@Razer bedankt voor je reactie!
Betekent dit ook dat het beter is om die radiatorfolie er weer achter vandaan te trekken?
Betekent dit ook dat het beter is om die radiatorfolie er weer achter vandaan te trekken?
In september heb ik advies gevraagd in dit topic. Na een voorspoedig voortraject is de Quatt vrijdag geplaatst. Toch een beetje zenuwachtig met dit koude weer of mijn oude huisje wel goed warm zou blijven. Na wat getweak aan de Tado (hele rustig stappen in de verwarming) houdt de Quatt zelfs met deze straffe noordooster (en dat is wat voor ons vrijstaande huisje) de boel goed op temperatuur, met een watertemperatuur die maximaal stijgt naar 42 graden. Ik ben erg tevreden over de prestaties tot nu toe, had ik niet zo verwacht. Zeker omdat in een deel van het huis nog oude radiatoren hangen.netappie schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:19:
[...]
Tot nu aan toe lijkt het er op dat de Quatt overal wel bruikbaar is. Als er niet genoeg vermogen is of de temperatuur hoger moet dan 55 graden, dan gebruikt het de CV ketel als naverwarmer. Als de kosten door extreem koud weer en slechte isolatie te hoog worden in verhouding tot gas, dan schakelt hij (indien gewenst) automatisch om naar de CV ketel.
Ik denk dat je met een Quatt momenteel niet mis kan gaan voor het geld. Gewoon het adviestraject in gaan en kijken wat er uit rolt qua besparing en plaatsingsplan voordat je een besluit neemt.
Overigens was het milieu voor mij ook de primaire reden. Ik ben door iemand uit de buurt uitgenodigd om naar zijn Quatt te kijken terwijl ik al jaren bezig was met offertes waar ik alleen maar van kon huilen qua uitwerking, kosten en levertijd. Dit leek te goed om waar te zijn, maar de Quatt aanpak is echt een verademing en vooralsnog ben ik super tevreden over de werking.
Met dd thermostaat op 19 gebeurt het mij regelmatig in de winter dat het cv water onder de 18 komt omdat het huis goed geïsoleerd is. Dus dan moet ik 19,5 aanhouden zodat de quatt nog opstart omdat ik cv bedrijf uit heb staanToby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:53:
[...]
18 graden 'minimum' is de temperatuur van CV water door leidingen, niet direct ruimte temperatuur. Quatt moet wel lang uit staan wilt het CV water de temperatuur van de ruimte aannemen
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Zo jaloers, ik hoor inmiddels niks meer van Quat dus als ik tijd of zin heb opnieuw een ticket inschieten.oeps schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:12:
[...]
- Setpointroom staat hier ook op 20, wordt niets mee gedaan denk ik omdat we op watertempratuur sturen richting Quatt.
- Ik zie wel dat quatt thermostaat setpoint keurig de vraag in % vanuit Evohome volgt (zie grafieken van mij in andere Quatt forum)
- Sinds Quatt mijn warmteverlies ongeveer 1 kW hoger heeft gezet draait het rustiger hier ism een vlakker schema.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Nee. Dat zou misschien je COP verbeteren, maar radiatorfolie tussen radiator en buitenmuur blijft een goed idee, zo straalt de warmte niet de muur in, maar kan de warmte van de radiator, eventueel geholpen door een ventilator, je kamer in worden geblazen. Want ook met een goede COP wil je niet voor de vogeltjes stoken.Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:59:
@Razer bedankt voor je reactie!
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nog 0x gas bijgepakt. Thermostaat strak 17,50 en Quatt draait nu constant en vraagt tussen de 800 en 1200watt aan stroom. Nu een actuele cop van 4,1 bij buitentemp van 2,9. Is dat normaal? (Edit: ja dat is voor vandaag normaal). Aanvoerende watertemperatuur zo'n 34-38 gradenFriezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:49:
[...]
Ik zit me trouwens af te vragen of je, met die 17,5°C, niet het randje opzoekt.
Zoek in dit topic maar eens op 18 graden: dat is een Quatt-dingetje: onder 18°C pakt hij snel gas bij.
[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 11:49 ]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Het kan natuurlijk iemands voorkeur zijn om op 17, 5 graden te stoken maar ik zou hem indien gewenst de temperatuur naar 20 graden brengen en dat mag best eenmalig met de CV-ketel zijn. Daarna hoeft de wp alleen het warmteverlies steeds aanvullen. Ik denk dat je verbruik, vergeleken met gas dan wel gaat meevallen en natuurlijk mag het ook 19 graden zijn, maar nu draai je mogenlijk steeds aan de ondergrens en dat is niet efficient.Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:49:
[...]
Ik zit me trouwens af te vragen of je, met die 17,5°C, niet het randje opzoekt.
Zoek in dit topic maar eens op 18 graden: dat is een Quatt-dingetje: onder 18°C pakt hij snel gas bij.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Wat bedoel je met draaien aan de ondergrens?WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:51:
[...]
Het kan natuurlijk iemands voorkeur zijn om op 17, 5 graden te stoken maar ik zou hem indien gewenst de temperatuur naar 20 graden brengen en dat mag best eenmalig met de CV-ketel zijn. Daarna hoeft de wp alleen het warmteverlies steeds aanvullen. Ik denk dat je verbruik, vergeleken met gas dan wel gaat meevallen en natuurlijk mag het ook 19 graden zijn, maar nu draai je mogenlijk steeds aan de ondergrens en dat is niet efficient.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Je lagere COP komt door de hoge aanvoertemperatuur. Heb je radiatoren en evt al radiatorventilatoren?Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
@SBL
Zie hieronder. Gemiddelde buiten temperatuur was hier ongeveer 7 graden gisteren.
[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 12:02 ]
Bij 7 graden buiten al watertemperatuur van 51graden nodig? Dan zou ik het verschil van 2,5 graden tussen dag/nacht kamertemperatuur beperken Geen nachtverlaging naar 18, maar 19 of 19,5.Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
@SBL
Zie hieronder. Gemiddelde buiten temperatuur was hier ongeveer 7 graden gisteren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 19-11-2024 12:33 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Even een misverstand rechtzetten. De lagere COP zit niet in de hoge aanvoertemperatuur maar in een hoge retourtemperatuur. Jammer dat de Quatt app wel de aanvoer- maar niet de retourtemperatuur laat zienvanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:02:
[...]
Je lagere COP komt door de hoge aanvoertemperatuur.
[ Voor 43% gewijzigd door TeslaNerd op 19-11-2024 12:47 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Handig om te zien, in je onderschrift, hoe je warmteverlies staat ingesteld. Samen met de woorden, vrijstaand huis en het oppervlakte geeft dat toch een eerste indruk. Hier hoekhuis, stukje kleiner wou een installateur een pomp plaatsen van 9 kW. Ik weet niet 100% wat die waarde zegt omdat elke fabrikant dat bij zijn eigen miniumwaarde opgeeft. Maar nu ik de Quatt heb, ik noem hem 4,5 kW, heb ik de indruk dat deze dan veel te zwaar was voor mijn huis. Maar voordat ik conclusies ga trekken eerst maar eens de winter afwachten.Bennobang schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:15:
[...]
Met dd thermostaat op 19 gebeurt het mij regelmatig in de winter dat het cv water onder de 18 komt omdat het huis goed geïsoleerd is. Dus dan moet ik 19,5 aanhouden zodat de quatt nog opstart omdat ik cv bedrijf uit heb staan
Hoe hoger je CV watertemperatuur is (die is bij een Quatt circa ergens tussen de 28-35 graden C) hoger is (om wat voor reden dan ook) betekend dat de warmtepomp harder moet werken om uit de buitenlucht die hogere temperatuur te produceren en daardoor verbruik je daardoor ook meer stroom, en juist dat beinvloed je COP, want dat is één van de twee componenten die de COP bepalen, de andere is de hoeveelheid energie die uit je warmtepomp komt (beide in kWh).Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:28:
Goedemorgen warme Tweakers,
Vorige week is mijn 6kw Mono Quatt warmtepomp geplaatst.
Het gaat hier om een oudere 2onder 1 kap woning waarbij eea verduurzaamd is. Dubbel glass geïsoleerd dak en vloer. Enkele buitenwanden geïsoleerd maar helaas geen spouwmuur.
Er is geen vloerverwarming maar er zijn wel voldoende radiatoren.
Het kwik is deze week zoals bij jullie ook nu rond de 5 graden gedaald en de pomp kan mijn huis warm houden (20.5) zonder dat de CV nodig is. Ik merk op dat daar wel een hoge cv watertemperatuur (45-50) tegenover staat. Enigsinds verwacht. Nu lees ik op dit forum gebruikers met een COP waarden van boven de 5!
Ik lees op de app nu een gemiddelde COP waarde van 3.3 af.
Mijn vraag luidt;
Beïnvloed de CV watertemperatuur naast buitentemperatuur ook de COP van de warmtepomp?
En zo ja; hoe kan ik dit eventueel verbeteren? Ik denk hierbij aan radiatorventilatoren.
Bedankt!
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
niet in de app, maar via Json heb je daar prima inzicht in.TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]
Even een misverstand rechtzetten. De lagere COP zit niet in de hoge aanvoertemperatuur maar in een hoge retourtemperatuur. Jammer dat de Quatt app wel de aanvoer- maar niet de retourtemperatuur laat zien
Json kijk ik ook zelden in. Ik zou het ook mooi in de app vindenMacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:38:
[...]
niet in de app, maar via Json heb je daar prima inzicht in.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik vermoed dat dit voor @vanquishsdiv bestemd is?WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:51:
[...]
Het kan natuurlijk iemands voorkeur zijn om op 17, 5 graden te stoken maar ik zou hem indien gewenst de temperatuur naar 20 graden brengen en dat mag best eenmalig met de CV-ketel zijn. Daarna hoeft de wp alleen het warmteverlies steeds aanvullen. Ik denk dat je verbruik, vergeleken met gas dan wel gaat meevallen en natuurlijk mag het ook 19 graden zijn, maar nu draai je mogenlijk steeds aan de ondergrens en dat is niet efficient.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Denk het wel. Maar ik denk niet dat ik aan de ondergrens stook als je naar mijn eerdere screenshots kijkt van deze ochtend.Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:48:
[...]
Ik vermoed dat dit voor @vanquishsdiv bestemd is?
Ik vermoed dat @WAF1 het over de kamertemperatuur heeft.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:52:
[...]
Denk het wel. Maar ik denk niet dat ik aan de ondergrens stook als je naar mijn eerdere screenshots kijkt van deze ochtend.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat is niet wat ik zie, dat COP-relatie met Tr sterker is dan met Ta.TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]
Even een misverstand rechtzetten. De lagere COP zit niet in de hoge aanvoertemperatuur maar in een hoge retourtemperatuur. Jammer dat de Quatt app wel de aanvoer- maar niet de retourtemperatuur laat zien
Bijvoorbeeld @SBL hieronder heeft een hoge cop MET een hoge aanvoertemperatuur van 40 graden, maar dat lukt omdat zijn retourtemperatuur flink lager is
De retourtemperatuur staat wel bij iedereen in de JSON als hp1.temperatureWaterIn en de aanvoertemperatuur hp1.temperatureWaterOut (zoals het water bij de warmtepomp warmer wordt aangevoerd)
Correctie: in de app wordt de watertemperatuur bij de aansluiting onder de CV ketel getoond, in de JSON is dat flowMeter.waterSupplyTemperature. Daar is de watertemperatuur iets lager tov de aanvoer uit de warmtepomp buiten
Ik vind dat je knap veel verbruikt om het slechts 17.5 te houden eerlijk gezegd.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:00:
[...]
Wat bedoel je met draaien aan de ondergrens?
Zie foto, volgens mij draait hij niet op het minimum. (Actuele COP 3,8 trouwens) [Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heb je eigenlijk iets van een theoretische/natuurkundige verklaring voor de relatie tussen COP en (Ta - Tbuiten) ? Of is dat puur empirisch bepaald uit je eigen data?SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:56:
[...]
Dat is niet wat ik zie, dat COP-relatie met Tr sterker is dan met Ta.
Bij Tr corrigeer je een beetje voor het vermogen waarmee je aan het draaien bent, maar dat heeft blijkbaar weinig invloed.
Tlift (Ta-buitentemperatuur) blijft beste voorspeller van COP.
En ik heb geen raar lage Tr of zo, wel is de Quatt relatief klein voor mijn huis en woon ik in Twente (paar graden kouder) dus Quatt moet vandaag alle zeilen bijzetten = 6kW warmtelevering = deltaT van 6,5.
De COP is een uitkomst van een formule waarbij dT een van de variabelen is.nairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:06:
[...]
Heb je eigenlijk iets van een theoretische/natuurkundige verklaring voor de relatie tussen COP en (Ta - Tbuiten) ? Of is dat puur empirisch bepaald uit je eigen data?
Ik vind het namelijk een interessante observatie, en ben benieuwd of hij onderbouwd kan worden buiten empirisch.
De theorie was er al, zoek maar eens op Tlift en COP. Dan vind je bijvoorbeeld dit artikel https://backend.orbit.dtu...ntribution_1380_final.pdfnairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:06:
[...]
Heb je eigenlijk iets van een theoretische/natuurkundige verklaring voor de relatie tussen COP en (Ta - Tbuiten) ? Of is dat puur empirisch bepaald uit je eigen data?
Ik vind het namelijk een interessante observatie, en ben benieuwd of hij onderbouwd kan worden buiten empirisch.
Ik heb dezelfde settings voor afronden op 0.1 maar als ik die commandos via HA geef aan mijn Honeywell Round Modulation dan zie ik wel even in climate.honeywell in HA dat het setpoint 0.1 is aangepast maar even later wordt dat (door de Honeywell Round Modulation?) aangepast met een afronding op 0.5 gradennairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:08:
[...]
Even hierop inhakend, als het goed is kan je de configuratie van je OTGW device/integration in HA aanpassen dat je via de GUI kan aanpassen met 0.1 graad ipv 0.5. Dat werkt bij mij goed met de Honeywell Round Modulation (geen Quatt).
Daarnaast kan je via de "Action" (voorheen "Service") "OpenTherm Gateway Send Transparent Command" met bijv. command TT=20.01 de temperatuur "temporary" overrulen. Een thermostaat schedule zal dat overriden. Met TC=20.01 gaat een schedule er niet overheen, en moet je dus fysiek of met zo'n command het weer veranderen.
Op deze manier kan je met 0.01 graad precisie programmas maken in HA. Het duurt even voordat het doorgevoerd is (bij mij soms wel 1 minuut), maar daarna zie ik in HA history ook dat de "sensor.room_setpoint_thermostat_ketel" (het device heet "ketel" bij mij) daadwerkelijk geupdate is. Het setpoint van de "climate" entity lijkt niet geupdate te zijn, want die rond nogsteeds af naar 0.1 of 0.5, maar zet je hem naar 20.51 dan zal de climate entity ook geupdate worden.
Zal zo even in een edit wat screenshots plaatsen.
EDIT: De screenshots. Wel even samen in 1 plaatje geperst.
Wat je ziet is wat ik voor Service heb uitgevoerd als eerste. In de history graph zie je de sensor die ik noemde omhoog gaan, maar de gele "target" van de climate entity niet. Daarna heb ik TT=19.72 uitgevoerd, en dan zie je de sensor netjes naar die waarde gaan, en de climate entity naar 19.7, conform mijn settings dat hij per 0.1 moet afronden.
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Die oude radiatoren kan juist een voordeel zijn. Meestal zijn die berekend op een slecht of matig geïsoleerd huis. Heb je later wel geïsoleerd, dan zijn ze nu relatief overbemeten voor CV, maar voor een warmtepomp is dat juist fijn.christianos schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:09:
[...]
In september heb ik advies gevraagd in dit topic. Na een voorspoedig voortraject is de Quatt vrijdag geplaatst. Toch een beetje zenuwachtig met dit koude weer of mijn oude huisje wel goed warm zou blijven. Na wat getweak aan de Tado (hele rustig stappen in de verwarming) houdt de Quatt zelfs met deze straffe noordooster (en dat is wat voor ons vrijstaande huisje) de boel goed op temperatuur, met een watertemperatuur die maximaal stijgt naar 42 graden. Ik ben erg tevreden over de prestaties tot nu toe, had ik niet zo verwacht. Zeker omdat in een deel van het huis nog oude radiatoren hangen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb jouw mooie plot met relatie COP vs Tlift op Ta-Tbuiten al gevonden.SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:56:
[...]
Dat is niet wat ik zie, dat COP-relatie met Tr sterker is dan met Ta.
Bij Tr corrigeer je een beetje voor het vermogen waarmee je aan het draaien bent, maar dat heeft blijkbaar weinig invloed.
Tlift (Ta-buitentemperatuur) blijft beste voorspeller van COP.
En ik heb geen raar lage Tr of zo, wel is de Quatt relatief klein voor mijn huis en woon ik in Twente (paar graden kouder) dus Quatt moet vandaag alle zeilen bijzetten = 6kW warmtelevering = deltaT van 6,5.
Bovenste grafiek is Tlift obv Ta, onderste met Tr.TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:29:
[...]
Ik heb jouw mooie plot met relatie COP vs Tlift op Ta-Tbuiten al gevonden.
Kun jij laten zien hoe uit jouw data blijkt dat bij jouw de COP-relatie met Tlift obv Ta sterker is dan met Tlift obv Tr?
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 19-11-2024 13:58 ]
Ik heb een 1953-woning (2 onder 1 kap) (maar bijna vrijstaand ivm weinig grensvlak buren) met bijna 140m2 oppervlakte in de schaduw onder de bomen en voor de helft HR+ glas en HR++, oude houten kozijnen en geen vloer- en muurisolatie. Over enkele maanden krijgen we spouwmuurisolatie en dan ga ik de thermostaat wat hoger zetten. Wij verbruikten normaal 1200-1300m3 gas met deze temperatuur (17,5) overdag en 's nachts voorheen 15. Vorige bewoner had een verbruik vanpaQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:05:
[...]
Ik vind dat je knap veel verbruikt om het slechts 17.5 te houden eerlijk gezegd.
Heb je een doorwaaiwoning?
[ Voor 28% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 15:29 ]
hier op tweakers vind je ook hoe je deze zelf kunt bouwen, is een heel stuk goedkoper.Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:07:
Heren,
Bedankt voor de reacties. Ik ga de thermostaat dag nacht beperken tm 1 graad.
Heb voor test is een paar radiatorventilatoren besteld.
Hoe bepaal je deze COP's? Als ze bijv uit de HA-integratie komen of je berekent ze zelf op basis van de json PowerOutput/PowerInput, dan worden ze wel degelijk beïnvloed door het afkappen van de PowerOutput op 0. Toch?SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:51:
[...]
Dit zijn momentCOPs, dus anders omgaan met defrosts (windowdressing?) heeft hier geen invloed op.
Mijn grafieken zijn op basis van momentopnames vanuit JSON Power/Powerinput naar Excel.jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:21:
[...]
Hoe bepaal je deze COP's? Als ze bijv uit de HA-integratie komen of je berekent ze zelf op basis van de json PowerOutput/PowerInput, dan worden ze wel degelijk beïnvloed door het afkappen van de PowerOutput op 0. Toch?
De kWh die ik dmv integratie zelf in HA bereken (vanuit de op 0 gecapte json data) komt overeen met de kWh in de Quatt app.SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:45:
[...]
De COPs over een bepaalde periode (dag/week/maand/jaar) kan ik in de Quatt-app zien. Daar is het wel de vraag hoe negatieve warmte bij defrosts daar vroeger en nu in meetelt.
Misschien laten ze sinds dit jaar de fan minder hard draaien ofzo?SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:45:
[...]
Mijn grafieken zijn op basis van momentopnames vanuit JSON Power/Powerinput naar Excel.
De momenten waar COP 0 is of negatief knip ik er uit, want ik wil graag weten hoe Quatt verwarmt, niet hoe hij defrost of stilstaat of pompt. (een aantal defrosts heb ik in een ander tabblad staan)
De COPs over een bepaalde periode (dag/week/maand/jaar) kan ik in de Quatt-app zien. Daar is het wel de vraag hoe negatieve warmte bij defrosts daar vroeger en nu in meetelt.
De maandCOP over oktober 2024 (geen defrosts) was ook duidelijk beter dan okt23, ook relatief ten opzichte van andere warmtepompen. Mijn puntje staat voor het eerst boven de "gemiddelde" lijn. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80734714
Ik denk dat je vooral het gedrag van de T6 ziet. Die zendt zover ik weet, per 0,2 graden zijn informatie naar de CIC. De eerste verhoging haalt hij op ongeveer 0,1 graden niet. De CIC zegt, niks meer aan doen, top. Vervolgen ga je met een achterstand 0,1 graden de volgende verhoging in. Ondertussen doet de thermostaat wat deze moet doen en wil de binnen temperatuur met 0,5 graden verhogen, tegelijkertijd zie je dat de buitentemperatuur snel daalt. De CIC heeft gezegd we moeten x vermogen leveren om de 20,5 graden te halen maar weet blijkbaar nog niet dat de buitentemperatuur zo snel daalt. Het opwarmen wordt inderdaad mogelijk ook belemmert door de Silent mode. Maar het hoofdprobleem is mijn inziens dat de T6 een afwijking van 0,4 toestaat. De afwijking is naar mijn indruk 0,4 graden dus de CIC gaat geen opdrachten aan de CV-ketel geven, hij vindt het wel best. Het waren redenen waarom ik niet voor de T6 koos.(Eigenlijk ben ik benieuwd wat de temperatuur in het volgende uur na 22.00 is gaan doen, maar dat zie ik niet op het plaatje)okijokii schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]
Klopt, zeker niet 😁 wel apart, Quatt staat hier op Silent en redt het niet om de kamer naar 20.5 te brengen. Je zou zeggen dat hij dan de cv wel eens gaat aanspreken, maar dat gebeurt niet:
[Afbeelding]
Ik maak er weer een potje van.Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:48:
[...]
Ik vermoed dat dit voor @vanquishsdiv bestemd is?
Hoe oud is jouw Quatt? Zou dat iets kunnen zijn wat in nieuwere modellen al aangepakt is?paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:11:
[...]
Misschien laten ze sinds dit jaar de fan minder hard draaien ofzo?
Of het weer is gewoon echt heel veel zachter. (of een combinatie)
Dezelfde warmtepomp gaat niet plotseling magisch 20% meer warmte opwekken. Dus wellicht is er geschaafd aan minder verbruik. Maar dan is het laaghangende fruit van 150W bij <5 wel een van de zaken die je er makkelijk uit kunt slopen m.i.
Zachter weer leidt er toe dat je links in de grafiek zit. Niet dat de stippen hoger komen.paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:11:
[...]
Dezelfde warmtepomp gaat niet plotseling magisch 20% meer warmte opwekken. Dus wellicht is er geschaafd aan minder verbruik. Maar dan is het laaghangende fruit van 150W bij <5 wel een van de zaken die je er makkelijk uit kunt slopen m.i.
Bodemplaat is alleen verwarmd als Quatt draait. Die zie je niet als los verbruik van 150W, maar door slechte COP onder bepaalde buitentempjj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:20:
[...]
Hoe oud is jouw Quatt? Zou dat iets kunnen zijn wat in nieuwere modellen al aangepakt is?
Die 150W heb ik hier namelijk nog niet gezien, terwijl we nu wel onder 5grC zitten.
In standby zie ik wel eens sprongen van 40W (waterpomp?) naar ongeveer 80W bij lage temperaturen. Zou dat het verwarmingselement kunnen zijn?
Model van afgelopen augustus.
Ik heb geen Quatt.jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:20:
[...]
Hoe oud is jouw Quatt? Zou dat iets kunnen zijn wat in nieuwere modellen al aangepakt is?
Die 150W heb ik hier namelijk nog niet gezien, terwijl we nu wel onder 5grC zitten.
In standby zie ik wel eens sprongen van 40W (waterpomp?) naar ongeveer 80W bij lage temperaturen. Zou dat het verwarmingselement kunnen zijn?
Model van afgelopen augustus.
Jouw hardware is niet veranderd. De datapunten van COP worden bepaald door elektrisch verbruik en door de warmtegeneratie. Ik denk dat voor die laatste blijkbaar een andere berekening gemaakt wordt op basis van sensorgegevens intern in de Quatt. Misschien kun jij zien of de relaties tussen Ta, Tr, flow en elektrisch verbruik dit seizoen anders zijn dan vorig seizoen ?SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
[...]
Zachter weer leidt er toe dat je links in de grafiek zit. Niet dat de stippen hoger komen.
Ik ben ook benieuwd wat er is aangepast om tot deze substantiële verbetering te komen en verwonder me over de grote sprong.
Heb ik op 3 oktober al naar gekeken. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80297824sbijlsma schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:35:
[...]
Jouw hardware is niet veranderd. De datapunten van COP worden bepaald door elektrisch verbruik en door de warmtegeneratie. Ik denk dat voor die laatste blijkbaar een andere berekening gemaakt wordt op basis van sensorgegevens intern in de Quatt. Misschien kun jij zien of de relaties tussen Ta, Tr, flow en elektrisch verbruik dit seizoen anders zijn dan vorig seizoen ?
[ Voor 4% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 16:01 ]
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 16:28 ]
Ik heb het over de ondergrens van je wp, het opgenomen elektrische vermogen. Bij mij is de ondergrens 400 W. Als ik de thermostaat op 17,5 graden zou zetten dan draait hij op zijn ondergrens, en het is zelfs de vraag of de wp dan wel aan gaat. Dus mijn thermostaat staat bewust hoger zodat hij wel aangaat en niet (zoveel) staat te pendelen en natuurlijk ook voor het comfort. Ik weet niet altijd, vanachter mijn scherm, met heel veel reakties, hoe dat bij een ander is, daarom het voorbehoud. Ik heb bij mij de indruk dat de stookgrens en het warmteverlies wat te hoog staat door het na isoleren maar heb nog geen medewerking van Quatt gekregen.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:00:
[...]
Wat bedoel je met draaien aan de ondergrens?
Zie foto, volgens mij draait hij niet op het minimum. (Actuele COP 3,8 trouwens) [Afbeelding]
We moeten ook niet het waterzijdig inregelen vergeten.Razer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]
Hogere water temp = lagere COP
Lagere buiten temp = lagere COP
Afgifte vermogen vergroten in je woning = hogere COP, denk hierbij aan grotere radiatoren (T33), LTV-radiatoren, of het boosten van je huidige radiatoren d.m.v. Heatfans en andere gelijke oplossingen.
Meer afgifte = lagere aanvoertemp = hogere COP
Ik zie hetzelfde als @SBL , met vergelijkbare of zelfs meer graaddagen. Hoewel de unit zelf en aan m'n afgifte niks is veranderd, kan de aansturing natuurlijk wel flink verbeterd zijn. Voorheen was met meer hollen & stilstaan en nu moduleert ie beter / reageert minder abrupt op de thermostaat, daar zal best wat winst te behalen zijnpaQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:11:
[...]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Vanavond gaat heel het land richting de 2 graden gok ik zo. Dan blijven/bleven ze sowieso wel aan. Benieuwd of het verschil zo groot blijft.Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:43:
[...]
Ik zie hetzelfde als @SBL , met vergelijkbare of zelfs meer graaddagen. Hoewel de unit zelf en aan m'n afgifte niks is veranderd, kan de aansturing natuurlijk wel flink verbeterd zijn. Voorheen was met meer hollen & stilstaan en nu moduleert ie beter / reageert minder abrupt op de thermostaat, daar zal best wat winst te behalen zijn
Nee, op basis van het adviesgesprek niet. Maar dat had ik ook niet gewild ivm kortere terugverdientijd van de enkele.paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:08:
Op basis van je gegevens zul je idd rond de 7kW moeten hebben om het 17.5 te houden.
edit:
en 8 om het 20 te houden
Hebben ze geen duo geadviseerd?
Apart.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:46:
[...]
Nee, op basis van het adviesgesprek niet. Maar dat had ik ook niet gewild ivm kortere terugverdientijd van de enkele.
Daar is volgens mij ook een verandering in geweest. Dit is wat mijn thermostaat meet en wat de CIC ervan maakt. Hij middelt wat meer uit. En dit leidt ertoe dat er veel minder kleine plekjes in de PowerIn zitten.Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:43:
[...]
Ik zie hetzelfde als @SBL , met vergelijkbare of zelfs meer graaddagen. Hoewel de unit zelf en aan m'n afgifte niks is veranderd, kan de aansturing natuurlijk wel flink verbeterd zijn. Voorheen was met meer hollen & stilstaan en nu moduleert ie beter / reageert minder abrupt op de thermostaat, daar zal best wat winst te behalen zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 19-11-2024 17:53 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar heb niks over een duo gehoord. Misschien ook vanwege mijn lage gasverbruik? Doordat ik altijd 15 nacht had, 16 overdag en als ik thuis kwam 17,5.paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:49:
[...]
Apart.
-7 / 7.25 kW en adviseren dan nominaal 2.6
Ik zou m zomaar eens een paar daagjes op 19 C continue zetten ipv die lage temperaturen aan te houden.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:57:
[...]
Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar heb niks over een duo gehoord. Misschien ook vanwege mijn lage gasverbruik? Doordat ik altijd 15 nacht had, 16 overdag en als ik thuis kwam 17,5.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Met een hybride opstelling hoef je natuurlijk ook niet op het warmteverlies bij -10 graden Celcius te sizen.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:57:
[...]
Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar heb niks over een duo gehoord. Misschien ook vanwege mijn lage gasverbruik? Doordat ik altijd 15 nacht had, 16 overdag en als ik thuis kwam 17,5.
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 19-11-2024 18:23 ]
Ja, ik denk ook aan een nachtverlaging (of middag/avondverhoging). Gezondheid zit wel goed; en relatieve luchtvochtigheid is nu 60%. Ook prima.netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:13:
[...]
Met een hybride opstelling hoef je natuurlijk ook niet op het warmteverlies bij -10 graden Celcius te sizen.
Ik zou wel een stukje hoger gaan zitten met 19 graden zoals anderen ook aanraden. Beter voor je huis (vocht) en je gezondheid en zo veel meer warmteverlies is het nu ook weer niet.
We rekenen tenslotte ten opzichte van de temperatuur buiten, dus als het buiten 5 graden is dan is 17,5 binnen een verschil van 12,5 graden en 19 binnen een verschil van 14 graden. In theorie dus 12% meer warmteverlies om aan te vullen voor 100% meer comfort
P.S. Je kan natuurlijk wel een nachtverlaging toepassen van 17,5 graden. Dan hoeft de Quatt minder te doen in de uren dat de COP toch waardeloos is.
[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 18:43 ]
Dat is dan bijna hetzelfde aan stroom (in euro) erin nu als met gas die week.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:42:
[...]
In de (ongeveer net zo) koude week begin november heb ik 6m3 gas per dag verstookt. Dat is 48kW aan warmte. Nu zit ik met de nieuwe berekeningen als ik extrapoleer vandaag over de 86kW aan warmte met een (cop van 4).
Er is niks mis met een nachtverlaging als er niemand is om van de warmte te genieten. Hou wel maximaal 2 graden verschil aan. Tenzij je doel is om te gaan rekenen of het warmteverlies of een baseline te kunnen trekken voor alles wat je daarna aanpast.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:42:
[...]
Ja, ik denk ook aan een nachtverlaging (of middag/avondverhoging). Gezondheid zit wel goed; en relatieve luchtvochtigheid is nu 60%. Ook prima.
Maar mij is hier ten strengste geadviseerd voor in ieder geval week 1 niet voor een nachtverlaging te gaan. Maar daar heb ik in mijn huis echt mijn bedenkingen over.
In de (ongeveer net zo) koude week begin november heb ik 6m3 gas per dag verstookt. Dat is 48kW aan warmte. Nu zit ik met de nieuwe berekeningen als ik extrapoleer vandaag over de 86kW aan warmte met een (cop van 4).
Na 22.00 uur vond de CIC het wel welletjes. De temperatuur is nooit gehaald gisteren:WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat je vooral het gedrag van de T6 ziet. Die zendt zover ik weet, per 0,2 graden zijn informatie naar de CIC. De eerste verhoging haalt hij op ongeveer 0,1 graden niet. De CIC zegt, niks meer aan doen, top. Vervolgen ga je met een achterstand 0,1 graden de volgende verhoging in. Ondertussen doet de thermostaat wat deze moet doen en wil de binnen temperatuur met 0,5 graden verhogen, tegelijkertijd zie je dat de buitentemperatuur snel daalt. De CIC heeft gezegd we moeten x vermogen leveren om de 20,5 graden te halen maar weet blijkbaar nog niet dat de buitentemperatuur zo snel daalt. Het opwarmen wordt inderdaad mogelijk ook belemmert door de Silent mode. Maar het hoofdprobleem is mijn inziens dat de T6 een afwijking van 0,4 toestaat. De afwijking is naar mijn indruk 0,4 graden dus de CIC gaat geen opdrachten aan de CV-ketel geven, hij vindt het wel best. Het waren redenen waarom ik niet voor de T6 koos.(Eigenlijk ben ik benieuwd wat de temperatuur in het volgende uur na 22.00 is gaan doen, maar dat zie ik niet op het plaatje)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Heb je gelijk in.netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:13:
[...]
Met een hybride opstelling hoef je natuurlijk ook niet op het warmteverlies bij -10 graden Celcius te sizen.
/f/image/4D9SIN7840BrK6Oim5zmDbug.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/byMlpPHJplz36djKux629Bmw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 19:14 ]
De hele standaardisatie van warmtepomp vermogen heeft nog een lange weg te gaan.paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:06:
[...]
Heb je gelijk in.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik Quatt enorm misleidend vind op dat vlak.
Het is nogal pot verwijt de ketel tot ie zwart ziet als ze in de webinar en website stellen:
[Afbeelding]
Ze doen zelf exact waarvan ze anderen betichten. Verder is deze informatie simpelweg onwaar.
In het betreffende document staat namelijk nominaal 2.7 kW en max 3.8 kW
[Afbeelding]
Trek je @vanquishsdiv zijn/haar warmteverlies door naar -7, dan zit je al aan ca 48 gr water.
Nominaal 2.6, max 3.6 kW.
[Afbeelding]
Daar gaat het toch niet om.netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
[...]
De hele standaardisatie van warmtepomp vermogen heeft nog een lange weg te gaan.
Door de nieuwe normering is er volgens mij ook wat veranderd aan de instellingen van de Quatt zodat deze het A+++ label haalde met een lager vermogen. Het kan zijn dat de 6 kW claim nog van eerder is of onder bepaalde omstandigheden wel haalbaar is.
Hoe dan ook ben ik blij dat ik voor een Quatt heb gekozen, want ook hier is het maar gissen wat ik anders precies nodig zou hebben (nog los van wat het klimaat precies gaat doen).
Menig warmtepomp installateur gaat de fout in met berekeningen voor een full electriic installatie, zelfs de experts: YouTube: This Mistake Cost Me A Fortune.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 20:02 ]
Het lijkt erop dat om 22:00 de gewenste temperatuur ook flink wordt verlaagd.okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
[...]
Na 22.00 uur vond de CIC het wel welletjes. De temperatuur is nooit gehaald gisteren:
[Afbeelding]
Om 22.30 uur gaat de temperatuur van 20.5 naar 19.5Rowwan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:42:
[...]
Het lijkt erop dat om 22:00 de gewenste temperatuur ook flink wordt verlaagd.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Heb ik ook vandaag. Quatt heb ik het al laten weten. Wat is jouw CiC versie?okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
[...]
Na 22.00 uur vond de CIC het wel welletjes. De temperatuur is nooit gehaald gisteren:
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik zie nu pas dat rond 20.00 even het gas is aan geweest terwijl er werd gezegd werd dat de CV-ketel niet bij was gesprongen. Persoonlijk zou ik nog eens kritisch kijken naar je schema kijken, neem in oogschouw dat je vloerverwarming hebt.okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
[...]
[Afbeelding]
2.20.2pietjm schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:01:
[...]
Heb ik ook vandaag. Quatt heb ik het al laten weten. Wat is jouw CiC versie?
Ik heb sinds vanavond 2.21.0. Het leek wat beter te gaan, maar morgen meer duidelijkheid. Misschien een bug ontdekt.
/f/image/ex6RynXm4A3LxYj5vczHyjrL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door pietjm op 20-11-2024 11:18 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
De "staaf" boven de 22, heeft het verbruik van 22:00 -23:00 aan, toen is er dus gewoon doorgestookt volgens je screenshotokijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:51:
[...]
Om 22.30 uur gaat de temperatuur van 20.5 naar 19.5
Dat was 0,02 m3, dus dat is niet heel veel. Maar ik was aan het testen met de slider op Silent. Tot gisteren ging dat goed, vanaf vandaag de slider omhoog gezet naar Normal en dan redt de Quatt het niet alleen. Vandaag 0,33 m3 gas verbruikt.WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:01:
[...]
Ik zie nu pas dat rond 20.00 even het gas is aan geweest terwijl er werd gezegd werd dat de CV-ketel niet bij was gesprongen. Persoonlijk zou ik nog eens kritisch kijken naar je schema kijken, neem in oogschouw dat je vloerverwarming hebt.
Ik word al zeer ongelukkig van continu stoken. Mijn huis heeft een groot warmteverlies.robmaas schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:06:
[...]
Ik zou m zomaar eens een paar daagjes op 19 C continue zetten ipv die lage temperaturen aan te houden.
Wij zijn hier van19 naar 20,5 gegaan sinds de Quatts er staan... Heerlijk !
[ Voor 34% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 20:28 ]
klopt, sorry, ik vrees dat ik dat een beetje ongelukkig en de vraag maar half heb beantwoord.Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:24:
[...]
Onder "besturing" vind ik eerder de CIC vallen.
En de Quatt voert uit.
Betronic is geen kleine jongen en NL (was weer naam kwijt, pinnen of in TS?)
Ik reageer hier toch maar even op.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:42:
[...]
Ja, ik denk ook aan een nachtverlaging (of middag/avondverhoging). Gezondheid zit wel goed; en relatieve luchtvochtigheid is nu 60%. Ook prima.
Maar mij is hier ten strengste geadviseerd voor in ieder geval week 1 niet voor een nachtverlaging te gaan. Maar daar heb ik in mijn huis echt mijn bedenkingen over.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dank! Bovenstaande zin vat eigenlijk alles samen. Ik kan me volledig vinden in je verhaal. Neemt niet weg dat ik de bijdragen van de anderen ook zeer waardeer. Binnenkort ga ik aan de nachtverlaging. Als daarmee mijn geleverde warmte (en verbruik) omlaag gaat ben ik een gelukkig mens, wat een ander daar ook van mag vinden. En dat telt nog het meest (gelukkig mens) naast alle andere terechte argumenten.Mickel moen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
[...]
Iedere situatie is weer anders en ieder mens ook.
[ Voor 30% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 20:53 ]
Hier nu al een "tandjesdag".paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:46:
[...]
Vanavond gaat heel het land richting de 2 graden gok ik zo. Dan blijven/bleven ze sowieso wel aan. Benieuwd of het verschil zo groot blijft.
Verder alleen maar goed natuurlijk.
Ik was de strenge 😉.netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:57:
[...]
Er is niks mis met een nachtverlaging als er niemand is om van de warmte te genieten. Hou wel maximaal 2 graden verschil aan. Tenzij je doel is om te gaan rekenen of het warmteverlies of een baseline te kunnen trekken voor alles wat je daarna aanpast.
Zelf verhoog ik in de avond de temperatuur langzaam naar 21 graden (fijn na een drukke dag) en gaat de thermostaat vervolgens flink omlaag om 23:00 met in de vroege ochtend weer stapjes omhoog naar 20 graden voor het ontbijt. Daar moet ik wel bij zeggen dat de isolatie hier inmiddels zeer goed is.
Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:
[...]
Hier nu al een "tandjesdag".
Hele dag tussen 0 en 3°C oftewel: steeds een defrost met een flutje gas.
Even teruggekeken maar vergelijken met oude Quatt-gegevens is onhandig: stookte toen 1 graad hoger.
Maar echt hoor: Ik vind het nog steeds knap dat 1 Quatt deze oude toko in zijn uppie op 21°C houdt (op wat gas bij iedere defrost na).
Een vergelijkbare cv-dag gezocht qua temperatuur: 4 december 2022.
Toen heel erg zuinig (brr) zitten stoken op 19,5°C: verbruikte toen bijna 12m3 gas.
Vandaag 2,8 tot nu (incl douche en pufje voor de boiler)
[Afbeelding]
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Gaat best snel met al die updates moet ik zeggen.pietjm schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:03:
[...]
Ik heb sinds vanavond 2.21.0. Het leek wat beter te gaan, maar morgen meer duidelijkheid. Misschien een bug ontdekt.
Zo zag het eruit vandaag. Die hoge temperatuur komt waarschijnlijk omdat ik de T6 er even vanaf heb gehaald.
[Afbeelding]
Vandaag eens even meegekeken tijdens een defrost. Leuk om te zien hoe super snel al dat ijs omgezet wordt naar vloeibaar water en het er behoorlijk vanaf druipt. Daarna gevolgd door dampwolken en een verdamper die je ziet 'opdrogen'.vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:
[...]
Even wat anders, mooi gezicht om te zien hoe de hele radiator onder het rijp komt te zitten!
[Afbeelding]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Hebben ze dat niet uitgelegd? Je moet de nieuwe firmware downloaden en via een USB stick in de Quatt ladenErik1805 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:19:
Wordt de firmware upgrade automatisch doorgevoerd?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Geen idee, viel mij al eerder op (vorige winter) bij anderen.okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
[...]
Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?
[Afbeelding]
Nee hoor, sinds vanmorgen de slider op Normaal gezet. Hij trok het niet met de hele dag rond het vriespunt (en natte sneeuw 🥶).Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:29:
[...]
Geen idee, viel mij al eerder op (vorige winter) bij anderen.
Quatt had ook geen antwoord.
Best maf dat je met slider zo hoog scoort (of daardoor?).
Optimalisatie in Quatt aan of uit (hier uit)
[ Voor 66% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 21:54 ]
(Vlgs mij is water altijd vloeibaar 🙃 itt bevroren water)jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:18:
[...]
Vandaag eens even meegekeken tijdens een defrost. Leuk om te zien hoe super snel al dat ijs omgezet wordt naar vloeibaar water en het er behoorlijk vanaf druipt. Daarna gevolgd door dampwolken en een verdamper die je ziet 'opdrogen'.
Wat me doet afvragen, wat voor temperatuur heeft de R32 tijdens zo'n defrost. Gezien de dampwolken en snelheid van ontdooien lijkt me dit nog best warm.
Van de defrostcyclus snap ik nog niet veel.
Kan het kloppen dat hij dit onder de 2grC pas doet? Soms zit er zo'n 55 minuten tussen en soms veel langer...
[Afbeelding]
Dan zit je zo te zien zowat tegen je omslagpunt nu?Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:
[...]
Hier nu al een "tandjesdag".
Hele dag tussen 0 en 3°C oftewel: steeds een defrost met een flutje gas.
Even teruggekeken maar vergelijken met oude Quatt-gegevens is onhandig: stookte toen 1 graad hoger.
Maar echt hoor: Ik vind het nog steeds knap dat 1 Quatt deze oude toko in zijn uppie op 21°C houdt (op wat gas bij iedere defrost na).
Een vergelijkbare cv-dag gezocht qua temperatuur: 4 december 2022.
Toen heel erg zuinig (brr) zitten stoken op 19,5°C: verbruikte toen bijna 12m3 gas.
Vandaag 2,8 tot nu (incl douche en pufje voor de boiler)
[Afbeelding]
Staat ook in de technische opgave toch?okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
[...]
Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?
[Afbeelding]
Maar waarom bij de één wel en bij de ander niet?
Vlgs mij vanaf <5°C al.jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:18:
[...]
Vandaag eens even meegekeken tijdens een defrost. Leuk om te zien hoe super snel al dat ijs omgezet wordt naar vloeibaar water en het er behoorlijk vanaf druipt. Daarna gevolgd door dampwolken en een verdamper die je ziet 'opdrogen'.
Wat me doet afvragen, wat voor temperatuur heeft de R32 tijdens zo'n defrost. Gezien de dampwolken en snelheid van ontdooien lijkt me dit nog best warm.
Van de defrostcyclus snap ik nog niet veel.
Kan het kloppen dat hij dit onder de 2grC pas doet? Soms zit er zo'n 55 minuten tussen en soms veel langer...
[Afbeelding]
De maxima aan opgenomen vermogen bij Ax/Wx
?? Wat is Ax/Wx ??
[ Voor 24% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 22:13 ]
WelneeFriezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:04:
[...]
?? Wat is Ax/Wx ??
(Prachtig hoor al die dure termen, maar een normale gebruiker zonder kennis zal in dit topic geen fatsoenlijk antwoord kunnen vinden.
Edit: hysterese, tlift, deltaT, ta, tr etc: ik weet het nu, maar wist het niet.
Gezien mijn vorige beroep gebruik ik dat soort jargon bewust niet. Dus leg maar uit in abn (ik ben ff de sullige buurvrouw) )
En daardoor haalt mijn Quatt nooit meer dan ≈ 1500w en zitten anderen soms op 1800w?paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:17:
[...]
Welnee
Bijv A2/W35
Ambient (buiten) 2 / Water 35
[ Voor 7% gewijzigd door bite op 19-11-2024 22:37 . Reden: typos ]
[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 22:46 ]
[ Voor 47% gewijzigd door bite op 19-11-2024 22:59 ]
Die 1500 haal ik zeldenbite schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:50:
Gaat helemaal vanzelf hiertot 45°C ongeveer. Dan is er een balans tussen wat de radiatoren kunnen afgeven en wat de Quatt aan vermogen kan leveren.
Van mij mag die bij -7 ook wel 3kW verbruiken zodat die 6kW levert maar zo werkt het niet.
Wat is het afgegeven vermogen bij die 1500W in jouw situatie?
Vooral dat "elektriciteit 1.92kW" is best verbazingwekkend.bite schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:50:
Gaat helemaal vanzelf hiertot 45°C ongeveer. Dan is er een balans tussen wat de radiatoren kunnen afgeven en wat de Quatt aan vermogen kan leveren.
Van mij mag die bij -7 ook wel 3kW verbruiken zodat die 6kW levert maar zo werkt het niet.
Wat is het afgegeven vermogen bij die 1500W in jouw situatie?
Edit, CV sprong even bij want de temperatuur daalde naar 21,2 op de thermostaat (woonkamer 22, oude paneelradiator iets verder open en laat een beetje verschil tussen woonkamer en de rest.).
De aanvoer zal straks wel weer dalen naar 41.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 23:16 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq