Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:57:
[...]

Zie je nu ook verschil in de flow (json) die je haalt? Dus 1 Quatt vs 2 Quatts nu?

2 pompen (in serie) kunnen een hogere druk opbrengen dan 1 pomp.
Anderzijds regelt de CiC dat de flow altijd 800L/h is.
Je CV-systeem is verder niet verandert. Dus ik ben even zoekende (voor mezelf :+ ) waarom jij deze constatering doet.
Flow is gewoon rond 800 gebleven.
Cv heeft niet gedraaid.
Maar ik heb bijkeuken en vloer verder open gezet en slaapkamer zelfs dichter.
De laatste kreeg bij verwarmen op 27°C (zoals nu flowmeter onder cv) eerder geen warmte, nu 26.
Onder 10°C wordt dat 30°C+ in de slaapkamerradiatoren 🥵

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3x6xYhrxZ75jNI8tyw9t-8BCnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQbZlQMWwByNJkmxBFtx11zw.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59
TeslaNerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, daarom vraag ik mij af waarom dat bij de duo Quatts niet op dezelfde wijze kan met de keerklep en die andere klep die jij kan instellen op een bepaalde druk. Daarmee wordt toch voorkomen dat de circulatie door de CV gaat als de Quatt het alleen kan maar indien nodig kunnen ze ook samen. Dat wil je voor de duo Quatts toch ook?
Maakt het allemaal wel weer een stukje complexer. Denk niet dat het veel oplevert.
Water gaat met ongeveer 1m/s door het systeem, dan zal niet gigantisch afkoelen in een Quatt die niet meedraait.

De waterdelta op een Quatt die niet meedraait is bij mij zo'n -0,1 tot -0,2 grC. Deels stukje afkoeling, deels mogelijk afwijkingen tussen de twee sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:09:
[...]

Maakt het allemaal wel weer een stukje complexer. Denk niet dat het veel oplevert.
Water gaat met ongeveer 1m/s door het systeem, dan zal niet gigantisch afkoelen in een Quatt die niet meedraait.

De waterdelta op een Quatt die niet meedraait is bij mij zo'n -0,1 tot -0,2 grC. Deels stukje afkoeling, deels mogelijk afwijkingen tussen de twee sensoren?
Bij mij eerder iets in doorgeeftijd. De ene seconde is de andere niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 08-10-2025 23:14 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:39
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:31:
[...]

De ketel is toch ook in serie aangesloten met de Quatt?
Om precies te zijn: de ketel tezamen met de parallelle bypass staan als geheel in serie met de Quatt.

Waarschijnlijk 'in de war' met je doorstromer die wel exact in serie staat :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59
Toby-Wan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Om precies te zijn: de ketel tezamen met de parallelle bypass staan als geheel in serie met de Quatt.

Waarschijnlijk 'in de war' met je doorstromer die wel exact in serie staat :+
Je hebt gelijk!
De simplicity vd doorstromer went snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt: in mijn hal slaan ze nooit uit.
Staan net te hoog om dicht te slaan bij de gewenste temperatuur, maar wel goed geknepen.
Zo doe je (of @DefLite) dat dan in iedere kamer die iets meedraait in de schil.

[Afbeelding]
Mijn ervaring:
Mechanische thermostaatknoppen, zoals die van Danfoss, werken geleidelijk in openen en sluiten.

De Tado-knoppen, waar dus een motortje inzit, werken meer in sprongen.

De ervaring met stoken met de Quatt is, dat dit mooier gaat als dit geleidelijk gaat en niet te veel met sprongen in watertemperatuur, ook voor de COP.

Dat je Tado kunt instellen per 0,1° C is dus heel mooi. Pas je dit toe voor de masterruimtes, dan regelt de CIC hier prachtig op.

Tadoknoppen werken per 0,5°C. Wel kun je 0,1°C in de thermostaat, of draadloze sensor aanmaken en deze naar de knop kopiëren. Zo laat ik twee aan een masterruimte grenzende vertrekken in de nacht en vroege ochtend meelopen met het master-schema, waarna ze naar een constante temperatuur gaan. Dit zijn de koudste uren. Goed voor het verwarmen binnen de schil, de masterruimte heeft minder warmteverlies en ook nog eens een hogere COP.

Mijn conclusie:
Tado-knoppen gebruiken voor de ruimtes met een gewenst schema. Niet in een master-ruimte gebruiken.

Voor ruimtes met een gewenste constante temperatuur zijn mechanische thermostaatknoppen zeer geschikt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:39
TeslaNerd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, daarom vraag ik mij af waarom dat bij de duo Quatts niet op dezelfde wijze kan met de keerklep en die andere klep die jij kan instellen op een bepaalde druk. Daarmee wordt toch voorkomen dat de circulatie door de CV gaat als de Quatt het alleen kan maar indien nodig kunnen ze ook samen. Dat wil je voor de duo Quatts toch ook?
Wat ook meespeelt, Quatt regelt op 800 L/h en kan (nog) niet op een vaste aanvoertemperatuur regelen met variabel debiet (zoals ook aangegeven in vragenlijst door Bob)

Een serie schakeling heeft altijd hetzelfde debiet door beide units en verhoogt de deltaT. (800L/h met dT=10)

Een parallelle opstelling verdubbeld het debiet terwijl het de aanvoertemperatuur gelijk probeert te houden. (1600 L/h met dT=5)

Hoewel een parallelle opstelling efficiënter zou kunnen zijn (2e unit heeft lagere retourtemperatuur tov serie), moet je afgifte & leidingen geschikt zijn voor het hoge debiet. Met het standaard 22mm in meeste huizen gaat dat gewoon niet werken.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
[...]

Wat ook meespeelt, Quatt regelt op 800 L/h en kan (nog) niet op een vaste aanvoertemperatuur regelen met variabel debiet (zoals ook aangegeven in vragenlijst door Bob)

Een serie schakeling heeft altijd hetzelfde debiet door beide units en verhoogt de deltaT. (800L/h met dT=10)

Een parallelle opstelling verdubbeld het debiet terwijl het de aanvoertemperatuur gelijk probeert te houden. (1600 L/h met dT=5)

Hoewel een parallelle opstelling efficiënter zou kunnen zijn (2e unit heeft lagere retourtemperatuur tov serie), moet je afgifte & leidingen geschikt zijn voor het hoge debiet. Met het standaard 22mm in meeste huizen gaat dat gewoon niet werken.
Het gaat mij niet om serieschakeling vs parallel schakelen van de twee buitenunits. Ik vraag mij af waarom de huidige serieinstallatie waar het cv-water altijd door beide duo Quatts gaat efficienter is tov de serieschakeling van de Quatts en de cv-ketel waar het cv-water juist wordt omgeleid om de cv-ketel als de cv-ketel niet mee doet.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.