Ik heb 8 december een Quatt Duo laten plaatsen.
De adviseur raadde in onze situatie aan om met een Tado thermostaat en Tado knoppen te werken.
Situatie is vrij complex maar als volgt:
Huis 1, woonhuis.
Hier hangt in de woonkamer de Tado thermostaat, het is van 3 kanten vrijstaand met op de 1ste verdieping een plat dak.
Begane grond +- 80m2 met hal, badkamer, wc, woonkamer en keuken. Met HR++ glas
Boven +- 60m2. 4 slaapkamers met dubbelglas.
Woonkamer, keuken, badkamer en 2 van de slaapkamers zijn voorzien van radiatoren met Tado knoppen. De ander 2 slaapkamers gebruiken we niet, in 1 van de kamers staat de radiator vol open (als buffer) en de andere op anti vorst stand.
De ketel is een oude HR Atag ketel van +- 16 jaar.
Al met al label C.
Huis 2, Schuurwoning
De schuurwoning is 100m2, en aan 3 zijde vrijstaand echter zijn dak en muren zeer goed geïsoleerd.
Woonkamer, slaapkamer, werkkamer zijn uitgerust met Tado knoppen en keuken en badkamer met vloerverwarming icm RTL ventielen.
In de Quatt app zie je een veel wisselende warmtevraag door de verschillende knoppen.
Is dit inefficiënt of maakt dit niet uit?
Ook de watertemperatuur fluctueert denk ik mede hierdoor erg veel.
Zie:
Ik zit me af te vragen of het voor meer efficiëntie zou zorgen als ik minder Tado knoppen gebruik maar gewone thermostaat knoppen alleen dan heb je natuurlijk ook weer het risico dat bijv. een werkkamer niet op temperatuur zou komen.
Ook voldoen we nu niet aan de eis van Quatt om 3 radiatoren open te hebben, wel hebben we relatief veel leiding lengte dus dat compenseert hier mogelijk voor?
Is er een manier om te zien of de quatt genoeg bufferruimte heeft?
Hoe denken jullie hierover?
[
Voor 6% gewijzigd door
DefLite op 29-12-2024 22:49
]