Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:56:
Maar @jj85 begrijp ik nou dat nieuwe Quatts alleen de heater aan hebben bij defrosts (onder 0?) en andere gewoon onder x graden C?
Beetje onduidelijk hoe het nou precies zit.

Mijn Quatt:
Buitentemp <0: Heater continu aan (zit verder geen hysteres op... rond 0grC springt hij continu aan/uit... zie plaatje hieronder)
Buitentemp >0: Heater aan bij defrost (weet niet of er ook defrosts zijn zonder bodemheater, @m10tech heeft dat volgens mij wel eens waargenomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AZgh-i5GQiOaoPjwPGM1TiV2Iw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iUgAODTSVOUyHNasWJtSGfcR.png?f=fotoalbum_large

@s020506 geeft aan dat het bij hem anders werkt. Als ik mij niet vergis heeft hij een 'oud' model.
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:36:
[...]

Misschien bij nieuwere modellen. Bij mij springt de bodemverwarmer aan als de temperatuur onder de 4 graden komt. Of als de Quatt heeft uitgestaan, na 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:42:
[...]

Mijn Quatt:
Buitentemp <0: Heater continu aan (zit verder geen hysteres op... rond 0grC springt hij continu aan/uit... zie plaatje hieronder)
Sja, dan heb je bij een Duo onder 0 dus altijd 300W voor de vogeltjes...?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:18:
[...]

Voor mijn installatie heb ik de temp-sensoren (voor zover dat kan) gevalideerd met een tweede meting (zie jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"). Conclusie is dat ik de Quatt sensoren prima kan vertrouwen, ze zijn nauwkeurig genoeg om wat analyses mee te doen.

[...]

Laten we hier juist wel over discussieren. Hopelijk kunnen meer tweakers de Quatt metingen valideren.
Discuseer ze.
Neem gelijk even de verschillen mee tussen HW en Quatt-app qua verbruikt vermogen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:45:
[...]

Discuseer ze.
Neem gelijk even de verschillen mee tussen HW en Quatt-app qua verbruikt vermogen.
Ja, dat zou ik wel doen.
Eigenlijk gewoon alles extern.

Jijzelf hebt een externe warmte- en flowmeter toch nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
[...]

Mijn Quatt:
Buitentemp >0: Heater aan bij defrost (weet niet of er ook defrosts zijn zonder bodemheater, @m10tech heeft dat volgens mij wel eens waargenomen)
[...]
Ik heb dat niet waargenomen. je vergist je waarschijnlijk met het feit dat we de modbus nog aan het debuggen zijn omdat deze niet 100% alle state changes waarneemt. Meer daarover op het Domotica forum m10tech schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:54:

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

JanHenk schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:53:
Weer een dag waarbij de Quatt overdag grotendeels uit is en nu pas weer aanslaat als de temperatuur inmiddels al 0,3 graad onder setpoint is…

De Tado werkt in deze omstandigheden (met constante setpoint) niet lekker, voor mijn gevoel. Of het warmteverlies dat is ingesteld in de Quatt is te hoog, waardoor ie denkt er gauw gas bij te moeten nemen?

Het vermogen neemt met gas wel toe, maar de retourtemperatuur (water dat de Quatt weer in gaat) neemt ook meteen ruim 5 graden toe… Dan werkt dat gas toch averechts??

Tweekapper 2016, 170+ m2, vvw bgg hoofdverwarming..

Edit @CPM:
Gisteren 27-12-24:

[Afbeelding]

Vandaag 28-12-24:

[Afbeelding]
Kan je CVketel niet zachter? (minder vermogen; max temp heb je al op 45 staan)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:18:
[...]

Voor mijn installatie heb ik de temp-sensoren (voor zover dat kan) gevalideerd met een tweede meting (zie jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"). Conclusie is dat ik de Quatt sensoren prima kan vertrouwen, ze zijn nauwkeurig genoeg om wat analyses mee te doen.

[...]
Dat je maar een geringe verhoging ziet van 28 naar 31grC verbaast me niet. Iets op temperatuur houden is veel gemakkelijker dan iets flink opwarmen. Als je 45grC water je huis (CV-leidingen, vloerverwarming, radiatoren, beton etc) in pompt dat ergens rond de 30grC zit, dan zal er heel veel energie nodig zijn om al die massa op te warmen. Kortom, je 'verliest' heel veel temperatuur in het staal/beton/ijzer van je huis. Dan is het niet gek dat de retourtemperatuur slechts zo'n 31grC is.

[...]
Laten we hier juist wel over discussieren. Hopelijk kunnen meer tweakers de Quatt metingen valideren. Nu zou een willekeurig forumbezoeker op basis van deze opmerking kunnen denken dat de Quatt metingen onbetrouwbaar zijn... gebaseerd op wat?
Ik heb vorig jaar de temperatuur sensoren in mijn Quatt al eens gevalideerd met nauwkeurige sensoren op de aan- en afvoerbuis, zie grafiek in HA.
Conclusie was dat het nauwkeurig genoeg is.
MWink in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

AlfredPteD schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:17:
Mijn daggegevens :
Buitentemperatuur: 2,5 grC
waterdruk : 2 bar
COP over de dag : 3,2

energie opgenomen : 23,3 kWh
energie geleverd : 75,9
geen gas verbruikt voor verwarming

Aantal defrosts: 14
Totale energie alle defrosts : 3.35 kWh
Gemiddelde energie per defrost : 0.24 kWh
Totale duur alle defrosts op : 00:49:28
Gemiddelde duur per defrost : 00:03:32
3,5minuut per defrost vind ik niet lang. Vanaf welk punt meet je daarbij? Water uit kouder dan erin?
En vast niet totdat water dat retour komt bij Quatt weer op temperatuur is van voor defrost, want dat duurt veel langer.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:43:
[...]

Drie DS18B20 toegevoegd. Met wat thermische pasta en buisisolatie (en tiewraps) gemonteerd:
Quatt in
Quatt uit
CV uit

De sensoren eerst geijkt met ijswater en kokend water.

[Afbeelding]

Resultaat: Quatt sensoren en de DS18B20 sensoren meten nagenoeg hetzelfde. Voor mij nauwkeurig genoeg.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Flow uit de json is een gemiddelde (en gefilterd?) van de twee Quatt flows. De afzonderlijke flows liggen ongeveer 20L/h uit elkaar. De json flowrate is dus een prima indicatie wat mij betreft.
[Afbeelding]

Cc @JanHenk (je vroeg destijds om een update :) )
Top dat je dit gemeten hebt. Dan heb ik geen enkele reden meer over om aan de Quatt-JSON waarden, en de mooie rendementen die dat geeft, te twijfelen. (muv warmteverliezen defrost die door Quatt en wellicht ook door andere warmtepomp-aanbieders worden weggemoffeld, maar dus wel zelf te berekenen zijn).
De elektrische waarden die mijn Quatt meldt in JSON sluiten goed aan bij de waardes die ik met HomeWizard meet, en zijn dus wel incl defrost-electriciteit, bodemplaat etc. (en excl CiC).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
Friezin schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:20:
[...]

En vlak de vaker genoemde bodemplaatverwarming niet uit.
Wanneer Quatt vol draait (ook ver boven 0) en je vergelijkt HW-nu en JSON, zit daar zo 90-100W tussen
(edit: dat Homewizard minder verbruik aangeeft dan JSON).

Gisteren eens buiten gekeken bij defrost:
Eerst drupt Quatt, propeller stopt, waarschijnlijk schiet dan bodemplaatverwarming aan en worden de druppen een flinke straal water. Dan na een paar minuten een "stoomwolk" en slaat propeller weer aan (niet gekeken in JSON toen ik buiten was).
Blijft leuk om te zien.
De bodemplaat verwarming van 150W bij het oude model Quatt gaat aan bij buiten temperatuur onder 4 graden (als de Quatt draait) en weer uit als de temperatuur boven de 7 graden is geweest. Die is bij mij dus continu aan geweest afgelopen 2 dagen. Het ijs op de lamellen van de verdamper smelt door de omgekeerde richting van de warmtepomp, meeste energie daarvoor komt uit het verwarmingssysteem.

Ik heb uitgebreid gemeten aan een defrost en ik kom op zo'n 80 - 100 Wh elektrisch vermogen verlies per defrosts. MWink in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
NM 😃

[ Voor 99% gewijzigd door okijokii op 29-12-2024 14:44 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:01:
[...]

Dit lijkt mij nou wel een punt waar wij vanuit het Tweakers forum een dialoog met Quatt tech support moeten kunnen voeren hoe de besturing van de bodemplaatverwarming efficiënter kan en niet 150 Watt continu laat wegwaaien waar dit niet nodig is.
Met de nieuwe inzichten uit de modbus communicatie kunnen wij dit samen veel beter gaan documenteren. Ik heb wel modbus maar mijn buitenunit staat op een dak waar ik niet makkelijk even bij kan om te kijken of er ijsopbouw plaats vindt.
Ik vind die 150 W bodemplaatverwarming ook zonde als het onnodig wegwaait. Dus bij de nieuwe Quatt gaat die pas onder 0 graden aan?
Ik heb mijn buitentemperatuur sensor gehackt dat het ongeveer 2 graden afwijkt, dus hysterese 2 - 5 graden ipv 4 - 7 graden, maar ik durfde niet lager te gaan, ook om de regeling niet te veel te beïnvloeden.. Kan dus nog wel wat lager begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:03:
[...]

@Friezin
Bodemplaatverwarming gaat 5 minuten voor het 'echte' defrosten aan (daarna fan uit en werking Quatt omdraaien). Die is direct zichtbaar op de powerinput, deze neemt dan met 150W toe.
Zie jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ook vandaag, met 2,5grC buiten gaat hij aan tijdens een defrost.
Beneden de 0grC staat de bodemplaatverwarming continu aan

(bij oudere Quatts wijkt dit mogelijk af...)
Dit geldt dan alleen voor de nieuwe Quatts, bij de oude is het alleen afhankelijk van buiten temperatuur, met hysterese 4 - 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
netappie schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:33:
[...]

Ah, mooi dat het wel in de berekening zit. Jammer dat die aan moet, maar als ik de 3 kW hulpelementen in sommige andere warmtepompen zie, dan is dit best wel te accepteren.
Het verschil is dat die 3kW hulp elementen wel als warmte het verwarmingssysteem in gaan en de 150 W voor de vogels aan de buitenlucht worden afgegeven. (Sorry had Toby-Wan ook al opgemerkt)

[ Voor 4% gewijzigd door MWink op 29-12-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
SBL schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:13:
[...]

3,5minuut per defrost vind ik niet lang. Vanaf welk punt meet je daarbij? Water uit kouder dan erin?
En vast niet totdat water dat retour komt bij Quatt weer op temperatuur is van voor defrost, want dat duurt veel langer.
De defrost fase begint en eindigt met het verdraaien van de vierwegklep in de quatt. Dat moment is echter niet bekend in de json. Dus moet je op basis van andere parameters een inschatting maken van de defrost fase. Die discussie is al eerder gevoerd in dit forum.

Mijn algoritme is nu op basis van de vermogens uit de json. Ik wil die echter wijzigen in
- start defrost als de vermogens daartoe aanleiding geven
- einde defrost indien de watertempOut groter is dan de watertempIn.

Alleen kijken naar de de watertemperatuur geeft geen juist resultaat omdat er al warmte aan het CV water onttrokken wordt voordat de watertempOut kleiner wordt dan de watertempIn. Dat geldt overigens ook voor het einde van de defrost.

Ik zal eens kijken of het nog lukt om dat met terugwerkende kracht aan te passen. De seconde-data van de defrost fase heb ik nog wel beschikbaar.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
AlfredPteD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:59:
[...]

Een defrost fase kost niet zoveel energie. Totaal ongeveer 0,27 kWh per defrost. Dit is de energie die uit het CV water wordt gehaald (0,24 kWh) plus de energie die nodig is voor de warmtepomp tijdens een defrost (0,03 kWh).

Dit getal is trouwens gebaseerd op slecht één defrost fase, dus wellicht is het niet zo representatief. :S
Is die 0,27 kWh dus thermisch?
Ik kom zelf met uitgebreide.metingen aan 80 - 100 Wh aan elektrische energie per defrost. Ik meet het elektrisch vermogen opgenomen tussen begin defrost en het moment dat de thermische energie geleverd aan het verwarmingssysteem per saldo weer gelijk is aan start defrost, dat is zo'n 11 minuten na de start van de defrost. Dus de onttrokken energie uit het verwarmingssysteem voor de defrost is dan weer gecompenseerd. Dit is voor een defrost zonder hulp van de cv ketel. De verhouding 270 Wh en 80-100 Wh komt wel goed overeen met de CoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cdevink
  • Laatst online: 12-01 22:52
Ik heb sinds 25 November een Quatt. Heb de meeste logs (deel 1 & 2) gelezen.
Ik wil graag mijn observaties met jullie delen en waardeer feedback en tips.
Ik heb ook wat vragen.

Conclusies tot nu toe, wat voor mij het best werkt:
- Constante temperatuur dag en nacht is goede instelling.
- De Lyric geeft constant een temperatuur aan die 1 graad lager is dan de werkelijkheid. Ik kan dat aanpassen in het servicemenu. Heb het nog niet gedaan, want niet urgent. De ingestelde temperatuur ook 1 graag naar beneden ingesteld.
- Niet beginnen aan radiatorthermostaten.
- Grote hysteresis van Lyric is belangrijk en gunstig om quatt te laten "uitdraaien"

De thermostaat zit in een andere kamer dan mijn vloerverwarming. Dat levert interessante effecten op die ik nog aan het onderzoeken ben. De kamer met vloerverwarming blijkt warmer te zijn dan de kamer waar de thermostaat zit. Kan aan veel dingen liggen, ben het nog aan het analyseren.

Instelling Quatt op optimaal besparen. Al een aantal keren de prijzen gewijzigd. Staat nu op 0,28/1,35

Tot gisteren gebruikte de Quatt bijna niet de cv-ketel. Sinds gisteren continue; Zie plaatjes.
Het lijkt alsof hij op vol vermogen draait en de temperatuur niet op de ingestelde waarde krijgt en daarom de cv bijschakelt. Als de buitentemperatuur hoger wordt (en dus ook de COP) dan wordt er minder gas bijgezet.
Is dat een juiste analyse?

Bij hogere buitentemperatuur schiet de watertemperatuur "ineens" omhoog, om vervolgens weer te zakken.
Is dat een terecht constatering? Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Is de ijsvorming bij deze temperaturen (rond het vriespunt) normaal?

groet

Carel

URL="https://tweakers.net/i/WFMw6CZgF3yv0mZTqZbRytGEmrc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I319libI2DkwHS46zkiDUm6F.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hG4c8Lun0R_RicQBs_5xpB5XVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I319libI2DkwHS46zkiDUm6F.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTWmFs4Jjycb7oCvC-4OZv5U6cc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/78LcvTWdp5YVH2UOHcuc9dJP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MAH3g1jGg7kQZWKd0lSFTMj3yI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/plP8De6F26xYErfyPt12bq28.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fntlxTtsy-k-Dh69J19H7WTK7rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qZcVcieMXmzwh7UZK1rsmXBC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-V6kOYeRkz6Wo8cY08imq-UnJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DOHPNby5dLqvhgnBv2KisKrW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Cdevink op 29-12-2024 15:12 ]

Brabant, buitengebied; 2onder1kap; Goed geisoleerd huis. Vloerverw & radiatoren; 9,9kW Zonnepanelen met AP micro-omvormers; 20kW Sonnen; Hybid Quatt; Intergas HRE 36/30 Lyric t6; Zonneplan dynamisch gas & stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Kleigraaf schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:31:
[...]

Eens, ben dus ook benieuwd naar reactie van Quatt. Hij gaf aan dat hij formeel niets mocht zeggen tegen mij en alleen aan Quatt verslag mocht uitbrengen.
Heb je inmiddels al iets gehoord van de experts? Of verwacht je nog iets te horen?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:38:
[...]

Ik vind die 150 W bodemplaatverwarming ook zonde als het onnodig wegwaait. Dus bij de nieuwe Quatt gaat die pas onder 0 graden aan?
Ik heb mijn buitentemperatuur sensor gehackt dat het ongeveer 2 graden afwijkt, dus hysterese 2 - 5 graden ipv 4 - 7 graden, maar ik durfde niet lager te gaan, ook om de regeling niet te veel te beïnvloeden.. Kan dus nog wel wat lager begrijp ik.
Wat merk/zie jij van een beïnvloeding van de CiC-regeling als gevolg van jouw hack van de buitentemperatuur sensor?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
[...]

Mijn Quatt:
[...]
m10tech schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
[...]
Ik heb dat niet waargenomen. je vergist je waarschijnlijk met het feit dat we de modbus nog aan het debuggen zijn omdat deze niet 100% alle state changes waarneemt. Meer daarover op het Domotica forum m10tech schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:54:
Puur toeval, maar zojuist voor het eerst een defrost gezien zonder bodemplaatverwarming. Buitentemperatuur 4.5 graden.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:25:
[...]

Wat merk/zie jij van een beïnvloeding van de CiC-regeling als gevolg van jouw hack van de buitentemperatuur sensor?
Kort antwoord: niets

Als ik de hack aanzet meet hij 2 graden hoger dan werkelijkheid. Ik merk verder geen negatief invloed op het regelgedrag, of eigenlijk, het lijkt wat milder te worden.

Theoretisch (ik merk dit niet):
Door de (deels) buitentemperatuurafhankelijkheid van de CiC regeling, laat de CiC door de te hoog gemeten temperatuur het vermogen van de warmtepomp wat afnemen (hoewel dat niet altijd zo goed zichtbaar is door de grove stappen die mogelijk zijn). Maar het verschil tussen de ingestelde en gemeten kamertemperatuur (de fout die het regelsysteem van de CiC ingaat) heeft meer effect.

Volgens de theorie van de regeltechniek zal door de regeling om dit te compenseren uiteindelijk de kamertemperatuur heel klein beetje lager uitkomen dan ingesteld.

Het effect is hetzelfde als de "stooklijn" van de Quatt 2 graden kouder verschuiven (dus het voetpunt van 0W vermogen waarbij er geen verwarming meer nodig is, wordt van bv 18 graden naar 16 graden verschoven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Cdevink schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:05:

Tot gisteren gebruikte de Quatt bijna niet de cv-ketel. Sinds gisteren continue; Zie plaatjes.
Het lijkt alsof hij op vol vermogen draait en de temperatuur niet op de ingestelde waarde krijgt en daarom de cv bijschakelt. Als de buitentemperatuur hoger wordt (en dus ook de COP) dan wordt er minder gas bijgezet.
Denk dat dat wel klopt ja.

Verwonder me wel een beetje over de hoeveelheid energie die je nodig hebt als je huis zo goed geïsoleerd is eigenlijk. De watertemperatuur lijkt me verder prima voor vvw namelijk.

De behaalde besparing zal op iets van 4 euro zitten gok ik zo?

Koude + mist is gewoon funest.
Voor elke warmtepomp. Maar de verschillen worden dan wel het best zichtbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22
@Cdevink
Ik mis iets in de onderste screenshot.
De besparing en COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ehbrands schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:27:
@Cdevink
De besparing en COP.
2.9 (Quatt cijfers zonder gas (en defrosts?)) en ca 4 euro
met gas 1.9

Het is in deze grafiek niet te zien hoeveel vermogen je Quatt nu eigenlijk levert maximaal. Zo zie je wel duidelijk hoe belangrijk de nominale waarde is bij het thermische vermogen.
Nominaal zit je hier aan ca 3800W.

edit:
dat klopt ook wel, alleen de COP blijft behoorlijk achter. Zelfs onder hun eigen minimum. Maar goed... RLV 100%, mist, 0-2 graden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZL2vJZFV6Ke-yvq6j0rW88vfCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJgzVzAIi2OLxewkO7CyBMHm.png?f=fotoalbum_large

edit edit: Had je gerekend op/met het maximale vermogen van de Quatt, dan had je in deze omstandigheden geen gas verbruikt. Wat ook ca 5200W thermisch is toevallig :+

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Ik heb sinds 25 November een Quatt. Heb de meeste logs (deel 1 & 2) gelezen.
Ik wil graag mijn observaties met jullie delen en waardeer feedback en tips.
Ik heb ook wat vragen.

Conclusies tot nu toe, wat voor mij het best werkt:
- Constante temperatuur dag en nacht is goede instelling.
- De Lyric geeft constant een temperatuur aan die 1 graad lager is dan de werkelijkheid. Ik kan dat aanpassen in het servicemenu. Heb het nog niet gedaan, want niet urgent. De ingestelde temperatuur ook 1 graag naar beneden ingesteld.
- Niet beginnen aan radiatorthermostaten.
- Grote hysteresis van Lyric is belangrijk en gunstig om quatt te laten "uitdraaien"

De thermostaat zit in een andere kamer dan mijn vloerverwarming. Dat levert interessante effecten op die ik nog aan het onderzoeken ben. De kamer met vloerverwarming blijkt warmer te zijn dan de kamer waar de thermostaat zit. Kan aan veel dingen liggen, ben het nog aan het analyseren.

Instelling Quatt op optimaal besparen. Al een aantal keren de prijzen gewijzigd. Staat nu op 0,28/1,35

Bij hogere buitentemperatuur schiet de watertemperatuur "ineens" omhoog, om vervolgens weer te zakken.

Is de ijsvorming bij deze temperaturen (rond het vriespunt) normaal?

groet

Carel

URL="https://tweakers.net/i/WFMw6CZgF3yv0mZTqZbRytGEmrc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I319libI2DkwHS46zkiDUm6F.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo zag het bij mij er gisteren ook ongeveer uit, zowel de quatt als het (gas)verbruik en ook het weer. (mistig, schommelend rond het vriespunt).

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:05:
[...]

Is die 0,27 kWh dus thermisch?
Ik kom zelf met uitgebreide.metingen aan 80 - 100 Wh aan elektrische energie per defrost. Ik meet het elektrisch vermogen opgenomen tussen begin defrost en het moment dat de thermische energie geleverd aan het verwarmingssysteem per saldo weer gelijk is aan start defrost, dat is zo'n 11 minuten na de start van de defrost. Dus de onttrokken energie uit het verwarmingssysteem voor de defrost is dan weer gecompenseerd. Dit is voor een defrost zonder hulp van de cv ketel. De verhouding 270 Wh en 80-100 Wh komt wel goed overeen met de CoP.
0,24 is thermisch, 0,03 is elektrisch. dat levert een COP op van ongeveer 8. En dat kan wel kloppen omdat de Tlift nu negatief is geworden (van CV watertemperatuur naar een temperatuur onder het vriespunt). Hij is dus echt CV water aan het afkoelen om de buitenlucht (lees : warmtepomp apparaat) te verwarmen.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
AlfredPteD schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:37:
[...]

0,24 is thermisch, 0,03 is elektrisch. dat levert een COP op van ongeveer 8. En dat kan wel kloppen omdat de Tlift nu negatief is geworden (van CV watertemperatuur naar een temperatuur onder het vriespunt). Hij is dus echt CV water aan het afkoelen om de buitenlucht (lees : warmtepomp apparaat) te verwarmen.
Correct. Maar die 0,24 kWh thermisch die uit het verwarmingssysteem gebruikt worden tijdens de defrost zijn ooit "opgewekt" met een lagere CoP, bv 4. Dat heeft dus ook zo'n 0,06 kWh elektrisch gekost, totaal 0,03 + 0,06 = 0,09 kWh elektrisch dat een defrost echt weggooit, en dat komt precies overeen met mijn eigen metingen.

Afgelopen etmaal heb ik wel 20 defrosts gehad, kost bijna 2 kWh elektra meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:30:
[...]

2.9 (Quatt cijfers zonder gas (en defrosts?)) en ca 4 euro
met gas 1.9

Het is in deze grafiek niet te zien hoeveel vermogen je Quatt nu eigenlijk levert maximaal. Zo zie je wel duidelijk hoe belangrijk de nominale waarde is bij het thermische vermogen.
Nominaal zit je hier aan ca 3800W.

edit:
dat klopt ook wel, alleen de COP blijft behoorlijk achter. Zelfs onder hun eigen minimum. Maar goed... RLV 100%, mist, 0-2 graden...
[Afbeelding]

edit edit: Had je gerekend op/met het maximale vermogen van de Quatt, dan had je in deze omstandigheden geen gas verbruikt. Wat ook ca 5200W thermisch is toevallig :+
De specs van Quatt zijn zonder defrosts, dus de waardes bij 2 graden buitentemperatuur gelden alleen bij lage luchtvochtigheid. Vergelijkbaar met de CoP en vermogen net na een defrost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:26:
[...]
De bodemplaat verwarming van 150W bij het oude model Quatt gaat aan bij buiten temperatuur onder 4 graden (als de Quatt draait) en weer uit als de temperatuur boven de 7 graden is geweest. Die is bij mij dus continu aan geweest afgelopen 2 dagen.
Ik heb voor mijn Quatt een hack in Home Assistant toegevoegd dat ik een run onderbreek als de buitentemperatuur boven de 4 graden komt. De nieuwe run start dan zonder bodemplaatverwarming ipv dat de Quatt-CiC-bodemplaatverwarmings-hysterese gaat wachten op een buitentemperatuur boven de 7 graden

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2024 17:02 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:57:
[...]

De specs van Quatt zijn zonder defrosts, dus de waardes bij 2 graden buitentemperatuur gelden alleen bij lage luchtvochtigheid. Vergelijkbaar met de CoP en vermogen net na een defrost.
Maar, de COP waarde in de app is ook zonder defrosts toch? :+
Althans, zodra het thermisch vermogen de 0 raakt. Ergo: de halve defrost wordt nog deels meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb voor mijn Quatt een hack in Home Assistant toegevoegd dat ik een run onderbreek als de buitentemperatuur boven de 4 graden komt. De nieuwe run start dan zonder bodemplaatverwarming ipv dat de Quatt-CiC-bodemplaatverwarmings-hysterese gaat wachten op een buitentemperatuur boven de 7 graden
Waarom wordt dat stukje sturing dan niet softwarematig aangepast :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:48:
[...]

Correct. Maar die 0,24 kWh thermisch die uit het verwarmingssysteem gebruikt worden tijdens de defrost zijn ooit "opgewekt" met een lagere CoP, bv 4. Dat heeft dus ook zo'n 0,06 kWh elektrisch gekost, totaal 0,03 + 0,06 = 0,09 kWh elektrisch dat een defrost echt weggooit, en dat komt precies overeen met mijn eigen metingen.

Afgelopen etmaal heb ik wel 20 defrosts gehad, kost bijna 2 kWh elektra meer.
Ik snap die hele discussie eigenlijk niet over de defrost. Het hoort gewoon bij een lucht/water warmtepomp om het efficiënter te laten draaien. Bij de quatt gaat het over de lange termijn bij heel veel gebruikers (including me) boven verwachting efficiënt dus prima toch? Dat het nog beter kan snap ik maar het is ZEKER GEEN weggegooide energie naar de vogels _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:05:
[...]

Waarom wordt dat stukje sturing dan niet softwarematig aangepast :?
Zoals al vaker hier opgemerkt zit dat waarschijnlijk in de firmware van de controller-printplaat in de buitenunit die de engineers van Quatt niet kunnen aanpassen.
Ik vermoed dat de nieuwe versies van de Quatt buitenunit die ook de flowmeter in de buitenunit hebben (installaties vanaf zomer 2024?) ook deze nieuwe firmware hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:38

RobertowNL

For your gear!

Bennobang schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:17:
[...]

Ik snap die hele discussie eigenlijk niet over de defrost. Het hoort gewoon bij een lucht/water warmtepomp om het efficiënter te laten draaien. Bij de quatt gaat het over de lange termijn bij heel veel gebruikers (including me) boven verwachting efficiënt dus prima toch? Dat het nog beter kan snap ik maar het is ZEKER GEEN weggegooide energie naar de vogels _/-\o_
Het onnodig aanhebben van de bodemplaatverwarming is dat natuurlijk wel.
Ook de defrost niet meenemen in de COP heb ik wel een mening over. Dat hoort namelijk ook bij een L/W warmtepomp.

Overigens zit er bij mij nog een afwijking van een paar procent. De app geeft in november een verbruik van 302kWh, waar de (MID) homewizzard meter 317kWh heeft gemeten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
RobertowNL schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:22:
[...]

Het onnodig aanhebben van de bodemplaatverwarming is dat natuurlijk wel.
Ook de defrost niet meenemen in de COP heb ik wel een mening over. Dat hoort namelijk ook bij een L/W warmtepomp.

Overigens zit er bij mij nog een afwijking van een paar procent. De app geeft in november een verbruik van 302kWh, waar de (MID) homewizzard meter 317kWh heeft gemeten.
Ik schreef ook dat het altijd beter kan. Het onnodig aan laten staan van de bodemverwarming lijken ze te hebben aangepast bij nieuwere modellen. De rest van de defrost hoort er gewoon bij. Bij mij volgens Quatt in november 202 KWh. Volgens HW MID inclusief de CIC 207 KWh. Dat verschil kan ik mee leven

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
[...]

Wees blij: je zal dat maar wel snappen. Met jouw instelling zou je dit forum niet eens hoeven te bezoeken.

Waar het om gaat is dat je (ik) wil snappen wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe het werkt. Dat is gebaseerd op nieuwsgierigheid. Misschien leveren die inzichten wel iets op, maar waarschijnlijk niet.

Ik sla zelf ook hele discussies op dit forum over omdat het me niet interesseert of omdat ik er geen verstand van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:48:
[...]

Interessant punt. Dat moet ik even op me in laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
[...]

Ik ben het met je eens hoor, Ik heb helemaal geen problemen met defrosts, die zijn gewoon nodig bij dit weer, bij elke warmtepomp. Die paar mistige dagen dat het 2 kWh extra kost zijn te overzien.

De energie naar de vogels ging over de bodemplaatverwarming die wel vaak dagen onnodig aan staat. Dat kost per dag dat het net boven het vriespunt is 3 kWh, en dat komt veel vaker voor dan zo'n mistige defrosts dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bennobang schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik schreef ook dat het altijd beter kan. Het onnodig aan laten staan van de bodemverwarming lijken ze te hebben aangepast bij nieuwere modellen.
Ja, die mensen kochten ook de slimste warmtepomp blabalabla
150W voor de vogeltjes uitschakelen? Nee, dat is dan toch net een brug te ver.
Je wordt er cynisch van.
De rest van de defrost hoort er gewoon bij. Bij mij volgens Quatt in november 202 KWh. De HW inclusief de CIC 207 KWh. Dat verschil kan ik mee leven
Weet je, die paar kWh hier en daar op grote getallen is gerommel in de marge. Eens.
Een onvolledig (en dan druk ik me netjes uit) beeld schetsen van hoe goed het systeem presteert is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
[...]

Interessant. Doe je dat door de room temperature setpoint tijdelijk te verlagen? Helaas heb ik daar met mijn Honeywell Round Modulation geen mogelijkheid voor (alleen handmatige actie). Kost wel een extra start/stop van de compressor, niet dat dit heel erg is, de Quatt maakt nu runs van dagenlang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Het gaat mij meer om hoe de CiC-regeling van Quatt de warmtepomp harder laat draaien dan mijn huis nodig heeft. Dat geeft runs met overshoots en defrosts die worden gevolgd door urenlang uit staan met laag comfort.
Ik heb inmiddels zelf een eigen regeling op de thermostaatknop die de CiC dwingt in de laagste vermogensstand met het setpoint binnen 0.1grC boven kamertemperatuur.

Ik ben sinds januari 2024 via tickets en email in contact met Quatt support waarom dat mij met deze hacks wel lukt de Quatt efficiënter te laten draaien maar de CiC software geen goede regeling heeft voor klanten die aan de onderkant van het vermogensbereik zitten.

Na 11 maanden vooral wachten op een reactie heb ik vorige week weer wat aandacht gekregen met onderstaande email van Quatt support waarin helemaal niet wordt ingegaan op mijn aanbod eerder dit jaar samen te kijken hoe het mij met Home Assistant wel lukt de Quatt efficient te laten draaien:
Externe factoren en COP-waarden
De opgegeven COP-waarde (Coefficient of Performance) is een theoretische waarde, gemeten onder gecontroleerde omstandigheden. In de praktijk zijn er echter externe factoren die van invloed kunnen zijn op de prestaties, zoals:
de isolatie van uw woning,
de thermostaatinstellingen, en
uw gebruikspatronen.
Deze factoren kunnen ervoor zorgen dat de prestaties van uw systeem afwijken van de theoretische waarden.
Installatie en eerdere aanpassingen
De Quatt is in december vorig jaar bij u geïnstalleerd, in combinatie met een Honeywell Round-thermostaat. Helaas werkt deze thermostaat niet optimaal met ons systeem, omdat deze soms ongewenste signalen (ook wel 'spooksignalen' genoemd) doorgeeft.
Januari: Na enkele weken gaf u aan dat het systeem te vaak aan- en uitschakelde, wat leidde tot een te hoge watertemperatuur. We hebben de besturing toen aangepast naar watertemperatuur. Dit bleek echter minder efficiënt, omdat de warmtepomp alleen op minimaal vermogen draaide.
Februari: Op 7 februari hebben we de besturing teruggezet naar kamertemperatuur, omdat de eerdere aanpassing niet het gewenste effect had. Helaas leidde dit opnieuw tot een te hoge watertemperatuur, wat het rendement verminderde.
Een te hoge watertemperatuur verhoogt het stroomverbruik en verlaagt de efficiëntie van het systeem.
Huidige situatie
Dit stookseizoen zijn er twee belangrijke wijzigingen opgetreden:
De thermostaat schakelt regelmatig tussen warmtevragen en pauzes.
De minimale temperatuur is verhoogd van 18 naar 19 graden.
Hoewel we het effect van deze wijzigingen niet met zekerheid kunnen vaststellen, lijkt het erop dat het systeem nu beter functioneert dan vorig jaar. De gemiddelde COP-waarde in december is 5, terwijl deze in november 3,32 was.
Oorzaken van lagere COP-waarden
Bij een buitentemperatuur onder de 4 graden neemt de COP-waarde van een warmtepomp doorgaans af. Dit is normaal gedrag en wordt door ons ook gecommuniceerd.
In uw specifieke situatie zien we dat de Quatt vrijwel altijd op minimaal vermogen draait. Dit komt doordat uw woning zeer goed geïsoleerd is en weinig warmte nodig heeft. Hierdoor wordt relatief veel energie besteed aan het ondersteunen van de pomp en andere onderdelen, in plaats van de compressor. Dit verlaagt de ogenschijnlijke efficiëntie.
Onze systemen zijn ontworpen en getest om ruimtes tot 20 graden te verwarmen. Bij lagere temperaturen kunnen de prestaties minder voorspelbaar worden.
Conclusie
De Quatt lijkt dit jaar beter te presteren dan vorig jaar, en het systeem werkt nu efficiënter. De lagere COP-waarden kunnen worden verklaard door de minimale belasting van het systeem, wat tegelijkertijd aangeeft dat uw woning zeer energiezuinig is.
Er zijn echter technische beperkingen die niet verder geoptimaliseerd kunnen worden. Deze beperkingen gelden voor alle warmtepompen op de markt.De COP waarden zijn binnen de specificaties. Verder kunnen wij u niet helpen om de COP te beinvloeden.

Met vriendelijke groet,
…. - Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:11
Bennobang schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik schreef ook dat het altijd beter kan. Het onnodig aan laten staan van de bodemverwarming lijken ze te hebben aangepast bij nieuwere modellen. De rest van de defrost hoort er gewoon bij. Bij mij volgens Quatt in november 202 KWh. De HW inclusief de CIC 207 KWh. Dat verschil kan ik mee leven
Iedereen snapt dat defrosts onderdeel van een warmtepomp zijn. Waar de discussie mee begon, is dat Quatt dat tegenwoordig (willens en wetens??) uit hun data (json) poetst (power=0, voor onderbouwing zie o.a. AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2")

Dus, iedereen snapt dat een defrost bij een WP hoort, behalve Quatt zelf??
De vraag vervolgens is waarom? Te groot verschil tussen Praktische COP waardes en wat in de boekjes / tabellen (laboratorium test) staat? Marketing opvijzelen? Leukere data om mee te schermen in de 'wrapped'.. Only Quatt knows..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:44:
[...]

Interessant. Doe je dat door de room temperature setpoint tijdelijk te verlagen? Helaas heb ik daar met mijn Honeywell Round Modulation geen mogelijkheid voor (alleen handmatige actie). Kost wel een extra start/stop van de compressor, niet dat dit heel erg is, de Quatt maakt nu runs van dagenlang
Ja, met Home Assistant en een OTgateway op dezelfde Honeywell Round Modulation wordt de room temperature setpoint tijdelijk verlaagd en een paar minuten later weer verhoogd.

De extra start/stops geven denk ik niet meer belasting dan de compressorwisselingen van de defrosts die jouw Quatt ook tijdens runs van dagenlang heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

Na 11 maanden vooral wachten op een reactie heb ik vorige week weer wat aandacht gekregen met onderstaande email van Quatt support waarin helemaal niet wordt ingegaan op mijn aanbod eerder dit jaar samen te kijken hoe het mij met Home Assistant wel lukt de Quatt efficient te laten draaien:
[...]
En met reacties als deze vol onwaarheden of 'BS argumenten' verliest Quatt weer meer mensen die anders als 'ambassadeur' hadden kunnen fungeren.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:39:
[...]

Je wordt er cynisch van.

[...]

Weet je, die paar kWh hier en daar op grote getallen is gerommel in de marge. Eens.
Een onvolledig (en dan druk ik me netjes uit) beeld schetsen van hoe goed het systeem presteert is niet correct.
Maar goed dat jij er niet in bent getrapt dan 😉.

Ik schaf binnenkort een tweede aan: heel tevreden, ook over de service (want ze kunnen het wel: had net voor Kerst een soort hotline leek het wel: 3 verschillende contacten hihi).

Ook wel benieuwd of er verschillen tussen een oud en nieuw model zitten.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ook heel tevreden.
De techniek erachter interesseert me matig tot niet:
comfort is 100% beter dan toen ik nog 2500m3 gas wegtoverde.
Zit voor een dubbeltje op de eerste rang heb ik het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MWink schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:37:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, Ik heb helemaal geen problemen met defrosts, die zijn gewoon nodig bij dit weer, bij elke warmtepomp. Die paar mistige dagen dat het 2 kWh extra kost zijn te overzien.

De energie naar de vogels ging over de bodemplaatverwarming die wel vaak dagen onnodig aan staat. Dat kost per dag dat het net boven het vriespunt is 3 kWh, en dat komt veel vaker voor dan zo'n mistige defrosts dag.
Wat dat betreft moet ik dat verschil straks duidelijk (?) zien: tweede Quatt aangeschaft.
Nieuwe generatie zeg maar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:39:
[...]

Je wordt er cynisch van.

[...]

Eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

Het gaat mij meer om hoe de CiC-regeling van Quatt de warmtepomp harder laat draaien dan mijn huis nodig heeft. Dat geeft runs met overshoots en defrosts die worden gevolgd door urenlang uit staan met laag comfort.
Ik heb inmiddels zelf een eigen regeling op de thermostaatknop die de CiC dwingt in de laagste vermogensstand met het setpoint binnen 0.1grC boven kamertemperatuur.

Ik ben sinds januari 2024 via tickets en email in contact met Quatt support waarom dat mij met deze hacks wel lukt de Quatt efficiënter te laten draaien maar de CiC software geen goede regeling heeft voor klanten die aan de onderkant van het vermogensbereik zitten.

[...]
Geloof mij ik weet alles van de uitermate beroerde service van Quatt. Ik heb het opgegeven met die nietszeggende antwoorden op mijn vragen waar je niets aan heb en hoop op betere tijden. Ik heb er al heel vaak over geschreven: bij mij heb ik cv bedrijf uit gezet anders had ik dagelijks bijna net zoveel gasgebruik als voor Quatt. Nu heb ik 6 dagen de soundslider op tweede stand van onder gehad in december de rest op ondersteben houd de Quatt alles makkelijk op temperatuur. Onder -3 moet ik opletten of eventueel cv echt aan moet weet ik uit ervaringAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeaesYAkaSi9Ay-WOQhw8nrXyg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mYjtefx3Bnv3eqEv12GYS2d7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bennobang op 29-12-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
Bennobang schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:30:
[...]

Geloof mij ik weet alles van de uitermate beroerde service van Quatt. Ik heb het opgegeven met die nietszeggende antwoorden op mijn vragen waar je niets aan heb en hoop op betere tijden. Ik heb er al heel vaak over geschreven: bij mij heb ik cv bedrijf uit gezet anders had ik dagelijks bijna net zoveel gasgebruik als voor Quatt. Nu heb ik 6 dagen de soundslider op tweede stand van onder gehad in december de rest op ondersteben houd de Quatt alles makkelijk op temperatuur. Onder -3 moet ik opletten of eventueel cv echt aan moet weet ik uit ervaring[Afbeelding]
Ik heb de CV ketel dit stookseizoen er ook tussenuit gehaald en draai nu alleen op de Quatt. Op zo'n mistige dag kost het wel wat moeite om 200 m2 vrijstaand op temperatuur te houden, het gaat net. Als het nog kouder wordt gaat het gemakkelijker, zijn er minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Friezin schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:11:
[...]

Maar goed dat jij er niet in bent getrapt dan 😉.

Ik schaf binnenkort een tweede aan: heel tevreden, ook over de service (want ze kunnen het wel: had net voor Kerst een soort hotline leek het wel: 3 verschillende contacten hihi).

Ook wel benieuwd of er verschillen tussen een oud en nieuw model zitten.
Ik twijfel nog steeds. Heb jij echt een 2de nodig of meer vanwege de aanschafprijs nu?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:06:
[...]

Ik twijfel nog steeds. Heb jij echt een 2de nodig of meer vanwege de aanschafprijs nu?
Ik heb ook de offerte getekend voor een tweede Quatt.
Niet omdat ik perse FE wil. Ik weet ook niet of ik hem nodig heb. Daarom hoop ik dat januari een aantal vorst dagen gaat krijgen. Houd ik het dan met een mono makkelijk warm met een redelijk rendement, dan kan ik er nog van afzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
Ehbrands schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:13:
[...]

Ik heb ook de offerte getekend voor een tweede Quatt.
Niet omdat ik perse FE wil. Ik weet ook niet of ik hem nodig heb. Daarom hoop ik dat januari een aantal vorst dagen gaat krijgen. Houd ik het dan met een mono makkelijk warm met een redelijk rendement, dan kan ik er nog van afzien.
Mijn mono doet het nu ook perfect en een tweede zou overkill zijn. Maar ook weer een mogelijkheid om later eventueel naar FE te kunnen gaan.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50

Thermostaatkraan op vloerverwarming die dicht gaat waardoor de Quatt zijn warmte niet meer kwijt kan? Wel warmtevraag maar geen afgifte meer ?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:07
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]

Mijn mono doet het nu ook perfect en een tweede zou overkill zijn. Maar ook weer een mogelijkheid om later eventueel naar FE te kunnen gaan.
Om deze laatste reden vrijblijvende offerte geaccepteerd voor 2 quatts. Geen idee of ik snel naar FE wil, maar prijsverschil is echt klein (€700). Gesprek zal pas later worden gepland, twijfel nog of ik daadwerkelijk een Quatt wil... (en ben benieuwd naar hun plaatsingsplan voor hoekwoning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
Daiov97 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:48:
[...]

Om deze laatste reden vrijblijvende offerte geaccepteerd voor 2 quatts. Geen idee of ik snel naar FE wil, maar prijsverschil is echt klein (€700). Gesprek zal pas later worden gepland, twijfel nog of ik daadwerkelijk een Quatt wil... (en ben benieuwd naar hun plaatsingsplan voor hoekwoning)
Ja klopt. Is ook zo. Ik heb een hoekwoning en heb nu de quatt op het platte dak van de bijkeuken staan. Daar zou een 2de ook prima passen.

Als je een duo hebt wordt de 2de dan pas bijgeschakeld als de eerste het niet meer trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
vanquishsdiv schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:42:
[...]

Hoe kan ik dat achterhalen? (Ik heb Home Assistant)
Dit heb ik wel alvast. In de tijd dat de Quatt uitstond ging hij in de antivriesmodus.
[Afbeelding]
Kijk even naar
binary_sensor.heatpump_thermostat_heating
deze is actief als er warmtevraag vanaf de thermostaat is.

Als tweede
sensor.heatpump_thermostat_control_setpoint
Als deze >10grC is, dan gaat de Quatt aan.
Als deze <10grC is, dan gaat de Quatt uit.
(bovenstaande is voor de T6, geen idee of het bij andere thermostaten ook zo werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:21
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:51:
[...]
Als je een duo hebt wordt de 2de dan pas bijgeschakeld als de eerste het niet meer trekt?
Als één WP toereikend is om (efficiënt) te verwarmen dan staat er inderdaad maar één tegelijkertijd aan. De WP's worden afwisselend ingezet zodat ze c.a. hetzelfde aantal uren draaien.

Uit ervaring / observatie: volgensmij ligt het omschakelpunt van één naar twee WP's niet op het maximale vermogen van eentje, maar iets lager. Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met efficiëntie, dat bij bepaalde hogere vermogens het gunstiger is om er twee aan te zetten.

Maar voorgaande kan ik niet met cijfers onderbouwen dus ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Even een post gekopieerd uit het Weheat topic. Ben wel benieuwd of het opraken van de ISDE 2024 subsidie een probleem kan vormen in de run op warmtepompen nu...

Met 160 miljoen moet je toch heel wat mensen van subsidie kunnen voorzien, maar toch... het is niet oneindig...
Flintstone087 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:38:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHmMLSdr88D-108pXAzZt4dPK-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgnIaVlgXrGvcdTX5xFTtKwL.png?f=fotoalbum_large

Er is één addertje onder het gras. Het budget ISDE 2024. Op=op. In december zijn er heel veel pompen verkocht ivm lagere subsidie 2025. Als er in het voorjaar nog subsidie aangevraagd moet worden zou het kunnen dat de 2024 pot leeg is. Voor alle zekerheid haast maken met installeren en met betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:26
Ik ben ook in het bezit van een Quatt. Tot nu toe naar tevredenheid. Wel merk ik dat hij bij dit soort koude dagen (onder het vriespunt) wel alle zeilen moet bijzetten.
Nou heb ik net voor het einde van het jaar. De offerte geaccepteerd voor een 2e Quatt. Kost mij 1000 euro. Mits er niet te veel omgelegd moet worden.
Nou is mijn vraag. Moeten beide Quatt’s bij elkaar staan. Mag de 1 bv in de voortuin staan en de andere in de achtertuin. Ik geef maar even een voorbeeld.
Bvd voor jullie antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Ja klopt. Is ook zo. Ik heb een hoekwoning en heb nu de quatt op het platte dak van de bijkeuken staan. Daar zou een 2de ook prima passen.

Lees deze FAQ eens
https://support.quatt.io/...1-wat-is-quatt-hybrid-duo
Quatt Hybrid duo bestaat uit twee in serie geplaatste Quatt hybrids, waardoor een lage volumestroom nodig is en het systeem een zeer laag minimaal vermogen heeft.

De regeling is net als bij Quatt Hybrid, aangevuld met wat extra slimmigheden. Zo regelt de CiC de draaiuren per buitenunit. Het kan dan zo zijn dat soms de ene en even later de andere warmtepomp draait. Hierdoor wordt ervoor gezorgd dat beide units een zo gelijk mogelijk levensduur hebben.

Daarnaast zoekt de CiC naar een zo optimaal mogelijke manier van verwarmen. Hij start met 1 buitenunit, bij een stijgende warmtevraag boven +-4 kW schakelt de tweede buitenunit in. Zodra beide buitenunits draaien, optimaliseert de CiC het vermogen van beide buitenunits zo dat het totale rendement optimaal is. Dit is afhankelijk van watertemperaturen, buitentemperatuur en benodigd vermogen. Ook zorgt de regeling ervoor dat het totale verbruik niet boven de 16A komt.

[ Voor 61% gewijzigd door jj85 op 29-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:06:
[...]

Kijk even naar mijn sig: ik kan wel wat warmte nog kwijt.
Maar ik twijfel nog: heb 227m3 gas gebruikt, waarvan 120m3 in januari 2024 (toen had ik Quatt nog maar net).
Ik zit alleen met een 18 jaar oude Nefit die het vast niet leuk vindt steeds een por te krijgen wanneer hij net weer is ingedut (ouder screenshot).

Het is gewoonweg heel aanlokkelijk.
Achteraf had hier gelijk een tweede gemoeten.

(Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2" bericht uit januari 2024)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivlsFmzJCvOtJ_xkFFQgZLObk2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN7jIuY697Wssyc9mW9qB2fa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:53:
[...]

Kijk even naar
binary_sensor.heatpump_thermostat_heating
deze is actief als er warmtevraag vanaf de thermostaat is.

Als tweede
sensor.heatpump_thermostat_control_setpoint
Als deze >10grC is, dan gaat de Quatt aan.
Als deze <10grC is, dan gaat de Quatt uit.
(bovenstaande is voor de T6, geen idee of het bij andere thermostaten ook zo werkt)
Dankjewel! Het was mijn T6-thermostaat inderdaad. Vreemde is dat hij nu afslaat na 20 minuten 0,3° boven setpoint terwijl die dat afgelopen nacht zo'n 8u lang niet deed.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
jj85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:02:
Even een post gekopieerd uit het Weheat topic. Ben wel benieuwd of het opraken van de ISDE 2024 subsidie een probleem kan vormen in de run op warmtepompen nu...

Met 160 miljoen moet je toch heel wat mensen van subsidie kunnen voorzien, maar toch... het is niet oneindig...

[...]
De pot wordt in 2025 weer aangevuld. En die mag je ook gebruiken wanneer je in 2024 een pomp hebt aangeschaft.. (dacht ik!)

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:20:
[...]

Zoals al vaker hier opgemerkt zit dat waarschijnlijk in de firmware van de controller-printplaat in de buitenunit die de engineers van Quatt niet kunnen aanpassen.
Ik vermoed dat de nieuwe versies van de Quatt buitenunit die ook de flowmeter in de buitenunit hebben (installaties vanaf zomer 2024?) ook deze nieuwe firmware hebben
Ah joh, dit pakken ze gewoon mee als ze mijn nieuwe frontje komen installeren. Dat gaan ze namelijk binnenkort doen, Pasen en Pinksteren staan op het punt om op 1 dag te vallen :P

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]

Als duo overkill is, is het alleen interessant als je FE van Quatt wil. Er zijn meerdere wegen naar Rome (lees: kortere, goedkopere, minder/geen kans op kinderziektes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Ja, op de bodemverwarming en circulatie pomp na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cdevink
Ehbrands schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:27:
@Cdevink
De besparing en COP.
Bij deze....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhACVmAjVXXbCZr8eyl8LX_hAxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nv4zS32KWTxJGO90SI5h4cLS.png?f=fotoalbum_large

COP berekening van de app 87,81/29,71 = 3

[ Voor 4% gewijzigd door Cdevink op 29-12-2024 21:00 ]

Brabant, buitengebied; 2onder1kap; Goed geisoleerd huis. Vloerverw & radiatoren; 9,9kW Zonnepanelen met AP micro-omvormers; 20kW Sonnen; Hybid Quatt; Intergas HRE 36/30 Lyric t6; Zonneplan dynamisch gas & stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cdevink
Stefannn schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:20:
[...]

Thermostaatkraan op vloerverwarming die dicht gaat waardoor de Quatt zijn warmte niet meer kwijt kan? Wel warmtevraag maar geen afgifte meer ?
Geen thermostaatkraan; wel een pompschakelaar van Amframatic, Daarvan heb ik de inschakeltemperatuur op 27graden gezet, op advies van Quatt servicedesk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
In de mail van Quatt op 13 september getiteld:
Test je Quatt-systeem

stond:
Vloerverwarmingssysteem: Als je een vloerverwarmingssysteem hebt, controleer dan of de pompschakelaar op 22°C staat, want dit is de temperatuur waarop ons systeem begint te werken zonder de hulp van de cv-ketel. Als dat niet het geval is, pas de temperatuur dan aan naar 22°C.

Dat is heel iets anders dan 27 graden!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
m10tech schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:06:
Test je Quatt-systeem

stond:
Vloerverwarmingssysteem: Als je een vloerverwarmingssysteem hebt, controleer dan of de pompschakelaar op 22°C staat, want dit is de temperatuur waarop ons systeem begint te werken zonder de hulp van de cv-ketel. Als dat niet het geval is, pas de temperatuur dan aan naar 22°C.

Je moet eigenlijk even meten hoe warm je vloer is als de warmtevraag begint, als de vloer warmer is als 22°C heeft het weinig zin om de pomp aan te zetten want dan haal je de warmte eruit. Dit zal voor iedereen verschillend zijn.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
m10tech schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:06:
Test je Quatt-systeem

stond:

Zou bijna een bingo kunnen beginnen aan verschillende temperaturen vanaf welke de Quatt zonder CV kan werken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
@Cdevink
Niet dat ik perse je COP en besparing wilde zien. Dacht alleen dat er iets mis was met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Heb je voor de duo een aparte groep nodig of kunnen beide op 1 groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:31:
Kan op 1 groep.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49

DefLite

Why so serious?

Ik heb 8 december een Quatt Duo laten plaatsen.
De adviseur raadde in onze situatie aan om met een Tado thermostaat en Tado knoppen te werken.

Situatie is vrij complex maar als volgt:
Huis 1, woonhuis.

Hier hangt in de woonkamer de Tado thermostaat, het is van 3 kanten vrijstaand met op de 1ste verdieping een plat dak.
Begane grond +- 80m2 met hal, badkamer, wc, woonkamer en keuken. Met HR++ glas
Boven +- 60m2. 4 slaapkamers met dubbelglas.

Woonkamer, keuken, badkamer en 2 van de slaapkamers zijn voorzien van radiatoren met Tado knoppen. De ander 2 slaapkamers gebruiken we niet, in 1 van de kamers staat de radiator vol open (als buffer) en de andere op anti vorst stand.

De ketel is een oude HR Atag ketel van +- 16 jaar.
Al met al label C.

Huis 2, Schuurwoning
De schuurwoning is 100m2, en aan 3 zijde vrijstaand echter zijn dak en muren zeer goed geïsoleerd.

Woonkamer, slaapkamer, werkkamer zijn uitgerust met Tado knoppen en keuken en badkamer met vloerverwarming icm RTL ventielen.

In de Quatt app zie je een veel wisselende warmtevraag door de verschillende knoppen.
Is dit inefficiënt of maakt dit niet uit?
Ook de watertemperatuur fluctueert denk ik mede hierdoor erg veel.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqvKdkL5KGGLfs_CYLzoqKYgsnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/267mdoAIjq4aH0hk9xsudaEi.png?f=fotoalbum_large

Ik zit me af te vragen of het voor meer efficiëntie zou zorgen als ik minder Tado knoppen gebruik maar gewone thermostaat knoppen alleen dan heb je natuurlijk ook weer het risico dat bijv. een werkkamer niet op temperatuur zou komen.

Ook voldoen we nu niet aan de eis van Quatt om 3 radiatoren open te hebben, wel hebben we relatief veel leiding lengte dus dat compenseert hier mogelijk voor?
Is er een manier om te zien of de quatt genoeg bufferruimte heeft?
Hoe denken jullie hierover?

[ Voor 6% gewijzigd door DefLite op 29-12-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
DefLite schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:47:
Ik heb 8 december een Quatt Duo laten plaatsen.
De adviseur raadde in onze situatie aan om met een Tado thermostaat en Tado knoppen te werken.

Situatie is vrij complex maar als volgt:
Huis 1, woonhuis.

Hier hangt in de woonkamer de Tado thermostaat, het is van 3 kanten vrijstaand met op de 1ste verdieping een plat dak.
Begane grond +- 80m2 met hal, badkamer, wc, woonkamer en keuken. Met HR++ glas
Boven +- 60m2. 4 slaapkamers met dubbelglas.

Woonkamer, keuken, badkamer en 2 van de slaapkamers zijn voorzien van radiatoren met Tado knoppen. De ander 2 slaapkamers gebruiken we niet, in 1 van de kamers staat de radiator vol open (als buffer) en de andere op anti vorst stand.

De ketel is een oude HR Atag ketel van +- 16 jaar.
Al met al label C.

Huis 2, Schuurwoning
De schuurwoning is 100m2, en aan 3 zijde vrijstaand echter zijn dak en muren zeer goed geïsoleerd.

Woonkamer, slaapkamer, werkkamer zijn uitgerust met Tado knoppen en keuken en badkamer met vloerverwarming icm RTL ventielen.

In de Quatt app zie je een veel wisselende warmtevraag door de verschillende knoppen.
Is dit inefficiënt of maakt dit niet uit?
Ook de watertemperatuur fluctueert denk ik mede hierdoor erg veel.

Zie:
[Afbeelding]

Ik zit me af te vragen of het voor meer efficiëntie zou zorgen als ik minder Tado knoppen gebruik maar gewone thermostaat knoppen alleen dan heb je natuurlijk ook weer het risico dat bijv. een werkkamer niet op temperatuur zou komen.

Ook voldoen we nu niet aan de eis van Quatt om 3 radiatoren open te hebben, wel hebben we relatief veel leiding lengte dus dat compenseert hier mogelijk voor?
Is er een manier om te zien of de quatt genoeg bufferruimte heeft?
Hoe denken jullie hierover?
Heel apart verhaal dit, zet eerst op alle Tado knoppen de warmtevraag uit en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Zijn hier ook al mensen die een All Electric besteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Gerardwaz schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:59:
[...]

Heel apart verhaal dit, zet eerst op alle Tado knoppen de warmtevraag uit en kijk wat er gebeurt.
Welk gedeelte vind je apart, de schommelende warmtevraag/schommelende watertemperatuur?
Of iets anders?

Qua uitzetten, dan bedoel je gewoon alle knoppen dicht draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door DefLite op 29-12-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50
Friezin schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:07:
[...]

Achteraf had hier gelijk een tweede gemoeten.
Als je daar van overtuigd bent heb je je eigen antwoord al gegeven en moet je het voor die 1000euro zeker doen.

Als je die 18jaar oude gasketel weet heel te houden heb je het er al uit.

Als je straks nog een douchewater oplossing weet te verzinnen ben je helemaal het vrouwtje.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 29-12-2024 23:33 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
DefLite schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:20:
[...]

Welk gedeelte vind je apart, de schommelende warmtevraag/schommelende watertemperatuur?
Of iets anders?

Qua uitzetten, dan bedoel je gewoon alle knoppen dicht draaien?
Dat de adviseur vragende Tado knoppen adviseert, dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Gerardwaz schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:33:
[...]

Dat de adviseur vragende Tado knoppen adviseert, dat gaat niet werken.
Heb nog even nagekeken in het plaatsing plan en kom ik het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OROAOrqo_TWVuRP5OWsGU5z7zCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4cfJXS271Qg4iiXjVi9xlu4E.png?f=fotoalbum_large
Waarom werkt dit systeem niet/wat is het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
DefLite schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:41:
[...]

Heb nog even nagekeken in het plaatsing plan en kom ik het volgende tegen:

[Afbeelding]
Waarom werkt dit systeem niet/wat is het alternatief?
Zet alle vragende knoppen eens uit, kijk wat er gebeurt. Daarna kunnen we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:06
Gerardwaz schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:12:
[...]

Je moet eigenlijk even meten hoe warm je vloer is als de warmtevraag begint, als de vloer warmer is als 22°C heeft het weinig zin om de pomp aan te zetten want dan haal je de warmte eruit. Dit zal voor iedereen verschillend zijn.
Dat kan niet he, dan zou die dus koelen...

Warmtepomp verwarmt het inkomende water met X aantal kW en niet verder. Dus is je vloer 22, dan verwarmt de Quatt het naar 24 of 25 of 26. Is je vloer 19, dan verwarmt ie het naar 22 of 23. Daarom zeggen ze, je pomp moet op vrij lage temperatuur al draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
medu80 schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:59:
[...]

Dat kan niet he, dan zou die dus koelen...

Warmtepomp verwarmt het inkomende water met X aantal kW en niet verder. Dus is je vloer 22, dan verwarmt de Quatt het naar 24 of 25 of 26. Is je vloer 19, dan verwarmt ie het naar 22 of 23. Daarom zeggen ze, je pomp moet op vrij lage temperatuur al draaien.
Je leest mijn verhaal niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
[...]

Wat een top idee. Om iets voor 6 kwam de temperatuur hier boven de 4.5 graden en schakelde de Quatt even uit en weer aan. Op een dag als vandaag dat de temperatuur waarschijnlijk tussen de 4 en de 7 graden blijft, scheelt het 18 keer 150 Wh.

Ik ga eens even een ticket hieraan wagen. Kijken wat ik terug krijg.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Erik1805 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:31:
Antwoord: Ja en Ja

Quatt: ,,-Voor de Quatt Hybrid Duo is een aparte groep met een werkschakelaar nodig bij de Quatts"

Dus je hebt voor de Duo één aparte groep nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door vanquishsdiv op 30-12-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Oh nu snap ik de vraag, beide duo's kunnen op 1 (aparte) groep ! :)

[ Voor 43% gewijzigd door vanquishsdiv op 30-12-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Die Tado zones is toch een veel voorkomend probleem. Misschien opnemen in de start post?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Gerardwaz schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:45:
[...]

Zet alle vragende knoppen eens uit, kijk wat er gebeurt. Daarna kunnen we verder kijken.
Ga ik morgen doen dan zijn we er niet.
CPM schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:41:
Die Tado zones is toch een veel voorkomend probleem. Misschien opnemen in de start post?
Wat is precies het probleem? Heeft de quatt door de Tado zones hele korte runs oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
DefLite schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:43:
[...]

Ga ik morgen doen dan zijn we er niet.

[...]

Wat is precies het probleem? Heeft de quatt door de Tado zones hele korte runs oid?
Doe in de zoekfunctie bovenin tado invullen en al je vragen worden beantwoord. Er is al heel veel over gepost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:25:
[...]

Ondertussen een kort testje gedaan om te zien wat de hack op de buitentemperatuursensor doet met de buitentemperatuurafhankelijkheid van de regeling in de CiC.
(doel van de hack is om de bodemplaatverwarming bij lagere temperaturen in te schakelen, maar dat doe ik in deze test niet)

Beginconditie:
Soundslider staat op Normaal.
Quatt staat al uren op inputvermogen 490W te draaien (bodemplaatverwarming is al uit)
Thermostaatsetpoint: 20.50 graden (al dagen)
Kamertemperatuur: 20.42-20.44 graden (varieert ook niet hierbuiten tijdens meting)
Buitentemperatuur: 6.6 graden
Hack staat uit.

8:00:00 uur hack op de sensor wordt ingeschakeld
8:01:32 uur gemeten buitentemperatuur komt boven 7 graden en inputvermogen verlaagt van 490 - 365 W, outputvermogen daalt ook
8:10:00 uur hack bereikt 1.7 graad hogere temperatuur dan werkelijk
8:15:00 uur hack op de sensor wordt uitgeschakeld
8:21:12 uur gemeten buitentemperatuur komt onder 7 graden en inputvermogen verhoogt weer

Geen verandering in de kamertemperatuur door korte tijdsduur van test

Dus je ziet wel bij 7 graden een omslagpunt. Bij 8 graden niet, benieuwd bij welke stappen de buitentemperatuurregeling ingrijpt.
Edit: Let op: dit is dus niet het effect van de bodemplaatverwarming die uitschakelt, dit is alleen het temperatuurafhankelijk regelgedrag van de CiC.

De hack op langere termijn ingeschakeld zal de CiC het vermogen weer omhoog regelen doordat de kamertemperatuur zakt, er ontstaat dus een grotere statische fout (die met de integrerende regeling van de CiC ook weer weggewerkt wordt). Dat is de volgende test, maar andere variabelen zoals warmtebronnen in huis zullen een groter effect hebben denk ik, zal lastig meten zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DnafCC-eNGimrSoXtRtL2qA14g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaWLtJwwdHUCK6ah0WwfB5ZO.png?f=fotoalbum_large.

[ Voor 4% gewijzigd door MWink op 31-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:05:
[...]

Ondertussen een kort testje gedaan om te zien wat de hack op de buitentemperatuursensor doet met de buitentemperatuurafhankelijkheid van de regeling in de CiC.
(doel van de hack is om de bodemplaatverwarming bij lagere temperaturen in te schakelen)

Beginconditie:
Soundslider staat op Normaal.
Quatt staat al uren op inputvermogen 490W te draaien
Thermostaatsetpoint: 20.50 graden (al dagen)
Kamertemperatuur: 20.42-20.44 graden (varieert ook niet hierbuiten tijdens meting)
Buitentemperatuur: 6.6 graden
Hack staat uit.

8:00:00 uur hack op de sensor wordt ingeschakeld
8:01:32 uur gemeten buitentemperatuur komt boven 7 graden en inputvermogen verlaagt van 490 - 365 W
8:10:00 uur hack bereikt 1.7 graad hogere temperatuur dan werkelijk
8:15:00 uur hack op de sensor wordt uitgeschakeld
8:21:12 uur gemeten buitentemperatuur komt onder 7 graden en inputvermogen verhoogt weer

Geen verandering in de kamertemperatuur door korte tijdsduur van test

Dus je ziet wel bij 7 graden een omslagpunt. Bij 8 graden niet, benieuwd bij welke stappen de buitentemperatuurregeling ingrijpt.

De hack op langere termijn ingeschakeld zal de CiC het vermogen weer omhoog regelen doordat de kamertemperatuur zakt, er ontstaat dus een grotere statische fout. Dat is de volgende test, maar andere variabelen zoals warmtebronnen in huis zullen een groter effect hebben denk ik, zal lastig meten zijn[Afbeelding].
Stond de bodemplaatverwarming aan bij het begin van jouw test?
Ik vermoed dat de bodemplaatverwarming niet aan stond en dat jij bij 7 graden in deze test ziet dat de compressor 1 modulatiestap omlaag gaat. Naar 30hz verwacht ik. Bij 8 graden in jouw test stond de compressor dan al in de laagste modulatiestand op 30hz en kon niet lager

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 30-12-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Bennobang schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:55:
[...]

Doe in de zoekfunctie bovenin tado invullen en al je vragen worden beantwoord. Er is al heel veel over gepost
Ja gedaan, zie inderdaad er veel over. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 14:59
Is een duo Quatt niet juist handig tijdens defrosts? Als degene die draaide bevriest, dan kan de andere gaan draaien en kan de eerste wat rustiger gaan defrosten; hij hoeft een tijdje niet aan de bak. Scheelt miss ook energie.
Is maar een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkies66
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-04 18:34
Hallo,
Ik heb sinds een jaar een Quatt tot grote tevredenheid.
Vannacht hield hij er echter mee op. Volgens Quatt een probleem met de pomp.
Nu lees ik hier al een tijdje mee en weet dat het even kan duren voordat ze reageren.
Vandaar dat ik jullie hulp inschakel.
Mijn cv ketel gaat nu 1 seconde aan en daarna weer uit. (Pendelen?)
Het is een intergas hr eco.
Is er iets aan te doen zodat mijn ketel wel blijft draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
stokkies66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:56:
Hallo,
Nu lees ik hier al een tijdje mee en weet dat het even kan duren voordat ze reageren.
Zet optimalisatie aan
Vul lage gasprijs en hoge stroomprijs in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
stokkies66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:56:
Hallo,
Gas tarief heel laag zetten, en electriciteit heel hoog? (In de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Maarten58 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:41:
Is een duo Quatt niet juist handig tijdens defrosts? Als degene die draaide bevriest, dan kan de andere gaan draaien en kan de eerste wat rustiger gaan defrosten; hij hoeft een tijdje niet aan de bak. Scheelt miss ook energie.
Is maar een idee...
Dat is wat ik hier wel meen te zien.
Ook geen defrosts als het bijv 4grC buiten is. Bij een mono zie je dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:20

Mickel moen

mickelmoen.nl

DefLite schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:22:
[...]

Ja gedaan, zie inderdaad er veel over. Dank.
Ik heb er op mijn website een artikeltje aan gewijd. Met een alternatief hoe je met Tado wel met twee zones met actieve warmtevraag kunt werken.

https://mickelmoen.nl/tado-actieve-warmtevraag-2-zones/

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 30-12-2024 11:19 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Pagina: 1 ... 183 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.