of naar rechts ineens best wel uit.

Visualisatie voor de berekening even kloppend gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWgEHm3g8sUIfeBYPHdC1HlZOZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9R2UKNn0rYX8ppaeAHM1RYr.png?f=fotoalbum_large

En op het meetpunt dat Quatt blijkbaar zelf neemt, is er 1 dB speling op 2dB marge, en 0dB (voldoet) bij 3 dB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wvuzjYoZX7Dhu4xpV5DAwiWOjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qP5ctzKlTQygFKioxX78Rk8q.png?f=fotoalbum_large

• harv
Flesym schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:36:
[...]

Neeee,
1) ik adviseer niet (en eigenlijk reageer ik nooit meer op dit forum gezien de tendens).
2) ik zie de Quatt als een black box die prima werkt voor 80% van de gebruikers, ik zit helaas aan de 20% kant. Dat is geen probleem van Quatt (opweksysteem) maar van mij en ik moet dus zelf dealen met mijn beperkingen (HTV ipv LTV, matige isolatie, woongebied kust (veel wind/storm), enz. Dat is waarschijnlijk vloeken in de kerk gezien de afgelopen discussies maar Quatt levert toch echt alleen een opweksysteem, niet een afgiftesysteem, niet een isolatiesysteem, niet een weerssysteem. Maar met mijn aanpassingen werkt de Quatt nu ook in mijn geval boven verwachting uitstekend. Van mij geen klachten, je kunt niet 3-sterren eten voor McDonalds prijzen.

Maar ik kan wel mijn leerproces beschrijven: ik heb mijn huidige thermostaat (en Quatt) geselecteerd aan de hand van mijn eisen : 1) comfort, 2) comfort, 3) doe het voor de wereld, 4) interessante ontwikkeling, 5) efficiëntie, 8) misschien bespaart het wat .

Ik kwam van Evohome ivm HTV zoneregeling. LTV en zoneregeling is geen optimale combinatie dus zoneregeling eruit. Maar ook dan werkte Evohome voor mij niet. Maar mijn leerpunten:
- gebruik een afgiftesysteem zoals een LTV betaamt: houdt alles binnen de schil op 1 constante temperatuur. Dat betekent niet alle ruimtes dezelfde temperatuur maar wel een vast temperatuur.
- pas je stookgedrag aan zoals geen nachtverlaging, niet even die studeerkamer opwarmen enz. CV is een haas, WP is een slak
- zorg in godsnaam voor waterzijdige inregeling, dat lost al veel problemen op. Die 800 liter per uur vraagt Quatt niet voor niets en deze moet echt goed verdeeld worden.
- als iets bij de meeste mensen werkt ligt het probleem bij mij. En dat betekent dus naar de verschillen kijken en aanpassen.
Een WP is GEEN rip and replace van een CV. Dus wil je zoneregeling zoek verder, wil je nachtverlaging zoek verder, wil je ontzorgd worden zoek verder.

Maar dus ook allemaal functies die niet in mijn thermostaat hoeven te zitten. En netjes als ik ben heb ik eerst braaf uit de supported thermostaten geshopped want ik wil bij de 80% horen:
- de Honeywell T6R gehad, bij velen een zegen bij mij een ramp met een hysterese van 1,5 graad per uur bij veel wind en soms wel 15 start/stops per uur
- Toen de Intergas Touch, beperkt in functies maar werkte goed (hysterese rond 0,2 graden, geen pendelen). Maar na een CIC update werkte hij niet meer: reactie Quatt: jammer, doen we niets aan)),
- daarna de DT4M gekozen. Net zo'n ramp als T6 + heel veel bounces in vermogen + hing bij iedere software update (reaktie Quatt: het is wat het is)).

Dus mooi dat Quatt een lijst supported thermostaten heeft, maar in mijn atypische huis heeft dat geen enkele waarde.

Dus totaal aan de andere kant gaan zitten:
- de Diyless 1 gekozen, een uit de hand gelopen hobby (DIY staat voor Do It Yourself) van 2 software ontwikkelaars. Maar qua werking een verademing door zijn instelbaarheid en support. Runs van 7x24, hysteresese binnen de 0,2 graden, Quatt software updates: laat maar komen . Alleen, de D1 hing bij de CIC en gebruikte een bluetooth thermometer over 7 meter. Bluetooth is niet voldoende betrouwbaar op die afstand. En zonder temperatuur zal de Diyless of stoppen (koud huis) of doorstoken (heet huis)
- dus overgestapt op de Diyless 3. Belangrijkste redenen: looks en de Diyless 3 kon ik plaatsen op de thermostaat aansluiting in de kamer (wel op een buitenmuur die zomaar 4 graden kan variëren door wind). Was dat gelijk een feest: nee, de Diyless software (identiek aan de D1) draait op goedkope Chinese hardware waardoor de interne temp sensor wel 2 graden kon variëren door warmte uit het ESP bordje, warmte uit het display en warme uit de 230V adapter. En dat met een buitenmuur de 4 graden de andere kant op kan varieren. Maar aan de Diyless 3 kun je ook een bluetooth thermometer koppelen die ik op een binnenmuur heb hangen. En sindsdien (wel met mijn instellingen als stooklijn, hysteresese instellingen, enz.) draait zowel de Diyless als de Quatt als een zonnetje met wel de limitaties van beide devices in acht nemend. Maximaal comfort (happy wife), maximaal lange runs (happy Quatt), minimale hysterese (happy verbruik) en ophangen, instellen en afblijven (happy me).

Zou ik hem een ander aanbevelen?
1) Daar doe ik niet aan want iedere situatie is anders en ik zit jammer genoeg bij de 20%
2) leef/lees je in op een product en maak dan je eigen keuzes. Wil je ontzorgd worden, kijk vooral verder. Wil je er geen tijd in steken, kijk verder. Wil je continuïteit van een bedrijf, kijk verder. Wil je leren en kun je leven met je de limitaties, dan kan het wat voor je zijn.

Was het daarna klaar? Nee want oosten- (keuken) of westen- (kamer) wind (met een 16 meter lange noordmuur) is voor mijn huis een wereld van verschil. Maar dat is geen probleem van de thermostaat of van Quatt.
@Flesym

Prachtig betrokken verhaal.
Dank je, vrijwel alles is conform je advies uitgevoerd.
Eerst eens verder lezen en morgen wandelen, het moet geen dagtaak worden.

• Flesym
  • Niet online
harv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:16:
[...]

@Flesym

Prachtig betrokken verhaal.
Dank je, vrijwel alles is conform je advies uitgevoerd.
Eerst eens verder lezen en morgen wandelen, het moet geen dagtaak worden.
Voor wat het waard is, ik heb mijn D1 nog ergens liggen met een mini thermometer. Die wil ik je wel toesturen als je eens wilt spelen.

• Jan-tweak
Brent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:06:
[...]

De discussie is of voor renovaties de installateur ook niet dezelfde verantwoordelijkheden moet hebben als vergunningaanvraag en geluidsberekening. Het is natuurlijk eigenlijk heel wenselijk dat bij de installateur te leggen. Quatt in deze.

Vergunningsplichten bijhouden (per gemeente verschillend) en WPAC-spreadsheets invullen: naarmate je een grotere speler bent is de moeite per plant steeds kleiner. Je hoeft maar 1x/jaar/gemeente bij te houden hoe het zit met vergunningen, en dat kun je er voor oneindig veel klanten gebruik van die kennis maken. Zodra je een beetje handig wordt in de WPAC doe je een klant in een kwartiertje. Een grotere speler kan wellicht zelfs wel 1 iemand er speciaal voor aannemen.

Als je een kleine jongen bent (bijv een eenpitter) is die overhead relatief veel groter
Oké, ik snap ook waarom je dat zou willen, echter het ontbreekt hier gewoon aan de plicht, zo snel dat een warmtepompboer hierin ziet dat hij daar goed geld mee kan verdienen gat dit ook zo gebeuren, helaas zie ik dat zo snel niet gebeuren.
Daarom is die knuppel ( zijnde Wkb zo belangrijk ), maar tot nu toe is dat helaas slechts een denkbeeldige knuppel.

• TeslaNerd
harv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:44:
[...]
@TeslaNerd
Jawel, de voeding komt van de CiC en de Honeywell Round Modulation heeft an sich geen extra voeding nodig. Gewoon de 2 draadjes aansluiten op de CiC en het werkt. Die kun jij dus direct testen ipv de problemen met de T6.
Voor het op afstand instellen en om een schema te gebruiken heb ik tussen de CiC en de Honeywell Round Modulation nog een OTGateway zitten die een eigen integratie heeft in HA

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:20

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Mickel moen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:56:
[...]

Rekentool die voor je uitrekent hoeveel geluid en resonantie je ervaart in de onderliggende kamer als je de Quatts op een uitbouw plaatst? Rekentool die voor je uitrekent hoeveel hinder je ervaart als je een Quatt onder je slaapkamerraam plaatst? Knap!

Nieuw voor mij. Zitten daar wettelijke normen aan?

Ja, voor het geluid naar de buren. @MacD007 heeft dat toen voor mij vooraf uitgerekend.

Zie ook 6.2 TS. Daar vind je ook de link naar de rekentool van de overheid. Ik heb @MacD007 toen om advies gevraagd I.v.m. de specifieke vorm van ons perceel en ik er zelf niet helemaal uitkwam.
Nee, ik doelde op de rekentool voor geluid op de erfgrens idd...

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:20

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Jan-tweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ja en NEE, helaas ligt het (tenminste hier in Nederland) wel even iets anders, dat gaat wel veranderen (kom ik zo op terug).
JA : je mag verwachten dat een verkoper je goed informeerd over zijn product, dat geld voor alles, alleen dat betekend niet dat je wettelijk je ook zelf moet informeren of dat voor jou situatie ook past.

NEE: voor oa de wettelijke eisen van warmtepompen en hier speciaal het geluidsaspect is de verkoper verplicht je bepaalde gegevens (oa geluidsvermogenswaarden confrom de regels) aan te leveren, we hebben in het verleden gezien dat dat vaak te kort schiet, zeker niet alleen bij Quatt, maar ook bij een boel andere merken. Er zijn er maar een paar die het echt goed doen.
Mbt tot het geluidsaspect heeft de wetgever echter bepaald (net als met alle andere bouwkundige aspecten van je huis) dat de eigennaar van dat ontroerend goed hiervoor uitsluitend alleen verantwoordelijk is. (sorry, dat is gewoon de huidige wet en regelgeving).

Gaat dat dan nog veranderen? Ja, met de nieuwe wetgeving Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) is cq wordt dat anders, helaas is daar dus ook weer een prijskaartje aan verbonden. Deze wet treed hierbij in fases in werking, dus steeds voor een bepaalde groep cq toepassing.
Op 1 januari 2024, gelijktijdig met de Omgevingswet, is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Deze wet heeft als doel de bouwkwaliteit van gebouwen en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Alleen geld deze tot nu toe alleen bij nieuwbouw, verbouwing ( en het plaatsen van een warmtepomp, cq airco valt daar dus ook onder) is deze wet nog steeds niet van kracht. Oorspronkelijk zou deze wet medio 2025 al ook voor verbouwing van kracht worden, maar door problemen is dat steeds uitgesteld. de verwachting is nu dat de volgende stappen zeker niet voor 2028 gaan komen, zelf verwacht ik eerder dat dit soort zaken nog langer gaan duren, denk maar niet eerder dan 2030.
Probleem ze hebben iets bedacht zonder de gevolgen hiervan goed in beeld te hebben, kennen we denk ik wel van meer zaken.

dit alles heeft echter wel de consequenties dat hier dus niet Quatt eindverantwoordelijk is, ze kunnen en mogen van alles zeggen, alleen ben jij als eigennaar van het huis verantwoordelijk dat je aan alle bouwkundige voorwaarden voldoet (denk aub ook aan mogelijke gementelijke vergunningen), dus ook ben je zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van dat rekenmodel qua geluidsoverlast richting je buren.
En Ja, ik weet het, dit doe je niet even in 10 minuten en hier is het heel belangrijk dat je de handleiding eerst eens heel goed moet doorlezen tot dat je deze echt goed begrijpt. Doe dat wel aub zorgvuldig, want als je hier de mist in gaat kan het zonder meer je zelf heel veel geld kosten, en je kunt dus hier niet aankloppen bij Quatt of welke leverancier dan ook. :)
Okay je lijkt goed geinformeerd en helder uitgelegd! Hoe duid je onderstaande link dan? Betreft dat die wet die je noemt en is die nog niet actief?
https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

Ik quote even;

Nu is die onduidelijkheid weg: Je bent als installateur aansprakelijk als er gebreken zijn aan de installatie die niet ontdekt zijn bij de oplevering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een buitenunit die op een plek staat waar dat in verband met de geluidsregels niet mag. Bovendien is een 'maar we hebben het er toen over gehad', niet langer een excuus. Je zult moeten kunnen laten zien dat je op tijd, schriftelijk en duidelijk voor het gebrek en de gevolgen daarvan gewaarschuwd hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door juggle op 05-12-2025 01:06 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Pagina: 1 ... 313 314 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.