ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are
Maakt het allemaal wel weer een stukje complexer. Denk niet dat het veel oplevert.TeslaNerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Ja, daarom vraag ik mij af waarom dat bij de duo Quatts niet op dezelfde wijze kan met de keerklep en die andere klep die jij kan instellen op een bepaalde druk. Daarmee wordt toch voorkomen dat de circulatie door de CV gaat als de Quatt het alleen kan maar indien nodig kunnen ze ook samen. Dat wil je voor de duo Quatts toch ook?
Water gaat met ongeveer 1m/s door het systeem, dan zal niet gigantisch afkoelen in een Quatt die niet meedraait.
De waterdelta op een Quatt die niet meedraait is bij mij zo'n -0,1 tot -0,2 grC. Deels stukje afkoeling, deels mogelijk afwijkingen tussen de twee sensoren?
Bij mij eerder iets in doorgeeftijd. De ene seconde is de andere niet.jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:09:
[...]
Maakt het allemaal wel weer een stukje complexer. Denk niet dat het veel oplevert.
Water gaat met ongeveer 1m/s door het systeem, dan zal niet gigantisch afkoelen in een Quatt die niet meedraait.
De waterdelta op een Quatt die niet meedraait is bij mij zo'n -0,1 tot -0,2 grC. Deels stukje afkoeling, deels mogelijk afwijkingen tussen de twee sensoren?
[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 08-10-2025 23:14 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are
Om precies te zijn: de ketel tezamen met de parallelle bypass staan als geheel in serie met de Quatt.jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:31:
[...]
De ketel is toch ook in serie aangesloten met de Quatt?
Waarschijnlijk 'in de war' met je doorstromer die wel exact in serie staat
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Je hebt gelijk!Toby-Wan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:03:
[...]
Om precies te zijn: de ketel tezamen met de parallelle bypass staan als geheel in serie met de Quatt.
Waarschijnlijk 'in de war' met je doorstromer die wel exact in serie staat
De simplicity vd doorstromer went snel.
Mijn ervaring:Friezin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:56:
[...]
Het is maar net hoe je het bekijkt: in mijn hal slaan ze nooit uit.
Staan net te hoog om dicht te slaan bij de gewenste temperatuur, maar wel goed geknepen.
Zo doe je (of @DefLite) dat dan in iedere kamer die iets meedraait in de schil.
[Afbeelding]
Mechanische thermostaatknoppen, zoals die van Danfoss, werken geleidelijk in openen en sluiten.
De Tado-knoppen, waar dus een motortje inzit, werken meer in sprongen.
De ervaring met stoken met de Quatt is, dat dit mooier gaat als dit geleidelijk gaat en niet te veel met sprongen in watertemperatuur, ook voor de COP.
Dat je Tado kunt instellen per 0,1° C is dus heel mooi. Pas je dit toe voor de masterruimtes, dan regelt de CIC hier prachtig op.
Tadoknoppen werken per 0,5°C. Wel kun je 0,1°C in de thermostaat, of draadloze sensor aanmaken en deze naar de knop kopiëren. Zo laat ik twee aan een masterruimte grenzende vertrekken in de nacht en vroege ochtend meelopen met het master-schema, waarna ze naar een constante temperatuur gaan. Dit zijn de koudste uren. Goed voor het verwarmen binnen de schil, de masterruimte heeft minder warmteverlies en ook nog eens een hogere COP.
Mijn conclusie:
Tado-knoppen gebruiken voor de ruimtes met een gewenst schema. Niet in een master-ruimte gebruiken.
Voor ruimtes met een gewenste constante temperatuur zijn mechanische thermostaatknoppen zeer geschikt.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Wat ook meespeelt, Quatt regelt op 800 L/h en kan (nog) niet op een vaste aanvoertemperatuur regelen met variabel debiet (zoals ook aangegeven in vragenlijst door Bob)TeslaNerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Ja, daarom vraag ik mij af waarom dat bij de duo Quatts niet op dezelfde wijze kan met de keerklep en die andere klep die jij kan instellen op een bepaalde druk. Daarmee wordt toch voorkomen dat de circulatie door de CV gaat als de Quatt het alleen kan maar indien nodig kunnen ze ook samen. Dat wil je voor de duo Quatts toch ook?
Een serie schakeling heeft altijd hetzelfde debiet door beide units en verhoogt de deltaT. (800L/h met dT=10)
Een parallelle opstelling verdubbeld het debiet terwijl het de aanvoertemperatuur gelijk probeert te houden. (1600 L/h met dT=5)
Hoewel een parallelle opstelling efficiënter zou kunnen zijn (2e unit heeft lagere retourtemperatuur tov serie), moet je afgifte & leidingen geschikt zijn voor het hoge debiet. Met het standaard 22mm in meeste huizen gaat dat gewoon niet werken.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Het gaat mij niet om serieschakeling vs parallel schakelen van de twee buitenunits. Ik vraag mij af waarom de huidige serieinstallatie waar het cv-water altijd door beide duo Quatts gaat efficienter is tov de serieschakeling van de Quatts en de cv-ketel waar het cv-water juist wordt omgeleid om de cv-ketel als de cv-ketel niet mee doet.Toby-Wan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Wat ook meespeelt, Quatt regelt op 800 L/h en kan (nog) niet op een vaste aanvoertemperatuur regelen met variabel debiet (zoals ook aangegeven in vragenlijst door Bob)
Een serie schakeling heeft altijd hetzelfde debiet door beide units en verhoogt de deltaT. (800L/h met dT=10)
Een parallelle opstelling verdubbeld het debiet terwijl het de aanvoertemperatuur gelijk probeert te houden. (1600 L/h met dT=5)
Hoewel een parallelle opstelling efficiënter zou kunnen zijn (2e unit heeft lagere retourtemperatuur tov serie), moet je afgifte & leidingen geschikt zijn voor het hoge debiet. Met het standaard 22mm in meeste huizen gaat dat gewoon niet werken.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb geen tado...Mickel moen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:09:
[...]
Mijn ervaring:
Mechanische thermostaatknoppen, zoals die van Danfoss, werken geleidelijk in openen en sluiten.
De Tado-knoppen, waar dus een motortje inzit, werken meer in sprongen.
De ervaring met stoken met de Quatt is, dat dit mooier gaat als dit geleidelijk gaat en niet te veel met sprongen in watertemperatuur, ook voor de COP.
Dat je Tado kunt instellen per 0,1° C is dus heel mooi. Pas je dit toe voor de masterruimtes, dan regelt de CIC hier prachtig op.
Tadoknoppen werken per 0,5°C. Wel kun je 0,1°C in de thermostaat, of draadloze sensor aanmaken en deze naar de knop kopiëren. Zo laat ik twee aan een masterruimte grenzende vertrekken in de nacht en vroege ochtend meelopen met het master-schema, waarna ze naar een constante temperatuur gaan. Dit zijn de koudste uren. Goed voor het verwarmen binnen de schil, de masterruimte heeft minder warmteverlies en ook nog eens een hogere COP.
Mijn conclusie:
Tado-knoppen gebruiken voor de ruimtes met een gewenst schema. Niet in een master-ruimte gebruiken.
Voor ruimtes met een gewenste constante temperatuur zijn mechanische thermostaatknoppen zeer geschikt.
Deze uitleg is vast weer voor @DefLite (net als eerdere posts gisteravond)
Ik denk dat daar niet lang bij stil is gestaan. Extra gedoe, appendages, installatie, kans op lekkage, vs: we sluiten ze makkelijk in serie aan. Het marketing antwoord zal meer in de richting van "kan bevriezen" zitten.TeslaNerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:58:
[...]
Het gaat mij niet om serieschakeling vs parallel schakelen van de twee buitenunits. Ik vraag mij af waarom de huidige serieinstallatie waar het cv-water altijd door beide duo Quatts gaat efficienter is tov de serieschakeling van de Quatts en de cv-ketel waar het cv-water juist wordt omgeleid om de cv-ketel als de cv-ketel niet mee doet.
De 'oplossing' van heel die duo opstelling was m.i. al discutabel. Ben benieuwd hoe snel ze met een 9 of 10kW unit komen.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 09-10-2025 09:48 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Weet ik, maar jouw post geeft wel de aanleiding tot deze reactie.Friezin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Ik heb geen tado...
Deze uitleg is vast weer voor @DefLite (net als eerdere posts gisteravond)
En zeker voor @DefLite , maar ook voor alle andere Tado-gebruikers. En wat dit specifieke betreft aangaande knoppen, ook voor ieder ander die slimme knoppen gebruikt.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Er zijn ook genoeg huizen met 12mm van en naar de radiatoren.Toby-Wan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Wat ook meespeelt, Quatt regelt op 800 L/h en kan (nog) niet op een vaste aanvoertemperatuur regelen met variabel debiet (zoals ook aangegeven in vragenlijst door Bob)
Dank, goede vragen!!harv schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:11:
[...]
@rombow
Toch een paar vragen:
2. Building 87, 1 quatt, dan heb je toch maar een maximaal vermogen van ongeveer 2 kwatt in de zomer, 1 kwatt in de winter, hoe klein is je woning??
3. csp programmatisch, is dat een regeling in evohome of zelf getweakt?
4. stookcurve verlagen; dit is toch afhankelijk van de woning, te weinig leveren gaat ook fout.
5. Schuimrubberkastje; leuk experiment, denk zelfs leuke, goede oplossing. Maar is waf het daarmee eens?
Kortom, ik ben er nog niet uit en zoekende. Maar mijn vermoeden is toch de tado v3+; die stuurt volgens het opentherm protocol!
2. Inderdaad Building87 is alleen een handrem voor de lente en herfst. In de winter moet ik meer vermogen toelaten (dat is dan ook gewenst). Maar in de herftst, zoals nu, zorgt het voor lekker rustig gedrag.
3 Ik heb geen EvoHome maar TADO v3. Die laat zich met een zelf getweaked scriptje (niet HA) sturen vanuit een Raspberry Pi. TADO gaat dat actief dwarsbomen dus ik moet waarschijnlijk op zoek naar een andere thermostaat of wellicht de OpenThermGateway optie.
4 StookCurve verlagen is in het algemeen geen goed idee, inderdaad. In mijn geval stond de curve gewoon veel te hoog. Dat leidde tot zeer nerveus gedrag. Omdat mijn scriptje de SetPoint temperatuur dynamisch berekend kan ik naar believen meer vermogen vragen (minder was juist het probleem). Ik wilde graag kunnen kiezen tussen laag en hoog vermogen, dat kan ik nu.
5 Het piepschuim kastje is eigenlijk de meest universele rustgever. Maar dat helpt dan weer niet bij het opstarten 's ochtens. Alles is dan koud. Ik wil dan starten met laag vermogen en rustig opwarmen. Daarvoor is het thermostaat-scriptje de oplossing. (vraagt om 18.1 als het 18.0 is)
Ik wil er nog bij vermelding dat al mijn maatregelen zeker leiden tot minder dan optimaal comfort (bij optimaal energieverbuik). Dat is mijn keuze, niet voor iedereen natuurlijk. Ik begrijp dat Quatt dat niet standaard levert maar wel lastig is om zelf te maken.
Ik maak maximaal gebruik van de thermische massa van mijn huis en zoninstraling. Wel minder comfort maar vier maanden van het stookseizoen voor mij onmerkbaar.
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Je hebt gelijk, maar mijn wensen zijn gedeeltelijk ook wel "exotisch" te noemen. De meeste mensen willen maximaal comfort en geen compromissen, geen gezeur. Ik denk nogal extreem kennelijk over kosten en gebruik van eigen stroom (zonder thuisbatterij)s020506 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Prima dat je het hebt opgelost. Maar dit slaat toch nergens op? Alsof je een nieuwe auto koopt en een stuk schuimrubber op je gaspedaal lijmt omdat hij te hard optrekt. Ik zou dit niet accepteren, dat mag Quatt gewoon komen oplossen wat mij betreft.
Mijn droom optie in de app is een "geduld-slider". ik zit twee stops onder "mellow-yellow"
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Parallel eigenlijkjj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:31:
[...]
De ketel is toch ook in serie aangesloten met de Quatt?
Leuk om te vergelijken. Wel een ander huis natuurlijk. Ik heb hem het hele jaar door op Silent staan.rombow schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Dank, goede vragen!!
2. Inderdaad Building87 is alleen een handrem voor de lente en herfst. In de winter moet ik meer vermogen toelaten (dat is dan ook gewenst). Maar in de herftst, zoals nu, zorgt het voor lekker rustig gedrag.
3 Ik heb geen EvoHome maar TADO v3. Die laat zich met een zelf getweaked scriptje (niet HA) sturen vanuit een Raspberry Pi. TADO gaat dat actief dwarsbomen dus ik moet waarschijnlijk op zoek naar een andere thermostaat of wellicht de OpenThermGateway optie.
4 StookCurve verlagen is in het algemeen geen goed idee, inderdaad. In mijn geval stond de curve gewoon veel te hoog. Dat leidde tot zeer nerveus gedrag. Omdat mijn scriptje de SetPoint temperatuur dynamisch berekend kan ik naar believen meer vermogen vragen (minder was juist het probleem). Ik wilde graag kunnen kiezen tussen laag en hoog vermogen, dat kan ik nu.
5 Het piepschuim kastje is eigenlijk de meest universele rustgever. Maar dat helpt dan weer niet bij het opstarten 's ochtens. Alles is dan koud. Ik wil dan starten met laag vermogen en rustig opwarmen. Daarvoor is het thermostaat-scriptje de oplossing. (vraagt om 18.1 als het 18.0 is)
Ik wil er nog bij vermelding dat al mijn maatregelen zeker leiden tot minder dan optimaal comfort (bij optimaal energieverbuik). Dat is mijn keuze, niet voor iedereen natuurlijk. Ik begrijp dat Quatt dat niet standaard levert maar wel lastig is om zelf te maken.
Ik maak maximaal gebruik van de thermische massa van mijn huis en zoninstraling. Wel minder comfort maar vier maanden van het stookseizoen voor mij onmerkbaar.
[Afbeelding]
Bij mij ligt de focus juist wel op optimaal comfort. Ook een nogal “extreem” schema met twee master-ruimtes. Hoe dat uitwerkt kun je in de Tado-schema’s zien van die twee kamers.
/f/image/6lbkPeOgjBmty6KZGCaL3CCx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EMV9n92VbKZC6hq7oR8fzkHr.png?f=fotoalbum_large)
Mooi/handig, dat mollier-diagram. Dankjewel.Proton_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:15:
Eea is natuurlijk afhankelijk van de instroom van vochtige lucht van buiten (enthalpiewisselaar in je WTW of raampjes open scheelt nogal).
Je kan in een mollier-diagram zo aflezen hoeveel gram(=milliliter) er per kg lucht uit moet om van de ene toestand naar de andere te gaan. Geen klimaatkamer nodig
Stel, de ventilatie zuigt op een warme dag 100 kg per uur van 29°C@80% naar binnen en dat moet naar 25°C@60%.
Dan lezen we af dat de input 20 gram/kg heeft en de output 12 gram/kg, een verschil van 8 gram, dus per uur komt er 800 gram water in het bakje: 0.8 liter dus.
(100 kg/h lucht is ongeveer 120m³/h)
[Afbeelding]
Punt is waarschijnlijk dat er geen instelbare/doel-relatieve-vochtigheid is, maar alleen onvermijdbare condensatie. Dan zou je in je rekenvoorbeeld ook kunnen zoeken naar 25°C@80%, dan is de condensatie nog maar de helft.
En extrapoleren is ook lastig. Die 100kg lucht per uur is een aanname, die staat niet in specs of mail van Quatt, toch? (dus zij kunnen het wel uitrekenen, maar wij niet?) En dan nog: hoe vaak heb je dan dezelfde lucht gehad, afhankelijk van de kamer waar hij in staat? Is die afgekoeld/ontwaterd? Hoeveel ventilatie = extra warme lucht?
Dus Quatt doet een labtest en een praktijktest, da's mooi, maar dan krijgen we zulke nietszeggende cijfers. Hebben ze een oneindige hoeveelheid lucht van 85% en 27graden gebruikt en had de lucht ondanks koeling aan het eind diezelfde eigenschappen? Of een (kleine) luchtdichte kamer/lab waar de lucht afkoelde?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
Goede vraag voor de vragenlijstSBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:56:
[...]
Mooi/handig, dat mollier-diagram. Dankjewel.
Punt is waarschijnlijk dat er geen instelbare/doel-relatieve-vochtigheid is, maar alleen onvermijdbare condensatie. Dan zou in je rekenvoorbeeld ook uit kunnen komen op 25°C@80%, dan is de condensatie nog maar de helft.
En extrapoleren is ook lastig. Die 100kg/lucht per uur is een aanname, die staat niet in specs of mail van Quatt, toch? (dus zij kunnen het wel uitrekenen, maar wij niet?) En dan nog: hoe vaak heb je dan dezelfde lucht gehad, afhankelijk van de kamer waar hij in staat? Is die afgekoeld/ontwaterd? Hoeveel ventilatie = extra warme lucht?
Dus Quatt doet een labtest en een praktijktest, da's mooi, maar dan krijgen we zulke nietszeggende cijfers. Hebben ze een oneindige hoeveelheid lucht van 85% en 27graden gebruikt en had de lucht ondanks koeling aan het eind diezelfde eigenschappen? Of een (kleine) luchtdichte kamer/lab waar de lucht afkoelde?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Die LG airco is ook niet stil. 59dB geluidsvermogen binnen op energielabel https://www.lg.com/nl/lge..._DOC=GSRI&SPEC_DOWNLOAD=YToby-Wan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:57:
[...]offtopic:
Of de andere kant op, hier tot tweemaal toe een LG 2.5kW airco gekocht voor 700 euro, zelf opgehangen, en voor 150 door een STEK monteur laten afpersen en in bedrijf laten stellen
Terwijl ze op de website melden: "Geluidsniveau Koelen dBA (S/L/M/H) 19/27/35/41", dat zal dan wel geluidsdruk op een bepaalde afstand zijn.
mail Quatt sep25: "Op vol vermogen blijft het geluidsvermogen onder de 55 dB (tussen de 47 en 50 dB geluidsdruk op 1 meter afstand)".
Is er al een energielabel van de Quatt Chill?
59dB LGairco is nog wel fors meer dan de 55dB Chill. Wat is je praktijkervaring?
mijn ontvochtiger die 40dB op 1 meter doet (80m3/uur, max 8liter/24h, reservoir van 1,8liter dat je nooit vaker dan 1x per dag leegt), is ongeveer het maximale geluid dat ik in de woonkamer wil hebben
[ Voor 9% gewijzigd door SBL op 09-10-2025 13:28 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
in periode mei-september draait ie elke nacht, dus al snel 100+ nachten per jaar.SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
59dB LGairco is nog wel fors meer dan de 55dB Chill. Wat is je praktijkervaring?offtopic:
mijn ontvochtiger die 40dB op 1 meter doet (80m3/uur, max 8liter/24h, reservoir van 1,8liter dat je nooit vaker dan 1x per dag leegt), is ongeveer het maximale geluid dat ik in de woonkamer wil hebben
heb er geen omkijken aan, behalve 1x per jaar een stofzuiger over de aanzuigfilter van de ventilator
verder draait ie nooit maximaal, altijd op z'n zachtst
Ik vind je wensen niet exotisch hoor. Probleem is een beetje dat de Quatt een product is dat bij uitstek geschikt is voor mensen die comfort willen en geen gezeur. Er is niks zelf in te stellen. Jij zou je stooklijn (veel) te laag in moeten stellen, zodat er altijd heel rustig gereageerd wordt.rombow schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Je hebt gelijk, maar mijn wensen zijn gedeeltelijk ook wel "exotisch" te noemen. De meeste mensen willen maximaal comfort en geen compromissen, geen gezeur. Ik denk nogal extreem kennelijk over kosten en gebruik van eigen stroom (zonder thuisbatterij)
Mijn droom optie in de app is een "geduld-slider". ik zit twee stops onder "mellow-yellow"
Ik snap je wens van eigen gebruik wel. Ik wil dat ook. Maar aangezien ik met radiatoren weinig warmte kan bufferen, zal het wel een batterij worden wanneer het salderen stopt.
Zou me eerlijk gezegd verbazen, omdat ik het gevoel heb dat focus meer ligt op nieuwe producten dan op optimaliseren van de oude.
Niet helemaal; mijn verhaal ging uit van steady state dus het op temperatuur/RV houden van het huis, uitgaande van voldoende koelcapaciteit.SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:56:
[...]
Mooi/handig, dat mollier-diagram. Dankjewel.
Punt is waarschijnlijk dat er geen instelbare/doel-relatieve-vochtigheid is, maar alleen onvermijdbare condensatie. Dan zou je in je rekenvoorbeeld ook kunnen zoeken naar 25°C@80%, dan is de condensatie nog maar de helft.
En extrapoleren is ook lastig. Die 100kg lucht per uur is een aanname, die staat niet in specs of mail van Quatt, toch? (dus zij kunnen het wel uitrekenen, maar wij niet?) En dan nog: hoe vaak heb je dan dezelfde lucht gehad, afhankelijk van de kamer waar hij in staat? Is die afgekoeld/ontwaterd? Hoeveel ventilatie = extra warme lucht?
Doorgaans verplaatst een airco-binnenunit heel veel meer lucht dan de ventilatie, de Chill ongetwijfeld ook, dus bepaalt alleen de huisventilatie de hoeveelheid inkomende vocht.
De ontvochtigingscapaciteit wordt bepaald door de verdampertemperatuur en dat heeft Quatt (mogen we hopen) onder controle met het expansieventiel. Als de verdamper warmer dan het dauwpunt is (de 100% lijn in het diagram) dan zal hij niet ontvochtigen.
Doorgaans begint hij 'koud' dus ook maximaal condenseren; als vocht op setpoint zit maar temperatuur nog niet wordt de verdamper iets warmer om nog wel te koelen maar minder of niet te condenseren.
Bij het rondpompen van lucht van 25°C@60% zal een verdamper van 17°C wel koelen (bv zoninstraling compenseren) maar niet ontvochtigen.
Aangezien je ook een bepaald temperatuurverschil moet hebben om het benodigde koelvermogen te halen is een hoge RV als 80% onwaarschijnlijk (en onprettig). Een airco die 'te droge' lucht geeft komt vaker voor en is meestal een gevolg van een gebruiker die pas gaat koelen als het al te heet is - dan wordt maximaal vermogen gevraagd, is de verdamper op zijn koudst en condenseert eigenlijk te veel.
Of de Chill überhaupt een RV-sensor heeft weet ik eigenlijk niet
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De COP-formule in de CiC is aangepast voor V2 en dat pakt gunstig uit voor de COP van de oudere QuattsSBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:26:
Is mijn Quatt v1.0 nog efficiënter geworden? Blauw = stookseizoen 1, roze = seizoen 2, groen = nu.
Zou me eerlijk gezegd verbazen, omdat ik het gevoel heb dat focus meer ligt op nieuwe producten dan op optimaliseren van de oude.
[Afbeelding]
Maak de grafiek nog eens met de Geleverde warmte vs Tlift.
Een verbetering van de COP moet zitten in een lagere Pelectrisch en niet een hogere Pwarmte bij dezelfde Tlift
Als de Pwarmte vs Tlift dezelfde ontwikkeling laat zien dan komt het door Quatt Marketing,
Als de Pwarmte vs Tlift ongewijzigd is dan gaat de pluim naar Quatt Productteam
[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 09-10-2025 15:39 ]
Inderdaad is vergelijken leuk, maar volstrekt onzinnig vanwege de grote verschillen in huis/omgeving. Toch mijn plaatje van die dag. Ik heb alles standaard en op de meest eenvoudige manier geïnstalleerd en ingesteld.Mickel moen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Leuk om te vergelijken. Wel een ander huis natuurlijk. Ik heb hem het hele jaar door op Silent staan.
Bij mij ligt de focus juist wel op optimaal comfort. Ook een nogal “extreem” schema met twee master-ruimtes. Hoe dat uitwerkt kun je in de Tado-schema’s zien van die twee kamers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik zag deTeslaNerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
De COP-formule in de CiC is aangepast voor V2 en dat pakt gunstig uit voor de COP van de oudere Quatts
Maak de grafiek nog eens met de Geleverde warmte vs Tlift.
Een verbetering van de COP moet zitten in een lagere Pelectrisch en niet een hogere Pwarmte bij dezelfde Tlift
Ik gebruik niet de door Quatt berekende COP, wel de door CiC gemelde (E)PowerInput en (Thermisch)Power.
De (E)PowerInput check ik extern en klopt nog steeds.
(Thermisch)Power is ook te berekenen uit flow en temp.delta en matcht daar nog steeds mee (zo berekent Quatt de heatpower waarschijnlijk ook). Dus dan zou Quatt 1 van die data moeten manipuleren, maar ik verwacht dat niet.
Meer checks zijn mogelijk: Temp.delta uit warmtepomp kan met CiC temp.delta vergeleken worden door modbus-sniffers. Wordt de communicatie van flowmeting (bij mij onder CVketel) ook door iemand gesnift?
De flowmeting zit in de JSONSBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Ik zag dewel, maar toch een reactie.
Ik gebruik niet de door Quatt berekende COP, wel de door CiC gemelde (E)PowerInput en (Thermisch)Power.
(Thermisch)Power is ook te berekenen uit flow en temp.delta en matcht daar nog steeds mee (zo berekent Quatt de heatpower waarschijnlijk ook). Dus dan zou Quatt 1 van die data moeten manipuleren, maar ik verwacht dat niet.
Meer checks zijn mogelijk: Temp.delta uit warmtepomp kan met CiC temp.delta vergeleken worden door modbus-sniffers. Wordt de communicatie van flowmeting (bij mij onder CVketel) ook door iemand gesnift?
Is het niet gewoon zo dat CIC wel controle heeft over de pompen van beide Quatts, maar niet over de pomp van de CV ketel? Het lijkt me niet dat je 800 l/h door een stilstaande pomp wil duwen.paQ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Ik denk dat daar niet lang bij stil is gestaan. Extra gedoe, appendages, installatie, kans op lekkage, vs: we sluiten ze makkelijk in serie aan. Het marketing antwoord zal meer in de richting van "kan bevriezen" zitten.
De 'oplossing' van heel die duo opstelling was m.i. al discutabel. Ben benieuwd hoe snel ze met een 9 of 10kW unit komen.
Vandaar de bypass onder de CV ketellieverd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Is het niet gewoon zo dat CIC wel controle heeft over de pompen van beide Quatts, maar niet over de pomp van de CV ketel? Het lijkt me niet dat je 800 l/h door een stilstaande pomp wil duwen.
Ja, dat snap ik en dat zie ik, dat flow in JSON zichtbaar is, 795 liter/uur op dit moment. Die komt uit de CiC.
Als Quatt de COPberekening zou willen manipuleren dan kan dat daar, in de CiC. (ik verwacht niet dat dat zo is)
Daarom mijn vraag of de ruwe data van de flowmeter naar de CiC ook wordt uitgelezen door iemand, net zoals de data van CiC met warmtepomp wordt uitgelezen. (dan kun je het zeker weten)
Ook, maar de vraag was waarom ze in serie staan.lieverd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Is het niet gewoon zo dat CIC wel controle heeft over de pompen van beide Quatts, maar niet over de pomp van de CV ketel? Het lijkt me niet dat je 800 l/h door een stilstaande pomp wil duwen.
Bij flowmeter in de Quatt (v1.5) is de modbus waarde in overeenstemming met de CiC waarde.SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Ja, dat snap ik en dat zie ik, dat flow in JSON zichtbaar is, 795 liter/uur op dit moment. Die komt uit de CiC.
Als Quatt de COPberekening zou willen manipuleren dan kan dat daar, in de CiC. (ik verwacht niet dat dat zo is)
Daarom mijn vraag of de ruwe data van de flowmeter naar de CiC ook wordt uitgelezen door iemand, net zoals de data van CiC met warmtepomp wordt uitgelezen. (dan kun je het zeker weten)
(Gemiddelde vd twee + wat filtering)
Andere optie is nog dat de sensor T_buiten afwijkend gedrag vertoont.SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Ik zag dewel, maar toch een reactie.
Temperaturen via modbus en JSON zijn gewoon hetzelfde (uiteraard).
Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:20:
Update problemen met Lyric T6
De afgelopen periode heeft Weheat in het veld afwijkend OpenTherm-gedrag gedetecteerd bij de Honeywell (Home) Lyric T6. Deze bug is door Honeywell bevestigd; een snelle oplossing vanuit hun kant is er niet. Wij laten het daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben we een software-aanpassing ontwikkeld op de binnenunit die met dit gedrag omgaat, zodat de installatie gewoon stabiel blijft functioneren bij jullie klant.
Wat wij al hebben gedaan
De fix is reeds uitgerold naar alle installaties waar in de Commissioning omgeving expliciet is vastgelegd dat er een Honeywell Lyric T6 is aangesloten.
Waarom je deze mail krijgt
We zien ook installaties waar waarschijnlijk een Lyric T6 aanwezig is, maar waar in de Commissioning omgeving óf geen thermostaat is geconfigureerd, óf ‘stooklijn’ is gekozen. In die gevallen kunnen we de fix nog niet automatisch pushen.
Dus let op uw mail!
Geen idee moet je bij Quatt zijn.jj85 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:24:
@Quatt Support is onderstaande ook op Quatt van toepassing / bekend?
[...]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Doe ik toch ook. Je zit nu in het Quatt topic. Had alleen je bericht gequote
Ik zit hier nooit. Zie niets in de vreemde technische oplossingen van Quatt inzake koelen en dubbele units om voldoende vermogen te creëren. Legaal misbruik van subsidies. Volgend jaar afgelopen als ik de nieuwe RVO richtlijnen mag geloven.jj85 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Doe ik toch ook. Je zit nu in het Quatt topic. Had alleen je bericht gequote
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Legaal misbruik maken....tjah zo kan je er ook tegen aan kijken. Ik heb van deze regels kunnen profiteren dankzij de knappe koppen bij de overheid. Die zullen er vast wel over na hebben gedacht destijds.Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Ik zit hier nooit. Zie niets in de vreemde technische oplossingen van Quatt inzake koelen en dubbele units om voldoende vermogen te creëren. Legaal misbruik van subsidies. Volgend jaar afgelopen als ik de nieuwe RVO richtlijnen mag geloven.
En de dubbele unit maakt mij bijna gasloos.
Hier tekenen aub ......
"dubbel": het gaat om het vermogen. Of het nu een modulaire unit is, maakt toch niet uit voor de hamvraag: geïnstalleerd vermogen per subsidie-euro?Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Ik zit hier nooit. Zie niets in de vreemde technische oplossingen van Quatt inzake koelen en dubbele units om voldoende vermogen te creëren. Legaal misbruik van subsidies. Volgend jaar afgelopen als ik de nieuwe RVO richtlijnen mag geloven.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
:strip_exif()/f/image/jiSlH2xUkbRnNPDneGWENJfO.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende week installatie.
“Its not a bug, its a feature”. In de uitleg gaat het om in de het plaatje getekende “de cv-ketel”, niet om de tekst “cv-ketel”Rmaxx schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:59:
Bugje? Het euro teken staat onder de ketel die uit staat? 🤔[Afbeelding]
[Afbeelding]
Euh ok, maar hij staat ook niet onder de quatt?? Of zie ik nog slechter dan ik dacht??😅TeslaNerd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:08:
[...]
“Its not a bug, its a feature”. In de uitleg gaat het om in de het plaatje getekende “de cv-ketel”, niet om de tekst “cv-ketel”
onder de tekst cv ketel verschijnt die. Daar staat die ook toch ?Rmaxx schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
Euh ok, maar hij staat ook niet onder de quatt?? Of zie ik nog slechter dan ik dacht??😅
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Tr8bqth39FBWchXAphEb25T.jpg?f=user_large)
Eerder zag het plaatje er zo uit
Maar dat staat niet in de tekst.0xygen500 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
onder de tekst cv ketel verschijnt die. Daar staat die ook toch ?
maakt zeker uitBrent schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
"dubbel": het gaat om het vermogen. Of het nu een modulaire unit is, maakt toch niet uit voor de hamvraag: geïnstalleerd vermogen per subsidie-euro?
1 Quatt V2: 2800
2 Quatt V2: 5600
1 14 kW WP geeft echt geen 5600 subsidie.
Zie daar het hiaat
Bovendien als je met 10 kW afkan, dat niet met Quatt haalt, dan wordt je 'dus' een duo verkocht.
Dus de opmerking van @Carboy54 is heus niet zo onterecht hoor.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-10-2025 13:09 ]
De subsidie is niet alleen voor de warmtepomp maar ook voor de installatie van de warmtepomppaQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
maakt zeker uit
Zie daar het hiaat
Bovendien als je met 10 kW afkan, dat niet met Quatt haalt, dan wordt je 'dus' een duo verkocht.
Maar dat is dus een probleem met de subsidieregeling: die moet naar (totaal) geinstalleerd vermogen kijken. Nu is het ook al zo dat je door apparaten handig te kiezen meer subsidie kan binnenhalen dan eigenlijk toegevoegde waarde haalt bezien vanuit de milieuwinst.paQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
maakt zeker uit
Zie daar het hiaat
Het principe dat je een modulair systeem zou kunnen hebben vind ik echter niet iets dat per se (het opzoeken van) een loophole is. Nou zal ik de Quatt v2 geen compact systeem noemen, maar je kunt je voorstellen dat werken met kleine, combineerbare units handig is vanuit bepaald opzicht.
Ik ken geen tweede leverancier die dit businessmodel volgt. 1 vermogen, of 2 x dat vermogen voor bijna hetzelfde bedrag want je strijkt 2 x hetzelfde subsidiebedrag op
Dat niet-PV bezitters 'meebetaalden' aan de salderingsregeling dat was oneerlijk. Maar de enkele en niet-WP bezitters betalen even goed mee aan alle duo's.
Zo kon je ook elk jaar je warmtepomp vervangen met nieuwe subsidie
Dat iets 'legaal' kan, maakt nog niet dat je het moet doen of zelfs moet uitmelken.
Maar die discussie is al meermaals gevoerd in dit topic. Herhaling van zetten.
Het gaat (hoogstwaarschijnlijk) verdwijnen, door dergelijk "misbruik", en dat vind ik echt geen slechte zaak.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-10-2025 13:46 ]
Dat, maar het wordt natuurlijk -haast specifiek- gewijzigd met een reden.0xygen500 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:01:
Achja je noemt het of legaal misbruik of perfect een subsidie benutten. Beide maakt niet uit, want het veranderd niks aan de zaak. Subsidievereisten waren niet waterdicht geschreven. Nu komt daar verandering in.
Ontwerpfout
Ik ben zo eens 2800 euro aan subsidie op dakisolatie misgelopen, omdat ze op satelliet foto's zagen dat ik niet alleen mijn dak had na-geïsoleerd, maar ook de dakbalken had vervangen. (kom je gaande weg pas achter)
"nee hoor, dat geldt als nieuwbouw, en op nieuwbouw geen subsidie"
Daar gold ZEKER niet het narratief van: we moeten isoleren / verduurzamen.
edit: is precies 1 Quatt subsidie
ik zal Quatt een betaalverzoekje sturen. Zo werken we samen aan verduurzaming.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 10-10-2025 14:52 ]
Niet alleen Quatt: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"paQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:44:
Je kan het elke kant op rekenen hoe jullie willen. Uiteindelijk betaalt iedereen mee aan die pot waar alle dubbele Quatt subsidies uit betaald wordenEn die worden zo hup, doorgestort middels de betalingen van alle Duo klanten zo op de rekening van Quatt.
Ik ken geen tweede leverancier die dit businessmodel volgt. 1 vermogen, of 2 x dat vermogen voor bijna hetzelfde bedrag want je strijkt 2 x hetzelfde subsidiebedrag op
Dat niet-PV bezitters 'meebetaalden' aan de salderingsregeling dat was oneerlijk. Maar de enkele en niet-WP bezitters betalen even goed mee aan alle duo's.
Zo kon je ook elk jaar je warmtepomp vervangen met nieuwe subsidie
Dat iets 'legaal' kan, maakt nog niet dat je het moet doen of zelfs moet uitmelken.
Maar die discussie is al meermaals gevoerd in dit topic. Herhaling van zetten.
Het gaat (hoogstwaarschijnlijk) verdwijnen, door dergelijk "misbruik", en dat vind ik echt geen slechte zaak.
Mogelijk ook wel voordelen van twee kleine tov een grote maar die subsidies zijn wel opmerkelijk; zal wel meer ge- of misbruik van gemaakt worden. Elektronische auto’s leken ook duurder te worden toen er subsidie was en soms ging een zakelijke partij meewerken aan een particuliere verkoop ivm die subsidie.
Ik zie op de foto een parallel aangesloten cascade opstelling.bite schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Niet alleen Quatt: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"offtopic:
Mogelijk ook wel voordelen van twee kleine tov een grote maar die subsidies zijn wel opmerkelijk; zal wel meer ge- of misbruik van gemaakt worden. Elektronische auto’s leken ook duurder te worden toen er subsidie was en soms ging een zakelijke partij meewerken aan een particuliere verkoop ivm die subsidie.
Geen idee wat daar de exacte reden van was, dat moet je @Carboy54 zelf vragen.
Cascade opstellingen zijn in specifieke gevallen heus wel technisch mooie oplossingen hoor!
Maar niet (toevallig) bij de 1000 (-en?) installaties van Quatt natuurlijk
Nieuwbouw woning zonder subsidie met een bouwbesluit eis van minimaal 20 kWpaQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Ik zie op de foto een parallel aangesloten cascade opstelling.
Geen idee wat daar de exacte reden van was, dat moet je @Carboy54 zelf vragen.
Cascade opstellingen zijn in specifieke gevallen heus wel technisch mooie oplossingen hoor!
Maar niet (toevallig) bij de 1000 (-en?) installaties van Quatt natuurlijk
Nieuwbouw villa zonder subsidie dat is heel iets anders dus!bite schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Niet alleen Quatt: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"offtopic:
Waarom?Carboy54 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Nieuwbouw villa zonder subsidie dat is heel iets anders dus!
Want de hamvraag is: wanneer je villa 100 jaar oud was geweest, was deze weHeat opstelling wel dubbel subsidiabel geweest? Oftewel: doen zij hetzelfde kunstje?
Het grote verschil is dat hier minimaal 20kW is vereist volgens bouwbesluit. Zou het een bestaande subsidiabele woning zijn geweest met deze isolatie is 1x 12 kW voldoende. Meeste klanten met dergelijke woningen verwarmen niet eens meer op de bovenverdieping. Gewoon 1 12kW of 16 kW Panasonic of Itho Amber en klaar incl. standaard vloer koeling zonder kunstgrepen zoals bij Quatt.Friezin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:36:
[...]
Maar de hamvraag is: wanneer je villa 100 jaar oud was geweest, was deze weHeat opstelling dubbel subsidiabel geweest? Oftewel: doen zij hetzelfde kunstje?
Hahaha nog nooit zo gelachen om iemand die eerst zegt dat de subsidie misbruikt wordt en vervolgens dezelfde subsidie gebruikt met een (voor zichzelf) andere onderbouwing (want nieuwbouw).Carboy54 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:43:
[...]
Het grote verschil is dat hier minimaal 20kW is vereist volgens bouwbesluit. Zou het een bestaande subsidiabele woning zijn geweest met deze isolatie is 1x 12 kW voldoende. Meeste klanten met dergelijke woningen verwarmen niet eens meer op de bovenverdieping. Gewoon 1 12kW of 16 kW Panasonic of Itho Amber en klaar incl. standaard vloer koeling zonder kunstgrepen zoals bij Quatt.
In mijn ogen doe jij precies hetzelfde.
Maar goed ik ga offtopic. Succes met je WeHeat ding.
Hier tekenen aub ......
Carboy54 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"CPM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]
Hahaha nog nooit zo gelachen om iemand die eerst zegt dat de subsidie misbruikt wordt en vervolgens dezelfde subsidie gebruikt met een (voor zichzelf) andere onderbouwing (want nieuwbouw).
Bij nieuwbouw krijg je geen subsidie
Ik gebruik helemaal niets. Het zijn klanten die hier voor kiezen binnen de regelgeving van de RVOCPM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:52:
[...]
Hahaha nog nooit zo gelachen om iemand die eerst zegt dat de subsidie misbruikt wordt en vervolgens dezelfde subsidie gebruikt met een (voor zichzelf) andere onderbouwing (want nieuwbouw).
Maar het gaat voor 2026 om 2 wp's in 1 systeem,.. wat dan niet meer kan met 2x subsidie..paQ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
maakt zeker uit
Zie daar het hiaat
Mijn vraag is/was,.. In onze situatie met een woonboerderij met 2 woongedeeltes die op 1 naam/eigenaar staat. En we 2 aparte verwarmingsystemen hebben.. Dan kan je wel subsidie voor 2 wp's krijgen apart van elkaar in 1 jaar ?
Als beide een andere meldcode hebben wellicht wel. Maar bel even met de RVO. Wellicht dat zij je informatie kunnen geven.belmonde schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:34:
[...]
Maar het gaat voor 2026 om 2 wp's in 1 systeem,.. wat dan niet meer kan met 2x subsidie..
Mijn vraag is/was,.. In onze situatie met een woonboerderij met 2 woongedeeltes die op 1 naam/eigenaar staat. En we 2 aparte verwarmingsystemen hebben.. Dan kan je wel subsidie voor 2 wp's krijgen apart van elkaar in 1 jaar ?
1) weheat kan niet hetzelfde kunstje doen want installatie gaat via installatiepartner. Weheat speelt hier geen rol inFriezin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:36:
[...]
Waarom?
Want de hamvraag is: wanneer je villa 100 jaar oud was geweest, was deze weHeat opstelling wel dubbel subsidiabel geweest? Oftewel: doen zij hetzelfde kunstje?
2) kan best dat in incidentele en/of extreme gevallen (mega villa's ofzo) er voor andere WPs dubbele subsidie voor cascade opstellingen is gebruikt.
Maar dan zit er een best principieel verschil tussen de incidentele basis versus Quatt die er hun business model op heeft gebaseerd (wat je dus bij geen andere fabrikant / installateur ziet)
Het valt mij persoonlijk ook op, dat hoewel de V2 meer dan 2x zo krachtig is als de V1, er nog steeds veel V2 Duo's geïnstalleerd lijken te worden. Boort Quatt in 1 keer een volledig ander publiek aan met 2x zo grote huizen? Of spelen ze in op de onzekerheid en zitten ze de Duo te 'pushen' voor extra omzet 'nu het nog mag'..?
Edit:
2024 is het eerste jaar dat Quatt op volle toeren verkocht (2023 vooral eerste installaties van preorders), dus het is tijdens het tweede jaar dat de RVO de subsidie regeling substantieel aan wilt passen, voor een ambtelijk apparaat is natuurlijk best snel, en laat ook zien dat huidige gang van zaken niet de bedoeling was
[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 11-10-2025 08:00 ]
Oftewel.....Carboy54 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:34:
[...]
Ik gebruik helemaal niets. Het zijn klanten die hier voor kiezen binnen de regelgeving van de RVO
De mogelijkheid bestaat (nog).
Of iemand het gebruikt doet niet ter zake.
4Voor zover ik kan terugkijken (3 maanden) is dit het geval.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Stijgt hij tijdens warm water tappen of direct erna?vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:56:
Ik heb een enkele Quatt v1. Als iemand gaat douchen en de boiler aanslaat stijgt de waterdruk welke ik via HA uit de Quatt (of de Atag CV) haal flink. Is dit normaal?[Afbeelding]4
Voor zover ik kan terugkijken (3 maanden) is dit het geval.
Dit is normale thermische expansie van water: Bij het douchen levert de ketel veel warmte naar de warmtewisselaar voor het douchewater. Dit verwarmde water zet uit en de druk in het gesloten systeem van de ketel stijgt daardoor tijdelijk. Als de Atag geen storingscodes geeft voor te hoge waterdruk is het ok.vanquishsdiv schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:56:
Ik heb een enkele Quatt v1. Als iemand gaat douchen en de boiler aanslaat stijgt de waterdruk welke ik via HA uit de Quatt (of de Atag CV) haal flink. Is dit normaal?[Afbeelding]4
Voor zover ik kan terugkijken (3 maanden) is dit het geval.
Mijn Intergas die geen driewegklep heeft laat die drukpieken niet zien
Nu zie ik in de info staan:
Ik heb, volgens mij, geen keuze, of zie ik iets over het hoofd?Heb je meerdere Quatt Hybrids?
Als er meerdere Quatt Hybrids gekoppeld zijn aan je app, kun je links bovenin het scherm, de Quatt Hybrid selecteren waarvan je informatie wil inzien of wijzigen. De meeste mensen zullen slechts één Quatt Hybrid gekoppeld hebben aan hun app. Maar het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld je eigen Quatt, én die van je ouders gekoppeld hebt.
:strip_exif()/f/image/R0o769mEVjOig8ATDxXK6GVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
In deze post van @oomenit worden 2 getoond via "mijn producten".
Wanneer ik bij icoontje 4, voeg toe, "toon uw Quatt-producten" aanklik, kom ik gewoon weer op de homepage.
oomenit in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 11-10-2025 11:52 ]
Ik denk dat ze Quatt systemen bedoelen en de DUO als 1 systeem wordt gezien.Friezin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:45:
Door een eerdere vraag over het €-teken op de homepage van de app, heb ik daar het i-tekentje ook maar eens opengeklikt.
Nu zie ik in de info staan:
[...]
Ik heb, volgens mij, geen keuze, of zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Zou kunnen... (net een Edit toegevoegd aan post), maar dan staat het er wat krom. Jij hebt een duo, dus nooit kunnen kiezen welke van de 2 je zag, zoals in JSON?robmaas schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
Ik denk dat ze Quatt systemen bedoelen en de DUO als 1 systeem wordt gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 11-10-2025 12:05 ]
Quatt begon als een hybride gefocust ding in mijn herinnering: de specs waren mager, zeker onder vriespunt (ik noem ze mooiweerpompen). Het is een redelijk accurate stelling dat zo'n pomp niet voor het hele huizenbestand geschikt was. Mits je een ketel hebt, is dat echter niet een heel groot bezwaar, je kreeg voor een relatief laag bedrag een ding dat 90-95% van de tijd net zo goed werkte als een Panasonic, Mtisubishi oid. De nieuwe V2 met name mag zich wel meten met de competitie. Maar ook die competitie verkoopt machines die meer dan 8kW kunnen leveren, want er zijn nou eenmaal woningen/bewoners die dat nodig hebben. In die zin is het potentiele publiek voor Quatt dus inderdaad toegenomen, en zou je kunnen verwachten dat ze in een breder scala aan woningen kunnen installeren, en dat er dus ook woningen zijn die dan alsnog aan 2 machines moeten.Toby-Wan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:44:
[...]
Het valt mij persoonlijk ook op, dat hoewel de V2 meer dan 2x zo krachtig is als de V1, er nog steeds veel V2 Duo's geïnstalleerd lijken te worden. Boort Quatt in 1 keer een volledig ander publiek aan met 2x zo grote huizen? Of spelen ze in op de onzekerheid en zitten ze de Duo te 'pushen' voor extra omzet 'nu het nog mag'..?
Bij ons zat hij op het randje (koevlaas ong. 9kW), maar daar we all electric wilden en natuurlijk geld niet echt een groot verschil was, toch maar op safe gespeeld, ook al zit er nog wel wat isolatiewerk aan te komen en denk ik dat de 8kW haalbaar is.
Hoe houdt de nieuwe quatt stand bij lagere temperaturen.. De vaillant arotherm plus en panasonic l claimen dat ze erg steady qua uitgaand vermogen zijn. Heeft de quatt deze techniek niet. Ik denk het niet..Brent schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:29:
[...]
Quatt begon als een hybride gefocust ding in mijn herinnering: de specs waren mager, zeker onder vriespunt (ik noem ze mooiweerpompen). Het is een redelijk accurate stelling dat zo'n pomp niet voor het hele huizenbestand geschikt was. Mits je een ketel hebt, is dat echter niet een heel groot bezwaar, je kreeg voor een relatief laag bedrag een ding dat 90-95% van de tijd net zo goed werkte als een Panasonic, Mtisubishi oid. De nieuwe V2 met name mag zich wel meten met de competitie. Maar ook die competitie verkoopt machines die meer dan 8kW kunnen leveren, want er zijn nou eenmaal woningen/bewoners die dat nodig hebben. In die zin is het potentiele publiek voor Quatt dus inderdaad toegenomen, en zou je kunnen verwachten dat ze in een breder scala aan woningen kunnen installeren, en dat er dus ook woningen zijn die dan alsnog aan 2 machines moeten.
Bij ons zat hij op het randje (koevlaas ong. 9kW), maar daar we all electric wilden en natuurlijk geld niet echt een groot verschil was, toch maar op safe gespeeld, ook al zit er nog wel wat isolatiewerk aan te komen en denk ik dat de 8kW haalbaar is.
Je kunt de sheets aflezen. Het is een stuk meer in die richting dan de V1.belmonde schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Hoe houdt de nieuwe quatt stand bij lagere temperaturen.. De vaillant arotherm plus en panasonic l claimen dat ze erg steady qua uitgaand vermogen zijn. Heeft de quatt deze techniek niet. Ik denk het niet..
Bij nieuwbouw bestaat die mogelijkheid niet.Friezin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:08:
[...]
Oftewel.....
De mogelijkheid bestaat (nog).
Of iemand het gebruikt doet niet ter zake.
Alleen als je je huidige (bijv gas CV ketel) opwekker vervangt teneinde te verduurzamen tov de huidige situatie.
Maar de nieuwbouwclausule, dat geldt toch ook voor Quatt?paQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
Bij nieuwbouw bestaat die mogelijkheid niet.
Alleen als je je huidige (bijv gas CV ketel) opwekker vervangt teneinde te verduurzamen tov de huidige situatie.
Of niet?
Was de woning van @Carboy54 oud geweest, dan had niets m belet om subsidie te vragen voor zijn dubbele opstelling, welk merk het ook is.
https://warmte-pompen.nl/...mtepompen-in-een-systeem/
Dat is nog niet hetzelfde als "Weheat doet het ook".Friezin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Maar de nieuwbouwclausule, dat geldt toch ook voor Quatt?
Of niet?
Was de woning van @Carboy54 oud geweest, dan had niets m belet om subsidie te vragen voor zijn dubbele opstelling, welk merk het ook is.
https://warmte-pompen.nl/...mtepompen-in-een-systeem/
Ik weet niet wat de redenen waren voor de installatie zoals die van @Carboy54 is aangehaald.
Volgens mij is hij ook de installateur en niet de klant van die installatie. Misschien wilde de bewoners wel een 'niet zichtbare' platte installatie, en was de blackbird de juiste kandidaat. 1 trekt het niet, en is er een 2e bijgeplaatst. Esthetische keuze, zonder subsidie.
En als dat idd het geval is, dan zijn we weer bij hoe Quatt dat verkoopt: 1 redt het (net) niet, 'dus' 2. ('je krijgt immers toch dubbele subsidie' is daarbij het narratief)
Er is in essentie ook helemaal niets tegen cascade of dubbele opstellingen. Zie de eerdere reactie van @Toby-Wan. Die vat het mooi samen m.i.
Nee. Is 1 en hetzelfde adres neem ik aan.belmonde schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:34:
[...]
Maar het gaat voor 2026 om 2 wp's in 1 systeem,.. wat dan niet meer kan met 2x subsidie..
Dit wordt voor de zoveelste keer een oeverloze discussie.paQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Dat is nog niet hetzelfde als "Weheat doet het ook".
Ik weet niet wat de redenen waren voor de installatie zoals die van @Carboy54 is aangehaald.
Volgens mij is hij ook de installateur en niet de klant van die installatie. Misschien wilde de bewoners wel een 'niet zichtbare' platte installatie, en was de blackbird de juiste kandidaat. 1 trekt het niet, en is er een 2e bijgeplaatst. Esthetische keuze, zonder subsidie.
En als dat idd het geval is, dan zijn we weer bij hoe Quatt dat verkoopt: 1 redt het (net) niet, 'dus' 2. ('je krijgt immers toch dubbele subsidie' is daarbij het narratief)
Er is in essentie ook helemaal niets tegen cascade of dubbele opstellingen. Zie de eerdere reactie van @Toby-Wan. Die vat het mooi samen m.i.
Ik heb dubbele subsidie en met mij alle Duo bezitters.
Leef ermee.
Bouwbesluit vereist dat bij nieuwbouw maar volstrekt onnodig. Die 11 kW Bb doet het op zijn sloffen alleen.paQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Dat is nog niet hetzelfde als "Weheat doet het ook".
Nog een mooie ontwerpfout in de regelgeving danCarboy54 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Bouwbesluit vereist dat bij nieuwbouw maar volstrekt onnodig. Die 11 kW Bb doet het op zijn sloffen alleen.
wederom een alleraardigste wegwuif reactieFriezin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Dit wordt voor de zoveelste keer een oeverloze discussie.
Leef ermee.
Die subsidie bekostigen we met zijn allen, dus iedereen mag daar wat van vinden
Dat de discussie zich zo nu en dan herhaalt is ook niet gek in het topic over de leverancier die dat als enige (ws) tot businessmodel gemaakt heeft.
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 11-10-2025 14:37 ]
Yep, we zijn mazzelaars dat ze dat deden 😁 👋🏻!paQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:27:
wederom een alleraardigste wegwuif reactie
Dat de discussie zich zo nu en dan herhaalt is ook niet gek in het topic over de leverancier die dat als enige (ws) tot businessmodel gemaakt heeft.
Iedereen die géén belasting betaalt mag in deze discussie m.i. zijn/haar kritiek achterwege laten, dat scheelt al weer :-)paQ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Nog een mooie ontwerpfout in de regelgeving dan
[...]
wederom een alleraardigste wegwuif reactie
Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)
Hopelijk gaat iedereen nu niet los in alle fora over toeslagen, subsidies, budgetten en andere zaken.jbtbnl schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:07:
[...]
Iedereen die géén belasting betaalt mag in deze discussie m.i. zijn/haar kritiek achterwege laten, dat scheelt al weer :-)
Ik heb zelden er bij stilgestaan waar ik belasting voor betaal, waar iemand anders genot van heeft.
Nu heb ik eindelijk eens recht op iets waar ook ik 45 jaar aan heb meebetaald:
Wat een stomme reactie dit. Het interesseert mij geen drol dat jij dubbele subsidie krijgt. Het is volgens de regels. Fijn voor je. Gefeliciteerd. Waarom maak je het persoonlijk? (Laat het antwoord maar zitten)Friezin schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Dit wordt voor de zoveelste keer een oeverloze discussie.
Leef ermee.
Of die dubbele subsidie eerlijk is of niet doet er niet toe. Het mag. Zullen we het niet gaan hebben of belastingen en toeslagen hier?
Ik wil het liever hebben over de hyperintelligente AI van Quatt die mijn huis perfect op temperatuur gaat houden
Edit: typos
Of het allemaal AI is, laat ik in het midden (ook wat F(risian)I denk ik), maar hier gaat het top.s020506 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 06:24:
[...]
Wat een stomme reactie dit. Het interesseert mij geen drol dat jij dubbele subsidie krijgt. Het is volgens de regels. Fijn voor je. Gefeliciteerd. Waarom maak je het persoonlijk? (Laat het antwoord maar zitten)
Of die dubbele subsidie eerlijk is of niet doet er niet toe. Het mag. Zullen we het niet gaan hebben of belastingen en toeslagen hier?
Ik wil het liever hebben over de hyperintelligente AI van Quatt die mijn huis perfect op temperatuur gaat houden
Edit: typos
Nog steeds blij met de keuze voor Quatt in combi met T6.
(Energy display staat in kast, dat scheelt 1°C+)
:strip_exif()/f/image/j7f5hs59dHRRMBTdcZGagikr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook schema:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
ik heb deze week een adviesgesprek gehad met Quatt voor de all electric warmtepomp met enkele buitenunit en XL heatbattery. Mijn situatie is redelijk eenvoudig: nu cv met ca 800m3 gasverbruik, volledige vloerverwarming, alles geïsoleerd. So far so good.
Nu het probleem: ik heb een thermostaatsysteem van Uponor met individuele zones per ruimte. In totaal 7 thermostaten in huis. Uponor werkt niet samen met de commander in chief, en in het gesprek kwam naar voren dat ik het Uponor systeem moet vervangen voor Honeywell Evohome om dezelfde functionaliteit te behouden. Dat vind ik teveel gedoe en kostbaar. Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? Anders wordt het toch afzien van Quatt en kijken naar een andere warmtepomp. Al is de samenwerking met het Uponor systeem bij andere merken ook niet duidelijk aangegeven. Dank voor het meedenken!
Kan jouw Uponor systeem via opentherm communiceren met de cv-ketel?Norbertus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:14:
Beste tweakers,
ik heb deze week een adviesgesprek gehad met Quatt voor de all electric warmtepomp met enkele buitenunit en XL heatbattery. Mijn situatie is redelijk eenvoudig: nu cv met ca 800m3 gasverbruik, volledige vloerverwarming, alles geïsoleerd. So far so good.
Nu het probleem: ik heb een thermostaatsysteem van Uponor met individuele zones per ruimte. In totaal 7 thermostaten in huis. Uponor werkt niet samen met de commander in chief, en in het gesprek kwam naar voren dat ik het Uponor systeem moet vervangen voor Honeywell Evohome om dezelfde functionaliteit te behouden. Dat vind ik teveel gedoe en kostbaar. Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? Anders wordt het toch afzien van Quatt en kijken naar een andere warmtepomp. Al is de samenwerking met het Uponor systeem bij andere merken ook niet duidelijk aangegeven. Dank voor het meedenken!
Deze begrijp ik niet precies maar wil ik wel graag begrijpen.TeslaNerd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
De COP-formule in de CiC is aangepast voor V2 en dat pakt gunstig uit voor de COP van de oudere Quatts
Hoe berekenden ze het voorheen en hoe nu?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Met 800 m3 gasverbruik gaat een enkele Quatt het hele huis prima warm houden.Norbertus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:14:
Beste tweakers,
In principe voegt zoneren niet echt iets toe qua besparing met een warmtepomp. Vaak werkt het alleen maar tegen het rendement omdat het afgiftesysteem kleiner wordt en dus heter moet worden, met als gevolg een lagere COP en dus meer stroomverbruik. Zoek op Youtube maar eens naar Heat Geek, die leggen het keurig uit en rekenen het voor.
Zoneren kan wel handig zijn als je wisselende temperaturen wilt in een multifunctionele ruimte. Maar ook hierbij moet je oppassen dat je afgiftesysteem groot genoeg blijft.
Als je toch echt fanatiek wilt gaan zoneren dan zou ik een ander merk kiezen zoals WeHeat of Vaillant waarbij je wat meer zelf kan prutsen zonder dat de warmtepomp aansturing er op reageert. Hou er wel rekening mee dat het nog steeds geen kWh bespaart en er meer complexiteit in het systeem nodig is zoals een duur buffervat om pendelen te voorkomen en je warmtepomp heel te houden.
Exact hetzelfde. COP wordt trouwens ook niet door de CIC berekend, gebeurt in de cloud op basis vd gegevens uit de CIC.Erveetwee schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Deze begrijp ik niet precies maar wil ik wel graag begrijpen.
individuele ruimtes als zones is iets wat moeilijk te integreren met veel warmtepompen.Norbertus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:14:
Beste tweakers,
Idee van warmtepomp is warm houden (binnen geïsoleerde schil) IPV verwarmen van individuele ruimtes. Ja, dat vraagt een verandering in mindset, maar is nodig voor een positieve warmtepomp ervaring
Daar zijn wij nog niet uit met de beschikbare data. @SBL heeft de historische data van 3 stookseizoenen waarmee hij de COP van zijn Quatt op de y-as uitzet tegen de Tlift in zijn systeem.Erveetwee schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Deze begrijp ik niet precies maar wil ik wel graag begrijpen.
De COP is gelijk aan het thermisch vermogen dat de Quatt levert gedeeld door het electrisch vermogen dat de Quatt heeft gebruikt.
Van beide weten wij inmiddels dat die in de CiC worden berekend met een eigen formularium dat met een volgende CiC update door Quatt kan worden aangepast
Ik heb een oudere Uponor C-35 regelmodule, die heeft geen Opentherm. Het is mij onduidelijk of de nieuwere dat wel hebben.TeslaNerd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Kan jouw Uponor systeem via opentherm communiceren met de cv-ketel?
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap het principe en ik doe eigenlijk niets met de zones. Alle zones (leefruimtes en slaapkamers) staan het hele jaar door op dezelfde temperatuur. Slaapkamers iets lager dan leefruimtes. Het gaat mij er vooral om dat ik weinig zin hem op het hele Uponor systeem te vervangen. Is daar een slimme oplossing voor?netappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Met 800 m3 gasverbruik gaat een enkele Quatt het hele huis prima warm houden.
In principe voegt zoneren niet echt iets toe qua besparing met een warmtepomp. Vaak werkt het alleen maar tegen het rendement omdat het afgiftesysteem kleiner wordt en dus heter moet worden, met als gevolg een lagere COP en dus meer stroomverbruik. Zoek op Youtube maar eens naar Heat Geek, die leggen het keurig uit en rekenen het voor.
Zoneren kan wel handig zijn als je wisselende temperaturen wilt in een multifunctionele ruimte. Maar ook hierbij moet je oppassen dat je afgiftesysteem groot genoeg blijft.
Als je toch echt fanatiek wilt gaan zoneren dan zou ik een ander merk kiezen zoals WeHeat of Vaillant waarbij je wat meer zelf kan prutsen zonder dat de warmtepomp aansturing er op reageert. Hou er wel rekening mee dat het nog steeds geen kWh bespaart en er meer complexiteit in het systeem nodig is zoals een duur buffervat om pendelen te voorkomen en je warmtepomp heel te houden.
De mindset veranderen heb ik geen probleem mee. Ik gebruik de zones toch niet om continu temperatuur apart in te stellen in de ruimtes. Ik heb minder zin het veranderen van het complete thermostaatsysteemToby-Wan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
individuele ruimtes als zones is iets wat moeilijk te integreren met veel warmtepompen.
Idee van warmtepomp is warm houden (binnen geïsoleerde schil) IPV verwarmen van individuele ruimtes. Ja, dat vraagt een verandering in mindset, maar is nodig voor een positieve warmtepomp ervaring
Het handigste met vloerverwarming is de installateur van het systeem vragen of het ook zonder communicatie met de door Quatt geleverde thermostaat kan werken.Norbertus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:54:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap het principe en ik doe eigenlijk niets met de zones. Alle zones (leefruimtes en slaapkamers) staan het hele jaar door op dezelfde temperatuur. Slaapkamers iets lager dan leefruimtes. Het gaat mij er vooral om dat ik weinig zin hem op het hele Uponor systeem te vervangen. Is daar een slimme oplossing voor?
De doorstroming van het hele systeem is namelijk altijd 800L per uur, dus als die naregeling alleen de balans verandert dan is dat prima los te doen.
Als het radiatoren aanstuurt, dan is het wat lastiger. Dat reageert toch heftiger. Goed waterzijdig inregelen is dan belangrijk. Je kan de thermostaatknoppen dan wel als begrenzer gebruiken als het systeem zonder communicatie met de centrale thermostaat blijft werken, maar je moet oppassen dat er niet te veel uit gaat.
De ruimte waar de door Quatt geplaatste thermostaat hangt, mag in ieder geval niks knijpen om te voorkomen dat het tegen elkaar in gaat werken.
Ik ken dit systeem niet goed genoeg om je met zekerheid te vertellen wat (on)mogelijk is. Zelf zou ik het er waarschijnlijk gewoon uit halen en alles eenmalig goed inregelen. Leuk voor marktplaats.
[ Voor 90% gewijzigd door VindiGoosh op 12-10-2025 11:11 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/VQbZlQMWwByNJkmxBFtx11zw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLj4BNzb7pbuhukgtHqXmgW6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/njRQELIZ8WERvtliRBAkqXgc.jpg?f=fotoalbum_large)