• Lornz
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-02 07:48
@Razer bedankt voor je reactie!

Betekent dit ook dat het beter is om die radiatorfolie er weer achter vandaan te trekken?

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 22:52
netappie schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:19:
[...]

Tot nu aan toe lijkt het er op dat de Quatt overal wel bruikbaar is. Als er niet genoeg vermogen is of de temperatuur hoger moet dan 55 graden, dan gebruikt het de CV ketel als naverwarmer. Als de kosten door extreem koud weer en slechte isolatie te hoog worden in verhouding tot gas, dan schakelt hij (indien gewenst) automatisch om naar de CV ketel.

Ik denk dat je met een Quatt momenteel niet mis kan gaan voor het geld. Gewoon het adviestraject in gaan en kijken wat er uit rolt qua besparing en plaatsingsplan voordat je een besluit neemt.

Overigens was het milieu voor mij ook de primaire reden. Ik ben door iemand uit de buurt uitgenodigd om naar zijn Quatt te kijken terwijl ik al jaren bezig was met offertes waar ik alleen maar van kon huilen qua uitwerking, kosten en levertijd. Dit leek te goed om waar te zijn, maar de Quatt aanpak is echt een verademing en vooralsnog ben ik super tevreden over de werking.
In september heb ik advies gevraagd in dit topic. Na een voorspoedig voortraject is de Quatt vrijdag geplaatst. Toch een beetje zenuwachtig met dit koude weer of mijn oude huisje wel goed warm zou blijven. Na wat getweak aan de Tado (hele rustig stappen in de verwarming) houdt de Quatt zelfs met deze straffe noordooster (en dat is wat voor ons vrijstaande huisje) de boel goed op temperatuur, met een watertemperatuur die maximaal stijgt naar 42 graden. Ik ben erg tevreden over de prestaties tot nu toe, had ik niet zo verwacht. Zeker omdat in een deel van het huis nog oude radiatoren hangen.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:53:
[...]

18 graden 'minimum' is de temperatuur van CV water door leidingen, niet direct ruimte temperatuur. Quatt moet wel lang uit staan wilt het CV water de temperatuur van de ruimte aannemen
Met dd thermostaat op 19 gebeurt het mij regelmatig in de winter dat het cv water onder de 18 komt omdat het huis goed geïsoleerd is. Dus dan moet ik 19,5 aanhouden zodat de quatt nog opstart omdat ik cv bedrijf uit heb staan

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-11 20:30
oeps schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:12:
[...]
  • Setpointroom staat hier ook op 20, wordt niets mee gedaan denk ik omdat we op watertempratuur sturen richting Quatt.
  • Ik zie wel dat quatt thermostaat setpoint keurig de vraag in % vanuit Evohome volgt (zie grafieken van mij in andere Quatt forum)
  • Sinds Quatt mijn warmteverlies ongeveer 1 kW hoger heeft gezet draait het rustiger hier ism een vlakker schema.
Zo jaloers, ik hoor inmiddels niks meer van Quat dus als ik tijd of zin heb opnieuw een ticket inschieten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-11 16:04

SBL

Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:59:
@Razer bedankt voor je reactie!

Betekent dit ook dat het beter is om die radiatorfolie er weer achter vandaan te trekken?
Nee. Dat zou misschien je COP verbeteren, maar radiatorfolie tussen radiator en buitenmuur blijft een goed idee, zo straalt de warmte niet de muur in, maar kan de warmte van de radiator, eventueel geholpen door een ventilator, je kamer in worden geblazen. Want ook met een goede COP wil je niet voor de vogeltjes stoken.

Je schrijft dat je *nu* een COP hebt van 3,3. Dat is moeilijk vergelijken. Mijn dagCOP tot 11uur is 3,7. Bij mij is het buiten +1, water is 40 graden. Ik heb 8 defrosts gehad (telt Quatt die negatieve warmte nog goed mee in de dagCOP?) En bij jou? Met JSON screenshot is het het makkelijkst om te vergelijken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-11 07:40
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:49:
[...]

Ik zit me trouwens af te vragen of je, met die 17,5°C, niet het randje opzoekt.
Zoek in dit topic maar eens op 18 graden: dat is een Quatt-dingetje: onder 18°C pakt hij snel gas bij.
Nog 0x gas bijgepakt. Thermostaat strak 17,50 en Quatt draait nu constant en vraagt tussen de 800 en 1200watt aan stroom. Nu een actuele cop van 4,1 bij buitentemp van 2,9. Is dat normaal? (Edit: ja dat is voor vandaag normaal). Aanvoerende watertemperatuur zo'n 34-38 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBdDJ5gWd_r3AB9kWY3lMAUMO9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNFWzafov5H6MSwuVZIKonGh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 11:49 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Lornz
@SBL

Zie hieronder. Gemiddelde buiten temperatuur was hier ongeveer 7 graden gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn16Zz5VqtNkN8ddNL3IAklxMI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Hk5LHZR9jZzH2gZHpQCrigy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfCShKv5ObnpQqC34sHWmrBitys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PekG3nDcry3MhvodMAAycA9K.jpg?f=fotoalbum_large

• WAF1
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:49:
[...]

Ik zit me trouwens af te vragen of je, met die 17,5°C, niet het randje opzoekt.
Zoek in dit topic maar eens op 18 graden: dat is een Quatt-dingetje: onder 18°C pakt hij snel gas bij.
Het kan natuurlijk iemands voorkeur zijn om op 17, 5 graden te stoken maar ik zou hem indien gewenst de temperatuur naar 20 graden brengen en dat mag best eenmalig met de CV-ketel zijn. Daarna hoeft de wp alleen het warmteverlies steeds aanvullen. Ik denk dat je verbruik, vergeleken met gas dan wel gaat meevallen en natuurlijk mag het ook 19 graden zijn, maar nu draai je mogenlijk steeds aan de ondergrens en dat is niet efficient.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• vanquishsdiv
WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:51:
[...]

Het kan natuurlijk iemands voorkeur zijn om op 17, 5 graden te stoken maar ik zou hem indien gewenst de temperatuur naar 20 graden brengen en dat mag best eenmalig met de CV-ketel zijn. Daarna hoeft de wp alleen het warmteverlies steeds aanvullen. Ik denk dat je verbruik, vergeleken met gas dan wel gaat meevallen en natuurlijk mag het ook 19 graden zijn, maar nu draai je mogenlijk steeds aan de ondergrens en dat is niet efficient.
Wat bedoel je met draaien aan de ondergrens?

Zie foto, volgens mij draait hij niet op het minimum. (Actuele COP 3,8 trouwens) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY2hXWUYUMcKq4L_P2riCelpp64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZaPTTb8zAYI25CgUw7khjrf.jpg?f=fotoalbum_large

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• vanquishsdiv
Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
@SBL

Zie hieronder. Gemiddelde buiten temperatuur was hier ongeveer 7 graden gisteren.
Je lagere COP komt door de hoge aanvoertemperatuur. Heb je radiatoren en evt al radiatorventilatoren?

[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 12:02 ]

• SBL

SBL

Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:50:
@SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij 7 graden buiten al watertemperatuur van 51graden nodig? Dan zou ik het verschil van 2,5 graden tussen dag/nacht kamertemperatuur beperken Geen nachtverlaging naar 18, maar 19 of 19,5.
(ik heb mijn nachtverlaging in november ook beperkt; nu nog 0,5 tot max 1 graad)
Als water nog paar graden warmer wordt dan 51gr, gaat vermogen Quatt omlaag en wordt CVketel bijgeschakeld.

Gemiddeld 7graden in 24uur zegt niet zoveel. Onder de 6 zakt rendement duidelijk in. Kies eens 1 uur als je geen JSON wilt/kunt doen.

Edit: en schakel met max 0,5graad omhoog, niet met hele, want dat zorgt voor pieken in watertemperatuur en snel bijschakelen CVketel.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 19-11-2024 12:33 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:02:
[...]

Je lagere COP komt door de hoge aanvoertemperatuur.
Even een misverstand rechtzetten. De lagere COP zit niet in de hoge aanvoertemperatuur maar in een hoge retourtemperatuur. Jammer dat de Quatt app wel de aanvoer- maar niet de retourtemperatuur laat zien

Bijvoorbeeld @SBL hieronder heeft een hoge cop MET een hoge aanvoertemperatuur van 40 graden, maar dat lukt omdat zijn retourtemperatuur flink lager is

De retourtemperatuur staat wel bij iedereen in de JSON als hp1.temperatureWaterIn en de aanvoertemperatuur hp1.temperatureWaterOut (zoals het water bij de warmtepomp warmer wordt aangevoerd)

Correctie: in de app wordt de watertemperatuur bij de aansluiting onder de CV ketel getoond, in de JSON is dat flowMeter.waterSupplyTemperature. Daar is de watertemperatuur iets lager tov de aanvoer uit de warmtepomp buiten

[ Voor 43% gewijzigd door TeslaNerd op 19-11-2024 12:47 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• WAF1
Bennobang schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:15:
[...]

Met dd thermostaat op 19 gebeurt het mij regelmatig in de winter dat het cv water onder de 18 komt omdat het huis goed geïsoleerd is. Dus dan moet ik 19,5 aanhouden zodat de quatt nog opstart omdat ik cv bedrijf uit heb staan
Handig om te zien, in je onderschrift, hoe je warmteverlies staat ingesteld. Samen met de woorden, vrijstaand huis en het oppervlakte geeft dat toch een eerste indruk. Hier hoekhuis, stukje kleiner wou een installateur een pomp plaatsen van 9 kW. Ik weet niet 100% wat die waarde zegt omdat elke fabrikant dat bij zijn eigen miniumwaarde opgeeft. Maar nu ik de Quatt heb, ik noem hem 4,5 kW, heb ik de indruk dat deze dan veel te zwaar was voor mijn huis. Maar voordat ik conclusies ga trekken eerst maar eens de winter afwachten.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:28:
Goedemorgen warme Tweakers,

Vorige week is mijn 6kw Mono Quatt warmtepomp geplaatst.

Het gaat hier om een oudere 2onder 1 kap woning waarbij eea verduurzaamd is. Dubbel glass geïsoleerd dak en vloer. Enkele buitenwanden geïsoleerd maar helaas geen spouwmuur.

Er is geen vloerverwarming maar er zijn wel voldoende radiatoren.

Het kwik is deze week zoals bij jullie ook nu rond de 5 graden gedaald en de pomp kan mijn huis warm houden (20.5) zonder dat de CV nodig is. Ik merk op dat daar wel een hoge cv watertemperatuur (45-50) tegenover staat. Enigsinds verwacht. Nu lees ik op dit forum gebruikers met een COP waarden van boven de 5!
Ik lees op de app nu een gemiddelde COP waarde van 3.3 af.
Mijn vraag luidt;

Beïnvloed de CV watertemperatuur naast buitentemperatuur ook de COP van de warmtepomp?

En zo ja; hoe kan ik dit eventueel verbeteren? Ik denk hierbij aan radiatorventilatoren.

Bedankt!
Hoe hoger je CV watertemperatuur is (die is bij een Quatt circa ergens tussen de 28-35 graden C) hoger is (om wat voor reden dan ook) betekend dat de warmtepomp harder moet werken om uit de buitenlucht die hogere temperatuur te produceren en daardoor verbruik je daardoor ook meer stroom, en juist dat beinvloed je COP, want dat is één van de twee componenten die de COP bepalen, de andere is de hoeveelheid energie die uit je warmtepomp komt (beide in kWh).
nu zou je zeker als je een (dag) COP wilt vergelijken ook de buitentemperatuur vermelden, want die kan in Nederland best anders zijn.
Heb je de TS eens doorgelezen, zo niet, ga daar dan mee starten, want daar staand al veel informatie over hoe je eea kunt beinvloeden en waar je op moet letten.
En heel belangrijk, zet een kooi om je thermostaat, want wat je met een CV prima kunt, om het kwartier daar aan draaien is funest voor een warmtepomp.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]

Even een misverstand rechtzetten. De lagere COP zit niet in de hoge aanvoertemperatuur maar in een hoge retourtemperatuur. Jammer dat de Quatt app wel de aanvoer- maar niet de retourtemperatuur laat zien
niet in de app, maar via Json heb je daar prima inzicht in.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:38:
[...]

niet in de app, maar via Json heb je daar prima inzicht in.
Json kijk ik ook zelden in. Ik zou het ook mooi in de app vinden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:51:
[...]

Ik vermoed dat dit voor @vanquishsdiv bestemd is? _/-\o_

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• vanquishsdiv
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:48:
[...]

Denk het wel. Maar ik denk niet dat ik aan de ondergrens stook als je naar mijn eerdere screenshots kijkt van deze ochtend.

• Friezin
  • Niet online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:52:
[...]

Denk het wel. Maar ik denk niet dat ik aan de ondergrens stook als je naar mijn eerdere screenshots kijkt van deze ochtend.
Ik vermoed dat @WAF1 het over de kamertemperatuur heeft.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:35:
[...]

Bijvoorbeeld @SBL hieronder heeft een hoge cop MET een hoge aanvoertemperatuur van 40 graden, maar dat lukt omdat zijn retourtemperatuur flink lager is

De retourtemperatuur staat wel bij iedereen in de JSON als hp1.temperatureWaterIn en de aanvoertemperatuur hp1.temperatureWaterOut (zoals het water bij de warmtepomp warmer wordt aangevoerd)

Correctie: in de app wordt de watertemperatuur bij de aansluiting onder de CV ketel getoond, in de JSON is dat flowMeter.waterSupplyTemperature. Daar is de watertemperatuur iets lager tov de aanvoer uit de warmtepomp buiten
Dat is niet wat ik zie, dat COP-relatie met Tr sterker is dan met Ta.
Bij Tr corrigeer je een beetje voor het vermogen waarmee je aan het draaien bent, maar dat heeft blijkbaar weinig invloed.
Tlift (Ta-buitentemperatuur) blijft beste voorspeller van COP.

En ik heb geen raar lage Tr of zo, wel is de Quatt relatief klein voor mijn huis en woon ik in Twente (paar graden kouder) dus Quatt moet vandaag alle zeilen bijzetten = 6kW warmtelevering = deltaT van 6,5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:00:
[...]

Zie foto, volgens mij draait hij niet op het minimum. (Actuele COP 3,8 trouwens) [Afbeelding]
Ik vind dat je knap veel verbruikt om het slechts 17.5 te houden eerlijk gezegd.
Heb je een doorwaaiwoning?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:22
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:56:
[...]

Bij Tr corrigeer je een beetje voor het vermogen waarmee je aan het draaien bent, maar dat heeft blijkbaar weinig invloed.

En ik heb geen raar lage Tr of zo, wel is de Quatt relatief klein voor mijn huis en woon ik in Twente (paar graden kouder) dus Quatt moet vandaag alle zeilen bijzetten = 6kW warmtelevering = deltaT van 6,5.
Heb je eigenlijk iets van een theoretische/natuurkundige verklaring voor de relatie tussen COP en (Ta - Tbuiten) ? Of is dat puur empirisch bepaald uit je eigen data?
Ik vind het namelijk een interessante observatie, en ben benieuwd of hij onderbouwd kan worden buiten empirisch.

• Lornz
Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik ga de thermostaat dag nacht beperken tm 1 graad.

Heb voor test is een paar radiatorventilatoren besteld.

• paQ
  • Nu online
nairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:06:
[...]

Heb je eigenlijk iets van een theoretische/natuurkundige verklaring voor de relatie tussen COP en (Ta - Tbuiten) ? Of is dat puur empirisch bepaald uit je eigen data?
Ik vind het namelijk een interessante observatie, en ben benieuwd of hij onderbouwd kan worden buiten empirisch.
De COP is een uitkomst van een formule waarbij dT een van de variabelen is.
Dus verschil van Ta en Tr. Dat is immers de energie/warmte die afgegeven is door je CV systeem.
Flow is de andere variabele, maar bij een Quatt een redelijk vast gegeven.

Er is zeker wel relatie tussen de aanzuigtemperatuur van de buitenlucht en welke temperatuur water daarmee gemaakt moet worden. Naarmate het seizoen vordert wordt dat verschil doorgaans alleen maar hoger.
De buitentemperatuur loopt van je weg, waardoor het water ook steeds warmer moet worden.

• SBL

SBL

nairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:06:
[...]

De theorie was er al, zoek maar eens op Tlift en COP. Dan vind je bijvoorbeeld dit artikel https://backend.orbit.dtu...ntribution_1380_final.pdf

De sterke relatie is door mijn data empirisch bevestigd.

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:08:
[...]

Even hierop inhakend, als het goed is kan je de configuratie van je OTGW device/integration in HA aanpassen dat je via de GUI kan aanpassen met 0.1 graad ipv 0.5. Dat werkt bij mij goed met de Honeywell Round Modulation (geen Quatt).

Daarnaast kan je via de "Action" (voorheen "Service") "OpenTherm Gateway Send Transparent Command" met bijv. command TT=20.01 de temperatuur "temporary" overrulen. Een thermostaat schedule zal dat overriden. Met TC=20.01 gaat een schedule er niet overheen, en moet je dus fysiek of met zo'n command het weer veranderen.

Op deze manier kan je met 0.01 graad precisie programmas maken in HA. Het duurt even voordat het doorgevoerd is (bij mij soms wel 1 minuut), maar daarna zie ik in HA history ook dat de "sensor.room_setpoint_thermostat_ketel" (het device heet "ketel" bij mij) daadwerkelijk geupdate is. Het setpoint van de "climate" entity lijkt niet geupdate te zijn, want die rond nogsteeds af naar 0.1 of 0.5, maar zet je hem naar 20.51 dan zal de climate entity ook geupdate worden.

Zal zo even in een edit wat screenshots plaatsen.

EDIT: De screenshots. Wel even samen in 1 plaatje geperst.

Wat je ziet is wat ik voor Service heb uitgevoerd als eerste. In de history graph zie je de sensor die ik noemde omhoog gaan, maar de gele "target" van de climate entity niet. Daarna heb ik TT=19.72 uitgevoerd, en dan zie je de sensor netjes naar die waarde gaan, en de climate entity naar 19.7, conform mijn settings dat hij per 0.1 moet afronden.

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde settings voor afronden op 0.1 maar als ik die commandos via HA geef aan mijn Honeywell Round Modulation dan zie ik wel even in climate.honeywell in HA dat het setpoint 0.1 is aangepast maar even later wordt dat (door de Honeywell Round Modulation?) aangepast met een afronding op 0.5 graden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:48

Mickel moen

mickelmoen.nl

christianos schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:09:
[...]

In september heb ik advies gevraagd in dit topic. Na een voorspoedig voortraject is de Quatt vrijdag geplaatst. Toch een beetje zenuwachtig met dit koude weer of mijn oude huisje wel goed warm zou blijven. Na wat getweak aan de Tado (hele rustig stappen in de verwarming) houdt de Quatt zelfs met deze straffe noordooster (en dat is wat voor ons vrijstaande huisje) de boel goed op temperatuur, met een watertemperatuur die maximaal stijgt naar 42 graden. Ik ben erg tevreden over de prestaties tot nu toe, had ik niet zo verwacht. Zeker omdat in een deel van het huis nog oude radiatoren hangen.
Die oude radiatoren kan juist een voordeel zijn. Meestal zijn die berekend op een slecht of matig geïsoleerd huis. Heb je later wel geïsoleerd, dan zijn ze nu relatief overbemeten voor CV, maar voor een warmtepomp is dat juist fijn.

Dat geldt ook voor de 38 jaar oude radiatoren in mijn huis.

Zo heb ik ook grote design radiatoren. Van latere leeftijd, maar ook redelijk overbemeten en met relatief een grote waterinhoud, wat dus bij de lagere watertemperaturen van de warmtepomp een groot voordeel is. Die design-radiatoren klaren het bij mij zonder ventilatoren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:56:
[...]

Ik heb jouw mooie plot met relatie COP vs Tlift op Ta-Tbuiten al gevonden.

Kun jij laten zien hoe uit jouw data blijkt dat bij jouw de COP-relatie met Tlift obv Ta sterker is dan met Tlift obv Tr?

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb jouw mooie plot met relatie COP vs Tlift op Ta-Tbuiten al gevonden.

Kun jij laten zien hoe uit jouw data blijkt dat bij jouw de COP-relatie met Tlift obv Ta sterker is dan met Tlift obv Tr?
Bovenste grafiek is Tlift obv Ta, onderste met Tr.
Blauw is jr1, roze is jr2 (dit stookseizoen)
R2 is nagenoeg hetzelfde, dus Tr is niet beter dan Ta.
Waar zie jij de sterke relatie met Tr?

En als ik de grafieken toch post: wat doet de Quatt het toch mooi dit najaar (roze) zonder dat ik wat heb veranderd in de zomer. Quatt heeft blijkbaar goede veranderingen doorgevoerd. Dit zijn momentCOPs, dus anders omgaan met defrosts (windowdressing?) heeft hier geen invloed op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVo79LohL23wYc7rs5gF1DagCVU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2efc4Pcs6mLBfI7pen5wVXn8.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 19-11-2024 13:58 ]

• vanquishsdiv
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:05:
[...]

Ik vind dat je knap veel verbruikt om het slechts 17.5 te houden eerlijk gezegd.
Heb je een doorwaaiwoning?
Ik heb een 1953-woning (2 onder 1 kap) (maar bijna vrijstaand ivm weinig grensvlak buren) met bijna 140m2 oppervlakte in de schaduw onder de bomen en voor de helft HR+ glas en HR++, oude houten kozijnen en geen vloer- en muurisolatie. Over enkele maanden krijgen we spouwmuurisolatie en dan ga ik de thermostaat wat hoger zetten. Wij verbruikten normaal 1200-1300m3 gas met deze temperatuur (17,5) overdag en 's nachts voorheen 15. Vorige bewoner had een verbruik van
1800m3 en die stookte overdag tot 19. Ondertitel maar even aangepast

De 17,5 op de thermostaat is trouwens 18,0 op mijn andere losse thermometers.

Trouwens.. voor iedereen die mij voor gek verklaard met 17,5. Voor mij is dit prima. 18,0-19,00 op de thermostaat zou wel perfect zijn als je lang stilzit maar daarboven vind ik het echt te warm. Ben een actief persoon en heb het gauw te warm.

[ Voor 28% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 15:29 ]

• MacD007
Lornz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:07:
Heren,

Bedankt voor de reacties. Ik ga de thermostaat dag nacht beperken tm 1 graad.

Heb voor test is een paar radiatorventilatoren besteld.
hier op tweakers vind je ook hoe je deze zelf kunt bouwen, is een heel stuk goedkoper.
En ja, die heb je bij radiatoren wel nodig, zie ook hierover de TS, omdat met de lage temperaturen de capaciteit van je radiatoren een heel stuk minder zal zijn, die zijn tenslotte op 80C berekend.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:51:
[...]
Dit zijn momentCOPs, dus anders omgaan met defrosts (windowdressing?) heeft hier geen invloed op.
Hoe bepaal je deze COP's? Als ze bijv uit de HA-integratie komen of je berekent ze zelf op basis van de json PowerOutput/PowerInput, dan worden ze wel degelijk beïnvloed door het afkappen van de PowerOutput op 0. Toch?

• SBL

SBL

jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:21:
[...]

Hoe bepaal je deze COP's? Als ze bijv uit de HA-integratie komen of je berekent ze zelf op basis van de json PowerOutput/PowerInput, dan worden ze wel degelijk beïnvloed door het afkappen van de PowerOutput op 0. Toch?
Mijn grafieken zijn op basis van momentopnames vanuit JSON Power/Powerinput naar Excel.
De momenten waar COP 0 is of negatief knip ik er uit, want ik wil graag weten hoe Quatt verwarmt, niet hoe hij defrost of stilstaat of pompt. (een aantal defrosts heb ik in een ander tabblad staan)

De COPs over een bepaalde periode (dag/week/maand/jaar) kan ik in de Quatt-app zien. Daar is het wel de vraag hoe negatieve warmte bij defrosts daar vroeger en nu in meetelt.
De maandCOP over oktober 2024 (geen defrosts) was ook duidelijk beter dan okt23, ook relatief ten opzichte van andere warmtepompen. Mijn puntje staat voor het eerst boven de "gemiddelde" lijn. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80734714

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:45:
[...]

De COPs over een bepaalde periode (dag/week/maand/jaar) kan ik in de Quatt-app zien. Daar is het wel de vraag hoe negatieve warmte bij defrosts daar vroeger en nu in meetelt.
De kWh die ik dmv integratie zelf in HA bereken (vanuit de op 0 gecapte json data) komt overeen met de kWh in de Quatt app.
Dus ik durf wel voorzichtig te beweren dat in de Quatt app geen rekening wordt gehouden met de negatieve warmte tijdens defrosts en daarmee dus een te optimistische COP weergeeft :/

• paQ
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:45:
[...]

Mijn grafieken zijn op basis van momentopnames vanuit JSON Power/Powerinput naar Excel.
De momenten waar COP 0 is of negatief knip ik er uit, want ik wil graag weten hoe Quatt verwarmt, niet hoe hij defrost of stilstaat of pompt. (een aantal defrosts heb ik in een ander tabblad staan)

De maandCOP over oktober 2024 (geen defrosts) was ook duidelijk beter dan okt23, ook relatief ten opzichte van andere warmtepompen. Mijn puntje staat voor het eerst boven de "gemiddelde" lijn. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80734714
Misschien laten ze sinds dit jaar de fan minder hard draaien ofzo?
Of het weer is gewoon echt heel veel zachter. (of een combinatie)

Dezelfde warmtepomp gaat niet plotseling magisch 20% meer warmte opwekken. Dus wellicht is er geschaafd aan minder verbruik. Maar dan is het laaghangende fruit van 150W bij <5 wel een van de zaken die je er makkelijk uit kunt slopen m.i.

• WAF1
okijokii schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]

Klopt, zeker niet 😁 wel apart, Quatt staat hier op Silent en redt het niet om de kamer naar 20.5 te brengen. Je zou zeggen dat hij dan de cv wel eens gaat aanspreken, maar dat gebeurt niet:

[Afbeelding]
Ik denk dat je vooral het gedrag van de T6 ziet. Die zendt zover ik weet, per 0,2 graden zijn informatie naar de CIC. De eerste verhoging haalt hij op ongeveer 0,1 graden niet. De CIC zegt, niks meer aan doen, top. Vervolgen ga je met een achterstand 0,1 graden de volgende verhoging in. Ondertussen doet de thermostaat wat deze moet doen en wil de binnen temperatuur met 0,5 graden verhogen, tegelijkertijd zie je dat de buitentemperatuur snel daalt. De CIC heeft gezegd we moeten x vermogen leveren om de 20,5 graden te halen maar weet blijkbaar nog niet dat de buitentemperatuur zo snel daalt. Het opwarmen wordt inderdaad mogelijk ook belemmert door de Silent mode. Maar het hoofdprobleem is mijn inziens dat de T6 een afwijking van 0,4 toestaat. De afwijking is naar mijn indruk 0,4 graden dus de CIC gaat geen opdrachten aan de CV-ketel geven, hij vindt het wel best. Het waren redenen waarom ik niet voor de T6 koos.(Eigenlijk ben ik benieuwd wat de temperatuur in het volgende uur na 22.00 is gaan doen, maar dat zie ik niet op het plaatje)

• WAF1
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:48:
[...]

Ik maak er weer een potje van.

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:11:
[...]

Dezelfde warmtepomp gaat niet plotseling magisch 20% meer warmte opwekken. Dus wellicht is er geschaafd aan minder verbruik. Maar dan is het laaghangende fruit van 150W bij <5 wel een van de zaken die je er makkelijk uit kunt slopen m.i.
Hoe oud is jouw Quatt? Zou dat iets kunnen zijn wat in nieuwere modellen al aangepakt is?

Die 150W heb ik hier namelijk nog niet gezien, terwijl we nu wel onder 5grC zitten.
In standby zie ik wel eens sprongen van 40W (waterpomp?) naar ongeveer 80W bij lage temperaturen. Zou dat het verwarmingselement kunnen zijn?
Model van afgelopen augustus.

• SBL

SBL

[...]

Zachter weer leidt er toe dat je links in de grafiek zit. Niet dat de stippen hoger komen.
Ik ben ook benieuwd wat er is aangepast om tot deze substantiële verbetering te komen en verwonder me over de grote sprong.

• SBL

SBL

jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:20:
[...]

Hoe oud is jouw Quatt? Zou dat iets kunnen zijn wat in nieuwere modellen al aangepakt is?

Die 150W heb ik hier namelijk nog niet gezien, terwijl we nu wel onder 5grC zitten.
In standby zie ik wel eens sprongen van 40W (waterpomp?) naar ongeveer 80W bij lage temperaturen. Zou dat het verwarmingselement kunnen zijn?
Bodemplaat is alleen verwarmd als Quatt draait. Die zie je niet als los verbruik van 150W, maar door slechte COP onder bepaalde buitentemp

Mijn Quatt is van jun23. Ik heb nog geen reacties gehoord van mensen (al of niet met nieuwe Quatt) die meetpunten duidelijk boven mijn grafiek zien. Wel een aantal die er duidelijk onder zitten, ook onder het blauwe.

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb geen Quatt.
Maar las van anderen dat de bodemverwamer 150W is. Dat is best een fors vermogen.
Je zou hem ook alleen kunnen inschakelen tijdens een defrost bijv. En/of een marge daar omheen.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:43
SBL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
[...]

Zachter weer leidt er toe dat je links in de grafiek zit. Niet dat de stippen hoger komen.
Ik ben ook benieuwd wat er is aangepast om tot deze substantiële verbetering te komen en verwonder me over de grote sprong.
Jouw hardware is niet veranderd. De datapunten van COP worden bepaald door elektrisch verbruik en door de warmtegeneratie. Ik denk dat voor die laatste blijkbaar een andere berekening gemaakt wordt op basis van sensorgegevens intern in de Quatt. Misschien kun jij zien of de relaties tussen Ta, Tr, flow en elektrisch verbruik dit seizoen anders zijn dan vorig seizoen ?

• SBL

SBL

sbijlsma schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:35:
[...]

Jouw hardware is niet veranderd. De datapunten van COP worden bepaald door elektrisch verbruik en door de warmtegeneratie. Ik denk dat voor die laatste blijkbaar een andere berekening gemaakt wordt op basis van sensorgegevens intern in de Quatt. Misschien kun jij zien of de relaties tussen Ta, Tr, flow en elektrisch verbruik dit seizoen anders zijn dan vorig seizoen ?
Heb ik op 3 oktober al naar gekeken. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80297824
Ik zie niets geks.

• vanquishsdiv
Even voor de warmteverliesberekening (wel redelijk onbetrouwbaar op basis van 24 uur stoken vandaag (dinsdag) en de komende 8 uur dus geextrapoleerd op basis van huidige warmte keer 1,50.

Het dikgedrukte heb ik ingevuld in de gele vakken:

Als mijn warmtepomp in 24 uur 82,5kW warmte levert
De gemiddelde kamertemp 17,50 graden is
Warmte CV niet, dus daar 0 ingevuld
Buitentemperatuur gemiddeld 4 graden
dan zegt de Excel: 7,14kW bij -10.

Klopt hetgeen wat ik invul dan op deze manier? Met uitzondering dat ik de eerste waarde heb 'bedacht' op basis van geleverde warmte tot 16:00 uur namelijk 55kW.

Quatt had 7,24 ingevuld. Dus de schatting van Quatt is best goed (als ze met die waarde ook -10 bedoelden).

[ Voor 4% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 16:01 ]

• paQ
  • Nu online
Op basis van je gegevens zul je idd rond de 7kW moeten hebben om het 17.5 te houden.

edit:
en 8 om het 20 te houden
Hebben ze geen duo geadviseerd?

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 16:28 ]

• WAF1
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:00:
[...]

Zie foto, volgens mij draait hij niet op het minimum. (Actuele COP 3,8 trouwens) [Afbeelding]
Ik heb het over de ondergrens van je wp, het opgenomen elektrische vermogen. Bij mij is de ondergrens 400 W. Als ik de thermostaat op 17,5 graden zou zetten dan draait hij op zijn ondergrens, en het is zelfs de vraag of de wp dan wel aan gaat. Dus mijn thermostaat staat bewust hoger zodat hij wel aangaat en niet (zoveel) staat te pendelen en natuurlijk ook voor het comfort. Ik weet niet altijd, vanachter mijn scherm, met heel veel reakties, hoe dat bij een ander is, daarom het voorbehoud. Ik heb bij mij de indruk dat de stookgrens en het warmteverlies wat te hoog staat door het na isoleren maar heb nog geen medewerking van Quatt gekregen.

Mijn opmerking heeft op zich dus niet met je COP te maken. Een hogere temperatuur in een redenlijk goed geïsoleerd huis heb en/of een super goed afgiftesysteem niet automatisch ook te lijden tot een hoog elektrisch verbruik. Ik kan mij voorstellen dat als je warmteverlies groter is, dat je dan toch extra op de stand van je thermostaat gaat letten, de waarheid is dat je dan extra flink kan besparen en mogenlijk is dat de keuze die jij maakt.

Mijn verbruik ziet er vandaag zo uit, met de thermostaat op 20,2 graden.
Gemiddelde COP = 62,42 kW /14,64 kW = 4,3
In de basis is er niet zoveel mis met de COP en we moeten nog verder optimaliseren, de ergenis is dat mijn wp onrustig draait. Mogenlijk is mijn gebruik daardoor ook hoger, maar op dit moment heb ik daar nog niet voldoende inzicht in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C63s7BQP2X61mha8LjAGPW0Qx_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCnWJCV2MfmYTy15pBYx0oVa.jpg?f=fotoalbum_large

• WAF1
Razer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]

Hogere water temp = lagere COP
Lagere buiten temp = lagere COP

Afgifte vermogen vergroten in je woning = hogere COP, denk hierbij aan grotere radiatoren (T33), LTV-radiatoren, of het boosten van je huidige radiatoren d.m.v. Heatfans en andere gelijke oplossingen.

Meer afgifte = lagere aanvoertemp = hogere COP
We moeten ook niet het waterzijdig inregelen vergeten.

Ook een controle doen hoe je buitenunit staat. Genoeg uitblaasruimte?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:05
[...]

Ik zie hetzelfde als @SBL , met vergelijkbare of zelfs meer graaddagen. Hoewel de unit zelf en aan m'n afgifte niks is veranderd, kan de aansturing natuurlijk wel flink verbeterd zijn. Voorheen was met meer hollen & stilstaan en nu moduleert ie beter / reageert minder abrupt op de thermostaat, daar zal best wat winst te behalen zijn

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:43:
[...]

Ik zie hetzelfde als @SBL , met vergelijkbare of zelfs meer graaddagen. Hoewel de unit zelf en aan m'n afgifte niks is veranderd, kan de aansturing natuurlijk wel flink verbeterd zijn. Voorheen was met meer hollen & stilstaan en nu moduleert ie beter / reageert minder abrupt op de thermostaat, daar zal best wat winst te behalen zijn
Vanavond gaat heel het land richting de 2 graden gok ik zo. Dan blijven/bleven ze sowieso wel aan. Benieuwd of het verschil zo groot blijft.
Verder alleen maar goed natuurlijk.

• vanquishsdiv
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:08:
Op basis van je gegevens zul je idd rond de 7kW moeten hebben om het 17.5 te houden.

edit:
en 8 om het 20 te houden
Hebben ze geen duo geadviseerd?
Nee, op basis van het adviesgesprek niet. Maar dat had ik ook niet gewild ivm kortere terugverdientijd van de enkele.

• paQ
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:46:
[...]

Nee, op basis van het adviesgesprek niet. Maar dat had ik ook niet gewild ivm kortere terugverdientijd van de enkele.
Apart.
-7 / 7.25 kW en adviseren dan nominaal 2.6 :?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:43:
[...]

Daar is volgens mij ook een verandering in geweest. Dit is wat mijn thermostaat meet en wat de CIC ervan maakt. Hij middelt wat meer uit. En dit leidt ertoe dat er veel minder kleine plekjes in de PowerIn zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajrAZLz_r5L80B9P7ea_5Z3PQ6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcnXwoxKDXTqQq0j7LgYYB7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 19-11-2024 17:53 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• vanquishsdiv
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:49:
[...]

Apart.
-7 / 7.25 kW en adviseren dan nominaal 2.6 :?
Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar heb niks over een duo gehoord. Misschien ook vanwege mijn lage gasverbruik? Doordat ik altijd 15 nacht had, 16 overdag en als ik thuis kwam 17,5.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-11 17:46
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:57:
[...]

Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar heb niks over een duo gehoord. Misschien ook vanwege mijn lage gasverbruik? Doordat ik altijd 15 nacht had, 16 overdag en als ik thuis kwam 17,5.
Ik zou m zomaar eens een paar daagjes op 19 C continue zetten ipv die lage temperaturen aan te houden.

Wij zijn hier van19 naar 20,5 gegaan sinds de Quatts er staan... Heerlijk !

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:39
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:57:
[...]

Met een hybride opstelling hoef je natuurlijk ook niet op het warmteverlies bij -10 graden Celcius te sizen.

Ik zou wel een stukje hoger gaan zitten met 19 graden zoals anderen ook aanraden. Beter voor je huis (vocht) en je gezondheid en zo veel meer warmteverlies is het nu ook weer niet.

We rekenen tenslotte ten opzichte van de temperatuur buiten, dus als het buiten 5 graden is dan is 17,5 binnen een verschil van 12,5 graden en 19 binnen een verschil van 14 graden. In theorie dus 12% meer warmteverlies om aan te vullen voor 100% meer comfort :P

P.S. Je kan natuurlijk wel een nachtverlaging toepassen van 17,5 graden. Dan hoeft de Quatt minder te doen in de uren dat de COP toch waardeloos is.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 19-11-2024 18:23 ]

• vanquishsdiv
netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:13:
[...]

Met een hybride opstelling hoef je natuurlijk ook niet op het warmteverlies bij -10 graden Celcius te sizen.

Ik zou wel een stukje hoger gaan zitten met 19 graden zoals anderen ook aanraden. Beter voor je huis (vocht) en je gezondheid en zo veel meer warmteverlies is het nu ook weer niet.

We rekenen tenslotte ten opzichte van de temperatuur buiten, dus als het buiten 5 graden is dan is 17,5 binnen een verschil van 12,5 graden en 19 binnen een verschil van 14 graden. In theorie dus 12% meer warmteverlies om aan te vullen voor 100% meer comfort :P

P.S. Je kan natuurlijk wel een nachtverlaging toepassen van 17,5 graden. Dan hoeft de Quatt minder te doen in de uren dat de COP toch waardeloos is.
Ja, ik denk ook aan een nachtverlaging (of middag/avondverhoging). Gezondheid zit wel goed; en relatieve luchtvochtigheid is nu 60%. Ook prima.
Maar mij is hier ten strengste geadviseerd voor in ieder geval week 1 niet voor een nachtverlaging te gaan. Maar daar heb ik in mijn huis echt mijn bedenkingen over.

In de (ongeveer net zo) koude week begin november heb ik 6m3 gas per dag verstookt. Dat is 48kW aan warmte. Nu zit ik met de nieuwe berekeningen als ik extrapoleer vandaag over de 86kW aan warmte met een (cop van 4).

[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 18:43 ]

• paQ
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:42:
[...]

In de (ongeveer net zo) koude week begin november heb ik 6m3 gas per dag verstookt. Dat is 48kW aan warmte. Nu zit ik met de nieuwe berekeningen als ik extrapoleer vandaag over de 86kW aan warmte met een (cop van 4).
Dat is dan bijna hetzelfde aan stroom (in euro) erin nu als met gas die week.
Er moet een ander comfortniveau zijn geweest als dat zo is die week/dagen, of het was gewoon minder koud.

• netappie
[...]

Ja, ik denk ook aan een nachtverlaging (of middag/avondverhoging). Gezondheid zit wel goed; en relatieve luchtvochtigheid is nu 60%. Ook prima.
Maar mij is hier ten strengste geadviseerd voor in ieder geval week 1 niet voor een nachtverlaging te gaan. Maar daar heb ik in mijn huis echt mijn bedenkingen over.

Er is niks mis met een nachtverlaging als er niemand is om van de warmte te genieten. Hou wel maximaal 2 graden verschil aan. Tenzij je doel is om te gaan rekenen of het warmteverlies of een baseline te kunnen trekken voor alles wat je daarna aanpast.

Zelf verhoog ik in de avond de temperatuur langzaam naar 21 graden (fijn na een drukke dag) en gaat de thermostaat vervolgens flink omlaag om 23:00 met in de vroege ochtend weer stapjes omhoog naar 20 graden voor het ontbijt. Daar moet ik wel bij zeggen dat de isolatie hier inmiddels zeer goed is.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:46
WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat je vooral het gedrag van de T6 ziet. Die zendt zover ik weet, per 0,2 graden zijn informatie naar de CIC. De eerste verhoging haalt hij op ongeveer 0,1 graden niet. De CIC zegt, niks meer aan doen, top. Vervolgen ga je met een achterstand 0,1 graden de volgende verhoging in. Ondertussen doet de thermostaat wat deze moet doen en wil de binnen temperatuur met 0,5 graden verhogen, tegelijkertijd zie je dat de buitentemperatuur snel daalt. De CIC heeft gezegd we moeten x vermogen leveren om de 20,5 graden te halen maar weet blijkbaar nog niet dat de buitentemperatuur zo snel daalt. Het opwarmen wordt inderdaad mogelijk ook belemmert door de Silent mode. Maar het hoofdprobleem is mijn inziens dat de T6 een afwijking van 0,4 toestaat. De afwijking is naar mijn indruk 0,4 graden dus de CIC gaat geen opdrachten aan de CV-ketel geven, hij vindt het wel best. Het waren redenen waarom ik niet voor de T6 koos.(Eigenlijk ben ik benieuwd wat de temperatuur in het volgende uur na 22.00 is gaan doen, maar dat zie ik niet op het plaatje)
Na 22.00 uur vond de CIC het wel welletjes. De temperatuur is nooit gehaald gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FNKvGeHfjoI2KItmfakO6zFiXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7bPNIPHLQAV2FaIFWQHwR7en.png?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:13:
[...]

Heb je gelijk in.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik Quatt enorm misleidend vind op dat vlak.

Het is nogal pot verwijt de ketel tot ie zwart ziet als ze in de webinar en website stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuL4lA-Yfx6YxeaRrfanV1RQCJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4D9SIN7840BrK6Oim5zmDbug.png?f=fotoalbum_large

Ze doen zelf exact waarvan ze anderen betichten. Verder is deze informatie simpelweg onwaar.
In het betreffende document staat namelijk nominaal 2.7 kW en max 3.8 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcMRDWuasdrsjiobjtLa3W-gjzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byMlpPHJplz36djKux629Bmw.png?f=fotoalbum_large

Trek je @vanquishsdiv zijn/haar warmteverlies door naar -7, dan zit je al aan ca 48 gr water.
Nominaal 2.6, max 3.6 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jECLRCHhVZGoE7IotQmYKDiMWQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UTSN9Xl8Z8efw5BrhlWrW7cJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 19:14 ]

• netappie
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:06:
[...]

Heb je gelijk in.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik Quatt enorm misleidend vind op dat vlak.

Het is nogal pot verwijt de ketel tot ie zwart ziet als ze in de webinar en website stellen:
[Afbeelding]

Ze doen zelf exact waarvan ze anderen betichten. Verder is deze informatie simpelweg onwaar.
In het betreffende document staat namelijk nominaal 2.7 kW en max 3.8 kW
[Afbeelding]

Trek je @vanquishsdiv zijn/haar warmteverlies door naar -7, dan zit je al aan ca 48 gr water.
Nominaal 2.6, max 3.6 kW.
[Afbeelding]
De hele standaardisatie van warmtepomp vermogen heeft nog een lange weg te gaan.
Door de nieuwe normering is er volgens mij ook wat veranderd aan de instellingen van de Quatt zodat deze het A+++ label haalde met een lager vermogen. Het kan zijn dat de 6 kW claim nog van eerder is of onder bepaalde omstandigheden wel haalbaar is.

Hoe dan ook ben ik blij dat ik voor een Quatt heb gekozen, want ook hier is het maar gissen wat ik anders precies nodig zou hebben (nog los van wat het klimaat precies gaat doen).

Menig warmtepomp installateur gaat de fout in met berekeningen voor een full electriic installatie, zelfs de experts: https://www.youtube.com/watch?v=aVWNDsMDdPI

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
[...]

De hele standaardisatie van warmtepomp vermogen heeft nog een lange weg te gaan.
Door de nieuwe normering is er volgens mij ook wat veranderd aan de instellingen van de Quatt zodat deze het A+++ label haalde met een lager vermogen. Het kan zijn dat de 6 kW claim nog van eerder is of onder bepaalde omstandigheden wel haalbaar is.

Hoe dan ook ben ik blij dat ik voor een Quatt heb gekozen, want ook hier is het maar gissen wat ik anders precies nodig zou hebben (nog los van wat het klimaat precies gaat doen).

Menig warmtepomp installateur gaat de fout in met berekeningen voor een full electriic installatie, zelfs de experts: YouTube: This Mistake Cost Me A Fortune.
Daar gaat het toch niet om.
Ze zeggen: wij halen 6kW bij -7.
Het is gewoon niet waar. De helft.

En door erbij te zetten: “staar je niet blind” op de opgave van de concurrenten “want bij +7” impliceer je ook nog eens dat zij degene zijn die de boel bezeiken.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-11-2024 20:02 ]

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 21:42
okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
[...]

Na 22.00 uur vond de CIC het wel welletjes. De temperatuur is nooit gehaald gisteren:

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat om 22:00 de gewenste temperatuur ook flink wordt verlaagd.

• okijokii
Rowwan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:42:
[...]

Het lijkt erop dat om 22:00 de gewenste temperatuur ook flink wordt verlaagd.
Om 22.30 uur gaat de temperatuur van 20.5 naar 19.5

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:50
[...]

[Afbeelding]
Heb ik ook vandaag. Quatt heb ik het al laten weten. Wat is jouw CiC versie?

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• WAF1
[...]

[Afbeelding]
Ik zie nu pas dat rond 20.00 even het gas is aan geweest terwijl er werd gezegd werd dat de CV-ketel niet bij was gesprongen. Persoonlijk zou ik nog eens kritisch kijken naar je schema kijken, neem in oogschouw dat je vloerverwarming hebt.

• okijokii
pietjm schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:01:
[...]

Heb ik ook vandaag. Quatt heb ik het al laten weten. Wat is jouw CiC versie?
2.20.2

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:50
Ik heb sinds vanavond 2.21.0. Het leek wat beter te gaan, maar morgen meer duidelijkheid. Misschien een bug ontdekt.

Zo zag het eruit vandaag. Die hoge temperatuur komt waarschijnlijk omdat ik de T6 er even vanaf heb gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzEoK9Q61xyM6xb0mSygPpztLq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ex6RynXm4A3LxYj5vczHyjrL.png?f=fotoalbum_large

UPDATE. klein foutje: ik had deze versie al sinds 12 november, maar ontdek nu pas fouten omdat het kouder is geworden. Het probleem met de controlmode=3 terwijl de ketel niets doet is er nog steeds. De CV doet nog niets, maar de Quatt kan mijn woonkamer niet op 19,5 krijgen cq. houden als het toch even is gelukt.

[ Voor 64% gewijzigd door pietjm op 20-11-2024 11:18 ]

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 21:42
okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:51:
[...]

Om 22.30 uur gaat de temperatuur van 20.5 naar 19.5
De "staaf" boven de 22, heeft het verbruik van 22:00 -23:00 aan, toen is er dus gewoon doorgestookt volgens je screenshot

• okijokii
WAF1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik zie nu pas dat rond 20.00 even het gas is aan geweest terwijl er werd gezegd werd dat de CV-ketel niet bij was gesprongen. Persoonlijk zou ik nog eens kritisch kijken naar je schema kijken, neem in oogschouw dat je vloerverwarming hebt.
Dat was 0,02 m3, dus dat is niet heel veel. Maar ik was aan het testen met de slider op Silent. Tot gisteren ging dat goed, vanaf vandaag de slider omhoog gezet naar Normal en dan redt de Quatt het niet alleen. Vandaag 0,33 m3 gas verbruikt.

• vanquishsdiv
robmaas schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:06:
[...]

Ik zou m zomaar eens een paar daagjes op 19 C continue zetten ipv die lage temperaturen aan te houden.

Wij zijn hier van19 naar 20,5 gegaan sinds de Quatts er staan... Heerlijk !
Ik word al zeer ongelukkig van continu stoken. Mijn huis heeft een groot warmteverlies.

Daarnaast staat de thermostaat al de hele avond op 17,5 maar wordt het niet warmer dan 17,1 binnen. Nu heb ik optimalisatie wel uit staan dus hij grijpt niet zo gauw naar het gas. Ik ga dit wel aanzetten vanaf morgen.

[ Voor 34% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 20:28 ]

• MacD007
Friezin schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:24:
[...]

Onder "besturing" vind ik eerder de CIC vallen.
En de Quatt voert uit.

Betronic is geen kleine jongen en NL (was weer naam kwijt, pinnen of in TS? _/-\o_ )
klopt, sorry, ik vrees dat ik dat een beetje ongelukkig en de vraag maar half heb beantwoord.

Met besturing bedoelde ik het concept en beide maken gebruik van vrijwel het zelfde besturingsbordje in de warmtepomp zelf. De warmtepomp zelf wijkt natuurlijk doordat ze beide van andere koudemiddlen gebruiken Quatt (R32) en WeHeat (R290) maken, dus daar zullen dus wel kleine verschillen in terug te vinden zijn.

Quatt heeft bij Betonic (mogelijk in zamenwerking met hun) de CIC zelf ontworpen. Geen idee hoe dit bij WeHeat zit.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Ik reageer hier toch maar even op.
Ook dit forum is behept met (warmtepomp) dogma's. In veel situaties kloppen ze ook nog, maar ik kijk altijd kritisch naar dit soort forumstelligheden. Het beste is zelf op onderzoek te gaan en wat je aanpast en instelt persoonlijk te maken. Iedere situatie is weer anders en ieder mens ook.

Wie mij een beetje gevolgd heeft weet,dat ik een klimmende schema heb van 0,1C/45minuten en dat over 24 uur. Dat geeft als laagst ingestelde temperatuur 18,7C en als hoogste 21,8C. Dat is een verschil van 3,1C. Het gemiddelde over de gehele dag is 20,25C.

Het resultaat is het gewenste comfort, prioriteit nr 1. Het matcht prima met het huis en het afgiftesysteem en ik ben uiterst tevreden over de Quatt. Bovendien is het geen enkel probleem om aan een incidentele warmtevraag elders in het huis te voldoen. Bijna alle ruimtes hebben een eigen verwarmingsschrma en de minimum ingestelde temperatuur voor het gehele huis, ook de niet gebruikte ruimtes, is 17C.
Het optimale schema/instellingen heeft nu aardig vorm gekregen. Maar ik heb nog niet alle maanden gehad dus er kan nog iets aangepast worden.

Iemand anders is helemaal happy met een constante temperatuur of een verhoging in de ochtend en een in de middag. Of welke variatie en temperatuur dan ook.

Ik zou zeggen, ga hetzelf beleven, want ieder huis en haar bewoners zijn weer anders. En neem de tijd om dIt te ontdekken. Denk eerder in maanden dan in weken. Want dat een warmtepomp een traag systeem is klopt wel.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• vanquishsdiv
Mickel moen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:19:
[...]

Iedere situatie is weer anders en ieder mens ook.
Dank! Bovenstaande zin vat eigenlijk alles samen. Ik kan me volledig vinden in je verhaal. Neemt niet weg dat ik de bijdragen van de anderen ook zeer waardeer. Binnenkort ga ik aan de nachtverlaging. Als daarmee mijn geleverde warmte (en verbruik) omlaag gaat ben ik een gelukkig mens, wat een ander daar ook van mag vinden. En dat telt nog het meest (gelukkig mens) naast alle andere terechte argumenten.

Even wat anders, mooi gezicht om te zien hoe de hele radiator onder het rijp komt te zitten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVeJQUPyCC1MyRopNBU_tEpsztc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4gcNEpCQvJhoDbcLaNX8eBw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 20:53 ]

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:46:
[...]

Vanavond gaat heel het land richting de 2 graden gok ik zo. Dan blijven/bleven ze sowieso wel aan. Benieuwd of het verschil zo groot blijft.
Verder alleen maar goed natuurlijk.
Hier nu al een "tandjesdag".
Hele dag tussen 0 en 3°C oftewel: steeds een defrost met een flutje gas.
Even teruggekeken maar vergelijken met oude Quatt-gegevens is onhandig: stookte toen 1 graad hoger.

Maar echt hoor: Ik vind het nog steeds knap dat 1 Quatt deze oude toko in zijn uppie op 21°C houdt (op wat gas bij iedere defrost na).
Een vergelijkbare cv-dag gezocht qua temperatuur: 4 december 2022.
Toen heel erg zuinig (brr) zitten stoken op 19,5°C: verbruikte toen bijna 12m3 gas.
Vandaag 2,8 tot nu (incl douche en pufje voor de boiler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivlsFmzJCvOtJ_xkFFQgZLObk2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN7jIuY697Wssyc9mW9qB2fa.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:57:
[...]

Er is niks mis met een nachtverlaging als er niemand is om van de warmte te genieten. Hou wel maximaal 2 graden verschil aan. Tenzij je doel is om te gaan rekenen of het warmteverlies of een baseline te kunnen trekken voor alles wat je daarna aanpast.

Zelf verhoog ik in de avond de temperatuur langzaam naar 21 graden (fijn na een drukke dag) en gaat de thermostaat vervolgens flink omlaag om 23:00 met in de vroege ochtend weer stapjes omhoog naar 20 graden voor het ontbijt. Daar moet ik wel bij zeggen dat de isolatie hier inmiddels zeer goed is.
Ik was de strenge 😉.

In het kader van: laat Quatt eerst even een week lang continue draaien.
Beide even wennen en leren hoe hij draait en reageert op buitentemperatuur.
Wanneer je gelijk van alles begint te beprutsen, kun je niet echt inschatten wat wel of niet klopt.

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:
[...]

Even teruggekeken maar vergelijken met oude Quatt-gegevens is onhandig: stookte toen 1 graad hoger.

Maar echt hoor: Ik vind het nog steeds knap dat 1 Quatt deze oude toko in zijn uppie op 21°C houdt (op wat gas bij iedere defrost na).
Toen heel erg zuinig (brr) zitten stoken op 19,5°C: verbruikte toen bijna 12m3 gas.

[Afbeelding]
Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uf9PfyAE6Pz35YcvD7U9hA0crM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i47S0sGdfZgNFG7dBLCUqjN.jpg?f=fotoalbum_large

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 22:01
Nu de data van mijn warmtepomp een beetje begint binnen te stromen, heb ik in bijgaande scatterplot de COP tegen de buitentemperatuur voor de laatste 40 dagen uitgezet. De punten zijn de COP obv gemiddelde vermogen gedurende 10 minuten en de buitentemperatuur gemeten door de Quatt. Dat geeft een beter beeld dan op basis van de dagwaarden. De lijn is de lineaire regressie van deze punten. Echt koud is het nog niet geweest, dus ik weet niet of de data geëxtrapoleerd mag worden naar nog lagere temperaturen. In deze periode is de CV nog geen enkele keer ingeschakeld.

Als deze lijn mag worden doorgetrokken dan wordt het punt waarbij de warmtepomp niet meer rendabel (verwarmen met gas wordt dan goedkoper) is, bereikt bij ongeveer -3 graden. tegen die tijd is het maximaal vermogen van de warmtepomp (één quatt) al bereikt, dus dat punt wordt nooit bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vz-b7KkMA2-EuHqF9tNiKX9-MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFWnWy54A4lEWojYPWbkEYlN.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Friezin
  • Niet online
pietjm schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:03:
[...]

Ik heb sinds vanavond 2.21.0. Het leek wat beter te gaan, maar morgen meer duidelijkheid. Misschien een bug ontdekt.

Zo zag het eruit vandaag. Die hoge temperatuur komt waarschijnlijk omdat ik de T6 er even vanaf heb gehaald.

[Afbeelding]
Gaat best snel met al die updates moet ik zeggen.
Vind ik wel positief.

• jj85
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:
[...]

Even wat anders, mooi gezicht om te zien hoe de hele radiator onder het rijp komt te zitten!
[Afbeelding]
Vandaag eens even meegekeken tijdens een defrost. Leuk om te zien hoe super snel al dat ijs omgezet wordt naar vloeibaar water en het er behoorlijk vanaf druipt. Daarna gevolgd door dampwolken en een verdamper die je ziet 'opdrogen'.
Wat me doet afvragen, wat voor temperatuur heeft de R32 tijdens zo'n defrost. Gezien de dampwolken en snelheid van ontdooien lijkt me dit nog best warm.

Van de defrostcyclus snap ik nog niet veel.
Kan het kloppen dat hij dit onder de 2grC pas doet? Soms zit er zo'n 55 minuten tussen en soms veel langer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX3BgSMvv5c0tjJyTPH5RHz9gbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUuRaUKqlo4fBvVkQR6fPc3g.png?f=fotoalbum_large

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
Wordt de firmware upgrade automatisch doorgevoerd?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Erik1805 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:19:
Wordt de firmware upgrade automatisch doorgevoerd?
Hebben ze dat niet uitgelegd? Je moet de nieuwe firmware downloaden en via een USB stick in de Quatt laden :+

Ja hoor, gaat helemaal automatisch. Geen idee wat ze veranderen, want er is geen changelog.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
[...]

Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?

[Afbeelding]
Geen idee, viel mij al eerder op (vorige winter) bij anderen.
Quatt had ook geen antwoord.
Best maf dat je met slider zo hoog scoort (of daardoor?).
Optimalisatie in Quatt aan of uit (hier uit)

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:29:
[...]

Geen idee, viel mij al eerder op (vorige winter) bij anderen.
Quatt had ook geen antwoord.
Best maf dat je met slider zo hoog scoort (of daardoor?).
Optimalisatie in Quatt aan of uit (hier uit)
Nee hoor, sinds vanmorgen de slider op Normaal gezet. Hij trok het niet met de hele dag rond het vriespunt (en natte sneeuw 🥶).

Optimalisatie uit

• vanquishsdiv
Weet iemand wanneer de cv-ketel gaat draaien? Ik heb optimalisatie aanstaan en mijn stroomtarief a 28 cent ingevoerd (dus zonder rekening te houden met saldering).

Nu actueel een cop van 1,9 maar geen CV die bijspringt. Of springt de ketel pas bij als er voor een x aantal minuten een lage COP is?
Edit: dat moment is nu

[ Voor 66% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-11-2024 21:54 ]

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:18:
[...]

Vandaag eens even meegekeken tijdens een defrost. Leuk om te zien hoe super snel al dat ijs omgezet wordt naar vloeibaar water en het er behoorlijk vanaf druipt. Daarna gevolgd door dampwolken en een verdamper die je ziet 'opdrogen'.
Wat me doet afvragen, wat voor temperatuur heeft de R32 tijdens zo'n defrost. Gezien de dampwolken en snelheid van ontdooien lijkt me dit nog best warm.

Kan het kloppen dat hij dit onder de 2grC pas doet? Soms zit er zo'n 55 minuten tussen en soms veel langer...
[Afbeelding]
(Vlgs mij is water altijd vloeibaar 🙃 itt bevroren water)

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Dan zit je zo te zien zowat tegen je omslagpunt nu?
Beide gevallen rond de 100kW thermisch.

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]
Staat ook in de technische opgave toch?

• okijokii
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:37:
[...]

Maar waarom bij de één wel en bij de ander niet?

• Friezin
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
Vlgs mij vanaf <5°C al.
In beide topics zijn ook filmpjes gemaakt van die defrosts.

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:37:
[...]

??

• paQ
  • Nu online
De maxima aan opgenomen vermogen bij Ax/Wx

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:46:
[...]

De maxima aan opgenomen vermogen bij Ax/Wx
?? Wat is Ax/Wx ??

(Prachtig hoor al die dure termen, maar een normale gebruiker zonder kennis zal in dit topic geen fatsoenlijk antwoord kunnen vinden.
Edit: hysterese, tlift, deltaT, ta, tr etc: ik weet het nu, maar wist het niet.
Gezien mijn vorige beroep gebruik ik dat soort jargon bewust niet. Dus leg maar uit in abn (ik ben ff de sullige buurvrouw) )

[ Voor 24% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 22:13 ]

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:04:
[...]

?? Wat is Ax/Wx ??

(Prachtig hoor al die dure termen, maar een normale gebruiker zonder kennis zal in dit topic geen fatsoenlijk antwoord kunnen vinden.
Edit: hysterese, tlift, deltaT, ta, tr etc: ik weet het nu, maar wist het niet.
Gezien mijn vorige beroep gebruik ik dat soort jargon bewust niet. Dus leg maar uit in abn (ik ben ff de sullige buurvrouw) )
Welnee :+

Bijv A2/W35
Ambient (buiten) 2 / Water 35

• Friezin
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:17:
[...]

Welnee :+

Bijv A2/W35
Ambient (buiten) 2 / Water 35
En daardoor haalt mijn Quatt nooit meer dan ≈ 1500w en zitten anderen soms op 1800w?
(Of, zoals @okijokii meldt: Valt mij op dat jij niet boven de 1500 uitkomt en bij mij continu. Waar zou dat aan kunnen liggen?)

Best raar

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat ligt aan de aanvoer temperatuur. Momenteel doet mijn Quatt 41graden aanvoer, 1,79kW en is het buiten 2,2 graden. Als je in de zelfde situatie genoeg hebt aan 35 graden zal het opgenomen vermogen ±1,5kW zijn en hogere COP dan die hier vandaag 3,1 en afgelopen uur 3 is.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 19-11-2024 22:37 . Reden: typos ]

• Friezin
  • Niet online
Ik haal hooguit 32°C-34°C.
Wordt bij een defrost gas bijgeschakeld.
Zou een boost van 1500w naar 1790 wel leuk zijn.
Cop 2,8

Vertel! Hoe krijg ik 41°C?
Nog nooit gezien tenzij cv bijschakelt

[ Voor 25% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 22:46 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gaat helemaal vanzelf hier :D tot 45°C ongeveer. Dan is er een balans tussen wat de radiatoren kunnen afgeven en wat de Quatt aan vermogen kan leveren.
Van mij mag die bij -7 ook wel 3kW verbruiken zodat die 6kW levert maar zo werkt het niet.
Wat is het afgegeven vermogen bij die 1500W in jouw situatie?
Edit, CV sprong even bij want de temperatuur daalde naar 21,2 op de thermostaat (woonkamer 22, oude paneelradiator iets verder open en laat een beetje verschil tussen woonkamer en de rest.).
De aanvoer zal straks wel weer dalen naar 41.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAbKiw4M0JmkCQ3N47asR_2m8nY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2Fk90LEoeqUVtQ9uo2XHVu3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door bite op 19-11-2024 22:59 ]

• Friezin
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:50:
Gaat helemaal vanzelf hier :D tot 45°C ongeveer. Dan is er een balans tussen wat de radiatoren kunnen afgeven en wat de Quatt aan vermogen kan leveren.
Van mij mag die bij -7 ook wel 3kW verbruiken zodat die 6kW levert maar zo werkt het niet.
Die 1500 haal ik zelden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meKQ8fPTmhwS2OwJU8ZW1Ev2_yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ALrXuOqM9gdadOjv5PPXnOW.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:50:
Edit, CV sprong even bij want de temperatuur daalde naar 21,2 op de thermostaat (woonkamer 22, oude paneelradiator iets verder open en laat een beetje verschil tussen woonkamer en de rest.).
De aanvoer zal straks wel weer dalen naar 41.
[Afbeelding]
Vooral dat "elektriciteit 1.92kW" is best verbazingwekkend.
Ooit eens 1,60 gezien, maar is meestal veel lager.
Beats de 1800 die ik ooit las

Edit: Waarom stopt mij Quatt bij 1500w ongeveer?
Lijkt me weinig te maken te hebben met afgifte: Wanneer hier meer warmte nodig is, wordt het echt geen 1,92kW aan vraag. Nooit

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 19-11-2024 23:16 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 301 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.